4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 138-139-140-141

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Türkiye’nin Komşuları ve Türk Cumhuriyetleri Cevapları Sayfa 138, 139, 140, 141


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Türkiye’nin Komşuları ve Türk Cumhuriyetleri Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 138-139-140-141


Soru : Türkiye ve komşularının yer aldığı aşağıdaki haritayı inceleyiniz. Türkiye’nin komşularının adlarını yazınız.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 138-139-140-141 Cevapları”

Soru : Aşağıdaki bayrakların hangi ülkelere ait olduğunu belirleyiniz. Ülkelerin numaralarını, ait oldukları bayrakların altına yazınız.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 138 Cevapları”

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 139 Cevapları


Aşağıda Türkiye ile Yunanistan ve Türkiye ile Kazakistan ilişkileri hakkında bilgiler verilmiştir. Metni okuyunuz. Soruları cevaplayınız.


1. Türkiye ile Yunanistan ilişkilerini geliştirmek için neler yapılabilir?


Cevap :

Türkiye ile Yunanistan ilişkilerini geliştirmek için ticaret yapabilir ortak anlaşmalar ve kültürel faaliyetler düzenleyerek yakınlık sağlayabilir


2. Türkiye – Yunanistan arasındaki sınır kapılarını yazınız.


Cevap :

Türkiye – Yunanistan arasındaki sınır kapıları

  1. İpsala(Edirne)
  2. Uzunköprü(Edirne)
  3. Karaağaç(Edirne)

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 140 Cevapları


Soru : 1. Türkiye ile Kazakistan arasındaki ilişkilerin bu kadar gelişmiş olmasının nedenleri nelerdir?


Cevap :

Türkiye ile Kazakistan arasındaki ilişkilerin bu kadar gelişmiş olmasının nedenleri iş görüşmesi ve ticaret bağlarını kopmamış olmasıdır.


Soru : 2. İki ülkenin ortak bir üniversite kurması, Türkiye – Kazakistan ilişkileri ile ilgili bize ne tür bilgiler vermektedir?


Cevap :

İki ülkenin ortak bir üniversite kurması, Türkiye Kazakistan ilişkileri ile bize ülkenin bağlarının iyi olduğu veba daha çok güçlendireceği bilgilerini vermektedir.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 141 Cevapları


Soru : Siz de ülkemizin komşularından veya Türk Cumhuriyetlerinden birini seçiniz. Bu ülke ile Türkiye arasındaki ilişkilerle ilgili bir araştırma yapınız. Elde ettiğiniz bilgileri yazınız. Çalışmanızda görsellere de yer veriniz.


Cevap :

Azerbaycan-Türkiye ilişkileri, Türkiye ve Azerbaycan’ın süregelen uluslararası politikalarını içerir. Ortak tarihi ve geçmişi olan Türkiye ve Azerbaycan arasındaki ilişkiler dostane olmuştur. Karabağ Savaşı’nda Türkiye Azerbaycan’ı desteklemiştir. Bunun yanında Azerbaycan da Türkiye’yi çetrefilli meselelerde desteklemektedir.

10 Aralık 2020 tarihinde, Türkiye ile Azerbaycan Cumhuriyetleri vatandaşlarının karşılıklı ziyaretlerinde kimlikle seyahatlerine imkan tanıyan bir protokol imzalanmıştır.


Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1. Aşağıdakilerden hangisi ülkemizin doğu komşularından biridir?


Cevap : B

A) Gürcistan B) İran C) Suriye D) Yunanistan


Soru : 2. Aşağıdakilerden hangisi Türk cumhuriyetlerinden biri değildir?


Cevap : C

A) Azerbaycan B) Kırgızistan C) Gürcistan D) Türkmenistan



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 114-115-116-117-118

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Çocuk Hakları Cevapları Sayfa 114, 115, 116, 117, 118


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Çocuk Hakları Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 114-115-116-117-118


Aşağıdaki dergi sayfalarını inceleyiniz. Soruları cevaplayınız.


1. Okuduğunuz “Oyun Hakkı” metni size neler düşündürdü? Oyun hakkı ve oyunların hayatınızdaki yeri ile ilgili görüşlerinizi belirtiniz.


Cevap :

Her çocuğun gelecekte kişiliğini oluşturması ve hayata sağlam adımlar atabilmesi için çocukken doyasıya oyun yaşaması ve kendini oyun sebebiyle geliştirmesi gerekmektedir.

Çocuklar oyunu sadece vakit geçirmek için değil hayata hazırlanmak ve yaşamış oldukları olumsuzlukları atmak için mükemmel bir sistem olarak uygularlar. Bence oyun her çocuk için olmazsa olmazdır.


2. Çocuk olarak hangi haklara sahipsiniz?


Kısa Cevap : “Çocuk olarak hangi haklara sahipsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ben bir çocuk olarak çocukların hak etmiş oldukları bütün haklara sahibim.

Her çocuğun sırf çocuk olduğu için sahip olmuş olduğu hakları vardır ki bunları büyüklerin koruması ve devletlerin güvence altına alması gerekmektedir.

Çocuklar doğuştan sahip oldukları eğitim, sağlık, yaşama, barınma, fiziksel, psikolojik ve cinsel istismara karşı koruma gibi hakların hepsini sadece çocuk oldukları için hak ederler.

Her çocuk sağlıklı bir yaşam hakkına sahiptir. Hastalandığı zaman gerekli tedavi ve iyileştirme hizmetlerinden faydalanabilme ihmal edilen terk edilen ve zor durumda kalan çocukların iyileştirilmesi yeniden topluma kazandırılması devletin sorumluluğundadır.

Çocuklar geleceğin büyükleri olduğu için eğitim hakkına sahiptirler ve istemiş oldukları eğitimi almalıdırlar.

Çocuklar oyun hakkına sahiptir ve çocuk işçi olarak çalıştırmaları insanlık suçudur.

Bu yüzden bütün çocukların haklarını korunması hem insanlığın gereği hem de geleceğe yatırımdır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 115 Cevapları


Soru : Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ile ilgili bilgileri okuyunuz. Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeyi, internet kaynaklarından incelemeyi unutmayınız. Soruları cevaplayınız.


Cevap : Bu sayfada soru bulunmamaktadır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 117 Cevapları


Soru : Çocuk haklarının uluslararası bir belge ile güvence altına alınmasının önemi hakkında görüşlerinizi belirtiniz.


Kısa Cevap : “Çocuk haklarının uluslararası bir belge ile güvence altına alınmasının önemi hakkında görüşlerinizi belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çocuk haklarının Uluslararası bir belge ile güvence altına alınması dünyadaki bütün çocukların koruma altına almaya çalışılması demektir.

Dünya üzerinde farklı din, ırk ve cinsiyete sahip olan çocukların hepsinin bir belge altında çocuk olarak kabul edilmesi ve onlara yapılacak olan ihmallerin insanlık suçu olarak belirlenmesi çocukları güvence altına almak için bir adımdır.

Bu şekilde devletlere karşı bir teşvik ve çocuk haklarının belirtilmesi çocuk hakları konusunda hassas davranmaya Devletleri teşvik etmiştir.


Soru : Çocuk haklarına göre kimler çocuk olarak kabul ediliyor?


Cevap :

Çocuk haklarına göre 18 yaşına girmemiş olan her birey çocuk olarak kabul ediliyor.


Soru : Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’nin kabul edildiği gün, hangi özel gün olarak kutlanmaktadır


Cevap :

Çocuk haklarına dair sözleşmenin kabul edildiği gün 20 Kasım çocuk hakları günü olarak kutlanmaktadır.


Soru : Sizce Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’nin temel amacı nedir?


Kısa Cevap : “Sizce Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’nin temel amacı nedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çocuklar geleceğimizin inşasını yapacak olan yarının büyükleridir.

Dünyada miladi çocuk vardır ve bu çocukların dil, din, ırk ve cinsiyet ayrımı yapılmaksızın hepsinin bir çatı altında toplanması sözleşme ile amaçlanmıştır.

Böylelikle her çocuğun çocuk olarak kabul edilmesi ve haklarının korunarak kötü durumlardan muhafaza edilmeye çalışılması amaçlanmıştır.

Ben çocuk haklarına dair sözleşmenin temel amacı çocukları çocuk olarak kabul etmek ve ettirmek onların haklarını koruyarak ayrımcılığı önlemek ve geleceği sağlam bir şekilde inşa etmektir.


Soru : Sizce sözleşmede yer alan maddelerden hangileri daha önemlidir? Neden?


Kısa Cevap : “Sizce sözleşmede yer alan maddelerden hangileri daha önemlidir? Neden?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çocuk Hakları Sözleşmesinde Yer Alan Maddelerin İçeriği

  • Yaşama ve gelişme hakkı
  • Bir isme ve vatandaşlığa sahip olma hakkı
  • Sağlık hizmetlerinden faydalanabilme hakkı
  • Eğitim hakkı
  • İnsani şartlarda yaşam hakkı
  • İstismar ve ihmalden korunma hakkı
  • Ekonomik sömürüden korunma hakkı (çocuk işçiler)
  • Uyuşturucu bağımlılığından korunma hakkı
  • Düşünce özgürlüğü hakkı
  • İfade özgürlüğü hakkı
  • Engelli çocukların hakkı
  • Dinlenme, eğlence ve kültürel faaliyetler için zamana sahip olma hakkı

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 118 Cevapları


Soru : Aşağıdaki alana çocuk haklarını yansıtan bir resim çiziniz.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 114-115-116-117-118 Cevapları”

Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1. Aşağıdakilerden hangisi çocuk haklarına uygun olmayan bir örnektir?


Cevap : B

A) Çocukların eğitim almak için okula gitmesi
B) Çocukların kolay işlerde çalıştırılması
C) Çocukların kimlik belgesine sahip olması
D) Çocukların dinlenme olanaklarına sahip olması


Soru : 2. Çocuk haklarıyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


Cevap : A

A) Her birey yasalara göre 15 yaşına kadar çocuktur.
B) Çocuk hakları ulusal düzeyde yasalarca güvence altına alınmıştır.
C) Türkiye, Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’yi 1990 yılında imzalamıştır.
D) Vatandaşlık hakkı, temel bir çocuk hakkıdır.



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 107-108-109

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı İsrafı Önleme Cevapları Sayfa 107, 108, 109


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı İsrafı Önleme Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 107-108-109


Aşağıdaki haberi okuyunuz. Soruları cevaplayınız.


Soru : “İsraf edilen 1,3 milyar ton gıda, 821 milyon aç insanı doyurabilir.” haber başlığı size neler düşündürüyor?


Cevap :

Bu haber başlıyor bana dünyadaki keyfi israfın ne kadar büyük olduğunu ve aslında israf yaparken diğer insanlara zarar verdiğimizi düşündürüyor.


Soru : İnsanların tasarruf konusunda eğitilmesi için sizce neler yapılmalıdır?


Kısa Cevap : “İnsanların tasarruf konusunda eğitilmesi için sizce neler yapılmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanların tasarruf konusunda eğitilmesi için bence bu konuda televizyon ve internet gibi kaynaklarda bilgilendirici kısa videoların çıkması sokak cadde gibi yerlerde afişler asılması gerekmektedir.

İsrafın nelere sebep olabileceği ve tasarruf yapılması durumunda ne faydalar sağlayabileceği insanlara küçük notlar ve videolar şeklinde yöntemlerle hatırlatılmalı ve bilinçlendirilmeye çalışılmalıdır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 108 Cevapları


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde hangi kaynakların israf edilmemesine vurgu yapıldığını görsellerin altına yazınız.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 107-108-109 Cevapları”

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 109 Cevapları


Soru : Kaynakları israf etmemek ve bilinçli kullanmak için neler yapılabileceğine ilişkin önerilerinizi listeleyiniz.


Kısa Cevap : “Kaynakları israf etmemek ve bilinçli kullanmak için neler yapılabileceğine ilişkin önerilerinizi listeleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kaynakları israf etmemek ve bilinçli kullanmak için yapabileceğimiz birçok şey vardır.

Bunun için israftan kaçınmak ve tasarruf yöntemlerini öğrenmek bu konuda herkesin bilinçlenmesi en büyük adım olacaktır.

Madde Madde Kaynakları israf etmemek ve bilinçli kullanmak için neler yapılabileceğine ilişkin önerilerim

  • kullanılmayan lambalar ve musluklar kapatılmalı
  • Bozuk olan lamba ve çeşmeler tamir edilmeli
  • Tasarruflu elektronik ürünler kullanılmalı
  • İhtiyaç duyulmayan elektrikli cihazların fişleri prizden çıkarılmalı
  • Bina yalıtımı ve 2 veya 3 katlı cam kullanılmalı
  • Gün ışığından yararlanılmalı
  • Sıcak su deposu ve boruları yalıtım malzemesi ile kaplatılmalı
  • Güneş enerjisi kullanılan sıcak su sistemlerini tercih edilmeli
  • Buzdolabı, bulaşık makinesi gibi makinelerin verimli çalışabilmesi için düzenli aralıklarla temizlenmeli
  • Buzdolabı mevsimlere göre belirle derece aralıklarında çalıştırılmalı
  • Kullanılmayan odaların ısısı yüksek seviyeleri çıkarılmamalı
  • Aile bütçesi belirli aralıklarda tutulmalı ve harcama planlamaları yapılmalı
  • İhtiyaçlar ve harcanacak olan miktar belirlenmeli
  • Alışveriş yapmadan önce fiyat araştırması yapmalı
  • Kaliteli ve uygun fiyatlı ürünler tercih edilmeli
  • Mekan içerisinde yeterli miktarda aydınlatma yapılmalı

Soru : İsrafın önlenmesini ve kaynakların önemini vurgulayan sloganlar yazınız.


Kısa Cevap : “İsrafın önlenmesini ve kaynakların önemini vurgulayan sloganlar yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde İsrafın önlenmesini ve kaynakların önemini vurgulayan sloganlar

Tasarruf eken kazanç biçer

İsraf güzellikleri bile çürütür

Tasarruf doğaya saygıdır

Vatan seven tasarruf sever

Nimeti israf etme geleceği mahvetme


Soru : Geri dönüşümün kaynaklar açısından önemi nedir? Geri dönüşümü yaygınlaştırmak için neler yapılmalıdır?


Kısa Cevap : “Geri dönüşümün kaynaklar açısından önemi nedir? Geri dönüşümü yaygınlaştırmak için neler yapılmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Geri dönüşüm sayesinde ağaçlar, mineraller ve su kaynakları korunur. Böylece bu kaynaklar uzun yüzyıllar boyunca gelecek olan nesillere yeter ve bunların tükenmesi durumunda oluşabilecek bütün sıkıntılar da önlenmiş olur.

Yeni ürün üretmek için yeni hammadde arayışına ve bunun için yüksek miktarlar ödemeye gerek kalmaz ayrıca duanın asli yapısı da bozulmaz.

Geri dönüşüm sayesinde yeni kaynakların kullanılması ve hızla tüketilmesinin önüne geçilerek gerekli bir tüketim ve sınırlı bir kaynak kullanımı ortaya çıkmış olur.

Sürekli tüketmek durumunda kaynaklarımız tükenecek ve gelecek nesiller daha zor durumlara düşerek kaynak bulma konusunda zorluk yaşayacaklardır.

Ancak geri dönüşüm sayesinde hem harcanan enerji azalır hem de kaynaklar tüketilmeden üretilen maddeler tekrar tekrar dönüştürülerek büyük tasarruflar yapılır.

Bu yüzden geri dönüşümün kaynaklar açısından öneminin büyük olduğunu ve kaynakların ancak bu şekilde korunabileceğini görmekteyiz.

Geri dönüşümün aydınlaşması için ise insanlar bu konuda bilinçlendirilmeli Ufak da olsa belirli kurallar konulmalı insanlar geri dönüşüm eşyalarını teşvik edilmelidirler.

Geri dönüşümü yaygınlaştırmak için bizler de bu konuda hassas davranmalı ve geri dönüşüm eşyaları kullanarak insanlara bu konuda örnek olmalıyız.

İnsanların bu konuda bilinçlenmesini sağlayarak geri dönüşümü yaygınlaştırmalıyız.


Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1. Aşağıdakilerden hangisi teknolojiyi doğru kullanmayan bir kişinin yapacağı bir faaliyettir?


Cevap : A

A) Bayatlayan ekmekleri çöpe atmak
B) Bozuk muslukları tamir ettirmek
C) Küçük gelen kıyafetleri ihtiyaç sahiplerine vermek
D) Televizyonu izlenmediği zamanlarda kapatmak


Soru : 2. Aşağıdakilerden hangisi israfı önlemek için alınan tedbirlerden biri değildir?


Cevap : C

A) Evimizin ısı yalıtımını yaptırmak
B) Çamaşır ve bulaşık makinelerini ekonomik programda çalıştırmak
C) Gıda tüketimini azaltmak
D) Enerji tasarruflu ampuller kullanmak



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 110-111-112

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı 5. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 110, 111, 112


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı 5.Ünite Değerlendirme Çalışmaları Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 110-111-112


A) Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.


Soru : 1. “Bölgede doğal ve beşerî ortamın uygun olması, bölgedeki ekonomik faaliyetleri çeşitlendirmiştir. Keten, ayçiçeği, zeytin, mısır, buğday bunlardan bazılarıdır. Bölgenin önemli şehirlerinden İstanbul, tüm Türkiye’nin ithalat, ihracat, bankacılık ve sigortacılık merkezi hâline gelmiştir.”

Yukarıdaki metinde özellikleri sıralanan bölge aşağıdakilerden hangisidir?


Cevap : B

A) İç Anadolu Bölgesi
B) Marmara Bölgesi
C) Ege Bölgesi
D) Akdeniz Bölgesi


Soru : 2. “Ham maddenin çabuk bozulabilir olduğu ürünlerin üretim tesisleri ham madde kaynağına yakın yerlerde kurulur.”

Bu duruma aşağıdaki sanayi dallarından hangisi örnek gösterilemez?


Cevap : C

A) Konserve fabrikası
B) Şeker fabrikası
C) Tekstil fabrikası
D) Meyve suyu fabrikası


Soru : 3. Görseldeki unsur aşağıdakilerden hangisinin ham maddesi olarak kullanılamaz?


Cevap : D


Soru : 4. Akın: “Yeni aldığım bilgisayar 15 gün içinde arızalandı.” Buna göre Akın’ın yapması gerekenler arasında;

I – Ürünün ücretsiz olarak tamir edilmesini istemek
II – Ürünün yenisiyle değiştirilmesini istemek
III – Yeni bir bilgisayar almak

ifadelerinden hangileri yer alır?


Cevap : A

A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III


Soru : 5. “İnsanların ihtiyaçlarını gidermek için yaptıkları her türlü faaliyet, üretim olarak adlandırılır.”

Bu bilgiye göre aşağıdakilerden hangisi üretim faaliyetlerine örnek olarak gösterilemez?


Cevap : B

A) Nohut ekmek için tarlayı sürmek
B) İhtiyaçlara uygun alışveriş listesi yapmak
C) Koyun sütünden peynir yapmak
D) Altından bilezik tasarlamak


Soru : 6. Aşağıdaki atasözlerinden hangisi, kaynakları bilinçli kullanmayı ve tasarruf bilincini vurgular nitelikte değildir?


Cevap : D

A) Damlaya damlaya göl olur.
B) Sakla samanı, gelir zamanı.
C) Ak akçe, kara gün içindir.
D) Acele yürüyen yolda kalır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 111 Cevapları


B) Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Bilinçli tüketici davranışları nelerdir?


Kısa Cevap : “Bilinçli tüketici davranışları nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Bilinçli tüketici davranışları şunlardır ;

Bilinçli tüketici dediğimiz kişiler doğru satın alma ve alışveriş yapma becerisine sahip olan müşterilerdir.

Bu kimseler satın alma konusunda doğru ve mantıklı kararlar alabilen müşteriler olarak ön plana çıkmaktadır.

Bilinçli tüketici almış olduğu her ürünün özelliğine, detaylarını ve içeriğini, fiyatlarını araştırma yaparak ne alacağına karar verir.

Kaliteli ürünleri uygun fiyata bulmak için araştırma yapar ve araştırması sonucunda güvenilir yerlerden ürünlerini temin eder.

Bütün insanların zaman zaman alışverişe ve bir şeyler almaya ihtiyaç duyduğu için mal ve hizmet alırken temel ihtiyaçları doğrultusunda alışveriş yapan bütün kişilerin bilinçli olması gerekmektedir.

Kişiler mal veya hizmet alırken sadece ihtiyaç duyulan kadar almalı ihtiyaç duyulmayan hiçbir ürün alınmamalıdır.

Ürün alırken mal veya hizmetin fiyat araştırması yapılmalı uygun ve kaliteli olan hizmet ve ürünler tercih edilmelidir.

Mal veya hizmet alırken sözleşmenin okunması ve mağduriyetin olmaması için şartlara dikkat edilmesi gereklidir.

Bilinçli tüketici bütçeye göre alışveriş yapan ve ileride karşılaşabilecek bütçe sorunların engelleyen kişidir.

Bilinçli tüketici almış olduğu maddeler gıda maddesi son kullanma tarihine ve üretim aşamalarına dikkat ederek sağlıklı ve doğru ürünleri tercih eder.

Bilinçli tüketici alışveriş sonrası fiş veya fatura alıp kontrol eder ve bir sorun çıktığında Kendi hakkını kibar ve hukuki yollardan aramasını bilir.


2. Bütçe oluşturmanın bireylere faydaları nelerdir?


Kısa Cevap : “Bütçe oluşturmanın bireylere faydaları nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Bütçe oluşturmanın bireylere faydaları şunlardır ;

Bütçe, gelir ve giderlere dayalı olan bir denge planıdır.

Bütçe bir ay veya bir yıl gibi belirli bir süre içerisinde ne kadar para kazanacağımızı ve ne kadar harcayacağımızı öngören bir hesaplamada ibarettir.

İyi bir bütçe planı yapılırsa tüm ihtiyaçlar, istekler, acil durumlar ve gelecek için yapılan tasarruflar planın içerisinde alınır.

Sadece sınıf koymak ve kendini bir şeylerden mahrum bırakmakla ilgili olmayan bütçe planı aynı zamanda paranın kontrolünü ele almak ve mağduriyeti gidererek hem ihtiyaçların elde edilmesi hem de para biriktirmek için harika bir yöntemdir..

Bütçe yönetimi insanlara büyük faydalar sağlamaktadır.

İnsanın bütçe oluşturarak gelir ve giderlerini takip etmesi harcama sınırlarını görmesi ve ne kadar tasarruf etmemize dair bize bilgiler verir ve harcamalarımızı ona göre düzenlememizi sağlar.

Bütçe oluşturmak ve bütçe planlaması harcamalarımızı kontrol ederek yaklaşan ödemeler, alışveriş masrafları ve faturalar gibi ödenmemesi durumunda mağdur olacağımız şeylerin önüne geçer.

Planlaması sayesinde acil durumlara karşı hazırlık sağlanır ve böylece ulaşabilecek sıkıntılar durumunda zorda kalmamanızı sağlar.

Bütçe planlaması tasarruf tahta birikim yapmamızı sağlar ve almak istediğiniz şeyler konusunda bizlere imkan sağlar.

Kişiyi ihtiyaçlarını adam olmaktan dolayı oluşabilecek sıkıntıları engeller.


Soru : C) Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerlere, anahtar sözcüklerden doğru olanları yazınız.


Cevap :

  1. Parayı ya da tüketilecek herhangi bir ürünü dikkatli kullanma, idareli harcamaya tasarruf denir.
  2. Gereksiz para, zaman ve emek harcamaya israf denir.
  3. Elektronik araçların arızalı çıkması durumunda kullanılan belgeye garanti belgesi denir.
  4. Tüketici şikâyet hattı numarası 175
  5. Giyinme, barınma, beslenme temel ihtiyaçlarımızdandır.
  6. Tarım, hayvancılık, madencilik, ormancılık, sanayi, hizmet sektörü, çevremizde yapılan ekonomik faaliyetlerdendir.

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 112 Cevapları


Soru : Ç) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


Cevap :

  1. ( Yanlış ) İstek ve ihtiyaçlar aynı öneme sahiptir.
  2. ( Doğru ) İstek ve ihtiyaçları belirlerken dikkat edilmesi gereken kurallar vardır.
  3. ( Yanlış ) İsteklerimizi karşılarken temel gereksinimler göz ardı edilebilir.
  4. ( Doğru ) Kaynakları kullanırken doğal çevrenin korunmasına dikkat edilmelidir.
  5. ( Doğru ) Ekonomik faaliyetler, üretim, dağıtım ve tüketim ağından oluşur.
  6. ( Yanlış ) Ekonomik faaliyetlerin gerçekleşmesinde çevresel faktörler belirleyici değildir.
  7. ( Doğru ) Bütçe oluştururken gelir ve gider dengesi gözetilmelidir.
  8. ( Doğru ) Mesleklerin ortaya çıkmasında çevremizde gerçekleştirilen ekonomik faaliyetler
    etkilidir.
  9. ( Yanlış ) Tarım ve hayvancılık faaliyetlerinin yapıldığı çevrelerde, hizmet sektörüne bağlı
    mesleklerin yaygın olarak yapılması beklenir.
  10. ( Doğru ) Bilinçli tüketici özellikleri taşımak, tüketicilerin haklarının korunmasını sağlar.
  11. ( Yanlış ) Ürünlerin ambalajlarının güzel olması, ürünü tercih etmemizde önemli bir
    unsurdur.
  12. ( Doğru ) Bütçe hazırlamak bilinçli tüketici davranışlarından biridir.
  13. ( Yanlış ) Bütçe hazırlamak sadece devlet ve ailelere özgü bir uygulamadır.
  14. ( Doğru ) Tasarruf bilincine sahip olmak kaynakların doğru kullanımını sağlar.


 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 94-95-96

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı İhtiyaçlar ve İstekler Cevapları Sayfa 94, 95, 96


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı İhtiyaçlar ve İstekler Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 94-95-96


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Verilen ürünleri ihtiyaçlar ve istekler olarak gruplandırıp görsel numaralarını aşağıdaki bölümlere yazınız.


Cevap :

  • İhtiyaçlar: 1, 3, 4, 5, 8, 9, 13, 15
  • İstekler: 2, 6, 7, 10, 11, 12, 14, 15, 16

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 95 Cevapları


Soru : Yandaki görseli inceleyiniz. Görselde verilmek istenen mesajı, ihtiyaçlar ve kaynakları doğru kullanma ilişkisini dikkate alarak açıklayınız.


Cevap :

Her zaman yiyeceğimiz kadar ekmek almamız ve hayatımızın her alanında bu şekilde tasarruf planıyla hareket etmemiz gerekmektedir.

Ekmek sırası yaptığımız zaman para israfı da yapmış olur ve hem kendi hem de ülke ekonomisine zararda bulunmuş oluruz.


Soru : Aşağıda verilen istek ve ihtiyaçlara yönelik ifadeleri, ilgili oldukları kavramla eşleştiriniz.


Cevap :

  1. Kişiden kişiye önem sırası değişir. (İstekler)
  2. Eksikliği kişinin yaşamında tehlike oluşturur. (İhtiyaçlar)
  3. Sürekli karşılanması gerekir. (İhtiyaçlar)
  4. Ertelenmesi kişiye zarar vermez. (İstekler)
  5. Kişiden kişiye değişebilir, zorunlu değildir. (İstekler)
  6. Yaşamsal öneme sahiptir, bütün kişiler için geçerlidir. (İhtiyaçlar)

Soru : İnsanların temel, sosyal ve psikolojik ihtiyaçlarına birer örnek veriniz.


Kısa Cevap : “İnsanların temel, sosyal ve psikolojik ihtiyaçlarına birer örnek veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde İnsanların temel ihtiyaçları

İnsanların hayatlarını devam ettirebilmeleri için temel ihtiyaçlar dediğimiz canlılığını devam ettirebilecek ihtiyaçlara gereksinim duyar.

Bunların yeterimi miktarda karşılamaması durumunda insanlar bundan zarar görebilir ve hatta ölüme bile sebep olabilir.

  • Beslenme
  • Barınma
  • Giyinme
  • Uyku

İnsanların sosyal ihtiyaçları

İnsan sosyal bir varlık olduğu için gerek hayattaki sağlık alışveriş güvenlik gibi bütün alanlarda ihtiyaçlarının görülmesi gerekse psikolojik olarak sağlam olabilmesi için insanlarla beraber olmaya ihtiyacı vardır.

Bu yüzden insanlar toplu halde yaşamış ve belirli bir grup içerisinde ve toplumda olma ihtiyacı hissetmişlerdir

  • eğitim
  • Sevme
  • Güvenlik
  • Eğlenme
  • Dinlenme
  • İletişim kurma

İnsanlar sadece bedenden ibaret olmayıp aynı zamanda ruhları da olduğu için psikolojilerin iyi olmasına ve kendi psikolojilerine iyi gelecek bir hayat içerisinde olmaya ihtiyaç duyarlar.

İnsanların hayat şartları iyi olsa bile psikolojileri iyi olmadıkça hayattan keyif alamaz ve hayatlarını sağlıklı bir şekilde devam ettiremezler

Psikolojik hastalıkların aynı zamanda bedensel hastalıklara da sebep olabileceği psikolojide sağlam olan insanların hem bedensel sağlık olarak hem de hayattan zevk alma açısından daha mutlu olur çevresindeki insanları da daha mutlu bir ortam sağladıkları görülmektedir.

Bu yüzden insanların temel ihtiyaçları ile beraber psikolojik ihtiyaçları da göz ardı edilemeyecek kadar büyük ve önemlidir.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 96 Cevapları


Soru : Aşağıdaki alana istek ve ihtiyaçlarınızı yansıtan bir resim çiziniz.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 94-95-96 Cevapları”

Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1. Aşağıdakilerden hangisi temel ihtiyaçlarımızdan biri değildir?


Cevap : C

A) Barınma B) Beslenme C) Eğlenme D) Giyinme


Soru : 2. Aşağıdakilerden hangisi isteklere bir örnektir?


Cevap : B

A) Kışlık bot almak B) Renkli kalem almak
C) Kahvaltı için süt almak D) Doğal gaz satın almak


Soru : 3. “İnsanların yaşamlarını sürdürebilmek için karşılanması gerekenlere …………… denir.”

Yukarıda verilen ifadedeki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?


Cevap : D

A) Talep B) İstek C) Ürün D) İhtiyaç



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 73-74-75

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Teknolojik Ürünler Cevapları Sayfa 73, 74, 75


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Teknolojik Ürünler Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 73-74-75


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerdeki teknolojik ürünlerin hangi alanda kullanıldığını numaralarını aşağıdaki kutucuklara yazarak belirtiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 73-74-75 Cevapları”

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 74 Cevapları


Soru : Eğitim, sağlık, ulaşım, iletişim ve ev araçlarından birer tanesini seçiniz. Seçtiğiniz teknolojik ürünlerin resmini çiziniz. Bu ürünün hayatınızdaki önemini yazınız. Soruyu cevaplayınız.


Kısa Cevap : “Eğitim, sağlık, ulaşım, iletişim ve ev araçlarından birer tanesini seçiniz. Seçtiğiniz teknolojik ürünlerin resmini çiziniz. Bu ürünün hayatınızdaki önemini yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Seçmiş olduğum ürün sağlık alanında kullanılan MR cihazıdır.

MR cihazı kitabın bütün alanlarında kullanılan görüntüleme yöntemleri içerisinde en ileri olan görüntüleme.

MR’ın açılımı manyetik rezonans görüntüleme olup MR ya da mrg olarak yazılmaktadır.

MR’ın en önemli özelliklerinden bir tanesi vücuda herhangi bir zararı verici etken ve röntgen ışığını dolayısıyla radyasyon kullanmadan çalışabilmesidir.

Güçlü bir mıknatıs ortamı sağlayıp cihaz radyo frekanslar sayesinde vücuttaki su veya dokusu içinde bol miktarda bulunan hidrojen ve nötron atomlarının hareketlerini kaydedip değerlendirerek bilgisayar ortamına aktararak görüntü meydana getirir.

MR cihazı vücudun içerisinde bulunan bütün doku ve organların kesitlere ayrılarak farklı yönlerden bakılarak ayrıntılı bir şekilde resimlerini çeker ve kaydeder.

Tıp alanında yaklaşık 45 yıldır kullanılmakta ve giderek yaygınlaşmaktadır.

Emel görüntülemesine tıbbın bütün alanlara ihtiyaç duysa da en çok ihtiyaç duyan tıp dalları kas-iskelet sistemi sorunları ile uğraşan ortopedi nöroloji beyin cerrahisi ve fizik tedavi doktorlarıdır.

Kanka ben hastalıklarında da MR cihazı kullanılmakta ve hastalıkların teşhisi kolaylaşmaktadır.


Soru : Yukarıdaki teknolojik ürünlerin hayatınızda olmadığını düşününüz. Günlük hayat nasıl olurdu? Görüşlerinizi yazınız.


Cevap :

Yukarıdaki teknolojik ürünlerin hayatımızda olmadığını düşündüğümüz zaman günlük hayatımız oldukça zorlaşırdı.

İletişimi girmek istediğiniz kişileri sesini duyamaz gitmek istediğimiz yerlere gitmek çok uzun zaman alırdı.

Yiyeceklerimiz hemen bozulur ürünleri saklamamız zor olurdu.

Hastalıkların teşhisi zorlanır eğitim sistemimiz daha kalitesiz hale gelirdi.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 75 Cevapları


Soru : Çevrenizde eğitim, sağlık, ulaşım, iletişim ve ev araçlarının dışında hangi teknolojik ürünler vardır? Adlarını ve kullanım alanlarını yazarak ürünlerin görsellerini aşağıdaki alanlara yapıştırınız ya da çiziniz.


Kısa Cevap : “Çevrenizde eğitim, sağlık, ulaşım, iletişim ve ev araçlarının dışında hangi teknolojik ürünler vardır? Adlarını ve kullanım alanlarını yazarak ürünlerin görsellerini aşağıdaki alanlara yapıştırınız ya da çiziniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremizde eğitim, sağlık, ulaşım, iletişim ve yavaşların dışında birçok teknolojik ürün bulunmaktadır.

Sinema salonlarına gitmiş olduğumuz zaman filmleri izleyebileceğimiz dev ekranlar bir teknoloji ürünüdür.

Görüntüleri farklı hale getirmek üç boyutlu halde izlemek veya birçok alanda kullanılabilen 3D gözlükler birçok farklı görüntüyü yakalamamıza yardımcı olmaktadır.

Farklı teknolojik aletlerden bir tanesi de masaj koltukları ve mesaj aletleridir ki bunlar insanı rahatlatmakta ve bir nebze olsa da yorgunluğunu atmaktadır.


Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1. I- Cep telefonu II- Akıllı tahta III- Steteskop

Yukarıdaki teknolojik ürünlerin kullanım alanları, aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


Cevap : B

I           II          III
A) Ulaşım-Sağlık-Eğitim
B) İletişim-Eğitim-Sağlık
C) Ev Araçları-İletişim-İletişim
D) İletişim-Sağlık-Ulaşım


Soru : 2. Tomografi cihazı, MR cihazı, röntgen cihazı gibi teknolojik ürünlerin kullanım alanı aşağıdakilerden hangisidir?


Cevap : D

A) Bilişim B) Eğitim C) İletişim D) Sağlık



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 65-66-67-68

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Doğal Afetler Cevapları Sayfa 65, 66, 67, 68


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Doğal Afetler Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 65-66-67-68


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin hangi doğal afete ait olduğunu altlarındaki alanlara yazınız.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 65-66-67-68 Cevapları”

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 66 Cevapları


Soru : Aşağıdaki açıklamaların numaraları ile doğal afetleri eşleştiriniz.


Cevap :

  1. Yer kabuğunun derin katmanlarının kırılıp yer değiştirmesi veya yanardağların püskürme durumuna geçmesi yüzünden oluşan sarsıntı, yer sarsıntısı, zelzele. (Deprem)
  2. Sürekli yağan yağmurdan veya eriyen kardan oluşan, geçtiği yerlere zarar veren
    taşkın su, su taşkını.(Sel)
  3. Yağışların etkisiyle toprağın alt tabakalarının gevşemesi sonucu üst tabakanın yerinden oynayarak hareket etmesi.(Heyelan)
  4. Dağın bir noktasından kopup yuvarlanan ve yuvarlandıkça büyüyen kar kümesi.(Çığ)
  5. Yıldırım düşmesi, yanardağ patlaması ve yüksek sıcaklık gibi doğal sebeplerle ve kırık cam, izmarit, tarımsal ürünler gibi insan faaliyetleri sonucu çıkan durdurulması güç yangın.(Orman yangını)

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Soru : Doğal afetlerin zararlı etkilerini azaltmak için alınacak tedbirleri listeleyiniz.


Kısa Cevap : “Doğal afetlerin zararlı etkilerini azaltmak için alınacak tedbirleri listeleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Madde Madde Doğal afetlerin zararlı etkilerini azaltmak için alınacak tedbirler şunlardır ;

Deprem:

  • Yerleşim bölgeleri depreme uygun alanlar olmalıdır
  • Yapılar depreme dayanıklı inşa edilmelidir
  • deprem sigortası yaptırılmalıdır
  • Dolap gibi bu eşyalar üzerindeki ağır eşyalar sabitlenmelidir
  • Soba ve diğer ısıtıcılar duvara veya yere sabitlenmelidir
  • İçerisinde ağır eşya ve kırılacak eşya bulunan dolaplar sıkıca kapatılmalıdır
  • Tezgah üzerindeki kayabilecek beyaz eşyalar altlarına metal profil koyulmalıdır gaz kaçağı elektrik sigortaları otomatik hale getirilmelidir
  • Acil durumlarda kullanılacak olan bina çıkışları temizlenmeli ve hazır hale getirilmelidir
  • deprem tatbikatı yapılmalıdır
  • Deprem çantası hazır bırakılmalıdır

Sel:

  • Sen yataklarında yerleşmemeye özen gösterilmelidir
  • Yaşamış olduğumuz yerin sele maruz kalma riski öğrenilmelidir
  • Sen konusundaki radyo ve TV gibi yerlerde olan uyarıları dikkate almalıyız
  • Sel sigortası yaptırılmalıdır

Orman yangını:

  • yangın emniyet yolu yapılmalıdır
  • Hava araçlarının su alma yerleri periyodik olarak kontrol edilmelidir
  • Orman genel müdürlüğü yangın çıkma ihtimali olan yüksek yerlerde önlemler
  • Ormanlarda Ateş yakılmamalı sigara hizmetleri yanık olarak bırakılmamalıdır
  • Ormanlara yangın gözetleme kuleleri yapılmalıdır
  • Yangın isminin yüksek olacağı mevsimlerde ormana giriş ve çıkışlar kapatılmalıdır
  • Ormanlara Can ve cam kırıkları atılmamalıdır
  • Orman yangınlarında görev alacak personeller iyi yetiştirilmelidir
  • Ormanlara yakın olan bölgelerdeki insanlara eğitim verilmelidir
  • Yağmur ne durumunda hemen 112 yangın ihbar hattına haber verilmelidir

Çığ:

  • Çığa karşı önlem alınmalı ve eğitim alınmalıdır
  • Yerleşim yeri olarak çığ riski taşıyan bölgeler tercih edilmemelidir
  • Çığ riski olan bölgelerde yapılar varsa sigortalanmalıdır
  • Yamaçlardaki ağaçlar bitki örtüsü ve ormanlar korumalıdır
  • Mevsimlerde hava ve yol durumu raporları dikkate alınmalıdır
  • Aile hafif planı hazırlanırken çığ riski göz önünde bulundurulmalıdır
  • Şeye ulaşabilecek bir alandaysak Rüzgar altı alanlardan, yamaçlardan ve kalın depolama alanlarından uzak durulmalıdır
  • Çığın yüksek olduğu bölgelerden geçerken birer birer geçilmelidir
  • En tehlikeli çığlar 30 derece-40 derece eğimli yamaçlardan oluşmasından dolayı bu tür yamaçlara dikkat edilmelidir
  • Arazlı iken çökme sesi, kırılma ve oturma sesi duyuluyorsa çaya yakın olduğumuz manasa gelmektedir

Heyelan:

  • Dik yamaçların olmuş olduğu alanlara bina yapılmamalı
  • Özellikle dik yamaçlar ağaçlandırılmalı ve eğimli yamaçlara bitki örtüsü arttırılmalı
  • Dik yamaçların olmuş olduğu alanlar üzerine teraslar inşa edilerek eğim azaltılmalı
  • Yol, Bilal gibi yapıların dik yamaçlara yapılması engellenmeli.
  • Yamacın dengesi bozulmamalı
  • Yamaçların orijinal yapısı ile oynamadan drenaj kanalları açılmalı
  • Geçirimli tabakaların içerisinde çok su alınmamalı

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 68 Cevapları


Soru : Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Görselden ve ön bilgilerinizden hareketle deprem öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacakları listeleyiniz.


Kısa Cevap : “Görselden ve ön bilgilerinizden hareketle deprem öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacakları listeleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler halinde deprem öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacaklar şunlardır ;

Deprem öncesinde yapılacaklar :

  • Yerleşim bölgeleri depreme uygun alanlar tercih edilmelidir
  • Yapılar depreme dayanıklı inşa edilmelidir
  • Konutları deprem sigortası yaptırılmalıdır
  • Dolap ve dolabın üzerindeki eşyalar sabitlenmelidir
  • Soba ve diğer ısıtıcılar duvara veya yere sabitlenmelidir
  • İçerisinde ağır eşya ve kırılacak eşya bulunan dolaplar sıkıca kapatılmalıdır
  • Tezgah üzerindeki kayabilecek beyaz eşyalar altlarına metal profil koyulmalıdır gaz kaçağı elektrik sigortaları otomatik hale getirilmelidir
  • Acil durumlarda kullanılacak olan bina çıkışları temizlenmeli ve hazır hale getirilmelidir
  • Herkesin deprem tatbikatı yapılması sağlanmalıdır
  • Deprem çantası hazırlanmalıdır

Deprem sırasında yapılacaklar :

  • Sabitlenmemiş olan dolap, pencere ve eşyalardan uzak durulmalıdır
  • Sağlam olan sandalye, masa koltuk gibi eşyaların yanına çömelerek hayat üçgeni oluşturulmalıdır
  • Baş iki el arasında alınarak veya koruyucu yastık gibi bir malzeme ile korumalıdır ve sarsıntı geçene kadar bu şekilde beklenmelidir
  • Güvenli alan bulunduktan sonra çökün başını ve seni koruyacak şekilde kapan ve düşmemek için sabit bir yere tutun ilkelerine uyulmalıdır
  • Sarsıntı esnasında merdivenlere veya çıkışlara doğru koşulmamalı balkona çıkılmamalı balkon ve pencerelerden aşağı atlanmamalı asansör kullanılmamalıdır
  • Telefonlar acil durum dışında kullanılmamalıdır
  • Kibrit çakılmamalı elektrik düğmelerine dokunulmamalıdır
  • Tekerlekli sandalyede olanlar için tekerlekler kilitlenmeli baş ve boyun koruma altına alınmalıdır
  • Mutfak imalathane laboratuvar gibi yerlerde ocak fırın gibi cihazlar kapatılmalı dökülebilecek malzeme maddelerden uzaklaşmalıdır
  • Sarsıntıdan sonra elektrik Birgül gaz ve su vanaları kapatılmalı soba ve ısıtıcılar söndürülmelidir
  • Güvenlik önlemleri alınarak güvenli alanına geçilmelidir
  • Pencerelerden ve camdan yapılmış eşyalardan uzak durulmalıdır
  • Deprem anında eğer açık alanda isek enerji hatları direkler ağaçlarda ve diğer binalardan uzak durulmalıdır
  • Toprak kayması olabilecek yamaçlardan uzak durulmalıdır
  • Deniz kıyısından uzaklaşılmalıdır
  • Araç kullanıyorsak sarsıntı sırasında yolu kapatmadan sağa yanaşıp durulmalıdır
  • Gerekmedikçe metro ve tren gibi alanlarda ise inmemeli başka bir aracın bize çarpmasını engellemeliyiz

Depremden sonra yapılacaklar :

  • Önce kendimizi emniyete almalı daha sonra çevremizde yardım edebilecek kimse olup olmadığını kontrol etmeliyiz
  • Gaz kokusu geliyorsa hemen gaz fırsat kapatılmalı camları ve kapıları açmalı binayı hemen terk etmeliyiz
  • Dökülen tehlikeli maddeleri temizlemeli acil durum çantamızı yanımıza almalı ve güvenli alana doğru hareket etmeliyiz
  • Radyo telefon ve televizyon gibi kitle iletişim araçlarının yapmış oldukları uyarıda dikkate almalıyız
  • Cadde ve sokakları acil yardım araçları için boş bırakmalıyız
  • Sarsıntılar bitene kadar açı depremler olabileceği için hasarlı binalara girilmemelidir
  • Deprem sonrasında yer açık alanda isek hasarlı binalardan ve enerji nakili hatlarından uzak durmalıyız
  • Yakın çevrede ihtiyaç duyan insanlara yardım etmeliyiz
  • Yıkıntı altında mahsur kaldıysa paniklemeden sakin olmaya çalışmalıyız
  • Hareket kabiliyetiniz kısıtlanmışsa çıkış için hayatı riske atmamalı kurtarma ekiplerini beklemeliyiz
  • El ve ayakları kullanabiliyorsak su kalorifer ve gaz tesisatlarına zemine vurmak suretiyle varlığımızı duyurmaya çalışmalıyız
  • Enerjimizi kontrolü kullanmak şartıyla eğer sesimizi kullanabiliyorsa kurtarma ekiplerini seslerimizi duyurmaya çalışmalıyız

Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1. Yağışın çok olduğu, dere yataklarının yerleşime açıldığı yerlerde aşağıdaki doğal afetlerden hangisi görülebilir?


Cevap : C

A) Çığ B) Deprem C) Sel D) Tsunami


Soru : 2. Aşağıdakilerden hangisi ülkemizde yer alan doğal afetlerden biri değildir?


Cevap : D

A) Çığ B) Deprem C) Heyelan D) Kasırga


Soru : 3. Eğimli arazilerde ağaçlandırma çalışmaları yapmak, killi topraklara bina yapmamak aşağıdaki doğal afetlerden hangisinin oluşumunu engeller?


Cevap : C

A) Çığ B) Deprem C) Heyelan D) Sel



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 69-70-71

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı 3. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 69, 70, 71


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı 3.Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 69-70-71


A) Aşağıdaki soruları okuyup doğru olan seçeneği işaretleyiniz.


Soru : 1. Aşağıdakilerden hangisi yüzümüzü Güneş’in doğduğu yöne döndüğümüzde sol kolumuzun gösterdiği yöndür?


Cevap : C

A) Batı B) Doğu C) Kuzey D) Güney


Soru : 2. “Geceleyin yönümüzü bulmak için ……. ………………………………. yararlanırız.”

Yukarıdaki noktalı yerlere, aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?


Cevap : D

A) Bulutlar
B) Güneş
C) Karınca yuvası
D) Kutup Yıldızı


Soru : 3. Bir yerin kuşbakışı görünüşünün kâğıt üzerinde kabataslak çizimine ne ad verilir?


Cevap : B

A) Harita B) Kroki C) Plan D) Resim


Soru : 4. Aşağıda bir haftalık hava gözlemleri sonucu oluşturulan bir tablo verilmiştir. Tablodaki bulgulara göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Cevap : C

A) En az görülen hava olayı yağıştır.
B) Bulutlu gün sayısı güneşli gün sayısından fazladır.
C) Güneşli gün sayısı ile yağışlı gün sayısı eşittir.
D) Haftanın ilk günleri hava güneşlidir.


Soru : 5. Erzurum’da oturan biri, çevresinde gördüğü unsurları sembollerle gösterdiğinde aşağıdakilerden hangisinin bu semboller arasında olması beklenemez?


Cevap : D


Soru : 6. Aşağıdakilerden hangisi çevremizde yer alan doğal unsurlara örnek olarak verilebilir?


Cevap : A

A) Göl B) Park C) Kara yolu D) Üst geçit


Soru : 7. I – Şiir II – Türkü III – Efsane

Yukarıda verilen unsurlardan hangisi ya da hangilerinden yararlanılarak yaşanılan yerin coğrafi özellikleri ile ilgili bilgi edinilebilir?


Cevap : D

A) I B) II C) II – III D) I – II – III


Soru : 8. Aşağıdakilerden hangisinin deprem çantasında bulunmasına gerek yoktur?


Cevap : A

A) Çikolata B) El feneri C) Pil D) İlaç


Soru : 9. “Ağaçlandırma çalışmalarının yapılması ve bitki örtüsünün korunması çalışmaları bazı doğal afetlerin zararlarını azaltmada etkilidir.”

Buna göre bahsedilen çalışmaların; I – Deprem II – Sel III- Çığ IV – Heyelan doğal afetlerinden hangilerinde daha çok etkili olduğu söylenebilir?


Cevap : C

A) I – II B) I – II – IV C) II – III – IV D) III – IV


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 70 Cevapları


B) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


Cevap :

  1. ( Doğru ) Bir yerin konumunu bulmak için doğal ve teknolojik yöntemlerden yararlanılır.
  2. ( Yanlış ) Pusulalar doğal yön bulmada yararlanılan yöntemlerden biridir.
  3. ( Yanlış ) Ağaçların yosun tutmuş yüzleri güney yönünü gösterir.
  4. ( Doğru ) Kutup Yıldızı daima kuzey yönünü gösterir.
  5. ( Doğru ) Bir yerin kuş bakışı görünümün kabataslak çizimine kroki denir.
  6. ( Yanlış ) Krokiler belli bir ölçeğe uygun olarak çizilir.
  7. ( Doğru ) Beşerî unsurlar, insanların ihtiyaçlarını gidermek için doğayı değiştirerek ortaya çıkardıkları unsurlardır.
  8. ( Doğru ) Yağmur, sis, kar, rüzgâr, dolu gibi olaylar, atmosferde gerçekleşen hava olaylarındandır.
  9. ( Yanlış ) Yer şekilleri, nüfus dağılışını etkileyen unsurlardan değildir.

Soru : C) Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerlere, anahtar sözcüklerden uygun olanlarını yazınız.


Cevap :

  1. Karınca yuvaları, ağaç ve taşların yosunlu yüzleri, Kutup Yıldızı doğal yön bulma yöntemlerindendir.
  2.  Bir yerin kuş bakışı görünümünün kabataslak şekilde bir düzleme aktarılmasına kroki denir.
  3. Yaşadığımız çevre, doğal ve beşeri unsurlardan oluşmaktadır.
  4. Havada meydana gelen yağış, rüzgâr, kar gibi meteorolojik olaylara hava olayları denir.
  5. Yer şekillerinin yapısı nüfus dağılışını doğrudan etkileyen doğal unsurlardandır.
  6. Toprağın eğimli arazilerde, kar ve yağmur sularının etkisiyle ağırlaşıp kaymasına heyelan denir.
  7. Sel afetinin zararlı etkilerinden korunmak için dere yataklarına bina yapılmaması gerekmektedir.

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 71 Cevapları


Ç) Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


 1. Depreme karşı hazırlıklı olmak için ne tür tedbirler alınmalıdır?


Kısa Cevap : “Depreme karşı hazırlıklı olmak için ne tür tedbirler alınmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Depreme karşı hazırlıklı olmak için alınacak tedbirler

  • Deprem açısından güvenli alanlara yerleşim yapılmalıdır
  • Konutlar depreme dayanıklı olarak inşa edilmelidir
  • Binaların deprem sigortası yaptırılmalı ve düzenli kontrolleri ihmal edilmemelidir
  • Sarsıntı esnasında düşebilecek eşya ve dolap gibi eşyalar sabitlenmeli
  • Soba ve diğer ısıtıcılar duvara veya yere sabitlenerek bırakılmalıdır Bu yangın çıkışını önler
  • Sallanması durumunda içerisinde ağır eşya veya kırılacak eşyalar tehlike barındırmaması için ağzı iyice kapatılmalı veya koruyucularla örtülmelidir
  • Tezgah üzerinde kayması mümkün olan beyaz eşyaların altına kaydırmaz konulmalıdır
  • Binalardaki acil durum çıkışları kontrol edilmeli içerindeki eşyalar çıkarılmalıdır
  • Düzenli aralıklarla deprem tatbikatı yapılmalıdır
  • Deprem çantası hazır bırakılmalıdır
  • Deprem hakkında bilgilendirme yapılmalıdır

2. Krokiler hangi amaçlarla kullanılmaktadır?


Kısa Cevap : “Krokiler hangi amaçlarla kullanılmaktadır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kroki, herhangi bir yerin kuşbaşı şeklinde gelişigüzel halde çizilmesidir. Haritalarda olduğu gibi herhangi bir ölçüye gerek duyulmadan plansız bir şekilde çizim yapılır.

Kroki çizerken birçok ayrıntıya yer verilir.

Bir yeri tarif etmek için veya bir yeri rahatça bulmak için krokilerden yararlanılmaktadır.

Kururken her ne kadar kuş bakışı olarak çizilmiş ve planlama yapılmadan çizilse de birçok ayrıntıya yer verildiği için faydalıdır.

Diğer haritalarda olduğu gibi ölçü kullanılmasa da birçok yer belirtilmiştir.

Krokilerde uzunluklar göz kararı şeklinde belirlendiği için %100 bir kesinlikle içermez.

Krokilerde semboller çizgiler ve geometrik şekiller kullanılmış açıklama kısmında bu kullanan şekillerin anlamı tanımlanmıştır

Krokilerde yön okları bulunmakta kağıdın bir yerinde kuzey-güney tarafını gösteren bir ok çizilmelidir.

Kroki çizimi yapılırken anlatılacak yerin doğru bir şekilde yansıtılması gerekmektedir.

Bu şekilde çizilen krokiler bir yerin bir binanın hastane, sokak veya mahalle gibi kuş bakışı görünüşünün küçültülerek ölçüsü olarak düzlem üzerine çizilmesidir denebilir.

Kroki sayesinde cadde’mizi, mahallemizi veya sokağımızı, herhangi bir mekanı yerini gösterebilir yönümüzü kolayca bulabilir ve navigasyon gibi programlarda da yönümüzü rahatlıkla bulabiliriz.


 3. Hava tahminlerinin insanlara yararları nelerdir?


Kısa Cevap : “Hava tahminlerinin insanlara yararları nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hava tahminleri ve hava uyarıları meteoroloji tarafından sağlanan en büyük hizmetlerden bir tanesidir.

İnsanların Can ve malını korumak hayatı düzenlemek amacıyla insanlara verilmiş büyük bir hizmettir

İnsanlar gerek iş gerek gezi çamaşır asma veya okula gitme gibi hayatının her alanındaki işleri havaya göre ayarladıkları için bütün insanlar sıklıkla hava durumundan fayda sağlarlar.

Hava tahminleri sayesinde insanlar ona göre giyinir ona göre önlem alır planlarını ona göre yaparlar. Uçak uçuşları, trafik yolculukları gibi yolculuklar da hava durumuna göre ayarlanmaktadır.

Aşırı yağış olması durumunda gerekli tedbirler alınarak can ve mal güvenliği korunmuş olur.


4. Doğal afetlerin zararlı etkilerinden korunmak için alınabilecek tedbirleri yazınız.


Kısa Cevap : “Doğal afetlerin zararlı etkilerinden korunmak için alınabilecek tedbirleri yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Doğal afetler gerekli önlemler alınsa da genel itibariyle önlenemeyen doğal oluşumlardır.

Doğal afetleri engelleyemesek de onlara karşı alınacak olan tedbirlerle can ve mal kayıpları azaltılabilir insanların can ve mal güvenliği korunabilir.

Doğal afetlerden biri depremdir. Depremden korunmak için ev, okul, hastane ve ofis gibi kurumlarda deprem sırasında devrilebilecek düşük koyabilecek eşyalar sabitlenmeli dolaplar kapatılarak zarar en aza indirilmelidir.

İnsanlar deprem ve doğal afetler konusunda bilinçlenmeli asansör ve balkonlardan uzak durarak güvenli alanına geçip kendini koruma altına almalıdır.

Depremlerden sonra çıkan yangınlar çoğunlukla görüldüğü için gaz kokusuna dikkat etmeli gaz vanaları kapatılmalıdır.

Heyelan durumunda eğer kapalı alanda isek ve uzaklaşmak için vakit yoksa olduğumuz yerde kalmalı sağlam eşyaların yanında kendimizi güvence altına almaya çalışmalıyız.

Esnasında açık bir mekandaysak heyelan bölgesinden uzaklaşmak için yüksek yerlere çıkılmalı eğer buna imkan yoksa çöp-kapan-tutun hareketi ile kendimizi koruyan altına almalıyız.

Doğal afetlerden bir tanesi de Serdar. Sen esnasında bölgeyi terk ederek güvenli ve yüksek yerlere çıkılmalı su yatağı ve çukur bölgeler terk edilmeli elektrik kaynaklarından uzak durulmalı geceleri Selin tehlikelerini görmek güç olacağından dikkatli olunmalıdır.

Selde ölümlerin çoğu suya girmekten sebep olduğundan karşıdan karşıya geçmek gibi tehlikeli hareketlerden uzak durulmalıdır.

Sena hanım da araç içinde ise su yoldan gitmeye çalışmamalı aracı terk ederek yüksek yere çıkmalıyız.

Taşıyan bölgelerden uzak durmalı hava raporlarını dikkate almalı yoğun kar yağışı ve şiddetli Rüzgar yüksekçe riskini doğduğundan bu alanlardan uzak durulmalıdır.

30 derece-40 derece iyi yamaçlarda çığ oluşumu fazla olduğundan bu alanlarda dikkatli olunmalıdır

Çağa maruz kalındığında yerden destek alarak kalkmaya çalışılmalı ağzımızı sıkıca kapatılmalı mümkünse uzun bir süre nefes almamalıyız.

Eğer çığ akışına maruz kalınırsa bacaklar ve kollar birbirine yapıştırılarak oturma pozisyonu alınmalı ve çıldırmadan kısa bir süre önce bacakları geri sertçe iterek atmaya çalışılmalı başımızın sağa sola çevirerek nefes alanını genişletmeye çalışmalıyız.

Yangın durumlarında hemen ekiplere haber verilmeli ve yangına sebep olacak şeylerden uzak durulmalıdır.


Soru : Doğal ve teknolojik yön bulma yöntemlerini balık kılçığı yöntemiyle gösteriniz.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 69-70-71 Cevapları”


 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 62-63-64

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Türkiye Coğrafyası Cevapları Sayfa 62, 63, 64


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Türkiye Coğrafyası Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 62-63-64


Aşağıdaki Türkiye Fiziki Haritasını ve atlaslarınızdan da Türkiye Siyasi Haritasını inceleyiniz. Soruları cevaplayınız.


Soru : Türkiye Fiziki Haritasında yaşadığınız yeri belirleyiniz. Yaşadığınız yer ve çevresindeki yer şekillerini bulup yazınız.


Kısa Cevap : “Türkiye Fiziki Haritasında yaşadığınız yeri belirleyiniz. Yaşadığınız yer ve çevresindeki yer şekillerini bulup yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İzmir ilinin yeryüzü şekilleri, doğu-batı doğrultusunda uzanan sıradağlar arasında yer alan çöküntü ovaları ve akarsu ağızlarındaki birikinti ovaları, yeryüzü şekillerinin ana hatlarını meydana getirmiştir.

İzmir ‘in en kuzeyinde  1250 metreyi aşan yüksekliğe sahip  Madra Dağları bulunur. Burhaniye-Havran Ovaları ile güneyindeki Bergama Ovası arasında bulunur ve büyük bir yükselti oluştururlar.
Madra Dağları üzerinde bazı yerler 500-700 m. yüksekliğinde hafif dalgalı düzlükler şeklindedir.

İzmirin Dağları;

Bozdağ
Koca Tepe
Çaldağı
Kızcadağı
Dumanlı Tepe
Sivridağ Tepesi
Kocadağ

İzmir ‘in Gölleri;

Kara Göl
Gölcük Gölü
İzmirde Akarsu;
Alacaoğlu
Biga
Aktaş
Armutlu

İzmir ‘in Ovaları;

Bakırçay
Menderes
Gediz

Ankara orman alanları ile step ve bozkır alanlarını çoktur. Güney kısmında Tuz Gölü çanağı, Kepez Ovaları ve Hacıbekirözü gibi düzlükler bulunur. uzey Anadolu sıra dağlarının kolları olan dağlar, Orta Anadolu düzlüklerinin devamı olan ovalar çizer.

Orta kesimlerden kuzeye doğru İdris ve Elmadağları vardır. Balaban, Mogan Gölü, Çubuk, Mürted ve Babayakup Ovaları vardır.

Hatay yüzey şekilleri; dağ, plato ve ovalardan oluşur. En önemli dağlık alan, Amanos Dağları’dır.
Hatay ilinin yarıya yakın bölümü dağlık arazinden meydana gelmektedir. En önemli yükselti Nur Dağlarıdır. Kuzey Güney doğrultusunda uzanır. ur dağları (Amanos veya Gavur) dağları olarak ta bilinir. Amik Ovası Hatay ilinin en önemli ovasıdır ve tarım konusunda çok artı değer oluşturmaktadır.

Akarsuları: Asi nehri, Mersin çayı, Deliçay, Arsuz çayı, Burnaz çayı, Gülcihan Çayı

En önemli Nehir: Asi nehridir. Asi nehri Nil gibi ters akış yönüne sahiptir.

Barajlar: Sulama amacı ile Karasu Çayı üzerinde Tahta köprü ve Yayladağ Barajı,

Göller: Amik Gölü, Kızılgöl, Yenişehir Gölü , Gölbaşı gölü

Madenleri: Altın, Asbest, Alüminyum, Fosfat, Kireç taşı, Krom, Manyezit ve Mermer


Soru : Yaşadığınız yer ve çevresinde yaygın olarak görülen yer şekilleri hangileridir? Bu durum yaşadığınız yerin nüfusunu hangi yönlerden etkilemiştir?


Kısa Cevap : “Yaşadığınız yer ve çevresinde yaygın olarak görülen yer şekilleri hangileridir? Bu durum yaşadığınız yerin nüfusunu hangi yönlerden etkilemiştir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Benim bulunmuş olduğum şehir Ankara’dır. Ankara 26.897 kilometre karelik bir alandadır. Deniz seviyesinden yüksekliği yaklaşık 890 metredir. Doğu yönünde Kırşehir ve Kırıkkale, Batı yönünde Eskişehir, kuzey yönünde Çankırı Birgül kuzeybatı yönünde Bolu, Güney yönünde Konya ve Aksaray illeri bulunmaktadır.

Ankara ilinin ovaları az, platoları ve dağları yüzölçümünün %80’ini oluşturmaktadır. Ovaları yüzölçümünün %15’ine yakındır.

Ankara’daki Dağlar: Elmadağ( Işık Dağı)

Ankara’daki Ovalar: Polatlı Ovası

Ankara’daki Akarsular: Kızılırmak, Sakarya Nehri, Ankara Çayı

Ankara’daki Göller: Tuz Gölü, Eymir Gölü, Mogan Gölü

Ankara’daki Barajlar:  Çubuk Barajları, Sarıyar Barajı, Kesikköprü barajı, Bayındır Barajı, Kurtboğazı Barajı, Çamlıdere Barajı ve Asartepe Barajı.


Soru : Yer şekilleri ile nüfusun dağılışı arasında nasıl bir ilişki vardır? Örnekler vererek açıklayınız.


Kısa Cevap : “Yer şekilleri ile nüfusun dağılışı arasında nasıl bir ilişki vardır? Örnekler vererek açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yer şekilleri ile nüfusun dağılışı arasında doğrudan bir ilişki bulunmaktadır. Nüfusun dağılışını etkileyen faktörlerden biri fiziki faktörlerdir ki bunların biri iklim diğeri ise yer şekilleridir.

Bunları örneklerle incelersek yağışın daha fazla olmuş olduğu kıyı kesimlerinde ulaşımında kolay sağlanması sebebiyle kıyılarda daha fazla nüfus artışının olduğu görülmüştür.

Akdeniz ve Karadeniz kıyılarına baktığımız zaman buralarda nüfus yoğunken iç kesimlerde daha az görülmektedir.

Ülkemizde yükseltinin az olduğu yerlerde, az eğimli arazilerde su kaynakları ve tarım alanında verimli olan yerler varsa buralarda daha çok nüfusun olduğu gözlemlenmiştir.

Ergene ovası , Ege ovaları Birgül Çukurova gibi ovalarımız ulaşımında kolay olması sebebi ve verimli yapıları sebebiyle nüfusun arttığı görülmüştür.

Dağların uzanış şekli, dağların ve yerleşim alanında bulunan yükseltiler, eğim ve bakım durumu nüfus ve yerleşme üzerinde etkilidir.

Dünya nüfusuna baktığımız zaman yaklaşık olarak onda 9’u ova benzeri düzlüklerde yaşamayı tercih ettiği görülmüştür.

İnsanların Dünya üzerinde eşit bir şekilde dağılmamaları ve her alanı kullanamamalarının en büyük sebebi yer şekilleridir ki hayat yer şekillerine göre şekillenmektedir.

Düz ve alçak olan alanlarda ulaşım kolay iklim yumuşak hizmet sağlanması da kolay olduğu için insanlar daha bir rahat yaşam sürebilmek için buraları tercih etmişler ve buralardaki nüfusu artırmışlardır.

Dünyada seyrek nüfusu olan yerlere baktığımız zaman yüksek ve engebeli, çok sıcak veya çok soğuk olan yerler olduğunu görmekteyiz ki burada insanların birbirleriyle ulaşımı ve iletişimi zor olduğunda pek tercih edilmeyen yerlerdir.


Soru : Ülkemizin fiziki özelliklerini genel hatlarıyla açıklayınız.


Kısa Cevap : “Ülkemizin fiziki özelliklerini genel hatlarıyla açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ülkemiz genel açıdan bakıldığı zaman ortalama yükseltisi fazladır ve genel olarak yapısı engebelidir.

Ülkemizde batıdan doğuya doğru gidildikçe yükseltinin genel olarak arttığı görülmektedir

Ülkemizde yeryüzü şekilleri çeşitliliği fazla olduğu için iklim, bitki örtüsü, toprak türü, tarım ürünleri, nüfusun dağılışı ve ekonomik faaliyetler gibi birçok alanda bir ülke olmamıza rağmen farklılıklar görülmektedir.

Ülkemizde Dağlar doğu batı yönünde uzanmaktadır. Bu sebepten dolayı kıyı ile iç kesimler arasında ulaşım biraz zor sağlanmaktadır.

Ülkemizde ortalama yükselti ve engebenin en az olduğu yer Marmara Denizi çevresidir.

Ülkemizde ortalama yükselti ve engebenin en fazla bulunduğu yer Anadolu’nun doğusudur.

Anadolu’nun orta ve Güneydoğu kesimlerine baktığımız zaman yükseltinin fazla olmasına rağmen yüzey şekillerinin sade olduğunu görmekteyiz.

Ülkemizin kuzeyinde ve güneyinde sıra Dağlar bulunmaktadır.

Ülkemizde ovalar ve platolar geniş alanlar kaplamaktadır.

Ülkemizde çok sayıda akarsu ve göl bulunmaktadır

Güneş ışınları ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe sıcaklık azaldığında ülkemizde de güneyden kuzeye gidildikçe sıcaklık genel olarak azalmaktadır.

Türkiye’de ortalama yükselti fazla olduğu için yükseltisi fazla olan yerlerde daha soğuk bir iklim görülmektedir.

Ülkemizde lodos güneybatı yönünden esmektedir.


Soru : Ülkemizde nüfusun dağılışını etkileyen faktörler nelerdir?


Kısa Cevap : “Ülkemizde nüfusun dağılışını etkileyen faktörler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tarihler boyunca insanlar belirli sebepler sebebiyle bazı alanlarda yoğun olarak yaşamakla beraber bazı alanlarda ise seyrek nüfus görülmüştür.

Ülkemizde sıcaklık farklılıkları ve yağış nüfusun dağılımını etkileyen en önemli iklim faktörüdür. Ülkemizin sıcaklık ve yağışın yeterli olduğu alanlar yerleşme için uygun alanlardır.

Aşırı sıcak veya soğuk kurak olan yerlerde nüfus ve yerleşme az olarak görülmüştür.

Doğu Anadolu Bölgesi’ne baktığımız zaman buralarda kışların uzun ve soğuk geçmesi nüfusun az olmasına Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde ise kuraklıktan dolayı yerleşme alanlarının sınırlı olmasına sebebiyet vermiştir.

Gerek iklim gerek turizm faaliyetlerinin çok olması sebebiyle ülkemizde kıyıya doğru bir yerleşim görülmektedir

Ülkemizde yağışın artmış olduğu yerlerde nüfusun arttığı görülse de bu şartlara uymayan menteşe yöresi ve Hakkari gibi yerler istisnai olarak kalmıştır.

Ülkemizde nüfusun dağılışını etkileyen faktörlerden bir tanesi de yeryüzü şekilleridir.

Yüksek dağlık alanlar ve dik yamaçlar tarım ve hayvancılığa uygun olmadığı için nüfusun az görüldüğü görülmüştür.

Ülkemizde ilk yerleşmelerin suya yakın yerlerde olduğu ve insanların gerek kendi ihtiyaçlarını gerek tarım gibi sulama ihtiyaçlarını buradan karşıladığı görülmektedir.

Toprakların verimi de nüfusu değiştirmiştir.

Ülkemizde nüfusun yoğunluğunu etkileyen beşeri faktörler diyeceğimiz tarımsal faaliyetler, ulaşım, sanayi, ticaret, madencilik, turizm, idari durum, askeri gibi alanlarda nüfusun dağılışında etkili olmuştur.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 63 Cevapları


Soru : Ülkemizin coğrafi özellikleri edebî eserlere de yansımıştır. Bunun iki özel örneğini okuyup soruları cevaplayınız.


Cevap : Bu sayfada soru yoktur.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 64 Cevapları


Soru : Coğrafi özelliklere neden edebî eserlerde yer verilir? Görüşlerinizi belirtiniz.


Kısa Cevap : “Coğrafi özelliklere neden edebî eserlerde yer verilir? Görüşlerinizi belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Edebi eserler, anlatımı güçlendirmek için belli başlı söz sanatlarını kullandığı yazılı eserlerdir.

Edebi eserlerde insanlar duygu ve düşüncelerini yansıtmaktadırlar.

Coğrafi özellikler demiş olduğumuz iklim, da, su gibi alanlarda insanların duygularını çağrıştırmakta artırmakta ve insanlar bu alanlarda ferahladığı için veya bu alanlarda dertlerinin ziyadeleştiğini veya azaldığını fark ettiği için birçok eserlerinde bu yerlere de yer vermişlerdir.

İnsanların duyguları bu alanlarla beraber yorulduğu için insanlar edebi eser yazarken de kendi duygularının ürünü olan bu eserlerde bu alanlara yer verirler.

Eserlere baktığımız zaman ülkemiz çok güzel bir alana sahip olduğu için dağları, denizleri, gölleri, tepeleri şiirleri konu olmuş birçok eserde ve destanlarda geçmektedir.

Bu yüzden coğrafi özelliklerin tıpkı insanla olduğu gibi edebi eserlerde de iç içe olduğu ve bir bütün olduğu görülmektedir.


Soru : Şiirlerde ülkemizin hangi coğrafi özelliklerine yer verilmiştir?


Cevap :

Şiirlerde ülkemizin dağ, orman, akarsu, deniz, tepe, orman, arazileri gibi coğrafi özelliklerine yer verilmiştir.


Soru : Yaşadığınız çevreyi anlatan bir şiir yazınız.


Kısa Cevap : “Yaşadığınız çevreyi anlatan bir şiir yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ankara Yaşadığım çevreyi anlatan bir şiir 

Yiğit Ankara’m güçlü Ankara’m

Ne kadar ovan az dağların çok olsa da

Şiirler yazdırır dağların bize

Göllerin akarsuların her şeyin bir başka işte

Sen değil misin baş şehrimiz bizim

Başımızın üstündedir yerin


Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1.Yandaki görsel hangi yer şekline aittir?


Cevap : B

A) Obruk B) Vadi C) Ova D) Plato


Soru : 2. Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’nin nüfus dağılışını etkileyen doğal özelliklerden biridir?


Cevap : D

A) Sanayi B) Ticaret C) Yer şekilleri D) Madencilik


Soru : 3. Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’nin fiziki coğrafi özelliklerinden biri değildir?


Cevap : A

A) Doğudan batıya gidildikçe yükseklik artar.
B) Akarsuların denize döküldüğü yerlerde delta ovaları vardır.
C) Akarsular baraj yapmaya elverişlidir.
D) Yükseltinin az olduğu yerlerde verimli ovalar vardır.



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 57-58-59-60-61

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Hava Durumu Cevapları Sayfa 57, 58, 59, 60, 61


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Hava Durumu Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 57-58-59-60-61


Soru : Aşağıdaki açıklamalarla kavramları eşleştiriniz.


Cevap :

  • (Meteoroloji) Havada meydana gelen yağış, nem, rüzgâr gibi meteoroloji ile ilgili olaylara denir.
  • (Hava Durumu) Bir yerde, kısa süreli olarak meydana gelen hava olaylarına denir.
  • (İklim) Bir yerde, uzun süreli olarak görülen hava olaylarının ortalamasına denir.

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 58 Cevapları


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Hava olaylarının adlarını, görsellerin altına yazınız. Soruyu cevaplayınız.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 58 Cevapları”

Soru : Çevrenizde en sık görülen hava olayları nelerdir?


Kısa Cevap : “Çevrenizde en sık görülen hava olayları nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dünya Güneş’in etrafında dönerken güneş ışınları dünyamıza bazen dik bazen de ilk olarak gelmektedir.

Dik olarak geldiği zaman havalar sıcak ilk olarak geldiği zaman ise havalar daha ılık ve serindir.

Hava sıcaklıklarındaki oluşan bu değişmeler hava olaylarını meydana getirir.

Hava olayları rüzgar, fırtına, kasırga, Tayfun, hortum, dolu, kar, yağmur , çisenti , sulusepken, çiğ , ısınma, siz, soğuma, gök gürültüsü, Şimşek ve kırağıdır.

Bu hava olayları mevsimine göre farklı farklı zamanlarda bir tanesi veya bir anda ve kaç tanesi beraber görülebilmektedir.

Hava olaylarının yoğun olarak hangi bölgede yaşanacağı illerimize göre değişmektedir.

Kimin illerimizde aşırı ses kimi illerimizde aşırı yağmur kimilerimize de kar daha fazla görülmektedir.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 59 Cevapları


Soru : Aşağıdaki kutucuklara hava olaylarını ifade eden semboller çiziniz.


Cevap :

“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitabı Sayfa 57-58-59-60-61 Cevapları”

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 60 Cevapları


Aşağıdaki internet sayfasını inceleyiniz. Soruları cevaplayınız.


1. Hava olaylarını gözlemlemek ne tür faydalar sağlar?


Kısa Cevap : “Hava olaylarını gözlemlemek ne tür faydalar sağlar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Herhangi bir ülke, bölge veya merkezde belirli bir zaman süresi içerisinde görülebilecek meteorolojik olayların gözlem ve analizlerle dayanılarak su bize gelecektik veya objektif yöntemler kullanılarak ön görülmesi çalışmasına hava tahmini denmektedir.

Hava tahmini gözlem, analiz ve tahmin olmak üzere üç aşamalı olarak gerçekleşir.

Hava tahminlerinde yer gözlemleri, gemi gözlemleri, yüksek atmosfer gözlemleri, radar ürünleri, uydu görüntüleri ve otomatik meteoroloji istasyonları verileri kullanılmaktadır.

Oluşabilecek aksaklıklar, can ve mal kayıplarını azaltmak amacıyla meteoroloji genel Müdürlüğü’nün hazırladığı uyarılara ek olarak bölge müdürlüklerinde görevli 24 saat esasına göre çalışan bölge tahmin ve erken uyarı merkezleri bulunmaktadır.

Buradaki görevliler il ve ilçeler için günlük ve 5 günlük hava tahminleri yapmakta gerektiğinde uyarılar yayınlamaktadırlar.


2. Hava tahmin raporlarını takip ediyor musunuz? Bunun için hangi kaynaklardan yararlanıyorsunuz?


Kısa Cevap : “Hava tahmin raporlarını takip ediyor musunuz? Bunun için hangi kaynaklardan yararlanıyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hava tahmin raporlarını hazırlamak için teknik olarak 3 aşama vardır.

  1. Ertesi günün atmosferik durumuna karar verilmesi yer ve yüksek seviyeler için prognostik haritaların hazırlanması
  2. Prognostik haritalarda gözüken şartların yorumlanması
  3. Beklenen şartlara göre havanın belirlenmesi

Gözlemler sayesinde;

Rüzgarın yönü-hızı
Havanın sıcaklığı
Nem-su buharı basıncı
Toprak üstünün minimum sıcaklığı
Havanın basıncı
Yatay ve deniz görüş uzaklığı
Bulutluluk
Yağışın miktarı
Deniz suyu sıcaklığı, gibi değerler ve verilere sahip olunabiliyor.

Ülkemizde kısa dönemli ava olayı tahmininde kullanılmak üzere on adet Meteoroloji Radarı bulunmakta ve kullanılmaktadır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Meb Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 61 Cevapları


Soru : Yaşadığınız yerin bir haftalık hava olaylarını gözlemleyiniz. Gözlem sonuçlarınızı aşağıdaki tablo ve grafiğe, hava olaylarının sembollerini çizerek aktarınız.


Cevap :

Kendi yaşadığınız yere göre hava durumunu meteoroloji sitesinden bakabilirsiniz.


Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


Soru : 1. I- Günlük hayatımızı kolaylaştırır.
III- Trafik faaliyetlerinin yürütülmesini kolaylaştırır.
II- Tarımsal faaliyetlerin düzenlenmesinde etkili olur.
IV- Hava kirliliğini engeller.

Yukarıdaki ifadelerden hangileri hava tahmin raporlarının yararlarındandır?


Cevap : C

A) I, II B) I, III C) I, II, III D) I, II, IV


Soru : 2. Hava tahmin raporlarını takip etmek hangi meslek için daha az önemlidir?


Cevap : B

A) Çiftçi B) Doktor C) Kaptan D) Pilot



 

Our Score
error: Content is protected !!