Sizce evde, okulda ve ülkemizde neler yapılırsa etkin vatandaş olunur?

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sizce evde, okulda ve ülkemizde neler yapılırsa etkin vatandaş olunur? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Sizce evde, okulda ve ülkemizde neler yapılırsa etkin vatandaş olunur?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Evde ve okulda çevremizdeki insanlara saygılı olmalıyız. Bize verilen görev ve sorumlulukları zamanında yerine getirmeliyiz. Dışarıda ve okulda yerlere çöp atmamalıyız. Bunları yaparsak etkin bir vatandaş olabiliriz.


“Sizce evde, okulda ve ülkemizde neler yapılırsa etkin vatandaş olunur?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Evde annem babamıza saygılı olmalıyız. Bize verilen sorumluluklarını yerine getirmeliyiz. Okulda okul kurallarına uymalıyız.

Okulda vaktinde gelip gitmeliyiz. Öğretmenlerimize ve arkadaşlarımıza saygılı davranmalıyız. Ödevlerimizi zamanında yapmalıyız. Çevremize sahip çıkmalı yerlere çöp atmamalıyız. Atan kişilere uyarmalıyız.

Kamu malına zarar vermemeliyiz. Üzerimize düşen sorumlulukları yerine getirmeliyiz ve insanlara saygılı davranmalıyız. Etkin bir vatandaş olmamızı sağlar.



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44-45 MEB Yayınları

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Güneş Dünya ve Ay Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43, 44, 45


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Güneş Dünya ve Ay Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44-45


Soru : Günün farklı saatlerinde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı yerlerde görürüz. Bu durumun sebebi sizce ne olabilir?


Kısa Cevap : “Günün farklı saatlerinde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı yerlerde görürüz. Bu durumun sebebi sizce ne olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Günün farklı saatlerde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı noktalarda görebiliriz. Akşam olduğu zaman Güneş’i hiç göremeyedebiliriz.

Güneş dünyamıza her an farklı olan açılarla ışın gönderir. Bu nedenle güneşi farklı yerlerdeymiş gibi görürüz. Bir başka nedeni de Dünya’nın Güneş etrafında dönmesidir. Aslında Güneş sabit yerinde dururken Dünya döndüğü için biz güneşin farklı yerlerdeymiş gibi görürüz.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


Gerekli Malzemeler

Fon kartonu Raptiye (3 adet)
Makas
Farklı renklerde boyalar
Analog saat
Kalem
Pergel

Nasıl Yapalım

■ Fon kartonuna farklı büyüklüklerde üç adet daire çizelim. Çizdiğimiz daire seklindeki parçaları kesip çıkaralım ve uygun renklerde boyayalım. Hazırlayacağımız daireler Dünya, Güneş ve Ay’ı temsil edecektir.
■ Fon kartonundan yeterli uzunlukta bir şerit keselim. Daha önce hazırladığımız Güneş ve Dünya modelimizi bu şerit ve raptiyeleri kullanarak birleştirelim.
Hazırladığımız Ay modelini de başka bir şerit yardımıyla Dünya modeliyle birleştirelim.
■ Tüm bu işlemleri sırasıyla yaptığımızda yandaki gibi bir sekil elde edeceğiz.
■ Hazırladığımız Güneş, Dünya ve Ay modellerini analog saatimizden faydalanarak önce saat yönünde sonra saat yönünün tersi yönünde döndürelim.


Soru : Sizce Dünya, Güneş ve Ay gerçekte hangi yöne doğru dönüyor olabilir?


Cevap :

Dünya, Güneş’in ve kendi etrafında dönmektedir. Ay’da, Dünya’nın ve kendi etrafında dönmektedir. Güneş ise kendi etrafında dönmektedir. Güneş kendi ekseni etrafında saat yönünün tersinde dönmektedir. Dünya kendi ekseni etrafında saat yönünün tersine dönmektedir. Ay ise kendi ekseninin etrafında saat yönünün tersine dönmektedir.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları


Soru : Üçer kişilik gruplar oluşturunuz. Üçer kişilik gruplar oluşturunuz.

■ Gruptan bir kişi Güneş, bir kişi Dünya, bir kişi de Ay’ı temsil edecek şekilde aramızda görev paylaşımı yapalım.

■ Güneş, Dünya ve Ay hakkında bilgiler içeren, karşılıklı konuşmalardan oluşan bir senaryo hazırlayalım. Hazırladığınız senaryoyu aşağıdaki noktalı yerlere yazınız.

■ Hazırladığımız senaryoda Güneş, Dünya ve Ay’ın hareketlerinden de bahsetmeyi unutmayalım.

Soru : Hazırladığımız senaryoyu sınıf ortamında canlandırarak arkadaşlarımıza sunalım.


Cevap :

Hazırladığımız senaryoda olması gereken Dünyanın Güneş etrafında dönmesidir. Bu dönüşü 24 saatte bir şekilde yapılması gerekmektedir.



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 58-59 MEB Yayınları

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mikroskobik Canlılar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 58, 59


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mikroskobik Canlılar Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 58-59


A- Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların basına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin altındaki boşluğa doğrusunu yazınız.


Cevap :

  • (Doğru) Mikroskop gözle göremediğimiz canlıları görmemizi sağlar.
  • (Yanlış) Doğada tüm canlılar mikroskopla incelenir. (Doğada tüm canlılar mikroskopla incelenmez.)
  • (Doğru) Küf mantarları besinlerimizin bozulmasına sebep olur.
  • (Doğru) Dişlerimizin çürümesinin sebebi bazı zararlı bakterilerdir.
  • (Doğru) Canlılar; hayvanlar, bitkiler, mantarlar ve mikroskobik canlılar olmak üzere dört grupta incelenir.

B- Aşağıda verilen soruları cevaplandırınız.


1) Mikroskobik canlıların insanlara sağladığı yararları yazınız.


Kısa Cevap : “Mikroskobik canlıların insanlara sağladığı yararları yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sütten yoğurt ve peynir yapanlar. Üzümden sirke ve şarap yapılmasını mikroskobik canlılar sağlar. Mayalama işlemlerini bakteriler sağlar diyebiliriz. Bağırsaklarımızda yaşayan bakteriler vardır.

Vücudumuza yararlı olan B ve K vitamini üretirler. Bu bakteriler mutualiz yani karışıklı yarar sağlayan bakterilerdir. Biz onlara yaşama yeri ve yemek verirken onlarla bize vitamin üretirler.

Çeşitli antibiyotikler ve aşılara konularak ilaç dünyasında hastalıklarımızın tedavisi için kullanılır. Toprakta yaşayan çürükçül bakteriler bitki veya bir hayvan öldüğü zaman cesedini parçalayarak oluşan mineralleri toprağa kazandırır. Bu sayede doğada bir döngü oluşur.


2) Mikroskobik canlılar insanlara nasıl zarar verir? 


Kısa Cevap : “Mikroskobik canlılar insanlara nasıl zarar verir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Zararlı mikroskobik canlılar dişlerimize yerleşerek çürümesine neden olurlar. Dişlerimizi fırçalayarak bu bakterileri ağzımızdan kovabiliriz. Bitki ve hayvanlara hastalığına neden olup onlara zarar verebilirler.

Bu hastalıklardan bazıları verem, zatürre, kolera, çocuk felci, dizanteri gibi bulaşıcı hastalıklarda olabilir. İnsanların geliştirdiği aşılar bu durumu azaltmak için çözümler üretmektedir. Besinlerin çürümesine ve bozulmasına neden olurlar.


C- Sütten yoğurt yapmak için süt kaynatılır. Belirli bir sıcaklığa kadar soğutulduktan sonra içine biraz yoğurt ilave edilir. Birkaç saat bekletildikten sonra süt yoğurda dönüşür. Kaynar süte hemen yoğurt karıştırılırsa yoğurt mayalanır mıydı? Neden?


Cevap :

Kaynamış da hemen yoğurt eklenirse yoğurt mayalanmaz. Çünkü bakteriler o sıcaklıkta ölürler. Sütü birazcık bekletilmesinin sebebi bakterilere uygun sıcaklığının gelmesini istenilmektedir.

Süt biraz bekledikten sonra bakteriler yaşama alanı sunmuş oluruz. Yoğurdu ekleyerek süt ile mayalanmasını sağlarız.



 

Our Score

Günün farklı saatlerinde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı yerlerde görürüz. Bu durumun sebebi sizce ne olabilir?

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Günün farklı saatlerinde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı yerlerde görürüz. Bu durumun sebebi sizce ne olabilir? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Günün farklı saatlerinde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı yerlerde görürüz. Bu durumun sebebi sizce ne olabilir?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Gökyüzünün baktığımız zaman güneşi farklı saatlerde farklı yerlerde görürüz. Bunun sebebi Dünyanın güneş etrafında dönmesidir.


“Günün farklı saatlerinde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı yerlerde görürüz. Bu durumun sebebi sizce ne olabilir?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Günün farklı saatlerde gökyüzüne baktığımızda Güneş’i farklı noktalarda görebiliriz. Akşam olduğu zaman Güneş’i hiç göremeyedebiliriz.

Güneş dünyamıza her an farklı olan açılarla ışın gönderir. Bu nedenle güneşi farklı yerlerdeymiş gibi görürüz. Bir başka nedeni de Dünya’nın Güneş etrafında dönmesidir. Aslında Güneş sabit yerinde dururken Dünya döndüğü için biz güneşin farklı yerlerdeymiş gibi görürüz.



 

Our Score

Mikroskobik canlılar insanlara nasıl zarar verir?

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mikroskobik canlılar insanlara nasıl zarar verir? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Mikroskobik canlılar insanlara nasıl zarar verir?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Zararlı mikroskobik canlılar besinleri çürütür ve bozulmalarına neden olur. Dişlerimizi de çürüten bakterilerdir. Dişlerimizin çürümemesi içine bakterileri ağzımızdan kovmak için dişlerimizi düzenli fırçalamalıyız.


“Mikroskobik canlılar insanlara nasıl zarar verir?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Zararlı mikroskobik canlılar dişlerimize yerleşerek çürümesine neden olurlar. Dişlerimizi fırçalayarak bu bakterileri ağzımızdan kovabiliriz. Bitki ve hayvanlara hastalığına neden olup onlara zarar verebilirler.

Bu hastalıklardan bazıları verem, zatürre, kolera, çocuk felci, dizanteri gibi bulaşıcı hastalıklarda olabilir. İnsanların geliştirdiği aşılar bu durumu azaltmak için çözümler üretmektedir. Besinlerin çürümesine ve bozulmasına neden olurlar.



 

Our Score

Mikroskobik canlıların insanlara sağladığı yararları yazınız.

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mikroskobik canlıların insanlara sağladığı yararları yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Mikroskobik canlıların insanlara sağladığı yararları yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Bakteriler mikroskobik canlılardır. Sütten yoğurt yapan üzümden sirke yapan bakteriler vardır. Bazı bakteriler toprakta yaşar. Toprakta ölen bitki ve hayvanlarının cesetlerinin parçalayarak oradaki mineralleri toprağı karıştırır. Böylelikle doğanın döngüsünü sağlarlar.


“Mikroskobik canlıların insanlara sağladığı yararları yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Sütten yoğurt ve peynir yapanlar. Üzümden sirke ve şarap yapılmasını mikroskobik canlılar sağlar. Mayalama işlemlerini bakteriler sağlar diyebiliriz. Bağırsaklarımızda yaşayan bakteriler vardır.

Vücudumuza yararlı olan B ve K vitamini üretirler. Bu bakteriler mutualiz yani karışıklı yarar sağlayan bakterilerdir. Biz onlara yaşama yeri ve yemek verirken onlarla bize vitamin üretirler.

Çeşitli antibiyotikler ve aşılara konularak ilaç dünyasında hastalıklarımızın tedavisi için kullanılır. Toprakta yaşayan çürükçül bakteriler bitki veya bir hayvan öldüğü zaman cesedini parçalayarak oluşan mineralleri toprağa kazandırır. Bu sayede doğada bir döngü oluşur.



 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Çok Boyutlu Bir İş Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 16, 17, 18, 19, 20


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Çok Boyutlu Bir İş Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20


Beyza, üniversite sınavını kazanmasından dolayı eğitimini başka bir şehirde devam ettirecek olan bir öğrencidir. Üniversitesinin bulunduğu şehre daha önce gitmemiştir (Görsel: 1.15).

Soru : Sizce bu durumdan Beyza, ailesi ve çevresi nasıl etkilenir? Çevresindekiler Beyza’ya (Görsel: 1.16) neler söyler? (Bu olayın olumlu ve olumsuz yönlerini ayrı ayrı değerlendiriniz.)


Cevap :

Beyza ilk baçta bulunduğu şehrin kültürüne yabancılık çekecektir ama üniversite okumak uzun bir süreç olduğu için bu duruma alışacaktır.

Zamanla kültürleri ve görenekleri öğrenerek ortama uyum sağlayacaktır. Ailesi ise Beyza’nın özlemini çekecek ama tatillerde onun görmeninin mutluluğunu yaşayacaklardır.


Soru : Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir?


Kısa Cevap : “Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence farklı grupları karşılaştırarak hastalığı çok boyutlu bir şekilde ele alabiliriz. Hasta olanlar ve olmayanlar. Hasta olan yaşlar yetişkinler ve çocuklar arasındaki farklar.

Hastalığın farklı ekonomik düzeydeki ülkelere etkisi. Hastalığının farklı eğitim düzeyindeki insanlara etkisi tedavi olanlar ve tedavi olmak istemeyenler arasındaki farklar.

Hastalığın günlük hayatta insanlara ne gibi zorluklar yaşattığı ve hayatlarına neler değiştirdiği. İyileşen sayıları ve ölüm sayılarının oranları. Hastalık sonrası hastanın yaşadığının hayatına etkisi gibi boyutlardan bahsedebiliriz.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları


Soru : Vatandaş kurulmakta olan fabrikanın hangi alanlardaki etkilerinden söz etmektedir?


Cevap :

Vatandaşlar doğal çevre ve düzenleri bozulacağı için şikayet edebilirler. Özellikle köy yerlerinde o temiz havayı kirletecek, dışarı bırakacağı yoğun karbondioksit gazı sayesinde insanların kirli hava solumasına neden olacaktır.

Arazileri bıraktığı atıklar yeşillikleri yok edecek ve hayvanların otlak yerleri yok olacaktır. Eğer mehir veya göl gibi bir yer varsa oraya bırakılan atık maddeler nehirdeki balıkları öldürecek ve nehrin kirlenmesine sebep olacaktır. Bu gibi nedenlerle vatandaşlar endişeli olabilir.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları


Soru : Şirket yöneticisi kurulmakta olan fabrikanın hangi olumlu yönlerini açıklamaktadır?


Cevap :

Şirket yöneticisi kurulacak fabrikanın üst düzey gelişmiş bir teknoloji olduğunu söylemektedir. Bu nedenle doğaya ve çevreye zarar vermeyecektir.

Vatandaşların kendisine güvenmesini istemektedir. Bir de yaratacağı iş imkanları ile ailelerin geçimini daha güzel bir şekilde karşılayacağını söylemektedir.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları


Soru : Çimento fabrikalarıyla ilgili haberleri inceleyerek aşağıdaki tabloyu doldurunuz. Fabrikaların, çok boyutlu etkilerini fark etmeye çalışınız.


Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20 E-Kare Yayınları”

5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


Soru : Yaşadığınız, gördüğünüz veya duyduğunuz bir olay belirleyiniz. Bu olayı çok boyutlu bir şekilde ele almaya çalışınız. Olayın kimleri, hangi yönlerden etkilediğini, olumlu ve olumsuz sonuçlarını belirleyerek aşağıdaki diyagrama yazınız.


Cevap :

OLAYIN NEDENLERİ = İnsanların para kazanma arısı nedeniyle doğaya mahveden insanlar ve doğaya sahip çıkmak isteyenlere ile mücadeleleri.

BELİRLEDİĞİM OLAY = Bir köyde kurulan fabrikanın atağının nehire dökülmesi.

OLAYDAN ETKİLENEN KİŞİLER = Köylüler, nehirde yaşayan balıklar ve en önemlisi Dünyamız etkilenmektedir.

OLAYIN OLUMSUZ SONUÇLARI = Ülkemizde bir su kaynağı daha fabrikanın sahibinin para harcamaması nedeniyle mahvolacaktır.

OLAYIN OLUMLU SONUÇLARI = İnsanları iş bulacakları vaadi ile kandırıp aslında en önemli zenginliği olan doğayı ellerinde alma sürecidir. Bunda olumlu bir yan bulacak bir yer yoktur.


Soru : Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır?


Kısa Cevap : “Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir olayın çok boyutluluğu araştırırken farklı seçenekler karşılaştırılır. Farklı gruplara ayrılan denekler arasındaki neden olan farklıların asıl sebebini çözmeye çalışırlar. Örnek vermek gerekirse insanlara bulaşan bir virüste yaşlılar ve gençler olarak iki grubumuz oluşsun.

Bu grupta yaşlıların ölüm oranını neden fazla olduğunu ve gençlerin ölüm oranı neden az olduğu araştırılması bir olayın çok boyutun mu araştırmaktır. Olumlu ve olumsuz nedenleri göz önünde bulundurarak bunun yol açtığı nedenleri araştırılır. Olayların insan ve doğaya etkisi hakkında yorumlar yapılır olayın insanlara bıraktığı psikolojik hasar da önemlidir.


Soru : Sude’nin çimento fabrikaları ile ilgili yaptığı araştırmaya benzer bir çalışmayı da siz yapınız. Çalışmanızı sınıfa getirerek arkadaşlarınıza sununuz. Ürün dosyanızda saklayınız.


Cevap :

Bu etkinliği yukarıda hazırladığımız olay hakkında raporlaştırabilirsiniz ya da kendi belirlediğiniz bir konu hakkında kendiniz oluşturmanız gerekmektedir.


DİĞER KONUYA HAZIRLIK 


Soru : Sınıfa; aile, kulüp çalışmaları veya sosyal etkinliklerle ilgili fotoğraflar getiriniz.


Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20 Cevapları”


 

Our Score

Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır?

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Bir olayın çok boyutluluğu araştırmak için göz önünde bulunduracağımız şey farklı grupların neden farklı olduğudur. Mesela hasta olan ve olmayan bir kişinin neden bu kişinin hastanın diğer kişinin hastalanmadığı hakkında araştırma yapılmasıdır.


“Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Bir olayın çok boyutluluğu araştırırken farklı seçenekler karşılaştırılır. Farklı gruplara ayrılan denekler arasındaki neden olan farklıların asıl sebebini çözmeye çalışırlar. Örnek vermek gerekirse insanlara bulaşan bir virüste yaşlılar ve gençler olarak iki grubumuz oluşsun.

Bu grupta yaşlıların ölüm oranını neden fazla olduğunu ve gençlerin ölüm oranı neden az olduğu araştırılması bir olayın çok boyutun mu araştırmaktır. Olumlu ve olumsuz nedenleri göz önünde bulundurarak bunun yol açtığı nedenleri araştırılır. Olayların insan ve doğaya etkisi hakkında yorumlar yapılır olayın insanlara bıraktığı psikolojik hasar da önemlidir.



 

Our Score

Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir?

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Salgın hastalıkları çok boyutlu ele almak için hastalığının neden olduğunu, nasıl yollarla bulaştığını, hastaların neden hasta olduğunu ve hasta olmayanların neden hasta olmadığı gibi olaylar ele alınarak çözüm yolları ve önlemler alınabilir.


“Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Bence farklı grupları karşılaştırarak hastalığı çok boyutlu bir şekilde ele alabiliriz. Hasta olanlar ve olmayanlar. Hasta olan yaşlar yetişkinler ve çocuklar arasındaki farklar.

Hastalığın farklı ekonomik düzeydeki ülkelere etkisi. Hastalığının farklı eğitim düzeyindeki insanlara etkisi tedavi olanlar ve tedavi olmak istemeyenler arasındaki farklar.

Hastalığın günlük hayatta insanlara ne gibi zorluklar yaşattığı ve hayatlarına neler değiştirdiği. İyileşen sayıları ve ölüm sayılarının oranları. Hastalık sonrası hastanın yaşadığının hayatına etkisi gibi boyutlardan bahsedebiliriz.



 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 64-65 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 64, 65


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 64-65


A. Aşağıdaki cümlelerin başına cümlede verilen ifadeler doğruysa “D”, yanlışsa “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz cümlelerin doğrularını altlarına yazınız.


Cevap :

  1. (Yanlış) Mezopotamya uygarlıkları parayı bularak insanlık tarihine katkı yapmıştır.
  2. (Doğru) Tarihî eserleri temiz tutmak kültürel mirasa duyarlılıktır.
  3. (Yanlış) Nevruz, ülkemizin her yerinde mayıs ayında kutlanmaktadır.
  4. (Doğru) Millî ve dinî bayramlarımız toplumumuzun güçlenmesini sağlamaktadır.
  5. (Doğru) Kültürel unsurlar zaman içinde değişiklik gösterebilir.

B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen ifadelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız. 


Cevap :

  1. Kültürel miras duyarlı vatandaşlar yetiştirmek için bilinçlendirme çalışmaları yapmalıyız.
  2. Doğal varlık deyince aklıma köyümüzdeki küçük göl geliyor.
  3. Dünyada bilinen ilk anayasa olan Hammurabi Kanunları Babiller tarafından yapılmıştır.
  4. Tarihte bilinen ilk yazılı antlaşma olan Kadeş Antlaşması, Mısırlılar ve Hititler arasında yapılmıştır.
  5. Kültürel unsurların zaman içerisinde değişiklik göstermesi Kültürel canlılık göstergesidir.

C. Aşağıda verilen bilgilere göre eşleştirmeleri yapınız. Bunu yaparken cümlelerin başındaki sayıları kullanınız.


Cevap :

  1. Ülkemizin çeşitli yerlerindeki kültürel özellikler, benzerlikler ve farklılıklar gösteriyor. (Karşılaştırma)
  2. İnsanların birlikte yaşamasında ortak paydalar önemli rol oynuyor. (Kültürel öge)
  3. Kültürel unsurların, aile büyüklerinden küçüklere aktarılması toplumumuz için çok önemlidir. (Devamlılık)
  4. Tarihî eserlerin birçoğu, mimari yönden çok güzel eserlerdir. (Estetik)
  5. Yazılı hukuk kuralları insanlığın toplumsal gelişimine katkı sağlamıştır. (Mezopotamya)

5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.


1. Ülkemizde atalarımızdan kalan kale, medrese, türbe, heykel, çeşme, köprü, hamam, kervansaray ve camiler bulunmaktadır.

Verilen bilgiye göre tarihî eserlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenirse yanlış olur?


A) Geçmiş dönemde inşa edildikleri
B) İnsan emeği sonucu ortaya çıktıkları
C) Günümüzde kullanımlarının yasak olduğu
D) İnsanların ihtiyaçlarını karşılamak için yapıldıkları


2. Anadolu’da dünyanın en eski yerleşim yerlerinden olan Çatalhöyük (Konya’da) ve en eski tapınaklarından olan Göbeklitepe (Şanlıurfa’da) bulunmaktadır.

Verilen bilgiye göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?


A) Anadolu’da şehir yaşamının ilk izlerine rastlandığına
B) Anadolu’da dinî mimarinin ilk örneklerinden birinin bulunduğuna
C) Anadolu’nun en eski medeniyetlere ev sahipliği yaptığına
D) Anadolu uygarlıklarının bilimsel faaliyetlere öncülük ettiğine


3. “Erzurum, Kahramanmaraş, Uşak ve daha birçok şehrimizdeki düğünlerde, kına gecesi geleneğinin olması, aynı kültürün birçok yerde yaşadığını göstermektedir.”

Yukarıdaki ifadeyi destekleyen açıklama hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?


A) Kültürlerin yurt dışında da temsil edildiği
B) Her şehrin kendine özgü geleneklerinin olduğu
C) Kültürel özellikler açısından uygulamaların benzerlik gösterdiği
D) Kültürel özelliklerin uygulandığı


4. Sümerlerin bu icadı sayesinde tarihî çağlar başlamış ve bilgiler kalıcı hâle gelmiştir. Aynı zamanda tarih, daha iyi bir şekilde aydınlatılma imkânı bulmuştur.

Parçada verilen bilgiler aşağıdaki icatlardan hangisi ile ilgilidir?


A) Yazı
B) Takvim
C) Tekerlek
D) Mürekkep


5. Aşağıda verilen eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?


A) Peribacaları – Tarihî eser
B) Topkapı Sarayı – Tarihî eser
C) Manavgat Şelalesi – Doğal varlık
D) Pamukkale – Doğal varlık


6. Bayramlar, düğünler, şenlikler gibi kültürel ögelerimiz toplumsal birlik ve beraberliğimize katkı sağlamaktadır.

Bu bilgide kültürel ögelerimizin hangi özelliği vurgulanmıştır?


A) Birleştiriciliği
B) Tarihî geçmişi
C) Taklitçi olmadığı
D) Maddi özellikleri


D. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.


1. Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılara örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılara örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mezopotamya ve Anadolu Medeniyetleri insanlığa katkılarına aslında saymakla bitmez. Birkaçını ele alırsak Frigler çengelli iğneyi bulmuştur. Sümerler yazıyı ve tekerleği bulmuşlardır ve Sümerler ziggurat adlı verilen çok katlı yapılar yaparak okul Ambar ve Gözlemevi olarak bunları kullanmışlardır.

Bu yaptığı gözlem evlerinde Ayın takvimini bulmuşlardır. Su kanalları yapmıştır. Lidyalılar parayı bularak ekonomiye yön vermişlerdir. Bu saydığımız buluşlar dünyaya insanlığa yön veren çok önemli buluşlardır. Bu buluşlar sayesinde hayatımızda kullandığımız ve yaptığımız her şeyi borçluyuz.


2. Çevrenizdeki doğal varlıklar, tarihî eser ve nesnelere örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Çevrenizdeki doğal varlıklar, tarihî eser ve nesnelere örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İstanbul’da tarihi eser ve doğal varlıklara örnek verecek olursak:  Dolmabahçe Sarayı, Topkapı Sarayı, Ayasofya, Yerebatan Sarnıcı, Kız Kulesi, Mısır Çarşısı. Galata Kulesi, Aya Yorgi Manastırı, Eyüp Sultan Camii, Haydarpaşa Garı, Karaburun sahili, Belgrad ormanları, İstanbul Boğazı, ayados ormanı, Haliç nehri, Kapalıçarşı, Bozdağ Su Kemeri, Çemberlitaş, ahirde singagogu örnek verebilirim.


3. Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kütürel özellikler görülmesinin nedenleri nelerdir?


Kısa Cevap : “Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özellikler görülmesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özelliklerin görülmesi farklı çeşit kültürlere sahip olmamızdan kaynaklanmaktadır.

Her insanın değerleri düşünceleri farklıdır ve bu da toplumların farklı olmasına sebebiyet vermektedir.

Bize daha zengin Kültürel değerler oluşturmamızı sağlar. Her ilin ve bölgenin kültürel özellikleri farklı bu da bizi çok kültürlü bir millet yapıyor.


4. Kültürel özelliklerin toplumun birlik ve beraberliği için önemini açıklayınız.


Kısa Cevap : “Kültürel özelliklerin toplumun birlik ve beraberliği için önemini açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kültürel özellikler toplumun birlik ve beraberliği için çok önemlidir. Kültürel özellikler bizim bir de yapar çünkü birbirimize benzeyen insanları daha çok samimiyet hissederiz.

Ne kadar aynı olaylara seviniyor ve üzülüyor olaylara aynı şekilde tepki veriyorsak bu bizi diğer insanlara yakın hissettirir. Toplumda insanlar kültürel özelliklerle büyür onların bize dayattığı normlarla beraber yaşarız.

Bu bizim doğrularımız olmaya başlar. Kültürel özelliklerde bu doğrularımızı bir kısmıdır ve bize doğru gelen kişilerle birlik ve beraberlik içinde olmayı amaçlarız.


5. Kültürel unsurların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenleri nelerdir?


Kısa Cevap : “Kültürel unsurların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kültürel unsurlarımız zaman içinde değişiklik göstermesinin sebebi insanların zamanla değişiyor olmasıdır. Değişen dünyada fikirlerimiz de değişiyor fikirler değiştikçe kültürel unsurlara bakış açımıza değişmektedir.

Bazı kültürel unsurlar hayatımızda gelişen dünyaya ayak uyduramadı için yok olmaktadır. bazıları ise değişiklik göstermektedir kültürel unsurlar yerine farklı kültürel unsurlar yer almaktadır gelecekte çocuklarımız bunları kültürel unsur diye yapmaya başlayacaklardır.

Aslında bir değişim değil de bir gelişim insanlar değiştikçe insanlara bağlı gelişen bir süreç olmaktadır. Bazı kültürler unsurlar ise insanların artık uygulamak istemediği ve buna gerek duymadığı kültürel unsurlardır.



 

Our Score
error: Content is protected !!