Kader, kaza ve tevekkül kavramlarıyla ilgili deyim ve atasözleri bularak yazınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Kader, kaza ve tevekkül kavramlarıyla ilgili deyim ve atasözleri bularak yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kader, kaza ve tevekkül kavramlarıyla ilgili deyim ve atasözleri bularak yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Allah kulunu kısmeti ile yaratır.
Ava gelmez kuş olmaz, başa gelmez iş olmaz.
Akacak kan damarda durmaz.

Kader mahkumu


“Kader, kaza ve tevekkül kavramlarıyla ilgili deyim ve atasözleri bularak yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Kısmetten fazlası olmaz
Kısmetinde ne varsa kaşığında o çıkar

Allah dokuzda verdiğini sekizde almaz

Başa yazılan gelir

Atalar çıkarayım der tahta, döner dolaşır gelir bahta

Alna yazılan başa gelir

Kader olmayınca kadir bilinmez

Bağla atını, ısmarla Hakk’a.
Tevekküllünün gemisi batmaz.
Eşeğini sağlam kazığa bağla, sonra Allah’a ısmarla.
Tevekküllünün eşeğini kurt yemez
Ağılda oğlak doğsa ovada otu biter.
Takdire yazılan tedbirle bozulmaz
Kadere meydan okumak
Kaderin buyruğuna boyun eğmek:
Kaderine küsmek (talihine küsmek)
Vermeyince Mabud, neylesin Mahmud.

İş olacağına varır.
Kaderde yoksa pişmiş aş yanmaz imiş.



 

Our Score

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) azim ve kararlılığını örneklerle açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) azim ve kararlılığını örneklerle açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) azim ve kararlılığını örneklerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem azim ve kararlılık konusunda bizlere büyük bir örnektir.

Peygamberimiz Mekke’deki işkencelerin artması ve Allah’ın hicret emri sonucunda mekke’den hicret ederek Medine’ye yerleşmek zorunda kalmıştır. Buna rağmen Medine’ye gelir gelmez temeli taşlarla duvarları kerpiçle örülen mescit inşa etmiş ve zor şartlarda bile peygamberlik görevine devam ettirmiştir.


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) azim ve kararlılığını örneklerle açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem azim ve kararlılık konusunda insanları büyük bir örnektir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem peygamberliğinden önce de adalet ve doğruluk konusunda insanları örnek olmuş o kadar zulüm ve işkence ortamında bile doğruluktan vazgeçmemiştir

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e gerek işkence gerek farklı tekliflerle yaklaşılmasına rağmen azim ve kararlılığını devam ettirmiş davasından asla vazgeçmeyeceğini ifade ederek büyük bir kararlılık örneği göstermiştir

Yaşamış olduğu türlü türlü imtihanlar ve zor durumlara rağmen davasından asla vazgeçmemiş ölene kadar görevine hakkıyla yerine getirmiştir

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem sadece sağlıklı zamanlarında değil gerek hastalık zamanlarında tehlikede olduğu zamanlarda bile davasından vazgeçmemiş büyük bir kararlılık ve sabırla nsanları İslam’a davet etmiştir

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem inanmayanlara da sabırlı davranmış onlar inanıncaya kadar abrederek İslam’a davet etmeye devam etmiştir.

İslamiyeti tebliğ ederken birçok işkence ve hakarete maruz kalmış una rağmen İslamiyeti tebliğ etmekten ve cesaretten asla vazgeçmemiştir.



 

Our Score

Hangi davranışlarımız güvenilir bir insan olduğumuzu gösterir? Açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hangi davranışlarımız güvenilir bir insan olduğumuzu gösterir? Açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hangi davranışlarımız güvenilir bir insan olduğumuzu gösterir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Maddeler halinde güvenilir bir insan olduğumuzu gösteren davranışlarımız

  • Dürüstlük
  • Şaka bile olsa yalan söylememek
  • Sadık olmak ve sadakat
  • Samimi olmak ve herkese farklı davranmamak
  • Saygılı olmak
  • Sır tutmak
  • İnsanların özel hallerini başka insanlara anlatmamak
  • Yardımsever olmak
  • Açık sözlü olmak
  • Söz verdiği zaman sözünü tutmak
  • Emanete dikkat etmek

“Hangi davranışlarımız güvenilir bir insan olduğumuzu gösterir? Açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Güvenilir bir insan olduğumuzu gösteren davranışlarımızdan bir tanesi dürüst olmamız ve doğruluktan ayrılmamamızdır.

Güvenilir bir insan yalan söylemeyen insandır ki yalan söyleyen bir insana güvenilemez.

Bir insanın diğer insana güvenmesi için kendisine şaka yolunu bile olsa yalan söylememesi ve daima doğru olması gerekmektedir.

Doğru olan insan zor durumlarda bile doğruyu tercih edeceği için ona güvenme kolaylaşacaktır.

Güvenilir bir insan olduğumuzu gösteren davranışlarımızdan bir tanesi de adakat ve sadık olarak insanlara ihanet etmemektir.

Her insan güvenilir ve sadık olan insanlarla beraber olmak ihanete uğramayacağından emin olmak ister.

İnsanlar ister arkadaşları tarafından isterse eşleri tarafından daima güvende olduğunu bilmek onların sadık olmasını beklemektedir.

Güvenilir bir insan olduğumuzu gösteren davranışlarımızdan bir tanesi samimi olmak ve olduğu gibi olarak insanlara farklı davranmamaktır.

Belli bir insan olduğumuzu gösteren davranışlarımızdan bir tanesi sır tutmak ve bize verilen sırları ne olursa olsun yaymamak ve bu konuda gevşeklik göstermemektir.

Sıra olmasa bile insanların duyulmasını istemediği özel halleri başkasına anlatmamak hem bizleri yanında olduğumuz kişiler tarafından hem de diğer insanlar tarafından güvenilir bir insan olarak tanıtacaktır.

Güvenilir insanlar aynı zamanda yardımsever insanlardır ki bizim de başımıza bir şey gelme ihtimali olduğu zaman bizim de yardımımıza koşacaklarını bilmek onlara güvenmemizi sağlayacaktır.

Güvenilir bir insan olduğumuzu gösteren davranışlardan bir tanesi de emanete dikkat etmek ve emaneti ihanet etmemektir.

Emanete riayet eden insanlar insanların emanet etmiş olduğu şeyleri zayi etmez ve onları koruyarak muhafaza eder zamanı geldiğinde ise sahiplerine teslim ederler.



 

Our Score

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hakkı gözetmesi ve insanlara değer vermesi ile ilgili hadislerinden örnekler yazınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hakkı gözetmesi ve insanlara değer vermesi ile ilgili hadislerinden örnekler yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hakkı gözetmesi ve insanlara değer vermesi ile ilgili hadislerinden örnekler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hakkı gözetmesi ve insanlara değer vermesi ile ilgili hadislerinden örnekler

“Ey insanlar dikkat ediniz! Rabbiniz tektir. Arabın, Arab olmayana, Arab olmayanın Arab’a, siyahın kırmızıya, kırmızının siyaha, takvadan öte, hiçbir üstünlüğü yoktur. şüphesiz Allah Teala katında en üstününüz, Allah Teala’dan en çok korkanınızdır.” Müsned-i Ahmed b. Hanbel, 5/411

“Birbirinizi kıskanmayınız, birbirinize kin tutmayınız, birbirinize çirkin sözler söylemeyiniz, birbirinize sırtlarınızı dönmeyiniz, kiminiz kiminizi arkasından çekiştirmesin. Allah’ın kulları kardeşler olunuz.” Buhari ve Müslim; Huccetü’l İslam İmam Gazali, İhya’u Ulum’id-din, 3. cilt, çeviri: Dr. Sıtkı Gülle, Huzur Yayınevi, İstanbul 1998, s. 315


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hakkı gözetmesi ve insanlara değer vermesi ile ilgili hadislerinden örnekler yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hakkı gözetmesi ve insanlara değer vermesi ile ilgili hadislerinden örnekler

”Aynen iki elin parmakları gibi, insanlar da birbirine eşittir. Hiç kimse, kimse üzerinde hak iddia edemez. Siz kardeşsiniz.”
”Allah, insanlara karşı merhametli olmayanlara merhamet etmeyecek.”

”Cennetlikler üç gruptur. Bunlar: Âdil ve başarılı devlet başkanı, Yakınlarına ve Müslümanlara karşı merhametli ve yufka yürekli olan kişi, Ailesi kalabalık olduğu halde haram kazançtan sakınıp kimseden bir şey istemeyen adamdır.” Müslim, Cennet 63

”Bir saat veya bir gün adaletle hükmetmek, bir sene veya altmış sene nafile ibadet’ten hayırlıdır.” el-Aclûnî, Keşfu’l-Hafâ, II, 58, 1721

Mahzunoğulları kabilesinden Fatıma adında asil bir kadın hırsızlık yapmıştı. O kadının cezalandırmaması için ashabdan Hz. Üsame b. Zeyd’i Peygamberimize gönderdiler. Bu duruma çok kızan ve üzülen Hz. Peygamber şöyle buyurdu: “Nasıl oluyor da bazı kimseler, Allah’ın kanunu karşısında aracı olmaya kalkışıyor. Sizden öncekilerin mahvolmasının sebebi şudur: İçlerinden asil, ileri gelen birisi hırsızlık yapınca, onu serbest bırakıyor, zayıf ve fakir bir kimse hırsızlık yapınca, onu cezalandırıyorlardı. Allah’a yemin ederim ki Muhammed’in kızı Fatıma hırsızlık yapsaydı, onun da cezasını verirdim.”

Peygamberimiz’in küçük torunları Hasan ve Hüseyin aynı anda Peygamberimiz’den su istediler. Peygamberimiz önce Hasan’a sonra da Hüseyin’e su verdi. Bunun üzerine Hz. Fatıma, “Babacığım suyu neden önce Hasan’a verdin. Hasan’ı daha mı çok seviyorsun” diye sordu. Peygamberimiz: “Hayır, ilk önce suyu Hasan istedi” cevabını verdi. Sevgili Peygamberimiz torunlarını severken de adaletli seviyor, hak geçirmiyordu. “Bağış ve ihsanlarınızda çocuklarınıza adaletli davranınız. Eğer ben birini üstün tutacak olsaydım, kızları üstün tutardım” buyurmuştur.
Bir gün Hz. Peygamber sahabeden bir grupla otururken yakınlarından bir cenaze geçmiş ve Peygamberimiz (s.a.v.) cenazeyi görünce ayağa kalkmıştı. Yanında bulunanlar, onun bir Müslüman cenazesi olmadığını, Yahudi cenazesi olduğunu söyleyerek, ‘ayağa kalkmanız gerekmezdi’ demek istemişlerdi.

“Ben sadece bir beşerim. Sizler bana muhâkeme olmak üzere geliyorsunuz. Belki biriniz, delilini getirmekte diğerinden daha becerikli olabilir ve merâmını daha iyi anlatabilir. Ben de dinlediğime göre o kimsenin lehinde hüküm veririm. Kardeşinin hakkını alıp da birinin lehine hüküm verirsem, ona cehennemden bir pay ayırmış olurum.” (Buhârî, Şehâdât, 27; Müslim, Akdiye, 4)

Sa‘d bin Atval -radıyallahu anh- anlatıyor:

“Kardeşim vefat etmiş ve üç yüz dirhem mal ile bakıma muhtaç çoluk çocuk bırakmıştı. Bıraktığı parayı âilesine harcamak istiyordum. Resûlullah:

“–Kardeşin borcu sebebiyle hapsedilmiş durumda, borcunu ödeyiver!” buyurdu. Ben:

“–Yâ Rasûlullah! Ben onun borçlarını ödedim. Sadece bir kadının iddia edip delil getiremediği iki dinâr kaldı” dedim. Rasûl-i Ekrem Efendimiz:

“–O kadına iddia ettiği iki dinarı ver. Çünkü kadın hakîkati söylemektedir” buyurdu.” (İbn-i Mâce, Sadakât, 20)

“Müslüman, dilinden ve elinden müslümanların zarar görmediği kimsedir…” (Buhârî, Îmân, 4-5)

“Ey insanlar! Kimin üzerine geçmiş bir hak varsa onu hemen ödesin, dünyada rezil rüsvâ olurum diye düşünmesin! İyi biliniz ki; dünya rüsvâlığı âhirettekinin yanında pek hafiftir.” buyurdu. (İbn-i Esîr, el-Kâmil, II, 319; İbn-i Sa’d, II, 255)

“Kimin üzerinde din kardeşinin ırzı, nâmusu veya malıyla ilgili bir zulüm varsa, altın ve gümüşün bulunmayacağı kıyâmet günü gelmeden evvel o kimseyle helâlleşsin. Yoksa kendisinin sâlih amelleri varsa, yaptığı zulüm miktarınca sevaplarından alınır, (hak sahibine verilir.) Şayet iyilikleri yoksa, zulüm yaptığı kardeşinin günahlarından alınarak onun üzerine yükletilir.” (Buhârî, Mezâlim 10, Rikâk 48)

“Aranızda mallarınızı bâtıl sebeplerle yemeyin. İnsanların mallarından bir kısmını, bile bile haksız yere yemek için, mallarınızı hâkimlere rüşvet olarak vermeyin.” (el-Bakara, 188)



 

Our Score

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) örnek davranışlarının toplumsal hayattaki önemini açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) örnek davranışlarının toplumsal hayattaki önemini açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) örnek davranışlarının toplumsal hayattaki önemini açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin örnek davranışlarının gerek merhamet gerek cömertlik gerek yapmış olduğu bütün iyilikler olsun toplumsal hayatta önemi büyüktür.

Kur’an-ı Kerim bize peygamber efendimize örnek olarak gösterdiği için onun bu davranışları bize hem sünnet sevabı kazandıracak hem de Peygamberimizi örnek alarak iyilik yolunda çalışmamızı sağlayacaktır.


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) örnek davranışlarının toplumsal hayattaki önemini açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

“Andolsun ki, sizden Allâh’a ve âhiret gününe kavuşacağını uman ve Allâh’ı çok zikreden (mü’min)ler için Rasûlullâh’ta üsve-i hasene (en mükemmel bir örnek) vardır.” (el-Ahzâb, 21)

Sen elbette yüce bir ahlâk üzeresin. ( Kalem/4. ayet)

Peygamber Efendimiz hadisi şerifte “Ben rahmet ve savaş peygamberiyim.” buyurdu. (Ahmed, IV, 396)

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin ahlakı hakkında sorulduğunda ahlakının Kur’an olduğu ve Kur’an ayetlerindeki bir ahlaka sahip olduğu ifade edilmektedir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e kendinde ne kadar çok işkence ve kötülük yapılsa da karşılık vermediği ve affettiği sadece dini konularda ve dine zarar gelecek bir tutumda veya yetim kadın gibi birinin haksızlığa uğrayacağı durumlarda sinirlendiği ve müdahale ettiği ifade edilmektedir.

Zaten bir insanda olması gereken güzel ahlak budur ki kendisine olanı affetmek ancak masum olan bir kimsenin hakkını arayarak ona yardım etmesidir.

Bizler hangi konularda nasıl davranmamız gerektiğini ve Allah’ın hangi durumlarda hangi davranışlardan razı olduğunu bilmek için peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin hayatına bakıyor ve ona göre hayatımızı düzenliyoruz.

Kur’an-ı Kerim ayeti kerimelerde bizlere nasıl davranacağımız konusunda bilgiler vermiş ayetlerin açıklaması ve birçok konuda nasıl davranılması gerektiği konusunda ise Peygamberimizi örnek olarak göstermiştir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem ve hadisi şeriflerin tutumlarına baktığımız zaman hangi hareketlerin Allah’ın razı olacağına hangi hareketlerin de Allah’ın gazabına sebep olacağına dair bilgi edinmiş oluruz.

Ayrıca ayeti kerimelerde Allah Teala “Bana ve resulüme uyun “ayetlerinden dolayı peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e uymak da Allah’ın emridir.



 

Our Score

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) istişareye verdiği önemi örneklerle açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) istişareye verdiği önemi örneklerle açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) istişareye verdiği önemi örneklerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz. Muhammed’in (s.a.v.), Mekke’ deki müşriklerin savaşa hazırlandıklarından haberdar olunca ashabını topladı. Rasulullah (s.a.v.) savaşın ne şekilde yapılacağı konusunda sahabilerle istişare etti.

Selman-ı Farisî Medine’ nin çevresine hendek kazılmasının uygun olacağını ifade ederek kendi kavmi olan Farisilerin bu yöntemden yararlandığını, bir şehri kuşatmak istedikleri zaman etrafına hendek kazdıklarını söyledi. Selman-ı Farisî’nin bu görüşü isabetli bulundu. Hz. Peygamber, hendek kazılmasını emretti, kendisi de hendeğin kazılmasında çalıştı.


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) istişareye verdiği önemi örneklerle açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

“…İş konusunda onlarla müşavere et.” (Âl-i İmran, 3/159.) ayetinden ötürü Peygamber Efendimiz istişareye büyük önem vermiştir.

  • Bedir’de Mekkeli müşriklerle savaş kararından sonra, ordunun duracağı yer konusunda konusunda fikrini söyleyen Hz. Hubâb b. Münzir’in görüşüne göre amel edilmiştir. Hubâb b. Münzir bu konuda şöyle der: “Hz. Peygamber ile Bedir günü savaşa ben de katıldım. Hz. Peygamber, Bedir kuyusunun yanına geldi ve kuyunun arkasına mevzilenmeye karar verdi.

Ben de: “Ey Allah’ın elçisi! Burası Allah’ın seni yerleştirdiği bir yer mi yoksa bir harp taktiği, bir görüş veya tuzak gereği takdiriniz mi?” diye sordum. Hz. Peygamber buyurdu ki: “Elbette ki o harp, rey ve hile sonucudur.” Ben de: “Ya Rasulallah! Burası konaklama yeri için uygun değildir. İnsanları kaldır ve bizimle müşriklerin en yakınındaki suya gel. Sonra o suyun ötesindeki kuyuların sularını bozalım. Orada bir havuz yapalım ve su ile dolduralım ki Kureyş ile savaştığımızda biz içelim onlar ise içmesinler.” Bunun üzerine Hz. Peygamber dedi ki: “Hakikaten reyle iyi yol gösterdin.” Hz. Peygamber beraberindeki insanlarla Bedir kuyularına geldi. Emri ile su kuyuları kapatıldı. Müslümanların yanında konakladığı su kuyusunun üzerinde ise bir havuz yaptı. Böylece düşman sudan mahrum bırakılmış oldu. (İbn Hişâm, Abdülmelik b. Hişâm, es-Siretü’n-Nebeviyye, Beyrut, 1971, II, 272.)

  • Hudeybiye antlaşmasının maddeleri sahabeye ağır gelince bir an boş bulunmuş ve geri dönmek istememişlerdi.Peygamber Efendimiz, Ümmü Seleme’nin yanına geldi, karşılaştığı durumu ona bildirdi. Ümmü Seleme annemiz , Hz. Peygambe r’e sahabenin yanına çıkmasını hiç kimseyle konuşmadan kurbanını kesmesini ve başını tıraş etmesini söyledi. Hz. Peygamber de aynen dediğini yaptı. Hz. Peygamber’i gören sahabe de kurbanlarını kesip birbirlerini tıraş etmeye başladılar. (Buhari, Şurût, 15.)
  • Hz. Aişe şöyle demiştir: “Ya Rasulallah! Kadınlarla nikâh akitleri hususunda istişare edilir mi?” diye sordum. Hz. Peygamber: “Evet (kadınlarla nikâh akitleri hususunda istişare edilir.)” buyurdu. Ben: “(Ya Rasulallah!) Bakire bir kız, evlilik konusu danışıldığında utangaçlığı sebebiyle sıkıntı çekebilir.” dedim. Hz. Peygamber: “Onun susması, izin verdiği anlamına gelir” dedi.


 

Our Score

Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Ömür Bir canlı için doğum ve ölüm arasında geçen süre ecel ise kişinin ölümü gerçekleşerek ömrünün son bulması denmektedir. Ömür belirli olan süre ömrün sonu ise ecel olarak isimlendirilmektedir.


“Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Ömür canlının doğumla ölüm veya varoluş ile yok oluş arasında geçen süre yaşama ya da var olma süresine verilen isimdir

Ecel ise yaratıcı tarafından önceden belirlenen ölüm zamanı yaşamın sonu demektir.

Her canlının belirlenmiş olan bir ömrü vardır ki bu ömür bittiği zaman ecel dediğimiz Hadise gerçekleşir ve ölüm olayı olarak ahirete göç edilir

Sahabelerin ve büyük alimlerimizin ifade etmiş olduğu üzere eceli gelmeyen bir insanın hastalıktan veya herhangi bir kimse tarafından öldürülmesi aynı şekilde eceli gelen kimsenin de ölümden kurtulup yaşamaya devam etmesi mümkün değildir.

Hadisi şeriflerde peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin uzun ömürlü olması için bazı kimselere dua et diye akrabayı ziyaret edip onları gözeten ve bazı hayırlarda bulunan kimselerin ömrünün uzayacağını ifade etmiştir.

Allahü Teala kişinin yapacağı amelleri bildiği için ömrünü o şekilde yazmış ve eceli ona göre belirleyerek bunu kaderine yazmıştır.

Bize düşen ibadet ve Emirler ile hayatımızı geçirmek ve hayırlı bir ömür için dua ederek hastalandığımızda gereken tedaviyi yaparak sağlıklı olmaya çalışmaktır.

Elimizden gelen önlemleri aldıktan sonra da tevekkül etmek ve işi sonucunu Allah’a bırakmak gerekmektedir.



 

Our Score

Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Sünnetullah ; Allah’ın her şeyi belli bir düzen içerisinde yaratması anlamına gelir.

Sünnetullah’a örnek olarak su döngüsü verilebilir. Allahü Teala yeryüzünde yaratmış olduğu su döngüsü sayesinde sular bulutlara bulutlar yağmurlara yağmurlar yeryüzüne düşerek tekrar bir döngü içerisinde devam edegelirler.


“Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

TDK’ya göre Sünnetullahın iki farklı anlamı vardır:

  1. Allah’ın yeryüzündeki değiştirilemez kanunları, belirlediği kurallar ve prensipler.
  2. Allah’ın varlık dairesi içerisinde her şeyi birbirleriyle uyumlu bir şekilde yaratmış olması

Allahu Teala varlığına delil olarak ve büyüklüğünün göstergesinden küçük örnekler olarak da olsa dünyayı ve evrendeki bütün olayları mükemmel bir döngü içerisinde yaratmıştır.

Sünnetullah’a örnek olarak ateşin yakıcı olması ve yakması, suyun ateşe söndürmesi, sıcak ve soğuk oluşumu ve bunların dengesi demektir.

Kaynat içerisinde değişen olaylar olduğu gibi kaynatı ayakta tutan temel kanunlar olan itme ve çekme kanunu, suyun kaldırma kuvveti, soğuğunun üşütmesi gibi kanunlar değişmezler.

Bu kavramlar dünyanın yaratıldığı andan itibaren günümüze kadar aynıdır.

İnsanların çocukluktan gençliği gençlikten ihtiyarlığa gitmesi gibi olaylar her ne kadar değişken olaylar olsa da bunların bu şekilde olması sabittir.

Yani insanın yaşadığı değişse de her canlının doğup büyümesi ve ardından ölmesi olayı sabittir ve bunların hepsi sünnetullah’a örneklerdir.



 

Our Score

Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Tevekkül ; Bir kişinin herhangi bir olay karşısında elinden geleni yapması ile birlikte Allah’a (C.C) kayıtsız ve koşulsuz bir biçimde teslim olması demektir.

Bir çiftçinin gerekli olan bütün gübreleme kazma ve güneş gibi imkanları sağladıktan sonra ürünün çıkıp çıkmayacağı ne kadar verimli olacağını Allah’a bırakması tevekküle bir örnektir.


“Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Tevekkül Allah’a güvenmek anlamına gelip sözlükte birine güvence verme birine işini havale etme ve ona güvenme anlamlarına gelmektedir.

Birine güvenen kimseye mütevekkil güvenilen kimseye ise vekil denmektedir ki tevekkül kelimesi buradan türemektedir.

İnsanların da Allah’a tevekkül etmesi bir iş konusunda elinden geleni yaptıktan sonra işin sonucunu Allah’a bırakmak ve olan sonuca razı olmaya denmektedir.

Aynı ilaçları kullandığı halde kişilerin bazılarının iyi olduğunu bazılarının hastalığının daha çok ilerlediğini görmekteyiz ki bir hasta ilacını aldıktan ve elinden geleni yaptıktan sonra hastalığın iyileşip iyileşmeyeceğini Allah’a tevekkül etmesi tevekküle bir örnektir.

Tevekkülü bir örnek de kişinin yolculuk sırasında emniyet emniyet kemerini takıp bütün trafik kurallarına uyduktan sonra kaza yapıp yapmayacağını ve bu konudaki bütün halleri tevekkül etmesi ve Allah’a sığınmasıdır.

Hayata bizim alacağımız önlemlerle beraber bizim elimizde olmayan deprem kazar gibi durumlar vardır ki bu konuda tevekkül etmek hem bizleri iyi bir Müslüman yapacak hem de psikoloji kaygı bozukluklarından bizleri kurtararak olayların sonucuna göre hareket etme becerisi ve olgunluğunu bizlere kazandıracaktır.

Bu olayları engelleyemediğimiz gibi olan olaylarda da nasıl hayaller olduğunu bilemeyeceğimiz için Allah tevekkül etmeli ve hem dünya hem de ahiret hayatımızı kurtararak akıl sahibi sağlam bir Müslüman olmalıyız.



 

Our Score

Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Özgürlük insanın istemiş olduğu her şeyi yapabilmesi sorumluluk ise yapmadığı durumda cezayı hak edeceği ve yapması gereken şeylerdir.

İnsanlar sorumluluklarını yerine getirmekle beraber bu sınırlarda özgürdürler.

Sorumlulukları yerine getirmeden özgürlük altında yapılan hareketler başkasının mağdur etmektir.


“Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Özgürlük ve sorumluluk sanki birbirlerini sınırlarında olan ve birbirleriyle iç içe geçmiş kavramlar gibidirler.

Her insan özgürdür ve başkasının haklarını ihlal etmedikçe birçok şeyde kendi tercihine göre hareket etme serbestliği vardır.

Sorumluluk ise insanların bu hayat içerisinde yapmak zorunda oldukları ve yapmadıkları zaman hem kendilerinin hem de başkalarının mağduriyetini söz konusu olduğu işlerdir.

İnsanlar özgürlük hakkını kullanayım derken sorumluluklarını ihmal ederek diğer insanları mağdur etmemelidirler.

Ancak sorumluluklarını yerine getiriyorlarsa bu kimseler diğer bütün alanlarda özgür ve tercih hakkına sahiptirler.

Mesela bir insan özgürüm diyerek bakmakla yükümlü olmuş olduğu ailesini veya işini ihmal etmesi özgürlük değil bilakis sorumsuzluktur.

Ancak bu kişinin istemiş olduğu bir hayatı tercih etmesi kendi özgürlük alanına bağlıdır.

Buradan görmekteyiz ki insanlar hem Özgür hem de sorumluluk sahibi olduğu için belirli sınırlar içerisindedirler.

Aslında bu belirlenmiş olan sınırlar ve sorumluluklar diğer insanların mağdur olmasında ve toplumun düzenini sağlanmasında çok önemlidir.

Çünkü herkesin sınırsız bir özgürlüğe sahip olduğu bir toplumda güçlüler zayıfları ezecek birçok insanın mağduriyeti söz konusu olduğu için özgürlük değil anarşi oluşacaktır.



 

Our Score
error: Content is protected !!