8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 64-65
Örnek Olay-1: Bir grup araştırmacı, karla kaplı bir bölgeye aynı sayıda beyaz ve kahverengi tavşanlar bırakmıştır.
Soru : Araştırmacılar bir süre sonra bölgeye giderek tavşanların sayısındaki değişimi tespit eder. Siz de tavşan sayısında tespit edilen bu değişimi gösteren sütun grafiklerini çiziniz.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 64-65 Cevapları”
kahverengi / Kahverengi kıl rengine sahip tavşanların kıl rengi ortama uyumsuz olduğu için kolaylıkla fark edildiğinden yaşama ve üreme şansı azalacaktır. / beyaz
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 65 Cevapları
Zonosemeta sinekleri, onları avlamak İsteyen canlıları korkutmak İçin sıçrayıcı örümcekleri taklit eder. Bu sinekler, sıçrayıcı örümcekler ile karşılaştıklarında ise onları korkutmak İçin yine aynı yönteme başvurur. Zonosemeta sineği, karasinek ve örümceklerin davranış özellikleri İncelenerek bir yapay zekâ programı oluşturuluyor. Bu canlılar farklı özelliklerde üç boyutlu olarak bilgisayar ortamında modelleniyor. Bu modellemelerin çeşitli durumlarda vereceği tepkiler yapay zekâ programı sayesinde hesaplanarak sanal ortamda canlandırılıyor. Böylece hiçbir canlıya zarar verilmeden deney gerçekleşmiş oluyor.
Soru : Bu sanal deney ile ilgili soruları cevaplayınız.
1. Sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının en çok geri çekildiği ve en az saldırdığı modellemeler hangi harfler ile gösterilmiştir?
Cevap:
Sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının en çok geri çekildiği modelleme, A modellemesidir. Sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının en çok saldırdığı modelleme, A modellemesidir.
2. A ve B ile gösterilen modellemeler aynı türden canlıların modellemeleridir. Sanal deneye göre bu canlıların saldırıya uğrama oranları aynı mıdır? Bu durumun sebebi ne olabilir?
Cevap:
A ve B modellerinin saldırıya uğrama oranı aynı değildir. Çünkü A modellemesinin kanat yapısı ve örümcek karşındaki kanat duruşu daha caydırıcıdır. Bu yüzden örümcek yapay zekâsının A modeline saldırma oranı, B modeline göre daha az olur.
3. C ve Ç ile gösterilen modellemelere aynı şekilli kanatlar tasarlanmasına rağmen bu modellemelerin saldırıya uğrama oranları aynı mıdır? Bu durumun sebebi ne olabilir?
Cevap:
C ve Ç modellerinin saldırıya uğrama oranı aynı değildir. Çünkü L modellemesinin kanat yapısı, sıçrayıcı örümcek yapay zekâsına karşı daha caydırıcıdır. Bu yüzden sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının C modeline saldırma oranı, Ç modeline göre daha az olur.
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 60-61-62-63 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 60-61-62-63
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Canlıların, belirli çevre koşullarında yaşama ve üreme şansını artıran kalıtsal özellikler kazanmasına adaptasyon denir. Aynı yaşam ortamında farklı organizmalar benzer adaptasyonlar geliştirmiştir. Örneğin kutuplarda yaşayan ayıların ve tilkilerin derilerinin altında kalın yağ tabakası bulunur. Çölde bulunan bitkilerin yaprak genişlikleri çok azdır. Hatta kaktüs bitkisinde diken şeklindedir. Böylece buharlaşma azalarak su kaybı önlenmektedir.
Kutup ayılarının beyaz görünmeleri, geniş ayak tabanlarına sahip olmaları ve vücutlarında yağ depolamaları gibi özellikler yaşama ve üreme şansını artıran adaptasyonlarıdır.
Köpek balığının sırt ve karın bölgesinin renginin farklı olması, su içinde diğer balıklar tarafından görünmesini zorlaştırır ve avlanmasını kolaylaştırır.
Yapraklarda yaşayan bazı canlıların yaprak ile aynı renkte olmaları fark edilmelerini zorlaştıran bir adaptasyondur.
Bukalemunların renk değiştirebilmesi; besin bulmalarını kolaylaştıran, dişilerin dikkatini çekmeye ve rakip erkekleri korkutmaya yarayan ayrıca avcılara karşı korunmak İçin gerçekleştirdiği bîr adaptasyondur.
Develerin kumda batmadan yürüyebilmeleri için ayak tabanlarının geniş olması, tozdan etkilenmemeleri için uzun ve kıvrık kirpiklerinin olması, besin ve su ihtiyaçlarını karşılamak için hörgüçlerinde yağ depolamaları çeşitli adaptasyonlarıdır.
Çevre koşullarına uyum sağlayan canlıların hayatta kalmasına, uyum sağlayamayanların ise yok olmasına doğal seçilim denir. Doğal seçilime canlılar arası beslenme ilişkileri ve değişen çevre şartları neden olabilir.
Bîr canlı türünün farklı ortamlarda yaşayan üyelerinin gösterdiği adaptasyonlar kalıtsal çeşitliliği artırır. Canlılar, çevreye uyum sağlamak amacıyla farklı özellikler kazanmakta ve bunlar da kalıtsal olmaktadır. Bir canlı türünün her bireyi farklı kalıtsal özelliklere sahiptir. Bu kalıtsal çeşitliliğe varyasyon denir.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 61 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.
Cevap:
(Yanlış) 1 Adaptasyonlar yeni nesillere aktarılmaz.
(Doğru) 2 Bukalemunun renk değiştirmesi besin bulmasını kolaylaştıran bir adaptasyondur.
(Yanlış) 3 Çölde yaşayan bitkilerin yaprakları terlemeyi azaltmak İçin geniş yüzeylidir.
(Doğru) 4 Adaptasyonlar canlının üreme ve yaşama şansını artırır.
(Doğru) 5 Farklı canlı türleri, benzer çevre koşullarında benzer adaptasyonlar geliştirebilir.
(Doğru) 6 Çevre şartlarına uyum sağlayan canlıların hayatta kalmasına, sağlayamayanların İse yok olmasına doğal seçilim denir.
(Yanlış) 7 Tilkiler her türlü çevre koşulunda aynı adaptasyonları geliştirir.
(Doğru) 8 Suda ve karada yaşayan kaplumbağaların farklı özelliklerde olması varyasyona örnektir.
(Yanlış) 9 Kurak bölgede yaşayan bitkilerin kökleri topraktan fazla su alabilmek İçin kısa olmalıdır.
(Yanlış) 10 Tür içi çeşitliliğin ortaya çıkmasında adaptasyonlar etkili değildir.
(Doğru) 11 Doğal seçilim iklim şartlarından kaynaklanabilir.
(Doğru) 12 Ayıların kış uykusuna yatmaları adaptasyona örnek olarak verilebilir.
(Doğru) 13 Peygamberdevesinîn bacaklarında avını tutmasını kolaylaştıran diken ve kancaların bulunması, beslenmelerini kolaylaştıran bir adaptasyondur.
(Yanlış) 14 Çöl tilkileri, beyaz kıl renkleri sayesinde görünmeden avlarına yaklaşabilir.
(Yanlış) 15 Canlıların bulundukları ortamın renk ve şekline uyum sağlaması bir adaptasyon değildir.
(Yanlış) 16 Çitadan kaçan ceylanın yakalanmamak İçin ani dönüşler yapabilmesi adaptasyon örneği değildir.
(Doğru) 17 Zebraların üzerinde bulunan desenler onları avlamaya çalışan hayvanların İşini zorlaştıran bîr adaptasyondur.
(Yanlış) 18 Yarasaların gece avlanabilmesini sağlayan özellikleri, yeni nesillere aktarılmadığından adaptasyona örnek gösterilemez.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 62 Cevapları
Aşağıda mutasyon, modifikasyon ve adaptasyon ile İlgili bazı örnekler verilmiştir. Adaptasyon örneklerinin olduğu numaralara aît noktalar sırasıyla aşağıdaki görselde birleştirilecektir (İlk bulunan ve son bulunan örneklere ait noktalar da birleştirilecektir.).
1. Develerin uzun kirpikli olması
2. Çuha çiçeğinin 15-25 °C sıcaklıkta kırmızı çiçek açması
3. Kazların ayaklarının palet gibi olması
4. Kutup ayılarının beyaz renkte olması
5. Dört boynuzlu keçilerin olması
6. Bukalemunların bulundukları ortama göre renk değiştirmesi
7. Çöl tilkilerinin uzun kulaklı olması
8. Bazı İnsanların altı parmaklı olması
9. Zebraların çizgili desene sahip olması
10. Kutup tilkilerinin kuyruklarının kısa olması
11. Kurbağaların uzun dilli olması
12. Güneşlenen kişilerin ten renklerinin koyulaşması
13. Kaplanların keskin dişlere sahip olması
14. Örümceklerin ağ örebilmesi
15. Deve kuşlarının uzun bacaklara sahip olması
16. Nilüfer bitkisinin geniş yapraklara sahip olması
17. Spor yapan kişilerin kaslarının gelişmesi
18. Ortanca çiçeklerinin bazik ortamda mavi çiçekli olması
Soru : Buna göre uygun noktaları birleştirerek aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 62 Cevapları”
a. Görselde oluşan canlı hangisidir?
Cevap: Kelebek
b. Bu canlı İle İlgili bir adaptasyon örneği yazınız.
Cevap: Koyu renkli ağaçların bulunduğu ortamda koyu renkli kelebek sayısının artması
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 63 Cevapları
Soru : Aşağıda bazı canlı türlerine örnekler verilmiştir.Aşağıdaki tabloda iki farklı durumdan söz edilmektedir. Görselleri verilen örneklerden bu durumlara uygun olanların harf karşılıklarını yazınız.
Cevap:
Benzer bölgelerde yaşayan farklı tür canlılar, benzer adaptasyonlar gösterilir. Örnekler :
a, ç ve e
c ve d
f ve ğ
Farklı bölgelerde yaşayan aynı tür canlılar, farklı adaptasyonlar gösterilir. Örnekler :
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen BilimleriSDR Dikey Yayıncılık Ders KitabıSayfa ve Metin Etkinlik Cevapları
Değerli öğrencilerimiz ; Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulunda göreceğiniz Fen Bilimleri dersi için “8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları” konusu siz değerli öğrencilerimiz Fen Bilimleri Öğretmenimiz tarafından sizler için hazırlanmıştır.
“8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları”
“8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları” konusunda yeşil renkli olan kısımda sayfa sayılarına tıklayarak cevaplara ulaşabilirsiniz. Fen Bilimleri ders kitabında yer alan mavi kısımlara tıklayarak ise metin etkinlik cevaplarına ulaşarak kolay bir şekilde Fen Bilimleri ders kitabı cevaplarınızı kontrol edebilirsiniz.
Değerli öğrenci ziyaretçilerimiz ; “8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları ” konusunda aklınıza takılan kısımları en alt kısımda yer alan yorumlar kısmına sorarak değerli öğretmenlerimizden cevapları en hızlı ve en güvenli bir şekilde Fen Bilgisi ders kitabı cevaplarınızı alabilirsiniz.
“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı SDR Dikey Yayıncılık” kitabında yer alan cevapları aşağıda ünite ünite olarak hazırlanan dizin içerisinde bulabilir ve Fen Bilgisi Ders Kitabı cevaplarınızı kolayca yapabilirsiniz.
8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-2 Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 50-51 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 50-51
1. Bezelyeler ile yapılan üç farklı çaprazlamanın sonucuna ilişkin bilgiler İçeren grafikler aşağıda verilmiştir.
Buna göre aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
A) Aa aa AA
B) AA Aa aa C) aa Aa AA
D) aa AA Aa
Cevap: C Şıkkı
2. Fen bilimleri öğretmeni kalıtım île ilgili kavram ve örneklerin olduğu kartları tahtaya asarak öğrencilerinden bunları eşleştirmelerini istemiştir. Bu kartlar ve örnekler aşağıda verilmiştir.
Buna göre uygun eşleştirmeler yapıldığında açıkta kalan kavram ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Canlıların gen yapılarına da bağlı olarak ortaya çıkan dış görünüşleridir.
B) Canlıların dış görünüşünün oluşmasında etkili gen yapısıdır.
C) Etkisini canlının dış görünüşünde her zaman gösterebilen gendir. D) Birbirinin aynısı olan iki alelin bir araya gelmesi ile oluşan genotiptir.
Cevap: D Şıkkı
3. Tohum rengi bakımından iki bezelyenin çaprazlanması sonucuna İlişkin grafik aşağıda verilmiştir. Buna göre verilen çaprazlama ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Çaprazlanan bezelyelerin İkisi de homozigot baskın özelliktedir.
B) Çaprazlama sonucu oluşan bezelyelerin tamamı, heterozigot (melez) genotip özelliğine sahiptir. C) Oluşan bezelyelerin %75’inİn fenotipinde baskın özellik etkisini gösterir.
D) Oluşan bezelyelerin %25’inin genotipinde baskın gen bulunmaktadır.
Cevap: C Şıkkı
4. Aşağıda uzun boylu ve kısa boylu bezelyelerin çaprazlanmasına ilişkin bir görsel verilmiştir. Buna göre seçeneklerde verilenlerden hangisi yanlıştır? (Bezelyelerde uzun boy alelî, kısa boy aleline baskındır.)
A) Çaprazlanan bezelyelerden uzun boylu olan saf döldür.
B) Çaprazlama sonucu oluşan kısa boylu bezelyenin genotipi homozigottur.
C) Çaprazlanma sonucu uzun boylu bezelyelerin genotipi heterozîgottur.
D) Çaprazlanan kısa boylu bezelye saf döldür.
Cevap: A Şıkkı
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 51 Cevapları
5. Genetik hastalıklar, DNA’daki değişimler sonucu ortaya çıkan hastalıklardır. DNA’daki bu değişimler gen olarak adlandırılan nükleotid dizileri üzerinde meydana gelir. Bu durumdan etkilenen genlerin yapısında bozulmalar meydana gelebilir. Genin yapısındaki bozulma, kişinin yaşamsal fonksiyonlarını etkileyebilir. Bu tür bozulmalar genetik hastalıklara neden olabilir. Birbiri İle kan bağı olan kişilerde bu durumun görülme sıklığı fazladır.
Çünkü akrabaların aynı hastalık genini taşıma ihtimali yüksektir. Metne göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Kuzen evlilikleri ile doğacak çocuklarda kalıtsal hastalık görülme ihtimali fazladır.
B) Kalıtsal hastalık olma İhtimali soydan gelen özelliklerle ilgilidir.
C) Her bireyin kalıtsal hastalıklı doğma ihtimali farklı olabilir. D) Akraba olmayan bireylerin evliliklerinde kalıtsal hastalıklı çocuk olma ihtimali yoktur.
Cevap: D Şıkkı
6. Mendel, bezelyeler üzerinde çaprazlamalar yaparak ilk defa olasılık hesaplamalarını kullanmıştır. Mendel’in bezelye özellikleri için kullanmış olduğu çaprazlama yöntemi, bezelye dışındaki diğer canlıların özellikleri için de kullanılır.
Buna göre Emre, tablosundaki çaprazlamalardan hangilerini doğru yapmıştır?
A) III ve V
B) I,II ve III
C) I,II ve IV D) II, III ve V
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 48-49 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 48-49
Fen bilimleri dersinde karakterlerin çaprazlamaları île İlgili bir bulmaca tasarlanır. Bulmacada Punnet karesi yöntemi kullanılır. Bu yönteme göre, karenin sol ve üst köşelerine ebeveyn özellikleri, birbiri ile kesişen bölgelerine İse ilgili karakterler yazılır. Bulmacada genotipleri verilen birinci ve ikinci ata bezelyelerin yavrularının oluşabilecek genotiplerinin bulunması istenmektedir. K, L, M ve N çaprazlamalarında birinci ve ikinci ata ile ilgili aşağıdaki bilgiler verilmiştir. Çaprazlama sonucu oluşabilecek yavruların genotipleri hazırlanan tabloya yazılarak bulmaca çözülmelidir. Ata bezelyelerin genotipleri ve çaprazlanacak özellikleri ilk tablodadır.
Soru : a) Buna göre yandaki bulmacayı uygun ata ve yavruların genotipleri ile doldurunuz.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 48 Cevapları”
Soru : b) Bulmacada çaprazlamasını yaptığınız bezelyelerin genotip ve fenotip oranlarını aşağıdaki tabloya yazınız.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 48-49 Cevapları”
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 49 Cevapları
Vücut kromozomlarında çekinik gen ile taşınan kalıtsal bir hastalık bakımından oluşabilecek dört farklı durum aşağıda verilmiştir.
Soru : Bu durumlar ile ilgili olarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Kalıtsal hastalığı bulunan bir çocuğun dünyaya gelme ihtimali hangi ailede en fazladır?
Cevap:
1. Aile
2. İkinci ailede baba hasta olmasına rağmen çocukları hasta değildir. Bu durumun nedenini açıklayınız.
Cevap:
Hastalık çekinik genlerle taşınır. Hastalığın ortaya çıkabilmesi için hem anneden hem de babadan hastalık genleri gelmelidir. Annede hastalık geni olmadığı için baba hasta olmasına rağmen çocuklarda hastalık ortaya çıkmamıştır.
3. Taşıyıcı bireylerde hastalık belirtileri görülmemektedir. Anne ve babanın taşıyıcı olduğu bir ailede hastalıklı birey oluşma İhtimali yüzde kaçtır?
Cevap:
%25
4. Kalıtsal hastalıklar açısından taşıdığı risk değerlendirildiğinde akraba evlilikleri yukarıdaki ailelerden hangisinin durumuna benzetilebilir? Neden?
Cevap:
Birinci aileye benzetilebilir. Akrabalarda aynı kalıtsal hastalık için benzer özellikte gen bulunma ihtimali daha fazladır.
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 42-43-44-45-46-47
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Canlıların kalıtsal olarak sahip olduğu her bir özellik karakter (kalıtsal özellik) olarak ifade edilir. İnsanlarda; ten, göz ve saç rengi, kan grubu gibi özellikler kalıtsal karakterlere örnek verilebilir. Kalıtsal özelliklerin bir kuşaktan bir sonraki kuşağa aktarımına kalıtım denir. Kalıtımı inceleyen bilim dalına da genetik (kalıtım bilimi) denir. Bezelyeler üzerinde çalışmalar yapan Mendel kalıtımı açıklayan önemli bilim İnsanlarından biridir.
Bir karakterin ortaya çıkmasında etkili olan gen yapısına genotip denir. Canlıların hem genetik hem de çevresel faktörler yardımıyla ortaya çıkan dış görüntüsüne ise fenotip denir.
Bir karakter oluşumuna etki eden genlerin aynı olmasına homozigot (saf döl) denir. Bu gen çifti “AA”, “aa” şeklînde gösterilebilir. Bir karakterin oluşumuna etki eden genler birbirinden farklı olabilir. Buna heterezigot (melez döl) denir. Bu gen çifti “Aa” , “Bb” şeklinde gösterilebilir.
Melez dölde etkisini gösteren gene baskın (dominant) gen denir. Bu genin harf gösterimi “A”, “B”, “C” şeklînde olabilir. Melez dölde etkisini gösteremeyen gene çekinik (resesif) gen denir. Bu genin harf gösterimi “a”, “b”, “c” şeklînde olabilir.
Canlıdaki bîr karaktere ait gen çifti “Aa” şeklinde gösterilmiş İse bu gen çiftinde baskın gen A, çekinik gen İse a harfi ile temsil edilmektedir.
Aralarında kan bağı olan bireyler arasında yapılan evlilikler akraba evliliği olarak tanımlanır. Akrabalar arasında genetik benzerlik fazla olduğu İçin akraba evliliklerinde kalıtsal hastalık görülme İhtimali normal evliliklere oranla daha fazladır.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 43 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.
Cevap:
(Doğru)1. Karakterlerin kodlanmış olduğu DNA bölümüne gen denir.
(Doğru)2. Melez döllerin çaprazlanması ile saf döller oluşabilir.
(Doğru)3. Anne ve babadan farklı özellikler İçeren alellerin gelmesi durumuna melez döl denir.
(Yanlış)4. Canlıların genotipî, dış görünüşlerine bakılarak her zaman belirlenebilir.
(Yanlış)5. Çekinik bir alel ile bir araya geldiğinde taşıdığı özelliği gösteremeyen alele baskın alel denir.
(Doğru)6. Baskın aleller İfade edilirken büyük harf kullanılır.
(Doğru)7. Bir karaktere ait genlerden baskın ve çekinik olan aynı harfin büyüğü ve küçüğü ile ifade edilir.
(Yanlış)8. Kahverengi saç rengi aleli, sarı saç rengi alelîne baskındır. Bu durumda kahverengi saç aleli “K” ile ifade edilirse sarı saç aleli “s” ile ifade edilebilir.
(Yanlış)9. Akraba evliliklerinde kalıtsal hastalık görülme İhtimali diğer evliliklere göre daha düşüktür.
(Doğru)10. Bezelyelerde çekinik bîr karakterin ortaya çıkması için çaprazlanan her iki bezelyeden o karaktere aît çekinik alel gelmek zorundadır.
(Doğru)11. Bir karakter bakımından melez olan bireylerin dış görünüşlerinde çekinik gen özelliği görülmez.
(Yanlış)12. Melez döller çaprazlandığında çekinik fenotipli birey ortaya çıkma ihtimali yoktur.
(Yanlış)13. Bir karakter bakımından melez olan bireylerde çekinik özellikte alel yoktur.
(Yanlış)14. Farklı özellikteki iki alelin bir araya gelmesi İle saf döl oluşur.
(Yanlış)15. Çiçek rengi bakımından farklı fenotipteki iki bezelyenin çaprazlanması ile saf döl bezelye oluşmaz.
(Yanlış)16. Çekinik bir karakterin ortaya çıkabilmesi İçin sadece saf döl çekinik ikî bezelyenin çaprazlanması gerekir.
(Doğru)17. Saf döl baskın ve saf döl çekinik İki bezelyenin çaprazlanması sonucu oluşacak tüm bireyler kesinlikle melez genotiplidir.
(Doğru)18. Karakterin ortaya çıkmasını sağlayan gen yapısına genotip denir.
(Doğru)19. İnsanlarda cinsiyet X ve Y kromozomları ile belirlenir.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 44 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen kavramlar ile kavramlara ait açıklamaları eşleştiriniz.
Cevap:
1- I 2- G 3- F 4- İ 5- E 6- H 7- – 8- A 9- C 10- B 11- D
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 45 Cevapları
Soru : Bir çaprazlama sonucuna ilişkin bazı bilgiler kullanılarak aşağıdaki grafikler çiziliyor. Grafik verilerini değerlendirerek çaprazlama alanına uygun genotipleri yazınız (Baskın gen için “S” harfini kullanınız.).
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 45 Cevapları”
Soru : Bu şemadan hareketle aşağıda verilen ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
1. Bu çaprazlamada yüzde %25 oranında saf baskın birey oluşmuştur.
2. Bu çaprazlamada yüzde %25 oranında saf çekinik birey oluşmuştur.
3. Verilere göre baskın olan sarı çekinik olan ise yeşil tohum rengi özelliğidir.
4. Çaprazlanan bezelyelerin fenotipleri Sarı tohum x Sarı tohum şeklindedir.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 46 Cevapları
Soru : Aşağıda karışık hâlde verilen harfleri düzenleyerek “Aynı soydan gelen bireyler arasında yapılan evliliktir.” tanımına sahip olan kavrama ulaşınız. Ulaştığınız kavramı boş kutucuklara yazınız.
Cevap:
Şifre “AKRABA EVLİLİĞİ”
Soru : Bu kavramın olumsuz sonuçlarını açıklayınız.
Cevap:
Bu evlilikler sonucu dünyaya gelecek bireylerin kalıtsal hastalıklı olma ihtimali, akraba olmayanlar arasında yapılan evliliklere göre daha fazladır.
Soru : Aşağıda akraba evliliği ile ilgili bazı İfadelerin yer aldığı bir diyagram verilmiştir. Bilgiler doğru İse ‘D” yanlış İse “Y” oku yönünde İlerlenecektir,
1. Buna göre bütün ifadeler hatasız değerlendirildiğinde kaçıncı çıkışa ulaşılır?
Cevap: 2. Çıkış
2. Diyagramdaki yanlış ifadelerin olduğu kutucuklardaki noktalı yerlere ilgili ifadenin doğrusunu yazınız.
Cevap:
II. Akrabalar arasında gen benzerliğinin fazla olması kalıtsal hastalıkların ortaya çıkma ihtimalini arttırır.
III. Akraba evliliklerinde kalıtsal hastalıklı birey görülme ihtimali daha fazladır.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 47 Cevapları
Gregor Mendel (Gıregor Mendel) kalıtım biliminin öncüsü olarak tanınan bilim insanıdır. Mendel, kalıtımla İlgili çalışma ve araştırmalarında bezelye bitkisini kullanmıştır. Mendel, ilk olarak mor çiçekli bezelye île beyaz çiçekli bezelyeleri çaprazlamıştır. Bu durumda oluşabilecek 1. kuşak (F1 dölü) bezelyeler görselde verilmiştir.
Soru : Buna göre aşağıdaki çaprazlamada kullanılan bezelye çiçeklerinin genotip ve fenotipleri ile ilgili verilen alanları doldurunuz. Çaprazlama sonucu oluşabilecek bezelyelerin genotip ve fenotip oranlarını da belirtiniz.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 47 Cevapları”
Soru : Mendel daha sonra 1. kuşakta (F dölü) oluşan bezelyeleri kendi aralarında çaprazlamış ve görseldeki gibi 2. kuşak (F dölü) bezelyeler ortaya çıkmıştır. Buna göre aşağıdaki çaprazlamada bezelye çiçeklerinin genotip, fenotip ve bunlara ait oranlarla ilgili alanları doldurunuz.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 Cevapları”
Soru : Yapılan çaprazlamalardan yola çıkarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
1. Verilen çaprazlamalara göre mor çiçek oluşmasını sağlayan gen baskın özelliktedir.
Çünkü Mor çiçekli iki bezelye çarpıldığında beyaz çiçekli bezelye olmuştur. Mor çiçek geni çekinik olsaydı hepsinin mor çiçekli olması gerekirdi.
2. İlk çaprazlamada oluşan bezelyeler genotip olarak melez özelliktedir.
Çünkü İlk çaprazlama sonucu oluşan mor çiçekli bezelyeler kendi aralarında çaprazlandığında beyaz çiçekli bezelyede oluşmuştur.
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-1 Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 40-41 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 40-41
1. DNA molekülünün bîr parçasının kendisini eşlemesine İlişkin modelleme aşağıdaki gibi yapılıyor. Modele göre DNA molekülünün kendisini eşlemesi ile ilgili olarak hangisi yanlıştır?
A) Karşılıklı olarak bağlanması gereken nükleotid çeşitleri hatasız olarak bağlanmıştır. B) Eşleme sonrası oluşan yeni DNA molekülleri, tamamen yeni DNA zincirlerinden oluşmuştur.
C) Eşleme sırasında en fazla sayıda kullanılan moleküller fosfat ve deoksirîbozdur.
D) Eşleme sırasında en az sayıda kullanılan moleküller adenin ve timin nükleotiddir.
Cevap: B Şıkkı
2. Görselde K, L ve M harfleri île gösterilen DNA moleküllerinde eşlenme sırasında oluşan hatalar verilmiştir. Buna göre,
I. M ile gösterilen DNA’da oluşan bazı hatalar, karşılıklı olarak aynı bölgelerde olduğu için onarılamaz. II. K ile gösterilen DNA’da oluşan hatalar tek zincirde olduğu için onarılamaz. III. L İle gösterilen DNA’da oluşan hatalar, karşılıklı olarak aynı bölgede olmadığı için onarılabilir.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: B Şıkkı
3. Buna göre DNA’nın bu bölümü ile ilgili;
I. “b” harfi ile gösterilen yapı DNA’ya İsmini verir. II. “c” harfi ile gösterilen yapı sîtozîn nükleotididir. III. “a” harfi ile gösterilen yapı timin nükleotididîr.
ifadelerinden hangileri söylenebilir?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: A Şıkkı
4. Hücrenin bölünerek İki yeni hücre oluşturabilmesi için DNA molekülünün kendisi ile aynı özellikte yeni bir DNA üretmesi gerekir. Bunun için kendini eşlemelidir. Buna göre eşleme sırasında gerçekleşen,
I. Başlangıçtaki DNA ile nükleotid dizilimi aynı olan iki yeni DNA molekülü oluşur. II. DNA, bir fermuar gibi açılır. III. Karşılıklı nükleotidler arasındaki bağlar kopar. IV. Açılan uçlara, sitoplazmadan gelen uygun tamamlayıcı nükleotidler gelir.
numaralandırılmış olayların gerçekleşme sıralaması hangi seçenekte verilmiştir?
A) I-II-III-IV
B) I – III – II – IV C) III – II – IV -1
D) III – II -1 – IV
Cevap: C Şıkkı
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 41 Cevapları
5. Bir etkinlik için DNA modeli yaparken kullanılan moleküller ve sayıları aşağıdaki grafikte gösterilmiştir. Grafik verilerine göre bu DNA modeli hakkında hangisi söylenebilir?
Cevap: D Şıkkı
6. Ada, DNA eşlenmesini anlatmak için bîr model tasarlar. Modelinde farklı boyutlarda hücrenin temel kısımlarından ikisini temsil eden tabaklar kullanır. Tabaklardaki düğmeler İse nükleotidleri temsil eder. Küçük tabağa 7 kırmızı, 3 turuncu, 7 beyaz ve 3 mavi düğme koyar. Büyük tabağa ise her renk düğmeden yirmişer tane koyar. Bu modelde, DNA eşlenmesinin gösterilmesi için büyük tabaktan küçük tabağa uygun sayıda düğme aktarılacaktır. Ada, büyük tabaktan aldığı 3 mavi düğmeyi küçük tabağa atar ve arkadaşlarından bu etkinlik hakkında yorumda bulunmalarını ister.
Tuğrul: Kırmızı düğmeler adenin nükleotidini temsil ediyor İse beyaz düğmeler guanin nükleotidini temsil eder.
Begüm: Eşlenme modelinin doğru olması İçin küçük tabağa büyük tabaktan toplam on altı adet daha düğme atılması gerekir.
Defne: Küçük tabak çekirdeği, büyük tabak sitoplazmayı temsil eder.
Buna göre hangi öğrenciler etkinliği yanlış yorumlamıştır?
A) Tuğrul ve Begüm
B) Tuğrul ve Defne
C) Begüm ve Defne
D) Tuğrul, Begüm ve Defne
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 38-39 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 38-39
Aşağıdaki tabloda DNA’nın eşlenmesi sırasında gerçekleşen olaylar ve bu olayları temsil eden kodlar verilmiştir.
a. Bu olayların gerçekleşme sıralarını tablodaki ilk sütuna yazınız.
b. Tablonun her satırında ilk sütuna yazdığınız sayı kadar ok işaretini soldan başlayarak “Kodlama” bölümünden sırasıyla seçiniz. Seçtiğiniz işaretleri çember içine alınız.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 39 Cevapları”
c. Seçtiğiniz oklar aşağıdaki şerit tabloya yerleştirilecektir. Kodlama bölümünde önce 1, sonra 2, ardından 3 ve 4. satırda seçtiğiniz okları soldan sağa sırasıyla yerleştiriniz.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 38 Cevapları”
d. Buna göre örnek kodlamayı dikkate alarak karıncanın izleyeceği yolu ve akrabalarının olduğu yuvayı bulunuz.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Kitabı 38 Cevapları”
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 39 Cevapları
Soru : Yanda verilen DNA modelini dikkate alarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
1. Nükleotid modelde I ile gösterilen yapıdır.
2. Modelde II numara ile gösterilen fosfattır.
3. Deoksiriboz şeker modelde III numara ile gösterilmiştir.
4. Modelde IV, V, VI ve VII numaralar ile gösterilen yapı organik bazıdır.
5. Modelde adenin nükleotid, IV numara ile temsil edilirse; V numara, timin bazını gösterir.
6. Modelde VII numara, guanin bazını temsil ederse; VI numara, sitoz bazını temsil etmektedir.
7. Görseldeki DNA modelinde toplam 6 tane nükleotid modellenmiştir.
Soru : Çeşitli malzemeler kullanılarak İki farklı DNA molekülü hazırlanıyor. Molekülleri oluşturan zincirler; K, L, M ve N harfleri ile İsimlendiriliyor. Bu zincirlerdeki organik baz sayılarına ilişkin aşağıdaki grafik çiziliyor.
1. K zincirinin karşısına hangi zincir gelmelidir? Nedenini açıklayınız.
Cevap:
M zinciri gelmelidir. Çünkü nükleotid çeşitlerinin karşısına gelmesi gereken nükleotidlerin sayısı aynıdır.
2. L zincirinin karşısına hangi zincir gelmelidir? Nedenini açıklayınız.
Cevap:
N zinciri gelmelidir. Çünkü nükleotid çeşitlerinin karşısına gelmesi gereken nükleotidlerin sayısı aynıdır.
3. K zincirinin de içinde bulunduğu DNA molekülü oluşturulurken en fazla kullanılan iki molekül çeşidi hangileridir? Nedenini açıklayınız.
Cevap:
En çok fosfat ve şeker molekülü bulunur çünkü her nükleotidin yapısında bu moleküllerden vardır.
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 34-35-36-37 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 34-35-36-37
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap:
Hücredeki yaşamsal faaliyetleri DNA molekülü yönetir. Bu molekül çift zincirli ve sarmal yapıdadır. Hücre bölünmesi sırasında DNA, kısalıp kalınlaşarak özel proteinlerle birlikte kromozom adı verilen yapılara dönüşür.
DNA üzerinde kalıtsal özelliklerin şifrelendiği ve taşındığı gen adı verilen bölümler vardır. Canlılardaki saç renginden göz rengine kadar birçok kalıtsal özellik bu yapılar sayesinde ortaya çıkar. Kalıtsal özelliklerimiz bir gen tarafından kontrol edilir. Genler, DNA’nın görev birimi olarak bilinirler.
DNA’nın en küçük yapı taşına nüklotid adı verilir. Bu yapılar bir araya gelerek genleri, genler bir araya gelerek DNA’ları, DNA’lar özel proteinlerle birlikte kromozomları oluşturur. Bu dört kavramın karmaşıktan basite doğru sıralanması kromozom / DNA / gen / nükleotid şeklindedir.
Nükleotidler fosfat / deoksiriboz şeker ve organik bazların bir araya gelmesi ile oluşur. Diğer İki molekül tüm nükleotidlerin yapısında ortak olarak bulunurken organik baz çeşidi farklılık göstermektedir. Dört çeşit organik baz vardır. Bunlar adenin / timin / uanin / sitozin olarak adlandırılır. Nükleotidler, isimlerini yapısında bulundurdukları organik bazlardan almaktadır. Örneğin adenin nükleotidi adenin organik bazını taşırken, timin nükleotidi timin organik bazını taşır. DNA’da adenîn nükleotidinin karşısında timin guanin nükleotidinin karşısında İse sitozin nükleotidi bulunur. Aynı şekilde timin nükleotidinîn karşısında adenin nükleotidi, sitozin nükleotidinin karşısında ise guanin nükleotidi bulunur.
Nükleotidlerin DNA’lar üzerindeki sayı ve dizilimi canlıdan canlıya farklılık gösterir. Bu farklılıklar, canlıların birbirine akraba olup olmadıkları hakkında bilgi vermektedir. Nükleotidlerin dizilimindeki benzerlikler ne kadar fazla İse o canlıların akraba olma olasılığı da o kadar fazladır.
Bazı canlılar büyüyüp gelişirken hücre sayıları artar. Bu durum hücre bölünmeleri ile gerçekleşir. Bölünen bir hücreden oluşan İki yeni hücre ana canlıdaki kalıtsal bilgileri taşır. Bu olay DNA’nın kendini eşlemesi ile gerçekleşir. Bölünme öncesinde hücre İçerisindeki DNA’ların kendini sağlıklı bir şekilde eşlemesi sonucu, aynı genetik (kalıtsal) yapıda iki yeni DNA oluşur. Oluşan DNA’lar yen hücrelere aktarılır. DNA’nın kendini eşleyebilmesi için çift sarmal yapıdaki ipliklerin (zincirlerin) birbirinden ayrılması gerekir. Nükleotidler arası bağlar enzimler yardımıyla koparak DNA’nın bir fermuar gibi açılmasını sağlar. Açılan zincirlerdeki nükleotidlerin karşısına uygun tamamlayıcı nükleotidler gelir. Eşleme sonucu oluşan İki DNA’nın birer İpliği eski (orijinal) DNA’ya aittir. Diğeri ise yeni oluşan İpliktir. DNA eşlemesi sırasında zincirde bazı hatalar oluşabilir. Bu hatalardan bazıları düzeltilebilirken bazıları düzeltilemez. , Düzeltilemeyen hatalar genetik yapının değişmesine sebep olur.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 35 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.
Cevap:
(Doğru) 1. Deoksiribo Nükleik Asit kısaca DNA olarak adlandırılır.
(Yanlış) 2. Nükleotidlere İsmini veren, yapısındaki şeker molekülüdür.
(Doğru) 3. Nükleotidlerin DNA’daki diziliminin aynı olmaması, canlıların farklı genetik özelliklerde olmasını sağlar.
(Yanlış) 4. Kromozomlar kısalıp kalınlaşarak DNA’yı oluşturur.
(Doğru) 5. Kromozomların içerisinde DNA ve özel proteinler bulunur.
(Doğru) 6. Kalıtsal özelliklerimiz genler sayesinde gelecek nesillere aktarılır.
(Yanlış) 7. DNA molekülünde timin nükleotidi sitozin nükleotidi İle karşılıklı olarak bağlanır.
(Yanlış) 8. DNA’nın kendini eşleyebilmesi için İpliklerin birbirinden ayrılmasına gerek yoktur.
(Yanlış) 9. Nükleotidlerin yapısında sadece fosfat ve organik baz bulunur.
(Doğru) 10. Farklı türden canlılar aynı sayıda kromozom sayısına sahip olabilir.
(Doğru) 11. DNA’nın kendisini doğru eşlemesi İçin sahip olduğu nükleotid sayısınca nükleotide ihtiyacı vardır.
(Yanlış) 12. DNA kendisini eşlerken tek zincirde hata olursa bu hata düzeltilemez.
(Yanlış) 13. Canlının kromozom sayısı İle gelişmişlik düzeyi doğru orantılıdır.
(Doğru) 14. Hücre bölünmesi öncesinde sitoplazmadaki nükleotid sayısı azalırken çekirdekteki nükleotid sayısı artar.
(Yanlış) 15. Akrabaların DNA’larındaki benzerlik akraba olmayanlara göre daha azdır.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 36 Cevapları
Soru : Aşağıdaki DNA modelini inceleyerek ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:
1. Bu DNA modelinde toplam 5 adet guanin ve toplam 8 adet timin vardır.
2. Bu DNA modelinde toplam 8 adet adenin ve toplam 5 adet sitozin vardır.
3. Bu DNA modelinde toplam 26 adet fosfat ve toplam 26 adet şeker vardır.
4. Bu DNA modelinin birinci zincirinde 3 adet guanin vardır.
5. Bu DNA modelinin ikinci zincirinde 3 adet sitozin vardır.
6. Bu DNA modelinin birinci zincirinde 5 adet timin vardır.
7. Bu DNA modelinin ikinci zincirinde 3 adet timin vardır.
8. Bu DNA modelinin birinci zincirinde 3 adet adenin vardır.
9. Bu DNA modelinin ikinci zincirinde 5 adet adenin vardır.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 37 Cevapları
Soru : İnci, öğretmeninin sorduğu aşağıdaki soruları sırası İle cevaplamıştır. Buna göre İnci’nin tablodaki çıkışlara ulaşması için hatalı cevapladığı soru numaralarının hangileri olduğunu yazınız.
Cevap:
“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 37 Cevapları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 1. Ünite Kendimizi Değerlendirelim Cevapları
“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 28-29-30-31-32 MEB Yayınları”
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 28-29-30-31-32
1. K, L, M ve N şehirleri ile ilgili olarak aşağıdaki notlar alınmıştır:
• K şehrinde bugün, en uzun gündüz yaşandı (21 Aralık). • L şehrinde bugün, ilkbahar başladı (21 Mart). • M şehrinde bugün, en uzun gündüz yaşandı (21 Haziran). • N şehrinde bugün, sonbahar başladı (21 Mart).
Buna göre aşağıdakilerin hangisinde K, L, M ve N şehirlerinin Dünya üzerindeki konumları ve notların alındığı tarihte Dünya’nın Güneş çevresindeki konumu birlikte verilmiştir?
Cevap: B Şıkkı
2. Güneş ışınları yıl İçerisinde Dünya’nın farklı bölgelerine dik açıyla ulaşır. Dünya haritası üzerinde Güneş ışınlarının dik olarak ulaştığı çeşitli konumlarıyla içerisindeki sırasıyla işaretlenmiştir. Numaralandırılmış konumlardaki tarihler değerlendirildiğinde,
I. 2 numara İle gösterilen konumda Güney Yarım Küre’de kış mevsimi başlar. II. Güneş ışınlarının 3 numaradaki gibi dik geldiği konumda Kuzey Yarım Küre’de sonbahar başlar. III. İve 5. konumlarda Güneş, Ekvator çizgisi üzerinde bulunan yerlere dik gelir ve 21 Haziran tarihî yaşanır.
yargılarından hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: A Şıkkı
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 29 Cevapları
3. Dünya’nın Güneş etrafında dolanması sonucu belirli periyotlarla mevsimler değişir. Şekilde gösterilen K, L, M ve N noktaları mevsim değişikliklerinin gerçekleştiği konumlardır.
Bu konumlarla ilgili hazırlanan aşağıdaki tabloda bazı bilgiler yanlış verilmiştir. Buna göre hangi konum ile ilgili bilgilerin tümü doğrudur?
A) K ve L
B) K ve N C) L ve M
D) L, M ve N
Cevap: C Şıkkı
4. Dünya’da nüfus yoğunluğunun artması, yoğun göç ve kentleşme hareketleri, sanayi üretimindeki artışlar, aşırı miktarda tüketilen fosil yakıtlar ve arazi örtüsündeki değişimler nedeniyle zararlı gazların atmosfere salınması küresel ısınmaya neden olan en önemli etkenlerdir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisinin küresel ısınma sonucu ortaya çıkması beklenmez?
A) Kuraklığın artması İle birlikte çölleşmeye varan sürecin hızlanması
B) Yaşamsal süreçleri etkilenen birçok canlı türünün yok olması
C) Denizdeki buzulların küçülmesi île deniz su seviyesinin yükselmesi D) Mevsim başlangıç tarihlerinin Dünya genelinde değişmesi
Cevap: D Şıkkı
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 30 Cevapları
5. Bir bölgede yıl boyunca yağış miktarı ve sıcaklık ölçümleri yapılıyor. Ölçüm sonuçları aylara göre aşağıdaki grafiklere aktarılıyor. Bu bölge ile ilgili,
I. En uzun gündüz, haziran ayı İçinde yaşanmıştır. II. Yağış miktarı ile sıcaklık arasında doğru orantılı bir İlişki vardır. III. Ölçümlerin yapıldığı bölge Kuzey Yarım Küre’dedir.
ifadelerinden hangileri söylenebilir?
A) I ve II B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: B Şıkkı
6. Görselde verilen K bölgesinde hava hareketi yukarı yöndedir ve hava bulutludur. L bölgesinde ise açık bir hava gözlenmektedir. Buna göre,
I. L bölgesi, K bölgesine göre daha soğuktur. II. K bölgesi yüksek basınç bölgesidir. III. Rüzgâr L bölgesinden K bölgesine doğru eser.
yorumlarından hangilerine ulaşılabilir?
A) I ve II B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: B Şıkkı
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 31 Cevapları
7. Ülkemizdeki iklim çeşitleri aşağıdaki harita üzerinde gösterilmiştir. Buna göre,
I. Samsun ve Rize illeri her mevsim yağışlıdır. II. Antalya ve Yozgat İlleri kışın soğuk ve kar yağışlıdır. III. Konya ve Yozgat illeri orman bitki örtüsüne sahiptir. IV. İzmir ve Antalya İllerinde kışlar yağışlı ve ılık geçer. V. Konya ve Yozgat İllerinde yaz ve kış ayları arasında sıcaklık farkı fazladır. VI. Konya ve Samsun İllerinde karasal İklim yaşanmaktadır.
ifadelerinden kaç tanesi doğrudur?
A) 2 B) 3
C) 4
D) 5
Cevap: B Şıkkı
8. Eda, tatile gitmek İçin hazırlık yaparken yanında alacağı eşyaları listeler: Eda tatil için bulunduğu yarım küreden farklı bir yarım küreye gideceğine göre,
I. Eda Kuzey Yarım Küremdeki bir ülkede yaşamaktadır ve 25 Aralık’ta tatile gidecektir. II. Yaşadığı ülke Oğlak Dönencesinde ise Eda, 17 Temmuz’da tatile gitmeye karar vermiş olabilir. III. Eda’nın yaşadığı ülkede öğle vakti gölge boyu, tatile gideceği ülkedekine göre daha uzundur.
ifadelerinden hangileri söylenebilir?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III D) I, II ve III
Cevap: D Şıkkı
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 32 Cevapları
9. Elif ve arkadaşları mevsimler konusu ile ilgili “Tuzluk” adlı oyunu oynamaya karar vermiştir. Elif kâğıttan hazırladığı tuzluk içerisine mevsimleri yazmış ve parmaklarını tuzluğa yerleştirmiştir. Daha sonra parmaklarını tuzlukta arkadaşlarının söylediği sayı kadar hareket ettirmiştir. Hareketi sırasında önce düşey, sonra yatay doğrultuda tuzluğu açıp kapatmıştır. Tuzluğun açık hâli ve bölmelerin hangi harfler ile adlandırıldığı görselde verilmiştir:
Örneğin, Ege B bölmesini seçip 3 sayısını söylemiştir. Böylece tuzluk 1 kere düşey, 1 kere yatay ve 1 kere düşey doğrultuda açılmıştır. Ulaşılan sonbahar mevsimi hakkında bilgi verilmiştir.
Ece D bölmesini seçip 3 sayısını söylemiştir. Burhan ise A bölmesini seçip 2 sayısını söylemiştir. Buna göre,
I. Ece’nin seçtiği mevsimin başlangıcı, Güney Yarım Küre’de 21 Mart tarihindedir. II. Burhan’ın seçtiği mevsim, Kuzey Yarım Küre’de 21 Haziran tarihinde yaşanmaktadır. III. Ege’nin seçtiği mevsimin başlangıç tarihinde Ekvator’a güneş ışınları dik açı ile gelir.
ifadelerinden hangileri söylenemez?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: A Şıkkı
10. Rüzgârlar ile diğer hava olayları arasındaki ilişkiyi göstermek ve rüzgârın hız şiddetini ortaya koymak amacıyla rüzgâr tulumları kullanılabilir. Rüzgâr tulumları bir bölgedeki rüzgârın hangi yöne doğru olduğunu belirlememize yardımcı olur. Şiddetli esen rüzgâr, tulumun içini hava ile doldurarak tulumu yer ile hemen hemen paralel konuma getirir.
Aşağıda A, B ve C bölgeleri arasında bulunan rüzgâr tulumlarının hareket yönleri verilmiştir. Buna göre,
I. A bölgesindeki hava basıncı, B bölgesindeki hava basıncına göre daha fazladır. II. A bölgesindeki rüzgârın şiddeti, C bölgesindeki rüzgârın şiddetinden daha fazladır. III. A ve B bölgeleri arasındaki sıcaklık farkı, B ve C bölgeleri arasındakine göre daha fazladır.
ifadelerinden hangileri söylenebilir?
A) I ve II
B) I ve III C) II ve III
D) I, II ve III