6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Destek ve Hareket Sistemine Ait Yapılar ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Destek ve Hareket Sistemine Ait Yapılar ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48-49


Soru : Sizce çadırlardaki metal direkler vücudumuzdaki hangi yapılara benzetilebilir? Düz metal direkleri birbirine bağlayan bağlantı parçaları olmasa çadırlar kullanışlı bir şekilde kurulabilir miydi?


Cevap :

Çadırlardaki metal direkler, vücudumuzdaki kemiklere benzetilebilir. Düz metal direkleri bağlayan bağlantı parçaları olmadan, çadırlar kullanışlı bir şekilde kurulamazdı.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları


YAPALIM ÖĞRENELİM İSKELET SİSTEMİ MODELİ


NELER LAZIM?

Makas, kürdan veya çift taraflı raptiye

HAYDİ BAŞLAYALIM 

Aşağıdaki görselin büyük hâli kitabınızın 251. sayfasında verilmiştir. İlgili sayfadaki iskelet bölümlerini keselim. Kestiğimiz bölümlerdeki işaretli kısımları, iskelet oluşturacak şekilde kürdan ya da çift taraflı raptiye kullanarak birleştirelim.

DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM 


Soru : İskelet parçalarını birbirine tutturma için kullandığınız kürdanlar/ çift taraflı raptiyeler vücudunuzda hangi yapıları temsil etmektedir?


Cevap :

Kürdanlar veya çift taraflı raptiyeler, bir yapay zeka modeli için somut bir vücut veya iskelet sistemi gibi fiziksel yapıları temsil etmezler.

Onlar, kavramları birleştirmek veya bilgileri bir arada tutmak için kullanılan metaforik araçlardır. Bu nedenle, insan vücuduyla ilişkilendirilen herhangi bir yapıyı temsil etmezler.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-1


6/B sınıfı, fen bilimleri dersinde “destek ve hareket sistemi” ile ilgili bir şema hazırlamak üzere çalışmaya başladı. Fakat çalışma tamamlanamadan teneffü zili çaldı. Onlara bir sürpriz yapmaya ve çalışmayı tamamlamaya var mısınız? 

Soru : Haydi, boş bırakılan kutulara uygun kavram veya tanımları yazalım ve şemayı tamamlayalım.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları”

6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-1 


1. Aşağıdaki ifadelerden “doğru” olanların karşısına “D”, “yanlış” olanların karşısına “Y” yazınız.


Cevap :

(Yanlış) 1. Kol ve bacakların hareket etmesini sağlayan düz kaslar hızlı kasılır ancak çabuk yorulur.

(Yanlış) 2. Burnun yapısında bulunan kemikler kıkırdaklara göre daha esnektir.

(Doğru) 3. Kafatası ve kuyruk sokumunda oynamaz eklemler bulunur.

(Yanlış) 4. Kısa kemikler boyu eninden daha uzun olan kemiklerdir.

(Doğru) 5. Omurgayı oluşturan kemikler arasında yarı oynar eklemler vardır.

(Doğru) 6. Kemikler kalsiyum ve fosfor gibi mineralleri depo eder.

(Doğru) 7. Uzun kemikler, enleri boylarına göre daha kısa olan kemiklerdir.

(Doğru)  8. Kol, omuza oynar eklemle bağlanmıştır.


2. Aşağıdaki açıklamaların ait olduğu kavramları belirleyiniz. Açıklama başındaki harf ile ilgili kavramı eşleştirerek noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları”


 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64-65-66 ADIM ADIM YAYINCILIK

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 63, 64, 65, 66


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemi Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64-65-66 ADIM ADIM YAYINCILIK”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64-65-66


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


Besinlerin vücudumuza faydalı olabilmesi için sindirilmesi gerektiğini öğrenmiştiniz. Sindirilen besin içeriklerinin oksijen gazıyla etkileşimi sonucu hayatın devam etmesini sağlayan enerji açığa çıkar. Bu esnada vücudumuz için zararlı bir gaz olan karbondioksit oluşur. Tıpkı bacalardan ve egzozdan uzaklaştırılan gazlar gibi karbondioksidin de vücudumuzdan uzaklaştırılması gerekir.

Soru : Peki, oksijenin vücudumuza alınmasında ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaştırılmasında görevli olan yapı ve organlar nelerdir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Peki, oksijenin vücudumuza alınmasında ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaştırılmasında görevli olan yapı ve organlar nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız..

Uzun Cevap :

Oksijenin vücudumuza alınması ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaştırılması, solunum sistemi ve dolaşım sistemi tarafından birlikte gerçekleştirilen bir süreçtir. Bu süreçte yer alan yapı ve organlar şunlardır:

Solunum Sistemi

  1. Burun ve Ağız: Havanın vücuda ilk girdiği yerlerdir. Burun, havayı ısıtarak ve nemlendirerek akciğerlere gitmeden önce hazırlar.
  2. Farinks (Yutak): Burun ve ağız boşluklarından gelen hava burada birleşir.
  3. Larinx (Gırtlak): Havanın trakeaya geçmesini sağlar. Ses telleri burada bulunur.
  4. Trakea (Nefes Borusu): Havanın akciğerlere taşındığı ana borudur. Trakea, iki ana bronşa ayrılır.
  5. Bronşlar: Trakeadan gelen hava, iki ana bronşa ve ardından daha küçük bronşçuklara ayrılarak akciğerlere taşınır.
  6. Bronşçuklar: Bronşların daha ince dalları olup, havayı alveollere taşır.
  7. Alveoller: Gaz değişiminin gerçekleştiği minik hava kesecikleridir. Alveol duvarları ince ve geniş bir yüzey alanına sahiptir, bu da oksijenin kana, karbondioksidin ise kandan alveollere geçişini sağlar.

Dolaşım Sistemi

  1. Kalp: Oksijenli kanı vücudun her yerine pompalayan organ olup, aynı zamanda oksijeni düşük, karbondioksidi yüksek olan kanı akciğerlere taşır.
  2. Akciğerler: Ana solunum organları olup, alveoller aracılığıyla gaz değişimini gerçekleştirir.
  3. Pulmoner Arter: Oksijeni düşük, karbondioksidi yüksek olan kanı kalpten akciğerlere taşır.
  4. Pulmoner Ven: Oksijeni yüksek, karbondioksidi düşük olan kanı akciğerlerden kalbe taşır.
  5. Kılcal Damarlar: Alveollerle iç içe geçmiş olup, oksijenin kandan dokulara, karbondioksidin ise dokulardan kana geçişini sağlar.

Gaz Değişimi Süreci

  1. Solunum: Havanın burun veya ağız yoluyla vücuda alınması ve akciğerlere taşınması.
  2. Gaz Değişimi: Alveoller ve kılcal damarlar arasında oksijenin kana, karbondioksidin alveollere geçişi.
  3. Dolaşım: Oksijenli kanın kalp tarafından vücuda pompalanması ve karbondioksitli kanın akciğerlere taşınması.
  4. Soluk Verme: Karbondioksit açısından zengin havanın vücuttan atılması.

Bu yapı ve organlar birlikte çalışarak, oksijenin vücudumuza alınmasını ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaştırılmasını sağlar.


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


SOLUNUM SİSTEMİ MODELİ YAPALIM 


Gerekli Malzemeler: 2,5 L’lik pet şişe, makas, Y borusu, oyun hamuru, küçük balon
(iki adet), büyük balon, paket lastiği (üç adet).

Uygulama Aşamaları

1. Pet şişenin alt kısmını makasla düzgünce kesiniz (Bu aşamada öğretmeninizden yardım alınız.).
2. Y borusunun iki ucuna şişirilmemiş küçük balonları paket lastiğiyle sıkıca bağlayınız.
3. Pet şişenin kapak kısmında makasla delik açınız (Bu aşamada öğretmeninizden yardım alınız.).
4. Y borusunu pet şişenin kapak kısmına oyun hamuruyla tutturunuz. Y borusunun uç kısmının pet şişenin dışında kalmasına özen gösteriniz.
5. Büyük balonu makasla kesiniz. Balonun alt kısmını pet şişenin alt kısmına paket lastiğiyle sıkıca bağlayınız.
6. Pet şişenin alt kısmına bağladığınız balonu yukarı doğru hafifçe itiniz. Ardından balonu serbest bırakınız. Bu işlemi birkaç kez tekrar ediniz.
7. Balonu çekip bırakma esnasında plastik şişenin içindeki küçük balonlarda meydana gelen değişimleri gözlemleyiniz.
8. Y borusuna hava üfleyiniz. Bu esnada pet şişenin içindeki ve altındaki balonlarda meydana gelen değişimleri gözlemleyiniz.


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


1. Yaptığınız modelde kullandığınız malzemelerin solunum sisteminde hangi yapı ve organları temsil ettiğini aşağıdaki tabloya yazınız.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları”

2. Pet şişenin altındaki balonu çektiğinizde Y borusuna bağlı balonların şişmesinin, bıraktığınızda eski hâline dönmesinin sebebi ne olabilir?


Cevap :

Solunumu ifade etmektedir. Nefes aldığımızda soluk borusundan hava girer, ciğerler şişer. Ardından nefes vererek ciğerler söner.


3. Y borusuna üflediğinizde balonların şişmesinin sebebi nedir? 


Cevap :

Balonlar ciğerimizi ifade eder. Nefes alıp, vermemizi ifade eder.


4. BÖLÜM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI 


Soru : Aşağıda verilen tanımlardan yararlanarak ve karışık olarak verilen harfleri bir araya getirerek kavramları bulunuz. Cevaplarınızı noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

1. Dış ortamdaki havanın solunum sistemine alındığı organdır. = 1. BURUN

2. Havadaki oksijenin kana geçişi, kandaki karbondioksidin vücuttan uzaklaştırılmasını sağlayan organlardır. = 2. AKCİĞERLER

3. Göğüs boşluğu ile karın boşluğu arasında bulunan, kasılıp gevşeme hareketi yaparak akciğerlerin genişleyip daralmasını sağlayan organdır. = 3. DİYAFRAM 

4. Akciğerlere giren bronşların ayrıldığı küçük kolların her biridir. = 4. BRONŞÇUKLAR 



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 97-98 ADIM ADIM YAYINCILIK

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sürat Nedir? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 97, 98


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 97-98 ADIM ADIM YAYINCILIK”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 97-98


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları


Soru : Bir koşu yarışmasında aynı anda harekete başlayan atletler, farklı zamanlarda bitiş noktasına ulaşır. Sizce bu durumun sebebi nedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Bu durumun sebebi, atletlerin fiziksel yeteneklerinin, hızlarının ve dayanıklılıklarının farklı olmasıdır. Her atletin koşma yeteneği, antrenman seviyesi, kondisyonu ve yarış sırasındaki performansı farklılık gösterir. Bu nedenle, aynı anda başlamalarına rağmen, bitiş noktasına ulaşma süreleri farklı olur.


Soru : Yasin’in evinin okula uzaklığı, Ahmet’in evinin okula uzaklığından daha fazladır. Buna rağmen her ikisi de okula yürüyerek aynı sürede gitmektedir. Sizce bu durumun sebebi nedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Yasin’in evinin okula uzaklığı Ahmet’in evinin okula uzaklığından daha fazla olmasına rağmen, her ikisi de okula yürüyerek aynı sürede gidiyorsa, bu durumun birkaç olası sebebi olabilir:

  1. Yürüyüş Hızları Farklıdır: Yasin, Ahmet’ten daha hızlı yürüyor olabilir. Bu durumda, daha uzun mesafeyi daha kısa sürede kat edebilir.
  2. Kestirme Yol Kullanımı: Yasin, okula giderken daha kısa bir yol veya kestirme bir güzergah kullanıyor olabilir, bu da onun mesafeyi daha hızlı kat etmesini sağlar.
  3. Farklı Başlangıç Zamanları: İkisi de farklı zamanlarda evden çıkıyor olabilir ve sonuç olarak aynı sürede okula ulaşıyor olabilirler.
  4. Yol Koşulları: Yasin’in yolu daha az engel içeren, daha düz veya daha az kalabalık olabilir. Bu da onun mesafeyi daha hızlı geçmesini sağlar.

Bu faktörlerden biri veya birkaçı, Yasin’in ve Ahmet’in okula aynı sürede varmalarını açıklayabilir.


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları


KİM DAHA SÜRATLİ, GÖZLEMLEYELİM 


Gerekli Malzemeler: En az 5 m’lik mezura, kronometre, tebeşir.

Uygulama Aşamaları

1. Okul bahçesinde 100 m’lik mesafeler belirleyiniz. Mesafelerin başlangıç ve bitiş noktasını tebeşirle çiziniz.
2. Astım, solunum ve kalp yetmezliği gibi sağlık sorunları olmayan gönüllü dört öğrenci seçiniz. Bu
öğrencilerin isimlerini aşağıdaki tabloya yazınız.
3. Öğrencilerin 100 m’lik mesafeyi koşmalarını isteyiniz. Onların bu mesafeyi koşma sürelerini
kronometre ile ölçünüz. Öğrencilerin aldığı yolu ve bu yolu aldıkları süreyi aşağıdaki tabloya yazınız.


Soru : • Hangi öğrencinin sürati daha fazladır? Bu sonuca nasıl vardınız?


Cevap :

Öğrenci 1’in sürati daha fazladır. Bu sonuca, 100 metrelik mesafeyi en kısa sürede tamamladığı için vardık.



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 28-29-30-31 MEB Yayınları

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Ay Tutulması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 28, 29, 30, 31


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Ay Tutulması Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 28-29-30-31 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 28-29-30-31


YAPALIM ÖĞRENELİM GÜNEŞ SİSTEMİ MODELİ 


NELER LAZIM?

Farklı renkte oyun hamurları, karton kutu, siyah fon kartonu, el feneri, makas, ip ve kürdan.

HAYDİ BAŞLAYALIM 

• Oyun hamurları ile Dünya ve Ay modelleri yapılır.
• Karton kutunun bir yüzeyi kesilir ve içi siyah fon kartonu ile kaplanır.
• Görseldeki gibi kutunun sol tarafına delik açılır ve el feneri yerleştirilir.
• Dünya modeli el feneri ile aynı hizada olacak şekilde- kutunun ortasına ip ile sabitlenir.
• Dünya modelinin sabitlendiği nokta merkezde kalacak şekilde, kutunun üst kısmına yarım daire biçiminde kesi atılır ve ipin rahat hareket edebileceği bir kanal açılır.
• Ay modeli, ip ile kanalın en sağdaki noktasına yerleştirilir.
Ay modeli, bağlı olduğu ipin ucu kutunun üstünde kalacak şekilde kürdana bağlanır.
• El fenerinin ışığı açılır ve modeller gözlemlenir.
• Görseldeki gibi Ay modeli saat yönünün tersi yönde kanalda hareket ettirilir.
• Ay modeli el fenerine en yakın konuma getirilerek modeller gözlemlenir.


DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM 

1. El fenerinin ışığını açtığınız zamandaki gözlemleriniz nelerdir? Temsili gerçekleştirilen tutulma çeşidi hangisidir? Yazınız.


Cevap :

“El fenerinin ışığını açtığınızda, Dünya ile Ay arasında gölge oluşur. Ay, Dünya’nın gölgesine girmiş gibi görünmez. Bu, yapılan temsilin bir Güneş Tutulması olduğu anlamına gelir. Güneş Tutulması, Dünya’nın Ay’ın önünden geçtiği ve Ay’ın Güneş’in yüzeyini kısmen veya tamamen kapattığı olayı ifade eder.”


2. Ay modelini el fenerine en yakın konuma getirdiğiniz zamandaki gözlemleriniz nelerdir? Temsili gerçekleştirilen tutulma çeşidi hangisidir? Yazınız.


Cevap :

“El fenerine en yakın konuma getirdiğinizde, Ay modeli Dünya modelinin arkasına yerleştirilir ve Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Böylece Ay, Dünya’nın gölgesinde tamamen veya kısmen kaybolur. Bu durum, yapılan temsilin Ay Tutulması olduğunu gösterir. Ay Tutulması, Dünya’nın Ay’ın önüne geçtiği ve Ay’ın Güneş’ten gelen ışığı tamamen engellediği olayı ifade eder.”


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Yanda bu oyundan bir kesit verilmiştir. Mavi taşların sahibi bir numaralı oyuncu oyunu kazandığını iddia etmektedir. Kırmızı taşların sahibi iki numaralı oyuncu ise doğru sıralama yapılmadığı için oyunun devam etmesi gerektiğini söylemektedir.

Soru : Haklı olan kimdir? Nedenini açıklayalım. 


Cevap :

Haklı olan 2 numaralı oyuncudur.  1 numaralı oyuncunun taşlarının dizilişi, herhangi bir tutulma olayını temsil etmediği için oyun devam etmelidir.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-2 


1. İki öğrenci şaşırtıcı bazı doğa olayları üzerine konuşmaktadır. Konuşmalarından bir kesit aşağıda verilmiştir. Bu konuşmada yanlış ifadeler var ise bunları belirleyerek bu ifadelerin doğrularını noktalı yerlere yazınız.


 Güneş tutulmasında Ay’ın gölgesi, Dünya üzerinde belirli bir bölgeye düşer. Gece gerçekleştiği için bu tutulmayı gözlemleyemeyiz.

Cevap :

Güneş tutulması sırasında Ay’ın gölgesi Dünya üzerinde belirli bir bölgeye düşer ve bu tutulma gece veya gündüz gerçekleşebilir, yani gözlemleyebiliriz.


Güneş tutulması olayını gözlemlemeyi istiyorum. Ay, yeni ay evresine girdiğinde tutulma gerçekleştiğine göre bu muhteşem olayı her ay gözlemleyebiliriz.

Cevap :

Güneş tutulması her yeni ay evresinde gerçekleşmez. Güneş tutulmaları Ay’ın yörüngesi üzerinde özel bir hizalama gerektirir, bu nedenle her ay gerçekleşmez.


Dolunay evresinde de Ay tutulmasını gözlemleyebiliriz. Ay, Güneş ve Dünya arasında olduğu için Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer.

Cevap :

Ay tutulması dolunay evresinde gerçekleşmez. Dolunayda Ay, Güneş ve Dünya aynı hizada olduğu için Ay’ın gölgesi Dünya’nın arkasına düşmez.


Tutulmaların gerçekleşmesi için Güneş, Dünya ve Ay’ın aynı doğrultuda olması gerekir. Her iki tutulma da gölge oluşumu ile gerçekleşir. Bu durum, ışığın doğrusal yayıldığını kanıtlar.

Cevap :

Tutulmaların gerçekleşebilmesi için Güneş, Dünya ve Ay’ın aynı hizada olması gerekmez. Güneş tutulması Ay’ın Dünya ile Güneş arasına girmesiyle, Ay tutulması ise Dünya’nın gölgesinin Ay üzerine düşmesiyle gerçekleşir. Bu durum, ışığın doğrusal yayılmadığını, gölge oluşumuyla ilgili olduğunu gösterir.


2. Aşağıdaki tabloda boş bırakılan yerleri, tutulmaların ilgili özelliklerine dikkat ederek tamamlayınız.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları”


 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 56-57-58-59-60 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dolaşım Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 56, 57, 58, 59, 60


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dolaşım Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 56-57-58-59-60 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 56-57-58-59-60


Teneffüste arkadaşlarımızla koşu yarışması düzenledik. Bitiş çizgisine yaklaşırken tüm gücümü toplayıp hızlandım. Çizgiyi geçtiğimde o kadar hızlı nefes alıp veriyordum ki kalbimin göğüs kafesimden fırlayıp çıkacağını düşündüm ve korkuyla kendimi yere bıraktım.

Öğretmenim ilk yardım çantası ile koşarak yanıma geldi. Avucumda oluşan küçük yarayı temizlerken “Koştuğun için hücrelerinin besin ve oksijen ihtiyacı arttı. Bu ihtiyacı karşılamak için kalbinin daha hızlı çalışması gerekti. Dolayısıyla kalp atış hızının yüksek olması normal bir durum.

Biraz dinlendiğinde kalp atış hızın normal seviyesine düşecektir. Şu an aldığın nefes ve sindirim sonucu kanına geçen oksijen ile besinler tepeden tırnağa tüm vücudunu dolaşıyor. Birazdan kanındaki bazı hücreler, avucundaki yaradan sızan kanı da durduracaktır. Düştüğün an yaralı bölgeden vücuduna mikrop girmiş olabilir ama merak etme! Bu mikropları kanındaki savunma hücreleri yok edecektir.” dedi.

Soru : Yorgunluğum yavaş yavaş geçerken aklıma bir soru takıldı: Besin ve oksijen ayak parmak uçlarımdan kulaklarıma kadar nasıl ulaşıyordu?


Cevap :

Vücudumuzdaki besinler ve oksijen, kalbin pompaladığı kan aracılığıyla vücudun her yerine dağıtılır.

Kalp, kanı oksijen ve besinlerle zenginleştirir ve arterler yoluyla bu hayati maddeleri vücudun tüm bölgelerine iletir.

Bu sayede, ayak parmaklarından kulaklara kadar her hücre ve doku gerekli oksijen ve besinleri alır.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları


Soru : Nabız atışımızı hissettikten sonra 60 saniye süre tutalım. Bu süre boyunca hissettiğimiz nabız sayısını yazalım.


Cevap :

Evet, nabız atışınızı sayarak dakikadaki kalp atış hızınızı (nabız hızınızı) ölçebilirsiniz. İşte bunu nasıl yapabileceğiniz:

  1. Nabzınızı Bulun: Nabzınızı hissetmek için bileğinizin iç kısmında başparmağınızın tabanına yakın bir noktaya ya da boynunuzun yan tarafına, gırtlağınızın hemen yanına iki parmağınızı yerleştirin.
  2. Sayıma Başlayın: Nabzınızı hissettiğinizde, kronometrenizi başlatın ve 60 saniye boyunca nabız atışlarını sayın.
  3. Nabız Sayısını Not Edin: 60 saniye sonunda hissettiğiniz nabız sayısını not edin.

Bu yöntemle, dakikadaki kalp atış hızınızı öğrenebilirsiniz. Eğer kronometreniz yoksa, 15 saniye boyunca nabız atışlarını sayıp bu sayıyı 4 ile çarparak da tahmini bir sonuç elde edebilirsiniz.



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38-39 MEB Yayınları

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Neler Öğrendik Neler? Cevapları Sayfa 34, 35, 36, 37, 38, 39


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Neler Öğrendik Neler? Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38-39 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38-39


A. Aşağıdaki ifadelerden “doğru” ya da “yanlış” olanları belirleyerek ilgili kutuyu işaretleyiniz.


Cevap :

(Yanlış) 1. Dış gezegenlerin hacimce en küçüğü Uranüs’tür.

(Doğru) 2. Güneş’e en yakın olan gezegen, aynı zamanda Güneş sisteminin en küçük gezegenidir.

(Doğru) 3. Dünya’nın komşu gezegenleri Venüs ve Mars’tır.

(Yanlış) 4. Güneş’e yakınlık bakımından altıncı sırada olan gezegen, sistemin en büyük gezegenidir.

(Doğru) 5. Halkaları ile ünlü olan gezegen, Güneş sisteminin en büyük ikinci gezegenidir.

(Doğru) 6. Güneş tutulmasının gerçekleşmesi için Dünya ve Güneş arasına Ay girmelidir.

(Yanlış) 7. Ay tutulmasında sıralama “Güneş-Ay-Dünya” şeklinde olmalıdır.

(Yanlış) 8. Ay tutulması, Ay’ın her dolunay evresinde gerçekleşir.

(Doğru) 9.Güneş tutulması, Ay’ın yeni ay evresinde gerçekleşir.

(Yanlış) 10. Güneş tutulmasında Ay’ın tamamı karanlıkta kalır.


B. Aşağıdaki ifadelerde noktalı yerlere, kutu içindeki kavramlardan uygun olanları yazınız. 


Cevap :

1. Güneş sisteminde yaşam olduğu bilinen tek gezegen olan Dünya, Güneş’e uzaklık sıralamasında üçüncüdür.

2. Güneş’e yakınlık sıralamasında altıncı sırada yer alan gezegen halkaları ile ünlüdür.

3. Satürn’e komşu gezegenlerden biri Jüpiter, diğeri ise Uranüs gezegenidir.

4. Asteroit kuşağı Mars ile Jüpiter gezegenleri arasında yer alır.

5. Güneş doğarken veya batarken görülebilen, halk arasında “Çoban Yıldızı” olarak bilinen Venüs, “Dünya’nın ikizi” olarak da anılır.

6. Ay’ın gölgesi Güneş tutulması sırasında Dünya’nın üzerine düşer.

7. Tutulmalardan Ay tutulması sırasında Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer.

8. Güneş tutulması, Ay tutulmasına göre daha dar bir alandan gözlemlenebilir.

9. Diğerine göre daha uzun süre gözlemlenebilen tutulma Ay tutulmasıdır.

10. Güneş tutulması Ay’ın yeni ay evresinde gerçekleşir.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


C. Gezegenlerle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


1. Gezegenler, Güneş’e yakınlıklarına göre sıralandığında en fazla uyduya sahip gezegenden bir önce gelen gezegenin ismi nedir?


Cevap :

En fazla uyduya sahip gezegen, Satürn’dür. Satürn’ün en fazla uyduya sahip gezegen olmasının ardından, Güneş’e en yakın gezegen olan Jüpiter gelir. Yani, Satürn’den önce gelen gezegen Jüpiter’dir.


2. En büyük gazsal gezegen, Güneş’e yakınlık bakımından kaçıncı sırada yer alır?


Cevap :

En büyük gazsal gezegen Jüpiter’dir. Güneş’e yakınlık bakımından Jüpiter, üçüncü sırada yer alır.


3. “Kızıl gezegen” olarak da bilinen gezegen, konum olarak hangi gezegenler arasında bulunur?


Cevap :

“Kızıl gezegen” olarak da bilinen Mars, Güneş’e en yakın dördüncü gezegendir ve konum olarak Dünya ile Jüpiter arasında yer alır.


4. Gezegenler, hacimsel büyüklüklerine göre küçükten büyüğe sıralandığında Dünya’dan sonra gelen gezegenin ismi nedir?


Cevap :

Dünya’dan sonra hacimsel büyüklüğe göre sıralandığında gelen gezegen Venüs’tür. Venüs, Dünya’dan sonra gelen ikinci en küçük gezegendir.


Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz. 


1. Güneş sistemindeki gezegenlerin özellikleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?


A) Tüm gezegenlerin uydusu vardır.
B) Karasal gezegenlerin en büyüğü Dünya’dır.
C) Asteroit kuşağı Mars ile Dünya arasındadır.
D) Halkaları ile bilinen gezegen Venüs’tür.

Cevap : B


2. M ve N tutulmalarına ait bir görsel aşağıda verilmiştir. Bu tutulmaların özellikleri ile ilgili hangi seçenekte doğru bilgiler verilmiştir?


A) Dolunay evresinde gerçekleşir. Yeni ay evresinde gerçekleşir.
B) Gece gözlemlenebilir. Gündüz gözlemlenebilir.
C) N tutulmasından uzun sürer. M tutulmasından kısa sürer.
D) Bir süre Dünya’nın üzerine Ay’ın gölgesi Ay, bir süre Dünya’nın gölgesinde kalır. düşer.

Cevap : D


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


3. Güneş sisteminde yer alan X, Y ve Z gezegenlerinin birer özelliği aşağıdaki gibi kartlar üzerine yazılıyor. Buna göre X, Y ve Z gezegenleri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


A) X gezegeni, Güneş’e yakınlık bakımından ikinci sıradadır.
B) Y gezegeni, konum olarak Venüs ve Mars arasında yer alır.
C) Z, karasal gezegenlerin en büyüğüdür.
D) Üç gezegenden Güneş’e en yakın olanı X, en uzak olanı Y gezegenidir.

Cevap : B


4. Gezegenlerin özelliklerini daha iyi öğrenmek için sınıfta bir etkinlik yapılır. Cenk, Ece ve Mete’den gezegen ismi ve özelliklerinin yer aldığı kartlardan birer tane çekmeleri istenir. Öğrenciler, çektikleri karttaki gezegenleri Güneş’e uzaklıklarına göre doğru bir şekilde sıralar. Sıralamanın “yakından uzağa” doğru ve “Ece-Mete-Cenk” şeklinde yapıldığı görülür.

Buna göre,

I. Ece’nin kartında “Venüs” yazıyorsa Cenk’in kartında “Dünya” yazabilir.
II. Mete’nin kartında “Dünya” yazıyorsa Cenk’in kartında “Neptün” yazabilir.
III. Cenk’in kartında “Venüs”, Mete’nin kartında “Merkür” yazma ihtimali yoktur.

ifadelerinden hangileri söylenebilir?


A) Yalnız I
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : C


5. Asteroitler, gezegenler gibi Güneş’in etrafında dolansa da gezegenlerden daha küçük, taş benzeri gök cisimleridir. Asteroitlerden bazılarına ilişkin bir görsel aşağıda verilmiştir.

Verilenlere göre asteroitlerle ilgili,

I. Asteroitler, farklı büyüklük ve şekillere sahip olan küçük kayaçlardır.
II. Asteroitler tıpkı gezegenler gibi Güneş’in çevresinde dolanır.
III. Güneş sistemindeki asteroitlerin birçoğu, Mars ve Jüpiter arasında yer alan asteroit kuşağında bulunur.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : A


6. Tutulma olayları esnasında Dünya’nın ve Ay’ın Güneş’e uzaklıklarını gösteren sütun grafiği aşağıda verilmiştir. Dünya ve Ay, K ve L harfleri ile gösterilmişti. Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?


A) L ile gösterilen gök cismi gezegen ise tutulma Ay tutulmasıdır.
B) L ile gösterilen gök cismi uydu ise tutulma Güneş tutulmasıdır.
C) K gök cismi L gök cisminden büyükse Ay tutulması yaşanmaktadır.
D) Tutulma sırasında L gök cisminin gölgesi, K gök cisminin üzerine düşer.

Cevap : C


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları


7. Güneş sistemindeki bazı gezegenlerin hacimsel büyüklüğü aşağıdaki grafikte gösterilmiştir. Buna göre K, L, M ve N ile gösterilen gezegenler aşağıdakilerden hangisindeki gibi olabilir?


A) Jüpiter Mars Satürn Uranüs
B) Jüpiter Merkür Neptün Venüs
C) Satürn Mars Dünya Venüs
D) Satürn Mars Venüs Neptün

Cevap : D


8. Güneş ve Ay tutulması ile ilgili bazı bilgiler numaralandırılarak maddeler hâlinde verilmiş Bu özellikler “sadece Güneş tutulmasına ait özellikler”, “sadece Ay tutulmasına ait özellikler” ve “her iki tutulma için ortak özellikler” şeklinde sınıflandırılacak.

Buna göre doğru sınıflandırma, hangi seçenekte verilmiştir?


A) 4. 5, 8 2, 6, 7 1, 3, 9
B) 1, 3, 9 2, 5, 7 4, 6, 8
C) 4, 6, 8 2, 5, 7 1, 3, 9
D) 1, 3, 8 4, 6, 7 2, 5, 9

Cevap : C


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları


9. Güneş sisteminde bulunan K, L ve M gezegenlerinin uydu sayıları ve hacimsel büyüklükleriyle ilgili hazırlanan bazı grafikler aşağıda verilmiştir.

Bu gezegenlerle ilgili,

I. L ve M gezegenleri arasında Asteroit Kuşağı yer alır.
II. K gezegeni, Güneş’e yakınlık bakımından üçüncü sırada yer alır.
III. M gezegeni, K’ye göre Güneş’e daha uzak; L’ye göre Güneş’e daha yakındır.

ifadelerinden hangileri doğru olabilir?


A) Yalnız II
B) I ve II
C) I ve III
D) I, II ve III

Cevap :  D


10. Öğrencilerine Ay ve Güneş tutulması ile ilgili bilgi vermek isteyen bir öğretmen, aşağıdaki şekli akıllı tahtaya yansıtmıştır. Şekilde Dünya ve Ay’ın bir yıl içinde, farklı zaman aralıklarında Güneş etrafındaki konumları tarihleri ile birlikte verilmiştir.

Verilen görsel dikkate alındığında,

I. 2 Ocak’ta Ay tutulmasının gerçekleşme ihtimali vardır.
II. 9 Ağustos’ta görülme ihtimali olan tutulma sırasında Ay, dolunay evresindedir.
III. Ay tutulmasının yıl içinde sadece bir kez gerçekleşme ihtimali vardır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D)I, II ve III

Cevap :  A


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


11. Güneş ve Ay tutulmalarını modelle göstermek isteyen Barış; modelindeki gök cisimlerini K, L ve M harfleri ile adlandırmıştır. Barış, bu gök cisimlerinin özellikleri ile ilgili aşağıdaki bilgileri vermiştir: K harfi ile temsil ettiğim gök cismi, L ve M harfleri ile temsil ettiğim gök cisimlerine göre hacimsel ve kütlesel olarak daha büyük Ay tutulmasında M harfi ile temsil ettiğim gök cisminin gölgesi, L harfi ile temsil ettiğim gök cisminin üzerine düşer.

Barış’ın verdiği bilgilere göre hazırlayabileceği tutulma modelleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Sırasıyla K, L ve M harfleri ile temsil edilen gök cisimleri aynı doğrultu üzerine geldiğinde gerçekleşen tutulma gündüz gözlemlenebilir.
B) L harfi ile temsil edilen gök cisminin üzerine M harfi ile temsil edilen gök cisminin gölgesi düşerse Güneş tutulması gerçekleşir.
C) Sırasıyla K, M ve L harfleri ile temsil edilen gök cisimleri aynı doğrultu üzerine geldiğinde gerçekleşen tutulma her ay gözlemlenir.
D) M harfi ile temsil edilen gök cisminin üzerine K harfi ile temsil edilen gök cisminin gölgesinin düşmesi yeni ay evresinde gerçekleşir.

Cevap :  A


İCAT ÇIKARALIM

İnsanoğlunun en büyük hayallerinden biri, Mars’ta yeni bir yaşam alanı kurmaktır. Ancak bu gezegende su, oksijen, barınma, uygun sıcaklık gibi insanların temel gereksinimlerinin sürekli sağlanması gerekmektedir. Ayrıca birçok faaliyet için elektrik enerjisine de ihtiyaç duyulacaktır çünkü Dünya’dan uzaya bir şey taşınması oldukça maliyetlidir. Üstelik günümüz teknolojisi ile Dünya’dan Mars’a yolculuk aylar sürmektedir. Yapılan araştırmalar, Mars’ta elektrik enerjisi sağlamanın en uygun yolunun -şimdilik- güneş paneli kullanmak olduğunu ortaya koymaktadır.

Mars’ta yaşam alanı oluşturmak için çalışmalara başladığınızı hayal ediniz. Bu yaşam alanı için gerekli olan enerjiyi güneş panelleri kullanarak ürettiğinizi, geriye insanların temel gereksinimlerinin kaldığını varsayınız.

Bu temel gereksinimlerinden birini ya da birkaçını seçiniz. Bu gereksinimin/gereksinimlerin çözümüne ilişkin bir model oluşturunuz. Oluşturduğunuz modeli okulunuzun yıl sonu bilim şenliğinde sununuz. 


Cevap :

Mars’ta yaşamın sürdürülebilmesi için birçok zorluğun aşılması gerekmektedir. İşte bu gereksinimlerin çözümüne yönelik bazı madde madde öneriler:

  1. Havadar Ortam ve Oksijen:
    • Oksijen Üretimi: Mars’ta oksijen üretmek için yerel kaynaklardan yararlanmak (örneğin, Mars’taki karbondioksiti kullanarak oksijen üretimi için elektroliz işlemleri).
    • Bitki ve Mikroorganizmalar: Fotosentez yapan bitkiler ve mikroorganizmalar kullanarak oksijen üretimini artırmak.
  2. Su Kaynağı:
    • Su Arama ve Çeşitli Yöntemler: Mars’taki buzulların ve yer altı su kaynaklarının araştırılması. Ayrıca, suyun yeraltı rezervlerinden çıkarılması ve işlenmesi.
    • Su Üretimi: Su üretmek için hidrojen ve oksijeni birleştiren kimyasal reaksiyonlar veya suyu buharlaştırarak ve yoğunlaştırarak elde etmek.
  3. Sıcaklık ve Enerji:
    • Isı Yalıtımı ve Isıtma Sistemleri: Mars’ın soğuk ortamını aşmak için ısı yalıtımı, güneş enerjisi panelleri ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak ısıtma sistemleri geliştirmek.
    • Nükleer Enerji: Mars’ta enerji sağlamak için nükleer reaktörler veya diğer enerji kaynakları kullanmak.
  4. Koruma ve Barınma:
    • Koruyucu Yapılar: Mars’ın ince atmosferinden ve yüksek radyasyon seviyesinden korunmak için sağlam ve radyoaktif koruma sağlayan yapılar inşa etmek.
    • Biyosferik İnhibisyon: İnsan ve bitki yaşamını korumak için biyosferik engeller ve kapalı yaşam alanları tasarlamak.
  5. Gıda ve Beslenme:
    • Yenilebilir Bitkiler ve Üretim: Mars’ın toprak ve su şartlarına uygun bitkilerin yetiştirilmesi. Hidroponik ve aeroponik tarım sistemleri kullanarak bitki yetiştirmek.
    • Protein Üretimi: Mikroorganizmalar ve biyoreaktörler kullanarak protein üretimi sağlamak.
  6. İletişim ve Ulaşım:
    • Güçlü İletişim Sistemleri: Mars ile Dünya arasında güvenilir iletişim sağlamak için yüksek kapasiteli iletişim antenleri ve uydu sistemleri kurmak.
    • Araç ve Ulaşım Araçları: Mars yüzeyinde gezinmek için robotik araçlar ve insanlı gezginler geliştirmek.
  7. Psikolojik ve Sosyal Destek:
    • Topluluk ve Sosyal Alanlar: Mars’taki kolonilerde insanları psikolojik olarak destekleyecek sosyal alanlar ve aktiviteler tasarlamak.
    • İnsan İlişkileri: Ekibin moralini ve motivasyonunu yüksek tutacak sosyal yapılar ve destek grupları oluşturmak.

Bu gereksinimlerin her biri, Mars’ta sürdürülebilir bir yaşam kurma çabalarının önemli bir parçasıdır. Araştırmalar ve teknolojik gelişmeler bu alanlarda ilerlemeyi sürdürüyor.



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71-72-73 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Boşaltım Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 70, 71, 72, 73


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Boşaltım Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71-72-73


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71-72-73 MEB Yayınları”

Temizlik, hayatımızda pek çok bakımdan oldukça önemlidir. Temiz olmayan ortamlar, mikropların üremesi için elverişlidir. Temizlik yapılarak sağlık açısından oluşabilecek bazı riskler ortadan kaldırılabilir. Yemek yediğimiz tabakların temizlenmesi, evin süpürülmesi, mutfaktaki ve diğer alanlardaki çöplerin sokaktaki çöp kutularına boşaltılması gerekir.

Soru : Çöplerin dışarıya atılmadığını, evin içinde sürekli biriktiğini bir düşünün. Böyle bir durumda nelerin olmasını beklersiniz? 


Cevap :

Çöpler sürekli evin içerisinde biriktiğinde atılmadığında evde bir süre sonra pis kokular yayılmaya başlar.

Sinekler ve böcekler gelmeye veya oluşmaya başlar. Bu yüzden evde çok fazla çöp biriktirmemek daha doğru olacaktır.


Soru : Peki, hücrelerimizde gerçekleşen yaşamsal olayların ardından oluşan zararlı ve atık maddeler vücudumuzdan uzaklaştırılmadığında neler olabilir?


Cevap :

Hücrelerimizde gerçekleşen yaşamsal olayların ardından oluşan zararlı ve atık maddeler vücudumuzdan uzaklaştırılamadığı taktirde bir süre sonra sağlık sorunları ile karşılaşmaya başlanır.

Bunlar vücudumuzda ciddi anlamda zararlar verir.

Organlarımız  zamanla çalışmayıp artık iflas eder.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları


YAPALIM ÖĞRENELİM BOŞALTIM SİSTEMİ MODELİ


NELER LAZIM?

Makas, tükenmez kalem, 2 adet sünger, 1 adet büyük balon, 3 adet pipet, fon kartonu, yapıştırıcı.

HAYDİ BAŞLAYALIM 

• Süngerlerin üzerine kalemle böbrek şekli çizelim.
• Süngerleri böbreğe benzeyecek şekilde keselim.
• Süngerlerin ortasına pipet ucunun girebileceği şekilde birer delik açalım.
• Pipetlerin uçlarını süngerlerde açılan deliklere yerleştirerek yapıştıralım.
• Bir tane pipetin yarısını keserek balonun ağız kısmına yerleştirip yapıştıralım.
• Balonun alt kısmına pipet uçlarının girebileceği şekilde iki delik açalım. Bu deliklere bir ucu süngerlerde bağlı olan pipetleri yerleştirip yapıştıralım.
• Fon kartonun üzerine sünger ve balonu yapıştırarak modeli sabitleyelim.

DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM 


1. Balonun alt ve üst kısmında kullandığımız pipetler hangi yapıları temsil etmektedir? Açıklayınız.


Cevap :

Balonun alt ve üst kısmında kullandığınız pipetler, böbreklerden idrarın taşındığı üreter ve idrarın dışarı atıldığı üretra kanalını temsil etmektedir.


2. Modeli kullanarak boşaltım aşamalarını kısaca açıklayınız. 


Cevap :

Süngerler böbrekleri temsil eder ve atık maddelerin filtrelendiği, temizlenen kanın vücuda geri gönderildiği, atık maddelerin ise pipetler (üreterler) aracılığıyla balona (mesane) taşındığı ve sonunda dışarı atıldığı gösterilir.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-5


1. Aşağıdaki ifadelerden “doğru” olanların karşısına “D”, “yanlış” olanların karşısına “Y” yazınız.


Cevap :

  • (Yanlış) 1. İdrarı, idrar kesesine üretra iletir.
  • (Yanlış)  2. Karbondioksit, tuz ve su soluk verme ile akciğerlerden dışarı atılır.
  • (Doğru) 3. Sindirim kalıntıları ve su kalın bağırsaktan dışarı atılır.
  • (Doğru) 4. Deri, terleme olayı ile su ve tuzu dışarı atar.
  • (Doğru)  5. İdrar böbreklerde oluşur.
  • (Yanlış)  6. Vücut için fazla olan su, tuz, vitamin, üre ve mineraller kalın bağırsaktan dışarı atılır.
  • (Doğru)  7. Terleme, vücut sıcaklığının düzenlenmesine katkı sağlar.
  • (Doğru)  8. Sindirim kalıntıları ve karbondioksidin dışarı atılmasında boşaltım sistemi görev almaz.

2. Boşaltım yapan organlar ve bu organlardan atılan bazı maddeler aşağıdaki tabloda verilmiştir. Bu tabloda, organların dışarıya attığı maddeler dikkate alınarak işaretleme yapılacaktır.

Boşaltımı yapılan madde o organ tarafından atılıyorsa ilgili alana “+”, atılmıyorsa “-” işareti koyunuz.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları”


 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22 MEB Yayınları

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Gezegenlerin Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 18, 19, 20, 21, 22


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Gezegenlerin Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22


Soru : Gördüğümüz parlak cisimlerin hepsi yıldız mıdır? Diğer gezegenlerin de uyduları var mıdır? Gezegenlerin özellikleri nelerdir? 


Cevap :

Gördüğümüz parlak cisimlerin hepsi yıldız değildir; bazıları gezegen, uydu veya yıldız olmayan diğer gök cisimleri olabilir. Evet, diğer gezegenlerin de uyduları vardır. Örneğin, Jüpiter’in 79, Satürn’ün ise 82 uydusu bulunmaktadır.

Madde Madde Gezegenlerin özellikleri şunlardır:

  • Merkür: En küçük ve Güneş’e en yakın gezegen.
  • Venüs: Yüzeyi çok sıcak, kalın ve zehirli bir atmosferi var.
  • Dünya: Su ve yaşam barındıran tek gezegen.
  • Mars: Kızıl gezegen, ince bir atmosfer ve su izleri var.
  • Jüpiter: En büyük gezegen, devasa bir gaz devi.
  • Satürn: Eşsiz halka sistemine sahip gaz devi.
  • Uranüs: Yan yatmış ekseni ve soğuk, metan bulutları ile mavi-yeşil renkte.
  • Neptün: Yoğun rüzgarlar ve mavi rengiyle bilinen uzak gaz devi.

6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları


Bulutsuz bir gecede, çeşitli ışık kaynaklarından uzak bir alan seçerek ailemizle birlikte gökyüzü gözlemi yapalım. Gözlemlerimizi not alalım. Gözlemlerimiz sırasında görebildiğimiz gök cisimlerinin parlaklıklarına dikkat edelim.

1. Çıplak gözle gözlemleyebildiğimiz gök cisimleri nelerdir? 


Cevap :

Çıplak gözle gözlemleyebildiğimiz gök cisimleri:

– Güneş
– Ay
– Merkür, Venüs, Mars, Jüpiter, Satürn (gezegenler)
– Yıldızlar
– Bazen kuyruklu yıldızlar ve meteorlar


2. Bu gök cisimlerinin yıldız mı, gezegen mi olduğunu nasıl ayırt edebiliriz?


Cevap :

Çıplak gözle gök cisimlerinin yıldız mı, gezegen mi olduğunu ayırt etme yöntemleri:

  • Parlaklık ve Titreme: Yıldızlar genellikle titrek bir şekilde parıldar çünkü ışıkları atmosferde daha çok kırılır. Gezegenler ise daha sabit bir ışıkla parlar.
  • Hareket: Gezegenler, gece gökyüzünde yıldızlara göre konum değiştirirler. Bu yüzden “gezgin” anlamına gelen “planet” adını almışlardır.
  • Renk: Gezegenler genellikle daha sabit ve belirgin renklere sahiptir (örneğin, Mars kızıl renkte).
  • Konum: Gezegenler genellikle zodyak kuşağında, yani burçlar kuşağında bulunur.

6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları


Soru : Aşağıda bu oyundan bir bölüm verilmiştir. Özelliği verilen gezegenleri bularak isimlerini noktalı yerlere yazalım.


Cevap :

Güneş sisteminde en fazla uyduya sahip olan gezegenim. = Satürn

“Buz Devi” olarak bilinen, Güneş sisteminin en soğuk gezegeni benim.= Uranüs

Güneş sistemindeki hacimsel olarak en büyük gezegenim.= Jüpiter

Güneş sisteminin Güneş’e en yakın gezegeni benim.= Merkür

Güneş’e en uzak olan gezegenim.= Neptün

“Kızıl Gezegen” olarak bilinirim.= Mars

Güneş sisteminin en sıcak gezegenidir.= Venüs

Venüs ile Mars arasında bulunan gezegen benim.= Dünya 



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 90-91-92-93 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dengelenmiş ve Dengelenmemiş Kuvvet Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dengelenmiş ve Dengelenmemiş Kuvvet Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 90-91-92-93 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 90-91-92-93


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları


YAPALIM ÖĞRENELİM DENGELENMİŞ VE DENGELENMEMİŞ KUVVET


NELER LAZIM?

İki adet dinamometre, kitap, ip.

HAYDİ BAŞLAYALIM 

• Sınıfımızda 3-4 kişilik gruplar oluşturalım.
• Her gruba birer kitap, ikişer dinamometre verelim.
• Kitaba ipi bağlayalım. Dinamometrelerin kancalarını kitabın karşılıklı uçlarına ip yardımıyla tutturalım.
• 1. Aşama: Dinamometrelere ilk görseldeki gibi aynı anda, zıt yönde ve eşit büyüklükte kuvvet uygulayarak kitabın hareket durumunu gözlemleyelim.
• 2. Aşama: Dinamometrelere ikinci görseldeki gibi aynı anda, zıt yönde ve farklı büyüklüklerde kuvvetler uygulayarak kitabın hareket durumunu gözlemleyelim.
Not: Kitaba uyguladığımız kuvvetin dinamometreyi bozacak kadar fazla olmamasına dikkat edelim.

DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM 


1. Kitaba eşit büyüklükte zıt yönlü kuvvetler uyguladığınızda kitap hareket etti mi? Nedenini açıklayınız.


Cevap :

Kitaba eşit büyüklükte zıt yönlü kuvvetler uyguladığınızda kitap hareket etmedi.

Çünkü uygulanan kuvvetler birbirine eşit olduğu için yerinde kaldı.


2. Kitaba zıt yönde farklı büyüklüklerde kuvvetler uyguladığınızda kitap hareket etti mi? Nedenini açıklayınız.


Cevap :

Kitaba zıt yönde farklı büyüklüklerde kuvvetler uyguladığınızda kitap hareket etti.

Çünkü kuvvetlerden biri fazla olduğu için net bir kuvvet meydana geldi.


3. Kitap, hangi aşamada dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altındadır? Bunu nasıl tespit ettiniz?


Cevap :

Kitap, 1. Aşamada dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altındadır.

Çünkü kitap hareket etmedi ve bu, uygulanan kuvvetlerin birbirini iptal ettiğini gösterir.


4. Kitap, hangi aşamada dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır? Bunu nasıl tespit ettiniz?


Cevap :

Kitap, 2. Aşamada dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır.

Çünkü kitap hareket etti ve bu, net bir kuvvetin var olduğunu gösterir.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-1 


1. Görselde araca etki eden kuvvet, eşit bölmelere ayrılmış ok ile gösterilmiştir. Her bir bölme 5 N değerinde bir kuvveti temsil ettiğine göre aşağıdaki tabloda istenenleri bulup noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

Doğrultusu = Doğu – Batı

Yönü = Doğu

Büyüklüğü = 20N


2. Başlangıçta sabit süratle hareket etmekte olan bir cisme daha sonra görseldeki kuvvetler etki etmektedir. Buna göre tablodaki soruları cevaplayınız.


Cisme etki eden bileşke kuvvetin yönü ve büyüklüğü nedir?


Cevap :

  • Doğu yönünde, 1N olarak

Cisim dengelenmiş kuvvetlerin etkisinde midir?


Cevap :

  • Hayı. Cisim dengelenmiş kuvvetlerin etkisinde değildir.

Cismin hareket durumu değişir mi? Değişirse nasıl değişir? Açıklayınız.


Cevap :

  • Bileşke kuvvet hareketle aynı yönde olduğu için cisim sürat alır.

3. Aşağıda farklı harflerle isimlendirilmiş altı koli bulunmaktadı . Bu kolilere etki eden kuvvetlerin bileşke kuvvetini bulunuz. Bulduğunuz bileşke kuvvetin doğrultusunu, yönünü ve büyüklüğünü tablodaki ilgili yerlere yazınız (Her bir bölme 1 N olarak kabul edilecektir.).


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları”


 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 84-85-86-87 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 84, 85, 86, 87


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 84-85-86-87 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 84-85-86-87


Bugün amcamlarla birlikte hayvanat bahçesine gittik ve orada harika bir gün geçirdim. Birçoğunu ilk kez gördüğüm hayvanlarla ilgili bir sürü bilgi edindim. Sonunda gezmekten yorgun düşüp eve dönmeye karar verdik. Babam arabayı çalıştırmayı denedi. O da ne!

Arabamız çalışmıyordu. Babam, arabayı iterek çalıştırabileceğimizi söyledi. Amcam ve ben arabanın arkasına geçtik ve arabayı itmeye başladık ama yerinden bile oynatamadık. Babam amcama sürücü koltuğuna geçmesini söyledi, bu kez babamla birlikte itmeye çalışacaktık. Babamın komutuyla arabayı itmeye başladık. Araba hareket etti, bu sırada da amcam arabayı çalıştırdı. Böylece yeniden yola çıkabildik.

Soru : Arabanın camından kayıp giden görüntüler eşliğinde aklımdan da pek çok soru geçiyordu: Neden arabayı amcamla itemediğimiz hâlde babamla itebilmiştik? Babamla ikimiz değil de bizden daha güçlü biri, arabayı tek başına itebilir miydi? Bu soruları öğretmenime sormayı düşünürken uyuyakalmışım.


Cevap :

Arabanın camından kayıp giden görüntüler eşliğinde aklımdan da pek çok soru geçiyordu: Neden arabayı amcamla itemediğimiz hâlde babamla itebilmenin nedir ; arabanın hareket etmesi için gerekli kuvvetin sağlanmasından kaynaklanmaktadır.

Bizden kuvvetli biri arabayı rahat bir şekilde hareket ettirebilir.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları


KUVVETTEN ÇİZİME, ÇİZİMDEN KUVVETE 


Aşağıda A, B, C ve D kuvvetleri ile ilgili birim kare ile bölmelendirilmiş bir alan ve tablo verilmiştir (Bölmelendirilmiş alanda her bir bölme 2 N kabul edilecektir.).

Soru : • Tabloda özellikleri verilen A ve B kuvvetlerini görselde bölmelendirilmiş alana çizelim.

• Görselde çizimi verilen C ve D kuvvetlerinin özelliklerini tabloya yazalım.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları”

6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları


YAPALIM ÖĞRENELİM KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ


NELER LAZIM?

Dinamometre, ip, kitap, kalemlik, kalemler.

HAYDİ BAŞLAYALIM 

• Sınıfımızda 3-4 kişilik gruplar oluşturalım.
• Her gruba birer kitap, kalemlik, dinamometre ve çok sayıda kalem verelim.
• Masanın üzerine içi dolu kalemliği koyarak dinamometrenin kancasını kalemliğe bağladığımız ipe tutturalım.
• Görseldeki gibi kalemliği harekete geçirebilecek büyüklükte, doğu-batı ya da kuzey-güney doğrultusunda ve seçtiğimiz bir yönde kuvvet uygulayalım. Ölçüm sonucumuzu aşağıdaki tabloya yazalım.
• Görseldeki gibi çevresine ip doladığımız kitabı masanın üzerine koyalım. Dinamometrenin kancasını ipe tutturalım. Kitabı harekete geçirebilecek büyüklükte, doğu-batı ya da kuzey-güney doğrultusunda ve seçtiğimiz bir yönde kuvvet uygulayalım. Ölçüm sonucumuzu aşağıdaki tabloya yazalım.
• Her iki durumda da uyguladığımız kuvvetleri bölmeli kısma çizelim (Çizimlerimiz her bölmeye 1 N gelecek şekilde olmalıdır.


DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM 


Soru : Kalemlik ve kitabı harekete geçirebilmek için uyguladığınız kuvvetlerin büyüklükleri farklı mı? Nedenini açıklayınız.


Cevap :

Kalemlik ve kitabı harekete geçirebilmek için uyguladığınız kuvvetlerin büyüklükleri farklıdır.

Kitap daha ağır olduğundan, onu hareket ettirebilmek için kalemliğe göre daha fazla kuvvet uygulamak gereklidir.



 

Our Score
error: Content is protected !!