8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları 2024-2025

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Metin Etkinlik ve Sayfa Cevapları


Ortaokul 8. Sınıf Türkçe dersi, öğrencilerin dil bilgisi ve metin yorumlama becerilerini geliştirmeyi amaçlayan önemli bir derstir. Bu kapsamda, 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, öğrencilerin dil zenginliğini artırmak için çeşitli metinler, etkinlikler ve alıştırmalar içerir. Hecce Yayıncılık tarafından hazırlanan Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık kitabı, öğrencilerin dil bilgisi kurallarını öğrenmeleri, kelime dağarcıklarını geliştirmeleri ve metinleri etkili bir şekilde analiz etmeleri için titizlikle hazırlanmıştır.


“8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları”

Kitapta yer alan metinler ve sorular, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine katkıda bulunur. Ancak, kimi zaman 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Metin Etkinlik Cevapları gibi kaynaklara ihtiyaç duyulabilir. Bu cevaplar, öğrencilerin etkinlikleri doğru bir şekilde yapmalarına ve sorulara uygun cevaplar vermelerine rehberlik eder.

Öğrencilerin kitapta yer alan 8. Sınıf Türkçe Sayfa Cevapları üzerinden eksiklerini gidermesi ve kendilerini değerlendirmesi, onların daha başarılı bir öğrenim süreci geçirmelerini sağlar. Sonuç olarak, 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin anlamadıkları noktalarda yol gösterici bir araç olabilir ve onların Türkçe dil becerilerini daha üst seviyelere taşımasına yardımcı olabilir.


“8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı”


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


1. TEMA: ERDEMLER 


Tuzağa Düşen Ceylan Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19


Forsa Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29


Türkçenin Söz Denizinde-Sevmek Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37


Dostluğun Değeri Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 38, 39, 40


Anadolu’da Tuzun da Bir Sözü Var Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 41, 42, 43


1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 44, 45, 46, 47, 48, 49


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


2. TEMA: DOĞA VE EVREN 


Kızıl Renkli Komşumuz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59


Ağaçlar Al Giydi Kuşlar Dillendi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63, 64, 65


Beyaz Diş Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74


Son Kuşlar Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 75, 76, 77, 78


Kestane Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 79, 80, 81


2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85, 86, 87


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


3. TEMA: MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ 


Türk Plastik Sanatları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97


Türkiye’m Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 98, 99, 100, 101, 102, 103


Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112


Atasözleri Üzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 113, 114, 115, 116


 Güldüren Gerçek: Nasrettin Hoca Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 117, 118, 119, 120


3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 121, 122, 123, 124, 125


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


4. TEMA: MİLLÎ MÜCADELE VE ATATÜRK 


Duatepe Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135


Şu Sonsuz Koşu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 136, 137, 138, 139, 140, 141


Atatürk ve Millî Eğitim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148


Türk İstiklâl Marşı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 149, 150, 151


Mustafa Kemal’in Kağnısı Serbest Okuma Metni Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 152, 153


4. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 154, 155, 156, 157, 158, 159


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


5. TEMA: VATANDAŞLIK 


Selim’i Anarım Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169


Bebeklerin Ulusu Yok Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 170, 171, 172, 173, 174, 175


Birey-Toplumsallık Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183


Kurtla Köpek Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 184, 185, 186


Çömlekçi Baba Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 187, 188, 189


5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 190, 191, 192, 193, 194, 195


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


6. TEMA: SAĞLIK VE SPOR 


Kahvaltının Önemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 198, 199, 200, 201, 202, 203


Güreş Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 204, 205, 206, 207, 208, 209


Lokman Hekim’in Masalı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217


Obezite ile Mücadele Etmenin Altı Yolu Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 218, 219, 220


Hastahane Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 221


6. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 222, 223, 224, 225, 226, 227


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


7. TEMA: SANAT 


Ressam İçin Zili Çalın Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238


Geleneksel El Sanatları Çarşısı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245


San’at Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 246, 247, 248, 249, 250, 251


Armağan Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 252, 253, 254


Bir Kış Öyküsü Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 255, 256, 257, 258


7. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 259, 260, 261, 262, 263


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.


8. TEMA: BİLİM VE TEKNOLOJİ 


Robotlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274


Akıl Aydınlığında Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281


Pastör’ün Savaşı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288


Harezmî Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 289, 290, 291


Sosyal Medya Bağımlılığı Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 292, 293, 294


8. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 295, 296, 297, 298



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48-49 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 44, 45, 46, 47, 48, 49


8. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48-49


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 44, 45, 46, 47, 48, 49 Cevapları, dil ve anlatım becerilerinin geliştirilmesi açısından oldukça önemlidir. Bu sayfalarda bulunan etkinlikler, öğrencilerin okuma ve yazma yeteneklerini pekiştirirken, öğrendiklerini uygulama fırsatı sunar. Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı ise, çeşitli metin türleri ve konularıyla öğrencilerin geniş bir perspektif kazanmalarını sağlar.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48-49 Hecce Yayıncılık”

Ayrıca, 8. Sınıf Türkçe 1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları ile öğrenciler, öğrendiklerini değerlendirme ve anlamlarını test etme imkanı bulur. 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48-49 Hecce Yayıncılık bölümleri, öğretici içerikleriyle öğrencilerin dil becerilerini artırırken, eleştirel düşünme ve analiz yeteneklerini de geliştirir. Bu sayede, öğrenciler Türkçeyi daha etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.


ASLAN İLE FARE

Herkese saygı göstermeli elden geldikçe.
Umulmadık kimselerden fayda görür, insan.
İşte bu gerçeği anlatan iki hikâye,
Daha nice bin hikâye arasından:
Pençesi dibinde bir arslanın,
Dalgınlıkla bir fare topraktan çıkıverdi.
Bu fırsatı kullanmadı sultanı ormanın;
Fareye dokunmayıp bir büyüklük gösterdi.
Bu iyiliği boşa gitti sanmayın sakın.
Kimin aklına gelir ki bir an,
Fareye işi düşer arslanın?
Ama o da bir gün dışarı çıktı ormandan.
Gitti, tutuldu bir ağa.
Ne çırpınma, ne kükreme… Kâr etmez tuzağa.
Bay fare koştu; dişiyle arslanın ağını
Öyle bir kemirdi ki ağ söküldü nihayet.
Sabırla zamanın yaptığını
Ne kuvvet yapabilir, ne şiddet.

LA FONTOINE (LA FONTEN)
(Çev.: Orhan Veli KANIK)


Soru : Aşağıdaki soruları “Aslan ile Fare” adlı metne göre cevaplayınız.


1. Metinde hangi değerler üzerinde durulmuştur? 


Cevap : Saygı, yardımlaşma ve alçakgönüllülük.


2. Metinden nasıl bir ders çıkarmalıyız? 


Cevap : Güçlüler, zayıflara saygı göstermeli ve birbirimize yardım etmeliyiz.


3. Okuduğunuz metnin türü nedir? Nedenleriyle açıklayınız. 


Cevap : Metin bir masaldır, çünkü hayvan karakterler aracılığıyla ahlaki dersler verir.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları


Soru : Aşağıdaki cümleleri, harf ile verilen söz sanatlarıyla eşleştirerek harfleri yay ayraçların içine yazınız.


Cevap :

  1. Cennet kadar güzel bir vatanımız var. (c) Benzetme
  2. Yorgun bir gemi, limana yanaştı ağır ağır. (d) Karşıtlık
  3. Bir gün meşe dedi ki kamışa: (ç) Konuşturma – “Tabiattan şikâyet etmekte hakkınız var.”
  4. Dünya kadar işim birikti. (b) Abartma

Soru : Aşağıdaki cümlelerin öznel yargı mı yoksa nesnel yargı mı olduklarını yanlarına yazınız.


Cevap :

  1. Ülkemizin komşularından biri Bulgaristan’dır. (Nesnel Yargı)
  2. Bu kitap gerçekten çok güzel olmuş. (Öznel Yargı)
  3. Gesi Bağları türküsü Kayseri yöresine aittir. (Nesnel Yargı)
  4. Oltu taşı, Erzurum’da çıkarılan bir taştır. (Nesnel Yargı)
  5. Konuşmacının duyduğu heyecan, dinleyicilerini de heyecanlandırır. (Nesnel Yargı)
  6. Okurken hayal etmeyi, başka şeyler düşünmeyi çok severiz. (Öznel Yargı)
  7. Kapadokya’da gören herkesin hayran kaldığı tüften oluşan peribacaları bulunur. (Nesnel Yargı)
  8. Ahmet Hamdi Tanpınar; Beş Şehir adlı eserinde Erzurum, Bursa, Ankara, Konya ve İstanbul şehirlerini anlatmıştır. (Nesnel Yargı)
  9. Pamukkale’de traverten adlı jeolojik oluşumlar bulunur. (Nesnel Yargı)
  10. Günümüz yazarlarının hikâyelerini daha çok severim. (Öznel Yargı)

Soru : Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Maden ocakları müdürü, bütün köylünün arazisini satın aldı. Köylüler, heybelerini sırtlarına vurarak tozlu yollardan uzaklaştılar. Fakat her adımda, her izde bir hatıra buldular. Ayakları yürümedi, köylerini ana ana gittiler.

Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçimine başvurulmuştur?


A) Açıklayıcı anlatım
B) Betimleyici anlatım
C) Öyküleyici anlatım
D) Tartışmacı anlatım

Cevap C) Öyküleyici anlatım


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları


2. • Bugün piknikte çocuklar gibi eğlendik.
• Köpek bana el salladı.
• Köpek “Haydi gel.” diye beni de oyuna çağırdı.
• Sesimle âdeta dağlar yerinden oynadı.
• İyi günde de kötü günde de yanımdaydı.

Ayşe Öğretmen’in tahtada yazdığı sorulardaki söz sanatlarını öğrencilerinden bulmalarını istedi. Öğrencilerin cevapları sırayla aşağıdaki gibidir. Öğrencilerin yüzde kaçı söz sanatlarını doğru şekilde sıralamıştır?


A) %20 B) %40 C) %60 D) %80

Cevap : B) %40


3. Minimini kasabanın balkonlu, kuleli gazinoya benzeyen kocaman bir konağı vardı. Lakin ikmal edilememişti. Sıvanamayan kerpiç duvarlar yer yer açılmış, kumrulara yuva olmuştu. Üst kat penceresiz, sıvasız, tahta örtülerle bekleniyordu.

Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçimine başvurulmuştur?


A) Açıklayıcı anlatım B) Betimleyici anlatım C) Öyküleyici anlatım D) Tartışmacı anlatım

Cevap : B) Betimleyici anlatım


4. Aşağıdakilerden hangisinde isim-fiil kullanılmıştır?


A) Hepsinin gözleri güzeldir.
B) Gözleri korku doluydu.
C) Gözden düşmemek, çalışmayı gerektirir.
D) Adam birdenbire gözden kayboldu.

Cevap C) Gözden düşmemek, çalışmayı gerektirir.


5. Aşağıdakilerden hangisinde sıfat-fiil kullanılmıştır?


A) İster istemez sözlerine dikkat etti.
B) Sadece bir çay alacağım.
C) Soluk soluğa kalmıştı.
D) Senin geldiğini görmemişti.

Cevap C) Soluk soluğa kalmıştı.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


6. Aşağıdakilerden hangisinde zarf-fiil kullanılmıştır?


A) Onu görmeyeli uzun zaman olmuştu.
B) Yukarıya kadar hızlı hızlı koştu.
C) Parayı kimse almayacaktı.
D) Sabah, erkenden orada olurum.

Cevap: A) Onu görmeyeli uzun zaman olmuştu.


7. Verilen cümlenin fiilimsi türünü doğru bulan öğrenciler bir alt basamağa geçmeye hak kazanacaklardır. Alt basamakta doğru sonuca ulaşan öğrenci kaç numaralı öğrencidir?


A) 3 B) 5 C) 7 D) 9

Cevap: B) 5


8. Aşağıdakilerden hangisi bu görselleri anlatan bir metnin başlığı olabilir?


A) Yağmur B) Sonbahar C) Tarlalar D) İlkbaharın Gelişi

Cevap: A) Hayvan Sevgisi


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


9. Bu broşürdeki bilgilerden gıda israfıyla ilgili hangisine ulaşılabilir?


A) İsrafı önlemek için neler yapılması gerektiğine
B) İsraf edilen ekmek ile iki milyon insanın doyabileceğine
C) İsraf edilen yiyecekle kaç kişinin doyabileceğine
D) Bir yılda on sekiz milyon ton ekmeğin çöpe gittiğine

Cevap C) İsraf edilen yiyecekle kaç kişinin doyabileceğine


10. Akıllı isen gariplerin gönlünü avla;
Mustafa gibi ülkeyi gezip yetim ara;
Dünyaya tapan soysuzlardan yüz çevir;
Yüz çevirip, deniz olup taştım işte.
Ahmed Yesevî

Yukarıdaki dörtlükte kaç fiilimsi vardır?


A) 2 B) 3 C) 4 D) 5

Cevap C) 4


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları


Soru :  Mevlanâ’nın “Sevgiden acılar tatlı olur. / Sevgiden bakırlar altın olur. / Sevgiden tortular berrak olur. / Sevgiden dertler şifa bulur. / Sevgiden ölüler dirilir. / Sevgiden padişah köle olur. / Bu sevgi de bilginin sonucudur.” dizelerinden ve bu temada edindiğiniz bilgilerden yararlanarak insan sevgisi konulu bilgilendirici bir metin yazınız.


Cevap :

İnsan Sevgisi

Mevlânâ’nın sözleri, insan sevgisinin hayatın her alanında ne kadar önemli olduğunu vurgular. Sevgiden kaynaklanan birçok olumlu duygu ve durum, yaşamı güzelleştirir. Sevgi, insanlar arasındaki bağı güçlendirir; acıları tatlılaştırır, zorlukları hafifletir. Sevgiyle bakıldığında, bakır bile altın değerinde olur; insanlar arasındaki ilişkiler derinleşir ve daha kıymetli hale gelir.

Ayrıca, sevgi her türlü dert ve sıkıntıya şifa olur. İnsanlar, sevgi sayesinde hayata tutunur ve karamsarlığı aşarlar. Sevgi, ölülerin ruhunu canlandırır; onları anarak yaşatır. Sonuç olarak, sevgi, bir bilgelik ve anlayış göstergesidir; sevgi dolu bir kalple, herkes eşit bir değer kazanır. Bu nedenle, insan sevgisi, toplumu daha güzel bir hale getiren en önemli erdemlerden biridir.



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 41-42-43 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Anadolu’da Tuzun da Bir Sözü Var Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 41, 42, 43


8. Sınıf Türkçe Kitabı Anadolu’da Tuzun da Bir Sözü Var Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 41, 42, 43 bölümleri, öğrencilerin dil ve anlatım becerilerini geliştirmeye yönelik zengin içerik sunmaktadır. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, öğrencilerin okuma ve anlama yeteneklerini pekiştirirken, farklı edebi metinlerle tanışmalarını sağlar. Aynı zamanda, 8. Sınıf Türkçe Kitabı Hecce Yayıncılık serisi, öğretim programının gerekliliklerine uygun olarak hazırlanmış, öğrencilere kapsamlı bir dil eğitimi sunmaktadır.


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 41-42-43 Hecce Yayıncılık”

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Cevapları ile desteklenen bu içerikler, “Anadolu’da Tuzun da Bir Sözü Var” adlı serbest okuma metni etkinlikleriyle pekiştirilmiştir. Bu etkinlikler, öğrencilerin eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirmelerine yardımcı olurken, kültürel değerleri anlamalarına da katkı sağlar. 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 41-42-43 etkinlikleri, öğrencilerin günlük yaşamla bağlantılı kavramlar üzerinde düşünmelerini teşvik eder ve dil becerilerinin güçlenmesine zemin hazırlar.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 41-42-43


Anadolu’da Tuzun da Bir Sözü Var

İnsanların ekmek gibi su gibi vazgeçemeyeceği günlük ihtiyaçlarından biri de tuzdur. Anadolu’da “Tuzsuz aş, ağrısız baş olmaz ” derler. Yalnız asm tadı tuzu değil, hayatın da tadı tuzu olmalıdır. Anadolu’da evlenme gelenekleri arasında yeni evlilerin yastığının alıma şeker ve tuz koymalarının manası bu olsa gerek. Anadolu insanı konuğuna tatlıdan önce tuzlu ikram eder. Ağız tadı tuzuyla tamamlansın diye.

Tuzu, ilk çağlarda, Türklerin keşfettiğini, dünyaya Türklerin tanıttığını tarih yazar. Söylentilere göre tuzlu bir bölgede keklik avlayan bir avcı, oracıkta çalı çırpı yakarak avını kızartmış, bir budunu kopartıp ağzına atacağı sırada but elinden düşmüş, tuzlara belenmiş. Avcı, budu yerden alarak atmış ağzına. Değişik, hoş bir tat bulmuş avında… Öteki budu koparmış, onu da yemiş ama ilkinin tadı başka. O zaman anlamış tuzun varlığım. O günden sonra tuz, bütün yiyeceklerin yanında yer almış, dünyaya yayılmış.
Hani bir hikâye vardır, anlatırlar. Padişahın biri kızlarını çağırmış:
— Beni nasıl seversiniz, diye sormuş.
Büyük kız:
— Şeker gibi, bal gibi severim, demiş.
Padişah sevinmiş. Ortancası:
— Altın gibi, elmas gibi severim, cevabını vermiş.
Padişah ona da sevinmiş. Küçük kız:
— Tuz gibi severim, deyince Padişah suratını asmış, küçük kızma küsmüş.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları


Ama ertesi gün, sofrasına getirilen tuzsuz yemeklere el atınca bağırıp çağırmış. Aşçısına:
— Bunlar da yenir mi, diye çıkışmış.
İşte o zaman küçük kız görünmüş:
— Babacığım, ben seni tuz gibi severim dedim, hoşlanmadın. Şimdiyse yemekler tuzsuz diye bağırıp çağırıyorsun. İnsan şekersiz, balsız olabilir. Altını, elması bulunmayabilir. Ama tuzsuz yapabilir mi? demiş.
Padişah da kızından özür dilemiş.
Sırası gelmişken tuz üzerine bir hikâye daha anlatalım da sohbetimizin tadı tuzu gelsin. İran’ın tanınmış bilgin ve şairi Şeyh Sadi Şirazi, Anadolu’ya gelerek Konya’da büyük mütefekkir Mevlâna Celaleddin’i ziyaret etmiş, “Bostan” adlı meşhur eserini sunmuş. Mevlâna eseri okumuş, Şeyh Sadi’ye:
— Tuzsuz olmuş, diyerek fikrini belirtmiş.
Şeyh Sadi’nin bu söze üzüldüğünü anlayan Mevlâna:
— Helva gibi tatlı ve güzel… Helvaya tuz atılmaz, diyerek eseri beğendiğini sözlerine eklemiş.

Helvaya tuz atılır mı, atılmaz mı bunun üzerinde durmayacağız. Ne var ki tuz Anadolu’da ekmek, su gibi kutsal sayılır. Osmanlı ordusundaki bir geleneğe göre “ahde vefa” ve yeminler, tuz, ekmek ve kılıç üzerine yapılırdı. Çoğu zaman halkın mezar ve türbe ziyaretlerinde bir tutam tuz götürmesi, tuzun kutsal sayıldığına bir işarettir. İki kişinin geçmişteki sıkı dostluğuna “ekmek tuz hakkı” denir, bu hak her zaman gözetilirdi. Bir de hikâyesi vardır, ekmek tuz hakkının; isterseniz anlatalım:


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


Osmanlı Padişahı II. Selim, bir sefer sırasında Konya’dan güneye gitmektedir. Söylentilere göre bugün Karapınar ilçesinin bulunduğu yerdeki ovada çevresi vaha gibi bir pınar vardır. Pınarın başında bir çoban çıkınını açmış, önündeki tuzu ekmeğine katık etmektedir. Padişah, ordusunun önünde atını sürerek pınara gelir, çobana selam verir. Çoban, gelenin kim olduğunu bilmemektedir. Selamını alır, tuz ekmekten ibaret olan sofrasına buyur eder. Padişah, çobanın hatırını kırmaz. Bir lokma ekmek alır, tuza batırır ve yer. Ardından da pınardan buz gibi bir su içer. Ayrılırken:

— Ben padişahım, şu geriden gelen ordu da askerlerim. Seferim vardır. Ekmeğini, tuzunu yedim, helal et, der.
Çoban, karşısındakinin padişah olduğunu anlar anlamaz şöyle bir irkilir, sonra da:
— Padişah olduğunuza göre tuz ekmek hakkının ne demek olduğunu bilirsiniz. Hakkımı helal etmemi isterseniz bir dileğim var, cevabını verir.
Padişah, dileğini sorar. Çoban:
— Önce sağlığınızı dilerim. Sonra da bu pınarın başına bir şehir kur. Camileri, medreseleri, hanları, hamamları, köşkleri olsun. Padişahsın, her şeyi yapabilirsin. Dediğimi yaparsan hakkımı helal ederim, değil ise var git yolun açık olsun…
Tuz ekmek hakkı bu. Padişah şöyle bir düşünür, bu hakkı çiğnemek istemez. Emir verir, Hecce eder. Pınarın başında bir şehir kurulmaya başlanır, tam çobanın istediği gibi bir şehir. Adına “Sultaniye” derler.
Siz bu olaya ister söylenti deyiniz, ister hikâye.
Tuz ve ekmek hakkı…



 

Our Score
error: Content is protected !!