Ana Sayfa > 8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı > 8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 122-123-124-125 MEB Yayınları

İnkılap Tarihi Öğretmeni
Çavuş
Konular130
Cevaplar0

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 122, 123, 124, 125


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sivas Kongresi Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 122-123-124-125


A. Aşağıdaki tabloda Millî Mücadele’nin ulusal ve uluslararası sonuçlarıyla ilgili bilgiler verilmiştir. Bu bilgilerden yararlanarak soruları cevaplayınız. Cevaplarınızı boşluklara yazınız.


1-Yeni Türk Devleti’nin ilk anayasasını simgeleyen harfi yazınız.


Cevap :

  • a. Teşkilat-ı Esasiye Kanunu

2-I. İnönü Savaşı’nın ulusal ve uluslararası alanda ortaya çıkardığı sonuçların harflerini yazınız. 


Cevap :

  • a. Teşkilat-ı Esasiye Kanunu
  • b. Afganistan’la Dostluk Antlaşması
  • ç. Londra Konferansı
  • e. İstiklal Marşı’nın Kabulü
  • h. Moskova Antlaşması

3-TBMM’nin İtilaf Devletleri’nce tanındığı gelişmeyi simgeleyen harfi yazınız.


Cevap :

  • ç. Londra Konferansı

4-Millî Mücadele’nin askeri safhasını sona erdiren olayı simgeleyen harfi yazınız.


Cevap :

  • f. Mudanya Ateşkes Antlaşması

5-Doğu sınırlarımıza kesinlik kazandıran antlaşmayı simgeleyen harfi yazınız.


Cevap :

  • d. Kars Antlaşması

6-Güney Cephesi’nde Fransızlarla yapılan savaşı sona erdiren ve cephenin kapanmasını sağlayan antlaşmayı simgeleyen harfi yazınız.


Cevap :

  • c. Ankara Antlaşması

B. Aşağıda, Millî Mücadele Dönemi’nde yaşanan bir olay verilmiştir. Metnin altındaki soruları metinden faydalanarak cevaplayınız.

“…Bize ayrılan bölgede 300 kağnı tespit ettik. Bunları savaş esnasında derhal tanzim edebilmek için bir deneme çağrısı yaptık. Tebliğimizden 24 saat sonra 250 kağnı gelmiş bulunuyordu. Bazıları, öküzleri olmadığından kağnılara ineklerini koşmuşlardı. Kağnıları getirenlerin bir kısmı çocuk ve ihtiyar, çoğu da kadınlardı. Tümen komutanı, düzlükte sıralanan bu kağnıları teftiş ederken uzun üvendireleriyle (uzun çubuk) sevgili hayvanlarının başlarında dizilen kadınlara, erkeklerin neden gelmediklerini sordu. Bu zahmetli işte çok yorulacaklarını, hatta dayanamayacaklarını söyledi. Kadınların verdikleri cevap şuydu:


7-Yukarıdaki metne bir başlık yazınız.


Cevap :  Kağnı


8-Tümen komutanının sorusunu kadınlar nasıl cevaplamış olabilir? Yazınız.


Cevap : Erkeklerimizin hepsi vatanın müdafaası için cephede düşmanla savaştalar diye cevaplamış olabilirler.


9-Kağnıları getirenlerin kadın, çocuk ve yaşlı olmasının sebebi nedir? Yazınız.


Cevap : Erkeklerin cephede savaşta olması ve geriye sadece kadın, çocuk ve yaşlılar kalmasından dolayıdır.


10-Metne göre Türk halkının Millî Mücadele’ye ne gibi katkıları olmuştur? Yazınız.


Cevap : Gerek cephe de gerekse vatanının ihtiyacı olan şeylerin kağnı ile taşınmasıdır.


C. Lozan Antlaşması ile ilgili 5N1K sorularını cevaplayınız. 


Yunanistan savaş tazminatı yerine Türkiye’ye ne vermiştir?


Cevap : Edirne’nin Karaağaç bölgesini vermiştir.


Antlaşmada kapitülasyonlar nasıl çözümlenmiştir?


Cevap :  Kapitülasyonlar tamamen kaldırıldı.


Antlaşma ne zaman imzalanmıştır?


Cevap : 24 Temmuz 1923 tarihinde imzalanmıştır.


Antlaşma nerede imzalanmıştır?


Cevap : İsviçre’nin Lozan şehrinde imzalanmıştır.


Lozan Konferansı neden kesintiye uğramıştır?


Cevap : Savaşların devam etmesinden dolayı ve misakı milli sınırların kabul edilmemesi ve belli bölgelerin sorun olmasından dolayı kesintiye uğramıştır.


Antlaşmada Türk tarafını kim temsil etmiştir?


Cevap : İsmet Paşa temsil etmiştir.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 123 Cevapları


Ç. Millî Mücadele Dönemi savaşları ile ilgili tablodaki boşlukları doldurunuz. 


Cevap :

  • Doğu Cephesi: a-Ermeniler, b-Kâzım Karabekir, c-Gümrü
  • Güney Cephesi: a-Fransız ve Ermeniler, b-Ali Saip, c-Ankara
  • Batı Cephesi: a-Yunanlar b-Mustafa Kemal, c-Mudanya

D. Aşağıda Maarif Kongresi ve Sakarya Meydan Savaşı’yla ilgili olan kelimeler verilmiştir. Bu kelimelerden olayla ilgili olanlara ( ), olmayanlara (X) işareti koyunuz. 


Cevap :

“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 122-123-124-125 MEB Yayınları”


E. İrade-i Millîye gazetesinin muhabiri, Kuvâ-yı Millîye’nin Urfa’ya girişini şöyle haber veriyordu: 

“Öteden beri yapılan zulümlerden dolayı gerilen halk, 8 Şubat gecesi büyük bir coşkuyla, Fransız hâkimiyetindeki karargâha hücum etti. Karargâhtaki Fransız bayrağını indirip yerine Türk bayrağını çekti. Fransızlar pek çok ganimet bırakarak geri çekildi. Asayiş öncekinden daha mükemmel hale geldi. Urfa halkının tamamı Kuvâ-yı Millîye’ye katıldı. Kuvâ-yı Millîyecilerin ihtiyaçları temin edildi ve iki saat içinde bin Osmanlı lirası toplandı.” (İsmail Özçelik, Millî Mücadele’de Güney Cephesi Urfa, s.180)

Gazete haberini okuyup aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


11-Urfa halkı, hangi duygularla Kuvâ-yı Millîye’ye katılmıştır? Yazınız. 


Cevap :

  • Milliyetçilik ve vatanseverlik duygularıyla Kuvayı Millîye’ye katılmıştır.

12-Bu olay hangi cephede yaşanmıştır? Yazınız. 


Cevap :

  • Güney Cephesinde yaşanmıştır.

F. Aşağıda harflerle gösterilen kavramları ilgili oldukları bilgiyle eşleştiriniz. 


Cevap :

  • I. Eğitim alanında çalışmalar yapılmıştır. = b. Maarif Kongresi
  • II. Ordunun ihtiyaçları giderilmeye çalışılmıştır. =  ç. Tekâlif-i Millîye Emirleri
  • III. Ordunun ve halkın morali yüksek tutulmaya çalışılmıştır. =  a. İstiklal Marşı 
  • IV. Meclis, Mustafa Kemal’e güvenini göstermiştir. =  d. Başkomutanlık Yasası
  • V. Millî Mücadele’yi anlatan eserlerdendir. =  c. Ateşten Gömlek 

8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 124 Cevapları


G. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


13-Fransızların Urfa, Antep, Maraş gibi şehirleri işgal edip yağmalaması üzerine buralarda yaşayan Türk halkı, kadın, çocuk, yaşlı demeden modern silahlara sahip güçlü bir orduya karşı taş, sopa, balta, av tüfeği gibi basit silahlar kullanarak direniş gösterdi.

Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz? 


Cevap :

A) Bu cephedeki savaşın kazanılmasında Türk halkının mücadelesi etkili olmuştur.
B) Burada yaşayan halk, topyekün bir mücadeleye girişmiştir.
C) Düzenli ordu henüz kurulma aşamasında olduğu için buraya asker gönderilememiştir.
D) Burada yaşayan Türk halkı birlik ve beraberliğin örneğini sergilemiştir.


14- I. Yunan ilerleyişinin durdurulamaması
II. Meclis hükûmetinin iç isyanları bastırmada otorite sağlayamaması
III. Savunmaların bölgesel olması, tüm vatanı kurtarmaya yetmemesi

Verilen bilgilere göre aşağıdakilerden hangisinin kurulması zorunlu hale gelmiştir? 


Cevap :

A) Düzenli ordunun B) Kuvâ-yı Millîye’nin
C) Temsil Heyeti’nin D) İstiklal mahkemelerinin


15-Atatürk’e göre millî eğitim, bağımsızlık savaşı kadar önemlidir. O, bunu Yunanların Kütahya-Eskişehir üzerinden Ankara’ya doğru saldırıya geçtikleri günlerde ispat etmiştir. Yunanların saldırıya geçtiği sırada, 16-21 Temmuz 1921 tarihleri arasında Ankara’da, millî eğitim-öğretim seferberliğini başlatmıştır. Bu tutumuyla eğitim-öğretime ne kadar önem verdiğini göstermiştir.

Metinde özelliklerinden bahsedilen olay aşağıdakilerden hangisidir? 


Cevap :

A) Teşkilat-ı Esasiye Kanunu’nun çıkarılması B) Maarif Kongresi’nin toplanması
C) Sivas Kongresi’nin toplanması D) Tekâlif-i Millîye Emirleri’nin yayımlanması


16-Büyük Taarruz için yapılan hazırlıklardan hangisi savaş sürecinde hızlı kararlar almak ve uygulamak amacına yöneliktir?


Cevap :

A) Askeri birliklerin Doğu ve Güney cephelerinden Batı Cephesi’ne kaydırılması
B) Rusya’dan silah ve cephane alınması
C) Orduya taarruz eğitimi verilmesi
D) Mustafa Kemal’e süresiz olarak başkomutanlık yetkilerinin verilmesi


17-Başkomutan Mustafa Kemal’in, “Milletimizi esir etmek isteyen düşmanları her koşulda yeneceğimize dair güvenim bir dakika olsun sarsılmamıştır.” sözü onun hangi kişilik özelliği ile ilgilidir?


Cevap :

A) Açık sözlülük B) Çok yönlülük C) İleri görüşlülük D) Kararlılık


18-Millî Mücadele’nin 1920-1921 yıllarına rastlayan en sıkıntılı günlerinde, yeni Türk Devleti’nin gelirleri, ordunun ihtiyaçlarını ve savaş giderlerini karşılamaya yetmiyordu. Buna karşılık işgal devletleri silah, cephane ve her türlü malzeme bakımından üstün durumdaydı. 

Bu olumsuzluk aşağıdakilerden hangisiyle giderilmeye çalışılmıştır? 


Cevap :

A) Sanayileşmeye önem verilmesiyle B) Millî ekonominin kurulmasıyla
C) Tekâlif-i Millîye Emirleri’nin yayımlanmasıyla D) Avrupa’dan borç alınmasıyla


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 125 Cevapları


19-Aşağıda, Büyük Taarruz’la ilgili doğru, yanlış tablosu verilmiştir. Tablodaki işaretlemelerdenhangisi yanlıştır?


Cevap :

A) I ve II B) II ve III C) II ve IV D) III ve IV


20- I. Gümrü Antlaşması
II. Ankara Antlaşması
III. Kars Antlaşması
IV. Moskova Antlaşması

Yukarıdaki antlaşmalardan hangileri Türkiye’nin doğu sınırının belirlenmesi ile ilgilidir? 


Cevap :

A) I ve III B) I ve IV C) I, III ve IV D) II, III ve IV


21-Lozan Barış görüşmeleri devam ederken İtilaf Devletleri temsilcilerinin uzlaşmaz tavırlarını gören İsmet (İnönü) Paşa şunları söylemiştir:

“Beyler bizi karıştırmayın, biz buraya Mondros’tan değil, Mudanya’dan geldik.”

İsmet (İnönü) Paşa bu sözüyle aşağıdakilerden hangisini vurgulamak istemiştir? 


Cevap :

A) Saltanatın kaldırılacağını
B) Türk heyetinin yıkıcı değil yapıcı taraf olduğunu
C) Osmanlı Devleti’nin yerine yeni bir devletin kurulacağını
D) Türkiye’nin zafer kazanan taraf olduğunu


22-Sakarya Meydan Savaşı öncesinde Mustafa Kemal’e başkomutanlık yetkisi aşağıdakilerden hangisi tarafından verilmiştir?


Cevap :

A) Türkiye Büyük Millet Meclisi B) Müdafaa-i Hukuk Grubu
C) Temsil Heyeti D) Mebusan Meclisi


H. Görseldeki insanların yerinde olsaydınız o anki duygularınızla geleceğe nasıl seslenirdiniz veya gelecek nesillere nasıl bir öğüt verirdiniz? Yazınız.


“8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 122-123-124-125 Cevapları”


Cevap :

Bu cennet vatan ne zorluklarla kazanıldı. Bilmek ve anlamak lazım.

Kağnı üzerinde eşyalar, cephe de savaşan çocuklar var bu cennet vatanda. Bu cennet vatanı savunmak ve gelecekte şehit kanlarının savunulması gerekir.



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!