Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 170-172-173-174-175 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1965
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Bebeklerin Ulusu Yok Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 170, 171, 172, 173, 174, 175


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Bebeklerin Ulusu Yok Metni Etkinlik Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 170-172-173-174-175


HAZIRLIK ├çALI┼×MASI


Soru : ├çocuk haklar─▒ ile ilgili ara┼čt─▒rma yap─▒n─▒z. B├╝t├╝n ├žocuklar─▒n bu haklardan yararlanabilmeleri i├žin neler yap─▒labilir? D├╝┼č├╝ncelerinizi s├Âyleyiniz.


K─▒sa Cevap :

├çocuk haklar─▒ ├žocuklar─▒n ├žocuk olduklar─▒ i├žin sahip olmu┼č oldu─ču ve do─ču┼čtan elde etmi┼č oldu─ču haklar─▒ ifade eder.

├çocuk haklar─▒ 20 Kas─▒m 1989 tarihinde 78 ├╝lkenin temsilcileri ile kat─▒lm─▒┼č oldu─ču s├Âzle┼čme ve iblileriyle kabul edilmi┼č ├žocuk haklar─▒ s├Âzle┼čmesi imzalanm─▒┼čt─▒r.

B├╝t├╝n ├žocuklar─▒n Bu arkadan yararlanabilmesi i├žin yasalar ona g├Âre d├╝zenlenmeli ve insanlar bu bilince sahip olmal─▒d─▒r.

Uzun Cevap :

├çocuk haklar─▒ her ├žocu─čun hakl─▒ oldu─ču gibi din, din izletmeksizin her ├žocuk do─ču┼čtan bu haklara sahiptir.

├çocuk haklar─▒ s├Âzle┼čmesinde 18 ya┼č─▒ndan k├╝├ž├╝k her biri ├žocuk say─▒l─▒r ve bu haklara sahiptir.

├çocuk haklar─▒ ├žocuklar─▒n sahip olmu┼č oldu─ču ve ├žocuklar─▒n e─čitim, sa─čl─▒k, ya┼čama, bar─▒nma, psikolojik ve fiziksel olarak korumalar─▒ i├žin onaylanm─▒┼č olan haklard─▒r.

├çocuk haklar─▒n─▒n korunmas─▒ i├žin ├žocuklar─▒n bu konuda bilin├žlendirilmesi ayr─▒ca insanlar─▒n bobinin i├žerisinde yeti┼čtirilmesi gerekmektedir.

Devletler ├žocuklar─▒n bu haklar─▒n─▒ korumak i├žin cayd─▒r─▒c─▒ cezalar ve yasalar koymal─▒ bu haklar─▒n yap─▒lmas─▒ i├žin┬á denetlemeler yap─▒lmal─▒d─▒r.

Ancak b├Âylece masum olan ├žocuklar─▒n haklar─▒ korunabilir ve huzur i├žerisinde yeti┼čkin olmaya ad─▒m atabilirler.

├çocuklu─ču sa─čl─▒kl─▒ ge├žen bireyler yeti┼čkinlik d├Ânemde sa─čl─▒kl─▒ bireyler olacak Ve b├Âylece Devletleri i├žin faydal─▒ insanlar olabileceklerdir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 172 Cevaplar─▒


 

1. ETK─░NL─░K


Soru : Okudu─čunuz ┼čiirden al─▒nan a┼ča─č─▒daki dizelerde alt─▒ ├žizili olarak verilen kelimelerin anlamlar─▒n─▒ metnin ba─člam─▒ndan hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin do─črulu─čunu TDK G├╝ncel T├╝rk├že S├Âzl├╝kÔÇÖten kontrol ediniz. Anlam─▒n─▒ ├Â─črendi─činiz yeni kelime/kelime gruplar─▒n─▒ s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze yaz─▒n─▒z. ├ľ─črendi─činiz kelimeleri birer c├╝mlede kullan─▒n─▒z.


Cevap :

G├╝llerin en has─▒, en goncas─▒

Has

S├Âzl├╝k Anlam─▒: ├Âzg├╝, saf

Tahmin├« Anlam─▒ :├Âzg├╝

C├╝mlem : Sevginin en has─▒ en i├žten duygusu bu.

Gonca

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áHen├╝z a├ž─▒lmam─▒┼č veya a├ž─▒lmak ├╝zere olan ├ži├žek; tomurcuk.

Tahmin├« Anlam─▒ : ├ži├že─čin a├žmadan ├Ânceki hali
C├╝mlem : Elindeki goncalar─▒n g├╝zelli─čine hayran kald─▒m.

Serpilip geli┼čsinler fidan gibi

Serpilmek 

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áSerpme i┼čine konu olmak, Geli┼čmek, b├╝y├╝mek

Tahminî Anlamı : büyümek
C├╝mlem : Serpilmi┼č sevimli bir gen├ž k─▒z olmu┼č.


2. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ okudu─čunuz ┼čiire g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. ┼×iirde bebekler hangi varl─▒klara benzetiliyor?


Cevap :

┼×iirde bebekler ─▒┼č─▒k par├žas─▒, kapkara ├╝z├╝m tanesine benzetiliyor.


2. ┼×air bebekleri neden insanlar─▒n g├Âz bebe─či olarak nitelendiriyor?


Cevap :

┼×air bebekleri ├žok de─čerli, korunmas─▒ gereken varl─▒klar oldu─ču i├žin insanlar─▒n g├Âz bebe─či olarak nitelendiriyor.


3. ┼×iirin en be─čendi─činiz b├Âl├╝m├╝ hangisidir? Neden?


Cevap :

┼×iirin en be─čendi─čim b├Âl├╝m├╝ “Babalar ├ž─▒karmay─▒n onlar─▒ ak─▒ldan
Analar koruyun bebeklerinizi
Susturun susturun s├Âyletmeyin
Sava┼čtan y─▒k─▒mdan s├Âz ederse biri” b├Âl├╝m├╝d├╝r.Bebeklerin yan─▒nda konu┼čulanlara dikkat edilmesi , korunmalar─▒ gerekti─čini s├Âyledi─či i├žin sevdim.


4. Sizce ┼čair ┼čiire neden ÔÇťBebeklerin Ulusu YokÔÇŁ ba┼čl─▒─č─▒n─▒ koymu┼č olabilir?


Cevap :

Bence ┼čair ┼čiire neden ÔÇťBebeklerin Ulusu YokÔÇŁ ba┼čl─▒─č─▒n─▒ her ├žocu─čun ayn─▒ oldu─čunu ifade etmek i├žin koymu┼č olabilir .


5. ÔÇťSerpilip geli┼čsinler fidan gibiÔÇŁ dizesinde kullan─▒lan s├Âz sanat─▒ hangisidir? Nedenleriyle birlikte a├ž─▒klay─▒n─▒z.


Cevap :

ÔÇťSerpilip geli┼čsinler fidan gibiÔÇŁ dizesinde kullan─▒lan s├Âz sanat─▒ te┼čbih(benzetme) sanat─▒ kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. ├ç├╝nk├╝ bebekler fidana benzetilmi┼čtir.


3. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒ya okudu─čunuz ┼čiirle ilgili ├╝├ž soru yaz─▒n─▒z. Yazd─▒─č─▒n─▒z sorular─▒ arkada┼člar─▒n─▒za sorarak onlardan cevaplamalar─▒n─▒ isteyiniz.


Cevap :

1. Soru : ┼×air anne ve babalara ne tavsiyede bulunmu┼čtur?
Cevap : Babalara ak─▒llar─▒ndan ├ž─▒karmamalar─▒n─▒, annelere bebeklerini korumalar─▒n─▒ tavsiye etmi┼čtir.

2. Soru : ┼×air kimlerin susturulmas─▒n─▒ istiyor?
Cevap : Sava┼čtan y─▒k─▒mdan s├Âz edilmesi durumunda insanlar─▒n susturulmas─▒n─▒ istiyor.

3. Soru : Bebekler kimin g├Âz bebe─či?
Cevap : Bebekler b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒n g├Âz bebe─či.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 173 Cevaplar─▒


4. ETK─░NL─░K


Soru : Okudu─čunuz ┼čiirin konusunu ve ana duygusunu a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

┼×iirin Konusu : Bebeklerin de─čerli oldu─ču, korunmas─▒ gerekti─či

┼×iirin Ana Duygusu : Bebek sevgisi


5. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒da verilen c├╝mlelerdeki anlat─▒m bozuklu─čunun nedenini belirterek do─čru c├╝mleyi a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


ÔÇó Herkes bu durumda kendi ├ž─▒kar─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yor, ba┼čkas─▒n─▒ d├╝┼č├╝nm├╝yordu.


Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni: ├ľzne-y├╝klem uyumsuzlu─ču

┬áDo─čru C├╝mle: Herkes bu durumda kendi ├ž─▒kar─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yor, kimse ba┼čkas─▒n─▒ d├╝┼č├╝nm├╝yordu.


ÔÇó Okula gelmiyor, ihmal ediyordu.


Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni:┬áNesne eksikli─či

┬áDo─čru C├╝mle: Okulu ihmal ediyordu.


Doktorunu tan─▒yoruz ve sonsuz g├╝veniyoruz.

Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni: Dolayl─▒ t├╝mle├ž eksikli─či

┬áDo─čru C├╝mle:┬áDoktorunu tan─▒yor ve ona sonsuz g├╝veniyoruz.


ÔÇó Bug├╝n ben temizlik, o ise yemek yapt─▒.


Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni:┬áY├╝klem eksikli─či

┬áDo─čru C├╝mle:┬á┬á Bug├╝n ben temizlik yapt─▒m, o ise yemek yapt─▒.


ÔÇó S─▒n─▒f arkada┼člar─▒mdan biri zeki, di─čeri zeki de─čildi.


Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni:┬á Ek-eylem eksikli─či

┬áDo─čru C├╝mle:┬á S─▒n─▒f arkada┼člar─▒mdan biri zekiydi, di─čeri zeki de─čildi.


ÔÇó Temiz elbiseler giyip misafirli─če gidildi.


Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni:┬á ├çat─▒ uyu┼čmazl─▒─č─▒

┬áDo─čru C├╝mle: Temiz elbiseler giyilip misafirli─če gidildi.


ÔÇó K├Âpe─čin arkam─▒zdan havlamas─▒n─▒ ve bakmas─▒n─▒ unutam─▒yoruz.


Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni:┬á Dolayl─▒ t├╝mle├ž eksikli─či

┬áDo─čru C├╝mle: K├Âpe─čin arkam─▒zdan havlamas─▒n─▒ ve bize bakmas─▒n─▒ unutam─▒yoruz.


ÔÇó Bir ay i├žerisinde bisiklet s├╝rmesini ├Â─črendi.


Cevap :

Anlat─▒m bozuklu─ču nedeni: ─░yelik ekinin gereksiz kullan─▒m─▒

┬áDo─čru C├╝mle: Bir ay i├žerisinde bisiklet s├╝rmeyi ├Â─črendi.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 174 Cevaplar─▒


6. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki medya metninin bilgilendirme, olay yorumlama, e─člendirme, ikna etme ya da k├╝lt├╝r aktarma ama├žlar─▒ndan hangisi ya da hangileri i├žin haz─▒rlanm─▒┼č oldu─čunu alt─▒na yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Bu Metin bilgilendirme ve k├╝lt├╝r aktarma amac─▒ ile yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 175 Cevaplar─▒,


7. ETK─░NL─░K


Soru : ÔÇť├çocuk Haklar─▒ÔÇŁ konusunda d├╝┼č├╝ncelerinizi mant─▒ksal bir b├╝t├╝nl├╝k i├žerisinde ifade edecek ┼čekilde ve g├Ârsel, i┼čitsel vb. destekleyici materyaller kullanarak bir sunum haz─▒rlay─▒n─▒z. Bir sonraki derste sunumunuzu yapmak ├╝zere prova yap─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

├çocuk haklar─▒ t├╝m d├╝nyada bulunan ├žocuklar─▒n sahip olmu┼č oldu─ču korunmas─▒ gereken haklard─▒r.

├çocuklar duyduklar─▒ andan itibaren bu haklara sahip olurlar ve i├žlerinde bulmu┼č olduklar─▒ toplum bu haklar─▒ kendilerinden engellemez.

Her biri 18 ya┼č─▒na kadar ├žocuk olarak kabul edilir ve bu haklar─▒n hepsine sahiptir.

├çocuklar─▒n haklar─▒na onlar─▒ korumakta olan yeti┼čkinler ve devletler g├Âzetlemeli mutlaka korumal─▒d─▒r.

Ya┼čamak ├žocuklar─▒n en temel ve ilk haftad─▒r ve bu ya┼ča haklar─▒ korunmal─▒d─▒r.

Ayr─▒ca her ├žocu─čun ailesiyle birlikte ya┼čama hakk─▒ vatanda┼čl─▒k Hakk─▒ sa─čl─▒k ve e─čitim hakk─▒ gibi haklar─▒ bulunmaktad─▒r.

├çocuklar fiziksel ve ├žocuk olarak zarar g├Ârmeden b├╝y├╝t├╝lmeli ve bu haklar─▒ do─črultusunda korunmal─▒d─▒rlar.

Gelecek nesillerin onar─▒lmas─▒ kuvvetli bir devlet ve toplum olu┼čturabilmek i├žin ├žocuklara yat─▒r─▒m yap─▒lmal─▒ onlar─▒ bu haklara sahip olarak b├╝y├╝d├╝klerinden emin olmal─▒d─▒r.

├ç├╝nk├╝ bug├╝n├╝n ├žocuklar─▒ yar─▒n─▒n sa─čl─▒kl─▒ bireyleri ve g├╝├žl├╝ devletini in┼ča edecektir.

Uzun Cevap :

├çocuk haklar─▒ t├╝m d├╝nyada bulunan ├žocuklar─▒n sahip olmu┼č oldu─ču haklard─▒r.

Bu haklar evrenseldir ve her ├žocuk do─ču┼čtan bu haklara sahip olur.

├çocuklar ├Ânceki konular─▒ aras─▒ndad─▒r ve ├žocuklar─▒n ├Âzel olarak korunmas─▒ gerekmektedir.

├çocuklar kendi haklar─▒n─▒ korumak konusunda yeterince g├╝ce sahip olmad─▒klar─▒ i├žin onlar─▒ yeti┼čtiren ve sorumluluklar─▒ bireyler onlar─▒ korumal─▒ devletler bu konuda cayd─▒r─▒c─▒ cezalar ve kurallar ├ž─▒karmal─▒d─▒rlar.

├ľncelikle bu haklar i├žerisinde her ├žocu─čun 18 ya┼č─▒na kadar ├žocuk oldu ve bu haklara sahip oldu─ču bilinmelidir.

├çocuk haklar─▒ b├╝t├╝n ├žocuklar i├žin ge├žerlidir do─čum yerleri, dilleri, dilleri ve b├╝y├╝klerin inan├žlar─▒ sebebiyle e┼čmi┼č hoca ayr─▒m yap─▒lmamal─▒d─▒r.

Ya┼čama hakk─▒ her ├žocu─čun temel hakk─▒d─▒r ve ilk g├Ârev ├žocuklar─▒n ya┼čam─▒n─▒ korumakt─▒r.

Her ├žocu─čun ismi vatanda┼čl─▒─ča sahip olma hakk─▒ vard─▒r ve devlet ├žocuk do─čdu─čunda bu ismi kaydetmeli ve ├žocu─ča kimlik vermelidir.

├çocuklara verilen isim bilgi vatanda┼čl─▒k hakk─▒ ve aile ba─člar─▒ korunmal─▒ ├žocuklar─▒n bir aile ile ya┼čama hakk─▒ desteklenmelidir.

Her ├žocu─čun kendi d├╝┼č├╝ncesini geli┼čtirme ve dini se├žme ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ vard─▒r.

├çocuklar fizyolojik ve psikolojik olarak sa─člam yeti┼čtirilmeli onlar─▒n bu geli┼čimleri ve istekleri desteklenmelidir.

Her ├žocu─čun sa─čl─▒k hizmetlerinden yararlanma Hakk─▒ oldu─ču i├žin hastal─▒klar─▒n engellenmesi konusunda ├žal─▒┼čmalar yap─▒lmal─▒ ve ├žocuklar tedavi ettirilmelidir.

├çocuklar zararl─▒ maddelere kar┼č─▒ korumal─▒ ve her t├╝rl├╝ istismar, ┼čiddetten korunmal─▒d─▒r.

Devlet b├╝y├╝k denetlemelerle bunlar─▒ takip etmelidir.


8. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒ya ÔÇť├çocuk olmakÔÇŁ konusunda yazma s├╝recine uygun bilgilendirici bir metin yaz─▒n─▒z. Metinde g├╝nl├╝k hayattan ├Ârnekler vermeye ├žal─▒┼č─▒n─▒z. Yazd─▒─č─▒n─▒z metne anlat─▒m─▒ destekleyici tablo ve grafikler ekleyiniz. Metnin yaz─▒m─▒n─▒ tamamlad─▒ktan sonra metni g├Âzden ge├žiriniz. Metninizi g├Âzden ge├žirirken varsa metninizdeki yaz─▒m, noktalama hatalar─▒n─▒ ve anlat─▒m bozukluklar─▒n─▒ d├╝zeltiniz. Yazd─▒─č─▒n─▒z metne uygun bir ba┼čl─▒k bulunuz ve metni s─▒n─▒fta arkada┼člar─▒n─▒za okuyunuz.


K─▒sa Cevap :

├çocukluk ├ža─č─▒ do─čumdan ilkokul y─▒llar─▒ olan 7-11 ya┼č zamana kadar olan d├Âneme verilen isimdir.

├çocuklar sorunlar─▒n─▒ ve isteklerini ve d├╝┼č├╝ncelerini insanlara aktarmak isterler.

Bu isteklerini aktarmay─▒ ve nas─▒l aktaracaklar─▒n─▒ kendilerini b├╝y├╝ten ki┼čilerden ├Â─črenirler.

Kendini yeti┼čtiren ki┼čiler olumlu duygulara sahip ve olgunlukla kendi fikirlerini ifade etmeye ├žocuklar─▒ ├Â─čretirlerse ├žocuklar da sa─čl─▒kl─▒ bireyler olarak yeti┼čirler.

Ayr─▒ca ├žocuklar─▒n do─ču┼čtan gelen ki┼činin ki┼čilik ├Âzellikleri de g├Âzetlenmeli, desteklenmeli ve yetenekleri ke┼čfedilerek ├žocuklar istekleri ve istekleri do─črultusunda y├Ânlendirilmelidir.

G├╝nl├╝k hayata bakt─▒─č─▒m─▒z zaman kimi ├žocu─čun yaz─▒ yazmak kimisinin y├╝zmek kimisinin ise kitap okumaktan ho┼čland─▒─č─▒n─▒ g├Ârmekteyiz.

├çocuklar─▒n fizyolojik ve psikoloji geli┼čimi de desteklenerek onlar─▒ travmalardan korumak onlar─▒ yeti┼čtiren ki┼čilerin sorumlulu─čudur.

Her ├žocuk g├╝ven ve sa─čl─▒k i├žerisinde ya┼čam hakk─▒na sahiptir yerine getirmelidir.

Uzun Cevap :

├çocukluk hayat─▒n en g├╝zel, en ├Âzel en kayg─▒s─▒z ve kedersiz d├Ânemidir.

Yeti┼čkinli─čin temellerinin at─▒ld─▒─č─▒ ve insan─▒n gelecekteki hayat─▒n─▒n ┼čekillenmi┼č oldu─ču ├žocukluk d├Ânemi her ne kadar e─členceli g├Âr├╝nse de asl─▒nda ├žok ├Ânemlidir.

─░nsanlar olaylar─▒ tepki vermeyi nas─▒l tepki vereceklerini ve hayat─▒n anlam─▒n─▒, ki┼čilerce ki┼čisel ├Âzelliklerini bu k─▒ymetli olan ├žocukluk ├ža─č─▒nda ├Â─črenirler.

Uzmanlar ├žocukluk ├ža─č─▒n─▒n ├Ânemine dikkat ├žekmi┼č ve gelecek nesillerin sa─člam olabilmesi, devletimizin ilerleyebilmesi i├žin psikolojik ve fizyolojik a├ž─▒dan sa─čl─▒kl─▒ nesiller yeti┼čtirilmesi gerekti─čine dikkat ├žekmi┼člerdir.

├çocuklar kendilerine beden haklar─▒ doyas─▒ya kullanabilmeli yeti┼čkinler bu konuda onlara destek olmal─▒d─▒r.

├çocuklar─▒n haklar─▒n─▒ ihlal edildi─či durumlarda Bu ki┼čiler uyar─▒lmal─▒ toplumsal bir destek sa─članmal─▒ gerekirse bu ki┼čiler devlet taraf─▒ndan cezaland─▒r─▒lmal─▒d─▒r.

Gelece─čin sa─člam temelleri bug├╝nk├╝ ├žocuklar─▒n temellerini sa─člam atmakla ve onlar─▒n sa─čl─▒kl─▒ geli┼čimlerini destek olmakla m├╝mk├╝n olur. Bunu bilmeli ve buna g├Âre hareket edilmelidir.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!