6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93-94

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Daveti: Medine Dönemi Cevapları Sayfa 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94


Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Daveti: Medine Dönemi Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93-94


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Kendi yaşadığı yerden, vatanından başka yerlere göç etmek zorunda kalan insanlar ne gibi duygular yaşarlar?


Kısa Cevap :

Bence kendi yaşadığı yerden, vatanından başka yerlere göç etmek zorunda kalan insanlar kendilerini oraya ait hissetmeyerek içlerinde bir huzursuzluk ve belirsizlik duygusu ile kendilerini yalnız hissederler.

Uzun Cevap :

İnsan doğup büyüdüğü yerde yaşamasa bile oraya karşı içerisinde farklı bir aidiyet duygusu ve sevgi duyar ki buna memleket sevgisi demekteyiz.

İnsanlar iş sahibi oldukları evlenme okuma gibi sebeplerle memleketlerinden uzaklaşsalar da zaman zaman oraya giderek hasret giderebilirler.

Halbuki memleketlerinden zorunlu sebeplerle göç etmek zorunda kalan kimseler kendilerini kimsesiz ve ortada kalmış hissederler.

Hele ki eğer gitmiş olduğu memleketlere alışamamış veya orayla uyum sağlayamamışlarsa işlerinde tarif edilmez bir kötü duygu durumu yaşarlar.


ETKİNLİK


Soru : Günümüzdeki cami ve mecsitleri, işlevleri bakımından Mescid-i Nebi ile karşılaştırınız. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Günümüzdeki cami ve mescitler sadece namaz kılmak ve itikaf için kullanılsa da mescid-i Nebi ibadetlerin yanı sıra bir ilim meclisi , devlet binası bir gün evlendirme dairesi gibi birçok alan olarak kullanılmaktaydı.

Uzun Cevap :

Günümüzdeki cami ve mescitler de namaz kılmak ve Ramazan’da itikafa girmek , mukabele gibi ibadetler yapılmaktadır ancak mescidi Nebi ibadethane olmakla beraber islamiyetin buluşma noktasıydı ki nikah merasimleri ,devlet işleri ve kararname merkeziydi.

Mescid-i Nebevi ’nin ismi Kur’an-ı Kerim’ de açıkça geçmemesine rağmen Tevbe Suresi’ ndeki  “ilk günden takva üzerine kurulan mescid” ifadesiyle  Mescid-i Nebevi veya Mescid-i Kuba’ nın kastedildiğini rivayeti eden müfessirler vardır.

Mescid- i Nebi Hz. Ebu Bekir (radıyallahu anh) ın halifeliğinde herhangi bir değişikliğe uğramadı. Ancak artan ihtiyaç üzerine önce Hz. Ömer (radıyallahu anh) halifeliğinde 638 yılında, daha sonra da Hz. Osman halifeliğinde (radıyallahu anh) genişletilerek yeniden inşa edildi (649-650).


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 87 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Günümüzde toplumsal barışı ve kardeşliği güçlendirmek için Peygamberimizin (s.a.v.) Medine’deki uygulamalarından nasıl faydalanılabilir? Sınıfınızda tartışınız.


Kısa Cevap :

Günümüzde toplumsal barışı ve kardeşliği güçlendirmek için peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin medine’deki yapmış olduğu uygulamalardan ülke askeri olarak tehlikeye girdiği zaman herkesin orduya katılma zorunluluğu veya topyekün mücadele ile bastırmak birbirlerine sahip çıkacak kardeş aileler yapmak ve insanlara bunu teşvik etmek ayrıca diğer dini inançlara saygı duyacak şekilde alanlar oluşturmak yapılabilir.

Uzun Cevap :

Günümüzde toplumsal barış ve kardeşliği güçlendirmek için bu konu ile ilgili halk bilinçlendirilebilir ve insanların sıklıkla uğramış olduğu sosyal medya televizyon gibi kanallarda bunlar üzerine durulabilir.

İnsanları birbirine kardeş aileler yapma şeklinde bağlar kuvvetlendirilmeli ve insanları buna ikna edecek teşvik metodları geliştirilmelidir.

Ayrıca devlet tehlikeye girdiği zaman halk tarafından bilinçlendirme ve ülkenin desteğini sağlamak için topyekûn bilgilendirme ile insanların desteği beklenebilir.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 88 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Peygamberimiz (s.a.v.), Bedir Savaşı’nda Mekkeli müşriklerden esir alınanların bazılarını fidye karşılığında bazılarını da on Müslüman’a okuma ve yazma öğretmesi karşılığında serbest bıraktı. Bu durumu Peygamberimizin (s.a.v.) eğitim ve öğretime verdiği önem açısından sınıfınızda değerlendiriniz.


Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem eğitime çok önem vermiş okuyup yazmaya insanları teşvik etmiştir.

Gerek bu davranışı gerekse sahabelerden ilim sahibi olanları başka ülkelere göndermek suretiyle yapmış olduğu çalışmalar eğitime vermiş olduğu önemi göstermektedir.

Peygamber Efendimiz gerek aile içerisinde gerekse kurmuş olduğu medrese medresede sahabelere ilim öğretmiş ve bunları yaymakla onları görevlendirmiştir.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 89 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Uhud Savaşı’ndan ne gibi sonuçlar çıkarılabilir? Hz. Peygamber’e (s.a.v.) ve ordu komutanına itaat etmenin önemini dikkate alarak bu savaşın sonuçlarını sınıfta arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Kısa Cevap :

Uhud Savaşı’nda çıkarılması gereken en büyük sonuç peygambere itaat etmenin, söz dinlemenin ve bir ordu olarak komutanın emrinden çıkmamanın önemidir ki tepeyi beklemeye devam eden ve söz tutan sahabeler sayesinde Savaş daha kötü bir şekilde gelmeden durdurulmuştur

Uzun Cevap :

Uhud Savaşı’nda Peygamber Efendimiz tepeye dikmiş olduğu okçulara yerinden asla ayrılmamalarını önemle tembih etmiş ancak tepedeki sahabeler Savaş kazanıldı zannederek yerlerini terk ederek Peygamberimizin sözünü yanılarak dinlememişlerdir.

Uhud Savaşı’nda çıkarılması gereken en büyük sonuç söz dinlemenin insana vermiş olduğu yarardır.

Özellikle bu söz peygamber gibi vahiy kaynaklı ise mutlaka onu dinlemeli ve itaat edilmelidir.

İnsanın kendi kafasından bir şeyler yapması bazen büyük sonuçlara sebep olabilmekte özellikle askeri mücadelelerde komutana itaat edilmeli ve onun sözüyle hareket edilmelidir ki büyük kayıplar olmasın.

Aynı zamanda peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin istemediği halde savaşa ısrarla çıkarılması da uygun bir davranış değildi.

Yine de söz dinleyerek tepede kalan ve şehit olan sahabeler sebebiyle savaş daha büyük bir hüsranla sonuçlanmamıştır.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 90 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Hendek Savaşı’nın sonuçlarını; Peygamberimizin (s.a.v.) Medine’de oluşturduğu Müslüman toplumun gücü ve İslam’ın Arap Yarımadası’nda yayılması açısından sınıfınızda değerlendiriniz.


Kısa Cevap :

Hendek Savaşı’nın sonuçları;

  1. Hendek Savaşı Müslümanlar için son savunma savaşı olmuştur. Hendeği geçemeyen müşrikler kuşatmayı bitirerek geri çekilmiş, Müslümanlar taarruza geçmiştir.
  2. Müslümanların gücünü fark eden birçok Arap kabileleri Müslüman olmuştur. Bu zafer sonucunda İslamiyet bu yarımadada hızla yayılmıştır.
  3. Hendek Savaşı’ nda Kureyza Yahudileri Mekkeliler ile işbirliği yaptıkları için şehir dışına sürülmüşlerdir.
  4. Kureyza Yahudileri ile birlikte Beni Kaynuka Yahudileri de şehir dışına çıkartılarak yapmış oldukları zararlar engellenmiştir.
  5. Müslümanların düşman gözünde güç kazanmış, düşmanların cesareti kırılmıştır.
  6. Ticaret yollarının ve Müslümanların güvenliği garanti altına alınmıştır.
  7. Mekkeliler için ticari ve ekonomik hayat olumsuz yönde etkilenmiştir.
  8. İslamiyet’in yayılmasıyla birlikte İslam Devleti olarak  farklı milletlerle işbirliğine ve anlaşmalara geçilmiştir.
  9. Müslümanlar siyasi ve diploması olarakta değer kazanmışlardır.

Uzun Cevap :

Hendek Savaşı Medine önlerinde, hicretin 5. yılı Şevval ayının 7’sinde (1 Mart 627) başlayıp Zilkade’nin 1. günü (24 Mart 627) sona ermiştir.

Yahudilerin planı Hz. Peygamber’i Medine’den dışarıya çekmek, ardından Gatafân ve Kureyşliler’in el ele verip Medine’ yi yağma etmelerine imkan hazırlamak ve Peygamberimizi merkezden uzak bir yerde zor duruma düşürmekti.

Peygamberimiz Dûmetülcendel’e hareket etti; ancak bir anda e Medine’ye geri döndü. Bir rivayete göre Huzâalılar, on günlük yolu dört gecede kateden habercileriyle Kureyş’in savaşa hazırlandığını Hz. Peygamber’e bildirmişlerdi

Resûlullah Medine’ye döner dönmez savaş hazırlıklarına başladı. Uhud’ da alınan mağlubiyet ve çıkarılan dersten sonra  sonra kuşatma altında kalmak açık arazide çarpışmaya tercih edildi ve ittifakla şehrin içeriden savunulması kararlaştırıldı.

Selmân-ı Fârisî’nin teklifi üzerine hendek kazılmasına karar verildi

Kısa sürmesini planladıkları savaşın uzun sürmesinden dolayı müşrikler perişan oldu. Kısa sürecek bir savaş için hazırlanmışlardı ve işin uzaması hem savaşçıların hem de binek hayvanlarının yiyecek kaynaklarının tükenmesine sebep oluyordu.Kureyş ordusu kumandanı Ebû Süfyân, bu şartlar altında sonuç alınamayacağını anlayıp Mekke’ ye dönmek üzere kuşatmayı kaldırdı

Hendek Gazvesi’nde altı müslüman (Sa‘d b. Muâz, Enes b. Evs, Abdullah b. Sehl, Tufeyl b. Nu‘mân, Sa‘lebe b. Ganeme ve Kâ‘b b. Zeyd) şehid oldu; sekiz düşman askeri öldürüldü. Hicretten sonra başlayan Kureyşli müşriklerin Medine’ye karşı saldırıları Hendek Gazvesi’yle son bulmuştur. Hz. Peygamber bu gazvenin başarılı geçmesinden sonra savaş taktiğini değiştirdi ve müslümanlara saldırı hazırlığı içinde olan düşmanlara onlardan daha erken davranıp hücum ederek savaşma kararını verdi.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 92 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Hudeybiye Antlaşması’nın sağladığı barış ortamı, İslam’ın yayılmasına nasıl etki etmiştir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Hudeybiye antlaşması her ne kadar müşriklerin istediklerini abul etme yönünde gibi görünse de sağlamış olduğu barış ortamı sayesinde insanlar daha güven içerisinde hissetmiş ve İslamiyet hızla yayarak insanlar Müslüman olmuştur.

Müslümanların aleyhinde görülen bu maddeler Müslümanların lehine dönmüş ve insanlar can korkusu olmadığı için hızla İslamiyet’e geçiş yapmışlardır.

Uzun Cevap :

Hudeybiye Antlaşması , 628 martında Medineli Müslümanlarla Mekkeli putperesler arasında yapılan barış antlaşmasıdır. Bu antlaşma ile Mekkeliler İslam Devleti ‘ni hukuken tanımak zorunda kalmıştır.

Hazreti Muhammed, görmüş olduğu bir rüya ile ashabını umreye davet etmiş, bin dört yüz sahabe Mekke’ye gitmek üzere yola çıkmışlardır. Umreye gittiklerinden dolayı yanlarına sadece yetmiş kurbanlık ve yolcu silahları almışlardı.Hazreti Muhammed'(sav) in devesi Kasva, Hudeybiye yakınlarında yere çökmüş, Müslümanlar da burada kamp yapmak için mola vermişlerdir.
Budeyl isimli bir kişi gelerek, Mekkelilerin savaş hazırlığında olduğunu söylemiş ancak Hazreti Muhammed (sav) müşriklere çeşitli haber vasıtalarıya, savaşmaya gelmediklerini belirtmiş ve Hz Osman’ ı elçi olarak göndermiştir. Hz Osman’ ın şehit edildiği haberi gelince Peygamberimiz savaş hazırlığına başlamıştır.
Kureyşliler yaklaşık 200 kişilik bir ordu gönderdiklerinde, Müslümanlarla karşılaşmış ve esir düşmüşlerdir. Bunun üzerine Mekkeliler barış yapmaya mevbur kalmışşlardır.

Hudeybiye Antlaşması Maddeleri

  • Tüm esirler karşılıklı olarak serbest bırakılacaktır.
  • Müslümanlar Kabe’yi o yıl ziyarette bulunamayacaklar, ondan sonraki dönemlerde ziyaretlerini yapabilecekler.
  • Müslümanlar Mekke’ye ziyarete geldiklerinde, Mekkeliler bir süre şehir dışına çıkacak, herhangi bir temas yaşanmayacaktır.
  • Mekkeliler Müslümanlara sığındığında iade edilmeyecek ancak bir Medineli Mekkeli müşriklere sığındığı vakit, iade edilmeyecektir.
  • Mevcut Arap Kabileleri dilerlerse Müslümanların tarafına dilerlerse müşriklerin safına geçebileceklerdir.

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 93 Cevapları


ETKİNLİK


Soru : Hz. Muhammed’in (s.a.v) Mekke’yi fethettiğinde genel af ilan etmesini, Peygamberimizin (s.a.v.) insanlara olan sevgi, şefkat ve merhameti açısından sınıfınızda değerlendiriniz.


Kısa Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem mekke’yi fethettiğinde genel af ilan etmesini çok takdir ettim ve gerçekten çok şaşırdım.

Bu kadar işkenceler ve eziyetlerden sonra memleketinden sürülmesine rağmen Mekke’ye döndüğünde intikam alma gücü varken bundan vazgeçen ve bu şekilde bir merhamet örneği sergileyen Peygamberimize olan sevgim kat ve kart arttı.

Uzun Cevap :

Mekke’nin fethi, 11 Ocak 630’da (Hicrî: 20 Ramazan 8) Müslümanların Mekke’ yi yani memleketlerini Kureyşli müşşiklerin elinden alma fethidir.

Müslümanlar demek ki’li müşrikler arasında yapılan hudeybiye anlaşmasındaki maddelere rağmen kureyşlilerin müttefiki olan beni Bekir kabilesi bu anlaşmaya aykırı olarak Müslümanların himayesinde olan Beni Huzaa kabilesine saldırdı.

Anlaşamadelerine aykırı olduğu için peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Mekke’ye haber göndererek , öldürülen kişilerin kan bedellerini ödenmesi veya beni Bekir kabile ile olan ittifakın sonlandırılmasını istedi.

Mekkeliler bunu kabul etmeyerek Savaş hazırlığına girdi ancak daha sonra fikir değiştirip Ebu süfyanı Müslümanları barışarak ikna etmek için Medine’ye gönderseler de konuşmalarla netice alınamadı.

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem 4 Ocak 630 Ramazan ayında 10.000 kişilik ordu ile Medine’den gizlice yola çıktı.

Peygamber Efendimiz 11 Ocak 630’da Ramazan 20’de ordusunun 4 kola ayırdı ve “size karşı konulmadıkça, size saldırılmadıkça hiç kimseyle çarpışmaya girmeyeceksiniz, hiç kimseyi öldürmeyeceksiniz “diye emir verdi

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem hareket emri verdi ve fetih suresini okuyarak Mekke’ye girdi.

Peygamberimiz Mekke’ye girdiğinde intikam alma gücü kendisinde bulunmasına rağmen genel af ilan etti ve kimseye dokunulmayacağını ilan etti.

İçerisinde 360 tane put bulunan kabe’yi yöneldi ve İsra suresinin 81 ayeti kerimesini okuyarak putları devirdi daha sonra da Müslümanlarla kabe’yi tavaf etti.


 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 23-24

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Âdem (a.s.) Cevapları Sayfa 23, 24


Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Âdem (a.s.) Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 23-24


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : İlk insan hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “İlk insan hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İlk insan ve ilk peygamber Adem Aleyhisselam’ dır. Eşi Havva validemiz olup 40 çocukları dünyaya geldiği söylenir.

Adem Aleyhisselam kendisine suhuf indirilen peygamberlerden oğlu kendisine 10 suhuf indirilmiştir.

İlk önce Cennet’ te yaratılan annem Aleyhisselam bizim kabe’ye secde ettiğimiz gibi meleklerin de ona secde etmesi istenmiş melekler bu Emre uyduğu halde şeytan kibirlenip buna karşı gelerek, asilerden olmuş ve kovulmuştur.

Adem Aleyhisselam’ın en çok bilinen çocukları Habil ve Kabil olmasına rağmen 40 çocuğu olmuş ve dünyanın suyu kendinden ilerlemiştir.

Cennetteyken nutarak yasak ağaçtan yemiş ve dünyaya indirilerek imtihan gereği insanoğlu burada yaşamaya başlamıştır.

Adem aleyhisselam’a ilimler öğretilerek ilk toprağı kazan, ekin büyüten , hayvancılıkla uğraşan ve maddeyi işleyen de odur.

1000 ya da 2000 sene yaşadığı rivayetleri vardır.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 24 Cevapları


ETKİNLİK


Hz. Peygamber (s.a.v.) Veda Hutbesi’nde şöyle buyurmuştur: “Ey insanlar! Rabb’iniz birdir. Babanız da birdir. Hepiniz Âdem’in çocuklarısınız. Âdem ise topraktandır. Arap’ın Arap olmayan üzerinde, kırmızı tenlinin de siyah üzerinde, siyahın kırmızı tenli üzerinde bir üstünlüğü yoktur. Allah katında üstünlük ancak takva iledir…
Ahmed bin Hanbel, Müsned, C 4, s. 252.


Soru : Peygamberimiz (s.a.v.) yukarıdaki sözüyle neyi anlatmak istemiştir? Düşüncelerinizi yazınız.


Cevap :

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem yukarıdaki sözüyle aslında evrensel bir ilkeye vurgu yapmış ve bütün insanların uyması gereken ve ne yazık ki toplumumuza dikkat edilmeyen herkesin eşit olması, kimsenin kimseye şans sebebiyle Üstün olmaması ve üstünlüğün ancak Allah korkusu ve takva ile olduğunu vurgulamıştır.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 22

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Okuma Metni: Daha Kur’an Ne Desin? Cevapları Sayfa 22


Okuma Metni: Daha Kur’an Ne Desin? Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 22


ETKİNLİK


“Ey insanlar! İşte size Rabb’imizden bir öğüt, kalplere şifa ve inananlar için yol gösterici bir rehber ve rahmet (olan Kur’an) geldi.” Yunus suresi, 57. ayet.
“Kur’an öyle bir kitaptır ki onu okuyan okumaya doyamaz…” Tirmizî, Fedâilü’l- Kur’an, 8.
“Kur’an’ı seslerinizle süsleyiniz.” Buhârî, Tevhid, 52.


Soru : Yukarıdaki ayet ve hadislerin vermek istediği mesaj nedir ? Arkadaşlarınızla sınıfınızda değerlendiriniz.


Cevap :

Yukarıdaki ayet ve hadislerin vermek istediği mesaj bence insanın hayatını düzenlemek, kalbine şifa olarak duygusal olgunluğa erişmek ve insanların hayat biçimi için bir rahmet ve yol gösterici, aslında hakkıyla okunduğu zaman okumaya duyulamayan ve güzel bir kıraatle insanların kalbine girebilen bir anahtar olarak kur’an-ı kerim’den bahsetmiştir.

Kur’an-ı Kerim hakkı ile okunduğu ve yaşandığı zaman insanın hayatını düzenleyen mükemmel bir yol göstericidir.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 17-18

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Vahiy ve Vahyin Gönderiliş Amacı Cevapları Sayfa 17, 18


Vahiy ve Vahyin Gönderiliş Amacı Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 17-18


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Yüce Allah’ın (c.c.) peygamberler aracılığıyla insanlara yol gösterici öğüt ve ilkeler göndermesinin, onlara ne gibi faydaları olmuştur?


Kısa Cevap : “Yüce Allah’ın (c.c.) peygamberler aracılığıyla insanlara yol gösterici öğüt ve ilkeler göndermesinin, onlara ne gibi faydaları olmuştur?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İslamiyet yani Allahu Teala’nın getirmiş olduğu islami kurallar insanların aslında fıtratlarına en uygun yani huzurlu bir şekilde yaşayacakları en güzel kurallardır.

Devletin düzenini sağlamak ve iyi niyetli insanlara fırsat vermemek için devlet nasıl ki bazı ceza sistemleri ve bazı kurallar koymuşsa İslamiyet de bu gibi kötülüklerin ve suistimallerin engellenmesi için birçok Kural koymuş ve insanların huzuru bu kurallara uymakla yakaladığı gözlemlenmiştir.

Bir misal duymuştum ki beni çok etkilemişti. Osmanlı’da bir cinayetin işlenmiş olduğu bir mahallede kimse ses çıkarmadığı için o mahallede olan herkesten bir insan fidyesi alınarak ceza verilmiş ve böylece bundan sonra olabilecek böyle durumlarda herkesin yardım etmesi teşvik edilerek büyük bir ders verilmiştir. Bu şekilde caydırıcı cezalar insanların Can mal ve namuslarını güvende tutmakta böylece bir huzur ortamı oluşmaktadır.

İslamiyet’te insanların huzurlu ve güvende yaşamaları için kuralları koymuş bu kurallarla insanları korumayı amaçlamıştır.

İslami emir ve yasaklar insanı huzur ve mutluluk getirmekle beraber aynı zamanda ahiretini kazandıracak ve ahirette güzel kapılar açacak yollardır.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 18 Cevapları


ETKİNLİK


“Şüphesiz ki bu Kur’an, en doğru yola iletir. İyi davranışlarda bulunan müminlere, kendileri için büyük bir mükâfat olduğunu müjdeler.” İsrâ suresi, 9. ayet.


“O peygamberlerin ardından, yanlarındaki Tevrat’ı doğrulayıcı olarak Meryem oğlu İsa’yı gönderdik ve ona, içinde hidayet ve nur bulunan, kendinden önceki Tevrat’ı tasdik eden ve Allah’tan korkanlar için bir hidayet rehberi ve bir öğüt olan İncil’i verdik.” Mâide suresi, 46. ayet.


Soru : Yukarıdaki ayetler, vahyin gönderiliş amacı hakkında sizlere neler düşündürmektedir? Bu ayetlerin vermek istediği mesajları arkadaşlarınızla sınıfta değerlendiriniz.


Cevap :

Yukarıdaki ayetler, vahiy gönderiliş amacı hakkında insanları en doğru yola ilettiği ve aslında herkesin istemiş olduğu iyi davranışlara sahip olunmayı sağlayarak bu davranışlara sahip olan insanlara Cennet’ i müjdeleyerek teşvik etmiştir.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 12-13-14

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Peygamberlerin Özellikleri ve Görevleri Cevapları Sayfa 12, 13, 14


Peygamberlerin Özellikleri ve Görevleri Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 12-13-14


ETKİNLİK


“Müjdeleyiciler ve uyarıcılar olarak peygamberler gönderdik ki peygamberlerden sonra insanların Allah’a karşı bir bahaneleri olmasın. Allah, mutlak güç sahibidir, hüküm ve hikmet sahibidir.” Nisâ suresi, 165. ayet.


“Andolsun ki içlerinden, kendilerine Allah’ın ayetlerini okuyan, (kötülüklerden ve inkârdan) kendilerini temizleyen, kendilerine kitap ve hikmeti öğreten bir peygamber göndermekle Allah; müminlere büyük bir lütufta bulunmuştur. Hâlbuki onlar daha önce apaçık bir sapıklık içindeydiler.” Âl-i İmrân suresi, 164. ayet.


Soru : Yukarıdaki ayetlerin anlamını, Allah’ın (c.c.) insanlara peygamberler göndermesinin önemi ve faydası açısından sınıfınızda değerlendiriniz.


Kısa Cevap : “Yukarıdaki ayetlerin anlamını, Allah’ın (c.c.) insanlara peygamberler göndermesinin önemi ve faydası açısından sınıfınızda değerlendiriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yukarıdaki ayetlerde Allahu Teala hazretleri peygamberleri göndermenin hikmetlerini açıklamış ve bizlere rahmet ve lütuf olarak peygamberleri gönderdiğini ifade etmiştir.

Günlük hayatta tıpkı kitaplardan ilimleri elde edemeyeceğimiz ve yanlışlıklar yaşayacağımız gibi ayetler olan ve Allah’ın buyruklarından oluşan kitapları onları yaşayabilen ve bize anlatan insanların olması ize İslamiyet’in yaşanabilecek bir din olduğunu ve nasıl yaşanılması gerektiğini öğreten büyük bir çıkış kapısıdır.

Peygamberlerin insan olmasına rağmen tutulmuş oldukları bu güzel ahlakı tutumlar için yapmış oldukları fedakarlıklar ve dini nasıl yaşadıklarını bizlere göstermeleri bizlere büyük bir örnek teşkil etmiş ve bizi bu din zor yaşanılması mümkün değil gibi ifadelerden bahanelerden kurtarmıştır.

Kur’an-ı Kerim’de her şeyin uzun uzun yazması or olacağından ve insanların çoğunun bunu anlayamayıp ihtilafa düşeceğinden dolayı Allahu Teala ahlakı ve kendisi çok güzel olan Peygamberimize göndermiş ve dinin nasıl yaşanacağını hal diliyle tatbik ederek bizlere göstermiştir.

Bizlere düşen bu büyük peygamberlerin ahlaklarını örnek almak, samimiyetleriyle samimiyetlenmek ve dini onları örnek alarak yaşamaya çalışmaktır.


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


“Kardeşleri Hûd onlara şöyle demişti: (Allah’a karşı gelmekten) Sakınmaz mısınız? Bilin ki ben size gönderilmiş güvenilir bir elçiyim.” Şuarâ suresi, 124,125. ayetler.


“Kitap’ta İbrahim’i de an. Gerçekten o, son derece dürüst bir kimse, bir peygamber idi.” Meryem suresi, 41. ayet.


Soru : Yukarıdaki ayetler, peygamberlerin özellikleri hakkında sizlere nasıl bir fikir vermektedir?


Cevap :

Yukarıdaki ayetler, peygamberlerin özellikleri hakkında bizlere onların güvenilir ve dürüst oldukları konusunda fikir vermektedir.

Peygamberlerin sıfatları emânet, sıdk, fetânet, ismet ve tebliğ olmak üzere beş tanedir. Bu ayeti kerimede de peygamberlerin Sıdk yani güvenilir olma sıfatından bahsedilmektedir ki peygamberler ne kendilerine peygamberlik verilmeden önce ne de peygamberlikten sonra asla yalan söylememiş güvenilir ve sadık kimselerdir.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 13 Cevapları


ETKİNLİK


“Hiçbir peygamberin, emanete ihanet etmesi düşünülemez…” Âl-i İmrân suresi, 161. ayet.


Soru : Emanete ihanet etmek ne demektir?


Kısa Cevap : “Emanete ihanet etmek ne demektir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamberlerin 5 tane sıfatı vardır ki bunlardan bir tanesi ” emanet “sıfatıdır.

Bu emanet sıfatı peygamberlerde bulunan emanete riayet etme ve hiçbir emaneti zayi etmeme şeklinde görülmektedir.

Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e gerek peygamberlikten önce gerekse peygamberlikten sonra düşmanları bile ona emanet vererek vermiş onu emanetlerine sahip çıkacağı konusunda hiç şüphe duymamışlardır.


Soru : Bu ayetin vermek istediği mesaj hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap : ““Hiçbir peygamberin, emanete ihanet etmesi düşünülemez.” Bu ayetin vermek istediği mesaj hakkında konuşunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamberlerin sıfatlarından bir tanesi “emanet” sıfatıdır ki peygamberlerin emanete riayet etmeleri ve çokça sahip çıkmaları hayatlarından bilinmektedir.

Bence bu ayeti verilmek istenen mesaj peygamberlerin bu sıfatla muttasıf olduğunu ifade etmekle beraber peygamberler hakkında aksinin yani kötü ahlakın düşünülemeyeceğidir.

Peygamberler göndermiş olduğu kavimler içerisinde ahlakı en güzel, en dürüst, en güvenilir en akıllı ve en iyi insanlardı.

Zaten onlar bu özelliklere sahip oldukları için kavimleri tarafından sevilmiş ve sayılmış ancak peygamberlik meselesinden dolayı kendilerine kim ve düşmanlık edilmiştir.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 15-16

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Peygamberler İnsanlar İçin En Güzel Örnektir Cevapları Sayfa 15, 16


Peygamberler İnsanlar İçin En Güzel Örnektir Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 15-16


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Örnek bir insan hangi özelliklere sahiptir?


Kısa Cevap : “Örnek bir insan hangi özelliklere sahiptir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Örnek bir insan bence envanter riayet eden, sadakat sahibi ve insanları aldatmayan, dürüst olarak yalandan uzak duran, Adalet sahibi olarak kimseye haksızlık etmeyen ve adil hüküm veren, kavgayı ve kötülüğü istemeyerek daima barışçıl olan, zor durumda kalan kişilere iyilik eden iyiliksever, elinden geldiği kadar güler yüzlü olmaya çalışan, kaba hareketlerden uzak durarak kibar ve nezaket sahibi olan, elinden geldiği kadar zorda kalanlara yardım edecek kadar cömert, saygısız hareketlerden uzak durarak saygılı, çevreyi ve çevredeki hayvanlara karşı duyarlı olma özelliklerini taşımalıdır.

Aynı zamanda örnek insan bence hiç hata yapmayan değil aksine hata yaptığın zaman bunu telafi eden ve özür dilemesini bile insandır.

Çünkü insanların her zaman doğruyu yapıp hiç hata yapmaması beklenir bir durum değildir. Önemli olan bunu telafi etmektir.


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 16 Cevapları


Soru : Yukarıdaki şemaya, peygamberlerin güzel davranışları ile ilgili örnekler yazınız.


Kısa Cevap : “Peygamberlerin güzel davranışları ile ilgili örnekler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Peygamberlerin güzel özelliklerinden bazıları şunlardır;

  • Cömertlik
  • Kibarlık
  • Vefa
  • Büyüklere saygılı olmak
  • Hayvanları ve bütün canlılara karşı merhametli olmak
  • Merhametli olmak
  • İyi zanda bulunmak yani iyimser olmak
  • Cesur olmak
  • Yardımsever olmak
  • Sözüne ve yakınlarına sadık olmak


 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 9

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hazırlık Çalışması  Cevapları Sayfa 9


1. Ünite Hazırlık Çalışması  Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 9


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


1. “Peygamber, tebliğ, mucize ve vahiy” kavramlarının anlamlarını Dinî Terimler Sözlüğü, Genel Ağ gibi kaynaklardan araştırarak öğreniniz.


Kısa Cevap : ““Peygamber, tebliğ, mucize ve vahiy” kavramlarının anlamlarını Dinî Terimler Sözlüğü, Genel Ağ gibi kaynaklardan araştırarak öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber;  Allahu Teala’nın Emir ve buyruklarını insanlara bildirmek amacıyla kimilerine kitap verilen kimilerine ise kitap verilmeyen Allah’ın elçileridir.

Kur’an-ı Kerim’de kimi peygamberlerin adı geçmekte kimi peygamberlerin sahibi geçmeyerek sayıları tam olarak bilinememektedir.

Tebliğ;  bildir demek olup peygamberlerin veya hocaların İslam’ı anlatmalarına denmektedir

Mucize; alışılmadık olağanüstü olan olaylara verilen isimdir ki her peygamber gönderilmiş olduğu kavminin hangi özelliği varsa onunla ilgili büyük mucizelere sahip olarak gönderilmiştir.

Vahiy; Allah tarafından Cebrail Aleyhisselam veya başka vasıtalarla peygamberlere göndermiş olduğu bildirilerdir.


2. İlahi kitapların adlarını ve hangi peygamberlere gönderildiğini araştırıp defterinize not ediniz.


Cevap : “İlahi kitapların adlarını ve hangi peygamberlere gönderildiğini araştırıp defterinize not ediniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

  1. Tevrât: Hz. Musâ (as)
  2. Zebur: Hz. Davut (as)
  3. İncil: Hz. İsa (as)
  4. Kur’an-ı Kerim : Hz. Muhammed (sav)

3. Hz. Âdem (a.s.) kıssası hakkında İslam Ansiklopedisi, peygamberler tarihi ve Genel Ağ gibi kaynaklardan bilgi edininiz.


Kısa Cevap : “Hz. Âdem (a.s.) kıssası hakkında İslam Ansiklopedisi, peygamberler tarihi ve Genel Ağ gibi kaynaklardan bilgi edininiz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Adem Aleyhisselam insanlığın ilk babası ve atasıdır.

Adem Aleyhisselam ilk olarak cennette yaşamış ve imtihan gereği yasak ağaçtan meyve yedikten sonra dünyaya indirilmiştir.

Allahu Teala eşi Havva validemize yaratmış ve onunla nikahlamıştır.

Allah’ın emriyle tıpkı bizim kabe’ye yönelerek secde ettiğimiz gibi melekler de Adem aleyhisselam’a secde etmiş fakat şeytan kıskançlığından dolayı secde etmemiş tövbe etmemiş Allah’a isyan etmiştir.

Adem aleyhisselam ile Havva annemiz dünyaya inceledikten sonra bir süre ayrı kalmış tövbeleri kabul olunup affedildikten sonra birbirlerine kavuşmuşlardır.

Adem Aleyhisselam ilk defa toprağı işleyen tarım ve hayvancılıkla uğraşan kişidir.

En çok bilinen çocukları Habil ve Kabil olmasına rağmen birçok çocuğu olmuştur.

Adem Aleyhisselam kendisine suhuf gönderilen peygamberler arasında olur 50 sayfa yani suhuf indirilmiştir.

Vefat etme yaşı ihtilaflı olmakla beraber 930 veya bin sene yaşadığı rivayet edilmiştir.

Rivayetlere göre Adem Aleyhisselam’ın kabri Mekke’de veya Hindistan’da olması muhtemeldir.


4. Peygamberlere niçin ihtiyaç vardır? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Peygamberlere niçin ihtiyaç vardır? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsan gerek dünyevi gerekse de ahiret bilgilerini öğrenmek için bir öğreticiye yani bir öğretmene ihtiyaç duyar.

Bu ister fizik kimya gibi alanlarda olsun ister yemek pişirme gibi günlük hayatımızı devam ettirmek için bilgiler de olsun isterse dini bilgiler olsun mutlaka bir öğreteceği ihtiyaç vardır ki bu bilgiler öğrenirsin yapılsın ve nesilden nesile aktarılsın.

Tıpkı bu örneklerde olduğu gibi aynı zamanda kitaplar olsa da bu kitapları bize anlatacak ve bildirecek peygamberlere ihtiyaç vardır ki bu yüzden peygamberler indirilmiştir.

Ayrıca peygamberlerin dini nasıl yaşadıklarını ve dinin aslında bir hayat biçimi olduğunu bizlere göstererek bizlerin de bu konuda gevşekliğini engellemiş ve onların da insan olduğunu düşünerek Bizim de onlar gibi çabalamamız gerektiğini bizlere hal diliyle anlatmışlardır.


5. Kur’an-ı Kerim mealinden Ahzâb suresinin 21. ve Kalem suresinin 4. ayetinin anlamlarını bulup defterinize yazınız.


Cevap :

Kalem Suresi 4. ayetinde şöyle buyurmaktadır; “Sen elbette yüce bir ahlâk üzeresin.”

Ahzab Suresi 21. ayetinde ise şöyle buyrulmaktadır; “Andolsun, Allah’ın Resûlünde sizin için; Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı uman, Allah’ı çok zikreden kimseler için güzel bir örnek vardır.”



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 10-11

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Allah’ın (c.c.) Elçileri: Peygamberler Cevapları Sayfa 10, 11


Allah’ın (c.c.) Elçileri: Peygamberler Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 10-11


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Peygamber denince aklınıza neler geliyor? Hangi peygamberlerin adlarını biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Peygamber denince aklınıza neler geliyor? Hangi peygamberlerin adlarını biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kuranda Geçen peygamberlerin isimlerini biliyorum ki isimleri ;

1- Hz. Adem:
2- Hz. İdris
3- Hz. Nuh
4- Hz. Salih
5- Hz. Hud
6- Hz. İbrahim
7- Hz. Lut
8- Hz. İsmail
9- Hz. İshak
10- Hz Eyüp
11- Hz. Yusuf
12- Hz. Yakup
13- Hz. Şuayb
14- Hz. Musa
15- Hz. Harun
16- Hz. Zulkifl
17- Hz Davud
18- Hz. Süleyman
19- Hz Elyesa
20- Hz İlyas
21- Hz. Yunus
22- Hz. Zekeriya
23- Hz. Yahya
24- Hz. İsa
25- Hz. Muhammed  sav dir.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 25-26

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Dua Tanıyorum: Kunut Duaları ve Anlamları Cevapları Sayfa 25, 26


Bir Dua Tanıyorum: Kunut Duaları ve Anlamları Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 25-26


ETKİNLİK


Soru : Kunut dualarında Yüce Rabb’imizden ne gibi dilek ve isteklerde bulunmaktayız? Aşağıdaki şemaya örnekler yazınız.


Kısa Cevap : “Kunut dualarında Yüce Rabb’imizden ne gibi dilek ve isteklerde bulunmaktayız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

1. kunut duasında Allah’tan yardım, günahlardan bağışlanma, Allah’ın razı olmuş olduğu şeyleri yapma, Allah’a inanma ve tövbe etme, Allah’a güvenme bir gün verdiği bütün nimetleri bilerek Allah’ı övme ve şükretmekten bahsederek Allah’ı överek dua ederiz.

2. kunut duasında ise sadece Allah’a kulluk ettiğimizi sadece onun için namaz kılıp secde ettiğimizi yalnız Allah’a koşup ona yaklaştıracak şeylere kazanmaya çalıştığımızı söyleyerek Allah’ın rahmetinin devamını ve çoğalmasını azabından da Allah’a sığındığımızı ifade ederiz.

KUNUT 1 DUASI ARAPÇA OKUNUŞU

Allâhümme innâ nesteînüke
ve nestağfirüke ve nestehdîke.
Ve nü’minü bike ve netûbü ileyke.
Ve netevekkelü aleyke
ve nüsnî aleykel-hayra küllehû neşkürüke
ve lâ nekfürük
ve nahleu ve netrükü men yefcürük.

KUNUT DUASI 1 TÜRKÇE ANLAMI (DİYANET MEALİ)

Allahım! Sen’den yardım isteriz, günahlarımızı

bağışlamanı isteriz, razı olduğun şeylere hidayet etmeni

isteriz. Sana inanırız, Sana tövbe ederiz. Sana güveniriz.

Bize verdiğin bütün nimetleri bilerek, Sen’i hayır ile överiz.

Sana şükrederiz. Hiçbir nimetini inkâr etmez ve onları

başkasından bilmeyiz. Nimetlerini inkâr eden ve Sana karşı geleni bırakırız.

KUNUT 2 DUASI ARAPÇA OKUNUŞU

Allâhümme iyyâke na’büdü
ve leke nüsallî ve nescüdü
ve ileyke nes’â ve nahfidü
nercû rahmeteke
ve nahşâ azâbeke
inne azâbeke bilküffâri mülhıg.

KUNUT DUASI 2 TÜRKÇE ANLAMI (DİYANET MEALİ)

Allah’ım ! Biz yalnız Sana kulluk ederiz.

Namazı yalnız Sen’in için kılarız, ancak Sana secde ederiz.

Yalnız Sana koşar ve Sana yaklaştıracak şeyleri kazanmaya

çalışırız. Rahmetinin devamını ve çoğalmasını dileriz.

Azabından korkarız, şüphesiz Sen’in azabın kâfirlere ve inançsızlara ulaşır.



 

Our Score

6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 19-20-21

6. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı İlahi Kitaplar Cevapları Sayfa 19, 20, 21


İlahi Kitaplar Cevapları


6. Sınıf Din Kültürü FCM Yayıncılık Kitabı Sayfa 19-20-21


DÜŞÜNELİM – HAZIRLANALIM


Soru : Yüce Allah’ın (c.c.) gönderdiği kitaplardan hangilerinin adlarını biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Yüce Allah’ın (c.c.) gönderdiği kitaplardan hangilerinin adlarını biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Allahu Teala’nın Teala’nın insanlara göndermiş olduğu kitaplardan Tevrat’ı, Zebur’ u, İncil’ i ve Kur’an’ı Kerim ‘ i biliyorum.

Tevrat Musa aleyhisselam’a Zebur Davut aleyhisselam’a, İncil İsa aleyhisselam’a ve son olarak kur’an-ı Kerim Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e gönderilmiştir.

Bu kitapların hepsi hak olup tevhid inancı üzerine indiği halde Tevrat , Zebur ve İncil insanlar tarafından bozulmuş daha sonra kur’an-ı Kerim indirilmiştir. Kur’an-ı Kerim ayete geçtiği üzere kıyamete kadar hükmü bakidir, gelmiş olan diğer kitapları neshetmistir ve kıyamete kadar bozulmadan kalacaktır.



 

Our Score
error: Content is protected !!