Ana Sayfa > 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 149-150-151 Ferman Yayıncılık

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1970
Cevaplar0

8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk İstiklâl Marşı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 149, 150, 151


8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk İstiklâl Marşı Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 149-150-151


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


Soru : Bayrak töreninde İstiklâl Marşı’nı okurken neler hissediyorsunuz? Duygularınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Bayrak töreninde İstiklal marşı’nı okurken büyük bir gurur ve sevgiyi hissediyorum.

Her ülkenin kendi başı kendine özel olsa da İstiklal Marşı’nın en güzel ve en değerli kültür miraslarımızdan olduğunu düşünüyorum.

Uzun Cevap :

Her milletin kendi bağımsızlığını sembol eden bazı semboller ve marşı bulunur. Bizim milletimizin bağımsızlığın sembolü de İstiklal marşıdır.

İstiklal Marşı’nın en önemli özelliği Kurtuluş Savaşı’nın unutulmaz üzerine ve herkes tarafından kabul görerek duygularımızı ifade eden şiir olmasıdır.

İstiklal marşı milletimizin bağımsızlık, imkansızlıklar içinde göstermiş olduğu büyük kahramanlığın yere dökülmüş halidir ve sembolüdür.

Bağımsızlık mücadelesi uğrunda canlarını ve mallarını ortaya koyan Kahraman ecdadımızın bize armağında İstiklal marşı.

İstiklal Marşı’nı okurken hem hüzünlü hem de gurur duymuş hissediyorum.

İstiklal Marşı’nı çok sevmekle beraber aynı zamanda marşımızı okurken aklıma bu topraklar uğruna çekilmiş olan çileler ve yapılmış olan mücadeleler geliyor.

Atalarımızın, şehitlerimizin vermiş olduğu mücadeleler ve bize bırakmış olduğu bu topraklar beni hem gururlandırıyor hem de yaşadıklarından dolayı üzüntü duyuyorum.

İstiklal marşı’mızı çok seviyorum.


1. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : Temren
Sözlük Anlamı: Cirit, ok, mızrak vb.nin ucundaki üçgen bölüm; başak

Tahminî Anlamı : okun ucu
Cümlem : Mızrağın ucundaki temren kırılmıştı.

 

Kelime/Kelime Grubu : İçine oturmak

Sözlük Anlamı: çok etkilenmek, çok üzülmek
Tahminî Anlamı :  çok üzülmek
Cümlem : Söyledikleri içime oturdu sanki.

Kelime/Kelime Grubu : kendini göstermek

Sözlük Anlamı: beğenilecek niteliklerini ortaya koymak, ortaya çıkmak, belirmek
Tahminî Anlamı : kendi özelliklerini öne çıkarmaya çalışmak
Cümlem : Hadi bakalım, yeteneklerinle kendini gösterme zamanı.

Kelime/Kelime Grubu : kifayetli

Sözlük Anlamı: yeterli
Tahminî Anlamı : yeterli
Cümlem : Kifayetli bu kadarı, teşekkür ederim.

Kelime/Kelime Grubu : dergah

Sözlük Anlamı: tekke
Tahminî Anlamı : dini kurum
Cümlem : Tekke sistemi eski zamanlarda hocaların ve bilim adamlarının yetiştiği yerdir.

Kelime/Kelime Grubu : Güfte

Sözlük Anlamı: Müzik eserlerinin yazılı metni; söz
Tahminî Anlamı : müzik metni
Cümlem : Güfteleri masanın üzerine koymuştum.

Kelime/Kelime Grubu : Mebus

Sözlük Anlamı: milletvekili
Tahminî Anlamı : milletvekili
Cümlem : Mebuslar meclisteki yerlerini almışlardı.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 150 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.


1. Türk İstiklâl Marşı’nın üstün taraflarından biri şairidir. Neden?


Cevap :

Türk İstiklâl Marşı’nın üstün taraflarından biri şairidir. Çünkü Mehmet Akif Ersoy Milli Mücadele Dönemlerini görmüş, milletsever, vatansever bir insandır.


2. Mehmet Âkif’in İstiklâl Marşı’nda çok güzel ifade ettiği değerler nelerdir?


Cevap :

Mehmet Âkif’in İstiklâl Marşı’nda çok güzel ifade ettiği değerler bağımsızlık, Allah’ a sonsuz ve kuvvetli bir iman, cesaret, vatan ve bayrak sevgisi ile şehitlerimize saygıdır.


3. İstiklâl Marşı’nın maddi kuvvet ile manevi kuvveti karşılaştıran ve manevi kuvveti maddi kuvvetten üstün gösteren bölümü hangisidir?


Cevap :

İstiklâl Marşı’nın maddi kuvvet ile manevi kuvveti karşılaştıran ve manevi kuvveti maddi kuvvetten üstün gösteren bölümü “Garbın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar, Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.” bölümüdür.


4. Maddi kuvvete sahip olan Batı için hangi benzetme kullanılmıştır?


Cevap :

Maddi kuvvete sahip olan Batı için “tek dişi kalmış canavar” benzetmesi kullanılmıştır.


5. Sadece topraktan ibaret olmayan vatan, neleri kapsamaktadır? Şair, bunları unutanlara nasıl seslenmektedir?


Cevap :

Sadece topraktan ibaret olmayan vatan, binlerce kefensiz ve vatanı uğruna sandığı şehitleri kapsamaktadır.

Şair, bunları unutanlara nasıl seslenmektedir;

“Bastığın yerleri ‘toprak!’ diyerek geçme, tanı:
Düşün altında binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme, dünyaları alsan da, bu cennet vatanı.”


3. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.


Cevap :

Metnin Konusu : Yazarın küçükken Mehmet Akif Ersoy ile yaşadığı bir anı ve İstiklal Marşı’ nın yazılması

Metnin Ana Fikri : Vatan sevgisi


4. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız. Özetinizi yazarken tekrar edilen ifadelere ve gereksiz olduğunu düşündüğünüz ayrıntılara yer vermeyiniz.


Cevap :

Metin yazarı ortaokula gittiği zaman babası ona Mehmet Akif Ersoy’un safahat isimli eserinin Osmanlıca halini getirmiş.

Yazar Osmanlıca bilmediği için okuyamamış, sonra kısa süre içerisinde kitabı okuyabilecek kadar Osmanlıda öğrenmiş ve babasına okumuş.

Babası buna çok sevinmiş ve bu olaydan sonra yazarın yüreğinde İstiklal marşı çok ayrı bir yere sahip olmuş.

İstiklal Marşı’nın seçilmesine olayına gelince ise İstiklal marşı yarışması açılmış ancak Mehmet Akif Ersoy para ödülü olduğu için katılmamış.

Para durumunu kabul etmeyerek katılmış olduğu yarışmada şiir 1 seçilmiş, mecliste okunarak ayakta alkışlanmış.

Yıllar sonra Mehmet Akif Ersoy’a İstiklal Marşı’nın yerine başka bir şiir yazması gerektiğini söyleyip talep etselerdi o bunu mümkün olmadığını ifade ederek “Allah bir daha bu millete İstiklal marşı yazdırmasın.” Demiş.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metinde kullanılan aşağıdaki deyimlerin anlamlarını altlarına yazınız.


Cevap :

dile getirmek anlamı : belirtmek, anlatmak, açıklamak, ifade etmek

ayakta tutmak anlamı :oturtmak gerekirken oturtmamak, oyalamak


6. ETKİNLİK


Soru : “İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemde ülkemizin durumu” ile ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzda düşüncelerinizi mantıksal bir bütünlük içerisinde ifade ederek görsel, işitsel vb. destekleyici materyaller kullanınız. Hazırladığınız sunumu öğretmeninizin yönlendirmesiyle okulunuzda düzenlenen panel, sempozyum, forum vb. ortamda sunmak üzere prova yapınız.


Kısa Cevap :

İstiklal marşı 1921 yılında yazılmıştır. 12 Mart 1921 tarihinde ise Türkiye Büyük millet meclisi tarafından İstiklal marşı olarak kabul edilmiştir.

İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönem birinci İnönü Savaşı’nın ve 2 İnönü Savaşı’nın olduğu dönemdir.

Aynı zamanda bu dönemde Kütahya Eskişehir muharebeleri, Sakarya meydan muharebesi meydana gelmiş savaşın sonuna doğru gelinse de hala büyük kalıplar verilmeye devam edildiği bir dönemdir..

Uzun Cevap :

İstiklal marşı 1921 tarihinde yazılmış 12 Mart 1921 tarihinde TBMM tarafından “İstiklal marşı” olarak kabul edilmiştir.

İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönem 1 Dünya Savaşı’ndan sonra milli mücadele yıllarıdır.

Savaş sonrası Anadolu toprakları dediler işgal edilmek istenmiş ve milli mücadele halk tarafından düzenli ordu şeklinde yapılmıştır.

Savaşın yorgun zamanlarını açık olduğu için ve sürekli savaşla meşgul olduğumuz için ekonomik kaynaklarımız ve gücümüz azalmıştı.

Kaybedildiği için nüfus azalmış okullar uzun süre mezun verememişti. Bunun sebebi küçük yaşta olan öğrencilerin bile ülkeleri için şehit olmalıydı.

Savaşçı sebebiyle halk fakirleşmiş ordular yorulmuştu.

Sana yalan da yatırım yapılamıyor ancak vatanı kurtarmanın onur ve gururu ile büyük bir ümit ve huzur yüreklerde taşınıyordu.


7. ETKİNLİK


Soru : Defterinize “İstiklâl Marşı’nın yazım süreci” ile ilgili kısa bir haber metni yazınız. Yazdığınız metinde haber metinlerinde bulunması gereken altı temel unsurun (5N 1K: Kim?, Ne?, Nerede?, Ne zaman?, Nasıl?, Niçin?) bulunmasına dikkat ediniz. Bu unsurların bulunmamasının yazdığınız metnin inandırıcılığını azaltacağını unutmayınız. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Yazdığınız haber metnini sınıf panosuna asınız.


Kısa Cevap :

İstiklal Marşı’nın Kabulünün Bilinmeyen Yönleri

Resmi zabıtlar incelendiği zaman İstiklal Marşı’nı bilinmeyenleri Ve nasıl kabul edildiği konusunda bilgiler tazeleniyor ve yeni bilgilere ulaşılabiliyor.

Rızanur hatıralarında İstiklal marşı yarışmasını kendisinin açtırdığını ifade etmiştir.

23 Aralık 1920’de yazılan şiirler incelendi fakat içlerinden seçilemedi.

Mehmet Akif Ersoy yazma konusunda ikna edildi ve kendisi özür karşılığında yazmayı kabul etmediği için uygun bir şekilde olayın çözümlenebileceği ifade edildi.

Ve İstiklal marşı 12 Mart 1921 tarihinde kabul edildi.

Uzun Cevap :

İstiklal Marşı’nın Kabulünde Neler Yaşandı?

23 Nisan 1920 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi açıldı. 1920′ de düzenli bir ordu kurma çalışmaları yürütüyordu.
Meclis hükümeti yeni bir ordu kurarken bu orduyu ayakta tutacak moraller bulmaya çalışıyordu. Halk uzun savaşlardan bitkin hale gelmişti.
Milli mücadele ruhunun canlı tutulması için mitingler düzenlemekte ve camilerde vaazlar verilmekteydi.
Dönemin eğitim bakanı Rıza Nur hatıralarında marş yarışmasını kendisinin açtırdığını söylemiştir.

Gazetelerde ise İstiklal Marşı yarışması şu ifadelerle duyuruldu:

“Şairlerimizin dikkatine:

“Milletimizin dahili ve harici İstiklal uğruna girişmiş olduğu mücadeleyi ifade ve terennüm için bir İstiklal Marşı. Umur-u Maarif Vekili Celilesi’nce müsabakaya vazedilmiştir. İşbu müsabaka, 23 Kanun-u evvel sene 36 tarihine kadar olup bir heyeti edebiye tarafından, gönderilen eserler arasından intihap edilecektir ve kabul edilen eserin güftesi için beş yüz lira mükafat verilecektir.”

Eğitim Bakanlığı 23 aralık 1920’de eserleri inceledi ancak içlerinde İstiklal Marşı olabilecek bir eser bulamadı. Hamdullah Suphi, Mehmet Akif’in marşa ödül koyulması nedeniyle katılmadığını öğrenince onu ikna etmek için müracaat etti.
Mehmet Akif, Büyük Millet Meclisinde Burdur Milletvekiliydi. Farklı meslekler yapan şair yazmayı hiçbir zaman bırakmadı.
İstiklal Marşı şiiri 17 şubat 1921 tarihinde Hakmiyet-i Milliye Sebilürreşat’ta yayımlandı.
İstiklal Marşı 12 Mart 1921 günü ülkemizin ve milletimizin bağımsızlık şiiri olarak kabul edildi.
Paltosu olmayan Akif kazandığı beş yüz liralık ödülü yoksul kadın ve çocuklar için açılan “Darülmesai “ye bağışladı.

İSTİKLAL MARŞI’MIZIN 10 KITASI

Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;

Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.

O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;

O benimdir, o benim milletimindir ancak.

 

Çatma, kurban olayım çehreni ey nazlı hilâl!

Kahraman ırkıma bir gül… ne bu şiddet bu celâl?

Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl,

Hakkıdır, Hakk’a tapan, milletimin istiklâl.

 

Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım.

Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım!

Kükremiş sel gibiyim; bendimi çiğner, aşarım;

Yırtarım dağları, enginlere sığmam, taşarım.

 

Garb’ın âfâkını sarmışsa çelik zırhlı duvar;

Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.

Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir îmânı boğar,

“Medeniyet!” dediğin tek dişi kalmış canavar?

 

Arkadaş! Yurduma alçakları uğratma sakın;

Siper et gövdeni, dursun bu hayâsızca akın.

Doğacaktır sana va’dettiği günler Hakk’ın…

Kim bilir, belki yarın… belki yarından da yakın.

 

Bastığın yerleri “toprak!” diyerek geçme, tanı!

Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.

Sen şehîd oğlusun, incitme, yazıktır atanı;

Verme, dünyâları alsan da, bu cennet vatanı.

 

Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki fedâ?

Şühedâ fışkıracak, toprağı sıksan şühedâ!

Cânı, cânânı, bütün varımı alsın da Hudâ,

Etmesin tek vatanımdan beni dünyâda cüdâ.

 

Ruhumun senden, İlâhî, şudur ancak emeli:

Değmesin ma’bedimin göğsüne nâ-mahrem eli!

Bu ezanlar-ki şehâdetleri dînin temeliEbedî

yurdumun üstünde benim inlemeli

 

O zaman vecd ile bin secde eder –varsa- taşım;

Her cerîhamdan, İlâhî, boşanıp kanlı yaşım,

Fışkırır rûh-i mücerred gibi yerden na’şım;

O zaman yükselerek Arş’a değer, belki başım.

 

Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl;

Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helâl.

Ebediyen sana yok, ırkıma yok izmihlâl:

Hakkıdır, hür yaşamış bayrağımın hürriyet;

Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklâl!



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!