8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 78-79-80 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sevr Antlaşması Metni Cevapları Sayfa 78, 79, 80, 81


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sevr Antlaşması Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 78-79-80


Soru : Osmanlı Devleti’ni, Sevr Antlaşması’nı imzalamaya zorlayan sebepler nelerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Osmanlı Devleti’ni, Sevr Antlaşması’nı imzalamaya zorlayan sebepler nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İtilaf Devletleri, Sevr Antlaşması’nı imzalattırmak için birçok yola başvurdular.

İngilizlerin desteğinde Yunan Kuvvetleri Mini hattından saldırıya geçtiler. Yunan Ordusu 22 Haziran 1920 tarihinden Nazili , Balıkesir, Bursa, İzmit. Uşak, Alaşehir ve Edirne’yi işgal etti. Bunun yanı sıra İngilizler Mudanya ve Bandırma’ya asker çıkardı.

Bunları yapan İtilaf Devletleri sevr Antlaşması’nı zorla imzalattırmak ve imzalattırma sürecini hızlandırmak istediler. Baskı altında kalan Osmanlı Devleti Sevr Antlaşması imzalamak zorunda kaldı.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 79 Cevapları


1- Sevr Antlaşması’nın ekonomi ile ilgili maddeleri nelerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Sevr Antlaşması’nın ekonomi ile ilgili maddeleri nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

7. MADDE: Kapitülasyonlar; İngiliz, Japon, Fransız ve İtalyanlardan oluşan bir komisyonun düzenlemesiyle genişletilerek yeniden gündeme gelecek ve bütün azınlıklar bu ayrıcalıklardan yararlanabilecekti. Ayrıca azınlıklara geniş haklar verilecek ve askerlik yapmayacaklardı.

9. MADDE: Osmanlı Devleti’nin mali durumu ve bütçesi İngiliz, Fransız ve İtalyanlardan oluşan komisyon ile Düyun-u Umumiye İdaresi tarafından yönetilecekti. Bu komisyonda Osmanlı üyeleri sadece danışman olarak yer alacaktı.

10.MADDE: Osmanlı, mali bakımdan zor durumda olduğu için savaş tazminatı vermeyecek ve borçları silinecekti.


2- I. Dünya Savaşı sonunda Osmanlı Devleti ile barış antlaşması imzalanması niçin gecikmiştir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “I. Dünya Savaşı sonunda Osmanlı Devleti ile barış antlaşması imzalanması niçin gecikmiştir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Anadolu’da hala olan işgaller düşmanın yurdumuzdan hala atamayışımız itilaf devletleri arasındaki görüş ayrıcalıkları hala yurdumuzdaki düşmanlarla uğraşmak zorunda kalışımız I Dünya Savaşı sonunda Osmanlı Devleti’nin Barış Antlaşması’na imzalanmasında gecikme olmasını sağlamıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 80 Cevapları


Soru : Sevr Antlaşması niçin hukuken geçersiz sayılmıştır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Sevr Antlaşması niçin hukuken geçersiz sayılmıştır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sevr Anlatması, Meclis-i Mebusan’ın kapalı olmasından dolayı onaylanmamıştır. Bu durum serv antlaşmasının hukuken geçersiz olmasına neden olan bir durum olarak tarihte yer almıştır.


İngiliz istihbaratında çalışan ünlü tarihçi Arnold Toynbee (Arnıld Toynbi), 1921’de yayımladığı kitapta Sevr hakkında şunları yazıyor:

“Sevr Antlaşması’yla beraber yapılmış olan ve Anadolu’da nüfuz bölgeleri yaratan İngiliz-Fransız-İtalyan üçlü anlaşması, Batı emperyalizminin en şaşırtıcı örneklerinden biridir. Londra’da, San Remo’da ve Sevr’de İtilaf Devletleri temsilcileri ortak bir bölüşme planı hazırlamışlardı. Bu plana göre “Hasta adam”ın yere serilmiş vücudunu yalnız parçalamakla
kalmayacaklar, aynı zamanda önemli bölgelerini, limanlarını işgal ederek hayati parçalarını da alıp götüreceklerdi. Bu emperyalizmin bir zaferiydi. Zafer saatinde mükafatlarını isteyen müttefikleri tatmin etmek için Batı Asya’nın en zengin bölgeleri bunlara koparılıp verilecekti.

Türkiye yenilmiş ve yıkılmıştı… Sevr Antlaşması gereğince Türkiye, en zengin ve verimli bölgelerinden yoksun bırakılacak ve küçük bir sultanlık olarak Anadolu’nun ortasında alçaltıcı bir yalnızlık içinde yaşamaya mahkum edilecekti.” Tonybee, Sevr Antlaşması’na Türkiye’deki tepkiyi şöyle anlatır: “Fakat antlaşma barış değil savaş getirecekti. İmzalandığı gün Türkiye’de millî matem ilan edilmişti. İstanbul gazetelerinin hepsi siyah çerçevelerle çıkmıştı. Şehrin İstanbul yakasındaki bütün eğlenceler yasaklanmış, dükkanlar kapatılmış, bütün gün camilerde memleketin kurtuluşu için dualar edilmişti.”

(Taha Akyol, 1919-1920 Mondros, Sevr ve Kuva-yı Millîye, s.276-277)


 Soru : Soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız. 


1-Arnold Toynbee, Sevr Antlaşması’nı neden emperyalizmin zaferi olarak görmüştür? Yazınız.


Cevap :

Bir ülkeyi sömürge yapmak için yapılan bir antlaşmaydı. Böylelikle bunu emperyalizm zaferi olarak görmüştür. Aynı zamanda hasta adamın yere sevmiş vücudunun yalnız parçalamak da kalmayacaklar aynı zamanda en önemli bölgelerini limanlarını işgal ederek hayatı parçalarında alıp götüreceklerdi. Yani ülke bağımsız değil başka ülkelerin kullandığı bir ham madde görevi görecekti.


2-Londra, San Remo ve Sevr’in ortak özelliği nedir? Yazınız. 


Cevap :

Çünkü, Londra’da, San Remo’da ve Sevr’de İtilaf Devletleri temsilcileri ortak bir bölüşme planı hazırlamışlardır.


3-Arnold Toynbee’ye göre Sevr Antlaşması barış değil savaş getirecektir. Tonybee’nin Sevr Antlaşması ile ilgili bu tespitini antlaşmanın maddelerini dikkate alarak açıklayınız.


Cevap :

Sevr Antlaşması bir antlaşma değil ülkeyi bitirecek bir antlaşmadır. İmzaladığın gün İstanbul gazeteleri siyah çerçevelerle çıkmış İstanbul’da bütün eğlenceler yasaklanmış, dükkanlar kapatılmış, bütün camilerde memleketinin kurtuluşu için dualar edilmiştir. Türkiye’de Sevil Antlaşması’nın imzalandığı gün milli Matem de ilan edilmiştir.

İnsanların içinde büyük bir hüzün ve korku vardır. Sevr antlaşmanın maddeleri çok ağırdır ve insanlar ülkenin geleceği için tereddüt etmektedirler. Arolnd Toybee bu yüzden Sevr Antlaşması barış değil savaş getirecektir demiştir. Bir ülkeyi sömürge altına almak için yapılan bir antlaşmadır.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Antep Savunması Metni Cevapları Sayfa 94, 95


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Antep Savunması Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 94-95


“…Tayyar Rahmiye 1920’de Adana’da Fransızlara karşı müfrezesiyle birlikte savaşmıştır. İki arkadaşını korumak amacıyla tereddütsüz çatışma ortamına atıldığı için kendisine tayyar (uçan) lakabı verilmiştir…”

Osmaniye işgale uğrayınca Hüseyin Ağa’nın millî kuvvetlerine katılmak için müracaat eden Rahmiye Hanım’a, Hüseyin Ağa’nın “Bacım! Bu, er işidir, sen cephe gerisinde belki daha yararlı olursun.” demesi üzerine:

Tayyar Rahmiye Hanım: “Vatanın savunmasında hepimiz eriz. Düşman, toprağımıza ayak basmış, harîm-i ismetimizi (mukaddes ocak, namus ocağı, vatan) kirletmek istiyor. Elim silah tutarken ben nasıl savaşmam.” cevabını vermiştir. Rahmiye Hanım’ı tanıyanlar onu şöyle anlatırlar: Omzunda Alman filintası denen tüfeğini taşırdı. Genellikle atlı gezerdi. Güçlü, kuvvetli idi.

Onun bu durumunu bilenler, “Taşı sıksa suyunu çıkarır.” demişlerdir. Şu sözlerini kendisini tanıyanlar unutamamıştır: “Allah bana nusret verse yalnız başıma düşmanı kırarım. Ölürsem şehit, kalırsam gaziyim…”

(www.turkoloji.cu.edu.tr) (Düzenlenmiştir.)


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1- Rahmiye Hanım hangi cephede kahramanlık göstermiştir? Yazınız.


Cevap :

Rahmiye Hanım Güney Cephesi’nde kahramanlık göstermiştir.


2- Rahmiye Hanım’a neden “tayyar” lakabı verilmiştir? Yazınız. 


Cevap :

Tayyarın kelime anlamı uçandır. Rahmiye hanıma bu ismi verilmesinin sebebi çatışma ortasında savunmasız kalan iki arkadaşını korumak amacıyla korkusuz ve cesur bir şekilde çatışma ortasına atıldığı için bu lakap ile anılmıştır.


3- Millî Mücadele’de yer alan diğer kadın kahramanlar kimlerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Millî Mücadele’de yer alan diğer kadın kahramanlar kimlerdir? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Halide Onbaşı, Nezahat Onbaşı, Şerife Bacı. Fatma Seher Erden, Halime Çavuş, Hafız Selman izabelli, Gördeseli Makbule, Çete Emir Ayşe  Binbaşı Ayşe, Kılavuz Hatice, asker Saime Milli Mücadele’de yer alan kadın kahramanlardan sadece birazıdır.


1- Urfa, Antep ve Maraş halkının yaşadıkları yöreleri işgalden kurtarmak için gösterdikleri cesaret ve kahramanlıklarını kendi cümlelerinizle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Urfa, Antep ve Maraş halkının yaşadıkları yöreleri işgalden kurtarmak için gösterdikleri cesaret ve kahramanlıklarını kendi cümlelerinizle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Düşmanların ülkelerinde istediği gibi hareket ettiğini ve kendi özgürlüklerini kısıtlayan bu insanları gördükçe halkımız bir şeylerin ters gittiğini anlar dilini, dinini ve ülkelerinde özgürce dolaşmalarını bile kısıtlayan bu düşmanlara artık bir şeyler yapmanın vakti gelmiştir.

İşte Anadolu halkı bunun farkına varıp cesur bir şekilde düşmanların karşısında durmuş onlarla savaşmış ve onları yurdumuzdan kovmayı başarmışlardır. Onların bu kahramanlıklarına sonsuz teşekkürlerimizi ediyoruz. Onlar bu kahramanlıkları göstermeseler ülkemizde özgürce dilimizi ve dinimizi yaşayamaz ve en önemlisi düşüncelerimizi korkmadan söyleyemezdik.


2- Doğu ve Güney cephelerinin başarıyla kapanmasının Batı Cephesi’ne ve Millî Mücadele’ye etkisi nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Doğu ve Güney cephelerinin başarıyla kapanmasının Batı Cephesi’ne ve Millî Mücadele’ye etkisi nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çok miktarda Sakarya Savaşı ve Büyük Taarruzdan önce çok miktarda yardım yapılmıştır. Bu yardımlar sayesinde askerlerimiz rahat bir nefes almış ve art arda kazanılan zaferler sayesinde motivasyonları artmıştır.

Ordu çoğalmaya başlamış gittikçe büyümüştür. Birlikten kuvvet doğar misali askerlerin motivasyonları yükselmiştir. Halkın desteğini alan askerler Batı cephesinde büyük bir başarı elde etmişlerdir.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 98-99 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Londra Konferansı Metni Cevapları Sayfa 98, 99


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Londra Konferansı Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 98-99


1- İtilaf Devletleri’nin Londra Konferansı’na TBMM Hükûmeti ve İstanbul Hükûmeti’ni birlikte çağırmalarının sebebi nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “İtilaf Devletleri’nin Londra Konferansı’na TBMM Hükûmeti ve İstanbul Hükûmeti’ni birlikte çağırmalarının sebebi nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İtilaf Devletleri Londra Konferansı’na hem Türkiye Büyük Millet Meclisi hem de İstanbul hükümetini çağırarak ortaya çıkan kargaşadan yararlanmak istemişlerdir.

Oluşan çatışmalarda kendi tekliflerini kötü olsa dahi kolaylıkla kabul edilmesini sağlamak istiyorlardı. B tutumları İtilaf Devletlerin milli mücadeleyi yok saydı anlamına geliyordu.


2- Londra Konferansı’nda İtilaf Devletleri ile TBMM Hükûmeti arasında uzlaşma sağlanamamasının sebepleri nelerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Londra Konferansı’nda İtilaf Devletleri ile TBMM Hükûmeti arasında uzlaşma sağlanamamasının sebepleri nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Türkiye’nin Büyük Millet Meclisi’nin temsil eden Bekir Sami Bey, misak-ı Milli kararlarından bahsedip Türkiye’nin bağımsız ve özgür olması gerektiğinden bahsetti. Türk halkının bağımsız yaşama ve özgürlük davasını anlattı.

Anadolu’daki Düşmanların çekilmesini istedi ama İtilaf Devletleri Bekir Sami Bey’in dediklerini haklı olmasına rağmen kabul etmediler. Anadolu’daki düşmanlar çekilmedi. Londra’daki konferans bunun üzerine sonuçlanmadan dağılmak zorunda kaldı.


Soru : Mustafa Kemal, Londra Konferansı’ndan barış adına bir sonuç alınamayacağını bildiği halde hangi nedenlerle konferansa katılma kararı almıştır? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal, Londra Konferansı’ndan barış adına bir sonuç alınamayacağını bildiği halde hangi nedenlerle konferansa katılma kararı almıştır? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk Türkiye Büyük Millet Meclisi hükümetine dünyaya tanıtmak, siyasi olarak var olduklarını belli etmek ve duyurmak amacıyla Londra Konferansı’na Barış almayacaklarını bile bile katılmışlardır.

Böylelikle Türkiye Büyük Millet Meclisi İtilaf Devletleri ve dünya ülkeleri tarafından hukuksal olarak kabul edilecekti. Mustafa Kemal Atatürk’ün bu kararı başarıyla sonuçlanmıştır.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 100-101 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı İstiklal Marşı’nın Kabulü Metni Cevapları Sayfa 100, 101 


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı İstiklal Marşı’nın Kabulü Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 100-101


 Soru : İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönemin şartlarını göz önüne alarak Mehmet Âkif’in “Allah bir daha bu millete İstiklal Marşı yazdırmasın.” sözünü niçin söylediğini açıklayınız.


Kısa Cevap : “İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönemin şartlarını göz önüne alarak Mehmet Âkif’in “Allah bir daha bu millete İstiklal Marşı yazdırmasın.” sözünü niçin söylediğini açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Milli mücadele döneminde ülkemiz birçok zorlukla karşılaşmıştır. Çok fazla yoksulluk çekmiştir. Dinlerini ve dillerini özgür bir şekilde yaşayamamışlardır. Özgürlükleri elinden alınmıştır.

Kendi dillerini konuşamamışlar. Özgürce dinlerini yaşamamışlardır. Baskı altında kalarak düşmanın etkisi altında kalmışlardır. Ülkemizi sömürge altına alıp bizim özgürlüğümüze alan düşmanlardan kurtulmak bizim için çok zorlu olmuştur. Ama bu Kutlu mücadeleyi zaferle kazanıp özgürlüğümüzü yeniden kazanmışızdır.

Mehmet Akif Ersoy bir daha kötü günlerin gelmemesi için İstiklal Marşı’nda Allah bir daha bu millete İstiklal Marşı yazdırmasın demiştir.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 112-113 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Büyük Taarruz ve Başkomutanlık Meydan Savaşı Metni Cevapları Sayfa 112, 113


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Büyük Taarruz ve Başkomutanlık Meydan Savaşı Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 112-113


 Soru : Büyük Taarruz’un Sakarya Meydan Savaşı’ndan farklı olan yönü nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Büyük Taarruz’un Sakarya Meydan Savaşı’ndan farklı olan yönü nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Büyük Taarruz ve Sakarya Meydan Savaşı’nı ayıran en büyük fark büyük taarruzun bir taarruz yani saldırı Savaşı olmasıdır. Sakarya Meydan Muharebesi ise bir savunma savaşıdır. Taktikler farklı olduğu gibi kişiler ve sayıları mekanlar amaçları sebepleri farklıydı.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 113 Cevapları


 Soru : Büyük Taarruz öncesi, Türk ordusunun yaptığı hazırlıklar nelerdir? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Büyük Taarruz öncesi, Türk ordusunun yaptığı hazırlıklar nelerdir? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Büyük Taarruz öncesi yaptıkları Mustafa Kemal Atatürk’ün Başkomutanlık yetkisi süresiz bir şekilde uzatılmıştır. Doğu ve güney cephesindeki asker birliklerimiz Batı Cephesi’ne doğru kaydırılmıştır.

Ülkenin tüm kaynakları halkın isteğiyle ordunun ihtiyaçları için seferber edilmiştir. Rusya Fransa ve İtalya’dan yeni silahlar alınarak ordunun ihtiyaçları karşılanmıştır. Batı cephesindeki kuvvetler bir ve iki ordu olmak üzere yeniden oluşturulmuştur.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 72-73 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı İstanbul’un Resmen İşgali Metni Cevapları Sayfa 72, 73


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı İstanbul’un Resmen İşgali Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 72-73


1- Mustafa Kemal kendisini niçin meclis başkanlığına seçtirmek istemiştir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal kendisini niçin meclis başkanlığına seçtirmek istemiştir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk Meclisi başkanlığa kendini seçtirmek istemiştir çünkü mücadeleyi kendisi yönetmek istemiştir ve hedefleri kendi doğrultusunda olmasını istemiştir.


2- Mustafa Kemal’in mecliste “Müdafaa-i Hukuk” adıyla bir grup kurulmasını istemesinin sebebi nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal’in mecliste “Müdafaa-i Hukuk” adıyla bir grup kurulmasını istemesinin sebebi nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal mecliste “Müdafaa-i Hukuk” adıyla bir grup kurmasının sebebi adaylarının başarı göstermesini bildiği için ve işlerinin hızlı ilerlemesini istediği için.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 73 Cevapları


 Soru : İtilaf Devletleri, Mebusan Meclisini dağıtarak neyi yok saymışlardır? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “İtilaf Devletleri, Mebusan Meclisini dağıtarak neyi yok saymışlardır? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İtilaf Devletleri, Mebusan Meclisini dağıtarak halk iradesini yok saymışlardır.

İtilaf Devletleri düzenin bozulması için ve ortaya karışıklık katmak için Mebusan Meclsini dağıtarak halk iradesini yok saymışlardır.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 90-91 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Doğu ve Güney Cephesi Metni Cevapları Sayfa 90, 91


8. Sınıf İnkılap Tarihi Doğu ve Güney Cephesi Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 90-91


1- Türk halkı, Doğu ve Güney cephelerinde hangi devletlerle mücadele etmiştir? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Türk halkı, Doğu ve Güney cephelerinde hangi devletlerle mücadele etmiştir? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Türk halkı Doğu cephesinde Ermeni ordusuyla mücadele etmiştir.

Güney Cephesinde Fransızlarla mücadele etmiştir.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 68 Cevapları


 Soru : Doğu Cephesi’nin başarıyla kapanması diğer cepheleri nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Doğu Cephesi’nin başarıyla kapanması diğer cepheleri nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Doğu Cephesi’nin başarıyla kapanması orduyu daha da fazla güçlendirmiştir.

Bunun sebebi ise Türk ordusunun  bir cephenin kapanmasıyla diğer cephelere daha fazla güç kalmasıdır.

Yani daha az çaba olacaktır.

Bunun sonucunda ise diğer cephelerde iş daha kolaylaşmış olur ve diğer cephelerde daha fazla başarı gösterilmiş olur.


 Soru : İngilizler daha önce işgal ettikleri Antep, Maraş ve Urfa’yı boşaltarak niçin Fransızlara devretmişlerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “İngilizler daha önce işgal ettikleri Antep, Maraş ve Urfa’yı boşaltarak niçin Fransızlara devretmişlerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İngiliz Devleti Musul’ u işgal ederken Fransızlarla anlaşmış çünkü bunun sonucunda işgal etmiş olduğu Antep, Maraş ve Urfa’yı geri vermiştir.

İngiliz Devleti ve Fransızlar bir anlaşma düzenlemişlerdir. Bunun sonucunda ise Antep, Maraş ve Urfa’yı geri vermişlerdir.

İngiliz Devleti ve Fransızlar bu anlaşmayı Musul işgal edilirken yapmışlardır.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 106-107-108 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Başkomutanlık Yasası ve Tekâlif i Milliye Emirleri Metni Cevapları Sayfa 106, 107, 108


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Başkomutanlık Yasası ve Tekâlif i Milliye Emirleri Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 106-107-108


 Soru : Savaşlardan söz edilirken sıklıkla kullanılan “cephe”, “cephe gerisi”, “topyekün savaş”, “mühimmat” ve “lojistik” kavramlarını araştırınız.


Cevap :

Cephe = Üzerinde savaşın sürmekte olduğu bölge anlamına gelmektedir.

Cephe gerisi = Savaş alanının gerisinde kalan yerler anlamına gelmektedir.

Topyekün savaş = Topyekûn savaş, bir milletin bütün kaynaklarını seferber ederek başka bir millete kesin olarak iradesini kabul ettirebilmek amacıyla, onun askerî gücünü yok etmek için savaşmasıdır.

Mühimmat = Savaş gereçleri, cephane anlamına gelmektedir.

Lojistik = Askerlik bilgisinin, savaş sırasında ya da askeri bir yürüyüşte ordunun yiyecek içecek sağlama, sağlık ve haberleşme hizmetleri, yol koşulları vb. yönlerinden en etkili durumda bulundurulması amacını güden çalışmaları bir araya getiren bölümü anlamına gelmektedir.


 Soru : Mustafa Kemal, hangi nedenlerle meclise ait yetkilerin kendisine verilmesini istemiştir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal, hangi nedenlerle meclise ait yetkilerin kendisine verilmesini istemiştir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk ordunun kötü bir durumda olduğunu çok iyi bir şekilde biliyordur.

Buna rağmen orduya olan inancını yitirmek istemediği için meclise ait yetkilerin kendisine verilmesini istemiştir.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 108 Cevapları


“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 106-107-108 MEB Yayınları”

Sakarya Savaşı sona erdiğinde toplanan malzemenin bir bölümü cephe gerisindeki menzil hatlarında depolanmıştı. Bir diğer bölümü cepheye ulaştırılmak üzere yola çıkarılmış ve bir başka bölümü ise Tekâlif-i Millîye komisyonlarının elinde bulunmaktaydı. Toplanan malzemelerin cepheye ulaştırılması zaman almaktaydı. (Serpil Sürmeli, Millî Mücadele’de Tekâlif-i Millîye Emirleri, s.92-165) (Derlenmiştir.

 Soru : Aşağıdaki soruları tabloya ve metne göre cevaplayınız.


1- Yukarıdaki tabloda toplanan kıyafetlerin maddi değeri neden yazılmıştır? Yazınız.


Cevap :

Tekâlif-i Millîye Emirleri ile toplanan kıyafetlerin bir borç değil devletin kendini topladıktan sonra ödemesi gereken bir borç olduğunu kayıt altına almıştır. Kurtuluş Savaşı kazanıldıktan sonra borçlar devlet tarafından geri ödenmiştir.


2- Tekâlif-i Millîye Emirleri sonucu toplanan malzeme daha çok hangi savaş sırasında kullanılmıştır? Yazınız.


Cevap :

Tekâlif-i Millîye Emirleri sonucu toplanan malzeme daha çok Sakarya Meydan Muharebesi sırasında kullanılmıştır.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 109-110-111 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sakarya Meydan Savaşı Metni Cevapları Sayfa 109, 110, 111


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sakarya Meydan Savaşı Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 109-110-111


 Soru : Mustafa Kemal Paşa’nın Sakarya Meydan Savaşı sırasında verdiği tarihi emrin savaşın seyrini değiştirmesi, onun hangi özelliğini yansıtmaktadır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal Paşa’nın Sakarya Meydan Savaşı sırasında verdiği tarihi emrin savaşın seyrini değiştirmesi, onun hangi özelliğini yansıtmaktadır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Paşanın Meydan Savaşı sırasında verdiği Tarihi emrin savaşın seyrini değiştirmesi, onun lider ruhlu, yönetici biri olduğunu ve karakteristik bir insan olduğunu göstermektedir.

Mustafa Kemal böyle bir davranış göstererek lider ruhlu, orduyu güzel yönetebilen ve başarılı ve güçlü bir kişiliğe sahip olduğunu göstermektedir.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 111 Cevapları


 Soru : Sakarya Savaşı’nı anlatan bir kompozisyon yazdığınızı varsayalım. Savaşın sonuçlarını düşünerek nasıl bir başlık koyacağınızı söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Sakarya Savaşı’nı anlatan bir kompozisyon yazdığınızı varsayalım. Savaşın sonuçlarını düşünerek nasıl bir başlık koyacağınızı söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

TÜRKLER YENİDEN BAŞLIYOR.

TÜRKLERİN GÜCÜ SONSUZDUR.

TÜRKLER HER ZAMAN KAZANIR.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 120-121 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Millî Mücadele’nin Sanata ve Edebiyata Yansımaları Metni Cevapları Sayfa 120, 121


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Millî Mücadele’nin Sanata ve Edebiyata Yansımaları Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 120-121


 Soru : Aşağıda, Tarık Buğra’nın “Küçük Ağa” (Görsel 3.45) romanından İstanbul’un işgaliyle ilgili bir bölüm okuyacaksınız. Kitabın yazarı siz olsaydınız eksik cümleyi nasıl tamamlardınız?

“…Sonbahar, Anadolu’yu kurşun yüklü bulutlar ve ürpertici rüzgarlarla tarıyordu. Bütün Anadolu’nun üstünden o bulutlardan başka bulutlar geçiyor, o rüzgarlardan başka rüzgarların sürüklediği bulutlar geçiyordu.

Şimdi düşman endişesine vatanı, istiklali ve yaşama hakkını kaybetme endişesine bir de tedirginlik eklenmişti…
Payitahta düşman askeri girmişmiş. Yunan ordusu insanlığın eşini görmediği bir zulüm fırtınası gibi içerlere kadar dayanmışmış, aynı büyük ve asil devletin nimeti ile beslenen Rumlar, Ermeniler arkadan vurup dururlarmış. Bahar öyle bir geliş geldi ki sanki bütün mışmışlar ocak ayının donları, fırtınaları gibi çözülüp silinip gitti, sanki her şey yeniden başlıyordu, tıpkı 1071’deki gibi, tıpkı 1299’daki gibi. Sanki Anadolu kocaman bir kovandı da oğul vermeye hazırlanıyordu. Kısacası sallantılar, kararsızlıklar, bozgun tohumları ve ürkeklikler eriyip gitmiş ufuk aydınlanmış, ruh doğmuştu. O ruh


Cevap :

O ruh ülkenin yeniden doğması için sanki var olmuştu. Mustafa Kemal Atatürk geldi ve ülkemize özgürlük kavuştu.İşte bu şekilde özgürlük kelimesi en güzel ve en iyi şekilde karşılık bulabilirdi.

Ülkemizin Atatürk gibi özgür ve lider ruhlu bir insana ihtiyacı vardı. Mustafa Kemal Atatürk ülkemizi yönetmeye başladığı zaman ülkemiz düzene girdi ve ülkemiz daha refah bir hale gelmiş oldu.

Mustafa Kemal Atatürk sayesinde kadınlar bir çok hak ve özgürlük kazanmış oldu. Mustafa Kemal Atatürk sayesinde ülkemiz daha mutlu ve özgür hale gelmeyi başardı. Ülkemiz Mustafa Kemal Atatürk sayesinde daha iyi ve güzel bir hale gelmiş oldu.



 

Our Score
error: Content is protected !!