4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 100-101-102-103 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi 6. Ünite Yapalım Öğrenelim Cevapları Sayfa 100, 101, 102, 103


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 6. Ünite Yapalım Öğrenelim Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 100-101-102-103


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 100-101-102-103 MEB Yayınları”

A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


  1. ( Doğru ) Aynı yurtta yaşayan ve ortak değerlere sahip olan insanlara yurttaş denir.
  2. ( Doğru ) Bir yerin yurt olabilmesi için ortak değer ve kültüre de ihtiyaç duyulur.
  3. ( Yanlış ) Sivil toplum kuruluşlarına katılmak her yurttaş için zorunluluktur.
  4. ( Doğru ) Devlet yurttaşlarının güvenliğini sağlamakla görevlidir.
  5. ( Doğru ) Oy kullanmak yurttaşlık sorumluluklarımızdan biridir.
  6. ( Doğru ) Aktif yurttaş, toplumdaki sorunlara karşı duyarlıdır.
  7. ( Doğru ) Birlikte yaşarken farklı fikirlere saygı duymalıyız.
  8. ( Doğru ) Aktif yurttaş kurallara uyar.
  9. ( Doğru ) Seçimlere katılmak yurttaşlık sorumluluklarımızdandır.
  10. ( Doğru ) Devlet pek çok alanda yurttaşlarına hizmet götürmekle sorumludur.

B. Aşağıdaki cümleleri, verilen sözcük veya sözcük grubu ile tamamlayınız.


  1. Diğer insanlarla bir arada yaşarken birbirimizle dayanışma içinde olmalıyız.
  2. TEMA, TEV, Kızılay önemli sivil toplum kuruluşlarındandır.
  3. Kamu hizmetlerini yürütmek amacıyla devlet tarafından kurulan kurumlar kamu kurumlarıdır.
  4. Etrafımızda yaşanan olaylara karşı duyarlı olmak ve hakkımızı aramak aktif
    yurttaşlık sorumluluklarımızdandır.
  5. Birlikte yaşamayı kolaylaştıran unsurların başında iletişim gelir.

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 101 Cevapları


C. Verilen seçeneklerden doğru olanı işaretleyiniz.


1. İnsanlar yaşamları boyunca eğitim, sağlık, güvenlik gibi alanlarda düzenleyici bir kuruma ihtiyaç duyarlar.

Aşağıdakilerden hangisi bu ihtiyaçları karşılayan kurumdur?


A) Devlet
B) Sivil toplum kuruluşları
C) Mülteci
D) Haymatlos


2. Aşağıda verilenlerden hangisi aktif yurttaşın sahip olduğu özelliklerden biri değildir?


A) Aktif yurttaş çevresine karşı duyarlıdır.
B) Aktif yurttaş sorumluluklarını yerine getirir.
C) Aktif yurttaş toplumda kural koyucudur.
D) Aktif yurttaş haksızlığa uğradığında hakkını arar.


3. Aşağıdakilerden hangisi devletin temel görevlerinden biri değildir?


A) Toplumun huzur ve refahını sağlamak
B) Ülkenin bölünmez bütünlüğünü sağlamak
C) Kişi hak ve hürriyetlerini güvence altına almak
D) Haberleşme özgürlüğünü kısıtlamak


4.Aşağıdakilerden hangisi yurttaşların devlete karşı sorumluluklarındandır?


A) Adaleti sağlamak
B) Seyahat etmek
C) Vergi vermek
D) Güvenliği sağlamak


5. Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi bir sivil toplum kuruluşudur?


A) Millî Eğitim Bakanlığı
B) Sağlık Bakanlığı
C) Mehmetçik Vakfı
D) Ekonomi Bakanlığı


6. İnsanların barış içinde, ortak kültür ve değerlerle yaşadıkları toprak parçası yurt olarak tanımlanır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi yurt için gerekli değildir?


A) İnsanlar arasında kültür birliğinin olması
B) Birlikte ve barış içinde yaşaması
C) Herkesin aktif yurttaş olması
D) Üzerinde yaşanılan bir toprak parçası olması


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 102 Cevapları


D. Aşağıdaki metinden birlik ve beraberliğin önemini açıklayınız.


KİBİRLİ LALU

Çiçek tarlasında her çiçeğe yetecek kadar yer varmış. Sarı çiğdemler, mor sümbüller ve rengârenk laleler neşe içinde yaşarlarmış. Lale ailesinin en genç üyesi kırmızı renkli Lalu, en güzel çiçeklerin laleler olduğunu düşünür, tüm gününü diğer çiçeklere söylenerek geçirirmiş. Lale dışındaki çiçeklerin tamamını zarafetten yoksun, kaba ve akılsız bulurmuş. Tarladaki diğer çiçeklere selam vermez, selam verenin de selamını almazmış. Günlerini bu budalaca kibirle geçirirken tarlaya anlayışsız bir böcek dadanmış. Bu yaramaz böcek tüm çiçekleri rahatsız ediyor, çoğunu ısırıp kaçıyor, bundan da büyük keyif alıyormuş. Bir gün gözüne kibirli Lalu’yu kestirmiş. Herkes uykudayken Lalu’nun narin yaprakları içine girmiş ve onu ısırmaya başlamış. Lalu çığlık çığlığa bağırıp yardım istemiş. Diğer çiçekler Lalu’nun kaba tavırlarına kırgın olsalar da onu yalnız bırakmamışlar. Tarlanın en yaşlı çiçeği Bilge Çiço’nun işaretiyle yaramaz böcekleri kovan o büyülü sözleri hep birlikte söylemişler:

Hey uğursuz!
Dadanma yuvamıza
Bırak bizi hür kalalım
Güvenle uyuyalım
Yenilir miyiz sana?
Biz rengârenk çiçekler
Haydi, uç git yuvana
Bu iş burada biter
Aldo maldo
Hay la-ra-rı
Hep birlikte söyleyelim
Yaramaz böcek çık dışarı

Lalu onu kurtarmak için tüm çiçeklerin büyük bir dayanışma örneği göstermesi karşısında suçluluk duymuş ve ağlamaklı bir sesle şunları söylemiş: Çiçek kardeşlerim, affedin beni. Sizi böyle bilmiyordum, kibrimden sizleri görememiş, tanıyamamışım. Biz ancak birlikte varız, birlikte özgürüz. Yaptığım tüm kaba davranışlar için hepinizden dilerim özür. Çiçekler Lalu’nun samimiyeti karşısında onu affetmiş, o günden sonra birlik olmanın önemini daha iyi anlayarak mutlu bir şekilde yaşamaya devam etmişlerdir


1. Rol paylaşımında bulunarak (anlatıcı, Kibirli Lalu ve diğer çiçekler) “Kibirli Lalu” metnini canlandırınız.


Cevap : Bu etkinliği sınıf arkadaşlarınızla birlikte yapınız.


2. Birlik ve beraberliğin önemini Kibirli Lalu hikâyesinden yola çıkarak anlatınız.


Cevap :

Lalu hikayesinden yola çıkarsak toplum içerisinde beraberlik ve birlik olguları eksilir veya zayıflarsa toplumu böcekler yani düşmanlar hiçbir zaman eksik bırakmaz. Toplumu yok etmek ve parçalamak için düşmanlar ellerinden geleni yaparlar. Bir toplum içerisinde vatandaşların insanların üzerine düşen en büyük görev en büyük sorumluluk birlik ve beraberlik içinde yaşamayı becerme duygusudur. Yoksa o toplum yok olmaya mahkum bir toplum olacaktır.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 103 Cevapları


E. Birlikte yaşamanın önemini anlatan bir resim hazırlayınız.


Kısa Cevap : “Birlikte yaşamanın önemini anlatan bir resim hazırlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 100-101-102-103 Cevapları”

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 100-101-102-103 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 98-99 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Birlikte Yaşama Kültürü Cevapları Sayfa 98, 99


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Birlikte Yaşama Kültürü Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 98-99


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 98-99 MEB Yayınları”

Soru : Aşağıda verilen şiirden yararlanarak birlikte yaşama kültürünün önemini tartışınız.


YUVAMIZ YURDUMUZ
Aynı yurdu paylaşmak
Mutlu eder beni.
Tek bir yuvayı paylaşan
Serçeler gibi.
Farklıyız ve aynıyız,
Çocuğuz ve yurttaşız,
Okuruz ve yazarız
Resimli bir kitap gibi.
Mutluyum yurdumda
Özgürüm, hürüm
Parıldar dururum
Tıpkı bir yıldız gibi.


Cevap :

Birlikte yaşama kültürü insanları mutlu ve huzurlu eder. Farklılıklarının olmasına rağmen aynı ortamda bir vücut gibi hissettirir. Bu bize farklılıklarımızla özgür ve şanslı olduğumuzu hissettir.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 99 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıda verilen açıklamayı okuyarak birlikte yaşama kültürüne sahip bireylerin özelliklerini yazınız.


“Siz de benim gibi halk oyunlarını seyretmeyi sever misiniz? Tüm oyuncular uyum içerisinde birlikte hareket ederler. Biri bile hata yapmak istemez. Oyun sergilenmeden önce defalarca prova yapar, verilen kurallara dikkatle uyarlar. Birbirleriyle konuşarak, yeni fikirler sunarak gösteriye hazırlanırlar. Toplumdaki işleyiş de böyledir. İnsanlar uyum içerisinde, birlikte yaşamak için çaba gösterirler. Toplumda verilen kurallara uyum sağlar, sürekli iletişim içinde olurlar. Ortak kararlar alır ve bunu uygularlar.”


Cevap :

Birlikte yaşama kültürüne sahip bireyler uyum içerisindedirler. Hata yapmak istemez, birbirleriyle konuşup fikir alışverişinde bulunurlar. Birlikte yaşamak kültürüne sahip bireyler toplumsal düzeni sağlamak için ortak karar alır bunu uygular ve buna hassasiyet gösterirler.


Etkinlik


Soru : Birlikte yaşama kültürünü etkileyen unsurları tartışınız. Belirlediğiniz unsurları maddeler hâlinde yazınız.


Kısa Cevap : “Birlikte yaşama kültürünü etkileyen unsurları tartışınız. Belirlediğiniz unsurları maddeler hâlinde yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Birlikte yaşama kültürünü etkileyen unsurlar

  • Birlik ve beraberlik
  • Ortak bir geçmişe ve tarihe sahip olma
  • Ortak yemekler ve kıyafetler
  • Gelenek ve görenekler
  • Örfler ve adetler
  • Milli sayılabilecek halk oyunları ve tarihi eserler
  • Milli mücadeleler
  • Komşuluk ve akrabalık ilişkileri
  • İnsanın içerisinde bulunan vatan ve millet sevgisi
  • Sevgi ve saygı ortamı
  • Empati ve hoşgörü
  • Kültürel miraslar

Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Birlikte yaşama kültürüne sahip bireylerin özelliklerine örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Birlikte yaşama kültürüne sahip bireylerin özelliklerine örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Birlikte yaşamak kültürü, farklı kültürel kimlikleri olmasına rağmen değişik gruplardan oluşan insanların beraber olmaları ve varlıklarını beraber sürdürmeleridir.

Her kültür farklı olsa bile diğerleriyle eşit ölçüde değerlidir.

Birlikte yaşamak kültürüne sahip bireyler farklı olan inanış ve düşüncelere karşı saygılıdırlar.

Bu bireylerde empati yeteneği çok üst seviyededir. Kendilerinin de başkaları gibi farklı olduğunu varsayarak düşünerek hareket eder ve farklılıklara saygı duyarlar.

Birbirlerine karşı duymuş oldukları sevgi ve saygı onların farklı olsalar da bir bütün haline gelmelerine sebep olur.

İşte zaten milletleri sağlam yapan ve bir bütün haline getiren bu özelliktir.

Birlikte yaşamak kültürüne sahip bireyler anlaşamadıkları bir konuda karara bağlamak için çabalar, veya bir hakeme veya ilgili merceğe başvurarak gönül hoşluğu ile karara bağlarlar.

Birbirlerinin özel hayatlarını ve tercihlerine karışmaz uyumludurlar.

Farklılıkların başarı ve güzellikler getireceğine inanırlar.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 98-99 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 96-97 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Yurttaş Olmanın Sorumlulukları Cevapları Sayfa 96, 97


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Yurttaş Olmanın Sorumlulukları Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 96-97


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 96-97 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Atatürk “Yurdunu en çok seven görevini en iyi şekilde yapandır.” sözü ile ne anlatmak istemiştir? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Atatürk “Yurdunu en çok seven görevini en iyi şekilde yapandır.” sözü ile ne anlatmak istemiştir? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yurdumuz bizi güven içerisinde barındıran bizim ve sevdiklerimizin güven içerisinde yaşamamızı sağlayan alandır.

İnsanların yurduna sahip çıkması bir vefa borcudur.

Yurttaş olarak bizlere verilmiş olan yazılı ve yazısız görevlerde son derece hassas davranmak ve dikkatli olmak her vatandaşın görevidir.

Atatürk bu sözü ile yurdumu seven kişilerin görevlerini en iyi şekilde yapacağını ifade etmiş ve yurt sevgimize dikkat çekerek bizleri görevlerimiz konusunda hassas olmaya teşvik etmiştir.

Yurdu yurt yapan geliştirip ileri seviye taşıyacak olan o yurtta yaşayan insanlar olduğu için bizler görevimizi ne kadar iyi yaparsak o kadar ilerler ve o derecede Büyük başarılar elde ederiz.

Gelişmiş bir ülkede yaşamak ve refah seviyesine ulaşmak istiyorsak biz nerede görevlerimizi en iyi şekilde yapmalı işimizi büyük veya küçük görmeden elimizden gelen bütün çabalamayı göstermeliyiz.

Unutmamalıyız ki toplumu toplum yapan bütün bireylere katkısıdır.


Etkinlik


Soru : Aşağıda verilen metne göre, öğrencilerin verdiği tepkileri aktif yurttaşlık kavramına göre yorumlayınız.


Fatih, Aslı ve Özlem okul yolu üzerindeki kanalizasyon borusunun sızıntı yaptığını görürler. Bu sızıntının etrafı kirlettiğini ve pis bir koku yaydığını fark ederler. Aralarında bu durumu konuşmaya başlarlar.

Fatih “Bizi ilgilendiren bir durum değil, birileri bununla ilgilenecektir.” der.

Aslı “Biz yakında bu mahalleden taşınacağız, bu konuyla mahalleli ilgilensin.” diyerek güler.

Özlem “Bu konuda vakit kaybetmeden harekete geçmeliyiz. Etrafımızı konu ile ilgili bilgilendirmeli, bize ve çevremize vereceği zararları anlatmalıyız. İnternetten araştırma yaparak yetkililerle iletişime geçmeli ve sıkıntımızı duyurmalıyız.” der.


Cevap :

Fatih ve Aslı bu konuda sorumsuz davranmış Özlem ise bir yurttaşa yakışacak olan hareketi yapmıştır.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 97 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıda verilen problem durumlarının karşılarına çözüm önerilerinizi yazınız.


Her sabah kullandığın okul yolunda engelli arkadaşların için rampa olmadığını ve onların bu yolda zorlandığını fark ettin.

Çözüm Önerileri :

Ailemizle beraber belediyelerin resmi sitesine girerek bu konuda istekte bulunmak.


Kantin çalışanlarının eldiven kullanmadığını gördün.

Çözüm Önerileri :

Bunu öğretmenlerime veya aileme anlatarak onların çözüm bulmasını sağladı.


Mahalle parkında bir salıncağın kırık olması sebebiyle haftalardır salıncağı kullanamadın.

Çözüm Önerileri :

Ailemin yardımıyla belediyeye bu konuyu şikayette bulundum


Okul servisinin ayakta öğrenci taşıdığını gördün.

Çözüm Önerileri :

Bunu okul öğretmeni mi ve aileme söyleyerek onlarla konuşmasını istedim.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Yurttaş olmanın sorumlulukları nelerdir? Örnekle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Yurttaş olmanın sorumlulukları nelerdir? Örnekle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yurttaş olarak ülkemizin bize karşı sorumlulukları olduğu gibi bizim de ülkemize karşı sorumluluklarımız vardır.

Madde Madde Yurttaş olmanın sorumluluklarına örnekler ;

  • Devletin belirlemiş olduğu vergileri zamanında ödemek
  • Devletin belirlemiş olduğu kişilerin belirli süreler içerisinde askere giderek görevlerini yapmaları
  • Oy vermek ve eğer istiyorsak ve bu konuda yeteneğimiz varsa seçilme hakkımızı kullanarak siyasi hayata atılmak
  • Gerektiğinde düşmanlara karşı vatanımızı korumak ve fark etmiş olduğumuz güvenliği ihlal edecek durumları emniyet birimlerine haber vermek
  • Ülkemizin kalkınması ve gelişmesi için elimizden geleni yapmak. Üstlenmiş olduğumuz görev bize göre küçük veya büyük olsun ülkenin sağlıklı bir şekilde yaşamını devam ettirebilmek için her meslek grubuna ihtiyaç duyulduğunu bilmeli ve bunun için görevimizin önemli bilerek çalışmalıyız.
  • Eğitim seviyemizi yükseltmeli ülkemizin tarihini bilerek ülkemize sevgi ve saygı dolu bir şekilde hareket etmeliyiz
  • Kamu mallarına zarar vermekten kaçınmalı ve zarar verenleri yetkililere bildirmeliyiz
  • Milletimizin insanlarının örtülerini ve geleneklerine saygı duymalı hiç kimseyi hor ve hakir görmemeliyiz.
  • Yurdumuzun bir vatandaşı olarak devletimize , milletimize ve bayrağımıza bağlı olarak yaşamalıyız.

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 96-97 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Devletin Sorumlulukları Cevapları Sayfa 94, 95


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Devletin Sorumlulukları Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 94-95


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : “Devlet ana” ve “Devlet baba” ifadelerini sizce niçin kullanıyoruz? Tartışınız.


Kısa Cevap : ““Devlet ana” ve “Devlet baba” ifadelerini sizce niçin kullanıyoruz? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Devlet Ana ve devlet baba” ifadeleri halkımız arasında yaygın kullanılan deyimlerdir.

Devletimiz hem bizi koruma ve kollama bakımından bizlere merhamet eden hem de toplumun düzenini sağlamak için otoriter bir yanı olan kurumdur.

Devletin hem bu şekilde ciddi hem de merhametli bir yeni olduğu için halk arasında devlet için farklı terimler ve deyimler söz edilmiştir.

Halk arasında meşhur olan”Devlet Ana” ifadesi devletin koruyucu kolayıcı ve Gül merhametli yönünü anlatmak için kullanılır.

“Devlet baba” ifadesi devletin koruyup kollayan otoriter ve resmi yanına ele almaktadır.


Etkinlik


Soru : Eğitim, sağlık, güvenlik ve adalet alanları ile ilgili kurum ve kuruluşların adlarını yanlarında verilen boşluklara yazınız.


Cevap :

Eğitim : Anaokulları, İlkokullar, Ortaokullar, Meslek liseleri, Anadolu liseleri, Fen liseleri, İmam hatip liseleri, Yüksek okullar, Üniversiteler , Fakülteler, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Halk Eğitim Müdürlüğü, Eğitim Bakanlığı.

Sağlık : 112 istasyonları, Ağız ve diş sağlığı hastanesi, Ağız ve diş sağlığı merkezleri , Aile sağlığı merkezleri , Devlet hastaneleri, Diyaliz merkezleri ,eğitim araştırma hastaneleri, Üniversiteler

Güvenlik : Emniyet müdürlüğü Adalet bakanlığı içişleri bakanlığı , milli savunma bakanlığı

Adalet : İçişleri Bakanlığı, Adliyeler, Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü, İcra İşleri Bakanlığı, Teftiş Kurulu Bakanlığı


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 95 Cevapları


Değerlendirme Çalışmaları


Sel felaketi yaşanan bir yöreye giden gazeteci, 80 yaşındaki Ayşe Teyze’nin yaşanan felaketle ilgili olarak duygu ve düşüncelerini almak istemiştir. Ayşe Teyze duygu ve düşüncelerini şöyle dile getirmiştir:

– Ah yavrum, yağmur durmadan yağdı, uşaklar çok korktu. Hepimiz bir yere toplandık. Yağmurun dinmesini bekledik. Kaybımız çoktur ama devlet elini uzattı. Hemen geldiler, var olsunlar. Bize battaniye, sıcak çorba verdiler. Yatacak yer ayarladılar. Böyle bir devletimiz var, korkumuz yok çok şükür.


Soru : Ayşe Teyze olayı anlatırken “Devlet elini uzattı.” ifadesiyle ne anlatmak istemiştir? Kısaca yazınız.


Cevap :

Ayşe teyze odayı anlatırken “Devlet elini uzattı.” İfadesi ile devletin orada bulunanlara yardım ettiğini ve onları koruyup kolladığını anlatmak istemiştir.


Sonraki Konuya Hazırlık


Soru : Bir yurttaş olarak sorumluluklarınız nelerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Bir yurttaş olarak sorumluluklarınız nelerdir? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Bir yurttaş olarak sorumluluklarımız şunlardır ;

  • Devletimizin çıkarlarını her şeyden üstün tutmak
  • Devletin belirlemiş olduğu bütün kurallara uymaya hassasiyet göstermek
  • Devletin belirlemiş olduğu süreler içerisinde askere gitmek
  • Belirlenmiş olan vergileri ödemek
  • Oy kullanmak
  • Seçme ve seçilme hakkımızı kullanmak
  • Bayrağımıza, vatanımıza milletimize bağlı olmak
  • Ulusal tehlikelere karşı dikkatli olmak
  • Toplum içerisinde düzeni bozmamak ve suç işlememek
  • Vatansever millet sever olmak
  • Hukukun üstünlüğüne inanmak
  • Kanunlara ve kurallara uymak ve dikkat etmek
  • Vergileri ödeme konusunda hassasiyet göstermek
  • İnsanların hak ve özgürlüklerine saygılı olmak

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 92-93 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Düzenleyici Kurumlar Cevapları Sayfa 92, 93


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı  Düzenleyici Kurumlar Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 92-93


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 92-93 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Aşağıdaki görseli inceleyerek görselde ne anlatılmak istendiğini açıklayınız.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 92-93 MEB Yayınları”

Cevap :

Aşağıdaki görselde din, makam , mevki ayrımı olmaksızın herkesin devletin koruması altında olduğunu anlatmak istemiştir.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 93 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki kutuların içine devlet kurumları ve sivil toplum kuruluşlarından örnekler yazınız.


Kısa Cevap : “Aşağıdaki kutuların içine devlet kurumları ve sivil toplum kuruluşlarından örnekler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Devlet kurumlarına örnekler

  • Milli Savunma Bakanlığı
  • İçişleri Bakanlığı
  • Dışişleri Bakanlığı
  • Maliye Bakanlığı
  • Milli Eğitim Bakanlığı
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
  • Sağlık Bakanlığı
  • Ulaştırma Bakanlığı
  • Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
  • Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
  • Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
  • Ekonomi Bakanlığı
  • Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
  • Kalkınma Bakanlığı
  • Orman ve Su İşleri Bakanlığı
  • Hazine Müsteşarlığı
  • Yargıtay
  • Sayıştay
  • Danıştay
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu
  • Merkez Bankası
  • Rekabet Kurumu
  • Sermaye Piyasası Kurulu
  • Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu
  • Devlet İstatistik Enstitüsü
  • Emniyet Genel Müdürlüğü
  • Merkezi Finans ve İhale Birimi
  • Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü
  • Anayasa Mahkemesi Başkanlığı
  • YÖK Başkanlığı
  • Savunma Sanayi Müsteşarlığı
  • Özelleştirme İdaresi Başkanlığı
  • TAPDK
  • Türk Akreditasyon Kurumu
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
  • Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
  • Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu
  • Devlet Personel Başkanlığı
  • İnsan Hakları Başkanlığı
  • Türkiye Atom Enerji Kurumu
  • TÜBİTAK
  • Şeker Kurumu
  • Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Başkanlığı
  • Gelir İdaresi Başkanlığı
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu Başkanlığı
  • GAP İdaresi Başkanlığı
  • Özürlüler İdaresi Başkanlığı
  • KOSGEB
  • TİKA
  • Türk Standartları Enstitüsü
  • Türk Patent Enstitüsü
  • Sosyal Güvenlik Kurumu
  • Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü
  • Aile ve Sosyal Araştırma Genel Müdürlüğü
  • Türkiye İş Kurumu
  • Özel Çevre Koruma Kurumu
  • İller Bankası Genel Müdürlüğü
  • Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü
  • Eximbank Genel Müdürlüğü
  • Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu Başkanlığı
  • TRT Genel Müdürlüğü
  • Devlet Okulları
  • Devlet Hastahaneleri

Sivil toplum kuruluşlarına örnekler

  • Otizm Derneği
  • Down Sendromu Derneği
  • Kanserli Çocuklara Umut Vakfı
  • Kansersiz Yaşam Derneği
  • Koruma Altında Yetişen Gençler ve Koruyucu Aile Derneği (KALBEN)
  • Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı
  • Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği

Etkinlik


Soru : Belirlediğiniz toplumsal soruna dikkat çekmek ve çözüm üretmek için STK kurmayı düşünüyorsunuz. Buna göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.


Cevap :

1. Belirlediğiniz sorun: Öğrencilerin maddi açıdan zorluk sebebi ile eğitim alamamaları

2. Kurmayı düşündüğünüz STK’nin adı: Öğrenci Destek Merkezi

3. Belirlediğiniz sorunun çözümünde izleyeceğiniz yollar: Öğrencilere yardım etmek isteyen kişilerden yardım paraları toplamak, bunları öğrencilere ulaştırmak .


Sonraki Konuya Hazırlık


Soru : Devletin yurttaşlarına karşı sorumluluklarını araştırınız.


Kısa Cevap : “Devletin yurttaşlarına karşı sorumluluklarını araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Devletin yurttaşlarına karşı sorumluluklarına örnekler ;

  • Türk milletinin bağımsızlığını korumak
  • Devletin bütünlüğünü korumak
  • ülkenin bölünmezliğini , birlik ve beraberliğini sağlamak
  • Cumhuriyeti ve demokrasiyi korumak
  • Vatandaşların ve toplumun, refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak,
  • Vatandaşların maddi ve manevi durumunun gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmak,
  • Topum içinde adaleti tesis etmek, sağlamak ve denetlemek
  • Vatandaşların  huzur ve güvenliğini sağlamak
  • Vatandaşların haberleşme ve seyahat özgürlüğünü sağlamak
  • Vatandaşların seçme seçilme hakkını temin etmek
  • Kişilere din ve vicdan hürriyeti ortamı oluşturmak
  • Emniyet, sağlık, eğitim, insan hakları konularında çalışmalar yapmak ve tedbirler almak,
  • Sosyal gelişmeyi sağlayacak çalışmalar yapmak ve bunları denetleyerek geliştirmek
  • Ekonomik gelişmeyi sağlayacak çalışmalar yapmak ve bunları denetleyerek geliştirmek
  • Kişi dokunulmazlığını sağlayacak çalışmalar yapmak ve bunları denetleyerek geliştirmek
  • Konut dokunulmazlığını sağlayacak çalışmalar yapmak ve bunları denetleyerek geliştirmek
  • Kültürü geliştirmeyi sağlayacak çalışmalar yapmak ve bunları denetleyerek geliştirmek
  • Turizmi geliştirmeyi sağlayacak çalışmalar yapmak ve bunları denetleyerek geliştirmek
  • Ulaşım ve iletişim şartlarını geliştirmeyi sağlayacak çalışmalar yapmak ve bunları denetleyerek geliştirmek

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 92-93 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 90-91 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Yurdumuz Cevapları Sayfa 90, 91


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Yurdumuz Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 90-91


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 90-91 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Vatan Sevgisini İçten Duyanlar

Vatan sevgisini içten duyanlar
Sıtkı ile çalışır benimseyerek
Milletine, Ulusuna uyanlar
Demez neme lazım, neyime gerek
Her ferdin hakkı var, bizimdir Vatan
Babamız, dedemiz döktüler al kan
Hudut boylarında can verip yatan
Saygıyle anarız, şehit diyerek
……………………………………………..
Olmak istiyorsan dünyada mesut
Hakka, halka yarayacak bir iş tut
Çalıştır oğlunu, kızını okut
İnsan olmak için okumak gerek
Vatan bizim, ülke bizim, el bizim
Emin ol ki her çalışan kol bizim
Ayyıldızlı bayrak bizim, mal bizim
Söyle Veysel öğünerek, överek.

Âşık Veysel Şatıroğlu


1. “Vatan sevgisi” sözünden ne anlıyorsunuz?


Kısa Cevap : ““Vatan sevgisi” sözünden ne anlıyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Vatan sevgisi ile insanların üzerine doğup büyümüş olduğu ve hayatını geçirmiş olduğu bu topraklar için duymuş olduğu merhamet, Sevgi vefa duygusu ve bağlılığı anlıyorum.

Vatan sevgisi insanın içerisine duymuş olduğu en büyük sevgilerden bir tanesidir. Bu sevgi sayesinde dedelerimiz ve ninelerimiz büyük fedakarlıklar vermişler ve vatanın kıymetini bildikleri için bizlere bu güzel vatanı bırakmak için canlarını ve mallarını ortaya koymuşlardır.

Gerektiğinde insanın canını bile verebildiği vatan sevgisi ne kadar büyük ve değerli olduğunu bizlere böyle göstermektedir.

İnsan vatanı sayesinde hürriyetini rahatını ve sevdiklerinin güvencini temin eder. İnsan vatanında olmadığı zaman gurbette olan yalnız bir insan gibi olur.

Vatanından ayrılmak zorunda kalan insanların ne kadar mağdur olduğunu günümüzde en çok örneklerle görmekteyiz.

Vatanımızda yaşamazsak bile orada doğup büyümüş olduğumuz günlere karşı bir vefa duygusuyla hareket etmeli ve vatanımızın sevgisini her şeyden daha üstün tutmalıyız.


2. Şiire göre vatan sevgisini içten duyanlar neler yapmalıdır?


Cevap :

Şiire göre vatan sevgisini içten duyanlar şunlardır ;

  • Gerçek manada çalışmalı
  • Herkesin haklarına saygılı olmalı
  • Vatan toprakları için dökülen kanları hatırlamalı ve saygıyla anmalı
  • Halkın menfaat göreceği bir işle meşgul olmalı
  • Çocukların çalışmasına ve kızlarının okumasına destekçi olmalı
  • Okuyup okutmaya önem göstermeli

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 91 Cevapları


Etkinlik


Soru : Şiire göre vatan sevgisini içten duyanlar neler yapmalıdır?


Yurt benim için: kutsaldır.

Çünkü:

Yurdum sayesinde sevdiklerinle güven içerisinde yaşayabiliyor ve haklarımı mağdur olmadan temin edebiliyorum.


Yurttaş olmak benim için: çok önemlidir.

Çünkü:

Yurttaşı olmuş olduğum ülkeyi çok seviyor ve ülkemin bana sağlamış olduğu kolaylıkların farkına varıyorum.


Değerlendirme Çalışmaları


1. Bir yerin yurt olabilmesini sağlayan unsurlar nelerdir?


Kısa Cevap : “Bir yerin yurt olabilmesini sağlayan unsurlar nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Vatan yani yurt insanların doğup büyüdüğü veya aile kökenlerinin bağlı olmuş olduğu yerdir.

Maddeler Halinde Bir yerin yurt olmasını sağlayan unsurlara örnekler ;

  • Ortak bir tarihi geçmişin olması. Yurt toprakları üzerinde iyi veya kötü geçmiş ortak bir tarihin olması gerekmektedir
  • Ortak kültürel değerler olan bir dil ve ortak bir bayrak, marş olmalıdır. İnsanların tarihi ortak geçmişlerine göre anlam içeren bayrakları, dilleri ve tarihleri olur.
  • Sınırları belli olan ve askeri güçler tarafından korunan hava, kara ve deniz sınırları olması lazımdır.
  • Belirli bir kimsenin boyunduruğu altında bulunmadan bağımsız olarak yönetilmesi lazımdır.
  • Belirli bir yönetim sistemi tarafından yönetilmelidir
  • Bağımsızlığın simgelediği için bayrağı ve marşı olmalıdır
  • Yurt içerisinde halkın güven içerisinde yaşaması lazımdır.

2. Yurttaş kime denir?


Kısa Cevap : “Yurttaş kime denir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yurttaş, yurtları ve yurt duyguları bir olanlardan her biri virgül vatandaş manasına gelir.

Yurttaş aynı vatanın vatandaşı olan veya aile kökleri oraya dayandığı için aynı vatanı vatan olarak kabul eden kimselerdir.


3. Haymatlos ve mülteci sözcüklerinin anlamını söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Haymatlos ve mülteci sözcüklerinin anlamını söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Haymatlos; hukuksal bakımından vatanı olmayan, hiçbir ülkenin vatandaşı olmayan kişiler için kullanılan bir terimdir.

Herhangi bir devlete uyrukluk bağı ile bağlanmayan ve tansız statüsüne sahip olan kişiler için yasal olarak bu tabir kullanılır.

Devletler arasındaki Toprak kavgası ve savaşlar sebebiyle insanlar yurtsuz kalabilirler. Bu savaşların olması toplumsal ve devlet hayatını altüst eder. Resmi olarak vatandaş olarak görülmelerine rağmen siyasal baskılar sebebiyle devlet kurumları ile ilişki kuramaz ve bu sınıfa düşebilirler.

Mülteci; ırkı, dini, milliyeti, belli bir sosyal gruba mensubiyeti veya siyasi düşünceleri nedeniyle zulüm göreceği konusunda haklı bir korkusu olan ve bu yüzden ülkesinden ayrılmak zorunda kalan ,korkusu nedeniyle geri dönmeyen , dönemeyen veya dönmek istemeyen kişidir.

Mültecilik, hukuki bir statüdür.


Sonraki Konuya Hazırlık


Soru : Devlet kurumları ve sivil toplum kuruluşları hakkında araştırma yapınız.


Kısa Cevap : “Devlet kurumları ve sivil toplum kuruluşları hakkında araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Devlet kurumları ; Kanun ve yönetmeliklere göre faaliyet gösteren, çalışanlarının memur olduğu, maaşlarının devlet tarafından karşılandığı kurumlardır. Devlet tarafından kurulur, yönetilir ve denetlenirler. Masrafları devlete aittir. Toplum düzenini sağlamak için oluşturulmuş yerlerdir.

Sivil toplum kuruluşları; İnsanların belirli ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla gönüllü insanlar tarafından kurulan ve yönetimi gönüllüler tarafından yapılan yerlerdir. Devamı gönüllülerin verdikleri maddi ve manevi destekle gerçekleşir.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 90-91 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 84-85-86-87 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Yapalım Öğrenelim Cevapları Sayfa 84, 85, 86, 87


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 5. Ünite Yapalım Öğrenelim Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 84-85-86-87


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 84-85-86-87 MEB Yayınları”

A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


  1. ( Doğru ) Toplumsal yaşamda düzeni sağlamak için kurallar gereklidir.
  2. ( Doğru) Yere tükürmemek bir görgü kuralıdır.
  3. ( Doğru ) Kurallara uymak bir vatandaşlık görevidir.
  4. ( Doğru ) Kurallar zaman içerisinde değişebilir.
  5. ( Yanlış ) Bayramda büyüklerimizi ziyaret etmek yazılı bir kuraldır.
  6. ( Doğru ) Hukukun üstünlüğü hem bireyin hem de devletin yasalara uymasıyla mümkündür.
  7. ( Yanlış ) Kuralların olmadığı toplumlar, diğer toplumlara göre daha güvenlidir.
  8. ( Yanlış ) Toplumda sadece yazılı olmayan kurallara uymak yeterlidir.
  9. ( Doğru ) Kurallara uyulmadığında yaptırımlarla karşılaşırız.
  10. ( Doğru ) Kurallar toplumda huzuru sağlar.

B. Aşağıdaki cümleleri, verilen sözcük veya sözcük grubu ile tamamlayınız.


  1. Kurallar bir toplumda zaman içinde değişim gösterebilir.
  2. Yazılı olmayan kurallara uymadığımız zaman ayıplama, kınama, dışlama gibi yaptırımlarla karşılaşırız.
  3. Hukuk kuralları yazılı kurallardır.
  4. Kurallara uymadığımız zaman yaptırım uygulanır.
  5. Görgü kuralları, gelenekler, din kuralları ve ahlâk kuralları yazılı olmayan kurallardır.
  6. Hukuk kurallarına uyulmazsa ilgili kurumlar ceza verir.
  7. Bireyin devlete, devletin de bireye karşı görev ve sorumlulukları yasalarla belirlenmiştir.

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 85 Cevapları


C. Aşağıdaki sorulardan doğru seçeneği işaretleyiniz.


1. Aşağıdakilerden hangisi kurallara uyulmayan bir durumu ifade etmektedir?


A) Ali’nin yedi yaşında okula başlaması
B) Şoför Ahmet Bey’in kırmızı ışıkta otomobilini durdurması
C) Hasan’ın söz hakkı alarak konuşması
D) Merve’nin otobüse sıra takip etmeden binmesi


2. Aşağıda verilen ifadelerden hangisi ya da hangileri kurallara uyulmadığında ortaya çıkabilecek durumu belirtmektedir?

I. Toplumsal uyum artar.
II. Herkes haklarını özgürce kullanabilir.
III. Hak ve özgürlüklerimiz zarar görebilir.
IV. Toplumda huzursuzluk ortaya çıkar.


A) Yalnız I B) Yalnız III C) II ve III D) III ve IV


3.Kurallar her zaman devlet tarafından konulmaz. Evimizde ailemizle, mahallede komşularımızla, oyunlarda arkadaşlarımızla belirlediğimiz kurallar vardır.

Aşağıdakilerden hangisi sözü edilen kurallardandır?


A) Yazılı kurallar
B) Kanunlar
C) Yönetmelikler
D) Yazılı olmayan kurallar


4.Aşağıdakilerden hangisi yazılı kurallara örnektir?


A) Büyüklerimize karşı saygılı olmak
B) On sekiz yaşında oy kullanmak
C) Konuşan birinin sözünü kesmemek
D) Toplu taşıma araçlarında yüksek sesle konuşmamak


5.Aşağıdakilerden hangisi bir yurttaşın sorumluluklarından biri değildir?


A) Trafikte kırmızı ışıkta geçer.
B) Ülkesine ve vatanına bağlıdır.
C) Yasalara uyar.
D) Kurallara uymayanları uyarır


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 86 Cevapları


D. Aşağıdaki kavram haritasında boş bırakılan yerleri, verilen sözcük veya sözcük gruplarından uygun olanları kullanarak doldurunuz.


Cevap :

“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 84-85-86-87 MEB Yayınları”

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 87 Cevapları


E. Kurallara uyulmaması halinde ortaya çıkabilecek sorunlara dikkat çeken bir yazı yazınız.


Kısa Cevap : “Kurallara uyulmaması halinde ortaya çıkabilecek sorunlara dikkat çeken bir yazı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurallar toplumun düzenini sağlamak ve insanların mağduriyetini gidermek amacıyla kurulmuştur.

Kuralsız bir aile ortamı kuralsız bir okul kuralsız resmi kurum veya iş yerleri gibi yerler düşünülemez.

Kurallara uyulmaması insanların istediği şeyi yapabilmesi anlamına gelir.

Bir doktorun, Bir çalışanın istediği zaman iş yerine gidip geldiğini ve istediği gibi hareketini düşünürsek bu durum verimli hiçbir şeyin olmayacağı anlamına gelir.

Bu karmaşa toplumda suç olanların artmasına herkesin kendi kuralını koyarak büyük bir kaos ortamının ortaya çıkmasına sebep olur.

Kurallara uyulmaması durumunda suç oranları artacak adam yaralama, cinayet gibi istismar durumları sık sık gözlemlemeye başlanacaktır.

Eğitim, öğretim, sağlık ve adalet gibi olmazsa olmaz olan devlet işleri aksayacak ve insanların mağduriyeti giderek artmaya devam edecektir.

Kültürel büyük bir yozlaşma ve yok olma meydana gelecektir.

Sağlık sorunları artacak insanlarda psikolojik ve fizyolojik hastalıklar da artış meydana gelecektir.

Bu sayılan şeylerle beraber bunların önlem alınmaması ve kuralların uyulmaması halinde devlet yıkılma noktasına bile gelebilir.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 84-85-86-87 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 82-83 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Kurallara Uyarım Cevapları Sayfa 82, 83


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallara Uyarım Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 82-83


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 82-83 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Resimde gördüğünüz sorunu anlatınız.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 82-83 MEB Yayınları”

Cevap :

Resimde görmüş olduğumuz sorun Ulvi’nin kitapları zamanda kütüphaneye getirmemesidir.


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki resimde geçen olayda yaşanan sorunu ve bu sorunun çözümü için yurttaş olarak neler yapabileceğinizi söyleyiniz.


Cevap :

Aşağıdaki resimde yayanın güvenli olarak geçmesi için ayrılmış olan alan araçlar tarafından işgal edilmiştir. Bunun için belediye ekiplerine şikayette bulunabilir veya trafik polisleri çağırılabilir.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 83 Cevapları


Etkinlik


Soru : Aşağıdaki durumlarda kuralların uygulanması için neler yapılabileceğini yazınız.


1. Fotoğraf çekmenin yasak olduğu bir müzede arkadaşınızın fotoğraf çektiğini gördünüz.

Cevap :

Arkadaşımınki var bir şekilde uyarabilirim.


2. Parkta arkadaşlarınızın çöplerini yere attığını gördünüz.

Cevap :

Arkadaşımınki var bir şekilde uyarabilir ve çöpleri çöp kutusuna atmanın yararından bahsedebilirim.


3. Arkadaşlarınızın okul merdivenlerinden iniş çıkış yönlerine dikkat etmediğini gördünüz.

Cevap :

Arkadaşıma selam vererek kibarca onu uyarabilirim.


4. Sınıf başkanlığı seçiminde oy kullanmak istemeyen bir arkadaşınızı fark ettiniz.

Cevap :

Arkadaşıma haklarının kullanmanın öneminden bahsedebilirim.


5. Bir arkadaşınızın elini yıkadıktan sonra musluğu kapatmadığını gördünüz.

Cevap :

Musluğu kapatabilir ve arkadaşım bu konuda kibarca uyarabilirim. Veya bu konuyu uygun bir zamanda öğretmenimi açabilirim.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : “Kurallara uymak ve uymayanları uyarmak yurttaşlık görevidir.” sözüyle ne anlatılmak istenmektedir? Yazınız.


Kısa Cevap : ““Kurallara uymak ve uymayanları uyarmak yurttaşlık görevidir.” sözüyle ne anlatılmak istenmektedir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Toplum içerisinde yaşıyorsak toplumun refahı ve mutluluğu için konulmuş olan kurallara da uymak gerekir.

Toplumsal kurallar insanların nasıl hareket etmesi gerektiğini gösterir ve bu sayede insanlar kendi kafalarına göre değil de belirlenmiş belirli kurallar doğrultusunda hareket ederler.

Kurallar konmadan insanların inisiyatifine bırakılması ortada bir kaos oluşturacağından herkesin düzeni için belirli kurallar konulmuştur.

Ne yazık ki kurallar olduğu halde bu kurallara uymayan insanlar da vardır.

Kurallara uymanın önemi gibi aynı zamanda kurallara uymayan bu insanların kibar bir şekilde uyarılması da gerekmektedir.

Bilinçli bir yurttaş ve bilinçli bir insan kurallara uyduğu gibi kurallara uymayan kişileri de kibar bir şekilde uyarır ve toplumun düzeninin devamını sağlar.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 82-83 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 80-81 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Kurallar ve Toplumsal Ahenk Cevapları Sayfa 80, 81


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallar ve Toplumsal Ahenk Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 80-81


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 80-81 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Soru : Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Kurallara uymayan oyuncuya nasıl davranılmaktadır? Anlatınız.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 80-81 MEB Yayınları”

Cevap :

Aşağıdaki resimde kurallara uymayan oyuncuya kırmızı kart verilerek oyun dışı edilmektedir. Bu da hem oyuncuyu oyun dışı edecek hem de takımın bir oyuncu eksik oynamasına sebep olacaktır.


Etkinlik


Aşağıdaki resimleri inceleyiniz.


1.Hangi resimde kurallara uyulmaktadır?


Cevap :

İkinci resimde kurallara uyulmaktadır.


2.Kurallara uyulmaması durumunda hangi sorunlar ortaya çıkar? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Kurallara uyulmaması durumunda hangi sorunlar ortaya çıkar? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurallar toplum hayatının düzeni ve insanların hak ve özgürlüklerinin korunması amacıyla olduğu için bu kurallara uyulmaması halinde birçok insan mağdur olacaktır.

Kurallara uyulmaması durumunda toplumsal düzen bozulur, suç oranı artar ve cezalar yerini bulmaz.

Kuralların uygulanmadığı yerde adaletsizlikler ve zulüm ortamları meydana gelir. Bu kurallara uyulmaması sağlık ortamının meydana getirir ve birçok haksızlık ortaya çıkar.

Kuralların uygulanmaması durumunda düzensizlik meydana gelir ve ne eğitim ne iş ne de herhangi bir verimli üretim oluşur.

Kurallara uymazsak eğer bu Kural devlete ait bir kuralsa devleti mi hükümete koymuş olduğu kuralların bir önemi kalmaz milletin birlik ve beraberliği ve devleti olan güveni azalır.

Kurallara uyulmazsa kişiler yaptırımlarla karşılaşır ve yaptırımlar kurallara uymayı zorunlu hale getirir.

Kural düzen için konulduğu için kurallara uyulmazsa düzen de olmaz.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 81 Cevapları


Etkinlik


1. Aşağıdaki şiire anlamına uygun bir başlık yazınız.


Cevap :

Kuralların Önemi

Kurallar Bizim İçin

Kurallara Uyulmalı

Kurallar Hep Olmalı


2. Şiirde kurallar nasıl tanımlanmıştır? Anlatınız.


Cevap :

Şiirde kurallar, birlikte yaşamanın düzeni, davranışta yön veren, bizler için olduğu, ve kurallar hep olmalı şeklinde tanımlanmıştır.


3. Aşağıdaki şiiri ritim eşliğinde söyleyiniz.


Cevap :

Unutmamalı insan,
Yalnız değil her yerde.
Evinde, sokağında,
Şehrinde, vatanında.
Birlikte yaşamanın,
Bir düzeni olmalı.
İnsanlar birbirine,
Sevgi, saygı duymalı.
Davranışa yön veren,
İlkeler var olmalı.
Kurallar bizler için,
Herkes buna uymalı.
Kurala uymalıyız,
Birlikte yaşıyorsak.
Hak, özgürlük güzeldir,
Kimseyi üzmüyorsak.
İnsanlar mutlulukla,
Hep beraber olmalı.
Toplumsal uyum için,
Kurallar hep olmalı.


Değerlendirme Çalışmaları


1. Kurallara uyulmaması hâlinde ne gibi sorunlar yaşanır?


Kısa Cevap : “Kurallara uyulmaması hâlinde ne gibi sorunlar yaşanır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Kurallara uyulmaması durumunda oluşacak sorunlara örnekler şunlardır ;

  • Büyük ve küçük çapta karmaşıklar çıkar
  • Toplumun düzeni bozulur
  • Toplumdaki uyum sağlanamaz ve kaos ortamı meydana gelir
  • Toplum bireyleri mutsuz olur
  • Adalet ve eşitlik sağlanamaz
  • Çok sayıda insan mağdur olur
  • Toplumda güven ortamı ortadan kalkar
  • Toplumdaki bireyler kendini topluma ait hissedemezler
  • İnsanlar kendilerine yapılan haksızlıklardan dolayı intikam almak isterler

2. Yazılı kurallara ve yazılı olmayan kurallara uyulmaması durumunda uygulanan yaptırımları karşılaştırınız.


Kısa Cevap : “Yazılı kurallara ve yazılı olmayan kurallara uyulmaması durumunda uygulanan yaptırımları karşılaştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yazılı belgesiz kurallar toplumun kültürel özelliklerine göre değişse de her toplumda bulunmaktadır.

Ülkeler kendi kültürlerine ve yaşamsal düzenlerine göre yazılı ve yazılı olarak birçok Kural oluştururlar

Bu kurallarla kendi yaşamsal ve fikirsel durumlarına göre toplum düzenini oluşturmayı amaçlarlar.

Yazılı kurallar insanların can ve mal sağlığının tehlikeye girmesi durumlarında veya devlet sistemi ile ilgili olan durumlarda uygulanan kurallardır.

Yazısız kurallar ise her toplumda farklılık göstermekle beraber yazılı bir halde bulunmayan ancak insanların örf ve adetlerine göre belirlenmiş olan ve yapılmaması durumunda toplum tarafından kınanan durumlardır

Yazılı olan kurallara uyulmaması halinde devlet veya yönetim tarafından nasıl bir ceza belirlenmişse o uygulanır ve insanlara para cezası şehir dışına çıkarma veya hapis cezası gibi cezalarla cezalar verilir.

Yazılı olmayan kurallarda ise bunlar toplum tarafından kültürel olarak belirlendiği için herhangi bir madde veya hapis cezası gibi cezalar gerektirmese de toplum tarafından dışlanma kınanma gibi durumlar gözlenir ve insanlar bu şekilde cezalandırılır.

Görüldüğü gibi yazılı olan kuralların cezasının uygulanmasını devlet sağlamakta yazısız olan kuralların uygulanması ise halk tarafından veya dışlanma gibi cezalarla cezalandırılmaktadır. Toplumsal olan cezalar genellikle psikolojiktir.


3. Hukukun üstünlüğü nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Hukukun üstünlüğü nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hukuk üstünlüğü toplumsal düzeni sağlayan hukuk kurallarının hiçbir şikayet gözetilmeksizin toplumun yararına her şeyden üstün tutulmasını sağlar.

Hukukun üstünlüğü sayesinde kurallar uygulanır ve hiç kimse kendi bulunan makam mevki sebebiyle hukuk yargılama sürecinden kaçamaz.

Hukukun üstünlüğü sayesinde insanlar hangi kesimden olursa olsun hukuk önünde eşit haklara sahip olur.

Hukukun üstünlüğü aynı zamanda yargı bağımsızlığı, tarafsızlığı yasama ve yürütmenin tarafsızlığı anlamına da gelmektedir. İnsanlar hukukun üstünlüğü sayesinde temel hak ve özgürlüklerini devlet karşısında koruma imkanı bulur.

Örnek verecek olursak hukukun üstünlüğü sayesinde bir devlette polisler kişileri haksız yere gözaltına alamaz ve devletin müsaade ettiği ölçülerde arama ve göz altı süreçlerine gerçekleştirirler.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 80-81 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 78-79 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Kurallar ve Özgürlükler Cevapları Sayfa 78, 79


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallar ve Özgürlükler Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 78-79


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 78-79 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Mustafa Kemal Atatürk “Özgürlük, başkasına zararlı olmayacak her türlü kullanımda bulunmaktır. Kişisel özgürlüğe sınır olarak başkalarının özgürlük sınırı gösterilir.

Soru : Bu sınır ancak yasa yoluyla saptanır ve belirtilir.” sözüyle neyin önemini vurgulamıştır? Arkadaşlarınız ile tartışınız.


Cevap :

İnsanın özgür olması esas olandır. Eğer başkalarının hak ve özgürlüklerine engel oluyorsa veya sorumluluklarını ihmal ediyorsa bu başkasının mağduriyeti olacağı için bu özgürlük değil bilakis suçtur.


Etkinlik


Soru : Okulda okul yönetimi, öğretmenler ve diğer görevlilerin uyacağı kurallar yasa ve yönetmeliklerle belirlenmiştir. Bu kuralların neler olduğunu ilgili kişilerle görüşme yaparak yazınız.


Cevap :

Okul yönetimi : okulun mali işleri ile ilgilenir ve öğrencilerin güzel bir eğitim almasını sağlar

Öğretmenler : öğrencilerin başarılı olması için çalışır doğru eğitim almasını sağlar ve öğrencileri teşvik ederek geleceği hazırlar.

Diğer görevliler : yönetim onlara her ne görev veriyorsa onu yerine getirirler.


Soru : Öğrencilerin de uyacağı kurallar vardır. Yasa ve yönetmeliklerle belirlenmiş olan bu kurallara örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Öğrencilerin de uyacağı kurallar vardır. Yasa ve yönetmeliklerle belirlenmiş olan bu kurallara örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Öğrencilerin uyması gereken kurallar şunlardır ;

  • okula zamanında gelmek
  • Ders vakti başlamadan sınıfta hazır olarak öğretmeni beklemek
  • Koridorlarda koşmamak ve gürültü yapmamak
  • Tuvaletleri temiz tutmak ve muslukları açık bırakmamak
  • Teneffüslerde oyun alanının ve okul dışına çıkmamak
  • Öğretmenleri mi yöneticilerin uyarıların dikkate almak
  • Okulun içine ve dışını temiz tutmak, çöpleri çöp kutusuna atmak
  • Okulun herhangi bir bölümünde yemek artığı ve çok bırakmamak
  • Arkadaşlarına küfür veya argo içeren sözler kullanmamak
  • Birbirlerine fiziki veya psikolojik hakaretlerde bulunmamak
  • Okulda yapılan etkinliklere ve törenlere katılmak
  • Bayrak töreninde kendisi için ayrılmış olan yerde durmak ve sessizce konuşmaları dinlemek
  • Okul araç ve gereçlerini dikkatli kullanmak ve onlara zarar vermemek
  • Kütüphane, ben laboratuvarında bilgisayar odası gibi alanlarda bu yerlere ait kurallara uymak
  • Kantin Birgül yemekhane gibi yerlerde sıraya girmek
  • Servise zamanında binip inmek
  • Belirlenmiş olan kılık kıyafetler varsa buna uygun giyinmek
  • Sınavlarda kopya çekmemek ve sınav kurallarına uymak
  • Ders sonunda sınıfta kitap defter gibi eşya bırakmamak
  • Okul içerisinde sakız çiğnememek ve kabuklu kuru yemiş yememek
  • Ders bitiminde öğretmen sınıftayken koşmadan beklemek ve öğretmenin izniyle teneffüse çıkmak
  • Ders esnasında hiçbir şey yememek ve içmemek
  • Okul saatleri içerisinde okula yemek isteyemezler ve satışı çağıramazlar
  • Okul saatini içerisinde Veli’nin izni olmadan okuldan ayrılamazlar
  • Öğrenciler okula yanıcı, kesici aletler ve patlayıcı maddeler getiremezler
  • Ahlaki yaşanan uygun olmayan yayınları getiremezler
  • Bağımlılık yapan maddeler okula getirilemez
  • Maddi değeri yüksek olan maddeler okula getirilemez

Soru : Kuralların ortadan kalkması hak ve özgürlüklerimizi nasıl etkiler? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Kuralların ortadan kalkması hak ve özgürlüklerimizi nasıl etkiler? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurallar odadan kalkarsa haklarımızı savunacak kurum veya kişiler de olmaz.

Kurallar olmadığı için herkes kendi vicdanına göre suç ve ceza belirler ve böylece insanlar çekinmeden kötülük yapar ve kötülük yapan kişiler de hakkıyla ceza almazlar.

Böyle bir ortam kaos ortamıdır ve güçlülerin zayıfları ezdiği haksızlığın çok yaygın olmuş olduğu bir ortamdır.

Kurallar olmadığı için vicdansız insanlar bunun suç olduğunu kabul etmez ve herhangi bir kurum da bu zayıf insanların hakkını savunmaz.

Bu durumda hak diye bir şey söz konusu olmaz ve özgürlüklerimiz kısıtlanmış ve zarara uğramış olur.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 79 Cevapları


Etkinlik


Soru : Trafik kurallarına uymayan bir sürücü ne tür yaptırımlarla karşılaşabilir? Trafik kurallarına uymak hangi hak ve özgürlüklerimizin korunmasını sağlar?


Kısa Cevap : “Trafik kurallarına uymayan bir sürücü ne tür yaptırımlarla karşılaşabilir? Trafik kurallarına uymak hangi hak ve özgürlüklerimizin korunmasını sağlar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Trafik kurallarına uyulmaması sebebiyle günümüzde yüzlerce kaza meydana gelmekte ve bu kazalar sonucunda hem kaza yapan hem de mağdur olan kişi can ve mal kaybı yaşamaktadır.

Trafik kurallarının hiçbirisi küçük görünmemeli ve basit olarak görülen trafik ihlalleri sebebiyle can ve mal kayıplarını meydana geldiği göz önünde bulundurulmalıdır.

Trafik insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye atabildiği için kurallar konmuş ve bu kurallarla güvenlik amaçlanmıştır.

Kurulara uyum olsa halinde ihlal edilen kurallar karşılığında bunu yapan kişilere ceza çeşitleri belirlenmiştir

Suçun büyüklüğüne göre belirli miktarlarda para cezaları ehliyetin alınması veya bazı durumlarda hapis cezaları gibi cezalar yönetmeliğe geçmiştir.

Bu cezalarla insanları dikkatli olmaya teşvik etmek ve kazaların önlenerek insanların güven içerisinde olması amaçlanmıştır.

Trafik kurallarına dikkat edilmesi bizlerin can mal güvenliği seyahat özgürlüğü yaşam hakkı gibi haklarımızın korunmasına ve bu özgürlüklerimizi rahatça yerine getirebilmemizi sağlamaktadır.


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : “Evet” ya da “Hayır” kutucuklarından uygun olanı işaretleyerek seçiminizin nedenini açıklayınız.


1. Kurallar hak ve özgürlüklerimizin korunmasını sağlar. = Evet.

Çünkü ;

Çünkü kurallar insanların hak ve özgürlüklerini korumayı amaçlamış ve bunlara uymayan insanların cezalandırılması ile bunların önlenmesini amaçlamıştır.


2. Kurallar hak ve özgürlüklerimizi sınırlandırır. = Hayır.

Çünkü ;

Özgürlük başkalarının hak ve özgürlüklerini ihlal etmek demek değildir. Bu yüzden kurallar hak ve özgürlüklerimizi sınırlamaz bilakis bütün insanların toplum içerisinde hak ve özgürlüklerine eşit bir biçimde kullanmasını sağlar.


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 78-79 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score
error: Content is protected !!