5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kültürel Çeşitlilik Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 49, 50, 51, 52, 53


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kültürel Çeşitlilik Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53


Soru : Ülkemizde hangi il, hangi yemek veya yiyeceklerle anılıyor?


Kısa Cevap : “Ülkemizde hangi il, hangi yemek veya yiyeceklerle anılıyor?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Benim anlatacağım il Trabzon’dur. Trabzon’un meşhur yemek ve yiyecekleri kuymak, ısırgan çorbası, kara lahana çorbası, hamsi çorbası, pazılı kaygana, pırasa tavası, tamora kızartması, fasulye turşusu kavurması, guliya, kara lahana sarması, gangoş sarması, Akçaabat köftesi, hamsi tava, kefal ekşilisi, palamut dolması, hamsili pilav, Trabzon pidesi, hodan böreği, pepeçura, Hamsi Köyü sütlacı, laz böreği, Laz helvası, kukuca’dır.


Soru : İllerimizin yemek kültürlerinin benzerlikler veya farklılıklar göstermesinin sebepleri nelerdir?


Kısa Cevap : “İllerimizin yemek kültürlerinin benzerlikler veya farklılıklar göstermesinin sebepleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

O bölgede yapılan tarım, hayvancılık veya denize kıyısı olup olmamasına bağlıdır. Mesela denizi kıyısı olan yerlerde daha çok balık türü yemekler görmekteyiz. Doğu Anadolu ve İç Anadolu’da daha çok et yenmektedir. Ege ve Akdeniz’e baktığımız zaman yemekler sebze ağırlıklıdır. Bu da iklimine göre değiştiğini göstermektedir.

Doğu Anadolu ve İç Anadolu bölgelerinde daha çok hayvancılık yapılmakta tarım karbonhidrat ağırlıklı buğday arpa ve benzeri yetiştirilmektedir. Ege Akdeniz değilse birçok sebze ve meyve yetişmektedir. Çeşit çeşit yetişen bu sebze meyveler. Bu durum da yemeklere de yansımıştır.


Soru : Yaşadığınız yerde tablodaki kültürel özelliklerin aynısı veya benzeri uygulanıyorsa “✓” işareti koyunuz. Eğer belirtilen konuyla ilgili farklı uygulamalar varsa tabloya ekleyiniz.


Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları”

5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları


Soru : Çocuklarla ilgili sözleri okuyarak ilgili sütunları doldurunuz. Tablonun alt kısmına yeni bir söz ekleyebilirsiniz.


Cevap :

Bu kısmı kendinize göre değerlendirmeniz gerekmekledir.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları


Soru : Birçok oyunun ülkemizin farklı yerlerinde benzer şekillerde oynanmasının sebepleri neler olabilir? Bu oyunların yaşatılmasının kültürel mirasa duyarlı olmakla ilgisini açıklayınız.


Kısa Cevap : “Birçok oyunun ülkemizin farklı yerlerinde benzer şekillerde oynanmasının sebepleri neler olabilir? Bu oyunların yaşatılmasının kültürel mirasa duyarlı olmakla ilgisini açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Her oyunun şehirler arası farklılık göstermesinin sebebi kültürlerinin farklı olmasıdır. İnsanların davranışları oynadığı oyunlara dahi yansımıştır.

Çevrelerin özellikleri yaşadığımız dönemin sosyal ve ekonomik durumu kullanılan nesneler yediğimiz yemekler gelenek ve görenekler oyunlarımızı etkili olmaktadır. Bu oyunlar günümüze kadar gelmiştir. Biz de ülkemizin geleceği olarak bunları yaşatmalı ve gelecek biz de miras bırakmalıyız.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları


Soru : Halk oyunları ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Halk oyunlarında her yörenin kendi özelliklerini yansıtan figürler olmakla birlikte diğer yörelerin özelliklerini yansıtan figürler de vardır. Sizce bunda en büyük etken nedir?


Kısa Cevap : “Halk oyunlarında her yörenin kendi özelliklerini yansıtan figürler olmakla birlikte diğer yörelerin özelliklerini yansıtan figürler de vardır. Sizce bunda en büyük etken nedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Halk oyunlarında kendi kültürümüzü yansıtmaktayız. Kendi kültürümüz yaşadığımız çevreye özgüdür. Tabii ki bir ülke olduğumuz için kaynaşacağımız ve birbirimizin kültürümüzde etkilenmesi doğaldır.

Yakın olan iki şehirde aynı tarz yemekler aynı örf ve adetler gelenek görenekler ve aynı halk oyunlarına rastlayabiliriz. Bu ülkemizin birbiriyle etkileşimini göstermektedir. Kültürel alışverişimiz çok olduğu için ülkemizin kültürel zenginlik açısından ne kadar zengin olduğunu gösteriyor.


Yaşadığınız yerde oynanan halk oyunları ile yukarıda anlatılan halk oyunları arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?


Kısa Cevap : “Yaşadığınız yerde oynanan halk oyunları ile yukarıda anlatılan halk oyunları arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Benzer olarak oyunun ritmi ve hızı yakınlık göstermektedir ama bizim yöremizde giydiğimiz kostümler farklıdır ve çalınan enstrümanlar da farklıdır.


Oyunların ve kıyafetlerin yaşanan yerin kültürel özelliklerini yansıttığını düşünüyor musunuz? Neden?


Kısa Cevap : “Oyunların ve kıyafetlerin yaşanan yerin kültürel özelliklerini yansıttığını düşünüyor musunuz? Neden?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evet, düşünmekteyim. çünkü soğuk bölgelerde daha kalın kıyafetler giyilirken sıcak yerlerde daha ince kıyafetler tercih edilmektedir. Günlük giyilen kıyafetlere benzetilmektedir.

Bazı yörelerde kadınlar şalvar giyerken bazı yörelerde etek giymektedir. Bu da halk oyunlarında ki türlerine yansımaktadır. Erkeklerin giyimi de halk oyunlarına yansıtmaktadır. Kullanılan takılar  başlıklar hepsi kültürümüzden bir parçadır. Kültürümüzü yaşatmalı ve gelecek nesillere bırakmak için çaba sarf etmeliyiz.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları


Soru : Ülkemizin çeşitli yerlerinde askere gidenler için yapılan törenlerle ilgili bilgileri okuyunuz. Yaşadığınız yerdeki asker uğurlama törenleriyle (Görsel: 2.38) benzerlik ve farklılıklarını belirtiniz. Boş bırakılan yere, yaşadığınız yerdeki asker uğurlama törenlerinde yapılanları yazınız.


Cevap :

Asker uğurlamanın geçmiş tarihi hakkında tam olarak bir bilgi yoktur ama çok uzun yıllardır devam ettiğini söyleyebilmekteyiz. Benim yaşadığım şehirde asker uğurlama törenleri şöyle yapılmaktadır. Askere gidecek olan gençler 15 gün önceden bazen bir ay öncesinden asker odası denen odaya toplanır. Kendi aralarında eğlence yaparak eğlenirler. Arabayla davul zurna ile ev ev gezerler. Akşam kale denilen bir yerde toplanırlar.

Orada lastik yakar ve eğlenirler lastik yakıldığı zaman herkes askerin eğlence düzenlediğini bilir. Askere gidecek gencin gitmeden önceki ilk cuma günü savuşturma yapılır. Cuma namazından çıkan herkes daha sonradan kadınlar, kızlar, gelinler çocuklar toplanırlar. Şehir dışında askere uğurlamaya gelen akrabalar bile bulunmaktadır. Herkes asker için dua eder. Sadece kendi yavruları için değil askere gidecek her yiğit evlat için dua ederler. Sağ salim gitsin sağ salim köyüne dönsün. Allah ve peygamber askerlerimizin yanında olsun diye dua ederler. Asker duasına gelen kadınlar aynaları tutarak ellerindeki suları yollara dökerler.

Ayna aydınlığı yansıtmaktadır. Su ise temizliği askerin arkasında su dökerler. Su gibi akan zamanı temsil etmektedir. Zamanın çabuk geçmesi gibi askerin de gittiği zaman hızlı gidip hızlı dönmesini temsil etmektedir. Herkes meydanda toplandığı zaman yetkili kişi konuşma yapar. Kur’an-ı Kerim okur ve askerlerimize dua eder daha sonra askerin ailesine hediyeler götürülür ve asker uğurlaması sona erir.


Soru : Sizce, ülkemizdeki kültürel çeşitlilik toplumumuzu hangi yönlerden etkiliyor? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Sizce, ülkemizdeki kültürel çeşitlilik toplumumuzu hangi yönlerden etkiliyor? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ülkemizdeki olan kültürel çeşitlilik toplumumuza olumlu yandan etkilemektedir. Ülkemizin farklı kültürlere bir arada bulundurması turistlerin ilgisini çekmektedir.

Turistler bu kültürel dokuyu görmek için ülkemizi ziyaret etmektedirler. Bu kültürel dokuyu korumalı ülkemizdeki farklı gelenek ve görenekleri yaşatmalıyız. Çünkü gelecek nesil olarak biz bunları benimsemezsek ülkemizdeki farklı kültürler yok olacaktır.


Soru : Yaşadığınız şehir dışında bir şehir belirleyiniz. Her iki şehri kültürel açıdan karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları belirtiniz. Çalışmanızı sınıfa getirerek arkadaşlarınıza okuyunuz. Ürün dosyanızda saklayınız.


Kısa Cevap : “Yaşadığınız şehir dışında bir şehir belirleyiniz. Her iki şehri kültürel açıdan karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Malatya’da halaylar davul zurna ile oynanır. Hatay’da da davul zurna ile halay oynanır. Heleneksel kıyafet olarak Hatay’da mavi yünlü ve pamuklu kumaştan beli bol büzgülü entari üstüne yelek bele kuşak, yün çorap, yemeni ve çarıktan oluşmaktadır.

Malatya’da ise günlük adı verilen etrafı altınlarla çevrili fes, fesin üstünde pusu takılır şalvar, üç etek, bele sarılan renkli şalın kenarına beyaz ve kırmızı mendil takılır. Malatya’da el sanatları olarak halı dokumacılık, ahşap boyamacılık, bakırcılık, semercilik, yemenilik gibi el sanatları ile uğraşırken Hatay camcılık, ipekçilik, dokumacılık, hasırcılık, heykelcilik ve ahşap boyacılığı yapmaktadır gördüğümüz gibi farklı şiirlerdeki. Kültürler birbirine uzak olabilmektedir ama ortak yanları da bulunmaktadır.


DİĞER KONUYA HAZIRLIK 


Soru : Sınıfa, düğün fotoğrafları, davetiyeler gibi kültürel öge içeren görsel malzeme getiriniz. 


Kısa Cevap : “Sınıfa, düğün fotoğrafları, davetiyeler gibi kültürel öge içeren görsel malzeme getiriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53 Cevapları”


 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Ankara, Ankara, Güzel Ankara Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 44, 45, 46, 47, 48


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Ankara, Ankara, Güzel Ankara Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48


ANKARA MARŞI
Ankara, Ankara, güzel Ankara.
Seni görmek ister her bahtı kara.
Senden yardım ister her düşen dara.
Yetersin onlara güzel Ankara.
Mehmet Ali Ertekin

Soru : Ankara Marşı’nın yandaki bölümünü okuyunuz. Siz de yaşadığınız yerin özelliklerini anlatan bir şiir, tekerleme veya türkü bulunuz ve bunları sınıfınızda arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Siz de yaşadığınız yerin özelliklerini anlatan bir şiir, tekerleme veya türkü bulunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Necip Fazıl Kısakürek – Canım İstanbul

Ruhumu eritip de kalıpta dondurmuşlar;
Onu İstanbul diye toprağa kondurmuşlar.
İçimde tüten bir şey; hava, renk, eda, iklim;
O benim, zaman, mekan aşıp geçmiş sevgilim.
Çiçeği altın yaldız, suyu telli pulludur;
Ay ve güneş ezelden iki İstanbulludur.
Denizle toprak, yalnız onda ermiş visale,
Ve kavuşmuş rüyalar, onda, onda misale.

İstanbul benim canım;
Vatanım da vatanım…
İstanbul,
İstanbul…

Tarihin gözleri var, surlarda delik delik;
Servi, endamlı servi, ahirete perdelik…
Bulutta şaha kalkmış Fatih’ten kalma kır at;
Pırlantadan kubbeler, belki bir milyar kırat…
Şahadet parmağıdır göğe doğru minare;
Her nakışta o mana: Öleceğiz ne çare? ..
Hayattan canlı ölüm, günahtan baskın rahmet;
Beyoğlu tepinirken ağlar Karacaahmet…

O manayı bul da bul!
İlle İstanbul’da bul!
İstanbul,
İstanbul…

Boğaz gümüş bir mangal, kaynatır serinliği;
Çamlıca’da, yerdedir göklerin derinliği.
Oynak sular yalının alt katına misafir;
Yeni dünyadan mahzun, resimde eski sefir.
Her akşam camlarında yangın çıkan Üsküdar,
Perili ahşap konak, koca bir şehir kadar…
Bir ses, bilemem tanbur gibi mi, ud gibi mi?
Cumbalı odalarda inletir ‘ Katibim’i…

Kadını keskin bıçak,
Taze kan gibi sıcak.
İstanbul,
İstanbul…

Yedi tepe üstünde zaman bir gergef işler!
Yedi renk, yedi sesten sayısız belirişler…
Eyüp öksüz, Kadıköy süslü, Moda kurumlu,
Adada rüzgar, uçan eteklerden sorumlu.
Her şafak Hisarlarda oklar çıkar yayından
Hala çığlıklar gelir Topkapı Sarayından.
Ana gibi yar olmaz, İstanbul gibi diyar;
Güleni şöyle dursun, ağlayanı bahtiyar…

Gecesi sümbül kokan
Türkçesi bülbül kokan,
İstanbul,
İstanbul…


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları


Soru : El sanatı yoluyla üretilen bir nesne belirleyiniz. Bunun ne olduğunu ve nasıl üretildiğini açıklayınız. 


Kısa Cevap : “El sanatı yoluyla üretilen bir nesne belirleyiniz. Bunun ne olduğunu ve nasıl üretildiğini açıklayınız. ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ben el sanatıyla yapılan çömleği anlatacağım. İlk önce çömlek malzemeleri ile ilgili bilgi vereceğim. Çömlek hamuru şekil vermek için çevirme standı, su, eldiven, bıçak ve mala gerekir. İlk önce güzel bir çömlek yapmak için çamuru yarım saat kadar az bir miktar ile yoğurması gerekmektedir. Hamurunuz kulak memesi kıvamına geldiğinde çömlek yapımı için uygun demektir.

Sonraki aşama yavaş yavaş çevirip gerekli işlem için elinizi ıslatmaktır. Çevirme standı ile ıslatılan çömlek hamur şeklinde gelmektedir. İstediğiniz çömlek şeklini verdikten sonra artık çömleğiniz kurumaya hazır. Yaklaşık 6 gün boyunca sıcak ve bolca güneşli ortamda bekletilmesi gerekir. Artık çömleğiniz hazır tek yapmanız gereken çömleğinizin güvenilirliğini test etmek olacaktır.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


Geçmişten kalan, tarihî değer taşıyan birçok nesne hâlâ bizimle yaşıyor. Onların varlığı, kültürel etkileşimin ve devamlılığın esin kaynağıdır. Müzelerimizdeki eserler (Görseller: 2.28, 2.29, 2.30), geçmişten geleceğe uzanan kültürel miras hakkında bizlere birçok ipucu vermektedir.

Soru : Bu nesnelerin özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Cevap : Bu nesnelerin özellikleri sanat eseri olmalarıdır. Tek ve özel olan bu sanat eserleri kişi düşüncelerini davranışlarını kültürünü yansıtmaktadır. Hepsi farklıdır. Hepsi emek el işçiliği gerektirmektedir.


Soru : Aşağıdaki tabloları inceleyerek soruları cevaplayınız.


Bu bölümdeki eserlerden yakından veya uzaktan gördüklerinizin veya gittiklerinizin üzerine işaret koyunuz. Bunlardan en çok hangileri sizi etkiledi?


Cevap : TABLOYU EKLEMEYI UNUTMA

En çok beni etkiliyen Ayasofya Camii etkilemişti eski adıyla kutsal bilgelik kilisesi’dir.


Çevrenizde bulunan bir tarihî mekânı veya yapıtı tanıtan kısa bir yazı yazınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizde bulunan bir tarihî mekânı veya yapıtı tanıtan kısa bir yazı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yere batan Sarnıcı İstanbul’da yer almaktadır. İmparator Justinianus tarafından 532 yılında inşa edilmiştir. Sarnıç uzunluğu 140 metre genişliği 70 metre dikdörtgen biçiminde çok büyük bir yapıdır.

52 basamaklı taş bir merdiven ile Yerebatan Sarnıcı’na inilir. Her biri 9 metre yüksekliğinde 336 tane sütun bulunmaktadır. Yerebatan Sarnıcı’nın inşasında 7.000 köle çalışmıştır. Yerebatan Sarnıcı Bizans’ın su ihtiyacını karşılamıştır. Daha sonra Osmanlı Devleti de bir süre su ihtiyacını Yerebatan Sarnıcı’ndan karşılamıştır.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


Soru :  Bu bölümdeki nesnelerden tarihî değeri olan, evinizde veya tanıdıklarınızda bulunanların üzerine işaret koyunuz. Bunlardan birini seçerek defterinize, size veya tanıdığınıza kimden kaldığı, ne işe yaradığı gibi bilgileri içeren kısa bir tanıtım yazısı yazınız.


Kısa Cevap : “Bu bölümdeki nesnelerden tarihî değeri olan, evinizde veya tanıdıklarınızda bulunanların üzerine işaret koyunuz. Bunlardan birini seçerek defterinize, size veya tanıdığınıza kimden kaldığı, ne işe yaradığı gibi bilgileri içeren kısa bir tanıtım yazısı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bana babaannemden gaz lambası kalmıştır. Gaz lambaları eski dönemlerde lambalar yerine aydınlatma işlevi görmekteydi. Henüz elektrik üretilmemişti.

Gaz lambasının temel çalışma prensibi içindeki gaz yağının fitille buluşmasıdır. Şu anda gaz lambasını dekor amaçlı kullanmaktayız. Bazen elektrik kesintisi olduğu günlerde gaz lambasını kullanıyoruz.


Soru : Doğal varlıklarla ilgili kavram ağını örnekten yararlanarak doldurunuz.


Kısa Cevap : “Doğal varlıklarla ilgili kavram ağını örnekten yararlanarak doldurunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Doğal varlıklara örnek vermek gerekirse; vadi, dağ, göl, şelale, kanyon, mağara, akarsu, orman, nehir, ova, yayla, deniz gibi.


Soru : Çevrenizdeki doğal varlıklar ve tarihî yerlerden hangilerini gördünüz? Gördüğünüz yerlerde neler hissettiniz? Belirtiniz.


Kısa Cevap : “Çevrenizdeki doğal varlıklar ve tarihî yerlerden hangilerini gördünüz? Gördüğünüz yerlerde neler hissettiniz? Belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ben Geçen yaz İstanbul’un gezmeye gitmiştim. Orada çok mutlu hissetmiş ve atalarımın hissettiği gibi büyük bir gururla izledim her şeyi. Ayasofya Camisi, Topkapı Sarayı, Kapalı Çarşı, Bozdoğan Su Kemeri, Yerebatan Sarnıcı, Galata Kulesi, Rumeli Hisarı’nı ziyaret ettim.


Soru : Yaşadığınız yerdeki doğal varlıklar, tarihî eserler, estetik veya kültürel değeri olan nesnelerle ilgili fon kartonu üzerine bir poster hazırlayınız. Posterinizde, bilgilere ve görsellere yer veriniz. Çalışmanızı sınıfa getirerek arkadaşlarınıza sununuz. Ürün dosyanızda saklayınız.


Kısa Cevap : “Yaşadığınız yerdeki doğal varlıklar, tarihî eserler, estetik veya kültürel değeri olan nesnelerle ilgili fon kartonu üzerine bir poster hazırlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48 E-Kare Yayınları”

Soru : Sınıfa çeşitli illerin kültürel özellikleri hakkında, yazılı ve görsel malzeme getiriniz. 51. sayfadaki son soruyu aile bireylerinize sorunuz.


Kısa Cevap : “Sınıfa çeşitli illerin kültürel özellikleri hakkında, yazılı ve görsel malzeme getiriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sizlere seçtiğim kültürel özelliklerin aktaracağım şehir Mardin’dir. Mardin’de ilk yerleşim tarihi tam olarak bilinememektedir. Tahmini olarak milattan önce 4.500 yılları arasına dayanmaktadır.

Mardin ilimiz Subari, Sümer, Akad, Babil, Mitanlar, Asur, Pers, Roma, Bizans  Araplar, Selçuklu, Artuklu ve Osmanlı belli dönemlerde bu güçlü medeniyetler Mardin’e egemen olmuştur. Mardin’de kültürel özellik arasında Deyrul Zafaran Manastırı, Mardin Kalesi, Mardin taş evleri, Telkari Gümüş işlemeciliği, Dara Harabeleri, Zinciriye Medresesi, Altunboğa Medresesi, Savur Kapı Medresesi, Sabancı Kent Müzesi, Mardin Ulu Camii, Mor gabriel Manastırı, Kasimiye Medresesi yer almaktadır.



 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 34-35 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 1. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 34, 35


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 1. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 34-35


A. Aşağıdaki cümlelerin başına cümlede verilen ifadeler doğruysa “D”, yanlışsa “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz cümlelerin doğrularını altlarına yazınız.


Cevap :

  1. (Doğru) Sosyal Bilgiler dersi yeni bilgiler öğrenmemde bana yardımcı oluyor.
  2. (Yanlış) Her olayın sadece bir sebebi ve bir sonucu olur.
  3. (Doğru) Herkesin üzerine aldığı rolü yerine getirmesi işimizi kolaylaştırır.
  4. (Doğru) Çocuk hakları konusunda dünya devletleri bilinçli hareket etmektedir.
  5. (Doğru) Okulda çeşitli sosyal faaliyetlere katılım sağlamak hakkımızdır.

B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen ifadelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız. 


Cevap :

1. 1989 yılında dünya devletleri tarafından kabul edilen Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ile çocuklara yönelik çalışmalarda artış görülmektedir.

2. Okul ve aile Kurum ve Grup için örnek olarak gösterilebilir.

3. Aldığımız görevleri zamanında ve doğru bir şekilde yerine getirmemiz Sorumluluk sahibi bir birey olduğumuzu gösterir.

4. Türkiye Cumhuriyeti’ne olumlu bir katkıda bulunmak istiyorsak Etkin bir vatandaş olmalıyız.

5. Sosyalleşme için akrabalarımızla ve arkadaşlarımızla çeşitli etkinlikler yapmak önemlidir.


C. Aşağıda verilen bilgilere göre eşleştirmeleri yapınız. Bunu yaparken cümlelerin başındaki sayıları kullanınız.

1. Çalışmalarımda çeşitli kaynaklar kullanırım, bilim insanlarının yaptığı çalışmaları takip ederim.
2. Sınıf başkanlığı seçimlerinde aday olmayı düşünüyorum.
3. Cam, plastik, kâğıt gibi maddeleri geri dönüşüm kutusuna atmak hepimizin görevidir.
4. Komşumuzun yeni aldığı çim biçme makinesinin çevreyi bu kadar rahatsız edeceğini hiç düşünmemiştim.
5. Sosyal Bilgiler dersinde, farklı konularda bilgiler edinmem kişisel gelişimime katkı sağlıyor.


Cevap :

1. Bilimsellik
2. Hak
3. Sorumluluk
4. Çok boyutluluk
5. Etkin vatandaş


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları okuyunuz. Doğru cevabı işaretleyiniz.


1. Evlerindeki çöpleri her zamanki gibi sokaktaki çöp tenekesine atan mahalle sakinleri birkaç gündür çöp tenekesinin yerinde olmadığını görünce çözüm arayışına giriştiler.

Buna göre konuyla ilgili aşağıdaki davranışlardan hangisinin daha doğru bir çözüm arayışı olduğu söylenebilir?


A) Ali Bey’in, çöpünü mahallenin girişine bırakması
B) Yeşim Hanım’ın, çöpünü yan sokaktaki çöp konteynerine taşıması
C) Burak Bey’in, belediyeye konu hakkında dilekçe yazması
D) Harun Bey’in, çöp torbasını bir duvarın üstüne bırakması


2. Herhangi bir olayın birden fazla nedeninin ve birden fazla sonucunun olması, birçok kişiyi olumlu veya olumsuz yönden etkilemesi durumudur.

Verilen bilgiler aşağıdakilerden hangisi ile doğrudan ilgilidir?


A) Olayların çok boyutluğu
B) Etkin vatandaşlık
C) Sorumluluk
D) Özgürlük


3. I. On sekiz yaşına kadar herkes çocuk olarak kabul edilmektedir.
II. Bakıma ve yardıma muhtaç çocukların devlet tarafından özel koruma ve bakıma alınması gerekir.
III. Her çocuğun dinlenme, boş zamanlarını değerlendirme ve oyun oynama hakkı vardır.

Çocuk hakları ile ilgili verilen yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I, II ve III


4. Bir grup içindeki bireylerin rollerinin gereğini yerine getirmesi, üzerine düşeni iyi bir şekilde yapması grup için çok önemlidir.

Grup içindeki bireylerin sorumluluklarını yerine getirmemesinin sonuçları arasında aşağıdakilerden hangisi yer alır?


A) Gruba katılımlar artar.
B) Grubun başarısı artar.
C) Grubun amaçlarına ulaşması zorlaşır.
D) Sorunların daha çabuk çözülmesi sağlanır.


5. Tabloda verilen eşleştirmelerden hangileri yanlıştır?


A) I ve II
B) II ve III
C) III ve IV
D) I, II ve III


6. Bir toplumda bireyler hak ve sorumluluklarını bilmekte ve haklarına sahip çıkıp sorumluluklarını yerine getirmektedirler.

Verilen bilgideki bilince sahip bireylerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


A) Duyarlı oldukları
B) Bilinçli oldukları
C) Sorumlu oldukları
D) Bencil oldukları


D. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.


1. Okulunuzda bir kulübe üye olduğunuzu düşünün. Kulübünüzde kazanacağınız özellikler ailenizle ve arkadaşlarınızla olan ilişkileriniz nasıl etkiler? Örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Okulunuzda bir kulübe üye olduğunuzu düşünün. Kulübünüzde kazanacağınız özellikler ailenizle ve arkadaşlarınızla olan ilişkileriniz nasıl etkiler? Örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kulübümde ailemle ve arkadaşlarımla olan ilişkimi olumlu yönde etkiler. Aslında bunun nedeni yeni bilgiler öğrenmem ve kulüpte sosyalleşerek insan ilişkilerimi geliştirmem olacaktır.

Kulüpte yaşadığım bir olay veya yaptığım bir başarıyı ailemle bahsederek sohbet edebilirim. Orada arkadaş kazanarak ve ortak yönlü arkadaşlar bunu bularak daha iyi bir arkadaş çevrem olabilir.


2. Çocukların haklarını etkin bir şekilde kullanabilmesi için neler gereklidir?


Kısa Cevap : “Çocukların haklarını etkin bir şekilde kullanabilmesi için neler gereklidir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çocuk haklarının etkin bir şekilde kullanılabilmesi için çocukların küçük yaştan haklarından haberdar olmaları gerekmektedir. Haklarını savunabilmeli ve haklarını bilmelilerdir.

Tabii ki Sadece çocuklar değil büyükler de bu hakları bilmelidir. Çocukların haklarını savunmalıdır. Hakları ihlal eden bir durumla karşılaştığı zaman gerekli kurumlara bildirmek her yetişkinin görevidir.

İnşaatta çalışan bir çocuk gördükleri zaman yetkili bir kişiye bildirmek her insanın sorumluluğudur. İnsanlar bunu yaptıkları zaman çocuk hakları tam olarak korunacaktır.


3. Planlı çalışmak ile görev ve sorumluluk arasındaki ilişkiyi açıklayınız.


Kısa Cevap : “Planlı çalışmak ile görev ve sorumluluk arasındaki ilişkiyi açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Planlı çalışmak hayatımızda sorumluluklarımızı yerine getirmek için bize büyük bir avantaj sağlayacaktır. Planlı çalıştığımız için bir şeyi ertelemeden düzenli olarak yaparız. Derslerimize düzenli çalışırız.

Böylelikle sınavın son günü çok yoğun bir şekilde çalışmamız gerek kalmaz. Çünkü yavaş yavaş çalıştığımız için konuyu zaten biliyoruzdur. Kısa bir tekrar yapmak sınava hazır olmamızı sağlayacaktır. Planlı çalışmak hayatınızın çoğu yerinde yararlı olur hem sorumluluklarımızı yerine getirmek hem de sosyal hayatınızda zaman ayırmak planlı çalışmak bile daha kolaydır.


4. Sosyal Bilgiler dersinin hayatımıza yaptığı katkıları örneklerle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Sosyal Bilgiler dersinin hayatımıza yaptığı katkıları örneklerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sosyal Bilgiler dersinde toplumsal olayları daha iyi öğrenip onlara karşı duyarlı olabiliyorum. Kendimi birey olarak özgüvenimi artırabiliyorum.

Geçmişimi öğrenerek geçmişte atalarının yaptığı hatalardan ders çıkartıyorum ve geleceği daha iyi inşa etmeye çalışıyorum. Düşünme, soru sorma, görüş alışverişi yapmaya daha açık bakıyorum.

Araştırma içgüdüm daha çok gelişiyor. Topluma daha iyi uyum sağlayabiliyorum. Milli değerlerimi daha iyi biliyor ve onlara daha iyi değer verebiliyorum. Örf ve adetlerimi daha iyi anlayarak onları korumaya çalışıyorum. Haklarımı biliyor ve onları kullanmaktan çekinmiyorum. Haklarım ihlal edildiği durumlarda kendimi koruyabiliyorum.



 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 12-13-14-15 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Dersimiz: Sosyal Bilgiler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Dersimiz: Sosyal Bilgiler Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 12-13-14-15


“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 12-13-14-15 E-Kare Yayınları”

Soru : Sizce evde, okulda ve ülkemizde (Görseller: 1.1, 1.2, 1.3) neler yapılırsa etkin vatandaş olunur?


Kısa Cevap : “Sizce evde, okulda ve ülkemizde neler yapılırsa etkin vatandaş olunur?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Evde annem babamıza saygılı olmalıyız. Bize verilen sorumluluklarını yerine getirmeliyiz. Okulda okul kurallarına uymalıyız.

Okulda vaktinde gelip gitmeliyiz. Öğretmenlerimize ve arkadaşlarımıza saygılı davranmalıyız. Ödevlerimizi zamanında yapmalıyız. Çevremize sahip çıkmalı yerlere çöp atmamalıyız. Atan kişilere uyarmalıyız.

Kamu malına zarar vermemeliyiz. Üzerimize düşen sorumlulukları yerine getirmeliyiz ve insanlara saygılı davranmalıyız. Etkin bir vatandaş olmamızı sağlar.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları


Soru : Kağan’ın paylaştığı konulara başka neler ekleyebilirsiniz?


Cevap :

Kagan’ın paylaştığı konulardan başka vatandaşlık sorumluluğunu yapmayan yerine getirmeyen kişileri uyarmakta olacaktır ve bu kişilerin görevleri bildirmek bizim vatandaşlık görevimizdir.

Yerlere çöp atan birisini gördüğümüz zaman o kişiyi uyarmalıyız. Herhangi bir kamu malına zarar veren bir kişiyi de uyarmalıyız. Böylelikle vatandaşlık görevini yerine getirmiş oluruz.


Soru : Bu bilgilere uygun davranışlar göstermenizin etkin vatandaş olmanıza katkılarını açıklayınız.


Cevap :

Bu bilgilere uygun davranırsak ülkemizde daha faydalı insanlar olacağız. Her insan fayda sağlayarak ülkemizi daha çok geliştireceğiz. Ülkemiz gelişmiş ülkeler seviyesinde olacak ülkemizdeki sistem kusursuz ilerleyeceği için herkes huzurlu ve mutlu olacaktır.


Soru : Sizce bilgilenmek mi, sorumluluk alarak çeşitli roller üstlenmek mi daha önemlidir? Neden?


Kısa Cevap : “Sizce bilgilenmek mi, sorumluluk alarak çeşitli roller üstlenmek mi daha önemlidir? Neden?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence sorumluluk alarak çeşitli roller üstlenmek daha önemlidir. Çünkü deneyim kazanmış oluruz. Yaşadığımız olaylar hakkında nasıl davranacağımızı bilmiş oluruz.

İnsanların okuduğu duyduğu ve gördüğü davranışlardan çok kendi deneyimlediği davranışları akılda daha kalıcı olur. Bir şeyi ne kadar çok deneyimlersek karşımıza çıkacak olan zorlukları o kadar haberdar oluruz. Bu zorluklara karşı önlemleri alabilir ona göre davranabiliriz. Bu yüzden deneyimlemeyi tercih ederdim.


Soru : Aşağıdaki soruları cevaplarken verilen değerleri de göz önünde bulundurunuz.

sorumluluk – vatanseverlik – sosyal katılım – bilimsellik 


1. Seçimlere katılmak vatandaşların hayatına ne gibi etkiler yapar?


Kısa Cevap : “Seçimlere katılmak vatandaşların hayatına ne gibi etkiler yapar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Seçimlere katılmak vatandaşların kendi hayatlarında ve nasıl yönetilmesi istediklerini belirlemesine yardımcı olur.

Vatandaşlar kendi haklarını bilincinde ve istediklerini yöneticiye oy verme hakkına sahiplerdir. Böylelikle yöneticiler kendini geliştirerek halkın gözüne girmeye çalışırlar. Bu da bir ülkenin daha güzel yönetilmesini sağlar.


2. Millî Mücadele kahramanlarını öğrenmeniz sizi onlara karşı niçin sorumlu kılar?


Kısa Cevap : “Millî Mücadele kahramanlarını öğrenmeniz sizi onlara karşı niçin sorumlu kılar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bizim sorumluluklarımızdan biridir çünkü bu güzel Vatanı bize vermişlerdir. Bu vatanın özgürlüğüne kavuşturmak için canlarını feda etmişlerdir. Nice zorluklar ile mücadele etmişlerdir.

Yoksulluk içinde bu ülkeyi düşmanlardan bertaraf etmek için canlarını tehlikeye atarak savaşmışlardır. Onlar bu kadar mücadele ve verirken bizim de onların yaptıkları kahramanlıkları öğrenmek sorumluluğumuzdur.

Bu ülkenin nasıl kazandığını öğrenip ona göre hareket etmeliyiz. Bu zorlu mücadelelerden geçtiğimiz için sorumluluklarımızı yerine getirip ülkemizi düşmanlarının eline vermemeliyiz.


3. Çocuk hakları hakkında araştırma yapan bir arkadaşınız var ama o, gerekli bilgilere ulaşamıyor. Ona neler önerirsiniz?


Kısa Cevap : “Çocuk hakları hakkında araştırma yapan bir arkadaşınız var ama o, gerekli bilgilere ulaşamıyor. Ona neler önerirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Arkadaşıma kütüphaneye gitmesini ve çocuk hakları adına yazılmış kitaplardan araştırma yapmasını önerirdim. Daha sonra internette de güvenlik kaynaklarda araştırma yapmasını tavsiye ederdim.

Birleşmiş milletlerin UNICEF Kurumu hakkında araştırma yapmasını da tavsiye ederdim. Ülkemizdeki çocuk hakları için açılmış dernekler hakkında bilgi edinip o derneklere giderek orada kişilerle konuşmasını da tavsiye ederim.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları


Soru : Zeynep’in verdiği örnekleri okudunuz. Sizce bu örneklerdeki etkin vatandaş davranışları nelerdir?


Cevap :

Zeynep, turistlere ülkemizin doğal ve tarihi güzelliklerini anlatıyor. Vergi vermek için fiş ve faturaları alıyor. Bu gibi davranışları Zeynep’in etkin vatandaş olması için örneklerdir.


Soru : Zeynep’in Sosyal Bilgiler dersi hakkındaki düşüncesine katılıyor musunuz? Neden?


Cevap :

Evet, katılıyorum. Zeynep sosyal bilimler dersinde günlük yaşantımızda birçok olayda bizi yönlendirdiğini söylüyor.

Ben de öyle düşünüyorum günlük yaşamımda birçok bilgiyi sosyal bilgiler dersinden öğreniyorum ve günlük hayatımda bunlarla karşılaşınca neler yapmam gerektiğine karar veriyorum. Sosyal bilgiler dersi bunu önceden düşünmem ve olay sırasında çok düşünmeden tepki vermemizi sağlıyor.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları


Soru : Sosyal Bilgiler dersinin etkin vatandaş olmanıza katkısıyla ilgili yaşadığınız bir olayı düşününüz.

Yaşadığınız olayı, bu olayla ilgili duygu ve düşüncelerinizi aşağıda boş bırakılan yere kısaca özetleyiniz. Bunun için aşağıdaki konulardan yararlanabilirsiniz.

  • Tasarruf
  • Doğal afetler
  • Kültürel zenginlik
  • Teknoloji
  • Millî Mücadele kahramanları
  • Çocuk hakları

Soru : Sizce bilgilenmek mi, sorumluluk alarak çeşitli roller üstlenmek mi daha önemlidir? Neden?


Kısa Cevap : “Sizce bilgilenmek mi, sorumluluk alarak çeşitli roller üstlenmek mi daha önemlidir? Neden?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Belirlediğim konu : Turistlere ülkemizdeki güzellikleri tanıtmak.

Düşüncelerim : Sokakta şehrimize gelen Türkçe bilen bir turist ile konuşacağım. Ona ülkemizin sahip olduğu kültürlerden, tarihi yapılardan, doğal güzelliklerden bahsedeceğim. O da kendi ülkesindeki kültürel özellikler tarihi yapılar ve doğal güzelliklerden bahsedeceğiz. İkimizde farklı konularda bilgi sahibi olacağız.

Bu olaydaki etkin vatandaş davranışı nedir? : Etkin bir vatandaş olarak ülkemizdeki önemli değerlerinin yurt dışındaki insanların tanımasını sağlamak. Böylelikle ülkemize daha çok turist gelmesini sağlamak.


Soru : Etkin vatandaş olmak niçin önemlidir? Örneklerle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Etkin vatandaş olmak niçin önemlidir? Örneklerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Etkin beni vatandaş olmak ülkemizin gelişmesi açısından önemlidir. Herkes görev ve sorumluluklarını yerine getirirse ülkemiz daha gelişmiş bir ülke olacaktır.

Eğer sorumluluklarımı yerinize getirmezsek insanlar yaptıkları olayların bilincinde olmayacaktır. Herkes kafasına göre hareket edecektir. Toplumda düzensizlik oluşacaktır. Ülke gerilemeye başlayacaktır ama herkes etkin bir vatandaş olarak sorumluluklarını yerine getirirse ülkemiz gelişmiş medeniyetler seviyesine ulaşacaktır.


Soru : Sosyal Bilgiler dersinin size sağladığı kazanımları içeren, içinde örneklerin de yer aldığı kısa bir yazı yazınız. Çalışmanızı sınıfa getirerek arkadaşlarınıza okuyunuz. Ürün dosyanızda saklayınız.


Kısa Cevap : “Sosyal Bilgiler dersinin size sağladığı kazanımları içeren, içinde örneklerin de yer aldığı kısa bir yazı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sosyal dersinde vatandaşlık haklarımızı ve sorumluluklarımızı öğreniniz. Milletimize devletimize ve bayrağımıza karşı saygı sevgi ve güven duyarız. Atatürk’ün yaptığı yenilikleri öğrenmemizi sağlar.

Türk Tarihini ve kültürünü öğrenmemize yardımcı olur. Dünya tarihi hakkında bilgi ediniriz. Ülkemizi ve dünyamızda gelişen olayları öğreniniz. Milletimize ait egemenlik ve bağımsızlık sembollerinin anlamlarını öğreniriz.


DİĞER KONUYA HAZIRLIK 


Soru : Gazetelerden insanları etkileyen (doğa olayı, trafik kazası, spor faaliyeti gibi) bir haber içeren
kupür getiriniz.


Kısa Cevap : “Gazetelerden insanları etkileyen (doğa olayı, trafik kazası, spor faaliyeti gibi) bir haber içeren kupür getiriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15 Cevapları”


 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Çok Boyutlu Bir İş Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 16, 17, 18, 19, 20


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Çok Boyutlu Bir İş Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20


Beyza, üniversite sınavını kazanmasından dolayı eğitimini başka bir şehirde devam ettirecek olan bir öğrencidir. Üniversitesinin bulunduğu şehre daha önce gitmemiştir (Görsel: 1.15).

Soru : Sizce bu durumdan Beyza, ailesi ve çevresi nasıl etkilenir? Çevresindekiler Beyza’ya (Görsel: 1.16) neler söyler? (Bu olayın olumlu ve olumsuz yönlerini ayrı ayrı değerlendiriniz.)


Cevap :

Beyza ilk baçta bulunduğu şehrin kültürüne yabancılık çekecektir ama üniversite okumak uzun bir süreç olduğu için bu duruma alışacaktır.

Zamanla kültürleri ve görenekleri öğrenerek ortama uyum sağlayacaktır. Ailesi ise Beyza’nın özlemini çekecek ama tatillerde onun görmeninin mutluluğunu yaşayacaklardır.


Soru : Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir?


Kısa Cevap : “Sizce salgın hastalık olayının çok boyutlu bir şekilde nasıl ele alınabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence farklı grupları karşılaştırarak hastalığı çok boyutlu bir şekilde ele alabiliriz. Hasta olanlar ve olmayanlar. Hasta olan yaşlar yetişkinler ve çocuklar arasındaki farklar.

Hastalığın farklı ekonomik düzeydeki ülkelere etkisi. Hastalığının farklı eğitim düzeyindeki insanlara etkisi tedavi olanlar ve tedavi olmak istemeyenler arasındaki farklar.

Hastalığın günlük hayatta insanlara ne gibi zorluklar yaşattığı ve hayatlarına neler değiştirdiği. İyileşen sayıları ve ölüm sayılarının oranları. Hastalık sonrası hastanın yaşadığının hayatına etkisi gibi boyutlardan bahsedebiliriz.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları


Soru : Vatandaş kurulmakta olan fabrikanın hangi alanlardaki etkilerinden söz etmektedir?


Cevap :

Vatandaşlar doğal çevre ve düzenleri bozulacağı için şikayet edebilirler. Özellikle köy yerlerinde o temiz havayı kirletecek, dışarı bırakacağı yoğun karbondioksit gazı sayesinde insanların kirli hava solumasına neden olacaktır.

Arazileri bıraktığı atıklar yeşillikleri yok edecek ve hayvanların otlak yerleri yok olacaktır. Eğer mehir veya göl gibi bir yer varsa oraya bırakılan atık maddeler nehirdeki balıkları öldürecek ve nehrin kirlenmesine sebep olacaktır. Bu gibi nedenlerle vatandaşlar endişeli olabilir.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları


Soru : Şirket yöneticisi kurulmakta olan fabrikanın hangi olumlu yönlerini açıklamaktadır?


Cevap :

Şirket yöneticisi kurulacak fabrikanın üst düzey gelişmiş bir teknoloji olduğunu söylemektedir. Bu nedenle doğaya ve çevreye zarar vermeyecektir.

Vatandaşların kendisine güvenmesini istemektedir. Bir de yaratacağı iş imkanları ile ailelerin geçimini daha güzel bir şekilde karşılayacağını söylemektedir.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları


Soru : Çimento fabrikalarıyla ilgili haberleri inceleyerek aşağıdaki tabloyu doldurunuz. Fabrikaların, çok boyutlu etkilerini fark etmeye çalışınız.


Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20 E-Kare Yayınları”

5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


Soru : Yaşadığınız, gördüğünüz veya duyduğunuz bir olay belirleyiniz. Bu olayı çok boyutlu bir şekilde ele almaya çalışınız. Olayın kimleri, hangi yönlerden etkilediğini, olumlu ve olumsuz sonuçlarını belirleyerek aşağıdaki diyagrama yazınız.


Cevap :

OLAYIN NEDENLERİ = İnsanların para kazanma arısı nedeniyle doğaya mahveden insanlar ve doğaya sahip çıkmak isteyenlere ile mücadeleleri.

BELİRLEDİĞİM OLAY = Bir köyde kurulan fabrikanın atağının nehire dökülmesi.

OLAYDAN ETKİLENEN KİŞİLER = Köylüler, nehirde yaşayan balıklar ve en önemlisi Dünyamız etkilenmektedir.

OLAYIN OLUMSUZ SONUÇLARI = Ülkemizde bir su kaynağı daha fabrikanın sahibinin para harcamaması nedeniyle mahvolacaktır.

OLAYIN OLUMLU SONUÇLARI = İnsanları iş bulacakları vaadi ile kandırıp aslında en önemli zenginliği olan doğayı ellerinde alma sürecidir. Bunda olumlu bir yan bulacak bir yer yoktur.


Soru : Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır?


Kısa Cevap : “Bir olayın çok boyutluluğu araştırılırken hangi etkenler göz önünce bulundurulmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir olayın çok boyutluluğu araştırırken farklı seçenekler karşılaştırılır. Farklı gruplara ayrılan denekler arasındaki neden olan farklıların asıl sebebini çözmeye çalışırlar. Örnek vermek gerekirse insanlara bulaşan bir virüste yaşlılar ve gençler olarak iki grubumuz oluşsun.

Bu grupta yaşlıların ölüm oranını neden fazla olduğunu ve gençlerin ölüm oranı neden az olduğu araştırılması bir olayın çok boyutun mu araştırmaktır. Olumlu ve olumsuz nedenleri göz önünde bulundurarak bunun yol açtığı nedenleri araştırılır. Olayların insan ve doğaya etkisi hakkında yorumlar yapılır olayın insanlara bıraktığı psikolojik hasar da önemlidir.


Soru : Sude’nin çimento fabrikaları ile ilgili yaptığı araştırmaya benzer bir çalışmayı da siz yapınız. Çalışmanızı sınıfa getirerek arkadaşlarınıza sununuz. Ürün dosyanızda saklayınız.


Cevap :

Bu etkinliği yukarıda hazırladığımız olay hakkında raporlaştırabilirsiniz ya da kendi belirlediğiniz bir konu hakkında kendiniz oluşturmanız gerekmektedir.


DİĞER KONUYA HAZIRLIK 


Soru : Sınıfa; aile, kulüp çalışmaları veya sosyal etkinliklerle ilgili fotoğraflar getiriniz.


Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19-20 Cevapları”


 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 64-65 E-Kare Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 64, 65


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 64-65


A. Aşağıdaki cümlelerin başına cümlede verilen ifadeler doğruysa “D”, yanlışsa “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz cümlelerin doğrularını altlarına yazınız.


Cevap :

  1. (Yanlış) Mezopotamya uygarlıkları parayı bularak insanlık tarihine katkı yapmıştır.
  2. (Doğru) Tarihî eserleri temiz tutmak kültürel mirasa duyarlılıktır.
  3. (Yanlış) Nevruz, ülkemizin her yerinde mayıs ayında kutlanmaktadır.
  4. (Doğru) Millî ve dinî bayramlarımız toplumumuzun güçlenmesini sağlamaktadır.
  5. (Doğru) Kültürel unsurlar zaman içinde değişiklik gösterebilir.

B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen ifadelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız. 


Cevap :

  1. Kültürel miras duyarlı vatandaşlar yetiştirmek için bilinçlendirme çalışmaları yapmalıyız.
  2. Doğal varlık deyince aklıma köyümüzdeki küçük göl geliyor.
  3. Dünyada bilinen ilk anayasa olan Hammurabi Kanunları Babiller tarafından yapılmıştır.
  4. Tarihte bilinen ilk yazılı antlaşma olan Kadeş Antlaşması, Mısırlılar ve Hititler arasında yapılmıştır.
  5. Kültürel unsurların zaman içerisinde değişiklik göstermesi Kültürel canlılık göstergesidir.

C. Aşağıda verilen bilgilere göre eşleştirmeleri yapınız. Bunu yaparken cümlelerin başındaki sayıları kullanınız.


Cevap :

  1. Ülkemizin çeşitli yerlerindeki kültürel özellikler, benzerlikler ve farklılıklar gösteriyor. (Karşılaştırma)
  2. İnsanların birlikte yaşamasında ortak paydalar önemli rol oynuyor. (Kültürel öge)
  3. Kültürel unsurların, aile büyüklerinden küçüklere aktarılması toplumumuz için çok önemlidir. (Devamlılık)
  4. Tarihî eserlerin birçoğu, mimari yönden çok güzel eserlerdir. (Estetik)
  5. Yazılı hukuk kuralları insanlığın toplumsal gelişimine katkı sağlamıştır. (Mezopotamya)

5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.


1. Ülkemizde atalarımızdan kalan kale, medrese, türbe, heykel, çeşme, köprü, hamam, kervansaray ve camiler bulunmaktadır.

Verilen bilgiye göre tarihî eserlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenirse yanlış olur?


A) Geçmiş dönemde inşa edildikleri
B) İnsan emeği sonucu ortaya çıktıkları
C) Günümüzde kullanımlarının yasak olduğu
D) İnsanların ihtiyaçlarını karşılamak için yapıldıkları


2. Anadolu’da dünyanın en eski yerleşim yerlerinden olan Çatalhöyük (Konya’da) ve en eski tapınaklarından olan Göbeklitepe (Şanlıurfa’da) bulunmaktadır.

Verilen bilgiye göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?


A) Anadolu’da şehir yaşamının ilk izlerine rastlandığına
B) Anadolu’da dinî mimarinin ilk örneklerinden birinin bulunduğuna
C) Anadolu’nun en eski medeniyetlere ev sahipliği yaptığına
D) Anadolu uygarlıklarının bilimsel faaliyetlere öncülük ettiğine


3. “Erzurum, Kahramanmaraş, Uşak ve daha birçok şehrimizdeki düğünlerde, kına gecesi geleneğinin olması, aynı kültürün birçok yerde yaşadığını göstermektedir.”

Yukarıdaki ifadeyi destekleyen açıklama hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?


A) Kültürlerin yurt dışında da temsil edildiği
B) Her şehrin kendine özgü geleneklerinin olduğu
C) Kültürel özellikler açısından uygulamaların benzerlik gösterdiği
D) Kültürel özelliklerin uygulandığı


4. Sümerlerin bu icadı sayesinde tarihî çağlar başlamış ve bilgiler kalıcı hâle gelmiştir. Aynı zamanda tarih, daha iyi bir şekilde aydınlatılma imkânı bulmuştur.

Parçada verilen bilgiler aşağıdaki icatlardan hangisi ile ilgilidir?


A) Yazı
B) Takvim
C) Tekerlek
D) Mürekkep


5. Aşağıda verilen eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?


A) Peribacaları – Tarihî eser
B) Topkapı Sarayı – Tarihî eser
C) Manavgat Şelalesi – Doğal varlık
D) Pamukkale – Doğal varlık


6. Bayramlar, düğünler, şenlikler gibi kültürel ögelerimiz toplumsal birlik ve beraberliğimize katkı sağlamaktadır.

Bu bilgide kültürel ögelerimizin hangi özelliği vurgulanmıştır?


A) Birleştiriciliği
B) Tarihî geçmişi
C) Taklitçi olmadığı
D) Maddi özellikleri


D. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.


1. Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılara örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılara örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mezopotamya ve Anadolu Medeniyetleri insanlığa katkılarına aslında saymakla bitmez. Birkaçını ele alırsak Frigler çengelli iğneyi bulmuştur. Sümerler yazıyı ve tekerleği bulmuşlardır ve Sümerler ziggurat adlı verilen çok katlı yapılar yaparak okul Ambar ve Gözlemevi olarak bunları kullanmışlardır.

Bu yaptığı gözlem evlerinde Ayın takvimini bulmuşlardır. Su kanalları yapmıştır. Lidyalılar parayı bularak ekonomiye yön vermişlerdir. Bu saydığımız buluşlar dünyaya insanlığa yön veren çok önemli buluşlardır. Bu buluşlar sayesinde hayatımızda kullandığımız ve yaptığımız her şeyi borçluyuz.


2. Çevrenizdeki doğal varlıklar, tarihî eser ve nesnelere örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Çevrenizdeki doğal varlıklar, tarihî eser ve nesnelere örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İstanbul’da tarihi eser ve doğal varlıklara örnek verecek olursak:  Dolmabahçe Sarayı, Topkapı Sarayı, Ayasofya, Yerebatan Sarnıcı, Kız Kulesi, Mısır Çarşısı. Galata Kulesi, Aya Yorgi Manastırı, Eyüp Sultan Camii, Haydarpaşa Garı, Karaburun sahili, Belgrad ormanları, İstanbul Boğazı, ayados ormanı, Haliç nehri, Kapalıçarşı, Bozdağ Su Kemeri, Çemberlitaş, ahirde singagogu örnek verebilirim.


3. Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kütürel özellikler görülmesinin nedenleri nelerdir?


Kısa Cevap : “Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özellikler görülmesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özelliklerin görülmesi farklı çeşit kültürlere sahip olmamızdan kaynaklanmaktadır.

Her insanın değerleri düşünceleri farklıdır ve bu da toplumların farklı olmasına sebebiyet vermektedir.

Bize daha zengin Kültürel değerler oluşturmamızı sağlar. Her ilin ve bölgenin kültürel özellikleri farklı bu da bizi çok kültürlü bir millet yapıyor.


4. Kültürel özelliklerin toplumun birlik ve beraberliği için önemini açıklayınız.


Kısa Cevap : “Kültürel özelliklerin toplumun birlik ve beraberliği için önemini açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kültürel özellikler toplumun birlik ve beraberliği için çok önemlidir. Kültürel özellikler bizim bir de yapar çünkü birbirimize benzeyen insanları daha çok samimiyet hissederiz.

Ne kadar aynı olaylara seviniyor ve üzülüyor olaylara aynı şekilde tepki veriyorsak bu bizi diğer insanlara yakın hissettirir. Toplumda insanlar kültürel özelliklerle büyür onların bize dayattığı normlarla beraber yaşarız.

Bu bizim doğrularımız olmaya başlar. Kültürel özelliklerde bu doğrularımızı bir kısmıdır ve bize doğru gelen kişilerle birlik ve beraberlik içinde olmayı amaçlarız.


5. Kültürel unsurların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenleri nelerdir?


Kısa Cevap : “Kültürel unsurların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kültürel unsurlarımız zaman içinde değişiklik göstermesinin sebebi insanların zamanla değişiyor olmasıdır. Değişen dünyada fikirlerimiz de değişiyor fikirler değiştikçe kültürel unsurlara bakış açımıza değişmektedir.

Bazı kültürel unsurlar hayatımızda gelişen dünyaya ayak uyduramadı için yok olmaktadır. bazıları ise değişiklik göstermektedir kültürel unsurlar yerine farklı kültürel unsurlar yer almaktadır gelecekte çocuklarımız bunları kültürel unsur diye yapmaya başlayacaklardır.

Aslında bir değişim değil de bir gelişim insanlar değiştikçe insanlara bağlı gelişen bir süreç olmaktadır. Bazı kültürler unsurlar ise insanların artık uygulamak istemediği ve buna gerek duymadığı kültürel unsurlardır.



 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 39-40-41-42 MEB Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı 2. Ünite Ünite Değerlendirmesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 39, 40, 41, 42


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı 2. Ünite Ünite Değerlendirmesi Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 39-40-41-42


Soru :  Aşağıda verilen cümlelerin başına doğru ise ‘D’, yanlış ise ‘Y’ yazınız. 


Cevap :

  1. ( Yanlış ) Anadolu’nun zengin yer altı kaynaklarına sahip olması geçmişte Anadolu’da birçok uygarlığın kurulmasına zemin hazırlamıştır.
  2. ( Doğru ) Sümerlerin yazıyı bulması bilgilerin kalıcı olmasını sağlamıştır.
  3. ( Yanlış ) Friglerin “tapates” adı verilen dokumalar yapması madencilikte ilerlediklerini gösterir.
  4. ( Yanlış ) Doğal varlıklar insanların katkısı ile oluşmaktadır.
  5. ( Doğru ) Doğal ve tarihî varlıkların korunması bütün insanların sorumluluğudur.
  6. ( Yanlış ) Efes Antik Tiyatrosu ülkemizde bulunan tarihî nesnelerden biridir.
  7. ( Yanlış ) Kültürel unsurlarımızdan olan düğünler ülkemizin her tarafında aynı şekilde yapılır.
  8. ( Doğru ) İzmir, Aydın, Denizli gibi şehirlerimizde zeytinyağlı yemekler yaygın olarak tüketilir.
  9. ( Doğru ) Bayramlarımız millî birlik ve beraberliğimizi güçlendiren unsurlardandır.
  10. ( Doğru ) Kültürel ögeler zaman içinde değişebilir.

Soru : Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucuklarda verilmiş sözcük ya da sözcük gruplarından uygun olanları yazınız.


Cevap :

1. İlk Çağ Anadolu Uygarlıklarından biri olan Hititler  Kızılırmak yayı çevresinde kurulmuştur.

2. Efes, Milet ve Foça gibi şehir devleti şeklinde kurulan İyonlar  bilim, sanat edebiyat gibi alanlarda ilerlemiştir.

3. Tekerleği icat eden Sümerler ulaşımın kolaylaşmasını sağlamıştır.

4. UNESCO tarafından dünya ortak mirası olarak korunma altına alınan Afrodisias Antik Kenti tarihî  mekana örnektir.

5. Ülkemizde bulunan Uzungöl  doğal varlıklar arasında yer alır.

6. Su üzerine yapılan ebru  geleneksel sanatlarımızdan biridir.

7. Hayvancılığın yoğun olarak yapıldığı Doğu Anadolu Bölgesi’nde  et yemekleri yaygın olarak tüketilir.

8. Nevruz Bayramı mevsimlik  bayramlarımızdan biridir.

9. Geçmişten günümüze taşınan misafirperverlik  kültürümüzün önemli özelliklerinden biridir.

10. Tarihimizde Orta Asya’da kopuz olarak adlandırılan  bağlama günümüzde müzik kültürümüzün önemli enstrümanlarındandır.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 40 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen kelimeleri bulmacada soldan sağa veya yukarıdan aşağıya bularak işaretleyiniz. Boşta kalan harfleri birleştirerek şifreyi çözünüz.


Cevap :

ŞİFRE: ÜLKEMIN TARIHI DEĞERLERINI TANIYORUM


5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 41-42 Cevapları


Cevap :

  1. C
  2. A
  3. D
  4. D
  5. B
  6. A
  7. C
  8. B
  9. D
  10. A


 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 38 MEB Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Geçmişten Günümüze Kültürümüz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 38


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Öğrendiklerimi Uyguluyorum Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 38


Soru : Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Geçmişte mi günümüzde mi yaygın olarak uygulandığını örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

Geçmişte = 1, 3, 6

Günümüzde =  2, 4, 5



 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 34-35-36-37 MEB Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Kültürel Özelliklerimiz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 34, 35, 36, 37


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Kültürel Özelliklerimiz Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 34-35-36-37


Soru : Haritadan faydalanarak boş bırakılan yerleri uygun şekilde doldurunuz.


Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 34-35-36-37 MEB Yayınları”

5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 35 Cevapları


Soru : Aşağıda görselleri verilen yiyeceklerin hangi şehirle özdeşleştiğini görselin üstündeki boşluğa yazınız.


Cevap :

  • Erzurum = Cağ Kebabı
  • Hatay =  Künefe
  • Kayseri =  Mantı
  • Balıkesir =  Höşmerim Tatlısı
  • Trabzon =  Mıhlama
  • Kahramanmaraş =  Dondurma
  • Gaziantep =  Baklava
  • Mersin =  Tantuni
  • İzmir =  Boyoz

Soru : Yaşadığınız çevrede yöresel olarak hangi yemekler yapılmaktadır? Yazınız.


Cevap :

Adana: Ciğer Şiş ve Adana Kebabı
Adıyaman: Suğurma
Afyon: Kaymak
Ağrı: Sengeser
Amasya: Amasya Çöreği
Ankara: Bazlama
Antalya: Bağaça
Artvin: Civil
Aydın: Çingen Pilavı
Balıkesir: Pideli Paça
Bilecik: Kömme
Bingöl: Sorina Pel
Bitlis: Avşor
Bolu: Patatesli Ekmek ve Cevizli Kömeç
Burdur: Gaze Böreği
Bursa: Tahanlı, Kestane Şekeri
Çanakkale: Ezine Peyniri
Çankırı: Çullama
Çorum: Yanıç
Denizli: Biber Tatarı
Diyarbakır: Örgü peyniri
Edirne: Ekşimsi Biber ve Akıtma
Elazığ: Şekerli Peynirli Ekmek
Erzincan: Tulum Peyniri ve Kete
Erzurum: Dut Pestil Çullaması
Eskişehir: Cevizli Haşhaşlı Çörek
Gaziantep: Baklava, Beyran ve Kebap
Giresun: Giresun Yağlısı
Gümüşhane: Siron
Hakkari: Şaşi
Hatay: Biberli Ekmek
Isparta: Haşhaşlı Nokul
Mersin: Çökelek Sıkması
İstanbul: Sarıyer Börek
İzmir: Boyoz ve Bomba Tatlısı
Kars: Kars Kaşarı
Kastamonu: Kel Simit
Kayseri: Sucuk, Pastırma ve Kayseri Yağlaması
Kırklareli: Kaçamak
Kırşehir: Dönderme
Kocaeli: Simit
Konya: Yağ Somonu
Kütahya: Tosunum
Malatya: Kömbe
Manisa: Pişi ve Manisa Kebabı
Kahramanmaraş: Kelle paça
Mardin: Mardin Çöreği
Muğla: Muğla balı
Muş: Otlu Çörek
Nevşehir: Çömlek Peyniri
Niğde: Kılan Böreği
Ordu: Turşu Kavurması
Rize: Minci
Sakarya: Dart
Samsun: Bafra Pidesi
Siirt: Büryan Kebabı
Sinop: Nokul
Sivas: Kelle
Tekirdağ: Tekirdağ Bulaması
Tokat: Çemen
Trabzon: Kuymak ve Hamsiköy Sütlacı
Tunceli: Babuko
Şanlıurfa: Salçalı yumurta ve Urfa Kebabı
Uşak: Tarhanalı yumurta
Van: Murtağa, Kavut ve Van Kahvaltısı
Yozgat: Parmak Çörek
Zonguldak: Malay
Aksaray: Papara
Bayburt: Kartal Kavurması
Karaman: Divle Obruk Peyniri
Kırıkkale: Omaç
Batman: Kütülk
Şırnak: Suryaz
Bartın: Yumurtalı İsput
Ardahan: Hasuta
Iğdır: Patlıcan Reçeli
Yalova: Yumurta Dolması
Karabük: Göbü
Kilis: Kahvaltılık Zahter
Osmaniye: Söğürme
Düzce: Mancar Diblesi


Soru : Görsellerden hangisi ya da hangileri yaşadığınız yerde yapılan yemeklere benziyor. Yörenizde
yapılan bir yemeğin yapılışını araştırıp arkadaşlarınıza anlatınız.


Cevap :

Malzemeler
21 tane baklavalık yufka

İç harcı için;
200 gr az yağlı kıyma
1 soğan
2 yemek kaşığı tereyağı
1 yemek kaşığı zeytinyağı
80 gram kuş üzümü
1 çay kaşığı yenibahar
Yarım çay kaşığı tarçın
1 çay kaşığı karabiber
tuz

Yufkalarının arasına sürmek için;
100 gram eritilmiş tereyağı
1 buçuk çay bardağı su

Sarıyer Böreği Nasıl Yapılır?
1. Nemli bir bezin üzerine 1 adet baklava yufkası serin.
2. Yufkanın her yerini bir fırçayla ıslatın ve erittiğiniz tereyağını sürün.
3. Bir başka yufka daha serin ve aynı işlemi uygulayın.
4. Üçüncü yufkayı da serip aynı işlemi yaptıktan sonra şerit şeklinde kıyma harcını Sarıyer böreğinin üzerine koyun.
5. Nemli olan bezi kenarlarından tutarak yavaşça kaydırın ve yufkalara rulo şekli verin. Fırın tepsisine koyarken de U şeklinde olmasına dikkat edin.
6. Bütün yufkalar bitene kadar bu işlemi tekrarlayın.
7. En son böreklerin üzerine yumurta sarısı sürün ve elinizde kalan yağlı harcı da üzerinde gezdirin.
8. Önceden ısıtılmış 190° fırında üzerleri kızarıncaya kadar pişirin.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 36 Cevapları


Soru : Aşağıda farklı yörelere ait verilen tarihî evleri inceleyiniz. Evler arasındaki benzerlik ve farklılıkları bularak altındaki ilgili bölüme yazınız.


Cevap :

BENZERLİKLER : Az katlı olması, bahçesi olması, ferah olması

FARKLILIKLAR : Yapısal olarak farklılıklar


5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 36 Cevapları


Soru : Aşağıdaki sarmal bulmacayı verilen ipuçlarından yararlanarak çözünüz.


Cevap :

1. İznik ve Kütahya’da yaygın olarak yapılan el sanatlarından biridir. = 1 – Çinicilik 

2. Pastırması ile ünlü olan ilimizdir.  = 2 – Kayseri

3. Çocukları uyutmak için belirli bir ezgi ile söylenen sözlerdir.  = 3 – Ninni 

4. Su üzerine yapılan geleneksel Türk el sanatıdır.  = 4 – Ebru 

5. Baharın başlangıcı olarak kutlanan bayramdır.  = 5 – Nevruz 

6. Anadolu’da yaygın olarak yapılan bir çorba çeşididir.  = 6 – Tarhana

7. Dinî bayramlarımızdan biridir.  = 7 – Kurban

8. Denizli, Burdur, Isparta çevresinde yaygın olarak kullanılan üflemeli çalgılardan biridir.  = 8 – Sipsi 

9. Evlenme, sünnet gibi törenlere verilen isimdir.  = 9 – Düğün 

10. Millî bayramlarımızdan biridir.  = 10 – Cumhuriyet

11. Ankara ve çevresinde yaygın olarak oynanan bir halk oyunudur.  =11 – Misket

12. Çocukların gözlerini bağlayarak oynadığı bir oyundur.  = 12 – Körebe 

13. “Bozkırın Tezenesi” unvanı ile bilinen halk ozanımızdır.  = 13 – Neşet Ertaş



 

Our Score

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 31-32-33 MEB Yayınları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Güzel Ülkem Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 31, 32, 33


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Güzel Ülkem Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 31-32-33


Soru : Aşağıda verilen görsellerin başlığını doğal varlık ise yeşile doğal varlık değilse maviye boyayınız.


Cevap :

Mavi: 15 Temmuz Şehitler Köprüsü – Deriner Barajı

Yeşil: Muradiye Şelalesi – Abant Gölü – Ilgaz Dağı – Kelebekler Vadisi


5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 32 Cevapları


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin numarasını tarihî nesne, tarihî eser ve tarihî mekân kutularından uygun olanına yazınız.


Cevap :

Tarihî Nesne : 3, 4, 7, 10, 12

Tarihî Mekân : 2, 5, 8

Tarihî Eser : 1, 6, 9, 11


5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 33 Cevapları


Soru : Aşağıdaki tabloda verilen varlıkların doğal varlık mı, tarihî varlık mı olduğunu belirleyip örnekteki gibi işaretleyiniz. Çevrenizde buna benzer varlıklar var ise yazınız.


Cevap :

Doğal Varlık = Pamukkale Travertenleri – Düden Şelalesi – Eğirdir Gölü – Ulubey Kanyonu – Manyas Kuş Cenneti –
Ihlara Vadisi – Uzungöl – Salda Gölü – Ölüdeniz – Peribacaları

Tarihî Varlık = Mevlâna Türbesi – Nemrut Dağı Heykelleri – Zeugma Antik Kenti – Sultan Ahmet Camii – Tuşpa
Kalesi – İshak Paşa Sarayı – Aspendos Tiyatrosu – Safranbolu Evleri – Truva Antik Kenti – Kız Kalesi –
Sümela Manastırı



 

Our Score
error: Content is protected !!