Ana Sayfa > 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 228-230-231-232-233 KOZA Yayınları

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1969
Cevaplar0

5. Sınıf Türkçe Kitabı Ünlü Ressam Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 228, 229, 230, 231, 232, 233


5. Sınıf Türkçe Kitabı Ünlü Ressam Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 228-230-231-232-233


Hazırlık


Soru : Resim yapmaktan hoşlanıyor musunuz? Nedenleriyle açıklayınız.


Cevap :

Ben resim yapmaktan çok hoşlanıyorum. Çünkü resim yaparken duygularımı ve hayal dünyamı istediğim gibi kağıda aktarabiliyorum.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 230 Cevapları


1. Etkinlik


Soru : Metnin görsel ve başlığından hareketle metnin konusunu tahmin ederek aşağıya yazınız. Metni okuduktan sonra da tahmininizin doğruluğunu kontrol ediniz.


Cevap :

Metnin görsel ve başlığında hareketle tahmin ettiğim metnin konusu resim ve ressamlık ile ilgilidir.


2. Etkinlik


Soru : Metinde anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyip defterinize yazınız. Tespit ettiğiniz kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimelerin sözlük anlamlarına bakarak tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz. Kelimeleri sözlüğünüze yazınız. Metinden alınan “ağır” kelimesinin aşağıda verilen sözlük anlamlarını okuyunuz. Önceki bilgilerinizden de faydalanarak kelimenin metinde hangi anlamıyla kullanıldığını işaretleyiniz.


Cevap :

Ressam

Tahminim: resim sanatçısı

Sözlük Anlamı: Resim yapan sanatçı

Özgür

Tahminim: hür

Sözlük Anlamı: Herhangi bir kısıtlamaya, zorlamaya, şarta bağlı olmayan; serbest, hür, azat, azade

Şair

Tahminim: şiir yazan

Sözlük Anlamı: Şiir söyleyen veya yazan kimse; ozan

Poster

Tahminim: büyük boy resim

Sözlük Anlamı: Duvara asılan büyük boy resim

Portre

Tahminim: bir kişinin resmi

Sözlük Anlamı: Bir kimsenin yağlı boya, sulu boya, kara kalem vb. bir yolla yapılmış resmi

Afiş

Tahminim: resimli duvar ilanı

Sözlük Anlamı:Bir şeyi duyurmak veya tanıtmak için hazırlanan, kalabalığın görebileceği yere asılmış, genellikle resimli duvar ilanı; ası

 

Yavaş bir biçimde şıkkını işaretleyiniz. Metinde bu manada kullanılmıştır.


3. Etkinlik


Soru : Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını belirtilen yerlere yazınız. Bulduğunuz kelimeleri birer cümle içinde kullanarak aşağıya yazınız.


Cevap :

Kelimeler ve Zıt anlamlıları

başlamak —  bitirmek

sonra — önce

yeni — eski

son — başlangıç

1. cümlem: Başladığım işleri mutlaka bitirmeye çalışırım.

2. cümlem:  Önce elindekileri yere bırak istersen.

3. cümlem: Eski, kullanılmayan kıyafetleri ayıkladım.

4. cümlem: Başlangıç çizgisinde tüm sporcular heyecanla bekliyordu.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 231 Cevapları


4. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki atasözlerini anlamlarıyla eşleştiriniz.


Cevap :

1. Sanatına hor bakan (sanatını hor gören) boğazına torba takar. – İşini küçümseyen kişi istediği gibi para
kazanamaz ve sonunda dilenci olur.

2. Sanat altın bileziktir.- Kişinin elindeki sanat, değeri hiç eksilmeyen bir servettir.

3. Sanatı ustadan görmeyen (öğrenmeyen) öğrenmez. – Kişi tek başına ne kadar çalışırsa çalışsın işin inceliklerini bir bilenden öğrenirse o işi daha çabuk ve kolay yapabilir.


5. Etkinlik


Soru : “Ünlü Ressam” metnine farklı iki başlık belirleyiniz. Bu başlıkları ve başlıkları seçme nedenlerinizi yazınız.


Cevap :

Birinci başlığım : Ressam ve Resim
Bu başlığı seçme nedenim : Metin bu başlık ile alakalı olduğu için seçtim.

İkinci başlığım : Resmin Güzelliği Ve Ressam
Bu başlığı seçme nedenim : Ressam resmin güzelliklerini ve inceliklerini anlattığı için bu başlığı seçtim.


6. Etkinlik


Soru : “Ünlü Ressam” metninin konusunu ve ana fikrini yazınız.


Cevap :

Metnin konusu : Resim sanatı da diğer sanatlar gibi belli kuralları olan bir sanattır.
Metnin ana fikri : Ressam gözünden resim


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 232 Cevapları


7. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


Ressam neden çocukların yaptığı resimlere bayılıyor?


Cevap :

Ressam ,çocuklar çok özgür çalıştıkları ve bir şey yapmaya çalışırken başka şeyler ortaya çıkardıkları için çocukların yaptığı resimlere bakıyor.


Ressam en çok neye kızıyor?


Cevap :

Ressam en çok resim yapılırken cetvel kullanılmasına kızıyor.


Ressam resmi düzeltmek yerine neyin yapılması gerektiğini söylüyor?


Cevap :

Ressam resmi düzeltmek yerine yenisinin yapılması gerektiğini söylüyor.


Ressama göre kaç tane renk vardır?


Cevap :

Ressama göre milyonlarca renk vardır.


Resim çizerken siz nelere dikkat ediyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap :

Resim çizerken çizimlerimin güzel olmasına dikkat ederim. Bir konu hakkında çizilecekse o konu ile alakalı ve özgün olmasına dikkat ederim.


8. Etkinlik


Soru : Metindeki ressam, kendisine sorulan sorulara cevap verirken “ressam, şair, demirci, kuş, çarşamba” kelimelerinin tanım ve anlamlarını kendine özgü bir tarzda cevaplıyor. “Oyuncu, marangoz, kedi, pazartesi” kelimelerinin anlamlarını siz de kendi cümlelerinizle size özgü olacak şekilde aşağıya yazınız.


Cevap :

oyuncu : Oyuncu rollerini yaşıyor gibi yapar.
marangoz : Marangoz ne güzel eserler çıkarmış.
kedi : O kadar tatlı bir kedi vardı ki.
pazartesi : Pazartesi günü doktor randevum var.


9. Etkinlik


Soru : Metni özetleyerek aşağıya yazınız.


Cevap :

Ünlü ressam çocukların yaptığı resimleri çok beğendiğini ifade ediyor. Çocuklar özgür çalıştıkları ve yaptıklarından başka şeyler çıktığı için çok seviyormuş. Ressam en çok resim yapılırken cetvel kullanmaya çok kızıyor. Çizilen şey yamuk bile olsa cetvel kullanılmamalı, düzeltmektense yenisini yapmayı tercih etmek gerektiğini söylüyor. Bir şey doğada nasılsa o renkte boyanmalı , ressamın renklerle yaşayan kişi olduğunu söylüyor. Dünyadan ve ülkemizden ünlü ressamlardan bahsediyor.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 233 Cevapları


10. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırlayarak sınıfa getirdiğiniz resimleri arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu resimlerin sizde uyandırdığı duygular nelerdir? Ressamlar bu resimleri çizerken cetvel kullanmış olabilirler mi? Metinde cetvel kullanan ressamlar hakkındaki düşüncelere katılıyor musunuz? Arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınız esnasında arkadaşlarınızın sözünü kesmeyiniz.


Kısa Cevap :

Bu resimler çok başarılı ve gerçekçi çizildiği için ressamlarına hayran kaldım.

Çizim alnının duygularını neredeyse birebir yansıtmayı başarabilmişler.

Uzun Cevap :

Bu resimler bende büyük bir hayranlık ve ilgi uyandırdı.

Çok kaliteli ressamların çizmiş olduğu çok kaliteli resimler.

Bu ressamların becerisini takdir ettim ve onlara çok özendim.

Ben de onlar gibi güzel resim yapabilmeyi isterdim.

Ressamlar bu resimlerini yaparken cetvel kullanmış olabilirler.

Metinde cetvel kullanan ressamlar hakkındaki düşüncelere katılmıyorum. Çünkü simetrik bir görüntü oluşturmak isteyen ressamlar ceza kullanabilirler ve bence bunu hiçbir sakıncası yoktur.

Her ressamın kendine özgü bir resim çizme şekli olabilir.


111. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgilerden hareketle defterinize “Sanat ve Resim” konulu bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi yazarken aşağıdaki aşamalara uyunuz. Metninizi yazmadan önce çevrenizdeki insanlara “en çok sevdikleri sanat dalını” sorunuz. Aldığınız cevapları grafik hâline getiriniz. Bunun için öğretmenlerinizden destek alınız.


1. Yazmaya başlamadan önce metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.
2. Giriş, gelişme ve sonuç bölümünden oluşan bir taslak hazırlayınız.
3. Metninizde günlük hayattan örnekler veriniz.
4. Metninizi yazarken anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanınız.
5. Metninizde dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimelerin yerine Türkçelerini kullanınız.
6. Yazınızda oluşturduğunuz grafiği ve grafikteki bilgileri de kullanınız.
7. Metninizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ve noktalama hatalarınızı düzeltiniz.
8. Metninize başlık koymayı unutmayınız.
9. Metninizi arkadaşlarınıza okuyunuz.


Kısa Cevap :

Resim sanatı

Resim sanatı ülkemizde ilgi duyulan ve çok geç tarafında yapılan bir sanattır.

Resim sanatı sayesinde sanatçılar duygu, düşünce veya özel gibi duygularını estetik bir biçimde resme dökebilir.

Resim sanat birçok türü ve farklı özellikleri vardır.

Bu türlerin arasında portre resim, natürmort resim, figür resim, bina içi resmi, soyut resim ve Gül tarihi resim, perspektif, duvar resmi, politik resim gibi resimler yer alır.

Saclar kendi alanlarına göre bu tür resimlerle ilgilenir ve ortaya eşsiz güzel sen eserleri ortaya çıkarırlar.

Uzun Cevap :

Resim Türleri ve Boyaları

Resim sanatı sanatçıların eserlerini ortaya koyarak harika eserler çıkardıkları ve tarihler boyunca dillere destan eserler meydana getirdikleri eşsiz bir sanat dalıdır.

Bu resimleri yapan ressamlar kendi ilgi alanlarına göre resim türleri konusuna ve malzemesine göre çalışmalar yapar eserler ortaya koyarlar.

Ressamlar eğitim aldıkları zaman ilk önce karakalemle çalışır zaman içerisinde renklendirme devreye girer ve boya çeşitlerini kullanırlar.

Resim çeşitlerinden hangisini kullanacaklarını belirlemek için ilk olarak neyi nasıl anlatmak istediklerini düşünür ve yansıtmak istedikleri duygulara göre resim türlerini tercih ederler.

Cansız doğa resimleri Birgül peyzaj yani manzara resimleri, portre yani dış görünüş resimleri, bina içi resim, soyut resim ve figür gibi resimler resim türleridir.

Kullanılan malzemeye göre ise sulu boya, yağlı boya, guaj boya, pastel boya, renkli duvar resimleri, tempera ve natürmort kullanılan boyalardır.

Ressam resim sanatında kullanılan Bu uygulamalarla bakış açısına ve anlayışını katarak ortaya eserler çıkarır.

Sizler de resim çizmek istiyorsanız öncelikle eğitim alıp daha sonra hangi duyguyu nasıl yansıtmak istediğinize karar vermelisiniz.

Bu konuda yeteneğiniz varsa ortaya eşsiz eserler çıkarabilirsiniz.


Sonraki Derse Hazırlık


Soru : Ünlü Türk şairleri hakkında güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız. Bu şairlerden birine ait bir şiiri defterinize yazarak sınıfa getiriniz.


Kısa Cevap :

Nazım Hikmet

Nazım Hikmet 15 Ocak 1902’de selanik’te dünyaya gelmiştir.

Babası Hikmet bey annesi ise celile hanımdır.

Nazım hikmet’in ilk eğitimine Mevlevi şairi olan büyükbabası Nazım paşa’dan alır ve 11 yaşındayken ilk şiirini yazar.

Ortaöğretimini Galatasaray ve Nişantaşı’ nda gören Nazım Hikmet, 1915 yılında Bahriye mektebine girer.

İstanbul’un işgali sonrası Yurtsever şiirler yazar.

Ankara hükümetinin görevlendirmesi ile  öğretmenlik yapar.

Öğrenci olmuş oldu üniversitede çevirmenlik ve asistanlık yapar.

Çeşitli Göztepe dergilerde şiirleri yayınlanır, kitapları basılır.

17 yıl hapishane cezası çeker. 1950 yılındaki genel af yasası ile serbest kalır.

Hapisten çıktıktan sonra yurt dışına çıkmak zorunda kalır ve hayatını orada geçirir.

Ağlamak Meselesi
“Nasıl etmeli de ağlayabilmeli
farkına bile varmadan?
Nasıl etmeli de ağlayabilmeli
ayıpsız, aşikare, yağmur misali?”

Anlayamadılar

“Biz ince bel, ela göz, sütun bacak için sevmedik güzelim
Gümbür gümbür bir yürek diledik kavgamızda
Ateşin yanında barut, barutun yanında ateş olasın diye!.. .
Rakı sofralarında söylenip, acı tütün çiğnercesine sevdik
ANLAYAMADILAR…”

Uzun Cevap :

Mehmet Akif Ersoy

Mehmet Akif Ersoy 20 Aralık 1873 ılında İstanbul’da doğmuştur.

Babası ipekli Tahir efendi annesi ise Emine Şerif hanım’dır.

Tahir efendi Mehmet Akif Ragif ismini vermiştir.

Babasının ölümüne kadar bu isimle anılmasına rağmen arkadaşlar arasında Akif olarak anılmaktaydı.

Babasının işi sebebiyle Çanakkale Bayramiç ilçesinde yaşayan Mehmet Akif ve ailesi babasının ölümünden sonra İstanbul Fatih’te yaşamaya başlamıştır.

Nuriye adında bir kız kardeşi vardır.

Mehmet Akif Ersoy eğitim hayatına Fatih’te başlamıştır.

İlk olarak Emir Buhari mahalle mektebi daha sonra Fatih merkez rüştiyesine gitti.

Aynı zamanda Arapça, Farsça ve Fransızca dersleri almıştır.

1885 yılında mülkiye İdadisi’ ne gitti. Babasının ölümü ve Fatih yangınında evlerinin yanması üzerine okulu bırakmak zorunda kalmıştır.

O yıllarda açılan Ziraat ve baytar mektebine kayıt olmuş ve okulu bittikten sonra Ziraat bankalarında memur olarak çalışmıştır.

Mehmet Akif Ersoy kısa şiirleri ve diğer eserlerini 7 kitapta toplamıştır.

Eşinin ismi İsmet hanım’dır. İsmet hanım’dan Tahir, Cemile, Feride, Emin ve Suadiye isminde çocukları olmuştur.

1936 yılında 63 yaşındayken vefat etmiştir. Hastalığının nedeni yakalanmış olduğu siroz hastalığıdır.

Mezarı İstanbul Edirnekapı şehitliğindedir.

Zulmü Alkışlayamam

Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem;
Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.
Biri ecdadıma saldırdımı, hatta boğarım! …
-Boğamazsın ki!
-Hiç olmazsa yanımdan kovarım.
Üçbuçuk soysuzun ardından zağarlık yapamam;
Hele hak namına haksızlığa ölsem tapamam.
Doğduğumdan beridir, aşığım istiklale;
Bana hiç tasmalık etmiş değil altın lale!
Yumuşak başlı isem, kim dedi uysal koyunum?
Kesilir belki, fakat çekmeye gelmez boyunum!
Kanayan bir yara gördüm mü yanar ta ciğerim,
Onu dindirmek için kamçı yerim, çifte yerim!
Adam aldırmada geç git! , diyemem aldırırım.
Çiğnerim, çiğnenirim, hakkı tutar kaldırırım!
Zalimin hasmıyım amma severim mazlumu…
İrticanın şu sizin lehçede ma’nası bu mu?

Mehmet Akif Ersoy

İtiraf

Safahât’ımda, evet, şi’r arayan hiç bulamaz;

Yalınız, bir yeri hakkında “hazin işte bu!” der.

Küfe? Yok. Kahve? Hayır. Hasta? Değil. Hangisi var ya?

Üç buçuk nazma gömülmüş koca bir ömr-i heder!



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!