Yaşadığımız olaylar bizlere farklı duygular hissettirebilir. Bu yüzden yaşadığımız önemli bir olayı anlatırken heyecanlanabilir çok farklı duyguları aynı anda yaşayabiliriz.
Korktuğumuz, üzüldüğümüz veya söylemekte zorlandığımız şeyleri anlatırken de heyecanlanabiliriz.
Yaşamımızda bizi ilgilendiren ve sevdiklerimizi ilgilendiren olaylar bizler için önemlidir.
Dolaylı da olsa bizi ilgilendirebilecek devletimiz, okulumuzla ilgili meseleler de bizleri ilgilendirir ve bize korku, mutluluk gibi birçok Duygu hissettirebilir.
Bu yüzden yaşamış olduğumuz olaylar bizim duygularımız duygularımızı şekillendiren şeydir.
Soru : Aşağıda Elif arkadaşımızın kendi yaşam öyküsünü anlattığı bir bölüm vardır. Okuyunuz, ardından kendi yaşamınızla ilgili yaptığınız araştırmadaki ulaştığınız bilgilerle Elif’in yaşam öyküsü arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyleyiniz.
Cevap :
Elif’in yaşam öyküsü ile arasındaki farkı farklı bir şehirde doğmam , 1 yaşından sonra konuşmaya başlamam, ilk baba dememdir.
Benzerliklerimiz 1 yaşında yürümemiz ve en sevdiğimiz oyuncağı hiç yanımızdan ayırmamamızdır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
Soru : Elif arkadaşımızın yaşam öyküsünde hangi önemli olaylar var? Yaşam öykümüzü anlatırken neden özelikle böyle önemli olaylara değiniriz? Fikrinizi söyleyiniz.
Cevap :
Elif arkadaşımızın yaşam öyküsünde doğduğu yer, zaman, konuştuğu ilk sözcükler, ilk yürümeye başladığı zaman, yaşadığı ve unutulmayan komik anıları ilk tatile gidişi ilkokula gidişi Doğan kardeşleri ve şu anda ne yaptığı var.
Yaşam öykümüzü anlatırken aklımıza kazınan ve bizi duygusal olarak çok etkileyip unutamadığımız önemli olaylara değiniriz.
Çünkü diğer olaylar klasik günlük rutin içerisinde bize normal gelir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
Soru : Yaşamınızdaki diğer önemli günler nelerdir? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Bence yaşamımızdaki diğer önemli günler Bizim veya sevdiklerimizin nişanı bir güldüğünü, kutlamaları, kardeşlerinin olması, çocuklarının olması, ölümleri gibi olaylardır.
Ayrıca devletimizi ilgilendiren ve dolayısıyla bizi de ilgilendiren 15 temmuz’daki darbe girişimi gibi olaylar da hayatımızda önemli bir yere sahiptir.
Milli ve dini bayramlarımız ve bu zamanlarda neler yaşadığımız da hayatımızdaki önemli alanlara girmektedir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen alana yaşamınızdaki en önemli beş olayı ve bu olaylar hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi örnekteki gibi kronolojik olarak sıralayınız.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19 FERMAN Yayıncılık”
Cevap :
Yıl : 2021
Yaşadığım Önemli Olaylar :Kardeşim doğdu
Bu Olay Hakkındaki Duygu ve Düşüncelerim : Çok sevindim
Yıl : 2121
Yaşadığım Önemli Olaylar : Babaannemin vefatı
Bu Olay Hakkındaki Duygu ve Düşüncelerim : çok üzüldüm
Yıl : 2022
Yaşadığım Önemli Olaylar : Babamın tayinin çıkması ve farklı bir şehire gitmemiz
Bu Olay Hakkındaki Duygu ve Düşüncelerim : sevdiklerimden ayrıldığım için çok üzüldüm ancak farklı kişiler tanıyacağım için de heyecanlıyım
Yıl : 2023
Yaşadığım Önemli Olaylar : dördüncü sınıfa girmem
Bu Olay Hakkındaki Duygu ve Düşüncelerim : çok heyecanlı ve ne olacağı konusunda meraklıyım
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : İlgi duyduğunuz konularla ilgili (sanatsal, sportif vb.) bir afiş hazırlayarak sınıfa getiriniz. Hazırladığınız afişi sınıf panosunda sergileyiniz.
Cevap :
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 16-17-18-19 Cevapları”
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 16-17-18-19 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Sınıfımıza yeni gelen bir öğrenci ile tanışmak için onunla yakınını kurmaya çalışırım.
Yanına giderek ona selam verir ve kendimi tanıtarak benimle tanışıp isteyip istemediğini sorarım.
Ona zorlandığı ve utandığı konularda yardım edebileceğimi söylerim.
Bir şeye ihtiyacı var ise ona bu ihtiyacı konusunda yardım ederek sıkıntılarını çözmesine yardımcı olmaya çalışırım.
Onu arkadaşlarımla tanıştırarak sınıfa alışması için yardımcı olurum.
Kendim ile ilgili isim ,soy isim nerede oturduğum gibi bilgileri paylaşarak arkadaş olmaya çalışırım.
Böylelikle oda kendini yabancı hissetmez ve kolaylıkla bizlere alışabilir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı örneğini inceleyiniz (Görsel 1.3, 1,4). Kimlik
kartınız yanınızda olmadığında ne gibi sorunlarla karşılaşabileceğinizi söyleyiniz.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 12-13-14-15 FERMAN Yayıncılık”
Kimlik kartı kimlik tespiti ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılır.
Bunu aynı zamanda nüfus cüzdanı denilmektedir
Kimlik kartı, vatandaşa ait nüfus ve fotoğraf bilgilerinin kartın üzerindeki bölüme güvenli bir şekilde kaydedilmesine imkan verir ve bu bilgilerin yetkisiz kişiler tarafından erişilmesini ve değiştirilmesini olanaksız hale getiren karta denir.
Hepimiz kimlik kartımızı yanımızı taşımalıyız.
Kimlik kartımız Bu ülkenin vatandaşı olduğumuzu ve birçok bilgimizi içeren bir belgedir.
Kaybolmak, kaza yapmak, hastaneye veya polise gitmek gibi hoş olmayan durumlarda bizim kim olduğumuzu tespit etmek için kimliğimize başvurulur.
Kimliğimiz yanımızda olmadığı zaman hastanede muayene olma veya resmi kurumların hiçbirinden hizmet alamayız.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları
Soru : Siz bir kimlik belgesi hazırlayacak olsanız belgenin üzerine sahibi ile ilgili hangi bilgileri yazma gereği duyardınız? Niçin? Söyleyiniz.
Ben bir kimlik belgesi hazırlayacak olsaydım şimdi kimlik belgesi gibi hazırlardım.
Kronik hastalıkları ve alerjisi olan gıdalar gibi bazı bilgileri de ekleyebilirdim.
Böylece acil durumlarda daha kolay bir müdahale yapılabilir.
Aslında adres ve acil durumlarda ulaşılabilecek bir telefon numarası da eklenebilir ancak bunlar sık sık değişebilen şeyler olduğu için ve insanlar tarafından hemen değiştirilemeyebileceği için yazmak çok da sağlıklı olmayabilir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları
Araç kullanabilen insanlara verilen belge ise sürücü belgesidir (Görsel 1.7). Bu belgede ad, soyad, belge sınıfı gibi bilgiler bulunur. Araç kullanan herkes, bu belgeyi yanında taşımalıdır.
Meslek tanıtım kartları ise kişinin mesleğini belirten ve onları tanıtan belgelerdir. İş yerlerine girişlerde ve gerekirse iş yerlerinden çıkışlarda bu belge kullanılır.
Soru : Yukarıda tanıtılan belgelerde yer alan ortak özellikler nelerdir?
Cevap :
Yukarıda tanıtılan belgelerde yer alan ortak özellikler kişinin yapabileceği şeyleri belgelemeleridir.
Diğer bir ortak özellik ise sürücü belgesinin araç kullanırken, meslek tanıtım kartlarının ise işe giriş ve çıkışlarda belirli bir zaman kullanılmasıdır.
Soru : Resmî kimlik belgenizi kullandığınız durumları aşağıda verilen alana uygun biçimde yazınız.
İlkokul 4. Sınıf Sosyal BilgilerFERMAN Yayıncılık Ders KitabıSayfa ve Metin Etkinlik Cevapları
Değerli ziyaretçilerimiz ; ilkokul eğitim öğretim yılınızda “4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Cevapları FERMAN Yayıncılık” konusu sizlerin ödevlerinizi kontrol etmeniz amacıyla Sosyal Bilgiler Öğretmenimiz tarafından ders kitabı hazırlanmıştır.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Cevapları FERMAN Yayıncılık”
İlkokul “4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları” konusunda cevaplara ulaşabilmek amacıyla aşağıda yer alan mavi renkli sosyal bilgiler ders kitabı metin etkinlik isimlerine veya sosyal bilgiler ders kitabı sayfa sayılarına tıklayarak kolay bir şekilde ödevlerinizi kontrol edebilirsiniz.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Cevapları FERMAN Yayıncılık” konusu hakkında aklınıza takılan kısımları en aşağıda yer alan yorumlar kısmına sorarak Sosyal Bilgiler Öğretmenimizden en güvenilir ve en hızlı sosyal bilgiler ders kitabı hakkında cevaplara ulaşabilirsiniz.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36. Sayfa cevapları aşağıda yer almaktadır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma KitabıMillî Mücadele’miz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Millî Mücadele’miz Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50
1. Aşağıda bazı illerimizdeki Millî Mücadele kahramanları ile ilgili bilgiler verilmiştir. Bu bilgilere göre hangi Millî Mücadele kahramanımızdan söz edildiğini noktalı yelere yazınız.
Cevap:
1919’da İzmir’e ayak basan Yunan askerlerine karşı ilk kurşunu atmıştır. = Hasan Tahsin
Millî Mücadele Dönemi’ndeki kadın kahramanlarımızdan biridir. İnebolu’dan Kastamonu’ya kağnıyla cephane taşımıştır. = Şerife Bacı
19 Mayıs 1919 yılında Samsun’a çıkarak Millî Mücadele’yi başlatmış ve Türk milletine liderlik yapmıştır. = Mustafa Kemal Atatürk
Fransız askerlerinin Maraş’ı işgal etmesiyle bölgede büyük kahramanlıklar göstermiştir. = Sütçü İmam
Antep’i Fransız askerleri işgal ettiğinde, bölgede Kuvâ-yı Millîye komutanı olarak görev yapmıştır. = Şahin Bey
Millî Mücadele’de Doğu Cephesi komutanı olarak büyük kahramanlıklar göstermiştir. = Kazım Karabekir
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 41 Cevapları
2. Aşağıda Millî Mücadele Dönemi’ndeki bazı önemli olaylar, numara verilerek kronolojik olarak sıralanmıştır. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Cevap:
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50 MEB Yayınları”
• Yukarıdaki olayları ve tarihlerini kronolojik olarak sıralamak istiyorum. Boş kalan noktalı yerleri doldurmam için bana yardım eder misiniz?
Cevap:
Mondros Ateşkes Anlaşması
Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkışı
Büyük Millet Meclisinin açılışı
Sakarya Meydan Muharebesi
Başkomutanlık Meydan Muharebesi
Mudanya Ateşkes Antlaşması
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 42 Cevapları
3. Gökçe ile Ahmet, Millî Mücadele konusunda öğrendiklerini birbirlerine anlatıyorlar. Buna göre yan sayfadaki cümlelerden doğru olanlara “D”, yanlış olanlara “Y” yazınız. Yanlış ifadelerin altına doğrusunu yazınız.
Cevap:
(Doğru)GÖKÇE: Ahmet, öğrendiklerimiz benim çok ilgimi çekti. Osmanlı Devleti 1914 yılında 1. Dünya Savaşı’na girmiş. Ancak istediği sonucu alamamış. Bu sebepten 1918 yılında Mondros Ateşkes Antlaşması’nı imzalamış ve savaştan çekilmiş.
(Doğru)AHMET: Mondros Ateşkes Antlaşması savaşın bitmesi ile imzalanan bir belgeymiş Ayrıca bu antlaşma ile Osmanlı Devleti toprakları yabancı ülkeler tarafından işgal edilmiş.
(Doğru)GÖKÇE: Evet ne yazık ki! İşgal edilmiş yani yabancı ülkeler topraklarımızı ele geçirmiş. Bütün bunlardan sonra da Mustafa Kemal, 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıkarak Millî Mücadele’yi başlatmış.,
(Doğru)AHMET: Mustafa Kemal Samsun’a çıktıktan sonra da Havza Genelgesi’ni yayımlamış. Türk milletini, yabancı devletlerin topraklarımızı ele geçirmesini kınamaya çağırmış.
(Doğru)GÖKÇE: Bu durumun yanlış ve kötü olduğunu söylemeye çağırmış değil mi? Ardından Amasya Genelgesi’yle Millî Mücadele’nin neden ve nasıl yapılacağı, amacının ne olduğu belirtilmiş.
(Doğru)AHMET: Sonra Erzurum ve Sivas Kongresi düzenlenmiş. Böylece Türk milletinin Millî Mücadele’ye olan inancı artmış.
(Doğru)GÖKÇE: TBMM’nin açılmasıyla Millî Mücadele, tam bir halk hareketi hâlini almış. Kurtuluş Savaşı halkın temsilcilerinden oluşan bir meclis ile yürütülmüş.
(Doğru)AHMET: Düşmanın İzmir’e ayak basmasıyla ilk kurşunu Hasan Tahsin sıkmış. Türk milletinin Millî Mücadele’ye olan inancını ortaya koymuş. Antep’te Şahin Bey, Urfa’da Ali Saip Bey ve Maraş’ta Sütçü İmam halkı düşmana karşı örgütlemiş.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 43 Cevapları
(Yanlış ) Osmanlı Devleti, Mudanya Ateşkes Antlaşmasınla 1. Dünya Savaşı’ndan çekilmiştir.
(Doğru)Mustafa Kemal, 19 Mayıs 1919 tarihinde Samsun’a çıkmıştır.
(Yanlış ) Mustafa Kemal, Millî Mücadele yolunda halkın desteğini almamıştır.
(Doğru)Amasya Genelgesi’nden sonra Erzurum ve Sivas Kongreleri düzenlenmiştir.
(Doğru)Kurtuluş Savaşı Büyük Millet Meclisi tarafından yürütülmüştür.
(Doğru)Hasan Tahsin, Ali Saip Bey ve Sütçü İmam Millî Mücadele kahramanlarındandır.
4. Aşağıda boş bırakılan yerlere Millî Mücadele ile ilgili cepheleri ve Millî Mücadele’de yer alan kahramanlarımızın adlarını yazınız.
Cevap:
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50 Cevapları”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 44 Cevapları
5. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun ifadeler kullanarak tamamlayınız.
Cevap:
Türk Milleti Mustafa Kemal liderliğinde kurtuluş mücadelesini kazanmıştır.
İşgal güçlerine direnmek için halkın kurduğu silahlı direniş güçlerine Kuvâ-yı Millîye denir.
Mustafa Kemal Paşa, Sakarya Meydan Savaşı’nda Yunan ordusunu ağır bir yenilgiye uğratarak gazi ve mareşal rütbesi almıştır.
Millî Mücadele’de Şerife Bacı ve Nene Hatun gibi kadın kahramanlarımız da vardır.
Kazım Karabekir Paşa Doğu Cephesi’nde kısa sürede Ermenilerin geri çekilmesini sağlamıştır.
1. Dünya Savaşı sonrası imzalanan Mondros Ateşkes Antlaşması ile Anadolu işgal edilmiştir.
19 Mayıs 1919 tarihinde Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkmasıyla Millî Mücadele başlamıştır.
Başkomutanlık Meydan Savaşı ve ile Büyük Taarruz Anadolu düşmanlardan temizlenmiştir.
İsmet Paşa komutasındaki ordumuz Batı Cephesi’nde Yunan ordusuna ağır bir yenilgi yaşatmıştır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 45 Cevapları
6. Aşağıdaki metni okuyunuz. Metne göre 5N, 1K sorularını cevaplayınız.
İSTİKLAL YOLU
Millî Mücadele, Türk milletinin kaderinin değiştiği bir dönemdir. Mustafa Kemal, askerlerin savunma için kullanacakları mühimmatların Ankara’ya ulaşmasını sağlamak için güvenli bir yol arıyordu. O sırada Anadolu’nun dışarıya açılabileceği en güvenli yer, Kastamonu’ya bağlı İnebolu Limanı’ydı. Mühimmatlar, bu limana gelecek ve Kastamonu üzerinden Ankara’ya gönderilecekti. Millî Mücadele’nin başarısı, bu limandan gelecek cephane ve malzemelere bağlıydı. Bu durumda İnebolu-Ankara arasındaki eski zamanlardan kalma kervan yolu hayati bir önem taşıyordu.
Genciyle, yaşlısıyla erkekler cephede savaşırken kadınların ve çocukların mühimmatı taşıması gerekiyordu. Bu kadın kahramanlardan biri olan Şerife Bacı, mühimmatları öküz arabası ile cepheye götürmek için canını ortaya koydu. 1921 yılının başlarında İnebolu’dan aldığı cephaneleri Kastamonu’ya götürmek için kundaktaki bebeğiyle yola çıktı. Kağnı ile ilerlerken yoğun kar yağışı ve tipiden dolayı yolunu kaybetti. Yine de mücadeleyi bırakmadı. Kağnı ile Kastamonu Kışlası’nın yakınına kadar cephaneyi getirdi ve o sırada donarak şehit oldu.
Cepheye silah ve erzak taşımakta kullanılan, İnebolu’dan başlayıp Küre, Seydiler, Kastamonu, Ilgaz, Çankırı, Çubuk ve Kalecik’ten Ankara’ya kadar uzanan bu tarihî yol 2018 yılında “İstiklal Yolu Tarihî Millî Parkı’’ olarak belirlenmiştir.
• Şerife Bacı kağnı ile ne taşıyormuş?
Cevap: Mühimmat
• Millî Mücadele döneminde kimler görev almış?
Cevap: Genciyle, yaşlısıyla erkekler cephede savaşırken kadınların ve çocuklar görev almış.
• Mühimmatlar ne zaman cepheye taşınıyormuş?
Cevap: 1921 yılının başlarında
• Cephane, nasıl ve hangi şartlar altında cepheye ulaştırılıyormuş?
Cevap: Yoğun kar yağışı ve tipiden dolayı zor şartlar altında.
• Silah ve erzakların nereden nereye taşınması gerekiyormuş?
Cevap: Ankara’dan Kastamonu’ya bağlı İnebolu Limanı’na.
• Şerife Bacı neden böyle bir görev üstlenmiştir?
Cevap: İçindeki vatan sevdası ve aşkından dolayı.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 46 Cevapları
MİLLÎ MÜCADELE DEFTERİ AÇILDI
Benim adım Halit, 4. sınıf öğrencisiyim. Bir de ikizim var, adı Metin. Gün içinde biz okulda oluruz, annemiz ve babamız da işe gider. O yüzden akşam olup da sofraya oturduğumuz zamanlar çok kıymetlidir. Günümüzün nasıl geçtiğini konuşuruz. Yaşadığımız ilginç olayları anlatırız. O gün okulda, Millî Mücadele ve kahramanlarını öğrenmiştik. İkizim Metin:
– Bugünkü dersi çok iyi dinledim. Çünkü çok ilgimi çekti. Şartlar zor olmasına rağmen Kurtuluş Savaşı’nı nasıl kazanabilmişiz, dedi. Bunun üzerine annem sofradan kalktı. Elinde bir defterle döndüğünde meraklı bakışlarla karşılaştı.
– Çocuklar, ben lisedeyken tıpkı sizin gibi Kurtuluş Savaşı yıllarını konuşmayı ve araştırmayı çok severdim. Atatürk ve Millî Mücadele ile ilgili topladığım haber ve fotoğraflardan bir defter hazırlamıştım. Birlikte inceleyelim mi, ne dersiniz? Annem sözünü bitiremeden Metin defteri almış, merakla sayfaları çevirmeye ve okumaya başlamıştı:
“Atatürk, 1919 yılının 19 Mayıs günü Samsun’a çıkarken arkasında güçlü bir ordu, elinde yeterli cephane yoktu. Hırçın Karadeniz’de ağır ağır ilerleyen Bandırma Vapuru’na binerken yalnızca büyük Türk milletine güveniyor ve inanıyordu. Yolun sonunda mücadele olacaktı. Mücadelenin sonunda ise bağımsızlık güneşinin doğacağından hiç şüphesi yoktu.“
Özenli bir el yazısıyla yazılmış bu satırlar, hepimizi özellikle de Metin’i heyecanlandırmıştı. Annem gülümseyerek sözlerine devam etti.
– Görüyorsunuz çocuklar, Atatürk Türk milletine çok güveniyordu. Bu güven boşuna değildi. Türk milleti kadını, erkeği, genci, yaşlısı hatta çocuk yaşta evlatlarıyla büyük bir mücadele verdi. Annem sözlerini bitirince defteri elime almış, okumaya ben devam etmiştim.
”Erkeklerimiz, düşmana karşı göğüs gererek hazır bulundular. Kadınlarımız ise karda kışta, yağmurda çamurda; zaman zaman kucağındaki yavrusuyla cephenin savaş gereçlerini taşıdılar. Erkekler savaşırken kadınlar tarlayı ekti, çift sürdü, ormandan odun getirdi, ürünleri pazara götürdü, aile ocaklarının dumanını tüttürdü.”
Bu sözler üzerine Metin, derste öğrendiğimiz kadın kahramanları anlattı. Babam söze başladı.
– Düşman askerlerimizi dağıtmış, silahlarımızı almıştı. Yıllarca savaşmaktan çok fakir düşmüştük. Ama esir olamazdık. Türk milleti birlik olmuştu. Elinde ne varsa onunla mücadele verdi. Elinden bir şey gelmeyen yaşlılar bile askerlere çorap, atkı ördü. Ekmek yaptı. Kendisi yemedi cepheye gönderdi. Düşman askerlerinin ise yemeği, kıyafeti, silahı her şeyi vardı. Babam biraz duraksadı, derin bir nefes alarak:
– Bizde ise iman ve inanç vardı, dedi gururla. Bir şeyi yapacağınıza inanırsanız çocuklar, sizi kimse yenemez! Dünya karşınızda olsa bile… Babam sözlerini bitirdiğinde bir süre sessizlik oldu. Duyduklarımızdan ve fotoğraflardan çok etkilenmiştik. Metin de ben de Millî Mücadele konusunu daha fazla okumaya ve araştırmaya karar verdik. Annem genç yaşlarda hevesle hazırladığı bu çalışmanın yıllar sonra işe yaramasından çok memnun görünüyordu.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 47 Cevapları
7. Yandaki metne göre soruları cevaplayınız.
• Halit ve Metin, Sosyal Bilgiler dersinde hangi konuyu öğrenmişlerdir?
Cevap: Millî Mücadele konusunu
• Millî Mücadele sırasında Mustafa Kemal Atatürk en çok kime güveniyormuş?
Cevap: Türk milletine çok güveniyormuş.
• Millî Mücadele sırasında kadınlar hangi görevleri üstlenmişler?
Cevap: Kadınlarımız ise karda kışta, yağmurda çamurda; zaman zaman kucağındaki yavrusuyla cephenin savaş gereçlerini taşımışlar.
• Millî Mücadele kahramanlarının hayat hikâyelerini dinlediğinizde neler hissediyorsunuz?
Cevap: Hem gurur, hem saygı duyuyorum. Yüreğim heyecanlanıyor. Kanım kaynıyor. Çünkü onlar olmasaydı biz de olamazdık.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 48 Cevapları
8. Aşağıdaki bulmacayı uygun ifadelerle doldurunuz.
Cevap: Bulmaca cevapları aşağıda yer almaktadır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soldan Sağa
3. Urfa’nın işgalinden sonra şehrin ileri gelenleri ile bir millî teşkilat kurarak Fransızların Urfa’dan atılmasında önemli rol oynamıştır. = Ali Saip Bey
4. Maraş savunmasına katılıp şehrin kurtuluşuna önemli katkılarda bulunmuştur. = Sütçü İmam
5. İlk meclis hükümetinde millî savunma bakanlığı görevini yürütmüş ve TBMM tarafından mareşalliğe yükseltilmiştir. = Fevzi Çakmak
8. Kurtuluş Savaşı’nda Doğu Cephesi komutanıdır. = Kazım KARABEKİR
9. Ege’deki Yunan işgaline karşı Aydın’da ilk Kuvâ-yı Millîye teşkilatını kurarak silahlı mücadeleyi başlatmıştır. = Yörük Ali Efe
11. İzmir’in işgalini önlemek için eşi Halil Efe ile birlikte Batı Cephesi’nde düşmana karşı durmuştur. = Gördesli Makbule
12. Adana’yı işgal eden Fransız kuvvetlerine karşı savaşmış. Atılganca hareket ettiği için Tayyar unvanı kazanmıştır. = Rahmiye Hanım
Yukarıdan Aşağıya
1. İzmir’e 15 Mayıs 1919’da asker çıkaran Yunanlılara ilk kurşunu sıkmıştır. = Hasan Tahsin
6. Kilis-Antep kara yoluna savunma hattı kurarak Fransızların Antep’teki kuvvetlerine destek göndermelerini engellemiştir. = Şahin Bey
7. Millî Mücadele’yi başlatan önderimizdir. = Mustafa Kemal
10. Millî Mücadele Dönemi’nde Batı Cephesi komutanlığına getirilmiştir. = İsmet İnönü
Bir sonraki derse hazırlık
Soru : Bulunduğunuz çevreden ya da yakın çevrenizden Millî Mücadele’ye katılmış kimselerin olup olmadığını aile büyüklerinize sorunuz. Varsa bu kişiler ile ilgili dinlediğiniz bilgileri bir sonraki derste biyografi olarak defterinize yazınız.
Fevzi Çakmak = Mustafa Fevzi çakmak 2 Ocak 1876 tarihinde İstanbul’da dünyaya gelmiştir. Fevzi çakmak Mustafa Kemal Atatürk’ten sonra 2 ve son mareşal olarak kabul edilmekle beraber İlk milli savunma bakanı ve Türk silahlı kuvvetlerinin cumhuriyet dönemindeki ilk genelkurmay başkanı olarak bilinmektedir.
YörükAli = Yörük Ali Efe 1895 tarihinde Sultanhisar’da dünyaya gelmiş olan Bursa kökenli bir efedir.
Türk Kurtuluş savaşı döneminde 16 Haziran 1916 tarihinde Malgaç baskını ile düşmanı ilk darbeyi vurmak suretiyle Aydın yöresine düşman kuvvetlerinin ilerlemesine dur demiştir.
Kara Fatma = Milli mücadele kahramanlarından bir tanesi olan Kara Fatma 1888 tarihinde Erzurum’da dünyaya gelmiş olan aslen Malatyalı olan Yusuf Ağa’nın kızı olarak bilinmektedir.
Kara Fatma’nın asıl adı Fatma Seher Erdem olarak bilinmektedir.
Milli mücadele döneminde düşmanlara karşı kahramanca mücadele etmiş önemli kadın kahramanlarımızdan bir tanesi olarak ifade edilebilir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 50 Cevapları
Aile tarihimizi öğrenmek için hangi kaynaklardan yararlanabiliriz?
Cevap:
Fotoğraflar.
Mektuplar.
Diplomalar.
Kimlikler.
Koleksiyonlar.
Belgeler.
Millî kültürümüzü yansıtan ögelere örnek veriniz.
Cevap:
Gelenekler.
Görenekler.
Örf ve adetler.
Kılık kıyafetler.
Türküler.
Dil.
Yemek kültürü
Bayram adetler
Geleneksel çocuk oyunlarına örnekler veriniz.
Cevap:
Körebe.
Arapsaçı
Çelik çomak
Kukalı saklambaç
Bülbül kafeste
Çatlak patlak
Birdir bir
İstop
Millî Mücadele’nin kazanılmasında önemli rol oynayan kahramanlarımıza örnekler veriniz.
Oyunun Oynanışı: Karşılıklı iki kişi toplarla ortada yer alan kişileri topla vurmaya çalışır. Top değip yere düştüğünde ortadaki kişiler yanar. Eğer topu tutarsalar ek bir can alırlar. Ortada yer alan kişiler yanıncaya kadar oyun devam eder.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 36 Cevapları
ANNEANNEMİN OYUNLARI
Yoğun kar yağışı nedeniyle Bursa’da okullar bir gün tatil edilmişti. Bu haber, doyasıya oyun oynamak için fırsat değil miydi? Ertesi sabah erkenden uyanıp kardeşim Ela’dan önce bilgisayarın başına geçtim. Tam oyunun en heyecanlı bölümüne gelmiştim ki “pat” diye bilgisayar kapanmasın mı? Bu, kesinlikle Ela’nın işiydi. Hemen kalkıp yanına gittim. Ancak Ela, yatağında mışıl mışıl uyuyordu.
Demek ki elektrikler kesilmişti. O sırada anneannemin sesi yankılandı. ”Çocuklar, haydi sofraya! Şöyle ağız tadıyla bir kahvaltı edelim.” Bu arada Ela da uyanmış, ondan önce bilgisayarın başına oturduğumu öğrenmişti. Ben önde, kardeşim arkada sofraya geldik. Yüzümüzden düşen bin parçaydı. Anneannem ise perdeleri açmış, keyifle manzarayı seyrediyordu. Bilgisayar oyunu için üzülmemize hiç anlam veremiyordu. “Çocuklar, baksanıza dışarıda lapa lapa kar yağıyor. Benim bile bu yaşta içim içime sığmıyor. Ah! Ben şimdi çocuk olacaktım ki…” diyerek uzaklara daldı. Sonra yüzüne tatlı bir tebessüm yerleşti ve tekrar anlatmaya başladı: “Ben çocukken oyunlarımızı çoğunlukla sokakta, bahçede veya tarlada oynardık. Neler neler yoktu ki… Saklambaç, beştaş, yakan top, çelik çomak, seksek, körebe, bezirgânbaşı… Gülerdik, koşardık, terlerdik, oyun oynarken ne acıkır ne de susardık.”
Anneannem heyecanlı heyecanlı anlatıyor, kar ağır ağır yağıyordu. Asık suratlarımız düzelmiş, karnımız da bir güzel doymuştu. “Anneanne, haydi senin çocukluğunu canlandıralım. Sen önce bize oyunları öğret sonra birlikte oynayalım. Ne dersin?” diye sorduğumda çocuk gibi sevindi. “Harika bir fikir, Eymenciğim! Bakın kar dindi, hava da yumuşadı. Haydi, sıkı sıkı
giyinelim. Sizi çocukluğumda bu oyunları oynadığımız yere götüreceğim. Kozahan’ın bahçesine
bezirgânbaşı oynamaya gidiyoruz.” Neşe içinde giyinip çıktık. Kozahan’a doğru yürürken bilgisayar oyununu unutmuştuk bile…
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 37 Cevapları
2. Yandaki metne göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
• Ela ve Eymen’in anneannesinin çocukluğundan günümüze kadar çocuk oyunlarında nasıl bir değişim olmuştur?
Cevap:
Geçmiş dönemlerde teknoloji bu kadar gelişmediği için oyunlar toplu şekilde arkadaşlarla oynanmaktaydı. Şimdi ise çocukların ellerinde telefon ve tabletler vardır.
• Sizce bu değişimin nedenleri nelerdir?
Cevap: Bu değişim teknolojinin gelişmesi ve ilerlemesinden kaynaklanmaktadır.
• Siz anneannenizin yaşına geldiğinizde, o dönemin çocukları sizce ne tür oyunlar oynayacaklardır?
Cevap: Bence sanal gerçeklikte oyunlar oynayacaklardır.
• Sizce teknoloji, oyunların değişiminde nasıl etkili olmuştur?
Cevap: Sanal olarak ilerlemiş, artık çocuklar evlerinde oyun oynamaya başlamışlardır.
• Oyunlar her dönemde değişse de insanlar neden oyun oynamak ister?
Cevap: Eğlenmek ve mutlu olarak zaman geçirmek istedikleri için oyun oynamak isterler.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 38 Cevapları
3. Aşağıdaki çocukların tanıttığı geleneksel çocuk oyunlarının isimlerini altlarına yazınız.
Cevap:
Ebe, topu havaya atarken gruptaki bir arkadaşının adını söyler = istop
Ebe seçilen kişi, gözlerini kapatarak sayı sayarken diğer oyuncular saklanır. = körebe
İki farklı grup seçilir. Gurubun biri ortaya geçer. Diğer oyuncular ortadaki oyuncuları top ile vurmaya çalışır. = yakan top
Oyun tahtası üzerinde altışar adet olmak üzere karşılıklı 2 küçük kuyu bulunur. Her oyuncunun taşlarını toplayacağı birer büyük hazine kutusu vardır. 48 taş ile oynanır. = mangala
Bir adet uzun, bir adet kısa çubukla oynanır. Büyük çubukla yerdeki küçük çubuğa vurulur . = çelik çomak
En az iki kişi ile ve beş küçük taşla oynanır. = beştaş
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 39 Cevapları
4. Aşağıda geleneksel oyunlarımızdan bazılarının adları verilmiştir. Bu oyunların adlarını bulmacadan bularak boyayınız. Sorulara cevap veriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları”
• Bulmacada yer alan oyunlardan hangilerini biliyorsunuz?
Cevap:
Cirit, istop, yakan top, yağ satarım
• Bu oyunlar arasında severek oynadıklarınızı yazınız.
Cevap:
İstop, yakan top, yağ satarım
• Sıra arkadaşınızla birlikte siz de bir oyun yazınız. Oyunun nasıl oynanacağını ve kurallarını belirleyiniz. Sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Oyunun Adı: Körebe
Oyuncu Sayısı: 2 ve daha fazla
Oyunun Oynanışı: 1 ebe olur ve gözleri mendille kapanır. Ardından diğer kişiler arada sesler çıkarak ebeye ses verir. Ebe bir kişiyi yakaladığında ebe değişir ve oyun devam eder.
Şerife ve Salih‘in torunları kimlerdir? = Derya, Cenk, Murat, Ege
Derya’nın annesi, Zeynep’in neyi olur? = Teyzesi olur.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 29 Cevapları
2. Sözlü tarih çalışmasının aşamalarını ve görüşme sırasında kullanabileceğiniz araç, gereçleri yazınız.
Cevap:
Sözlü Tarih Çalışmasının Aşamaları
Görüşme yapılacak kişi belirlenir.
Görüşme yeri ve zamanı belirlenir.
Sorular belirlenir.
Görüşme sırasında kullanılacak araç gereçler hazırlanır.
Görüşme yapılır.
Görüşme kayıtları düzenlenerek yazılı hâle getirilir.
Görüşme Sırasında Kullanılan Araç, Gereçler
Kayıt cihazı,
Fotoğraf makinası,
Teyp,
Kalem,
Kağıt,
Defter,
Cep telefonu
Ses kayıt cihazı
3. Merhaba arkadaşlar. Öyle mutluyum ki! Neden biliyor musunuz? Anneannem bana çok beğendiğim çeyiz sandığını hediye etti. İçine eski fotoğraflar, eski mektuplar ve bazı eşyalar koymuş. Benim için hepsi çok değerli. Aşağıdaki ögeleri doğru sandık ile eşleştirerek gruplara ayırmama yardım eder misiniz?
Cevap:
Yazılı Kaynaklar: eski mektuplar, eski tapu, eski kimlikler, eski diplomalar
Görsel kaynaklar: eski kimlikler, dokuma kilim, heybe
Eşyalar: bakır ibrik, toprak testi, heybe
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 30 Cevapları
4. Arkadaşlar, geçmişte ve günümüzde kullanılan iletişim araçları ile ilgili sözlü tarih çalışması yapmak istiyorum. Görüşmemi dedemle yapmayı planlıyorum. Benim yerimde siz olsaydınız hangi soruları sorardınız? Yazınız.
Cevap:
Eski dönemdeki iletişim araçları nelerdir?
Eski dönemde ulaşım araçları nelerdir?
İletişim süresi ne kadardı?
Eğitim nasıl görülüyordu?
5. Aşağıdaki ifadelerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek ilerlediğinizde kaçıncı çıkışa ulaşırsınız?
Cevap:
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 28-29-30-31-32-33-34 MEB Yayınları”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 31 Cevapları
Benim adım Nermin. 25 Ocak 2010’da Gaziantep’in Şahinbey ilçesinde doğdum. Ailemizin kökeni Erzurum’un Pasinler ilçesine dayanıyor. Dedem ile babaannem 1978 yılında evlenmişler. O yıl babaannem 20, dedem 24 yaşındaymış. Geçimlerini tarım ve hayvancılık yaparak sağlıyorlarmış. Dedem tarla ve bağ bahçe işleriyle ilgilenirken babaannem de hayvanlarla ilgilenirmiş.
Babaannemler evlendikten iki yıl sonra babam doğmuş. Babam üç yaşındayken de Aysel halam dünyaya gelmiş. Babam lise çağlarına geldiğinde Ankara’ya taşınmışlar. Dedem orada bir mobilya imalathanesinde işe başlamış. Babam Ankara Lisesine, Aysel halam da Cumhuriyet Ortaokuluna başlamış. Babam liseyi bitirince Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesini kazanmış. Üniversiteyi bitirdikten sonra 2007 yılında annem ile evlenmişler. Tayinleri Gaziantep’in Şahinbey ilçesine çıkmış. Evlendikten üç yıl sonra da ben doğmuşum.
6. Yukarıdaki metni okuyunuz. Metne göre 5N, 1K soruları hazırlayınız. Sorularınızı sıra arkadaşınızla değiştirip cevaplayınız.
Cevap:
Ne?: 10 yaşındaki Nermin’in doğumu
Nerede?: Gaziantep’in Şahinbey ilçesinde
Ne zaman?:25 Ocak 2010’da
Nasıl?: Evlendikten üç yıl sonra da ben doğmuşum.
Niçin?: Tayinleri Gaziantep’in Şahinbey ilçesine çıkmış. Böylece de Nermin Antep’te doğmuş.
Kim?: Nermin, Dedesi, Nenesi, Annesi ve Babası
Bir sonraki derse hazırlık
Soru : Bir sonraki etkinlik için geçmişten ailenize kalan bir eşya hakkında bilgi toplayınız. Fotoğrafı varsa getiriniz.
Cevap:
Bu etkinliği kendi aile arşivinden yaparak sınıfa fotoğraflar getiriniz.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 32 Cevapları
7. Aşağıda boş bırakılan alana ailenize geçmişten kalan bir eşyanın fotoğrafını yapıştırınız. Fotoğrafı yoksa resmini çiziniz. Görsel ile ilgili soruları cevaplayınız.
Cevap:
Bu kısmı aile fotoğrafına göre en beğendiğinizi yapıştırınız.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 33 Cevapları
8. Aşağıda verilen unsurlardan millî kültürümüzü yansıtanları işaretleyiniz. Her satırda işaretlediğiniz harfleri, renkli dairelere sırasıyla yazarak şifreyi çözünüz.
Cevap:
Şifre: KÜLTÜRÜMÜZ
9. Aşağıdaki boşluklara çevrenizdeki kültür ögeleri ile ilgili aklınıza gelen kavramları yazınız.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma KitabıFarklılıkların Farkındayım Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 22, 23, 24, 25, 26
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Farklılıkların Farkındayım Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 22-23-24-25-26
1. Görsele göre aşağıdaki ifadelerden hangileri Şule’nin özelliklerindendir? İşaretleyiniz.
Cevap:
() Kısa saçlı
() Zayıf Kahverengi saçlı
(X) Neşeli
(X) Uzun saçlı Yeşil gözlü
(X) Mavi kıyafetli
() Kızgın Endişeli
(X) Sporcu
(X) Güler yüzlü
(X) Uzun boylu
2. Aşağıdaki cümlelerde boş yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Toplumu oluşturan insanların her birine birey denir.
Toplumdaki bireyler, bireysel farklılıklara saygı duymalıdırlar.
Her bireyi birbirinden eşsiz ve özel kılan bireysel farklılıklar vardır.
Kendimizi karşımızdaki kişinin yerine koyarak duygu ve düşüncelerimizi ifade etmeye empati denir.
Bireylerin beslenme barınma ve giyinme gibi temel ihtiyaçları vardır.
Bireyin duyguları, düşünceleri ve bunlara uygun davranış biçimleri, o bireyin kişilik özelliklerini ortaya koyar.
Meslek seçimi yapılırken ilgi, ihtiyaç ve gibi unsurlara sosyal etkinliklere dikkat edilmelidir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 23 Cevapları
Benim adım Sema, 9 yaşındayım. Kızıl saçlı, yeşil gözlü, kumralım. Yaşıtlarıma göre daha uzun boylu ve daha zayıfım. Kitap okumayı, resim yapmayı, şarkı söylemeyi çok seviyorum. İnsanlarla iletişim kurmadan önce çevremi çok iyi gözlemliyorum. Ön planda olmayı sevmediğim için arkadaşlarım sessiz ve sakin olduğumu söylüyorlar.
Benim adım Mesut, 9 yaşındayım. Kahverengi saçlı, kahverengi gözlüyüm. Uzun boylu ve esmerim. Sağlıklı besleniyorum ve bol bol spor yapıyorum. En çok basketbol oynamayı seviyorum. Ayrıca resim yapmak, kitap okumak, şarkı söylemek ve dans etmekten çok hoşlanıyorum. Arkadaşlarım şakalarıma çok gülüyor, beni çok komik buluyorlar.
3. Aşağıdaki soruları metinlere göre cevaplayınız.
• Sema ile Mesut’un benzer özelliklerini yazınız.
Cevap:
Yaşları 9’dur.
Uzun boylu olmaları,
Kitap okuma,
Şarkı söyleme,
Resim yapmaları
• Sema ile Mesut’un farklı özelliklerini yazınız.
Cevap:
Sema, kızıl saçlı, yeşil gözlü, kumral iken Mesut ise kahverengi saçlı, kahverengi gözlüdür. Sema sessiz sakin bir insanken Mesut ise arkadaşlarıyla şakalaşmayı seven bir çocuktur.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 24 Cevapları
4. Kendinizi aşağıdaki bireylerin yerine koyunuz. Buna göre soruları cevaplayınız.
Tekerlekli sandalye kullanıyorum. Sizce günlük hayatta hangi güçlüklerle karşılaşıyor olabilirim?
Ülkemden başka bir ülkede misafir olarak yaşamaktayım. Sizce günlük hayatta hangi güçlüklerle karşılaşıyor olabilirim?
Cevap:
İletişim, ulaşım ve yemek konusunda güçlüklerle karşılaşıyor olabilirim
Belimdeki sağlık sorunu nedeniyle yürümekte zorlanıyorum. Sizce günlük hayatta hangi güçlüklerle karşılaşıyor olabilirim?
Cevap:
Yürümekte, oturmakta, spor yaparken ve ulaşım konusunda güçlüklerle karşılaşıyor olabilirim.
Görme güçlüğü nedeniyle toplumsal hayatta bazı zorluklar yaşıyorum. Sizce günlük hayatta hangi güçlüklerle karşılaşıyor olabilirim?
Cevap:
Ulaşım, iletişim, eğitim alanlarında güçlüklerle karşılaşıyor olabilirim.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 25 Cevapları
5. Aşağıdaki ifadeler doğru ise doğru yıldızını, yanlış ise yanlış yıldızını boyayınız. Boyadığınız yıldızın içindeki harfleri sırayla aşağıya yazarak şifreyi çözünüz. Bulduğunuz şifrenin anlamını arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap:
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 22-23-24-25-26 MEB Yayınları”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 26 Cevapları
Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı üzerinde yer alan bilgilere örnekler veriniz.
Cevap:
Doğum tarihi
TC kimlik numarası
Anne ve baba adı
Seri no
Kronoloji yardımıyla hayatınızdaki önemli gelişmeleri sıralayınız.
Cevap:
2010’da doğdum.
2016’da okula başladım.
2018’de kardeşim doğdu.
Verilen ifadelere uygun birer örnek yazınız.
Cevap:
Yetenek: Arkadaşım futbol çok yeteneklidir. İlgi: Benim resim ve şarkı söyleme ilgim var. İhtiyaç: Yemek yemek bir ihtiyaçtır.
Sizi diğer arkadaşlarınızdan ayıran başlıca bireysel özellikleriniz nelerdir?
Soru : • Yukarıdaki ifadelere göre ilgi, ihtiyaç ve yetenek arasındaki farkları açıklayınız.
Cevap:
Hayatımızı devam ettirmemiz için gerekli olan şeylere ihtiyaçlarımız olarak ifade edilir.
Bazı dallarda başarılı olmamız yeteneklerimiz olarak ifade edilir.
Yapmaktan hoşlandığımız şeyler ise ilgi alanımız olarak ifade edilir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 20 Cevapları
2. Aşağıdaki metni okuyunuz. Soruları metne göre cevaplayınız.
Merhaba arkadaşlar, benim adım Mete. İlkokul 4. sınıfta okuyorum. Biz köyde yaşıyoruz. Ailem çiftçilikle uğraşıyor. Ekim ve hasat zamanlarında çok yoruluyorlar. Ben de zaman zaman onlara yardım etmeye çalışıyorum. Ancak derslerim her zaman öncelikli. Çünkü büyüyünce doktor olacağım. Beyaz önlük giyeceğim, boynumda da stetoskop taşıyacağım. Tıpkı görüp özendiğim doktorlar gibi… Hastalara umut olacağım, insanların hayatını kurtaracağım. Öncelikle kardeşimi tedavi edeceğim. Kardeşim 7 yaşında ve özel gereksinimi olan bir çocuk.
Yürümekte zorlanıyor. Bu yüzden her hafta fizik tedavi için ilçedeki hastaneye gitmemiz gerekiyor. Annem oradaki sağlık çalışanlarını ve kardeşimin doktorunu anlata anlata bitiremiyor. Bu yüzden o da benim doktor olmamı çok istiyor. Doktor olup kardeşimin derdine çare bulsam benden mutlusu olmaz…
Soru : • Aşağıdaki ögelerden hangileri Mete’de doktor olma isteği uyandırmıştır? İşaretleyiniz.
Cevap:
Kardeşinin durumu ve annesinin övmesi doktor mesleğine ilgi duymasına neden olmuştur.
Soru : • Mete, ilgi alanlarına göre okulundaki hangi sosyal kulüplere üye olabilir? İşaretleyiniz. Siz de boş bırakılan kutuya Mete’nin ilgi alanlarına göre bir kulüp ismi yazınız.
Cevap:
Sağlık, Temizlik ve Beslenme Kulübü, Kızılay Kulübü
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 21 Cevapları
3. Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Merhaba arkadaşlar, size kardeşim Tuna’dan bahsetmek istiyorum. Tuna ilkokul 2. sınıf öğrencisi. Onun da hepimiz gibi ilgileri, istekleri ve kendine özgü özellikleri var. Mesela bizim hoşumuza giden şeyler, bazen onu rahatsız edebilir. Bize sıradan gibi gelen bazı görüntülere, ışıklara, seslere fazla tepki verebilir.
Zaman zaman kendini ifade etmekte zorlanabilir. Bazen aynı sözleri tekrar tekrar söyler. Hatta olduğu yerde sallanmak; ellerini, ayaklarını hareket ettirmek gibi davranışları olabilir. Biz biliyoruz ki Tuna, bu davranışlarının hiçbirini bilerek ya da isteyerek yapmıyor. Tüm bunların yanında, gördüğü şeyleri asla unutmaz.
Sayılarla arası o kadar iyidir ki matematik sorularında ondan yardım isterim. Birlikte müzik dinlemeyi ve resim yapmayı çok severiz. Okulda düzenlenen resim yarışmasında kardeşimin yaptığı resim çok beğenilerek dereceye girdi. Öğretmeni, bu yeteneğini geliştirmesi için Tuna’yı resim kulübüne yönlendirdi.
Soru : • Metnin üzerindeki noktalı yere uygun bir başlık yazınız.
• Tuna’nın bireysel özellikleri nelerdir?
Cevap: KARDEŞİM TUNA
• Siz de arkadaşlarınızdan farklı olan bireysel özelliklerinizi yazınız.
Cevap: Hatta olduğu yerde sallanmak; ellerini, ayaklarını hareket ettirmek gibi davranışları varmış. Bizim hoşumuza giden şeyler, bazen onu rahatsız edebiliyormuş. Sayılarla arası çok iyiymiş.
• Tuna ile benzer olduğunu düşündüğünüz bireysel özelliklerinizi yazınız.
Cevap: Mesela arkadaşlarım futbol oynamayı çok seviyorlar, ben pek sevmiyorum. Onlar dedikodu yaparlar ben pek yapmam. Onlar müzik dersinden pek hoşlanmıyorlar ama ben çok hoşlanıyorum.
• Tuna’nın ilgi ve yetenekleri nelerdir?
Cevap: Mesela benim de matematik ile aram çok iyi, ayrıca da resim de yapabiliyorum ama Tuna’dan farklı olarak ben daha sosyal bir öğrencisiyim. Okul kulüplerinde hep görev alan bir yapım var.
• Tuna sosyal kulüp seçiminde kararsız kalsaydı, ona hangi kulübü önerirdiniz? Neden?
Cevap: Sayılarla arası çok iyi matematiği iyi. Ayrıca çok da güzel resim yapabiliyor.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma KitabıBenim Hayatım Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 15, 16, 17, 18
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Benim Hayatım Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 15-16-17-18
1.Duygu’nun gün boyunca yaptıklarını, oluş sırasına göre numara vererek sıralayınız.
Cevap:
(8) Akşam saat 21.30’da yattım.
(1) Sabah kalkar kalkmaz elimi, yüzümü yıkadım.
(6) Akşam yemekten sonra okulda öğrendiklerimizi tekrar ettim.
(2) Kahvaltımı yaptım.
(3) Saat 8.30’da okula gittim.
(4) Fen bilimleri dersinde deney yaptım.
(5) Akşam yemeği hazırlarken anneme ve babama yardım ettim.
(7) Yatmadan önce kitap okudum.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 16 Cevapları
2. Aşağıdaki olayları sıralayıp tabloya yazınız. Kitabınızın arkasında bulunan resimlerimi kesip şeride yapıştırınız. (EK 1)
Cevap:
(3) İlk doğum günümü kutladım.
(6) 2016 yılında 1. sınıfa başladım.
(5) 2011 yılında konuşmaya başladım.
(8) 4. sınıfa başladım.
(1) 22 Eylül 2009’da doğdum.
(7) Okuma yazmayı öğrendim.
(2) 6 aylıkken ilk dişim çıktı.
(4) 2010 yılı aralık ayında yürümeye başladım.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 17 Cevapları
3. Hakan, ablasının hayatındaki önemli olayları sormuş ve aşağıdaki kronolojiyi oluşturmuştur. Buna göre kronolojiden yararlanarak soruları cevaplarıyla eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 15-16-17-18 MEB Yayınları”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 18 Cevapları
4. Aşağıda Begüm’ün 4. sınıfa kadar yaşadığı önemli olaylar, karışık olarak verilmiştir. Olayları oluş tarihine göre sıralayarak şifreyi çözünüz.
2016 yılında 1. sınıfa başladım.
Mart 2013’te kardeşim Ali doğdu.
2015 yılında anaokuluna başladım.
2017 yılında bisiklet sürmeyi öğrendim.
Nisan 2011’de yürümeye başladım.
Aralık 2011’de konuşmaya başladım.
2018 yılında sınıf başkanı seçildim.
2019 yılında 4. sınıfa başladım.
25 Ocak 2010’da Bursa’da doğdum.
Cevap:
ŞİFRE : KRONOLOJİK
5. Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız. Yanlış olan ifadelerin doğrusunu altlarına yazınız.
Cevap:
(Doğru)Yaşamımız boyunca tüm olayların belli bir sırası vardır.
(Yanlış)Kronoloji hazırlarken dikkat etmemiz gereken bir kural yoktur.
Cevap: Olayların oluş sırasına dikkat etmeliyiz.
(Doğru)Sınıfımızdaki Atatürk köşesi kronolojik sıraya göre düzenlenir.
(Yanlış)Kronoloji, matematik dersinde çok kullanılır.
Cevap: Sosyal bilgiler dersinde kullanılır.
(Doğru) Herkesin yaşamında unutamadığı önemli olaylar vardır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma KitabıKimlik Bilgilerimiz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Kimlik Bilgilerimiz Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 12-13-14
1. Aşağıdaki kimlik kartında numara ile gösterilen bölümlerin açıklamaları yan sayfada karışık olarak verilmiştir. Verilen tanımların başına örnekteki gibi uygun numaraları yazınız. (Bu etkinlikte ders kitabınızdan yararlanabilirsiniz.)
Cevap:
T.C. kimlik numarasının olduğu bölümdür. = 5
Seri numarasının yazıldığı bölümdür. = 9
Anne ve baba adının yazıldığı bölümlerdir. = 4
Kişinin uyruğunun yazıldığı bölümdür. = 8
Kimlik kartını veren makamın belirtildiği bölümdür. = 11