Ana Sayfa > 5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 134-137-138-139-140-141 KOZA Yay─▒nlar─▒

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1969
Cevaplar0

5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ K├╝├ž├╝k ├çam A─čac─▒ Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ K├╝├ž├╝k ├çam A─čac─▒ Metni Etkinlik Cevaplar─▒


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 134-137-138-139-140-141


Haz─▒rl─▒k


1. A┼ča─č─▒daki g├Ârselleri inceleyiniz. G├Ârsellerdeki a─ča├žlarla isimlerini e┼čle┼čtiriniz.


Cevap :

1. Resimdeki A─ča├ž kavak

2. Resimdeki A─ča├ž S├Â─č├╝t

3. Resimdeki A─ča├ž┬á├çam

4. Resimdeki A─ča├ž me┼če


2. A─ča├žlar─▒n faydalar─▒ nelerdir?


Kısa Cevap :

A─ča├žlar─▒n faydalar─▒

  • Havay─▒ temizler
  • Oksijen ├╝retir
  • Erozyonu ├Ânler
  • Hayvanlara yuva ve bar─▒nak olur
  • Ka─č─▒t ve mobilya gibi bir├žok alanda kullan─▒l─▒r

Uzun Cevap :

A─ča├žlar bizimle ayn─▒ do─čay─▒┬á payla┼čan , bizlere ve b├╝t├╝n hayvanlara birbirinden b├╝y├╝k faydalar sa─člayan canl─▒lard─▒r.

A─ča├žlar─▒n faydas─▒ o kadar ├žoktur ki ├ževrenin bir├žok k─▒sm─▒ a─ča├žlarla kaplansa ve b├╝t├╝n evlerin yan─▒nda ye┼čil alanlar olsa ne g├╝zel olurdu.

A─ča├žlar iklim de─či┼čikli─činin en ├Ânemli sebebi say─▒lan sera etkisi ile m├╝cadele ederler.

En ├žok bilinen sera gaz─▒ karbondioksit olup a─ča├žlar bu karbondioksite emerek i├žerisindeki karbonu emdikten sonra kalan oksijeni atmosfere ve yayarlar.

A─ča├žlar atmosferdeki k├Ât├╝ koku ile amonyak, s├╝lf├╝r dioksit ve ozon gibi havay─▒ kirleten gazlar─▒ emerek bu havalar─▒ filtrelerler.

A─ča├žlar oksijen ├╝retirler.

Ay┼če bulmu┼č olduklar─▒ kendi ve sokaklar─▒ serinleterek gerek g├Âlgelik alanlar yapma konusunda gerek havan─▒n yumu┼čakl─▒─č─▒ ve serinli─či konusunda faydalar sa─člarlar.

A─ča├žlar suyu nas─▒l bulundu─ču alanlarda g├Âlgeleri ile buharla┼čmay─▒ yava┼člatarak su tasarrufu yaparlar.

A─ča├žlar topraklar─▒ k├Âkleri ile tutarak erozyonu ├Ânlerler.

A─ča├žlar bir├žok hayvan i├žin besin, bar─▒nak ve yuva g├Ârevi g├Ârmektedir.

Elma Birg├╝l portakal gibi bir├žok meyve ve bitki a─ča├žta yeti┼čmektedir.

A─ča├ž k├Âkleri topra─č─▒n mezheplerce alt─▒na uzan─▒r Ve topra─ča bir arada tutarak depremlere ve afetlere kar┼č─▒ koruyucu g├Ârev ├╝stlenirler.

Ka─č─▒t, mobilya gibi bir├žok alanda a─ča├žlardan faydalan─▒l─▒r.


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 137 Cevaplar─▒


1. Etkinlik


Soru : A┼ča─č─▒daki kelimelerin anlamlar─▒n─▒ metinden hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, s├Âzl├╝k anlamlar─▒ndan yararlanarak bulmacaya yerle┼čtiriniz. Anlam─▒n─▒ yeni ├Â─črendi─činiz kelimeleri s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze yazmay─▒ unutmay─▒n─▒z.


(HENDEK-TAKIRDAMAK-KALE-K─░B─░R-ULU-AVLU-KAZIK-AHAL─░)


Cevap :

1. “Tak─▒rt─▒” sesi ├ž─▒karmak.┬áTAKIRDAMAK
2. Aralar─▒nda ayn─▒ yerde bulunmaktan ba┼čka hi├žbir ortak ├Âzellik bulunmayan ki┼čilerden olu┼čan topluluk.┬áAHAL─░
3. Kendini be─čenme, ba┼čkalar─▒ndan ├╝st├╝n tutma.┬áK─░B─░R
4. D├╝┼čman─▒n gelmesi beklenilen yollar ├╝zerinde, asker├« ├Ânem ta┼č─▒yan ┼čehirlerde, ge├žit ve dar bo─čazlarda g├╝venli─či sa─člamak i├žin yap─▒lan kal─▒n duvarl─▒, bur├žlu, mazgall─▒ yap─▒.┬á KALE
5. Ge├žmeye engel olacak bi├žimde uzunlamas─▒na kaz─▒lm─▒┼č derin ├žukur. HENDEK
6. Topra─ča ├žak─▒lmak i├žin haz─▒rlanm─▒┼č, ucu sivri demir veya a─ča├ž.┬áKAZIK
7. Bir yap─▒n─▒n veya yap─▒ grubunun ortas─▒nda kalan ├╝st├╝ a├ž─▒k, duvarla ├ževrili alan.┬á┬áAVLU
8. Erdemleri bak─▒m─▒ndan ├žok b├╝y├╝k, y├╝ce.┬áULU


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 138 Cevaplar─▒


2. Etkinlik


Soru : Metinde ge├žen a┼ča─č─▒daki deyimlerin anlamlar─▒n─▒ ara┼čt─▒r─▒p ├Â─čreniniz. Bu deyimleri anlamlar─▒na uygun ┼čekilde birer c├╝mlede kullan─▒n─▒z.


Cevap :

burnunun dire─či s─▒zlamak┬á : maddi veya manevi ├žok ac─▒ duymak, ├žok ├╝z├╝lmek

Cümlem: 

A─člamaktan burnunun dire─či s─▒zlam─▒┼č.

siper olmak : birini veya bir ┼čeyi korumak amac─▒yla kendini siper olarak kullanmak

C├╝mlem:

Hi├ž d├╝┼č├╝nmeden ├žocuklar─▒n ├Ân├╝ne kendini siper etmi┼č.


3. Etkinlik


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒ nerede ya┼čarm─▒┼č?


Cevap :

K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒ k├╝├ž├╝k bir ┼čehri ├ževreleyen kalenin i├žinde, hende─čin ard─▒ndaki kocaman sivri kaz─▒klar─▒n dibinde ya┼čarm─▒┼č.


Bu a─čac─▒ kim, neden buraya dikmi┼č?


Cevap :

Bu ac─▒ karada ya┼čayan ahaliden birinin o─člu olan k├╝├ž├╝k bir ├žocuk , o─čluyla beraber ayn─▒ ya┼čta bir a─ča├ž b├╝y├╝tmek istedi─či i├žin buraya dikmi┼č.


K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒ neden ya┼čad─▒─č─▒ yerdeki en g├╝zel a─ča├ž oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝rm├╝┼č?


Cevap :

K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒ ├ževredeki insanlar onu k├╝├ž├╝k g├Âr├╝p kendisiyle ilgilendikleri i├žin ya┼čad─▒─č─▒ yerdeki en g├╝zel a─ča├ž oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝rm├╝┼č.


Kaz─▒klar, k├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒na nas─▒l bir ders vermi┼č?


Cevap :

Kaz─▒klar Birg├╝l k├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒na onlar─▒n da bir zamanlar ulu ormanlarda b├╝y├╝yen a─ča├žlar olduklar─▒n─▒ ve ba┼člar─▒na gelenleri anlatarak bir ders vermi┼čler.


K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒ neyin hasretini ├žekermi┼č?


Cevap :

K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒ orman─▒n hasretini ├žekermi┼č.


K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒n─▒n kibirli oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine kat─▒l─▒yor musunuz? Neden? A├ž─▒klay─▒n─▒z.


Cevap :

K├╝├ž├╝k ├žam a─čac─▒n─▒n kibirli oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine kat─▒l─▒yorum ancak onun k├╝├ž├╝k bir a─ča├ž oldu─čunu unutmamal─▒y─▒z.

Kibirli oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine kat─▒lma sebebim kendisinin en g├╝zel oldu─čunu d├╝┼č├╝nmesidir.


4. Etkinlik


Soru : A┼ča─č─▒ya metnin i├žeri─činden hareketle iki soru yaz─▒n─▒z. Sorular─▒n─▒z─▒ arkada┼člar─▒n─▒za sorunuz. Cevaplar─▒n─▒ altlar─▒na yaz─▒n─▒z.


Cevap :

1. soru :┬á Avludaki a─ča├žlar─▒ kimler kesmek istemi┼č?
Cevap :┬á Kale komutan─▒ kesmek istemi┼č.

2. soru : a─ča├žlar─▒n kesilece─čini duyunca k├╝├ž├╝k ├žocuk ne yapm─▒┼č?
Cevap : kendi a─čac─▒ olan ├žam a─čac─▒na sar─▒larak kesmelerini engellemi┼č.


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 139 Cevaplar─▒


5. Etkinlik


Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Metnin konusu : ormandan ge├žirilerek kaleye ekilen k├╝├ž├╝k bir ├žam a─čac─▒n─▒n hikayesi

Metnin ana fikri : a─ča├žlar─▒n ├Ânemi ve onlar─▒ korumam─▒z gerekti─či


6. Etkinlik


Soru : A┼ča─č─▒daki g├Ârselleri inceleyiniz. Metinle ilgili olanlar─▒ i┼čaretleyiniz.


Cevap :

├çam a─čac─▒ 3. Resimdeki kaz─▒klar, asker ve kaleyi i┼čaretleyiniz.


7. Etkinlik


Soru : Ses olaylar─▒yla ilgili a┼ča─č─▒da verilen bilgileri okuyarak ├Ârnekleri inceleyiniz. Daha sonra a├ž─▒klamalar─▒n alt─▒ndaki c├╝mlelerde g├Âr├╝len ses olaylar─▒n─▒ belirtilen yere yaz─▒n─▒z.


├ťns├╝z yumu┼čamas─▒

Dilimizdeki p, ├ž, t ve k ├╝ns├╝zleriyle biten bir kelimeye ├╝nl├╝ ile ba┼člayan bir ek getirildi─činde sonundaki ├╝ns├╝z yumu┼čayarak b, c, d, g, ─č’ye d├Ân├╝┼č├╝r. p ├╝ns├╝z├╝ b ├╝ns├╝z├╝ne, ├ž ├╝ns├╝z├╝ c ├╝ns├╝z├╝ne, t ├╝ns├╝z├╝ d ├╝ns├╝z├╝ne, k ├╝ns├╝z├╝ de g veya ─č ├╝ns├╝z├╝ne d├Ân├╝┼čerek yumu┼čar.

├ľrnek: kitap – ─▒ Ôćĺ kitab─▒, topa├ž – ─▒ Ôćĺ topac─▒, k├ó─č─▒t – ─▒ Ôćĺ k├ó─č─▒d─▒, pamuk – u Ôćĺ pamu─ču


Soru : Metinden al─▒nan a┼ča─č─▒daki c├╝mlede hangi kelimelerde ├╝ns├╝z yumu┼čamas─▒ olmu┼čtur? Kelimelerin altlar─▒n─▒ ├žiziniz.


“├çam a─čac─▒n─▒ ormandan s├Âk├╝p getiren bu sevimli ├žocu─čun babas─▒ym─▒┼č.”


Cevap :

A─ča├ž -─▒

├çocuk- un – ├žocu─čun


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 140 Cevaplar─▒


├ťns├╝z t├╝remesi

Dilimizde baz─▒ kelimelerin ba┼čka kelimelerle birle┼čmesi sonucunda veya ├╝nl├╝yle ba┼člayan bir ek ald─▒─č─▒nda bir sesin ortaya ├ž─▒kmas─▒na ├╝ns├╝z t├╝remesi denir.

├ľrnek: af + etmek —-affetmek, his + etmek —-hissetmek, zan-─▒m-ca —-zann─▒mca, zam + ─▒ —-zamm─▒, hak + ─▒ —-hakk─▒ A┼ča─č─▒daki c├╝mlede hangi kelimelerde ├╝ns├╝z t├╝remesi olmu┼čtur? Bu kelimelerin altlar─▒n─▒ ├žiziniz. “Zannederim bu sorunu kolayca hallederiz.”


8. Etkinlik


a. A┼ča─č─▒da verilen g├Ârseli inceleyerek gazete haberini okuyunuz. Haberdeki alt─▒ ├žizili ifadelere dikkat ediniz. Alt─▒ ├žizili ifadelerin ├Ânemli noktalar─▒ vurgulay─▒p vurgulamad─▒─č─▒n─▒ a├ž─▒klay─▒n─▒z.


Orman yang─▒nlar─▒ i├žin korkutan tahmin! ─░┼čte T├╝rkiye’nin en riskli b├Âlgeleri

T├╝rkiye 2021 yaz─▒nda orman yang─▒nlar─▒yla sars─▒ld─▒. 28 Temmuz 2021’de Antalya’n─▒n Manavgat il├žesinde ba┼člayan ve T├╝rkiye’nin pek ├žok ┼čehrine yay─▒lan orman yang─▒nlar─▒ hepimizin y├╝re─čini yakt─▒. Ba┼čta Akdeniz ve Ege olmak ├╝zere Marmara, Bat─▒ Karadeniz ve G├╝neydo─ču Anadolu b├Âlgelerinde 49 ilde ├ž─▒kan 299 orman yang─▒n─▒nda 8 ki┼či hayat─▒n─▒ kaybetti, y├╝zbinlerce hektar orman k├╝le d├Ând├╝, bir├žok hayvan ya┼čam─▒n─▒ yitirdi. Peki, yak─▒n gelecekte T├╝rkiye’yi neler bekliyor? Bu y─▒l can─▒m─▒z─▒ yakan orman yang─▒nlar─▒ felaketi her yaz ya┼čanabilir mi? – Bas─▒ndan


b. Ormanlar─▒m─▒z bilin├žsiz yap─▒la┼čma, erozyon, yang─▒nlar, kontrols├╝z kesim gibi bir├žok sebepten ├Ât├╝r├╝ g├╝n ge├žtik├že azal─▒yor. Ormanlar─▒ korumak bir sorumluluk de─čil mecburiyettir. ÔÇťSonraki Derse Haz─▒rl─▒kÔÇŁ a┼čamas─▒nda edindi─činiz bilgilerden de faydalanarak soludu─čumuz oksijeni ve daha bir├žok kayna─č─▒ bize sunan ormanlar─▒ koruyabilmek i├žin neler yap─▒lmas─▒ gerekti─či hakk─▒nda bir konu┼čma yap─▒n─▒z.


Kısa Cevap :

De─čerli ├Â─čretmenim ve sevgili arkada┼člar─▒m,

Ormanlar─▒m─▒z bize bildi─čimiz ve bilmedi─čimiz bir├žok fayda sa─člarlar.

Ormanlar─▒m─▒z─▒ korumak hem bizim hem de di─čer canl─▒lar─▒n sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekilde ya┼čayabilmesi i├žin olmazsa olmazd─▒r.

Havan─▒n temizlenmesi, mevsim ve bir├žok hayvan─▒n ev sahipli─či gibi bir├žok alanda fayda sa─člamaktad─▒r.

Bu y├╝zden a─ča├žland─▒rma kampanyalara destek olmal─▒, geri d├Ân├╝┼č├╝m yaparak gereksiz A─ča├ž kesimini azaltmal─▒y─▒z.

Geri d├Ân├╝┼č├╝m├╝ destekleyerek ve gereksiz ka─č─▒t t├╝ketimi gibi israflardan ka├ž─▒narak fazla a─čac─▒n kesilmesini engelleyebiliriz.

Bizler do─čaya kar┼č─▒ g├Ârevlerimizi yapt─▒─č─▒m─▒z zaman do─ča da bize g├╝zelliklerini vermeye devam edecektir.

Uzun Cevap :

De─čerli ├Â─čretmenim ve sevgili arkada┼člar─▒m

Ormanlar─▒ koruman─▒n ├Ânemini anlamak ve bu konuda bir ┼čeyler yapabilmek i├žin ├Âncelikle ormanlar─▒n k─▒ymetini bilmeli ve bizlere sa─člam─▒┼č olduklar─▒ faydalar─▒ bilmeliyiz.

Ormanlar havadaki k├Ât├╝ gazlar─▒ filtreleyerek bizlere temiz bir hava ve oksijen verirler.

Bizlere b├╝y├╝k faydalar sa─člad─▒klar─▒ gibi ayn─▒ zamanda bir├žok hayvana ev sahipli─či de yaparlar.

Bizimle bir├žok hayvan─▒n besin ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒larlar.

K├Âkleri ile erozyonu ve bir├žok afeti engellerler.

Bu kadar faydas─▒ olan a─ča├žlar─▒ koruyabilmek i├žin a─ča├ž dikme kampanyalar─▒na kat─▒lmal─▒ ve bizler elimizden geliyorsa mutlaka ├ževreyi a─ča├žland─▒rmal─▒y─▒z.

A─ča├žlar─▒n korunmas─▒ i├žin elimizden geleni yapmal─▒y─▒z.

A─ča├žlar─▒n d├╝zenli ve planl─▒ kesimi i├žin g├Ârevliler planl─▒ bir ├žal─▒┼čma y├╝r├╝tmelidir.

Orman yang─▒nlar─▒ kontrol etmeli gerekirse ├Ânleyici yasaklar ge├žirilmelidir.

Yeniden Ay┼če han─▒m’a ve ormanla┼čt─▒rma i┼člemleri s─▒kl─▒kla yap─▒lmal─▒ ve asla b─▒rak─▒lmamal─▒d─▒r.

Yerle┼čim ama├žlar─▒ i├žin orman alanlar─▒n─▒ tahribi engellenmeli ve mutlaka yerle┼čimle beraber ye┼čil alanlar─▒n da korunmas─▒ sa─članmal─▒d─▒r.

Bu konuda bilin├ž sahibi olmal─▒ ├ževremizdeki insanlara da bilin├žlendirmeliyiz.


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 141 Cevaplar─▒


9. Etkinlik


Soru : ├ťlke topraklar─▒m─▒z─▒ tehdit eden erozyon ve ├ž├Âlle┼čme tehlikesine dikkat ├žekmek, kendili─činden yeti┼čen do─čal ormanlar─▒ korumak, a─ča├žland─▒rma ├žal─▒┼čmalar─▒ yaparak topluma a─ča├ž sevgisi a┼č─▒lamak gibi bir├žok amac─▒ ger├žekle┼čtirmek i├žin kurulan TEMA Vakf─▒na ait a┼ča─č─▒daki g├Ân├╝ll├╝ formunu inceleyiniz. Siz de bir TEMA g├Ân├╝ll├╝s├╝ olmak istiyorsan─▒z genel a─č sayfalar─▒na girerek formu uygun ┼čekilde doldurunuz.


UYARI: Formu doldururken acele etmeyiniz. Sizden istenilen bilgileri do─čru ve eksiksiz bir ┼čekilde yaz─▒n─▒z. Yaz─▒n─▒z─▒n okunakl─▒ ve g├╝zel olmas─▒na dikkat ediniz. Formda ba┼čka biri taraf─▒ndan doldurulacak k─▒s─▒mlar─▒ bo┼č b─▒rak─▒n─▒z. Bu t├╝r etkinliklerde mutlaka bir b├╝y├╝─č├╝n├╝z├╝n yan─▒n─▒zda┬á olmas─▒na dikkat ediniz.


Cevap :

Kendi bilgilerinize g├Âre bu formu doldurmal─▒s─▒n─▒z.


Sonraki Derse Haz─▒rl─▒k


Soru : G├╝ne┼č ve G├╝ne┼č sistemi hakk─▒nda g├╝venilir kaynaklardan ara┼čt─▒rma yap─▒n─▒z. Ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒zda ├Âncelikli olarak ÔÇťgovÔÇŁ ve ÔÇťeduÔÇŁ uzant─▒l─▒ genel a─č sitelerini tercih ediniz.


Kısa Cevap :

G├╝ne┼č ve G├╝ne┼č sistemi

  • G├╝ne┼č sistemi g├╝ne┼čin k├╝tle ├žekim kuvveti ile y├Âr├╝ngede tuttu─ču ve ├že┼čitli G├Âk cisimlerinden olu┼čmu┼č bir sisteme verilen isimdir.
  • G├╝ne┼č bir y─▒ld─▒zd─▒r
  • G├╝ne┼čin tahmini ya┼č─▒ 4,5 milyard─▒r.

Uzun Cevap :

  • Ge├ž ─▒┼č─▒nlar─▒n─▒n rengi beyazd─▒r.
  • D├╝nyam─▒za olan uzakl─▒─č─▒ 150 milyon kilometredir.
  • G├╝ne┼č d├╝nyam─▒zdan ├žap olarak 109 kat daha b├╝y├╝kt├╝r ve g├╝ne┼čin i├žerisinde yakla┼č─▒k 1.3 milyon D├╝nya s─▒─čabilece─či s├Âylenmektedir
  • G├╝ne┼č g├╝ne┼č sisteminin en uzak ve en b├╝y├╝k y─▒ld─▒z─▒d─▒r
  • G├╝ne┼č gazlardan meydana gelmektedir
  • G├╝ne┼čin merkez k─▒sm─▒nda ├žok yo─čun ve a┼č─▒r─▒ s─▒cak olan ├žekirde─či bulunmaktad─▒r ve g├╝ne┼čin enerjisi de buradan ├ž─▒kmaktad─▒r
  • Gezegen Bir y─▒ld─▒z─▒n etraf─▒nda hareket eden G├Âk cismine denilmektedir.
  • Gezegenlerin g├╝ne┼č’e olan uzakl─▒klar─▒na g├Âre s─▒ras─▒ Merk├╝r, Ven├╝s, D├╝nya, Mars, J├╝piter, Sat├╝rn, Uran├╝s ve nept├╝nd├╝r.
  • G├╝ne┼č sisteminde bulunan en b├╝y├╝k gezegen j├╝piter’dir.
  • Sat├╝rn kadar belirgin olmasa da Nept├╝n ile uran├╝s├╝n etraf─▒nda da halkalar vard─▒r
  • G├╝ne┼č’e en yak─▒n gezegen Merk├╝r en uzun en uzak gezegen ise pl├╝ton’dur. Ancak pl├╝tonun c├╝ce gezegen olarak kabul edilmesinden sonra 2015 y─▒l─▒nda g├╝ne┼č’e en uzak gezegen Nept├╝n say─▒ld─▒


 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!