İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Pasifik Yayınları Ders Kitabı 4. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 159, 160, 161, 162, 163
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 159-160-161-162-163. Sayfa Cevapları, öğrencilerin saf madde ve karışım konusundaki bilgilerini etkinliklerle pekiştirmelerine olanak sağlar. İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Pasifik Yayıncılık Cevapları, bu sayfalarda farklı maddelerin özelliklerini örneklerle açıklayarak öğrencilerin günlük yaşamda karşılaştıkları maddeleri doğru sınıflandırmasına yardımcı olur.

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 4. ÜNİTE: MADDENİN ÖZELLİKLERİ : 5. BÖLÜM: SAF MADDE VE KARIŞIM : 5. Bölüm Çalışma Etkinlikleri Metni Etkinlik Cevapları kısmında öğrenciler, saf madde ve karışım örneklerini gözlemleyerek değerlendirmeler yapar. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Pasifik Yayınları Kitabı Sayfa 159, 160, 161, 162, 163 Cevapları ise onların gözlem, analiz ve bilimsel düşünme becerilerini geliştirmesine katkı sağlar.
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 4. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Metni”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 159-160-161-162-163
A. Aşağıdaki ifadeleri dikkatlice okuyunuz. İfade doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazan kutucuğu işaretleyiniz. Yanlış olan ifadelerin doğrusunu noktalı yerlere yazınız.
Cevap :
-
Havlunun suyu emme özelliği yoktur. Yanlış
➡ Doğrusu: Havlunun suyu emme özelliği vardır. -
Her maddenin kütlesi aynıdır. Yanlış
➡ Doğrusu: Her maddenin kütlesi farklıdır. -
Kalem katı bir maddedir. Doğru
-
Ayran bir karışımdır. Doğru
B. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.
1. Günlük hayatınızda kütle ve hacim ölçümlerini nerelerde kullanıyorsunuz?
Cevap :
-
Pazardan meyve ve sebze alırken terazide tartarak kütle ölçümü yapıyoruz.
-
Marketten süt, su veya meyve suyu alırken ürünleri litre veya mililitre cinsinden hacimle alıyoruz.
-
Pasta, kek yaparken malzemeleri (un, şeker, süt) kütle ve hacim ölçülerine göre kullanıyoruz.
-
İlaç içerken şurubu ölçü kaşığıyla hacim olarak ölçüyoruz.
2. Karışımları ayırma yöntemleri nelerdir? Örneklerle açıklayınız.
Cevap :
Maddeler Halide Karışımları ayırma yöntemleri şunlardır:
-
Eleme: Farklı büyüklükteki katı maddeleri ayırmada kullanılır.
Örnek: Pirinç ile taş parçalarını elemek. -
Süzme: Katı–sıvı karışımlarını ayırmada kullanılır.
Örnek: Çayın demini süzerek posasını ayırmak, makarnanın suyunu süzmek. -
Mıknatısla Ayırma: Karışımdaki metalleri ayırmada kullanılır.
Örnek: Demir tozu ile kumu ayırmak. -
Buharlaştırma: Sıvı içinde çözünmüş katıları ayırmada kullanılır.
Örnek: Deniz suyundan tuz elde etmek. -
Yoğunluk Farkıyla Ayırma: Farklı yoğunluktaki maddeleri ayırmada kullanılır.
Örnek: Zeytinyağı ve su karışımının ayrılması.
C. Aşağıda verilen sözcüklerden uygun olanını kullanarak ifadelerdeki noktalı yerleri doldurunuz.
Cevap :
-
Gaz hâlindeki maddelere örnek olarak hava verilebilir.
-
Maddelerin boşlukta kapladığı yere hacim denir.
-
Açtığımız bir bezelye konservesindeki su ile bezelyeyi ayırmak için süzme yöntemini kullanırız.
-
Demir, nikel ve kobalt gibi maddelerden yapılmış araçlar mıknatıs tarafından çekilir.
-
Katı maddeler ısı alarak sıvı hâle geçer.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Pasifik Yayınları Sayfa 160 Cevapları
Ç. Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
1. Maddeyi niteleyen temel özellikler nelerdir? Aşağıdaki alana yazınız.
Cevap : Maddenin temel özellikleri; şekli, rengi, kokusu, tadı, kütlesi, hacmi ve eylemsizliğidir. Bu özellikler sayesinde maddeler birbirinden ayırt edilir.
2. Bir miktar sütün kütlesini ölçmek isteyen bir Ömer, öncelikle sütü koyacağı kabı tartıyor ve 700 gram geldiğini görüyor. Daha sonra sütü kaba boşaltarak tarttığında ise 3800 gram geldiğini görüyor. Buna göre sütün kütlesi kaç gramdır?
Cevap :Boş kabın kütlesi: 700 g
Süt dolu kabın kütlesi: 3800 g
Sütün kütlesi = 3800 g – 700 g = 3100 gramdır.
3. Karışımların kaynağında ayrı ayrı toplanması ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların başındaki kutucuğu “X” ile işaretleyiniz.
Cevap :
☑ Ülke ekonomisine katkı sağlar.
☑ Doğal kaynakların korunmasına yardımcı olur.
☑ Çevre kirliliğini önler.
☐ Bitkilere zarar verir.
4. Aşağıdaki yağış çeşitlerinden maddenin farklı hâlinde olanın altındaki kutucuğu “X” ile işaretleyiniz.
Cevap : Kar, yağmur, dolu seçeneklerinden kar ve dolu maddenin katı hâlindedir. Yani kar veya dolu kutucuğunun altına X konulmalıdır.
5. Mıknatıs tarafından çekilmeyen maddelere üç tane örnek bularak aşağıdaki alana yazınız.
Cevap : Tahta, cam, plastik, naylon, kâğıt, sünger, pamuk, taş, kauçuk, seramik
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Pasifik Yayınları Sayfa 161 Cevapları
6. Mıknatıs tarafından çekilen maddelerin altındaki kutucuğu “X” ile işaretleyiniz.
Cevap :
• Çelik tencere (✓)
• Nohut
• Kazak
• Toplu iğne (✓)
7. Karışımları ayırma yöntemleri ile ilgili olarak yukarıdaki öğrencilerin söyledikleri doğru ise altındaki kutucuğa “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap :
Mustafa : “Çivi-kum karışımı mıknatısla ayırma yöntemi ile ayrılır.” = Doğru
Elif : “Toz şeker-nohut karışımı eleme yöntemi ile ayrılır.” = Doğru
Sami : “Un-demir tozu karışımı süzme yöntemi ile ayrılır.” = Yanlış
8. Aşağıdakilerden karışım olanların altındaki kutucuğu “X” ile işaretleyiniz.
Cevap :
• Salata (✓)
• Ayran (✓)
• Limonata (✓)
• Su
9. Sıvı hâlden gaz hâle geçen bir madde için doğru olan ifadelerin yanındaki kutucuğu “X” ile işaretleyiniz.
Cevap :
Madde hâl değiştirmiştir. (✓)
Sıvı madde ısı alarak gaz hâline geçmiştir. (✓)
Sıvı madde soğumuştur. ()
Sıvı maddenin sıcaklığı artmıştır. (✓)
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Pasifik Yayınları Sayfa 162 Cevapları
D. Aşağıdaki problemleri yanlarındaki boşluklara çözünüz.
1. Su dolu bir kabın kütlesi 4250 gramdır. İçine su konulmadan önce kabın kütlesi ise 350 gramdır. Buna göre suyun kütlesi kaç gramdır?
Cevap :
Su dolu kabın kütlesi = 4250 g
Boş kabın kütlesi = 350 g
Suyun kütlesi = 4250 – 350 = 3900 gram
2. Bir sepette her birinin kütlesi 425 gram olan 13 tane nar vardır. Nar dolu sepetin kütlesi 5750 gram olduğuna göre sepetin darası kaç gramdır?
Cevap :
Her bir nar = 425 g
Nar sayısı = 13
Narların toplam kütlesi = 425 × 13 = 5525 g
Nar dolu sepet = 5750 g
Sepetin darası = 5750 – 5525 = 225 gram
3. Ayşe Hanım, marketten aldığı 5 litrelik zeytinyağının bir miktarını kullandığında geriye 3300 mililitre zeytinyağı kalmıştır. Buna göre Ayşe Hanım kaç mililitre zeytinyağı kullanmıştır?
Cevap :
Başlangıçta zeytinyağı = 5 litre = 5000 mililitre
Kalan zeytinyağı = 3300 mililitre
Kullanılan zeytinyağı = 5000 – 3300 = 1700 mililitre
4. 8 litrelik sirke 250 mililitrelik şişelere konulacaktır. Bunun için kaç şişeye ihtiyaç vardır?
Cevap :
Toplam sirke = 8 litre = 8000 mililitre
Her şişe = 250 mililitre
Gerekli şişe sayısı = 8000 ÷ 250 = 32 şişe
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Pasifik Yayınları Sayfa 163 Cevapları
E. Aşağıdaki şemada boş bırakılan yerleri uygun kavramları yazarak doldurunuz.
Cevap :
| MADDENİN HÂLLERİ | Katı | Sıvı | Gaz |
|---|---|---|---|
| Örnekler | 1. Taş 2. Kalem 3. Masa | 1. Su 2. Süt 3. Zeytinyağı | 1. Hava 2. Su buharı 3. Oksijen |
F. Su Pirinç Odun talaşı Toplu iğne Toz şeker Kibrit çöpü
Yukarıdaki verilen maddelerden karışımlar oluşturarak bu karışımların nasıl ayrıştırılabileceğini altlarına yazınız.
Cevap :
| Karışım | Ayrılması |
|---|---|
| Su – Pirinç | Süzme yöntemiyle ayrılır. Pirinç süzgeçte kalır, su akar. |
| Odun talaşı – Toplu iğne | Mıknatısla ayırma yöntemiyle ayrılır. Mıknatıs iğneleri çeker, odun talaşı kalır. |
| Toz şeker – Kibrit çöpü | Eleme yöntemiyle ayrılır. Kibrit çöpleri eleğin üstünde kalır, şeker geçer. |