4. Sınıf Türkçe Kitabı 109-110-111-112. Sayfa Cevapları Ada Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 109, 110, 111, 112


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kitabı 109-110-111-112 Sayfa Cevapları, öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmeleri için hazırlanmıştır. Bu kitap, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Ada Yayıncılık Cevapları ile birlikte kullanıldığında ünite etkinliklerini daha kolay tamamlamalarını sağlar.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı 109-110-111-112. Sayfa Cevapları Ada Yayıncılık”

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin konuyu bütün yönleriyle anlamalarına ve yorumlamalarına yardımcı olur. Bu nedenle 4. Sınıf Türkçe Ada Yayınları Kitabı 109, 110, 111, 112 Sayfa Cevapları, derslerde aktif bir öğrenme süreci sunar.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni”


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 109-110-111-112


ANADOLU ATASÖZLERİNDE ÖZDEŞLEŞİR 

Anadolu’nun yıllanmış sirke gibi keskin, bir kalemde söylenen sözleri vardır. İlkin, kimin söylediği bilinmez. Atalarımız söylemiştir derler ve geçerler. Bu yüzden her gün, tekerlemeler gibi dillerden düşmeyen bu özlü sözlere “atasözleri” adı verilir.

Anadolu’nun sözlü geleneği arasında halk hikâyeleri ve masallarının yanı sıra, atasözleri de önemli bir yer tutar. (…) Her atasözü, bir dünya görüşüne, yüzyılların oluşturduğu bir hayat tecrübesine dayanır. “Atalarım şöyle demiş” diyerek söze başlayan bir kişi, konusuyla ilgili atasözlerini sıralayıverdi mi akan sular durur. Doğru söze, hakçasına yerinde söylenmiş bir çift söze kim ne diyebilir? Söz gelimi “Gülü seven dikenine katlanır.” atasözüyle sohbeti bağlayan kişi karşısında, başka söz yavan olur. Güzelin de kusurları (…) vardır. Seviyorsan, tatlı inciten küçük dikenlerine katlanacaksın. Hele ayrılanların bir gün kavuşabileceklerini belirleyen “Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur.” atasözündeki teselli, insanoğluna umut, umuttan doğan mutluluk verir.

Anadolu’nun bitmez tükenmez binlerce, on binlerce atasözü dilden dile, ağızdan ağıza bize kadar ulaşan baba öğütleri, doğruyu, iyiyi telkin eden insanlık ilkeleridir. “Ayağını yorganına göre uzat.” derken hesaplı ve tedbirli olmayı, “Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.” derken birlik ve beraberliği, “Ağaç yaşken eğilir.” derken ailede çocukların küçük yaştan eğitimini öğütler. “Kabahat samur kürk olsa kimse sırtına almaz.” sözündeki gerçek her zaman, her devirde geçerlidir. “Ne ekersen onu biçersin.” “Taşıma su ile değirmen dönmez.” “Keskin sirke küpüne zarardır.”

“Üzüm üzüme baka baka kararır.” atasözleri, elmas parçası gibi devirler geçse de yıpranmaz, değerini yitirmez.

Kökleri tarihimizin derinliklerine inen ve geniş bir hayat felsefesini içine alan Türk atasözlerinin çoğu, zaman içinde Türk bilginlerince derlenmiş, dilden yazıya dökülmüştür. Türk şairleri, atasözleriyle şiirler, destanlar düzmüş; atasözleriyle öğütler vermiştir.

Mehmet ÖNDER
Anadolu Atasözlerinde Özdeşleşir

(1-6. soruları metne göre cevaplayınız.) 


1. Anadolu’nun sözlü geleneğinde hangi unsurlar yer kaplar? 


Cevap : Halk hikâyeleri, masallar ve atasözleri.


2. Atasözleri, hangi olaylar sonucunda ortaya çıkmıştır? 


Cevap : Yüzyılların birikimi olan hayat tecrübeleri ve gözlemler sonucunda.


3. Atasözleri hangi değerli taşa benzetilmiştir? 


Cevap : Elmas parçasına.


4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları


4. Metinde geçen atasözleri nelerdir? 


Cevap : “Gülü seven dikenine katlanır.”, “Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur.”, “Ayağını yorganına göre uzat.”, “Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.”, “Ağaç yaşken eğilir.”, “Kabahat samur kürk olsa kimse sırtına almaz.”, “Ne ekersen onu biçersin.”, “Taşıma su ile değirmen dönmez.”, “Keskin sirke küpüne zarardır.”, “Üzüm üzüme baka baka kararır.”


5. Atasözleri, insanlara neleri öğütler? 


Cevap : Doğruyu, iyiyi, hesaplı ve tedbirli olmayı, birlik ve beraberliği, küçük yaştan eğitimi ve yaşam derslerini.


6. Atasözlerinin çoğu kimler tarafından derlenmiştir? 


Cevap : Türk bilginler ve şairler tarafından.


7. Metnin ana fikri nedir? 


Cevap : Atasözleri, geçmişten günümüze ulaşan, insanlara yaşam ve ahlak dersleri veren değerli sözlerdir.


8. Erdemler teması içinde en çok hangi metni beğendiniz? Nedenleriyle birlikte yazınız.


Cevap : “Erdemler konusundaki metinlerden en çok ‘Bölüşmek Güzeldir’i sevdim, çünkü paylaşmanın hem adil hem de insanı mutlu eden bir davranış olduğunu vurguluyordu.


9. Erdemler teması sürecinde öğrendiğiniz atasözlerinden ve deyimlerden iki tanesini yazarak bunları kısaca açıklayınız.


Cevap :

Atasözü Anlamı
1. Çalışan kazanır. Emek veren kişi başarılı olur.
2. Azimle bir işin üstesinden gelinir. Kararlılık ve gayretle her iş başarılır.
3. Taş yerinde ağırdır. Her şeyin en uygun olduğu bir yeri vardır; yerinde olmak önemlidir.
4. Ayağını yorganına göre uzat. Gelirine göre harcama yap, israf etme.
5. Damlaya damlaya göl olur. Küçük birikimlerle büyük işler yapılır.
6. Ne ekersen onu biçersin. Yaptığın işin karşılığını alırsın.
7. Gülü seven dikenine katlanır. Güzel şeylere ulaşmak için zorluklara katlanmak gerekir.
8. İşleyen demir ışıldar. Sürekli çalışan kişi başarılı olur.
9. Sabır acıdır, meyvesi tatlıdır. Zorluklara katlanmak sonunda güzel sonuçlar getirir.
10. Acele işe şeytan karışır. Aceleyle yapılan işler genellikle hatalı olur.

4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları


10. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


Cevap :

Dinleme esnasında dikkatimi dağıtacak durumlardan kaçınmalıyım. = Doğru
Dinleme esnasında arkadaşımla konuşabilirim. = Yanlış
Konuşan kişinin sözünü kesebilirim. = Yanlış
Dinleme esnasında başka işlerle uğraşabilirim. = Yanlış
Dinlediğim kişiyle aynı fikirde olmasam bile onu saygıyla dinlemeliyim. = Doğru
Dikkatimi dinlediğim şeye ya da konuşmacıya yöneltmeliyim. = Doğru
Dinleme esnasında kendimi konuşan kişinin yerine koymalıyım. = Doğru
Dinleme esnasında gözlerimi kapatabilirim. = Yanlış
Dinleme esnasında söz almadan konuşabilirim. = Yanlış


11. Aşağıda verilen noktalama işaretlerinin nerelerde kullanıldığını söyleyerek bu noktalama işaretlerini birer cümle içinde kullanınız.


Cevap :

İşte noktalama işaretlerinin kullanıldığı yerler ve örnek cümleler:

Nokta (.) → Cümlelerin sonuna konur.
Cümle: Bugün okula çok erken geldim.

Virgül (,) → Cümlede eş görevli sözcükleri, ara cümleleri ayırmak için kullanılır.
Cümle: Elma, armut, muz ve portakal aldım.

Kısa çizgi (-) → Arasözlerde, satır sonunda kelime bölünmelerinde veya sayı aralıklarında kullanılır.
Cümle: 2020-2023 yılları arasında bu projeyi yürüttük.

Soru işareti (?) → Soru cümlelerinin sonunda kullanılır.
Cümle: Bugün sinemaya gidecek misin?

Kesme işareti (’) → Özel isimlerde iyelik eki, kısaltmalar ve tarihlerde kullanılır.
Cümle: Atatürk’ün fikirleri çok değerlidir.

Ünlem işareti (!) → Duygu ve ünlem bildiren cümlelerin sonunda kullanılır.
Cümle: Ne kadar güzel bir gündü!

İki nokta (:) → Açıklama, örnek veya alıntıdan önce kullanılır.
Cümle: Alışveriş listem şunlardan oluşuyor: ekmek, süt, peynir.


4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları


12. Aşağıdaki ifadelerde eksik bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız.


Cevap :

Atasözleri kısa sözlerdir.
Deyimler en az iki kelimenin bir araya gelmesiyle oluşur.
Deyimlerde kelimelerin yerleri değiştirilemez.
Atasözleri kalıplaşmış ve özlü sözlerdir.
Deyimleri oluşturan sözcükler genellikle mecaz anlamlarıyla kullanılır.
Atasözlerinin kimin tarafından söylendiği belli değildir.
Atasözleri eski zamanlardan günümüze ulaşmışlardır.


13. Aşağıda verilen paragrafı okuyunuz. Siz, Emine’nin yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız? Düşüncelerinizi açıklayınız. Konuşmanızın sonunda konuşmanızı beğenip beğenmediğinizi nedenleriyle açıklayınız.

Emine, beslenme çantasını aldı askıdan. Önce örtüsünü çıkarıp sırasının üzerine serdi. Sonra beslenme kabını çıkardı çantasından. Kabın kapağını sakince açtı.

Annesi, çok sevdiği gözlemeyi iki parçaya bölüp koymuştu. Bir parça alıp iştahla ağzına götürmüştü ki hemen çaprazında oturan Metin’e takıldı gözü. Sırasının üzeri bomboştu. Kabına baktı. Gözlemenin bir parçası öylece duruyordu. Bir parçayla doymasına imkân yoktu. (…)


Cevap :

Emine’nin yerinde olsaydım, gözlemenin bir parçasını Metin ile paylaşırdım. Böylece hem arkadaşımı mutlu etmiş olur hem de paylaşmanın önemini göstermiş olurdum. Benim davranışım, sınıfta yardımlaşma ve arkadaşlık duygusunu güçlendirirdi.

Konuşmamı beğendim çünkü paylaşmanın önemini ve arkadaşlara karşı duyulan sorumluluğu vurguladım. Ayrıca örnek bir davranış önerisi sundum ve düşüncelerimi açık şekilde ifade ettim.


Soru :  İmkânlarınız dâhilinde Hacivat ya da Karagöz maskesi yaparak sınıfa getiriniz. 


Cevap : Ailenizle birlikte bu etkinliği yaparak sınıfa getiriniz. Forum MEB ve Forum Sınıf Kitabı Ailesi olarak iyi eğlenceler dileriz.



 

Our Score

Bir yanıt yazın

error: Content is protected !!