Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 190-191-192-193-194-195-196 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1965
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ 5. ├ťnite ├ľl├žme ve De─čerlendirme Cevaplar─▒ Sayfa 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ 5. ├ťnite ├ľl├žme ve De─čerlendirme Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 190-191-192-193-194-195-196


B─░RL─░KTE BA┼×ARIYORUZ

Merhaba arkada┼člar! ─░nsanlarla bir arada bulundu─čumuz i├žin evde, okulda, gitti─čimiz yerlerde ba┼čkalar─▒yla i┼č birli─či ve dayan─▒┼čma i├žinde ya┼čar─▒z. ─░nsan olarak dayan─▒┼čmaya ihtiya├ž duyar─▒z ve dayan─▒┼čman─▒n g├╝zelli─či bizi mutlu eder. K├Ây ya┼čant─▒s─▒ndan bir ├Ârnek: ─░mece Gelene─če g├Âre insanlar ihtiyaca g├Âre birbirlerine yard─▒m eder ve bunun i├žin hi├žbir kar┼č─▒l─▒k beklemezler. Birlikte hareket ederek s─▒ras─▒yla tarlalar─▒ndaki ├╝r├╝nleri toplar, k├Ây meydan─▒n─▒ temizler, evleri boyar, k├Ây├╝n okulunu tamir ederler. Bu dayan─▒┼čma ├Ârne─čine imece denir. Dayan─▒┼čma nedir? Ortak bir ama├ž u─čruna birle┼čip hareket etmeye dayan─▒┼čma denir. Dayan─▒┼čma i├žindeyken daima sayg─▒, empati ve payla┼čma duygular─▒n─▒ g├Âzetelim. Birlikte hareket ederken birbirimize sayg─▒ duyal─▒m. Sayg─▒, herkese ve her ┼čeye ├Âzenle davranmak anlam─▒na gelir. Bize nas─▒l davran─▒lmas─▒n─▒ istiyorsak ba┼čkalar─▒na da ├Âyle davranal─▒m. Kendimizi kontrol etmeye ├žal─▒┼čal─▒m, insanlara nezaketle davranal─▒m ve onlar─▒ k─▒rmayal─▒m. Dayan─▒┼čma h├ólindeyken empati geli┼čtirelim. Dayan─▒┼čma, problemin ├ž├Âz├╝m├╝ ve ba┼čkalar─▒n─▒ anlamak i├žin daha fazla empati geli┼čtirmeye yard─▒mc─▒ olur. Herkesin farkl─▒ olabilece─čini bilelim. Farkl─▒ d├╝┼č├╝nceleri dinlemeyi ve sayg─▒ g├Âstermeyi ├Â─črenelim. Birlikteyken payla┼čmay─▒ ├Â─črenelim. Payla┼čmak, mutluluk yarat─▒r. Sevincimizi, ├╝z├╝nt├╝m├╝z├╝, duygular─▒m─▒z─▒ ve d├╝┼č├╝ncelerimizi payla┼čal─▒m. Dayan─▒┼čma i├žerisinde oldu─čumuzu payla┼čarak sevdiklerimizin de buna kat─▒lmas─▒n─▒ sa─člayal─▒m. Toplum dayan─▒┼čmas─▒ i├žin;
ÔÇó Ye┼čilay gibi toplum yarar─▒na ├žal─▒┼čan kurumlarda g├Ân├╝ll├╝ olal─▒m.
ÔÇó Ya┼čl─▒lara yard─▒m edelim.
ÔÇó Park─▒m─▒z─▒ el birli─či ile ├ž├Âplerden temizleyelim.
Aile dayan─▒┼čmas─▒ i├žin;
ÔÇó Anne-babam─▒za ev i┼člerinde yard─▒m edelim.
ÔÇó Karde┼čimize derslerinde yard─▒mc─▒ olal─▒m.
ÔÇó Kullanmad─▒─č─▒m─▒z zamanlarda ─▒┼č─▒klar─▒, televizyonu kapatarak ev ekonomisine katk─▒da bulunal─▒m.
ÔÇó Di┼člerimizi f─▒r├žalarken suyu kapatarak tasarruf edelim ve do─čal kaynaklar─▒m─▒z─▒ koruyal─▒m.

Mavi K─▒rlang─▒├ž Ye┼čilay ├çocuk dergisi


A. A┼ča─č─▒daki sorular─▒ ÔÇťBirlikte Ba┼čar─▒yoruzÔÇŁ adl─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. ─░mece nedir? Metinden hareketle imeceye ├Ârnekler veriniz.


Cevap :

─░mece; gelene─če g├Âre insanlar ihtiyaca g├Âre birbirlerine yard─▒m eder ve bunun i├žin hi├žbir kar┼č─▒l─▒k beklemeyeceklerine denir. ─░meceye ├Ârnekler s─▒ras─▒yla tarlalar─▒ndaki ├╝r├╝nleri toplar, k├Ây meydan─▒n─▒ temizler, evleri boyar, k├Ây├╝n okulunu tamir etmek.


2. Toplum dayan─▒┼čmas─▒ i├žin neler yapabilece─čimizi s├Âzl├╝ olarak ifade ediniz.


Cevap :

Toplum dayan─▒┼čmas─▒ i├žin kom┼čular─▒m─▒zla ve arkada┼člar─▒m─▒zla i┼čbirli─či i├žerisinde olmal─▒ iyi ve k├Ât├╝ g├╝nlerinde yanlar─▒nda olmaya ├žal─▒┼čmal─▒y─▒z.


3. Dayan─▒┼čma i├žindeyken nelere dikkat etmeliyiz?


Cevap :

Dayan─▒┼čma i├žindeyken kimseyi k─▒rmamaya, incitmemeye, emrivaki yapmamaya ve kalplerine k─▒rmamaya dikkat etmeliyiz.

├ç├╝nk├╝ as─▒l bu ┼čekilde yap─▒lan yard─▒m─▒n bir de─čeri olur ve as─▒l istenen dayan─▒┼čma ve mutluluk elde edilmi┼č olur.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 191 Cevaplar─▒


B. A┼ča─č─▒daki anlat─▒m─▒ bozuk c├╝mleleri harf ile verilen anlat─▒m bozuklu─ču nedenleriyle e┼čle┼čtirerek harfleri yay ara├žlar─▒n i├žine yaz─▒n─▒z.


(a) Zamir eksikli─či-b) Tamlayan yanl─▒┼čl─▒─č─▒-c) Nesne eksikli─či-├ž) Deyim yanl─▒┼čl─▒─č─▒-d) Fiilimsi eksikli─či-e) ├ľzne eksikli─či-f) Dolayl─▒ t├╝mle├ž eksikli─či)


Cevap :

(..b…) 1. Her ┼čair, okura kazand─▒rmak istedi─či bir ┼čey vard─▒r.
(.a….) 2. S├Âylediklerini hi├žbirimiz anlamad─▒k.
(..c…) 3. Onun elinden tuttu ve yolun kar┼č─▒s─▒na ge├žirdi.
(…f..) 4. Bu film sizi ├žok g├╝ld├╝recek, ho┼č vakit ge├žirtecek.
(..d…) 5. Bu sorular─▒n hangisinin zor, hangisinin zor
olmad─▒─č─▒na karar verin.
(….├ž.) 6. Yapt─▒─č─▒ yaramazl─▒klarla ├Â─čretmenin g├Âz├╝ne girdi.


C. A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerden do─čru olanlar─▒n yan─▒n─▒ ÔÇťDÔÇŁ, yanl─▒┼č olanlar─▒n yan─▒na ÔÇťYÔÇŁ yaz─▒n─▒z.


(…D..) 1. ÔÇťNesne alan fiillere ge├ži┼čli fiil denir.ÔÇŁ c├╝mlesinde tan─▒mlamaya ba┼čvurulmu┼čtur.
(..Y…) 2. Edebiyat─▒m─▒zda olay hik├óyesi yazan bir├žok yazar─▒m─▒z vard─▒r. Bunlardan baz─▒lar─▒ ├ľmer Seyfettin, Refik Halit Karay, Sabahattin AliÔÇÖdir.ÔÇŁ par├žas─▒nda tan─▒k g├Âstermeye ba┼čvurulmu┼čtur.
(…D..) 3. ÔÇťAdana yaylalar─▒, ┼čehir merkezine g├Âre ├žok serindir.ÔÇÖ c├╝mlesinde kar┼č─▒la┼čt─▒rmaya ba┼čvurulmu┼čtur.
(…Y..) 4. ÔÇťDeneme t├╝r├╝nde yazar, istedi─či konuyu ├Âzg├╝rce anlat─▒r. Bunu yaparken de birikimlerinden yararlan─▒r. Bu nedenledir ki Nurullah Ata├ž ÔÇśDeneme benin ├╝lkesidir.ÔÇÖ der.ÔÇŁ paragraf─▒nda ├Ârneklemeye ba┼čvurulmu┼čtur.
(..D…) 5. ÔÇťDeneme s─▒nav─▒m─▒zda 25 soru vard─▒. Bu sorulardan 15ÔÇÖi ├žoktan se├žmeli, 5ÔÇÖi e┼čle┼čtirme, 5ÔÇÖi de bo┼čluk doldurma ┼čeklindeydi.ÔÇŁ par├žas─▒nda say─▒sal verilerden yararlan─▒lm─▒┼čt─▒r.


├ç. A┼ča─č─▒daki ├žoktan se├žmeli sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.


1. A┼ča─č─▒dakilerden hangisinde deyim, a├ž─▒klamas─▒yla birlikte verilmi┼čtir?


A) ├ľ─čretmenin anlatt─▒klar─▒n─▒ can kula─č─▒ ile dinledi.
B) K├Ây├╝n temiz havas─▒ burnumda t├╝t├╝yor.
C) Bu olanlar, onun kula─č─▒na k├╝pe olur.
D) Babas─▒n─▒n c├Âmertli─čini herkes bilir, babas─▒ eli a├ž─▒k biridir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 192 Cevaplar─▒


2. Vapurun Haydarpa┼čaÔÇÖya b─▒rakt─▒─č─▒ Ankara yolcular─▒ aras─▒nda, trende yerinin emin olmas─▒ndan dolay─▒, derin bir huzurla, gar─▒n mermer merdivenlerinden a─č─▒r a─č─▒r ├ž─▒k─▒yor, kendisini d├Ârt be┼č ya┼člar─▒ndaki c─▒l─▒z k─▒z─▒n─▒n elinden s─▒k─▒ s─▒k─▒ya tutan kar─▒s─▒ ve iki ┼či┼čkin bavulu ├╝st ├╝ste ba─člay─▒p s─▒rt─▒na alm─▒┼č olan markal─▒ bir istasyon hamal─▒ takip ediyordu. Bu par├žada hik├óye unsurlar─▒ndan hangisi yoktur?


A) Mekân (yer) B) Zaman
C) Olay ├Ârg├╝s├╝ D) ┼×ah─▒s kadrosu


3. ÔÇó Bah├žedeki ├ži├žekleri koklamaya doyamad─▒.
ÔÇó Abimle ge├žirdi─čimiz zamanlar─▒ ├Âzledim.
ÔÇó T├╝rk├že yaz─▒l─▒s─▒ ├žar┼čamba g├╝n├╝ yap─▒lacak.
ÔÇó Bah├žedeki ├ži├žekler a├žm─▒┼č.
Yukar─▒daki c├╝mleleri okuyan Emir kendine bir oyun olu┼čturmaya karar vermi┼čtir. Emir ├Âznel c├╝mleleri m, P r, nesnel c├╝mleleri ise q, s, m sembolleriyle g├Âstermeye karar verir. Emir s─▒ras─▒yla hangi sembolleri kullanm─▒┼čt─▒r?


A) r s m m P r m P r m P r
B) r s m r s r m P r r s m
C) m P r m P r r s m r s m
D) m P r m P r m P r r s m


4. A┼ča─č─▒dakilerden hangisinde anlat─▒m bozuklu─ču vard─▒r?


A) Bu evde ne oda kald─▒ ne de kitap.
B) Kap─▒n─▒n oldu─ču yere gelip eliyle yokluyor.
C) Mesle─čin kurallar─▒n─▒ iyi bilirim.
D) Uzun boylu bir ├Â─črenci i├žeri girdi.


5. ÔÇťK├Ây├╝n yolunu tuttular ve ├Â─čleden sonra varabildiler.ÔÇŁ Bu c├╝mledeki anlat─▒m bozuklu─čunun nedeni a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir?


A) Gereksiz s├Âzc├╝k kullan─▒m─▒
B) ├ľzne eksikli─či
C) Dolayl─▒ t├╝mle├ž eksikli─či
D) Noktalama yanl─▒┼čl─▒─č─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 193 Cevaplar─▒


6. A┼ča─č─▒dakilerden hangisinde anlat─▒m bozuklu─ču vard─▒r?


A) ├çok ├že┼čitli konularla ilgilendi─či i├žin yoruluyordu.
B) Konu┼čmak kadar d├╝┼č├╝nmek de yorucu bir i┼čtir.
C) Sa─čl─▒─č─▒na ├žok dikkat ediyor, iyi besleniyordu.
D) ─░├žeride ne yapt─▒─č─▒n─▒ bilmiyorum.


7. ÔÇťKitab─▒m─▒ ├╝├ž y─▒lda yazd─▒m ama bas─▒lmad─▒.ÔÇŁ c├╝mlesindeki anlat─▒m bozuklu─čunun ├Âzde┼či hangisinde vard─▒r?


A) Biraz sonra onlarla konu┼čup onlar─▒ yat─▒┼čt─▒ran bir ses duydum.
B) Hastanenin tadilat─▒ bitti ancak bu sene a├ž─▒lmayacak.
C) Oturma odas─▒ndan televizyonun sesi duyuluyordu.
D) ├çal─▒┼čmadan ba┼čaramayaca─č─▒m─▒z─▒ her zaman s├Âyl├╝yoruz.


8. Sa─čl─▒kl─▒ ya┼čam i├žin verilen uyar─▒lardan hangisinde anlat─▒m bozuklu─ču vard─▒r?

Uyku d├╝zenimizi korumal─▒y─▒z. Sa─čl─▒kl─▒ beslenmeliyiz. Ki┼čisel hijyenimize ├Âzen g├Âstermeliyiz. Spor yap─▒l─▒p hareketli olmal─▒y─▒z. ├çevremizi temiz tutmal─▒y─▒z.


A)  B)    C)     D)


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 194 Cevaplar─▒


9. ÔÇťHerkes biliyor ki yemek yapmak benim, ├žay demlemek senin g├Ârevin.ÔÇŁ Bu c├╝mledeki anlat─▒m bozuklu─ču a┼ča─č─▒dakilerden hangisiyle giderilebilir?


A) ÔÇťyemekÔÇŁ kelimesinden sonraki ÔÇťyapmakÔÇŁ kelimesi at─▒larak
B) ÔÇťdemlemekÔÇŁ kelimesi yerine ÔÇťyapmakÔÇŁ kelimesi kullan─▒larak
C) ÔÇťbenimÔÇŁ kelimesinden sonra ÔÇťg├ÂrevimÔÇŁ kelimesi getirilerek
D) ÔÇťg├ÂrevinÔÇŁ kelimesine ÔÇť-dirÔÇŁ eki getirilerek


10. Yukar─▒da verilen Nuri PakdilÔÇÖin biyografisinde verilen hangi y─▒llara ait c├╝mlelerde anlat─▒m bozukluklar─▒ vard─▒r?


A) 1934-1965 B) 1984-1997
C) 2014-2015 D) 2015-2019


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 195 Cevaplar─▒


Soru : A┼ča─č─▒daki atas├Âzlerinden hareketle ÔÇťdayan─▒┼čma ve yard─▒mla┼čmaÔÇŁ hakk─▒ndaki d├╝┼č├╝ncelerinizi a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z


A─ča├ž yapra─č─▒yla g├╝rler.
Yaln─▒z ta┼č, duvar olmaz.
S├╝r├╝den ayr─▒lan─▒ kurt kapar.
Bir elin nesi var, iki elin sesi var.


K─▒sa Cevap :

Birlikte ya┼čaman─▒n getirmi┼č oldu─ču bir gereklilik dayan─▒┼čma ve yard─▒mla┼čmad─▒r.

─░nsanlar beraber ya┼čad─▒klar─▒ i├žin yard─▒mla┼čmay─▒ ve beraber i┼č yaparak ya┼čam s├╝rd├╝rmeyi ├Â─črenirler.

Dayan─▒┼čma sayesinde insanlar─▒n ula┼čamad─▒─č─▒ b├╝t├╝n i┼čleri ba┼čkas─▒ yapt─▒─č─▒ i├žin herkes birbirinden fayda bulur.

Atalar─▒m─▒z “bir elin nesi var” 2 elin sesi var “diyerek yard─▒mla┼čma ve dayan─▒┼čman─▒n ne kadar b├╝y├╝k i┼č yapabilece─čine i┼čaret etmi┼člerdir.

Uzun Cevap :

─░nsan toplumsal bir canl─▒ olup ayn─▒ zamanda ihtiya├žlar─▒ ├žok fazlad─▒r.

Gerek sa─čl─▒k gerek yemek gerek duygusal alanda bir├žok insana ve varl─▒─ča ihtiya├ž duyar─▒z.

─░nsan hangi ya┼čta olursa olsun sevildi─čini ve benimsedi─čini de bilmek ister.

Bunlar─▒n hepsi toplumsal bir ya┼čam i├žerisinde olmaya ve toplumsal yard─▒m ve dayan─▒┼čmaya ba─čl─▒d─▒r.

─░nsanlar─▒n hepsi birbirinden farkl─▒ oldu─ču i├žin farkl─▒ meslekler ve farkl─▒ alanlara ilgi duyacaklar ve b├Âylece herkes ihtiya├ž duymu┼č oldu─ču alan─▒ bir ba┼čkas─▒ndan elde edebilecek.

Toplumsal yard─▒mla┼čma ve dayan─▒┼čma toplumlar aras─▒ndaki ili┼čkileri kuvvetlendirir ve insanlar ba┼čka insanlara ihtiyac─▒ oldu─čunu bildi─či i├žin toplum i├žerisinde uyum sa─člamaya ├žal─▒┼č─▒rlar.

Toplumsal yard─▒mla┼čma ve dayan─▒┼čma sebebiyle topluma aitlik duygusu geli┼čir ve toplumun bir par├žas─▒ olma duygusu do─čar.

─░nsanlar birbirine yard─▒m etti─či zaman di─čer insanlara ├Ârnek bir davran─▒┼č olur ve bu yard─▒mla┼čma nesiller boyunca aktar─▒l─▒r.

─░nsanlar Zor zamanlar─▒nda bir dayanak g├Ârd├╝kleri i├žin birlik ve beraberlik ├žat─▒s─▒ alt─▒nda mutlu hisseder ve g├╝ven duygusu olu┼čur.

Yard─▒mla┼čma ve dayan─▒┼čma sayesinde yard─▒ma muhta├ž insanlar─▒n ihtiya├žlar─▒ azalacak b├Âylelikle insanlar mutlu olmakla beraber zor duruma d├╝┼čmekten kendilerini koruyacaklar.

Sa─čl─▒kl─▒ toplumlardan meydana gelen ve nesilden nesile aktar─▒lan bu toplumlar daha mutlu ve g├╝ven duygusunun olu┼čup vatan, millet kavramlar─▒n─▒ daha iyi anlayabilen ve g├╝├žl├╝ bir devleti meydana getirirler.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!