Ortaokul 7. SınıfTürkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Metin Etkinlik ve Sayfa Cevapları
Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları öğrencilerin ders başarılarını artırmak için önemli bir kaynaktır. Özellikle, 7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları kitabında yer alan 7. Sınıf Türkçe Metin Etkinlik Cevapları bu süreçte büyük rol oynar. Öğrenciler, kitabın içindeki metin etkinliklerini çözerken Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Sayfa Cevapları‘ndan faydalanarak bilgilerini pekiştirebilirler.
“7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları”
Bu kaynaklar, dil bilgisi kurallarını anlamak ve uygulamak için etkili bir yol sunar. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları‘nı kullanarak, öğrenciler hem metinleri daha iyi kavrayabilir hem de sınavlarda başarılı olma şanslarını artırabilirler. Öğrencilerin bu cevapları dikkatlice incelemesi, eksik oldukları konuları belirlemelerine ve bu konular üzerinde çalışarak kendilerini geliştirmelerine olanak tanır.
Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları ile 7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları kitabının sunduğu çeşitli aktiviteleri anlamada ve uygulamada yardımcı olur. 7. Sınıf Türkçe Metin Etkinlik Cevapları, metinleri derinlemesine analiz etmeyi sağlar, bu da öğrencilere okuma ve yazma becerilerini geliştirme fırsatı sunar. Aynı zamanda, Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Sayfa Cevapları, öğrencilerin hangi konularda zorlandıklarını belirlemelerine ve bu alanlarda daha fazla pratik yapmalarına olanak tanır. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları‘nın düzenli kullanımı, öğrencilerin derslerdeki genel başarılarını önemli ölçüde artırabilir ve dil becerilerinde kalıcı bir gelişim sağlayabilir.
“7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı”
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Cevapları Sayfa6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.
Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı Çanakkale Seddülbahir Kahramanları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67
7. Sınıf Türkçe Kitabı Çanakkale Seddülbahir Kahramanları Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67 Cevapları”, öğrencilere Çanakkale Savaşı’nın önemini öğretmek için hazırlanan değerli bir kaynaktır. Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı Çanakkale Seddülbahir Kahramanları Metni Etkinlik Cevapları, bu tarihi dönemin kahramanlarının hikayelerini anlamaya yardımcı olur.
“7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-64-65-66-67 MEB Yayınları”
Öğrenciler, Forum MEB 7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları aracılığıyla metinlerin içindeki ana fikirleri daha iyi kavrayabilirler. Ayrıca, “7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-64-65-66-67 MEB Yayınları” ile bu önemli olay hakkında daha derinlemesine bilgi edinmek mümkündür. Bu kaynaklar, milli tarih bilincinin oluşmasında kritik bir rol oynar.
7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-64-65-66-67
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru : Çanakkale Savaşı kahramanlarının fedakârlıklarıyla ilgili yaptığınız araştırma sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap:
Çanakkale Savaşı kahramanları, fedakârlıklarıyla tarih boyunca unutulmaz bir yer edinmişlerdir. Türk askerleri, düşman karşısında büyük bir cesaretle savaşıp, vatanlarını korumak için canlarını feda etmeye hazır olmuşlardır.
Örneğin, Koca Seyit, düşman ateşi altında düşman gemilerini batırarak büyük bir kahramanlık göstermiştir. Ayrıca, birçok asker yaralı arkadaşlarına yardım ederken kendi canlarını tehlikeye atmış ve birlik ruhunu korumuşlardır. Bu fedakarlıklar, Türk askerinin vatanseverlik ve dayanışma duygusunun bir yansımasıdır.
Uzun Cevap:
Çanakkale Savaşı, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde önemli bir dönüm noktasıdır ve bu savaşta gösterilen fedakârlıklar, her bir kahramanın hikayesinde öne çıkmaktadır. Türk askerleri, düşmanın güçlü ordusuna karşı büyük bir cesaretle mücadele etmiş ve vatanlarına olan bağlılıklarıyla tarihe damga vurmuşlardır.
Örneğin, Koca Seyit, Çanakkale Savaşı’nın sembol isimlerinden biridir. Düşman gemilerine karşı gösterdiği kahramanlıkla tanınır. Ağırlığı 276 kg olan top mermilerini tek başına kaldırarak düşman gemilerini batırmış, bu eylemiyle savaşın seyrini değiştirmiştir. Koca Seyit’in bu cesareti, Türk askerinin fiziksel gücünün ve moralinin bir yansımasıdır.
Sonuç olarak, Çanakkale Savaşı kahramanlarının fedakârlıkları, yalnızca savaşın kazanılması açısından değil, aynı zamanda Türk milletinin karakterinin şekillenmesinde de büyük bir rol oynamıştır. Bu kahramanların hikayeleri, gelecek nesillere ilham vermeye devam etmekte ve vatan sevgisinin ne denli derin olduğunu göstermektedir.
Soru : Çanakkale Türküsü’nü sınıfta arkadaşlarınızla seslendiriniz.
Cevap: Çanakkale Türküsünü arkadaşlarızla koro şeklinde seslendiriz.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki kelimeleri, karşılarındaki anlamlarla örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap:
muhit c. Çevre, yöre, etraf.
sükûn d. Durgunluk, dinginlik, hareketsizlik, sessizlik.
sükût ğ. Susma, konuşmama, söz söylememe, sessizlik.
taarruz h. Hücum, saldırı.
süngü ç. Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah.
mecalsiz a. Güçsüz, kuvvetsiz, dermansız, takatsiz.
vesile e. Sebep, bahane.
hadise b. Ortaya çıkan, oluşan durum, ilgi çeken veya çekebilecek nitelikte olan her türlü iş, olay.
tayın f. Asker azığı, asker yemeği.
Soru : Bu kelimelerden dilimize yabancı dillerden geçen beş tanesini seçiniz. Seçtiğiniz kelimelerin Türkçe karşılıklarını kullanarak aşağıdaki yazı alanına bir paragraflık metin yazınız.
Cevap:
Çanakkale Savaşı’nda Türk askerleri, karşılaştıkları her hadiseye cesaretle yaklaşarak, düşman taarruzlarına karşı durdular. Zorlu koşullarda, tayınlarını arkadaşlarıyla paylaşarak dayanışma örneği sergilediler.
Gözlerinde derin bir kararlılık ve bazen sükûn hali vardı; mecalsiz anlarda bile birbirlerine yardım etme gayreti içindeydiler. Bu kahramanlıkları, insanlık adına ne denli değerli olduklarını gösterdi.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.
1. Metnin birinci bölümünde bahsedilen askerin siperdeki gözlemleri nelerdir?
Anlatınız.
Cevap:
Askerin gözlemleri arasında gökyüzündeki bulutların güzelliği, huzursuzluk hissi ve “Düşman taarruz ediyormuş!” emriyle birlikte artan heyecan yer alır. Askerler, ölümle burun buruna olmalarına rağmen cesaretle durmaktadırlar.
2. “Düşman taarruz ediyormuş!” haberini alan askerlerin bunu alaycı bir tebessümle
karşılamasını nasıl yorumluyorsunuz?
Cevap:
Askerlerin bu durumu alayla karşılaması, cesaretlerini ve moral yüksekliğini gösterir. Düşman saldırısına karşı duyulan korkunun üstesinden gelme çabasıdır.
3. Fransız Generali Guro, Türkiye’ye niçin gelmiştir? Anlatınız.
Cevap:
Guro, Haziran 1930’da Atatürk’ün misafiri olarak Türkiye’ye gelmiş, Türk Şehitliği’ni ziyaret edip Türk askerine duyduğu saygıyı ifade etmiştir.
4. Fransız General’in Çanakkale Savaşı sırasında şahit olduğu ve unutamadığı olay nedir? Kısaca anlatınız.
Cevap:
Guro, yaralı bir Fransız askeri ile ona yardım eden bir Türk askerinin karşılaşmasını unutamamıştır. Türk askeri, Fransız askere yardım ederken kendi acısını düşünmemiştir.
5. Koca Seyit, komutanı tarafından nasıl ödüllendirilmiştir? Koca Seyit’in bu ödüle tepkisi ne olmuştur? Anlatınız.
Cevap:
Koca Seyit, komutanı tarafından ikinci bir tayınla ödüllendirilmiştir. Ancak, bu ödülü kabul etmeyip arkadaşlarıyla paylaşmıştır.
6. Sizce Türk askerini değerli kılan özellikler nelerdir? Açıklayınız.
Kısa Cevap:
Türk askeri, cesurca savaşarak ve birbirlerine destek olarak düşmana karşı koyma iradesi gösterir. Fedakarlıkları ve vatanseverlikleri, onları ulusal kimliğin vazgeçilmez bir parçası yapar.
Uzun Cevap:
Türk askerini değerli kılan özelliklerin başında cesaret gelir. Zorlu koşullarda bile savaşa girmekten çekinmeyen, ölümle burun buruna kalmasına rağmen korkusuzca mücadele eden bir yapıya sahiptirler. Fedakarlık, Türk askerinin bir diğer önemli özelliğidir; bu, hem kendi hayatlarını tehlikeye atmayı göze alarak hem de arkadaşlarının hayatlarını kurtarmak için çaba göstermeleriyle kendini gösterir.
Ayrıca, Türk askerleri arasında güçlü bir dayanışma ve yardımlaşma ruhu bulunur. Savaş sırasında bir arada olmanın getirdiği bağ, onların manevi gücünü artırır ve birlikte hareket etme yeteneklerini güçlendirir. Vatanseverlik de Türk askerinin en önemli motivasyon kaynaklarından biridir. Vatan sevgisi, onların savaşma azmini ve kararlılığını artırır. Bu özellikler, Türk askerini sadece savaş alanında değil, toplumda da saygı duyulan bir figür haline getirir.
3. ETKİNLİK
Soru : Çanakkale Savaşı yıllarında evladını cepheye gönderen bir ebeveyn olduğunuzu hayal ediniz. Aşağıya, cephedeki evladınıza hitaben bir mektup yazınız. Mektup türünün özelliklerine dikkat etmeyi unutmayınız.
Kısa Cevap:
Sevgili Evladım,
Sana bu satırları yazarken kalbim umut ve endişe ile dolu. Çanakkale’deki savaşta gösterdiğin cesareti duyduğumda gururla doluyorum. Senin gibi kahraman bir evlat yetiştirmek benim için büyük bir mutluluk. Kendine iyi bak ve dostlarınla dayanışmayı unutma. Her gün seni düşünüyorum ve dualarımı gönderiyorum.
Sevgilerimle, Baban
Uzun Cevap:
Sevgili Oğlum,
Savaşın zor geçtiğini biliyorum ama senin azminin her şeye galip geleceğine inanıyorum. Burada seni bekleyen bir ailemiz var ve hepimiz sağ salim dönmeni istiyoruz. Vatan için savaşıyorsun, bunun ne kadar değerli olduğunu unutma. Her zaman yanındayım, sevgimi hisset.
Kendine iyi bak, Annen
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki cümleleri neden-sonuç ilişkisi
oluşturacak şekilde tamamlayınız.
Cevap:
Fransız Generali Guro Türklerle savaştığı için, Türk milletinin cesaretini ve alicenaplığını yakından tanıma fırsatı buldu.
Türk askeri, kendi yaralarını sarmak için Fransız askerine yardım etti çünkü o, Fransız askerinin cebinden çıkan yaşlı bir kadın resminin onu annesine döndürme isteğiyle dolu olduğunu gördü.
KocaSeyit, vatanı düşman saldırısı altındayken izinli olarak köyüne gitmek istemediği için, komutanı tarafından verilen ödül tayını yemeyerek arkadaşlarıyla paylaştı.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda, 15 Temmuz Şehitler Anıtı’nın görseli yer almaktadır. Anıt ile ilgili
bir araştırma yaparak elde edeceğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
15 Temmuz Şehitler Anıtı, Türkiye’nin 15 Temmuz 2016 tarihinde gerçekleşen darbe girişimi sırasında hayatını kaybeden şehitleri anmak için inşa edilmiştir. Anıt, Türkiye’nin başkenti Ankara’da, 15 Temmuz Kızılay Milli İrade Meydanı’nda yer almaktadır.
Anıtın tasarımı, şehitlerin anısını yaşatmak amacıyla simgesel bir üslupla gerçekleştirilmiştir. Anıt, yüksek bir sütun ve bunun çevresinde yer alan figürlerle birlikte, şehitlerin cesaretini ve fedakârlığını temsil etmektedir. Ayrıca anıtın etrafında, o gece kahramanlık gösterenlerin isimlerinin yazılı olduğu bir duvar bulunmaktadır.
15 Temmuz Şehitler Anıtı, her yıl düzenlenen anma etkinlikleriyle ziyaret edilmekte ve halk, şehitler için dualar etmektedir. Anıt, Türk milletinin bağımsızlık ve özgürlük için verdiği mücadelenin simgelerinden biri olarak önem taşımaktadır.
Soru : “Şehitlik” kavramının sizde uyandırdığı duygu ve düşünceleri anlatan bir konuşma yapınız.
Kısa Cevap:
Sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlere “şehitlik” kavramının bende uyandırdığı duyguları paylaşmak istiyorum. Şehitlik, vatan sevgisinin, cesaretin ve fedakarlığın en yüksek mertebesidir. Şehitlerimiz, özgürlüğümüzü korumak ve ülkemizi savunmak için hayatlarını feda eden kahramanlardır. Onların fedakarlıkları, bizlere geçmişi hatırlatmanın yanı sıra geleceğe umutla bakmamızı sağlar.
Şehitlerimiz, milletimizin bağımsızlık mücadelesinin simgeleri olarak kalbimizde özel bir yere sahiptir. Onların hatırası, bizlere sorumluluklar yükler ve ülkemizi daha iyi bir yere getirmek için çaba göstermemizi hatırlatır.
Sonuç olarak, şehitlik derin bir anlam taşır. Onlar, bu toprakları bizlere emanet eden kahramanlardır. Şehitlerimizi unutmamak, onlara olan borcumuzdur.
Teşekkür ederim.
Uzun Cevap:
Sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlere “şehitlik” kavramının bende uyandırdığı duyguları paylaşmak istiyorum. Şehitlik, vatan sevgisinin ve fedakarlığın en yüksek mertebesidir. Şehitlerimiz, özgürlüğümüzü korumak için hayatlarını feda eden kahramanlardır. Onların fedakarlıkları, geçmişimizi hatırlatır ve bize sorumluluklar yükler.
Şehitlerimiz, milletimizin bağımsızlık mücadelesinin simgeleridir. Gelecek nesillerin şehitlik bilincini taşıması için eğitimde bu konuya önem verilmelidir.
Sonuç olarak, şehitlik, bu toprakları bizlere emanet eden kahramanların anısını yaşatmakla yükümlüyüz.
Teşekkür ederim.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Bu yönergelerden hareketle Nergis ve Ferit’in yürüdükleri güzergâhı aşağıdaki kroki üzerinde çizerek gösteriniz ve Şehitler Anıtı’nın bulunduğu yeri işaretleyiniz.
Cevap:
“7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları”
Soru : Nergis ve Ferit’i okuldan Şehitler Anıtı’na kadar farklı bir yoldan yürütünüz. Bu yolu arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Nergis ve Ferit’i okuldan Şehitler Anıtı’na farklı bir yoldan şu şekilde yürütebiliriz:
Okuldan çıktıktan sonra Cumhuriyet Caddesi‘ne doğru ilerlesinler. Bu caddede sola dönüp yürümeye devam etsinler.
Cumhuriyet Caddesi’nden Pırlanta Sokak yerine Nehir Caddesi’ne dönsünler. Bu cadde boyunca dümdüz yürüsünler.
Nehir Caddesi‘nden sonra Yağmur Sokak’a ulaşsınlar ve sokağın sonuna kadar ilerlesinler.
Yağmur Sokağı’nın sonunda sağa dönerek Park yönüne ilerlesinler. Buradan Şehitler Anıtı’na ulaşacaklardır.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru : TBMM’nin açılışının tarihimizdeki önemi ile ilgili bir araştırma yapınız.
Kısa Cevap:
TBMM’nin açılışı, 23 Nisan 1920 tarihinde gerçekleşmiştir ve Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerinin atıldığı önemli bir dönüm noktasıdır. Bu tarih, ulusal egemenliğin simgesi olarak kabul edilir; çünkü halkın iradesiyle oluşturulan ilk meclis, milli mücadelenin yönetim merkezi olmuştur. TBMM, Türkiye’nin bağımsızlığı ve ulusal bütünlüğü için önemli kararlar almış, halkın kendi kendini yönetme hakkını pekiştirmiştir.
Uzun Cevap:
TBMM’nin açılışı, 23 Nisan 1920’de gerçekleştirildi ve bu tarih, Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesinde kritik bir dönüm noktası oldu. TBMM, Kurtuluş Savaşı döneminde, milli egemenlik anlayışını esas alarak halkın iradesini temsil eden ilk meclis olma özelliği taşıyor.
Meclisin açılışı, Türk milletinin işgalcilere karşı verdiği direnişi ve bağımsızlık arzusunu somutlaştırmıştır. TBMM, savaş sırasında alınan kararlarla milli mücadeleyi yönlendirmiş ve Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerini atmıştır. Ayrıca, bu olay, Türk halkının birlik ve beraberlik içinde hareket etmesinin önemini göstermiştir. TBMM’nin açılışı, Türkiye’de ulusal egemenliğin, demokrasi ve millet iradesinin önemini vurgulayan bir tarih olarak her yıl kutlanmaktadır.
Sonuç olarak, TBMM’nin açılışı, sadece bir meclis açılışı değil, aynı zamanda Türk milletinin bağımsızlık ve özgürlük mücadelesinin sembolü olmuştur. Bu tarih, ulusun kendi kaderini tayin etme kararlılığının en somut örneğidir.
Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
7. Sınıf Türkçe Kitabı Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 Cevapları” üzerine yapılan çalışmalar, öğrencilerin tarih bilincini geliştirmek ve Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’ndaki rolünü anlamak için önemli bir fırsat sunar. Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Kitabı Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Etkinlik Cevapları, Kurtuluş Savaşı’nın ulusal birlik ve beraberlik açısından ne denli hayati bir öneme sahip olduğunu vurgulamaktadır. Forum MEB 7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile desteklenen bu kaynak, öğrencilere tarihi olayları daha etkili bir şekilde öğrenme olanağı tanır.
“7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61 MEB Yayınları”
Öğrenciler, 7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61 MEB Yayınları‘nda yer alan etkinliklerle, Atatürk’ün barışa olan inancını ve bu inancın nasıl bir mücadeleye dönüştüğünü kavrayabilirler. Bu etkinlikler, hem tarihi bilgilerin pekiştirilmesine hem de öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sağlar.
7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 54-56-57-58-59-60-61
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru : “Atatürk ve Millî Mücadele” ile ilgili araştırdığınız şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap:
“Zalım Düşman”
Yazar: Arif Nihat Asya
Zalım düşman, vatanımın üstüne yürüdü,
Türk’üm, ben Atatürk’üm, yolumuzu sürdü.
Kahraman ordum, selam durarak girdi,
Kurtuluş mücadelesi, milletim için doğdu.
Özgürlük, bağımsızlık, benim en değerli,
Atatürk, sana minnet, saygı sonsuz elbet.
Senin açtığın yolda, yürümek şerefim,
Türk milleti, hür yaşayacak, ebedi zaferim.
Uzun Cevap:
Şiir: “Milli Mücadele”
Yazar: Halide Edib Adıvar
Bir destandır, varoluşumuzun simgesi,
Kurtuluş Savaşı, senin önderliğinle.
Atatürk, senin izindeyiz hep birlikte,
Özgürlük ve bağımsızlık, bizim en büyük dilek.
Düşmanı yenip, toprakları kurtardık,
Senin önderliğinde, bir millet olduk biz.
Her zaman hatırlayacağız seni daima,
Atatürk, ışığımız, yolumuz, kahramanımız.
“Barış” kelimesi, huzur, sevgi, dostluk ve bir arada yaşama isteği gibi olumlu duyguları çağrıştırır. Barış, insanların birbirleriyle uyum içinde yaşamasını ve çatışmalardan uzak durmasını sağlar.
Uzun Cevap:
“Barış” kelimesi, bana huzur ve güven duygusunu çağrıştırır. Barış, savaşların sona ermesi, insanların birbirlerine saygı göstermesi ve sorunların diyalog yoluyla çözülmesi anlamına gelir.
Barış ortamında insanlar, sevgi ve hoşgörü ile bir arada yaşayabilir. Ayrıca, barış kavramı, sadece ülkeler arasındaki ilişkilerle sınırlı değildir; aile içinde, arkadaşlık ilişkilerinde ve toplumda da büyük bir öneme sahiptir. Barış, bireylerin ruhsal sağlığını olumlu yönde etkileyen bir durumdur.
Barışın sağlanması, eğitimde ve sosyal hayatta olumlu değişimlere yol açar. Bu nedenle, barış, herkesin ortak hedefi olmalı ve sürekli olarak korunması gereken bir değer olarak görülmelidir.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Kutularda harfleri karışık hâlde verilen kelimelerin doğru biçimlerini açıklamalardan hareketle bulup örnekteki gibi yazınız.
Uğurlamak – Gideni esenlik ve sevgi dilekleriyle geçirmek, yolcu etmek.
İşgal – Bir yeri ele geçirme.
Cephane – Ateşli silahlarla atılmak için hazırlanan her türlü patlayıcı madde, mühimmat.
Tutsak – Savaşta ele geçen düşman, esir.
Rıhtım – Bir akarsu veya deniz kıyısında yapılmış, gemilerin indirme bindirme veya yükleme boşaltma yapabileceği yer.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.
1. Barış’ın öğretmeni nasıl bir ödev vermiştir? Anlatınız.
Cevap:
Barış’ın öğretmeni, Atatürk’ün İstanbul’dan Samsun’a gidişiyle ilgili bir ödev vermiştir.
2. Barış, ödevini hazırlamak için neler yapmıştır? Anlatınız.
Cevap:
Barış, bilgisayarın başına geçerek Atatürk ile ilgili fotoğraflar aramış, ancak istediği gibi bir fotoğraf bulamamıştır. Sonunda “Atatürk’ü Yaşamak” adlı bir web sitesine ulaşmıştır.
3. Mustafa Kemal Paşa’nın Barış’ın ismiyle ilgili yorumu ne olmuştur? Açıklayınız.
Cevap:
Mustafa Kemal Paşa, Barış’ın isminin güzel olduğunu söylemiş ve barışın önemini vurgulamıştır.
4. Mustafa Kemal Paşa, Bandırma Vapuru’yla rıhtımdan ayrılırken nasıl bir haber almıştır? Açıklayınız.
Cevap:
Paşa, vapurun İngilizler tarafından izleneceği ve batırılmaya çalışılacağı uyarısını almıştır.
5. “Biz Anadolu’ya silah ve cephane değil ideal ve inanç götürüyoruz.” cümlesinin sizde
uyandırdığı duygu ve düşünceler nelerdir? Anlatınız.
Kısa Cevap:
“Biz Anadolu’ya silah ve cephane değil ideal ve inanç götürüyoruz.” cümlesicümle, mücadelenin sadece maddi değil, manevi değerlerle de desteklenmesi gerektiğini hatırlatır.
Uzun Cevap:
“Biz Anadolu’ya silah ve cephane değil ideal ve inanç götürüyoruz.” cümlesi ifade, özgürlük mücadelesinin azim ve inançla desteklenmesi gerektiğini anlatıyor. Barış, bu düşünceyle cesaret buluyor ve gerçek mücadelenin sadece silahlarla değil, ideallerle kazanılacağını anlıyor.
6. Barış’ın yerinde siz olsaydınız Atatürk’e Millî Mücadele’yle ilgili neler sormak isterdiniz? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap:
Millî Mücadele’nin zor anlarında neler hissettiniz? (Duygusal deneyimlerini öğrenmek isterdim.)
Anadolu halkının desteği sizin için ne ifade ediyordu? (Halkın rolünü anlamak için.)
Gelecek Türkiye’yi nasıl hayal ediyordunuz? (Atatürk’ün vizyonunu kavramak için.)
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki deyimlerin anlamlarını Türk Dil Kurumunun https://sozluk.gov.tr adresindeki Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden araştırarak öğreniniz.
Cevap:
Deyimlerin Anlamları:
Gözleri dolmak: Duygusal bir durumdan dolayı gözlerinin yaşarması.
Göğsü kabarmak: Gurur veya sevinç nedeniyle kişinin kendini büyük hissetmesi.
Göze almak: Risk veya tehlikeyi kabul etmek, bir şeyin olumsuz sonuçlarına katlanmak.
Dize getirmek: Karşısındaki kişiyi, durumu veya durumu kontrol altına almak.
Yola koyulmak: Bir işe başlamak, harekete geçmek.
Soru : Aşağıdaki cümleleri, anlamını öğrendiğiniz deyimlerden uygun olanları kullanarak neden sonuç ilişkisi oluşturacak şekilde tamamlayınız.
Cevap:
Cümle Tamamlamaları:
Türk milleti, bağımsızlığına olan düşkünlüğünden dolayı bütün işgalcileri dize getirmiştir.
Askerler sabah erkenden yola koyulmak için akşam olmadan cepheye ulaşmışlardı.
Kahraman bir ecdadın torunları olduğumuz için göğsümüz kabarıyor.
Millî Mücadele gazisi dedem, anılarını anlatırken gözleri dolardı çünkü o günleri hatırladıkça çok duygulanırdı.
Millet, Millî Mücadele’ye bütün varlığıyla destek oluyordu çünkü göze almıştı.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
4 . ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki bölümleri okuduğunuz metinden hareketle doldurunuz.
Cevap:
Gerçek Hayatta Karşılaşılabilecek Olaylar:
Atatürk’ün İstanbul’dan Samsun’a gitmesi.
Millî Mücadele sırasında zorluklar ve savaş.
Barış’ın öğretmeninden ödev alması.
Gerçek Hayatta Karşılaşılamayacak Olaylar:
Barış’ın Mustafa Kemal Paşa ile aniden karşılaşması.
Bilgisayarın, Barış’ı geçmişe götürmesi.
Mustafa Kemal Paşa’nın Barış’a doğrudan hitap etmesi ve onunla konuşması.
5 . ETKİNLİK
Soru : Aşağıda, Barış’ın defterine yazdığı yazılardan bazıları yer almaktadır. Bu
yazıları önemli gördüğünüz yerleri işaretleyerek okuyunuz.
Bugün 29 Mayıs 1919. On gün oldu biz Samsun’a ay ak basalı. Dört gün önce Havza’ya geldik. Her taraftan işgal haberleri geliyor. Ama iyi haberler de var. Çeşitli yörelerde askerlerimiz düşmanla savaşıyor. Direniş için dernekler kuruluyor. Gönüllüler cepheye koşuyor. (…) Buralarda her yer yemyeşil. Öyle güzel ki… Keşke bu savaş olmasaydı.
Bugün 10 Ocak 1921. Rüzgârlı bir geceydi. Pencereden gökyüzüne baktığımda hızla akan parçalı bulutları gördüm. Kılıçlarını çekmiş, düşmanın üstüne doğru akan atlılara benziyordu bulutlar.
En öndeki bulut parçası ona, Mustafa Kemal Paşa’mıza benziyordu. Hemen çağırıp gösterdim. Bu görüntüler onu da çok heyecanlandırdı. Gökyüzünü kaplayan bulutlar bir anda uçup gitti. Işıl ışıl yıldızlarla dolu bir gökyüzü kaldı geriye. “İşte, geleceğimiz böyle yıldızlarla kaplı olacak.” dedi başımı okşayarak. “Keşke ben de silah kuşanıp cephede savaşanların yanında yerimi alabilsem.” dedim. Bu dileğimi duyduğunda “Savaşmak için çok küçüksün Barış.” dedi, “Senin savaşın zaferden sonra başlayacak. Bilgi savaşı, ilerleme savaşı…” Söylemek istediklerini anladığımı sanıyorum. (…) Ben yatmaya giderken “Yarın büyük bir gün olacak.” dedi Mustafa Kemal Paşa.
Cevap:
Önemli Yerler:
“On gün oldu biz Samsun’a ay ak basalı.”
Bu ifade, Barış’ın Millî Mücadele’nin başlangıcını ve tarihi bağlamını gösteriyor.
“Her taraftan işgal haberleri geliyor.”
Ülkenin içinde bulunduğu zor durumu ifade ediyor.
“Direniş için dernekler kuruluyor. Gönüllüler cepheye koşuyor.”
Halkın direniş için bir araya geldiğini ve mücadele ruhunu yansıtıyor.
“Buralarda her yer yemyeşil. Öyle güzel ki… Keşke bu savaş olmasaydı.”
Doğa güzelliği ve savaşın getirdiği acıların çelişkisini ortaya koyuyor.
“Kılıçlarını çekmiş, düşmanın üstüne doğru akan atlılara benziyordu bulutlar.”
Barış’ın hayal gücünü ve savaş ruhunu sembolize ediyor.
“Savaşmak için çok küçüksün Barış.”
Mustafa Kemal Paşa’nın gençliğin savaşta yer alması için bilgi ve eğitimle hazırlanması gerektiğini vurguluyor.
“Senin savaşın zaferden sonra başlayacak. Bilgi savaşı, ilerleme savaşı…”
Barış’ın gelecekteki rolüne dair umut ve beklentilerini gösteriyor.
“Yarın büyük bir gün olacak.”
Umut dolu bir bekleyiş ve geleceğe dair olumlu bir bakış açısı içeriyor.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen özelliklerden hangileri Barış’ın defterine yazdığı yazılarda görülmektedir. Yanlarına çarpı (X) işareti koyarak belirtiniz.
Cevap:
1. Dizelerden oluşmuştur. (X) 2. Yaşanan olaylar günü gününe yazılmıştır. (X) 3. Birinci kişi ağzından yazılmış kısa yazılardır.
4. Bir tekerleme ile başlamıştır. (X) 5. Yazarın duygu ve düşüncelerini yansıtmaktadır.
Soru : Yukarıda özelliklerini işaretlediğiniz metin türünü aşağıya yazınız.
Cevap: Günlük
Soru : Yukarıda özelliklerini öğrendiğiniz metin türüne uygun bir yazı yazınız. Yazınızı öğretmeninizle kontrol ederek gerekli düzenlemeleri yapınız.
Cevap:
Bugün 3 Ekim 1921.
Bugün çok heyecanlı bir gündü. Sabah erkenden uyanıp pencereden dışarı baktım. Hava güneşli ve sıcak, gökyüzü mavi. Okuldan dönerken arkadaşlarımla parka gittik. Oynamak için en güzel yerleri seçtik.
Birden parkın kenarındaki ağaçların altında bir grup insanı gördük. Hepsi savaş hikayelerini anlatıyordu. Ben de yanlarına gittim. Dinlerken içimde bir gurur hissettim. Atalarımız, vatanımız için savaşıyor. Onların cesareti bana ilham verdi.
Akşam eve dönerken düşündüm: “Bir gün ben de bu kahramanların yanında olacağım!” Bu dileğimi Mustafa Kemal Paşa ile paylaştım, “Savaşım bilgi savaşı olacak” dedi. Bu düşünce beni çok mutlu etti.
Yarın yeni bir gün, yeni hayaller.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları
6 . ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.
Cevap:
(…) 1923 yılının Ekim ayı idi. Ekim ayının da 29. günü. Toplar atılmaya başladı. Tam yüz bir pare top… Memleket, bayram sevinci içindeydi. Cumhuriyet’in ilan edildiğini duyan büyük küçük, kadın erkek, çoluk çocuk, tanıdık tanımadık birbirini kucaklıyor; yurt çapında Cumhuriyet onuruna şenlikler yapılıyordu. (…)
Mükerrem Kâmil SU (Kısaltılmıştır.)
Soru : Okuduğunuz metinden hareketle “Cumhuriyet coşkusu” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda, anlamlarını öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarından yararlanınız.
Kısa Cevap:
Sayın konuklar,
Bugün burada Cumhuriyet coşkusunu kutlamak için toplandık. 29 Ekim 1923’te ilan edilen Cumhuriyetimiz, ulusumuz için büyük bir bayram ve sevinç kaynağıdır. Herkesin kucaklaştığı, mutlulukla şenlikler düzenlediği bir gün olmuştur.
Cumhuriyet, bizlere özgürlük, eşitlik ve adalet sunan bir sistemdir. Bu nedenle Cumhuriyetimize sahip çıkmalı ve onu yüceltmeliyiz. Teşekkür ederim.
Uzun Cevap:
Sayın konuklar, değerli arkadaşlar,
Bugün burada, 29 Ekim 1923’te ilan edilen Cumhuriyetimizin coşkusunu kutlamak için bir araya geldik. Cumhuriyet, sadece bir yönetim biçimi değil; aynı zamanda halkın egemenliğinin simgesidir. Bu özel gün, ülkemizin tarihinde bir dönüm noktası olmuş ve bize özgürlük, eşitlik ve adalet getirmiştir.
Cumhuriyetimizin ilanı, ulusumuzun bağımsızlık ve özgürlük mücadelesinin bir sonucudur. O gün, hepimizin sevinçle kucaklaştığı, coşkuyla kutladığı bir bayram günüydü. Her yaştan insanın, büyük-küçük, kadın-erkek hep birlikte bayram havasında kutladığı bu gün, ülkemizde şenliklerin yapıldığı bir dönüm noktasıydı.
Cumhuriyet, bizlere düşünce özgürlüğü, demokrasi ve insan hakları gibi değerleri kazandırdı. Bugün, bu değerlerin korunması ve geliştirilmesi için elimizden geleni yapmalıyız. Gelecek nesillerimize daha aydınlık bir Türkiye bırakmak için Cumhuriyetimize sahip çıkmalıyız.
Son olarak, Cumhuriyetimizi kuran, bize bu güzel ülkeyi bırakan başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere tüm kahramanlarımızı rahmetle ve minnetle anıyorum. Hep birlikte, Cumhuriyet coşkusunu yaşatmaya ve yüceltmeye devam edeceğiz. Teşekkür ederim.
Soru : Aşağıya “Cumhuriyet” konulu akrostiş bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık koyunuz.
Kısa Cevap:
Başlık: Cumhuriyetin Işığı
Cennette bir bayrak, dalgalanır özgürlük,
Ulusun, bir arada, yürekten yükselir ses,
Mücadeleyle kazanılan bu büyük zafer,
Huzur ve adalet, Cumhuriyet’le gelir elbet.
Ulusça el ele, geleceğe umutla,
Rengimiz hep aynı, özgürlük aşkıyla,
İleriye doğru, atılırız kararlılıkla,
Ebediyen sürecek, Cumhuriyet coşkusuyla.
Uzun Cevap:
Başlık: Cumhuriyetin Gücü
Cumhuriyet, aydınlık bir ufuk demek,
Ulusunla, bir arada, yürümek,
Mücadelelerin, bir sonucu olarak,
Huzuru ve barışı, sunar halkına,
Uyanış ve direniş, ruhunu besler,
Renkleri, özgürlüğün simgesiyle parlar,
İleriye doğru, umutla adım atarız,
Ebedi değerimiz, Cumhuriyet, daima yanımızda.
Cumhuriyet, bizlere düşen en büyük mirastır.
Hep birlikte bu mirasa sahip çıkmalıyız.
Yüz yıllar boyu, ilelebet yaşayacak,
Hür ve bağımsız, genç nesillerle yükselecek.
7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları
7 . ETKİNLİK
Soru : Atatürk’ün “Dünyada her şey için; uygarlık için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir; fendir.” sözünden hareketle bilgilendirici bir metin yazınız.
Kısa Cevap:
Atatürk’ün “Dünyada her şey için; uygarlık için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir; fendir.” sözü, bilimin ve teknolojinin toplumların gelişimindeki önemini vurgular. İlim, insanları aydınlatan, sorunları çözen ve ilerlemeyi sağlayan bir kaynaktır.
Uygarlığın temeli olan bilim, bireylerin yaşam kalitesini artırırken, toplumları da daha refah bir geleceğe taşır. Bu nedenle, eğitimde bilime dayalı bir yaklaşım benimsemek, toplumsal gelişim açısından kritik bir öneme sahiptir.
Uzun Cevap:
Mustafa Kemal Atatürk’ün “Dünyada her şey için; uygarlık için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir; fendir.” sözü, bilim ve eğitimin insan yaşamındaki yerini ve önemini açık bir şekilde ortaya koymaktadır. Atatürk, bilimsel düşüncenin, toplumların ilerlemesi ve kalkınması için vazgeçilmez olduğunu vurgulamaktadır. Uygarlığın temel taşı olan bilim, insanların yaşam standartlarını yükseltmekte, yeni teknolojilerin ve buluşların kapısını aralamaktadır.
İlim, bireyleri eğiterek onların bilinçli kararlar almasına yardımcı olur. Eğitimde bilime dayalı bir yaklaşım benimsemek, genç nesillerin daha donanımlı bireyler olarak yetişmesini sağlar. Bu da toplumsal ilerlemenin, ekonomik gelişmenin ve kültürel zenginliğin artmasına olanak tanır. Ayrıca, bilimsel bilgiye sahip olan bireyler, toplumlarının karşılaştığı sorunlara daha etkili çözümler üretebilirler.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru : Çanakkale Savaşı kahramanlarının fedakârlıklarıyla ilgili araştırma yapınız.
Kısa Cevap:
Çanakkale Savaşı, 1915-1916 yılları arasında Osmanlı İmparatorluğu ile İtilaf Devletleri arasında gerçekleşmiştir. Bu savaşta, Türk askerleri büyük fedakârlıklar göstermiştir.
Özellikle Anafartalar, Conkbayırı ve Koca Çimen gibi cephelerdeki kahramanlıklarıyla öne çıkan isimler arasında Mustafa Kemal Atatürk, Seyit Onbaşı ve Hasan Tahsin yer alır. Türk askerleri, imkânsız koşullara rağmen vatanlarını savunmak için canlarını ortaya koymuş, bu süreçte birçok şehit vermiştir. Bu fedakârlıklar, Türk milletinin bağımsızlık ve özgürlük mücadelesinin simgesi olmuştur.
Uzun Cevap:
Çanakkale Savaşı, 18 Mart 1915’te deniz savaşlarıyla başlayıp, Nisan 1915’te kara savaşlarına dönüşen ve 1916’ya kadar devam eden bir çatışmadır. Osmanlı İmparatorluğu, bu savaşta önemli bir direnç göstermiş ve İtilaf Devletleri’nin planlarını boşa çıkarmıştır. Türk askerleri, fedakârlıklarıyla savaş tarihine damga vurmuşlardır.
Mustafa Kemal Atatürk, bu savaşta büyük bir liderlik göstermiştir. “Ben size taarruzu değil, ölmeyi emrediyorum!” sözü, onun cesaretini ve kararlılığını simgeler. Seyit Onbaşı, 276 kilogramlık mermiyi kaldırarak düşman zırhlısını batırmasıyla öne çıkmış ve savaşın seyrini değiştiren kahramanlardan biri olmuştur. Hasan Tahsin ise, düşmana karşı direnişi simgeleyen ilk kurşunu atan isimdir ve bu nedenle “Çanakkale Şehitleri” arasında anılmaktadır.
Çanakkale Savaşı’nda Türk askerleri, yokluk içinde, yiyecek ve mühimmat sıkıntısı çekerek vatanlarını savunmak için mücadele etmiştir. Aynı zamanda cephede yer alan hemşireler ve doktorlar, yaralı askerlerin tedavisinde büyük özveri göstermiştir. Bu savaş, Türk milletinin bağımsızlık ve özgürlük mücadelesinin bir simgesi haline gelmiş ve Türk ulusunun birlik ve beraberlik duygusunu pekiştirmiştir. Çanakkale’deki fedakârlıklar, Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerinin atılmasında önemli bir rol oynamıştır.