Ana Sayfa > 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı > 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48 E-Kare Yayınları

Sosyal Bilgiler Ogretmeni
Yüzbaşı
Konular667
Cevaplar3

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Ankara, Ankara, Güzel Ankara Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 44, 45, 46, 47, 48


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Ankara, Ankara, Güzel Ankara Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48


ANKARA MARŞI
Ankara, Ankara, güzel Ankara.
Seni görmek ister her bahtı kara.
Senden yardım ister her düşen dara.
Yetersin onlara güzel Ankara.
Mehmet Ali Ertekin

Soru : Ankara Marşı’nın yandaki bölümünü okuyunuz. Siz de yaşadığınız yerin özelliklerini anlatan bir şiir, tekerleme veya türkü bulunuz ve bunları sınıfınızda arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Siz de yaşadığınız yerin özelliklerini anlatan bir şiir, tekerleme veya türkü bulunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Necip Fazıl Kısakürek – Canım İstanbul

Ruhumu eritip de kalıpta dondurmuşlar;
Onu İstanbul diye toprağa kondurmuşlar.
İçimde tüten bir şey; hava, renk, eda, iklim;
O benim, zaman, mekan aşıp geçmiş sevgilim.
Çiçeği altın yaldız, suyu telli pulludur;
Ay ve güneş ezelden iki İstanbulludur.
Denizle toprak, yalnız onda ermiş visale,
Ve kavuşmuş rüyalar, onda, onda misale.

İstanbul benim canım;
Vatanım da vatanım…
İstanbul,
İstanbul…

Tarihin gözleri var, surlarda delik delik;
Servi, endamlı servi, ahirete perdelik…
Bulutta şaha kalkmış Fatih’ten kalma kır at;
Pırlantadan kubbeler, belki bir milyar kırat…
Şahadet parmağıdır göğe doğru minare;
Her nakışta o mana: Öleceğiz ne çare? ..
Hayattan canlı ölüm, günahtan baskın rahmet;
Beyoğlu tepinirken ağlar Karacaahmet…

O manayı bul da bul!
İlle İstanbul’da bul!
İstanbul,
İstanbul…

Boğaz gümüş bir mangal, kaynatır serinliği;
Çamlıca’da, yerdedir göklerin derinliği.
Oynak sular yalının alt katına misafir;
Yeni dünyadan mahzun, resimde eski sefir.
Her akşam camlarında yangın çıkan Üsküdar,
Perili ahşap konak, koca bir şehir kadar…
Bir ses, bilemem tanbur gibi mi, ud gibi mi?
Cumbalı odalarda inletir ‘ Katibim’i…

Kadını keskin bıçak,
Taze kan gibi sıcak.
İstanbul,
İstanbul…

Yedi tepe üstünde zaman bir gergef işler!
Yedi renk, yedi sesten sayısız belirişler…
Eyüp öksüz, Kadıköy süslü, Moda kurumlu,
Adada rüzgar, uçan eteklerden sorumlu.
Her şafak Hisarlarda oklar çıkar yayından
Hala çığlıklar gelir Topkapı Sarayından.
Ana gibi yar olmaz, İstanbul gibi diyar;
Güleni şöyle dursun, ağlayanı bahtiyar…

Gecesi sümbül kokan
Türkçesi bülbül kokan,
İstanbul,
İstanbul…


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları


Soru : El sanatı yoluyla üretilen bir nesne belirleyiniz. Bunun ne olduğunu ve nasıl üretildiğini açıklayınız. 


Kısa Cevap : “El sanatı yoluyla üretilen bir nesne belirleyiniz. Bunun ne olduğunu ve nasıl üretildiğini açıklayınız. ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ben el sanatıyla yapılan çömleği anlatacağım. İlk önce çömlek malzemeleri ile ilgili bilgi vereceğim. Çömlek hamuru şekil vermek için çevirme standı, su, eldiven, bıçak ve mala gerekir. İlk önce güzel bir çömlek yapmak için çamuru yarım saat kadar az bir miktar ile yoğurması gerekmektedir. Hamurunuz kulak memesi kıvamına geldiğinde çömlek yapımı için uygun demektir.

Sonraki aşama yavaş yavaş çevirip gerekli işlem için elinizi ıslatmaktır. Çevirme standı ile ıslatılan çömlek hamur şeklinde gelmektedir. İstediğiniz çömlek şeklini verdikten sonra artık çömleğiniz kurumaya hazır. Yaklaşık 6 gün boyunca sıcak ve bolca güneşli ortamda bekletilmesi gerekir. Artık çömleğiniz hazır tek yapmanız gereken çömleğinizin güvenilirliğini test etmek olacaktır.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


Geçmişten kalan, tarihî değer taşıyan birçok nesne hâlâ bizimle yaşıyor. Onların varlığı, kültürel etkileşimin ve devamlılığın esin kaynağıdır. Müzelerimizdeki eserler (Görseller: 2.28, 2.29, 2.30), geçmişten geleceğe uzanan kültürel miras hakkında bizlere birçok ipucu vermektedir.

Soru : Bu nesnelerin özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Cevap : Bu nesnelerin özellikleri sanat eseri olmalarıdır. Tek ve özel olan bu sanat eserleri kişi düşüncelerini davranışlarını kültürünü yansıtmaktadır. Hepsi farklıdır. Hepsi emek el işçiliği gerektirmektedir.


Soru : Aşağıdaki tabloları inceleyerek soruları cevaplayınız.


Bu bölümdeki eserlerden yakından veya uzaktan gördüklerinizin veya gittiklerinizin üzerine işaret koyunuz. Bunlardan en çok hangileri sizi etkiledi?


Cevap : TABLOYU EKLEMEYI UNUTMA

En çok beni etkiliyen Ayasofya Camii etkilemişti eski adıyla kutsal bilgelik kilisesi’dir.


Çevrenizde bulunan bir tarihî mekânı veya yapıtı tanıtan kısa bir yazı yazınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizde bulunan bir tarihî mekânı veya yapıtı tanıtan kısa bir yazı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yere batan Sarnıcı İstanbul’da yer almaktadır. İmparator Justinianus tarafından 532 yılında inşa edilmiştir. Sarnıç uzunluğu 140 metre genişliği 70 metre dikdörtgen biçiminde çok büyük bir yapıdır.

52 basamaklı taş bir merdiven ile Yerebatan Sarnıcı’na inilir. Her biri 9 metre yüksekliğinde 336 tane sütun bulunmaktadır. Yerebatan Sarnıcı’nın inşasında 7.000 köle çalışmıştır. Yerebatan Sarnıcı Bizans’ın su ihtiyacını karşılamıştır. Daha sonra Osmanlı Devleti de bir süre su ihtiyacını Yerebatan Sarnıcı’ndan karşılamıştır.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler E-Kare Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


Soru :  Bu bölümdeki nesnelerden tarihî değeri olan, evinizde veya tanıdıklarınızda bulunanların üzerine işaret koyunuz. Bunlardan birini seçerek defterinize, size veya tanıdığınıza kimden kaldığı, ne işe yaradığı gibi bilgileri içeren kısa bir tanıtım yazısı yazınız.


Kısa Cevap : “Bu bölümdeki nesnelerden tarihî değeri olan, evinizde veya tanıdıklarınızda bulunanların üzerine işaret koyunuz. Bunlardan birini seçerek defterinize, size veya tanıdığınıza kimden kaldığı, ne işe yaradığı gibi bilgileri içeren kısa bir tanıtım yazısı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bana babaannemden gaz lambası kalmıştır. Gaz lambaları eski dönemlerde lambalar yerine aydınlatma işlevi görmekteydi. Henüz elektrik üretilmemişti.

Gaz lambasının temel çalışma prensibi içindeki gaz yağının fitille buluşmasıdır. Şu anda gaz lambasını dekor amaçlı kullanmaktayız. Bazen elektrik kesintisi olduğu günlerde gaz lambasını kullanıyoruz.


Soru : Doğal varlıklarla ilgili kavram ağını örnekten yararlanarak doldurunuz.


Kısa Cevap : “Doğal varlıklarla ilgili kavram ağını örnekten yararlanarak doldurunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Doğal varlıklara örnek vermek gerekirse; vadi, dağ, göl, şelale, kanyon, mağara, akarsu, orman, nehir, ova, yayla, deniz gibi.


Soru : Çevrenizdeki doğal varlıklar ve tarihî yerlerden hangilerini gördünüz? Gördüğünüz yerlerde neler hissettiniz? Belirtiniz.


Kısa Cevap : “Çevrenizdeki doğal varlıklar ve tarihî yerlerden hangilerini gördünüz? Gördüğünüz yerlerde neler hissettiniz? Belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ben Geçen yaz İstanbul’un gezmeye gitmiştim. Orada çok mutlu hissetmiş ve atalarımın hissettiği gibi büyük bir gururla izledim her şeyi. Ayasofya Camisi, Topkapı Sarayı, Kapalı Çarşı, Bozdoğan Su Kemeri, Yerebatan Sarnıcı, Galata Kulesi, Rumeli Hisarı’nı ziyaret ettim.


Soru : Yaşadığınız yerdeki doğal varlıklar, tarihî eserler, estetik veya kültürel değeri olan nesnelerle ilgili fon kartonu üzerine bir poster hazırlayınız. Posterinizde, bilgilere ve görsellere yer veriniz. Çalışmanızı sınıfa getirerek arkadaşlarınıza sununuz. Ürün dosyanızda saklayınız.


Kısa Cevap : “Yaşadığınız yerdeki doğal varlıklar, tarihî eserler, estetik veya kültürel değeri olan nesnelerle ilgili fon kartonu üzerine bir poster hazırlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48 E-Kare Yayınları”


Soru : Sınıfa çeşitli illerin kültürel özellikleri hakkında, yazılı ve görsel malzeme getiriniz. 51. sayfadaki son soruyu aile bireylerinize sorunuz.


Kısa Cevap : “Sınıfa çeşitli illerin kültürel özellikleri hakkında, yazılı ve görsel malzeme getiriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sizlere seçtiğim kültürel özelliklerin aktaracağım şehir Mardin’dir. Mardin’de ilk yerleşim tarihi tam olarak bilinememektedir. Tahmini olarak milattan önce 4.500 yılları arasına dayanmaktadır.

Mardin ilimiz Subari, Sümer, Akad, Babil, Mitanlar, Asur, Pers, Roma, Bizans  Araplar, Selçuklu, Artuklu ve Osmanlı belli dönemlerde bu güçlü medeniyetler Mardin’e egemen olmuştur. Mardin’de kültürel özellik arasında Deyrul Zafaran Manastırı, Mardin Kalesi, Mardin taş evleri, Telkari Gümüş işlemeciliği, Dara Harabeleri, Zinciriye Medresesi, Altunboğa Medresesi, Savur Kapı Medresesi, Sabancı Kent Müzesi, Mardin Ulu Camii, Mor gabriel Manastırı, Kasimiye Medresesi yer almaktadır.



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!