Ortaokul 8. SınıfTürkçe Hecce Yayıncılık Ders KitabıMetin Etkinlik ve Sayfa Cevapları
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe dersi, öğrencilerin dil bilgisi ve metin yorumlama becerilerini geliştirmeyi amaçlayan önemli bir derstir. Bu kapsamda, 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, öğrencilerin dil zenginliğini artırmak için çeşitli metinler, etkinlikler ve alıştırmalar içerir. Hecce Yayıncılık tarafından hazırlanan Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık kitabı, öğrencilerin dil bilgisi kurallarını öğrenmeleri, kelime dağarcıklarını geliştirmeleri ve metinleri etkili bir şekilde analiz etmeleri için titizlikle hazırlanmıştır.
“8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları”
Kitapta yer alan metinler ve sorular, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine katkıda bulunur. Ancak, kimi zaman 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Metin Etkinlik Cevapları gibi kaynaklara ihtiyaç duyulabilir. Bu cevaplar, öğrencilerin etkinlikleri doğru bir şekilde yapmalarına ve sorulara uygun cevaplar vermelerine rehberlik eder.
Öğrencilerin kitapta yer alan 8. Sınıf Türkçe Sayfa Cevapları üzerinden eksiklerini gidermesi ve kendilerini değerlendirmesi, onların daha başarılı bir öğrenim süreci geçirmelerini sağlar. Sonuç olarak, 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin anlamadıkları noktalarda yol gösterici bir araç olabilir ve onların Türkçe dil becerilerini daha üst seviyelere taşımasına yardımcı olabilir.
“8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı”
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe KitabıForsa Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
8. Sınıf Türkçe Kitabı Forsa Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı, öğrencilere dil becerilerini geliştirme fırsatı sunan zengin bir içerik barındırmaktadır. Özellikle 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29‘daki etkinlikler, öğrencilerin okuma ve anlama yeteneklerini pekiştirmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu bölümde yer alan 8. Sınıf Türkçe Kitabı Forsa Metni Etkinlik Cevapları, edebi metinleri analiz etme becerilerini güçlendirmek için önemli bir kaynak oluşturmaktadır. Ayrıca, Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Kitabı ve Hecce Yayıncılık tarafından sunulan bu içerikler, dil bilgisi kurallarını öğretmenin yanı sıra, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini de artırmayı hedeflemektedir.
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 20-26-27-28-29 Hecce Yayıncılık”
İkinci olarak, 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa Cevapları, öğrencilere yazılı ve sözlü ifade becerilerini geliştirme imkanı sunmaktadır. Özellikle 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 20-26-27-28-29‘daki etkinlikler, öğrencilerin edebi dilin inceliklerini keşfetmeleri için önemli bir zemin hazırlamaktadır. Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı, öğrencilerin dilin zenginliğini anlamalarına yardımcı olacak çeşitli etkinlikler ve alıştırmalar sunarak, öğrenim süreçlerini desteklemektedir.
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 20-26-27-28-29
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Soru : Yaşadığınız yerden uzun süre ayrı kalsaydınız neler hissederdiniz? Düşüncelerinizi anlatınız.
Kısa Cevap:
Uzun süre yaşadığım yerden ayrı kalmak, beni hem özlem hem de hüzün hissettirebilir. Ailemi ve arkadaşlarımı, tanıdık yerleri düşünmek, günlük yaşamımın sıradan ama değerli anılarını canlandırır.
Uzun Cevap:
Eğer yaşadığım yerden uzun bir süre ayrı kalsaydım, başta büyük bir özlem duyardım. Evimi, ailemi ve arkadaşlarımı düşünmek beni derin bir hüzne sürüklerdi. Aile bağlarının gücünü hissetmek, onların yanında olmayı istemek, sürekli aklımda dönerdi. Özellikle o yerin kendine has kokusu, sesi ve görüntüleri beni sürekli rahatsız ederdi. Çocukluğumun geçtiği sokaklar, birlikte oyun oynadığım arkadaşlarımın sesleri, aile yemekleri… Tüm bu anılar zihnimde canlanırken, kaybolmuş gibi hissederdim.
Ayrıca, bulunduğum yerin kültürü ve yaşam tarzı, benim için oldukça farklı olabilir. Bu durum, beni yabancı hissettirebilir ve aidiyet duygusunu kaybetme korkusu yaşayabilirdim. Farklı bir yerde olmak, insanın kendini yalnız hissetmesine neden olabilir. Bir yandan yeni deneyimler kazanmak, diğer yandan özlem duymak arasında bir çatışma yaşardım.
Sonuç olarak, uzun süre ayrı kalmak hem duygusal bir boşluk yaratır hem de yaşadığım yeri ve insanları daha çok takdir etmemi sağlar.
Soru : Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusunu tahmin ediniz. Metni türünün özellikleri ve noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyunuz.
Cevap:
Metnin başlığı ve görselleri, genel olarak bir yerin güzelliklerini, kültürel değerlerini ve insan ilişkilerini vurguladığını gösteriyor. Başlık, okuyucunun merakını uyandıracak şekilde tasarlanmış ve içeriğin ana temasını yansıtmaktadır.
Görseller ise, metnin konusunu güçlendiren unsurlar olarak yer alıyor. Metin muhtemelen, o yerin yaşam tarzını, sosyal ilişkileri ve doğasıyla ilgili kişisel deneyimleri anlatan bir hikâye veya deneme niteliğinde. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyarak, metindeki duygusal yoğunluğu ve yazarın vermek istediği mesajı daha iyi anlayabiliriz.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Anlamları verilen kelimeleri bularak numaralandırılmış yerlere yazınız.
Cevap:
Yukarıdan Aşağı:
Poyraz – Kuzeydoğudan esen soğuk rüzgâr; kuzey rüzgârı, şimal rüzgârı.
Elbise – Giysi.
Cizye – İslam ülkelerinde Müslüman olmayanlardan alınan bir vergi türü.
Virane – Harap.
Alaca – Birkaç rengin karışımından oluşan renk.
Kıble – Bazı ibadetler yerine getirilirken dönülen Kâbe’nin bulunduğu yön.
Soldan Sağa:
Uç – Çok uçta, kenarda veya kıyıda köşede olan.
Abdest – İslam dinine göre namaz kılmak, Kur’an okumak, Kâbe’yi tavaf etmek gibi ibadetleri yerine getirebilmek için niyet ederek el, ağız, burun, yüz, kol ve ayakları yıkamak; baş, kulaklar ve boynun iki yanını meshetmek yoluyla arınma.
Kas – Kas.
İbadet – Dinî buyrukları yerine getirmek.
Mitoloji – Tarih öncesi tanrılarının efsaneli serüvenlerini anlatan ve bir topluluğun duygularını, anlayışını ve özlemlerini göstermesi bakımından değeri olan mitlerin, efsanelerin bütünü.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Kara Memiş kimdir? Malta korsanlarına ne zaman esir düşmüştür?
Cevap: Kara Memiş, Türk donanmasında görev yapmış eski bir kaptandır. Kırk yıl önce Malta korsanlarına esir düşmüştür.
2. Askerlerin Kara Memiş’i hemen tanımalarının nedeni söyleyiniz.
Cevap: Askerlerin Kara Memiş’i hemen tanımalarının nedeni, onun ününün yaygın olmasıdır. Kara Memiş, cesareti ve kahramanlıklarıyla tanınan bir kaptan olduğu için, askerler onun özelliklerini ve yüzünü bildikleri için tanıdılar.
3. Turgut, Kara Memiş’in babası olduğunu nasıl anlamıştır?
Cevap: Turgut, Kara Memiş’in babası olduğunu, onun yüzündeki benizden ve gözlerindeki bakıştan tanımıştır. Ayrıca, Kara Memiş’in kullandığı dil ve davranışlar da onu tanımasına yardımcı olmuştur. Bu ayrıntılar, Turgut’un yıllar sonra bile oğlunu tanımasını sağlamıştır.
4. Esir düşmesine rağmen namazını kılmaya devam etmesi Kara Memiş’in hangi kişilik özelliğine sahip olduğunu göstermektedir?
Cevap: Kara Memiş’in esir düşmesine rağmen namazını kılmaya devam etmesi, onun kararlılık, inanç ve disiplin gibi güçlü kişilik özelliklerine sahip olduğunu göstermektedir. Bu durum, onun dini inancına olan bağlılığını ve zorluklar karşısında bile inancını koruma konusundaki azmini yansıtır.
5. Kara Memiş’in gençleşmiş bir kaplana benzetilmesinin nedeni nedir?
Cevap: Kara Memiş’in gençleşmiş bir kaplana benzetilmesinin nedeni, onun cesareti, gücü ve kararlılığıdır. Kaplan, avcı ve güçlü bir hayvan olarak bilinir; bu benzetme, Kara Memiş’in güçlü duruşunu, özgüvenini ve cesur karakterini vurgulamak için kullanılmıştır. Aynı zamanda, onun genç ve dinamik bir görünüm sergilemesi, bu benzetmeyi pekiştirmektedir.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları
Yer: Metnin geçtiği yer, karakterlerin etkileşimde bulunduğu çevre, olayların geçtiği ortamdır. (Bu kısım metne göre detaylandırılabilir.)
Zaman: Hikâyenin hangi zaman diliminde geçtiğini belirler. (Bu kısım da metne göre detaylandırılabilir.)
Kişiler/Varlıklar: Hikâyede yer alan ana karakterler ve yan karakterler. (Örneğin, ana karakterler, yardımcı karakterler, antagonistler gibi.)
Olay Örgüsü: Hikâyede gerçekleşen olayların sıralı ve mantıklı bir şekilde aktarılmasıdır. Başlangıç, gelişme ve sonuç bölümlerini içerebilir.
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıya okuduğunuz metinle ilgili üç soru yazınız. Yazdığınız soruları arkadaşlarınıza sorarak onlardan cevaplamalarını isteyiniz.
Cevap:
Kara Memiş’in esir düşmesine neden olan olaylar nelerdir ve bu olayların sonuçları nasıl gelişmiştir? Cevap: Kara Memiş, Malta korsanları tarafından esir alınmıştır. Bu esir alma olayı, onun cesareti ve savaşçılığı ile tanınan bir karakter olması nedeniyle beklenmedik bir durumdur. Sonuç olarak, Kara Memiş’in esareti, ailesi ve askerleri için büyük bir kaygı yaratır ve kurtuluşu için çeşitli planlar yapılır.
Kara Memiş’in babasıyla olan ilişkisi hikâyenin hangi yönlerini etkiliyor? Bu ilişkinin gelişimi nasıl bir değişim yaratıyor? Cevap: Kara Memiş’in babasıyla olan ilişkisi, hikâyede güç, cesaret ve bağlılık temalarını pekiştiriyor. Turgut, Kara Memiş’in babası olduğunu anladığında, bu durum hem Kara Memiş’in karakterini hem de babasıyla olan duygusal bağını derinleştiriyor. Bu ilişki, esaret altında bile dinî değerlere bağlı kalmasının nedenlerinden biri olarak öne çıkıyor.
Hikâyede namaz kılmanın ve dini değerlere bağlılığın önemi nedir? Kara Memiş’in bu özelliği karakteri hakkında neler söylüyor? Cevap: Namaz kılmak, Kara Memiş’in inancının ve kişiliğinin bir yansımasıdır. Esir düşmesine rağmen namazını bırakmaması, onun cesaretini, kararlılığını ve inancını gösterir. Bu özellik, Kara Memiş’in yalnızca bir savaşçı değil, aynı zamanda ahlaki ve dini değerlere saygılı bir birey olduğunu da ortaya koyuyor.
5. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metne uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız.
Cevap:
Madde Madde “Forsa” adlı metin için uygun olabilecek yeni başlıklar:
Esaretin Ardındaki Güç
Kahramanın İman Gücü
Kara Memiş: Savaşçı ve İnanç Adamı
Düşman Ülkede Cesaretin Hikayesi
Bağlılık ve Fedakarlık: Kara Memiş’in Yolculuğu
Kurtuluş Umudu
Bir Savaşçının Namazı
Kahramanlığın Gerçek Yüzü
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda okuduğunuz metinden bir paragraf verilmiştir. Yazar bu paragrafta öyküleyici anlatımdan yararlanmıştır. Siz de okuduğunuz metinden öyküleyici anlatım örneği bularak noktalı alana yazınız.
TATLI DİLE DAİR (…)
Tatlı dil insan için başlı başına bir kuvvettir. Dünyaya biraz sevimli olarak gelmenin elbette büyük avantajları vardır. İnsanlar, başkaları hakkındaki ilk hükümlerini yüzlerine bakarak verirler; sonra konuşmaları yoklanır. Gerçi insanın dili ağzının içinde kolay dönmüyorsa düşüncelerini çabucak, güzel cümleler hâlinde ağzından dökemiyorsa bu gibi vaziyetlerde susmak en emin çaredir. Konuşmaktaki noksanlarını bilen bazı zeki insanlar susmayı becermek suretiyle muvaffak olurlar. Bütün ömürleri boyunca sustukları için yükselmiş insanlar çoktur. Ama asıl muvaffakiyet konuşmakla olur. Güler bir yüz, tatlı bir dille tamamlandığı zaman insana bütün kapılar açılır. Söze başlarken de söylediğim gibi tatlı dil, sevimli görünmeyen hatta soğuk intibaını veren yüzleri bile ısıtır, cana yakın kılar. Tatlı dile bütün kapıların açılması bundandır. Tabii bilirsiniz, Adana, Mersin, Maraş gibi Güney ve Güneydoğu vilayetlerimizde halk ağzında “dil” kelimesi “anahtar” manasında kullanılır. (…)
Şevket RADO Eşref Saat (Kısaltılmıştır.)
Cevap:
Sıfat-Fiil:sevimli olarak gelmenin
İsim-Fiil:konuşmak
Zarf-Fiil:susmak en emin çaredir
Yazar, tatlı dilin gücünü vurgularken, öyküleyici anlatımla sevimliliğin insan hayatındaki önemini ve konuşmanın başarısına olan etkisini anlatmaktadır.
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilen metinde geçen fiilimsileri bulunuz. Bulduğunuz fiilimsileri metnin altında verilen türlerin karşısına yazınız.
Cevap:
Metinde geçen fiilimsileri bulmak için fiilimsilerin üç türünü göz önünde bulundurmak gereklidir:
İsim-fiil (mastar): “-mak, -mek, -ma, -me” ekleri ile yapılan fiilimsi türüdür.
Sıfat-fiil (ortaç): “-an, -en, -ası, -esi, -mez, -maz, -ar, -er, -dık, -dik, -ecek, -miş” ekleri ile yapılan fiilimsi türüdür.
Zarf-fiil (ulaç): “-ıp, -arak, -ince, -ken, -dikçe, -meden, -eli, -rken, -den, -e, -mek için” gibi eklerle yapılan fiilimsi türüdür.
Metindeki Fiilimsiler:
İsim-fiil (mastar):
kurtarmak
almak
görmek
yaşamak
gitmek
söylemek
Sıfat-fiil (ortaç):
bağlanan (bağlanmış)
çürüyen (çürümüş)
unutmadığı (unutulmuş)
yaşayan (yaşamış)
giden (gitmiş)
yürüyen (yürümüş)
Zarf-fiil (ulaç):
ovduktan (ovmak)
baktıktan (bakmak)
atarak (atmak)
gidince (gitmek)
beklerken (beklemek)
kalkınca (kalkmak)
sarıldıktan (sarılmak)
Metindeki bu fiilimsiler, cümlelere hareket ve özellik kazandıran sözcüklerdir.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metni özetleyerek aşağıya yazınız. Özetinizi yazarken tekrar edilen ifadelere ve gereksiz olduğunu düşündüğünüz ayrıntılara yer vermeyiniz.
Cevap:
“Forsa” adlı metin, Malta korsanları tarafından esir alınan Kara Memiş’in hikayesini anlatmaktadır. Kara Memiş, esaretine rağmen inancını kaybetmez ve namazını kılmaya devam eder. Bu durum, onun güçlü bir karaktere sahip olduğunu gösterir.
Oğul Turgut, Kara Memiş’in babası olduğunu anladığında, içindeki özlem ve sevgi duyguları kabarır. Esaret koşullarında bile cesaretini koruyan Kara Memiş, gençleşmiş bir kaplana benzetilir; bu, onun gücünü ve kararlılığını simgeler. Metin, inanç, cesaret ve bağlılık temalarını işlerken, savaşçı bir ruhun esaret altında bile nasıl hayatta kalabileceğini gösterir.
9. ETKİNLİK
Soru : “Kara Memiş’in yerinde siz olsaydınız yaşadığınız bu olaylar karşısında neler hisseder, neler yapardınız?” sorusundan hareketle sınıfınızda hazırlıklı konuşma yapınız.
Konuşmanızda empati kurma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygularken kendinizi olaydaki kahramanın yerine koyarak neler hissettiğini, yaşadığını, düşündüğünü anlatmaya çalışınız. Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilini etkili kullanmanın konuşmacının vermek istediği sözlü olmayan mesajları iletmeyi kolaylaştıracağını unutmayınız. Konuşmanızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Kısa Cevap:
Sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlere, “Kara Memiş’in yerinde olsaydım neler hisseder, neler yapardım?” sorusunu yanıtlamak istiyorum. Eğer ben Kara Memiş olsaydım ve Malta korsanları tarafından esir alınsaydım, korku ve çaresizlik duyguları içinde kaybolabilirdim. Ancak, bu zorlu durumun üstesinden gelmek için umudumu kaybetmezdim.
İnancım ve güçlü ruhum, beni ayakta tutan en önemli unsurlar olurdu. Namazımı kılmak, bana manevi bir güç sağlar ve özgürlüğüme olan özlemimi tazelerdi. Belki de, zindandan kaçış planları yaparken arkadaşlarımla dayanışma içinde olmak, bana cesaret verirdi.
Sonuç olarak, her ne olursa olsun, içimdeki özgürlük arzusu ve dayanışma ruhu ile bu zorluğun üstesinden gelmeye çalışırdım. Zor zamanlar, bizi daha güçlü kılar. Teşekkür ederim.
Uzun Cevap:
Sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlere, “Kara Memiş’in yerinde olsaydım neler hisseder, neler yapardım?” sorusunu yanıtlamak istiyorum. Hayal edin; bir gün denizlerin cesur savaşçısı Kara Memiş olarak uyanıyorsunuz. Güçlü, özgür ve cesur bir insansınız. Ancak, birdenbire, Malta korsanları tarafından yakalanıyorsunuz. Esir alınıyorsunuz ve karanlık bir zindana kapatılıyorsunuz. İşte o an, benim için korku, yalnızlık ve çaresizlik hissetmek kaçınılmaz olurdu.
Esaret altındayken, içimdeki özgür ruhun hapsolduğunu düşünmek benim için çok zor olurdu. Kendi evimde, sevdiklerimden uzakta, düşüncelerimle baş başa kalmak… Her sabah, özgürlüğe dair hayaller kurarken, bir gün bu zindandan kurtulacağım umudunu taşımak belki de tek tesellim olurdu. Ama biliyorum ki, bu yalnızlık ve belirsizlik beni zaman zaman yıldırabilir, umutsuzluğa düşürebilir.
Kara Memiş’in yaşadığı olaylar karşısında, kendime şu soruları sorardım: “Benim için bu zor dönemde önemli olan nedir? Ailem, inancım, özgürlüğüm mü?” Bu sorular, beni motive ederdi. O yüzden, asla pes etmemek gerektiğine inanırdım. Namazımı kılmak, beni ruhsal olarak ayakta tutar ve umudumu tazelerdi. Belki de inancım, bana en büyük güç kaynağım olurdu.
Zindandan kurtulmak için arkadaşlarımla birlikte plan yaparken, kalbimdeki cesaret ve kararlılığı hissetmek harika bir duygu olurdu. Birlikte özgürlük hayalini gerçekleştirmek, beni daha da güçlendirirdi. Hatta belki de bu zorluklar, benim için birer sınav haline gelirdi; beni daha güçlü, daha dirençli biri yapardı.
Sonuç olarak, Kara Memiş’in yerinde olsaydım, yaşadıklarım karşısında hissettiğim korkuya, yalnızlığa ve çaresizliğe rağmen, içimdeki özgür ruhu asla kaybetmezdim. Arkadaşlarımla birlikte dayanışma içinde, umutla dolu günler için mücadele ederdim. Hayat, zorluklarla dolu olsa da, ben her zaman özgürlüğüm için savaşırdım.
Unutmayalım ki, en karanlık anlarda bile içimizde bir umut ışığı vardır. Özgürlük için savaştığımızda, zorlukların üstesinden gelebiliriz. Teşekkür ederim.
10. ETKİNLİK
Soru : Forsa” adlı metnin konusundan ve ana fikrinden hareketle defterinize hikâye edici bir metin yazınız. Yazdığınız metne uygun bir başlık bulunuz. Metninizi gözden geçirirken varsa yazım ve noktalama hatalarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap:
Başlık: Esaretin Kılıcı
Bir zamanlar, denizlerin derinliklerinde cesur bir savaşçı yaşardı. Adı Kara Memiş olan bu adam, savaşlarda gösterdiği cesaretle tanınırdı. Bir gün, Malta korsanları tarafından pusuya düşürüldü ve esir alındı. Zindanda, korkunç şartlar altında yaşamak zorunda kaldı. Ancak Kara Memiş, inancını ve güçlü karakterini asla kaybetmedi.
Zindanda geçen günler, onun için bir ceza değil, bir sınav oldu. Her sabah namazını kılarak kendini ruhsal olarak beslemeyi başardı. Arkadaşları, onun bu kararlılığından etkilenmişti. “Kara Memiş bile bu zor günlerde bile güçlü kalabiliyorsa, biz de kalmalıyız!” dediler birbirlerine.
Bir gün, oğlu Turgut zindana geldi. Kapı açıldığında, içeri girdiğinde babasını görünce gözleri doldu. Kara Memiş, yüzündeki çatlakları ve yorgun görünümüne rağmen gençleşmiş bir kaplan gibi duruyordu. Turgut, babasının kararlılığını ve cesaretini gördüğünde, ona daha fazla saygı duydu. Babasının kendisine olan sevgisini hissetti.
Turgut, “Babacığım, seni asla unutmuyorum. Birlikte özgürlüğe ulaşacağız!” dedi. Kara Memiş, oğlunun gözlerindeki cesareti gördü ve ona, “Unutma evlat, esaret ruhu öldüremez!” diyerek cevap verdi.
Günler geçtikçe, özgürlük hayaliyle dolup taşan Kara Memiş, zindanın kalın duvarlarını aşmak için planlar yapmaya başladı. Onun içindeki savaşçı ruh, esareti kabul etmiyordu. Arkadaşlarıyla birlikte bir gece, zindanı terk etme planını uygulamaya karar verdiler.
Plan başarıyla uygulandı ve Kara Memiş, oğlu Turgut ile birlikte özgürlüğüne kavuştu. Artık yeni bir hayat, yeni bir mücadele bekliyordu. Bu hikaye, her ne olursa olsun inanç ve cesaretin asla kaybedilmeyeceğini anlatan bir ders oldu.
Kara Memiş, bir kez daha denizlerin özgür ruhuyla bütünleşti ve kendi kaderini yeniden yazdı.
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe KitabıTuzağa Düşen Ceylan Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
8. Sınıf Türkçe Kitabı Tuzağa Düşen Ceylan Metni Etkinlik Cevapları
“Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı”, zengin içerikleriyle öğrencilerin Türkçe dersinde başarılı olmalarını sağlayan bir kaynaktır. Özellikle “8. Sınıf Türkçe Tuzağa Düşen Ceylan Metni Etkinlik Cevapları”, öğrencilerin metin çözümleme becerilerini artırırken, olay örgüsünü anlama ve analiz etme konusunda onlara yardımcı olur. Bu metni okuyan öğrenciler, “8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 Cevapları” üzerinden etkinlikleri doğru şekilde tamamlayarak, dil bilgisi konularını daha iyi kavrarlar.
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Hecce Yayıncılık”
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Hecce Yayıncılık” etkinlikleri ile öğrenciler, her sayfadaki farklı dil becerilerini pekiştirir. “Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı” hem okuma-anlama hem de dil bilgisi etkinlikleriyle öğrencilere rehberlik eder. Ek olarak, “Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Kitabı” gibi kaynaklar, öğrencilerin derslerde karşılaştıkları soruların çözümlerini bulmalarına destek olurken, “8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa Cevapları” öğrencilere kendi çalışmalarını değerlendirme fırsatı sunar.
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Mevlanâ’nın “Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.” sözünden ne anlıyorsunuz? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Kısa Cevap:
Bu söz, başkalarına yardım etmenin ya da iyilik yapmanın kişiye bir zarar vermediğini, aksine iyilik yapıldıkça çoğalacağını ifade eder.
Uzun Cevap:
Mevlânâ’nın bu sözü, yardımlaşmanın ve paylaşmanın önemini vurgular. Bir mum başka bir mumu yaktığında kendi ışığından hiçbir şey kaybetmez. Aksine, iki mum birlikte daha çok ışık saçar. İnsanlar da tıpkı mumlar gibidir; başkalarına yardım ettiklerinde, bilgi, sevgi veya maddi yardımda bulunduklarında, kendi değerlerinden hiçbir şey kaybetmezler.
Aksine, bu yardımlaşma ortamı, toplumda daha fazla mutluluk, güven ve sevgi oluşmasını sağlar. Yardımlaşmak, insanın iç huzurunu artıran bir eylemdir ve insanlara daha güçlü bir toplumsal bağ kurma fırsatı sunar.
2. İnsanların neden yardımlaşmaya ihtiyacı vardır? Yardıma ihtiyaç duyduğunuz durumlar oldu mu? Anlatınız.
Kısa Cevap:
İnsanlar, yaşamlarındaki zorluklarla başa çıkabilmek için yardımlaşmaya ihtiyaç duyarlar. Yardımlaşmak, insanların birbirine destek olmasını sağlar ve bu şekilde yaşam daha kolay hale gelir. Evet, yardıma ihtiyaç duyduğum zamanlar oldu ve bu durumlarda yardımlaşmanın ne kadar önemli olduğunu anladım.
Uzun Cevap:
İnsanlar sosyal varlıklardır ve yaşamın getirdiği zorluklarla başa çıkarken birbirlerine ihtiyaç duyarlar. Yardımlaşma, insanların güçlü ve zayıf yönlerini dengelemelerini, ihtiyaçlarını gidermelerini sağlar. Örneğin, bir kişi maddi sıkıntı yaşadığında başkalarının desteği ona moral ve güç verir. Aynı şekilde, duygusal bir sıkıntı yaşayan birine dostça bir destek, hayatını değiştirebilir.
Yardımlaşma, hem yardımı alan hem de yardım eden kişi için pozitif bir etki yaratır. Ben de bazı zamanlarda yardım almaya ihtiyaç duydum; özellikle zor bir dersle ilgili anlamadığım konularda arkadaşlarımın desteğiyle başarılı oldum. Bu, bana yardımlaşmanın değerini bir kez daha gösterdi.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiirdeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Bunların anlamlarını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz
Kelime/Kelime Grubu: Fırt fırt Tahminî Anlamı: Hızlı bir şekilde uçmak Cümlem: Karga, fırt fırt ağacın dalında uçuyordu.
Kelime/Kelime Grubu: Çaresiz Tahminî Anlamı: Yapacak bir şey kalmamış, umutsuz Cümlem: Avcı çaresiz kaldı, çünkü ceylan elinden kaçmıştı.
Kelime/Kelime Grubu: Kapısız penceresiz evini Tahminî Anlamı: Tosbağanın kabuğu Cümlem: Tosbağa, kapısız penceresiz evini sırtına alarak yola koyuldu.
Kelime/Kelime Grubu: Kısmet Tahminî Anlamı: Nasip, şans Cümlem: Avcı, “Kısmetimiz tosbağa bu akşam,” diyerek onu çantasına koydu.
Kelime/Kelime Grubu: Olimpiyat şampiyonu Tahminî Anlamı: Çok hızlı koşan Cümlem: Avcı, ceylanın hızına yetişemezdi, çünkü ceylan adeta bir olimpiyat şampiyonu gibiydi.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.
1. Anlatılan olay nerede geçmektedir?
Cevap: Olay, Ormanistan’ın bir kenar mahallesinde geçmektedir.
2. Şiirin kahramanları hangi varlıklardır?
Cevap: Şiirin kahramanları ceylan, fare, karga ve tosbağadır.
3. Şiirde adı geçen varlıklar arasında nasıl bir yardımlaşma ve dayanışma vardır?
Cevap: Varlıklar arasında güçlü bir yardımlaşma ve dayanışma vardır. Ceylan tuzağa düştüğünde, karga ceylanı bulur, fare tuzağı kemirerek ceylanı kurtarır, karga ve ceylan ise tosbağayı avcının elinden kurtarır. Her biri birbirine yardım ederek zorlukların üstesinden gelirler.
4. Hayvanlar, tuzağa düşen dostlarını nereden ve nasıl kurtarmıştır?
Cevap: Hayvanlar, ceylanı avcının kurduğu tuzaktan kurtarmıştır. Karga, ceylanın yerini tespit eder, fare ise tuzağın iplerini kemirerek ceylanın serbest kalmasını sağlar. Tosbağa da karga ve fare tarafından avcının çantasından kurtarılır.
5. Metinde kullanılan “kırt kırt, fırt fırt, akıl fikir” gibi ikilemelerin metne katkısını açıklayınız.
Cevap: Bu ikilemeler, şiire canlılık ve hareketlilik kazandırır. Aynı zamanda, okuma ritmini de artırarak olayların daha etkili bir şekilde anlatılmasını sağlar. Bu sayede, şiir daha eğlenceli ve akıcı hale gelir.
3. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Cevap:
Konusu: Ceylanın bir tuzağa düşmesi ve arkadaşlarının yardımıyla kurtulması.
Ana duygusu: Yardımlaşma ve dayanışmanın önemi.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiire uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız.
Cevap:
Dostluk ve Yardımlaşma
Ormanda Kurtuluş
Avcının Tuzağı ve Ceylanın Kaçışı
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıya okuduğunuz şiirle ilgili üç soru yazınız. Yazdığınız soruları arkadaşlarınıza sorarak onlardan cevaplamalarını isteyiniz.
Cevap:
Ceylan, tuzağa nasıl düşmüştür?
Karga ceylanı nasıl bulmuştur?
Tosbağa, arkadaşları tarafından nasıl kurtarılmıştır?
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a) Aşağıda okuduğunuz şiirden bazı dizeler verilmiştir. Bu dizelerde bulunan söz sanatlarını belirleyerek dizelerin altına yazınız.
1. Mutludur ceylan ile fare / karga ve tosbağa şen
Cevap:Kişileştirme (Teşhis) – Hayvanlara insanlara özgü mutluluk ve neşe gibi duygular yüklenmiştir.
2. “Ceylan nerede kaldı?” der fare / Başına bir iş gelmesin sakın!”
Cevap:Konuşturma (İntak) – Fare, insan gibi konuşarak endişesini dile getiriyor.
3. Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak
Cevap:Zıtlık (Tezat) – Alçak ve yüksek uçmak, birbirine zıt durumları ifade etmektedir.
4. “İyi tanırım ceylanı,” der tosbağa
Cevap:Konuşturma (İntak) – Tosbağa, insan gibi konuşarak ceylanı tanıdığını ifade ediyor.
5. Ceylan, fare, karga ve tosbağa / Ormanistan’ın bir kenar mahallesinde / aynı evde yaşıyorlar kardeş kardeşe.
Cevap:Mübalağa (Abartma) – Farklı türdeki hayvanların bir arada aynı evde yaşıyor olması abartılı bir durum olarak kullanılmıştır.
Soru : b) Siz de aşağıda verilen söz sanatlarının karşısına şiirden örnekler yazınız.
Cevap:
Kişileştirme:
“Mutludur ceylan ile fare / karga ve tosbağa şen”
Hayvanlara insanlara özgü duygular yüklenmiştir.
Konuşturma:
“Ceylan nerede kaldı?” der fare / “Başına bir iş gelmesin sakın!”
Fare, insan gibi konuşarak endişesini dile getiriyor.
Tezat:
“Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak”
Alçak ve yüksek uçmak, birbirine zıt durumları ifade etmektedir.
7. ETKİNLİK
Soru : Sınıfınızda “yardımlaşma” konulu bir konuşma yapınız.
Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Kısa Cevap:
Yardımlaşma, insanların hayatlarını kolaylaştıran ve toplumsal dayanışmayı güçlendiren bir erdemdir. Başkalarına yardım etmek, hem yardım alan kişiyi mutlu eder hem de yardımı yapan kişiyi. Herkesin yardıma ihtiyacı olabilir, bu yüzden yardımlaşma ile toplumu daha güçlü ve dayanışma dolu hale getirebiliriz.
Uzun Cevap:
Değerli arkadaşlar,
Bugün sizlerle “yardımlaşma” üzerine konuşmak istiyorum. Hepimizin zaman zaman yardıma ihtiyacı olur. Kimimiz bir konuda desteğe, kimimiz moral verecek bir dosta ihtiyaç duyarız. Yardımlaşma, sadece maddi değil, manevi olarak da birbirimize destek olduğumuz anlamına gelir. Peki, yardımlaşmanın gerçekten ne kadar güçlü olduğunu hiç düşündünüz mü?
Bir önceki konuşmada Ahmet, bir arkadaşına nasıl yardım ettiğini anlattı. Bu olaydan yola çıkarak hepimizin yardımlaşma konusunda yeni bir bakış açısı kazanması gerektiğine inanıyorum. Yardım etmek sadece karşıdaki kişinin hayatını kolaylaştırmakla kalmaz, bizim de insan olarak olgunlaşmamıza katkı sağlar. Mesela, bir arkadaşımız ödevinde zorluk çektiğinde ona yardım ettiğimizde, aslında sadece ona bilgi aktarmıyoruz; aynı zamanda dayanışmanın, paylaşmanın ve birlikte güçlenmenin önemini ortaya koyuyoruz. Yardım etmek, karşılıklı güveni ve saygıyı artırır. Bu da toplumun daha iyi bir şekilde ayakta durmasına olanak sağlar.
Yabancı dillerden alınmış terimlere gelirsek, “sosyal destek” gibi sıkça duyduğumuz kelimelerin yerine “toplumsal dayanışma” ifadesini tercih edebiliriz. Yardımlaşmayı teşvik ederken dilimizin zenginliğini korumaya da özen göstermek hepimizin görevi olmalıdır.
Sonuç olarak, yardımlaşma, insanları birleştiren, dayanışmayı artıran ve zorlukları birlikte aşmamıza yardımcı olan önemli bir güçtür. Yardım etmekten çekinmeyelim; çünkü biz başkalarına el uzattıkça, daha güçlü bir toplum inşa ederiz.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Yardımlaşma kelimesinin size çağrıştırdıklarını kavram haritasına yazınız. Aşağıya yazdığınız kelimelerin de içinde bulunduğu bir şiir yazınız. Şiirinizi arkadaşlarınıza okuyunuz ve sınıf panosuna asınız.
Kısa Cevap:
Yardımlaşma kelimesi bana şu kavramları çağrıştırıyor: dayanışma, destek, paylaşma, birlik, sevgi, arkadaşlık, dostluk, empati, güç, huzur.
Uzun Cevap:
Kavram Haritası:
Dayanışma
Destek
Paylaşma
Birlik
Sevgi
Arkadaşlık
Dostluk
Empati
Güç
Huzur
Şiir:
Yardımlaşmak, el ele vermek,
Sevgiyle dostluğun tadını yemek.
Birlikte güçleniriz, yan yana,
Huzurla dolar her bir bahara.
Empatiyle sarılırken kalpler,
Dertlerimiz az, sevinçler hep ser.
Dayanışma ruhu, bizdeki ışık,
Yardım eli uzat, her zaman açık.
Dostluk bir çiçek, sulandıkça açar,
Paylaşma güzelliği, ruhumuza saçar.
Birlikte yürürsek, hedefe ulaşır,
Yardımlaşmanın gücü, yüreklere taşar.
Hadi gelin dostlar, kenetleyelim eller,
Yardımlaşmanın yolunda ilerleyelim bizler.
Sevgiyle büyüsün dostluğumuz her daim,
Yardımlaşmak, hayatın en güzel sayfalarıdır elbet.
9. ETKİNLİK
Soru : a) Aşağıdaki cümlelerde geçen kelimelerden isim ve fiil olanların altlarını çiziniz. Bu kelimeleri birbirinden ayıran özellikleri belirleyiniz.
Cevap:
Aynı evde yaşıyorlar kardeş kardeşe.
İsim: ev
Fiil: yaşıyorlar
Akıllarında yok tuzağa düşme endişesi.
İsim: endişe
Fiil: düşme
Ceylan bir gün çayıra iner.
İsim: Ceylan, gün, çayıra
Fiil: iner
Avcı gelir avını almak için.
İsim: avcı, av
Fiil: gelir, almak
Akşama yiyecek de yok hanede.
İsim: akşama, yiyecek, hanede
Fiil: yok (burada “yok” fiil olarak kullanılıyor)
Mutludur ceylan ile fare.
İsim: ceylan, fare
Fiil: mutludur (durum bildiren bir fiil)
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Soru : b) Aşağıdaki cümlelerde fiilden türediği hâlde fiiller gibi çekimlenemeyen, cümlede isim soylu kelimeler gibi görevler üstlenen kelimelerin altı çizilmiştir. Bu kelimeleri inceleyiniz.
Cevap:
Bol sohbetli gece oturmalarının yerini, ailece televizyon seyretmeler aldı.
Kitle iletişim araçlarının kişiler arası çatışmaya sebepolması günümüzün önemli bir sorunudur.
İnsanlar okunan bir kitabı ya da anlatılan bir masalı dinleyince bilgi edinirler.
Soru : c) Aşağıdaki cümlelerde yer alan fiilimsilerin altını çiziniz.
Cevap:
Ceylan bir gün çayıra iner.
Fiilimsi: iner
Avcı gelir avını almak için.
Fiilimsi: almak
Akşama yiyecek de yok hanede.
Fiilimsi: yok (Burada “yok” durumu ifade eden bir fiil olarak kullanılmakta. Ancak fiilimsi olarak düşünülemez.)
Mutludur ceylan ile fare.
Fiilimsi: mutludur (Burada bir durumu ifade ediyor, fiilimsi olarak değerlendirilemez.)
Ceylan, bir gün çayıra iner/kuyruğunu sallaya sallaya.
Fiilimsi: sallaya sallaya
**Bulmak için izini kardeşimin/bütün Ormanistan’ı dolaşırdım.
Fiilimsi: bulmak
Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak/bulutların üzerinden atlayarak.