Ana Sayfa > 5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ > 5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ Sayfa 62-63-64-65-66-67-68 MEB Yay─▒nlar─▒

Fen Bilimleri Ogretmeni
Y├╝zba┼č─▒
Konular749
Cevaplar0

Ortaokul ve ─░mam Hatip Ortaokulu 5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri┬á2. ├ťnite De─čerlendirme Sorular─▒ Cevaplar─▒ Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68┬á


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ 2. ├ťnite De─čerlendirme Sorular─▒ Cevaplar─▒


“5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ Sayfa 62-63-64-65-66-67-68 MEB Yay─▒nlar─▒”


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ Sayfa 62-63-64-65-66-67-68


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 62 Cevaplar─▒


A. A┼ča─č─▒daki ifadelerden do─čru olanlar─▒n ba┼č─▒na ÔÇťDÔÇŁ, yanl─▒┼č olanlar─▒n ba┼č─▒na ÔÇťYÔÇŁ yaz─▒n─▒z. ,


Cevap :

1. (Do─čru) Bal─▒klar, kurba─čalar ve s├╝r├╝ngenler yumurta ─░le ├žo─čal─▒r.

2. (Yanl─▒┼č) Mikroskobik canl─▒lar─▒n hepsi zararl─▒d─▒r.

3. (Do─čru) Bilim insanlar─▒, canl─▒lar─▒ birbirinden ay─▒rt edebilmek i├žin onlar─▒ s─▒n─▒fland─▒rm─▒┼člard─▒r.

4. (Do─čru) Memeli s─▒n─▒f─▒nda bulunan canl─▒lar, do─čurarak ├žo─čal─▒r ve yavrular─▒n─▒ s├╝tle besler.

5. (Yanl─▒┼č) ├çi├žekli bir bitki k├Âk, g├Âvde ve yaprak k─▒s─▒mlar─▒ndan olu┼čur.

6. (Yanl─▒┼č) Bitkilerin hepsi tohum olu┼čturur.

7. (Do─čru) Baz─▒ ┼čapkal─▒ mantarlar zehirlidir.

8. (Yanl─▒┼č) Yunuslar, bal─▒klar s─▒n─▒f─▒nda yer al─▒r.

9. (Yanl─▒┼č) Ku┼člar─▒n hepsi u├žabilir.

10. (Do─čru) Bakteriler, mikroskop yard─▒m─▒ ─░le g├Âzlemlenebilir.


B. C├╝mlelerdeki noktal─▒ yerlere, verilen kelimelerden uygun olan─▒ yazarak c├╝mleleri tamamlay─▒n─▒z.


Cevap :

1.┬áK├╝lt├╝r mantar─▒┬á┼čapkal─▒┬ámantard─▒r ve besin olarak t├╝ketilebilir.

2.┬áE─črelti otu, atkuyru─ču ve kara yosunu┬á├ži├žeksiz┬ábitkilerdir.

3.┬áBitkiler, su ve mineral gibi ─░htiya├ž duydu─ču maddeleri┬ák├Âk┬áyard─▒m─▒yla topraktan al─▒r.

4.┬áToprak solucan─▒, kar─▒nca, salyangoz ve yenge├ž┬áomurgas─▒z┬áhayvanlardan baz─▒lar─▒d─▒r.

5.┬áElamurun kabarmas─▒n─▒ sa─člayan┬ámaya┬ámantar─▒d─▒r.

6.┬áG├╝l, papatya, s├╝mb├╝l, menek┼če gibi bitkiler┬á├ži├žekli┬ábitkilerdir.

7.┬áBa┼čkas─▒na ait ├žorap, terlik ve toka gibi e┼čyalar─▒ kullanmayarak┬áparazit┬ámantarlar─▒n─▒n neden oldu─ču olumsuz etkilerden korunabiliriz.

8.┬áKaygan ve nemli bir deriye sahip olan┬ákurba─čalar┬áyumurta ─░le ├žo─čal─▒r.

9.┬áElamsi, alabal─▒k, sazan, turna, levrek gibi canl─▒lar┬ábal─▒klar┬ágrubuna ├Ârnektir.

10.┬áCanl─▒lar─▒n benzerlik ve farkl─▒l─▒klar─▒na g├Âre gruplara ayr─▒lmas─▒na┬ás─▒n─▒fland─▒rma┬ádenir.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 63 Cevaplar─▒


C. A┼ča─č─▒daki ├žoktan se├žmeli sorular─▒n do─čru se├ženeklerini i┼čaretleyiniz.┬á


1. A┼ča─č─▒da bir canl─▒ grubuna ait ├Âzellikler verilmi┼čtir.

I. Karada ve suda ya┼čayan t├╝rleri vard─▒r.
II. Akci─čer ve deri solunumu yapar.
III. Yavru bak─▒m─▒ yoktur.
IV. Kaygan ve nemli bir deriye sahiptir.

├ľzellikleri verilen canl─▒ grubu a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir?


A) Bal─▒k
B) Kurba─ča
C) Ku┼č
D) Memeli

Cevap : B ┼×─▒kk─▒


2. Fen bilimleri ├Â─čretmeni, s─▒n─▒fa ├╝├ž g├╝n ├╝st ├╝ste farkl─▒ canl─▒lara ait ├Ârnekler getirmi┼čtir. ├ľ─čretmenin ├Â─črencilerinden yapmalar─▒n─▒ ─░stedikleri ┼čunlard─▒r:

1. G├╝n: S─▒n─▒fa getirdi─či kirli suyu mikroskopla ─░ncelemelerini ve g├Ârd├╝kleri canl─▒lara ait ├Âzellikleri not etmelerini istemi┼čtir.
2. G├╝n: S─▒n─▒fa getirdi─či saks─▒daki bitkiyi incelemelerini ve bitkiye ait ├Âzellikleri not etmelerini istemi┼čtir.
3. G├╝n: S─▒n─▒fa getirdi─či kelebe─či incelemelerini ve bu canl─▒ya ait ├Âzellikleri not etmelerini istemi┼čtir.

Canl─▒larla ilgili;

I. Beslenmesi,
II. Hastal─▒k yap─▒c─▒ olmas─▒,
III. Kendi besinini ├╝retebilmesi

├Âzelliklerinden hangileri ├╝├ž canl─▒ i├žin de ortakt─▒r?


A) Yaln─▒z I
B) I ve II
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : A ┼×─▒kk─▒


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 64 Cevaplar─▒


3. A┼ča─č─▒da verilen g├Ârselleri inceleyiniz. G├Ârselleri verilen hayvanlardan hangileri do─čurarak ├žo─čal─▒r?


A) Bal─▒k, tav┼čan, maymun ve y─▒lan
B) Kaplumba─ča, kertenkele ve yarasa
C) Yarasa, tav┼čan ve maymun
D) Yarasa, tav┼čan, maymun ve leylek

Cevap : C ┼×─▒kk─▒


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 65 Cevaplar─▒


4. A┼ča─č─▒da mantarlara ait baz─▒ ├Âzellikler ve mantar ├že┼čitleri kar─▒┼č─▒k olarak verilmi┼čtir. Mantarlar ve ├Âzellikleri aras─▒nda uygun e┼čle┼čtirme yap─▒ld─▒─č─▒nda hangi mantar ├že┼čidi d─▒┼čar─▒da kal─▒r?


A) Maya mantarlar─▒
B) ┼×apkal─▒ mantarlar
C) Parazit mantarlar
D) K├╝f mantarlar─▒

Cevap : D ┼×─▒kk─▒


5. Merakl─▒ bir ├Â─črenci, fen bilimleri ders kitab─▒nda yer alan a┼ča─č─▒daki ifadeyi okur. ÔÇťBaz─▒ canl─▒lar g├Âzle g├Âr├╝lemez. Sadece mikroskop ad─▒ verilen bir ara├ž yard─▒m─▒yla g├Âr├╝lebilirler. Bu canl─▒lar mikroskobik canl─▒lar olarak adland─▒r─▒l─▒r. Bakteriler, paramesyum, amip ve ├Âglena mikroskobik canl─▒lara ├Ârnek verilebilir.ÔÇŁ Bu ├Â─črenci, evlerine yak─▒n bir dere kenar─▒ndan bir miktar su al─▒p mikroskop alt─▒nda incelemek i├žin ├Â─čretmenine g├Ât├╝r├╝r. ├ľ─črencinin merak ve ara┼čt─▒rma iste─čini g├Âren fen bilimleri ├Â─čretmeni, kendisine getirilen ├Ârne─če ek olarak, i├žerisinde mikroskobik canl─▒lar─▒n ya┼čam─▒n─▒ s├╝rd├╝rebilece─či birka├ž ├Ârnek da ha haz─▒rlar.

├ľrneklerin tamam─▒ incelendikten sonra, bu ├Â─črencinin mikroskop alt─▒nda a┼ča─č─▒daki hangi canl─▒y─▒ g├Ârmesi beklenemez?


Cevap : A ┼×─▒kk─▒


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 66 Cevaplar─▒


6. Derin, po─ča├ža yapmakta olan arkada┼č─▒na yard─▒m eder. Kaptaki malzemelerin i├žerisine maya ekler ve malzemeleri kar─▒┼čt─▒r─▒r. Bir s├╝re sonra hamurun kabararak kab─▒n tamam─▒n─▒ doldurdu─čunu g├Âzlemler. DerinÔÇÖin merakl─▒ bak─▒┼člar─▒n─▒ g├Âren arkada┼č─▒ ise hamurun i├žerisine kat─▒lan maya mantar─▒ndan dolay─▒ kabard─▒─č─▒n─▒ s├Âyler. Daha sonra maya mantarlar─▒yla ─░lgili baz─▒ bilgiler verir.

Buna g├Âre, DerinÔÇÖin arkada┼č─▒n─▒n maya mantarlar─▒yla ilgili verdi─či a┼ča─č─▒daki bilgilerden hangisi yanl─▒┼čt─▒r?


A) Maya mantarlar─▒ hamurun kabarmas─▒n─▒ sa─člar.
B) Maya mantarlar─▒n─▒n yapt─▒─č─▒ etkiler g├Âzle g├Âr├╝lebilir.
C) Maya mantarlar─▒ s─▒cakl─▒k, besin ve nem a├ž─▒s─▒ndan uygun ortamlarda ├žo─čal─▒r.
D) Maya mantarlar─▒ kendi besinlerini kendileri ├╝retir.

Cevap : D ┼×─▒kk─▒


7. A┼ča─č─▒daki bitki g├Ârsellerini inceleyiniz. Bu bitkilerle ilgili a┼ča─č─▒da verilen ├Âzelliklerden hangisi ortakt─▒r?


A) Bitkilerin ─░kisi de tohum olu┼čturur.
B) Bitkilerin ─░kisi de kendi besinini ├╝retir.
C) Bitkilerin ─░kisi de meyve olu┼čturur.
D) Bitkilerin ─░kisi de ayn─▒ bitki s─▒n─▒f─▒ndad─▒r.

Cevap : B ┼×─▒kk─▒


8. Yandaki g├Ârselde a─čac─▒n k─▒s─▒mlar─▒ndan biri verilmi┼čtir. Bu k─▒s─▒mla ilgili,

I. Bitkiyi topra─ča ba─člar.
II. ├çi├žek ve yapra─č─▒ ├╝zerinde ta┼č─▒r.
III. Su ve mineral gibi maddeleri di─čer k─▒s─▒mlara ─░letir.
IV. Bitkinin dik durmas─▒n─▒ sa─člar.

├Âzelliklerinden hangileri do─črudur?


A) I ve II
B) II ve III
C) II,III ve IV
D) I,II,III ve IV

Cevap : C┬á ┼×─▒kk─▒


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 67 Cevaplar─▒


├ç. A┼ča─č─▒daki sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.┬á


1. Canl─▒lar─▒ s─▒n─▒fland─▒rman─▒n ├Ânemi nedir? Yaz─▒n─▒z.┬á


K─▒sa Cevap :

Canl─▒lar─▒ s─▒n─▒fland─▒rmak, biyolojik ├že┼čitlili─či d├╝zenli bir ┼čekilde anlamam─▒za, evrimsel ili┼čkileri ortaya koymam─▒za, bilimsel ileti┼čimi kolayla┼čt─▒rmam─▒za ve biyo├že┼čitlili─či koruma ├žal─▒┼čmalar─▒na temel sa─člamam─▒za yard─▒mc─▒ olur. Bu sistem, t─▒bbi ve tar─▒msal uygulamalar i├žin de kritiktir ve ekolojik dengeyi anlamam─▒za katk─▒da bulunur.

Uzun Cevap :

Canl─▒lar─▒ s─▒n─▒fland─▒rman─▒n ├Ânemi, biyolojinin temel ta┼člar─▒ndan biridir ve bir├žok a├ž─▒dan b├╝y├╝k ├Ânem ta┼č─▒r. Maddeler Halinde canl─▒lar─▒ s─▒n─▒fland─▒rman─▒n baz─▒ temel nedenleri ve faydalar─▒:

  1. D├╝zen ve Sistematik Bilgi: Canl─▒lar─▒n s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, biyolojik ├že┼čitlili─či d├╝zenli bir ┼čekilde anlamam─▒za ve incelememize olanak tan─▒r. Bu d├╝zen sayesinde bilim insanlar─▒, belirli bir canl─▒ t├╝r├╝n├╝ kolayca tan─▒mlayabilir ve ilgili bilgileri sistematik olarak organize edebilir.
  2. Evrimsel ─░li┼čkilerin Anla┼č─▒lmas─▒: Canl─▒lar─▒n s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, evrimsel ili┼čkilerin ve ortak atalar─▒n izini s├╝rmemize yard─▒mc─▒ olur. Benzer ├Âzelliklere sahip canl─▒lar─▒n ayn─▒ grupta toplanmas─▒, ortak bir evrimsel ge├žmi┼če i┼čaret eder ve bu da evrimsel s├╝re├žleri daha iyi anlamam─▒za olanak sa─člar.
  3. ─░leti┼čim ve Bilgi Payla┼č─▒m─▒: Bilimsel adland─▒rma ve s─▒n─▒fland─▒rma sistemi (├Ârn. binominal nomenklat├╝r), bilim insanlar─▒n─▒n d├╝nya genelinde tutarl─▒ bir ┼čekilde ileti┼čim kurmas─▒n─▒ sa─člar. Ayn─▒ canl─▒ t├╝r├╝ne farkl─▒ b├Âlgelerde farkl─▒ adlar verilse bile, bilimsel ad─▒ sayesinde hangi t├╝rden bahsedildi─či a├ž─▒k├ža anla┼č─▒l─▒r.
  4. Biyolojik ├çe┼čitlili─čin Korunmas─▒: S─▒n─▒fland─▒rma, biyo├že┼čitlili─čin korunmas─▒nda kritik bir rol oynar. Hangi t├╝rlerin tehdit alt─▒nda oldu─čunu veya korunmas─▒ gerekti─čini belirlemek i├žin canl─▒lar─▒n do─čru bir ┼čekilde s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒ gerekir. Bu, koruma stratejilerinin geli┼čtirilmesine yard─▒mc─▒ olur.
  5. T─▒bbi ve Tar─▒msal Uygulamalar: Canl─▒lar─▒n s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, t─▒p ve tar─▒m gibi alanlarda da ├Ânemli uygulamalara sahiptir. ├ľrne─čin, bitkilerin ve hayvanlar─▒n s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, tar─▒msal verimlili─či art─▒rmak ve hastal─▒klarla m├╝cadele etmek i├žin kullan─▒l─▒r. Ayr─▒ca, t─▒bbi ara┼čt─▒rmalarda kullan─▒lan model organizmalar─▒n s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, ara┼čt─▒rmalar─▒n do─čru ┼čekilde y├╝r├╝t├╝lmesine yard─▒mc─▒ olur.
  6. Ekolojik ├çal─▒┼čmalar: Ekosistemlerdeki t├╝rlerin s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, ekolojik dengelerin anla┼č─▒lmas─▒nda ve ekosistem y├Ânetiminde kritik bir rol oynar. Farkl─▒ t├╝rlerin ekosistem i├žindeki rollerini anlamak, do─čal kaynaklar─▒n s├╝rd├╝r├╝lebilir kullan─▒m─▒n─▒ planlamada yard─▒mc─▒ olur.
  7. E─čitim ve ├ľ─čretim: Canl─▒lar─▒n s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, biyoloji e─čitiminin temel konular─▒ndan biridir. ├ľ─črenciler, s─▒n─▒fland─▒rma sistemleri arac─▒l─▒─č─▒yla biyolojik ├že┼čitlili─či ve organizmalar aras─▒ndaki ili┼čkileri ├Â─črenirler.

Sonu├ž olarak, canl─▒lar─▒ s─▒n─▒fland─▒rmak, biyolojik bilgiyi d├╝zenlemek, evrimsel s├╝re├žleri anlamak, bilimsel ileti┼čimi kolayla┼čt─▒rmak, biyo├že┼čitlili─či korumak ve ├že┼čitli uygulama alanlar─▒nda fayda sa─člamak i├žin vazge├žilmez bir ara├žt─▒r. Bu sistematik yakla┼č─▒m, do─čay─▒ ve canl─▒lar─▒ daha derinlemesine anlamam─▒za yard─▒mc─▒ olur ve ya┼čam─▒n ├že┼čitlili─čini koruma ├žabalar─▒m─▒za temel olu┼čturur.


2. A┼ča─č─▒da verilen canl─▒lar─▒n s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒ ┼čemas─▒ndaki bo┼čluklara uygun ifadeleri yazarak ┼čemay─▒ tamamlay─▒n─▒z.


Cevap :

“5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 67 Cevaplar─▒”


3. Do─čada buldu─čumuz her ┼čapkal─▒ mantar─▒ neden t├╝ketmemeliyiz? Yaz─▒n─▒z.┬á


K─▒sa Cevap :

Do─čada buldu─čumuz her ┼čapkal─▒ mantar─▒ t├╝ketmemeliyiz ├ž├╝nk├╝ zehirli mantarlar, ├Âl├╝mc├╝l zehirler i├žerebilir ve ay─▒rt edilmesi uzmanl─▒k gerektirir.

Yanl─▒┼č bir mantar─▒n t├╝ketimi, ciddi zehirlenmelere yol a├žabilir. Ayr─▒ca, alerjik reaksiyonlar ve yanl─▒┼č bilgi nedeniyle sa─čl─▒k riski vard─▒r. G├╝venli mantarlar─▒ tan─▒mak i├žin mutlaka uzman g├Âr├╝┼č├╝ al─▒nmal─▒d─▒r.

Uzun Cevap :

Madde Madde Do─čada buldu─čumuz her ┼čapkal─▒ mantar─▒ t├╝ketmememizin birka├ž ├Ânemli nedeni vard─▒r:

  1. Zehirli T├╝rler: Do─čada bir├žok zehirli mantar t├╝r├╝ bulunur. Bu mantarlar, ├Âl├╝mc├╝l zehirler i├žerebilir ve t├╝ketildi─činde ciddi sa─čl─▒k sorunlar─▒na, hatta ├Âl├╝me yol a├žabilir. ├ľrne─čin, Amanita phalloides (├Âl├╝mc├╝l mantar) ve Amanita muscaria (sinek mantar─▒) gibi t├╝rler, zehirli olduklar─▒ bilinen mantarlard─▒r.
  2. Tan─▒ma Zorlu─ču: Zehirli mantarlarla yenilebilir mantarlar aras─▒ndaki farklar─▒ ay─▒rt etmek, uzmanl─▒k gerektiren bir beceridir. ├ľzellikle amat├Ârler i├žin bu farklar─▒ do─čru ┼čekilde ay─▒rt etmek olduk├ža zordur. Yanl─▒┼č bir mantar─▒n t├╝ketilmesi ciddi zehirlenmelere neden olabilir.
  3. Alerjik Reaksiyonlar: Baz─▒ mantarlar, ki┼čiden ki┼čiye de─či┼čen alerjik reaksiyonlara neden olabilir. Bu reaksiyonlar, hafif mide bulant─▒s─▒ndan ciddi anafilaktik ┼čoklara kadar de─či┼čebilir. Bu nedenle, mantarlar─▒ t├╝ketmeden ├Ânce mutlaka tan─▒mak ve g├╝venilir kaynaklardan do─črulamak gerekir.
  4. Yanl─▒┼č Bilgi ve Yayg─▒n Yan─▒lg─▒lar: Halk aras─▒nda baz─▒ mantar t├╝rlerinin yanl─▒┼č bir ┼čekilde g├╝venli oldu─ču d├╝┼č├╝n├╝l├╝r. Bu yanl─▒┼č bilgiler, zehirli mantarlar─▒n t├╝ketilmesine neden olabilir. Her ┼čapkal─▒ mantar─▒n yenilebilir oldu─ču yan─▒lg─▒s─▒, ciddi sa─čl─▒k risklerini beraberinde getirir.
  5. Uzmanl─▒k Gerektiren Tan─▒: Mantarlar─▒ do─čru bir ┼čekilde tan─▒mak i├žin mikoloji (mantarlara bilimsel olarak ilgi duyan bilim dal─▒) e─čitimi almak gereklidir. Bu alandaki bilgi ve deneyim, mantar t├╝rlerini g├╝venli bir ┼čekilde ay─▒rt edebilmek i├žin ├Ânemlidir.

Bu nedenlerle, do─čada buldu─čumuz her ┼čapkal─▒ mantar─▒ t├╝ketmemek, sa─čl─▒k g├╝venli─či a├ž─▒s─▒ndan b├╝y├╝k bir ├Ânem ta┼č─▒r. Mantar t├╝ketimi konusunda dikkatli olunmal─▒, ┼č├╝pheli olanlar kesinlikle yenmemeli ve uzman g├Âr├╝┼č├╝ne ba┼čvurulmal─▒d─▒r. G├╝venilir olmayan mantarlar─▒ t├╝ketmek, ciddi sa─čl─▒k sorunlar─▒na yol a├žabilir.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 68 Cevaplar─▒


├ç. A┼ča─č─▒daki sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.┬á


Soru : D. A┼ča─č─▒da verilen c├╝mleler do─čru ise ÔÇťDÔÇŁ, yanl─▒┼č ise ÔÇťYÔÇŁ harfini takip ederek do─čru ├ž─▒k─▒┼ča ula┼č─▒n─▒z. Ula┼čt─▒─č─▒n─▒z ├ž─▒k─▒┼č numaras─▒n─▒ boyay─▒n─▒z.


Cevap :

“5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 68 Cevaplar─▒”



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!