Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü 1. Ünite Ünite Performans Görevi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 49, 50
5. Sınıf Din Kültürü 1. Ünite Ünite Performans Görevi Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Cevapları içerisinde yer alan 5. Sınıf Din Kültürü 1. Ünite Ünite Performans Görevi Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin dinî konular hakkında daha derin bilgi edinmesini sağlamaktadır. Bu etkinlikte, özellikle 5. Sınıf Din Kültürü Sayfa 49, 50 Cevapları ile tevhid inancının önemi üzerinde durulmuş ve Allah’ın birliği, gücü ve insanlara olan rehberliği detaylandırılmıştır.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49-50 MEB Yayınları”
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları, öğrencilere dinî kavramları açıklayarak, onları günlük yaşamlarında uygulama yollarını göstermektedir. Özellikle 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49-50 MEB Yayınları sayfalarında Allah’ın isimleri ve sıfatları üzerinde durulmuş, bu konulara uygun sorularla öğrencilerin düşünme becerileri geliştirilmeye çalışılmıştır.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49-50
Soru : İnsan vücudunda yer alan sistemlerin işleyişi hakkında araştırma yapınız. Baş, gövde, uzuvlar ve iç organlar gibi temel yapıların işleyişi hakkında bilgi toplayınız.
Kısa Cevap:
İnsan vücudunda baş, gövde, uzuvlar ve iç organlar birbiriyle uyum içinde çalışarak hayatımızı sürdürmemizi sağlar. Bu yapılar sinir sistemi, dolaşım sistemi, sindirim sistemi gibi birçok sistemin bir araya gelmesiyle işlev görür.
Uzun Cevap:
İnsan vücudu baş, gövde, uzuvlar ve iç organlar gibi birçok temel yapıdan oluşur. Sinir sistemi, beyin ve omurilik aracılığıyla vücudu kontrol ederken, dolaşım sistemi kalp ve damarlar aracılığıyla kanın vücuda yayılmasını sağlar. Sindirim sistemi, besinlerin sindirilip enerjiye dönüşmesine yardımcı olurken, solunum sistemi oksijen alımını ve karbondioksit atılımını gerçekleştirir. Bu sistemler, birbirine bağımlı olarak çalışır ve vücudun sağlıklı kalmasını sağlar.
Soru : İnsan vücudundaki işleyiş ile evrendeki yapılar (dağlar, bitkiler, diğer canlılar vb.)
arasında hangi benzerliklerin olabileceğini araştırınız.
Kısa Cevap:
İnsan vücudundaki sistemlerin işleyişi ile evrendeki doğa olayları arasında benzerlikler vardır. Dağlar, bitkiler ve diğer canlılar da tıpkı insan vücudu gibi belirli bir düzen içinde hareket eder.
Uzun Cevap:
İnsan vücudu ve evrendeki yapılar arasında birçok benzerlik bulunmaktadır. Örneğin, vücudumuzdaki dolaşım sistemi, evrendeki nehirlerin akışı gibidir; kan, damarlar aracılığıyla tüm vücuda yayılırken, nehirler de suyu doğaya taşır. Bitkiler ise tıpkı insanlarda olduğu gibi bir büyüme ve gelişme sürecine sahiptir. Tıpkı gezegenlerin belirli yörüngelerde hareket etmesi gibi, vücudumuzdaki organlar da belirli bir düzen içinde çalışır. Bu sistemler, Allah’ın evrendeki düzenin bir parçası olduğunu gösterir.
Soru : Araştırmanız sonucu elde ettiğiniz bilgilerden hareketle aşağıdaki örneklerden faydalanarak insan ve evren arasındaki benzerlikleri anlatacağınız bir ürün hazırlayınız.
Cevap:
İnsan vücudu ve evren arasında oldukça dikkat çekici benzerlikler bulunmaktadır. Bu benzerlikler, hem insan vücudundaki hem de evrendeki düzenin ilahi bir nizamın eseri olduğunu gösterir. Araştırmam sonucu elde ettiğim bilgilerden hareketle, aşağıdaki örneklerle insan ve evren arasındaki bu benzerlikleri anlatan bir ürün hazırladım:
Vücudumuzdaki Kemikler – Dünyadaki Dağlar: İnsan vücudunun iskelet sistemi kemiklerden oluşur ve vücudu ayakta tutar. Aynı şekilde, dünyadaki dağlar da yeryüzünün dengesini sağlar. Her iki yapı da destek ve dengeleyici işlev görür.
Solunum Sistemi – Bitkilerin Fotosentez Yapması: İnsanlar oksijen alıp karbondioksit verirken, bitkiler fotosentez sırasında tam tersini yapar. Solunum sistemi ve bitkilerin fotosentezi, birbirini tamamlayan iki süreçtir ve yaşamın devamı için hayati öneme sahiptir.
Dolaşım Sistemi – Suyun Döngüsü: Dolaşım sistemi kanın vücutta dolaşmasını sağlar, su döngüsü de dünyadaki suyun gökyüzü, toprak ve denizler arasında sürekli hareketini sağlar. Her iki sistem de hayatın devamı için gereklidir.
Sindirim Sistemi – Doğadaki Besin Zinciri: Sindirim sistemi, besinlerin parçalanıp enerjiye dönüşmesini sağlarken, doğadaki besin zinciri de enerjinin canlılar arasında aktarılmasını sağlar. Her iki süreç de yaşamın temelini oluşturur.
Vücudumuzdaki Deri – Atmosfer Tabakası: Vücudumuzdaki deri, dışarıdan gelen zararlı etkilere karşı koruma sağlar. Aynı şekilde atmosfer tabakası da dünyayı güneşin zararlı ışınlarından ve diğer kozmik tehlikelerden korur.
Hücrelerin Görevleri – Atomların Görevleri: Hücreler vücudumuzun en küçük yapı taşıdır ve her birinin belirli görevleri vardır. Aynı şekilde, atomlar da maddenin temel yapı taşıdır ve her biri belirli bir düzene göre hareket eder.
Vücut Sıcaklığının Düzenlenmesi – Evrendeki İklim ve Sıcaklık Değişimleri: Vücudumuz, sıcaklığı belirli bir dengede tutarak hayatta kalmamızı sağlar. Aynı şekilde, evrendeki iklim değişimleri de doğal süreçlerin devamını sağlar.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
Soru : Sunumunuzun sonuç kısmını aşağıdaki sorulara vereceğiniz cevaplar ile
tamamlayınız.
1. İnsan ve evren arasındaki bu benzerlik neyin göstergesidir?
Cevap:
İnsan ve evren arasındaki bu benzerlik, her şeyin bir düzen ve uyum içinde yaratıldığının göstergesidir. Hem vücudumuzda hem de evrende görülen bu düzen, ilahi bir düzenleyicinin varlığına işaret eder.
2. Evrendeki ve vücudumuzdaki bu sistemler Yüce Allah’ın hangi özelliğinin bir sonucudur?
Cevap:
Evrendeki ve vücudumuzdaki bu sistemler, Yüce Allah’ın “Alîm” (her şeyi bilen) ve “Kâdir” (her şeye gücü yeten) sıfatlarının bir sonucudur. Hem evren hem de insan vücudu Allah’ın sonsuz bilgisi ve kudreti ile var edilmiştir.
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Bir Sure Öğreniyorum: İhlas Suresi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48
5. Sınıf Din Kültürü Bir Sure Öğreniyorum: İhlas Suresi Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Cevapları, 5. Sınıf Din Kültürü Bir Sure Öğreniyorum: İhlas Suresi Metni Etkinlik Cevapları ve 5. Sınıf Din Kültürü Sayfa 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 Cevapları üzerinden yapılan çalışmalar, 5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları kitabının etkin kullanımını gösterir. 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48 MEB Yayınları içeriğinde İhlas Suresi’nin önemi ve mesajları detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Bu metinler, öğrencilere surenin özünü anlamada ve günlük yaşantılarında uygulamada büyük fayda sağlar.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48 MEB Yayınları”
Bu bağlamda, 5. Sınıf Din Kültürü dersleri, öğrencilerin İhlas Suresi’ni öğrenmeleri ve manevi değerlerini güçlendirmeleri açısından önemli bir yer tutar. İhlas Suresi’nin öğretileri, öğrencilerin dini bilgilerini pekiştirmelerine ve bu bilgileri yaşamlarına entegre etmelerine yardımcı olur.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47-48
Samimiyet, içten ve dürüst olmaktır. İnsanların birbirlerine karşı gösterdiği doğal ve yapmacıksız bir tavırdır. Samimi insanlar güven verir ve gerçek hislerini saklamazlar.
Uzun Cevap:
Samimiyet, bir insanın içten, dürüst ve doğal bir şekilde davranmasıdır. Samimi olmak, başkalarına karşı yapmacık davranmamak, düşüncelerini ve duygularını açıkça ifade etmek anlamına gelir. Samimiyet, ilişkilerde güvenin temelidir. Samimi insanlar, yalan söylemez, hislerini saklamaz ve başkalarına içtenlikle yaklaşırlar. Bir insanın samimiyeti, sözlerinden ve davranışlarından anlaşılır ve bu, arkadaşlık ve diğer sosyal ilişkilerde sağlam bağlar kurmak için çok önemlidir.
Soru : İhlas suresi hakkında neler biliyorsunuz?
Kısa Cevap:
İhlas Suresi, Allah’ın birliğini ve benzersizliğini anlatan kısa bir suredir. Bu sure, İslam dininde tevhidin en özlü ifadesi olarak kabul edilir.
Uzun Cevap:
İhlas Suresi, Kur’an-ı Kerim’in 112. suresidir ve Allah’ın birliğini, eşi benzeri olmadığını vurgular. Dört ayetten oluşan bu sure, İslam’da tevhid inancının temelini oluşturur. İhlas Suresi’nde, Allah’ın tek olduğu, doğmamış ve doğurmamış olduğu, hiçbir şeye muhtaç olmadığı, her şeyin O’na muhtaç olduğu açıklanır. Bu sure, Müslümanlar tarafından sıkça okunan ve ezberlenen surelerden biridir. İhlas Suresi’nin fazileti büyüktür; Peygamber Efendimiz, bu sureyi okumanın Kur’an’ın üçte birini okumak kadar sevap kazandırdığını belirtmiştir.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Soru : Aşağıda İhlas suresinin okunuşu ve anlamı karışık olarak verilmiştir. Ayetlerin doğru anlamının hangisi olduğunu yanındaki şekli işaretleyerek belirtiniz.
Cevap:
“5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları”
Soru : Karışık olarak verilen harfleri İhlas suresinin okunuşunu oluşturacak şekilde
sıralayınız.
Cevap:
Ç – B – A – D – C
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
İhlas Suresi, Allah’ın bir ve benzersiz olduğunu, O’ndan başka ilah olmadığını ve hiçbir şeye muhtaç olmadığını anlatır. Bu sure, tevhid inancını en net şekilde ifade eder.
Uzun Cevap:
İhlas Suresi’nden ulaştığımız en temel mesaj, Allah’ın bir ve tek olduğudur. O, hiçbir şeye muhtaç değildir ama tüm varlıklar O’na muhtaçtır. Allah’ın eşi ve benzeri yoktur. Bu sure, Müslümanların Allah’a olan inançlarını net bir şekilde ifade etmeleri gerektiğini ve Allah’ın mutlak birliğini kabul etmelerinin imanlarının temelini oluşturduğunu öğretir. İhlas, Allah’a tam bir bağlılık ve sadakatle yaklaşmayı, sadece O’na yönelmeyi ifade eder.
Soru : Aşağıda karışık olarak verilen İhlas suresinin anlamını doğru bir bütün oluşturacak
şekilde boş bırakılan kutulara yazınız.
Cevap:
Bismillâhirrahmânirrahîm: Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla.
Kul hüvallâhü ehad: De ki: O Allah bir tektir.
Allâhüssamed: Allah her şeyden müstağni, her şey O’na muhtaçtır.
Lem yelid ve lem yûled: O, doğurmamış ve doğurulmamıştır.
Ve lem yeküllehû küfüven ehad: Hiçbir şey O’nun dengi değildir.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
Soru : Karekodu verilen Diyanet İşleri Başkanlığının genel ağ adresi üzerinden İhlas suresi ve anlamını dinleyerek kutuların içine yazdığınız cevaplarınızı kontrol ediniz.
Cevap:
İhlas Suresi
Bismillahirrahmânirrahîm.
1. Kul hüvellâhü ehad
2. Allâhüssamed
3. Lem yelid ve lem yûled
4. Ve lem yekün lehû küfüven ehad
İhlas Suresi Türkçe Anlamı
Rahmân ve Rahîm olan Allah’ın ismiyle.
1. De ki; O Allah bir tektir.
2. Allah eksiksiz, sameddir (Bütün varlıklar O’na muhtaç, fakat O, hiç bir şeye muhtaç değildir).
3. Doğurmadı ve doğurulmadı
4. O’na bir denk de olmadı.
Soru : İhlas suresinden ne anladığınızı birkaç cümle ile özetleyiniz.
Kısa Cevap:
İhlas Suresi, Allah’ın birliğini ve O’nun her şeyden bağımsız olduğunu vurgular. Allah doğmamış, doğurmamıştır ve hiçbir varlık O’na denk değildir.
Uzun Cevap:
İhlas Suresi, tevhid inancının temelini oluşturan bir suredir. Bu surede Allah’ın tek olduğu, hiçbir şeye ve kimseye muhtaç olmadığı, doğmadığı ve doğurmadığı anlatılır. Allah her şeyden yücedir ve hiçbir varlık O’nun dengi olamaz. Müslümanlar, sadece Allah’a inanmalı ve yalnızca O’na ibadet etmelidir. Bu sure, Allah’ın büyüklüğünü ve eşsizliğini en kısa ve öz şekilde açıklar.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
Soru : Aşağıdaki saklı kelimeleri, verilen açıklamalardan hareketle bulunuz.
Cevap:
İhlas suresinde, Allah’ın (cc) bir ve tek olduğunu, O’ndan başka ilah olmadığını ifade eden isim: Ahad
İhlas kavramının sözlük anlamlarından biri, içtenlik ve sadakat ile aynı anlamda kullanılan kelime: Samimiyet
İhlas suresinde özellikle vurgulanan ve tüm Müslümanların uymak zorunda olduğu temel İslam ilkesi: Tevhid
İhlas suresinde yer alan Allah’ın (cc) hiç kimseye muhtaç olmadığını, tüm varlıkların O’na muhtaç olduğunu bildiren isim: Samed
Soru : İslam’ın tevhit ilkesine uygun yaşayan bir insan hangi davranışlarda bulunur?
Örnekler veriniz.
Cevap:
Tevhid inancına uygun yaşayan bir insan, sadece Allah’a ibadet eder ve yalnızca O’ndan yardım diler. Allah’tan başka ilahlara inanmaz, her işinde Allah’ın rızasını gözetir. Örneğin, zor zamanlarında Allah’a dua eder, insanlara yardım ederken Allah’ın hoşnutluğunu kazanmayı amaçlar ve her türlü şirkten uzak durur.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları
Bu etkinlikten öğrendiğim üç bilgi:
İhlas Suresi, Allah’ın birliğini ve eşsizliğini anlatır.
Allah hiçbir şeye muhtaç değildir, ama tüm varlıklar O’na muhtaçtır.
İhlas Suresi’ni okumak, Kur’an’ın üçte birini okuma sevabına eşdeğerdir.
Bu etkinlik sırasında ilginç bulduğum iki bilgi:
Allah’ın doğmamış ve doğurulmamış olması.
İhlas Suresi’nin kısa olmasına rağmen tevhid inancını tam anlamıyla ifade etmesi.
Bu etkinlik sonrasında sormak istediğim bir soru:
İhlas Suresi’ni okumanın faziletleri nelerdir?
Soru : Aşağıdaki kavram haritasını inceleyiniz ve boşlukları uygun sözcüklerlem tamamlayınız.
Cevap:
“5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları”
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Her Şeye Gücü Yeter Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 39, 40, 41
5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Her Şeye Gücü Yeter Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde, 5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları kitabının Sayfa 39-40-41 arasındaki içerikler, Allah’ın her şeye olan gücünü anlatan önemli bilgiler sunar. 5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Her Şeye Gücü Yeter Metni Etkinlik Cevapları ile öğrenciler, Yüce Allah’ın kudretinin geniş kapsamını ve sınırlarını öğrenirler. Bu sayfalar, 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 39-40-41 MEB Yayınları ile Allah’ın kudretinin günlük yaşantılarımızda nasıl hissedildiğini ve bu gücün insan hayatındaki yerini anlamalarına olanak tanır.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 39-40-41 MEB Yayınları”
Bu kapsamda, Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Cevapları ile öğrenciler, Allah’ın her şeyi kontrol etme ve yönetme gücünün nasıl bir güvence sağladığını fark ederler. 5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Her Şeye Gücü Yeter Metni Etkinlik Cevapları bu bilgiyi pekiştirirken, öğrencilere Allah’ın her an her yerde mevcut olduğunu ve her şeyi kuşatan bir kudrete sahip olduğunu öğretir. Bu etkinlikler, öğrencilerin dini bilgilerini derinleştirmelerine ve yaşamlarına anlam katmalarına yardımcı olur.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 39-40-41
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Numaralı paragraflarda Allah’ın (cc) hangi ismiyle ilgili
açıklamanın olduğunu kutucukların içine yazınız.
Cevap:
Allah her zaman diri ve canlıdır. Her şeyi bilir. Eğer dünyadaki bütün ağaçlar kalem olsa ve denizler, nehirler de mürekkep olsa, Allah’ın ilminin bir noktasını, zerresini ancak yazabilirler. Çünkü Allah geçmiş ve gelecek her şeyi bilir.
İsim:Âlim (Her şeyi bilen)
Allah her şeyi işitir. Bir kelebeğin o zarif hareketindeki sesi de en çok gürültü çıkaran bir canlı veya cansız varlığın çıkardığı sesi de duyar.
İsim:Semi (Her şeyi duyan)
Allah her şeyi görür. Yerin altında üstünde, uzayda, denizlerin derinliğinde, gecenin zifiri karanlığında bile her şeyi görür. Sınırlı olma bizim içindir. Gece ve karanlık bizim içindir. Allah için böyle engeller yoktur…
İsim:Basir (Her şeyi gören)
Allah sonsuz güç ve kuvvet sahibidir. Dünyanın en güçlü insanına bile gücü veren Allah’tır. Eğer Allah bize güç vermese, biz elimizi bile kaldıramayız, bir adım bile atamayız. Ama yüce Rabbimiz her istediğini yapabilecek güçtedir. Allah neyin olmasını isterse ona ol der ve hemen oluverir. Onun istemesini ve yaratmasını engelleyecek hiçbir güç yoktur.
İsim:Kadir (Her şeye gücü yeten)
Soru :Yukarıdaki metinde bahsedilen Allah’ın (cc) isimlerinin anlamlarını birer cümle ile
ifade ediniz.
Cevap:
Âlim: Her şeyi bilen ve her bilgiye sahip olan Allah’tır.
Semi: Her şeyi duyabilen, seslerin hiçbirini kaçırmayan Allah’tır.
Basir: Her şeyi görebilen, hiçbir şeyin gözünden kaçmayan Allah’tır.
Kadir: Her türlü gücü ve kudreti olan, her şeyi yaratma ve yapma yeteneğine sahip olan Allah’tır.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
Soru : Aşağıdaki tabloda Yüce Allah’ın güzel isimlerinden bazıları verilmiştir. Tablodaki
kutucuk numaralarını kullanarak soruları cevaplayınız.
Cevap:
a. Yüce Allah’ın kudretini ifade eden isim:Kadir
b. Yüce Allah’ın ilmiyle ilgili isim:Âlim
c. Yüce Allah’ın merhametini yansıtan isim:Rahman (Besmelede geçen)
ç. Besmelede geçen isimler:Rahman ve Rahîm
d. Yüce Allah’ın her şeyi görmesini ifade eden isim:Basir
e. Yüce Allah’ın her şeyi duymasını ifade eden isim:Semi
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Allah Her Şeyi Bilir Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 35, 36, 37, 38
5. Sınıf Din Kültürü Allah Her Şeyi Bilir Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Cevapları kapsamında, Allah Her Şeyi Bilir Metni öğrencilere Allah’ın (cc) her şeyin detayını bildiğini öğretir. Bu öğretici metinler, 5. Sınıf Din Kültürü Sayfa 35, 36, 37, 38 Cevapları aracılığıyla, öğrencilerin bu ilahi bilginin önemini kavramalarını sağlar. 5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları ders kitabında verilen bu sayfalar, Allah’ın (cc) her şeyin en küçük ayrıntısına kadar bilgi sahibi olduğunu vurgular ve öğrencilerin bu kavramı anlamalarına yardımcı olur.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 35-36-37-38 MEB Yayınları”
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 35-36-37-38 MEB Yayınları üzerindeki etkinlikler, öğrencilerin Allah’ın bilgi ve ilminin genişliği hakkında derinlemesine bilgi edinmelerini sağlar. Bu metinler, Allah’ın (cc) her şeyin en ince detaylarını bildiğini açıklayarak, öğrencilerin dini inançlarını güçlendirir ve günlük yaşamlarında bu bilgilere nasıl değer vereceklerini öğretir. Bu süreç, öğrencilerin hem bilgi hem de uygulama açısından daha bilinçli bireyler olmalarına katkıda bulunur.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 35-36-37
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 cevapları
Soru : Aşağıdaki parçayı okuyunuz ve tabloyu tamamlayınız.
BİR YAPRAK NASIL DÜŞER?
(…) Aslına bakarsınız şu kâinatta hiçbir şey öyle basit ve sıradan değildir. Ne rüzgârın esmesi ne de yaprağın düşmesi… Evet, yaşlı yaprağın içinde günden güne artan ve klorofilleri parçalayan etilen gazı yayılayayıla yaprağın sapına kadar gelir. Buradaki küçük hücreler gazı alınca şişmeye başlarlar.
Hücreler şiştikçe sap kısmında bir gerginlik olur ve bir süre sonra “cırt” diye yırtılır. Tabii hiçbirimiz bu sesi duymaz. Duysaydık ne olurdu acaba? Sonbahar geceleri, yüzbinlerce yaprağın cırt cırt cırt diye saplarından yırtılması ve sonra da cart diye kopması yüzünden kimse uyuyamazdı. Sonraki günlerde, o küçük yırtık giderek büyümeye başlar. Zaten bütün yırtıklar böyle değil midir?
Sapın gövdeden ayrıldığı yerdeki hücreler hemen mantar üretmeye başlarlar. Yaprak gövdeden ayrıldıkça bu mantar çoğalır ve o bölgeyi bir yara bandı gibi kapatır. Bu bant, su geçirmediği gibi, ağacın hastalık kapmasını da engeller. Ve bir sonbahar günü, belki sert ve soğuk, belki de minicik ve serince bir rüzgâr; artık iyice sararmış ve bütün fonksiyonlarını yitirmiş, görevini tamamlamış bu yaprağı, dalından uçuruverir. Geride ise yaprak izi adı verilen bu yara bandı kalır.
Toprağa düşen ölü yapraklar, aşağıda iştahla bekleyen karıncaların ve türlü türlü böceklerin, mantarların ve bakterilerin yiyeceği olarak, yine toprağa karışıp, ağaçlar için çok kıymetli bir besin olur. Ağaçlar da kilometrelerce uzunluktaki kökleriyle, bu kıymetli besinleri gövdelerine afiyetle çeker. Ve bir sonraki baharda, aynı dallarda yaratılacak yepyeni, taptaze ve yemyeşil yaprakları beslemek için gövdelerinde saklarlar.
Yeryüzünde, hiçbir şey boşuna yaratılmadığı için, hiçbir şey israf edilmez. Tek bir yaprak bile! İster, bir erik ağacının dalında yemyeşil; ister eski bir kitabın sayfaları arasında sapsarı olsun bir yaprak gördüğünüzde, bütün bu işlerin -ta bir tohumun uyanışından bir yaprağın düşüşüne kadar- öyle kendi kendine, tesadüfen olmadığını hatırlayın ve şu ayeti hiç unutmayın: “… Allah’ın bilgisi olmadan ne bir yaprak düşer ne de yerin karanlıklarında bir tane saklı kalır…” (En’am Sûresi, 59. ayet.)
Cevap:
Bu parçada açıklanan, Yüce Allah’ın güzel ismi:Alîm (Her şeyi bilen)
Bu parçada evrendeki düzene verilen örnek: Yaprağın düşüşü ve doğal döngüsü
Bu parçadan çıkarılabilecek en önemli mesaj: Evrendeki her şeyin, hatta en küçük detayların bile Yüce Allah’ın bilgisi ve düzeni dahilinde gerçekleştiği ve israfın söz konusu olmadığıdır.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 cevapları
Soru : Yüce Allah’ın Semi ve Basir isimlerinin anlamlarını düşünerek ve ipucu ifadelerinden yararlanarak birer akrostiş yazınız. Yazdığınız şiirleri sınıfta arkadaşlarınıza
okuyunuz.
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Allah Rahman ve Rahimdir Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 32, 33, 34
5. Sınıf Din Kültürü Allah Rahman ve Rahimdir Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde, 5. Sınıf Din Kültürü Allah Rahman ve Rahimdir Metni Etkinlik Cevapları üzerinde çalışarak, Allah’ın Rahman ve Rahim sıfatlarının anlamını ve önemini öğreniriz. 5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları kitabında yer alan Sayfa 32, 33, 34 bölümleri, Allah’ın bu güzel isimlerinin hayatımızdaki yerini ve nasıl yansıdığını detaylı bir şekilde açıklar. 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 32-33-34-35 MEB Yayınları, bu sıfatların günlük hayatımızda nasıl uygulanabileceğine dair çeşitli etkinlik ve örnekler sunar.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 32-33-34-35 MEB Yayınları”
Bu sayfalardaki içerikler, öğrencilerin Allah’ın Rahman ve Rahim sıfatlarını derinlemesine anlamalarına yardımcı olur ve bu kavramların pratik hayattaki yansımalarını kavramalarını sağlar. 5. Sınıf Din Kültürü Allah Rahman ve Rahimdir Metni Etkinlik Cevapları, bu konudaki bilgilerin pekiştirilmesine ve öğrencilerin bu sıfatların anlamlarını daha iyi kavramalarına katkıda bulunur.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 32-33-34-35
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
Soru : Açıklamayı okuyarak örnek cümleden hareketle gün içerisinde besmele ile başladığınız işleri listeleyiniz.
Besmele, Müslümanların günlük yaşantılarında merhamet duygularının güçlenmesini sağlayan ve her işte şefkat ve merhameti gözetmeleri gerektiğini hatırlatan anahtar bir cümledir. Çünkü “Bismillâhirrahmânirrahîm” bizlere Allah’ın (cc) her şeye merhamet eden Rahman ile iyilik yapanlara özel ikramlarda bulunan Rahîm ismini hatırlatır. Davranışlarımızı bu isimler çerçevesinde şekillendirmemizi sağlar.
Cevap:
Besmelemi çektim:
Kahvaltıya başlamadan önce
İşe gitmeden önce
Kitap okumaya başlamadan önce
Dua ederken
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
Soru : Besmelenin anlamını yazınız.
Cevap:
Besmele, “Bismillâhirrahmânirrahîm” ifadesidir ve “Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla” anlamına gelir. Bu ifade, yapılan işlerde Allah’ın merhametinin ve şefkatinin bilinçli bir şekilde dikkate alınmasını sağlar. Besmele, Müslümanların her işte Allah’ın adını anarak, O’nun merhametini ve yardımlarını hatırlamalarını ve bu bilinçle hareket etmelerini ifade eder.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
Soru : Aşağıdaki hikâyeyi okuyarak soruları cevaplandırınız.
Sevgili Peygamberimiz (s.a.s.) sahabilerine zaman zaman güzel hikâyeler anlatırdı. Onlar da acaba bu hikâyeden ne ders çıkarırız diye bunu dikkatle dinlerlerdi. Bu hikâyelerden biri şudur:
“Bir zamanlar adamın biri yolculuğa çıktı. Sıcak havada uzun bir yolculuktan sonra çok susadı. Nihayet bir su kuyusu buldu. Fakat kuyunun suyu bayağı derindeydi. Oradaki ipi beline bağlayarak kuyunun içine sarktı ve kana kana su içti. Tam dışarı çıktığı sırada bir köpeğin, susuzluktan dili bir karış dışarı çıkmış, solumakta olduğunu gördü. Hayvancağız su bulamadığı için nemli toprağı yalayıp duruyordu. Adam kendi kendine:
– Zavallı hayvan, o da benim gibi çok susamış, dedi. Köpeğe merhamet etti, onun hâline çok acıdı. Zahmetli ve yorucu da olsa tekrar kuyuya indi ve ayakkabısına su doldurup yukarı çıktı. Zavallı hayvana suyu verdi. Hayvancağız suyu kana kana içti. Sonra kendisine su veren adama teşekkür eder gibi baktı ve oradan uzaklaştı.
Bu adamın, bir köpeğe acıyıp su ikram etmesi Allah Teala’nın çok hoşuna gitti. Bu merhametli davranışı sebebiyle adamın günahlarını affetti ve ona cennet kapılarını açtı. Hikâyenin sonunda sahabiler:
– Ey Allah’ın Resûlü! Biz de hayvanlara iyi davranınca sevap kazanır mıyız, diye sordular.
Sevgili Peygamberimiz:
– Canlı olan her varlığa yaptığınız iyilik karşılığında elbette sevap vardır, buyurdu.
1. Bu hikâye için uygun bir başlık yazınız.
Cevap:
“Bir Köpeğe İkram Edilen Su ve Merhametin Ödülü”
2. Bu hikâyeden hareketle merhametli olmanın insana neler kazandırdığına örnekler veriniz.
Cevap:
Merhametli olmak, insana birçok manevi ödül kazandırır. Örneğin:
Günahların Affedilmesi: Hikâyede olduğu gibi, merhametli bir davranış Allah tarafından ödüllendirilir ve kişinin günahları affedilebilir.
Cennet Kapılarına Yakınlaşma: Merhametli davranışlar, kişiyi cennete daha yakın hale getirir ve Allah’ın rızasını kazanma fırsatı sunar.
İçsel Huzur: Başkalarına yardım etmek ve merhamet göstermek, kişinin içsel huzurunu artırır ve kendini daha iyi hissetmesine yardımcı olur.
Toplumda Güven ve Saygı: Merhametli insanlar, toplumda daha çok güvenilir ve saygı gören bireyler olurlar, bu da sosyal ilişkilerini güçlendirir.
Soru : Aşağıdaki formu doldurunuz.
Cevap:
1. Sözü yumuşak dille söylerim. (Evet)
2. Hayvanları ve bitkileri korurum. (Evet)
3. Sevgi ve şefkat dolu olurum.(Evet)
4. Yemeğimi paylaşırım. (Evet)
5. Cömert ve yardımsever olurum. (Evet)
6. Hataları affederim. (Evet)
7. İnsanların kusurlarını söyleyip onları küçük düşürmem. (Evet)
8. Yaşlılara iyilik ederim. (Evet)
9. Bir başkasının zor duruma düşmesine üzülürüm. (Evet)
10. Annemin, babamın ve öğretmenlerimin sevgi ve emeklerine karşılık veririm. (Evet)
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Güzel İsimleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31
5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Güzel İsimleri Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi kapsamında, 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 30-31 MEB Yayınları‘nda yer alan Allah’ın Güzel İsimleri ile ilgili etkinlikler, öğrencilerin bu isimlerin anlamını ve önemini kavramalarına yardımcı olur. 5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Güzel İsimleri Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin Allah’ın isimlerini öğrenmelerini ve bu isimlerin anlamlarını içselleştirmelerini sağlar.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 30-31 MEB Yayınları”
Bu ders içeriği, 5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları kitabında detaylandırılmış ve Sayfa 30, 31‘de sunulan bilgiler, Allah’ın isimlerinin her birinin taşıdığı derin anlamı ve yüceliği öğrencilerle paylaşır. Bu sayfalar, öğrencilerin bu isimlere dair bilgi ve anlayışlarını artırmalarına yardımcı olur.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 30-31
Soru : Allah’ın (cc) güzel isimleri hakkında neler biliyorsunuz?
Kısa Cevap :
Allah’ın güzel isimleri, O’nun çeşitli sıfatlarını ve yüceliğini yansıtır. Örneğin, Rahman (çok merhametli), Rahîm (çok bağışlayıcı), Âlim (her şeyi bilen), Basir (her şeyi gören), Semi (her şeyi duyan) ve Kadir (her şeye gücü yeten) isimleri Allah’ın özelliklerini ifade eder.
Uzun Cevap :
Allah’ın güzel isimleri, İslam’da Esmaü’l-Hüsna olarak bilinir ve Allah’ın çeşitli sıfatlarını ve yüceliğini ifade eder. Bu isimler, Allah’ın mükemmel niteliklerini anlamamıza yardımcı olur. Örneğin, Rahman (çok merhametli) ve Rahîm (çok bağışlayıcı) isimleri, Allah’ın sınırsız merhamet ve bağışlama kapasitesini belirtir. Âlim (her şeyi bilen) ismi, Allah’ın tüm bilgiyi sahip olduğunu gösterirken, Basir (her şeyi gören) ve Semi (her şeyi duyan) isimleri, Allah’ın her şeyi görebilen ve işitebilen olduğunu ifade eder. Kadir (her şeye gücü yeten) ismi ise, Allah’ın her şeyin kontrolü ve gücü üzerinde olduğunu belirtir. Bu isimler, Allah’ın yüceliğini ve mükemmel niteliklerini anlamamıza yardımcı olur.
Soru : Görsel 1.27’den hareketle yeryüzünde gözünüzün gördüğü tüm güzellikleri ; rengârenk çiçekleri, ağaçları, nehirleri, hayvanları, çocukları yaratan Yüce Allah’ın sizce hangi güzel isimleri vardır?
Cevap :
Gözümüzün gördüğü güzellikleri yaratan Yüce Allah’ın bazı güzel isimleri şunlardır:
Khâliq (Yaratan): Çiçekler, ağaçlar, nehirler, hayvanlar ve çocuklar gibi tüm güzellikleri yaratan isimdir.
Musavvir (Şekil Veren): Doğadaki her şeyin kendine özgü şekil ve rengini veren isimdir.
Rahman (Çok Merhametli): Her şeyi yaratırken ve düzenlerken merhametini gösteren isimdir.
Mücib (Duaları Kabul Eden): İnsanın ihtiyacı olan güzellikleri yaratarak dualarını kabul eden isimdir.
Latif (Her Şeyin En İnce Ayrıntısını Görebilen): Doğanın ince detaylarını ve güzellikleri yaratan isimdir.
Soru : Yüce Allah’ın güzel isimleri ile ilgili güvenilir bilgileri nereden elde edersiniz?
Kısa Cevap :
Yüce Allah’ın güzel isimleri ile ilgili güvenilir bilgileri, Kur’an-ı Kerim ve Sünnet kaynaklarından elde edebiliriz. Ayrıca, bu konudaki detaylı bilgileri din kitapları ve ilmihal kitaplarından da öğrenebiliriz.
Uzun Cevap :
Yüce Allah’ın güzel isimleriyle ilgili güvenilir bilgileri Kur’an-ı Kerim ve Hadis-i Şerifler gibi temel İslami kaynaklardan elde edebiliriz. Kur’an’da Allah’ın birçok ismi ve sıfatı açıklanmıştır ve bu isimlerin her biri Allah’ın yüceliğini ve mükemmeliyetini ifade eder. Ayrıca, Peygamber Efendimiz’in (s.a.v) hadislerinde de bu isimler ve anlamları detaylı olarak ele alınmıştır. Bunun dışında, din kitapları, ilmihal kitapları ve tefsirler de bu konuda derinlemesine bilgi sağlayabilir. Bu kaynaklar, Allah’ın isimlerini ve sıfatlarını doğru ve güvenilir bir şekilde öğrenmemize yardımcı olur.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları
Soru : Karekod ile verilen kaynaklardan esmayıhüsna ile ilgili araştırma yapınız.
Cevap:
Karekod ile verilen kaynaklardan Esmaü’l-Hüsna hakkında araştırma yaparak Allah’ın 99 güzel isminin anlamlarını öğrenebiliriz. Bu isimler, Allah’ın çeşitli sıfatlarını ve yüceliğini ifade eder. Kaynaklarda, her ismin anlamı, özelliği ve günlük yaşamda nasıl anılabileceği hakkında bilgiler bulunabilir.
Soru : Başta Rahman ve Rahîm olmak üzere Yüce Allah’ın Kadir, Âlim, Basir ve Semi isimleri hakkında bilgi toplayınız.
Cevap:
Rahman: Çok merhametli, tüm yaratılmışlara sınırsız merhamet ve şefkat gösteren.
Rahîm: Çok bağışlayıcı, özel olarak müminlere karşı her zaman bağışlayan ve affedici.
Kadir: Her şeye gücü yeten, hiçbir şeyin O’nun gücünden dışarıda olmadığını ifade eden.
Âlim: Her şeyi bilen, bilinmeyen her şeyi en ince detayına kadar bilen.
Basir: Her şeyi gören, gözlerden kaçan en küçük detayları bile görebilen.
Semi: Her şeyi duyan, seslerin her birini, hatta en sessiz olanları bile işitebilen.
Soru : Öğrendiğiniz bilgileri tabloda boş bırakılan yerlere not alarak sınıfta paylaşınız.
Cevap:
Rahman: Çok merhametli, tüm yaratılmışlara sınırsız merhamet gösterir.
Rahîm: Çok bağışlayıcı, özel olarak müminlere karşı her zaman bağışlayıcıdır.
Âlim: Her şeyi bilen, bilinmeyen her şeyi en ince detayına kadar bilir.
Basir: Her şeyi gören, gözlerden kaçan en küçük detayları bile görür.
Semi: Her şeyi duyan, seslerin her birini işitebilir.
Kadir: Her şeye gücü yeten, hiçbir şey O’nun gücünden dışarıda değildir.
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Varlığı ve Birliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Varlığı ve Birliği Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde öğrenciler, yaratılışın sırlarını keşfederken Allah’ın Varlığı ve Birliği kavramını daha iyi anlamaya başlarlar. Bu konuyu işlerken kullanılan 5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları kitabı, öğrencileri evrendeki her şeyin bir düzen ve denge içinde olduğu gerçeği ile tanıştırır. Kitabın Sayfa 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 sayfalarında yer alan etkinlikler ile Allah’ın her şeyin yaratıcısı olduğu üzerinde durulur.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27-28-29 MEB Yayınları”
5. Sınıf Din Kültürü Allah’ın Varlığı ve Birliği Metni Etkinlik Cevapları, Allah’ın birliği ile ilgili kavramları pekiştirmek amacıyla tasarlanmıştır. 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27-28-29 MEB Yayınları etkinlikleri, öğrencilerin Allah’ın varlığını gösteren işaretleri anlamalarına yardımcı olur. Bu etkinliklerle öğrenciler, Allah’ın varlığı ve birliği inancını derinlemesine kavrarlar.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27-28-29
Okuduğunuz ve çok beğendiğiniz bir kitabı düşünerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru : Bu kitap kendiliğinden yazılmış olabilir mi?
Cevap:
Hayır, bu kitap kendiliğinden yazılmış olamaz. Bir kitabın yazılması, bilgi, birikim, planlama ve yaratıcılık gerektirir. Kitabın içerisinde bulunan anlamlı cümleler, duygular ve güzellikler, bir yazarın emeğiyle ortaya çıkmıştır.
Soru : . Kitaba güzellik ve duygu katan ifadelerin kendiliğinden art arda gelmesi, harflerin tesadüfen birleşip anlamlı ve güzel cümlelere dönüşmesi mümkün olabilir mi?
Cevap:
Hayır, bu mümkün değildir. Kitaba güzellik ve duygu katan ifadeler, bilinçli bir şekilde seçilmiş ve düzenlenmiştir. Harflerin tesadüfen birleşerek anlamlı cümleler oluşturması imkansızdır; her bir cümlenin arkasında bir zihin, düşünce ve anlam arayışı vardır.
Soru : Sizce evrende gözlemlediğimiz sayısız güzellikler ve mükemmel denge kendiliğinden mi oluştu?
Cevap:
Hayır, evrendeki sayısız güzellikler ve mükemmel denge kendiliğinden oluşmuş olamaz. Bu mükemmel düzen ve ahenk, bir yaratıcının varlığını gösterir. Her şeyin belli bir düzen içinde olması, tesadüflerle açıklanamayacak kadar kusursuzdur.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
Soru : Çevrenizde gözlemlediğiniz tabiat olaylarını ve günlük hayatınızı düşünerek aşağıdaki tabloyu uygun örneklerle tamamlayınız.
Cevap:
Evrendeki düzene ve yüce bir yaratıcının varlığına işaret eden 4 örnek:
Güneşin her gün doğması ve batması.
Mevsimlerin düzenli bir şekilde birbirini takip etmesi.
Bitkilerin her yıl yeniden filizlenip büyümesi.
İnsan vücudunun mükemmel işleyişi ve organlar arasındaki denge.
Tamamladığınız tabloyu sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
Soru : Aşağıdaki tabloyu bu etkinliğe göre doldurunuz.
Cevap:
Önceden bildiklerim:
Evrendeki düzenin tesadüfi olmadığını düşünüyordum.
Canlıların hayatlarını devam ettirmesi için gerekli şartların her zaman sabit olduğunu biliyordum.
Şimdi öğrendiklerim:
Evrendeki her şeyin Allah’ın varlığına ve birliğine işaret ettiğini öğrendim.
Doğadaki her olayın Allah’ın planının bir parçası olduğunu daha iyi kavradım.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
Soru : Aşağıda evrendeki düzenle ilgili ayetler ve bu ayetlerle ilgili görseller verilmiştir. Ayetleri okuyunuz ve okuduğunuz ayetin hangi görsellerle ilgili olduğunu örnekteki gibi görselin üstündeki kutucuğa yazınız.
Cevap:
“5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları”
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları
Soru : Günlük hayatta karşılaştığınız hangi durumlar evrendeki mükemmel düzene örnek olabilir? İki örnek veriniz.
Kısa Cevap:
Güneşin her gün düzenli olarak doğup batması.
İnsan vücudunun her bir organının uyum içinde çalışması.
Uzun Cevap:
Günlük hayatta gözlemlediğimiz birçok olay evrendeki mükemmel düzenin birer örneğidir. Örneğin, her gün güneşin doğup batması, gece ve gündüzün sürekli olarak birbirini takip etmesi doğanın büyük bir düzen içinde olduğunu gösterir.
Ayrıca insan vücudu da bu düzenin bir parçasıdır; kalbin, akciğerlerin, beynin ve diğer organların uyumlu bir şekilde çalışması, insanın hayatını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesini sağlar. Bu tür olaylar evrendeki büyük dengenin bir yansımasıdır ve her şeyin bir yaratıcının kontrolünde olduğunu gösterir.
Soru : Evrendeki mükemmel düzenle ilgili çıkarımlarınızdan yola çıkarak aşağıdaki boşlukları uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
a. Evrende mükemmel bir düzen vardır.
b. Varlıklar arasındaki uyum evrendeki ahengin göstergesidir.
c. Evrendeki her şey bir plan ile yaratılmıştır.
ç. Tüm varlıkların yaratıcısı Allah’tır.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları
Soru : Tanılayıcı dallanmış ağaçta Allah’ın (cc) varlığı ve birliği ile ilgili ifadeler verilmiştir. En üstteki ifadeden başlamak şartıyla ifadelerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek ilerleyiniz ve ulaştığınız tek çıkışı işaretleyiniz.
Cevap:
“5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları”
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Soru : Bu etkinlikten hareketle tevhit kavramını kısaca açıklayınız.
Cevap:
Tevhit, İslam dininde Allah’ın varlığını ve birliğini kabul etmektir. Tevhit inancı, Allah’ın eşi ve benzeri olmadığını, her şeyin yaratıcısının yalnızca Allah olduğunu ifade eder. Bu inanç, Allah’ın her şeyin sahibi, yöneticisi ve tek ilah olduğunu vurgular. Tevhit, Müslümanların inançlarının temelini oluşturur ve onların hayatlarını bu anlayış doğrultusunda şekillendirmelerini sağlar.
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
Aşağıdaki parçayı okuyunuz ve soruları cevaplandırınız.
Her şey bizim için…
ALLAH hiçbir şeye muhtaç değilken, biz bu kâinattaki her şeye ihtiyaç duyarız… Güneş, ışığı ile bizim gündüzümüzü aydınlatır, Ay bizim gecelerimize bir kandil olur. Milyarlarca yıldız, geceleri gökyüzüne baktığımızda içimiz kararmasın diye parıldar. Yağmurlar bizim bahçelerimizi sular, kayalardan fışkıran pınarlar, bizim içimizi serinletir…
Dağlar bizim zeminimizi sağlamlaştırmak için çakılmıştır yeryüzüne… Ormanlar bizim kirlettiğimiz havayı temizlemek için çalıştırılır gece gündüz. Sayısız ağacın sayısız dallarında sayısız yaprak, ciğerlerimize çektiğimiz havanın oksijenini artırmak için bir fabrika gibi işletilir…
Ve bizim bunların hepsine ihtiyacımız vardır. Hiçbir şeye ihtiyacı olmayan Allah’ın, her şeye ihtiyacı olan kullarıyız biz. Bu kâinat bize çalışır, bize hizmet eder… İnekler bir süt fabrikası gibi çalışırken, arıların kime hizmet etmek için yaratıldığı “bal” gibi ortadadır. Tavuklara o benzersiz ambalajının içindeki yumurta, bizim için yaptırılır. Dağların madenleri sayısız hizmetimizi görür. Daha insanoğlu dünyaya ayak basmadan önce, onsuz yapamayacağımız demiri, uzayın derinliklerinden meteor meteor yeryüzüne indirmiştir Allah…
Bunların hepsine ihtiyacımız vardır bizim… Hiçbir şeye ihtiyacı olmayan Allah’ın, her şeye ihtiyacı olan kullarıyız biz… Ve Allah her şeyi bizim için yaratmıştır… Peki ya bizi?
Soru : Bu parçada anlatılmak istenen asıl düşünce nedir? Yazınız.
Cevap:
Bu parçada anlatılmak istenen asıl düşünce, Allah’ın her şeyin yaratıcısı ve sahip olduğu, tüm kâinatın ise insanın ihtiyaçlarına hizmet eden bir düzen içinde var olduğudur. Allah’ın hiçbir şeye ihtiyacı olmadığı, ancak insanların her şeye ihtiyaç duyduğu vurgulanarak, kâinattaki tüm varlıkların ve olayların insanlara hizmet ettiği ifade edilmektedir. Bu düzenin mükemmeliyeti ve Allah’ın kudreti öne çıkarılmakta, insanın bu düzen içindeki yerinin ve Allah’a olan bağlılığının önemine dikkat çekilmektedir.
Soru : Bu parçadaki hangi ifadeler size Allah’ın (cc) var ve bir olduğunu hissettiriyor? Yazınız.
Cevap:
Bu parçadaki ifadelerden bazıları, Allah’ın var ve bir olduğunu hissettiriyor. Örneğin:
“ALLAH hiçbir şeye muhtaç değilken, biz bu kâinattaki her şeye ihtiyaç duyarız…” ifadesi, Allah’ın her şeyin yaratıcısı olduğunu ve insanların her şeye muhtaç olduğunu vurguluyor.
“Bu kâinat bize çalışır, bize hizmet eder…” ifadesi, kâinatın insanlara hizmet etmesi ve düzenin Allah’ın yarattığına işaret eder.
“Hiçbir şeye ihtiyacı olmayan Allah’ın, her şeye ihtiyacı olan kullarıyız biz…” ifadesi, Allah’ın her şeyin yaratıcı ve yöneticisi olduğunu, insanların ise her şeye ihtiyaç duyduğunu gösterir.
Bu ifadeler, Allah’ın varlığını ve birliğini, kâinattaki düzenin Allah’ın iradesine dayandığını hissettirir.
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Evrendeki Mükemmel Düzen Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 14, 15, 16, 17, 18, 19
5. Sınıf Din Kültürü Evrendeki Mükemmel Düzen Metni Etkinlik Cevapları
Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Cevapları, öğrencilere din bilgilerini pekiştirmek ve doğru cevaplara ulaşmalarında rehberlik etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu bağlamda, 5. Sınıf Din Kültürü Evrendeki Mükemmel Düzen Metni Etkinlik Cevapları bölümünde, öğrenciler evrendeki mükemmel düzeni kavramaya yönelik çeşitli etkinliklerle karşılaşırlar. Özellikle 5. Sınıf Din Kültürü Sayfa 14, 15, 16, 17, 18, 19 Cevapları, öğrencilerin bu düzenin Allah’ın yaratışındaki hikmeti ve güzelliği anlamalarına katkı sağlar.
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19 MEB Yayınları”
5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları, öğrencilerin yaş seviyelerine uygun, anlaşılır ve eğitici bir içerik sunar. 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19 MEB Yayınları içerisinde yer alan etkinlikler ve sorular, öğrencilerin dinî bilgilerle evrendeki düzeni bağdaştırmalarına yardımcı olur. Bu sayfalar, öğrencilere Allah’ın evrendeki her şeyi kusursuz bir düzen içerisinde yarattığını öğretir ve bu düzenin günlük yaşamdaki yansımalarını anlamalarını sağlar.
5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19
1. Vücudunuzdaki ve evrendeki düzen hakkında neleri merak ediyorsunuz? Aklınıza gelen soruları defterinize not ediniz.
Kısa Cevap:
Vücudumdaki organların nasıl bu kadar uyumlu çalıştığını ve evrendeki yıldızların, gezegenlerin nasıl mükemmel bir denge içinde olduğunu merak ediyorum. Ayrıca doğada hiçbir aksaklık olmadan işleyen döngülerin nasıl sürdüğünü düşünüyorum.
Uzun Cevap:
Vücudumdaki kalp, beyin ve diğer organların birbiriyle nasıl bu kadar uyumlu bir şekilde çalıştığını merak ediyorum. Örneğin, kalbimin hiç durmadan nasıl atabildiği ya da beynimin düşüncelerimi nasıl yönlendirdiği ilginç bir soru.
Evrende ise gezegenlerin yörüngelerinde nasıl mükemmel bir düzenle hareket ettiğini, yıldızların ve galaksilerin bu kusursuz dengeyi nasıl koruduğunu anlamaya çalışıyorum. Doğadaki mevsim döngüleri, suyun buharlaşıp tekrar yağmur olarak dönmesi gibi olayların hiç aksama olmadan nasıl sürdüğünü öğrenmek istiyorum.
2. Görsel 1.1’den hareketle insan vücudunda hangi döngülerin meydana geldiğini yorumlayınız.
Cevap:
Çocukluk, gençlik ve yaşlılık döngüleri meydana geldiğini ifade edebiliriz.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
1. Bir hafta boyunca çevrenizi gözlemleyerek evrendeki düzen hakkında gözlem notu oluşturunuz.
Cevap:
Bir hafta boyunca çevremi gözlemlediğimde, doğadaki ağaçların yaprak dökme zamanı geldiğinde, döktüğünü fark ettim. Güneşin her sabah doğması ve batması, mevsimlerin belirli aralıklarla değişmesi gibi düzenli olaylar dikkatimi çekti. Ayrıca gökyüzündeki bulutların hareketleri ve yağmurun yağış düzeni de evrendeki düzenin bir parçası olarak gözüme çarptı.
2. Gördüğünüz doğal güzellikleri, ilginç tabiat olaylarını ya da canlıları fotoğraflayınız.
Cevap:
Güneşin batışı, deniz kıyısındaki dalgaların düzenli hareketi, ağaçlardaki kuşların yuvalarına dönüşleri gibi olayları fotoğrafladım. Ayrıca gökyüzündeki bulutların şekil değiştirişi ve dağlarda gördüğüm çeşitli bitkiler de ilgimi çekti.
3. Gözlem notlarınızı ve fotoğraflarınızı sınıfta paylaşmak için dosyalayınız.
1. Gördüğünüz tabiat olaylarından hangileri bir düzen içerisinde gerçekleşmektedir? Örnekteki gibi açıklayınız.
Cevap:
Güneşin her gün doğup batması, yağmurun belirli zamanlarda yağması, denizlerdeki gelgit olayları gibi olaylar bir düzen içerisinde gerçekleşmektedir. Örneğin, gelgit olayı ayın çekim kuvvetine bağlı olarak düzenli bir şekilde devam eder.
2. Örnek verdiğiniz olayların düzenli bir şekilde devam etmesinin nedeni ne olabilir? Yazınız.
Cevap:
Bu olayların düzenli bir şekilde devam etmesinin nedeni, evrende Allah’ın koyduğu ilahi düzen ve yasaların varlığıdır. Bu yasalar sayesinde doğada hiçbir aksama olmadan olaylar süreklilik gösterir.
3. Evrende hiç aksamadan planlı bir şekilde devam eden olaylar neyin göstergesidir? Açıklayınız.
Kısa Cevap:
Bu olaylar, Allah’ın evrendeki düzeni mükemmel bir şekilde yarattığının göstergesidir.
Uzun Cevap:
Evrende aksama olmadan süregelen olaylar, Allah’ın her şeyi belirli bir plan ve düzen dahilinde yarattığını ve bu düzenin insanlara ne kadar mükemmel bir şekilde işlediğini gösterir. Güneşin doğup batması, mevsimlerin düzenli bir şekilde değişmesi ve su döngüsü gibi olaylar, evrendeki bu kusursuz düzenin bir parçasıdır ve Allah’ın gücünü gösterir.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
Bu etkinlikten öğrendiğim üç bilgi:
Cevap:
Evrendeki düzen, Allah’ın hikmetiyle var olmuştur.
İnsanın doğumdan ölüme kadar belirli bir döngü içinde yaşaması doğanın düzeniyle paraleldir.
Doğadaki döngüler, Allah’ın yarattığı ilahi yasaların göstergesidir.
Bu etkinlik sırasında ilginç bulduğum iki bilgi:
Cevap:
İnsan vücudunda da doğadaki gibi düzenli döngülerin olması.
Doğadaki tüm olayların aslında birbirine bağlı bir şekilde çalışıyor olması.
Bu etkinlik sonrasında sormak istediğim bir soru:
Cevap:
Doğadaki bu düzen ve döngüler, insan yaşamıyla nasıl daha fazla bağlantı gösteriyor?
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. “Eğer görsellerdeki varlık türleri dünyadan bir anda yok olsaydı neler olurdu?” sorusunu sınıf arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap:
Eğer bu varlıklar dünyadan bir anda yok olsaydı, ekosistemde büyük bir denge bozulması yaşanırdı. Örneğin, arılar olmadan bitkiler döllenemez ve tarımsal üretim ciddi şekilde azalır. Güneş olmadan dünyada hayat sona ererdi çünkü güneş, tüm canlılar için temel enerji kaynağıdır. Dağlar yok olursa iklim ve su döngüsü olumsuz etkilenir. Su olmadan yaşam devam edemez. Kuşlar ise ekolojik dengeyi koruyan önemli canlılardır; birçok böcek türünü kontrol altında tutarlar.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
1. Verilen görsellerin ortak özellikleri nelerdir?
Cevap:
Verilen görsellerdeki varlıkların hepsi, doğadaki düzenin ve ekolojik dengenin bir parçasıdır. Her biri, canlıların hayatta kalması için önemli roller oynar ve doğal döngülere katkıda bulunur.
2. Yaratılan her varlığın bir görevi var mıdır? Örnek vererek açıklayınız.
Kısa Cevap:
Evet, yaratılan her varlığın bir görevi vardır. Örneğin, arılar bitkilerin döllenmesine yardımcı olur, kuşlar ise ekosistemde böcek popülasyonlarını kontrol eder.
Uzun Cevap:
Yaratılan her varlık, ekosistemde bir dengeyi korumak için bir göreve sahiptir. Arılar, çiçeklerden nektar toplayarak bitkilerin döllenmesine ve dolayısıyla tarımsal üretime katkıda bulunur. Güneş, dünya üzerindeki yaşamın enerji kaynağıdır ve bitkilerin fotosentez yapmasını sağlar. Dağlar, su döngüsünde önemli rol oynar ve birçok ekosistemin yaşam alanını oluşturur. Kuşlar, böcek popülasyonlarını dengelerken, su, tüm canlıların yaşamını sürdürebilmesi için gereklidir.
3. Bu etkinlikten hareketle evrende var olan düzen hakkındaki düşüncelerinizi yazınız.
Cevap:
Evrende var olan düzen mükemmel bir uyum içerisindedir. Her varlık, bir diğerinin yaşamını sürdürebilmesi için bir role sahiptir. Bu düzen, Allah’ın yarattığı büyük bir dengeyi ve planı gösterir. Canlıların birbirine bağımlılığı, her varlığın doğadaki işlevi, evrenin tesadüfen oluşmadığını ve bilinçli bir şekilde yaratıldığını ortaya koymaktadır.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Soru : Aşağıdaki parçayı okuyunuz ve soruları cevaplandırınız.
DÜNYA’YI KİM BOYADI?
Sınıfla birlikte sinemadaydık. Türkiye’deki zengin bitki örtüsünü anlatan bir belgesel seyrediyorduk. Bin bir tür çiçek, bitki, ağaç, meyve ve sebze vardı. Hiçbiri birbirine benzemiyordu ve her biri ayrı ayrı çok güzeldi. Rengârenk bir bahçenin içindeydik sanki. Hayran hayran seyrederken belgeseldeki her şey birden gerçeğe dönüşüverdi. Bir bitki tüneline girdim. Tünelin çıkışında öyle parlak bir ışık vardı ki gözlerim kamaştı. Kapadım gözlerimi.
Geldiğim yer mis gibi kokuyordu. Hafif bir rüzgâr vuruyordu yüzüme ve burnuma harika kokular getiriyordu. Çiçek kokusuydu bu. Merakla gözlerimi açtım. Açtım ama sadece parlak bir ışık vardı. Hiçbir şey yoktu ortalıkta. Ayaklarım yere basıyordu ama yer bile görünmüyordu. Sadece hissediyordum.
Sonra bir adım attım ama ilerleyemedim. Bir yere çarptım. Gözlerimi iyice açtım yine de hiçbir şey görünmüyordu. Elimle yokladım, önümdeki bir ağaçtı. Ellerimle yoklayarak ağacın yanından yürümeye devam ettim. Her yer farklı bitkilerle, ağaçlarla ve çiçeklerle doluydu. Hepsini ayrı ayrı
kokladım. Şimdiye kadar hiç bilmediğim güzellikte kokularla tanıştım ama bu kokuların kaynağını neden göremiyordum! Sonra biri seslendi. “Renksiz diyara hoş geldin.” O da ne demekti? Şaşkınlıktan cevap veremedim. Bir türlü göremediğim bu kişi konuşmaya devam etti.
“Burada, yaşadığın dünyadaki her şey var dostum! Tek fark, her şeyin renksiz olması…” Nasıl olabilirdi böyle bir şey? Şimdiye kadar böyle bir şey olabilme ihtimali aklımın ucundan geçmemişti. Burada insanlar nasıl yaşıyorlardı? Hayvanlar için bile renkler çok önemliydi. Burada anne kuşlar yavrularının gagalarını nasıl görüyor, onları nasıl besliyorlardı? Hatta bazı hayvanlar için renkler hayati öneme sahip… Mesela arılar insanlardan daha iyi bir renk görüşüne sahip oldukları için çiçeklerin bizim göremediğimiz renklerini bile fark edebiliyorlar. Böylece balözü bulabiliyorlar. Bazı böcekler morötesi ışınımları göremese avlarının peşine düşüp beslenemezler bile… O hâlde bu renksiz diyar hiç onlara göre değil. Hepimiz için renkler ne kadar önemliymiş meğer! Kırmızı ne güzel bir renkmiş, yeşil
muhteşemmiş. “Renklerimi istiyorum ben, sarı, turuncu, mavi… Neredesiniz?” Hayal kırıklığı içinde renklerin isimlerini sayıklıyordum. Kaybettiğim renkleri bir bir ararken omzuma bir el dokundu.
“Hadi, film bitti, gidiyoruz.” Öğretmenin sesiyle uyandığımda her şeyin bir rüya olduğunu anladım. Sinema salonundan çıktığımızda sanki gözleri ilk kez gören biri gibiydim. Her şey ne kadar güzeldi. Renkler, dünyamızdaki her şeye vücut veriyordu. Yeşilin tonları, mevsimlerin renkleri, dünyanın değişen elbiseleri… Ormandaki, göldeki, sokaktaki doğal resimler… Güneşin ışığı karşımdaki ağacın yapraklarının arasından altın gibi ışıldıyordu. Önümden uçan kelebeğin minicik kanadına mavinin her tonu ince bir nakış gibi nasıl işlenmişti? Bir kedi geçti önümden, kendi bembeyaz, gözleri ise masmavi… Peki ya bu harika renkleri algılayan gözlerimiz, beynimiz… Onları kim bu kadar mükemmel yaratmıştı? Işığı kim yaratmıştı? Işığın, gözlerimizin, renklerin ve her şeyin Yaratıcısına bir kez daha teşekkür ettim. O’nun gücüne bir kez daha hayran kaldım. O ve yarattığı her şey mükemmeldi.
Elbette gözleri görmeyen insanlara verdiği başka yetenekler de bu mükemmel dengenin bir parçasıydı. Gelişmiş kulakları ve müziğe yetenekleri… Duyarlılığı giderek gelişen parmak uçlarıyla onlar da dünyaya başka gözlerle bakıyorlardı.
1. Bu parçada verilmek istenen mesajı bir cümle ile yazınız.
Cevap:
Evrendeki renkler ve mükemmel düzen, Allah’ın yarattığı büyük bir nimettir ve O’nun gücüne hayranlık duymamızı sağlar.
2. Bu parçada evrendeki düzenle ilgili hangi örnekler verilmiştir? Yazınız.
Cevap:
Parçada, arıların renkleri görerek balözü bulmaları, böceklerin avlarını morötesi ışınlar sayesinde görebilmeleri ve mevsimlerin, bitkilerin, çiçeklerin, hayvanların renklerinin hayati önem taşıdığı gibi örnekler verilmiştir.
3. Okuduğunuz parçada evrendeki düzenin kaynağı hangi nedene bağlanmıştır? Açıklayınız.
Cevap:
Parçada evrendeki düzenin kaynağı, Allah’ın mükemmel yaratma gücüne bağlanmıştır. Yazar, renklerin ve doğanın bu düzen içinde Allah tarafından mükemmel bir şekilde yaratıldığını belirtmektedir.
4. Okuduğunuz parçanın kahramanı siz olsaydınız yaşadığınız olay karşısında hangi sonuca varırdınız? Açıklayınız.
Cevap:
Eğer parçanın kahramanı ben olsaydım, renklerin ve doğadaki düzenin hayatımızdaki önemini daha iyi anlar, Allah’ın yarattığı bu güzelliklere şükrederdim. Evrendeki her şeyin bir amaca hizmet ettiğini ve Allah’ın her detayı mükemmel bir şekilde yarattığını fark ederdim.
Yüzyıllar boyunca atalarımızın genel dini anlayışı İslamiyet olduğu için günümüze de gelen örf ve adetler çoğu kere dini kökenlidir yada din izleri taşımaktadır.
Bunun için çevremizde olan birçok mahalleye camiler, mezarlıklar, mescitler, tekke gibi medreseler ve Kur’an kursları kurulmuştur.
Bu eserler çevremizde görmüş olduğumuz dini eserleri birer örnektir.
2. Camilerde bulunan iç kısımlar nelerdir? Yazınız.
Dini Musiki, camide, tekkede ve dini toplantılarda yapılan dini tören ve toplantılarda okunan eserlerin tamamına dini musiki adı verilir.
Dini Musiki, musikinin temelimi oluşturan ses ve ölçülere dini olarak özelliklere sahip bir takım hareketlerin eklenmesiyle, başka bir deyişle raksı meydana getirmesiyle doğmuştur.
5. Hz. Süleyman’ın (a.s.) hayatıyla ilgili kısaca bilgi veriniz.
Süleyman Aleyhisselam Davut Aleyhisselam’ın oğludur. İsrail oğullarına gönderilmiş olan bir peygamber aynı zamanda bir hükümdardır.
Aklı, zekası ve becerisi bile 12-13 yaşlarındayken babasının yerine tahta geçerek hükümdar olmuştur.
Hz. Süleyman (a.s.), “Rabb’im! Beni bağışla, bana benden sonra kimsenin ulaşamayacağı bir hükümranlık ver.”2 diye dua etmiş. Allah (c.c.) da onun bu isteğini kabul ederek ona rüzgara hükmetme, hayvanlarla ve cinlerle konuşma gibi özellikler vermiştir.
Süleyman Aleyhisselam bir rivayete göre 53 bir rivayete göre ise 500 yıl yaşamış yaşamanın her anında Allahu Teala hazretlerinin emirlerini yerine getirmiş ve insanları tevhid inancına davet etmiştir.
B) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.
( Yanlış ) Cami içinde imamın cuma ve bayram namazlarında hutbe okumak için çıktığı birkaç basamaktan oluşan yere mihrap adı verilir.
( Doğru ) Cami içinde vaaz vermek için yapılan hafifçe yüksek yere vaaz kürsüsü denir.
( Doğru ) Örf ve âdet, toplum içinde eskiden beri uyulan kurallara verilen isimdir.
( Yanlış ) “Divan-ı Hikmet” adlı eser Mevlana tarafından yazılmıştır.
( Doğru ) Geçmişte içinde eğitim ve öğretim yapılan mekânlara medrese denir.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 128 Cevabı
C) Aşağıdaki “A” sütununda verilen kavramları “B” sütununda verilen tanımlarla örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap :
1- D
2- E
3- A
4- C
5- B
D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini bularak işaretleyiniz.
1. Peygamberimizin Medine’ye hicret ettikten sonra burada yaptırdığı “Peygamber Mescidi” anlamına gelen mescit aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mescid-i Haram B) Mescid-i Nebî
C) Kubâ Mescidi D) Mescid-i Aksâ
2. Çevremize baktığımızda dinin izlerini ilk gördüğümüz eserler mimari yapılardır.
Aşağıdakilerden hangisi bu tür yapılara örnek gösterilemez?
A) Villa B) Medrese C) Kümbet D) Cami
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 129 Cevabı
3. Cuma ve bayram namazlarında cemaati bilgilendirmek için yapılan dinî içerikli konuşmaya ne ad verilir?
A) Mihrap B) Hatip C) Minber D) Hutbe
Yusuf Has Hacib tarafından şiir tarzında yazılmıştır.
Dinin izlerini gördüğümüz ilk eserlerden biridir.
Eserin adı “mutluluk veren bilgi” anlamına gelmektedir.
Kitapta verilen bilgilere göre, devleti yönetenlerin görevi halkı adaletle yöneterekonların mutlu olmalarını sağlamaktır.
Yukarıda özellikleri sıralanan kitap aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kutadgu Bilig B) Divân-ı Hikmet
C) Divânu Lügâti’t-Türk D) Mesnevi
5. Hz. Süleyman (a.s.) tarafından yaptırılmıştır. Kâbe kıble olmadan önce Müslümanlar buraya yönelerek namaz kılıyorlardı. Yahudiler ve Hristiyanlar için de kutsal kabul edilir.
Yukarıda özellikleri verilen yapı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mescid-i Haram B) Mescid-i Aksâ
C) Mescid-i Nebî D) Kubâ Mescidi
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 130 Cevabı
Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.
Cevap :
Bu kısmı konu hakkında elde ettiğiniz bilgilere göre doldurmanız gerekmektedir.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin dualarından bazıları şöyledir;
Tembellikten, cimrilikten, korkaklıktan, yaşlılıktan, ömrün en kötü çağına ulaşmaktan, Deccal’ın fitnesinden, kabir azabından, hayat ve ölümün fitnesinden kuşkusuz sana sığınırım.
Allah’ım! Kuşkusuz biz senden yolunda inleyen, ürperen ve tövbe eden kalpler istiyoruz.
Allah’ım! Kuşkusuz biz senden kesin bağışlamanı, emrinin kurtarıcılarını, her günahtan selamet her iyiliği elde etme, cenneti kazanma ve cehennemden kurtuluş istiyoruz.”
“Allah’ım! Verdiğin nimetin zeval bulmasından, bahşettiğin sağlık ve afiyetin sırt çevirmesinden, aniden vereceğin cezadan ve her çeşit gazabından kuşkusuz sana sığınırım.”
“Allah’ım! Her çeşit kötü ahlaktan, kötü amelden, arzulardan ve hastalıklardan kuşkusuz sana sığınırım.”
Allah’ım! Kötü günden, kötü geceden, kötü andan, kötü arkadaştan ve oturduğum yerde kötü komşudan kuşkusuz sana sığınırım.”
“Allah’ım! Senin gazabından rızana, cezandan affına sığınırım, senden yine sana sığınırım. Seni gerektiği gibi asla övmem. Sen kendi nefsini övdüğün gibisin.”
“Allah’ım! Yaptığım şeyin ve yapmadığım şeyin şerrinden kuşkusuz sana sığınırım.”
3. Allah’ın (c.c.) her zaman bizi gördüğünü ve işittiğini bilmek davranışlarımızı nasıl etkiler? Kısaca yazınız.
Allah Celle celalühü nün bizi her zaman gördüğünü ve işittiğini bilmek davranışlarımıza düzen sağlamak kötülüklerden uzak durarak iyiliği tercih etmemiz açısından oldukça değerlidir.
Bir insan davranışlarından sorguya çekileceğini ve Allah’ın kendisini gördüğünün bilincinde her zaman olursa kötülük yapmaktan korkar ve çekinerek iyilik yapmayı öğrenir.
İster insanların gördüğü yerde isterse de kimsenin olmadığı yerde olsun davranışlarına her zaman dikkat eder ve suç işlemekten uzak durur.
İnsanların kamera gibi kayıt halinde olduklarını bildikleri yerlerde davranışları daha farklı olur ve suç işlemekten uzak dururlar.
Tıpkı buradaki örnekte olduğu gibi bizlerin de davranışlarımızı gören bir Zatın olduğunu bilmek davranışlarımıza yön vermek ve düzeltmek açısından oldukça büyük fayda sağlayacaktır.
B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri, verilen kelimelerle doğru bir şekilde tamamlayınız.
İhlassamedRahîmEsmâ-i Hüsnâ
Her şeyin Allah’a (c.c.) muhtaç olması ve Allah’ın (c.c.) hiçbir şeye muhtaç olmamasına sameddenir.
Allah’ın (c.c.) Rahîm. ismi, bu dünyada iken iman edip güzel davranışlarda bulunanlara ahirette nimet vermesi demektir.
Kur’an-ı Kerim’in 112. suresi olan İhlasSuresi, kısa bir sure olup dört ayetten oluşur. Sure, Allah’ın (c.c.) varlığı, birliği ve diğer özelliklerinden bahsetmektedir.
Yalnız Allah’a (c.c.) ait olan güzel isimlere Esmâ-i Hüsnâ denir.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevabı
C) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.
( Doğru )Allah’ın (c.c.) görmesi için göze, aydınlığa, uzaklık ve yakınlığa ihtiyacı yoktur.
( Yanlış )Kur’an-ı Kerim’de geçmiş toplumlarla ilgili anlatılan ibret verici olaylara “suhuf” denir.
( Doğru )Allah (c.c.), Rahman isminin bir gereği olarak insanlar arasında Müslüman olan veya olmayan şeklinde bir ayrım yapmadan herkese nimet verir. İstediğimiz şekilde dua edebiliriz.
( Doğru )Hz. İbrahim’in (a.s.) tebliğ ettiği tevhit inancını koruyan; Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamber olarak gönderilmesinden önce Allah’ın (c.c.) varlığına ve birliğine inanan kimseye “Hanif” denir.
D) Aşağıdaki “A” sütununda verilen kavramları “B” sütununda verilen tanımlarla örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap :
“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 33-34-35-36 Lisans Yayıncılık”
E) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
– Evrendeki gezegenlerin birbirlerine olan uzaklıklarının değişmemesi
– Atmosferi oluşturan gazların belirli bir oranda olması
– Güneş’in her zaman doğudan doğup batıdan batması
– Gece ve gündüzün birbirini izlemesi
1. Yukarıda verilen bilgilerden yola çıkarak ulaşabileceğimiz sonuç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Evrenin mükemmel bir şekilde yaratıldığı
B) Güneş’in yaşamımız için önemli olduğu
C) Gezegenlerin birbirine çok uzak olduğu
D) Atmosferin kat kat yaratıldığı
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevabı
2. “Allah’ın (c.c.) bir ve tek olduğunu kabul edip ibadeti yalnızca O’nun için yapmak” şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) İhlas B) Tevhid C) Basar D) Kudret
3. “Eğer yerde ve gökte Allah’tan başka ilahlar olsaydı, yer ve gök bozulur giderdi.” (Enbiya Suresi, 22. ayet.)
Yukarıda anlamı verilen ayetten, aşağıdaki sonuçlardan hangisi çıkarılamaz?
A) Evrende bir düzenin bulunduğu B) Yeryüzünün göklerden önce yaratıldığı
C) Birden fazla ilah olması durumunda evrendeki düzenin bozulacağı
D) Evrenin bir tek yaratıcı tarafından yaratıldığı
4. “Yüce Allah (c.c.), insanı diğer varlıklardan daha üstün özelliklerde yaratmıştır.”
Yukarıdaki ifadelerden hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisini çıkarabiliriz?
A) İnsanın sıradan bir varlık olduğu B) İnsanın hareketli bir varlık olduğu
C) Bütün varlıkların birbirine benzediği D) İnsanın ayrıcalıklı bir varlık olduğu
5. Allah (c.c.) tarafından bazı peygamberlere gönderilen ve “sayfalar” anlamına gelen ilahi kitaplara hangi isim verilir?
A) Hadis B) Suhuf C) Ayet D) Sure
6. “O, karada ve denizde ne varsa bilir; O´nun ilmi dışında bir yaprak bile düşmez. O, yerin karanlıkları içindeki tek bir taneyi dahi bilir.” (En’am Suresi, 59. ayet.)
Yukarıdaki ayette Allah’ın (c.c.) hangi sıfatına vurgu yapılmaktadır?
A) Semi B) Kudret C) İlim D) Basar
7. “Sözlükte “çağırmak, seslenmek, istemek ve yakarmak” gibi anlamlara gelir. Yüce Allah’a (c.c.) yalvarmak ve O’ndan birtakım isteklerde bulunmaktır.”
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) İbadet B) Tevhid C) Dua D) Zekât
8. Dua ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Dua anı, kişinin Allah’a (c.c.) yakın olduğu anlardan biridir. B) Dualarımızı sadece sesli olarak yapmalıyız.
C) Dua, Allah (c.c.) ile kul arasında iletişimi sağlar.
D) Dua, dilek ve isteklerimizi samimi bir şekilde Allah’a (c.c.) sunmaktır.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevabı
Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.
Cevap :
Bu kısmı kendinize göre öğrendiğiniz bilgilere göre doldurmanız gerekmektedir.