6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 102-103-104-105-106-107

 6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Toplumumuzu Birleştiren Temel Değerler Cevapları Sayfa 102, 103, 104, 105, 106, 107


Toplumumuzu Birleştiren Temel Değerler Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü Sayfa 102-103-104-105-106-107


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Millet olarak bizi birbirimize bağlayan değerlerden hangilerini biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Millet olarak bizi birbirimize bağlayan değerlerden hangilerini biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Bir milletin millet yapan yaşamış olduğu toprak parçası üzerindeki yaptıkları fedakarlıklar ve onları birleştiren manevi değerlerdir.

Ülkemiz üzerinde yaşamış olduğu toprakları için canını ve malını ortaya koyarak mücadele etmiş büyük fedakarlıklar göstermiştir.

Yaşamış olduğumuz ortak anılar, bayrağımız, İstiklal Marşı’mız ve dilimiz en önemlisi de ortak tarihimiz bizi birbirimize bağlanmaktadır.

Bu milli değerler sayesinde millet olarak güçlü olmakta ve birbirimize kenetlenerek bağlanmaktayız.

Çünkü bir millet birbirine ne kadar kenetli ve bağlıysa o da hani düşmanlar onlar üzerinde başarılı olamazlar.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 103 Cevapları


ETKİNLİK


“Canım kurban olsun senin yoluna,
Adı güzel kendi güzel Muhammed.
Gel şefaat eyle kemter kuluna,
Adı güzel kendi güzel Muhammed.”
Yunus Emre Divanı, s. 238.


Soru : Yukarıdaki dörtlük Hz. Peygamber (s.a.v.) sevgisi konusunda nasıl bir mesaj içermektedir? Sınıfınızda arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Cevap :

Yukarıdaki dörtlük Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Sevgi konusunda olması gereken en güzel sevgi boyutunu göstermektedir. Çünkü Peygamber Efendimiz hadis-i şerifinde Kamil imana ermek için peygamberi olan sevginin her şeyden öte olması gerektiğini vurgulamıştır. Yukarıdaki dörtlükte de canım ve malım sana feda olsun diyerek Peygamberimizin sevgisini her şeyden önde tutmaktadır.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 105 Cevapları


ETKİNLİK


“Girmeden tefrika bir millete, düşman giremez.
Toplu vurdukça yürekler onu top sindiremez.”
Mehmet Âkif ERSOY
Safahat, s. 241.


Soru : Şair, yukarıdaki dizelerinde neyi anlatmak istemiştir? Yorumlayınız ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınınız.


Cevap :

Şair, yukarıdaki dizelerinde milletçe birbirimize sarıldıkça düşmana galip geleceğimizi ve ancak kendi arasında bölünmeler yaşayan bir milletin düşmana esir olacağı içindeki karışıklıklara dikkat vererek gelişemeyeceği ve düşmanına karşı geliyorum koyamayacağı ifade edilmiştir.


ETKİNLİK


Soru : Aşağıya akrostiş tekniğini kullanarak bir şiir yazınız.


Kısa Cevap : “Vatan akrostiş tekniğini kullanarak bir şiir yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

VATAN

Vatan için can vermiş nice yiğitler vardır

Anasından kopan nice ana kuzuları

Tertemiz yürekleri cesurdu hayalleri

Alnından vurulsa da dimdik başı şehidin

Nede olsa sehitti  dini , namusu için

Varlığına nice canlar feda olmuştur

Altında ne Yiğitler ne şanlı erler mevcuttur

Tertemizdir kanları şehit olunca tertemiz de olmuştur

Ardından ümit kesen anaların bağrında

Nice taşlar basan teselliler olmuştur


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 106 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki şiirde bayrak sevgisi ile ilgili ne gibi vurgular yer almaktadır? Arkadaşlarınızla sınıfınızda değerlendiriniz.


Türk Bayrağı
Kahramanlar bucağında uyandın,
Şehitlerin kanlarıyla boyandın,
Nice düşman kalesine uzandın,
Sana selam, ey şanlı Türk bayrağı.
Çırpınarak dalgalanır kanadın,
Gökyüzüne çıkmak mıdır muradın?
Gölgende can vermek ister evladın,
Bir kal’andır her bir Türk’ün kucağı.
Ey şerefin, büyüklüğün fermanı,
Ey kavgalar tarihinin destanı,
Seni ister şu toprağın her yanı,
Sensiz tütmez, yurdun hiçbir ocağı.
İbrahim Alaaddin GÖVSA
Dinî ve Millî Şiirler Antolojisi, s. 150.


Cevap :

Yukarıdaki şiirde bayrak sevgisi ile ilgili kahramanların kucağında ve şehitlerin fedakarlıkları ile bugüne geldiğini, düşmanlara korku saldığını, yoluna can verecek kadar değerli olduğu, ve büyüklüğün tarihi destanların kaynağı oldu, ülkenin her yerinde olmayı hak ettiği ve ocağımızın tütmesinin onun var olmasına bağlı olduğu vurgulanmıştır.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 107 Cevapları


ETKİNLİK


“Bastığın yerleri toprak diyerek geçme, tanı:
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme dünyaları alsan da bu cennet vatanı.”
Mehmet Âkif ERSOY
İstiklâl Marşı


Soru : Yukarıdaki dörtlüğün vermek istediği mesaj nedir? Bu dörtlüğün anlamı üzerinde arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :

Yukarıdaki dörtlüğün vermek istediği mesaj; bu vatanın uğruna çocuk yaşta denecek küçüklerden tutun yürümekte zorlanan yaşlılara kadar birçok insan canını ve malını feda etmiştir.

Bizler de üzerinde olduğumuz bu toprakların tarihini ve geçmişte kendisi için yapılan fedakarlıkları hatırlayarak yaşamalı ve şehitlerimizin fedakarlıklarına vefa olarak bize dünyalar verilse de bu vatana dair hiçbir şeyi vermememiz gerektiğidir.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 60-61

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Zararlı Alışkanlıklara Başlama Sebepleri Cevapları Sayfa 60, 61


Zararlı Alışkanlıklara Başlama Sebepleri Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 60-61


ETKİNLİK


Soru : Sınıfınızda iki grup oluşturunuz. Bunlardan biri içki ve uyuşturucunun zararlarıyla ilgili diğeri ise sigara ve kumarın zararlarıyla ilgili bir araştırma yapsın. Yapılan bu çalışmaları etkileşimli tahta ya da projeksiyon cihazı yardımıyla sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “İçki ve uyuşturucunun zararlarıyla ilgili diğeri ise sigara ve kumarın zararlarıyla ilgili bir araştırma yapsın.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Alkol; çok fazla alındığı zaman beyinde ve midenin sindirim sistemindeki bozukluklar artmaya ve ilaç alınması gibi durumlarda ise mide zehirlenmesi gibi zehirlenmelere yol açarak ölüme sebep olabilir.

Uyuşturucu davranış bozuklukları davranışları kontrol edememe, beyin tahribatı ve en önemlisi de ölüme yol açabilmekte vücudun bağışıklık sistemini çökerterek hastalıkları açık hale getirmektedir.

Sigaranın yukarıda yazan etkilerin yanında romatizmal hastalıklara sebep olduğu ve kullanan kişinin yanında onu koklayan ve kokusuna maruz kalan kişilerin de zarar gördüğü ifade edilmektedir.

Kumar oynayan kimselerin zaman içerisinde uyuşturucu, alkol ve sigara bağımlılığına yakalanma riskinin arttığı ve aile mağduriyetlerinin çok fazla çok fazla sayıda görüldüğü gözlemlenmiştir.

Bu zararlı alışkanlıkları kullanan kimselerin zaman içerisinde bunları almak ve kendilerini rahatlatmak için birçok yanlış yola başvurdukları ve yakındaki insanlara veya yabancı insanlara zarar verdikleri gözlemlenmektedir.


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : İnsanlar sigara, içki ve kumar gibi kötü alışkanlıkların zararlarını bildikleri hâlde niçin bu tür alışkanlıklara yönelmektedirler?


Kısa Cevap : “İnsanlar sigara, içki ve kumar gibi kötü alışkanlıkların zararlarını bildikleri hâlde niçin bu tür alışkanlıklara yönelmektedirler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanlar sigara, kumar ve içki gibi kullanmış oldukları maddelerin zararını ve onların sağlıklarına olan etkilerini bilirler.

Ancak bugün maddelerin ne kadar kötü olduğu hakkında doktorların ve TV programlarının bunu yaymamaları veya izlenilmiş olan film gibi yerlerde bunlara özendirilmesi ve normalleştirilmesi insanların bunları kullanımında veya ödenmesinde etkilidir.

Aynı zamanda kişi kişinin yaşamış olduğu travmalar ve geçirmiş olduğu çocukluktaki değersizlik, suçluluk hissi gibi yetişkinlikte fark edilemeyen ancak birçok olayda ortaya çıkan duygular sebebiyle bunları bastırmak için bu alışkanlıklara yönelebilmekte ve psikolojik sağlamlığa erişemediği için kendini ve üzüntülerini bastırma yolu olarak bunları tercih edebilmektedir.

Kötü alışkanlıklara meyletmenin bir başka nedeni ise yanlış arkadaş seçimidir. Kişinin arkadaşları eğer bu maddeleri kullanıyorsa zamanla o da özenecek veya kullanmaya başladığını fark edecektir.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 61 Cevapları


ETKİNLİK


“Üzüm üzüme baka baka kararır.” “Kır atın yanında duran ya huyundan ya suyundan.”


Soru : Yukarıdaki atasözleriyle anlatılmak istenen husus nedir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.


Kısa Cevap : ““Üzüm üzüme baka baka kararır.” “Kır atın yanında duran ya huyundan ya suyundan.” atasözleriyle anlatılmak istenen husus nedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yukarıdaki atasözleri kişinin beraber olmuş olduğu kimselerin huyundan kapacağını anlatmaktadır.

“Kişi arkadaşının dini üzeredir” hadisi şerifinden de anlaşıldığı gibi gerçekten de kişi kimlerle beraber oturup kalkıyorsa yani kimler beraber çok vakit geçiriyorsa zamanla onların olduğu gibi düşünür ve onlar gibi olmaya başlar.

Bunun için seçmiş olduğumuz arkadaşlara çok önem vermedi ve başarılı bir yerlere gelmek istiyor iyi bir insan olmak istiyorsak iyi ve başarılı insanlarla beraber oturup kalkmalıyız.

İyi niyetli ve güzel insanları tercih edersek onların yanında huzur bulacak ancak kötülük yapmaya meyilli olan insanların yanında bulunursak hem bize zarar verirler hem de bizler de onlar gibi zamanla kötü olmaya başladığımızı fark ederiz.

Nitekim kötü davranışlarda bulunan veya kötü alışkanlıklar kazanan kimselerin de kendi arkadaşlarıyla olan ilişkilerine baktığımızda arkadaşlarını bu maddeleri kullandığı veya bu kötülükleri yaptığı gözlemlenmektedir.

Kişi zamanla kendini koruduğunu düşünse de kim zaman içerisinde onlara benzemekte ve onların huyuyla huylanmaktadır.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 62-63-64

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Zararlı Alışkanlıklardan Korunma Yolları Cevapları Sayfa 62, 63, 64


Zararlı Alışkanlıklardan Korunma Yolları Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 62-63-64


ETKİNLİK


Soru : Sizler de aşağıdaki şemaya, insanları zararlı alışkanlıklara yönelten etkenlere örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Sizler de aşağıdaki şemaya, insanları zararlı alışkanlıklara yönelten etkenlere örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde İnsanları zararlı alışkanlıklara yönelten birçok etken olsa da şu şekilde özetlenebilir;

  • Psikolojik sorunlar ve yaşanmış travmalar
  • Sevilmeme ve değersizlik hissi
  • Sevdiği insanları kaybetme veya ayrılma durumu
  • Özenti veya merak duygusu
  • Geçim sıkıntısı veya istediği şeyleri elde edememe durumu
  • Bedensel haklara düşkün olma

DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Sizce sigara, içki, kumar gibi zararlı alışkanlıklardan korunmak için neler yapılabilir?


Kısa Cevap : “Sizce sigara, içki, kumar gibi zararlı alışkanlıklardan korunmak için neler yapılabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sigara, içki ve kumar gibi kötü alışkanlıkların kötü olduğu bilindiği halde ödenmesi durumunun birçok nedeni vardır.

Bunların başında kötü arkadaş seçimi gelir ki insanın kendi arkadaş çevresine dikkat etmesi ve ben özenmem diyerek bu kimselerle oturup kalkmaması gerekir. Çünkü bu tür alışkanlıkların genellikle yanlış arkadaş çevresinden kaynaklandığı bilinmektedir.

Kötü alışkanlıkların bir başkasıyla bir ise psikolojik sorunlardır ki bunların tedavi edilerek özenti, değersiz etkisi gibi durumlar ortadan kalktığı zaman bu alışkanlıklarla daha kolay baş edebildikleri gözlemlenmektedir.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 64 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : “Ağaç yaşken eğilir.” atasözü ne anlama gelir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.


Kısa Cevap : ““Ağaç yaşken eğilir.” atasözü ne anlama gelir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

” Ağaç yaşken eğilir “atasözü kişinin küçüklük çağlarında almaya çok meyilli oldu öğrenme gücünün bir gül iyi ve kötüyü ayırt etmeksizin kalkma durumunun çok fazla olduğu, becerilerin ve yeteneklerin bıçağı da ortaya çıkarılabilirse çok fazla daha verimli olabileceği anlamına gelir.

Çocuklar hayatı tanımadığı ve hayata yeni geldikleri için anne babanın tutumu veya çevredekilerin tutumu da çok önemlidir. Çocukların yanında yapılan hareketler onların da bu hareketleri almasına veya kişinin Küçük yaşlarda eğitim gördüğü zaman hayatında o konuda daha başarılı olduğu gözlemlenmektedir.

İşte bu yüzden büyüklerimiz “ağaç yaşken eğilir” demiş ve verilmek istenen ahlaki değerlerin veya kişiye kazandırılmak istenen duyguların küçüklük çağlarından itibaren başlaması gerektiği vurgulanmıştır.

Gerçekten de öyledir ki kişinin çocukluk çağlarında edinmiş olduğu bilgiler ve gözlemleyerek kaydettiği şeyler ilerideki hayatında her zaman onunla birlikte gelmekte ve karşısına çıkarak bazen de ahlakını meydana getirmektedir.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 68-69

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Sure Tanıyorum: Tebbet Suresi ve Anlamı Cevapları Sayfa 68, 69


Bir Sure Tanıyorum: Tebbet Suresi ve Anlamı Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 68-69


ETKİNLİK


Soru : Hz. Yahya (a.s.) ile ilgili öğrendiklerinizi maddeler hâlinde aşağıya yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. Yahya (a.s.) ile ilgili öğrendiklerinizi maddeler hâlinde yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Yahya aleyhisselam ile ilgili maddeler halinde bilgiler;

  • Yahya Aleyhisselam Hz Meryem annemizle teyze çocuklarıdır
  • Yahyâ Aleyhisselâm’ın mübarek bedeni, muhtelif şehirler­dedir. Başı, Şam’daki Umeyye Câmii’nde gömülüdür.
  • Kral Herot ‘ a yapmış olduğu dini tebliğ etme sonucunda ve bazı çıkan fitnelerden dolayı şehit edilmiştir.
  • İlk önce Tevrat ile hükmetmiş ancak daha sonra İsa aleyhisselam’a incil’in indirilmesi sebebiyle incil’in hükümlerini tebliğ etmiştir.

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 69 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Yüce Allah (c.c.) Tebbet suresinde bizlere ne gibi mesajlar vermektedir? Bu sureden nasıl bir sonuç çıkarılabilir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.


Kısa Cevap : “Yüce Allah (c.c.) Tebbet suresinde bizlere ne gibi mesajlar vermektedir? Bu sureden nasıl bir sonuç çıkarılabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tebbet Suresi Türkçe Meali (Diyanet)

Ebû Leheb’in elleri kurusun. Zaten kurudu. Ona ne malı fayda verdi, ne de kazandığı. O, bir alevli ateşe girecektir, Boynunda bükülmüş hurma liflerinden bir ip olduğu halde sırtında odun taşıyarak karısı da (o ateşe girecektir).29

Tebbet suresinde bahsedilen kişi Peygamber efendimizin üvey amcası olan Ebu leheb ve karısıdır.

Ebu leheb ateşin babası demektir ki babası ona güzelliğinden veya yanakları kızardığından dolayı bu lakabı takmıştır.

Peygamber efendimize düşmanlığı sebebiyle o ve karısı Peygamberimizin geçeceği yollara dikenler taşımış ve bu sebeple ayeti kerime onlar hakkında inmiştir.

Tebbet suresinde kendi açımızdan çıkaracağımız sonuç ise bu kişinin İslam’a ve dini olan düşmanlığı ne kadar çok olursa olsun ve bunu bir müddet yerine getirebilse getirsin mutlaka eninde sonunda Allah’ın cezasının ona ulaşacağıdır.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 73

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hazırlık Çalışması  Cevapları Sayfa 73


4. Ünite Hazırlık Çalışması  Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 73


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


1. Peygamberimize (s.a.v.) ilk vahyin nerede ve ne şekilde geldiğini araştırınız.


Kısa Cevap : “Peygamberimize (s.a.v.) ilk vahyin nerede ve ne şekilde geldiğini araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem putlara tapan halktan uzaklaşmak ve kendi istesini dinleyerek düşünmek için yılın belli zamanları inzivaya çekilir ve mağarada yalnız başına düşünürdü.

Hz Hatice radıyallahu anh ilerlemiş yaşına rağmen vefalı bir eş olarak Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e yemeğini bizzat kendisi götürür Peygamberimiz ise yukarı çıkarak yorulmaması için onu geleceği zamanları hissederek aşağı inerek beklerdi.

Cebrâîl (a.s.) geldi ve Hazret-i Peygamber’e:

“–Oku!” dedi. Peygamber Efendimiz:

“–Ben okuma bilmem!” karşılığını verdi. Bunun üzerine melek, Hazret-i Peygamber’i tâkati kesi­linceye kadar sıktı. Sonra yine:

“–Oku!” dedi. Efendimiz yine:

“–Ben okuma bilmem!” cevâbını verdi. Cebrâîl (a.s.) ikinci kez O’nu tâkati kesilinceye kadar sıktı. Sonra tekrar:

“–Oku!” dedi. Hazret-i Peygamber yine:

“–Ben okuma bilmem! (Ne okuyayım?)” dedi. Cebrâîl (a.s.) Hazret-i Peygamber’i üçüncü defâ da sıkıp bıraktı.

Ardından Cebrail Aleyhisselam;

“Yaratan Rabbinin adıyla oku! O, insanı bir aleka’dan yarattı. Oku, Rabbin nihâyetsiz kerem sâhibidir. O, kalemle yazmayı öğretti. İnsana bilmediği şeyleri öğretti.” (el-Alak, 1-5)

Bu şekilde Peygamberimize peygamberlik verilmiş ve vahiy başlamış oldu.


2. İlk Müslümanların kimler olduğunu araştırıp defterinize yazınız.


Cevap :

Maddeler Halinde İlk Müslüman olan kişiler şunlardır :

  1. Hazret-i Hatice (r.a.) [? – 620]
  2. Hz. Ali (r.a.) [600 – 26 veya 28 Ocak 661]
  3. Hz. Ebubekir (r.a.) [573 – 634]
  4. Zeyd bin Harise (r.a.) [? – 629]
  5. Hz. Osman (r.a.) [574 veya 577 – 656]
  6. Abdurrahman İbn Avf (r.a.) [580 – 653]
  7. Sad Bin Ebi Vakkas (r.a.) [? – 674]
  8. Zübeyr bin Avvam (r.a.) [? – 656]
  9. Talha bin Ubeydullah (r.a.) [? – 656]
  10. Said bin Zeyd (r.a.) [600 – 671]
  11. Ebu Ubeyde bin Cerrah (r.a.) [583 – 639]
  12. Hz. Hamza (r.a.) [567 veya 569 – 625]
  13. Muaz Bin Haris (r.a.) [? – 657]
  14. Cafer-i Tayyar (r.a.) [? – 629]
  15. Musab bin Umeyr (r.a.) [? – 625]
  16. Abdullah İbni Mesut (r.a.) [? – 652]
  17. Mikdad Bin Esved (r.a.)[584 – 656]
  18. Ebu Zer Ğıfari (r.a.) [? – 652]
  19. Esma Binti Ebubekir (r.a.) [595 – 692]
  20. Osman Bin Mazun (r.a.) [? – 624]
  21. Bilal-i Habeşi (r.a.) [581 – 641]
  22. Habbab Bin Eret (r.a.) [586 – 657]
  23. Hatıb Bin Ebi Beltea (r.a.) [? – 650]
  24. Halid Bin Said (r.a.) [? – 635]
  25. Abdullah Bin Cahş (r.a.) [? – 625]
  26. Esma Binti Umeys (r.a.) [? – 661]
  27. Erkam bin Ebil-Erkam (r.a.) [? – 673]
  28. Ammar Bin Yasir (r.a.) [570 – 657]
  29. Ümmü Seleme (r.a.) [593 – 667]
  30. Ebu Seleme (r.a.) [593 – 667]
  31. Sümeyye Binti Habbat (r.a.) [? – ?]
  32. Süheyb-i Rumî (r.a.) [? – 659]
  33. Amr Bin Abese (r.a.) [? – ?]
  34. Ümmü Habibe (r.a.) [591 – 664]
  35. Amir Bin Fuheyre (r.a.) [? – 626]
  36. Yasir Bin Amir (r.a.) [? – 615]
  37. Fatıma Binti Hattab (r.a.) [? – ?]
  38. Ebu Fükeyhe (r.a.) [? – ?]
  39. Ebu Huzeyfe Bin Utbe Bin Rebia (r.a.)

3. “Tebliğ, hicret, muhacir ve ensar” kavramlarının anlamlarını Dinî Terimler Sözlüğü, Genel Ağ gibi kaynaklardan araştırıp öğreniniz.


Kısa Cevap : ““Tebliğ, hicret, muhacir ve ensar” kavramlarının anlamlarını Dinî Terimler Sözlüğü, Genel Ağ gibi kaynaklardan araştırıp öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tebliğ; tebliğ bildirme manasında olsa da İslami açıdan din hakkında bilgilerin yapılması, haram ve helal hususunda uyarılarda bulunmasıdır.

Hicret; bir yerden bir yere belli bir amaçla gitmektir ki İslam’da dinini yaşamak isteyen Müslümanların ve Mekke’deki müşriklerin işkencelerinden bunalan Müslümanların Medine’ye hicret etmelerine verilen isimdir.

Muhacir; dinini yaşamak ve işkencelerden kurtulmak için Mekke’den Medine’ye göç eden Müslümanlara verilen isimdir.

Ensar; Mekke’den Medine’ye hicret eden Müslümanlara kucak açan ve onlara yardım eden Müslümanlara verilen isimdir.

Ensar’ın kelime manası “çokça yardım eden” manasına gelir ki Ensar Mekke’den gelen Müslüman kardeşlerine kucak açmış ve her şeylerini paylaştıkları için bu ismi almışlardır.


4. Peygamberimizin (s.a.v.) Medine’ye hicretten sonra burada eğitim ve öğretime yönelik yaptığı çalışmalarla ilgili bir araştırma yapınız ve edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Peygamberimizin (s.a.v.) Medine’ye hicretten sonra burada eğitim ve öğretime yönelik yaptığı çalışmalarla ilgili bir araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Medine’ye gelir gelmez mescit inşa etmiş Birgül ashab-ı suffe denilen ilim meclisini kurarak burada öğretimlere hızla devam etmiş, diğerini öğretmek için sahabeleri farklı yerlere göndermiş ve dini ilimleri öğreterek öğretmenleri için ashabına teşvikte bulunmuştur.


5. Genel Ağ, İslam tarihi gibi kaynaklardan Peygamberimizin (s.a.v.) Veda Hutbesi’ni bulup okuyunuz. Veda Hutbesi’nde dikkatinizi çeken ve sizi etkileyen hususları defterinize not edin.


Kısa Cevap : “Veda Hutbesi’nde dikkatinizi çeken ve sizi etkileyen hususları defterinize not edin.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Veda Hutbesi Tam Metni

“Ey insanlar! ” Sözümü iyi dinleyiniz! Bilmiyorum belki bu seneden sonra sizinle burada bir daha buluşamayacağım.

“Ashabım! bu günleriniz nasıl mukaddes bir gün ise, bu aylarınız nasıl mukaddes ay ise, bu şehriniz (Mekke) nasıl bir mübarek şehir ise, canlarınız, mallarınız, namuslarınızda öyle mukaddestir, her türlü tecavüzden korunmuştur.

“Ashabım! Muhakkak Rabbinize kavuşacaksınız. Oda sizi yaptıklarınızdan dolayı sorguya çekecektir. Sakin benden sonra eski sapıklıklara dönmeyiniz ve birbirinizin boynunu vurmayınız! Bu vasiyetimi burada bulunanlar bulunmayanlara ulaştırsın. Olabilir ki burada bulunan kimse, bunları daha iyi anlayan birisine ulaştırmış olur.

“Ashabım! “Kimin yanında bir emanet varsa, onu hemen sahibine versin. biliniz ki faizin her çeşidi kaldırılmıştır.Allah böyle hükmetmiştir.İlk kaldırdığım faizde Abdulmuttalibin oğlu (amcam) abbas’ın faizidir. lakin ana paranız size aittir.ne zulmediniz nede zulme uğrayınız.

“Ashabım! “Dikkat ediniz, cahiliyeden kalma bütün adetler kaldırılmıştır, ayağımın altındadır. Cahiliye devrinde güdülen kan davalarda tamamen kaldırılmıştır. Kaldırdığım ilk kan davası Abdulmuttalibin torunu İlyas bin Rabia’nın kan davasıdır.

“Ey insanlar! “Muhakkak ki şeytan şu toprağınızda kendisine tapınmaktan tamamen ümidini kesmiştir. Fakat siz bunun dışında ufak tefek işlerinizde ona uyarsınız bu da onu memnun edecektir. Dinimizi korumak için bunlardan da sakınınız.

“Ey insanlar! “Kadınların haklarını gözetmenizi ve bu hususta Allahtan korkmanızı tavsiye ederim .Siz kadınları Allah’ın emaneti olarak aldınız ve onların namusunu kendinize Allah’ın emri ile helal kıldınız. Sizin kadınlar üzerinde hakkınız, kadınlarında sizin üzerinizde hakkı vardır. Sizin kadınlar üzerindeki hakkınız yatağınızı hiç kimseye çiğnetmemeleri, hoşlanmadığınız kimseleri izniniz olmadıkça evinize almamalarıdır. Eğer gelmesine müsaade etmediğiniz bir kimseyi evinize alırsa Allah size onları yatakların yalnız bırakmanıza ve daha olmazsa hafifçe dövüp sakındırmanıza izin vermiştir. Kadınlarında sizin üzerinizdeki hakları, meşru örf ve adete göre yiyecek ve giyeceklerini temin etmenizdir.

“Ey müminler! “Size iki emanet bırakıyorum, onlara sarılıp uydukça yolunuzu hiç şaşırmazsınız. O emanetler Allah’ın kitabı Kur an-ı Kerim ve Peygamberinin sünnetidir.

“Müminler! “Sözümü iyi dinleyiniz ve iyi belleyiniz. Müslüman müslüma’nın kardeşidir ve böylece bütün Müslümanlar kardeştirler. Bir Müslüman kardeşinin kanıda, malı da helal olmaz. Fakat malını gönül hoşluğu ile vermişse o başkadır.

“Ey insanlar! ” Cenab-ı Hak her hak sahibine hakkını vermiştir. Her insanın mirastan hissesi ayrılmıştır. mirasçıya vasiyet etmeye lüzum yoktur.Çocuk kimin döşeğinde doğmuş ise ona aittir. Zina eden kimse için mahrumiyet vardır. Babasından başkasına ait soy iddia eden soysuz yahut efendisinden başkasına intisaba kalkan köle Allah’ın meleklerinin ve bütün insanların lanetine uğrasın. Cenab-ı hak bu gibi insanların ne tevbelerini nede adalet ve şehadetlerini kabul eder.

“Ey insanlar! “Rabbiniz birdir. Babanızda birdir. Hepiniz Ademin çocuklarısınız. Adem ise topraktandır. Arabın arap olmayana arap olmayanında arap üzerine üstünlüğü olmadığı gibi kırmızı tenlinin siyah üzerine siyahında kırmızı tenli üzerinde bir üstünlüğü yoktur. Üstünlük ancak takvada, Allahtan korkmaktadır. Allah yanında en kıymetli olanınız Ondan en çok korkanınızdır. “Azası kesik siyahi bir köle başınıza amir olarak tayin edilse sizi Allah’ın kitabı ile idare ederse onu dinleyiniz ve itaat ediniz. “Suçlu kendi suçundan başkası ile suçlanamaz. Baba oğlunun suçu üzerine oğlu da babasının suçu üzerine suçlanamaz. “Dikkat ediniz! şu dört şeyi kesinlikle yapmayacaksınız Allaha hiçbir şeyi ortak koşmayacaksınız. Allahın haram ve dokunulmaz kıldığı canı haksız yere öldürmeyeceksiniz. Hırsızlık yapmayacaksınız. İnsanlar “la ilahe illallah” deyinceye kadar onlarla cihad etmek üzere emir olundum. Onlar bunu söyledikleri zaman kanlarını ve mallarını korumuş olurlar. Hesapları ise Allaha aittir.

“İnsanlar!” Yarın beni sizden soracaklar ne diyeceksiniz? Sahabe-i kiram hep birden şöyle dediler; “Allah’ın elçiliğini ifa ettiniz, vazifenizi hakkıyla yerine getirdiniz, Bize vasiyet ve nasihatte bulundunuz, diye şehadet ederiz”. Bunun üzerine Resul”ü Ekrem Efendimiz şehadet parmağını kaldırdı, sonrada cemaatin üzerine çevirip indirdi ve şöyle buyurdu;

“Şahit ol Yarab! Şahit ol yarab! Şahit ol yarab!”



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 70-71-72

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 70, 71, 72


3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 70-71-72


A. Aşağıdaki soruların cevaplarını boş bırakılan satırlara yazınız.


1. Sigaranın insan sağlığına ne gibi zararları vardır? Bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Sigaranın insan sağlığına ne gibi zararları vardır? Bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sigaranın yeni yapılan araştırmalarda yukarıdaki bahsedilenlerin yanı sıra romatizmal hastalıklara sebep olabileceği aynı zamanda kişinin beyinsel işlevine zarar verdiği ve psikolojik hastalıklara da sebep olabileceği ifade edilmektedir.


2. İslam dini kumar oynamayı niçin yasaklamıştır? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “İslam dini kumar oynamayı niçin yasaklamıştır? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İslamiyet kişinin güven içerisinde ve sağlıklı olmasına aynı zamanda ailesi ile de iyi geçinmesine ve güzel bir hayat yaşamasını ister.

Kumar oynamak insanın kötü arkadaşlar edinmesine, kötü alışkanlıklara daha çabuk yakalanmasına ve bu göz alışkanlıkları yakalanınca sağlıklı düşünmeyerek birçok hata yapmasına sebep olabilir.

Kumar oynayan insanların aileleri perişan duruma düşmekte ve birçok kişi mal varlığını kaybettiği için ailesi de almaktadır.

Kumar oynamak insanda hırs yaptığı için ailesiyle karşı şiddet ve ailesinin nafakasını buraya yatırmak gibi birçok sıkıntıya sebep olmakta ve ailelerin dağılmasına sebep olmaktadır.

İslamiyet bir başkasının hakkını çiğnenmesine ve insanların bu şekilde bütün mallarını kaybederek perişan olmalarına, ailenin dağılmasına Rıza göstermeyerek toplumsal halkın huzuru için bence kumarı yasaklamış olabilir.

Çünkü kumarda kazansanız bile bir başkasının perişan olması durumu söz konusudur ki İslamiyet bir başkasının da bu şekilde mağdur olmasını istemez.


3. Alkollü içki içmenin ve uyuşturucu kullanmanın kişiye ve topluma ne gibi zararları vardır? Örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Alkollü içki içmenin ve uyuşturucu kullanmanın kişiye ve topluma ne gibi zararları vardır? Örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Alkol, kalpte ritim bozukluğuna, damar kireçlenmesine ve kalp yetersizliğine,çeşitli mide rahatsızlıklarına ve sindirim bozukluklarına neden olur.

Uyuşturucu, nefes darlığı, öksürük, boğulma hissi ve daha ileri aşamada solunum felci yaparak ölüme neden olabildiği gibi çarpıntı, yüksek tansiyon, kalp yetmezliği, kalp kası hastalıkları, inme sonucu felç ve dolaşım bozukluğu gibi kangren olma riskini de arttırmaktadır.


4. Zararlı alışkanlıklardan korunmak için neler yapılabilir? Önerilerinizi ve düşüncelerinizi yazınız.


Kısa Cevap : “Zararlı alışkanlıklardan korunmak için neler yapılabilir? Önerilerinizi ve düşüncelerinizi yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Zehra alışkanlıklardan korunmak için bu tür maddeleri kullanan arkadaşlardan uzak durmak çok önemlidir. Çünkü kişi her ne kadar bunları kullanmasa da yanında kullanan kişilere zamanla uyacak ve bir süre sonra kendisinin de onlar gibi olduğunu görecektir.

Zararlı alışkanlıklarda bir başka yeni bilgi ise “Bir kereden bir şey olmaz” görüşüdür.

Bu maddeleri daha sonra bırakmak amacıyla tadına bakmak ve merak etmek gibi sebeplerle başlamak büyük bir hatadır ki birçok insan bu şekilde başlayarak daha sonra vazgeçememiştir.


5. “Sarhoşluk veren her şey haramdır.” (Müslim, Eşribe, 73.) hadisinin vermek istediği mesaj nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : ““Sarhoşluk veren her şey haramdır.” (Müslim, Eşribe, 73.) hadisinin vermek istediği mesaj nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sarhoşluk insanın kendi davranışlarını tam olarak kontrol edememesine ve bu şekilde çevreye zarar vermesine sebep olacaktır ki İslamiyet bunu engellemek için bu tür maddeleri yasaklamıştır.

Aynı zamanda İslamiyet insan sağlığına da ön planda tutmuş ve insan sağlığına değer vererek bu tür maddelerin verilebilecek olduğu zararları uzaklaştırmak için yasak getirmiştir.

Bu hadis-i şerifte de sadece şarabın değil votka, viski ve uyuşturucu türleri gibi bütün sarhoşluk veren ve aklı gideren şeylerin haram olduğu ifade edilmiştir.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 71 Cevapları


B. Tebbet suresinde nelerden söz edilmektedir? Bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Tebbet suresinde nelerden söz edilmektedir? Bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tebbet Suresi Türkçe Meali (Diyanet)

Ebû Leheb’in elleri kurusun. Zaten kurudu. Ona ne malı fayda verdi, ne de kazandığı. O, bir alevli ateşe girecektir, Boynunda bükülmüş hurma liflerinden bir ip olduğu halde sırtında odun taşıyarak karısı da (o ateşe girecektir).29

Tebbet  suresinde Peygamber efendimizin amcası ve ona olan eziyetlerinden bahsetmek için Ebu leheb hakkında “ellerinin kuruyacagindan, ona malının ve kazandıklarını fayda vermeyeceği, o ve eşinin Alevi Bir ateşe atılacağı da ifade edilmiştir.”

Ebu Leheb peygamberliği boyunca Peygamber efendimize türlü işkencelerde bulunmuş ve hakaretlerin yanında sırf onunla kötülük olsun için eşiyle beraber Peygamberimizin yollarına diken dökmüştür.

Bu sebepten dolayı bu ayeti kerime inerek ona verilecek olan ceza ifade edilmiştir.


C. Aşağıdaki soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.


1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi kumarla ilgili yanlış bir yargı içermektedir?


A) Kumar yüzünden birçok insan parasını ve malını kaybeder.
B) Kumar, toplumda kavga ve düşmanlıklara yol açar.
C) Kumar, kişiyi çalışarak kazanmaya ve üretken olmaya yönlendirir.
D) İslam’a göre kumarda elde edilen para ve mallar haksız kazanca girer.


2. Aşağıdaki atasözlerinden hangisi arkadaşların birbirlerinin huylarından, özelliklerinden ve alışkanlıklarından etkileneceğini belirtmek için söylenmiştir?


A) “Ne ekersen onu biçersin.”
B) “Hatasız kul olmaz.”
C) “Bir elin nesi var iki elin sesi var.”
D) “Üzüm üzüme baka baka kararır.”


3. Hz. Yahya (a.s.) ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) İsrailoğullarına gönderilen peygamberlerden biridir.
B) Mısır’da doğup büyümüştür.
C) Hz. Zekeriya’nın (a.s.) oğludur.
D) Mescid-i Aksâ’da insanlara öğütler verir ve Allah’a (c.c.) dua ve ibadet ederdi.


4. I. Kötü alışkanlıkları olan kimselerle arkadaş olmak
II. Kültürel ve sanatsal faaliyetlerde bulunmak
III. Basın yayın organlarında zararlı alışkanlıklara yönlendirici reklamlar yer alması
IV. Büyüklerin tutum ve davranışlarını bilinçsizce taklit etmek.

Yukarıdakilerin hangileri kişiyi zararlı alışkanlıklara yönlendiren faktörlerdendir?


A) II, III, IV B) I, III, IV C) Yalnıca I D) II, IV


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 72 Cevapları


Ç. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


  1. ( Doğru ) Kitap okumak, spor yapmak, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılmak gibi uğraşlar, kişinin zararlı alışkanlıklardan uzak olmasına katkı sağlar.
  2. ( Doğru ) Tebbet suresinde, Ebu Lehep ile karısının, Peygamberimize (s.a.v.) ve İslam’a olan düşmanlıkları sebebiyle Allah’ın (c.c.) gazabına uğrayacakları ifade edilir.
  3. ( Yanlış ) Ara sıra sigara içmek, kumar oynamak ve benzeri zararlı alışkanlıklar bağımlılık yapmaz.
  4. ( Doğru ) Şans oyunları da bir tür kumar sayılır.
  5. ( Yanlış ) Sigara, içki ve kumar gibi kötü alışkanlıklar sadece kişiye zarar verir.
  6. ( Doğru )  İslam dini kumar yoluyla elde edilen para ve malları haksız kazanç sayar.

D. Aşağıda Tebbet suresinin bazı bölümleri boş bırakılmıştır. Bu boş bırakılan yerleri tamamlayınız.


Cevap :
Bismillahirrahmânirrahîm.
1- Tebbet yedâ ebî lehebin ve tebbe. Mâ eğnâ anhü mâlühû ve mâ keseb. Seyeslâ nâren zâte leheb.Vemraetühû hammâletelhatab. cî dihâ hablün min mesed



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 32-33

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Namaz İbadeti ve Önemi Cevapları Sayfa 32, 33


Namaz İbadeti ve Önemi Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 32-33


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


“Ey iman edenler! Sabır ve namaz ile Allah’tan yardım isteyin…” Bakara suresi, 153. ayet.


Soru : Yukarıdaki ayet, namaz ibadetinin önemi ve faydası hakkında bizlere nasıl bir mesaj vermektedir?


Kısa Cevap : “Ey iman edenler! Sabır ve namaz ile Allah’tan yardım isteyin namaz ibadetinin önemi ve faydası hakkında bizlere nasıl bir mesaj vermektedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yukarıdaki ayet bize Allah’tan yardım yani bir şey istediğimiz zaman sabır ve namazla duaya devam etmemiz gerektiğini bildirmiş ve bizlere sabırla beraber namaz ibadetinin çok tesirli olduğunu ifade etmiştir.

Hepimizin zaman zaman istekleri ve korktuğu şeyler vardır. İsteklerimizin olması ve korktuğumuz şeylerden korunmak için Allah’a dua ederiz. Bu ayeti kerimede Allahu Teala isteklerimizin kabulü için sabretmek, çabalamak ve namaz kılarak duada bulunmanın önemine dikkat çekmiştir.

Gerçekten de büyüklerimiz bir şey istedikleri zaman iki rekat Allah rızası için namaz kılıp dua ettiklerinde ve buna devam ettiklerinde dualarını kabul olduğunu ifade etmişlerdir.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 34-35

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Namaz Çeşitleri Cevapları Sayfa 34, 35


Namaz Çeşitleri Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 34-35


ETKİNLİK


“Cennetin anahtarı namazdır…” Tirmizî, Taharet, 1.
“Kulun, Rabb’ine en yakın olduğu an secde hâlidir.” Müslim, Salat, 215.


Soru : Peygamberimizin (s.a.v.) yukarıdaki hadisleri, namazın önemiyle ilgili bizlere hangi mesajları vermektedir? Arkadaşlarınızla sınıfınızda değerlendiriniz.


Cevap :

Yukarıdaki Ali şeriflere bakıldığı zaman bir insanın cennete kolayca girebilmesi için namaz kılması gerektiği, ve rabbi’ne yakın olmak isteyen insanların namaz ve secde ile namazı devam etmeleri gerektiği vurgulanmıştır.

Birçok ayeti kerimede ve hadis-i şerifte de namazın önemi vurgulanmış ve Bir Müslümanın namazsız düşünülemeyeceği ifade edilmiştir.


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Hangi namazların adlarını biliyorsunuz?


Cevap :

İsmini bildiğim namazlar; sabah namazı, öğle namazı, ikindi namazı akşam namazı, yatsı namazı, vitir namazı, bayram namazı, nafile namaz, kuşluk namazı, evvabin namazıdır.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 35 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Yukarıdaki şemaya farz, vacip ve nafile namazlara örnekler yazınız.


Cevap : “Farz, vacip ve nafile namazlara örnekler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Farz namazlara örnek; sabah namazı, öğle namazı, ikindi namazı, akşam namazı ve kaza namazıdır.

Vacip namazlara örnek; vitir namazı ve bayram namazları

Nafile namazlara örnek;  kuşluk namazı, evvabin namazı, teheccüd namazı, şükür namazı



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 36-37-38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Namazın Kılınışı Cevapları Sayfa 36, 37, 38, 39, 40 ,41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48


Namazın Kılınışı Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 36-37-38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Namaz kılacak bir kimse ne gibi hazırlıklar yapmaktadır?


Kısa Cevap : “Namaz kılacak bir kimse ne gibi hazırlıklar yapmaktadır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Namaz kılmak isteyen bir kimse namazın dışındaki şartlar dediğimiz 6 şartı yerine getirerek namaza başlamalıdır.

Bu 6 şart ise kısaca şunlardır;

  1. Hadesten taharet; abdestsiz olan kişinin abdest alması ve üzerine bu şey olması gereken kişinin ise gusül almasıdır
  2. Necasetten taharet; İslamiyette necaset yani pis olarak kabul edilen şeylerin giderilmesi
  3. Setr-i avret; namazdan önce kişinin islamiyette belirtildiği şekilde örtünmesi
  4. İstikbali kıble; kıblemiz olan kabe’yi yönelmek
  5. Vakit; kılmak istediğimiz namazın vaktinin girmiş olması
  6. Niyet; hangi namaz kılacağımıza niyet etmemiz

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 44 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Yukarıdaki tabloya beş vakit namazın rekât sayılarını yazınız.


Cevap :

Yukarıdaki tabloya beş vakit namazın rekât sayıları;

  • Sabah namazı, 4 rekattır.
  • Öğlen namazı; 10  rekattır.
  • İkindi namazı, 8rekattır.
  • Akşam namazı, 5  rekattır.
  • Yatsı namazı, 10  rekattır. 3 rekatta vitr namazı vardır.

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 47 Cevapları


ETKİNLİK


……………………………….
Sevinçten uçuyorum,
Yaklaşınca her bayram.
Camiye götürüyor,
Elimden tutup babam.
Bayram namazlarında,
Mutluluk duyuyorum.
Fâtiha’yı biliyor,
Ezbere okuyorum.
Ziyaret ediyoruz,
Hısımı, akrabayı,
Bayramlarda bir başka
Görüyorum dünyayı.
Ahmet Mahir PEKŞEN
Sevgi Dünyası, s. 24-25.


Soru : Şiire bir başlık belirleyiniz.


Cevap :

Şiire başlık olarak şunları düşünülebilir;

  • Çocuk gözünde Bayram
  • Çocuk gönlünde Bayram
  • Bayram yaklaşınca ben
  • Bayram sevinci
  • Bayram mutluluğu

Soru : Yukarıdaki şiir, dinî bayramların önemiyle ilgili sizlerde ne gibi duygu ve düşünceler uyandırmaktadır? Arkadaşlarınızla paylaşınız


Cevap :

Yukarıdaki şiir, dini bayramın önemi ile ilgili ben de iyi yönde duygu ve düşünceler uyandırmaktadır.

Bayramların aslında bir sevinç ve akraba ziyareti gibi bağımız olan kişilerin hatırlanarak beraber olunmasını ve günlük koşuşturmadan sıyrılarak bir beraberlik ruhu içerisinde sevinçle doldurduğumuz günler olduğunu anlıyorum.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 48 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Aşağıya namazın önemini ifade eden bir yazı yazınız.


Kısa Cevap : “Namazın önemini ifade eden bir yazı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Namaz kılmak hakkıyla yerine getirildiği zaman insanı kötülükten alıkoyan, Kibir gibi bütün kötü duyguları bilinçli yapıldığı zaman eriten bir ibadettir.

Bir Müslümanın üzerine düşen 5 vakit namazını eksiksiz kılması ve buna dikkat etmesidir.

Çünkü hadis-i Şerif’te “namaz kılmayanın dini yoktur” ifadesi ile Bir Müslümanın namazsız düşünülemeyeceği ifade edilmiştir. Buradaki ifadeden her ne kadar namaz kılmayanın imansız olduğu anlaşılmasa da büyük bir dikkat çekilerek namazın önemi vurgulanmıştır.

Peygamber Efendimiz hadis-i şeriflerinde namaza şu şekilde dikkat çekmiştir.

“Rükûları, secdeleri, abdestleri ve vakitlerine riayet ederek beş vakit namaz(ı kılmay)a devam eden ve bu beş vakit namazın Allah katından gelen bir emr-i hak olduğunu kabul eden kimse cennete girer.” (İbn Hanbel, IV, 266)

Bir başka hadis-i şerifte ise;

(Kıyamet günü) kulun ilk hesaba çekileceği şey namazıdır. Eğer bunu tam olarak yapmışsa (ne âlâ!) Ama (farz namazları tamam) değilse Yüce Allah, ‘Kulumun nafilelerine bakın.’ buyurur. Eğer nafile namazı bulunursa, ‘Onunla farzları tamamlayın.’ buyurur”. (Nesâî, Salât, 9)



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 50

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Zekeriya (a.s.) Cevapları Sayfa 50


Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Zekeriya (a.s.) Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 50


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Peygamberlerin hayatını öğrenmek insana ne gibi faydalar sağlar?


Kısa Cevap : “Peygamberlerin hayatını öğrenmek insana ne gibi faydalar sağlar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber hayatlarını öğrenmek hem inancımızın sağlamlaşması ve artmasına, tevhid inancı için fedakarlıklar yapan insanların kazanımlarına, peygamberler hakkında bilgi edinerek duymuş olduğumuz yanlış fikir ve düşüncelere karşı aklımıza karışmamasına ve bizim de onlara örnek alarak hayatımıza devam etmemize sebep olacaktır.

Birçok yanlış inanış ve insanların kafasını karıştırmak için birçok yanlış bilgi etrafta dolaşıyorken bizlerin sağlam kaynaklardan peygamberlerin hayatını öğrenmek aynı zamanda inancımızın kuvvetlenmesi ve aklımızın karışarak imanımızın tehlikeye girmesini engeller.



 

Our Score
error: Content is protected !!