İlkokul ve Ortaokul Ders ve Çalışma Kitabı Sayfa ve Etkinlik Cevapları Özgün Ödev Sitesi.
Kategori: 4. Sınıf Türkçe Kitabı
4. sınıf Türkçe kitabı, MEB 4. sınıf Türkçe kitabı, ilkokul 4 sınıf Türkçe kitabı, 4. sınıf Türkçe kitabı cevapları, 4 sınıf Türkçe kitabı cevap anahtarı, 4 sınıf Türkçe ders kitabı cevap anahtarı, 4. sınıf çalışma kitabı Türkçe cevap anahtarı, 4.sınıf Türkçe ders kitabı cevapları, 4.sınıf Türkçe ders kitabı cevapları MEB yayınları, 4.sınıf Türkçe çalışma kitabı PDF MEB, 4. sınıf Türkçe kitabı ders kitabı cevapları, 4. sınıf Türkçe kitabı dinleme metinleri,
İlkokul 4. SınıfTürkçe Ders KitabıToprak Ana Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 166, 167
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Toprak Ana Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 166, 167 Cevapları, öğrencilere Toprak Ana serbest okuma metni ile doğanın değerini ve korunmasının önemini vurgulayan etkinlikler içerir. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Toprak Ana Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları, çocukların metni anlamalarına yardımcı olurken, onlara doğaya karşı sevgi ve sorumluluk kazandırmayı hedefler.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 166-167 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin metin üzerinden çevre bilinci geliştirmesine destek sunar. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 166-167 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, okuma-anlama becerilerini geliştirirken doğanın korunması ile ilgili önemli mesajlar verir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 166-167
TOPRAK ANA
Ben de ağır ağır yürürken düşünüyordum: Ancak benim oğullarım gibi yiğitler halkı düşmandan koruyabilirdi. Tek sağ olsunlar… Sağ olsunlar ve zaferle dönsünler. Ondan sonrası kolaydı, bir deri bir kemik kalsak bile her engeli aşar, her güçlüğün üstesinden gelirdik. Önemli olan sağ kalmak. Ama zafer de gecikmesin artık, çabuk gelsin! Çabuk gelsin! Elbette yalnız benim dileğim değildi bu. Bütün halkın amacı, umudu, hayali bu idi. Bu yüzden de ben, her fedakârlığa, her güçlüğe katlanmaya hazırdım.
En küçük oğlum Caynak daha on sekizini bile doldurmadan cepheye gönderildiği zaman bile dişimi sıktım, dilimi tuttum ve acılarımı içime attım.
Kış sonuna doğru askerlik şubesine sık sık çağrılmış, kendi yaşındaki gençlerle birlikte yat-kalk ve silah kullanma talimleri yapmıştı. Zaten bu talimler âdet olmuş ve buna hepimiz alışmıştık. Bir endişe duymuyordum. Eğitim görüyor, manevra yapıyorlardı: “Yat! Kalk!.. Sağa bak, sola bak!” gibi on beş günlük bir talimden sonra dönüp geliyorlardı.
Bir defasında gidişinin ikinci gününde döndü. Buna çok şaştım:
— Niye bu kadar çabuk bıraktılar, umarım bir daha hiç çağırmazlar, dedim.
— Bırakmadılar ana, yarın yine gideceğim, dedi Caynak. Bu defa biraz daha fazla
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 167 Cevapları
Ona inandım. Şüphelenmek aklıma bile gelmedi. Caynak o gün bir tuhaf davranıyordu. Çıkacağı uzun bir yolculuğa hazırlanıyordu sanki. Öğleden evvel elinde çekiç ve çivilerle avluda, ahırda, ambarda dolaştı durdu. Gevşeyen çivilere bir çekiç vuruyor, düşen çivilerin yerine yenisini çakıyor. Daha sonra koca bir yığın yakacak odun hazırladığını, arka avluda gübreliği temizlediğini, ambarın damına attığımız otları kurutmak için aktardığını fark ettim. Akşam üzeri eve geldiğimde avluyu iyice temizlediğini, at yemliğini onardığını gördüm. O yemliğe de ihtiyacımız vardı. Babamız evdeyken bir atın her zaman el altında, emrinde bulunmasını isterdi…
— A evladım, bütün bu işlerin hepsini birden yapmana ne gerek var, o onarımları yapman için yazın bol bol vaktin olacak, demiştim.
Bana, eli değmişken, vakti de varken yapmak istediğini, sonra belki vakit bulamayacağını söylemişti. O bu cevabı verdiği zaman da uyanmamış, bir şey anlayamamıştım. Sadece (…) işlerinin çokluğu gelmişti aklıma. Gerçek sebebi ancak gitmesinden sonra öğrendik. Bize bir mektup yazmış ve bunu istasyondan bir arkadaşı ile göndermişti! Tanrım! Bu ne çocukluk, bu ne maskaralık! Ah yavrum ah! Mektup yazmak iyi de veda etmeden gitmek olur mu hiç? O haberi duyduğum zaman aklımı yitirecek olsam bile gideceğini bana söylemeliydin.
Konuşmadan, veda edemeden gittiği için bizden çok özür diliyordu. Böylesinin daha kolay, acıları uzatmaktansa her şeyin bir çırpıda bitivermesinin daha iyi olacağını düşünüyormuş. “Daha az acı çekesiniz, olayı bir anda öğrenip kararımdan dolayı bana hak veresiniz istedim.” diyordu. Ne bileyim, belki o haklıdır. Elbette acı haberi yüzüme söylemek onun için pek güç bir şeydi. Belki seller gibi gözyaşı dökerek ağlayacaktım. Belki yalvararak onu caydırmaya çalışacağımdan korkuyordu…
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tarladaki Hazine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 161, 162, 163, 164, 165 Cevapları, öğrencilere Tarladaki Hazine dinleme metni üzerinden çeşitli etkinlikler sunarak dikkat, dinleme ve anlama becerilerini geliştirmeyi hedefler. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Tarladaki Hazine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metni doğru bir şekilde dinleyip anlamalarını sağlamak için hazırlanmış sorular içerir.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 161-162-163-164-165 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, metindeki ana fikirleri ve karakterleri anlamalarına yardımcı olur. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 161-162-163-164-165 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, öğrencilerin dinleme ve okuma becerilerini geliştirecek, aynı zamanda öyküdeki mesajları kavramalarına katkı sağlayacaktır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 161-162-163-164-165
Hazırlanalım
Soru : Çalışarak ailesini geçindirmek zorunda olan biri, bu görevini yerine getirmezse neler yaşanabilir? Bu konudaki düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Eğer bir kişi, ailesini geçindirmek için çalışmazsa, aile ekonomik zorluklarla karşılaşabilir. Bu durum, temel ihtiyaçların karşılanamaması ve aile içindeki huzursuzluklara yol açabilir. Aile bireyleri arasındaki ilişkiler zayıflayabilir ve kişi psikolojik olarak kendini başarısız hissedebilir. Ayrıca, kişinin işsizliği sosyal çevresinde de olumsuz etkiler yaratabilir, bu da daha fazla yalnızlık ve izolasyona yol açabilir.
1. ETKİNLİK
Soru : a. “Tarladaki Hazine” metnini dinlerken “İhtiyar adam, bu sözleri söyledikten birkaç gün sonra hayata gözlerini yummuş.” cümlesinden sonra dinlemeyi durdurunuz. Bu aşamadan sonra olayın nasıl gelişeceğini tahmin ediniz. Tahmininizi aşağıya yazınız.
Cevap: Sonra çocuklar tarladaki hazine için tarlayı kazmış, altını üstüne getirmişler. Ancak tarlada hazineyi bulamışlar. O sene tarla temizlendiği için ekinler fazla olmuş ve İhtiyar adamın çocukları zengin olmuş. 5 kardeş bundan ders alarak çalışkan olmuşlar ve köyün zengillerinden oldular.
Soru : b. Metnin tamamını dinledikten sonra tahminlerinizin doğruluğunu değerlendirmek için ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Tahminim doğru çıktı.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 162 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : a. Dinlediğiniz metinde geçen bazı kelimeler görsellerle birlikte verilmiştir. Bu
kelimelerin ve görsellerin size çağrıştırdığı kelimeleri ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Hazine: Altın, değerli taşlar, define, keşif, zenginlik
Tarla: Toprak, ekin, tarım, çiftçilik, ürün
Kayalık: Dağ, kaya, sert, deniz, tepe
Soru : b. Kelimelerin anlamlarını görsellerinden yararlanarak tahmin ediniz.
Cevap:
Hazine: Değerli şeylerin saklandığı yer, genellikle altın, gümüş veya başka değerli maddeler.
Tarla: Çiftliklerde ekin yetiştirmek için ayrılmış geniş toprak alanı.
Kayalık: Sert ve taşlı alan, genellikle deniz kenarında veya dağlarda bulunan taş yığınları.
Soru : c. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını
öğrendiğiniz kelimeleri aşağıda birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Hazine Kelimesi
Anlamı: Değerli taşlar, altın, gümüş veya başka değerli eşyalardan oluşan gizli veya açık bir koleksiyon.
Cümle: “O eski haritanın gösterdiği yer, kaybolmuş bir hazineyi işaret ediyordu.”
Tarla Kelimesi
Anlamı: Çiftçilik için ekilen geniş toprak alanı.
Cümle: “Baba, her sabah tarlasında çalışarak ekinlerini biçiyor.”
Kayalık Kelimesi
Anlamı: Taşlı, sert yer, dağlık alanlar veya deniz kenarında taşların oluşturduğu yapılar.
Cümle: “Okyanusu izlerken kayalıkların üzerindeki deniz kuşlarını gözlemledik.”
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Zengin adam neden üzülüyormuş?
Cevap: Çocuklarının çok tembel olmasına üzülüyormuş.
2. Zengin adam, çocuklarından ne istemiş?
Cevap: Zengin adam, çocuklarından tarladaki hazineyi bulmalarını istemiş.
3. Çocuklar hazineyi nerede aramış?
Cevap: Çocuklar hazineyi tarlada aramışlar.
4. Ambarlar ne zaman dolup taşmaya başlamış?
Cevap: Hazine için tarlayı kazdıkları zaman ambarlar dolup taşmaya başlamış.
5. Çocuklar yaşadıklarından nasıl bir ders çıkarmış?
Cevap: Çalışkanlığın ne kadar önemli olduğu hakkında ders çıkarmışlar.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 163 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : “Tarladaki Hazine” metnini ana hatlarıyla arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Yaşlı adamın hastalanarak yatağa düşmesi
Çocuklarını çağırması
Çocuklarına tarlada hazine olduğunu söylemesi
Çocukların tarlanın altını üstüne getirerek hazineyi araması
Çocukların defineyi bulmaması
O sene ekinlerin çok fazla verim vermesi
Çocukların bundan ders çıkarması ve zengin olmaları
5. ETKİNLİK
Soru : Siz olsaydınız “Tarladaki Hazine” metnine nasıl bir başlık verirdiniz? Nedeniyle birlikte aşağıya yazınız.
Cevap: Başarının Sırrı : Çalışmak
6. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metni rol paylaşımı yaparak sınıf arkadaşlarınızla canlandırınız.
Cevap: Bu kısımda yer alan etkinliği arkadaşlarınızla sınıfta yapmanız gerekmektedir.
Soru : Siz hangi rolü canlandırdınız? Canlandırma yaparken nelere dikkat ettiğinizi
aşağıya yazınız.
Cevap: Bu kısmı sizin doldurmanız gerekiyor.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 164 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : EBA’dan okuduğunuz masalı arkadaşlarınıza anlatınız. Masal ile ilgili görüş ve düşüncelerinizi belirtiniz. Anlatırken kelimeleri anlamlarına uygun kullanınız. Beden dilinizi etkin kullanınız ve nezaket kurallarına uygun konuşunuz.
Cevap:
At ile Eflek: Bu masalda, At ve Eflek, bir köle ile efendi arasındaki ilişkiyi anlatır. At, çok güçlüdür, ancak efendisinin yüklerini taşır. Eflek ise, At’ı küçümseyerek ona karşı farklı bir tavır sergiler. Sonuçta, masalda güçlü olmak, ancak yükünü taşıyan kişi olmak üzerine bir ders verilir.
Saz ile Zeytin Ağacı: Bu masalda, bir saz ve bir zeytin ağacı, farklı özellikleriyle birbirleriyle kıyaslanır. Saz, kolayca kırılabilen bir bitkidir, zeytin ağacı ise sağlamdır ve uzun yıllar boyunca dayanır. Bu masalda, kalıcılığın ve sağlamlığın geçici şeylere karşı zaferi anlatılmaktadır.
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda yay ayracın [( )] kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 164 Cevapları”
Soru : b. Aşağıdaki metinde numaralanmış ifadelerin hangisinde yay ayraç kullanılmalıdır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: (1)
Yay ayraç (parantez) kullanılması gereken ifade, “İbrahim Örs Trabzon 1982–1992” ifadesindeki tarih aralığıdır. Bu aralık, kişinin eğitim veya çalıştığı yılları belirttiği için, yay ayraç içinde sunulmalıdır.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 165 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : a. Yaşadığınız çevrede bir hazine olduğunu düşününüz. Bu hazinenin yerini tarif ediniz.
Cevap: Hayal edelim ki, çevremizde bir hazine var. Hazine, eski bir ağacın altında saklı. Ağaç, uzun yıllardır yerinde duran, gövdesi kalın ve dalları geniş bir çam ağacı. Bu ağacın etrafında yeşil çimenler, küçük çiçekler ve bazen rüzgarın etkisiyle düşen sarı yapraklar var. Hazine, ağacın tam dibinde, büyük taşlardan birinin altına gömülmüş. Eğer dikkatlice bakarsanız, taşın birazcık eğilmiş olduğunu fark edebilirsiniz. Bu taşın altına bakınca, toprak içinde gömülü bir eski sandık bulabilirsiniz.
Soru : b. Aşağıya hazinenin yerini gösteren bir kroki çiziniz
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 165 Cevapları”
Soru : “Kuraklığın nedenleri” hakkında bir sunum hazırlayınız. (“Meke Gölü” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.
Cevap:
Kuraklık, su kaynaklarının tükenmesi sonucu meydana gelen ciddi çevresel bir sorundur. Madde Madde Kuraklığın başlıca nedenleri şunlardır:
İklim Değişikliği: Küresel ısınma ve sera gazlarının etkisiyle hava sıcaklıkları artmakta ve yağış miktarı azalmakta, bu da kuraklık koşullarını tetiklemektedir.
Yanlış Tarım Uygulamaları: Su kaynaklarının aşırı kullanımı ve yanlış sulama yöntemleri, toprağın verimliliğini azaltır ve yeraltı su seviyelerinin düşmesine yol açar.
Ormansızlaşma: Ağaçların kesilmesi, suyun buharlaşma oranını arttırarak havadaki nem oranını azaltır, bu da kuraklıkların şiddetini arttırır.
Aşırı Su Tüketimi: Özellikle tarım sektöründe kullanılan su miktarı, doğal kaynakların tükenmesine neden olur.
Yeraltı Sularının Azalması: Yeraltı su kaynakları, gereğinden fazla ve hızlı bir şekilde kullanıldığında, bu suların yenilenmesi yavaşlar ve kuraklık durumu daha da kötüleşir.
Kuraklık, tarım, su temini ve ekosistemler üzerinde büyük etkiler yaratır, bu nedenle bu sorunun önlenmesi için bilinçli su kullanımı ve doğa dostu tarım yöntemleri uygulanmalıdır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 155, 156, 157, 158, 159, 160 Cevapları, öğrencilere atasözleri aracılığıyla Türk kültürünün önemli öğelerini tanıtmayı amaçlayan etkinlikler içerir. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara atasözlerinin günlük yaşamda nasıl kullanıldığını ve anlamlarını öğretirken, dil becerilerini de geliştirir.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin atasözleri hakkında düşüncelerini paylaşmalarını ve bu öğretileri yaşamlarına entegre etmelerini sağlar. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, çocuklara atasözlerinin ne kadar güçlü bir iletişim aracı olduğunu gösterir ve dil zenginliklerini keşfetmelerine yardımcı olur.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160
“Emek olmadan yemek olmaz.” – Bir şey elde etmek için çaba sarf edilmesi gerektiğini ifade eder. Başarı, çalışmak ve emek vermekle gelir.
“Çalışan demir ışıldar.” – Sürekli çalışan ve emek veren kişi başarılı olur, tıpkı demirin zamanla parlaklık kazanması gibi…
“İşleyen demir pas tutmaz.” – Çalışan, üretken olan insan her zaman aktif kalır ve kendisini geliştirir
“Çalışmak, altın bileziktir.” – Çalışkanlık, insana değer kazandıran en önemli niteliktir.
“Yan gelip yatmakla balık tutulmaz.” – Çalışmadan başarı elde etmek mümkün değildir. Tembellik, hiçbir kazanç sağlamaz.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 156 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuma sürecinde zihninizde oluşan soruları aşağıya yazınız. Gruplara ayrılarak bu sorulara cevap arayınız. Daha sonra cevaplarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
“Emek olmadan yemek olmaz” atasözü neden sıkça kullanılır?
Bu atasözü, neden başarı veya kazancın ancak çalışmayla mümkün olduğunu vurguluyor?
“Ekmeden biçilmez” atasözü hangi durumlarda kullanılabilir?
Bu atasözünün günlük yaşamdaki örnekleri nelerdir ve insan ilişkilerinde nasıl bir mesaj verir?
“Eken biçer, konan göçer” ifadesi doğrudan hangi anlamları taşır?
Bu atasözü, kişinin yaptığı işin sonucunu göreceği anlamında mı yoksa farklı bir öğüt niteliğinde midir?
2. ETKİNLİK
Soru : “Atasözleri” metninde geçen bazı kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Anlamlardan ve verilen harflerden hareketle bu kelimeleri belirleyerek kutucuklara örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 155-156-157-158-159-160 Cevapları”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 157 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Bir kişinin en kolay harcadığı para hangisidir?
Cevap: Kişinin en kolay harcadığı para, kendi kazandığı paradır. Metinde geçen “Emmim, dayım kesem; elimi soksam yesem” atasözü, bir kimsenin rahatça harcayabileceği paranın kendi emeğiyle kazandığı para olduğunu ifade eder.
2. Emek harcamadan hiçbir işin yapılamayacağı hangi örnekle açıklanmıştır?
Cevap: “En kolay iş, yemek; çiğnemeden yutulmaz” atasözü, yemek yemekte bile bir emek gerektiğini söyleyerek, emek harcamadan hiçbir işin yapılamayacağını açıklar.
3. Kimden özveride bulunması beklenemez?
Cevap: Kendisine karşı fedakârlık yapılmayan bir kimseden özveride bulunması beklenemez. “Ekmeden biçilmez” atasözünün anlamında bu ifade vurgulanmaktadır.
4. Okuduğunuz metindeki atasözlerinde hangi konu üzerinde durulmuştur?
Cevap: Metindeki atasözlerinde, emek ve çalışmanın önemi üzerinde durulmuştur.
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki ifadeler okuduğunuz metne göre doğru ise ifadenin başına “D”,
yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap:
Doğru– “Çiğnemeden yutulmaz.” ve “Emek olmadan yemek olmaz.” atasözleri, emek harcamadan bir şey elde edilemeyeceği konusunu işler.
Yanlış– Atasözlerinde emek, çalışma ve alın teri gibi konular ele alınmıştır, arkadaşlık veya dostluk temaları değil.
Doğru– “Emmim, dayım kesem; elimi soksam yesem.” atasözünde, bir kişinin kendi alın teriyle kazandığı paranın en değerli olduğu ifade edilmektedir.
Yanlış– “En kolay iş yemek, çiğnemeden yutulmaz.” atasözünde emek olmadan iş yapılamayacağı vurgulanır, yani tüm işlerin emek gerektirdiği belirtilir.
Doğru– “Eken biçer, konan göçer.” ve “Ne ekersen onu biçersin.” atasözleri, yapılan her davranışın bir sonucu olduğu konusunda aynı mesajı taşır.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki öğrencilerden hangisinin “Atasözleri” metniyle ilgili ifadesi doğrudur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 157 Cevapları”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 158 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metni okuyunuz.
Cevap:
KENDİ DÜŞEN AĞLAMAZ
Çelik tencere ile toprak çömlek bir mutfakta karşılaşıp arkadaş olmuşlar. Oradan buradan konuşurlarken oturmaktan sıkılmış tencere, “Gel, biraz gezelim,” demiş çömleğe. Çömlek, bir tencereye bakmış, bir de kendine: O çeliktir, kendisi toprak! Oturup sohbet etmekte bir sorun yokmuş ama birlikte gezmeye çıkmanın tehlikeleri olduğunun farkındaymış.
“Dışarısı benim için tehlikelerle dolu, bir taşa filan çarparım sonra,” diye isteksizliğini belirtmiş.
“Merak etme,” demiş tencere, “araya girer, korurum ben seni. Yeter ki gezme teklifimi kabul et sen!”
Tencerenin böyle güvence vermesi karşısında, daha fazla direnememiş çömlek; istemeye istemeye de olsa:
“Peki, demiş, “madem öyle diyorsun!
Birlikte çıkıp mutfaktan, düşmüşler yola… Düz yolda sorun çıkmamış hiç; güle, konuşa ilerlemişler. Ama küçük bir tümsek çıkınca önlerine, tencere çukuru görememiş bir an; sallanmış sağa sola…
Çatt! Çarpmış çömleğe! Kalbi kırılmış çömleğin. Tencere özür dilemiş dikkatsizliği için ama ne fayda! Olan olmuştur bir kere…
Derken bir elektrik direği çıkmış önlerine. Tencere artık dikkatli ya! Atılmış hemen! Çömleğin başına bir şey gelmesin diye, direkle çömleğin arasına girmek istemiş. İstemiş ama bu sefer de telaştan kayıp çarpmamış mı yine çömleğe?
Gövdesinde oluşan çatlaklara ağlamaklı gözlerle bakan çömlek:
“Kendi düşen ağlamaz,” diye mırıldanmış, çelik tencereyle gezmeye çıktığına bin pişman.
Süleyman Bulut 101 Atasözü 101 Öykü (Kısaltılmıştır.)
Soru : b. Bu metni, “Atasözleri” metni ile konu bakımından karşılaştırınız.
Cevap:
Atasözleri Metni: Emek ve alın terinin önemi üzerine durarak, çalışmadan elde edilen şeylerin değerli olmadığını ve emeğin mutlaka karşılık bulduğunu anlatır. Bu metinde, çeşitli atasözleri ile çalışmanın, çaba göstermenin gerekliliği vurgulanır.
Kendi Düşen Ağlamaz: Metin, çömlek ve tencerenin arkadaşlık hikayesi üzerinden, kişinin kendi seçimlerinin sonuçlarına katlanması gerektiğini anlatır. Çömlek, kırılabileceği riskine rağmen tencereyle gezmeyi kabul ettiği için başına gelenlerden dolayı yakınmamaktadır. Metnin konusu, bireyin aldığı kararların sorumluluğunu üstlenmesidir.
7. ETKİNLİK
Soru : “Emek olmadan, yemek olmaz.” atasözüyle ilgili bir konuşma yapınız. Bu konuşmanızda “Atasözleri” metninde öğrendiğiniz aşağıdaki kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanmaya dikkat ediniz.
Cevap:
Değerli arkadaşlar,
Bugün sizlere “Emek olmadan, yemek olmaz” atasözünün anlamını açıklamak istiyorum. Bu atasözü, bir işi başarmak ya da bir kazanç elde etmek için mutlaka çalışmamız gerektiğini vurgulayan çok önemli bir sözdür. Yaşantımızda, alın teri dökmeden elde edilen başarı ya da mutluluğun uzun sürmeyeceğini unutmamalıyız.
Bunu biraz açalım: Bir ekmek bile soframıza gelmeden önce ekilmesi, biçilmesi, öğütülmesi gibi pek çok emek gerektirir. “Çiğnemeden yutulmaz” ifadesi de bize her işin bir çaba gerektirdiğini hatırlatır. Günümüzde bazen kolay yoldan başarı arayışı içinde olabiliyoruz; ancak, gerçek değeri olan şeyler çalışarak elde ettiklerimizdir. Başarılarımız ve kazançlarımız, verdiğimiz emeğin karşılığıdır.
Kısacası, bu atasözü bizlere sabırlı ve çalışkan olmamız gerektiğini öğütlüyor. Emek verdiğimiz her işin karşılığını alacağımızdan emin olmalıyız.
Teşekkür ederim.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Buna göre Beyza ile Yusuf aşağıda kelimeleri kullanarak atasözlerini nasıl tamamlamış olabilir?
Cevap:
Beyza: Ekmeğin büyüğü, hamurun çoğundan olur.
Yusuf: Davulun sesi uzaktan hoş gelir.
Beyza: Ek tohumun hasını, çekme yiyecek yasını.
Yusuf: Gençliğin kıymeti ihtiyarlıkta bilinir.
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda kısa çizginin (-) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 159 Cevapları”
10. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kısa çizgi (-) gereksiz kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Cümlelerde kısa çizginin doğru kullanımı, anlamı desteklemeli ve gereksiz tekrardan kaçınmalıdır. Aşağıdaki cümlede kısa çizgi gereksizdir:
“Sen de kendine iyi-kötü bir iş bulup çalışmalısın.”
Bu cümlede kısa çizgi gereksizdir çünkü “iyi” ve “kötü” sözcükleri arasındaki kısa çizgi olmadan anlam bozulmaz. Diğer cümlelerde kısa çizgi tarih aralıkları veya iki yer ismi arasında kullanıldığından doğrudur.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 160 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda çelik çomak oyununun nasıl oynandığı açıklanmıştır. Ancak oyunun son altı aşaması karışık olarak verilmiştir. Oynanış biçimine göre bu aşamaları sıralayarak numaralandırınız.
Cevap:
Oyuna ilk başlayan kişi önceden çizilen çizgiden elindeki küçük sopayı çukur üzerindeki sopaya atar.
Önce karşı gruptan bir kişi elindeki uzun sopayı önceden açılan çukurun üzerine yatay olarak koyar.
Elindeki büyük sopa ile küçük sopayı havaya kaldırır ve ona vurur.
Sopaya vurabilirse oyuna başlar.
Oyun bu şekilde devam eder.
Küçük sopanın düştüğü yere kadar oyunu kaybeden grubun oyuncuları sekerek gider.
Soru : b. Arkadaşlarınızla oynadığınız bir oyunun aşamalarını aşağıya yazınız.
Cevap:
Maddeler Halinde Oynadığım oyunun adı “Mendil Kapmaca”. Bu oyunun aşamaları şu şekilde:
Takım Seçimi: Oyuncular iki gruba ayrılır. Her takım eşit sayıda oyuncudan oluşur.
Mendil Yerleştirme: Her takım, ortada bir mendil veya benzeri bir nesne yerleştirilen bir alanda karşı karşıya gelir.
Koşuya Başlama: Her oyuncu sırayla, rakip takımın oyuncularının yanına gidip mendili almaya çalışır.
Mendili Kapma: Rakip takımın oyuncusunun sırası geldiğinde, mendili kapmaya çalışırken kendi takımındaki kişi aynı anda onu engellemeye çalışır.
Kazananın Belirlenmesi: Mendili alan oyuncu, geri dönüp kendi takımının alanına başarıyla ulaşırsa o takım bir puan kazanır.
Oyun Sonu: Belirli bir süre ya da puan sayısına ulaşıldığında oyun sona erer ve kazanan takım belirlenir.
At ile Eflek: Bu masalda, At ve Eflek, bir köle ile efendi arasındaki ilişkiyi anlatır. At, çok güçlüdür, ancak efendisinin yüklerini taşır. Eflek ise, At’ı küçümseyerek ona karşı farklı bir tavır sergiler. Sonuçta, masalda güçlü olmak, ancak yükünü taşıyan kişi olmak üzerine bir ders verilir.
Saz ile Zeytin Ağacı: Bu masalda, bir saz ve bir zeytin ağacı, farklı özellikleriyle birbirleriyle kıyaslanır. Saz, kolayca kırılabilen bir bitkidir, zeytin ağacı ise sağlamdır ve uzun yıllar boyunca dayanır. Bu masalda, kalıcılığın ve sağlamlığın geçici şeylere karşı zaferi anlatılmaktadır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgürlük Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150, 151, 152, 153, 154 Cevapları, öğrencilerin özgürlük gibi önemli kavramları anlamalarına yardımcı olacak sorularla hazırlanmıştır. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgürlük Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara özgürlüğün ne anlama geldiğini, bireylerin haklarını nasıl kullanması gerektiğini anlatan metinler ve etkinlikler sunar.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin bu metin üzerinden konuya dair daha derinlemesine düşünmelerini sağlar. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, özgürlük ve sorumluluk arasındaki ilişkiyi keşfetmelerini sağlar.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154
Hazırlanalım
Soru : Özgürlük kavramının size neler çağrıştırdığını aşağıdaki kutucuklara yazınız.
Cevap:
Özgürlük kavramı bana şunları çağrıştırıyor:
Bağımsızlık
Seçim
Hürriyet
Kısıtlama
Kendini ifade etme
Sorumluluk
Haklar
Eşitlik
Soru : “Özgürlük” şiirini vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek sesli okuyunuz. Daha sonra şiiri ezberlemeye çalışınız.
Cevap:
ÖZGÜRLÜK
Eğer kuvvetim yetse benim
Rıhtıma koşarım yalınayak.
Halatlarını bütün gemilerin
Bıçağımla keserim.
Gemiler açılır sallanarak
Ben de artlarından bakarak
Gülerim,
Bütün kuvvetimle bağırarak.
Azat olun gemilerim, azat olun gemilerim!
Eğer kuvvetim yetse benim
Kentin bütün çocuklarını alırım evlerinden
Hepsine kiraz çiçeklerinden
Bir çift kanat takarım.
Çocuklar havalanır uçarak
Ben de artlarından bakarak
Gülerim,
Bütün kuvvetimle bağırarak.
Azat olun bebeklerim, azat olun bebeklerim!
Sonra da kendi kendime
Artık işin kalmadı derim,
Çeker arabamı giderim.
Cahit Külebi Bütün Şiirleri
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz şiirde “azat olmak” kelime grubunun anlamı aşağıdakilerden hangisidir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları”
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre defterinize cevaplayınız.
1. Şairin gücü yetse neleri yapmak istiyor?
Cevap: Şair, gücü yetse, gemilerin halatlarını kesip özgür bırakmak, kentin çocuklarına kanat takıp onları uçurmak istiyor.
2. Gemilerin özgür olmadığını düşünüyor musunuz? Neden?
Cevap: Evet, gemiler özgür değildir. Çünkü halatlarla bağlanmışlardır ve hareket edebilmek için bu bağların çözülmesi gerekir. Şair, gemilerin özgürleşmesini istiyor, bu da onların bağımsız hale gelmesi anlamına gelir.
3. Şairin çocuklar için nasıl bir düşüncesi vardır?
Cevap: Şair, çocukların özgür ve mutlu olmasını, onlara kanat takarak onları uçurmayı hayal etmektedir. Çocukların sınırsız bir özgürlük içinde, saf ve neşeli bir yaşam sürmelerini istiyor.
4. Sizce bu şiirde söylenenlerden hangisinin gerçekleşmesi mümkün değildir? Neden?
Cevap: Çocuklara kiraz çiçeklerinden kanat takıp uçurmak, gerçek hayatta mümkün değildir. Çünkü insanlara uçabilmeleri için kanat takmak, bilimsel olarak imkansızdır. Bu, sadece bir hayaldir.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda Mustafa Kemal Atatürk’e ait bazı sözler verilmiştir. Farklı yazı karakterlerinin kullanıldığı bu sözleri okuyunuz. Sizce neden bir metinde farklı yazı karakterlerine yer verilir? Açıklayınız.
Cevap:
Madde Madde Farklı yazı karakterleri metinde şu amaçlarla kullanılır:
Vurgulama: Önemli bir kelime veya cümleyi öne çıkarmak için.
Duygusal Etki: Okuyucuda güçlü bir etki bırakmak için.
Estetik: Metnin görsel olarak daha çekici hale gelmesini sağlamak için.
Atatürk’ün sözlerinde bu kullanım, mesajların gücünü ve önemini vurgulamak içindir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 152 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : İstiklâl Marşı’nın on kıtasını ezbere okuyunuz. İstiklâl Marşı’nı okurken; Kelimeleri doğru telaffuz etmeye, Vurguya, Tonlamaya, Sesinizi sınıf ortamına göre ayarlamaya dikkat ediniz.
Soru : Aşağıdaki afişte ve kutlama mesajında verilmek istenen iletiyi boş bırakılan yere yazınız.
Cevap: Zafer Bayramımızın gücünden ilham alarak, millet olarak daha aydınlık yarınlara doğru ilerleyeceğimizi belirtiyoruz.
6. ETKİNLİK
Soru : Bir şiir okuma yarışması düzenleyiniz. Bu yarışmada “Özgürlük” şiirini okuyunuz.
Cevap:
ÖZGÜRLÜK
Eğer gücüm yetse bir gün,
Uçurumdan süzülen rüzgar gibi,
Bütün zincirleri kırıp,
Özgürlüğü sararım her yanıma.
Eğer gücüm yetse bir gün,
Bütün şehirlere kanat takarım,
Her çocuğa bir umut bırakıp,
Gökyüzüne özgürce uçarım.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 153 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda tırnak işaretinin (“ ”) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Cevapları”
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerin hangisinde tırnak işareti (“ ”) yanlış kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: “İnsanlar köprü” kuracakları yerde, duvar ördükleri için yalnız kalıyor.
Bu cümlede, “İnsanlar köprü” ifadesi yanlış bir şekilde tırnak içine alınmıştır. Tırnak işareti, özel bir anlam veya alıntı yapılacaksa kullanılmalıdır. Burada bu kullanım gereksiz ve yanlış olmuştur.
9. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz şiirden hareketle oluşturulan aşağıdaki kelime havuzundan istediklerinizi kullanarak bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi zenginleştirmek için çizim, grafik ve görseller kullanabilirsiniz.
özgürlük, uçmak, havalanmak kanatlanmak, azat olmak, gitmek
Cevap:
Özgürlük ve Uçmak
Özgürlük, bir kuşun kanatlanması gibi engelleri aşmaktır. Havalanmak ve uçmak, sadece fiziksel değil, ruhsal bir özgürlük anlamına gelir. Azat olmak, tıpkı bir kuşun gökyüzünde serbestçe uçması gibi, sınırların ötesine geçmektir. Gitmek ve kendi yolumuzu seçmek, özgürlükle mümkündür. Özgür olduğumuzda, hayatımıza yeni bir yön verebiliriz.
Soru : b. Yazınızı tamamladıktan sonra aşağıdaki ölçütlere göre düzenleyiniz. Daha sonra yazınızı sınıf veya okul panosunda sergileyiniz.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 154 Cevapları
İlkokul 4. SınıfTürkçe Ders KitabıParayı Veren Düdüğü Çalar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 144, 145, 146, 147, 148, 149
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Parayı Veren Düdüğü Çalar Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144, 145, 146, 147, 148, 149 Cevapları, öğrencilerin atasözlerinin derin anlamlarını kavramalarına yardımcı olacak sorular içerir. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Parayı Veren Düdüğü Çalar Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara bu atasözünün verdiği mesajı eğlenceli bir yaklaşımla anlatmayı amaçlar.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 144-145-146-147-148-149 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin Türkçe dil becerilerini geliştirirken, kültürel ifadelerin anlamını öğrenmelerini sağlar. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 144-145-146-147-148-149 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, çocukların dilimizi zenginleştiren atasözlerini anlamalarına katkıda bulunur.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 144-145-146-147-148-149
Hazırlanalım
Soru : Adaletli olmak sizce neden önemlidir?
Cevap: Adaletli olmak, toplumsal barışı sağlar ve insanların birbirine güvenmesini sağlar. Adalet, herkesin hakkının korunmasına yardımcı olur ve haksızlıkların önüne geçer.
Cevap: İnsanlar birbirine adaletli davranmazsa, toplumda huzursuzluk, güven kaybı ve anlaşmazlıklar artar. Bu da insanların birbirine olan güvenini sarsar ve toplumsal düzen bozulur.
Soru : Araştırmalarınızdan ulaştığınız Nasrettin Hoca fıkralarından birini arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Nasrettin Hoca’nın Göle Yoğurt Mayalaması
Bir gün Nasrettin Hoca, elinde bir kova yoğurt mayasıyla göl kenarına gelir. Kovadaki yoğurdu göle döker ve karıştırmaya başlar. Bunu gören köylüler, “Hoca, göl yoğurt tutar mı hiç?” diye sorar. Hoca, “Ya tutarsa!” diye cevap verir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinde geçen bazı kelimeler aşağıda harfleri karışık olarak verilmiştir. Anlamlarından yola çıkarak bu kelimeleri ilgili kutucuğa yazınız.
Cevap:
becüb: cübbe
Anlamı: Hukukçular, üniversite öğretim üyeleri ve din adamlarının giydiği uzun, yanları geniş, düğmesiz giysi.
raziti: itiraz
Anlamı: Bir düşünce veya kararı benimsemeyerek karşı çıkma.
ledehmek: dehlemek
Anlamı: Hayvanı “deh” diyerek yürütmek.
2. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinde geçen bazı cümleler aşağıda verilmiştir. Bu cümlelerdeki altı çizili deyimlerin anlamını TDK Türkçe Sözlük’ten bularak ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Yolunu tutmak: Bir yere doğru gitmek üzere yola çıkmak.
Örnek cümle: İşten çıkar çıkmaz evin yolunu tuttu.
Eline tutuşturmak: Bir şeyi hızlıca ve zorlayarak birinin eline vermek.
Örnek cümle: Adam, şikâyet dilekçesini görevlinin eline tutuşturdu.
Yolunu gözlemek: Birinin gelişini beklemek.
Örnek cümle: Annesi, her akşam oğlunun yolunu gözlerdi.
Yola koyulmak: Bir yere gitmek üzere hareket etmek, yola çıkmak.
Örnek cümle: Sabah erkenden yola koyulduk.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 147 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Nasrettin Hoca, evinin eksikliklerini tamamlamak için nereye gitmiştir?
Cevap: Akşehir Pazarı’na gitmiştir.
2. Çocuklar, Nasrettin Hoca’dan ne almasını istemiştir?
Cevap: Çocuklar Nasrettin Hoca’dan düdük almasını istemiştir.
3. Çocuklardan biri Nasrettin Hoca’ya neden para vermiştir?
Cevap: Hoca’dan düdük almasını istediği için ona para vermiştir.
4. Çocuklar niçin Nasrettin Hoca’nın pazardan dönüşünü beklemiştir?
Cevap: Nasrettin Hoca’dan düdüklerini almak için dönüşünü beklemişlerdir.
5. Nasrettin Hoca kime düdük almıştır? Niçin?
Cevap: Sabah kendisine para veren Ahmet’e düdük almıştır, çünkü sadece Ahmet para vermiştir.
4. ETKİNLİK
Soru : “Parayı veren düdüğü çalar.” sözünden aşağıdakilerin hangisi çıkarılabilir?
Cevap: Bir kişi, karşılığını ödediği zaman istediğini elde edebilir.
5. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metnin hikâye unsurlarını belirleyerek ilgili kutucuklara yazınız.
Cevap:
Konusu: Bir kişinin isteğini elde etmesi için bir bedel ödemesi gerektiği.
Olay Örgüsü: Nasrettin Hoca pazara giderken çocukların düdük istemesi, Ahmet’in para vermesi, Hoca’nın dönüşte Ahmet’e düdük vermesi ve diğer çocukların itiraz etmesi.
Zaman: Bir sabah, pazardan dönüşte akşamüstü.
Mekân: Akşehir Pazarı ve köy yolu.
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Nasrettin Hoca ve mahallenin çocukları.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görsellerden birini seçerek Nasrettin Hoca fıkralarından birini anlatınız. Anlatımınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları”
Cevap:
Kazan Doğurdu
Nasrettin Hoca bir gün komşusundan büyük bir kazan ödünç alır. Bir süre sonra kazanı geri götürürken içine küçük bir tencere koyar. Komşusu şaşkınlıkla sorar:
“Hoca, bu küçük tencere de neyin nesi?”
Hoca gülümseyerek cevap verir:
“Müjde! Senin kazan doğurdu, bak bu da onun çocuğu.”
Komşusu kazanının doğurduğunu düşünerek sevinir, bir şey demeden kazan ve tencereyi alır.
Bir süre sonra Hoca yine komşusundan kazanı ödünç alır. Ancak bu sefer geri getirmez. Komşusu kazanı sormaya gelince Hoca üzgün bir ifadeyle der ki:
“Ah komşum, çok üzgünüm ama senin kazan öldü!”
Komşusu sinirlenip bağırır:
“Olur mu Hoca? Hiç kazan ölür mü?”
Hoca cevap verir:
“Peki, kazan doğurduğunda inanıyordun da öldüğüne niye inanmıyorsun?”
7. ETKİNLİK
Soru : Nasrettin Hoca’nın sadece parayı veren çocuğa düdük almasıyla ilgili neler düşünüyorsunuz? Düşüncelerinizi defterinize yazınız.
Cevap: Nasrettin Hoca’nın yalnızca parayı veren çocuğa düdük alması, her isteğin bir karşılığının olması gerektiğini gösterir. Hoca, çocuklara bu fıkrayla emek vermeden veya bir bedel ödemeden isteklerine ulaşamayacaklarını anlatmıştır. Bu davranışı, sorumluluk bilincini ve emeğin değerini anlamaları için çocuklara ders niteliğindedir.
8. ETKİNLİK
Soru : Bu açıklamaya göre aşağıdaki kelimelere “m, p, r, s” harflerinden uygun olanı getirerek pekiştirmeli kelimeler oluşturunuz. Daha sonra bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 144-146-147-148-149 Cevapları”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 149 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden alınan bu ifadeler aşağıda verilenlerden hangisi için bir ipucu olabilir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Bu ifadeler, “Metnin ana fikri” için bir ipucu olabilir. Çünkü ana fikir, her isteğin bir karşılığı olması gerektiği ve karşılıksız isteklerin yerine getirilmemesi gerektiği düşüncesini vurgulamaktadır. Bu, metnin genel mesajını yansıtır.
10. ETKİNLİK
Soru : Aşağıya adaletli olmak konusunda bir metin yazınız ve metnin sonuna imzanızı atınız. Yazınızda pekiştirmeli kelimeler kullanmaya dikkat ediniz.
Cevap:
Adaletli olmak, toplumun huzuru için çok önemlidir. Adalet, her bireye eşit ve hakkaniyetli davranmak demektir. Gerçekten de, adaletli bir insan, her zaman doğruyu söyler, haksızlığa uğrayanın yanında olur. Adaletin sağlanması sadece büyük olaylarda değil, günlük yaşamda da gereklidir. Öğretmenler sınıflarındaki öğrencilere eşit davranmalı, yöneticiler ise çalışanlarına adaletli olmalıdır.
Adaletli olmak, hem toplumda güven hem de düzen oluşturur. Hepimiz adaletli olursak, dünya çok daha güzel ve huzurlu bir yer olur.
İlkokul 4. SınıfTürkçe Ders Kitabı4. Ünite 4. Tema Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 138, 139, 140, 141, 142
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. Ünite 4. Tema Değerlendirme Soruları Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138, 139, 140, 141, 142 Cevapları, öğrencilerin 4. ünite ve 4. temaya ait bilgilerini pekiştirmelerini sağlayacak sorularla hazırlanmıştır. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı 4. Ünite 4. Tema Değerlendirme Soruları Cevapları, öğrencilerin metinleri ve konuları daha iyi anlamalarına yardımcı olurken, öğrenme süreçlerini gözden geçirmelerine olanak tanır.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, çocukların bilgilerini test etmelerine ve kendi gelişimlerini değerlendirmelerine olanak sağlar. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, öğrencilerin konuları daha verimli bir şekilde tekrar etmelerini ve öğrenmelerini sağlar.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142
4. TEMA DEĞERLENDİRME SORULARI
A. 1-4. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.
ATATÜRK İÇİN DİYORLAR Kİ!
“Tunus milleti bugün, yüzyıllık bağlarla bağlı bulunduğu kardeş ve soylu Türk milleti ile Mustafa Kemal’in unutulmaz anısını canlandırmak ve saygıyla anmak üzere hürmetkâr bir düşünce içinde birleşmektedir.
Millet olarak Gazi’nin (…) savaş meydanlarında büyük asker olduğunu tespit ettikten sonra, her şeyin tamamen kaybolduğu zannedildiği bir anda, milletinden ümidini kesmeyi ve yenilgiyi kabul etmeyi şiddetle reddeden, (…) büyük insanı anıyoruz. O, güçleri birleştirmeyi, kırılmış cesaretleri yükseltmeyi bilmiş ve talihi zorlayarak millî ülkenin bütünlüğünü tekrar kurmuş ve memleketinin bağımsızlık ve egemenliğini kazanmasını başarmıştır. Atatürk böylece, ölümü esirliğe tercih eden bir milletin neler yapabileceğini hayretler içinde bulunan dünyaya göstermiştir. Bu örnek unutulmayacaktır. (…)
Onun ölmez eseri, egemenliklerini elde etmiş milletlerin kaderlerine hükmedenler için ışıklı bir örnek ve bir ilham kaynağı olarak kalacaktır.
Habib Burgiba, Tunus Cumhurbaşkanı (Kısaltılmıştır.)
1. Bu metinde geçen ve harfleri karışık olarak verilen kelimeleri anlamlarından yararlanarak bulunuz. Kelimeyi boş bırakılan yerlere yazınız.
Cevap :
• Soylu: Saygı uyandıran, yücelik taşıyan.
• Ulus: Çoğunlukla aynı topraklar üzerinde yaşayan, aralarında dil, tarih, duygu, ülke, gelenek ve görenek birliği olan insan topluluğu.
• Savaş: Devletlerin diplomatik ilişkilerini keserek giriştikleri silahlı mücadele.
• Bağımsızlık: Bağımsız olma durumu, istiklâl.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları
2. Bu metnin konusunu yazınız.
Cevap : Metin, Tunus Cumhurbaşkanı Habib Burgiba’nın, Atatürk’ün Türk milletine kattığı büyük değerleri ve Atatürk’ün önderliğindeki Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesini anlattığı bir hatırlamadır.
3. Parçada Türk milletinin hangi özelliği vurgulanmıştır? Belirtiniz.
Cevap : Parçada, Türk milletinin bağımsızlık için verdiği büyük mücadele ve ölümden, esaretten korkmadan zafer kazanma iradesi vurgulanmaktadır.
4. Atatürk’ün hangi mücadelesi diğer milletlere örnek olmuştur? Yazınız.
Cevap : Atatürk’ün, milletinin özgürlüğü ve bağımsızlığı için verdiği Kurtuluş Savaşı ve savaşın sonunda Türkiye Cumhuriyeti’ni kurarak, diğer milletlere örnek olmuştur. Bu, özellikle bir milletin umutsuz bir durumda bile birleşerek bağımsızlık mücadelesi verebileceği ve zafer kazanabileceği konusunda ilham kaynağı olmuştur.
B. Aşağıdaki altı çizili kelimelerin zıt (karşıt) anlamlılarını bulunuz. Bulduğunuz
kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap :
Ağır – Hafif = Poşetleri hafifçe taşıdım, hiç zorlanmadım.
Üstünde – Altında = Kitaplar masanın altında duruyor.
Doluydu – Boştu = Şişe boştı, hiç su yoktu.
Acı – Tatlı = Yemek tatlı olmuş, herkes çok beğendi.
Kötü – İyi = Bugün hava çok iyi, dışarıda yürüyüş yapmak harika.
Geç – Erken = Dersine erken geldim ve yerimi hazırladım.
Zor – Kolay = Soruyu kolayca çözebildim, hiç zorlanmadım.
Bardaktaki portakal suyu biraz azalmıştı. (✓) Hastanın baş ağrısı iki gün sonra azalmıştı.
Barajın suyu son zamanlarda bir hayli azalmıştı.
Kasadaki elmalar bugün daha da azalmıştı.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları
2. a) Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerlere gelmesi gereken en uygun kelimeleri yazınız
Cevap :
Annem birtavabaklava yapmış.
Komşular bir saatsonrageldiler.
Kahvaltıdabenyumurta yiyebildi.
Bir güntepside anlarım seni, dedi.
b) Verilen cümlelerde eş sesli olan kelimeyi bulup yazınız. Bu kelimeyi bir
cümlede kullanınız.
Cevap :
Kelime: Ben
Cümle: Ben, o kitabı çok seviyorum.
Eş sesli anlam: Ben (birinci tekil şahıs zamiri) ve ben (sıfat olarak kullanılan, örneğin “benim kitaplarım” gibi)
3. Aşağıda verilen karşıt anlamlı kelimeleri bir cümlede bir arada kullanınız.
Cevap :
İyi – Kötü = Bugün çok iyi bir gün geçirdim, ancak dün kötü bir haber almıştım.
Sıcak – Soğuk = Dışarısı sıcak olduğu için bir dondurma aldım, fakat akşam soğuk bir rüzgar esti.
Al – Ver = Herkes birbirine yardım etmek için alıp vermeli, böylece dünyada daha çok huzur olur.
4. Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerlere uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
Cevap :
Anadolu’ya gelip burada yaşamaya başlayan Türkler, yeni bir uygarlığı da birlikte getirmişlerdir. Bu, göçebe uygarlığıdır. Dilleri de göçebe kültürün dilidir. Hayvanlarla ilgili sözcükler bakımından alabildiğine zengin olan bu dilde, kaplanın sesi “heykirme”, sığırın sesi “böğürme”, çakalınki “pavkırma”, köpeğinki de “ürüme”dir.
Yaşar Kemal
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları
5. a) Bu metne en uygun başlık hangisi olabilir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap : Bu metne en uygun başlık “Büyük İşler” olabilir.
b) Bu metne bir başlık da siz belirleyiniz.
Cevap : Bu metne başlık olarak “Türk Kahramanlığı ve Cumhuriyet” önerilebilir.
6. Aşağıda bilgilendirici metne örnek verilmiştir. Siz de konusu “Millî Mücadele” olan bilgilendirici bir metin yazınız.
Cevap :
Millî Mücadele
Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesidir. 1. Dünya Savaşı’ndan sonra Osmanlı İmparatorluğu’nun toprakları işgal edildi. Mustafa Kemal Atatürk, 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıkarak Kurtuluş Savaşı’nı başlattı. Türk halkı, birlik ve beraberlik içinde cephelerde savaşarak işgalci güçleri Anadolu’dan atmayı başardı. 1922’de zafer kazanıldı ve 29 Ekim 1923’te Türkiye Cumhuriyeti kuruldu. Millî Mücadele, Türk milletinin azmi ve direnişinin simgesidir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 142 Cevapları
7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kısaltmalara getirilen ekin yazımında yanlışlık yapılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap :
TBMM’ye bir gezi düzenlemeyi planlıyoruz. ()
Çelik yelekteki delik 1 mm’den daha küçükmüş. ()
Bu ürün asla 75 kr. un üzerinde olamaz, dedi ()
THY’na yeni uçaklar alınacakmış. (✓)
8. Aşağıdaki cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yolu takip edilecektir. Buna göre kaç numaralı çıkışa ulaşılır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap :
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Cevapları”
Bu memlekete en çok hizmet eden
Bu aşk ile dağlara gücü yeten
On sekiz milyonun omzunda giden
Atam Ankara sırtlarında yaşar.
Cahit Sıtkı Tarancı, Otuz Beş Yaş
9. Bu şiirin ana duygusunu belirleyip aşağıya yazınız
Cevap : Bu şiirin ana duygusu, Atatürk’e olan sevgi, saygı ve minnettarlıktır. Şair, Atatürk’ün Türkiye’ye yaptığı hizmetleri yücelterek, onun izlerinin ve mirasının halkın içinde yaşamaya devam ettiğini vurgulamaktadır.
İlkokul 4. SınıfTürkçe Ders KitabıSatı Kadın Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 136, 137
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Satı Kadın Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 136, 137 Cevapları, öğrencilere Satı Kadın’ın kahramanlıklarını ve halkına olan katkılarını anlatan etkinlikler sunmaktadır. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Satı Kadın Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara bu önemli tarihi figürün yaşamını öğretirken, aynı zamanda cesaret, fedakârlık ve azim gibi değerleri de aşılar.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 136-137 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin Satı Kadın’ın hikayesini anlamalarına yardımcı olurken, duygusal olarak da bu figürle bağ kurmalarını sağlar. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 136-137 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, öğrencilere geçmişin kahramanlarını tanıtarak, tarihî figürlere olan ilgilerini artırır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 136-137
SATI KADIN
Sakarya Harbi kazanılmış, fakat Büyük Taarruz yapılmamıştı. Atatürk’ün İstanbul’dan Adapazarı’na gelen annesi ve kız kardeşini Adapazarı’ndan almış, onlarla birlikte geri dönüyorduk.
Çok sıcak bir yaz günü olduğu halde, halk her uğradığımız köy ve kasabalarda yollara dökülüyor ve Büyük Kumandan’ı görmek için birbirleriyle adeta yarışıyorlardı. Atütürk de birçok yerde arabalarından inerek onlarla konuşuyor, hal hatır soruyorlardı.
Ayaş’ı geçtikten sonra Kazan köyüne gelindi. Orada da halk, Atatürk ve ailesinin geleceğini duymuş, yollara dökülmüştü. Köye gelince Atatürk arabalarından inerek köylülere konuştular ve bir ağaç altında biraz dinlenmek istediler. Bu arada köy muhtarını sordular. Esmer, orta boylu bir kadın, elinde ayran güğümleri olduğu halde, “Muhtar benim Paşam.” dedi. Muhtar olan kocası askere gitmiş. Köylüler de bu kadını muhtar olarak tanımışlar. O da kocasının muhtarlığını sürdürüyormuş. Bu cevap, Atatürk’ün çok hoşuna gitti.
Bu köylü kadını, gayet rahat bir şekilde, “Paşam köyümüze hoş geldin, safa geldin, şeref getirdin.” diyerek, güğümlerden bir tasa ayran doldurup ayakta ve Ata’nın huzurunda rahatça içti. Sonra da başka bir tasa ayran doldurup, “Paşam ayranımız temizdir. Rahatça içebilirsiniz.” diyerek Atatürk’e ve etrafındakilere ayrandan eliyle ikram etti.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları
Eski Türk adetlerine göre ev sahibi, çok sevdiği, saydığı bir kişiye yenilecek veya içilecek bir şey ikram edecekse, önce ondan kendi yer veya içer; sonra misafirine ikram edermiş. Hatta ikram edeceği şey yenilecek bir şeyse, tepsi veya tabaktan önce ev sahibi kendi bir lokma alır, onu yutar, sonra da kaşıkla aldığı o tarafı misafirine çevirir,
“Buyrun başlayalım.” dermiş. Bunun manası bu yemekte sana zarar verecek herhangi bir şey yok. Eğer varsa önce bana zarar versin. Öldürecekse önce ben öleyim. Sen yeme ve ölme manasını taşırmış.
Eğer ikram edilecek şey ayran gibi, süt gibi içilecek bir şeyse Satı Kadın’ın yaptığı gibi önce ev sahibi ondan bir tas veya bardak alıp içer, sonra misafirine ikram edermiş.
Satı Kadın da böyle yaparak Ata’ya ayranını ikram etmişti. İlk bardağı kendi içerek, senin sağ kalman içi ölünecekse ben öleyim, sen yaşa, demek istedi.
Bu bilmiş (…) kadın, Satı Kadın’dı.
Atatürk, bu Satı Çırpan isimli kadını unutmamışlardı. 12 yıl sonra 5 Aralık 1934 yılında çıkan, 2598 sayılı yasa ile, kadınlara seçme ve seçilme hakkı verilince, Atatürk tarafından buldurulmuş ve milletvekili adayı gösterilmişti. Böylece ilk kadın milletvekillerinden biri olarak Meclis’e giren Satı Kadın, Meclis’te birçok çalışmalara katılmıştır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir Yolcuya Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 131, 132, 133, 134, 135 Cevapları, öğrencilerin yolculuk temasını keşfetmelerine yönelik çeşitli etkinlikler sunar. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Yolcuya Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilere yolculuk üzerine düşünme ve dinleme becerilerini geliştirme fırsatı tanır.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 131-132-133-134-135 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, çocukların metindeki duyguları anlama ve farklı bakış açılarını değerlendirme becerilerini güçlendirmeye yöneliktir. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 131-132-133-134-135 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinliklerle, öğrenciler yolcu olmanın ve yolculuk yapmanın anlamını farklı yönleriyle inceleyebilirler.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 131-132-133-134-135
Hazırlanalım
Soru : Çanakkale Savaşı hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Çanakkale Savaşı, 1915-1916 yıllarında Osmanlı Devleti ile İtilaf Devletleri arasında yapılan büyük ve zorlu bir savaştır. Bu savaş, Çanakkale Boğazı’nı geçerek İstanbul’u almak isteyen İtilaf Devletleri’ne karşı verilmiştir. Türk askerleri büyük bir direniş göstererek düşmana geçit vermemiştir. Çanakkale Zaferi, hem Türk milletinin bağımsızlık için gösterdiği büyük fedakârlık hem de Atatürk’ün askeri dehasıyla kazanılmış bir başarıdır. Bu zafer, “Çanakkale Geçilmez” sözünü tarihe yazdırmıştır ve Kurtuluş Savaşı’na ilham kaynağı olmuştur.
Soru : Yaptığınız araştırma sonucu ulaştığınız şiirlerden birini arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap:
Atatürk’ün Kağnısı Nazım Hikmet
Köylü kadınımız,
efendimiz,
kağnısıyla kağnısıyla
İnönü’ne kağnısıyla.
Kağnısının bir ucunda oğlağı bağlı,
bir ucunda ölü öküzü;
yeni doğmuş kuzusunu emzirmiş,
bebeğini emzirmiş,
bir tas ayran, bir okka ekmekle yola çıkmış,
Allah’ın dağına, İnönü’ne, kağnısıyla.
Soru : “Bir Yolcuya” adlı şiiri dinleyerek aşağıdaki dizeleri tamamlayınız.
Cevap:
Dur yolcu! Bilmeden gelip bastığın
Bu toprak, bir devrin battığı yerdir.
Eğil de kulak ver, bu sessiz yığın
Bir vatan kalbinin attığı yerdir.
Bu ıssız, gölgesiz yolun sonunda
Gördüğün bu tepeler Anadolu’nda,
İstiklal uğrunda, namus yolunda
Can veren mehmetçik yattığı yerdir.
Bu tümsek, koparken büyük zelzele,
Son kalem parçası geçerken ele,
Mehmed’in dizini boğduğu sele Göğsünden kanının akıttığı yerdir.
Düşün ki, haşr olan kan kemik etin
Yaptığı bu tümsek, dayanılmaz, çetin
Bir harbin sonunda türklük milletin Hürriyet zevkini tattığı yerdir.
Necmettin Halil Onan
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz şiirde geçen kelimelerin anlamlarından ve ipucu olarak verilen harflerden yola çıkarak bulmacayı çözünüz.
Cevap:
Soldan Sağa
Çetin
Tümsek
Harp
Devir
Yukarıdan Aşağıya
5. Vatan
6. Mukaddes
7. Zelzele
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz şiire göre defterinize cevaplayınız.
1. Şairin “Dur yolcu! diye seslendiği kişiler kimler olabilir?
Cevap: Şair, Çanakkale Savaşı’nda hayatını kaybedenlerin anısını bilmeyen veya unutan kişilere, yoldan geçenlere, özellikle Anadolu’yu ve geçmişi tanımayan insanlara sesleniyor olabilir.
2. Şair, yolcudan ne yapmasını istiyor?
Cevap: Yolcudan durup şehitlerin anısını düşünmesini, burada yatanların fedakarlığını anlamasını ve saygı göstermesini istiyor.
3. Anadolu’da görülen tümsekler nelerdir?
Cevap: Anadolu’daki tümsekler, Çanakkale Savaşı’nda canını veren şehitlerin mezarlarını ve onların fedakarlıklarıyla dolu toprakları simgeliyor.
4. Şair, savaşı neden depreme benzetmiş olabilir?
Cevap: Savaşın şiddetini, yıkıcılığını ve halkın üzerinde bıraktığı büyük etkiyi anlatmak için savaşı depreme benzetmiş; savaş da tıpkı bir deprem gibi yıkıcı olmuş ve derin izler bırakmıştır.
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz şiirle ilgili görüşlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap: Şair, bu şiirde Çanakkale’deki şehitlerin fedakarlığını ve kahramanlığını anlatıyor.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görsellerden hangisi dinlediğiniz şiiri en iyi yansıtır? İlgili kutucuğu işaretleyerek düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 131-132-133-134-135 Cevapları”
6. ETKİNLİK
Soru : Atatürk’le ilgili bir programda sunucu olarak görev alan Derya, beden dilini etkin kullanmak istiyor. Derya bunun için neler yapmalıdır? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:
Madde Madde Derya, beden dilini etkin kullanmak için aşağıdaki adımları izleyebilir:
Göz teması kurmak: Sunum yaptığı izleyicilerle göz teması kurarak, dikkatlerinin dağılmasını engeller ve güvenilir bir izlenim bırakır.
Vücut duruşu: Dik ve rahat bir duruş sergileyerek, kendine güvenli ve kararlı bir izlenim yaratabilir.
El ve kol hareketleri: Mesajlarını vurgulamak için el ve kol hareketlerini kullanabilir. Bu, söylediklerinin daha etkili olmasına yardımcı olur.
Yüz ifadesi: Şevkli, güler yüzlü ve samimi bir ifade, izleyicilerin ilgisini çeker. Atatürk’ün hayatı ve mücadelesi hakkında konuşurken, duygusal bir bağ kurmak için yüz ifadelerini kullanabilir.
Ses tonu ve hız: Sesini tonlamak ve hızını ayarlamak, özellikle önemli noktalarda duraklama yaparak dikkat çekici bir etki yaratabilir.
Kıyafet ve genel görünüm: Programın içeriğiyle uyumlu, dikkat çekmeyen ancak profesyonel bir kıyafet tercih etmek izleyicilerin odaklanmasını sağlar.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 134 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yerleri dinlediğiniz metne göre doldurunuz.
Cevap: Dinlediğim metin için “Dur Yolcu” başlığını öneriyorum.
Bu başlığı önermemin nedeni şudur: Şairin, geçmişin acılarını hatırlatarak, yolcuyu bu toprakların değerini anlamaya davet etmesidir. Bu başlık, hem toprak hem de milletin kurtuluşu uğrunda can verenlerin hatırasını yaşatmanın önemini vurgulamaktadır.
8. ETKİNLİK
Soru : Bir şiir okuma yarışması da siz düzenleyiniz. Bu yarışmada aşağıda verilen şiiri okuyunuz. Şiiri en güzel okuyanı belirleyiniz.
Cevap:
100. YIL MARŞI
Selam olsun tarihe, asırlara, çağlara
Selam olsun bağırında şehit yatan dağlara
Alnımıza vuruyor ay yıldızın ışığı
Rüzgarları mest eder haresi, kırışığı
Cumhuriyet, Cumhuriyet yüzyıl yazdık tuğlara
Cumhuriyet, Cumhuriyet yüzyıl yazdık tuğlara
Bütün cihan meftundur bu asırlık öyküye
Bir tay gibi şahlanır mazisinden atiye
Karalardan uzandık vatan dedik maviye
En güzel türküsünü şimdi söyler Türkiye
Omzumuzda izi var serhat gezen sancağın
Ateşini harladık kaç bin yıllık ocağın
Sadece yerde değil göklerde de hürüz bir
Düşmanlarım düşünsün dünden daha gürüz biz
Söz: Mehmet İBİŞ Müzik: Aykut AYGÜN
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Siz de aşağıya Atatürk’le ilgili duygularınızı dile getiren bir şiir yazınız. Şiirlerinizi sınıf panosunda sergileyiniz.
Cevap:
Atatürk
Büyük lider, yüce Türk’ün gururu,
Yolu aydınlatan, her zaman en doğru.
Gözlerinde umut, yüreğinde sevda,
Vatanın her köşesinde bir iz bıraktı.
Bağımsızlık için verdiği mücadele,
Cumhuriyet’i kurdu, halkla birlikte.
Türk milletinin kalbi oldun sen,
Adını sonsuza dek hatırlayacak bu vatan.
Her adımında milletin yarını,
Her sözünde özgürlük ve barışı.
Atatürk, senin izinden yürürüz,
Cumhuriyet yolunda hep ileriye gideriz.
Eşeğe Bindiren Nasrettin Hoca: Bir gün Nasrettin Hoca, eşeğiyle yolda yürüyormuş. Yanına bir grup insan yaklaşmış. Birisi “Nasrettin Hoca, ne biçim adamsın, eşeğe bindiğin halde, etrafındaki insanlar yürürken sen çok rahat görünüyorsun!” demiş. Hoca da hemen yanıt vermiş: “Benim eşeğim yolda yürürken ben neden oturayım?”
Hoca ve Parayı Bulan Adam: Bir gün Nasrettin Hoca, parayı kaybetmiş ve herkesin etrafında aramaya başlamış. Bir adam, parayı bulup Hoca’ya getirince, Nasrettin Hoca parayı almış ve demiş ki: “Bu para bana ait değil. O parayı kaybeden kişi başka bir yerdedir.”
İlkokul 4. SınıfTürkçe Ders Kitabı Tuna Yayıncılık Metin Etkinlik ve Sayfa Cevapları
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye yönelik önemli bir kaynaktır. 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık tarafından hazırlanan bu kitap, okuma, yazma, dinleme ve konuşma gibi becerilerin gelişimini destekler. Metinler, öğrencilerin hem dil bilgisi kurallarını öğrenmelerini hem de yaratıcı düşünme yeteneklerini geliştirmelerini amaçlar.
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları”
Her metnin ardından gelen 4. Sınıf Türkçe Metin Etkinlik Cevapları, öğrencilerin okuduklarını anlamalarını pekiştirir. Bu etkinlikler, ana fikir bulma, karakter analizi ve dil bilgisi sorularını içerir. 4. Sınıf Türkçe Sayfa Cevapları, belirli sayfalardaki soruların çözümüne odaklanarak öğrencilerin kendilerini değerlendirmelerine yardımcı olur.
4. Sınıf Türkçe Kitabı, öğrencilere kapsamlı bir dil eğitimi sunarken, İlkokul Türkçe 4. Sınıf müfredatına da tam uyum sağlar. Öğrenciler, 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları sayesinde metinleri daha iyi anlayarak derslere aktif katılım sağlayabilirler.
“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı”
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayıncılık Cevapları Sayfa9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54. Sayfa Cevapları aşağıda yer almaktadır.
İlkokul 4. SınıfTürkçe Ders KitabıÇiçekli Bir Badem Dalı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 128, 129, 130
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Çiçekli Bir Badem Dalı Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128, 129, 130 Cevapları, öğrencilerin doğayla bağ kurmalarına yardımcı olan etkinlikler içerir. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Çiçekli Bir Badem Dalı Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara baharın tazeliğini ve doğanın yeniden canlanmasını aktararak, doğaya olan ilgilerini artırmayı hedefler.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 128-129-130 Tuna Yayıncılık”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin metni detaylıca inceleyerek anlamalarını ve düşüncelerini ifade etmelerini teşvik eder. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 128-129-130 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, çocuklara çevre sevgisini aşılayarak doğayı koruma bilincini kazandırmayı amaçlar.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 128-129-130
Hazırlanalım
Soru : Yaptığınız araştırma sonucu Atatürk’le ilgili ulaştığınız anılardan birini arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Atatürk ve Savaş Cephelerinde Cesaret: Çanakkale Savaşı sırasında Atatürk, cephede askerlerinin yanında yer almış, onları cesaretlendirmiştir. Yoğun topçu ateşi altında bile askerleriyle birlikte kalmış, savaşın kritik anlarında stratejiler geliştirerek büyük bir başarıya imza atmıştır. Askerleri, onun bu cesaretiyle moral bulmuş ve savaşın gidişatını değiştirmişlerdir.
23 Nisan’ı Çocuklara Armağan Etmesi: Atatürk, çocuklara olan sevgisini her fırsatta göstermiştir. 1920’de Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin açılış günü olan 23 Nisan’ı, çocuklara armağan etmiş ve bu günü Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı olarak ilan etmiştir. Böylece Türkiye, çocuklara bayram armağan eden ilk ülke olmuştur.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 129 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki kelimelerin okuduğunuz metindeki anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten belirleyerek ilgili kutucuklara yazınız.
Cevap:
Çayır: Genellikle otlak olarak kullanılan, çimenle kaplı geniş yeşillik alan.
Izdırap: Acı, üzüntü, büyük sıkıntı, elem.
Sahil: Deniz, göl ya da nehir kıyısı.
Ulus: Bir arada yaşayan, aynı soydan gelen veya ortak kültürü paylaşan topluluk; millet.
Ürkmek: Ani bir korku ile irkilmek ya da çekinmek.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Atatürk’ün bahar mevsimi hakkındaki düşünceleri nedir?
Cevap: Atatürk, bahar çiçeklerini gördüğünde baharın gelişinden memnun olur, fakat bu çiçeklerin meyve vermeden solacak olmasından dolayı üzüntü duyar.
2. Atatürk, hayatının son günlerini ne tür mekânlarda geçirmek istemiştir?
Cevap: Atatürk, hayatının son günlerinde çam ormanlarında, yeşilliklerin ve ağaçların arasında basit bir hayat içinde olmak istemiştir.
3. Anıtkabir’in çevresine dikilen ağaçlar nereden getirilmiştir?
Cevap: Anıtkabir’in çevresine dikilen ağaçlar Anadolu’dan ve çeşitli dünya ülkelerinden gönderilen fidanlarla oluşturulmuştur.
4. Atatürk’ün yeşile olan özlemi nasıl anlatılmıştır?
Cevap: Atatürk’ün yeşile olan özlemi, hastalığının son günlerinde yeşillik ve ağaçların arasında basit bir hayat sürmek istemesiyle ve ormanlık alanları, ağaçları, çayırları içten bir şekilde anmasıyla anlatılmıştır.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki metinde hangi örneklerin verildiğini yazınız.
Cevap: Metinde Atatürk’ün yakını olan yazar ve milletvekili Ruşen Eşref Bey, romancı ve milletvekili Yakup Kadri Bey, sanat tarihçisi ve ressam Celal Esat Bey, Şeyhülislam Cemalettin Efendi’nin oğlu Muhtar Bey ve genç bir şair olarak Cevdet Kudret örnek olarak verilmiştir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 130 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Sınıfınızda üç grup oluşturarak aşağıdaki rolleri canlandırınız.
Cevap: Aşağıda yer alan adımları izleyerek bu etkinliği sizin sınıfta arkadaşlarınızla bir arada yapmanız gerekiyor.
1. grup: Hasta arkadaşına çiçek götüren öğrenciler 2. grup: Ülkesinin güzelliklerini anlatan turist rehberi ve turistler 3. grup: Anıtkabir’i ziyaret eden öğretmen ve öğrenciler
Canlandırma yaparken:
➦ Rolü zihninizde canlandırmaya,
➦ Dikkatinizi birlikte rol aldığınız arkadaşlarınıza vermeye,
➦ Yeni durumlara hazırlıklı olmak için tüm dikkatimizi oyuna vermeye,
➦ Sesinizi etkili kullanmaya dikkat ediniz.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilen kelime grubunun sizde yaptığı çağrışımları kutucuklara yazınız. Bu kelimeler arasında bağlantı kurarak bir şiir yazınız.
Cevap:
Atatürk’te Doğa Sevgisi Çağrışımlar:
Ağaçlar
Çiçekler
Bahar
Orman
Yeşillik
Doğa
Vatan sevgisi
Huzur
Güzellik
Atatürk’te Doğa Sevgisi Şiir:
Ata’mın Doğa Aşkı
Atatürk’ün doğaya aşkı,
Yeşil ağaçlarla dolu ufku,
Vatanına sararcasına,
Sevmişti çiçeği, ormanı, toprağı.
Baharla açan her tomurcuk,
O’ndan bir parça sanki,
Doğada, vatanda hayat bulur,
Atatürk’ün sevgisi daim kalır.