Çocukluk döneminde gücümüz ve yapabileceklerimiz sınırlı olduğu için sorumluluklarımız da adil bir şekilde ona göre sınırlıdır.
Çocukken kendi odamızı düzenli tutmak veya kendi bakımımız ve temizliğimizi yapmak gibi sorumluluklarımız olmasına rağmen büyüdüğümüz zaman aile bireylerimizin sağlık durumları konusu da bizi ilgilendirmekte ve bakıma muhtaç olan aile bireyleri varsa onlara bakmamız gerekmektedir.
Eskiden sadece kendi bedenimizi ve odamızı toplamak ufakta olsa aile bireylerine yardımda bulunuyorken yetişkin olduğumuz zaman evin ütü, yemek pişirme veya temizlik gibi sürekli yapılması gereken işlemlerin üzerimizde bir sorumluluk haline gelmesi kaçınılmazdır.
2. Aşağıda verilen temel haklarla ilgili kavramları bu kavramlara uygun görsellerle eşleştiriniz. Bu haklardan birini seçerek önemini açıklayınız.
Cevap:
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı MEB Yayınları Sayfa 20-21-22-23 Cevapları”
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 23 Cevapları
E. Aşağıdaki kelimeleri bulmacadan bularak boyayınız. Boyamadan kalan harfleri sırasıyla yazarak şifreyi bulunuz.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 20-21-22-23 MEB Yayınları”
Cevap:
İNSAN DOĞDUĞU ANDAN İTİBAREN TEMEL HAKLARA SAHİPTİR İNSANIN TEMEL HAKLARI DOKUNULAMAZ DEVREDİLEMEZ ERTELENEMEZ BİR BÜTÜNDÜR VE EVRENSELDİR.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 20-21-22-23 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Ailemizde karar alınırken çocuk olsan bile eğer aklında bilmiş olduğum bir bilgi varsa veya herhangi bir fikrin varsa bunu söylüyor ve alınan kararlara katkı sağlıyorum.
Etkinlik
1. Şiirin her dörtlüğüne uygun başlık yazınız.
2. Dörtlükler ile ilgili resimleri eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 18-19. Cevapları MEB Yayınları”
3. Şiirde bebeğin, çocuğun ve yetişkinin sorumlulukları nasıl anlatılmıştır? Açıklayınız.
Cevap:
Şiirde bebeklerin herhangi bir gücü olmadığı için bir sorumluluğu olmadığını ve bakım ve beslenmesi için büyüklerine ihtiyaç duyduğu ifade edilmiştir.
Çocuğun görevleri okul derslerine iyi çalışmak, ailesine gücüne yetiyorsa yardımda bulunmaktır
Yetişkinin görevleri ise kendi temizliğini ve bakımını yapamayan çocuklarla ilgilenmek onların ihtiyaçlarını gidermek çocuklarının eğitim ile ilgilenmek ve onların haklarını yerine getirmeye çalışmaktır.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 19 Cevapları
Etkinlik
1. Aşağıdaki tabloyu inceleyerek çocuklara ait sorumlulukları karşılarına işaretleyiniz.
Cevap:
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 18-19 Cevapları”
2. Siz de çocuklara ait sorumluluklara örnekler yazınız.
…Ben kendi haklarımdan olan psikolojik ve psikolojik baskı veya dayak gibi kötü olumsuz davranışlardan uzak tutularak ailem içerisinde saygın bir şekilde büyüyorum
… Benim haklarımdan bir tanesi de barınma hakkıdır ki ailemle beraber güven içerisinde sıcaktan ve soğuktan korunarak evimizde kalabiliyorum
… Haklarımdan biri olan yaşama hakkımı kullanabiliyorum. Kimse benim canıma kastetmiyor ve can güvenliğini tehlikede olmadan yaşamımı sürdürüyorum
… Katılım hakkı benim haklarımdan bir tanesidir. Yaşıma uygun olan ve gidip gelme gibi sorunları bulunmayan yerlere katılım sağlayabiliyor ve farklı kültür etkinlikleri ile günlerimi değerlendiriyorum.
Etkinlik
Soru : Balonlar üzerindeki çocuk haklarını inceleyiniz. Siz de boş balona olmasını istediğiniz bir hak yazınız.
Cevap:
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 16-17 MEB Yayınları”
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 17 Cevapları
Etkinlik
1. Aşağıdaki şiirde hangi çocuk haklarına dikkat çekilmiştir? Anlatınız.
ÖZGE’NİN HİKÂYESİ
Benim bir hikâyem var,
Hikâyemde haklarım.
On sekiz yaşından küçüğüm,
Çocuğum ben canlarım.
Çocuk hakları önemli,
Üzerinde dur, düşün.
Yaşam, sağlık, eğitim,
Bunlar vazgeçilmezim.
Vücudum bana özel,
Yalnızca bana ait.
Bedenim çok değerli,
Sadece benim sahip.
Çocuktur deyip geçme,
Haklarımı bilirim.
Beslenme, oyun, dinlenme,
Ben bunlarla büyürüm.
Cevap:
Şiirde dikkat çekilen çocuk hakları
18 yaşından küçük olan her birey çocuk olarak sayılır
Yaşam hakkı
Sağlık hakkı
Eğitim hakkı
Cinsel istismardan korunma hakkı
Beslenme hakkı
Oyun ve eğlenme hakkı
Dinlenme hakkı
2. Arkadaşlarınızla birlikte “Özge’nin Hikâyesi” şiirini ritim eşliğinde okuyunuz.
Cevap:
Bunu sizin okumanız gerekmektedir
3. Aşağıdaki tabloyu kendi yaşantınızdan örnekler vererek doldurunuz.
Cevap:
Seçme ve seçilme hakkı : sınıfta başkanlık seçimlerinde ben de katılabiliyor ve arkadaşlarımın oylamasıyla ve benim oy vemmemle isteğimiz kişiler başkan olabiliyor
Sağlık hakkı : hastalandığım zaman ailem, sağlık kuruluşları tarafından iyileşene kadar destek alabiliyorum
Eğitimhakkı : okulda istediğin ve yeteneğim olan mesleği kazanmak için okuyabiliyor ve devlet kurumlarında bana sunulan eğitim hakkında yararlanabiliyorum.
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Yandaki görsel hangi hakkımızı ifade etmektedir? Yazınız.
Cevap:
Yandaki görsel bedenindokunulmazlığı hakkımızı ifade etmektedir.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 16-17 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Maddeler Halinde Temel haklarımızın özellikleri şunlardır ;
Evrenseldir yani dünyanın her yerinde geçerlidir. Nerede yaşamış olduğumuz, nerede dünyada geldiğimiz eğitim durumumuz veya sosyal hayattaki statümüz gibi hiçbir özelliğimiz temel haklarımızın elinizden alınmasına sebep olamaz. İster gelişmiş bir ülkede ister çok gelişmemiş bir ülkede olalım insanların temel hakları kendilerine aittir ve hassasiyetle onlara verilmesi lazımdır
İnsanların temel hakları dokunulmazdır, devredilemez ve vazgeçilmezdir. Yani insanların hak etmiş olduğu temel haklar kimse tarafından kaldırılamaz.
İnsanların temel hakları bir bütündür. Bütün hakları birbirine bağlı ve insanın Üstün menfaatini gözetmek için olduğu için biri olmadan diğerinin sağlıklı bir şekilde olması düşünülemez
Temel haklar uluslararası belgelerle ve kuruluşlar tarafından koruma altına alınmıştır.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Çocuk Haklarına Dair Sözleşme hakkında bilgi edininiz.
Çocuk Hakları Sözleşmesi Maddelerini Buradan Okuyabilirsiniz
1- Her birey on sekiz yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Her çocuk vazgeçilmez haklara sahiptir.
2- Çocuk Hakları, bütün çocuklar içindir. Doğum yerleri, konuştukları dil ne olursa olsun fark etmez. Büyüklerinin inançları ya da görüşleri nedeniyle hiçbir çocuğa ayrım yapılmaz.
3- Çocuklarla ilgili bütün yasa ve uygulamaları oluşturanlar, önce çocukların yararını düşünmek zorundadır. Devlet, çocukların koruma ve bakımını üstlenenlerin sorumluluklarını yerine getirmeleri için önlemleri alır ve onların sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerine bakar.
4- ÇHS’de yazılı olan hakların uygulanması için gereken her türlü çabanın gösterilmesi gerekir. Devlet çocukların bu haklardan yararlanmasını sağlar.
5- Devlet, hakların uygulanması konusunda çaba gösterirken başta anne baba olmak üzere çocuktan sorumlu olan kişilerin haklarına karşı saygılı olur.
6- Yaşamak, her çocuğun temel hakkıdır ve herkesin ilk görevi çocukların yaşamını korumaktır.
7- Her çocuğun bir isme ve vatandaşlığa sahip olma hakkı vardır. Devlet, çocuk doğduğunda bu ismi kaydeder ve çocuğa bir kimlik verir.
8- Çocuklara verilen isim, vatandaşlık hakkı ve aile bağları korunmalıdır. Tüm bunlar zorla değiştirilemez ve alınamaz, değiştirilmek istenir ya da çocuğun elinden bu haklar alınırsa devlet bu duruma karşı çıkmalıdır.
9- Her çocuğun ailesiyle birlikte yaşama hakkı vardır. Anne baba çocuğa bakamıyorsa, çocuk bu durumdan zarar görmesin diye ona başka bir bakım sağlanmalıdır. Bu durumda da her çocuğun, anne ve babasıyla düzenli olarak görüşebilme hakkı vardır.
10- Anne babası ayrı ülkelerde yaşayan çocukların aileleriyle birlikte olabilmeleri için devletler kolaylık gösterir.
11- Anne ve babalarının izni olmadan hiçbir çocuk başka bir ülkeye götürülemez. Çocukları bu şekilde başka yerlere götüren kişilere karşı mücadele edilmesi gerekir.
12- Her çocuk, görüşlerini serbestçe ifade etme, kendisini ilgilendiren her konuda görüşlerinin dikkate alınmasını isteme hakkına sahiptir. Herkesin çocukları dinleme, onların fikirlerini öğrenme ve onlara saygı gösterme sorumluluğu vardır.
13- Her çocuğun duygu ve düşüncelerini istediği şekilde açıklama hakkı vardır. Çocukların da başka kişilerin zarar görmemesi için gerekeni yapmaları gerekir.
14- Her çocuğun, kendi düşüncesini geliştirme ve istediği dini seçme hakkı vardır. Bu konularda çocukları büyüten yetişkinlerin de onlara yol gösterme hakkı ve sorumluluğu vardır.
15- Çocukların arkadaşlarıyla barış içinde toplanabilme, dernek kurabilme ya da derneklere üye olma hakkı vardır.
16- Hiç kimse çocukların onurunu kıramaz, onları küçük düşüremez, özel hayatına karışamaz. Çocukların bu hakkı yasalarla korunur.
17- Devlet, kitle iletişim araçlarının, çocuğun gelişimi açısından önemini kabul eder. Çocuğun bunlarla çeşitli bilgi ve belgelere ulaşmasını sağlar, kendi kültürü ve dili bakımından bu araçlarla alabileceği gereksinimleri karşılar. Ayrıca kitle iletişim araçlarının verebileceği her türlü zarardan çocukları korur.
18- Çocukların yetişmesinden ve gelişmesinden sorumlu olan büyükler, bu sorumluluklarını en iyi biçimde yerine getirirler.
19- Hiç kimse, çocuklara karşı olan sorumluluklarını onlara zarar verecek şekilde kullanamaz. Devlet çocukların hiçbir zarara uğramaması için her türlü önlemi almakla yükümlüdür.
20- Her çocuğun ailesinden yoksun kaldığında ya da aile ortamı onun için uygun olmadığında devletten özel koruma ve yardım alma hakkı vardır. Anne babasıyla birlikte yaşayamayacak çocuklar için özenli bir araştırmayla iyi aileler bulunur.
21–22- Yaşadığı ülkenin dışında bir başka ülkeye gitmek zorunda kalan her çocuğun, gittiği ülke tarafından korunma hakkı vardır.
23- Engelli çocukların özel olarak korunma ve saygı görme hakkı vardır. Devlet engelli çocukların bakımını, eğitimini sağlayacak kurumları oluşturma sorumluluğuna sahiptir. Engelli çocukların ailelerine her türlü yardım yapılır.
24- Her çocuğun sağlık hizmetinden yararlanma hakkı vardır. Hastalıklardan korunması devletin ve toplumun güvencesi altında olup çocukların beslenmesine, aşılanmasına, çevrenin temizliğine ve diğer sağlık koşullarına dikkat edilir. Hastalanan çocuklar tedavi edilir.
25- Çocuk haklarına uygun olarak kreşler, çocuk yuvaları, yurtlar, okullar, çocuk hastaneleri oluşturulur, bunlar düzenli olarak kontrol edilir.
26–27- Her çocuğun gelişme hakkı ve sağlığı güvence altında olmalıdır. Bu konuda çocukların daha iyi bir yaşam sürdürmeleri için gerektiğinde yardım edilir.
28- Her çocuk eğitimini tam yapabilmek için desteklenir ve korunur. İlköğretim parasız ve hiçbir ayrım gözetmeksizin tüm çocuklar için hak ve zorunludur.
29–30- Çocuklara verilen eğitim onların gelişimlerini en fazla ölçüde sağlayacak düzeyde olmalıdır. Eğitim, çocukların hoşgörüsünü, kendi kültürüne ve farklı kültürlere saygısını, ayrımcılığa karşıtlığını, doğaya saygısını arttıracak biçimde düzenlenir. Çocuğun kendi kültürü, bulunduğu ülkedekinden farklıysa gelişim ve eğitim hakkının her aşamasında buna gereken özen gösterilir.
31- Çocukların boş zamanlarını değerlendirebilmeleri, kendilerini geliştirebilmeleri için oyun bahçeleri, çocuk kulüpleri, kütüphaneler, spor ve kültür merkezleri açılmalıdır. Her çocuğun bu tür etkinliklere katılma hakkı vardır.
32- Çocukların okula gitme, oyun oynama hakkı vardır. Onlar yetişkinler gibi çalıştırılamazlar. Çalışmak zorunda kalırlarsa yapacakları iş onların sağlığı ve eğitimleri için sorun oluşturmamalıdır.
33- Bütün çocuklar her türlü zararlı maddelere karşı korunur. Bu tür maddeleri üretip çocuklara veren kişiler cezalandırılır.
34- Çocukları bedensel ve ruhsal yönden örseleyecek hiçbir yaklaşıma izin verilemez.
35- Devlet, çocukları koruma ve çocukları kaçırıp onları satan, onları çalıştırmak isteyen kişilerle mücadele etme sorumluluğuna sahiptir.
36- Hiçbir kişi kendi çıkarları için çocukları kullanamaz. Devlet böyle bir duruma karşı her çocuğu korur.
37- Çocuklar hiçbir şekilde insanlık dışı yöntemlerle ya da aşağılanarak cezalandırılamaz. Bir çocuk suça itilmişse ona uygulanacak ceza yaşına ve gelişimine uygun, onun eğitimini engellemeyecek şekilde olmalıdır.
38- Her çocuğun barış ortamında yaşama ve savaşlardan korunma hakkı vardır. Çocukların askere alınmaması gerekir. Devlet, çocukları silahlı çatışmalardan ve sonuçlarından korumakla sorumludur.
39- Çocuklar çeşitli nedenlerle zarar görmüşlerse onların iyileştirilmeleri için çalışmalar yapılır, bir daha aynı şekilde zarar görmemeleri için önlemler alınır.
40- Yasalarla sorunu olan çocuklar bu durumdan tek başlarına sorumlu değildir. Çocuklar farkında olarak kimseye zarar vermez. Suça itilen çocuklar, yetişkinler gibi cezalandırılamaz, özel yasalarla yeniden topluma kazandırılırlar.
41- Bir devletin yasaları burada belirtilen hükümlerden daha iyiyse, bunlar hiçbir şekilde değiştirilemez.
42- Devlet, ÇHS’nin herkes tarafından öğrenilmesini sağlar.
43- ÇHS’nın uygulanmasını değerlendirmek üzere Çocuk Hakları Komitesi kurulmuştur.
44- Devlet ve o ülkede yaşayan insanlar Çocuk Hakları Komitesine, çocuk haklarıyla ilgili durum hakkında bilgileri vermekle sorumludur.
45-İlgili kuruluşlar Çocuk Hakları Komitesinin çalışmalarına kolaylık ve yardım sağlar.
NOT: Çocuk Hakları Sözleşmesi 54 maddeden oluşmaktadır. Sözleşmenin bundan sonra 54’e kadar devam eden maddeleri, sözleşmenin devletler tarafından nasıl imzalanacağı, onaylanacağı ve yürütüleceği ile ilgilidir.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 14-15 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
“Hacivat ile Karagöz” metninde insanların birbirleriyle olan ilişkileri, vurdumduymazlığı, anlayış farklılıkları insanlarla baş etme mücadelesi, tartışmaları ve anlaşamadığı zaman başvurmuş olduğu çözüm yolları gibi özelliklere dikkat çekilmiştir.
Hacivat ile Karagöz metninde her ne kadar insanları güldürse de büyük dersler verilmekte ile insanlara mesajlar verilmeye çalışılmıştır.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 13 Cevapları
Soru : İnsanı diğer canlılardan ayıran başka hangi özellikler biliyorsunuz? Söyleyiniz.
İnsanın diğer canlılardan ayıran en büyük özelliği aklıdır. İnsan kendinde bulunan akıl sayesinde hayvanlar gibi sadece belli bir noktada Durmaz ve gelişim kat ederek her şeyi öğrenebilir.
İnsanlar bu akıl sayesinde devrimler yapabilir kötü durumlara düşebilir veya en iyi noktalara kendi aklı ve tercihleri sayesinde gelebilir
İnsanda bulunan akıl insanın konuşması, sorgulaması fikir üretmesi yeni teknolojiler yapması ve hayata farklılık getirmesi açısından çok önemlidir.
Değerlendirme Çalışmaları
1. İnsanın diğer canlılarla ortak özellikleri nelerdir?
Madde Madde İnsanın diğer canlılarla ortak özellikleri şunlardır ;
hücre ve hücre yapıları: insanlar diğer bütün canlılar gibi hücrelerde meydana gelir ve diğer insanların hücrelerinde bulunan özellikler kendi hücrelerinde bulunur
Beslenmesi: insanlar da diğer bütün canlılar yani hayvan ve bitkiler gibi besine ihtiyaç duyarlar. Bu beslenme sayesinde hayatta kalır beslenme bozuklukları veya eksiklikleri sebebiyle hastalanabilir veya ölebilirler
Metabolizma: vücudumuzun dışarıdan almış olduğu bütün enerji kaynaklarını yaşamamız için gerekli maddeleri dönüştüren şeydir. Solunum, sindirim, dolaşım, yağ depolama, protein oluşturma gibi yaşamsal bütün işlemler metabolizma sayesinde gerçekleşir
Doğma büyüme ve ölme evrelerininolması: bütün insanlar ve bütün canlılar ortak bir özellik olarak doğar, büyür ve ölürler
Hareket etmesi: canların ortak özelliklerinden bir tanesi de hareket etmeleridir
Çevresel uyarılara karşı tepki vermesi: insanlar da diğer bütün canlılar gibi çevresel uyarılara karşı tepki verirler
Üreyerek çoğalması: farklı şekillerde olsa da yani yumurtlama veya doğurma gibi işlemlerle olsa da insanlar ve bütün canlılar üreyerek çoğalırlar
Adaptasyon yani bulunmuş olduğu yere uyum göstermesi: insanlar da tıpkı hayvanlar gibi bulmuş oldukları iklim, çevre koşullarından etkilenerek adaptasyon sağlarlar
İnsanı insan yapan nitelikler insanlığa yarası olarak kabul edilen ahlaki nitelikler ve özelliklerdir.
İnsanoğlu akıl gücü ve becerisi sayesinde birçok iyiliğe ve güzelliğe imza atabildiği gibi birçok şerri ve kötülüğü işlemeye de müsait bir yapıdadır.
Bunun için insanı insan yapan temel ahlaki ilkeler ve nitelikler vardır ki bunlar çok geniş çaplı olsa da özet olarak veya ana başlık olarak şu şekilde özetlenebilir.
Acıma, şefkat, sevgi , saygı, merhamet, adalet, vefa, hoşgörü, Barış, Adalet, dayanışma, dostluk, yardımlaşma gibi bütün evrensel insani değerlerdir.
Bu da yerler insanı insan yapar ve insanlar bunlara dikkat etmediği zaman büyük zulümler meydana gelir.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 12-13 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
İlkokul 4. Sınıf İnsan HaklarıMEB Yayınları Ders KitabıSayfa ve Metin Etkinlik Cevapları
Değerli öğrenciler ; Yeni eğitim öğretim yılınızda ödevlerinizi kontrol etmeniz amacıyla değerli öğretmenlerimiz tarafından “4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusu sizler için aşağıda hazırlanmıştır.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Cevapları MEB Yayınları”
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusunda cevaplara ulaşmak için sizlere verilen metin isimlerine veya sayfa sayılarına tıklayarak kolayca cevaplara ulaşabilirsiniz. “4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusu hakkında sormak veya aklınıza takılan kısımları aşağıda yer alan yorum kısmına sorarak değerli öğretmenlerimizden hızlı ve anlaşılır cevaplar alabilirsiniz. İyi dersler dileriz.
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı MEB Yayınları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı MEB Yayınları Sayfa9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23. sayfa cevapları yer almaktadır.
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı MEB Yayınları Sayfa88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105. sayfa cevapları yer almaktadır.