Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 74, 75, 76, 77
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 74-75-76-77 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 74-75-76-77
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 74 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutuların içindeki uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Duran cisimleri hareket ettirebilen, hareket eden cisimleri durdurabilen, hareketin yönünü veya doğrultusunu değiştirebilen, cismin şeklini değiştirebilen etkiye kuvvet denir. Kuvvet F harfi ile gösterilir. Kuvvetin birimine Newton adı verilir.
Cisme uygulanan kuvvetin; yönü, doğrultusu ve büyüklüğü vardır. Bir doğrultuda iki yön vardır. Cisimlerin itilmesi ya da çekilmesi istendiğinde kuvvetin yönünü belirlemek gerekir. Kuvvetin cisimler üzerindeki etkisi, uygulanan kuvvetin büyüklüğüne göre değişir. Kuvveti göstermek için ok sembolleri kullanılır. Okun ucu kuvvetin yönünü, uzunluğu ise büyüklüğünü gösterir.
Bazı durumlarda aynı cisme birden fazla kuvvet etki edebilir. Birden fazla kuvvetin cisimlerin üzerinde yaptığı etkiyi tek başına yapabilen kuvvete bileşke kuvvet adı verilir. Bu kuvvet ”net kuvvet” olarak da adlandırılır. Net kuvvet Fnet ya da R olarak gösterilebilir. Kuvvetler bir cisme aynı yönde etki ediyorsa bileşke kuvvetin büyüklüğü, kuvvetler toplanarak hesaplanır. Bileşke kuvvet bu kuvvetlerle aynı yöndedir. Kuvvetler cisme aynı doğrultuda ve zıt yönlü etki ediyorsa bileşke kuvvetin büyüklüğünü hesaplamak için büyük kuvvetten küçük kuvvet çıkarılır. Bileşke kuvvet, cisme uygulanan kuvvetlerle aynı doğrultudadır ve büyük kuvvetin yönündedir.
Cisimler dengelenmiş kuvvetlerin etkisindeyken cisme uygulanan kuvvetler zıt yönlü ve eşit büyüklüktedir. Bu durumda net kuvvet sıfırdır. Bir cisim duruyorsa ya da sabit süratle hareket ediyorsa dengelenmiş kuvvetlerin etkisi altındadır. Bazı durumlarda cisimlere etki eden kuvvetler zıt yönlü ve birbirinden farklı olabilir. Bu durumda cisim dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır. Cisme etki eden net kuvvet sıfırdan farklı ise cisim, dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır. Duran cisimler dengelenmemiş kuvvetlerin etkisiyle harekete geçebilir. Cisimler hareket hâlindeyse dengelenmemiş kuvvetlerin etkisiyle süratlenebilir, yavaşlayabilir ya da durabilir.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 75 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğunu belirleyerek uygun kutuyu işaretleyiniz.
Cevap:
(Yanlış) Kuvvet cisimlerin şeklini her zaman değiştirir.
(Doğru) Kuvvet; duran bir cismi hareket ettiren, hareketli cismi yavaşlatan ya da durdurabilen etkiye sahiptir.
(Doğru) Kuvvetin birimi Newton’dır ve bu birim “N” harfi ile gösterilir.
(Yanlış) Kuvvetin büyüklüğü eşit kollu terazi ile ölçülür.
(Doğru) Aynı yönlü kuvvetlerin bileşkesi bulunurken kuvvetler toplanır.
(Yanlış) Duvarda asılı duran tablo ve masanın üzerinde duran kitap, dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındadır.
(Yanlış) Zıt yönlü kuvvetlerin bileşkesi bulunurken küçük olan kuvvetten büyük olan kuvvet çıkarılır.
(Doğru) Dengeleyici kuvvet, net kuvvete eşit büyüklükte ve zıt yönlüdür.
(Yanlış) Aynı cisme etki eden aynı yönlü kuvvetler eşit büyüklükte ise cisim sabit süratle yoluna devam eder.
(Doğru) Hareketli bir cisim dengelenmemiş kuvvetlerin etkisi altındayken yavaşlayabilir.
(Yanlış) Hareket yönüne zıt yönde uygulanan kuvvet cismin süratini her zaman artırır.
(Doğru) Birden fazla kuvvetin yaptığı etkiyi tek başına yapabilen kuvvete bileşke kuvvet denir.
(Yanlış) Bir cismin dengelenmiş kuvvetler etkisinde olabilmesi için bu cisme etki eden kuvvetler, aynı yönlü ve eşit büyüklükte olmalıdır.
(Doğru) Bir cisme uygulanan aynı yönlü kuvvetlerin bileşkesi de aynı yönlüdür.
(Yanlış) Kuzey-güney doğrultusunda etki eden kuvvetlerin bileşkesi batı yönünde olabilir.
(Yanlış) Net kuvvet, cisme uygulanan kuvvetlerle her zaman aynı yönlüdür.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 76 Cevapları
Tabloda çeşitli cisimlere etki eden kuvvetlerin doğrultusu, yönü ve büyüklüğü verilmiştir.
Soru : Tablodaki verileri kullanarak bu cisimlere etki eden kuvvetleri çiziniz.
Cevap:
“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 74-75-76-77 Cevapları”
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 77 Cevapları
Bir halat çekme turnuvasına katılan takımlardaki öğrencilerin ipe uyguladığı kuvvetlerin büyüklükleri aşağıda verilmiştir.
Soru : Buna göre oyundaki takımlarla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Birbiriyle karşılaşan hangi takımlar turnuvada galibiyet almıştır?
Cevap: 6-B, 6-F, 6-H Takımları galip gelmiştir.
2. Hangi iki takımın birbiriyle karşılaşmadığı hâlde ipe uyguladığı toplam kuvvet aynıdır?
Cevap: 6-A, 6-E Takımları
3. Mağlup takımlardan hangisinin bileşke kuvveti diğerlerine göre daha büyüktür?
Cevap: 6-G Takımı
4. Birbiriyle karşılaşan hangi iki takım birbirini yenememiştir?
Cevap: 6-C, 6-D Takımları berabere kalmıştır.
5. Galip takımlardan hangisinin bileşke kuvveti diğerlerine göre daha küçüktür?
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 2. Ünite Ünite Kavrama Testi Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71, 72
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 2. Ünite Ünite Kavrama Testi Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 68 Cevapları
1. Aşağıda insan iskelet sisteminde yer alan kemik türlerinin en, boy ve kalınlık durumları gösterilmiştir. Buna göre,
I. Vücudumuzun en uzun kemiği, L kemik türüne örnek verilebilir. II. M kemik türleri birbirine oynamaz eklemlerle bağlanabilir. III. K kemik türüne, ayak ve el bilek kemikleri örnek verilebilir.
yargılarından hangileri doğrudur?
A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III D) I, II ve III
Cevap: D ŞIKKI
2. Kanda üç farklı kan hücresi bulunur. Bu hücrelerin farklı görevleri olması sebebi ile yapılarında da farklılıklar vardır. Bu hücrelere ilişkin bazı özellikler aşağıda verilmiştir.
Buna göre K, L ve M hücreleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Kanda sayısı en az olan L hücresidir.
B) M hücrelerinin temel görevi mikroplarla savaşmaktır.
C) Yapılarındaki maddeden dolayı kana rengini veren K hücresidir. D) Bir damla kanda K hücresinin sayısı, L hücresinin sayısından daha azdır.
Cevap: D ŞIKKI
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 69 Cevapları
3. Vücudumuzda sindirime uğrayan bazı besin maddelerinin sindirim özelliklerine ilişkin aşağıdaki şema hazırlanmıştır. Şemada I numaralı alana sadece karbonhidratların, II numaralı alana sadece proteinlerin, III numaralı alana sadece yağların ve IV numaralı alana da bu üç besin grubunun sindirimini ilgilendiren özellikler yazılacaktır.
Buna göre I, II, III ve IV numaralı alanlara yazılabilecek ifadeler ile ilgili aşağıdakiler- den hangisi söylenebilir?
A) I numaralı alana “Kimyasal sindirimi midede başlar.” yazılabilir.
B) II numaralı alana “Kimyasal sindirimi ince bağırsakta başlar.” yazılabilir.
C) III numaralı alana “Fiziksel sindirimi sadece ince bağırsakta olur.” yazılabilir. D) IV numaralı alana “Fiziksel sindirimi ağızda başlar.” yazılabilir.
Cevap: D ŞIKKI
4. Aşağıda solunum sistemi şemasındaki bazı yapılar harfler ile gösterilmiştir. Bu yapılar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) L yapısı sadece kaslardan oluşmuş güçlü bir yapıdır. B) N yapısının kasılması M yapısının hacmini artırır.
C) N yapısının güçlü ve dayanaklı olmasını yapısındaki kıkırdak sağlar.
D) K yapısı hava ile kanın arasında gaz alışverişinin gerçekleştiği yapıdır.
Cevap: B ŞIKKI
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 70 Cevapları
5. Büşra Öğretmen, orta bölmesinde numaralandırılmış toplar bulunan ‘‘Doğru-Yanlış Ayracı’’ adında üç bölmeli bir kap tasarlamış ve bu kabı sınıfa getirmiştir. Daha sonra aşağıdaki tabloda yer alan soruları bir öğrencisine yöneltmiştir (Topların numaraları ile soruların numaraları birbiriyle ilişkilidir.). Öğrenci, bu soruları okumuş ve aşağıdaki yanıtları vermiştir. Öğretmen, öğrencinin cevaplarını değerlendirmiş ve cevap doğru ise kaptaki ilgili topu sağ bölmeye, cevap yanlış ise kaptaki ilgili topu sol bölmeye koymuştur.
Buna göre doğru-yanlış ayracının son hâli aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Cevap: A ŞIKKI
6. Görselde dolaşım çeşitleri K ve L harfleri ile gösterilmiştir. Buna göre dolaşım çeşitleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Beyne kan gitmesini L dolaşımı sağlar.
B) Görselde kirli kan, mavi renkte gösterilmiştir. C) L dolaşımında kalbin sol tarafı etkili değildir.
D) K dolaşımında kalbin sağ ve sol tarafı görev alır.
Cevap: C ŞIKKI
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 71 Cevapları
7. Bazı bireyler acil bir durumda aralarında gerçekleşebilecek kan alışverişi ile ilgili aşağıdaki yorumları yapıyorlar. Buna göre bireylerin kan grupları aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) B Rh(+) B Rh(+) AB Rh(+) A Rh(+) B Rh(+)
B) B Rh(+) B Rh(+) AB Rh(+) B Rh(+) AB Rh(+) C) A Rh(+) B Rh(+) B Rh(+) B Rh(+) A Rh(+)
D) A Rh(+) B Rh(+) B Rh(+) A Rh(+) A Rh(+)
Cevap: C ŞIKKI
8. Görselde solunum sistemine ait bir model numaralandırılarak verilmiştir. Modeldeki numaralandırılmış kısımlarla ilgili bazı öğrencilerin yorumları aşağıdaki gibidir.
Ziya: II numaralı yapıda oksijen ve karbondioksit değişimi gerçekleşir. I numaralı yapı da kasılıp gevşeyerek bu olaya yardımcı olur.
Asiye: III numaralı yapı, IV numaralı yapıdan gelen havanın ilgili yapılara iletilmesini sağlar.
Buna göre yorum yapan öğrencilerle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenemez?
A) Ziya I ve II numaralı yapıların görevini doğru söylemiştir. B) Asiye III ve IV numaralı yapıların görevini karıştırmıştır.
C) Ziya akciğer ve diyaframı modeldeki yapılarla doğru eşleştirmiştir.
D) Asiye IV numara yerine II numarayı kullansaydı yorumu yine doğru olurdu.
Cevap: B ŞIKKI
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 72 Cevapları
9. K, L ve M besin öğelerinin sindirildiği organlar ve öğrencilerin bu besin öğeleriyle ilgili tahminleri aşağıda verilmiştir. Buna göre öğrencilerin tahminleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Ali’nin tüm tahminleri doğrudur. B) Ayşe’nin bir doğru tahmini vardır.
C) Timur’un tüm tahminleri hatalıdır.
D) Fatma’nın tahminlerinden biri hatalıdır.
Cevap: B ŞIKKI
10. Vücuttaki tüm hücrelerin besin ve oksijen ihtiyacının karşılanmasında görev alan yapılardan biri de kandır. Kan, hücrelerdeki yaşamsal faaliyetler sonucu oluşan zararlı atık maddelerin ve karbondioksidin taşınmasını sağlar. Aşağıda kanı oluşturan yapılar ve hücreler ile ilgili bir şema verilmiştir.
Buna göre şemada I, II ve III ile gösterilen kutularla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) I numara ile gösterilen yapının %90’ı sudan oluşur. B) III numara ile gösterilen yapı, kanın pıhtılaşmasında görev alır.
C) Vücudu mikroplara karşı savunmada görev alan yapı, II numara ile gösterilen yapı olabilir.
D) Kana kırmızı rengini veren yapı, II numara ile gösteriliyor ise III numaralı yapı beyaz renklidir.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-5 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 65, 66, 67
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-5 Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 65-66-67 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 65-66-67
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 65 Cevapları
Atık maddeleri vücuttan uzaklaştıran yapı ve organlar aşağıda verilmiştir. Bu organların vücuttan uzaklaştırdıkları atık maddeler K, L, M ve N harfleri ile gösterilmiştir. Bu maddeleri vücuttan uzaklaştırabilen organlar “+” ile işaretlenmiştir.
Soru : Tabloya göre aşağıdaki ifadeleri doğru tamamlayan sözcüklerin altını çiziniz.
Cevap:
1. tuz
2. karbondioksit
3. sindirim atığı
4. su
5. fazladır
6. aynıdır
7. hatasız
8. akciğer
9. L
10. böbrek ve deri
11. K ve M
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 66 Cevapları
1. Aşağıda insanda boşaltım sistemine ait bir modeldeki yapı ve organlar numaralandırılarak verilmiştir. Bu yapı ve organlarla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
A) Oluşan idrar böbreklerden II’ye geçer.
B) İdrarın bir süre depolandığı yapı IV’tür.
C) I’e gelen kan üre yönünden fakirdir.
D) Üreter, Il’de oluşan idrarın Ill’e iletildiği yapıdır
Cevap: A ŞIKKI
2. Bir öğrenci; pet şişe, pipet ve huni kullanarak aşağıdaki boşaltım sistemi modelini oluşturmuştur. Öğrenci bu modelde şişelerin kapak kısmına süzgeç kâğıdı takmıştır. Bu modelle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Pet şişeler boşaltım olayının başladığı yapıyı temsil eder.
B) Pipetler; böbrekte oluşan idrarı, idrar kesesine taşıyan yapıyı temsil eder. C) Huninin dar kısmıyla üreter temsil edilmiştir.
D) İdrarın biriktirildiği yapıyı huninin geniş kısmı temsil eder.
Cevap: C ŞIKKI
3. Atık maddelerin boşaltım sistemi tarafından uzaklaştırılması sırasında gerçekleşen bazı olaylar aşağıda karışık olarak verilmiştir.
I. İdrar, üreterden geçer. II. İdrar, üretraya geçer. III. İdrar, bir süre idrar kesesinde bekletilir. IV. Atık maddeler süzülür.
Buna göre olayların gerçekleşme sırası aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A) IV – I – II – III B) IV – I – III – II
C) II – III – I – IV
D) II – IV – I – III
Cevap: B ŞIKKI
4. Aşağıda boşaltım sisteminde görevli bir organ verilmiştir. Bu organ görevini tam olarak yerine getiremezse aşağıdakilerden hangisi gerçekleşebilir?
A) Tuzun fazlası ve glikoz, vücuttan daha kolay atılır.
B) Vücutta su ve mineral dengesi daha hızlı sağlanır. C) Zararlı atık maddeler kanda daha çok birikir.
D) Kandaki besin ve atık madde dengesi sağlanır.
Cevap: C ŞIKKI
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 67 Cevapları
5. Aşağıdaki tabloda atık maddeleri vücuttan uzaklaştıran organlar K, L, M ve N harfleri ile verilmiştir. Bu organlarla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) N, atık maddeleri idrar ile uzaklaştırır.
B) L ile karbondioksit de atılabilir.
C) M’deki atık maddeler idrar kesesinde birikir. D) K’deki atık maddeler üreter ile taşınır.
Cevap: D ŞIKKI
6. Bir öğretmen, boşaltım sistemi yapılarını temsil eden semboller ve yapıların özelliklerinin yer aldığı kartları öğrencilerine dağıtmıştır. Öğrenciler bu sembolleri kullanarak aşağıdaki boşaltım sistemi modellerini oluşturmuştur.
Öğrencilerin oluşturduğu modellerle ilgili aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yanlıştır?
A) Mert, kandaki üreyi temizleyen yapıya ait sembolü doğru yere yerleştirmiştir.
B) Mert; böbrekteki idrarı, idrar kesesine taşıyan yapıya ait sembolü doğru yerleştirmiştir. C) Masal’ın modelinin doğru olabilmesi için idrar kesesi ve böbreği temsil eden semboller yer değiştirmelidir.
D) Yusuf, modelini oluştururken üreter ve üretrayı temsil eden sembollerin yerleşiminde hata yapmıştır.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63, 64
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 62-63-64 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 62-63-64
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 62 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutuların içindeki uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Vücudun ihtiyacı olan besin maddeleri kan yoluyla yapı ve organlara taşınır. Besin, vücutta yaşamsal olayların gerçekleştirilmesi sırasında kullanılır ve bir kısmı atık maddelere dönüşür. Bu maddelerin vücuttan uzaklaştırılması gerekir. Bu olaya boşaltım adı verilir. Atık maddeler vücuttan boşaltım sistemi yapı ve organları tarafından uzaklaştırılır.
Boşaltım sistemi organlarından olan böbrek karın boşluğunun arka tarafında, belimizin iki yanında yer alır. Bu organın şekli fasulyeye benzer. Böbreğe gelen kan, böbrekteki ilgili birimler tarafından süzülür böylece atık maddeler kandan ayrılmış olur.
Kanın böbrekte süzülmesiyle açığa çıkan maddeler idrar adı verilen boşaltım atığını oluşturur. Bu boşaltım atığında su, tuz, vitamin, mineral ve üre gibi maddeler bulunur. Böbreklerde oluşan idrar, üreter adı verilen ince, uzun bir kanal yardımıyla idrarın biriktiği idrar kesesine taşınır. Kaslı ve esnek olan bu yapı, idrar kesesidir. Bir süre idrar kesesinde depolanan idrar üretra yardımı ile vücut dışına atılır.
Böbrek dışında atık maddeleri vücuttan uzaklaştıran farklı organlar da vardır. Akciğer, deri ve kalın bağırsak boşaltım sisteminde yer almamalarına rağmen atık maddelerin vücuttan uzaklaştırılmasında görev alırlar. Deri, terleme olayı ile vücudumuzda oluşan atık maddeleri ve tuzu, su yardımıyla vücut dışına atar. Akciğerler ise su buharı ve karbondioksidi soluk verme olayı ile vücut dışına verir. Su ve sindirim atıkları kalın bağırsak tarafından dışkı şeklinde vücuttan uzaklaştırılır.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 63 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğunu belirleyerek uygun kutuyu işaretleyiniz.
Cevap:
(Yanlış) Sağlıklı bir insanın idrarında bol miktarda glikoz bulunur.
(Doğru) Terleme sayesinde vücudun ısı dengesi sağlanmış olur.
(Yanlış) Su, sadece böbrekler tarafından vücuttan uzaklaştırılan bir atık maddedir.
(Doğru) Üretra, idrarın vücuttan dışarı atılmasını sağlayan yapıdır.
(Doğru) İdrar, vücut dışına atılıncaya kadar idrar kesesinde depolanır.
(Yanlış) Akciğer solunum sırasında üreyi vücuttan uzaklaştırır.
(Doğru) Terleme ile vücuttaki suyun ve tuzun bir kısmını vücuttan uzaklaştıran organ deridir.
(Doğru) Vücutta bulunan atık veya fazla maddelerin vücuttan uzaklaştırılmasına boşaltım denir.
(Yanlış) Vücutta sindirim sonucu oluşan katı atık maddeler böbrek yardımı ile vücut dışına atılır.
(Doğru) Boşaltımda görev alan organların tümü, atık maddelerin yanında suyu da vücuttan uzaklaştırır.
(Doğru) Üreter, böbreklerde oluşan idrarın idrar kesesine taşınmasını sağlayan yapıdır.
(Yanlış) Boşaltım sisteminde yer alan idrar kesesi kandaki atık maddeleri süzerek idrar oluşturur.
(Doğru) Kalın bağırsak sindirim sonucu oluşan besin atıklarının, suyun ve safranın vücuttan dışarı atılmasını sağlar.
(Yanlış) Böbrekler sayesinde karbondioksit, suyun fazlası, sindirim atıkları ve üre gibi maddeler vücuttan uzaklaştırılır.
(Doğru) Vücudun boşaltım gerçekleştirerek sağlıklı kalabilmesi için düzenli ve yeterli miktarda su tüketmesi gerekir.
(Doğru) Atık maddeler, vücut tarafından kullanılmayan ve biriktiğinde vücuda zarar verebilen maddelerdir.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 64 Cevapları
Aşağıdaki görselde boşaltım sistemi yapı ve organları numaralandırılarak verilmiştir.
Soru : Bu yapı ve organların isimlerini ve görevlerini tabloya yazınız.
Cevap:
I. Böbrek – Kandaki zararlı atık maddeleri süzerek idrar oluşturur.
II. Üreter – Oluşan idrarı idrar kesesine taşır.
III. İdrar kesesi – Oluşan idrarın bir süre bekletildiği yapıdır.
IV. Üretra – İdrarın vücut dışına atıldığı yapıdır.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 40, 41, 42, 43
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 40-41-42-43 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 40-41-42-43
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 40 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutuların içindeki uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Besinlerin kana geçebilecek kadar küçülmesi sindirim sayesinde mümkün olur. Bu olay fiziksel ve kimyasal sindirim olarak iki farklı şekilde gerçekleşir. Bu olayı gerçekleştirmek üzere bir araya gelen yapı ve organların oluşturduğu sisteme ise sindirim sistemi adı verilir.
Fiziksel sindirimde dişler, kaslar ve safra sıvısı görev alır. Ağız, mide ve ince bağırsakta fiziksel sindirim gerçekleşir.
Kimyasal sindirim enzim adı verilen sıvılar yardımıyla gerçekleştirilir. Kimyasal sindirimin gerçekleştiği organlar ağız, mide ve ince bağırsaktır. Ağızda kimyasal sindirimi gerçekleşen besin ögesinin karbonhidrat, midede kimyasal sindirimi gerçekleşen besin ögesinin ise protein olduğu söylenebilir. Kimyasal sindirime uğrayabilen diğer bir besin ögesi olan yağlar ise ince bağırsakta sindirilir. Ayrıca ince bağırsakta karbonhidrat ve proteinlerin de kimyasal sindirimi gerçekleşir. Pankreasta üretilen ve ince bağırsakta kimyasal sindirim yapılmasını sağlayan sıvı pankreas öz suyu olarak adlandırılır.
Besin ögelerinin ince ve kalın bağırsakta kana geçmesi olayına emilim denir. İnce bağırsakta emilimin daha fazla olması için emilim yüzeyini artıran özel yapılar bulunur. Vitamin, mineral ve su sindirime uğramadan kana geçer.
Salgıladıkları sıvılarla sindirime yardımcı olan organlar pankreas ve karaciğerdir. Karaciğer, salgıladığı safra sıvısı sayesinde yağların fiziksel sindirimini gerçekleştirir.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 41 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğunu belirleyerek uygun kutuyu işaretleyiniz.
Cevap:
(Yanlış) Kasılma ve gevşeme hareketiyle besinleri karıştıran organ, yağların kimyasal sindirimini gerçekleştirebilir.
(Yanlış) Yağların fiziksel sindirimini gerçekleştiren salgı, sindirim sisteminin en uzun organı tarafından üretilir.
(Doğru) Sindirimin amacı, besinleri küçük yapı taşlarına ayırarak besinlerin kana karışmasını sağlamaktır.
(Doğru) Kimyasal sindirim olayı, çiğneme sayesinde besinleri fiziksel sindirime uğratan organda da gerçekleşebilir.
(Doğru) Karbonhidratların kimyasal sindiriminin başladığı organ, yağların kimyasal sindirimini gerçekleştiremez.
(Yanlış) Tükürük salgısı, hem karbonhidratların hem de yağların kimyasal sindirimini başlatır.
(Yanlış) Yağların kimyasal sindirimini sağlayan salgı safra kesesinde üretilir.
(Doğru) Kas hareketleriyle bir çeşit sindirim sağlayabilen organlar, ağız ve midedir.
(Doğru) Yemek borusu, besinleri proteinlerin kimyasal sindiriminin başlatıldığı organa iletir.
(Doğru) Yutak, yutkunma hareketi ile ağızdan gelen besinlerin soluk borusuna geçişini engeller.
(Doğru) Bir kanal yardımıyla ince bağırsağa gönderilen sindirim salgıları, sindirime yardımcı organlar tarafından üretilir.
(Doğru) Yağların hem fiziksel hem de kimyasal sindirimi aynı organ tarafından gerçekleştirilebilir.
(Yanlış) Su, vitamin ve minerallerin son kez emildiği organ ince bağırsaktır.
(Yanlış) Sindirim sisteminin son iki organı sırasıyla ince bağırsak ve anüstür.
(Yanlış) Pankreas tarafından üretilen sindirim enzimi, bir kanal yardımı ile kalın bağırsağa dökülür.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 42 Cevapları
Görselde sindirim sistemine ait bazı yapı ve organlar numaralandırılarak gösterilmiştir.
Soru : Tabloda bu yapı ve organlardan bazılarının numaraları, isimleri ve görevleri bulunmaktadır. Buna göre tabloda boş bırakılan bölümleri doldurunuz.
Cevap:
5 / İnce Bağırsak
4 / Proteinlerin kimyasal sindirimini gerçekleştirir.
Ağız / Karbonhidratların kimyasal sindirimini gerçekleştirir.
3 / Yemek Borusu
6 / Vitamin, mineral ve suyun emilimini sağlayan yapıdır.
Karaciğer / Yağların fiziksel sindirimini gerçekleştiren safra sıvısını salgılar.
9 / Pankreas
2 / Besinlerin ağızdan yemek borusuna iletilmesini sağlar.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 43 Cevapları
Aşağıda sindirim sisteminin bazı yapı ve organlarına ait açıklamalar verilmiştir. Bu açıklamaların altında ilgili yapı ve organın ismi kutulara gizlenmiştir.
1. Buna göre aşağıdaki soruların cevaplarını ilgili kutulara yazınız.
Cevap:
a. Proteinlerin kimyasal sindiriminin başladığı organ hangisidir? : Mide
b. Karbonhidratların kimyasal sindiriminin başladığı organ hangisidir? : Ağız
c. Safra sıvısı ve pankreas öz suyunun gönderildiği organ hangisidir? : İnce Bağırsak
ç. Vitamin, mineral ve suyun emiliminin gerçekleştiği organ hangisidir? : Kalın Bağırsak
d. Besinleri yutaktan mideye ileten kaslı yapı hangisidir? : Yemek Borusu
e. Besinlerin ağızdan yemek borusuna aktarıldığı yapı hangisidir? : Yutak
f. Besin içeriklerinin ince bağırsaktan kana geçişini sağlayan olay hangisidir? : Emilim
2. Kutularda bulunan sayılara denk gelen harfleri aşağıdaki kutulara yerleştiriniz. Yerleştirme sonucu adını bulduğunuz yapıların sindirimdeki görevlerini altlarındaki boşluğa yazınız.
Cevap:
KaraciğerSindirimdekiGörevi: Yağların fiziksel sindirimini sağlayan safra sıvısını üreterek sindirime yardımcı olur.
Pankreas : Sindirimdeki Görevi: Karbonhidrat, protein ve yağların kimyasal sindirimini sağlayan pankreas öz suyunu üreterek sindirime yardımcı olur.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 44, 45
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 44-45 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 44-45
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Fen bilimleri öğretmeni ‘‘Topla Puanları, Al Yıldızları!’’ adlı bir oyun tasarlamıştır. Bu oyunda öğretmen bir kartona çizdiği kutulara sindirim sistemi ile ilgili sorular yazmış, kutuların dış kısmına ise yıldız sembolleri yerleştirmiştir. Öğretmen oyun kurallarını, oyununun alt bölümüne yazmıştır. Öğrencilerden; Ali, Mert ve Eda oyunu oynamak için gönüllü olmuştur.
OYUNUN KURALLARI
– Yarışmacılar, pulları başlangıç noktasından belirtilen okların yönünde ilerletecektir.
– Pullar, zarlarda gelen sayılara göre ilerletilecektir.
– Pullar ilerletilirken pulun bulunduğu kutu, ilerlemeye dâhil edilmeyecektir.
– Oyuna katılan yarışmacıların üç kez zar atma hakkı olacaktır.
– Soru doğru cevaplandığında ilgili kutunun dış kısmındaki yıldızlar toplanacaktır.
– En çok yıldızı toplayan yarışmacı oyunu kazanacaktır.
Soru : Etkinlikle ilgili aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
1. En çok yıldızı hangi öğrenci toplamıştır?
Cevap: Eda
2. Hatasız cevaplamalar yapıldığında hangi öğrenciler aynı cevabı iki kez vermiş olur?
Cevap: Ali
3. En az yıldızı hangi öğrenci toplamıştır?
Cevap: Ali
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Aşağıda sindirim sistemine ait yapı ve organlar semboller ile gösterilmiştir. Bu semboller yukarıdan aşağıya doğru sindirimin başladığı organdan, bittiği organa kadar sıralanmıştır. Görselde verilen dört katlı bina modelinin her katı farklı sindirim yapı ve organlarının yerleşeceği şekilde tasarlanmıştır. Her katın yanında o kata gelmesi gereken yapı ve organlara ait özellikler verilmiştir. Örnek olarak üçüncü kata sindirime yardımcı organların sembolleri yerleştirilmiştir.
Soru : Bu görsel ve sembolleri inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdaki semboller hangi yapı ve organları temsil etmektedir?
Cevap:
“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 44-45 Cevapları”
2. Birinci kata sembolleri yerleştirilecek yapı ve organların isimleri nelerdir?
Cevap:
2. İnce ve kalın bağırsak
3. İkinci kata sembolleri yerleştirilecek yapı ve organların isimleri nelerdir?
Cevap:
3. Ağız, mide, ince bağırsak
4. Üçüncü kata yerleştirilen semboller, hangi yapı ve organları temsil etmektedir?
Cevap:
4. Bu şekiller pankreas ve karaciğeri temsil etmektedir. Ürettikleri salgılarla sindirime yardımcı olurlar
5. Dördüncü kata sembolleri yerleştirilecek yapı ve organların isimleri nelerdir?
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Kavrama Testi-2 Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 46-47 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 46-47
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 46 Cevapları
1. Aşağıdaki tabloda sindirim sisteminde bazı organlarla ilgili bilgi verilmiştir. Tablodaki numaralı yerlere gelecek kelimeler ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) I numaralı kutuya “Yok” yazılmalıdır. B) II numaralı kutuya “Ağız” yazılmalıdır.
C) III numaralı kutuya “Yok” yazılmalıdır.
D) IV numaralı kutuya “Protein” yazılmalıdır.
Cevap: B ŞIKKI
2. Aşağıda sindirim sisteminin gerçekleştirdiği bazı olaylar numaralandırılarak verilmiştir.
I. Safra sıvısı kullanılarak yağlar fiziksel olarak sindirilir. II. Besinler ağızdan yemek borusuna aktarılır. III. Mide öz suyu kullanılarak proteinlerin sindirimi başlatılır.
Bu bilgilerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) II numaralı olay, III numaralı olaydan önce gerçekleşir.
B) I numaralı olay, ince bağırsakta meydana gelir.
C) II numaralı olayı gerçekleştiren yapı yutaktır. D) III numaralı olay, fiziksel sindirime örnek verilebilir.
Cevap: D ŞIKKI
3. K, L, M sindirim sistemi organları ve bu organların gerçekleştirdiği sindirim türleri aşağıdaki tabloda verilmiştir. Organlarda ilgili sindirim gerçekleşiyorsa “+’’, gerçekleşmiyorsa “-” konularak tablo doldurulmuştur. Bu organlarla ilgili,
I. Pankreas, K’ye sindirim enzimlerini gönderir. II. M, yutak ile mide arasında yer alan organ olabilir. III. L’de karbonhidratların kimyasal sindirimi gerçekleşebilir.
yargılarından hangileri doğrudur?
A) Yalnız I B) I ve II
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: B ŞIKKI
4. Aşağıdaki görselde karaciğer ve pankreas numaralandırılarak gösterilmiştir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) I numaralı yapı, kimyasal sindirim için salgı üretir.
B) II numaralı yapı, yağların fiziksel sindirimini sağlayan salgı üretir.
C) I numaralı yapı, besinleri ince bağırsağa gönderir. D) İki yapı da salgılarını ince bağırsağa gönderir.
Cevap: D ŞIKKI
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 47 Cevapları
5. Aşağıda sindirim sistemi organlarını temsil eden ve çeşitli malzemelerle oluşturulmuş modelde, bir portakala uygulanan işlem basamakları verilmiştir. Bu modelde verilen malzeme ve işlem basamaklarıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) 1. işlemde keskin uçlu pervaneler, fiziksel sindirim olayının gerçekleşmesini temsil eder.
B) 2. işlemde temsil edilen organ, sindirim kanalında yemek borusu ile ince bağırsağın arasında yer alır.
C) 3. işlemde peçetedeki renk değişimi, modellenen organda emilimin gerçekleştiğini temsil eder. D) 4. işlemde temsil edilen organ, sindirim sisteminin en uzun organıdır.
Cevap: D ŞIKKI
6. Kerem, üç farklı kabın içine kimyasal sindirim gerçekleştirdiği bilinen çeşitli enzimler koyarak deney yapmak ister. I. kaba et, tereyağı ve makarna ekler. Bir süre sonra bu kapta yalnızca etin sindirildiğini tespit eder. Sindirilemeyen besinlerin aktarıldığı II. kapta ise yalnızca makarnanın sindirime uğradığını belirler. III. kaba aktarılan tereyağının da bir süre sonra sindirildiğini görür.
Buna göre Kerem’in yaptığı deneyle ilgili aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yanlıştır?
A) II. kaptaki enzim, tükürük sıvısıdır.
B) III. kaptaki enzim, pankreas öz suyudur.
C) I. kapta, midede gerçekleşen kimyasal sindirim modellenmiştir. D) III. kaptaki enzim, I’e alınsaydı II. kaba et ve makarna aktarılabilirdi.
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50, 51
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 48-49-50-51 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 48-49-50-51
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 48 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutuların içindeki uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Vücut hücrelerine besin ve oksijen taşıyan, oluşan atık maddeleri ve karbondioksidi hücrelerden uzaklaştıran yapı ve organların oluşturduğu sisteme dolaşım sistemi denir. Bu sistem kalp kan ve damarlardan oluşur.
Kalp, göğüs boşluğunda ve iki akciğerin arasında bulunur. Kalp dört odacıktan oluşur. Oksijen oranı fazla olan kana temiz karbondioksit oranı fazla olan kana ise kirli kan denir. Kalp kasılıp gevşerken vücuda kan pompalar, bu sırada oluşan etki atardamarlardan hissedilebilir. Buna nabız denir. Kalbin kasılıp gevşemesi ile atardamarların iç yüzeyinde basınç oluşur, buna tansiyon denir.
Kan, vücutta kan damarları aracılığıyla dolaşmaktadır. Kan damarları; atardamar, toplardamar ve kılcal damarlar olmak üzere üç çeşittir. Atardamarlar kalpten kanı götüren, toplardamarlar ise kalbe kan getiren damardır. Kılcal damarlar; atardamarlar ve toplardamarları birbirine bağlayan, hücreler ile kan arasında madde geçişini gerçekleştiren yapıdır. Kan akış hızı en yavaş olan damar türüdür.
Damarların içerisinde dolaşan kırmızı sıvıya kan denir. Kanın içerisinde atık maddeler, hormonlar ve besin içerikleri bulunur. Kan, madde taşınmasında görevlidir. Kan hücreleri; alyuvar akyuvar ve kan pulcukları olmak üzere üç çeşittir. Alyuvarlar karbondioksit ve oksijen taşır. Akyuvarlar, vücudu mikroplara karşı korur. Yaralanma sırasında kan pulcuğu kanın pıhtılaşmasını sağlar.
Kalp ile vücudun diğer organ ve yapıları arasında gerçekleşen kan hareketine kan dolaşımı denir. Bu hareket, büyük ve küçük kan dolaşımı olarak iki çeşittir. Büyük kan dolaşımı, kalp ile vücut arasında gerçekleşir; küçük kan dolaşımı, kalp ile akciğerlerin arasında gerçekleşir. Büyük kan dolaşımı kalbin sol tarafında başlarken küçük kan dolaşımı ise kalbin sağ tarafında başlar.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğunu belirleyerek uygun kutuyu işaretleyiniz.
Cevap:
(Doğru) Kan, kan hücreleri ve kan plazması olmak üzere iki kısımdan oluşur.
(Yanlış) Kılcal damar, kalbe kan getiren damardır.
(Yanlış) Damarlar, yapı ve görevlerine göre atardamar ve toplardamar olmak üzere ikiye ayrılır.
(Doğru) Nabız, boyundaki atardamardan ya da el bileğinden ölçülebilir.
(Yanlış) Kalbin sağ tarafındaki odacıklarda temiz, sol tarafındaki odacıklarda ise kirli kan bulunmaktadır.
(Doğru) Tansiyon, kalp kaslarının kasılıp gevşemesiyle atardamarın iç yüzeyinde oluşan basınçtır.
(Yanlış) Alyuvar, vücudu mikroplara karşı koruyan kan hücresi çeşididir.
(Doğru) Yaralanmalarda oluşan kanamalar, kan pulcukları yardımıyla durdurulabilir.
(Doğru) Büyük kan dolaşımı, kalbin sağ üst odacığında sona erer.
(Doğru) Kalp ile akciğerlerin arasında gerçekleşen dolaşım, küçük kan dolaşımıdır.
(Yanlış) Kana kırmızı rengini akyuvarlar verir.
(Doğru) Kan bağışında bulunmak insanların hayatını kurtarır ve toplumsal dayanışmayı artırır.
(Yanlış) Kalp, karın boşluğunda yer alır.
(Yanlış) Hücrelerle kan arasındaki madde alışverişi atardamarlarda gerçekleşir.
(Yanlış) Kalp, yapısında bulunan kasların sayesinde isteğimizle ritmik çalışır.
(Doğru) Küçük kan dolaşımında kan oksijence zenginleşir.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 50 Cevapları
Aşağıda insan vücudundaki bir sistemi oluşturan yapılar ve bu yapıların özellikleri ile ilgili şema oluşturulmuştur. Bu şema üzerindeki boş bölümlere aşağıdaki kelimeler yerleştirilecektir.
1. Bu bölümleri uygun şekilde doldurunuz.
Cevap:
“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 48-49-50-51 Cevapları”
2. Bu sistemin vücuttaki görevini yazınız.
Cevap:
-Besin ve oksijeni vücuttaki yapı birimlerine taşımak.
-Yapı birimlerinde oluşan karbondioksit ve atık maddeleri ilgili organ ve yapılara taşımak.
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 51 Cevapları
Aşağıdaki malzemeler kullanılarak insanda dolaşım sistemini temsil eden bir model tasarlanmak istenmiştir.
Oluşturulan modelde hava, hava motorunun itici gücüyle belirtilen okların yönünde hareket etmektedir. Modelde hava filtresi havanın temizlenmesini, borular ise havanın iletilmesini sağlamaktadır.
Soru : Kartlarda verilen dolaşım sistemindeki yapı ve organların isimleri ile hazırlanan modeldeki malzemelerin isimlerini benzerliklerine göre eşleştiriniz.
Cevap:
“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 51 Cevapları”
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temelli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 52-53 MEB Yayınları”
6. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 52-53
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 52 Cevapları
Aşağıda I ve II numaralı şemalarda yer alan kutular kullanılarak dolaşım sistemi ile ilgili bir oyun tasarlanmıştır. Çizilen kutuların her biri dolaşım sisteminin yapı ve organlarını temsil etmektedir. Kutulardan bazılarının temsil ettiği yapı ve organlar aşağıda verilmiştir.
Oyunda I. şema büyük kan dolaşımını, II. şema küçük kan dolaşımını modellemek için kullanılacaktır. Kırmızı bayrağın bulunduğu kutular dolaşımın başladığı yapıyı, mavi bayrağın bulunduğu kutular ise dolaşımın tamamlandığı yapıyı temsil etmektedir.
Soru : a. Şemada kanın büyük ve küçük dolaşım sırasında izlediği yolu çizerek gösteriniz.
Cevap:
“6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 52-53 Cevapları”
Soru : b. Bu oyunla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Küçük kan dolaşımının modellendiği kutulardan her birinin temsil ettiği yapı ve organların isimleri nelerdir?
Cevap:
1 numaralı kutu: Sağ üst odacık
2 numaralı kutu: Sağ alt odacık
3 numaralı kutu: Sol üst odacık
4 numaralı kutu: Sol alt odacık
5 numaralı kutu: Akciğer atardamarı
7 numaralı kutu: Akciğer
6 numaralı kutu: Akciğer toplardamarı
2. Kirli kan taşıyan atardamarı temsil eden kutu hangisidir?
Cevap: 5 numaralı kutu
3. Temiz kan taşıyan toplardamarları temsil eden kutu hangisidir?
Cevap: 6 numaralı kutu
4. Kalpte oksijen yönünden zengin kan bulunduran odacıkları temsil eden kutular hangileridir?
Cevap: 3 ve 4 numaralı kutu
5. Kanın vücuda pompalanmasını sağlayan organa ait bölümler hangi kutularla gösterilmiştir?
Cevap: 1, 2, 3 ve 4 numaralı kutular
6. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 53 Cevapları
Sınıf zeminine kalp modeli çizen Nadire Öğretmen, öğrencilerinden modelin çeşitli bölümlerinin üzerinde durmalarını ister.
Öğretmen, öğrencilerine sınıf tahtasına yazdığı soruları yönelterek bulundukları konuma göre onlardan bu sorulara cevap vermelerini ister. Aşağıdaki tabloya öğrencilerin verdiği cevapları yazar. Başlangıçta her öğrenciye yirmişer puan verilecektir. Öğrenciler her doğru cevap için 20 puan alacak, yanlış cevaplarda ise 5 puan kaybedecektir.
Soru : Buna göre öğrencilerin aldığı puanları belirleyerek tabloya yazınız.