4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 76-77 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Kurallar Cevapları Sayfa 76, 77


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallar Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 76-77


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 76-77 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


1. En sevdiğiniz oyunun kurallarını anlatınız.


Kısa Cevap : “En sevdiğiniz oyunun kurallarını anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Benim en sevdiğim oyun futboldur.

Maddeler Halinde Futbol oyununun kuralları

  • Futbol sahasında karşılıklı olarak iki kale bulunur
  • Ortası ha çember halinde, ceza sahaları ise dikdörtgen şekilde olmalıdır
  • Toplam 90 dakika oynanan oyunda 45 dakikalık 2 devre bulunmaktadır
  • Devre arası yaklaşık 15 dakikadır
  • Eğer sakatlık gibi sonucu uzatan bir zaman kaybolursa hakemler maçın sonunda bu süreyi uzatma dakikası olarak ekler
  • Futbolda bir orta, iki çizgi bir de yardımcı hakem vardır
  • Sahada 11 kişilik iki takım oynamaktadır
  • Her takımın maç süresi boyunca 5 oyuncu değiştirme hakkı vardır
  • Oyunun amacı gol atarak rakip takımı yenmektir
  • Futbolda gol topun kare çizgisinin geçmesi ile olur.

Benim en sevdiğim oyun “yerden yüksek” oyunudur.

Bu oyunda kişi sayısı önemli değildir.

Oyun başladığı zaman oyuncular “1,2,3 yerden yüksek! “Diye bağırırlar. Herkes etrafta bulmuş olduğu yüksek bir yere çıkar ve sona Kalan kişi ebe olur.

Oyuncular sürekli yüksek yerler arasında yer değiştirir ve bu yer değiştirme esnasında Ebu onları yerde çıkmadan yakalayıp vurursa ebe yakalanan kişi olur.


2. Oyun oynarken kurallara uyulmaz ise neler olur? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Oyun oynarken kurallara uyulmaz ise neler olur? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Oyunlar belirli kurallar çerçevesinde belirlenmiştir.

Oyunu zaten zevkli yapan kuralların olması ve kurallar sayesinde ebelerin belirlenerek oynayan kişilerin heyecan duymasıdır

Kurallar sayesinde ebe olacak kişi veya kazanan kişi belirlenir ve bu kurallara uymak için oynayan kişiler çok çaba sarf ederler. Bu da büyük bir heyecana ve oyunun zevkinin artmasına sebep olur

Oyun oynarken kurallara uyulmazsa oyunun amacına ulaşılamaz ve adaletsizlik olduğu için kazanan hakkıyla kazanmamış olur.

Oyun oynayan kişiler arasında tartışmalar kavgalar ve kırgınlıklar çıkar böylece kimse o oyunda Bir daha buluşmak istemez.

Oyun önemini yitirdiği için oyunun heyecanı gider ve herkes istediğini yapabildiği için bu özel bir oyun olmaktan çıkar.

Arkadaşlar arasında güven, barış ve eğlenceli ortam bozulmuş olur.


3. Sınıf kuralları olmasaydı bu durumdan nasıl etkilenirdiniz? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Sınıf kuralları olmasaydı bu durumdan nasıl etkilenirdiniz? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sınıf kuralları olmasaydı sınıfta herkes istediği gibi hareket eder çokça gürültü ve rahatsızlıklar meydana gelirdi. Sesten dolayı ve çevre kirliliğinden dolayı çokça rahatsız olunur ders işlemek için uygun bir ortam olmazdı.

Sınıfta arkadaşlar arasında bir kargaşa oluşacağı için sevgi ve saygı ortamı azalır öğretmenler Gönül hoşluğu ile dersimize girmek istemezlerdi.

Arada kırgınlıklar olduğu için öğrenciler okula gitmek istemezler sınıftaki birlik ve beraberlik ruhu bozulmuş olurdu.

Kurallar sebebiyle insanların dikkat etmiş olduğu şeyler kuralların olmaması ile beraber istedikleri gibi hareket etmelerine sebep olacaktı. Bu yüzden sınıfta barış ve gün ortamı ortadan kalkar öğretmene saygı ve öğrenciler arasındaki sevgi bozulma yaşardı.

Kuralların toplum hayatını düzenlemek için olduğu gibi sınıfta olan kurallar da bizim güven içerisinde kalmamız ve sağlıklı bir ders ortamına sahip olmamız için gereklidir.

Sınıftaki kurallar dersi en iyi şekilde anlamamıza, güzel bir ortamda okul saatlerimizi geçirmeye yardımcı olur.

Bunun için sınıf kurallarına uymalı ve sınıf kurallarının olmaması durumunda oluşabilecek sıkıntıları düşünerek dikkatli davranmalıyız.


Soru : Yazılı olmayan kurallara yaşamınızdan örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Yazılı olmayan kurallara yaşamınızdan örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurallar yazılı kurallar ve yazılı olmayan kurallar olmak üzere ikiye ayrılır.

Yazılı olmayan kurallar; görgü kuralları, ahlak kuralları ile gelenek, görenek, örf ve adetlerin getirdiği kurallardır.

Bu kurallar nesilden nesille aktarılır ve yazılı olmasa da Kural haline gelirler.

Yazılı olan kurallarda ceza alınması gibi yazılı olmayan kurallarda da ayıplanma ve dışlanma görülür.

Yazılı olmayan kurallardan bir tanesi ülkemizde bayramlarda çocukların büyükleri ziyaret etmesi ve ellerini öpmesi onların da çocuklara harçlık vermesidir.

Büyükleriniz yardım etmeyen kişiler toplumumuzda yadırganır ve elini öptüğü halde harçlık verilmemesi durumunda bu insanlar arasında ayıp karşılanır.

Hapşırırken kişinin ağzını kapatması ve karşıdaki insanların “çok yaşa” demesi yine yazılı olmayan kurallardandır. Bu yazılı olmasa da kültürel anlamda çok önemlidir

Toplu taşıma araçlarında yüksek sesle konuşulmaması ve sürücünün veya diğer yolcuların rahatsız edilmemesi de yazılı olmayan kurallardandır. Bu da ahlaklı ilkelerdendir ve insanların rahatsız edilmemesi için dikkat edilmelidir.

Evleneceği zaman kız isteme, düğün ve kına gibi merasimler de yazılı olmayan toplum kurallarıdır. Bu arada bir gelenek haline geldiği için insanlar bunu yapmayı kendilerine bir mecburiyet gibi hissederler. Bu saydıklarımızı her ne kadar kurallar dense de insanların düzeni ve mutluluğu için insanlar bunları sahiplenmiş ve bunlara Gönül hoşuna devam etmektedirler.


Soru : Yazılı olan kurallara yaşamınızdan örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Yazılı olan kurallara yaşamınızdan örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yazılı kurallar örf ve görgü kuralları gibi yazılmadığı halde insanlar tarafından bilinen değil bilakis yazı şeklinde geçirilmiş ve yapılmaması durumunda bir cezayı hak eden kurallardır.

Yazılı olan kurallardan bir tanesi trafik kurallarıdır. Kırmızı ışıkta araçların geçmemesi yaya geçişlerinde yayalara yol verilmesi aracın gerekli muayenesini yaptırılması, ehliyet kurallarına dikkat edilmesi, hız sınırı, araç takip mesafesi gibi bütün trafik kurallarına dikkat etmesi yazılı kurallardandır. Bu kurallara uyulmaması halinde kişiler belirlenmiş ceza miktarına göre ceza öderler.

Yazılı olan kurallardan bir tanesi de alışverişten sonra fiş almaktır. Kişi mağduriyetini almış olduğu bu kış sayesinde giderebilir.

Yazılı olan kurallardan bir tanesi de okulun araç ve gereçlerine zarar vermemektir. Okul araç ve gereçleri bir devlet kamu malıdır ve ortak kullanım için konulmuştur. Bunlara zarar vermek okul tarafından belirlenmiş olan cezayı hak etmek demektir.

Yazı olan kurallardan bir tanesi de okula veya iş yerine zamanında gidip gelmektir. Bu kurallara uyulmaması halinde disiplin cezası veya farklı cezalarla kişiler cezalandırılabilir.

Yazılı olan kurallardan bir tanesi de devletin koymuş olduğu kurallardır.

Suç olarak kabul edilen kurallar anayasa ile sabitlenir ve burada belirtilen cezalara göre hukuk tarafından kişilere hapis cezası, tazminat cezası gibi cezalar verilebilir.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 77 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıda verilen ifadeler hangi kural türüdür? İşaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 76-77 MEB Yayınları”

Etkinlik


Soru : Aile büyüklerinizden yardım alarak yazılı olmayan kurallardan zaman içinde değişenlere örnek veriniz.


Kısa Cevap : “Aile büyüklerinizden yardım alarak yazılı olmayan kurallardan zaman içinde değişenlere örnek veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Genel kültür anlayışımız örf ve adetlerimiz zaman içerisinde değişiklik göstermektedir.

Zamanın değişmesi ile beraber insanların düşünce yapıları değişmekte Bu da kültürel yapıyı değiştirmektedir.

Zamanın değişmesi ile beraber şu anki insanların kabul etmiş olduğu görgü kuralları da muhtemelen değişecek ve farklılık gösterecektir.

…Aile büyüklerim eskiden bir aile büyünün odaya girmesi durumunda ayağa kalktıklarını ve ona saygı ifadesi olarak bunu yaptıklarını söylediler. Ancak bu uygulama günümüzde sadece öğretmenlere veya devlet büyükleri gibi büyüklere yapılmaktadır

… Aile büyüklerim eskiden herkesin meyve gibi yiyecekler yedikten sonra bir beze ellerini sildiklerini söylediler. Ancak günümüzde bu insanlar tarafından uygulanmamakta herkese ayrı bir ıslak mendil veya ellerini yıkayarak temizlik sağlanmaktadır.

… Eskiden yanlış bir adet olarak balların çocuklarını sevmesi ve öpmesi ayıp karşılanırdı. Aslında İslam’da çocukların öpülmesi, sevilmesi ve onlarla oyun oynatılması tavsiye edilmişken bize başka bir kültürden gelip yerleşmiştir. Bu da sevgi görmeyen çocukların çocuklarına Sevgi vermekte zorlanmasına ve birçok soğukluklara sebep olmuştur. Günümüzde ise artık çocukların sevmek veya öpmek, onlarla oyun oynamak ayıp karşılanmaz.


Değerlendirme Çalışmaları


1. Kurallara neden ihtiyaç duyarız?


Kısa Cevap : “Kurallara neden ihtiyaç duyarız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurallar insanların ne yapıp yapmayacağını bildiren uygulaması halinde bazı durumlarda ödül uyumaması halinde ise bazı durumlarda cezayı gerektiren yazılı ve yazılı olmayan zorunluluklardır.

Kurallar toplumsal düzeni sağlamak ve olumsuzlukları gidermek, amaca ulaşmayı hedefleyen yazılı ve yazısız bilgilerdir.

Kurallar sayesinde yapılması ve yapılmaması gereken şeyler insanların inisiyatifine bırakılmaz ve böylece mağduriyetin oluşması durumunda insanlar bundan hak talep edebilir ve insanlar bunu bilmediklerine iddia etmemeleri sağlanır.

Kuralları yani yasaları olmayan bir devlet, bir trafik veya bir okul düşünülemez.

Böyle bir ortamda kaos, kavga ve suçlar önüne alınamaz hale gelir.

Trafikte insanların istediği gibi hareket ettiğini okula öğretmenlerin öğrencilerine istediği vakitte girip çıktığını, insanların istediği gibi davrandığını düşündüğümüz bir toplumda suçların önüne alınamaz, sürekli büyük mağduriyetler yaşanır.


2. Yazılı kurallar ile yazılı olmayan kuralları yaptırımları bakımından karşılaştırınız.


Kısa Cevap : “Yazılı kurallar ile yazılı olmayan kuralları yaptırımları bakımından karşılaştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurallar yazılı kurallar ve yazılı olmayan kurallar olmak üzere iki kısımda incelenir.

Yazılı olan kuralların denetlenmesi yetkililere aittir. okulda, trafikte yaşamımızın her anında uymamız gereken kurallar vardır ki suç işlememek ve belirtilen kurallara uymak esastır.

Kurallar diğer insanların hak ve özgürlüklerini koruma altına almak için konulmuştur.

Yazı olan kuralların denetlenmesi ve ihlali durumunda ceza verilmesi görevi devlete aittir

Yazılı olmayan kurallar ise yazılı olan kurallara girecek kadar büyük olmadığı durumlarda ayıplama ve hakarete uğrama gibi durumlarla cezalandırılabilirler.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 76-77 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 70-71-72-73 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Yapalım Öğrenelim Cevapları Sayfa 70, 71, 72, 73


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 4. Ünite Yapalım Öğrenelim Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 70-71-72-73


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 70-71-72-73 MEB Yayınları”

A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


  1. ( Doğru ) Demokratik bir toplumda insanlar birlikte yaşama kültürüne sahip olmalıdır.
  2. ( Yanlış ) Anlaşmazlıklar yaşadığımızda yalnızca kendi hakkımızı gözetmeliyiz.
  3. ( Doğru ) Uzlaşı sürecinde doğru iletişim önemlidir.
  4. ( Yanlış ) Kendimizden başkasını ilgilendirmeyen konular da uzlaşı gerektirir.
  5. ( Doğru ) Sorunlarımızı uzlaşı ile çözmezsek yeni sorunlar ortaya çıkabilir.
  6. ( Doğru ) Uzlaşı bir arada yaşama kültürünü geliştirir.
  7. ( Yanlış ) Hak ve özgürlüklere saygı duymak anlaşmazlıklara neden olur.
  8. ( Doğru ) Diğer insanlarla yaşadığımız sorunları uzlaşarak çözmeliyiz.
  9. ( Yanlış ) Uzlaşı, güven ve saygı ortamını zedeler.
  10. ( Doğru ) Uzlaşı, toplumsal yaşam alanı ile ilgilidir.

B. Aşağıdaki cümleleri, verilen sözcük veya sözcük grubu ile tamamlayınız.


  1. Uzlaşı sürecinde insanlar birbirlerine karşı anlayışlı ve saygılı olmalıdır.
  2. Anlaşmazlıkların yaşamın bir parçası ve doğal olduğu unutulmamalıdır.
  3. İnsanlar arasındaki iletişim – sorunları anlaşmazlıkların nedenlerinden biridir.
  4. Yasalar, yönetmelikler ve kurallar ile düzenlenen durumlar uzlaşı gerektirmez.
  5. uzlaşı sağlayabilmek için kişiler görüşlerini kanıtlara dayandırarak savunmalıdırlar.

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 71 Cevapları


C. Aşağıdaki kavramlar ile bu kavramların anlamlarını eşleştiriniz.


Cevap :

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 70-71-72-73 MEB Yayınları”

D. Aşağıdaki sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.


1. Aşağıdakilerden hangisi anlaşmazlıkların çözülmesine olumlu katkı sağlar?


A) Sorunu görmezden gelmek
B) Karşımızdakini dinlememek
C) Empati kurmak
D) Taraflı davranmak


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 72 Cevapları


2. Aşağıdakilerden hangisi birlikte yaşam kültürüne sahip bireylerin davranışlarından biri değildir?


A) Uzlaşıya açık olur.
B) Empati yaparlar.
C) Ortak kararlara uyarlar.
D) İnatçıdırlar.


3. Aşağıdakilerden hangisi uzlaşı sürecine katkı sağlayan unsurlardan değildir?


A) Saygılı olmak
B) Açık fikirli olmak
C) İş birliğine açık olmak
D) Sabit fikirli olmak


4. Aşağıdakilerden hangisinde uzlaşıya gerek yoktur?


A) Teneffüste hangi oyunu oynayacağımıza karar verirken
B) Hangi elbiseyi giyeceğimize karar verirken
C) Ailemizle tatilde nereye gideceğimize karar verirken
D) Kardeşimizle ne izleyeceğimize karar verirken


5. Aşağıdaki tutumlardan hangisi uzlaşı sürecini desteklemez?


A) Herkesin düşüncelerini özgürce söylemesine fırsat verilmesi
B) Herkesin fikrine saygı duyulması
C) Olaylara yalnızca kendi açısından bakılması
D) Tarafların birbirine hoşgörülü olması


6. Aşağıdaki tanım hangi kavrama aittir?

“Ortaya çıkan anlaşmazlıkların giderilerek sorunun çözülmesi ve birliğin sağlanmasıdır.”


A) Uzlaşı
B) Güven
C) Anlayış
D) Dayanışma


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 73 Cevapları


E. Arkadaşınızla yaşadığınız bir sorunu uzlaşarak çözmek için ona bir öneri mektubu yazınız.


Kısa Cevap : “Arkadaşınızla yaşadığınız bir sorunu uzlaşarak çözmek için ona bir öneri mektubu yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sevgili arkadaşıma;

O gün küçücük bir olaydan dolayı birbirimizi bu kadar çok kırdığımız için gerçekten çok üzüldüm ve ağladım.

Sen benim en iyi arkadaşlarımdan bir tanesisin.

Bence bu sorunu üzerinden biraz zaman geçir duygularımızı yatıştığı için konuşarak çözebiliriz.

Aramızda geçen çok güzel günler var ve bugünleri tekrardan hayata geçirebiliriz. Umarım sen de benim gibi düşünüyorsundur.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 70-71-72-73 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 68-69 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Anlaşmazlık ve Uzlaşı Cevapları Sayfa 68, 69


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlık ve Uzlaşı Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 68-69


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 68-69 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Keçiler arasındaki anlaşmazlığın devam etmesi ne gibi sorunlara yol açar? Tartışınız.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 68-69 MEB Yayınları”

Cevap :

Keçiler arasındaki anlaşmazlığın devam etmesi durumunda birbirlerine zarar verebilir hatta vereyi bile düşerek boğulabilirler.


Etkinlik


Soru : Aşağıda yaşanabilecek bazı anlaşmazlık durumları verilmiştir. Siz de yaşadığınız bir anlaşmazlık durumunu yazınız. Bu anlaşmazlıkların uzlaşarak çözümlendiği ve çözümlenmediği durumlarda ortaya çıkan sonuçları yazınız.


Yaşanan Anlaşmazlıklar :

Uzlaşı Sağlanması Durumunda : Halil bu yaptığından özür diler ve arkadaşları onu affederek oyuna dahil eder.

Uzlaşı Sağlanamaması Durumunda : arkadaşları hayırlı kızabilir veya onunla kavga edebilirler.


Yaşanan Anlaşmazlıklar :

Uzlaşı Sağlanması Durumunda : çarpan kişi özür diler ve yollarına devam ederler

Uzlaşı Sağlanamaması Durumunda : yankı arkadaşına kızar ve kavga çıkar.


Yaşanan Anlaşmazlıklar : arkadaşım benden izinsiz olarak kalem kutumu almış ve boya kalemlerimle resim yapmaya başlamıştı.

Uzlaşı Sağlanması Durumunda : arkadaşım bir daha yapmayacağına söz vererek benden özür diler ben de onu affederim.

Uzlaşı Sağlanamaması Durumunda : arkadaşıma sinirlenerek bağırabilir ve büyük bir kavga yaşayabiliriz.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 69 Cevapları


Etkinlik


Soru : Zebralar arasında anlaşmazlığın devam etmesi veya uzlaşmanın sağlanması durumunda ortaya çıkacak sonuçları yazınız.


Cevap :

Zebralar arasında anlaşmazlık devam ederse birbirlerine küsebilir ve kalp kırgınlığı yaşayabilirler. Uzlaşmanın sağlanması durumunda yani mantıklı düşünerek hem beyaz hem de siyah çizgileri olduğunu anladıkları durumunda beraberce eğlenir vakılarda koşup oynayabilirler.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Uzlaşı ile sorunları çözmenin yararları nelerdir?


Kısa Cevap : “Uzlaşı ile sorunları çözmenin yararları nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Uzlaşı ile sorunları çözmek insanlara en yakışık alan davranış biçimidir.

İnsan olmak uzlaşı ile anlaşmayı hatayı yapan kişinin pişman olması diğer kişinin de affetmesi ile sonuca ulaşmayı gerektirir.

Toplumda uzlaşı ile sorunlar çözüldüğü zaman birlik ve beraberlik sağlanır.

İnsanlar arasındaki kırgınlıklar büyümeden çözülür ve böylece arada kin ve nefret gibi duygular oluşmaz.

İnsanlar arasında Güven, saygı ve sevgi duyguları oluşur.

İnsanlar adaletin ve insanların bir hata yaptığı zaman pişman olduklarını gördükleri zaman intikam almaya kalkmazlar.

Uzlaşı ile sorunun çözüleceğini ve yapılan haksızlığın yanlarına kalmayacağını bilen insanlar birbirlerinin hakkına dikkat eder zorbalıkla bir şey yapmaya kalkışmazlar. Veya kalkışsalar da bunu yapan insanların sayısı azalır.

Kaba kuvvet, hakaret ve büyük halka ortamları oluşmaz. Kavga ve kaba kuvvetinin olmaması durumunda ise güven ortamı oluşur.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 68-69 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 66-67 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Uzlaşı Yolları Cevapları Sayfa 66, 67


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Uzlaşı Yolları Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 66-67


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 66-67 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyiniz. Yaşanan anlaşmazlığın nasıl çözüldüğünü anlatınız.


Cevap :

Aşağıdaki resimlerde anlaşmazlık ortak karar alarak ve sıra sıra iki atında istediklerini yaparak çözülmüştür.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 67 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki örnek olayı inceleyerek uzlaşı gerektiren ve uzlaşı gerektirmeyen durumları ilgili kutucuklara yazınız.


4/E sınıfı öğrencileri hep birlikte pikniğe gitmeye karar verirler. Ancak nereye gideceklerine karar veremezler. Öğretmenleri seçenekleri sunar ve nereye gidecekleri konusundaki kararı öğrencilere bırakır. Büyük bir heyecanla alışveriş listeleri ve görev dağılımı yapılır. Hatta oynanacak oyunlar, yapılacak yarışmalar dahi planlanır. Ancak bir türlü nereye gidecekleri konusunda anlaşmaya varamazlar.


Cevap :

Uzlaşı Gerektiren Durumlar :

  • Nereye gidileceği

Uzlaşı Gerektirmeyen Durumlar :

  • Oynayacakları oyunlar
  • Yapılacak yarışmalar
  • Alışveriş listeleri ve görev dağılımı

Soru : 4/E sınıfı öğrencilerinin yaşadığı sorunu siz olsaydınız nasıl çözerdiniz?


Cevap :

Öğretmenin yerinde olsaydım bölgeler konusunda kısaca bilgi verir ve daha sonra hemen oylama yapardım. Oylama sonucunda en çok istenen yere giderdik.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Uzlaşı sürecinde nelere dikkat edilmelidir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Uzlaşı sürecinde nelere dikkat edilmelidir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Uzlaşma sürecinde dikkat edilmesi gerekenler şunlardır ;

  • sakin olunmalı ve öfkelenerek yanlış hareketler yapmaktan kaçınılmalıdır.
  • Kendi düşüncemizi kabul ettirebilmek için yalana başvurulmamalı ve ne olursa olsun dürüstlükten ayrılmamalıdır.
  • İlk önce problemin ne olduğu belirlenmeli ve anlaşmak için neler yapılması gerektiği düşünülmelidir.
  • Kabalıktan ve insanların izleyecek olan hakaret gibi olumsuz davranışlardan kaçınmalı insanlar yanaşmayacak hal ve hareketlerden uzak durulmalıdır.
  • Karşılıklı düşünce ve duygular açıklanmadı ve insanların kendilerini ifade etmelerine fırsat verilmelidir.
  • İnsanların fikirleri yadırganmamalı ve farklı fikirler gece yönünde bulundurulmalıdır.
  • Taraflar sabırla dinlenmelidir.

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 66-67 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Uzlaşı Gerektiren ve Gerektirmeyen Durumlar Cevapları Sayfa 64, 65


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Uzlaşı Gerektiren ve Gerektirmeyen Durumlar Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı MEB Yayınları Sayfa 64-65


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyiniz. Resimlerde izlenecek televizyon programına nasıl karar verildiğini açıklayınız.


Cevap :

Birinci resimde bir kişi olduğu için istediği kararı verebilir.

İkinci resimde ise ilk iş olduğu için düşüncelerini paylaşıyor ve ortak bir karar almaya çalışıyorlar


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki bulutların içine uzlaşı gerektiren durumlara ve uzlaşı gerektirmeyen durumlara kendi yaşantınızdan örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Aşağıdaki bulutların içine uzlaşı gerektiren durumlara ve uzlaşı gerektirmeyen durumlara kendi yaşantınızdan örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tek başımıza olduğumuz zaman ve verdiğimiz kararlardan herhangi bir zarar görmeyeceği zaman burada uzlaşı gerektiren bir durum yoktur. Mesela yanımızda kimse olmadığı zaman istediğimiz çizgi filmi veya filmi izlemek, şarkıyı dinlemek veya serbest resim çalışması yaparken hangi resmi çizeceğimizi ve hangi kalemleri kullanacağımıza karar vermek bizim tercihimizdedir. Ailemiz bizim fikrimizi sorduğunda veya biz nereye gitmek istersek geleceklerini söyledikleri durumda yine kendi fikirlerimizi söyleyebiliriz.

Ancak ortak karar alınması gereken durumlarda uzlaş gerekmelidir. Ortak bir kararla hareket etmek herkes memnun olmasa bile çoğunluğa göre hareket etmek toplum kuralıdır.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 65 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyerek uzlaşı gerektiren ve gerektirmeyen durumları altlarına yazınız.


Cevap :

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları”

Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Bir durumun uzlaşı gerektirip gerektirmediğine nasıl karar verebiliriz? Anlatınız.


Kısa Cevap : “Bir durumun uzlaşı gerektirip gerektirmediğine nasıl karar verebiliriz? Anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Toplumumuzda her ne kadar hepimiz insan  olsak da düşüncelerimiz birbirinden farklıdır.

Toplu bir karar verilmesi gerekli olan durumlarda fikirlerimizi beyan ederek çoğunluğa uymakla adalet sağlanabilir. Herkes memnun etmek mümkün değildir. Çünkü herkesin düşüncesi farklıdır ve herkes kendi düşüncesinin kabul edilmesini ister.

Bir konuda uzlaşın gerekip gerekmediği farklı fikirler olması durumunda değerlendirilir.

Trafik kuralları veya okul kuralları gibi kurallar kesin ve gerekli olduğu için bunlar üzerinde herhangi bir uzlaş söz konusu değildir.

Ancak sınıf başkanlığı, girilecek yer gibi ortak bir karar alındığı zaman uzlaş lazımdır ve insanlar fikirlerini söyleyerek ortak bir karar alınır.

Bizim yalnız olduğumuz ve kendimizin karar vermesi gereken durumlarda ise uzlaş lazım değildir. Mesela ailemiz bize bir bütçe verip istediğimiz eşyayı alabilme konusunda bizi serbest bıraktığında burada uzlaş lazım değildir ve paramızla istediğimiz eşyayı alabiliriz.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Anlaşmazlıkların Nedenleri Cevapları Sayfa 62, 63


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlıkların Nedenleri Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


SEN DE HAKLISIN
Bir gün, elleri birbirinin yakasında iki davacı gelmiş Hoca’ya. Önce biri, yana yakıla davasını anlatmış. Hoca can kulağıyla dinledikten sonra:

– Haklısın oğul, demiş. Bunun üzerine öteki:
– Kazın ayağı öyle değil Hoca, bir de beni dinleyin, demiş. Öyle bir anlatmış ki hak vermemek mümkün değil:
– Sen de haklısın, demiş Hoca. Karısı bu hükmü duyunca:
– İlahi Efendi, hiç böyle şey olur mu? Ya bu haklı ya o haklı, deyince Hoca ona da:
– Sen de haklısın hatun, demiş.


1. Nasrettin Hoca’nın herkesi haklı bulmasının nedeni ne olabilir? Tartışınız.


Cevap :

Nasrettin hoca’nın herkesi haklı bulmasının nedeni herkesin kendini haklı gibi savunmasıdır.


2.  Sizce bir anlaşmazlık durumunda bütün tarafların aynı anda haklı olması mümkün müdür? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Sizce bir anlaşmazlık durumunda bütün tarafların aynı anda haklı olması mümkün müdür? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanlar için en zor olan şeylerden bir tanesi kendi haksızlıklarını kabul etmektir.

İnsanlar başkaları konusunda ne kadar adil davranırsa davransın konu kendilerine geldiği zaman haksızlık yaptıklarını kabul etmek gerçekten çok zordur.

İnsanlar bunun için olaylardan objektif bakma yerine kendilerinin haklı olduğunu düşünürler ve yoğun duyguları ile buna hemen karar verirler.

Halbuki bir anlaşmazlık durumunda bütün tarafların aynı anda haklı olması mümkün değildir.

Belki bir mağduriyet yaşansa da durum gözetilmeli ve iki taraf haksızsa haksızlıkları nispetince düşünülerek karar verilmelidir.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 63 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Yaşanan anlaşmazlığın sebebini açıklayınız.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63 MEB Yayınları”

Cevap :

Aşağıdaki resimde herkes bakış açısına göre hareket ettiği için kendini doğru gördüğü anlatmak istenmiştir. Buradaki çocukların anlaşmazlığının sebebi Durmuş oldukları noktadır.


Etkinlik


Soru : Arkadaşlarınız ile aranızda çıkan anlaşmazlıkları nasıl çözüyorsunuz? Anlatınız.


Kısa Cevap : “Arkadaşlarınız ile aranızda çıkan anlaşmazlıkları nasıl çözüyorsunuz? Anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Arkadaşlarımızla aramızda çıkan anlaşmazlıkları önce kendi aramızda çözmeye çalışıyoruz. Eğer bunu büyük bir sorun olarak görmüyor ve haksızlık yapan kişi haksızlık yaptığını kabul ediyorsan özür dileme ve affetme yöntemi ile bu anlaşmazlıktan kurtuluyoruz.

Eğer bunu başaramadıysak ve sorun büyümeye devam ettiyse öğretmen veya aile büyüklerimizden yardım istiyor onların devreye girmesiyle olayı halletmiş oluyoruz.


Değerlendirme Çalışmaları


1. Anlaşmazlıkların nedenleri ne olabilir?


Kısa Cevap : “Anlaşmazlıkların nedenleri ne olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanlar büyük veya küçük hayatlarının her alanında sorunlarla ve anlaşmazlıklarla karşılaşabilirler.

Anlaşmazlıkların birçok nedeni olsa da genel anlamda anlaşmazlıklar belirli kaynaklara dayanır diyebiliriz.

Maddeler Halinde Anlaşmazlıkların nedenleri 

  • Farklı bakış açılarına sahip olmak. Sadece düşüncelerimizin haklı olduğunu düşünmek ve başka insanların düşünce yapılarının farklı olabileceğini kabullenememek.
  • Birbirimize yeterince söz hakkı vermemek. İnsanlar bazen birbirlerini dinleseler birçok sorunu çözebilecekleri halde birbirlerine kulak vermedikleri ve duygularını ifade etme hakkı tanımadıkları için anlaşmazlıklar devam edebilir
  • Önyargılı düşünmek. İnsanların duygu ve düşüncelerine söz hakkı vermeden onlar hakkında bir ön yargıya sahip olmak da bizleri yanıltabilir. İnsanlar böyle düşünmüyor özellikleri halde onların içinde okurmuşçasına hareket etmek bizi yanıltabilir.
  • Tarafsız davranamamak. Taraf tutmak ve belirli kalıplar içerisinden çıkamamak insanları yanıtlanabilir ve anlaşmazlıkları sürükleyebilir
  • Empati kuramamak. Ne yazık ki insanlar arasında en zor şeylerden bir tanesi empati kurmaktır. İnsanlar kendi duygu ve düşüncelerini önemsemesini istedikleri halde empati yapmaktan çekinirler. Halbuki empati yapmak kendimizi karşıdakinin yerine koyarak onu anlamamıza yardımcı olacaktı.
  • Sorun çözme becerimizin gelişmemiş olması. Sağlam bir psikolojik yapıya sahip olmamak ve çözüm becerisinin gelişmemesi insanların anlaşmazlıklarını devam ettiren en büyük sebeplerden bir tanesidir.
  • Kendimizin haksız olabileceğini düşünmemek. İnsanın kabul etmesi zor olan durumlardan bir tanesi de. İnsanlar başka konularda adil davranırken söz konusu kendileri oldukları zaman haksız olduklarını kabul davranırken zorlanırlar.
  • İletişim eksikliği. İnsanlar ne yazık ki birbirleriyle konuşmaktan ve birbirlerini anlamaktan geri dururlar.
  • Başkalarının yorumlarını ve sözlerine çok fazla önem vermek. Özellikle anlaşmazlıklara başkaları eklendiği zaman bu insanlar eğer adil insanlar değilse yakınımız olsa bile sözlerine kulak asmamalıyız.
  • İnatçı olmak. Anlaşmazlıkların tema nedenlerinden bir tanesi de inatçılıktır. İnsanlar inatları sebebiyle çözüm yoluna gitmezler ve anlaşmazlıkları devam ettirirler.
  • Çözüm üretmeye çalışmamak

2. Anlaşmazlıkları nasıl çözebiliriz? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Anlaşmazlıkları nasıl çözebiliriz? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Anlaşmazlıkları çözmek için aslında yapılması çok basit yöntemler olsa da ne yazık ki insanların güzel ahlak sahibi olmadan bunlara yanaşması mümkün değildir

Anlaşmazlıkların giderilmesi için öncelikle psikolojik sağlamlığa erişmiş olan insanların çoğaltılması ve insanların bu bilince sahip olması gerekmektedir

Psikolojik sağlamlığa ulaşmış bireyler ahlak bakımından kendini geliştirebilecek ve kendilerine uygun ortamlar sağladığında uyum içerisinde Büyük başarılar elde edebilecektir

Anlaşmazlıkların giderilmesindeki ilk yol insanlarla konuşmak, kendilerini açıklamalarını sağlamak, iyi niyetle tartışmayı sürdürmek ve anlaşması çözmek için ılımlı olmaktır.

Anlaşmazlıkların çözülmesinde bir kimseye başvurulabilir ve onun aralarında adaletle hükmetmesi istenebilir

Tartışmanın büyümemesi ve sağlıklı bir düşünce ortamının oluşması için olayı büyütmemek ve daha sonra konuşmak üzere konuşmayı ertelemek de olayın büyümesini engelleyecektir.

Anlaşmazlıkların giderilmesi için empati kurmak ve objektif bir bakış açısıyla konuya yaklaşmak gerekmektedir.

İnadı bir köşeye bırakarak çözüm yanlısı olmak ve ortak nokta bularak buna razı olmak gerekmektedir.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 56-57-58-59 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi 3. Ünite Yapalım Öğrenelim Cevapları Sayfa 56, 57, 58, 59


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 3. Ünite Yapalım Öğrenelim Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 56-57-58-59


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 56-57-58-59 MEB Yayınları”

A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


  1. ( Doğru ) Adalet,insani değerlerden biridir.
  2. ( Yanlış ) Adalet ve eşitlik aynı anlama gelmektedir.
  3. ( Doğru ) Toplumda güven duygusunu geliştiren en önemli unsurlardan biri o toplumda adaleti sağlamaktır.
  4. ( Yanlış ) Toplumda adaletin sağlanması huzursuzluk getirir.
  5. ( Doğru ) Eşitliğin sağlandığı toplumlarda haksızlıklar azalır.
  6. ( Doğru ) Yasaların önünde herkes eşittir.
  7. ( Yanlış ) Yasak ve kurallar uygulanırken herkese eşit davranılmayabilir.
  8. ( Doğru ) Fiziksel özelliklerimiz birbirine benzer.
  9. ( Doğru ) Kadın ve erkekler eşit haklara sahiptir.
  10. ( Yanlış ) Başkalarının bizden farklı olan özelliklerine saygı duymamıza gerek yoktur.

B. Aşağıdaki cümleleri, verilen sözcük veya sözcük grubu ile tamamlayınız.


  1. Hiç kimseye sahip olduğu özelliklerinden dolayı ayrımcılık yapılamaz.
  2. Düşünce biçimimiz, inançlarımız, yaşam şeklimiz gibi özeliklerimizle birbirimizden farklılık gösteririz.
  3. Herkes; dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, din ve benzeri sebeplerle ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşit haklara sahiptir.
  4. Eşitlik adaletin en önemli ölçütlerinden biridir.
  5. Yasa ile sahip olunan hakların kullanılmasının sağlanmasına eşitlik denir.
  6. Birbirimizin farklı özelliklerine saygı göstermeliyiz.
  7. Adalet ve eşitliğin sağlandığı toplumlarda güven duygusu artar.
  8. Eşitlik ve adaletin sağlandığı toplumlarda haksızlıklar engellenir.

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 57 Cevapları


C. Aşağıdaki sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.


1. Aşağıdakilerden hangisi adil bir toplumda insanlarda oluşan duygulardan biridir?


A) Huzursuzluk
B) Güven
C) Korku
D) Öfke


2. Ailesiyle birlikte uzak bir ülkeye giden Bora, bu ülkede kuralların biraz farklı olduğunu görünce çok şaşırır. Öyle ki ismi “N” ve “K” harfleri ile başlayanlar haftanın her günü parklarda serbestçe oynayabiliyorken diğerleri belirli günlerde oynayabilmektedir.

Bu ülkede kurallarla ilgili aşağıdakilerden hangisini söyleyebiliriz?


A) Kurallar herkes için eşit bir şekilde uygulanmaktadır.
B) Adaletli bir uygulama söz konusudur.
C) İnsanlar arasında ayrım yapılmaktadır.
D) İnsanlar arasında farklılıklara saygı gösterilmektedir.


3. Aşağıdakilerden hangisi insanları birbirinden farklı kılan özeliklerden biri değildir?


A) Tercihleri
B) Düşünüyor olması
C) Duyguları
D) Fikirleri


4. Aşağıdakilerden hangisinde adil olmayan bir durum söz konusudur?


A) Mehmet Bey kendisi ile aynı işi yapan kişiler arasında daha fazla çalıştırılmaktadır.
B) Çetin Bey aynı işi yapan diğer arkadaşlarıyla aynı ücreti almaktadır.
C) Bahar Hanım gerekli şartları taşıdığı için başvurduğu işe alınmıştır.
D) Handan Hanım hastalandığı için hastanede sağlık hizmetinden yararlanmıştır.


5. Aşağıdakilerden hangisi adil davranan bir insanın özelliği değildir?


A) İnsanlar arasında ayrımcılık yapmak.
B) İnsanların haklarına saygı göstermek.
C) Haksızlığa uğradığında gerekli yerlere başvurarak hakkını aramak.
D) İnsanlar arasındaki farklılıklara saygı duymak.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 58 Cevapları


D. Aşağıdaki soruların cevaplarını altlarına yazınız.


1. Adaletin olmadığı bir toplumda ne gibi sorunlar ortaya çıkar?


Kısa Cevap : “Adaletin olmadığı bir toplumda ne gibi sorunlar ortaya çıkar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Adalet insanlara haksızlığın yapılmasını önlemede ve insanların eşitliğin sağlanmasında en büyük araçtır.

Adaletin olduğu bir yerde insanlar huzur dolu ve kendilerine bir haksızlık yapıldığı zaman cezasını bulacağını bildikleri için içleri rahattır.

Ancak adaletin olmadığı bir toplumda ne yazık ki kötü kalpli insanlar bunun farkına varır ve birçok insanın mağdur ederler.

Günümüzde adalet ve eşitlik olmasına rağmen birçok haksızlık meydana geldiği görülmektedir. Özellikle aile ve akraba içine baktığımız zaman adaletin olmadığı bir aile ise insanlar mağdur olmakta ve zor durumda kalmaktadır.

Adaletin olmadığı bir toplumda güçlüler zayıf olanları ezeceği için bu insanlarda zamanla bir güvensizlik, kin ve nefret duyguları sebebiyle büyük bir saldırganlık ve psikolojik bozukluklar artış gösterir.

Bu adaletsizliğin toplumun genelinde olduğu düşünülürse büyük bir kaos ortaya çıkması kaçınılmazdır.


2. Adalet ve eşitlik kavramlarını açıklayınız.


Kısa Cevap : “Adalet ve eşitlik kavramlarını açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Adalet TDKya göre ; yasaların herkes için eşit bir şekilde kullanılmasını sağlanması, doğruluk, hukuka uygunluk ve insanların hakkını gözetme olarak ifade edilmektedir.

Adalet tarafsızlık, hak edildiği şekilde ödül veya ceza bir gün doğru, acil veya yasal olanı korumak için yetki ve gücün kullanılmasıdır.

Adalet eşitliğin sağlanması için olmazsa olmazdır.

Adalet ve eşitlik birbirinden farklı kavramlar olsa da aralarında büyük bir ilişki vardır.

Eşitlik bütün insanları ayırt etmeksizin görecek Adalet ise insanlara gücü nispetince ödül veya ceza verecektir.

Eşitlik; eşitlik ilkesi insanların din , dil, ırk, cinsiyet ve siyasi görüş gibi sebeplerden dolayı ayrım yapılmadan objektif olarak insanlara eşit muamele edilmesidir.

Eşitlik insanlara haksızlık yapılmadan aynı ölçüde muamele olunması demek olsa da adaletle beraber uygulandığı zaman olumlu sonuç alınabilir.

Eşitlik yapayım derken insanların güçsüzüne veya zayıfına aynı yüklemenin adaletli olmayacağı da göz önünde bulundurulmalıdır.

Bunun için eşitlik ve adalet birbirine bağlı olarak değerlendirilmelidir.


3. Eşitliğin yasalarla güvence altına alınması niçin önemlidir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Eşitliğin yasalarla güvence altına alınması niçin önemlidir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Eşitliğin yasalarla güvence altına alınması onu sadece halk dilinde olmaktan kurtarmış ve resmi bir güvence sağlamıştır.

Sözde olan yasaların bir hükmü olmadığı için bu ülkenin ihlali durumunda herhangi bir ceza uygulanamayacaktı.

Veya insanlar eşitlik ilkesinin Kanuni güvence altında olmamasına fırsat bilerek haksızlıkta bulunabilecekti

Aynı zamanda bu durum insanların haklarını güvence altına alır ve böylece insanların dini, dili, siyasi görüşü, ırkı ne olursa olsun aynı muameleye tabi tutulur.


4. İnsanların ortak ve farklı yönlerini yazınız.


Kısa Cevap : “İnsanların ortak ve farklı yönlerini yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanların vücutsal özellikleri gibi özellikler ortak bir özellik olsa da bunların işleyişleri yani sağlamlıkları bağışıklık sistemi birbirinden farklıdır.

Bütün insanlarda parmak izi, DNA sistemleri bulunsa da insanların parmak izleri ve DNA’larında bulunan özellikler birbirinden farklıdır.

Bütün insanlarda sinirlenme, üzülme, sevmek gibi duygular olmasına rağmen insanlara göre bu duyguların yoğunluğu değişmekte ve bu duygulara verilen tepkiler farklı farklı olmaktadır.

Yeme, içme ve barınma gibi temel ihtiyaçları karşılamak zorunda olsa da insanların maddi durumları farklılık gösterdiği için bu ihtiyaçların karşılanma şekli birbirinden farklıdır.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 59 Cevapları


E. Adaletin önemini vurgulayan bir slogan yazınız. Yazdığınız sloganla ilgili bir resim yapınız.


Kısa Cevap : “Adaletin önemini vurgulayan bir slogan yazınız. Yazdığınız sloganla ilgili bir resim yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Adaletin önemi ile ilgili sloganlar

Adaletin ve insanlığın temeli birdir adalet ve eşitlik huzur içindir

Yaşasın adalet kahrolsun eziyet

Adaletin yokluğu zulümdür

İnsan adil olandır


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 56-57-58-59 MEB Yayınları”

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 56-57-58-59 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 54-55 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Adil Davranılmazsa Cevapları Sayfa 54, 55


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Adil Davranılmazsa Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 54-55


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 54-55 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Size adil davranılmazsa neler hissedersiniz? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Size adil davranılmazsa neler hissedersiniz? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Adalet kişilere göre özel olarak değil bütün insanlara haklarını vermek ve güçlerinin yettiğince onlara yük yüklemekle olur.

Hayatımızda küçük olsak da büyük olsak da birçok durumla karşılaşırız. Genellikle bütün insanlar kendilerinin haklı olduklarını düşünselerdi sorunu çözen kişinin tarafları dinleyerek adilce hükmetmesi lazımdır.

Bana karşı adil davranılmadığı zaman kendimi gerçekten çok kötü hissediyorum. Bu haksızlığı yapan kişiye karşı büyük bir öfke duyuyorum.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 55 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıda örnek olayları okuyunuz. Siz bu durumla karşılaşsanız neler hissedersiniz? Yazınız.


Suna, öğretmeninin sınıfa dağıtması için verdiği kalemleri yakın arkadaşlarına ikişer üçer dağıtmıştır. Size ve bazı arkadaşlarınıza kalem kalmamıştır.


Cevap :

Kendimi çok kötü ve haksızlığa uğramış gibi hissederdim.


Bir arkadaşınızla birlikte bilgisayarda oyun oynuyorsunuz. İkinizin de eşit sürede oynama hakkı var. Ancak arkadaşınız süresi dolduğu hâlde sizin sürenizden kullanmaktadır.


Cevap :

Arkadaşıma karşı çok sinirlenirim ve bunu yaptığı için çok üzülürüm.


Hastanede sıraya girdiniz. Durumu acil olmadığı hâlde bir başkasının sizin önünüze geçtiğini fark ettiniz.


Cevap :

Bu kişinin yapmış olduğunun kabalık ve haksızlık olduğunu düşünerek sinirlenirim.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Adaletin sağlanamadığı bir toplumda yaşayan insanlarda hangi duygular oluşabilir? Örneklerle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Adaletin sağlanamadığı bir toplumda yaşayan insanlarda hangi duygular oluşabilir? Örneklerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Adaletin sağlanamadığı bir toplumda insanlar sürekli mağdur olacak ve bu mağduriyetleri giderilmediği zaman büyük bir üzüntü yaşayacaklardır.

Adaletin sağlanamadığını gören insanlardan kötü kalpli olanlar ne yazık ki bunu fırsat bilerek fırsata çevirebilir ve birçok insanı mağdur edebilirler.

Günümüzde de bunun örneği görüldüğü gibi insanlar toplum içerisinde adaletsiz bir ortam buldukları zaman ne yazık ki büyük haksızlıklar yapabiliyorlar.

Yaşadıkları bu üzüntü, hırs ve nefes sebebiyle baş edemedikleri zaman büyük bir kaos ortamı oluşacak ve büyük kavgalar meydana gelecektir.

Sürekli haksızlığa uğrayan insanlar kendilerine adil davranılmadığında bir süre sonra buna isyan eder ve büyük olayların sebebiyet verebilirler.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 54-55 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 52-53 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Adalet ve Eşitlik Sağlanmalı Cevapları Sayfa 52, 53


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Adalet ve Eşitlik Sağlanmalı Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 52-53


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 52-53 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Bir arkadaşınız sınıftaki öğrenci sayısı kadar şeker bulunan kavanozu öğretmen masasına bırakıyor. Bu kavanozdan kaç şeker alabilirsiniz?


Cevap :

Bu kavanozdan sadece bir tane şeker alabilirim.


Soru : Bir veya birden fazla şeker almanız hâlinde ortaya çıkabilecek durumları tartışınız.


Cevap :

Bir veya birden fazla şeker almam halinde diğer arkadaşlarımın hakkına girerim. Onların hakkı olan şekeri yemiş olurum. Bu aramızda büyük bir kavgaya sebep olur. Kavgaya sebep olmasa bile bu çok çirkin bir davranıştır.


Soru : Temel haklarımızdan olan eğitim hakkını bir pastaya benzetecek olursak yukarıdaki durumların hangisinde bu hakkın eşit verilmesinden söz edebiliriz? Söyleyiniz.


Cevap :

Sağdaki masada 4 kişiye de aynı pay verilmiştir. Burada eğitim hakkımızı pastaya benzetecek olursak eşitlik olduğunu savunabiliriz.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 53 Cevapları


Etkinlik


Aşağıda takım oluşturan iki kaptanın tutumunu görüyorsunuz. Bu iki tutumu inceleyerek ilgili soruları cevaplayınız.


1. Hangi takım kaptanı oyunculara eşit davranmaktadır?


Cevap :

İkinci resimdeki “takımı en iyi şekilde temsil edecek 5 kişiyi belirleyelim” konuşmasını yapan kaptan oyunculara eşit davranmaktadır.


2. Takım kaptanlarının tutumunu adil buluyor musunuz? Niçin? Açıklayınız.


Cevap :

1. takım kaptanın yapmış olduğu hareket adil değildir. En yakın arkadaşını seçmesi adaletli bir yaklaşım değildir.

2 takım kaptanının tutumu ise en adil olandır. Diğer oyuncular bundan üzülse de takımın başarısı için bu tercih edilmelidir.


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki açıklamaları inceleyiniz. Eşitliğin sağlanabilmesi için ne yapılması gerektiğini yazınız.


Sınıf temsilcisi seçimlerinde sadece sınıf listesinin ilk beş sırasında yer alan kişilerin aday olma hakkının olması


Cevap :

Kesinlikle adil değildir. Bunun için isteyen kişiler alınmalıdır.


Basketbol maçında kuralların sadece beyaz spor ayakkabı giyenler için geçerli olması


Cevap :

Adil değildir. Kuralların kişilerin giysilerine göre değil herkes için eşit olması gerekmektedir.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Bir toplumda eşitliğin sağlanması topluma neler kazandırır?


Kısa Cevap : “Bir toplumda eşitliğin sağlanması topluma neler kazandırır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir toplumda eşitliğin sağlanması topluma Büyük Birlik ve beraberlik kazandırır.

İnsanlar sevdiklerinin yanı sıra değer gördükleri ve incitmedikleri insanlarla beraber olmaktan keyif duyarlar ve bu insanlarla kendilerine bir bütün halinde hissederler.

Bir toplumda eşitlik varsa herkesin değeri aynı, yasalar herkese eşit uygulanıyor demektir.

Bu da insanlara büyük bir özgüven verecek, değersizlik hissini ortadan kaldıracak ve sağlıklı bir toplum hayatı sürmesini sağlayacaktır.

Toplumda bir kuzu ortamı oluşacak insanlar milli birlik ve beraberlik değerlerini içtenlikle yaşayacaklardır.

Çünkü eşitliğin olmadığı yerde haksızlığa uğrayan insanların işlerinde büyük bir kin biriktirir ve bunun intikamını almak isterler. Bu da büyük bir havuza ve sorunlara yol açabildiğinden toplumda huzur ortamının oluşması için dikkat edilmesi gereken eşitliğin sağlanmasıdır.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 52-53 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 50-51 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi İnsanlar Eşittir Cevapları Sayfa 50, 51


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı İnsanlar Eşittir Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 50-51


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 50-51 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Aşağıdaki resimde verilen mesajı açıklayınız.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 50-51 MEB Yayınları”

Cevap :

Aşağıdaki resimde verilmek istenen mesaj adaletin önünde herkesin eşit olduğudur.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 51 Cevapları


Etkinlik


Bora ailesiyle farklı bir kente taşınmıştı. Sınıf başkanlığı seçimi için yeni okulunda kurallar önceki okulundan biraz farklıydı: Sınıf başkanlığı seçiminde ismi “A ve Z” harfleri ile başlayan öğrenciler oy kullanamayacaktı.

1. Bora’nın yeni okulunda sınıf başkanlığı seçiminde kurallar herkes için aynı şekilde uygulanıyor mudur?


Cevap :

Hayır. Buranın yeni okulunda sınıf başkanlığı seçiminde kurallar herkes için aynı uygulanmıyordu.


2. Bu sınıfta eşit haklardan söz edilebilir mi?


Cevap :

Bu sınıfta iştahlardan söz edilemez. Büyük bir haksızlık vardır.


3. Sınıfta eşitliğin sağlanması için neler önerirsiniz? Açıklayınız.


Cevap :

Sınıfta eşitliğin sağlanması için isimlere bakılmadan herkesin oy kullanması sağlamalıdır.


Etkinlik


Aşağıdaki yönergeye göre bütün insanların yasalar önünde eşit haklara sahip olduğunu vurgulayan etkinlikleri sırasıyla yapınız.

  1. Sınıfınızda afiş istasyonu, şiir istasyonu, resim istasyonu olmak üzere üç istasyon kurunuz.
  2. Sınıf mevcudunuza göre üç grup oluşturunuz.
  3. Grubunuzla birlikte sırasıyla bütün istasyonlardan geçerek istasyonun amacına uygun çalışmayı yapınız.
  4. Uygun bir başlık bularak yaptığınız çalışmayı sınıf panosunda sergileyiniz.
  • Gruplar sırasıyla saat yönünde dönerek grup çalışmasını yapacak.
  • Her istasyonda çalışma süresi 10 dakikadır.

Cevap : Bu etkinliği sınıfta arkadaşlarınızla birlikte yapmanız gerekmektedir.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Eşitlik ilkesi yasalarla güvence altına alınmasaydı hangi durumlarla karşılaşırdık? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Eşitlik ilkesi yasalarla güvence altına alınmasaydı hangi durumlarla karşılaşırdık? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Eşitlik ilkesi yasalarla güvence altına alınmış ve insanların hepsinin aynı haklara sahip olması amaçlanmıştır.

Eşitlik ilkesine karşı gelmesi durumunda cezanın olmaması ne yazık ki kötü insanlara kuvvetlendirecek ve birçok mağdur insan meydana getirecekti.

Dünyada görüldüğü gibi caydırıcı cezaların olmaması durumunda ne yazık ki insanlar bunu fırsat bilerek daha rahat suç işleyebiliyorlar

Ayrıca işin teknik lisesi yasalarla güvence altına alınmasaydı toplumun bir kısmı ceza işediği için ağır cezalar alır diğer bir kısmı hiç ceza almazdı ki bu da Cumhuriyet ve eşitlik ilkesine tamamen aykırıdır.

Eşitlik her insanın hak ettiği çok değerli bir olgudur ki bunun yasalarla güvence altına alınması çok önemlidir.

Eşitliğin değeri bilinmiş ve eşitliğin olmaması durumunda meydana gelebilecek kaos düşünülerek eşitlik ilkeleri yasal güvence altına alınmıştır.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 50-51 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score
error: Content is protected !!