4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Doğal Afetler Metin Etkinlik CevaplarıSayfa 88, 89, 90, 91, 92, 93
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Doğal Afetler Metin Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93 FERMAN Yayıncılık”
Soru : Doğal afetler sonrası halka yardımcı olan kuruluşlar hangileridir? Bu konuda uzmanlaşmış kuruluşlara neden ihtiyaç duyulduğunu örneklerle anlatınız.
Doğal afetler sonrası birçok sivil toplum kuruluşu halka yardımcı olur.
Bu kuruluşlardan en çok bilinenler tema, Darüşşafaka, Yeşilay Birgül Kızılay Birgül AKUT, LÖSEV, açev gibi kuruluşlardır.
Doğal afetler sonrası mağdurların ihtiyaçlarının giderilmesi için bütün toplum tek yürek olmalı ve buradaki uzmanlara gerekli madde desteği toparlayarak onların bu bölgede çalışmalar yapmalarına yardımcı olmalıdır.
Açılan yaraların hemen kapanması ve insanların mağduriyetinin giderilmesi için bu kaçınılmazdır.
Soru : Aşağıda verilen görselleri inceleyerek doğal afetlerin neden olduğu zararlarla ilgili fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93 FERMAN Yayıncılık”
Cevap :
Aşağıdaki verilen görselleri incelediğimiz zaman doğal afetlerin bina yıkımı gibi maddi zararlara, denizlerin kirlenmesine, ormanların yanması gibi birçok zarara sebep olduğu görülmektedir.
Tabii bu gibi doğal afet durumlarından sonra normal hayatın devam etmesi mümkün değildir ve çalışma hayatı da, eğitim hayatı da sekteye uğrar.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları
Soru : Doğal afetlere karşı çevrenizde ne gibi hazırlıklar yapılması gerektiğine ilişkin hazırladığınız sınıf gazetesini okuyup, inceleyiniz. Yukarıda değinilen afet öncesi, afet sırası ve afet sonrasında yapılması gerekenlerden hangilerine sınıf gazetenizde yer verdiğinizi tespit ediniz. Başka ne gibi önlemler alınabilir tartışınız.
Cevap :
Doğal afetlere karşı çevremizde uzmanların birçok hazırlık yapması ve toplum bilinçlenmesi gerekmektedir.
Binaların doğal afetlere karşı dayanıklı ve gelişmiş teknoloji ile yapılması ve oluşabilecek bütün kazaları en aza indirmek için bilinçlendirme ve gelişme çalışmaları yapılması gerekmektedir.
Sınıf gazetemizde afet öncesi , afet sırası ve afet sonrasında yapılması gerekenlere yer verdik.
Soru : Siz de Gizem’in yaptığı gibi ailenizle birlikte bir afet ve acil durum aile planı hazırlayınız. Planınızda toplanma alanının kararlaştırılması, acil durumlarda bilgi verilecek kişilerin belirlenmesi gibi ayrıntıları mutlaka belirtiniz. Bu konuda ailenizden yardım alabilirsiniz.
Cevap :
Bunu aile üyelerinizle beraber yapmak ve toplanma alanı gibi alanları ailenizle beraber belirlemeniz gerekmektedir.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Günlük yaşamınızda kullandığınız teknolojik ürünlerin bir listesini çıkarınız. Çıkardığınız listeyi sınıfınıza getirerek arkadaşlarınızın listeleriyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırınız.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 3. Ünite Değerlendirme CevaplarıSayfa 94, 95, 96, 97, 98
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 3. Ünite Değerlendirme Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98 FERMAN Yayıncılık”
A. Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını, altlarında verilen boşluklara yazınız.
Cevap :
1. Yön bulma yöntemleri arasında pusula en güvenilir olanıdır. (D)
2. Dağlar, ovalar ve akarsular birer beşerî unsurdur. (Y)
3. Afet ve acil durum çantasında bulunması gerekenlerden biri de çabuk bozulmayan gıdalardır. (D)
4. Belirli bir yerde bir gün içinde meydana gelen hava olayları o yerin hava durumudur.(Y)
B. Aşağıda kutucuklar içerisinde verilen sözcüklerden uygun olanları cümlelerde boş bırakılan yerlere yazınız.
Cevap :
1. Doğada meydana gelen yıkıcı etkileri bulunan olaylara ……..doğal afet….. denmektedir.
2. ….GPS……… teknolojisi sayesinde nerede bulunduğumuzu ve gitmek istediğimiz yerin hangi yönde olduğunu öğrenebiliriz.
3. ….Kroki bir bölgeyi kuş bakışı gösteren ve o bölgede var olan yapıları ana hatlarıyla belirten basit çizimdir.
4. Okullar, evler, hastaneler, yollar, binalar, köprüler, parklar ve daha birçok yapı ……beşerî unsur.…. olarak adlandırılmaktadır.
C. Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1. Evinizde ve okulunuzda deprem esnasında kayma, düşme yoluyla size ve çevrenizdekilere zarar verebilecek eşyaların listesini oluşturunuz. Bu eşyalarla ilgili nasıl önlemler alındı ya da alınmalı? Yazınız.
Evimizde ve okulumuzda deprem esnasında kayma, düşme yoluyla size ve çevremizdekilere zarar verebilecek birçok eşya vardır.
Dolap üzerlerinde yer alan malzemelerin, kayıp düşmesini engellemek adına plastik tutucu malzemeler , yapıştırıcı kullanarak sabitlenmelidir.
Kullandığımız ısıtıcılar sarsıntı anında yangın olmaması için mutlaka yere veya duvara sabitlenmiş olmalıdır.
Devrilebilecek ağır eşyalar ve dolaplar mutlaka birbirine ve duvara sabitlenmelidir.
Tavana asılan avizeler, ağırlıklarını taşıyabilecek kancalar ile montaj edilmelidir.
İçlerinde ağır eşyalar olan dolaplar mekanik kilitlerle kapatılmalıdır.
Yataklarımızın yakınlarında içerisinde ağır eşyalar olan raf ve dolaplara yer verilmemelidir.
2. Ülkemizde en çok gezmek istediğiniz şehir hangisidir? Neden bu şehri seçtiniz? Bu şehirde hangi tarihî ve doğal güzellikleri görmek istiyorsunuz? Yazınız.
Ülkemizde en çok gezmek istediğim şehir Urfa, Antep ve Mardin’ dir. Hepsi aynı güzergahta bulunduğu için hepsini sırası ile ziyaret edebilirim. Urfa ‘ da Balıklı Göl, Antep ve Mardin’ de Peygamber kabirleri, kiliseler ve eski yapıtları çok merak ediyorum.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları
Ç. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru yanıtlarını işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi doğal unsurlardan biridir?
A) Hastane
B) Okul C) Orman
D) Otopark
2. Kroki ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Kuş bakışı görüntü yansıtılır. B) Yapıların büyüklüğü aynı olmalıdır.
C) Sokak ve cadde isimlerine yer verilir.
D) Yönler belirtilmelidir.
3. Aşağıdakilerden hangisi heyelana karşı alınabilecek bir önlemdir?
A) Evdeki dolaplar ve raflar duvarlara sabitlenmelidir. B) Ağaç dikimi özendirilmelidir.
C) Nehir yataklarına setler yapılmalıdır.
D) Çevre kirliliğine karşı önlemler alınmalıdır.
4. Ali, dedesiyle beraber tatile gitmek için arabayla yola çıkmıştı. Her zamanki gittikleri yolda yol çalışması olduğuna ilişkin uyarı aldılar. Başka yoldan gitmeye karar vermişlerdi.
Buna göre Ali ve dedesi aşağıdaki yön bulma yöntemlerinden hangisini kullanırsa teknolojiden yararlanmış olur?
A) GPSB) Yosun C) Kutup yıldızı D) Güneşin konumu
5. Zeynep komşu mahalleye yeni taşınan kuzeni Tuğçe’yi ziyarete gidecektir. Fakat nasıl gideceğini bilmemektedir. Tuğçe ona yolu tarif etmek için bir çizim yapmıştır.
Tuğçe’nin yaptığı çizimin adı nedir?
A) Harita B) Plan C) KrokiD) Resim
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları
6. Öğretmeni Müge’ye “Doğal ve Beşerî Unsurlar” başlıklı bir ödev vermiştir. Müge, ödevini öğretmenine göstermiştir. Öğretmeni, Müge’nin yanlışları olduğunu söylemiştir.
I. Ağrı Dağı – Doğal Unsur II. Pamukkale Travertenleri – Beşerî Unsur III. Yavuz Sultan Selim Köprüsü – Beşerî Unsur IV. Atatürk Barajı – Doğal Unsur
Müge yukarıdakilerden hangilerini yanlış eşleştirmiştir?
A) I-II B) II-III C) II-IVD) III-IV
7. Sosyal Bilgiler öğretmeni Derya Bey, derste Meteoroloji Genel Müdürlüğünden bahsetmektedir. Öğrencilerine Meteoroloji Genel Müdürlüğünün görevlerinin ne olduğunu sormuştur. Öğrencilerinden biri soruya hatalı cevap vermiştir.
Aşağıdaki öğrencilerden hangisi soruya hatalı cevap vermiştir?
A) Hale – Kamuoyunun ihtiyaç duyduğu meteorolojik bilgileri hazırlar.
B) Cemal – Türk hava sahasında uçan uçaklara bilgi verir.
C) Berke – Doğal afetlere karşı halkı uyarır. D) Şirin – Depremler konusunda halkı bilinçlendirici yayınlar yapar.
8. İpek ve Baran teneffüste inceledikleri haritada;
– Yaşadıkları yeri – Yaşadıkları şehre komşu olan şehirleri – Başkente olan uzaklıklarını – Türkiye’nin komşularını görmüşlerdir.
İpek ve Baran’ın incelediği haritanın ismi nedir?
A) Siyasi Harita B) Fiziki Harita
C) Deprem Haritası
D) Sıcaklık Haritası
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları
9. Depremlerin canlılar ve doğa üzerinde pek çok etkisi vardır.
I. Diğer doğal afetleri tetikler. II. Hayvanların yaşam alanlarına zarar verir. III. Oluşumu engellenebilir. IV. İnsanlar psikolojik anlamda sorunlar yaşar.
Yukarıdakilerden hangileri doğrudur?
A) III-IV B) I-II C) I-II-IV D) I-II-III
10 ve 11. soruları yukarıdaki tabloya göre cevaplayınız.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98 FERMAN Yayıncılık”
Efe, ailesiyle birlikte Karadeniz’de bir ili ziyaret etmek istemektedir. Ancak Efe ve ailesinin her hafta sadece 2 günlük müsaitlik durumu vardır. Efe ve ailesi gezilerini 2 haftaya yaymak istemişler ancak 2 günlük müsaitlik durumları değişmemiştir. Buna göre;
10. Efe ve ailesi 1. haftanın hangi 2 gününde geziye çıkarsa yağmura yakalanmamış olur?
A) Perşembe, cuma B) Pazartesi, salı C) Çarşamba, perşembe D) Salı, çarşamba
11. Efe 2. hafta hangi günler hava gözlemi yaptığında 2 gün boyunca havanın geziye uygun olduğunu ailesiyle paylaşabilir?
A) Pazartesi, salı B) Cuma, cumartesi
C) Salı, çarşamba
D) Çarşamba, perşembe
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları
D. Aşağıda verilen balık kılçığı gösterimindeki boşlukları uygun bir biçimde doldurunuz.
Cevap :
Çevremdeki Doğal Unsurlar
Dağlar
Ovalar
Deniz
Çevremdeki Beşeri Unsurlar
Okul
Köprü
Hastane
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kurtuluş Destanımız Metin Etkinlik CevaplarıSayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kurtuluş Destanımız Metin Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58 FERMAN Yayıncılık”
Soru : Mustafa Kemal Atatürk’ün yaşamı hakkında bildiğiniz olayları kronolojik sırayla defterinize yazınız. Ardından öğretmeninizden yazdığınız bilgileri kontrol etmesini isteyiniz.
1881 doğumu
1887 öğrenimine başlaması
1893 babasının ölümü
1894 Mustafa Kemal’in Selanik Askerî Rüştiyesine girmesi
1896 Manastır Askerî İdadisine girmesi.
1899 İstanbul’da Harp Okuluna girmesi.
1902 –teğmen rütbesiyle Harp Akademisine girmesi.
1903 üsteğmen olması
1905 5’inci Ordu emrine atanması 1906 Beşinci Rütbeden Mecidî nişanı verilmesi.
1907 Mustafa Kemal’in kolağası (kıdemli yüzbaşı) olması.
1908 İkinci Meşrutiyet’in ilanı.
İkinci Meşrutiyet’in ilanından sonra, İstanbul’da Meclis-i Mebusanın toplanması.
1909
Mustafa Kemal’in İstanbul’dan Selanik’e dönmesi.
Cumalı Ordugâhındaki askerî manevraya katılması.
Selanik’te “İttihat ve Terakki Cemiyeti Büyük Kongresi”nin toplanması.
1910 Mustafa Kemal’in Üçüncü Ordu Subay Talimgâhı Komutanlığına atanması.
tekrar Üçüncü Ordu Karargâhına atanması.
1911 Selanik’te bulunan 38’inci Piyade Alayında görevlendirilmesi.
Mustafa Kemal’in binbaşılığa terfi etmesi.
1912 Mustafa Kemal’in Derne Komutanlığına atanması.
Mustafa Kemal’in, Gelibolu’da bulunan Bahr-i Sefîd (Çanakkale) Boğazı Kuva-yı Mürettebe Komutanlığına atanması.
1913
Osmanlı Devleti’nin Balkan Savaşı sonunda Bulgaristan ile İstanbul Antlaşması’nı imzalaması.
27 Ekim 1913 – Mustafa Kemal’in Sofya Ataşe Militerliğine atanması.
ataşe militerlik görevine başlaması.
1914 1915 Tekirdağ’da teşkil edilecek 19’uncu Tümen Komutanlığına atanması.
Mustafa Kemal’in albaylığa terfi etmesi.
Mustafa Kemal’e Harp Madalyası verilmesi.
1916
16’ncı Kolordu Komutanlığına atanması.
Mustafa Kemal’in, Diyarbakır’daki görevine gitmek üzere İstanbul’dan ayrılması.
Mustafa Kemal’in mirlivalığa (tümgeneralliğe) terfi etmesi.
1917 Mustafa Kemal’in Hicaz Kuvve-i Seferiye Komutanlığına atanması.
Yıldırım Orduları Grubu Komutanlığına bağlı 7’nci Ordu Komutanlığına atanması.
“Birinci Rütbe’den Kılıçlı Mecidî Nişanı” verilmesi.
1918 Mustafa Kemal’in Viyana’dan İstanbul’a dönmesi.
1919 Mustafa Kemal’in 9’uncu Ordu Kıtaatı Müfettişliğine atanması.
Mustafa Kemal’in sabah Samsun’a çıkışı.
1920
Ankara’da Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılması.
1921
Birinci İnönü Zaferi
Sakarya Meydan Muharebesi’nin zaferle sonuçlanması.,
1922 Büyük Taarruz’un başlaması.
Mudanya Ateşkes Antlaşması’nın imzalanması.
Hilafet ve Saltanat’ın birbirinden ayrılarak Saltanat’ın kaldırılması kararı.
1923
Mustafa Kemal’in annesi Zübeyde Hanım’ın İzmir’de vefatı
Lozan Antlaşması’nın imzalanması.
1924
Mustafa Kemal’in Dumlupınar’da Meçhul Asker Anıtı’nın temelini atması.
1925
Aşar’ın kaldırılmasına dair Kanun’un kabulü.
Takrir-i Sükûn Kanunu’nun Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabulü.
Mustafa Kemal’in, Latife (Uşaklıgil) Hanım’dan ayrılması.
Şapka giyilmesi hakkında Kanun’un kabulü.
Tekke ve zaviyeler ile türbelerin kapatılmasına ve türbedarlıklar ile birtakım unvanların kaldırılmasına dair Kanun’un kabulü.
26 Aralık 1925 – Milletlerarası saat ve takvim hakkındaki Kanunların kabulü.
1926
17 Şubat 1926 – Türk Medeni Kanunu’nun kabulü.
22 Nisan 1926 – Borçlar Kanunu’nun kabulü.
29 Mayıs 1926 – Türk Ticaret Kanunu’nun kabulü.
14/15 Haziran 1926 – Mustafa Kemal’e karşı planlanan suikast girişiminin elebaşılarının İzmir’de tutuklanması.
1927
Mustafa Kemal’in ikinci defa Cumhurbaşkanlığına seçilmesi.
1928
Milletlerarası rakamların kullanılması hakkında Kanun’un kabulü.
1929
Yeni harfleri ve bu harflerle yazıyı halka öğretmek üzere Millet Mekteplerinin açılması.
1930
Belediye Kanunu’nun kabulü.
1931
Mustafa Kemal’in üçüncü defa Cumhurbaşkanlığına seçilmesi.
1932
Halkevlerinin açılması
1933
İstanbul Darülfünununun kapatılmasına ve Millî Eğitim Bakanlığınca yeni bir üniversite kurulmasına dair Kanun’un kabulü.
1 Ağustos 1933 – Kanunla kapatılan İstanbul Darülfünununun yerine İstanbul Üniversitesinin kurulması.
1934
“Balkan Antantı”nın imzalanması.
Soyadı Kanunu’nun kabulü.
1935
TATÜRK’ün dördüncü defa Cumhurbaşkanı seçilmesi.
1936
“Montreux (Montrö) Sözleşmesi”nin imzalanması.
1937
Hatay’ın bağımsızlığının kabul edilmesi.
Sadabat Paktı’nın imzalanması.
1938
ATATÜRK’ün Ankara’dan İstanbul’a gelmesi.
ATATÜRK’ün ilk ağır komaya girmesi
ATATÜRK’ün ikinci defa ağır komaya girmesi.
ATATÜRK’ün Dolmabahçe Sarayı’nda saat dokuzu beş geçe ölümü
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
Soru : Milli Mücadele’ye ilişkin izlediğiniz videolarda dikkatinizi çeken unsurlar nelerdir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Milli mücadele döneminde bütün halk tek bir vücuda olmuştur. Maddi imkanların yetersizliğine rağmen kendilerinden birçok şey feda ederek bu vatanı savunmuş ve büyük fedakarlıklar göstermişlerdir.
Yaşadıkları imkansızlıklara rağmen göstermiş oldukları bu Büyük başarılar sayesinde düşmanları yenebilmiş ülkemizi koruyabilmişlerdir.
Milli Mücadele’ye ilişkin izlediğim videolarda dikkatimi çeken en büyük unsurlar kadın erkek demeden herkesin fedakarca ve cesurca çarpışmasıdır.
Bu yardımlaşma ve fedakarlığın çok az yerde görülebileceğini düşünüyorum.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
Soru : Konu anlatımında yer almayan ve yaşadığınız yerin tarihinde ön plana çıkan bir Millî Mücadele kahramanının yaşam öyküsünü araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Efe Ayşe olarak da bilinir. 23 yaşındaki bu ev hanımı silahlanıp düşmana karşı savaştı.
Emir Ayşe, 1910 yılında, Kayacık ‘ ta Mustafa adlı bir kişi ile evlenmiş, iki kız çocuğu olmuştur.
Eşi Çanakkale’de şehit düştü. Çanakkale’de ölen kocasından kalan tek hatıra olan elmas küpelerini bozdurup kendine bir tüfek aldı. Ardından dağa çıkarak Yörük Ali Efe’ye katıldı ve Aydın’ın kurtuluşu olan 7 Eylül tarihine kadar Yunanlılara karşı savaşmıştı.
Kepez sırtlarında düşmanla savaştı, daha sonra Aydın Cephesinde yer aldı.
Milli Mücadele’nin sonuna kadar savaştı.
Gazi Mustafa Kemal ‘ nın önerisi ile Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından Kırmızı Şeritli İstiklal Madalyası almıştır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görsellerden de yararlanarak Mustafa Kemal Atatürk’ün Millî Mücadele sonrasında ne gibi yenilikler yaptığını söyleyiniz.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58 FERMAN Yayıncılık”
Mustafa Kemal Atatürk birçok yenilik yapmış ve bu yenilikleri halka aktarabilmek için elinden geleni yapmıştır.
Bu iyiliklerden bir tanesi harf inkılabıdır.
Yeni bir ülke kurulduğu için yeni bir harf düzeni olması gerektiği düşünülmüş ve Arapça harflerin birçoğu sözlükten kaldırılarak yeni bir dil oluşturmaya çalışılmıştır.
Yeniliklerden bir tanesi kadınların eğitim öğretime örgün bir şekilde kazandırılmasıdır.
Kadın erkek ayrı olan eğitim düzeni beraber hale getirilmiştir. Okula gitmeyen kız çocukları eğitime kazandırılmaya çalışılmıştır.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Pusula nedir hangi amaçla kullanılır? Araştırınız. Edindiğiniz bilgileri özetleyip defterinize yazınız.
Pusula, başlıca ulaşımda ve arazi incelemesinde kullanılan, yön tespit etmeye yarayan cihazdır.
Pusula Çin Han Hanedanlığında M.S 1.yy da icat edilmiştir. İcat edilen ilk pusula öncelikle değerli maden arama, yeni inşa edilecek binalar için uygun yer bulma amacı ile kullanılmıştır. Daha sonra ise yön bulma amacı ile kullanılmıştır.
pusula M.S 11. yy da ise yön bulmak amacı ile kullanılmıştır.
Pusulanın Hangi Amaçlarla Kullanıldığı
Denizciler sefer anlarında
Tapu ve kadastro işi ile uğraşan harita teknisyen ve harita mühendisleri
Koşarak hedef bulma sporu yapan .
Dağcılar.
Madenciler.
Mimarlar.
Ormancılar.
İzciler.
Yelken yarışı yapanlar
Sivil havacılık yapanlar
Askerler
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Eskiden çocukların teknoloji olmadığı için genellikle sokakta vakit geçirdiklerini ve sosyal bir hayata sahip olduklarını biliyorum.
Top oyunları, misket oyunları ve sadece çocukların olduğu top gibi nesnelerin bulunmadığı birçok koşmalı ve eğlenmeli oyun oynamışlardır.
Teknolojinin ve imkanların çok gelişmesine rağmen eskiden bu oyunların büyük bir zevk verdiğini ve çocukların enerjisini atarak daha sağlıklı olduklarını büyüklerimi söylemektedir.
Soru : Aşağıda verilen görselleri inceleyerek günümüzde çocukların tercih ettiği oyun ve etkinliklerle ilgili fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 48-49-50-51 FERMAN Yayıncılık”
Cevap :
Günümüzde tablet, bilgisayar farklı Park ve eğlenceler bizi çok eğlendirmekte ve vazgeçilmezimiz haline gelmiştir.
Hem teknolojiden yararlanıyor hem de ailemiz ve istediklerimizle dengeli ve düzenli bir şekilde ilgilendiğimiz zaman herhangi bir sorun olacağını düşünmüyorum.
Soru : Geleneksel çocuk oyunlarımızdan yakan top, çuval yarışı, halat çekme, mendil kapmaca, tombik, elim sende, saklambaç, akşam ebesi, aşık, istop, tıp, kulaktan kulağa ve seksek oyunlarından hangilerinin kurallarını biliyorsunuz? Bu oyunların sizin oynadığınız oyunlarla ne gibi benzerlik ve farklılıkları vardır? Söyleyiniz.
Bu oyunlardan yakan top, mendil kapmaca, elim sende, saklambaç , kulaktan kulağa ve sek sek oyunlarının kurallarını biliyorum.
Boyları zaman zaman oynasak da genellikle evde oyuncaklarımızla veya tablet, bilgisayar gibi oyunlarla daha çok vakit geçiriyoruz.
Bu oyunlarla bizim oyunlarımız arasındaki benzerlikler eğlenmemiz, arkadaşlarımızla beraber vakit geçirmemiz ve bu oyunları sevmemizdir.
Farklılıklar ise bu oyunların eski insanlar tarafından daha çok oynanmaları, sosyalliği daha çok teşvik etmeleri ve tablet gibi imkanlar bulunmasa da çocukları eğlendirmesidir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru : Aile bireylerinizle yaptığınız görüşmelerden oluşturduğunuz metinleri okuyunuz. Arkadaşlarınız sizden farklı olarak hangi konulara değinmiştir? Bunları tespit ederek görüş alışverişinde bulununuz.
Cevap :
Aile bireylerinden babam ile görüştüm. Babam bu kadar araç olmadığı için eskiden daha kolay sokakta oynanıldığını ve daha çok aktif bir sosyal hayatın olduğunu söyledi. Okulla ilgili kendi yaşadıklarını da bana anlattı.
Arkadaşlarım benden farklı olarak aile bireylerinin bazı anılarına değinmiştir.
Soru : Aşağıdaki oyunları ve kuralları okuyunuz. Bu oyunları kendi oynadığınız oyunlarla değişim ve süreklilik açısından karşılaştırınız. Ders arasında arkadaşlarınızla birlikte okul bahçesinde bu oyunlardan istediklerinizi oynayınız.
1. Körebe : Oyuncular arasından bir ebe belirlenir ve ebenin gözleri bağlanır (Görsel 2.30). Oyun, adını ebenin gözlerinin bağlanmasından alır. Ebe, bu sırada kollarını öne doğru uzatarak dokunduğu oyuncunun başını, yüzünü ve üstünü elleriyle yoklar. Kim olduğunu anlayabilirse adını söyler. Eğer tanırsa dokunduğu oyuncu ebe olur. Tanıyamazsa, oyun aynı ebeyle sürer.
2. Telden arabalar yapma : Kolay şekil alabilen teller, araba şekli verilecek bir biçimde birbirlerine bağlanır. Tekerler özel olarak oluşturulur ve ana yapıya monte edilir. Böylece telden arabalar üretilmiş olur ve keyifle oynanır. Günümüzde çocukların oynadığı bu oyun değişmiştir. Çocuklar araba oyunlarını ekran karşısında oynayabilmektedir. Direksiyonla arabanın nereye gideceğine karar verirler. Hatta bu oyunların bir kısmında araba yarışı yapılmaktadır.
Cevap :
Bu oyunlar kendi oynadığımız oyunlardan teknolojik olarak gelişmemiş olsa da çok eğlenceli oyunlardır.
Teknolojinin çok eğlenceli ve zevkli yönleri olsa da beraberlik çok daha başkadır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Görsellerdeki çocuklar, hangi oyunları oynamakta ya da hangi etkinliklere katılmaktadır? Görsellerin altlarında verilen boşluklara yazınız. Bu oyun ve etkinlikleri günümüzde kendi oynadığınız oyun ve yaptığınız etkinliklerle karşılaştırınız. Benzer ve farklı yanlarını söyleyiniz.
Cevap :
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 48-49-50-51 Cevapları”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen tabloya kurallarını bildiğiniz iki geleneksel oyun adı da siz yazınız. Ardından tabloyu oyunların kurallarına göre doldurunuz.
Cevap :
Yakan top = en az 3 kişiyle oynanır. Yelekler aç ve gereçler bir toptur.
Çuval yarışı = en az iki kişiyle oynanır. Gerekli malzemeler bir çuvaldır
Mendil kapmaca = en az 3 kişi ile oynanır. Gerekli malzemeler mendildir
Sessek = en az iki kişi ile oynanır. Gerekli malzemeler bir taş ve yarı çizgi çizmek için tebeşir gibi bir maddedir.
Körebe = en az iki kişiyle oynanır. Gerekli malzemeler gözleri bağlamak için bir adet bez parçasıdır
Soru : Çinçan oyununun elektronik içeriğini inceleyiniz. Bu oyun ile ilgili fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Arkadaşlarınızla bu oyunu oynayınız.
Cevap :
Bu oyunun çok eğlenceli olduğunu düşünüyorum.
Bu oyunda düğüm atıldıktan sonra iki kişi ipin içine girer ve ipi bacakları ile gerebildiklere kadar gererler.
İp gerildikten sonra iki takımdan birer kişi ipten geçer ve ipe dokunmadan söylenen hareketleri yapar.
Söylenenleri yapabilen takım tam puan alır ve en çok puan alan kazanır.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Öğretmeninizden size ülkemizin kuruluş sürecini anlatan videolar önermesini isteyiniz. Videoları izlerken hissettiğiniz duygu ve düşüncelerinizi not alarak bir sonraki derste yanınızda getiriniz.
Cevap :
Ülkemizin kuruluş sürecindeki yaşanan zorluklar ve emekler beni çok duygulandırıyor.
Büyüklerimiz ülkemizi bugüne getirene kadar birçok mücadele çekmiş ve çok sıkıntılar görmüştür.
Canlarını ve mallarını ortaya koyarak ellerinden gelen her şeyi ülkemiz için yapmışlardır.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 48-49-50-51 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Tarihi eserler yapıldığı dönemin tarihine, kültürünü ve anılarını yansıtırlar.
Bütün eserler tarihi barındırdığı için ve tarihler günümüze ışık tutarak birçok şeyin anlamını taşıdığı için çok değerlidir.
Tarihi aydınlatabilmek ve günümüzü Bu şekilde anlayabilmek tarihe tamamen ışık tutmaya Bu da eserlerin incelenerek o zamanın yaşayışını, anlayışını ve imkanlarını anlamaya bağlıdır.
Bu imkanları bize sunan ise tarihi eserlerdir.
Bu yüzden tarihi bir cami, köprü veya da bir okul kültürümüzü yansıttığı için kültürümüzün bir ögesi sayılır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
Soru : Selin ve Ömer’in hazırladığı tarihî yerler listesini inceleyiniz. Ardından siz de onlar gibi yakın çevrenizde (yakın çevrenizde yoksa ilinizde) yer alan tarihî yerlerin listesini çıkararak defterinize yazınız.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Görüşme Tarihi: 17.01.2022
Görüşme Yeri: Jale’nin dedesinin evi
Jale: Dedeciğim, geçen gün bir konuşmamızda doğduğun günden beri bu evde yaşadığını söylemiştin. Sen doğduğunda burası nasıl bir yerdi? Nasıl bir yaşamınız vardı?
Dede: Ben bu evde doğmuşum. Küçükken burası bir köydü. Şimdiki gibi gelişmiş bir ilçe değildi. Köyde hayvancılık ve tarım yapılırdı. Ben sabahları ineklerin başına giderdim. Öğlen ise eve gelir, aşımı yerdim. Şimdiki gibi çeşit çeşit marketler o zaman tabii ki yoktu. Her şeyimizi kendimiz yapardık.
Bahçede yetiştirdiğimiz meyve ve sebzeleri, odun ateşinde pişirdiğimiz ekmeği yerdik. Köyde o zamanlar birkaç aile vardı. Şimdi ise “Nüfus on bini geçmiş.” diyorlar. Köyde okul yoktu. Şimdi ilçemizde bir Anadolu lisesi bile var. Okuma yazmayı askerdeyken öğrendim. Sevgili torunum, benim çocukluk dönemimde hava tertemizdi. Tamamen doğal ürünlerle beslenmekteydik. Çok iyi komşularımız vardı. Birbirimizle yardımlaşırdık. (…)
Soru : Jale ve dedesi arasındaki konuşma nasıl devam etmiş olabilir? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap :
Dede: şimdi ise eskisi gibi o samimiyeti ve içtenliği bulamıyorum. Bari siz bundan sonra gelecek nesiller olarak eski iştenliği ve samimiyeti toplumumuza yeniden kazandıran olur mu kızım?
Jale: Ben de bunun olmasını çok isterim dedeciğim dedi ve birbirine sarıldılar
Soru : Yakın çevrenizde yer alan farklı millî kültür ögelerine örnekler bularak bu örnekleri defterinize yazınız. Ardından yakın çevrenizdeki bir tarihî eseri görselleriyle birlikte tanıttığınız bir yerel tarih çalışması hazırlayınız. Çalışmanızı sınıfınızda sununuz.
Ankara İli, Güdül İlçesi, Kirmir Çayı kenarında bulunan bir tarihi güzelliktir. Bizanslılar döneminden kaldığı dşünülmektedir. Dağın içini oymakla yapılan bu mağaralarda, merdivenlerle yukarılara çıkılmaktadır. M.Ö. 8. yüzyılda Friglerin buraya hakim olduğu, Güdül’ün Romalılarca Hristiyanlığın yayılması döneminde kullandığı ve hac işareti simgelendiği görülmektedir.
Dara Antik Kenti – Mardin
Mardin’in 30 kilometre güneydoğusunda bulunan Oğuz Köyü’nde yer alır. Yukarı Mezopotamya’nın en önemli yerleşim yerlerindendir.
Doğu Roma İmparatorluğu’nun doğu sınırını Sasanilere karşı korumak için askeri amaçlı bir garnizon kenti olarak kurulmuştur.
Kaya içine oyulan yapılardan oluşur. Kent içinde kilise, saray, çarşı, zindan, tophane ve su bendi kalıntıları vardır. Geç Roma Dönemi’ne kadar dayanan mağara evlere rastlanmaktadır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
ÖRNEK SÖZLÜ VE YEREL TARİH GÖRÜŞME FORMU
Görüşme Konusu: Erzurum ilimizin tarihi – Medreselerin
sözlü ve yerel tarih çalışması ile incelenmesi.
Görüşme Yeri: Erzurum
Görüşme Tarihi: 22.12.2021 Görüşme Saati: 14.30
Görüşülecek Kişi Bilgileri: Ahmet Soylu-Emekli Tarih Öğretmeni, Erzurum’da ikamet ediyor – 72 yaşında.
Sorular:
1. Çifte Minareli Medrese hakkında neler biliyorsunuz?
Çifte Minareli Medrese, Erzurum ilinin temel sembollerinden biridir. 13. yüzyılda Selçuklular tarafından yaptırılmıştır. Medresenin diğer adı Hatuniye Medresesidir.
2. Çifte Minareli Medrese ile ilgili çocukluk ya da gençlik döneminizden bir anınız var mı?
Çocukluk ve gençlik dönemimizde içini merak ettiğimiz bir yerdi burası. Ancak yapının zemininde kaymalar olduğu için içeri girmemiz uygun görülmemiştir. Medresenin ne demek olduğunu bilmiyorduk. Öğretmenimize sorduk diye hatırlıyorum. O da medreselerin bir tür yüksekokul ya da üniversite olarak düşünülebileceğini söylemişti.
3. Çifte Minareli Medrese ziyarete açıldığında bunun Erzurum ekonomisine katkısı ne oldu?
Medresedeki restorasyonlar tamamlandıktan sonra ziyarete açılması turistlerin dikkatini çekti. Binlerce turistin ziyaret ettiği önemli bir yer burası. Turistler sadece medreseyi ziyaret etmiyor, çevredeki farklı dükkânlara girip arada alışveriş yapabiliyorlar ya da buradaki otellerde kalabiliyorlar. Bunlar, Erzurum’un ekonomisine katkı sağlıyor.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
Soru : Aşağıdaki fotoğrafları inceleyiniz. Çevrenizde fotoğraftakilere benzer hangi kültürel ögeler olduğunu söyleyiniz. Bu ögelerin özelliklerini ve kullanım amaçlarını anlatınız.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 FERMAN Yayıncılık”
Cevap :
Çevremde fotoğraftakilere benzer yün çorap ve nakış örnekleri var. Ayrıca gittiğim bazı kına törenlerinde bu bindallı kıyafetini görmekteyim.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
Soru : Aşağıda Atatürk’ün millî kültür ile ilgili bir sözü verilmiştir. Atatürk’ün bu sözüyle ilgili fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
“Milletimizin dehasının gelişmesi ve bu sayede lâyık olduğu uygarlık düzeyine ulaşması, hiç kuşkusuz ki, yüksek meslekler sahiplerini yetiştirmekle ve millî kültürümüzü yüceltmekle mümkündür.” Mustafa Kemal ATATÜRK
Cevap :
Ben de atamız Mustafa Kemal Atatürk gibi düşünüyorum.
Ülkemizi iyi seviyeleri çıkarmak için meslek sahibi olmalı ve mesleğimizi en iyi şekilde yapmaya çalışmalıyız.
Özümüzü kaybetmemek ve dış ülkelerin kolayca bizi parçalamasına izin vermemek için Milli kültürümüzü yaşatmalı birlik ve beraberlik içerisinde yaşamalıyız.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Aile bireylerinizin çocukluk dönemi hakkında onlarla bir görüşme yapınız. Görüşmeden elde ettiğiniz bilgileri yazarak sınıfınıza getiriniz. Yazılarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Babam ile çocukluk dönemi hakkında konuştum. Babam eskiden ailelerin nüfus bakımından daha kalabalık olduğunu, çoğu evde babanın annesinin ve babasının da yaşadığını söyledi.
Okul dışında genelde sokakta oyunlar oynadıklarını, havanın daha temiz olduğunu ve hazır gıdaların bu kadar çok yaygın olmadığından bahsetti.
Teknolojinin çok fazla gelişmediğini ve ellerinde bulunan kısıtlı imkanlarla çok daha farklı bir mutluluk yaşadıklarından bahsetti.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Aile ağacı kişinin kendisini dünyaya getiren kişilerin soyunun olduğu ve isimlerinin yazdığı soy ağacıdır.
Aile ağacı içerisine kardeşlerimiz, annemiz ve babamız , onların anne ve babaları ve büyük baba ve ninemizi yazarız.
Aile soy ağacımız bizden sonraki gelecek olan nesillerle devam edecektir.
Arkadaşlarınla ben hepimiz kendi aile hocamızı çizdik.
Aile ağacındaki benzerlik hepimizin anne, baba, onların anne babaları gibi büyüklerimizin olmasıdır.
Farklılık ise bütün arkadaşlarımın aile büyüklerinin isimlerinin farklı olması ve farklı kişiler olmasıdır.
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Ailenizde ya da yakın çevrenizde bu eşyalardan hangileri var? Eğer çevrenizde böyle eşyalar yoksa bu eşyalarla nerelerde karşılaşılabilir? Fikirlerinizi söyleyiniz.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 38-39-40-41 Cevapları”
Cevap :
Büyük annemin ve büyük ve babamın evinde bu eşyalardan dikiş makinesi, gaz lambası, işlemeli sandık, köstekli saat vardır.
Bu eşyalarla müze veya eski evlerde karşılaşılabilir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen görselleri inceleyerek çocukların hangi eşyaları kullandığını söyleyiniz. Sizin evinizde veya yakın çevrenizde bu eşyalardan hangilerinin olduğunu söyleyiniz.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38-39-40-41 Cevapları”
Cevap :
Aşağıdaki verilen görsellerde çocuklar oyun minderi, oyuncak, bilgisayar ve bisiklet kullanmaktadır. Bizim evimizde bilgisayar ve bisiklet olmasına rağmen kardeşim olmadığı için bebek oyuncakları yoktur.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
Soru : Sözlü, yazılı, görsel, işitsel kaynaklardan, nesnelerden ve eşyalardan yararlanarak ve aşağıda sizlerle paylaşılan ilkelere dikkat ederek bir aile tarihi çalışması yapınız. Çalışmanızı sınıfınızda sunarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Bu etkinliği kendinize göre yapmanız gerekmektedir.
Aile tarihi çalışması yapılırken dikkat edilmesi gereken ilkeler şöyledir:
• Aile tarihinizle ilgili görüşme yapacağınız aile büyüğünü belirleyiniz.
• Aile büyüğünüze sormak istediğiniz soruları belirleyiniz (Onlara doğum, evlenme tarihleri, meslekleri, kendi ve çocuklarının hayatlarındaki önemli olayları soru olarak sorabilirsiniz.).
• Sorularınıza verilen yanıtları farklı yöntemlerle kaydedeceksiniz. Buna ilişkin hazırlık yapınız. Örneğin bir ses / görüntü kayıt cihazı alabilirsiniz ya da görüşme anında yanıtları not edebilirsiniz.
• Edindiğiniz bilgileri raporlaştırınız.
Soru : Sözlü, yazılı, görsel, işitsel kaynaklardan, nesnelerden ve eşyalardan yararlanarak ve aşağıda sizlerle paylaşılan ilkelere dikkat ederek bir aile tarihi çalışması yapınız. Çalışmanızı sınıfınızda sunarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Ben bu çalışmayı anneannem ve dedem ile yaptım. Çalışmada albümlerinde bulunan resimlerden ve annemlerin düğün videoları gibi ellerinde bulunan resim ve videolardan yararlandım.
Kayıt esnasında anneanneme dedemin sesini kaydettim.
Anneannem 1960, dedim ise 1959 doğumludur.
1977 yılında yılında evlenmişler.
1979 yılında dayım dünyaya gelmiş. 1980 yılında teyzem ve 1990 yılında Annem dünyaya gelmiş.
Anneannem ev hanımı dedim ise marangozdur.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Yaşadığınız yerin geçmişi hakkında neler biliyorsunuz? Bildiklerinizle ilgili kısa metinler ve fotoğraflar oluşturarak sınıfınıza getiriniz. Yaşadığınız yerin geçmişiyle ilgili bildiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Benim yaşadığım yer İstanbul’dur. İstanbul’un geçmişi hakkında birçok mücadele ve efsane olduğu söylenir.
İstanbul tarih boyunca bütün milletlerin gözünü kamaştıran ve uğrunda çok kişinin öldüğü bir şehirdir.
İstanbul ile dünyanın en büyük, en önemli ve en güzel şehirlerinden bir tanesidir.
İstanbul Roma İmparatorluğu’nun başkentidir. 1453 yılında Fatih Sultan Mehmet’in komutanlığı’nda Osmanlı ordusu tarafından fethedilir.
İçerisinde birbirinden güzel eserler ve eşsiz manzaralar bulunan bu şehir yerli ve yabancı birçok turistin akınına uğramaksa ve herkesi güzelliği ile büyülemektedir.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 38-39-40-41 FERMAN Yayıncılık”
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 38-39-40-41 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 1. Ünite Değerlendirme CevaplarıSayfa 31, 32, 33, 34, 35, 36
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 1. Ünite Değerlendirme Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36 FERMAN Yayıncılık”
A. Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını, altlarında verilen boşluklara yazınız.
Cevap :
1.(Doğru ) Kimliğimiz, kişisel bilgilerimizi içeren resmî bir belgedir.
2.(Yanlış)Bireylerin ilgi ve yetenekleri aynıdır.
3.(Doğru ) Yaşadığımız olayları geçmişten günümüze doğru sıralıyorsak, kronolojik sıralama yapmış oluruz.
4.(Doğru ) Toplumdaki dezavantajlı bireylere bazı destekler sunularak toplum yaşamına katılmaları sağlanabilir.
5.(Yanlış)Arkadaşlarımızı, özelliklerini bizim istediğimiz şekilde değiştirme konusunda ikna etmeliyiz.
B. Aşağıda kutucuklar içerisinde verilen sözcüklerden uygun olanları cümlelerde boş bırakılan yerlere yazınız.
Cevap :
1. Kimlik bir devlete vatandaşlık bağı ile bağlı olan bireylerin sahip oldukları resmî belgedir.
2. Yaşamımızdaki önemli olayların başında doğum günümüz gelmektedir.
3. İlgi ve isteklerimiz doğrultusunda okulumuzda ve yakın çevremizde gerçekleştirilen eğitsel ve sosyal etkinliklere katılmalıyız.
C. Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1. Toplumdaki dezavantajlı bireylere yönelik proje önerileri yazınız.
Toplumdaki dezavantajlı bireylere yönelik iş önceliği ve iş açmada kolay kredi imkanı sağlanabilir.
Burs almada ve eğitim alanında öncelik tanınabilir.
Fiziksel engeli bulunan dezavantajlı kişiler için bu kişilerin eğitimini kolay bir şekilde tamamlayabilmesi ve iş alanına rahatlıkla girebilmesi için binaların tasarımı onlara uygun şekilde yapılmalıdır.
2. Bireyler arası farklılıklara saygı duymakla ilgili bir şiir, öykü ya da gazete haberi bularak yazınız.
Hepimizin güzelliği ve düşüncesi birbirinden farklı
Yine de ortak yaşarız hepimiz bu dünyayı
Farklı fikirler ve farklı hayatlarla yaşasak da
Hepimiz zamanın ve hayatın getirisi ile yoğrulsakta
Yaşarız sonuçta sevgi ve saygıyla
Düşünceler, diller, ırklar ve cinsiyetler
Bizi birbirimizden ayırır bu özellikler
Ayırırken bizi birleştirir ve bir yapar
İnsan olmamızdır o en büyük şey
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları
Ç. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru yanıtlarını işaretleyiniz.
1. Kimlik kartınızı incelediğinizde aşağıdaki bilgilerden hangisinin kartınızda olmadığını görürsünüz?
A) Adınız
B) Annenizin adı
C) Doğum tarihiniz D) Kardeş sayınız
2.I. 2018’de Adana’ya taşındık. II. 2012’de Sivas’ta doğdum. III. 2019’da piyano kursuna gitmeye başladım. IV. 2013’te konuşmayı öğrendim. Yukarıda Hatice arkadaşımızın yaşam öyküsündeki önemli olaylar verilmiştir.
Bu olayları kronolojik olarak sıraladığımızda hangi seçenek doğru olur?
A) I, II, III, IV B) II, IV, I, III
C) III, IV, I, II
D) II, I, IV, III
3. Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
A) Okul korosunda şarkı söylemek – Yetenek
B) Yıldızların oluşumunu öğrenmek – Yetenek
C) Hikâyeler anlatarak arkadaşlarını güldürmek – İhtiyaç
D) Bir tiyatroda başrolü oynamak – İhtiyaç
4. Kişisel ve fiziksel özelliklerimiz farklıdır. Kişisel özelliklerimiz bireyden bireye farklılaşan ve karakterimizi yansıtan özelliklerimizdir. Fiziksel özelliklerimiz ise dış görünümümüzle ilgilidir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi bir kişilik özelliğidir?
A) Uzun boylu olmak
B) Mavi gözlü olmak C) Açık sözlü olmak
D) Kıvırcık saçlı olmak
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
5. Trafikte aracıyla seyrederken acil bir durum gören Doktor Melahat Hanım, aracını durdurarak rahatsızlanmış vatandaşın yanına gelmiştir. Kalabalığın arasından geçtikten sonra hastaya ilk müdahaleyi yapmaya niyetlenmiştir. Bu esnada hastanın başında duran bir vatandaş “Durun, rahatsızlanan bir kimseye acil durum ekipleri gelene kadar müdahale edilmez. Durum kötüye gidebilir. Bizler doktor değiliz.” demiştir. Melahat Hanım ise kendisinin doktor olduğunu söyleyerek meslek tanıtım kartını göstermiştir.
Yukarıdaki durumda Melahat Hanım’ın meslek tanıtım kartı hangi işlevi görmüştür?
A) Kişisel ve mesleki açıdan kimliğine ilişkin tanıtıcı bilgi sunmuştur.
B) Acil durum ekiplerinden daha iyi bilgiye sahip olduğunu kanıtlamıştır.
O Kendisinin de hastanın yakınlarından biri olduğunu göstermiştir.
D) Çalıştığı kurumun tanıtımını ve reklamını yapmıştır.
6. Defne, Sosyal Bilgiler Dersi için “Benim Hikâyem” adlı bir ödev hazırlamıştır. Ödevini hayatındaki A önemli olaya ilişkin fotoğraflardan oluşturmuş ve bunları kronolojik olarak sıralamıştır. Ancak sınıfına giderken ödevini yere düşürmüş ve başlıkların sırası karışmıştır.
Defne’nin ödevinin kronolojik olarak doğru sıralaması aşağıdakilerden hangisi olmalıdır?
A) I-II-III-IV B) II-III-IV-I
C) III-II-I-IV
D) IV-III-II-I
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
7. Arkadaşları ile bir araya gelen Teoman, yaz tatilini nasıl geçirdiğini onlarla paylaşmaktadır. Bir süre sonra arkadaşları Teoman’a “Anlattıklarından dolayı aklımız karıştı, neyi ne zaman yaşadın anlayamadık.” demiştir.
Teoman anlatımında aşağıda verilenlerden hangisine dikkat etmemiş olabilir?
A) Gezdiği yerlerden ve deneyimlerinden bahsetmemiştir.
B) Arkadaşlarının bilmediği kelimeleri kullanmıştır.
C) Özellikle anlamasınlar diye arkadaşlarına şaka yapmıştır. D) Olayları kronolojik sıraya dikkat etmeden anlatmıştır.
8. Harun küçüklüğünden beri müzik dinlemeyi ve şarkı söylemeyi çok seviyordu. Ailesiyle bir gün İstanbul Devlet Senfoni Orkestrasını dinlemeye gittiler. Müzik başladığında ilgisini çeken tek şey keman oldu. Harun, konser bitiminde ailesine keman çalmak istediğini söyledi. Ertesi gün ailesi Harun’u bir keman kursuna kaydettirdi.
Harun’un ailesi Harun’un bu isteğini gerçekleştirerek aşağıdakilerden hangisini yapmıştır?
A) Harun’un ilgi, istek ve yeteneklerini fark etmişlerdir.
B) Harun’a farklı alanlarda kendisini geliştirmesini öğütlemişlerdir.
C) Harun’un kardeşi ve arkadaşlarına örnek olmasını istemişlerdir.
D) Harun’a müzik aleti çalmak yerine şarkı söylemesini önermişlerdir.
9. Defne, arkadaşı Sefa ile birlikte okulunda açılan resim kursuna gitmeye başlamıştır. Birkaç gün kursa gittikten sonra resim çizmenin aslında ilgi alanı olmadığını fark etmiş, Sefa’nın ise resim çizerken çok ilgili olduğunu görmüştür.
Defrte’nin resim yapmaya ilgi duymaması ama Sefa’nın ilgi duymasının sebebi nedir?
A) Sefa’nın sorumluluk sahibi olması B) Defne ile Sefa’nın bireysel farklıkları
C) Defne’nin resme yeteneğinin olmaması
D) Sefa’nın resim konusunda bilgi sahibi olması
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
10. Merve hafif görme yetersizliği olan ama aynı zamanda da çok güzel resim çizebilen bir öğrencidir. Sosyal Bilgiler öğretmeni Hakan Bey. Merve’nin durumunu daha iyi anlamaları için sınıftaki öğrencilerle bir etkinlik yapmak ister Etkinlik, farklılıklara saygıyla ilgili bir resim çizilmesini kapsamaktadır. Herkese kalın camlı gözlükler dağıtır ve herkesin bu şekilde resim yapmasını ister. Resimler bitince herkes bu işin ne kadar zor olduğunu anlar. Tüm öğrenciler, Merve’yi alkışlar ve onu tebrik eder.
Hakan öğretmen, bu etkinliği yaparak sınıftaki diğer öğrencilerin aşağıdakilerden hangisini öğrenmelerine katkı sağlamıştır?
A) Hoşgörülü davranmak
B) Sorumluluk sahibi olmak
C) Yardımsever olmak D) Empati kurmak
11. Farklı özelliklere sahip insanların birbirleri ile uyumlu bir şekilde yaşaması için nasıl davranmaları gerekmektedir?
A) Sorumluluk sahibi olmalıdırlar.
B) Birbirlerine güvenmelidirler.
C) Duygusal olmalıdırlar. D) Farklılıklara saygılı olmalıdırlar.
12. Aşağıda verilen durumlardan hangisinde toplumdaki dezavantajlı bireylerle yardımlaşma yoktur?
A) Ayşe’nin görme engelli arkadaşı Süha’ya okulda yardımcı olması. B) Fulya Hanım’ın müze görevlisinden müzedeki eserlerle ilgili bilgi alması.
C) Mehmet Bey’in 75 yaşındaki Hulusi amcanın faturalarını ödemesine yardımcı olması.
D) Niyazi Beyin ağır hasta olan komşusuna yemek götürmesi.
13. Ayşe sosyal bilgiler dersinde kimlik kanlarının kullanım alanlarıyla ilgili sunum yapmaya karar vermiş ve bir hafta boyunca ailesi ve yakın çevresinin kimlik kartlarını kullandığı alanları gözlemlemiştir.
Ayşe’nin sunumunda aşağıdaki durumlardan hangisi yer almaz?
A) Anne ve babam seçimde oy kullanırken kimlik kartlarını kullandı.
B) Ablam araba kiralarken kimlik kartını kullandı.
C) Kuzenim spor salonuna kayıt olurken kimlik kartını kullandı. D) Dayım market alışverişi yaparken kimlik kartını kullandı.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
D. Aşağıda verilen zihin haritasını uygun şekilde doldurarak bu ünitede öğrendiklerimizi gösterelim.
Cevap :
Bu kısımda yer alan bilgileri kendi hayatınıza göre sizin doldurmanız gerekmektedir.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
…Ben şair ve kompozisyon yazma konusunda yetenekli olduğumu düşünüyorum nokta ileride bir şair veya eserler bırakarak bir yazar olmayı hayal ediyorum.
… Ben matematik konusunda yetenekli olduğumu düşünüyorum. İleride bu becerimi geliştirerek seçeceğim mesleği ona göre seçmeyi planlıyorum.
… Ben duygusal olarak ve insanlarla konuşmak açısından yetenekli olduğumu düşünüyorum. İleride bir psikolog olmayı düşünüyorum.
… Ben futbol konusunda yetenekli olduğumu düşünüyorum. Bu yönümü geliştirerek ileride bir futbolcu olabilirim.
Soru : Sınıf panosundaki afişleri inceleyiniz. Arkadaşlarınızın ilgi ve yeteneklerinin neler olduğunu, bu ilgi ve yeteneklerinden hareketle nelere ihtiyaç duyabileceklerini söyleyiniz.
Hepimizin farklı ilgi alanları ve yetenekleri vardır.
Bu farklı ilgi alanları ve yetenekler sayesinde bütün meslek dallarına girecek kişiler olur.
Böylece hayatımızın her alanı bir bütün içerisinde devam eder.
Herkesin ilgi alanı yetenekleri aynı şeyi olsaydı hayat devam edemezdi. Herkes doktor, mimar, veya herhangi bir mesleği seçecek olsaydı diğer alanlara olan ihtiyacımız eksik kalır ve hayat yaşanılmaz olurdu.
Afişlere baktığım zaman arkadaşlarımın hepsini ilgi ve yeteneklerinin neredeyse farklı olduğunu görmekteyim.
Bazen ilgi duyduğumuz şeyler konusunda yeteneklerimiz olmayabilir veya yetenekli olduğumuz konularda ilgimiz çok olmayabilir.
Bunun için yapmamız gereken ilgi alanlarımızı ve yeteneklerimizi doğru tespit ederek onları geliştirmek ve bu konuda çalışmaktır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen görseli inceleyiniz. Okulunuzda düzenlenen bayram törenlerinde hangi görevleri üstlendiğinizi söyleyiniz. Bu görevlerde hangi yeteneklerinizi nasıl kullandığınızı açıklayınız.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 20-21-22-23 FERMAN Yayıncılık”
Cevap :
Okulumuzda düzenlenen Bayram törenlerinde yazdığım şiir ve yazıları okurum.
Bu görevlerde şiir ve kompozisyon yazma yeteneğimi kullanıyorum.
Soru : Okulunuzda hangi etkinliklerin gerçekleştirilmesini istersiniz? Arkadaşlarınızla tartışınız. Belirlediğiniz etkinlikleri öğretmenlerinize ya da okul yönetimine bildiriniz.
Okulumda en çok özellikle komedi üzerine tiyatrolar olmasını ve bu etkinliklerin yapılmasını isterdim.
Böylelikle hem gülerek öğrenir hem de arkadaşlarımız ve sevdiklerimizle beraber hoşça vakit geçirebiliriz.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları
Soru : Görselleri inceleyiniz. Ardından defterinize aşağıdaki gibi bir tablo çizip tabloyu uygun şekilde doldurunuz.
Cevap :
Bu kısmı kendinize göre doldurmanız gerekmektedir.
Soru : Aşağıda verilen özelliklerden sizinle ilgili olanların yanına (✔) işareti koyunuz. Ardından arkadaşlarınızın hangi özelliklere (✔) işareti koyduğuna bakınız. Böylelikle arkadaşlarınızla aranızdaki ortak ve farklı ilgi alanlarını belirleyebilirsiniz.
Cevap : Bu kısmı kendinize göre doldurmanız gerekmektedir.
1. Çizgi film izlemeyi seviyorum. (….)
2. Futbol oynamayı biliyorum. (….)
3. Müzik dinlemekten hoşlanıyorum. (….)
4. Satranç oynamayı biliyorum. (….)
5. Bilgisayar oyunları oynuyorum. (….)
6. Boş zamanlarımda gezerim. (….)
7. Macera filmlerini seviyorum. (….)
8. Voleybol oynamayı seviyorum. (….)
9. Robotik yapboz yapmayı seviyorum. (….)
10. Boş zamanlarımda kitap okurum. (….)
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Empati kurmak nedir? Empati nasıl kurulur? Araştırınız. Ulaştığınız sonuçlarla ilgili resim yaparak sınıfa getiriniz. Resminizi sınıf panosuna asınız.
Diğer bir ismi ile eş duyum ve duygudaşlık bir başka kişinin içinde bulunmuş olduğu durum veya davranışlardaki duygularını anlamaya çalışmak ve içselleştirmek demektir.
Empati kurabilmek için bir insanın kendisine karşıdaki kişinin yerine koyarak onun bakış açısıyla bakması, karşıdakinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlayıp hissetmesi, o kişiyi anladığını ona ifade etmesiyle olur.
Empati yeteneğinin gelişmiş olduğu bir toplumda insanlar daha az hata yapar ve toplum daha güzel bir konuma gelir
Karşımızdaki insanla empati yapmak ilişkilerimizi düzene sokacak bu insanları anlamamıza yardımcı olacaktır.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 20-21-22-23 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Bireyler Arası Farklılıklar Metin Etkinlik CevaplarıSayfa 24, 25, 26, 27
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Bireyler Arası Farklılıklar Metin Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 24-25-26-27
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 24-25-26-27 FERMAN Yayıncılık”
Soru : Farklı yaşlarda ve farklı özelliklere sahip kardeşi olan bireylerin aralarındaki iletişimi güçlendirmeye yönelik neler önerirsiniz? Düşüncelerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
İster kardeşimiz ister bir başkası olsun bütün insanlar birbirinden farklıdır Birgül farklı duygular ve farklı ilgi alanlarına sahiptirler.
Özellikle kişinin yaşları ve özellikleri farklıysa ilgi alanları da değişebilir ve iletişim kurarak bağlarımızı kuvvetlendirmemiz bu yüzden biraz zor olabilir.
Çünkü insan ortak zevk duymuş olduğu bir insana daha çabuk yakında kurar.
Farklı yaşlarda ve farklı özelliklere sahip kardeşi olan bireylerin aralarındaki iletişimi güçlendirmeye yönelik yapabilecekleri şey ortak ilgi alanları vurarak bularak ortak hareket etmeleri ve ortak zevklerini keşfederek bunu beraber yapmaya çalışmalarıdır.
Soru : Aşağıda Emre ve Cenk’in kendilerini tanıttıkları konuşmalar verilmiştir. Emre ve Cenk’in ilgi ve yeteneklerinin neler olduğunu söyleyiniz.
Ben Emre. Konuşkan bir insanım, duygularımı belli ederim. Arkadaşlarım sakin bir insan olduğumu söyler. Resim yapmayı ve müzik dinlemeyi çok severim. Arkadaşlarım resme yeteneğim olduğunu söyler.
Ben Cenk. Kardeşim Emre kadar konuşkan değilimdir. Dinlemeyi tercih ederim. Bazı durumlarda bir anda öfkelenebilirim ama sinirim çabuk geçer. Spor yapmaktan hoşlanırım. Hemen Hemen tüm boş vaktimi spor yaparak geçiririm.
Cevap :
Emre’nin ilgi duyduğu alanlar konuşmak ve resim çizmektir. Yeteneği ise resimdir.
Cenk’in yetenekleri dinlemek ve spor yapmaktır.
İlgi alanı ise spordur.
Soru : Dünya’daki bütün insanların özellikleri aynı olsaydı ne olurdu? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Bence dünyadaki bütün insanların özellikleri aynı olsaydı hayat yaşanılmaz olurdu.
Hepimiz bizimle ortak özelliklere sahip olan insanlarla beraber olmaktan keyif alır ve onları severiz. Ancak herkesin aynı olması demek hayatın geri kalan bütün alanlarında başarıların, icatların ve hayatımızı kolaylaştıracak alanların olmaması demektir.
Bizler insan olarak hastalandığımızda doktora, bir davamız olduğu zaman avukata, hayatımızı devam ettirebilmek için gıdaları satan, pişiren kişilere, güvenliğimizi sağlamak için polisleri gibi bütün mesleklere ihtiyaç duyarız.
İnsanların özellikleri farklı olduğu için farklı özellikteki meslekleri tercih ederler. Herkesin özelliği aynı olsaydı tek bir alana yönelirlerdi.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları
Soru : Sınıf panonuza astığınız resimlerde kimler hangi durumlarda nasıl empati yapıyor? Resimleri karşılaştırınız. Günlük yaşamda empati yapmanızı gerektiren diğer örnek durumları paylaşınız.
Sınıf fonumuzu astığımız resimler dışında fiziksel ve zihinsel engelli olan kişiler ve bunlara bakım yapan kişilere karşı empati yapmalıyız.
Aslında hem patiği hayatımızda karşılaştığımız veya duyduğumuz ilişkimiz olan herkese yapmalıyız. Çünkü empati ile karşıdaki insanın duygularını ve o anda neden böyle bir karar verdiğini anlamaya çalışır böylelikle olayları daha kolay çözümleyebiliriz.
Özellikle bu empati becerisi bütün bireylerde gelişmiş olursa toplum çok daha yaşanır bir hale gelir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları
Soru : Dezavantajlı bireylere yönelik çevrenizde hangi çalışmalar yapılıyor? Söyleyiniz. Sizce bu çalışmalar, kendimizi o bireylerin yerine koyduğumuzu yani empati yaptığımızı gösteriyor mu? Bu çalışmalar yeterli midir? Başka ne tür çalışmalara ihtiyaç vardır? Tartışınız.
Ne zaman taşlı bireylere yönelik çevremizde onlara özel alanların yapılması, oturma ve park etme gibi alanların ayrılması, hastane, alışveriş merkezi gibi yerlerde kolay hareket etmelerini sağlayacak alanlar yapılmaktadır.
Bence bu çalışmalar, kendimizi o bireylerin yerine koyduğumuzu yani empati yaptığımızı gösterir.
Ancak bu çalışmalar yeterli değildir. Çünkü bu insanlar diğer insanlar kadar rahat bir şekilde hareket edeceği imkanı her zaman ve her yerde bulamıyorlar.
Bunun için yapılan çalışmalar arttırılmalı ve yenilenmelidir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen şiiri ve metni okuyup soruları yanıtlayınız.
FARKLIYIZ
Ceren sevgi dolu, Emre güzel sözlü,
Fatih sarı saçlı, Arda siyah gözlü,
Berat uzun boylu, Civan tombul yüzlü,
Pelin’in hayal gücü geniş, Gökçe ise güçlü,
Küçük Ömer duygu dolu, biraz da sulu gözlü,
Şimdi size söyleyeyim, sözün özü:
Hepimiz farklıyız, hepimiz arkadaşız. Tolgahan AYANTAŞ
• Şiirin sizde uyandırdığı duygu ve düşünceleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Şiir ben de arkadaşlık, birlik ve beraberlik duygu ve düşüncelerini uyandırdı.
• Şiirde bireyler arası hangi farklı özelliklere değinilmektedir? Açıklayınız.
Cevap :
Şiirde bireyler arası fiziksel ve duygusal farklılıklardaki özelliklere değinilmektedir.
• Şiirde değinilenler dışında bireyler arası farklılıklara sizler de örnekler veriniz.
Cevap :
Şehirde denilenler dışında bireyler arası farklılıklara insanların yetenekleri, başarıları örnek olarak verilebilir.
DOĞRU İLETİŞİM
Günlük yaşamımızda karşılaştığımız iletişim problemlerinin önemli bir bölümü empati yapmadığımız için gerçekleşmektedir. Bizden farklı özelliklere sahip insanları daha iyi anlayabilmemiz, farklılıkları zenginlik olarak görmemizle yakından ilişkilidir. Doğru iletişimin önemli unsurları, bizden farklı kişisel özelliklere sahip diğer bireyleri anlamaya çalışmamız ve onları saygıyla dinlememizdir. Farklılıklarımızı bir zenginlik olarak görmeliyiz. Toplumumuzun huzurunu ve barışını sürdürmek konusunda istekli olmalıyız.
Tolgahan AYANTAŞ
• İnsanlar birbirinin farklı özelliklerini tanıyıp kabul etmezse doğru iletişim kurabilir mi? Neden? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap :
İnsanlar birbirinin farklı özelliklerini tanıyıp kabul etmezse doğru iletişim kuramazlar.
Çünkü karşımızdaki insana farklı gördüğümüz gibi biz de ondan farklıyızdır ve bu farklılıklar toplumu kuvvetlendirir.
• Doğru iletişim kurmak için metinde değinilenler dışında başka hangi özelliklere sahip olunmalıdır? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap :
Doğru iletişim kurmak için metinde değinlenler dışında samimiyet, insana karşı sevgi ile yaklaşmak özelliklerine sahip olunmalıdır.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Toplumumuzda yaşayan insanlar arasında saygı olmasaydı ne gibi sorunlarla karşılaşabilirdik? Dosya kâğıdına bununla ilgili bir metin yazınız. Yazdığınız metni sınıf panosuna asınız.
İnsanlar arasında sevginin önemi gibi saygı da büyük bir yere sahiptir.
Herkesi sevmek zorunda değildir ancak sevsek de sevmesek de insanlara saygı duymak çok önemlidir.
Çünkü bizim herkese ve her şeyi sevemediğimiz gibi insanların da hepsini bizi sevmesi beklenemez. Ancak saygı herkese ve her şeye lazımdır.
Toplumumuzda yaşayan insanlar arasına saygı olmasaydı insanlar diğer insanların haklarına riayet edilmez ve onlara kaba davranan dışarıda bulunarak onları küçük düşürürdü.
Bu da bütün yerlerde büyük bir kaos meydana getirirdi.
Çünkü saygısızlık saygısızlığı getirir ve karşılıklı saygısızlık büyük olayları doğurur.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 24-25-26-27 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
“Saygı duyuyorum.” Cümlesini kullandığımız durumlar başkalarının farklı fikirleri, farklı ilgi alanları ve zevklerini ifade ettikleri ve gösterdikleri durumlardır.
İnsanlar bizim hiç beğenmediğimiz bir yemeği beğenebilir, hiç ilgimiz olmayan bir alana ilgi duyarak hayatlarını O çizgide yürütebilirler.
Bizden çok farklı düşünebilir ve çok farklı ilgi alanlarına sahip olabilirler.
Zevklerini ve fikirlerini yadırgamak yerine onların bize bizim de onlara saygı duymamız gerekmektedir.
Çünkü nasıl o insanlar bize göre farklıysa biz de onlara göre farklıyız ve kendimize saygı duyulmasını istediğimiz gibi onlara da saygı duymalıyız.
Soru : Sınıf panosundaki metinleri inceleyiniz. Metinlerde hangi durumlar örneklendirilmiştir? Saygının olmadığı bir ortamda sevgi ve güven gelişebilir mi? Söyleyiniz.
Metinlerde farklı kültür , farklı fikir, alan ve zevklere sahip olan kişiler örneklendirilmiştir.
Dünyanın birçok yerinde hatta aynı ülkede ve aynı şehirde bile farklı kültürlere, farklı ilgi alanlarına ve zevklere sahip olan insanlar vardır.
Bir evin içerisinde yaşayan ve aynı anne babadan doğan çocuklar bile aynı yaşamın içerisinde olmalarına rağmen farklı ilgi alanlarına, zevklere ve fikirlere sahiptirler.
Saygının olmadığı bir ortamda sevgi ve güven gelişeceğini düşünmüyorum.
Çünkü bir insan ne kadar sevildiğini bilirse bilsin saygı olmadıkça o kişiye güvenemez ve ilişkisini devam ettiremez.
Soru : Aşağıda verilen genel ağ haberini okuyunuz. Konya Büyükşehir Belediyesi sizce neden böyle bir çalışma yapmıştır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Konya Büyükşehir Belediyesi ve İl Millî Eğitim Müdürlüğü iş birliğiyle, “Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi” kapsamında, 29 okulda kurulan geçici eğitim merkezlerindeki öğrencilere, üç bin adet kitap seti hediye edildi.
Konya’nın Karatay ve Meram ilçelerinde, Genç Komek Yaz Okulu eğitimlerinin verildiği 29 okulda kurulan geçici eğitim merkezlerinde eğitim gören savaş mağduru Suriyeli çocukların, Türkçe dil seviyelerini geliştirmeleri amacıyla 3 bin adet kitap dağıtıldı.
Genel ağ / Erişim Tarihi: 11.12.2021 (Özetlenmiştir.)
Cevap :
Konya Büyükşehir Belediyesi savaş mağduru olan çocukların topluma kazandırılması ve dil bilgilerini geliştirerek hayata kazandırılmaları ve kendilerini değerli hissetmeleri amacıyla böyle bir çalışma yapmış olabilir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen metni okuyarak farklılıklara saygı duymanın önemini düşününüz. Ardından konuyla ilgili sloganlar hazırlayarak sınıf panosuna asınız.
İNSANLAR VE BİTKİLER
Çocukluğumdan beri bitkilerin yaşam mücadelesi her zaman dikkatimi çekmiştir. Bitkilerin toprağa sıkı sıkı bağlı olması, bana insan yaşamı hakkında ipuçları verir. Onları; işitmeyen, görmeyen, duymayan, hissetmeyen varlıklar sanmayın sakın! İnsanlar da tıpkı bitkiler gibi hayatları boyunca zorluklarla karşılaşırlar.
Bitkiler birbirleriyle yarışmaya bayılırlar. Daha fazla güneş ışığı ve su için mücadele ederler. Ben bu yüzden bitkileri bazı yönlerden insanlara benzetiyorum. İnsanlar da birbirleriyle yarış hâlindeler. Güzel şeyler konusunda yarışmak, iyi bir davranış olabilir.
Böyle rekabetler tatlıdır. İyilik yapmada yarışmak, bilime katkı sağlamada yarışmak gibi. İnsanlar maalesef birbirlerine yeterince saygı duymuyorlar ve farklı alanlarda yarışmayı tercih ediyorlar. İnsanlar birbirleriyle böyle yarışırken hayatın güzelliklerini kaçırıyorlar.
Birbirlerine küsüyorlar. Hatta bazen birbirlerine haksızlık yapıyorlar. Örneğin kendilerinden farklı olan insanları yok sayıyorlar. Yardıma muhtaç olan insanlara el uzatmıyorlar. Farklılıkları nedeniyle dışlanan insanların yaşamı zorlaşmaktadır. Saygı, toplumda yaşayan insanları birbirine bağlayan en temel değerlerden biridir. Farklılıkları nedeniyle yok sayılan insanlara el uzatmanız yeterlidir. Çünkü böyle yaparak gerçekten insan olmuş sayılırsınız ve hayatın tadına varırsınız. Sevin ve sayın.
Tolgahan AYANTAŞ
Cevap :
Güzellikler için yarışmanın ödülü en güzel olur
Güzel şeylere rağbet etki kazanımın güzellik olsun
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
Leopar Lily
Leopar Lily’nin benekleri tanıdığı diğer leoparların aksine siyah değil pembeydi (Görsel 1.31). Eğer diğer leoparlar onu bu hâli ile kabul etmiş olsalardı durumu bu kadar korkunç olmayacaktı. Diğer leoparlar onu önemsemedi ve ona güldü. Lily, bu durum karşısında bazen korktu ve kendini üzgün hissetti. Bazen de kızdı. Bu yüzden her zaman yalnız kalmayı tercih etti.
Bir gün dört yavru leopar, kendilerine benzemediğini öne sürerek onu uzaklaştırdı. Lily saatlerce koştu, evinden uzaklaştı, sonra ağladı. Sonunda dinlenmek için ormanda uyumaya başladı. Uyandığında karşısında parlak yeşil benekleri olan bir leopar duruyordu. Adının Lenny olduğunu söyleyen leopar o kadar kendinden emin ve mutluluk içinde ışık saçarak konuşuyordu ki Lily kendini güvende hissetti ve ona hikâyesini anlattı.
Bir süre sonra leopar Lucy ve Lovra geldi. Lucy mavi, Lovra mor beneklere sahipti. Onlar Lily’i görür görmez onu sevdiler. Hep birlikte zaman geçirip oyunlar oynadılar. Lily, farklılığının normal ve özel bir durum olduğunu düşündü. Lily sonunda evine döndüğünde annesi, babası ve iki erkek kardeşi ona doğru koştular. Lily onlara sıcak bir şekilde gülümsedi.
John McConnel (Con Mekkonel) – Diane Tillman (Diyan Tilman) Yaşayan Değerler Eğitimi Etkinlikleri (Özetlenmiştir.)
1. Diğer leoparlar neden Lily’e saygısızca davranıyorlarmış?
Cevap :
Diğer leoparlar benekleri pembe olduğu için Lily’ e saygısızca davranıyorlarmış.
2. Diğer leoparlar Lily’e kötü davrandıklarında Lily neler hissetmiş?
Cevap :
Diğer leoparlar Lily’ e kötü davrandıklarında Lily bazen korkmuş bazen üzgün hissetmiş bazen de kızmıştır.
3. Buna benzer şeyleri siz yaşasanız neler hissedersiniz?
Cevap :
Buna benzer şeyleri ben yaşasaydım ben de üzülür, korkar ve üzgün hissederdim.
4. İnsanlar birbirlerine saygılarını nasıl gösterir? Fikirlerinizi söyleyiniz.
İnsanların birbirine saygı duyması gerekmektedir. Diğer insanlar farklı olduğu gibi biz de onlardan farklıyız. Birbirimize saygı duymak kadar duyduğumuz bu saygıyı göstermemiz de gerekmektedir.
Duyduğumuz saygıyı insanlara ölçülü, seviyeli ve kibar davranarak gösterebiliriz.
Duyduğumuz bu saygıyı yargılı ve yargılayıcı davranmadan empati yaparak gösterebiliriz.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Aile üyelerinizi gösteren aile ağacınızı aile büyüklerinizden yardım alarak hazırlayınız.
Cevap :
Bu etkinliği kendi aile yapınıza göre ailenizden yardım alarak yapmanız gerekmektedir.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 28-29-30 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.