Ortaokul 8. SınıfTürkçe Hecce Yayıncılık Ders KitabıMetin Etkinlik ve Sayfa Cevapları
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe dersi, öğrencilerin dil bilgisi ve metin yorumlama becerilerini geliştirmeyi amaçlayan önemli bir derstir. Bu kapsamda, 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, öğrencilerin dil zenginliğini artırmak için çeşitli metinler, etkinlikler ve alıştırmalar içerir. Hecce Yayıncılık tarafından hazırlanan Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık kitabı, öğrencilerin dil bilgisi kurallarını öğrenmeleri, kelime dağarcıklarını geliştirmeleri ve metinleri etkili bir şekilde analiz etmeleri için titizlikle hazırlanmıştır.
“8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları”
Kitapta yer alan metinler ve sorular, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine katkıda bulunur. Ancak, kimi zaman 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Metin Etkinlik Cevapları gibi kaynaklara ihtiyaç duyulabilir. Bu cevaplar, öğrencilerin etkinlikleri doğru bir şekilde yapmalarına ve sorulara uygun cevaplar vermelerine rehberlik eder.
Öğrencilerin kitapta yer alan 8. Sınıf Türkçe Sayfa Cevapları üzerinden eksiklerini gidermesi ve kendilerini değerlendirmesi, onların daha başarılı bir öğrenim süreci geçirmelerini sağlar. Sonuç olarak, 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin anlamadıkları noktalarda yol gösterici bir araç olabilir ve onların Türkçe dil becerilerini daha üst seviyelere taşımasına yardımcı olabilir.
“8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı”
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe KitabıTürkiye’m Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 98, 99, 100, 101, 102, 103
8. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 98, 99, 100, 101, 102, 103 Cevapları başlıklı bu etkinliklerde, öğrenciler Türk dili ve kültürünü daha iyi kavramak için çeşitli metin incelemeleri yapar. Özellikle Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Metni Etkinlik Cevapları ile öğrenciler vatan sevgisini ve ülkemizin doğal güzelliklerini konu alan edebi eserleri analiz ederler.
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 98-100-101-102-103 Hecce Yayıncılık”
Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Kitabı Cevapları içerisinde yer alan Türkiye’nin doğal ve kültürel zenginliklerini işleyen bu metin, öğrencilerin milli bilinci ve okuma becerilerini geliştirmeye yardımcı olur. 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 98-100-101-102-103 Hecce Yayıncılık üzerinden yapılan bu çalışmalar, öğrencilerin dil bilgisi ve anlama becerilerini pekiştirmeye yönelik hazırlanmıştır.
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102-103
Soru : Yaşadığınız şehrin tarihî ve doğal güzelliklerini araştırınız. Araştırma sonucunu arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Ankara: Başkent olarak tarihî yapılarıyla öne çıkar. Ankara Kalesi, Anıtkabir ve Roma Hamamı gibi eserler dikkat çeker. Aynı zamanda doğal güzellikler olarak Eymir Gölü ve Atatürk Orman Çiftliği önemli yerlerdir.
Antalya: Akdeniz’in incisi olarak bilinir. Dünyaca ünlü Konyaaltı Plajı, Düden Şelalesi ve antik kentleriyle tarihî ve doğal güzellikleri bir araya getirir.
Uzun Cevap :
İzmir: Ege Bölgesi’nin en önemli şehirlerinden biri olan İzmir, hem tarihî hem de doğal güzellikleriyle ünlüdür. Tarihî yerler arasında Efes Antik Kenti, Bergama ve İzmir Saat Kulesi gibi eserler öne çıkar. Doğal güzellikler bakımından ise Çeşme, Alaçatı ve Karagöl gibi yerler ziyaretçilerin ilgisini çeker. İzmir ayrıca, sahil kıyıları, lezzetli mutfağı ve kültürel çeşitliliğiyle tanınır.
İstanbul: Hem tarihî hem de doğal güzellikleriyle dünyanın en önemli şehirlerinden biridir. Ayasofya, Topkapı Sarayı, Sultanahmet Camii gibi tarihî yapılarıyla doludur. Aynı zamanda Boğaziçi, Prens Adaları ve Belgrad Ormanı gibi doğal güzellikleriyle de öne çıkar. Hem Asya hem Avrupa kıtalarında yer alması, İstanbul’un benzersiz coğrafi yapısını ve tarihî zenginliğini vurgular.
Soru : Şiiri türün özelliklerine dikkat ederek sessiz okuyup vurgu ve tonlamaları belirleyiniz. Ardından şiiri sesli okuyunuz ve ezberlemeye çalışınız.
Cevap :
Türkiye’m
Seni boydan boya sevmişim,
Ta Kars’a kadar Edirne’den.
Toprağını, taşını, dağlarını
Fırsat buldukça övmüşüm.
Sen vatanımsın, ekmeğimsin
Duyduğum, bildiğim zafersin yıllarca..
Zonguldak’ta 63 numara
Nazlı sahiller Akdeniz’de.
Sevdasın, ciğerlerimde parça parça
Yarı kalmış dileğimsin…
Sen Koçhisar’da tuzum,
Sille’de kızım..
Çift kulaklı Sürmene bıçağı belimde.
Varmışım çiğ köfte yemeye Adana’ya
Dadaloğlu’ndan bir koçaklama dilimde:
– Şu yalan dünyaya geldim geleli..
Hey vatanım, bacım, sağdıcım, emmim
Senden bir yara her yerimde.
Desteye güreşmişim Kırkpınar’da.
Durmuş da yorgunluk çıkarmışım,
Bir akşam vakti
Dört bardak kıtlama çayla Erzurum’da..
Ardahan’a varmışım yollar uzamış
Bel vermiş, yol vermemiş dağlar.
(…)
Seni boydan boya sevmişim.
Ta Edirne’ye kadar Kars’tan.
Taşını, toprağını, yiğidini,
Fırsat buldukça övmüşüm…
Turgut UYAR Türkiye’m (Kısaltılmıştır.)
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Bulmacanın altında anlamları verilen kelimeleri bularak bulmacayı çözünüz.
Cevap :
Herhangi bir şey için en uygun zaman, uygun durum veya şart: Fırsat
Halk edebiyatında biçimi ne olursa olsun, konusu yiğitlik, savaş, kahramanlık olan veya bir kahramanı öven, kahramanlık duygularını canlandıran şiir: Koçaklama
Düğünde gelin veya damada kılavuzluk eden kimse: Sağdıç
Amca: Dayı
Demet: Deste
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.
1. Şiirde hangi yerlerden bahsedilmektedir?
Cevap: Şiirde Türkiye’nin çeşitli şehir ve bölgelerinden bahsedilmektedir. Kars, Edirne, Zonguldak, Akdeniz, Koçhisar, Sille, Sürmene, Adana, Erzurum, Ardahan gibi yerler geçmektedir.
2. “Sen vatanımsın, ekmeğimsin,/Duyduğum, bildiğim zafersin yıllarca…” dizeleri ile
şair ne anlatmak istemektedir?
Cevap: Şair, vatanı ile duygusal bir bağ kurarak, ülkesinin kendisi için hayatın temel unsurlarından biri olduğunu, onunla geçmişteki zafer ve başarıların iç içe geçtiğini ifade etmektedir.
3. Siz şairin yerinde olsaydınız ülkemizin hangi güzelliklerini överdiniz?
Cevap: Ben olsaydım ülkemizin doğa güzelliklerini, tarihi eserlerini ve kültürel zenginliklerini överdim. Örneğin, Pamukkale’nin beyaz travertenleri, Kapadokya’nın büyüleyici peri bacaları, İstanbul’un tarihi dokusu ve Ege’nin mavi denizini vurgulardım.
4. “Nazlı sahiller Akdeniz’de” dizesinde hangi söz sanatı kullanılmıştır? Nedeniyle
açıklayınız.
Cevap: Bu dizede kişileştirme sanatı kullanılmıştır. “Nazlı” kelimesi bir insana ait özellikmiş gibi sahillere atfedilerek, sahillerin adeta bir insan gibi nazlı davrandığı ifade edilmiştir.
5. Şiirde geçen şehirler neleriyle meşhur olmuştur? Açıklayınız.
Cevap:
Zonguldak: Maden ocaklarıyla meşhurdur.
Adana: Çiğ köftesiyle bilinir.
Sürmene: Ünlü bıçakları ile tanınır.
Erzurum: Kıtlama çayıyla meşhurdur.
Kırkpınar: Güreş festivalleriyle ünlüdür.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Cevap :
Şiirin konusu: Türkiye’nin çeşitli şehirlerini, doğasını ve kültürel zenginliklerini övmek.
Ana duygu: Vatan sevgisi.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiire uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız.
Cevap :
Şiire uygun yeni başlıklar:
Vatan Sevgisi
Türkiye’nin Güzellikleri
Anadolu’nun Renkleri
Eşsiz Vatanım
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerin yüklemlerini inceleyiniz. Yüklemi oluşturan fiillerin etken mi edilgen mi olduklarını altına örnekteki gibi yazınız.
Cevap :
Tüm parasını kitap almak için harcadı.
Yüklem: harcadı Etken
Soru : Yazdığınız cümlelerde anlam bakımından nasıl bir farklılık vardır? Aşağıya yazınız.
Cevap :
Etken cümlelerde fiili yapan kişi ya da varlık bellidir. “Harcamak” ve “yer vermek” gibi fiillerde özne açıktır ve bir eylemi gerçekleştirir.
Ancak edilgen cümlelerde fiilin kimin tarafından yapıldığı belirsizdir. Örneğin, “işitilir” ve “sulandı” fiillerinde işi yapan kişi belirtilmemiştir, daha çok eylemin kendisi vurgulanmıştır.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Sınıfınızda “ülkemizin tarihî ve doğal güzellikleri” konulu hazırlıklı bir konuşma yapınız. Konuşmanızı aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz.
Kısa Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Ülkemiz, tarihî ve doğal güzellikler bakımından çok zengin bir mirasa sahiptir. Örneğin İstanbul, tarihiyle medeniyetlerin kesişim noktası olmuştur. Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Sultanahmet Camii gibi eserler, şehrin tarihî derinliğini ve kültürel zenginliğini yansıtır.
Bunun dışında, Kapadokya’nın peri bacaları ve yeraltı şehirleri, doğal güzelliklerle tarihin iç içe geçtiği bir bölgedir. Pamukkale’nin bembeyaz travertenleri, Ege kıyılarındaki masmavi koylar ve Antalya’nın Akdeniz sahilleri de ülkemizin doğa harikaları arasındadır. Her biri, Türkiye’nin dört bir yanında keşfedilmeyi bekleyen zenginliklerdir.
Uzun Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlere ülkemizin tarihî ve doğal güzelliklerinden bahsetmek istiyorum. Türkiye, binlerce yıllık tarihî geçmişi ve eşsiz doğal güzellikleriyle dünyanın dikkatini çeken bir ülkedir. Tarih boyunca farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmış İstanbul, Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Sultanahmet Camii gibi yapılarla medeniyetlerin buluşma noktası olmuştur. Bu eserler, Osmanlı ve Bizans döneminin izlerini taşır ve kültürel mirasımızın ne kadar zengin olduğunu gösterir.
Ancak ülkemiz yalnızca tarihî yapılarla değil, doğal güzellikleriyle de büyüleyicidir. Kapadokya’nın eşsiz peri bacaları, Pamukkale’nin bembeyaz travertenleri ve Antalya’nın berrak sahilleri her yıl milyonlarca turisti ağırlamaktadır. Bu yerler, doğanın ve tarihin birleştiği, adeta birer açık hava müzesi gibidir. Kapadokya’da yer altı şehirleri ve kayalara oyulmuş kiliseler tarihî derinliği yansıtırken, doğanın şekillendirdiği bu bölge adeta başka bir dünyayı anımsatır.
Bunların yanı sıra, Karadeniz’in yemyeşil yaylaları, Ege’nin masmavi koyları ve Doğu Anadolu’nun volkanik dağları ülkemizin doğal zenginliklerini ortaya koyar. Her bölge, kendine özgü güzelliklere sahip olup, ülkemizin dört bir yanında doğanın ve tarihin eşsiz uyumunu hissedebiliriz.
Sonuç olarak, ülkemiz hem tarihî hem de doğal güzellikleriyle benzersiz bir coğrafyaya sahip. Bu güzellikleri korumak ve gelecek nesillere aktarmak hepimizin sorumluluğudur. Teşekkür ederim.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Ders kitabınızın 103. sayfasındaki afişleri inceleyiniz. Siz de dosya kâğıdına yaşadığınız şehrin kültürel özelliklerini tanıtan bir afiş hazırlayınız. Afişinizi hazırlarken uygulayacağınız işlem basamaklarını maddeler hâlinde aşağıya yazınız. Hazırladığınız afişi sınıf panosuna asınız.
Cevap :
“8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102-103 Cevapları”
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe KitabıTürk Plastik Sanatları Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97
8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk Plastik Sanatları Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 arasında yer alan Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk Plastik Sanatları Metni etkinlikleri, öğrencilerin sanatın çeşitli yönlerini keşfetmelerine olanak tanımaktadır. 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Kitabı içinde yer alan bu metin, Türk plastik sanatlarının tarihsel gelişimini ve toplum üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde ele alır. Sayfa 90-91’de öğrencilerden Türk plastik sanatlarıyla ilgili araştırmalar yaparak sunum hazırlamaları istenmektedir. Bu çalışma, sanat tarihi hakkında bilgi edinmelerini sağlarken, sunum becerilerini de geliştirmektedir.
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97 Hecce Yayıncılık”
Metnin devamında, sayfa 92-97’de yer alan etkinlikler, öğrencilerin sanat eserlerini analiz etmelerini ve yaratıcı düşünmelerini teşvik etmektedir. Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları çerçevesinde, sanat eserlerinin incelenmesi, öğrencilerin duygusal ifadelerini yazılı hale getirmeleri açısından önemli bir fırsat sunar. Ayrıca, sayfa 94-95’teki karşılaştırma etkinlikleri, farklı sanat formlarını anlamalarına yardımcı olurken, sayfa 96-97’deki yaratıcı yazma etkinlikleri, öğrencilerin hayal gücünü kullanmalarını desteklemektedir. Böylece, 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97 Hecce Yayıncılık kapsamındaki bu etkinlikler, öğrencilerin sanata olan ilgilerini artırmakta ve yaratıcılıklarını geliştirmektedir.
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97
Soru : Türk sanatları denilince aklınıza hangi sanat türleri geliyor? Bunlarla ilgili
bilgilerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Türk sanatları denilince aklıma hat sanatı, minyatür, ebru, çini, halı dokuma ve tezhip gibi sanat türleri geliyor. Hat sanatı, yazının estetik bir biçimde sunulmasıdır ve Osmanlı döneminde oldukça gelişmiştir. Minyatür, kitap süslemelerinde kullanılan küçük boyutlu resimleme sanatıdır.
Ebru, su üzerinde yapılan kağıt süsleme sanatıdır ve renklerin suya dalgalandırılmasıyla oluşturulur. Çini, seramik yüzeylere uygulanan renkli sırlardan oluşan bir sanattır. Halı dokuma, Türk kültürünün önemli bir parçası olup her bölgenin kendine özgü desenleri ile dikkat çeker.
Tezhip ise, altın ve renkli boyalarla yapılan kitap süsleme sanatıdır. Bu sanatlar, Türk kültürünün ve estetik anlayışının önemli örneklerini yansıtır.
Uzun Cevap :
Türk sanatları, zengin kültürel geçmişimizin bir yansımasıdır. Hat sanatı, Arap alfabesinin estetik yazımını içermektedir. Osmanlı döneminde gelişen bu sanat dalı, sanatçının yeteneğini yansıtır.
Minyatür, küçük boyutlu resimleme sanatıdır ve tarihi olayları betimlemek için kullanılır. Ebru, su üzerinde yapılan kağıt süsleme sanatıdır; renkli boyaların dalgalandırılmasıyla oluşur. Çini, seramik üzerine uygulanan, çeşitli renklerdeki sırlardan oluşur ve İznik çinileri ile tanınır. Halı dokuma, her bölgenin kendine özgü desenleriyle dikkat çeker.
Tezhip, el yazması eserlerin süslenmesi için kullanılan altın ve renkli boyalarla yapılan bir sanattır. Bu sanat türleri, Türk kültür ve sanatının derinliğini gösterirken, estetik anlayışımızı da yansıtır.
Soru : Metindeki önemli bilgi, düşünce ve olayları daha sonra hatırlamak amacıyla metni not alarak okuma stratejisine uygun şekilde okuyunuz.
Bunun için metni türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Sessiz okuma sırasında metinde önemli gördüğünüz bölümleri defterinize not ediniz. Okumanın ardından notlarınızı arkadaşlarınızın notlarıyla karşılaştırınız.
Cevap : Verilen metni dikkatli bir şekilde bir kaç defa okuyunuz.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metindeki kullanımlarından hareketle aşağıdaki kelimeleri, anlamları ile eşleştiriniz.
Cevap :
musiki → e. Müzik
ehlîleştirme → ç. Evcilleştirme
hâlis → g. Saf
heybe → a. At, eşek vb. binek hayvanlarının eyeri üzerine geçirilen veya omuzda taşınan, içine öteberi koymaya yarayan, kilim veya halıdan yapılmış iki gözlü torba
figür → f. Resim ve heykel sanatlarında varlıkların biçimi
mabet → h. İçinde ibadet edilen yapı; tapınak, ibadethane
vakıf → b. Bir hizmetin gelecekte de yapılması için belli şartlarla ve resmî bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mülk
tecessüs → c. Kendini ilgilendirmeyen şeyleri belli etmeden öğrenmeye çalışma
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Hayvan figürlü eserler hangi adla anılmaktadır?
Cevap : Hayvan figürlü eserler “hayvan üslubu” adıyla anılmaktadır.
2. Türkler yerleşik hayata geçtiklerinde sanat anlayışlarında ne gibi bir değişiklik olmuştur?
Cevap : Türkler yerleşik hayata geçtiklerinde, katı maddeleri, taşı, tahtayı, camı ve çiniyi daha büyük bir zevkle işlemeye başlamışlardır. Bu, sanatın kalitesinin ve çeşitliliğinin artmasına neden olmuştur.
3. Yazar neden tarihî eserleri korumanın vatanı korumak kadar önemli olduğunu söylemektedir?
Cevap : Yazar, tarihî eserlerin bir milletin kültürel mirasını ve kimliğini oluşturduğunu belirtmektedir. Bu eserlerin korunması, geçmişin ve kültürel değerlerin gelecek nesillere aktarılması açısından vatanın korunmasıyla eşdeğer bir öneme sahiptir.
4. Okuduğunuz metinden Türk plastik sanatları ile ilgili neler öğrendiniz? Açıklayınız.
Cevap : Türk plastik sanatları, katı ve yumuşak maddelerin işlenmesiyle ortaya çıkan çeşitli sanat dallarını kapsamaktadır. Halı dokuma, minyatür, ebru, çini gibi sanat türleri, Türk kültürünün zenginliğini ve estetik anlayışını yansıtmaktadır. Ayrıca, yerleşik hayata geçişle birlikte Türkler, sanat anlayışlarını geliştirerek daha çeşitli ve estetik eserler ortaya koymuşlardır.
5. Millî Eğitim Temel Kanunu’nun, Türk kültür eserlerinin mana ve değerinin Türk milletinin bütün fertlerine öğretilmesini istemesinin nedeni ne olabilir? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Cevap : Millî Eğitim Temel Kanunu’nun bu isteği, kültürel mirasın korunması ve aktarılması amacı taşımaktadır. Türk kültür eserlerinin değeri ve anlamı, ulusun kimliğinin ve birliğinin korunmasına katkı sağlar. Bu nedenle, genç nesillerin bu eserlerin kıymetini bilmesi, toplumsal hafızanın canlı tutulması ve kültürel devamlılık açısından son derece önemlidir.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Cevap :
Metnin konusu, Türk plastik sanatlarının zenginliği ve tarihî eserlerin korunmasının önemi üzerine odaklanmaktadır.
Ana fikir ise, Türk sanat eserlerinin kültürel değerinin bilinmesi ve korunması gerektiğidir. Sanat eserleri, bir milletin kültürel kimliğini oluşturan önemli unsurlardır ve bu eserlerin gelecek nesillere aktarılması esastır.
4. ETKİNLİK
Soru : Cümlelerin altını çizmek, kelimeleri koyu veya italik yazmak, renklendirmek, farklı punto ya da font kullanmak metindeki önemli bölümleri vurgulamak için başvurulan yöntemlerdir. Okuduğunuz metinde bazı cümleler koyu, bazıları ise altı çizili şekilde yazılmıştır.
Sizce bu bölümler dışında metindeki hangi bölümler koyu ya da altı çizili şekilde yazılmalıydı? Metnin üzerinde işaretleyerek gösteriniz.
Cevap :
İstanbul’da fetihten sonra Türklerin vücuda getirdikleri eski eserleri gören yerli, yabancı herkes, onlara hayran olmaktan kendini alamaz.
Türkler yerleşik medeniyete geçince, bu medeniyetin temeli olan katı maddeyi, taşı, tahtayı, camı, çiniyi daha büyük bir zevkle işlemişlerdir.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümleleri ögelerine ayırınız.
Cevap :
Bu eserlerden pek büyük bir kısmı yanmış, yıkılmış, kaybolmuş, yabancıya gitmiştir.
Özne: Bu eserlerden pek büyük bir kısmı
Yüklem: yanmış, yıkılmış, kaybolmuş, gitmiştir
Belirtili Nesne: yabancıya
Her okulun Türk sanat eserlerinin resimlerini, planlarını, maketlerini gösteren müzeleri olmalıdır.
Özne: Her okulun Türk sanat eserlerinin resimlerini, planlarını, maketlerini gösteren müzeleri
Yüklem: olmalıdır
Bu eserlerden hareket edilerek yeni yeni eserler vücuda getirilebilir.
Özne: Yeni yeni eserler
Yüklem: vücuda getirilebilir
Belirtili Nesne: bu eserlerden hareket edilerek
Avrupalılar bizim eserlerimizdeki motifleri kullanarak modalar icat etmişlerdir.
Özne: Avrupalılar
Yüklem: icat etmişlerdir
Belirtili Nesne: modalar
Belirtili Nesne: motifleri
Zarf Tümleci: kullanarak
Plastik sanat eserlerini incelemenin en pratik yolu onların benzerini yapmaktır.
Özne: Plastik sanat eserlerini incelemenin en pratik yolu
Yüklem: yapmaktır
Belirtili Nesne: onların benzerini
En güzel sanat eseri modellerinin çoğaltılması da bir kültür çalışmasıdır.
Özne: En güzel sanat eseri modellerinin çoğaltılması
Yüklem: bir kültür çalışmasıdır
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları
Bu akşam şehre dönüyormuş. : (Burada nesne bulunmamaktadır.)
Soru : Cümledeki nesnelerin cümlenin anlamını nasıl etkilediğini aşağıya yazınız.
Cevap :
Cümledeki nesneler, cümlenin anlamını derinleştirir ve cümleye özgüllük katar.
Malını vurgulayarak, zenginlik ve züğürtlük arasındaki tezatı belirginleştirir.
Cezasını kullanarak, akılsızlıkla ilişkili bir sonuç ortaya koyar, ceza kavramını somutlaştırır.
Doğru söyleyeni kullanmak, gerçeğin toplumdaki karşılığını ve toplum normlarına meydan okuyan bir durumu ifade eder.
Hesap cümlede bir belirsizliği ifade ederek, genel bir durumu temsil eder.
Yalnızlığıma ifadesi, kişinin duygusal durumunu ifade ederek, yalnızlığın ağırlığını vurgular.
Etkinliği kelimesi, belirli bir görevi veya sorumluluğu ortaya koyarak, cümlenin aciliyetini artırır.
7. ETKİNLİK
Soru : Yukarıdaki cümlelerde bulunan fiillerin altlarını çiziniz. Fiiller arasındaki farkı söyleyiniz. Hangi cümlede işi yapan bellidir? Söyleyiniz.
Cevap :
a) Geziye gitti. cümlesinde, altı çizili fiil gitti’dir. Bu cümlede işi yapan bellidir. “O (gitti)” ifadesi gizli özne olarak düşünülür. Yani, bu cümlede hareketi gerçekleştiren kişi açık ya da gizli olarak bilinir.
b) Geziye gidildi. cümlesinde altı çizili fiil gidildi’dir. Bu cümlede işi yapan belli değildir; edilgen bir yapı vardır. Yani, fiilin kim tarafından yapıldığı belirtilmemiştir.
Soru : Aşağıdaki fiilleri cümle içinde kullanınız.
Cevap :
yaz-: Her sabah günlüğüme bir şeyler yazarım.
sev-: O kitabı çok seviyor.
oku-: Bu hafta sonu yeni bir roman okuyacağım.
bil-: Bu konuyu çok iyi bilir.
bak-: Camdan dışarıya uzun uzun baktı.
başla-: Ders çalışmaya yarın erkenden başlayacağım.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları
Soru : Aşağıdaki fiillerin kök ya da gövdelerine -(i)l veya -(i)n eklerinden birini ekleyerek cümle içinde kullanınız.
Cevap :
yaz-: Bu metin henüz yazılmadı.
sev-: O şarkı herkes tarafından çok sevildi.
oku-: Kitap kısa sürede okundu.
bil-: Bu konu herkes tarafından bilinir.
bak-: Çanta masanın üstüne dikkatlice bakıldı.
başla-: Projeye dün başlanıldı.
Soru : Fiiller ek aldıktan sonra cümlelerde anlam bakımından nasıl bir farklılık oluşmuştur? Aşağıya yazınız.
Cevap :
Fiiller, -il ve -in eklerini aldıklarında edilgen bir anlam kazanır. Yani, cümlede işin kimin tarafından yapıldığı belirtilmez, işin kendisi önem kazanır. Örneğin:
“yaz-“ fiili, “yazılmak” haline geldiğinde, yazma işini kimin yaptığı belirtilmez, sadece yazma eyleminin gerçekleştiği ifade edilir.
“sev-“ fiili, “sevilmek” haline geldiğinde, işin öznesi pasif duruma geçer ve sevme eyleminin başkası tarafından yapıldığı belirtilir.
Bu ekler, fiillerin anlamını edilgen hale getirir ve işi yapanın önemli olmadığı bir vurgu oluşturur.
8. ETKİNLİK
Soru : Sınıfınızda “tarihî eserlerimizi korumak” konulu bir konuşma yapınız.
Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için bir önceki arkadaşınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın söylediklerinden hareketle konuşarak konuya farklı bir bakış açısı geliştirerek konuşmanızı tamamlayınız. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Kısa Cevap :
Tarihî eserlerimiz, milletimizin geçmişini ve kültürünü yansıtan değerli miraslardır. Bu eserleri korumak, gelecek nesillere aktarmak ve kültürel kimliğimizi sürdürebilmek için çok önemlidir.
Yabancı kelimeler yerine Türkçemizi kullanarak kendi dilimize sahip çıkmamız da bu kültürel korunmanın bir parçasıdır.
Uzun Cevap :
Arkadaşlarımın da belirttiği gibi tarihî eserler, sadece taş ve tuğladan yapılmış yapılar değil, aynı zamanda bir milletin geçmişini, kültürünü ve kimliğini yansıtan çok önemli değerlerdir.
Bu eserleri korumak, aslında kendi kimliğimize sahip çıkmaktır. Tarihî eserlerin korunması, sadece fiziksel olarak onların bakımı ve onarımıyla sınırlı değil; aynı zamanda bu eserlerin önemini ve değerini bilmek, farkındalık oluşturmakla da ilgilidir.
Eğer bu eserler yok olursa, köklerimizle olan bağımız da kopar. Ayrıca, dilimiz de bu kültürel mirasın bir parçasıdır. Türkçemizi doğru kullanmak ve yabancı kelimelerden uzak durarak kendi dilimize sahip çıkmak da kültürel mirasımıza katkıda bulunur. Hepimizin bu konuda üzerine düşeni yapması gerekiyor. Gelin, tarihî mirasımızı koruyalım ve dilimizi yaşatalım.
9. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metindeki yazarın “Vatan çıplak topraktan ibaret değildir. Bir milletin asıl vatanı yarattığı kültür eserleridir.” sözünden hareketle defterinize “kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma” yöntemini kullanarak hikâye edici veya bilgilendirici bir metin yazınız.
Bu amaçla konuyla ilgili aklınıza gelen kelime ve kelime gruplarını kâğıtlara yazınız. Arkadaşlarınızın yazdığı kâğıtlarla kendi kâğıtlarınızı bir masada toplayarak kavram havuzu oluşturunuz. Metninizi oluşturduğunuz kavram havuzundan yararlanarak yazınız. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Kısa Cevap :
Kültür bir milletin en büyük hazinesidir. Bu hazineyi korumak, tarihî eserlerimize sahip çıkmakla mümkündür. Tarihî eserler, bir ülkenin ruhunu ve geçmişini yansıtan aynalardır.
Uzun Cevap :
Vatan sadece toprak değildir; aynı zamanda üzerinde yaşanmışlıkları, hikâyeleri ve kültürüyle bir milletin kalbini taşıyan bir değerdir.
Bir milletin gerçek vatanı, sadece coğrafi sınırları değil, yüzyıllar boyunca oluşturduğu kültürel eserlerdir. Her bir cami, saray, köprü ya da çeşme, geçmişten bugüne taşıdığımız birer hatıradır. Bir gün, tozlu bir şehir sokaklarında yürürken eski bir yapının önünde durdum.
Tarihî dokusuyla zamana meydan okuyan bu yapı, bana bir şeyler fısıldıyordu. Eski zamanların izlerini, yaşanmış hayatları, orada kurulan dostlukları… O anda anladım ki, vatanı sadece taşlardan ibaret görmek büyük bir yanılgıdır. Vatan, milletin kültürel mirasını, anılarını ve değerlerini içinde barındıran bir bütünlüktür.
Bu nedenle, her bir tarihî eser, bizim için korunması gereken kutsal bir emanet gibidir. Eğer bu mirası koruyamazsak, köklerimizden kopmuş oluruz. Bu yüzden, hepimiz bu eserlere sahip çıkmalı ve onları geleceğe taşımalıyız.