5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kültürel unsurların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenleri nelerdir? konusunu kısaca ele alacağız.
“Kültürel unsurların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Gelişen dünyaya ayak uyduramayan kültürel unsurlar yok olmaktadır. Bunların yerine farklı olaylar yer almaktadır.
Gelecekte torunlarımız bu olaylara kültürel unsur diyebilirler. İnsanların fikirleri ve düşünceleri değiştikçe kültürel unsurlar da değişmektedir.
“Kültürel unsurların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Kültürel unsurlarımız zaman içinde değişiklik göstermesinin sebebi insanların zamanla değişiyor olmasıdır. Değişen dünyada fikirlerimiz de değişiyor fikirler değiştikçe kültürel unsurlara bakış açımıza değişmektedir.
Bazı kültürel unsurlar hayatımızda gelişen dünyaya ayak uyduramadı için yok olmaktadır. bazıları ise değişiklik göstermektedir kültürel unsurlar yerine farklı kültürel unsurlar yer almaktadır gelecekte çocuklarımız bunları kültürel unsur diye yapmaya başlayacaklardır.
Aslında bir değişim değil de bir gelişim insanlar değiştikçe insanlara bağlı gelişen bir süreç olmaktadır. Bazı kültürler unsurlar ise insanların artık uygulamak istemediği ve buna gerek duymadığı kültürel unsurlardır.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kültürel özelliklerin toplumun birlik ve beraberliği için önemini açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız.
“Kültürel özelliklerin toplumun birlik ve beraberliği için önemini açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Kültürel özellikler toplumu birliği için çok önemlidir. Bir şeye sevinirken aynı şeyi yapıyor, bir şeye üzülürken de aynı tepkiyi veriyorsa insanlar arasında bir yakınlaşma olur bu da birlik ve beraberliği getirir.
“Kültürel özelliklerin toplumun birlik ve beraberliği için önemini açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Kültürel özellikler toplumun birlik ve beraberliği için çok önemlidir. Kültürel özellikler bizim bir de yapar çünkü birbirimize benzeyen insanları daha çok samimiyet hissederiz.
Ne kadar aynı olaylara seviniyor ve üzülüyor olaylara aynı şekilde tepki veriyorsak bu bizi diğer insanlara yakın hissettirir. Toplumda insanlar kültürel özelliklerle büyür onların bize dayattığı normlarla beraber yaşarız.
Bu bizim doğrularımız olmaya başlar. Kültürel özelliklerde bu doğrularımızı bir kısmıdır ve bize doğru gelen kişilerle birlik ve beraberlik içinde olmayı amaçlarız.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özellikler görülmesinin nedenleri nelerdir? konusunu kısaca ele alacağız.
“Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özellikler görülmesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Ülkemizde çeşitli farklı kültürel özelliklerin görülmesinin nedeni ülkemizin her bölgesinin farklı bir yaşam tarzı farklı düşüncelerin olmasından kaynaklanmaktadır.
“Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özellikler görülmesinin nedenleri nelerdir?” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Ülkemizin çeşitli yerlerinde farklı kültürel özelliklerin görülmesi farklı çeşit kültürlere sahip olmamızdan kaynaklanmaktadır.
Her insanın değerleri düşünceleri farklıdır ve bu da toplumların farklı olmasına sebebiyet vermektedir.
Bize daha zengin Kültürel değerler oluşturmamızı sağlar. Her ilin ve bölgenin kültürel özellikleri farklı bu da bizi çok kültürlü bir millet yapıyor.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Çevrenizdeki doğal varlıklar, tarihî eser ve nesnelere örnekler veriniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Çevrenizdeki doğal varlıklar, tarihî eser ve nesnelere örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
İzmir’de doğal ve tarihi yerleri örnek verecek olursam: Agora, Efes, pergama, clarus, Gölcük, balçova’nın termal suları, inciraltı Kent Ormanı İzmir Kuş Cenneti, hemoros Vadisi. Karagül Tabiat Parkı, Çiçekliköy ve Bozdağ Kemeraltı Çarşısı, tarihi asansör, Konak meydanı, Efes Antik Kenti gibi yerler vardır.
“Çevrenizdeki doğal varlıklar, tarihî eser ve nesnelere örnekler veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
İstanbul’da tarihi eser ve doğal varlıklara örnek verecek olursak: Dolmabahçe Sarayı, Topkapı Sarayı, Ayasofya, Yerebatan Sarnıcı, Kız Kulesi, Mısır Çarşısı. Galata Kulesi, Aya Yorgi Manastırı, Eyüp Sultan Camii, Haydarpaşa Garı, Karaburun sahili, Belgrad ormanları, İstanbul Boğazı, ayados ormanı, Haliç nehri, Kapalıçarşı, Bozdağ Su Kemeri, Çemberlitaş, ahirde singagogu örnek verebilirim.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılara örnekler veriniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılara örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılar çok büyüktür. Bunlardan bazıları yazıyı, tekerleği ve parayı bulmuşlardır. Bunların hepsi tarihimize yön veren çok önemli buluşlardır.
“Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin insanlığa yaptığı katkılara örnekler veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Mezopotamya ve Anadolu Medeniyetleri insanlığa katkılarına aslında saymakla bitmez. Birkaçını ele alırsak Frigler çengelli iğneyi bulmuştur. Sümerler yazıyı ve tekerleği bulmuşlardır ve Sümerler ziggurat adlı verilen çok katlı yapılar yaparak okul Ambar ve Gözlemevi olarak bunları kullanmışlardır.
Bu yaptığı gözlem evlerinde Ayın takvimini bulmuşlardır. Su kanalları yapmıştır. Lidyalılar parayı bularak ekonomiye yön vermişlerdir. Bu saydığımız buluşlar dünyaya insanlığa yön veren çok önemli buluşlardır. Bu buluşlar sayesinde hayatımızda kullandığımız ve yaptığımız her şeyi borçluyuz.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Kültürel Özelliklerimiz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 34, 35, 36, 37
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Kültürel Özelliklerimiz Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 34-35-36-37
Soru : Haritadan faydalanarak boş bırakılan yerleri uygun şekilde doldurunuz.
Cevap:
“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 34-35-36-37 MEB Yayınları”
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 35 Cevapları
Soru : Aşağıda görselleri verilen yiyeceklerin hangi şehirle özdeşleştiğini görselin üstündeki boşluğa yazınız.
Cevap:
Erzurum = Cağ Kebabı
Hatay = Künefe
Kayseri = Mantı
Balıkesir = Höşmerim Tatlısı
Trabzon = Mıhlama
Kahramanmaraş = Dondurma
Gaziantep = Baklava
Mersin = Tantuni
İzmir = Boyoz
Soru : Yaşadığınız çevrede yöresel olarak hangi yemekler yapılmaktadır? Yazınız.
Cevap:
Adana: Ciğer Şiş ve Adana Kebabı Adıyaman: Suğurma Afyon: Kaymak Ağrı: Sengeser Amasya: Amasya Çöreği Ankara: Bazlama Antalya: Bağaça Artvin: Civil Aydın: Çingen Pilavı Balıkesir: Pideli Paça Bilecik: Kömme Bingöl: Sorina Pel Bitlis: Avşor Bolu: Patatesli Ekmek ve Cevizli Kömeç Burdur: Gaze Böreği Bursa: Tahanlı, Kestane Şekeri Çanakkale: Ezine Peyniri Çankırı: Çullama Çorum: Yanıç Denizli: Biber Tatarı Diyarbakır: Örgü peyniri Edirne: Ekşimsi Biber ve Akıtma Elazığ: Şekerli Peynirli Ekmek Erzincan: Tulum Peyniri ve Kete Erzurum: Dut Pestil Çullaması Eskişehir: Cevizli Haşhaşlı Çörek Gaziantep: Baklava, Beyran ve Kebap Giresun: Giresun Yağlısı Gümüşhane: Siron Hakkari: Şaşi Hatay: Biberli Ekmek Isparta: Haşhaşlı Nokul Mersin: Çökelek Sıkması İstanbul: Sarıyer Börek İzmir: Boyoz ve Bomba Tatlısı Kars: Kars Kaşarı Kastamonu: Kel Simit Kayseri: Sucuk, Pastırma ve Kayseri Yağlaması Kırklareli: Kaçamak Kırşehir: Dönderme Kocaeli: Simit Konya: Yağ Somonu Kütahya: Tosunum Malatya: Kömbe Manisa: Pişi ve Manisa Kebabı Kahramanmaraş: Kelle paça Mardin: Mardin Çöreği Muğla: Muğla balı Muş: Otlu Çörek Nevşehir: Çömlek Peyniri Niğde: Kılan Böreği Ordu: Turşu Kavurması Rize: Minci Sakarya: Dart Samsun: Bafra Pidesi Siirt: Büryan Kebabı Sinop: Nokul Sivas: Kelle Tekirdağ: Tekirdağ Bulaması Tokat: Çemen Trabzon: Kuymak ve Hamsiköy Sütlacı Tunceli: Babuko Şanlıurfa: Salçalı yumurta ve Urfa Kebabı Uşak: Tarhanalı yumurta Van: Murtağa, Kavut ve Van Kahvaltısı Yozgat: Parmak Çörek Zonguldak: Malay Aksaray: Papara Bayburt: Kartal Kavurması Karaman: Divle Obruk Peyniri Kırıkkale: Omaç Batman: Kütülk Şırnak: Suryaz Bartın: Yumurtalı İsput Ardahan: Hasuta Iğdır: Patlıcan Reçeli Yalova: Yumurta Dolması Karabük: Göbü Kilis: Kahvaltılık Zahter Osmaniye: Söğürme Düzce: Mancar Diblesi
Soru : Görsellerden hangisi ya da hangileri yaşadığınız yerde yapılan yemeklere benziyor. Yörenizde
yapılan bir yemeğin yapılışını araştırıp arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Malzemeler
21 tane baklavalık yufka
İç harcı için;
200 gr az yağlı kıyma
1 soğan
2 yemek kaşığı tereyağı
1 yemek kaşığı zeytinyağı
80 gram kuş üzümü
1 çay kaşığı yenibahar
Yarım çay kaşığı tarçın
1 çay kaşığı karabiber
tuz
Yufkalarının arasına sürmek için;
100 gram eritilmiş tereyağı
1 buçuk çay bardağı su
Sarıyer Böreği Nasıl Yapılır?
1. Nemli bir bezin üzerine 1 adet baklava yufkası serin.
2. Yufkanın her yerini bir fırçayla ıslatın ve erittiğiniz tereyağını sürün.
3. Bir başka yufka daha serin ve aynı işlemi uygulayın.
4. Üçüncü yufkayı da serip aynı işlemi yaptıktan sonra şerit şeklinde kıyma harcını Sarıyer böreğinin üzerine koyun.
5. Nemli olan bezi kenarlarından tutarak yavaşça kaydırın ve yufkalara rulo şekli verin. Fırın tepsisine koyarken de U şeklinde olmasına dikkat edin.
6. Bütün yufkalar bitene kadar bu işlemi tekrarlayın.
7. En son böreklerin üzerine yumurta sarısı sürün ve elinizde kalan yağlı harcı da üzerinde gezdirin.
8. Önceden ısıtılmış 190° fırında üzerleri kızarıncaya kadar pişirin.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 36 Cevapları
Soru : Aşağıda farklı yörelere ait verilen tarihî evleri inceleyiniz. Evler arasındaki benzerlik ve farklılıkları bularak altındaki ilgili bölüme yazınız.
Cevap:
BENZERLİKLER : Az katlı olması, bahçesi olması, ferah olması
FARKLILIKLAR : Yapısal olarak farklılıklar
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 36 Cevapları
Soru : Aşağıdaki sarmal bulmacayı verilen ipuçlarından yararlanarak çözünüz.
Cevap:
1. İznik ve Kütahya’da yaygın olarak yapılan el sanatlarından biridir. = 1 – Çinicilik
2. Pastırması ile ünlü olan ilimizdir. = 2 – Kayseri
3. Çocukları uyutmak için belirli bir ezgi ile söylenen sözlerdir. = 3 – Ninni
4. Su üzerine yapılan geleneksel Türk el sanatıdır. = 4 – Ebru
5. Baharın başlangıcı olarak kutlanan bayramdır. = 5 – Nevruz
6. Anadolu’da yaygın olarak yapılan bir çorba çeşididir. = 6 – Tarhana
7. Dinî bayramlarımızdan biridir. = 7 – Kurban
8. Denizli, Burdur, Isparta çevresinde yaygın olarak kullanılan üflemeli çalgılardan biridir. = 8 – Sipsi
9. Evlenme, sünnet gibi törenlere verilen isimdir. = 9 – Düğün
10. Millî bayramlarımızdan biridir. = 10 – Cumhuriyet
11. Ankara ve çevresinde yaygın olarak oynanan bir halk oyunudur. =11 – Misket
12. Çocukların gözlerini bağlayarak oynadığı bir oyundur. = 12 – Körebe
13. “Bozkırın Tezenesi” unvanı ile bilinen halk ozanımızdır. = 13 – Neşet Ertaş
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Güzel Ülkem Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 31, 32, 33
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Güzel Ülkem Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 31-32-33
Soru : Aşağıda verilen görsellerin başlığını doğal varlık ise yeşile doğal varlık değilse maviye boyayınız.
Cevap:
Mavi: 15 Temmuz Şehitler Köprüsü – Deriner Barajı
Yeşil: Muradiye Şelalesi – Abant Gölü – Ilgaz Dağı – Kelebekler Vadisi
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 32 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin numarasını tarihî nesne, tarihî eser ve tarihî mekân kutularından uygun olanına yazınız.
Cevap:
Tarihî Nesne : 3, 4, 7, 10, 12
TarihîMekân : 2, 5, 8
Tarihî Eser : 1, 6, 9, 11
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 33 Cevapları
Soru : Aşağıdaki tabloda verilen varlıkların doğal varlık mı, tarihî varlık mı olduğunu belirleyip örnekteki gibi işaretleyiniz. Çevrenizde buna benzer varlıklar var ise yazınız.
Cevap:
Doğal Varlık = Pamukkale Travertenleri – Düden Şelalesi – Eğirdir Gölü – Ulubey Kanyonu – Manyas Kuş Cenneti –
Ihlara Vadisi – Uzungöl – Salda Gölü – Ölüdeniz – Peribacaları
Tarihî Varlık = Mevlâna Türbesi – Nemrut Dağı Heykelleri – Zeugma Antik Kenti – Sultan Ahmet Camii – Tuşpa
Kalesi – İshak Paşa Sarayı – Aspendos Tiyatrosu – Safranbolu Evleri – Truva Antik Kenti – Kız Kalesi –
Sümela Manastırı
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Tarihe Yolculuk Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 26, 27, 28, 29, 30
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Tarihe Yolculuk Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30
Soru : Anadolu ve Mezopotamya’da kurulan uygarlıklarla ilgili görseli inceleyiniz. Daha sonra uygarlığın kurulduğu bölgeyi uygarlıkların yer aldığı kutunun rengine boyayınız.
Cevap:
“5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 26 Cevapları”
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 27 Cevapları
Soru : Soruları okuyarak anagram bulmacayı (verilen kelimeden yeni kelime üretme) uygun şekilde doldurunuz.
Cevap:
1. Hititlerdeki kral, Tavananna ve soylulardan oluşan meclise verilen isimdir. = 1- Pankuş
2. Lidyalıların ticarette takas usulüne son veren buluşudur. = 2- Para
3. Friglerin icat etmiş olduğu çatallı iğneye verilen isimdir. = 3 – Fibula
4. Sümerlerin ulaşımı kolaylaştıran buluşudur. = 4 – Tekerlek
5. Babil şehrinin ana giriş kapısına verilen isimdir. = 5 – İştar
6. Doğu Anadolu’da kurulmuş olan Urartuların başkentidir. = 6 – Tuşpa
7. Kızılırmak yayı etrafında kurulan Hititlerin Boğazköy olarak da bilinen başkentinin diğer adıdır. = 7 – Hattuşaş
8. Babillerde kısasa kısas esası ile hazırlanan yazılı kanunları hazırlayan hükümdarın adıdır. = 8 – Hammurabi
9. Friglerin Ankara (Polatlı) yakınlarında bulunan başkentidir. = 9 – Gordion
10. Lidyalıların Manisa (Turgutlu) yakınlarında bulunan başkentidir. = 10 – Sard
11. Sümerlerin tarih çağlarını başlatan buluşudur. = 11 – Yazı
12. Hititlerin tanrılarına hesap vermek amacı ile tuttukları yıllıklardır. = 12 – Anal
13. Asma bahçeleri ve kuleleri ile ünlü Mezopotamya Uygarlığı’dır. = 13 – Babil
14. Asurluların başkenti olan ve tarihte ilk kütüphanenin kurulduğu yerdir. = 14 – Ninova
15. Mezopotamya’da alt katları depo, orta katları ibadet ve eğitim, üst katları gözlemevi olarak kullanılan tapınaklardır. = 15 – Ziggurat
16. Lidyalıların Batı Anadolu’dan başlayıp Mezopotamya’ya kadar uzanan ticaret amacı ile kullandığı yoldur. = 16 – Kral Yolu
17. Hititlerle Mısırlılar arasında imzalanan ve tarihin bilinen ilk yazılı antlaşmalarından biridir. = 17 – Kadeş
18. Deniz ticareti ile uğraşan Anadolu uygarlığıdır. = 18 – İyon
19. Friglerin dokunduğu her şeyi altına çevirdiğine inanılan efsanevi hükümdarıdır. = 19 – Midas
20. İyonlarda yetişmiş olan ünlü tıp bilginidir. = 20 – Hipokrat
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Soru : Anadolu ve Mezopotamya Uygarlıkları ile ilgili kavramlar verilmiştir. Verilen kavramın son harfinden hareketle konuyla ilgili kavramlar bulup yazınız.
Cevap:
Mezopotamya —> Anadolu —> Urartu
Hitit —> Tuşpa —-> Asur
Ziggurat —> Tapates —-> Site
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 29 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen görsellere ve bilgilere göre soruları cevaplayınız.
Parada kullanılan maden o döneme ait hangi bilgilere ulaşmamızı sağlayabilir?
Cevap: Ticaret, madenler, siyasi olarak ve yaşam hakkında bilgilere ulaşabiliriz.
Paranın bulunması ticari hayatı nasıl etkilemiş olabilir?
Cevap: Olumlu etkilemiş daha kolay ticaret yapmamızı sağlamıştır.
Fibulaya bakarak Friglerin hangi ekonomik faaliyetle uğraştığını yazınız?
Cevap: Maden işlemeciliği yapmışlardır.
Frigler fibulayı hangi amaçla kullanmış olabilirler?
Cevap: Günlük yaşamda kullanmışlardır.
Sümerlerin Ay’ı gözlemlemeleri hangi bilimle ilgilendiklerini gösterir?
Cevap: Gök bilimi yani Astronomi bilimi ile ilgilendiklerini göstermektedir.
Günümüze kadar fazla ziggurat kalmamasının sebepleri neler olabilir?
Cevap: İklim şartları ve tahrip edilmesi sonucunda kalmamışlardır.
Cevap: Sümerler sosyal ve ekonomik ilişkileri geliştirmek için yazıyı bulmuşlardır.
Sümerlerin yazıyı bulmasının sonuçları nelerdir?
Cevap: Sosyal olarak ve ekonomik olarak dünya içerisinde gelişmeler başlamıştır.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 30 Cevapları
Soru : Aşağıda Anadolu ve Mezopotamya’da kurulan uygarlıklara ait özellikler verilmiştir. Verilen özelliğin hangi uygarlığa ait olduğunu işaretleyiniz.