Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dolaşım Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 55, 56, 57, 58
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dolaşım Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 55-56-57-58 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 55-56-57-58
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları
Akarsu, göl veya nehir gibi kaynaklardaki su, çeşitli işlemlerden geçirilip arıtıldıktan sonra borularla evlere kadar taşınır.
Soru : Peki, evlere su taşıyan borular gibi vücudumuza besin ve oksijen taşıyan yapılar var mıdır? Varsa sizce bu yapılar nelerdir? Düşünceleriniz arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Evet, vücudumuzda besin ve oksijen taşıyan yapılar vardır. Bu yapılar kan damarlarıdır. Kan damarları, tıpkı evlere su taşıyan borular gibi, vücudun her yerine besin ve oksijen taşır.
Arterler, oksijen bakımından zengin kanı kalpten vücut dokularına taşırken; venler, oksijen bakımından fakir kanı dokulardan kalbe geri getirir. Kılcal damarlar ise arterler ile venler arasında bağlantı kurarak besin ve oksijenin hücrelere iletilmesini sağlar.
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
Doktorlar, hastalıkları teşhis etmek için hastalardan kan tahlili yaptırmalarını isteyebilir. Böyle bir durumda hastadan alınan kanın içindeki maddelerin miktarı ve türü laborantlar tarafından belirlenir. Hastanın kanında bazı maddeler normal değerinden az veya fazla olabilir. Doktor, laborantın hazırladığı rapor doğrultusunda hastalığı teşhis eder ve tedavi yöntemine karar verir.
Kanın yapısında kırmızı kan hücreleri (alyuvarlar), beyaz kan hücreleri (akyuvarlar), trombositler ve plazma bulunur. Kırmızı kan hücreleri, oksijen taşımaktan sorumludur. Beyaz kan hücreleri, vücudun savunma sisteminde rol oynar ve enfeksiyonlarla mücadele eder. Trombositler, kanın pıhtılaşmasını sağlar. Plazma, su, proteinler, glukoz, mineraller ve atık ürünler gibi çeşitli maddeler içerir ve bu maddelerin vücutta taşınmasını sağlar.
Madde Madde Kanın vücudumuzdaki görevleri şunlardır:
Oksijen ve karbondioksit taşınması: Akciğerlerden vücut dokularına oksijen taşırken, dokulardan akciğerlere karbondioksit taşır.
Besinlerin taşınması: Sindirim sisteminde emilen besin maddelerini vücudun diğer bölgelerine taşır.
Atık maddelerin taşınması: Hücrelerde oluşan atık ürünleri böbreklere, karaciğere ve diğer atılım organlarına taşır.
Hormonların taşınması: Endokrin bezlerden salgılanan hormonları hedef organlara taşır.
Vücut ısısının düzenlenmesi: Kanın dolaşımı, vücut sıcaklığının dengede tutulmasına yardımcı olur.
Bağışıklık sistemine destek: Beyaz kan hücreleri ve antikorlar, enfeksiyonlarla savaşır ve bağışıklık sistemini destekler.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dengelenmiş ve Dengelenmemiş Kuvvetlerin Cisimlerin Hareket Durumlarına Etkisi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 91, 92, 93, 94
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dengelenmiş ve Dengelenmemiş Kuvvetlerin Cisimlerin Hareket Durumlarına Etkisi Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 91-92-93-94 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 91-92-93-94
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları
DENGELENMİŞ KUVVETLERİN HAREKETE ETKİSİNİ GÖZLEMLEYELİM
GerekliMalzemeler: Oyuncak araba, özdeş iki adet dinamometre.
Uygulama Aşamaları
1. Özdeş dinamometrelerin kancalarını oyuncak arabanın ön ve arka kısımlarına takalım.
2. Oyuncak arabanın başlangıçta hareketsiz kalması için bir arkadaşımızdan oyuncak arabanın üst kısmına kuvvet uygulamasını rica edelim.
3. Başka bir arkadaşımızla aynı anda dinamometrelere eşit büyüklükte ve zıt yönlü kuvvet uygulayalım.
4. Oyuncak arabanın üst kısmına kuvvet uygulayan arkadaşımızdan oyuncak arabayı serbest bırakmasını rica edelim.
5. Oyuncak arabanın hareket durumunu gözlemleyelim.
1. Yaptığınız deneyde oyuncak arabaya etki eden kuvvetin türü nedir?
Cevap :
Deneyde oyuncak arabaya uygulanan kuvvetler, eşit büyüklükte ve zıt yönlüdür. Bu tür kuvvetler denge kuvvetleri olarak adlandırılır çünkü birbirlerini dengeleyerek net kuvveti sıfır yaparlar.
2. Eşit büyüklükte ve zıt yönlü kuvvet uygulanan oyuncak arabanın hareket durumunda ne gözlemlediniz?
Cevap :
Eşit büyüklükte ve zıt yönlü kuvvetler uygulandığında, oyuncak araba sabit kalır ve hareket etmez. Bu durum, denge kuvvetlerinin bir cismin hareketini başlatma veya değiştirme etkisi olmadığını gösterir.
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları
DENGELENMEMİŞ KUVVETLERİN HAREKETE ETKİSİNİ GÖZLEMLEYELİM
Gerekli Malzemeler: Oyuncak araba, özdeş iki adet dinamometre.
Uygulama Aşamaları
1. Özdeş dinamometrelerin kancalarını oyuncak arabanın ön ve arka kısımlarına takalım.
2. Oyuncak arabanın başlangıçta hareketsiz kalması için bir arkadaşımızdan oyuncak arabanın
üst kısmına kuvvet uygulamasını rica edelim.
3. Başka bir arkadaşımızla aynı anda oyuncak arabaya farklı büyüklükte ve zıt yönlü kuvvet uygulayalım.
4. Oyuncak arabanın üst kısmına kuvvet uygulayan arkadaşımızdan oyuncak arabayı serbest bırakmasını rica edelim.
5. Oyuncak arabanın hareket durumunu gözlemleyelim.
1. Yaptığınız deneyde oyuncak arabaya etki eden kuvvetin türü nedir?
Cevap :
Deneyde oyuncak arabaya etki eden kuvvetler, farklı büyüklüklerde ve zıt yönlerde uygulanmış kuvvetlerdir. Bu kuvvetler birbirlerini tamamen dengelemez ve bu nedenle net bir kuvvet ortaya çıkar.
2. Farklı büyüklükte ve zıt yönlü kuvvet uygulanan oyuncak arabanın hareket durumunda ne gözlemlediniz?
Cevap :
Farklı büyüklüklerde ve zıt yönlerde kuvvetler uygulandığında, oyuncak araba daha büyük kuvvetin yönünde hareket eder. Bu durum, net kuvvetin bir cismin hareketini başlatma veya yönlendirme yeteneğine sahip olduğunu gösterir.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 5. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 70, 71, 72
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 5. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71-72 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71-72
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
A. Aşağıdaki boşaltım sistemi modelinde oklarla gösterilen yapı ve organların isimlerini noktalı yerlere yazınız.
Cevap :
1. Böbrekler
2. Üreter
3. İdrar kesesi
4. Üretra
B. Aşağıdaki ifadeleri verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız.
Cevap :
1. Üretra, idrarın idrar kesesinden dışarı atıldığı boru şeklindeki yapıdır.
2. İdrar, geçici bir süre idrar kesesi adı verilen bir yapıda biriktirilir.
3. Üreter, böbrek ile idrar kesesi arasında bulunur.
4. Deri, terlemeyle suyun ve tuzun fazlasını vücuttan uzaklaştırır.
5. Vücuttaki kanı süzerek idrar oluşturan yapıya böbrek denir.
6. Kalın bağırsak su, safra ve besin atıklarının dışkı şeklinde vücuttan uzaklaştırılmasını sağlar.
7. İdrar boşaltım sistemiyle vücut dışına uzaklaştırır.
8. Solunum sonucu oluşan su buharı, ve karbondioksit soluk verirken akciğerler tarafından vücuttan uzaklaştırılır.
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları
1. Ünite boyunca öğrendiğiniz sistemlerden birini oluşturan yapı ve organların özelliklerini kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden araştırınız. Belirlediğiniz sistemi ve araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri aşağıdaki tabloya yazınız.
Solunum sistemi hakkında araştırmalar yaparken kullanabileceğiniz malzemeler ve teknikler, tasarım sürecinizin ihtiyaçlarına göre şekillenebilir. İşte solunum sistemi ile ilgili tasarım sürecinde kullanabileceğiniz bazı malzeme ve yöntemler:
Malzemeler:
Polimerler:
Silikon: Esnek ve biyouyumlu, solunum cihazlarında yaygın olarak kullanılır.
Polipropilen ve Polietilen: Hafif ve dayanıklı, filtreler ve valfler için uygun.
Metaller:
Titanyum: Hafif ve korozif olmayan özellikleri nedeniyle, solunum cihazlarında metal destek parçaları için kullanılır.
Paslanmaz Çelik: Dayanıklılık ve hijyen açısından tercih edilir.
Seramik ve Kompozitler:
Seramikler: Yüksek sıcaklık ve kimyasal dirence sahiptir, solunum sisteminin bazı bölümlerinde kullanılabilir.
Kompozit Materyaller: Yüksek mukavemet ve hafiflik sağlamak için, özellikle solunum maskeleri ve diğer kişisel koruyucu ekipmanlarda.
Nanomaddeler:
Grafen ve Karbon Nanotüpler: Yüksek yüzey alanı ve mükemmel geçirgenlik özellikleri sayesinde, solunum sistemine entegre filtrelerde kullanılabilir.
Membranlar ve Filtreler:
Poliüretan Membranlar: Mikroorganizmaların geçişine izin vermeyen, nefes alabilir özellikteki malzemeler.
HEPA Filtreler: Yüksek verimlilikte partikül filtreleme sağlar, solunum cihazlarında kullanılır.
Diğer Kullanım Alanları:
Sensörler ve İzleme Cihazları:
Gaz Sensörleri: Solunum gazlarının bileşimini ölçen, oksijen ve karbon dioksit sensörleri.
Basınç ve Akış Sensörleri: Solunum cihazlarının ayarlanabilirliği için kritik.
Biyolojik Materyaller:
Biyouyumlu Jel ve Hidrojel: Dokularla uyumlu, solunum yolundaki hassas dokuları korumak için kullanılabilir.
Elektronik ve Mikroakışkan Sistemler:
Mikroakışkan Çipler: Solunum analizlerinde kullanılan küçük ölçekli akışkan dinamiği sistemleri.
Dijital Kontrol Sistemleri: Solunum cihazlarının otomatik ayarlamaları ve kullanıcı interaktif özellikleri için.
Bu malzemeleri ve teknikleri tasarım sürecinizde uygun şekilde entegre ederek, solunum sistemine yönelik etkili ve verimli çözümler geliştirebilirsiniz. Başarılar dilerim!
2. Araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri dikkate alarak, belirlediğiniz sisteme ait bir model tasarlayınız. Modeli tasarlarken seçeceğiniz malzemelerin sistemdeki yapı ve organların özellikleriyle uyum göstermesine ve kolay elde edilebilmesine özen gösteriniz.
Cevap :
Modeli tasarlarken seçeceğim malzemelerin sistemdeki yapı ve organların özellikleriyle uyum göstermesine ve kolay elde edilebilmesine özen gösterdim.
3. Bu süreçte kitabımızın 13-15. sayfaları arasındaki Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları bölümünde yer alan bilgilerden yararlanınız.
4. Tasarımınızı yaptığınız sistemi okulunuzda düzenleyeceğiniz bilim şenliğinde sergileyiniz.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sindirim Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 47, 48, 49, 50
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sindirim Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 47-48-49-50 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 47-48-49-50
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
Bir bebeğin doğduğu andan itibaren kütlesinde, boy uzunluğunda ve baş çevresinde artış görülür (Görsel 2.2.1). Tablo 2.2.1’de bir bebeğin doğduğu andan yaşamının belirli bir dönemine kadar geçen sürede kütlesinde, boy uzunluğunda ve baş çevresinde yaklaşık olarak gözlenen değişimler verilmiştir.
Soru : Sizce bebekte gözlenen bu değişimlerin sebebi nedir? Bebek; kütlesinin artmasını, boyunun uzamasını ve baş çevresinin genişlemesini sağlayan maddeleri nereden ve nasıl karşılamış olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Bebekteki kütle, boy ve baş çevresi artışı büyüme ve gelişme sürecinin sonucudur. Bu süreçte bebek, gerekli besin maddelerini anne sütünden veya mamalardan alır. Beslenme, bebeğin sağlıklı büyümesi için hayati öneme sahiptir.
Soru : Canlıların hayatlarını devam ettirebilmesi için beslenmeleri (Görsel 2.2.2) gerektiğini biliyorsunuz. Peki, yediğimiz lokmanın vücudumuza yararlı hâle gelmesini sağlayan canlılık olayı nedir? Bu canlılık olayı hangi organlarda gerçekleşir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Yediğimiz lokmanın vücudumuza yararlı hâle gelmesini sağlayan canlılık olayı sindirimdir. Sindirim ağız, mide, ince bağırsak ve pankreas gibi organlarda gerçekleşir.
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
SİNDİRİM SİSTEMİNİ OLUŞTURAN YAPI VE ORGANLARI MODEL ÜZERİNDE GÖSTERELİM
Gerekli Malzemeler: Beyaz tişört, kalem, sulu boya, fırça.
Uygulama Aşamaları
1. Sınıfta iki kişilik gruplar oluşturunuz.
2. Beyaz bir tişört üzerine sindirim sistemi modelini görseldekine benzer şekilde çiziniz.
3. Tişört üzerine çizdiğiniz sindirim sistemi modelini sulu boya ile boyayınız.
4. Arkadaşınızdan birlikte oluşturduğunuz modelde bir organın yerini göstermesini ve “Bu organın adı ve görevi nedir?” sorusunu sormasını isteyiniz. Siz de sorunun cevabını vermeye çalışınız.
5. Ardından siz arkadaşınıza modelde bir organın yerini gösteriniz ve “Bu organın adı ve görevi nedir?” sorusunu sorunuz. Arkadaşınızdan sorduğunuz soruya cevap vermesini rica ediniz.
Soru : • Aşağıdaki tabloya sindirim sistemini oluşturan yapı ve organların görevlerini kısaca yazınız.
Cevap :
Elbette, işte vücuttaki sindirim sistemi organlarının görevleri:
1. Ağız: Sindirimin başladığı yerdir. Dişler besinleri parçalayarak mekanik sindirim yapar, tükürük bezleri ise amilaz enzimi salgılayarak karbonhidratların kimyasal sindirimine başlar.
2. Yutak: Ağızdan gelen besinlerin yemek borusuna geçişini sağlar. Aynı zamanda yutma refleksinin gerçekleştiği yerdir.
3. Yemek borusu : Yutaktan mideye besinleri taşır. Kas kasılmaları (peristaltik hareketler) sayesinde bu geçiş sağlanır.
4. Mide: Besinlerin mekanik ve kimyasal sindiriminin devam ettiği yerdir. Mide kasları besinleri karıştırır ve mide asidi (hidroklorik asit) ile proteinlerin sindirimi başlar.
5. İnce bağırsak: Sindirimin ve besinlerin emiliminin büyük bir kısmının gerçekleştiği yerdir. Üç bölümü vardır: Duodenum (onikiparmak bağırsağı), jejunum ve ileum. Pankreas ve safra salgıları ile yağlar, karbonhidratlar ve proteinler sindirilir ve besin maddeleri emilir.
6. Kalınbağırsak: Suyun ve elektrolitlerin emildiği, besinlerin sindirilmeyen kısımlarının yoğunlaştırıldığı ve dışkının oluştuğu yerdir. Ayrıca, burada bulunan bakteriler bazı vitaminlerin (örneğin, K vitamini) üretimini sağlar.
7. Anüs: Dışkının vücuttan atıldığı son bölgedir. Dışkının dışarı atılması için istemli ve istemsiz kaslar (anal sfinkterler) birlikte çalışır.
Bu organlar birlikte çalışarak vücudun enerji ve besin ihtiyaçlarını karşılamak için besinlerin sindirilmesini, emilmesini ve atık maddelerin uzaklaştırılmasını sağlar.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Boşaltım Sistemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 67, 68, 69
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Boşaltım Sistemi Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 67-68-69 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 67-68-69
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
Gün içinde evde ve okulda yaptığınız faaliyetler sonucunda meyve ve sebze kabukları, paketlenmiş besinlerin ambalajları, kullanılmış kâğıt mendil ve pil gibi birçok atık madde oluşmaktadır. Bu atık maddeler, geri dönüşüm kutuları veya çöp kovalarıyla ev ya da okullardan uzaklaştırılmalıdır.
Atık maddelerle kirlenen bir çevrede salgın hastalıkların görülme riski artar. Sindirim sonucu ortaya çıkan besin içeriklerinin vücudumuzda kullanılmasıyla bazı atık maddeler oluşur. Vücudumuzun zarar görmemesi için kanın içindeki bu atık maddelerin vücudumuzdan uzaklaştırılması gerekir.
Soru : Peki, atık maddeler vücudumuzdan nasıl uzaklaştırılır? Atık maddelerin vücudumuzdan uzaklaştırılmasını sağlayan yapı ve organlar nelerdir? Ünitenin bu bölümünde bu vb. soruların cevaplarını öğreneceksiniz.
Vücudumuzdaki atık maddelerin uzaklaştırılması, çeşitli organ ve sistemlerin koordineli çalışmasıyla gerçekleştirilir. İşte bu sürece dahil olan yapı ve organlar:
Böbrekler:
Böbrekler, kanı süzerek üre, kreatinin ve diğer atık maddeleri idrar yoluyla dışarı atar. Böbreklerde süzülen kan, atık maddelerden arındırılarak temizlenir. İdrar, üreterler aracılığıyla mesaneye taşınır ve buradan da üretra yoluyla vücuttan atılır.
Akciğerler:
Solunum sistemi, özellikle akciğerler, vücuttaki karbondioksiti nefes yoluyla dışarı atar. Hücreler enerji üretirken karbondioksit açığa çıkar ve bu atık gaz, kılcal damarlardan akciğerlere taşınarak nefes verme sırasında vücuttan uzaklaştırılır.
Karaciğer:
Karaciğer, toksinlerin ve zararlı maddelerin detoksifikasyonunu sağlar. Bu maddeler, safra yoluyla bağırsaklara iletilir ve dışkı yoluyla vücuttan atılır. Ayrıca, karaciğerin protein metabolizması sonucu oluşan amonyak da üreye dönüştürülerek böbrekler tarafından uzaklaştırılır.
Deri:
Deri, terleme yoluyla vücuttaki fazla su, tuzlar ve bazı atık maddeleri dışarı atar. Ter bezleri, vücut sıcaklığını düzenlerken aynı zamanda bu atıkların vücuttan atılmasını sağlar.
Sindirim Sistemi:
Sindirim sistemi, özellikle kalın bağırsak, sindirilemeyen gıda artıkları ve diğer atık maddeleri dışkı olarak vücuttan atar. Bu süreçte suyun geri emilimi sağlanarak dışkının katılaşması ve vücuttan kolayca atılması temin edilir.
Bu organ ve sistemlerin uyumlu çalışması, vücudun iç dengesini korur ve sağlıklı bir yaşam sürdürmemize yardımcı olur. Her biri farklı atık maddeleri hedef alarak vücuttan uzaklaştırır ve böylece metabolizmanın düzgün işlemesini sağlar.
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları
BOŞALTIM SİSTEMİ MODELİ YAPALIM
GerekliMalzemeler: Fon kartonu, farklı renklerde oyun hamurları.
Uygulama Aşamaları
1. Sınıfta iki kişilik gruplar oluşturunuz.
2. Görsel 2.5.1’den yararlanarak fon kartonunun üzerine oyun hamurlarıyla boşaltım sistemi modelini oluşturunuz.
3. Arkadaşınızdan birlikte oluşturduğunuz modelde bir organın yerini göstermesini ve “Bu organın adı ve görevi nedir?” sorusunu sormasını isteyiniz. Sorunun cevabını vermeye çalışınız.
4. Siz de arkadaşınıza modelde bir organın yerini gösteriniz ve “Bu organın adı ve görevi nedir?” sorusunu sorunuz. Arkadaşınızdan soruya cevap vermesini isteyiniz.
Soru : • Aşağıdaki tabloya boşaltım sistemini oluşturan yapı ve organların görevlerini kısaca yazınız.
Cevap :
İşte böbrekler, üreter, idrar kesesi ve üretranın vücuttaki görevleri:
1. Böbrekler:
– Kanı filtreleyerek atık maddelerden ve fazla sudan arındırır.
– İdrar üretir.
– Elektrolit dengesi, kan basıncı ve asit-baz dengesini düzenler.
– Hormon üretir (örneğin, eritropoetin).
2. Üreter:
– Böbreklerden idrarı idrar kesesine taşır.
– Kasılma hareketleri (peristalsis) ile idrarın tek yönlü akışını sağlar.
3. İdrar Kesesi (Mesane):
– İdrarı geçici olarak depolar.
– İdrar biriktikçe genişleyebilir ve belirli bir doluluğa ulaştığında boşaltım ihtiyacını hissederiz.
4. Üretra
– İdrarı idrar kesesinden dışarıya taşır.
– Erkeklerde aynı zamanda meniyi de taşır.
Bu yapılar birlikte çalışarak vücudun sıvı ve atık madde dengesini düzenler.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kan Bağışının Toplum Açısından Önemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 59, 60, 61
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kan Bağışının Toplum Açısından Önemi Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 59-60-61 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 59-60-61
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
Soru : Afiş 2.3.1 ve 2.3.2’yi inceleyiniz. Bu afişlerin hazırlanmasının amacı ne olabilir? Afişlerden yararlanarak kan bağışıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Afişlerin hazırlanmasının amacı, insanlara kan bağışının önemini ve sürekli bir ihtiyaç olduğunu hatırlatmaktır. Bu afişlerden, kan bağışının hayat kurtarıcı bir eylem olduğunu ve sürekli bir kan ihtiyacı olduğunu açıkça görebiliyoruz.
Afişler sayesinde, toplumun kan bağışının ne denli kritik bir rol oynadığını fark etmesi ve bu konuda daha bilinçlenmesi hedefleniyor. İnsanlar, kan bağışının toplumsal faydasını daha iyi anlayarak, bu hayati konuda daha duyarlı hale gelebilirler.
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları
1. Yakın çevrenizde bulunan ve kan bağışlayan bir kişiyle röportaj yapınız.
Röportaj yaptığınız kişiye kendi hazırladığınız sorulara ek olarak aşağıdaki soruları sorabilirsiniz.
• Kan bağışlamaya nasıl karar verdiniz?
• Kan bağışladıktan sonra neler hissettiniz?
İşte yakın çevrenizde kan bağışlayan biriyle röportaj yaparken kullanabileceğiniz bir örnek:
Röportaj Soruları
1. Kan bağışlamaya nasıl karar verdiniz?
Kısa Cevap:
Sağlıklı olduğumu düşündüm ve başkalarına yardım etmek istedim.
Uzun Cevap:
Kan bağışlamaya karar vermemde birkaç faktör etkili oldu. Öncelikle, sağlıklı olduğumu ve herhangi bir sağlık sorunumun olmadığını biliyordum. Ayrıca, kan bağışının hayat kurtardığını öğrendim ve bu düşünce beni çok etkiledi. Başkalarına yardım edebilmek ve bu hayati gereksinimi karşılamak için kan bağışında bulunmaya karar verdim.
2. Kan bağışladıktan sonra neler hissettiniz?
Kısa Cevap:
Kendimi çok iyi ve huzurlu hissettim.
Uzun Cevap:
Kan bağışladıktan sonra kendimi oldukça iyi ve huzurlu hissettim. Kan bağışı sırasında herhangi bir olumsuz durum yaşamadım ve işlem çok rahat geçti. Bağış sonrası birkaç saat dinlendikten sonra hiçbir problem yaşamadan normal hayatıma döndüm. Bu deneyim, bana başkalarına yardımcı olmanın verdiği duygusal tatmini yaşattı ve gerçekten çok mutluydum. Ayrıca, kan bağışının ne kadar önemli olduğunu bir kez daha anladım ve bu konuda çevremdekileri de bilinçlendirmeye çalıştım.
3. Kan bağışı sürecinde yaşadığınız herhangi bir zorluk veya endişe oldu mu?
Kısa Cevap:
Hayır, herhangi bir zorluk yaşamadım.
Uzun Cevap:
Kan bağışı sürecinde herhangi bir zorluk veya endişe yaşamadım. Bağış öncesi yapılan sağlık kontrolü ve doktorun yönlendirmeleri oldukça rahatlatıcıydı. Kan bağışı sırasında ve sonrasında kendimi çok iyi hissettim. Ayrıca, hemşirelerin ve sağlık personelinin profesyonelliği ve ilgisi de süreci sorunsuz hale getirdi. Bu deneyim bana, kan bağışının ne kadar güvenli ve kolay bir işlem olduğunu gösterdi.
4. Kan bağışı yapmanın toplum için önemini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Kısa Cevap:
Çok önemli, çünkü her bir kan bağışı bir hayat kurtarabilir.
Uzun Cevap:
Kan bağışı yapmanın toplum için ne kadar önemli olduğunu düşünüyorum. Her bir kan bağışı, bir hayatı kurtarabilir ve bu, çok değerli bir şey. Kan stoklarının sürekli olarak yenilenmesi gerekiyor ve bu nedenle gönüllü bağışçıların sayısının artırılması büyük önem taşıyor. Kan bağışının, hastaların tedavi sürecinde ne kadar kritik bir rol oynadığını ve birçok insanın hayatını kurtardığını biliyorum. Bu yüzden, daha fazla insanın kan bağışı yapması gerektiğini düşünüyorum.
Bu sorular ve cevaplar, röportajınızı daha kapsamlı ve etkileyici hale getirebilir. Röportaj sırasında kişinin deneyimlerini ve duygularını daha ayrıntılı olarak öğrenmeye çalışın.
2. Kendisine kan nakli yapılan bir kişiyle veya bu kişinin yakınıyla bir röportaj yapınız.
Röportajı kan nakli gerçekleştirilen kişinin yakını ile yapacaksanız soruları nakil yapılan kişiye yönelik sorunuz (Röportaj yaptığınız kişiye kendi hazırladığınız sorulara ek olarak aşağıdaki soruları da sorabilirsiniz.).
• Niçin kan nakline ihtiyaç duydunuz?
• Size kan veren kişiyi tanıyor musunuz?
Elbette, işte kendisine kan nakli yapılan biriyle veya yakınıyla röportaj yaparken kullanabileceğiniz örnek sorular ve cevaplar:
Röportaj Soruları
1. Niçin kan nakline ihtiyaç duydunuz?
Kısa Cevap:
Ani bir kaza geçirdim ve büyük bir kan kaybı yaşadım.
Uzun Cevap:
Kan nakline ihtiyaç duymamın nedeni, ani bir kaza geçirmemdi. Bu kaza sırasında ciddi bir kan kaybı yaşadım ve acil müdahale gerektiren bir durumda olduğum için kan nakline ihtiyaç duydum. Kanın, vücudumda eksik olan miktarı yerine koyması ve hayati fonksiyonlarımı sürdürebilmem için kritik bir öneme sahipti.
2. Size kan veren kişiyi tanıyor musunuz?
Kısa Cevap:
Hayır, kanı veren kişiyi tanımıyorum.
Uzun Cevap:
Hayır, kanı veren kişiyi tanımıyorum. Kan bağışının anonim olarak yapıldığı bir durumda, bana kan veren kişinin kim olduğunu öğrenme şansım olmadı. Ancak, bu kişinin isimsiz bir kahraman olduğunu ve hayatımı kurtardığını biliyorum. Bu nedenle, ona minnettarım ve kan bağışının ne kadar önemli olduğunu daha iyi anladım.
3. Kan nakli sürecinde neler hissettiniz?
Kısa Cevap:
Kendimi çok şanslı ve minnettar hissettim.
Uzun Cevap:
Kan nakli sürecinde kendimi çok şanslı ve minnettar hissettim. Bu süreç, hayatımın en kritik anlarından biriydi. Kan bağışçıların yardımı sayesinde hayatta kaldım ve bu durum beni derinlemesine etkiledi. Hem sağlık ekibine hem de kan bağışçılarına teşekkür etmek istiyorum. Bu süreçte, hayatımın değerini ve başkalarına nasıl katkıda bulunabileceğimizi daha iyi anladım. Kan bağışının ne kadar hayati bir öneme sahip olduğunu ve toplumsal dayanışmanın gücünü hissettim.
4. Kan bağışı ve kan naklinin toplum için önemini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Kısa Cevap:
Çok önemli, çünkü her kan bağışı bir hayat kurtarabilir.
Uzun Cevap:
Kan bağışı ve kan nakli, toplum için gerçekten çok önemli. Her kan bağışı, bir hayatı kurtarabilir ve bu yüzden bu sürecin sürdürülebilir olması gerekiyor. Kan bağışının artırılması, herkesin sağlık hizmetlerine erişimini kolaylaştırıyor ve hayati risk altındaki insanlara umut oluyor. Bu süreçte, herkesin kan bağışı yapmasının ve kan ihtiyacı olanlara destek olmasının ne kadar kritik olduğunu bir kez daha gördüm. Bu nedenle, daha fazla insanın kan bağışı yapmasını teşvik etmek ve kan bağışının önemini anlatmak gerekiyor.
Bu sorular ve cevaplar, röportajınızı daha derinlemesine ve anlamlı kılacaktır. Röportaj sırasında, kişinin deneyimlerini ve duygularını detaylı bir şekilde anlatmasını sağlamaya çalışın. Bu, kan bağışının ve naklinin toplumsal önemini vurgulamak açısından oldukça etkili olacaktır.
3. Bir hastane veya aile sağlığı merkezine bir büyüğünüzle gidiniz. Burada görev yapan doktor veya hemşirelerden biriyle kan bağışı ve kan nakliyle ilgili bir röportaj yapınız.
Röportaj yaptığınız kişiye kendi hazırladığınız sorulara ek olarak aşağıdaki soruları sorabilirsiniz.
• Kimler kan verebilir?
• Kan bağışlayan kişiler sağlık sorunu yaşar mı?
Tabii ki! Böyle bir röportaj yapmak için aşağıdaki gibi bir senaryo oluşturabiliriz:
Röportaj Başlangıcı
Soru: Merhaba, öncelikle bize kendinizi tanıtır mısınız?
Doktor/ Hemşire: Merhaba, ben Dr. Ayşe Yılmaz. [Hastane veya Sağlık Merkezi]’nde iç hastalıkları uzmanıyım ve aynı zamanda kan bankası bölümünde de görev yapıyorum.
Soru: Kan bağışı ve kan naklinin öneminden bahseder misiniz?
Doktor/ Hemşire: Elbette. Kan bağışı, hayat kurtarıcı bir eylemdir. Birçok hasta, özellikle cerrahi müdahalelerde, doğum sonrası kanama yaşayan kadınlar ve kanser tedavisi gören hastalar, yeterli miktarda kan ve kan ürününe ihtiyaç duyarlar. Kan bağışı, bu hastaların tedavilerinde hayati bir rol oynar. Ayrıca, acil durumlarda, trafik kazası gibi durumlarda da kan bağışları çok önemlidir.
Soru: Kan bağışının güvenliği hakkında bilgi verebilir misiniz?
Doktor/ Hemşire: Kan bağışı yapılırken sterilizasyon ve hijyen kurallarına dikkat edilir. Bağışçılardan alınan kanlar, çeşitli testlerden geçirilir. Bu testler arasında HIV, hepatit B ve C, sifiliz gibi enfeksiyon hastalıklarına karşı testler bulunur. Bu sayede hem bağışçının hem de alıcının güvenliği sağlanır.
Soru: Kan bağışı nasıl yapılır? Bir kişinin kan bağışında bulunabilmesi için gereken koşullar nelerdir?
Doktor/ Hemşire: Kan bağışı için 18-65 yaş arası, 50 kg üzeri ve genel sağlık durumu iyi olan bireyler başvurabilir. Bağışçının son 3 ay içinde herhangi bir operasyon geçirmemiş, ateş veya enfeksiyon hastalığı geçirmemiş olması gerekmektedir. Bağış öncesinde bir sağlık taraması yapılır ve bağışçının hemoglobin seviyesi kontrol edilir.
Soru: Kan naklinin riskleri nelerdir?
Doktor/ Hemşire: Kan naklinin riskleri oldukça düşüktür, ancak nadiren de olsa bazı yan etkiler olabilir. Bunlar arasında alerjik reaksiyonlar, ateş, tansiyon düşüklüğü ve çok nadiren bulaşıcı hastalıkların geçişi olabilir. Bu nedenle, bağışlanan kanın titizlikle test edilmesi çok önemlidir.
Soru: Kan bağışı ve nakliyle ilgili toplumda farkındalık oluşturmak için neler yapıyorsunuz?
Doktor/ Hemşire: Toplumda kan bağışı bilincini artırmak için çeşitli kampanyalar ve eğitimler düzenliyoruz. Okullarda, üniversitelerde ve iş yerlerinde seminerler veriyoruz. Ayrıca sosyal medya ve çeşitli medya kanallarıyla da insanları bilinçlendirmeye çalışıyoruz.
Soru: Son olarak, insanlara kan bağışında bulunmaları için ne söylemek istersiniz?
Doktor/ Hemşire: Kan bağışı, bir insanın hayatını kurtarabilecek en değerli yardımlardan biridir. Küçük bir zaman ayırarak, birçok hayatı kurtarma şansınız var. Lütfen kan bağışında bulunun, çünkü sizin bir damla kanınız, bir canın hayatı demektir.
Röportaj Sonu
Soru: Zaman ayırıp sorularımızı yanıtladığınız için çok teşekkür ederiz.
Doktor/ Hemşire: Ben teşekkür ederim, kan bağışı ve nakli konusunda farkındalık oluşturmak çok önemli. Herkesi kan bağışında bulunmaya davet ediyorum.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Destek ve Hareket Sistemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43, 44, 45
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Destek ve Hareket Sistemi Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44-45 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44-45
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları
İnsanlar hayatın her anında hareket hâlindedir. Vücudumuzda bu hareketlerin gerçekleşmesini sağlayan yapı ve organlar vardır. Konuşma, yazma, yürüme, koşma, su içme vb. faaliyetlerin tümü destek ve hareket sistemi sayesinde gerçekleşir. İskelet ile kaslar, destek ve hareket sistemini (Görsel 2.1.1) oluşturan ana yapılardır.
Soru : Peki, inşaatlara veya çadırlara destek sağlayan yapılarla destek ve hareket sistemi arasında nasıl bir ilişki vardır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
İnşaatlarda veya geçici barınaklarda kullanılan destek sistemleri, yapıların dayanıklılığını ve güvenliğini artırmak için oldukça önemlidir. Bu sistemler, temel olarak yapının yer değiştirmesini veya çökmesini önlemeyi amaçlar. Çadırlarda veya geçici yapılarla ilgili destek ve hareket sistemlerini daha ayrıntılı olarak inceleyelim:
Temel Destek Sistemleri:
Kiriş ve Direkler: İnşaatlarda kullanılan kiriş ve direkler, yapının ağırlığını zemine ileterek stabil bir yapı sağlar. Bu elemanlar, yapının hareket etmesini ve çökmesini engellemek için kritik öneme sahiptir.
Çaprazlama ve Diagonal Destekler: Özellikle çadırlarda ve geçici yapılarda, çaprazlama elemanlar kullanılarak yapının stabilitesi artırılır. Bu elemanlar, yatay ve düşey hareketleri kontrol altında tutar.
Hareket Sistemleri:
Değişken Bağlantılar: İnşaatlarda kullanılan bazı sistemlerde, yapıların belirli bir esneklik ve hareket kabiliyeti kazanması sağlanır. Bu, özellikle deprem gibi doğal afetler sırasında yapının zarar görmesini önlemek için önemlidir. Değişken bağlantılar ve esnek bağlantı elemanları bu tür ihtiyaçları karşılar.
Ayarlanabilir Destekler: Çadırlarda ve geçici yapılarda kullanılan ayarlanabilir destek sistemleri, zemin koşullarına göre yapıların hizalanmasını ve dengelenmesini sağlar. Bu sistemler, yapının yer değiştirmesini ve çeşitli dış etkenlere karşı dayanıklılığını artırır.
Malzeme ve Teknoloji Kullanımı:
Çelik ve Alüminyum Alaşımlar: İnşaatlarda kullanılan destek sistemlerinde genellikle yüksek dayanımlı çelik ve alüminyum alaşımlar tercih edilir. Bu malzemeler, yapının ağırlığını taşıma kapasitesini ve dayanıklılığını artırır.
Kompozit Malzemeler: Modern inşaat teknolojilerinde, kompozit malzemeler de kullanılmaktadır. Bu malzemeler, hafiflik ve dayanıklılık özellikleri sayesinde hem ağırlığı azaltır hem de yapının dayanıklılığını artırır.
Güvenlik ve İşlevsellik:
Statik ve Dinamik Analizler: İnşaat mühendisleri, yapıların statik ve dinamik analizlerini yaparak destek sistemlerini tasarlar. Bu analizler, yapının çeşitli yükler altında nasıl davranacağını ve hangi destek sistemlerinin gerekli olduğunu belirler.
Zemin İncelemeleri: İnşaatın yapılacağı zemin koşulları, destek sistemlerinin tasarımında önemli bir rol oynar. Zemin etüdü yapılarak, en uygun destek ve hareket sistemleri belirlenir.
Sonuç olarak, inşaat ve çadır yapılarında kullanılan destek ve hareket sistemleri, yapının dayanıklılığını, güvenliğini ve işlevselliğini sağlamak için tasarlanmıştır. Bu sistemler, yapıların çeşitli çevresel etkilere karşı koruma sağlar ve uzun ömürlü olmasını destekler. Arkadaşlarınızla bu konuyu tartışarak, farklı perspektifler ve deneyimler üzerine konuşmak, daha derin bir anlayış kazanmanıza yardımcı olabilir.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sabit Süratli Hareket Grafikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 99, 100, 101, 102, 103
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 99-100-101-102-103 ADIM ADIM YAYINCILIK”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 99-100-101-102-103
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları
Soru : Aşağıdaki tabloda bir tavşanın aldığı yol ve tavşan bu yolu alırken geçen zaman verilmiştir. Tavşanın yol-zaman grafiğini çiziniz.
Cevap :
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 99-100-101-102-103 Cevapları”
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları
Soru : Atletizm yarışmalarına hazırlanan Sinem, Uğur ve Tolga’nın yol-zaman grafiği aşağıda verilmiştir. Grafiği inceleyerek verilen soruyu cevaplayınız.
Atletlerin süratleri arasındaki ilişki nedir? Nedenleriyle birlikte açıklayınız.
Cevap :
“Sinem’in hızı sabittir, çünkü hız-zaman grafiği düz bir çizgi olarak görünür. Uğur ve Tolga’nın hızları ise değişkendir; başta hızlı koşarken zamanla yavaşlamışlardır. Bu durum, grafiğin eğiminin azalmasından anlaşılabilir.”
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları
Soru : Aşağıdaki tabloda bir trenin sürati ve tren yolu alırken geçen zaman verilmiştir. Trenin süratzaman grafiğini çiziniz.
Cevap :
“6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları”
Soru : Yukarıdaki tabloda A, B ve C otomobillerinin aldıkları yol-zaman değerleri verilmiştir. Buna
göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a. Otomobillerin süratleri nedir?
Cevap :
Otomobillerin süratlerini zamana bölerek bulabiliriz.
A otomobilin sürati: 30 km/saat
B otomobilin sürati: 25 km/saat
C otomobilin sürati: 20 km/saat
b. Otomobillerin süratleri arasındaki ilişki nedir?
Cevap :
A otomobili en yüksek sürate sahiptir, B otomobili orta sürate, C otomobili ise en düşük sürate sahiptir.
c. Otomobillerin sürat-zaman grafiklerini çiziniz.
Cevap :
Yukarıda yer alan örnekte ki grafiğe göre otomobillerin grafiğini çizebilirsiniz.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yol-Zaman ve Sürat-Zaman Grafikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 96, 97, 98, 99
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yol-Zaman ve Sürat-Zaman Grafikleri Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 96-97-98-99 MEB Yayınları Cevapları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 96-97-98-99
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları
YAPALIM ÖĞRENELİM SÜRATLERİN KARŞILAŞTIRILMASI
NELER LAZIM?
Metre, kronometre, tebeşir.
HAYDİ BAŞLAYALIM
• Beşer kişilik gruplar oluşturalım.
• Okul bahçemizde 50 metrelik mesafeyi ölçerek başlangıç ve bitiş noktalarını tebeşirle çizelim.
• Her bir grup sırayla başlangıç noktasına yan yana sıralansın.
• Öğretmenimizin komutuyla aynı anda bitiş noktasına koşmaya başlayalım.
• Bitiş noktasında bekleyen arkadaşımız her grubun birincisinin ne kadar sürede oraya ulaştığını ölçerek not etsin.
• Sınıfa döndüğümüzde arkadaşımızın ölçtüğü değerleri aşağıdaki tabloya yazalım.
DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM
1. Grup birincilerini neye göre belirlediniz?
Cevap:
İlk olarak bitiş çizgisine ulaşan olarak birincileri belirledik.
2. Aynı mesafeyi koşmanıza rağmen neden farklı sürelerde yarışı tamamlayabildiniz?
Cevap:
Kondisyon, hız, dayanıklık ve güç ile ilgili olarak farklı sürelerde tamamlamışlardır.
3. Hangi arkadaşınızın sürati en fazlaydı? Bunu nasıl anladınız?
Cevap:
Sürati fazla olan ve güçlü olan arkadaşımız bitiş çizgisine en yakın süre içerisinde ulaşan arkadaşımızdır.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları
TABLOLARI DOLDURALIM, GRAFİKLERİ ÇİZELİM
Aşağıdaki görsellerde, uçak ve kamyonun hareketi A ve K noktalarından itibaren birer saat ara ile gösterilmiştir.
Soru : Buna göre her iki araç için yol, zaman ve sürat verilerini tespit edip aşağıdaki tablolara yazalım. Tablolardaki verilerden hareketle yol-zaman ve sürat-zaman grafiklerini çizelim.
Cevap:
“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları”
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları
KENDİNİ DEĞERLENDİR-2
1. Aşağıda doğrusal yol boyunca ilerleyen araçlara ait görseller verilmiştir. Başlangıçta yan yana olan otomobil ve motosiklet sabit süratle hareket etmektedir. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a. Bir saat sonra hangi araç daha fazla yol alır?
Cevap: Otomobil daha fazla yol alır.
b. İki saatin sonunda araçların aralarındaki mesafe kaç km olur?
Cevap: Aralarındaki mesafe 80 km olur.
2. Aralarında 60 km mesafe olan beyaz ve mavi renkli araçlar sabit süratle birbirlerine doğru görseldeki gibi yaklaşmaktadır. Araçlar, verilen konumlarından 1 saat sonra A noktasında karşılaşır. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a. Hangi aracın sürati daha fazladır?
Cevap: Beyaz kamyonun sürati daha fazladır.
b. Aynı mesafeyi hangi araç, daha uzun sürede tamamlar?
Cevap: Aynı mesafeyi mavi kamyon daha uzun sürede tamamlar.
c. Birim zamanda hangi araç, daha fazla yol almıştır?
Cevap: Birim zamanda beyaz kamyon daha fazla yol almıştır.
3. Bir aracın hareketi sırasında ölçülen yol ve zaman verileri kullanılarak aşağıdaki grafik çizilmiştir. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Aracın 5, 10 ve 15. saniyelerdeki süratleri kaç m/sn. olur?
Cevap: Aracın 5, 10 ve 15. saniyelerdeki süratleri 30 m/sn. olur.
2. Aracın grafikte verilen hareketi sırasındaki sürati hakkında neler söylersiniz?
Cevap: Araç grafikteki hareketi sırasında sabit süratli hareket yapmıştır.
3. Araç, yol-zaman grafiğinden ulaşılan sürati ile üç saniyede ne kadar yol alabilir?
Cevap: 3 saniyede 90 m yol alır.
4. Aracın sürat-zaman grafiğini çiziniz.
Cevap:
“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları”
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 3. Ünite Neler Öğrendik Neler? Cevapları Sayfa 102, 103, 104, 105, 106, 107
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 3. Ünite Neler Öğrendik Neler? Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 102-103-104-105-106-107 MEB Yayınları Cevapları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 102-103-104-105-106-107
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları
A. Aşağıdaki ifadelerden “doğru” ya da “yanlış” olanları belirleyerek ilgili kutuyu işaretleyiniz.
Cevap:
(Yanlış ) 1. Bir cisme etki eden kuvvetlerin bileşkesi sıfır ise o cisim, dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
(Doğru)2. Hareketli bir cisme etki eden kuvvetlerin bileşkesi hareket yönüne zıt ise cisim, zamanla zıt yönde harekete başlar.
(Doğru) 3. Bir cisim, dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altında ise ya duruyor ya da sabit süratle hareket ediyordur.
(Yanlış ) 4. Bir cisme etki eden iki zıt yönlü kuvvetin bileşkesi, küçük olan kuvvetin yönündedir.
(Yanlış ) 5. Aynı yön ve doğrultudaki kuvvetlerin bileşkesi bulunurken büyük olan kuvvetten küçük olan kuvvet çıkartılır.
(Yanlış ) 6. Yavaşlayan bir hareketli, dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
(Doğru)7. Hareketli bir cismin birim zamanda aldığı yola “sürat” denir.
(Yanlış ) 8. Eşit zaman aralığında daha az yol giden bir otobüsün sürati, daha çok yol giden otobüsün süratine göre daha fazladır.
(Yanlış ) 9. Bir cismin süratini bulabilmek için aldığı yolun bilinmesi yeterlidir.
(Doğru) 10. Aynı mesafeyi daha kısa sürede giden hareketlinin sürati, daha uzun sürede giden hareketlinin süratine göre daha fazladır.
B. Aşağıdaki ifadelerde noktalı yerlere, kutu içindeki kavramlardan uygun olanları yazınız.
Cevap:
1. Fren yapan araba dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
2. Bir kuvvetin doğrultusunda iki farklı yön vardır.
3. Kuvvetin büyüklüğü dinamometre ile ölçülür.
4. Bir cisme etki eden kuvvetlerin etkisini tek başına gösterebilen kuvvete bileşke kuvvet denir.
5. Kuvvetin tanımlanabilmesi için yönü, doğrultusu ve büyüklüğünün bilinmesi gerekir.
6. Bir cismin sürati bulabilmek için alınan yol ve geçen zaman bilinmelidir.
7. Genellikle km/sa sürat birimi olarak kullanılır.
8. Sabit süratle hareket eden hareketli, eşit zaman aralıklarında eşit yol alır.
9. Saatte bulunan akrep ve yelkovanın hareketi, sabit süratli harekettir.
10. Aynı yolu daha kısa sürede alan araç daha süratlidir.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları
C. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Bir cisme aynı doğrultulu iki kuvvet etki etmektedir. Kuvvetlerden biri 15 N, diğeri ise 12 N büyüklüğündedir. Bileşke kuvvetin büyüklüğü en az ve en fazla kaç Newton olabilir?
Cevap:
Bir cisme aynı doğrultulu iki kuvvet etki ettiğinde, bileşke kuvvetin büyüklüğü bu kuvvetlerin vektörel toplamına bağlıdır. İki kuvvetin büyüklükleri 151515 N ve 121212 N olarak verilmiştir.
En Fazla Bileşke Kuvvet
İki kuvvet aynı yönde olduğunda, bileşke kuvvetin büyüklüğü bu kuvvetlerin toplamına eşittir:
Bu durumda, bileşke kuvvetin büyüklüğü en az 333 N, en fazla 272727 N olabilir.
2. Durmakta olan bir cisme aynı doğrultulu iki kuvvet etki ediyor. Kuvvetlerden birinin doğu yönünde 7 N olduğu biliniyor. Cismin durmaya devam etmesi için diğer kuvvetin doğrultu, yön ve büyüklüğü nasıl olmalıdır?
Cevap:
Durmakta olan bir cisme etki eden kuvvetlerin net sonucu sıfır olmalıdır, yani cisme etki eden tüm kuvvetlerin vektörel toplamı sıfır olmalıdır. Bu durumda, doğu yönünde etki eden 7 N’luk kuvveti dengelemek için aynı büyüklükte ama zıt yönde bir kuvvet gerekmektedir.
Dolayısıyla, cismin durmaya devam etmesi için diğer kuvvetin:
Doğrultusu: Doğu-Batı doğrultusunda olmalıdır.
Yönü: Batı yönünde olmalıdır.
Büyüklüğü: 7 N olmalıdır.
Bu durumda, batı yönünde 7 N’luk bir kuvvet, doğu yönünde 7 N’luk kuvveti tamamen dengeleyecek ve cisim durmaya devam edecektir.
3. Batı yönünde sabit süratle hareket eden bir cisme hareketi ile aynı doğrultulu iki kuvvet uygulandığında cismin yavaşlamaya başladığı görülüyor. Buna göre cisme uygulanan kuvvetlerin bileşkesinin yön ve doğrultusu nasıl olmalıdır?
Cevap:
Batı yönünde sabit hızla hareket eden bir cisim yavaşlamaya başladığında, bu cisme etki eden net kuvvet, hareketin tersi yönünde olmalıdır. Yani, cisim batı yönünde hareket ediyorsa ve yavaşlıyorsa, net kuvvet doğu yönünde olmalıdır.
Bunu daha detaylı inceleyelim:
Hareketin Doğrultusu ve Yönü: Cisim batı yönünde hareket ediyor.
Yavaşlama: Cisim yavaşlıyorsa, net kuvvet hareketin tersi yönünde, yani doğu yönünde olmalıdır.
Cismin yavaşlaması için:
Kuvvetlerin Doğrultusu: Aynı doğrultuda (Batı-Doğu doğrultusunda) olmalıdır.
Net Kuvvetin Yönü: Doğu yönünde olmalıdır.
Bu durumda, cisme uygulanan kuvvetlerden biri batı yönünde olabilir ve diğeri doğu yönünde olabilir. Ancak net kuvvet doğu yönünde olduğuna göre, doğu yönünde uygulanan kuvvetin batı yönünde uygulanan kuvvetten daha büyük olması gerekmektedir.
Özetle:
Doğrultu: Batı-Doğu doğrultusunda
Yön: Net kuvvet doğu yönünde
Cisim yavaşladığına göre, doğu yönünde uygulanan kuvvetin büyüklüğü, batı yönünde uygulanan kuvvetin büyüklüğünden daha büyük olmalıdır. Bu şekilde net kuvvet doğu yönünde olur ve cisim yavaşlar.
4. Gökçe, Elif ve Ayşe’nin katıldığı bir koşu yarışında Gökçe’nin aynı parkuru bitirme süresi, Elif’in bitirme süresinden büyük; Ayşe’nin bitirme süresinden küçük olarak ölçülüyor. Buna göre sporcuların süratlerini büyükten küçüğe doğru sıralayınız.
Cevap:
Bir koşu yarışında sporcuların süratleri, aynı parkuru bitirme sürelerine göre hesaplanabilir. Bir sporcunun sürati, bitirme süresi ile ters orantılıdır. Yani, bir sporcunun bitirme süresi ne kadar kısa ise, sürati o kadar büyük olur.
Verilen bilgilere göre:
Gökçe’nin bitirme süresi Elif’in bitirme süresinden büyüktür.
Gökçe’nin bitirme süresi Ayşe’nin bitirme süresinden küçüktür.
Bu durumda, bitirme sürelerini küçükten büyüğe sıralarsak:
Ayşe (en kısa süre)
Gökçe
Elif (en uzun süre)
Süratleri, bitirme süreleri ile ters orantılı olduğundan, sürat sıralaması büyükten küçüğe doğru şöyle olur:
Ayşe (en yüksek sürat)
Gökçe
Elif (en düşük sürat)
Yani, sporcuların süratlerini büyükten küçüğe doğru sıralarsak:
Ayşe
Gökçe
Elif
5. Aralarında 600 m olan Efe ve Mete birbirlerine doğru, sabit süratle hareket ediyor. Efe, 250 m yol aldıktan sonra Mete ile karşılaşıyor. Hangi öğrencinin sürati daha fazladır? Nedenini açıklayınız.
Cevap:
Aralarında 600 metre mesafe bulunan Efe ve Mete birbirlerine doğru sabit süratle hareket ediyor ve Efe 250 metre yol aldıktan sonra Mete ile karşılaşıyor. Bu durumda, Efe’nin aldığı mesafeyi ve aralarındaki toplam mesafeyi kullanarak, hangi öğrencinin süratinin daha fazla olduğunu belirleyebiliriz.
Efe’nin aldığı yol: 250 metre
Başlangıçtaki toplam mesafe: 600 metre
Efe 250 metre yol aldığında, Mete ve Efe toplamda 600 metrelik mesafeyi kapatmış olurlar. Dolayısıyla, Mete’nin aldığı yol, başlangıçtaki toplam mesafeden Efe’nin aldığı yolu çıkardığımızda bulunur:
Şimdi, iki öğrencinin aynı sürede bu mesafeleri aldığını göz önünde bulundurmalıyız. Çünkü birbirlerine doğru hareket ettiklerinde karşılaştıkları an, ikisinin de hareket etmeye başladığı andan itibaren geçen aynı süreyi ifade eder.
Sabit süratle hareket ettiklerini biliyoruz, bu durumda süratleri şu şekilde hesaplanabilir:
Efe ve Mete aynı sürede yol aldıkları için geçen süreleri birbirine eşittir. Bu durumda, Efe’nin aldığı yol 250 metre ve Mete’nin aldığı yol 350 metre olduğundan, Mete’nin sürati daha fazla olacaktır çünkü daha fazla mesafeyi aynı sürede kat etmiştir.
Sonuç olarak, Mete’nin sürati Efe’nin süratinden daha fazladır. Çünkü Mete, aynı süre içinde Efe’den daha fazla mesafe kat etmiştir.
Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. Kuvvetle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Bir cisme etki eden kuvvetlerin bileşkesi sıfır ise o cisim, dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
B) Hareketli bir cisme etki eden kuvvetlerin bileşkesi hareket yönüne zıt ise cisim durabilir.
C) Bir cisme etki eden iki zıt yönlü kuvvetin bileşkesinin yönü, büyük olan kuvvetin yönü ile aynıdır. D) Bir cisim, dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altında ise ya duruyor ya da sabit süratle hareket ediyordur.
Cevap: D Şıkkı
2. Birbirine doğru sabit süratle yaklaşmakta olan iki araç 5 saat sonra orta noktada karşılaşıyor. Buna göre,
l. Araçların süratleri aynıdır. ll. Araçlar, hareketin ilk saatinde aynı mesafe yol almışlardır. lll. Her iki araçta aynı yönde yol alsaydı aralarındaki mesafe sürekli artardı.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II B) l ve lIl C) Il ve lll D) l, Il ve lll
Cevap: A Şıkkı
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları
3. Bir aracın hareketinin bir bölümüne ait sürat-zaman grafiği aşağıdaki gibidir. Buna göre aracın hareketi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Aracın sürati 5. saniyede 100 m/sn. olmuştur.
B) Araç, aynı süratle 10 saniye daha hareket ederse 40 metre daha yol alabilir.
C) Aracın sürati zamanla artmaktadır. D) Araç 15 saniye sonunda, 5. saniyede bulunduğu noktadan 200 metre uzaklaşmıştır.
Cevap: D Şıkkı
4. Görselde A cismine etki eden F1, F2 ve F3 kuvvetleri verilmiştir. Bu kuvvetlerle ilgili,
I. F2 ve F3 kuvvetlerinin doğrultuları aynıdır. II. F2 kuvveti kuzey-güney yönündedir. III. F1 kuvvetinin büyüklüğü, F2 kuvvetinden fazladır.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) Yalnız I
B) I ve II C) I ve III
D) II ve III
Cevap: C Şıkkı
5. Saatte 90 km yol alan sabit süratli otomobil ile ilgili,
I. 270 km uzaktaki şehre 3 saatte ulaşır. II. Yarım saat sonra 45 km yol alır. III. Sürati 90 km/sa. olur.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III D) I, II ve III
Cevap: D Şıkkı
6. Bir cisme etki eden bazı kuvvetlerin büyüklükleri aşağıdaki grafikte verilmiştir. Bu kuvvetler, seçeneklerdeki gibi cisme farklı şekillerde uygulanıyor.
Buna göre hangi seçenekteki durumda cisme etki eden bileşke kuvvet diğerlerinden farklıdır?
Cevap: C Şıkkı
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları
7. Aşağıdaki tabloda F1, F2, F3 ve F4 kuvvetleri ile ilgili bazı bilgiler verilmiştir.
Bu kuvvetlerden hangisinin çizimi aşağıda doğru gösterilmiştir?
Cevap: B Şıkkı
8. Bir öğrenci, ucunda top bağlı sarkacı görseldeki gibi hareket ettiriyor. Sarkaç 1 ve 3 konumlarında anlık duruyor, ardından 2 konumuna doğru hareket ediyor. Hareket esnasında ikinci konuma yaklaşırken topun sürati artıyor.
Sarkacın bu hareketi sırasında sürtünme önemsiz kabul edileceğine göre, sarkacın etkisi altında kaldığı kuvvetlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) 1 konumunda top anlık durduğunda dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
B) Top, 1 ile 2 konumları arasında dengelenmiş kuvvetler etkisi altındadır. C) Top, 3 ile 2 konumları arasında dengelenmemiş kuvvetler etkisi altındadır.
D) Top, 2 ile 3 konumları arasında dengelenmiş kuvvetler etkisi altındadır.
Cevap: C Şıkkı
9. Öğretmenlerinin komutuyla başlangıç noktasından aynı anda koşmaya başlayan Efe, İnci ve İpek varış noktasına farklı sürelerde ulaşmıştır. Koşucuların süratleri hesaplanarak aşağıdaki sütun grafiği çizilmiştir (Koşucuların sabit süratle hareket ettiği kabul edilecektir.).
Buna göre,
I. Bu yarışın kazananı İnci olmuştur. II. Efe bu yarıştaki sürati ile 3 saniyede 9 metre yol alabilir. lll. Efe, koşunun 10. saniyesinde İpek’in 10 metre önündedir.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III D) I, II ve III
Cevap: D Şıkkı
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları
10. Aşağıda, bir cisme aynı anda uygulanan kuvvetler verilmiştir. Verilen kuvvetlerin yön ve büyükleri dikkate alındığında,
I. Cisme aynı anda 1 N büyüklüğünde bir kuvvet daha uygulandığında bileşke kuvvetin doğrultusu kuzey-güney olabilir. II. Cisme uygulanan bileşke kuvvetin sıfır çıkması için aynı anda 1 ve 2 N büyüklüğünde kuvvetler uygulanabilir. III. Cisme batı ve kuzey yönlerinde 2 N büyüklüğünde kuvvetler aynı anda uygulanırsa bileşke kuvvetin yönü batı olur.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III D) I, III ve III
Cevap: D Şıkkı
11. Aynı doğrultuda hareket eden K, L ve M araçlarına farklı kuvvetler etki ediyor. Kuvvetlerin etkisinde kalan araçlarla ilgili bazı bilgiler aşağıda verilmiştir.
• K aracının sürati zamanla azalıyor ve araç bir süre sonra duruyor. • L aracı, sabit süratle hareket etmeye devam ediyor. • M aracı, bir süre sonra batı yönünde hareket ediyor.
Bu bilgilere göre,
I. K aracı durduktan sonra dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altındadır. II. L aracının doğrultusu diğer araçlardan farklıdır. III. M aracına başlangıçtaki hareket yönünün tersi yönde kuvvet uygulanmıştır.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II B) I ve III
C) II ve III
D) I, III ve III
Cevap: B Şıkkı
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları
12. Aşağıda K ve L araçlarına ait alınan yol-zaman ve sürat-zaman grafikleri verilmiştir. Bu araçların hareket durumları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Her iki araç da sabit süratle hareket etmiştir.
B) K aracının sürati, L aracının süratinden fazladır.
C) K aracı, 6. saniye sonunda L aracından daha fazla yol almıştır.
D) K aracının 15. saniyede aldığı yolu, L aracı 4. saniyede alır.
Cevap: A Şıkkı
Trafik Elektronik Denetleme Sistemi (TEDES); ülkemizde karayolu kullanıcılarının can ve mal güvenliğini sağlamak, düzenli ve güvenli trafik akışını oluşturarak kural ihlalinde bulunanları belirlemek amacıyla kullanılan sistemdir. Bu sistemle sürat kontrolü yapılacak karayolunda belirli koridorlar belirlenir. Koridorların giriş ve çıkış noktalarına yerleştirilen kameralarla araçların fotoğrafları çekilir ve plakaları, giriş ve çıkış zamanları kayıt altına alınır. Kaydedilen araçlara ait hızlar “hız=yol/zaman” formülüyle sistem tarafından hesaplanır. Aynı anda araç sorgulaması da yapılarak araç cinsine göre hız limitleri aşıldıysa cezai işlem uygulanır.
Siz de karayolu kullanıcılarının can ve mal güvenliğini tehdit eden etkenler ile ilgili araştırma yapınız. Araştırmanız sonucu ulaştığınız etkenlerden birini seçiniz. Bu durumun çözümüne ilişkin bir model oluşturunuz ya da proje tasarlayınız. Oluşturduğunuz modeli ya da tasarladığınız projeyi okulunuzun yıl sonu bilim şenliğinde sununuz.
Karayolu kullanıcılarının can ve mal güvenliğini tehdit eden birçok faktör bulunmaktadır. Bunlar genellikle insan hataları, yol koşulları ve araçla ilgili problemler olarak üç ana kategoride incelenir.
İnsan Hataları
Hız İhlalleri: Hız sınırlarını aşmak, kazaların en yaygın sebeplerinden biridir. Hız arttıkça kaza olasılığı ve kaza sonucunda yaralanma veya ölüm riski de artar (World Health Organization (WHO)) (Vision Zero MD).
Dikkatsizlik: Cep telefonu kullanımı ve diğer dikkat dağıtıcı aktiviteler, sürücülerin dikkatini yoldan uzaklaştırarak kaza riskini artırır (National Safety Council) (National Road Safety Strategy).
Alkol ve Uyuşturucu Kullanımı: Alkol veya uyuşturucu etkisinde araç kullanmak, reaksiyon süresini uzatarak ve karar verme yetisini zayıflatarak kaza riskini ciddi şekilde artırır (World Health Organization (WHO)) (National Road Safety Strategy).
Yorgunluk: Uykusuz veya yorgun araç kullanmak, sürücünün dikkatini ve reflekslerini olumsuz etkiler, bu da kazalara sebep olabilir (National Road Safety Strategy).
Yol Koşulları
Yol Tasarımı ve Bakımı: Yolların uygun şekilde tasarlanmamış veya bakımsız olması, sürüş güvenliğini tehlikeye atabilir. Özellikle yol yüzeyindeki bozukluklar, eksik yol işaretlemeleri ve yetersiz aydınlatma gibi faktörler kaza riskini artırır (National Safety Council).
Hava Koşulları: Yağmur, kar, buz ve sis gibi olumsuz hava koşulları, yol tutuşunu azaltarak ve görüş mesafesini kısaltarak kazalara neden olabilir (Vision Zero MD).
Araçla İlgili Problemler
Araç Bakımı ve Durumu: Düzenli bakımı yapılmayan araçlar, fren arızaları, lastik patlamaları ve mekanik arızalar gibi sorunlara daha yatkındır. Bu tür mekanik problemler, kazalara sebebiyet verebilir (National Safety Council) (National Road Safety Strategy).
Güvenlik Donanımları: Emniyet kemeri kullanımı, hava yastıkları ve çocuk koltukları gibi güvenlik donanımlarının doğru kullanımı, kazalardaki ölüm ve yaralanma riskini azaltır. Ancak bu donanımların kullanılmaması veya yanlış kullanılması, riskleri artırır (World Health Organization (WHO)) (National Road Safety Strategy).
Bu risk faktörlerinin her biri, karayolu güvenliğini artırmak için dikkat edilmesi gereken önemli unsurlardır. Sürücülerin bilinçlendirilmesi, yolların iyileştirilmesi ve araç bakımlarının düzenli yapılması, kaza risklerini azaltmak için kritik öneme sahiptir.