5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları


Kendimizi Değerlendirelim 1


Soru : Aşağıda verilen ifadeler, yukarıdaki canlılardan hangisine ya da hangilerine ait ise ifadenin karşısındaki noktalı yere, görselin üzerindeki numarayı yazalım.


Cevap :

1. Sütle beslenir. =  (3-9)

2. Hem karada hem suda yaşar. =  (5-7)

3. Solungaç solunumu yapar. =  (4)

4. Sürünerek hareket eder. =  (6)

5. Doğum yapar. =  (3-9)

6. Omurgası yoktur. =   (1-7-8)

7. Omurgası vardır. =   (2-3-4-5-6-9)

8. Sadece suda yaşar. =   (4)

9. Yavru bakımı görülür. =   (2-3-9) 


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları


Fen ve Mühendislik Tasarımları


Yunusların Öyküsü 

Yunusları bilmeyen ve onları sevmeyen hemen hemen yoktur. Yunuslar gülümsedikleri izlenimi yaratan gagaya benzer ağızları, sevimli gözleri, kendilerine özgü baş biçimleri ve çevik gövde yapıları ile insanları her zaman etkilemiştir. Yunuslar gerek fiziksel yapıları gerekse çıkardıkları sesler ile insanlara ilham kaynağı olmuştur. Birçok teknolojik aracın geliştirilmesinde yunuslar model        alınmıştır.

1969 yılında ilk uçuş denemesi yapılan Concorde (Konkort) uçaklarının tasarımında mühendisler yunuslardan esinlenmişlerdir. Sonar sistemleri de yine yunusların iletişim kurmak ve balık sürülerini bulmak için çıkardığı seslerden ilham alınarak üretilmiştir. Adını İngilizcede “sound navigation and ranging (saunt navigeşın ent rengink)” sözcüklerinin ilk harflerinden alan bu aygıt, dilimizde “deniz radarı” olarak da bilinir. İkinci Dünya Savaşı yıllarında denizaltıların yerlerini belirleyebilmek amacıyla geliştirilen sonarlar, günümüzde batık gemilerin bulunması, denizdeki derinliklerin ölçülmesi, balık sürülerinin yerinin belirlenmesi ve su altı haritalarının çıkarılması gibi pek çok alanda işimize yaramaktadır.

Kaynak: Meraklı Minik, Bilim ve Teknik dergileri (Düzenlenmiştir.)



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Hayvanlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 49, 50, 51, 52, 53


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Hayvanlar Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları


Kendimizi Değerlendirelim 1


Soru : Aşağıda verilen ifadeler, yukarıdaki canlılardan hangisine ya da hangilerine ait ise ifadenin karşısındaki noktalı yere, görselin üzerindeki numarayı yazalım.


Cevap :

1. Sütle beslenir. =  (3-9)

2. Hem karada hem suda yaşar. =  (5-7)

3. Solungaç solunumu yapar. =  (4)

4. Sürünerek hareket eder. =  (6)

5. Doğum yapar. =  (3-9)

6. Omurgası yoktur. =   (1-7-8)

7. Omurgası vardır. =   (2-3-4-5-6-9)

8. Sadece suda yaşar. =   (4)

9. Yavru bakımı görülür. =   (2-3-9) 



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 36-37-38 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 36, 37, 38


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 36-37-38 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 36-37-38


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


A. Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazalım. 


Cevap :

1. (Doğru) Güneş bir yıldızdır.

2. (Yanlış) Dünya’nın Güneş’e uzaklığı hep sabittir.

3. (Yanlış) Dünya’nın katmanları varken Güneş’in katmanları yoktur.

4. (Doğru) Güneş’e çıplak gözle bakmamalıyız.

5. (Yanlış) Güneş, Dünya’nın uydusudur.

6. (Yanlış) Ay’ın Dünya’ya uzaklığı, Güneş’in Dünya’ya uzaklığından daha fazladır.

7. (Yanlış) Ay’ın atmosferi yoktur.

8. (Doğru) Ay’ın ana evreleri arasında yedi gün vardır.

9. (Doğru) Güneş kendi etrafında dönme hareketi yapar.

10. (Doğru) Ay, kendi etrafında yaklaşık 27 gün 8 saatte döner.


B. Aşağıdaki kutucukların içinde bazı ifadeler verilmiştir. Bu ifadelerden uygun olanları cümlelerdeki boşluklara yazalım.


Cevap :

1. Güneş’in geometrik şekli küreye benzer.

2. Çekirdek, ışık küre, renk küre ve taç küre Güneş’in katmanlarındandır.

3. Güneş’in kendi etrafında dönüşü, saat yönünün tersi yöndedir.

4. Güneş’in büyüklüğü Dünya’nın büyüklüğünden çok daha fazladır.

5. Dünya’nın doğal uydusu olan Ay Güneş’ten aldığı ışığı yansıtır.

6. Ay yüzeyine çarpan gök taşları krater adı verilen çukurları oluşturmuştur.

7. Ay’ın, Dünya’dan gözlemlenen farklı görünümleri Ay’ın evreleri olarak adlandırılır.

8. Ay’ın yüzeyinin Dünya’da “D” harfi şeklinde görüldüğü evre ilk dördün olarak adlandırılır.

9. Ay’ın ana evrelerin yanı sıra ara evreleri de vardır.

10. Dünya ile birlikte Ay da Güneş etrafında dolanır.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları


C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Güneş’in geometrik şekli aşağıda verilenlerden hangisine benzer?


Cevap : B ŞIKKI


2. Güneş’in özellikleri ile ilgili olarak

I. Dünya’ya Ay’dan daha yakındır.
II. Üzerine düşen ışığı yansıtır.
III. Kendi etrafında döner.

yargılarından hangisi ya da hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve III

Cevap : C ŞIKKI


3. Ay’ın yapısı ile ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?


A) Kraterleri su ile doludur.
B) Yüzeyi devamlı olarak çok sıcaktır.
C) Küre şeklindedir.
D) Güneş’ten 109 kat daha büyüktür.

Cevap : C ŞIKKI


4. Aşağıda verilenlerden hangisi Güneş’in katmanlarından biri değildir?


A) Renk küre
B) Isı küre
C) Çekirdek
D) Işık küre

Cevap : B ŞIKKI


5. I. Ay’ın Dünya’ya bakan yüzünün görünmediği evre ★ evresidir.
II. Ay’ın ana evreleri arasında ▲gün vardır.

Yukarıda ★ ve A ile gösterilen yerlere aşağıda verilenlerden hangileri yazılmalıdır?


Cevap : A  ŞIKKI


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları


6. I. Ay, kendi etrafındaki dönüşü ile Dünya etrafındaki dolanımını aynı sürede tamamlar.
II. Dünya, Güneş etrafında dolanırken kendi etrafında döner.
III. Dünya’dan bakılınca Ay’ın hep aynı yüzü görülür.
IV. Güneş’in de tıpkı Dünya gibi katmanları vardır.

Yukarıda verilenlerden biri neden, diğeri sonuç olarak düzenlenirse aşağıdaki seçeneklerden hangisi doğru olur?


Cevap : D ŞIKKI


7. Aşağıda 2019 Ağustos ayı içinde Ay’ın bazı evrelerinin görünümlerini gösteren takvim verilmiştir. Buna göre dolunay evresi hangi tarihte gözlemlenebilir?


A) 13
B) 15
C) 17
D) 19

Cevap : B ŞIKKI



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 35


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


Uzay ve Havacılık 

İlki 2018’de gerçekleştirilen Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali; teknoloji yarışmaları, hava gösterileri, konserler, çeşitli konularda gerçekleştirilen söyleşi ve etkinlikler gibi birçok faaliyete ev sahipliği yaparak toplumda teknolojiye olan ilgiyi artırmayı ve Türkiye’nin teknoloji üreten ve geliştiren bir topluma dönüşmesi konusunda farkındalık oluşturmayı hedeflemektedir. Yüz binlerce gencin hayallerini gerçekleştirmesi kapsamında çeşitli disiplin ve kategorilerde teknoloji yarışmaları düzenlenmektedir.

Havacılık ve uzay teknolojileri alanında yapılan çalışmalar sonucunda geliştirilmiş mühendislik harikaları olan roketler bu tür faaliyetler sonucu üretilmiştir. Bu araçlar insanlı veya insansız uzay görevlerinin yanı sıra askerî amaçlı olarak füzelerde kullanılır. Ayrıca acil durumlarda pilotun uçaktan tahliyesini sağlayan fırlatma koltuklarında da roketlerden yararlanılır.

https://www.teknofest.org/tr/corporate/about/



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları SDR Dikey Yayıncılık 2024-2025

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa ve Metin Etkinlik Cevapları


Değerli öğrencilerimiz, Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu eğitim öğretim yılında siz değerli öğrencilerimize derslerinde başarılı olması amacıyla kurulmuş olarak ödev sitemizde “5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları Dikey Yayıncılık” konusu Öğretmenlerimizden Fen Bilimleri Öğretmenimiz tarafından sizler için özenle hazırlanmıştır.


“5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları SDR Dikey Yayıncılık”

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu “5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları” konusunda cevaplara ulaşabilmek için aşağıda yer alam mavi renkli metin etkinlik isimlerine tıklamanız veya yeşil renkli olan sayfa sayılarına tıklayarak kolay bir şekilde Fen Bilimleri ödevlerinizi kontrol edebilirsiniz.

5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları ” konusu hakkında aklınıza takılan kısımları en aşağıda yer alan yorumlar kısmına sorarak değerli Fen Bilimleri öğretmenimiz tarafından hızlı ve güvenilir cevaplara ulaşabilirsiniz. İyi dersler dileriz.


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı SDR Dikey Yayıncılık Cevapları


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38.‘nin cevapları aşağıdadır. 


1. ÜNİTE: GÜNEŞ, DÜNYA VE AY


1. BÖLÜM: GÜNEŞ’İN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ 


Güneş’in Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 14, 15, 16, 17, 18, 19


2. BÖLÜM: AY’IN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ 


Ay’ın Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 20, 21, 22, 23


3. BÖLÜM: Ay’ın Hareketleri ve Evreleri


Ay’ın Hareketleri ve Evreleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30


4. BÖLÜM: Güneş, Dünya ve Ay


Güneş, Dünya ve Ay Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 31, 32, 33, 34


1. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 35


1. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 36, 37, 38


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58.‘nin cevapları aşağıdadır. 


2. ÜNİTE: CANLILAR DÜNYASI


1. BÖLÜM: CANLILARI TANIYALIM


Canlılar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 40, 41


Mikroskobik Canlılar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43, 44


Mantarlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 45, 46


Bitkiler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 47, 48


Hayvanlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 49, 50, 51, 52, 53


2. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54


2. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 55, 56, 57, 58


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80.‘nin cevapları aşağıdadır. 


3. ÜNİTE: KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ VE SÜRTÜNME 


1. BÖLÜM: KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ 


Kuvvet Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63


Kendimizi Değerlendirelim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65, 66, 67


2. BÖLÜM: SÜRTÜNME KUVVETİ


Cisme Etki Eden Sürtünme Kuvveti Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74


Kendimizi Değerlendirelim 3 Metni Etkinlik Cevapları 75, 76


3. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 77


3. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 78, 79, 80


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112.‘nin cevapları aşağıdadır. 


4. ÜNİTE: MADDE VE DEĞİŞİM


1. BÖLÜM: MADDENİN HÂL DEĞİŞİMİ 


Maddelerde Meydana Gelen Değişimler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88


2. BÖLÜM: MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ 


Maddenin Ayırt Edici Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95


3. BÖLÜM: ISI VE SICAKLIK


Isı ve Sıcaklık Nedir? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 96, 97, 98, 99, 100


4. BÖLÜM: ISI, MADDELERİ ETKİLER


Isı, Maddeleri Nasıl Etkiler? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107


4. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 108


4. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 109, 110, 111, 112


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142.‘nin cevapları aşağıdadır. 


5. ÜNİTE: IŞIĞIN YAYILMASI


1. BÖLÜM: IŞIĞIN YAYILMASI


Işık Nasıl Yayılır? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 114, 115, 116, 117, 118


2. BÖLÜM: IŞIĞIN YANSIMASI 


Işığın Yansıması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126


3. BÖLÜM: IŞIĞIN MADDEYLE KARŞILAŞMASI 


Işık maddeyle Karşılaşınca Ne Olur? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 127, 128, 129, 130, 131


4. BÖLÜM: TAM GÖLGE


Tam Gölgenin Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 132, 133, 134, 135, 136


5. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 137


5. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 138, 139, 140, 141, 142


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174.‘nin cevapları aşağıdadır. 


6. ÜNİTE: İNSAN VE ÇEVRE


1. BÖLÜM: BİYOÇEŞİTLİLİK


Biyoçeşitlilik Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153


2. BÖLÜM: İNSAN VE ÇEVRE


İnsan ve Çevre Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162


3. BÖLÜM: YIKICI DOĞA OLAYLARI


Yıkıcı Doğa Olayları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170


6. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 171


6. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 172, 173, 174


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190.‘nin cevapları aşağıdadır. 


7. ÜNİTE: ELEKTRİK DEVRE ELEMANLARI


1. BÖLÜM: DEVRE ELEMANLARININ SEMBOLLERLE GÖSTERİMİ VE DEVRE ŞEMALARI


Basit Elektrik Devresi Elemanları ve Sembolleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 176, 177, 178, 179


2. BÖLÜM: BASİT BİR ELEKTRİK DEVRESİNDE LAMBA PARLAKLIĞINI ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER


Lambaların Parlaklığı Nasıl Değişir? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 180, 181, 182, 183, 184, 185


7. Ünite Fen ve Mühendislik Tasarımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 186


7. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 187, 188, 189



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49-50 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri Mikroskobik Canlılar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mikroskobik Canlılar Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49-50 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49-50


Soru : Aşağıdaki tabloda mikroskobik canlıların gerçekleştirdiği bazı durumlar verilmiştir. Tabloyu inceleyiniz. Verilen durumların karşısına “yararlı” veya “zararlı” ifadelerinden uygun olanı yazarak tabloyu doldurunuz.


Cevap :

( Zararlı ) Diş çürümelerine neden olur.

( Yararlı )  Atık suların arıtılmasında kullanılır.

( Zararlı )  İnsanlarda çeşitli hastalıklara neden olur.

( Yararlı )  Canlı atıklarının toprağa katılmasını sağlar.

( Yararlı )  Sütten peynir yapılmasını sağlar.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları


ETKİNLİK ZAMANI 1: Mikroskobik Canlılar 


Araç ve Gereçler
– Mikroskop
– Lam
– Lamel
– Küp şeker
– Kurumuş yaprak
– Damlalık
– Meyve kabukları
– Kavanoz
– Bir miktar durgun su (göl veya su birikintisi)

Amaç
Mikroskop yardımı ile mikroskobik canlıları gözlemlemek
Hazırlayınız
Uyarı: Bu etkinliği yaparken elinize eldiven takınız ve hijyen kurallarına dikkat ediniz. Etkinlikten sonra ellerinizi su ve sabunla yıkayınız.
• Kavanozun yarısına kadar durgun su koyunuz.
• Kavanozdaki suya 1-2 tane küp şeker, kuru yaprak ve meyve kabukları ekleyiniz. Ardından kavanozun kapağını sıkıca kapatınız.
• Kavanozu, oda sıcaklığında ve güneş ışığı almayacak bir yerde bir hafta bekletiniz.
• Daha sonra damlalık yardımıyla kavanoz içerisinden aldığınız 1-2 damla suyu lam üzerine damlatınız.
• Lamın üzerini lamelle kapatarak mikroskopta inceleyiniz. (Lam ile lamel arasında hava kabarcığı kalmamasına dikkat ediniz.)


1. Etkinlik esnasında ellerinize eldiven takmanızın ve hijyen kurallarına dikkat etmenizin ne gibi bir önemi vardır? Yazınız.


Cevap :

Etkinlik esnasında ellerinize eldiven takmanızın ve hijyen kurallarına dikkat etmenizin ne gibi bir önemi ; kendimizi mikroplardan korumak için gereklidir.


2. Gözlemlediğiniz mikroskobik canlılar insan sağlığına yararlı mı, zararlı mı? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Cevap :

Gözlemlediğiniz mikroskobik canlılar insan sağlığına hem yararlı, hem de zararlı olabilir. Örneğin, bazı maya ve bakteriler ekmek mayalanmasında ya da peynir yapımında yararlıdır. Bazı bakteri ve virüsler ise insan sağlığı için risk oluşturabilir.

İşte bu nedenle hijyene dikkat etmemiz gerekmektedir.



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri Bitkiler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Bitkiler Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55


ETKİNLİK ZAMANI 2: Bitkileri İnceleme 


Araç ve Gereçler
– Bitki örnekleri
– Su
– Büyüteç
– Plastik eldiven
– Kap

Amaç
Büyüteç yardımı ile bitkileri ve bitki yapılarını incelemek

Hazırlayınız
• Sınıfta üçer kişilik gruplar oluşturunuz.
• Öğretmeninizin rehberliğinde okul bahçesine çıkınız ve en az üç farklı bitki örneği toplayınız. (Bitkilere zarar vermeden köküyle birlikte topraktan çıkarınız.)
• Topraktan çıkardığınız bitkiyi köküyle birlikte su dolu kabın içine koyunuz.
• Kaptaki bitki örneklerini sınıfınıza götürünüz.
• Büyüteç yardımıyla bitkilerin kısımlarını inceleyiniz.
• Daha sonra bitkileri çıkardığınız yerlere tekrar dikiniz ve sulayınız. (Bu işlemi yaparken bitkilerin zarar görmemesine dikkat ediniz.)


1. Bitkilerin hangi kısımlarını (kök, gövde, yaprak ve çiçek) incelediniz? Söyleyiniz. 


Cevap :

Bitkilerin kök, gövde, yaprak ve çiçek kısımlarını inceledik.


2. İncelediğiniz üç bitkinin ortak ve farklı kısımları nelerdir? Arkadaşlarınıza anlatınız. 


Cevap :

İncelediğim üç bitkinin hepsinde kök, gövde ve yaprak kısımları ortakken,

İncelediğim üç bitkiler de farklılık çiçekler olarak görülür.


Soru : Aşağıda bazı bitkilerin isimleri verilmiştir. Bitkileri çiçekli ve çiçeksiz olarak sınıflandırıp numaralarını uygun alanlara yazınız. 


Cevap :

Çiçekli bitkiler : 1, 3, 5 ve 6

Çiçeksiz bitkiler :  2, 4, 7 ve 8



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri Mantarlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 51, 52, 53 


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mantarlar Canlılar Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları


Soru : Aşağıda mantarlarla ilgili bazı özellikler verilmiştir. Verilen özelliklerin numarasını ilgili yuvarlağın içine yazınız.

Özellikler:
1. Zehirli olmayan ve kültür mantarı adı verilen çeşidi, besin olarak tüketilir.
2. Uzun süre açıkta bırakılan besinlerin üzerinde mavi-yeşilimsi görüntü oluşturur.
3. İnsan, hayvan ve bitkilerde çeşitli hastalıklara sebep olur.
4. Hamurun kabarmasını sağlar.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları”


 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa ve Metin Etkinlik Cevapları


Değerli öğrencilerimiz, Yeni Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu eğitim öğretim yılında siz değerli öğrencilerimize 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı dersinde yardımcı olabilmek amacıyla kurulmuş olarak ödev sitemizde “5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları” konusu Öğretmenlerimizden Fen Bilimleri Öğretmenimiz tarafından sizler için özenle hazırlanmıştır.


“5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları”

Değerli öğrencilerimiz, Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu “5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları” konusunda cevaplara ulaşabilmek için aşağıda yer alam mavi renkli metin etkinlik isimlerine tıklamanız veya yeşil renkli olan sayfa sayılarına tıklayarak kolay bir şekilde Fen Bilimleri ödevlerinizi kontrol edebilirsiniz.

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusu hakkında aklınıza takılan kısımları en aşağıda yer alan yorumlar kısmına sorarak değerli Fen Bilimleri öğretmenimiz tarafından hızlı ve güvenilir cevaplara ulaşabilirsiniz. İyi dersler dileriz.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı MEB Yayınları


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44.‘nin cevapları aşağıdadır. 

1. ÜNİTE: GÜNEŞ, DÜNYA VE AY


1. Bölüm: Güneş’in Yapısı ve Özellikleri


Güneş’in Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 18, 19, 20, 21, 22


2. Bölüm: Ay’ın Yapısı ve Özellikleri


Ay’ın Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 23, 24, 25, 26, 27


3. Bölüm: Ay’ın Hareketleri ve Evreleri 


Ay’ın Hareketleri ve Evreleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 28, 29, 30, 31, 32, 33


4. Bölüm: Güneş, Dünya ve Ay 


Güneş, Dünya ve Ay’ın Birbirlerine Göre Hareketleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 34, 35, 36, 37


1. Ünite Değerlendirme Soruları  Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68.‘nin cevapları aşağıdadır. 


2. ÜNİTE: CANLILAR DÜNYASI


1. Bölüm: Canlıları Tanıyalım


Canlıları Tanıyalım Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47


Mikroskobik Canlılar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50


Mantarlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 51, 52


Bitkiler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55


Hayvanlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 56, 57, 58, 59, 60, 61


2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94.‘nin cevapları aşağıdadır. 


3. ÜNİTE: KUVVETİN ÖLÇÜLMESİ VE SÜRTÜNME


1. Bölüm: Kuvvetin Ölçülmesi


Kuvvetin Ölçülmesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77


2. Bölüm: Sürtünme Kuvveti


Sürtünme Kuvveti Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87


3. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 88, 89, 90, 91, 92, 93


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134.‘nin cevapları aşağıdadır. 


4. ÜNİTE: MADDE VE DEĞİŞİM


1. Bölüm: Maddenin Hâl Değişimi


Maddenin Hâl Değişimi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107


2. Bölüm: Maddenin Ayırt Edici Özellikleri


Maddenin Ayırt Edici Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 108, 109, 110, 111, 112, 113


3. Bölüm: Isı ve Sıcaklık


Isı ve Sıcaklık Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 114, 115, 116


Isı Alışverişi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 117, 118, 119


4. Bölüm: Isı Maddeleri Etkiler


Isı Maddeleri Etkiler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127


4. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 128, 129, 130, 131, 132, 133


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166.‘nin cevapları aşağıdadır. 


5. ÜNİTE: IŞIĞIN YAYILMASI


1. Bölüm: Işığın Yayılması


Işığın Yayılması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 136, 137, 138, 139


2. Bölüm: Işığın Yansıması


Işığın Yansıması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146


Yansıma Kanunları  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 147, 148, 149


3. Bölüm: Işığın Maddeyle Karşılaşması 


Işığın Maddeyle Karşılaşması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 150, 151, 152, 153


4. Bölüm: Tam Gölge


Tam Gölge Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 154, 155, 156, 157, 158, 159


5. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 160, 161, 162, 163, 164, 165


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198.‘nin cevapları aşağıdadır. 


6. ÜNİTE: İNSAN VE ÇEVRE


1. Bölüm: Biyoçeşitlilik


Biyoçeşitlilik Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174


2. Bölüm: İnsan ve Çevre


İnsan ve Çevre Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 175, 176


Hava Kirliliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 177


Su Kirliliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 178, 179


Toprak Kirliliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 180, 181, 182


3. Bölüm: Yıkıcı Doğa Olayları


Yıkıcı Doğa Olayları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191


6. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 192, 193, 194, 195, 196, 197


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 199, 200, 201, 202, 203, 204,205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230.‘nin cevapları aşağıdadır. 


7. ÜNİTE: ELEKTRİK DEVRE ELEMANLARI 


1. Bölüm: Devre Elemanlarının Sembollerle Gösterimi ve Devre Şemaları 


Devre Elemanlarının Sembollerle Gösterimi ve Devre Şemaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 200, 201, 202, 203, 204, 205


2. Bölüm: Basit Bir Elektrik Devresinde Lamba Parlaklığını Etkileyen Değişkenler


Basit Bir Elektrik Devresinde Lamba Parlaklığını Etkileyen Değişkenler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213


7. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220



 

Our Score

5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 228-230-231-232-233 KOZA Yayınları

5. Sınıf Türkçe Kitabı Ünlü Ressam Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 228, 229, 230, 231, 232, 233


5. Sınıf Türkçe Kitabı Ünlü Ressam Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 228-230-231-232-233


Hazırlık


Soru : Resim yapmaktan hoşlanıyor musunuz? Nedenleriyle açıklayınız.


Cevap :

Ben resim yapmaktan çok hoşlanıyorum. Çünkü resim yaparken duygularımı ve hayal dünyamı istediğim gibi kağıda aktarabiliyorum.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 230 Cevapları


1. Etkinlik


Soru : Metnin görsel ve başlığından hareketle metnin konusunu tahmin ederek aşağıya yazınız. Metni okuduktan sonra da tahmininizin doğruluğunu kontrol ediniz.


Cevap :

Metnin görsel ve başlığında hareketle tahmin ettiğim metnin konusu resim ve ressamlık ile ilgilidir.


2. Etkinlik


Soru : Metinde anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyip defterinize yazınız. Tespit ettiğiniz kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimelerin sözlük anlamlarına bakarak tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz. Kelimeleri sözlüğünüze yazınız. Metinden alınan “ağır” kelimesinin aşağıda verilen sözlük anlamlarını okuyunuz. Önceki bilgilerinizden de faydalanarak kelimenin metinde hangi anlamıyla kullanıldığını işaretleyiniz.


Cevap :

Ressam

Tahminim: resim sanatçısı

Sözlük Anlamı: Resim yapan sanatçı

Özgür

Tahminim: hür

Sözlük Anlamı: Herhangi bir kısıtlamaya, zorlamaya, şarta bağlı olmayan; serbest, hür, azat, azade

Şair

Tahminim: şiir yazan

Sözlük Anlamı: Şiir söyleyen veya yazan kimse; ozan

Poster

Tahminim: büyük boy resim

Sözlük Anlamı: Duvara asılan büyük boy resim

Portre

Tahminim: bir kişinin resmi

Sözlük Anlamı: Bir kimsenin yağlı boya, sulu boya, kara kalem vb. bir yolla yapılmış resmi

Afiş

Tahminim: resimli duvar ilanı

Sözlük Anlamı:Bir şeyi duyurmak veya tanıtmak için hazırlanan, kalabalığın görebileceği yere asılmış, genellikle resimli duvar ilanı; ası

 

Yavaş bir biçimde şıkkını işaretleyiniz. Metinde bu manada kullanılmıştır.


3. Etkinlik


Soru : Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını belirtilen yerlere yazınız. Bulduğunuz kelimeleri birer cümle içinde kullanarak aşağıya yazınız.


Cevap :

Kelimeler ve Zıt anlamlıları

başlamak —  bitirmek

sonra — önce

yeni — eski

son — başlangıç

1. cümlem: Başladığım işleri mutlaka bitirmeye çalışırım.

2. cümlem:  Önce elindekileri yere bırak istersen.

3. cümlem: Eski, kullanılmayan kıyafetleri ayıkladım.

4. cümlem: Başlangıç çizgisinde tüm sporcular heyecanla bekliyordu.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 231 Cevapları


4. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki atasözlerini anlamlarıyla eşleştiriniz.


Cevap :

1. Sanatına hor bakan (sanatını hor gören) boğazına torba takar. – İşini küçümseyen kişi istediği gibi para
kazanamaz ve sonunda dilenci olur.

2. Sanat altın bileziktir.- Kişinin elindeki sanat, değeri hiç eksilmeyen bir servettir.

3. Sanatı ustadan görmeyen (öğrenmeyen) öğrenmez. – Kişi tek başına ne kadar çalışırsa çalışsın işin inceliklerini bir bilenden öğrenirse o işi daha çabuk ve kolay yapabilir.


5. Etkinlik


Soru : “Ünlü Ressam” metnine farklı iki başlık belirleyiniz. Bu başlıkları ve başlıkları seçme nedenlerinizi yazınız.


Cevap :

Birinci başlığım : Ressam ve Resim
Bu başlığı seçme nedenim : Metin bu başlık ile alakalı olduğu için seçtim.

İkinci başlığım : Resmin Güzelliği Ve Ressam
Bu başlığı seçme nedenim : Ressam resmin güzelliklerini ve inceliklerini anlattığı için bu başlığı seçtim.


6. Etkinlik


Soru : “Ünlü Ressam” metninin konusunu ve ana fikrini yazınız.


Cevap :

Metnin konusu : Resim sanatı da diğer sanatlar gibi belli kuralları olan bir sanattır.
Metnin ana fikri : Ressam gözünden resim


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 232 Cevapları


7. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


Ressam neden çocukların yaptığı resimlere bayılıyor?


Cevap :

Ressam ,çocuklar çok özgür çalıştıkları ve bir şey yapmaya çalışırken başka şeyler ortaya çıkardıkları için çocukların yaptığı resimlere bakıyor.


Ressam en çok neye kızıyor?


Cevap :

Ressam en çok resim yapılırken cetvel kullanılmasına kızıyor.


Ressam resmi düzeltmek yerine neyin yapılması gerektiğini söylüyor?


Cevap :

Ressam resmi düzeltmek yerine yenisinin yapılması gerektiğini söylüyor.


Ressama göre kaç tane renk vardır?


Cevap :

Ressama göre milyonlarca renk vardır.


Resim çizerken siz nelere dikkat ediyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap :

Resim çizerken çizimlerimin güzel olmasına dikkat ederim. Bir konu hakkında çizilecekse o konu ile alakalı ve özgün olmasına dikkat ederim.


8. Etkinlik


Soru : Metindeki ressam, kendisine sorulan sorulara cevap verirken “ressam, şair, demirci, kuş, çarşamba” kelimelerinin tanım ve anlamlarını kendine özgü bir tarzda cevaplıyor. “Oyuncu, marangoz, kedi, pazartesi” kelimelerinin anlamlarını siz de kendi cümlelerinizle size özgü olacak şekilde aşağıya yazınız.


Cevap :

oyuncu : Oyuncu rollerini yaşıyor gibi yapar.
marangoz : Marangoz ne güzel eserler çıkarmış.
kedi : O kadar tatlı bir kedi vardı ki.
pazartesi : Pazartesi günü doktor randevum var.


9. Etkinlik


Soru : Metni özetleyerek aşağıya yazınız.


Cevap :

Ünlü ressam çocukların yaptığı resimleri çok beğendiğini ifade ediyor. Çocuklar özgür çalıştıkları ve yaptıklarından başka şeyler çıktığı için çok seviyormuş. Ressam en çok resim yapılırken cetvel kullanmaya çok kızıyor. Çizilen şey yamuk bile olsa cetvel kullanılmamalı, düzeltmektense yenisini yapmayı tercih etmek gerektiğini söylüyor. Bir şey doğada nasılsa o renkte boyanmalı , ressamın renklerle yaşayan kişi olduğunu söylüyor. Dünyadan ve ülkemizden ünlü ressamlardan bahsediyor.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 233 Cevapları


10. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırlayarak sınıfa getirdiğiniz resimleri arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu resimlerin sizde uyandırdığı duygular nelerdir? Ressamlar bu resimleri çizerken cetvel kullanmış olabilirler mi? Metinde cetvel kullanan ressamlar hakkındaki düşüncelere katılıyor musunuz? Arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınız esnasında arkadaşlarınızın sözünü kesmeyiniz.


Kısa Cevap :

Bu resimler çok başarılı ve gerçekçi çizildiği için ressamlarına hayran kaldım.

Çizim alnının duygularını neredeyse birebir yansıtmayı başarabilmişler.

Uzun Cevap :

Bu resimler bende büyük bir hayranlık ve ilgi uyandırdı.

Çok kaliteli ressamların çizmiş olduğu çok kaliteli resimler.

Bu ressamların becerisini takdir ettim ve onlara çok özendim.

Ben de onlar gibi güzel resim yapabilmeyi isterdim.

Ressamlar bu resimlerini yaparken cetvel kullanmış olabilirler.

Metinde cetvel kullanan ressamlar hakkındaki düşüncelere katılmıyorum. Çünkü simetrik bir görüntü oluşturmak isteyen ressamlar ceza kullanabilirler ve bence bunu hiçbir sakıncası yoktur.

Her ressamın kendine özgü bir resim çizme şekli olabilir.


111. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgilerden hareketle defterinize “Sanat ve Resim” konulu bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi yazarken aşağıdaki aşamalara uyunuz. Metninizi yazmadan önce çevrenizdeki insanlara “en çok sevdikleri sanat dalını” sorunuz. Aldığınız cevapları grafik hâline getiriniz. Bunun için öğretmenlerinizden destek alınız.


1. Yazmaya başlamadan önce metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.
2. Giriş, gelişme ve sonuç bölümünden oluşan bir taslak hazırlayınız.
3. Metninizde günlük hayattan örnekler veriniz.
4. Metninizi yazarken anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanınız.
5. Metninizde dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimelerin yerine Türkçelerini kullanınız.
6. Yazınızda oluşturduğunuz grafiği ve grafikteki bilgileri de kullanınız.
7. Metninizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ve noktalama hatalarınızı düzeltiniz.
8. Metninize başlık koymayı unutmayınız.
9. Metninizi arkadaşlarınıza okuyunuz.


Kısa Cevap :

Resim sanatı

Resim sanatı ülkemizde ilgi duyulan ve çok geç tarafında yapılan bir sanattır.

Resim sanatı sayesinde sanatçılar duygu, düşünce veya özel gibi duygularını estetik bir biçimde resme dökebilir.

Resim sanat birçok türü ve farklı özellikleri vardır.

Bu türlerin arasında portre resim, natürmort resim, figür resim, bina içi resmi, soyut resim ve Gül tarihi resim, perspektif, duvar resmi, politik resim gibi resimler yer alır.

Saclar kendi alanlarına göre bu tür resimlerle ilgilenir ve ortaya eşsiz güzel sen eserleri ortaya çıkarırlar.

Uzun Cevap :

Resim Türleri ve Boyaları

Resim sanatı sanatçıların eserlerini ortaya koyarak harika eserler çıkardıkları ve tarihler boyunca dillere destan eserler meydana getirdikleri eşsiz bir sanat dalıdır.

Bu resimleri yapan ressamlar kendi ilgi alanlarına göre resim türleri konusuna ve malzemesine göre çalışmalar yapar eserler ortaya koyarlar.

Ressamlar eğitim aldıkları zaman ilk önce karakalemle çalışır zaman içerisinde renklendirme devreye girer ve boya çeşitlerini kullanırlar.

Resim çeşitlerinden hangisini kullanacaklarını belirlemek için ilk olarak neyi nasıl anlatmak istediklerini düşünür ve yansıtmak istedikleri duygulara göre resim türlerini tercih ederler.

Cansız doğa resimleri Birgül peyzaj yani manzara resimleri, portre yani dış görünüş resimleri, bina içi resim, soyut resim ve figür gibi resimler resim türleridir.

Kullanılan malzemeye göre ise sulu boya, yağlı boya, guaj boya, pastel boya, renkli duvar resimleri, tempera ve natürmort kullanılan boyalardır.

Ressam resim sanatında kullanılan Bu uygulamalarla bakış açısına ve anlayışını katarak ortaya eserler çıkarır.

Sizler de resim çizmek istiyorsanız öncelikle eğitim alıp daha sonra hangi duyguyu nasıl yansıtmak istediğinize karar vermelisiniz.

Bu konuda yeteneğiniz varsa ortaya eşsiz eserler çıkarabilirsiniz.


Sonraki Derse Hazırlık


Soru : Ünlü Türk şairleri hakkında güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız. Bu şairlerden birine ait bir şiiri defterinize yazarak sınıfa getiriniz.


Kısa Cevap :

Nazım Hikmet

Nazım Hikmet 15 Ocak 1902’de selanik’te dünyaya gelmiştir.

Babası Hikmet bey annesi ise celile hanımdır.

Nazım hikmet’in ilk eğitimine Mevlevi şairi olan büyükbabası Nazım paşa’dan alır ve 11 yaşındayken ilk şiirini yazar.

Ortaöğretimini Galatasaray ve Nişantaşı’ nda gören Nazım Hikmet, 1915 yılında Bahriye mektebine girer.

İstanbul’un işgali sonrası Yurtsever şiirler yazar.

Ankara hükümetinin görevlendirmesi ile  öğretmenlik yapar.

Öğrenci olmuş oldu üniversitede çevirmenlik ve asistanlık yapar.

Çeşitli Göztepe dergilerde şiirleri yayınlanır, kitapları basılır.

17 yıl hapishane cezası çeker. 1950 yılındaki genel af yasası ile serbest kalır.

Hapisten çıktıktan sonra yurt dışına çıkmak zorunda kalır ve hayatını orada geçirir.

Ağlamak Meselesi
“Nasıl etmeli de ağlayabilmeli
farkına bile varmadan?
Nasıl etmeli de ağlayabilmeli
ayıpsız, aşikare, yağmur misali?”

Anlayamadılar

“Biz ince bel, ela göz, sütun bacak için sevmedik güzelim
Gümbür gümbür bir yürek diledik kavgamızda
Ateşin yanında barut, barutun yanında ateş olasın diye!.. .
Rakı sofralarında söylenip, acı tütün çiğnercesine sevdik
ANLAYAMADILAR…”

Uzun Cevap :

Mehmet Akif Ersoy

Mehmet Akif Ersoy 20 Aralık 1873 ılında İstanbul’da doğmuştur.

Babası ipekli Tahir efendi annesi ise Emine Şerif hanım’dır.

Tahir efendi Mehmet Akif Ragif ismini vermiştir.

Babasının ölümüne kadar bu isimle anılmasına rağmen arkadaşlar arasında Akif olarak anılmaktaydı.

Babasının işi sebebiyle Çanakkale Bayramiç ilçesinde yaşayan Mehmet Akif ve ailesi babasının ölümünden sonra İstanbul Fatih’te yaşamaya başlamıştır.

Nuriye adında bir kız kardeşi vardır.

Mehmet Akif Ersoy eğitim hayatına Fatih’te başlamıştır.

İlk olarak Emir Buhari mahalle mektebi daha sonra Fatih merkez rüştiyesine gitti.

Aynı zamanda Arapça, Farsça ve Fransızca dersleri almıştır.

1885 yılında mülkiye İdadisi’ ne gitti. Babasının ölümü ve Fatih yangınında evlerinin yanması üzerine okulu bırakmak zorunda kalmıştır.

O yıllarda açılan Ziraat ve baytar mektebine kayıt olmuş ve okulu bittikten sonra Ziraat bankalarında memur olarak çalışmıştır.

Mehmet Akif Ersoy kısa şiirleri ve diğer eserlerini 7 kitapta toplamıştır.

Eşinin ismi İsmet hanım’dır. İsmet hanım’dan Tahir, Cemile, Feride, Emin ve Suadiye isminde çocukları olmuştur.

1936 yılında 63 yaşındayken vefat etmiştir. Hastalığının nedeni yakalanmış olduğu siroz hastalığıdır.

Mezarı İstanbul Edirnekapı şehitliğindedir.

Zulmü Alkışlayamam

Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem;
Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.
Biri ecdadıma saldırdımı, hatta boğarım! …
-Boğamazsın ki!
-Hiç olmazsa yanımdan kovarım.
Üçbuçuk soysuzun ardından zağarlık yapamam;
Hele hak namına haksızlığa ölsem tapamam.
Doğduğumdan beridir, aşığım istiklale;
Bana hiç tasmalık etmiş değil altın lale!
Yumuşak başlı isem, kim dedi uysal koyunum?
Kesilir belki, fakat çekmeye gelmez boyunum!
Kanayan bir yara gördüm mü yanar ta ciğerim,
Onu dindirmek için kamçı yerim, çifte yerim!
Adam aldırmada geç git! , diyemem aldırırım.
Çiğnerim, çiğnenirim, hakkı tutar kaldırırım!
Zalimin hasmıyım amma severim mazlumu…
İrticanın şu sizin lehçede ma’nası bu mu?

Mehmet Akif Ersoy

İtiraf

Safahât’ımda, evet, şi’r arayan hiç bulamaz;

Yalınız, bir yeri hakkında “hazin işte bu!” der.

Küfe? Yok. Kahve? Hayır. Hasta? Değil. Hangisi var ya?

Üç buçuk nazma gömülmüş koca bir ömr-i heder!



 

Our Score
error: Content is protected !!