5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıÖğrendiklerimi Uyguluyorum Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Öğrendiklerimi Uyguluyorum Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 12-13
Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Metnin altındaki soruyu cevaplayınız.
Cevap:
Burunları sızlatan, dayanılması her geçen gün biraz daha zorlaşan çöp kokusu gittikçe şiddetini arttırıyordu. Her bir binanın önünde, küçük bir
tepeyi andıran çöp birikintileri, mahalleye gözdağı veriyordu…
Öyle ki hemen hemen her evden belediyeye şikâyet telefonları yağmış ancak bir türlü istenilen cevap alınamamıştı. Zehra da belediyeye şikâyet telefonu açan bu ailelerden birinin kızıydı. Derslerinde başarılı, sosyal yönü çok güçlü olan Zehra aynı zamanda da çevresinde yaşanan olaylara karşı son derece duyarlı bir çocuktu. Mahallede yaşanan çöp sıkıntısını da yakından takip ediyor, gelişmeleri ilgiyle izliyordu. Zehra tüm aile fertlerinin ve misafirliğe gelen komşularının veryansınlarını da pürdikkat dinliyordu. Zehra çekingen bir o kadar da kendinden emin hâliyle söze başladı:
“Ben ne yapmamız gerektiğini biliyorum. Belediyeye dilekçe yazmamız lazım. Sosyal Bilgiler dersinde öğrenmiştik. Bir sorun yaşadığımızda hakkımızı dilekçe ile aramalıyız. Özellikle resmî kurumlara tüm dilek ve şikâyetler dilekçe aracılığıyla iletilir. Sözlü başvurular bir anlam ifade etmez. Derdimizi yazıyla anlatmalıyız”. Ardından komşuları Hamdi Bey söze karıştı:
“Kim bizim dilekçemizi ciddiye alsın?” Ancak Zehra pes edeceğe benzemiyordu. Cesaretini toplayarak tekrar söze başladı. “Hayır, yanlış düşünüyorsunuz. Dilekçeyle başvurulan kurumun, otuz gün içinde dilekçe sahiplerine olumlu ya da olumsuz bir cevap vermesi gerekiyor. Aksi takdirde bu sefer de dilekçemize cevap verilmediğine dair bu kurumu gerekli mercilere şikâyet etme hakkımız doğuyor. Ancak bir şeye dikkat etmemiz gerek. O da hepimiz ayrı ayrı dilekçe yazmalıyız. Hep beraber yani topluca tek bir dilekçe yazarsak dilekçemiz kabul olmaz. Kısacası herkes şikâyetini ayrı ayrı dilekçelerle dile getirmeli”.
Bu açıklamalar üzerine odada bulunanlar “doğru aslında” diyerek Zehra’yı onayladılar. Ardından hepsi dilekçesini belediyeye ulaştırdı.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları
Aradan iki gün geçmişti ki dilekçeyle belediyeye başvuran ailelere birer resmî evrak geldi. Bu evrakta çeşitli sebeplerle çöplerin toplanamadığı, bu ihmalden ötürü özür dilendiği ve sorunun en kısa zamanda halledileceği yazıyordu. Bu gelişmeden sonra herkes rahat bir nefes almış, yüzlerde memnuniyet belirmişti.
Çok geçmeden özlenen çöp arabalarının sesi duyulmuş ve mahallede hummalı bir çalışma başlamıştı. Herkes evinin penceresine, balkonuna koşup sevinçle mahallelerinin tekrar eski temiz görüntüsüne kavuşmasını seyrediyordu. Zehra ise okul sıralarında öğrenilen bilgilerin hiç de gereksiz olmadığını, aksine hayatın akışı içinde bir yerlerde imdadımıza yetiştiğini aklından geçiriyordu.
Soru : Sosyal Bilgiler dersinde öğrendiği bilgilerin vatandaş olarak Zehra’ya ne tür katkıları olmuştur? Yazınız.
Cevap:
Sosyal Bilgiler dersinde öğrendiğim bilgiler lütfen vatandaş olarak Zehra’ya dilekçe yazmayı ve Dilekçenin ne işe yaradığı hakkında bilgi verebilirim.
Soru : Sosyal Bilgiler dersinde öğrendiklerinizin size ne gibi faydaları oldu? Örnekler veriniz.
Sosyal Bilgiler dersinde günümüzde sorunları nasıl çözüme ulaştıracağımız hakkında bir yol izleyeceğimiz hakkında bilgiler sosyal hayat hakkında bilgiler kültürümüz ve tarihimiz ile ilgili bilgiler ulusal bilincimizin yerine oturması fikir yürütmek saygı sevgi ve demokrasi gibi kavramlar hakkında bilgiler elde ettik.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sosyal Bilgiler dersinde öğrendiklerinizin size ne gibi faydaları oldu? Örnekler veriniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Sosyal Bilgiler dersinde öğrendiklerinizin size ne gibi faydaları oldu? Örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Sosyal Bilgiler dersinde öğrendiğimiz bilgilerden sorunları çözme yolunu nasıl izleneceği Hak arama sosyal hayata dair bilgiler kültürümüz hakkında bilgiler tarihimiz hakkında bilgiler elde ettik.
“Sosyal Bilgiler dersinde öğrendiklerinizin size ne gibi faydaları oldu? Örnekler veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Sosyal Bilgiler dersinde günümüzde sorunları nasıl çözüme ulaştıracağımız hakkında bir yol izleyeceğimiz hakkında bilgiler sosyal hayat hakkında bilgiler kültürümüz ve tarihimiz ile ilgili bilgiler ulusal bilincimizin yerine oturması fikir yürütmek saygı sevgi ve demokrasi gibi kavramlar hakkında bilgiler elde ettik.
5. Sınıf Matematik KitabıMilyonlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
5. Sınıf Matematik Kitabı Milyonlar Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Matematik Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21
Galaksimizde birçok gezegen vardır. Bu gezegenlerden bazılarının Güneş’e olan ortalama uzaklıkları aşağıdaki tabloda verilmiştir.
Soru : Siz bir astronot olsaydınız hangi gezegene yolculuk yapmak isterdiniz?
Cevap: Mars’a yolculuk yapmak isterdim.
Soru : Tablodaki sayıları okumaya çalışınız.
Cevap:
Merkür : 58 000 000 = Elli sekiz milyon
Dünya : 150 000 000 = Yüz elli milyon
Mars : 228 000 000 = İki yüz yirmi sekiz milyon
Soru : Milyon ve milyar sözcüklerini daha önce duydunuz mu? Örnekler veriniz.
Cevap: Evet duydum. Ailem haber dinlerken televizyondan milyon ve milyarlar sözcüklerini duydum.
1) Aşağıda verilen doğal sayıların okunuşlarını yazınız.
Cevap:
a) 1984: Bin dokuz yüz seksen dört
b) 593 201: Beş yüz doksan üç bin iki yüz bir
c) 70 423: Yetmiş dört bin yirmi üç
ç) 200 004: İki yüz bin dört
2 ) Aşağıda okunuşları verilen doğal sayıları yazınız.
Cevap:
a) On altı bin yetmiş üç: 16.073
b) İki bin yetmiş beş: 2075
c) Altı yüz seksen üç bin on yedi: 683.017
3) Tablodaki boşlukları uygun şekilde doldurunuz.
Cevap:
“5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları”
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları
Bunu Deneyelim Milyon Oluşturuyorum
Araç – Gereç: eş büyüklükte kesilmiş 9 adet kâğıt, kalem Birlikte Yapalım 1
• 1’den 9’a kadar olan rakamları birer kâğıda yazınız ve kâğıtları katlayarak karıştırınız.
• Sınıftan 6 arkadaşınızı belirleyerek rakamların yazılı olduğu birer kâğıt seçtiriniz ve seçtikleri kâğıtlardaki rakamlarla bir sayı oluşturmalarını isteyiniz. Oluşan 6 basamaklı sayıyı okuyunuz.
• Grubun dışından başka bir arkadaşınıza da yeni bir kâğıt seçtirerek grubun sol tarafına geçmesini isteyiniz.
Yeni oluşan sayı kaç basamaklıdır? Bu sayıyı okuyabiliyor musunuz?
Oluşan yeni sayıda farklı bölük veya basamaklar var mıdır?
Cevap:
Bu etkinliği sınıfta gruplar oluşturarak arkadaşlarınızla birlikte yapmanız gerekmektedir.
Soru : 1 000 001 sayısının okunuşunu yazınız.
Cevap:
Bir milyon bir
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları
Soru : Okunuşu “seksen iki milyon yüz yirmi sekiz” olan sayıyı yazınız.
Cevap:
Sayı : 82.000.128
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları
Soru : 9 basamaklı bir sayının değeri en yüksek basamağı hangisidir?
Cevap:
En büyük basamağı yüzmilyonlarbasamağı olarak ifade edebiliriz.
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
Oyun Zamanı Şifreyi Buluyorum
Soru : • Aşağıda istenenleri basamak değerleri tablosunda bularak, karşılık gelen harfleri belirleyiniz.
• Bulduğunuz harfleri şifre bölümüne yerleştiriniz ve şifreyi bulunuz.
Cevap: ŞİFRE : MİLYON
1. 49 753 sayısının binler bölüğündeki en küçük rakamın basamak değeri = (40.000 – M)
2. 316 145 267 sayısındaki en büyük rakamın basamak değeri = (7 – İ)
3. 678 179 244 sayısındaki en küçük rakamın basamak değeri = (100.000 – R/L)
4. 96 451 867 sayısının milyonlar basamağındaki rakamın basamak değeri = (6.000.000 – Y)
5. 201 638 256 sayısının binler bölüğündeki en büyük rakamın basamak değeri = (8.000 – O)
6. 530 056 009 sayısının milyonlar bölüğündeki en büyük rakamın basamak değeri = (500.000.000 N)
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
Soru : Siz de yukarıdaki sayıda verilen sıfır rakamlarının basamak değerlerini bulunuz.
Cevap:
1 = Yüz binler basamağı
0 = On binler basamağı
0 = Binler basamağı
0 = Yüzler basamağı
0 = Onlar basamağı
0 = Birler basamağı
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Soru : Verilen rakamlarla oluşturulabilecek 9 basamaklı en küçük sayının birler bölüğündeki sayıyı bulunuz.
Cevap:
Birler basamağı 0’dır.
Soru : Atatürk Havalimanı’ndan yolculuk yapanların sayısı 4 534 064’ten fazla olsaydı * yerine hangi rakamlar yazılabilirdi?
Cevap:
5-6-7-8-9 rakamlarını yazabiliriz.
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları
1) Aşağıda verilen doğal sayıların okunuşlarını yazınız.
Cevap:
a) 27 418 906: Yirmi yedi milyon dört yüz on sekiz bin dokuz yüz altı
b) 706 564 123: Yedi yüz altı milyon beş yüz altmış dört bin yüz yirmi üç
c) 6 493 509: Altı milyon dört yüz doksan üç bin beş yüz dokuz
ç) 19 008 473: On dokuz milyon sekiz bin dört yüz yetmiş üç
2) Aşağıda okunuşları verilen doğal sayıları yazınız.
Cevap:
a) Yirmi milyon yüz bir bin dokuz yüz seksen dört: 20 101 980
b) Yüz doksan sekiz milyon üç yüz yirmi iki bin otuz beş: 198 322 135
c) Elli sekiz milyon on altı bin elli altı: 58 0160 056
ç) Dört milyon dokuz yüz yetmiş üç bin yüz on: 4 473 110
3) Aşağıdaki tabloda verilen bilgileri kullanarak boşlukları doldurunuz.
Cevap:
“5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20-21 Cevapları”
4) Aşağıda boş bırakılan yerleri uygun şekilde doldurunuz.
Cevap:
“5. Sınıf Matematik Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21 MEB Yayınları”
5) Ayşegül okunuşu “dört milyon seksen altı bin dokuz yüz üç’’ olan doğal sayıyı 4 860 903 olarak yazıyor. Sayının yazılışında hata var mıdır? Hata varsa düzeltiniz.
Cevap:
4.086.973
6) Aşağıda verilen soruları cevaplayınız.
a) Verilen sayıları büyüklük, küçüklük ya da eşitlik durumlarına göre karşılaştırınız.
Cevap:
• 17 000 561 ile on yedi milyon beş yüz altmış bir : 17 000 561 > Yedi milyon beş yüz altmış bir
b) Konya’nın nüfusu 2 161 303, Bursa’nın nüfusu 2 901 396 kişi ise bu şehirlerden hangisinin nüfusu daha fazladır?
Cevap:
Konya’nın Nüfusu: 2 161 303
Bursa’nın Nüfusu: 2 901 396
2 901 396 > 2 161 303
Bursa şehrinin nüfusu daha fazladır.
c) Türkiye’nin nüfusu 79 814 871, İngiltere’nin nüfusu 66 030 000 kişi ise bu ülkelerden hangisinin nüfusu daha azdır?
Cevap:
Türkiye’nin Nüfusu : 79 814 871
İngiltere’nin Nüfusu : 66 030 000
79 814 871 > 66 030 000
Türkiye’nin nüfusu daha fazladır.
5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
7) 87 000 005 > 8 973 009 ifadesinin doğru olabilmesi için yerine yazılabilecek rakamları bulunuz.
Cevap:
0-1-2-3-4-5-6 rakamları yazılabilir.
8) Şükran Öğretmen, Murat’tan tahtaya “yedi yüz bir milyon dört yüz üç bin dört yüz altmış dokuz” sayısını yazmasını istiyor. Murat bu sayıyı 71 403 469 olarak yazıyor.
Buna göre aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların başına ‘‘D’’, yanlış olanların başına ‘‘Y’’ yazınız.
Cevap:
(Doğru)Murat istenen sayıyı doğru yazmıştır.
(Doğru) Murat’ın yazdığı sayının sayı değerleri toplamı 34’tür.
(Doğru) Murat’ın yazdığı sayıdaki en küçük basamak değerine sahip rakam 9’dur.
(Yanlış) Şükran Öğretmen’in okunuşunu verdiği sayı dokuz basamaklıdır.
(Yanlış) Şükran Öğretmen’in okunuşunu verdiği sayının on milyonlar basamağında 1 vardır.
9) Aşağıda verilen sayıları okunuşları ile eşleştiriniz.
Cevap:
a) 15 318 952 -> III
b) 903 140 009 -> VI
c) 7 684 050 -> I
ç) 21 022 017 -> II
10)Okunuşu “dört yüz yetmiş beş milyon seksen altı bin doksan üç” olan sayıyı abaküste gösteriniz. Abaküsteki basamak ve bölük adlarını yazınız.
Cevap:
“5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21 Cevapları”
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Matematik MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa ve Metin Etkinlik Cevapları
Değerli ziyaretçilerimiz ; Yeni eğitim ve öğretim yılında siz değerli öğrencilerimizin eğitim hayatında başarılı olabilmesi amacıyla Matematik Öğretmenimiz tarafından “5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusu açılarak Matematik ödevlerinizi kontrol ederek doğru cevaplara ulaşabilmeniz hedeflenmektedir.
“5. Sınıf Matematik Kitabı Cevapları MEB Yayınları”
“5. Sınıf Matematik Kitabı Cevapları” konusunda cevaplara ulaşabilmeniz amacıyla mavi renkli metin etkinlik isimlerine tıklayarak cevaplara ulaşabilir veya yeşil renkli olan sayfa sayılarına tıklayarak Matematik sayfa cevaplarından ödevleriniz kolay bir şekilde kontrol edebilirsiniz.
“5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusunda aklınıza takılan Matematik konularını sitemizin en alt kısmında yer alan yorumlar kısmına sorarak kolay bir şekilde Matematik Öğretmenimizden hızlı ve güvenilir bütün cevaplarınızı alabilirsiniz. İyi dersler dileriz.
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Sosyal BilgilerMEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa ve Metin Etkinlik Cevapları
Değerli ziyaretçilerimiz ; Yeni eğitim ve öğretim yılında siz değerli öğrencilerimizin eğitim hayatında başarılı olabilmesi amacıyla Sosyal Bilgiler Öğretmenimiz tarafından “5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusu açılarak Sosyal Bilgiler ödevlerinizi kontrol ederek doğru cevaplara ulaşabilmeniz hedeflenmektedir.
“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Cevapları MEB Yayınları”
“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları” konusunda cevaplara ulaşabilmeniz amacıyla mavi renkli metin etkinlik isimlerine tıklayarak cevaplara ulaşabilir veya yeşil renkli olan sayfa sayılarına tıklayarak Sosyal Bilgiler sayfa cevaplarından ödevleriniz kolay bir şekilde kontrol edebilirsiniz.
“5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusunda aklınıza takılan Sosyal Bilgiler konularını sitemizin en alt kısmında yer alan yorumlar kısmına sorarak kolay bir şekilde Sosyal Bilgiler Öğretmenimizden hızlı ve güvenilir bütün cevaplarınızı alabilirsiniz. İyi dersler dileriz.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Ders Kitabı
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34. Sayfa cevapları aşağıda yer almaktadır.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92. Sayfa cevapları aşağıda yer almaktadır.
3. ÜNİTE : YAŞADIĞIMIZ YER
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıHaritayı Tanıyorum Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabıİklim ve Yaşamım Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 70, 71, 72, 73, 74, 75
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıNerede Yaşanır? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 76, 77, 78, 79, 80
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıAfetler ve Çevre Sorunları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 81, 82, 83, 84, 85
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıAfetlerin İnsan Üzerinde Etkileri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 86, 87, 88
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı3. Ünite Neler Öğrendik Cevapları Sayfa 89
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı3. Ünite Kendimi Değerlendiriyorum Cevapları Sayfa 90, 91
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116. Sayfa cevapları aşağıda yer almaktadır.
4. ÜNİTE : TEKNOLOJİ VE YAŞAM
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıTeknoloji ve Toplum Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 94, 95, 96, 97
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıDoğru Bilgiye Nasıl Ulaşırım? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 98, 99, 100, 101
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıGenel Ağ’ı Nasıl Kullanmalıyım? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 102, 103, 104, 105
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıBilim İnsanları ve Ortak Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 106, 107, 108, 109
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıAraştırma Yapıyorum Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 110, 111, 112
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı4. Ünite Neler Öğrendik Cevapları Sayfa 113
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı4. Ünite Kendimi Değerlendiriyorum Cevapları Sayfa 114, 115
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148. Sayfa cevapları aşağıda yer almaktadır.
5. ÜNİTE : ÜRETİMDEN TÜKETİME
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıYaşadığım Yerdeki Ekonomik Faaliyetler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 118, 119, 120, 121, 122
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıÇevremdeki Meslekler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 123, 124, 125, 126
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıEkonomi ve Yaşam Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 127, 128, 129
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıÜretim Serüveni Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 130, 131, 132, 133, 134
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıEkonomi İçin Yeni Fikirler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 135, 136, 137, 138, 139, 140
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıHaklarımı Kullanıyorum Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 141, 142, 143, 144
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı5. Ünite Neler Öğrendik Cevapları Sayfa 145
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı5. Ünite Kendimi Değerlendiriyorum Cevapları Sayfa 146, 147
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168. Sayfa cevapları aşağıda yer almaktadır.
6. ÜNİTE : TOPLUM İÇİN ÇALIŞANLAR
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıHalka Hizmet Edenler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 150, 151, 152, 153, 154
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıYaşadığım Yer ve Yönetimi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 155, 156, 157, 158
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıKatılım Hakkı ve Düşünce Özgürlüğü Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 159, 160, 161
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Egemenlik ve Bağımsızlık Sembollerimiz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 162, 163, 164
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı6. Ünite Neler Öğrendik Cevapları Sayfa 165
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı6. Ünite Kendimi Değerlendiriyorum Cevapları Sayfa 166, 167
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190. Sayfa cevapları aşağıda yer almaktadır.
7. ÜNİTE : KÜRESEL ETKİLEŞİM
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıYaşadığım Yerin Ekonomiye Katkısı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 170, 171, 172, 173
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıTicaret ve Teknoloji Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 174, 175, 176
5. Sınıf Sosyal Bilgiler KitabıTurizm Ön Yargıları Değiştiriyor Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 177, 178, 179
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabıİnsanlığın Ortak Mirası Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 180, 181, 182, 183, 184, 185
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı7. Ünite Neler Öğrendik Cevapları Sayfa 186
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı7. Ünite Kendimi Değerlendiriyorum Cevapları Sayfa 187, 188
5. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk Tema Değerlendirme Soruları ve CevaplarıSayfa 64, 65, 66
5. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 64-65-66
SAROS KÖRFEZİ
Saros Körfezi’ne doğru yol alırken Queen Elizabeth (Kuin Elizabet) zırhlısı erimiş gümüşü andıran denizin sularını bıçak gibi yarıyor, göğün sonsuzluğu maviliklere demir atmış sessizliği şiirleştiriyor, göz alıcı ufukların menekşe rengi nice güzelliklerin sırlarına işaret ediyordu. Hamilton (Hemıltın) ve kurmay heyeti güçlü dürbünlerle kıyıya bakıyor, herhangi bir tahkimat olup olmadığını tespit etmeye çalışıyorlardı. Çok güzel, neşeli bir gündü; yeşeren yapraklarda, tüten topraklarda, tepelerde ve eteklerde boy veren otlarda, aralarına serpilmiş çiçeklerde bahar gülüyordu. Ayak basmamış, sessiz sedasız ormanlarda kuşlar ötüyor; taze ot kokuları rüzgâra karışıyordu.
Geriye dönerken Queen Elizabeth hızını azalttı. Mümkün olduğu kadar sahile yaklaştı. Kıyıları yakından inceliyorlar, ellerindeki haritaları da kontrol ediyorlardı; hayret verecek kadar araziyi gözlemliyorlardı. Emir subayı ile Esat Paşa da ormanın en sıklaştığı bölgeye yerleşmiş, dürbünlerin merceklerinden bugüne dek emsalini daha görmedikleri Queen Elizabeth’in ihtişamını seyrediyorlardı. Biraz uzaklaşınca Esat Paşa, emir subayına döndü:
– Savaşın yüksek bir meslek, ilim hâline geldiğini iddia edemeyecek kadar aptal değiliz fakat bu davetsiz misafirlerimiz savaşın asıl gıdasını kahramanlık, vatan sevgisi gibi maalesef ilkel kabul edilmeye başlanan duygulardan aldığını unutuyorlar.
Mehmet NİYAZİ
A. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.
1. Yazar anlattığı günü nasıl tasvir etmiştir?
Cevap :
1. Yazara göre o gün çok güzel ve neşeli bir gündü. Yeşeren yapraklarda, tüten topraklarda, tepelerde ve eteklerde boy veren otlarda, aralarında serpilmiş çiçeklerde bahar gülüyordu.
2. Hamilton ve kurmay heyeti kıyıları niçin inceliyor olabilirler?
Cevap :
2. Haberleşme, hendek, siper vb. savunma sistemlerini öğrenebilmek için.
3. Emir subayı ile Esat Paşa, Queen Elizabeth’i niçin ihtişamlı buluyor olabilirler?
Cevap :
3. O güne kadar emsali görülmemiş bir gemi gördükleri için.
4. Esat Paşa, savaşın bir ilim olduğuna karşı çıkmıyor ancak bunu yetersiz buluyor. Niçin?
Cevap :
4. Esat Paşa’ya göre davetsiz misafirler savaşın asıl gıdasını ilkel kabul ediyorlardı.
5. Esat Paşa’ya göre savaşın asıl gıdası nedir?
Cevap :
5. Esat Paşa’ya göre savaşın asıl gıdası kahramanlık ve vatan sevgisidir.
6. Metindeki altı çizili söz öbeğinin cümleye olan katkısını açıklayınız.
Cevap :
6. “Boy vermek” deyimi cümeleye “büyümek” anlamı katmıştır.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
7. “Kahramanlık, vatan sevgisi” gibi duygulara sahip olmayan biri savaşabilir mi? Neden?
Cevap :
7. Vatan sevgisi ve sorumluluğu olmayanlar savaşamaz.
8. Savaş, dünya barışını nasıl etkiler? Açıklayınız.
Cevap :
8. Savaş, dünya barışını tehlikeye düşürür. Savaşın olduğu yerde barıştan söz edilemez.
B. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz, verilen boşlukları bu cümlelere göre doldurunuz.
Cevap: B. I – III – II
(Doğru) Dedesi ormandaki çam ağaçlan gibi kokuyordu” cümlesinde benzetme vardır.
(Doğru) Yağmur yağarsa yola çıkamayız.” cümlesinde koşul anlamı vardır.
(Doğru) Dünya kadar işim var.” cümlesinde abartma yapılmıştır.
4. KAPIYA ULAŞTIM
C. Aşağıdaki cümlelerde verilen boşlukları doldurunuz.
Cevap: C. yel / yüz / taarruz ve saldırı / zıt
• “Rüzgâr, sanki bu kel tepelere hiç uğramamaya yemin etmişti.” cümlesinde altı çizili kelimenin eş anlamlısı. YEL’dir.
• Yüzünde acı tebessüm belirdi.” cümlesinde YÜZ kelimesi eş seslidir.
• “Taarruz ve saldırı kararma kim itaat eder.” cümlesinde TAARRUZ eş anlamlıdır.
• “Aşağı yukarı üç yıldır buralara uğramıyorlar.” cümlesinde ikileme ZIT anlamlı kelimelerden oluşmuştur.
Ç. Aşağıdaki cümlelerde abartma anlamı olan cümlenin başına “A”, koşul anlamı olan cümlenin başına “K”, benzetme anlamı olan cümlenin başına “B” yazınız.
Cevap:
(A) Mutfakta dağ kadar bulaşık birikmişti.
(K) Zamanında evden çıksaydm şimdi otobüsü kaçırmazdım
(B) Fırtınalı bu gecede bir deniz feneri gibi yalnızdım.
(A) İstediği olmadığı için yine kıyameti kopardı.
(B) Bizim vatanımız bir cennet, çocuklar.
(K) Babam erken gelirse ödevlerimi birlikte yapacağız.
(B) İnsan bir ormandır, derdi annem.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları
D. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Peribacalarını oluşturan kayaçlar bu bölgede bulunan yanardağların ürünü. Erciyes, Hasan ve Melendiz bu yanardağların en büyükleri. Günümüzden milyonlarca yıl önce etkin olan bu yanardağların püskürttükleri lavlar bu bölgede çeşitli kayaç katmanlarının oluşmasına neden olmuş. Yaklaşık 150 metre kalınlığında olan bu kayaç katmanlarının alt kısmı kolay aşınan kayaçlardan, üst kısmıysa sert kayaçlardan oluşuyordu. Eriyen kar suları, yağmurlar, rüzgârlar ve akarsuların etkisiyle bu katmanlar zamanla aşındı. Peribacaları da bu sırada oluştu.
Bu metinde aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
Cevap:
A) Peribacalarını oluşturan yanardağların en büyüklerinin hangileri olduğuna
B) Bölgedeki çeşitli kayaç katmanlarının nasıl oluştuğuna
C) Kayaç katmalarının alt ve üst kısımlarının özelliklerine D) Peribacalarının neden turistlerin ilgisi çektiğine
2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde iki noktanın kullanımında yanlışlık yapılmıştır?
Cevap:
A) Aslı merakla sordu: “Ne okuyorsunuz?”
B) Bizim bahçede şu ağaçlar vardır: akasya, ıhlamur.
C) Dedem bize hep şöyle seslenirdi: “Kuzularım!” D) Erkenden uyandı: Kuşların cıvıltılarını dinledi.
3. Ankara Kalesi’nin tarihi en az Ankara ilinin tarihi kadar eskidir. Ankara Kalesi’nin iki büyük kapısı vardır. Bunlardan birine Dış Kapı, diğerine de hisar kapısı adı verilir. Bu kale Ankara şehrinin kurulması sırasında yapılmıştır.
Bu metinde numaralandırılmış bölümlerin hangisinde büyük harflerin kullanımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?
Cevap:
A) I B) II C) IIID) IV
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde abartma anlamı vardır?
Cevap:
A) Mor menekşe hüzünlü şarkılar söylerdi. B) Ev fırın gibi yanıyordu.
C) Küçük kızın inci gibi dişleri vardı.
D) Ağaçlar gelin gibi süslenmişti.
5. 1. Bir sarmaşık uyanıyordu uykusundan.
2. Güneş gibi parlıyordu saçları.
3. Üzüm üzüm gözleri ne de güzeldi.
4. Ağaç çocuğun üzüldüğünü gördü.
Numaralandırılmış cümlelerin hangilerinde insan dışı bir varlık insana ait özellikler kazanmıştır?
5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Tema: Birey ve Toplum Tema Değerlendirme Soruları ve CevaplarıSayfa 36, 37, 38
5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Tema: Birey ve Toplum Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 36-37-38
ANNE
İlk kundağın
Ben oldum, yavrum;
ilk oyuncağın
Ben oldum!
Acı nedir, tatlı nedir, bilmezdin
Dilin, damağın ben oldum!
Elinin ermediği,
Dilinin dönmediği
Çağlarda, yavrum;
Kolun, kanadın ben oldum
Dilin, damağın ben oldum! Arif Nihat ASYA
A. 1, 2, 3 ve 4. soruları yukarıdaki şiire göre cevaplayınız.
1. “Acı nedir, tatlı nedir, bilmezdin / Dilin damağın ben oldum!” dizelerinde şairin vurgulamak istediği nedir?
Cevap :
Tatların ne olduğunu bilmezken, acı, tatlı gibi şeyleri annemizin bizlere öğrettiğini vurgulamaktadır.
2. “Dili dönmemek” deyimi şiirde hangi anlamda kullanılmıştır?
Cevap :
Söylemekten çekindiği bir şeyin olduğu anlamında kullanılmıştır.
3. Şiirin ana duygusu nedir?
Cevap :
Şiirin ana duygusu : Annenin çocuğuna olan sevgisi.
4. Şiirde koyu renkle yazılmış kelimeleri gerçek ve mecaz anlamda birer cümlede kullanınız.
Cevap :
Oyun Kelimesi
Mecaz Anlam : Oyunlar yaparak istediğini yaptırdı.
Gerçek Anlam : Arkadaşlarıyla hafta sonu oyunlar oynadı.
Tatlı Kelimesi
Mecaz Anlam : Tatlı bir yüzü vardı.
Gerçek Anlam : Yemekten sonra tatlı olarak baklavayı seçti.
B. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerde verilen bilgiler doğru ise cümlenin başına “D”, yanlışsa “Y” yazınız.
Cevap :
( Doğru ) “Öğleden beri yorgunluğum giderek artıyor.” cümlesindeki “yorgunluğum” kelimesi gerçek anlamda kullanılmıştır.
( Doğru ) “Çocukların hesapsız sevgisini öğretmen olunca tattım.” cümlesindeki altı çizili kelime mecaz anlamda kullanılmıştır.
( Yanlış )“Küçükleri sevmek, büyükleri saymak bizim kültürümüzde her daim önemlidir.” cümlesinde virgül sıralı cümleleri ayırmak için kullanılmıştır.
( Yanlış )“Arkadaşlarla saat 10.30’da Galata Kulesi önünde buluşacağız.” cümlesinde
nokta doğru kullanılmamıştır.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları
C. Aşağıda verilen cümlelerdeki altı çizili kelimeleri gerçek veya mecaz ilişkisi yönünden tamamlayınız.
Cevap :
• “Gökyüzündeki son yıldızı gök bilimciler bir ay önce keşfettiler.” cümlesindeki altı çizili kelime gerçek anlamda kullanılmıştır.
• “Yazdıkların da okudukların kadar güzeldi.” cümlesindeki altı çizili kelime gerçek anlamda kullanılmıştır.
• “Yağmur sabaha kadar aralıksız yağdı.” cümlesindeki altı çizili kelime gerçekanlamda kullanılmıştır.
• “Sonunda babasından izin kopardık.” cümlesindeki altı çizili kelime mecazanlamda kullanılmıştır.
Ç. Aşağıdaki metni okuyunuz.
Sevgi, bütün kapıları açan sihirli bir anahtardır. Onunla açamayacağınız kapı yoktur. İster bu kapı öfkeyle kapanmış olsun isterse kırgınlıkla hiç fark etmez. Sevgi bir bakışıyla, bir sözüyle açar o kapıyı. Öğretmen sevgiyle öğretirse öğrenemeyecek öğrenci yoktur. İşçi sevgiyle çalışırsa bitiremeyeceği iş yoktur. Bahçıvan sevgiyle sularsa yeşermeyecek toprak yoktur.
Soru : 1. ve 2. soruları metne göre cevaplayınız.
1. Bu metnin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sevginin gücü
B) Sevginin nelere benzediği
C) Öğrenci ve öğretmen iş birliği
D) Sevgisiz dünyada olabilecek olaylar
2. Bu metinde anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Toprağı yeşertebilmek için onu sulamalıyız.
B) İşçi sevmediği işte başarısız olur.
C) Sevgi, hayatta başarılı olmanın temelini oluşturur. D) Sevgi, sorunları çözecek özelliktedir.
3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “almak” kelimesi diğerlerinden farklı anlamda kullanılmıştır?
A) Doğum günü için ona güzel bir hediye aldım. B) Onun kaydını bu okula alalım.
C) Kendime yavru bir kedi aldım.
D) Her sabah gazetemi mutlaka alırım.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları
4. Bir sözcüğün akla gelen ilk anlamına “gerçek anlam”, gerçek anlamından tamamen uzaklaşarak kazandığı yeni anlama “mecaz anlam” denir.
Buna göre, Yağmurdan sonra havanın kokusu çok güzeldi ve bu kokuyu doyasıya içine çekti. İçini tatlı bir huzur kapladı. Güneş yeteri kadar yükselince ısınmayı ve elbiselerini kurutmayı düşündü.
Metinde numaralanmış sözcüklerden hangisi mecaz anlamda kullanılmıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV.
5. Masallar, her bakımdan birer tükenmez hazinedir.
Aşağıdakilerden hangisinde virgül (,) bu cümledeki göreviyle kullanılmıştır?
A) Durun, şimdi herkes olduğu yerde kalsın. B) Maniler, halk edebiyatı ürünlerindendir.
C) Akşama size geleceğim, demişti.
D) Yağmur yağar, yollar sel olur.
D. Aşağıdaki çocukların konuşmalarını değerlendiriniz. İlsu, Bilge, Yiğit, Mert konuşma becerisi üzerine fikirlerini söylemektedir. Çocuklardan hangilerinin fikirlerine katıldığınızı nedeniyle birlikte yazınız.
Cevap :
Bilge’nin, İlsu’nun , ve eğer herkesin duyması gerekiyorsa Mert’ inde görüşüne katılıyorum.
Ses tonunun çok kısık ve çok yüksek olmamasına dikkat etmeli ve insanlarla anlaşabilmek için bağırmadan ve çok kısık olmayacak şekilde konuşmalıyız.
Eğer bir topluluğa hitap ediyorsa herkesin işiteceği şekilde konuşmalı ve kulağı rahatsız edecek kadar yüksek ve insanları usandıracak kadar kısık ses ile konuşmamalıyız. Çünkü bu insanların dikkatini dağıtır ve konunun anlaşılmamasını sağlar.
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders KitabıSayfa ve Metin Etkinlik Cevapları
Siz değerli öğrencilerimiz ve velilerimiz için ; “5. Sınıf Türkçe Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları” konusu derslerinizi kontrol etmeleri ve okul hayatında daha başarılı olmaları amacıyla değerli öğretmen ekibimiz tarafından ayrıntılı bir şekilde ders kitabı cevapları hazırlanmaktadır.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Cevapları Anıttepe Yayıncılık”
“5. Sınıf Türkçe Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları” buradan yapılarak okulda başarılı olmanızı tavsiye ederiz. Ders kitabı cevaplarınızı aşağıda yer alan sayfalara tıklayarak kolay bir şekilde yapabilirsiniz. Ayrıca aklınıza takılan sayfa cevaplarını yorum kısmına değerli öğretmen ekibimize sorabilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayıncılık
1. TEMA: BİREY VE TOPLUM
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 Sayfa Cevapları için tıklayınız.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Memleket İsterim Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 10, 11, 12, 13, 14, 15
5. Sınıf Türkçe Kitabı Hoşça Kalın, Güle Güle Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
5. Sınıf Türkçe Kitabı Anadolu’da Konukseverlik Gelenekseldir Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 23, 24, 25, 26, 27
5. Sınıf Türkçe Kitabı İlk Ders Dinleme Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 28, 29, 30, 31, 32, 33
5. Sınıf Türkçe Anıttepe YayıncılıkŞahin Bey Okuma Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 62, 63
5. Sınıf Türkçe Kitabı Şahin Bey Okuma Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-63
ŞAHİN BEY
13 Ocak 1919’da Kilis, 15 Ocak’ta da Antep İngilizler tarafından işgal edildi. Sonraki günlerde İngilizler Musul ve civarının kendilerinde kalması şartı ile Maraş, Urfa, Antep ve Kilis’i Fransızlara devrederek çekip gittiler. Tarih 5 Kasım 1919’du. Fransızlar, Adana ve civarında yaptıkları gibi bu bölgelerde de halka eziyet ediyorlardı. İstila edildiği günden beri düşmana boyun eğmeyen Antep halkının sabrı, taşma noktasına gelmişti.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-63 Anıttepe Yayıncılık”
Bir cuma günü, Akyol Polis Karakolundaki bayrağımızın zorla indirilmesi bardağı taşıran son damla oldu. Halk galeyana gelmişti. Antep halkını sindirmek isteyen Fransızlar ise takviye kuvvet arayışlarına girdiler.
İşte, böyle acı ve karanlık günlerdi. Birinci Dünya Savaşı’nda subay olarak cepheden cepheye koşmuş olan Antepli Şahin Bey, en son Sina çöllerinde İngilizlere esir düşmüştü. Başından geçen binbir türlü maceradan sonra sevgili memleketine dönmeyi başarmıştı.
Ancak memleketini işgal altında görmek, ona tarifsiz acılar veriyordu. Baba evinde geçirdiği bir iki günden sonra gitmeye davrandı. Aile büyüklerinin “Oğlum betin benzin solmuş. Bir iki gün daha istirahat et.” ricalarına karşı “Katiyen olmaz!” diye kükredi Şahin Bey. “Düşmanlar bayrağımızı bile indirmişler. Ben bu bayrak için senelerce dövüştüm!” Ertesi gün Kilis yollarına düştü. Her uğradığı yerde, halkı galeyana getiren konuşmalar yapıyor ve kendisine adam topluyordu.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları
8 Mart günü, Kilis’ten Antep’e erzak getiren bir Fransız birliğinin haberini aldı. Birlikte iki piyade bölüğü, bir takım süvari ve bir dağ topu vardı. Sayıları yirmiyi anca bulan müfrezesi ile iki saat boyunca savaştı. Sonunda işgal kuvvetleri Antep’e gitmekten vazgeçip geri döndü.
Şahin Bey’in bu zaferi, halk arasında kısa sürede dilden dile anlatılan bir efsane hâlini aldı. Şahin Bey, o ufacık birliğiyle Kilis-Antep yolunu tutmuş; tek bir Fransız askerini bile geçirmiyordu. Arada bir kendisine “Biraz dikkatli ol!” gibi nasihatte bulunanlara “Düşman bu yoldan Antep’e girerse ben Antep’e nasıl girerim? Hemşerilerimin yüzüne nasıl bakarım? Fransızlar beni çiğnemeden buradan geçemeyecekler.” diye cevap veriyordu. Bir başka gün makineli tüfekler ile donanmış bir Fransız birliğini, Seve Boğazı denen yerde kıstırdı. Tarih 18 Mart’tı. Hava sisli ve yağmurluydu. Fransız birliği perişan bir vaziyette kaçarak Şahin Bey’in elinden kurtuldu.
İşgal kuvvetleri, Antep’e erzak göndermeli ve oradaki askerlerini beslemeliydiler. Antep’teki birlikler, alay karargâhlarına mesaj gönderiyorlar ve onlardan sık sık yardım istiyorlardı. Sonunda çok güçlü bir kafile hazırlandı. Üç tabur piyade, iki bölük süvari, bir dağ bataryası, bir istihkâm takımı ve dört yüz nakliye arabasından oluşan kafile 25 Mart’ta Kilis’ten Antep’e doğru hareket etti. Ertesi gün, Şahin Bey’in kuvvetleri ile çok şiddetli bir çarpışmaya girildi.
Şahin Bey ve müfrezesi 7-8 saat kadar düşmanın yoğun ateşine dayandı. Ancak çekilmek zorunda kaldılar. 27 Mart’ta bir çarpışma daha oldu. Şahin Bey, her ne kadar kahramanca dövüşüyor ve işgalcileri yıpratıyorsa da sayıca çok az olduğu için dayanamıyordu. Silah arkadaşları Şahin Bey’e, dayanmalarının mümkün olmadığını söylediler: “Şahin Bey, düşmanın bu yoğun ateşi önünden çekilelim. Nasıl olsa karşı duramayacağız!”
Aslında işin doğrusu da buydu. Kuvvetler arasında böyle bir dengesizlik varken daha fazla direnmek pek akıllıca değildi. Topa, makineli tüfeğe, süngü ile hücum edilemezdi. Ancak Şahin Bey, onlar gibi düşünmüyordu “Son kurşunumuza kadar atacağız!” diye kükredi. O gece Fransızlara bir baskın yaptılar. Oldukça da zarar verdiler. Tarih 28 Mart’ı gösterdiğinde Fransızlar Antep kapısına kadar dayanmışlardı. Eğer köprüyü geçebilirlerse şehre girmeleri artık durdurulacak şey değildi.
Şahin Bey, müfrezesindeki adamlarını saydı. Kala kala otuz kişi kalmışlardı. Bu otuz kişi; toplu, makineli tüfekli bin askerin karşısında ne yapabilirdi? Şahin Bey, sadık dostlarına sevgi ile bakarken “Vatanımız için benimle beraber ölmeye hazır mısınız?” diye soran bir hâli vardı.
Şahin Bey ve adamları, düşman karşısında tam dört saat canla başla dövüştüler. Son mermilerine kadar attılar. Şahin Bey’in atacak hiç mermisi kalmayınca arkadaşlarından ayrıldı. Tüfeğini bir taşa vurarak kırdı. Sonra köprünün tam ortasına koştu. Yüzlerce düşman askerinin karşısında durdu ve “Geçemezsiniz!” diye bağırdı. Bir cesaret abidesi gibi köprünün ortasında duruyordu. Göğsünü açmış, yumruklarını sıkmış, akın akın üzerine gelenlere son sözlerini haykırdı: “Allah bu vatanı kurtarır.”
5. Sınıf Türkçe Anıttepe YayıncılıkÇocuk ve Baloncu Okuma Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 34, 35
5. Sınıf Türkçe Kitabı Çocuk ve Baloncu Okuma Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 34-35
ÇOCUK VE BALONCU
Bir süredir mahalleye bir baloncu geliyordu. Hemen hemen her gün ve aşağı yukarı aynı saatlerde, elinde kocaman bir balon kümesiyle köşeden görünür “Balonlar! Renk renk balonlar!” diye bağırarak ağır adımlarla sokağı boydan boya geçer ve öteki köşeden dönüp görünmez olurdu. Küçük çocuk, onun gelişini her gün heyecanla bekliyordu. Baloncuyu büyülenmiş gibi şaşkınlıkla izlerken “Bizim eve sığmaz.” dediği çok sayıda balonun adamı nasıl olup da havaya kaldırmadığını çok merak ediyordu.
Baloncu önde, küçük çocuk arkada mahalleyi baştan sona birlikte geçiyorlardı. Baloncu ara sıra dinlenmek için durduğunda o da duruyor ve sonra yine izlemeyi sürdürüyordu. Yine bir gün baloncu dinlenmek için durduğunda küçük çocuk bütün cesaretini toplayarak yanına gitti. Önce balonları yakından bir süre izledikten sonra “Baloncu amca!” dedi. “Biliyor musun, benim hiç balonum olmadı.”
Adam, çocuğu şöyle bir süzdükten sonra “Paran var mı?” diye sordu.
“Bayramda vardı.” diye atıldı çocuk. “Önümüzdeki bayram yine olacak.”
“Öyleyse bayramda gel. Acelem yok, ben beklerim.”
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 34-35 Anıttepe Yayıncılık”
Çocuk sessizce adamın yanından ve renk renk balonlardan uzaklaştı. Gözlerinden yaşlar boşanıyordu ve sanki yürümeye gücü kalmamıştı. Henüz on adım atmamıştı ki geri dönüp balonlara bakmak istediğinde gözlerine inanamadı. Balonlar her nasılsa adamın elinden kurtulmuş ve yolun kenarındaki büyük ağacın dallarına takılıp kalmıştı. Çocuk, gördüğü manzara karşısında donup kalmıştı ağaçtaki balonlara bakarken baloncu ona seslendi:
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
“Küçük, balonları ağaçtan kurtarırsan birini sana veririm.”
Baloncunun önerisini duyan küçük çocuk, önce kulaklarına inanamadı. Sonra yıldırım gibi ağacın altına geldi, ayakkabılarını son sürat ayağından çıkarıp ağaca tırmanmaya başladı. Hedefine adım adım yaklaşırken duyduğu heyecan, bacaklarına batan ve canını yakan akasya ağacının dikenlerini duyumsatmıyordu bile.
Nihayet balonlara ulaşmıştı. Bir süre onları izledi. Sonra dikkatlice balonları ağacın dikenlerinden koruyarak dallara dolanmış ipleri çözüp baloncuya uzattı. Sadece bir balon, diğerlerinden ayrılıp biraz daha yukarı çıkmış ve dalların arasında sıkışıp kalmıştı. Çocuk onu da kurtarmaya çalışsa biliyordu ki ağacın dikenleri balonu patlatacaktı. İster istemez ağaçtan aşağı indi, ayakkabılarını giyip adamın kendisine vereceği balonu heyecanla beklemeye başladı. Ama baloncu hiç oralı değildi. İpleri eline sıkıca doladıktan sonra yavaş yavaş sokağın sonuna doğru yürümeye başladı.
Çocuk şaşırdı. “Hani balonlardan birini bana verecektiniz?” diye sordu. Adam,
“Seninki ağaçta kaldı evlat, istersen çık al.”
Çocuğun ayakta duracak gücü kalmamıştı. Kaldırım kenarına çöktü. Bir dönüp köşede kaybolmak üzere olan baloncuya ve balonlarına, bir de ağacın tepesindeki kıpkırmızı balona baktı ve “Olsun!” diye mırıldandı. “Olsun! Ağacın üzerinde kalsa da bir balonum var ya artık.”