6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sindirime Yardımcı Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sindirime Yardımcı Organlar Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55


YAPI VE ORGANLARI SAYILARLA BULUYORUM 


Soru : Görseldeki yapı ve organ numaralarını kullanarak aşağıdaki soruları cevaplayalım.


a. İçinde sindirim gerçekleşen organlar hangileridir?


Cevap :

  • Mide, İnce Bağırsak, Kalın Bağırsak.

b. Sindirime yardımcı organlar hangileridir?


Cevap :

  • Pankreas, Karaciğer, Tükürük Bezleri.

c. Kimyasal sindirimin gerçekleştiği organlar hangileridir?


Cevap :

  • Mide, İnce Bağırsak, Pankreas, Karaciğer

ç. Hangi organlarda fiziksel sindirim gerçekleşir?


Cevap :

  • Ağız, Mide, Kalın Bağırsak.

d. Sindirilmiş besin maddelerinin emilimi hangi organda gerçekleşir?


Cevap :

  • İnce Bağırsak.

e. Sadece yağlara etki eden salgıyı üreten organ hangisidir?


Cevap :

  • Karaciğer.

f. Karbonhidrat, protein ve yağların hepsinin kimyasal sindiriminin gerçekleşmesini sağlayan salgıyı üreten organ hangisidir?


Cevap :

  • Pankres.

6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-2 


1. Pişirilmiş ve kabuğu soyulmuş özdeş yumurtalar kullanılarak aşağıdaki gibi deney düzenekleri oluşturuluyor. Buna göre deney ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


I. Kimyasal sindirimin gerçekleşmesi için kaplara hangi iki sıvı eklenmelidir?


Cevap :

  • Mide öz suyu ve pankreas öz suyu

II. Kapların hepsine yumurtanın kimyasal sindirimini gerçekleştiren enzimler eklenirse, a. Deneyin bağımsız değişkeni ne olur?


Cevap :

  • Temas yüzeyi (yumurta parçacıklarının boyutu)

b. Deneyin bağımlı değişkeni ne olur?


Cevap :

  • Sindirim hızı

c. En hızlı sindirim hangi kapta olur? Nedenini açıklayınız.


Cevap :

  • En hızlı sindirim 3. kapta gerçekleşir. Enzimler küçük parçalara ayrılmış yumurtanın daha geniş yüzeyine temas ettiği için sindirim hızlı olacaktır.

III. Yumurtalar, deneylerde kullanılmayıp bir kişi tarafından yenseydi hangi organlarda fiziksel, hangi organlarda kimyasal sindirime uğrardı?


Cevap :

  • Ağız, mide ve ince bağırsakta fiziksel sindirimi gerçekleşir. Kimyasal sindirimi ise mide ve ince bağırsakta gerçekleşir.

2. Tablodaki noktalı yerleri “yağ-ince bağırsak-karbonhidrat-mide” kavramlarından uygun olanları ile doldurunuz (Bir kavramı birden fazla kez kullanabilirsiniz.). 


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları”


 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 104-105-106 ADIM ADIM YAYINCILIK

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 104, 105, 106


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 104-105-106 ADIM ADIM YAYINCILIK”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 104-105-106


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları


A. Aşağıda K uçağının yol-zaman grafiği, L uçağının sürat-zaman grafiği verilmiştir. Buna göre hangi uçağın daha süratli olduğunu nedenleriyle defterinize yazınız.


Cevap :

Yol-zaman grafiğine göre K uçağının sürati 300 km/sa. dir. Sürat-zaman grafiğine göre L uçağının sürati 400 km/sa. dir. Buna göre L uçağı, K uçağından daha süratlidir.


B. Aşağıda Berk’in sürat-zaman grafiği, Handan’ın yol-zaman grafiği verilmiştir. Buna göre hangi öğrencinin diğerinden daha süratli olduğunu nedenleriyle defterinize yazınız.


Cevap :

Sürat-zaman grafiğine göre Berk’in sürati 4 m/sn. dir. Yol-zaman grafiğine göre Handan’ın sürati 5 m/sn. dir. Buna göre Handan, Berk’ten daha süratlidir.


C. Aynı anda yarışa başlayan 3 otomobilin birbirlerine göre konumları aşağıdaki görselde verilmiştir. Bu otomobillerin süratleri arasındaki ilişki nedir? Cevabınızı nedenleriyle defterinize yazınız.


Cevap :

Otomobiller yarışa aynı anda başladıklarına göre en önde olan otomobilin sürati en fazla, en arkada olan otomobilin sürati en azdır. Sarı otomobilin sürati kırmızı otomobilinkinden fazla, mavi otomobilinkinden azdır. Otomobillerin süratleri arasındaki ilişki, “Mavi > Sarı > Kırmızı” şeklindedir.


Ç. Aynı anda, aynı noktadan harekete başlayan üç kişinin 7 dk. sonra aldıkları yollar aşağıdaki tabloda verilmiştir. Tabloyu inceleyip bu kişilerin süratleri arasındaki ilişkiyi nedenleriyle defterinize yazınız.


Cevap :

Sürati en fazla olan Emel’dir. Emel aynı sürede hem Sercan’dan hem Kadir’den daha fazla yol almıştır. Sercan’ın sürati Kadir’in süratinden fazladır. Çünkü Sercan aynı sürede Kadir’den daha fazla yol almıştır. Bu kişilerin süratleri arasındaki ilişki Emel > Sercan > Kadir şeklindedir.


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları


Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları 


1. Kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden “Isaac Newton’ın Üçüncü Yasası’nı” araştırınız. Araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri aşağıdaki tabloya yazınız.


Kısa Cevap : “Kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden “Isaac Newton’ın Üçüncü Yasası’nı” araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Isaac Newton’ın Üçüncü Hareket Yasası, genellikle “etki-tepki yasası” olarak bilinir. Bu yasa, fiziksel etkileşimlerin doğasını açıklayan temel prensiplerden biridir. Yasaya göre:

“Her etkiye karşılık, eşit ve zıt bir tepki vardır.”

Bu prensip, iki cisim arasında gerçekleşen etkileşimleri tanımlar ve şöyle ifade edilir: Bir cisim başka bir cisme bir kuvvet uyguladığında, ikinci cisim de birinci cisme aynı büyüklükte ama zıt yönde bir kuvvet uygular.

Örnekler

  1. Roketlerin Çalışması: Roketler, yakıtlarını yaktıklarında gazları yüksek hızla geriye doğru fırlatırlar. Newton’ın üçüncü yasasına göre, bu gazlar rokete zıt yönde bir kuvvet uygular ve bu kuvvet roketin ileri doğru hareket etmesini sağlar.
  2. Yürüyüş: Yürürken ayağımızla yere bir kuvvet uygularız (etki). Zemin de bize zıt yönde bir kuvvet uygular (tepki), bu da ileri doğru hareket etmemizi sağlar.

Matematiksel İfade

Newton’ın üçüncü yasası matematiksel olarak şu şekilde ifade edilebilir: Fetki=−Ftepki\mathbf{F}_{\text{etki}} = -\mathbf{F}_{\text{tepki}} Burada, Fetki\mathbf{F}_{\text{etki}} ve Ftepki\mathbf{F}_{\text{tepki}} etkileşimdeki kuvvet çiftlerini temsil eder ve bu kuvvetler her zaman eşit büyüklükte, fakat zıt yönlerde olur.

Önemi

Newton’ın üçüncü yasası, hareket ve kuvvet arasındaki ilişkiyi anlamak için kritik öneme sahiptir. Bu yasa, hem makroskopik hem de mikroskopik ölçekteki tüm fiziksel etkileşimlerde geçerlidir ve mühendislik, mekanik ve birçok bilim dalında temel bir rol oynar.

Newton’ın üçüncü yasası, etkileşimlerin doğasını açıklayarak, evrendeki cisimlerin nasıl hareket ettiğini ve birbiriyle nasıl etkileştiğini anlamamıza yardımcı olur.


2. Araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri dikkate alarak etki ve tepki kuvvetlerinin nasıl oluştuğunu gösteren bir düzenek tasarlayınız. Düzeneği tasarlarken seçeceğiniz malzemelerin kolay elde edilebilmesine özen gösteriniz.

3. Bu süreçte kitabımızın 13-15. sayfaları arasındaki Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları bölümünde yer alan bilgilerden yararlanınız.

4. Hazırladığınız düzeneği okulunuzda düzenleyeceğiniz bilim şenliğinde sergileyiniz.



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67-68-69 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65, 66, 67, 68, 69


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemini Oluşturan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67-68-69


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67-68-69 MEB Yayınları”

Benim adım Oksijen. Farklı özelliklere sahip arkadaşlarımla Dünya’da özgürce dolanırdım. Günlerden bir gün derste öğretmenini dinleyen “Ali” adlı bir öğrencinin vücuduna girdim. Bu ilginç yolculukta yaşadıklarımı sizinle paylaşmak isterim.

Yolculuğum burundan başladı. Bana eşlik eden toz ve mikropların geçişine izin vermeyen tüylerle kaplı birormandan geçtim. Kan damarları, bir kalorifer gibi beni ısıttı. Sonra halkalardan oluşan uzun bir yola yöneldim. Karşıma çıkan iki yoldan birini tercih ederek ilerledim.

Fakat bu kez de bir sürü dar yol ile karşılaştım. Bu yolların birinden ilerleyip kendimi şeffaf, üzüm salkımına benzeyen bir yapının içinde buldum. Etrafımda suları kırmızı dereler vardı.

Bu derelerden birinde yüzen arkadaşım Karbondioksit, “Ses tellerine çarpıp öğretmenine soru sorması için Ali’ye yardımcı olacağım. Sana iyi yolculuklar dilerim.” dedi. O, şeffaf odaya girdi, ben de yakınımdaki bir dereye atlayıp yüzmeye başladım. Hücreye ulaştığımda beni özlemle bekleyen besinlerle karşılaştım…

Soru : Sizce ben, bu yolculukta hangi yapı ve organlardan geçtim?


Cevap :

Burun, burun tüyleri, soluk borusu, bronşlar, alveoller ve kan damarları gibi solunum sisteminin yapı ve organlarından geçtim.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


YAPALIM ÖĞRENELİM SOLUNUM SİSTEMİ MODELİ


NELER LAZIM?

2 adet küçük balon, 1 adet büyük balon, ip, plastik şişe, oyun hamuru, Y borusu, makas, pipet, yapışkan bant.

HAYDİ BAŞLAYALIM 

•Şişenin alt kısmını yukarı doğru kavisli şekilde keserek çıkaralım.
• Küçük balonları, Y borusunun altındaki iki uca da bağlayalım.
• Pipeti Y borusunun boşta kalan ucuna, hava almayacak şekilde bantlayıp şişenin ağzından geçirelim.
• Pipetin etrafını hava girmeyecek şekilde oyun hamurlarıyla kapatalım.
• Balonun geniş kısmını, pet şişenin altına gergin olacak şekilde taktıktan sonra bantla şişeye yapıştıralım.
• Üçüncü balonun boyun kısmını keserek çıkaralım.
• Alttaki gergin balonu çekip bırakarak yaptığımız akciğer modelini gözlemleyelim.

DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM 


1. Modeldeki küçük balonlar, hangi yapıları temsil etmektedir? 


Cevap :

Modeldeki küçük balonlar akciğerleri temsil etmektedir.


2. Şişenin alt kısmına takılan büyük balon, hangi yapıyı temsil etmektedir? 


Cevap :

Şişenin alt kısmına takılan büyük balon, diyaframı temsil etmektedir.


3. Şişenin alt kısmındaki büyük balonun çekilip bırakılmasının hangi olayı temsil ettiğini açıklayınız. 


Cevap :

Büyük balonun çekilip bırakılması, diyaframın hareketi ile nefes alıp verme olayını temsil eder.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları


Soru : Aşağıdaki şemada boş bırakılan kutulara uygun kavram veya tanımları yazarak şemayı tamamlayalım.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları”

6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-4 


1. Solunum sisteminde yer alan bazı yapılar ve bu yapıların görevleri aşağıdaki tablolarda verilmiştir. Yapılar ile görevlerini eşleştirerek noktalı yerlere uygun açıklamanın başındaki harfi yazınız.


Cevap :

a. Burundan gelen havanın gırtlağa iletilmesini sağlar. = Yutak

b. Yapısında bulunan kıkırdak halkalar sayesinde sürekli açık kalarak havanın gırtlaktan bronşlara iletilmesini sağlar.= …… Soluk Borusu 

c. Kan ile hava arasında gaz alışverişinin gerçekleştiği hava kesecikleridir. =  Alveol

ç. Yutaktan gelen havanın soluk borusuna iletilmesini sağlar. = Gırtlak


2. Aşağıdaki ifadelerden “doğru” olanların karşısına “D”, “yanlış” olanların karşısına “Y” yazınız.


Cevap :

(Doğru) 1. Burundan nefes almak, havanın ısıtılmasını ve nemlendirilmesini sağlar.

(Yanlış)  2. Sağ akciğer, sol akciğere göre daha küçüktür.

(Yanlış) 3. Yutakta bulunan ses telleri sayesinde konuşabiliriz.

(Doğru) 4. Hava, soluk verme sırasında bronştan soluk borusuna geçer.


3. Aşağıdaki tabloda soluk alma ve soluk verme sırasında gerçekleşen bazı olaylar karışık olarak verilmiştir. 

Bu olayları “soluk alma” ve “soluk verme” sırasında gerçekleşme durumlarına göre sınıflandırınız. Bu sınıflandırmaya göre olayların tablodaki numaralarını, aşağıda verilen kutulardan uygun olana yazınız.


Cevap :

Soluk Alma Sırasında Gerçekleşenler : 1, 4, 5, 6 ve 9

Soluk Verme Sırasında Gerçekleşenler : 2, 3, 7, 8 ve 10



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 31-32-33 ADIM ADIM YAYINCILIK

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 31, 32, 33


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 31-32-33 ADIM ADIM YAYINCILIK”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 31-32-33


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


A. Aşağıda Ay ve Güneş tutulmalarının özellikleri numaralandırılarak verilmiştir. Bu özellikleri ait olduğu tutulma türleriyle örnekteki gibi eşleştiriniz.


Cevap :

Ay tutulması: 1, 4, 6

Güneş tutulması: 2, 3, 5


B. Bir öğrenci Güneş ve Ay tutulması modelini oluşturmak için sınıfa aşağıdaki malzemeleri getiriyor. Buna göre verilen soruları cevaplayınız. Cevaplarınızı noktalı yerlere yazınız.


1. Öğrencinin getirdiği malzemeler hangi gök cisimlerini temsil etmektedir?


Cevap :

Portakal, Dünya’yı; el feneri, Güneş’i; ceviz ise Ay’ı temsil etmektedir.


2. Öğrenci Ay tutulması modelini oluştururken malzemelerin birbirine göre konumu nasıl olmalıdır?


Cevap :

Portakal, yanan el feneri ve ceviz arasında olmalıdır.


3. Öğrenci Güneş tutulması modelini oluştururken malzemelerin birbirine göre konumu nasıl olmalıdır?


Cevap :

Ceviz, yanan el feneri ve portakal arasında olmalıdır.


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları


Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları 


1. Güneş sisteminden belirlediğiniz bir gezegenin yüzey özelliklerini kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden araştırınız. Belirlediğiniz gezegeni ve araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri aşağıdaki tabloya yazınız.


Kısa Cevap : “Güneş sisteminden belirlediğiniz bir gezegenin yüzey özelliklerini kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Jüpiter, Güneş Sistemi’nin en büyük gezegenidir ve gaz devi kategorisinde yer alır. Bu nedenle Jüpiter’in “yüzey” olarak adlandırabileceğimiz katı bir yüzeyi yoktur. Bunun yerine, gezegenin yapısı büyük ölçüde gaz ve sıvılardan oluşur. Jüpiter’in yüzey özelliklerini ve yapısını anlamak için şu ana başlıklar altında inceleyebiliriz:

  1. Atmosfer:
    • Jüpiter’in atmosferi büyük oranda hidrojen (%90) ve helyum (%10) gazlarından oluşur.
    • Atmosferde ayrıca metan, amonyak, su buharı ve diğer iz gazları bulunur.
    • Jüpiter’in atmosferi yoğun bulut katmanlarına sahiptir. Bu bulutlar farklı kimyasal bileşimlere ve sıcaklıklara bağlı olarak çeşitli renklerde görülür.
  2. Büyük Kırmızı Leke:
    • Jüpiter’in en dikkat çekici özelliklerinden biri, devasa bir fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’dir. Bu leke, yaklaşık 400 yıldır gözlemlenmektedir ve çapı Dünya’nın yaklaşık iki katı büyüklüğündedir.
    • Büyük Kırmızı Leke, saatte yüzlerce kilometre hızla dönen kuvvetli rüzgarlara sahiptir.
  3. Bulut Bantları:
    • Jüpiter’in atmosferinde, paralel bulut bantları bulunur. Bu bantlar, farklı renklere sahip olup, gezegenin ekvatoruna paralel olarak uzanır.
    • Bantlar, “kuşaklar” (koyu renkli) ve “bölmeler” (açık renkli) olarak adlandırılır ve bu bantlar arasındaki sınırlar genellikle yüksek hızdaki jet akımları tarafından belirlenir.
  4. Kutup Ovaları ve Siklonlar:
    • Jüpiter’in kutuplarında devasa siklonlar (kasırgalar) ve antisiklonlar (yüksek basınçlı alanlar) bulunur. Bu yapılar, düzenli ve karmaşık bir düzen içinde hareket ederler.
  5. Manyetosfer:
    • Jüpiter, Güneş Sistemi’ndeki en güçlü manyetik alana sahip gezegendir. Manyetik alanı, gezegenin çevresinde geniş bir manyetosfer oluşturur.
    • Bu manyetik alan, gezegenin çevresindeki yüksek enerjili parçacıkları yakalayarak, gezegenin kutuplarında yoğun auroralar (kuzey ve güney ışıkları) oluşmasına neden olur.
  6. İç Yapı:
    • Jüpiter’in iç yapısı tamamen gazlardan ve sıvılardan oluşur. Çekirdeğinin tam yapısı bilinmemekle birlikte, kaya ve metalik hidrojen karışımından oluştuğu düşünülmektedir.
    • Çekirdeğin etrafında, sıvı metalik hidrojen ve daha dışta moleküler hidrojen katmanları bulunur.
  7. Halkalar:
    • Jüpiter, Satürn’ün halka sistemine kıyasla daha az belirgin olan ince bir halka sistemine sahiptir. Bu halkalar, gezegenin uydularından ve meteoroid çarpışmalarından kaynaklanan toz ve parçacıklardan oluşur.

Jüpiter’in keşfi, Galileo uyduları (Io, Europa, Ganymede, Callisto) gibi büyük uydularının da araştırılmasıyla daha da derinleşmiştir. Bu uydular, özellikle Europa gibi bazıları, yüzeylerinin altında sıvı su okyanusları barındırabileceği düşünüldüğü için bilim dünyasında büyük ilgi uyandırmaktadır.


2. Canlıların yaşamını sürdürmesi için gerekli faktörleri kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden araştırınız. Araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri aşağıdaki tabloya yazınız.


Kısa Cevap : “Canlıların yaşamını sürdürmesi için gerekli faktörleri kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Canlıların yaşamını sürdürmesi için gerekli faktörler, hem temel biyolojik ihtiyaçları hem de çevresel şartları kapsar. İşte canlıların yaşamını sürdürebilmesi için gerekli olan temel faktörler:

  1. Su:
    • Vücut fonksiyonlarının düzenlenmesi, besinlerin taşınması ve atıkların uzaklaştırılması için hayati önem taşır.
    • Hücrelerin yapısında önemli bir bileşendir.
  2. Besin Maddeleri:
    • Karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitaminler ve mineraller gibi temel besinler enerji üretimi, büyüme ve onarım için gereklidir.
    • Metabolik süreçlerde rol oynar.
  3. Oksijen:
    • Hücresel solunum için gereklidir, enerji üretimini sağlar.
    • Aerobik organizmalar için hayati önem taşır.
  4. Sıcaklık:
    • Enzimlerin ve biyokimyasal reaksiyonların doğru şekilde çalışabilmesi için uygun sıcaklık aralığı gereklidir.
    • Farklı organizmaların farklı optimum sıcaklık aralıkları vardır.
  5. pH Düzeyi:
    • Hücre içi ve dışı sıvıların pH seviyesinin dengede olması gereklidir.
    • Enzimlerin optimal çalışabilmesi için uygun pH gereklidir.
  6. Işık:
    • Bitkiler ve fotosentetik organizmalar için enerji kaynağıdır.
    • Gelişmiş canlılar için biyolojik saat ve ritimlerin düzenlenmesinde rol oynar.
  7. Karbon Dioksit (CO₂):
    • Fotosentetik organizmaların karbon kaynağıdır.
    • Solunum ve enerji üretimi için önemlidir.
  8. Habitat (Yaşam Alanı):
    • Canlıların barınabileceği, besin bulabileceği ve üreyebileceği uygun bir ortam gereklidir.
    • Korunaklı ve uygun iklim koşullarına sahip olmalıdır.
  9. Besin Zinciri ve Ekosistem Dengesi:
    • Canlılar arasında besin ilişkileri ve ekosistem dengesi yaşamın sürdürülebilirliği için gereklidir.
    • Av-avcı ilişkisi, rekabet ve simbiyotik ilişkiler ekosistem dengesi için önemlidir.
  10. Genetik Bilgi ve Üreme:
    • Canlıların üreyerek genetik bilgilerini nesilden nesile aktarabilmesi gereklidir.
    • Genetik çeşitlilik, türlerin adaptasyonu ve evrimi için önemlidir.
  11. Atıkların Uzaklaştırılması:
    • Metabolik atıkların vücuttan uzaklaştırılması ve detoksifikasyon süreçleri sağlığın korunması için gereklidir.
  12. Mineraller ve İz Elementler:
    • Demir, kalsiyum, magnezyum gibi mineraller ve çinko, selenyum gibi iz elementler, çeşitli biyokimyasal süreçler ve enzim fonksiyonları için gereklidir.

Bu faktörler, canlıların sağlıklı bir şekilde yaşamlarını sürdürebilmeleri için gereklidir ve bu faktörlerin eksikliği, canlıların yaşamını tehdit edebilir.


3. Belirlediğiniz gezegende canlıların yaşamını sürdürüp sürdüremeyeceği ile ilgili düşüncelerinizi aşağıdaki tabloya yazınız.


Cevap :

Mars:

Mars’ta canlıların yaşamını sürdürebilmesi için pek çok zorluk vardır. Mars’ın atmosferi ince ve çoğunlukla karbondioksitten oluşur, bu da oksijen eksikliği anlamına gelir. Sıcaklıklar genellikle çok düşüktür ve yüzeyde su bulunması zordur. Ancak, Mars’ta geçmişte sıvı su bulunduğuna dair kanıtlar vardır ve gezegenin yeraltında suyun var olabileceği düşünülmektedir. Yüzeyde yaşam için mevcut koşullar son derece zorludur, ancak bazı mikroorganizmaların ekstrem koşullara dayanabilecekleri düşünülmektedir.

Jüpiter:

Jüpiter’in şartları, canlıların yaşamını sürdürebilmesi için tamamen uygunsuzdur. Gezegenin atmosferi, yoğun gazlardan oluşur ve sıcaklıklar çok yüksektir. Jüpiter’in yüzeyi, katı bir zemin yerine gaz ve sıvılarla doludur, bu da burada yaşamın varlığını imkansız kılar. Ayrıca, yüksek radyoaktivite ve güçlü manyetik alanlar, yaşamın sürdürülebilmesi için gerekli olan korunaklı bir ortamı yok eder. Jüpiter’in koşulları, bilinen canlılık için son derece elverişsizdir.



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24-25 MEB Yayınları

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Meteor ve Gök Taşı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 23, 24, 25


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Meteor ve Gök Taşı Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24-25 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24-25


YAPALIM ÖĞRENELİM GÜNEŞ SİSTEMİ MODELİ 


NELER LAZIM?

Siyah, sarı ve turuncu fon kartonu, farklı renkte oyun hamurları, makas, ip, farklı büyüklükte taşlar, yapıştırıcı.

HAYDİ BAŞLAYALIM 

• 3-4 kişilik gruplar oluşturalım.
• Güneş ve gezegenlerin büyüklüklülerine göre, oyun hamurlarından gezegen modelleri hazırlayalım.
• Satürn için fon kartonundan halka yapıp oyun hamuruna yerleştirelim.
• Bir fon kartonunu zemin olarak kullanalım ve önce Güneş’i bu zemin üzerine yerleştirelim. Ardından hazırlanan gezegen modellerini Güneş’e yakınlık sırasına göre yapıştıralım.
• Mars ile Jüpiter arasına farklı büyüklükte çakıl taşları yapıştıralım.


DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM 


1. Etkinlikte kullanılan çakıl taşları neyi temsil etmektedir? 


Cevap :

Güneş sistemindeki asteroitleri ve göktaşlarını temsil etmektedir.


2. Çakıl taşları ile Güneş modeli arasına hangi gezegenlerin modellerini yerleştirdiniz? 


Cevap :

Çakıl taşları ile Güneş modeli arasına Mars ve Jüpiter gezegenlerinin modellerini yerleştirdik.


3. En büyük ve en küçük gezegen modelleri arasına kaç tane gezegen modeli yerleştirdiniz?


Cevap :

En büyük gezegen Jüpiter, en küçük gezegen Merkür olduğuna göre, Jüpiter ve Merkür arasına 6 gezegen modeli yerleştirmiş olabiliriz. Sırasıyla bunlar; Mars, Dünya, Venüs, Merkür, Satürn, Uranüs.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları


KENDİNİ DEĞERLENDİR-1


1. Gezegenlerin özelliklerine göre aşağıdaki soruları cevaplayarak tabloyu tamamlayınız.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları”

2. Aşağıdaki açıklamaların ait olduğu kavramları belirleyiniz. Açıklama başındaki harf ile ilgili kavramı eşleştirerek noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

a. Dünya’nın da aralarında olduğu gök cisimlerinin genel adıdır. = GEZEGEN

b. İç gezegenlerin hacimsel olarak en büyüğü olan gezegendir. = DÜNYA

c. Kutbu Güneş’e bakacak şekilde bir varil gibi dönen gezegendir. = URANÜS

ç. Güneş’e yakınlık bakımından sekizinci gezegendir. = NEPTÜN

d. Gezegenlerin etrafında dolanan, Ay’ın örnek olarak verilebileceği gök cisimlerine denir. = UYDU

e. Güneş etrafında dolanma, kendi etrafında da dönme hareketi yapabilen, çoğu düzgün olmayan şekle sahip kaya ve metal parçalarıdır. = ASTEROİT

f. Güneş ve Ay gibi Dünya’dan çıplak gözle görülebilen, “Çoban Yıldızı” olarak da bilinen gök cismidir. = VENÜS

g. Meteorların atmosferde ilerlemesi sırasında arkasında bıraktığı ize halk arasında verilen isimdir. = YILDIZ KAYMASI 


3. Yeryüzüne düşen bir meteorun Dünya’ya verebileceği zararlar nelerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Yeryüzüne düşen bir meteorun Dünya’ya verebileceği zararlar nelerdir? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Yeryüzüne düşen bir meteorun Dünya’ya verebileceği zararlar şunlardır:

  1. Kratersel Hasar: Meteor, çarpma noktasında büyük bir krater oluşturabilir. Bu krater, yerel coğrafyayı önemli ölçüde değiştirebilir ve çevresel tahribata yol açabilir.
  2. Şok Dalgaları: Çarpma sırasında oluşan şok dalgaları, büyük depremlere ve yer sarsıntılarına neden olabilir. Bu sarsıntılar, binaların yıkılmasına ve altyapının zarar görmesine yol açabilir.
  3. Isı Dalgalanması: Meteor çarptığında ortaya çıkan aşırı ısı, çevredeki her şeyi yakabilir. Bu, geniş alanlarda orman yangınlarına ve diğer yanma olaylarına neden olabilir.
  4. Atmosferik Etkiler: Çarpma sonucu atmosfere büyük miktarda toz ve gaz yayılabilir. Bu partiküller, güneş ışığını engelleyerek küresel iklim değişikliklerine (örneğin “nükleer kış” etkisine benzer) yol açabilir.
  5. Tsunami: Eğer meteor denize düşerse, büyük tsunamiler oluşabilir. Bu tsunamiler, kıyı bölgelerinde büyük yıkıma ve can kaybına neden olabilir.
  6. Biyolojik Etkiler: Çarpmanın yarattığı ani çevresel değişiklikler, bitki ve hayvan yaşamını olumsuz etkileyebilir. Bu durum, kitlesel yok oluşlara yol açabilir.
  7. Ekonomik ve Sosyal Etkiler: Altyapının, binaların ve tarım arazilerinin tahrip olması, ekonomik kayıplara ve uzun vadeli sosyal problemlere neden olabilir. Ayrıca, büyük can kayıpları toplumlarda travmaya yol açabilir.
  8. Kimyasal Kirlilik: Meteorun içeriğindeki zararlı maddeler (örneğin ağır metaller) çevreye yayılabilir ve toprak ile su kaynaklarını kirletebilir.
  9. Elektronik ve İletişim Sistemlerinin Bozulması: Çarpmanın yarattığı elektromanyetik dalgalar, elektronik cihazların ve iletişim sistemlerinin bozulmasına veya çalışmaz hale gelmesine neden olabilir.
  10. Atmosferde Patlama: Meteor atmosferde patlarsa (örneğin Tunguska olayı gibi), geniş bir alanda hava basıncının ani değişimi ile büyük hasar yaratabilir. Bu patlamalar, yeryüzüne ulaşmadan önce geniş bir alanda yıkıma neden olabilir.

Bu zararların boyutu, meteorun büyüklüğüne, hızına ve çarpma noktasına bağlı olarak değişiklik gösterebilir.



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 90-91-92-93-94 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 3. Ünite Ünite Kavrama Testi Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93, 94


6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 3. Ünite Ünite Kavrama Testi Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 90-91-92-93-94 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 90-91-92-93-94


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 90 Cevapları


1. Bir sıcak hava balonuna etki eden tüm kuvvetlerin büyüklüğü ve yönü aşağıda verilmiştir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


A) Balon I yönünde süratlenerek gider.
B) Balon II yönünde yavaşlayarak gider.
C) Balon III yönünde süratlenerek gider.
D) Balon IV yönünde süratlenerek gider.

Cevap : A ŞIKKI


2. Bir halatın karşıt uçlarını tutan iki takımın birbirlerini ortadaki çizgiye çekmeye çalıştığı oyuna ”halat çekme” denir. Görselde bu oyunu oynayan öğrencilerden bazılarının ipe uyguladığı kuvvetler verilmiştir.

Buna göre aşağıdaki yorumlardan hangisi yanlıştır?


A) Ayşe ve Fatma’nın uyguladığı kuvvetler eşitse oyunu batı takımı kazanır.
B) Fatma, Ayşe’den 80 N daha fazla kuvvet uygularsa oyunu doğu takımı kazanır.
C) Ayşe, Fatma’dan 20 N daha fazla kuvvet uygularsa yarışı doğu takımı kazanır.
D) Fatma, Ayşe’den 70 N daha fazla kuvvet uygularsa ip dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altında kalır.

Cevap : C ŞIKKI


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 91 Cevapları


3. Öğrenciler sürtünmelerin önemsenmediği bir ortamda bulunan koliyi kuvvet uygulayarak hareket ettirmeye çalışıyorlar ancak koliyi hareket ettiremiyorlar.

Bu durumla ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) Koli dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
B) Berk ve Oktay aynı yönlü kuvvet uygulamıştır.
C) Berk ve Oktay koliye eşit büyüklükte kuvvet uygulamıştır.
D) Oktay’la bir kişi daha koliye kuvvet uygularsa koli hareket eder.

Cevap : B ŞIKKI

4. Tabloda Elif, Zeynep ve Arda’nın kendilerine yöneltilen sorulara verdikleri cevaplar gösterilmiştir. Doğru cevaplar 10 puan olduğuna göre aşağıdakilerin hangisinde öğrencilerin puanları doğru gösterilmiştir?

A) 30 50 20
B) 30 30 40
C) 40 50 30
D) 30 30 30

Cevap : D ŞIKKI


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 92 Cevapları


5. Bir cisme K, L, M ve N kuvvetleri uygulandığında bu cisim, dengelenmiş kuvvetlerin etkisinde olmaktadır. Bu cisme uygulanan kuvvetlerin etkisi, ikişer ikişer değerlendirildiğinde bileşke kuvvet büyüklüğü en az olan K ve N kuvvetlerinin etkisidir.

Buna göre K, L, M ve N kuvvetlerinin büyüklüğü ve yönü aşağıdakilerden hangisi gibi olabilir?


Cevap : C ŞIKKI


6. K ve L cisimleri, sürtünmenin ihmal edildiği bir zeminde görselde verilen yön ve süratlerle hareket etmektedir. K ve L belirtilen şekilde hareket ederken çeşitli kuvvetler uygulanıyor.

Bu cisimlere etki eden kuvvetler ve cisimlerin hareket durumlarıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?


A) L, sürati zamanla azalarak yoluna devam eder.
B) K’nin süratinde ve hareket yönünde bir değişim gerçekleşmez.
C) K ve L, dengelenmiş kuvvetlerin etkisinde hareketlerine devam eder.
D) K’ye etki eden bileşke kuvvet, L’ye etki eden bileşke kuvvetten fazladır.

Cevap : B ŞIKKI


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 93 Cevapları


7. Üç farklı aracın hareketine ait veriler aşağıda gösterilmiştir. Buna göre araçlarla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?


A) 6. saniyenin sonunda en çok yolu 3. araç alır.
B) 1 ve 3. araçların birim zamanda aldığı yol eşittir.
C) 2. aracın aldığı yolun miktarı, hareketi boyunca değişmemiştir.
D) 2. aracın 4. saniye sonunda aldığı yolu, 1. araç 6. saniye sonunda almıştır.

Cevap : D ŞIKKI


8. Aşağıda farklı konumlardan hareketlerine başlayan A ve B araçlarına ait grafik verilmiştir. Buna göre,

I. A aracının sürati daha fazladır.
II. A aracı ile B aracı iki saat sonunda yan yana gelir.
III. Dört saatin sonunda en uzak mesafeye giden B aracıdır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : A ŞIKKI


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 94 Cevapları


9. Aynı noktadan yola çıkan Ahmet ve Mete okula doğru sabit süratle hareket etmektedir. Buna göre,

I. 1 saniyede Mete, Ahmet’e göre daha fazla yol alır.
II. Aynı anda okula ulaşmaları için Mete’nin daha önce yola çıkması gerekir.
III. Aynı anda yola çıkmışlarsa Mete ile Ahmet arasındaki mesafe zamanla artar.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : D ŞIKKI


10. K, L ve M araçları aşağıda gösterilen noktalardan aynı anda harekete başlayarak bitiş noktasına ulaşıyor.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


A) Araçlar aynı anda bitiş noktasına ulaşmışsa K aracı M aracından daha süratlidir.
B) M aracının bitişe ulaşma süresi L aracı ile eşit ise L aracı daha süratlidir.
C) M aracının bitiş noktasına ulaşma süresi en fazla ise en süratli M aracıdır.
D) Araçların süratleri eşit ise M aracının bitiş noktasına ulaşma süresi L aracına göre daha az olur.

Cevap : C ŞIKKI



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 88-89 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 88, 89


6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-2 Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 88-89 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 88-89


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 88 Cevapları


1. Sabit süratle birbirine doğru aynı anda A ve C noktalarından harekete geçen görseldeki otomobiller, B noktasında karşılaşmaktadır. Buna göre,

1. Otomobillerin süratleri aynıdır.
II. 2 saniye sonra karşılaşmışlarsa mavi aracın sürati 100 m/sn.dir.
III. Pembe araç daha süratli olsaydı karşılaştıkları nokta C noktasına daha yakın olurdu.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) II ve III

Cevap : C ŞIKKI


2. Aşağıda bir araca ait yol-zaman grafiği verilmiştir. Bu aracın hareketiyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?


A) 2. saat sonunda aracın sürati 10 km/sa. olur.
B) 4 ve 8. saatler arasında toplam 60 km yol almıştır.
C) 7. saat sonunda aldığı yol, 6. saat sonunda aldığı yoldan azdır.
D) Tüm yol boyunca sabit süratle hareket etmiştir.

Cevap : D ŞIKKI


3. Aşağıda aynı anda yan yana hareket eden iki araca ait yol-zaman grafiği verilmiştir. Grafiğe göre aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?


A) 2. saat sonunda L aracı, K aracının önündedir.
B) 4. saat sonunda L aracı daha fazla yol gider.
C) 100 km’lik yolu her iki araç da aynı sürede tamamlar.
D) K aracının bir saatte aldığı yol, L aracının iki saatte aldığı yola eşittir.

Cevap : D ŞIKKI


4. Aşağıda K, L ve M araçlarına ait grafik verilmiştir. Araçların süratleri ve aldığı yollarla ilgili aşağıdaki yorumlardan hangisi yanlıştır?


A) L aracı aynı mesafeyi K aracından daha kısa sürede tamamlar.
B) Aynı mesafeyi ilk tamamlayan araç, M aracı olur.
C) K aracı 40 kilometrelik mesafeyi M aracından daha önce tamamlar.
D) Eşit sürede K aracı; L aracından az, M aracından daha fazla yol alır.

Cevap : B ŞIKKI


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 89 Cevapları


5. Aşağıda bir hareketliye ait yol-zaman grafiği verilmiştir. Buna göre hareketliyle ilgili yorumlardan hangisi yanlıştır?


A) Toplam 500 metre yol almıştır.
B) Hareketi boyunca sürati sabittir.
C) III numaralı aralıkta sürati 250 m/sn.dir.
D) II numaralı aralıkta durmaktadır.

Cevap : B ŞIKKI


6. K, L ve M araçlarının eşit üç parçadan oluşan bir yarış pistinde; 5, 10 ve 15. saniyedeki konumları aşağıdaki gibidir.

Bu araçların hareketleriyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?


A) Onuncu saniyenin sonunda M, L’den daha az yol almıştır.
B) On ve on beşinci saniyeler arasında K’nin sürati diğerlerinden daha azdır.
C) Beş ve onuncu saniyeler arasında M’nin sürati K’den daha fazladır.
D) Beş ve on beşinci saniyeler arasında L, diğerlerinden daha az yol almıştır.

Cevap : A ŞIKKI



 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 86-87 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 86, 87


6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 86-87 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 86-87


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 86 Cevapları


Aşağıdaki görselde 60 metre uzunluğunda bir yarış parkuru verilmiştir. Parkurda; kirpi, tavşan ve tilki başlangıç noktasından itibaren belirtilen ok yönünde bir tur atarak yarışı tamamlamıştır. 

Kirpi, tavşan ve tilki parkurun orta noktasına ulaştıklarında; kirpi 3, tavşan 20, tilki 20 saniye dinlenmiş ve ardından başlangıçtaki süratleriyle hareketlerine devam etmiştir. Bu canlıların belirli zaman dilimindeki hareket durumları aşağıdaki grafiklerde gösterilmiştir.

Soru : Bu yarışmayla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Cevap :

1. Parkuru birinci tamamlayan yarışçı hangisidir? : Tilki

2. Dinlenmeye başlayan ikinci yarışçı hangisidir? : Tavşan

3. Parkuru sonuncu tamamlayan yarışçı hangisidir? : Kirpi

4. Tavşan, dinlenmeye başladığında hangi yarışçı hareket hâlindedir? : Kirpi

5. Dinlendikten sonra harekete geçen ilk yarışçı hangisidir? : Tilki


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 87 Cevapları


Aynı anda K aracı A şehrinden, L aracı ise B şehrinden birbirine doğru harekete geçmiştir. Aynı yol güzergâhını kullanarak L aracı A şehrine, K aracı da B şehrine ulaşmıştır. Araçların hareketleri ile ilgili aşağıdaki grafikler verilmiştir. K aracının hareketini altı saatte tamamladığı bilinmektedir.

Soru : Bu bilgilere göre araçların hareketleri ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


a. Grafikler yorumlandığında A ve B şehirleri arasındaki mesafe ne kadardır?


Cevap : 600 km


b. Grafikler yorumlandığında hangi aracın sürati daha fazladır?


Cevap :  K


c. Araçların karşılaştığı nokta, A şehrinden ne kadar uzaklıktadır?


Cevap : 400 km


ç. Beş saatin sonunda K ve L araçları arasındaki mesafe kaç kilometre olur?


Cevap :  150 km


d. K aracı için yol-zaman, L aracı için sürat-zaman grafiklerini ilgili alanlara çiziniz. 


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 86-87 Cevapları”


 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85


6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 82 Cevapları


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutuların içindeki uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

Birim zamanda alınan yol sürat olarak ifade edilir. Hesaplanabilmesi için alınan yol ve geçen zaman ölçülmelidir. İki hareketlinin sürati, aynı mesafeyi almaları için geçen zaman karşılaştırılarak kıyaslanabilir. Bu mesafeyi daha uzun sürede alan hareketli, diğerinden daha az sürate sahiptir.

İki cismin hareketi sırasında geçen süre eşitse alınan yollara göre cisimlerin sürati karşılaştırılabilir. Eşit sürede sürati daha fazla olan cismin aldığı yol, sürati daha az olan cisme göre fazladır. Aynı sürede eşit miktarda yol alan cisimler eşit sürate sahiptir.

Bir cisim aynı zaman aralığında eşit miktarda yol alıyorsa sabit süratle hareket etmektedir. Örneğin sabit süratli olduğu bilinen bir araç, saatte yüz kilometre yol alıyorsa beş saat sonra beş yüz kilometre yol almış olur.

Genellikle alınan yol için metre (m) veya kilometre (km), geçen zaman için ise saniye (sn.) veya saat (sa.) birimleri kullanılır. Buna göre sürat birimi kilometre/saat (km/sa.) olarak ifade edilebilir.

Bir cismin hareketini grafik çizerek de anlatabiliriz. Cismin aldığı yol ve bu yolu alırken geçen zaman değerleri verildiğinde hareketin yol-zaman ve sürat-zaman grafikleri çizilebilir.


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 83 Cevapları


Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğunu belirleyerek uygun kutuyu işaretleyiniz.


Cevap :

  1. (Yanlış) Farklı sürelerde eşit yol alan araçların süratleri aynıdır.
  2. (Doğru) Bir aracın süratinin hesaplanabilmesi için aracın aldığı yol ve geçen zaman bilinmelidir.
  3. (Doğru) Süratin birimi metre/saniye ya da kilometre/saat olarak ifade edilebilir.
  4. (Doğru) Aynı yolu farklı sürelerde alan araçların süratleri birbirinden farklıdır.
  5. (Yanlış) Süratleri aynı olan araçlar, farklı mesafelerdeki yolları eşit sürelerde alır.
  6. (Yanlış) Ankara’dan aynı anda yola çıkan araçlardan Konya’ya daha önce ulaşan aracın sürati daha azdır.
  7. (Doğru) Hareketli cisimlerin birim zamanda aldıkları yol, sürat olarak adlandırılır.
  8. (Doğru) Sabit süratli hareket eden araçlar, eşit yolları eşit sürede alabilir.
  9. (Yanlış) 4 saniyede 200 metre yol alan bir hareketli, 800 metre/saniye sürate sahiptir.
  10. (Doğru) Sürati 45 kilometre/saat olan bir araç, 5 saatte 225 km yol alır.
  11. (Doğru) 10 metreyi 2 saniyede alan sabit süratli bir araç, 50 metreyi 10 saniyede alır.
  12. (Yanlış) Süratlenerek ilerleyen bir aracın birim zamanda aldığı yol, hareketi boyunca değişmez.
  13. (Yanlış) Hareket eden iki araçtan sürati az olanın diğerine yetişebilmesi için birim zamanda daha az yol alması gerekir.
  14. (Yanlış) Farklı süratlerde ve farklı sürelerde yol alan iki araç, aynı mesafede yol alır.
  15. (Doğru) Birim zamanda alınan yol sürat olarak tanımlanır.
  16. (Yanlış) Sabit süratle hareket eden iki araçtan biri diğerine göre birim zamanda daha az yol alabilir.

6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 84 Cevapları


Soru : Aşağıdaki soruların cevaplarını bulmacadaki ilgili alanlara yazınız.


Cevap :

Sürat bulunurken metre cinsinden ölçülen büyüklük nedir? : Yol

Birim zamanda alınan yol nedir? : Sürat

Eşit sürede fazla yol alan cismin sürati daha az yol alan cisme göre nasıldır? : Fazla

Bir otomobil yarışında bitiş çizgisine en son gelen aracın sürati diğerlerine göre nasıldır? : Az

Aynı zaman aralığında eşit miktarda yol alan cismin sürati nasıldır? : Sabit

Aynı miktarda yol alan araçların sürati hangi büyüklük ölçülerek kıyaslanabilir? : Zaman

Sürat hesaplanırken genellikle hangi uzunluk birimi kullanılır? : Kilometre

Eşit zamanda eşit yol alan cisimlerin süratleri nasıldır? : Eşit

Bir saatte bin kilometre yol alan cismin sürati kaç km/sa. olur? : Bin

Cismin sürati verilirken alınan yol, kilometre olarak verilmiş ise geçen süre hangi zaman biriminden verilmelidir? : Saat


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 85 Cevapları


Aşağıda doğrusal yol boyunca ilerleyen araçların hareket durumları ile ilgili tablo ve grafikler verilmiştir. a. Bir hareketliye ait yol-zaman grafiği verilmiştir.

Soru : Bu grafikteki verileri kullanarak tablodaki ilgili kısımları doldurunuz.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 Cevapları”

b. Bir araca ait yol ve zaman değerleri aşağıdaki tabloda verilmiştir.

Soru : Buna göre tablodaki boş alanları doldurunuz. Tablodaki verileri kullanarak yol-zaman ve sürat-zaman grafiklerini ilgili alanlara çiziniz.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 85 Cevapları”


 

Our Score

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 80-81 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-1 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 80, 81


6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-1 Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 80-81 MEB Yayınları”

6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 80-81


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 80 Cevapları


1. Görselde motosiklet ve otomobile etki eden kuvvetler gösterilmiştir. Bu kuvvetlerin her birimi 5 N’lık kuvveti temsil etmektedir. Buna göre,

I. Otomobilin dengeleyici kuvveti motosikle- tinkinden büyüktür.
II. Her iki araca etki eden net kuvvetin doğrultuları aynıdır.
III. Otomobile 15 N’lık kuvvet daha etki etseydi otomobil dengelenmiş kuvvetlerin etkisinde olabilirdi.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : C Şıkkı


2. Aşağıda eşit bölmelendirilmiş bir zemin üzerindeki kuvvetler verilmiştir. Bu kuvvetlerle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?


A) F3 ve F4 kuvvetlerinin doğrultuları farklı, büyüklükleri aynıdır.
B) F2 ve F4 kuvvetlerinin doğrultuları aynı, büyüklükleri farklıdır.
C) F1 ve F2 kuvvetlerinin büyüklükleri ve doğrultuları aynıdır.
D) F1 ve F3 kuvvetlerinin yönleri farklı, büyüklükleri aynıdır.

Cevap : C Şıkkı


3. Görselde havada konumu değişmeden duran Atak helikopteri verilmiştir. Bu durumdaki Atak helikopteri ile ilgili,

I. Etki eden net kuvvet sıfırdır.
II. Dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
III. Başka bir kuvvet etki etmediği takdirde hızlanarak yükselir.

ifadelerinden hangileri yanlıştır?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : C Şıkkı


4. Sabit duran bir cisme uygulanan kuvvetler ölçülmüş ve aşağıdaki grafik çizilmiştir. Buna göre,

I. F1 ve F3 aynı, F2 zıt yönlü ise cisim hareketsiz kalır.
II. Net kuvvetin en büyük değeri alabilmesi için üç kuvvet de aynı yönlü olmalıdır.
III. F1 ve F2 aynı, F3 zıt yönlü olursa net kuvvet F3 yönünde olur.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : A Şıkkı


6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 81 Cevapları


5. Sürtünmenin ihmal edildiği bir zeminde duran L cismi ile sabit süratle hareket eden K cismine etki eden kuvvetlerin büyüklüğü aşağıdaki grafikte verilmiştir. Bu kuvvetlerden F1 ve F3 güney, F2 kuzey, F4 ve F6 doğu, F5 ise batı yönde etki etmektedir. MBuna göre cisimlerle ilgili,

I. L, doğu yönünde hızlanarak hareket etmeye başlar.
II. Cisimler başlangıçta dengelenmiş kuvvetlerin etkisindedir.
III. K, başlangıçta kuzey yönünde hareket ediyorsa bir süre sonra durur.

yargılarından hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) II ve II
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B Şıkkı


6. K ve L cisimlerine üç kuvvet etki etmektedir. Bunlardan ikisi ve net kuvvet (Fnet) görseldeki gibi verilmiştir. Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) K cismini dengeleyecek kuvvet, L cismini dengeleyecek kuvvetten büyüktür.
B) F2 ve F4 kuvvetleri yer değiştirirse her iki cisim için de net kuvvetlerin yönü değişmez.
C) L cismine uygulanan üçüncü kuvvet, K cismine uygulanırsa K doğuya doğru hareket eder.
D) K cismine uygulanan üçüncü kuvvet, L cismine uygulanırsa L dengelenmiş kuvvetlerin etkisinde olur.

Cevap : D Şıkkı



 

Our Score
error: Content is protected !!