Trafik insanların ölme riskinin en çok olduğu bölgeler olduğu için şakaya ve dikkatsizliğe gelmez.
Araçlar günlük hayatımızı ne kadar çok kolaylaştırırsak kolaylaştırsın ancak dikkatli ve kurallı kullanıldıkları zaman bizlere faydalı olabilirler.
Motorlu taşıtlarda yolculuk yaparken kural dışı davranışlarda bulunmak can güvenliğimizi tehlikeye atar hem bizim hem de diğer insanların yaralanmasına, sakatlanmasına hatta ölümüne bile sebep olabilir.
Soru : Aşağıdaki tabloda trafik kazasına sebep olan durumlar ile alınması gereken önlemleri eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 47-48 MEB Yayınları”
Soru : Trafik kazalarının azaltılabilmesi için alınması gereken önlemleri tartışınız.
Yapılan araştırmaların çoğu kısa mesafeli yollarda emniyet kemerine takılmadığını en çok kaza ve ölümün ise bu kısa mesafelerde emniyet kemeri takılmadı anlarda olduğunu göstermektedir.
Emniyet kemeri bizlerin ufak kazalarda büyük yaralar almamızı önler.
Ayrıca bizleri kuvvetli çarpmalardan kaza anında araç dışına fırlamaktan veya araç içinde savrulmaktan kurtarır.
Emniyet kemeri sayesinde bir yerden yuvarlansak bile araç içinde savrulmaz ve çok fazla zarar görmeyiz.
Ayrıca emniyet kemeri ön koltukta bulunan hava yastığının çıkarak sürücünün kafasının direksiyona çarpmasını engellemektedir.
Emniyet kemeri bu yüzden çok önemlidir ve insanların emniyet kemeri konusunda büyük hassasiyet göstermesi gerekmektedir.
Soru : Çocuk güvenlik koltuklarının farklı boylarda olmasının sebebini araştırınız.
Çocuk güvenlik koltuklarında asıl amaç çocuğun düşmesini özellikle büyük ve küçük kazalarda çocuğun zarar görme riskini azaltmak olduğu için çocuğu iyice kavrayacak ve güvenliğini sağlayacak bir koltuğun olması gerekmektedir.
Bunun için çocuk güvenlik koltuğu yapılırken çocukların yaş boy ve kilo oranları göz önünde bulundurulmuş çocukların güvenliğine göre tasarlanmıştır.
Yetişkinlerin emniyet kemeri ile korunması gibi çocuklar da ani fren ve çarpmalarda kendini koruma konusunda daha güçsüz oldukları için çocuk oto koltukları emniyet kemeri gibi hatta daha güvenli bir şekilde onları koruyacaktır.
Yasal olarak 150 cm’den küçük ve 36 kg’dan hafif olan tüm çocuklar otomobillerde güvenlik aracı kullanmak zorundadır.
0-3 yaş arası özel koltuk kullanması gereken çocuklar 4 yaştan itibaren ortalama 11 yaşına kadar çocuk oto koltuk yükseltecek kullanmaları gerekmektedir.
1. Trafik kazasına sebep olmamak için neler yapılmalıdır?
Trafik kazasının sebep olmamak için hem yayalara hem sürücüleri hem de yolculara düşen belli başlı görev ve sorumluluklar vardır.
İnsanların hangi konumda olursa olsun kendilerine düşen görev ve sorumlulukları bilmesi bunlara son derece hassas ve dikkatli olması ani hareketler, acele ve dikkatsizlikten korunmalıdır.
Alkol uyuşturucu gibi düşünme gücünü azaltan maddeleri kullandıktan sonra trafiğe çıkmamalıdır.
Yayaların da kendileri için ayrılmış olan güvenli yerlerden geçmesi trafik kurallarına son derece dikkat etmesi ve bu konuda gerekli bütün bilince sahip olmaları gerekir.
Yolcuların da gerek yine binme esnasında gerek yolculuk esnasında şoförü rahatsız etmemesi, insanları rahatsız edecek hareketten sakınmaları lazımdır.
2. Emniyet kemeri ve çocuk güvenlik koltuğu kullanmanın önemini anlatan bir slogan yazınız.
Maddeler Halinde Trafik kazalarının yaşanmaması için almamız gereken önlemler
Alkollü, uyuşturucu veya araç kullanılması yasak olan bazı ilaçları içerek araç kullanmamak. Çünkü kullanmış olduğumuz alkol ve uyuşturucu miktarı bize her ne kadar az gelirse gelsin Bu maddelerin düşünme yetkisini azaltması ve dikkati azaltmaları durumu olduğu için kazalara sebep olabilir ani uyku veya dikkatsiz hareketlerle büyük kazalar yaşanabilir.
Gerek yaya gerek sürücü olduğumuz zaman dikkatli olmak. Trafik kazalarının Büyük bir kısmı yapılan dikkatsizlikler sebebiyle olmaktadır. Elimizde olmayan dikkatsizlikler yaşansa da genel anlamıyla dikkatimizi dağıtacak her şeyden Uzak durarak dikkatli olmalı ve trafikte ufak bir dikkatsizliğin kazalara sebep olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır.
Sürücülerin ve yayaların trafik kurallarını ihlal etmemesi ve hassas davranması. Trafik kazaları neredeyse tamamı sürücülerin ve yayaların trafik kurallarını ihlal etmesinden dolayı kaynaklanmaktadır. Trafik kuralları bizim Can güvenliğimiz için konulmuş ne zaman durmamız ne zaman geçmemiz nerelerden geçmemizin güvenli olduğu konusunda bize bilgiler veren trafiği düzenleyen kurallardır. Bu kurallara uymak ve hassas davranmak trafik kazalarını en aza indirecektir.
Belediyeler tarafından karayollarının bakımlarını ihmal edilmemesi trafik işaret ve levhalarının gerekli yerlere konulması. Karayollarında olan bazı çalışmalar, aksaklıklar trafik işaretlerini yetersizliği gibi durumlar kazaları sebep olabilmektedir. Bunun için bizim üzerimize düşen görev bu bölgeleri yetkililere bildirmek , belediyelerin ise vakit kaybetmeksizin buraların onarılması ile ilgili harekete geçmesi lazımdır.
Acemi kişilerin yoğun trafiğe çıkmaması. Trafiği çıkan herkes yıllarca araba kullanıyor demek değildir. Özellikle yeni araba kullanan araba sürmeyi öğrenen ve daha önce yoğun trafik lerde araba kullanmayan kimseler daha dikkatli olmalı ve iyice uzmanlaşmadıkça yoğun trafiğe çıkmamalıdır.
Uykusuz ve çok yorgunken araç kullanılmamalı. Çok uzun saatler boyunca direksiyon başında kalmak ani uykulara veya uykusuzluğun ve yorgunluğun vermiş olduğu dikkatsizlik sebebiyle birçok hataya sebep olabilir.
Sollama yaparken çok dikkatli olunmalı. Bazı yollarda sollamanın yasak olduğu bildirilmişse bu yollarda asla sollama yapılmamalıdır. Tehlikeli sollamalardan kaçınmalı ve insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye atmamalıyız.
Aşırı hızdan kaçınmalı belirtilen hız sınırlarına uymalı. Ne yazık ki trafik kazalarının ve ölümlerin çoğu hız sebebiyle gerçekleşmektedir. Aşırı esnasında insanlar trafik işaret ve levhalarının tam olarak göremez, trafik kurallarına tam olarak uyamaz ve yayalara farklı demeyerek büyük kazalara sebep olabilirler.
Yüksek sesle müzik dinlemek, telefonla konuşmak veya herhangi bir şey için telefona bakmamalı. Anlat dikkatsizlikler, dikkatimizi dağıtacak videolar veya telefonda mesaj gibi bir şeye bakılması büyük kazalara sebep olabilir.
Aracımızı kullanırken araba takip mesafesini korumalıyız. Araba takip mesafesine uyumak öndeki aracın bir anda durma veya herhangi bir nedenden dolayı istop etmesi durumunda zincirleme bir kazayı engelleyecektir
Sürüş esnasında rotamızı belirlemeli uzun süreli kararsızlıklarda bulunmamalıyız. Özellikle yoğun trafiğin olduğu yerlerde sürücülerin kararsız davranması ve hangi yöne gideceklerini düşünmeleri dönüş yerlerine geçmelerinde ve sağlıklı bir geçiş yapmalarını engel olur. Bu da diğer araçları ve kararsız kalan araç sürücüsünü tehlikeye sokar.
Soru : Aşağıdaki görsellerdeki sürücülerin yapmış olduğu hataları ve bunların nelere sebep olabileceğini görsellerin altlarına yazınız.
Cevap:
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 45-46 MEB Yayınları”
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
Soru : Trafik kazalarının yaşanmaması için hangi önlemler alınmalıdır? Araştırınız.
Madde Madde Trafik kazalarının yaşanmaması için alınacak önlemler
İnsanların trafik kuralları konusunda ve trafik kazalarının cinayeti konusunda bilinçlendirilmesi. Trafik kuralları ve oluşabilecek kötü durumlar hakkında insanları bilinçlendirilmesi insanlara trafik kurallarına uymayı teşvik edecek ve insanlar daha dikkatli olacaktır. Trafikte yapılması gereken en önce şey insanları bilinçlendirmektir.
Sürücülerin sıklıkla denetilmesi ve uyarı levhaları nasıl olması. Denetlendiğini bilen insan daha dikkatli davranır. Bu yüzden polis ekipleri veya kamera sistemleri tarafından sürücüler ve yayalar kontrol edilmeli ve hataları es geçilmeden uyarılar ve cezalar yapılmalıdır.
Trafik işaret levhalarının bakımına dikkat edilmesi ve gerekli yerlere trafik işaretlerinin konulması. Trafik işaret ve levhaları herhangi bir sebeple zarar gördüğü zaman bu işaretlerin olmaması büyük kazalara ve insanların nasıl hareket edeceğini bilmediği için zincirleme kaza gibi kötü durumlara sebep olabilirler. Bunun için trafik işaret ve levhaları herhangi bir sebepten dolayı zarar gördüyse acilen yetkililer tarafından düzeltilmelidir.
Sürücüler ve yayaların çok dikkatli olması ve trafik kuralları konusunda hassasiyet göstermesi. Trafik kazalarının yaşanmasını ve başka nedeni ise dikkatsizliktir. Gerek sürücü gerek yayalar gerekse yolcular dikkatli davranmalı kendilerine düşen kurallara hassasiyetle uymalıdır.
Hız tutkusunun bırakılması ve bu hız tutkusunu teşvik edecek film ve video gibi sahneleri yasaklama getirilmesi. Ne yazık ki ne tutku sebebiyle insanlar küçük kazalardan bile büyük zararlar görmekte hem kendilerinin hem de çevredeki insanların Can ve mallarına zarar vermektedirler. Sinirlendiği veya mutlu olduğu zaman hızın güzel bir şey olduğu algısı insanlara teşvik edilmemeli ve bilakis hızın kötülüğü hakkında bilinçlendirme reklam çalışmaları yapılmalıdır.
Önde giden araçla mutlaka takip mesafesinin korunması. Takip mesafesi öndeki aracın herhangi bir sebeple durması veya istop etmesi sebebiyle durması halinde çarpmayı engelleyecektir.
Uzun süre özellikle yorgunken ve uykusuzken araç kullanılmaması. İnsanlar yorgunken bu uykusuzken aniden uyuyabilir veya daha önce defnetmiş oldukları konularda dikkatsiz davranarak hatalar sebep olabilirler.
Araç solarken dikkatli olunması ve öndeki, arkadaki araçla mesafeye dikkat edilmesi. Özellikle virajlarda, uçurum kenarlarında ve yoğun trafikte sollama yapılmaması gerekir
Alkol, uyuşturucu ve içildiği zaman araç kullanmanın yasak olan ilaçları kullanarak direksiyon başına geçilmemesi. Kullanılmış olan bu maddeler insanın aklını tam olarak kullanma gücünü azalttığı için dikkatsizliği ve hataların sebep olabilir.
Cep telefonuyla konuşulmaması veya herhangi bir video gibi dikkat daha açık bir şey izlenilmemesi. Cep telefonuyla konuşmak, yüksek ise müzik dinlemek veya telefonda herhangi bir video gibi bir şeye bakmak insanın bir anda dikkatini dağıtabilir ve direksiyon hakimiyetini kaybetmesine sebep olabilir.
Trafik işaret ve işaretçilerine uyulması ve hassasiyet gösterilmesi. Özellikle trafik işaretlerinin olmadığı yerde trafik polislerine dikkat etmek ve onların yönetmesi ile hareket etmek çok önemlidir.
Maddeler Halinde Trafikte karşılaşabileceğimiz tehlikelerin sebepleri
Sürücülerin ve yayaların trafik kurallarına uymamaları. Trafik kurallarına karşı yapılan küçük ihmaller bile büyük kazalara sebep olabileceğinden sürücülerin ve yayaların trafik kurallarına uyması ve çok önem göstermesi gerekmektedir.
Yolcuların dikkatsizliği ve hataları. Yolcuların da uyması gereken kurallar vardır ki yolcuların bunlara uymaması halinde hem taşın içerisindeki diğer insanların hem de sürücünün dikkatini dağıtması sebebiyle diğer insanların can ve mal sağlıkları tehlikeye girmektedir.
Doğa olayları sonucunda gerçekleşen olumsuz durumlar. Aşırı siz, kar ve yağmur yağışı gibi sert iklim koşullarında sürücülerin ve yayaların daha dikkatli olması gerekmektedir. Hem de hediyeler tarafından hem de sürücü ve yayalar tarafından önlemler alınmalı ve bu önlemler doğrultusunda trafiğe çıkılmalıdır.
Yol yapım, bakım ve trafik işaret ve levhaları hizmetlerinin eksik olması. Ne yazık ki bazı bölgelerde trafik işaret ve levhaları veya yoldaki bakım çalışmaları aksadığı için trafik kazaları meydana gelebilmekte ve yapılan ufak ihmaller sonucunda büyük kayıplar yaşanabilmektedir.
Yollardaki çökme, kırılma ve gevşemelerin yapılmasının ihmal edilmesi. Yoldaki çökme kırılma veya gevşemeler sebebiyle yayalar veya sürücüler zor durumda kalabilir virgül veya bu alanlardan korumak için direksiyonu kırdığı zaman başka bir araca veya yayaya çarpabilir
İnsanların dikkatsizliği ve hatalı davranışları. Dikkatsizlik trafik kazalarının başlı sebeplerindendir. Hem sürücülerin hem de yayaların dikkatli davranması ve anlık dikkatsizliğin sebep olabileceği büyük hasarları düşünerek hassas davranması gerekmektedir
Araçların bakım ve onarımının yeterince yapılmaması. Birçok kişi gerek ihmalden gerek mali nedenlerden araç bakımlarını ihmal etse de araç bakımı ve hataların onarılması ihmal edilecek bir şey değildir. Araştır bakımsızlık sebebiyle yolda arıza çıkarabilir ve özellikle trafiğin yoğun olduğu alanlarda bunlar büyük trafik kazalarına sebep olabilir
Aşırı hız tutkusu. Trafik kazalarının en büyük sebeplerinden bir tanesi de aşırı hız tutkusudur. Sürücüler mutlaka belirlenmiş olan hız sınırlarına uymalı ve aşırı sebebiyle trafik işaretlerine dikkat edemeyecekleri bilincinde olarak kimsenin can ve mal sağlığını tehlikeye atmamalıdır
Uykusuz ve yorgunken trafiğe çıkılması insanlar çok uykusuz ve yorgun olduğu zaman sağlıklı düşünemez veya anlık uyumalarla tehlikeli durumlarda baş başa kalabilirler. Bunun için uzun süre araç kullanımından kaçınmalı ve eğer başka bir sürücü yoksa biraz dinlenerek yola devam edilmelidir.
Trafik kurallarına uyulmaması. Trafik kuralları trafikte bulunan kişilerin can ve mal güvenliğini sağlamak içindir. Trafik kurallarına uyulması büyük ve küçük şarkı bütün kazaların önüne geçecek insanların güvenli bir şekilde yolculuk yapmasını sağlayacaktır.
2. Trafik kazalarının önlenmesi için alınması gereken önlemleri anlatınız.
Madde Madde Trafik kazalarını önlenmesi için alınması gereken önlemler
Ehliyetin sadece araba kullanmayı çok iyi bilen kimselere verilmesi
Sürücülerin trafik kuralları konusunda denetlenmesi ve eğitim verilmesi
Araçların mutlaka takip mesafesine uyması
Araçların arızalarını giderilmesi düzenli olarak bakım ve sigortalarının yapılması
Yetkililerin trafik işaret ve levhalarını kontrol etmesi ve gerekli yerlere bunların konulması. Trafik işaret ve levhalarına veya trafik unsurlarına bir zarar gelmesi durumunda vakit geçmeden onarılması
Trafik polislerinin gerek sürücüleri gerek yolları denetlemesi
Trafik kuralları konusunda büyük küçük, sürücü demeden herkesin bilinçlendirilmesi
Aşırı kızın teşvik edilmesini bırakılması ve aşırı hızın insanlar tarafından tutku haline getirilmemesi
Hatalı sollamadan kaçınılması özellikle uçurum gibi ve sulamanın yasak olduğu alanlarda sollamadan uzak durulması
Uykusuzken araç kullanılmaması, eğer başka sürücü yoksa biraz dinlenilip öyle yola devam edilmesi
Çok yorgunken dikkatimizin dağılacağı için araç kullanmaktan kaçınılması
Sürücülerin, yolcuların ve yayaların trafik kurallarına son derece dikkat etmesi ve hassas davranması
İster az ister çok miktarda olsun alkol uyuşturucu kullandıktan sonra kesinlikle araç kullanılmaması
Yayaların yaya geçidi, alt ve üst geçitleri kullanarak trafiği işgal etmemeleri
Yüksek sesle müzik dinlemek veya kulaklık takılmaması
Acele etmekten sakınılması
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 45-46 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Sürücülerin ve yayaların hatalı davranışlarının kazalara ve büyük olaylara sebep olacağı gibi yolcuların hatalı davranışları da trafik güvenliğini tehlikeye atabilir.
Bu yüzden yolcuların da kendileri için tahsis edilmiş olan trafik kurallarına uymaları ve böylece hem kendi hem de diğer insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye atmamaları gerekmektedir.
Yolcuların gerek bilecekleri araca inip binme esnasında gerek yolculuk esnasında gerekse aracı bekleme esnasında uymaları gereken bazı kurallar vardır.
Bu kurallar genel olarak insanlar tarafından bilinse de ne yazık ki bazı kere uyumamakta ve tehlikeli olaylara sebep olabilmektedir.
Yolcuların hatalı davranışları trafik kazalarına veya ufak çapta da olsa gerek yolcuların gerekte aracın zarar görmesine sebep olabilir.
Bu hem yolcu için hem de diğer yolcu ve araç için istenmeyen bir durumdur.
Soru : Aşağıda verilen görsellerde toplu taşıma araçlarına binmek için yolcular ne yapıyor? Açıklayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 42-43-44 MEB Yayınları”
Cevap:
Buradaki görsellerde otobüsten inen kişiler arka kapıları, bilen kişiler ön kapıları, engelli yolcular kendileri için özel olarak tasarlanmış kısımlardan inmektedirler. Ayrıca yolcular tek sıra halinde dikkatli bir şekilde araca binerek uygun olan davranışı göstermektedirler.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görselde gördüklerinizi anlatınız.
Cevap:
Aşağıdaki görselde otobüse binmek isteyen yolcular ön kapıyı tek sıra halinde bekleyerek binme işlemlerini gerçekleştiriyorlar.
Otobüsten inmek isteyen yolcu ise otobüs tamamen durmuş olduğu bir anda dikkatli bir şekilde iniyor.
Yürüme engeli olan kişi de kendisine ayrılmış olan bölümden inerek güvenli bir şekilde inme işlemini tamamlıyor.
Soru : Toplu taşıma aracına ön kapıdan binilip arka kapıdan veya varsa orta kapıdan inilmesinin sebebini açıklayınız. Bu kurala uyulmaması hâlinde ne gibi olumsuzluklar yaşanabilir? Tartışınız.
Toplu taşıma araçları birçok kişiyi aynı anda bir yerden bir yere ulaştırmaktadır.
Yolculuk esnasında sıkıntıların yaşanmaması ve düzenli bir yolculuğun sağlanması için yolcular için korunmuş olan kurallar vardır.
Kurumuş olan bu kurallar sayesinde insanlar karışıklık yaşamadan otobüse inip binebilecek ve güvenli bir şekilde yolculuklarını tamamlayabileceklerdir.
İki kapalı veya 3 kapılı olan toplu taşıma araçlarında inen ve bilen kişilerin yerlere ayrılarak rahat bir iniş ve biniş yapılarak karışıklığının önüne geçilmiştir.
Böylece inan ve binanın insanlar arasında karışıklık yaşanmayacak ve düzenli bir şekilde iniş ve biniş sağlanacaktır.
Soru : Aynı kapıdan binilen ve inilen toplu taşıma araçlarında, taşıttan inen yolculara öncelik verilmesinin sebebini tartışınız.
Aynı kapıdan binilen ve inilen toplu taşıma araçlarında taşıtan inen yolculara öncelik verilmesi gerekir.
İnan kişiler indiği zaman otobüse binen yolcular rahatça kendilerine yer bulabilecek ve itiş kalkış sağlanmadan rahat bir şekilde kendilerine yer seçebileceklerdir.
Bu yüzden inen kişilere öncelik verilmiş ve bu sayede otobüs yeri boşaltılarak binen kişilere daha rahat bir olanak sağlanmıştır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Soru : Yandaki görselden yararlanarak toplu taşıma araçlarında; özel durumu olanlara karşı duyarlı davranılmış mı? Açıklayınız.
Cevap:
Yandaki görselde özel durumu olanlara karşı duyarlı davranılmıştır. Tekerlekli sandalyedeki kişiye ve çocuğu ile binen kişiye oturan kişiler yer vermiş ve yapılması gereken davranışları sergilemişlerdir.
Soru : Aşağıdaki resmi inceleyerek toplu taşıma araçlarının kirletilip yıpratılmasının sebeplerini ve sonuçlarını tartışınız.
Toplu taşıma araçlarında seyahat eden kimselerin dikkat etmesi gereken konulardan bir tanesi de aracın içeriğine zarar vermemektir.
Camların kırılması, bilerek ve isteyerek koltuk, cam gibi alanların çizilerek zarar verilmesi Bu eşyaların erken yıpranmasına mali bir kayada sebep olacaktır.
İnsanların bilgisizliği, umursamazlığı veya yılların getirmiş olduğu bir eskimeyle toplu taşıma araçları zarar görebilir.
Bunun için eskimeden dolayı olan yenilemeler yapılsa bile insanların dikkati sebebiyle bu eşyalar çok uzun yıllar dayanabilir.
Bu şekilde zarar görmüş yerler insanları rahatsız edebilir, kirlenmesi sebebiyle mikrop barındırabilir.
1. Toplu taşıma araçlarına binerken uyulması gereken kuralları açıklayınız.
Toplu taşıma araçlarında giderken bizlerinde bir gün ihtiyacımız olacağı düşüncesi ile hareket etmeli empati ile bu kimselere öncelik tanımalıyız.
Yaşlı , engelli , çocuk, hamile ve çocuklu olan kişiler düşme ihtimalleri ve zarar görme olasılıkları yüksek olduğu için bu kişiye genç ve sağlıklı olan kimselerin yer vermesi gerekmektedir.
Oturma öncelikle hakkımı kimselere ait olduğu için bir insanlık kuralı olarak bu kimselere yer verilmeli, eşyaları varsa taşınmalı bir gün düşme gibi zarar görecekleri anlarda onlara yardım edilmelidir.
3. Toplu taşıma araçlarını kullanan yolcuların sorumlulukları nelerdir? Anlatınız.
Toplu taşıma araçları; tren, otobüs, tramvay, troleybüs, metro için kullanılsa da, havayolları, feribotlar ve dolmuşları da kapsamaktadır.
Toplu taşıma araçları trafik yoğunluğunu azaltarak araç sayısını azaltacağından trafikte daha hızlı ulaşımı ve geçen zaman kayıplarının önüne geçer.
Aynı anda birçok kişiyi gideceği yere ulaştırdığı için çevre kirliliği azalacak daha güvenli enerji ve zamandan daha tasarruflu bir şekilde ulaşılmak istenen yere ulaşılacaktır.
Özellikle uzun yolculuklarda maliyet bakımından bu araçları tercih etmek daha karlı ve tasarruflu olacaktır.
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyerek toplu taşıma araçlarının tercih edilme sebeplerini açıklayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 40-41 MEB Yayınları”
Cevap:
Görsellerde görmüş olduğumuz toplu taşıma araçları birçok insanı zamanda ve Mali olarak tasarruf ettirerek gideceği yere hızla ulaştırmaktadır.
İnsanlar daha hızlı ve daha hesaplı, güvenli bir şekilde yolculuk yapmak için bu araçları tercih ederler.
Soru : Toplu taşıma araçları yerine özel taşıtların kullanılması ne gibi olumsuzluklara yol açar? Tartışınız.
Toplu taşıma araçları yerine özel taşıtların kullanılması her ne zaman bazı kere iyi gibi görünse de özellikle uzun mesafeli alanlarda trafik yoğunluğunu artıracak ve trafik kazalarının artmasına sebep olacaktır.
Toplu taşıma araçları aynı anda özel taşıtlardan onlarca kaç kişiyi bir anda taşıdığı için çevre kirliliği azalacak ve gerek gürültü gerek havanın temizliği bakımından birçok karlar elde edilecektir.
Toplu taşıma araçları özellikle hızlı tren uçak gibi araçlar insanları hızlı bir şekilde ulaşmak istedikleri yere ulaştırırlar. Bu ulaşım araçlarının hem maliyeti az hem de zaman kazanma bakımından oldukça faydalıdır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görsellerden yararlanarak ulaşımda toplu taşıma araçlarının tercih edilmesinin çevre kirliliğinin azalmasına etkisini tartışınız.
Görsellerden de görüldüğü gibi toplu taşıma araçları trafik yoğunluğunu azaltarak trafik kazalarının azalmasına ve rahat bir trafiğe öncülük eder.
Topu taşıma araçları aynı zamanda trafik düzenini sağlayarak daha az aracın yol içerisinde olmasına ve böylece havanın daha az kirlenmesine katkıda bulunur.
Elimizden geldiği kadar toplu taşıma araçlarını tercih etmek hem Can güvenliğimiz hem de hava temizliği için çok önemlidir.
Toplu taşıma araçları sivil araçlara göre yüzlerce kişiyi aynı anda daha hızlı daha güvenli ve daha kolay bir şekilde ulaştırabilmektedir.
Toplu taşıma araçları yüzlerce aracın alacağı kişiyi birkaç araç içinde toplayabilir . Bu da çevredeki yoğunluğu azaltacak birkaç araç içinde yüzlerce insanın bir yerden bir yere ulaşmasını rahatlıkla sağlayacaktır.
Bu da trafikte yüzlerce aracın olmaması demektir ki bu trafik yoğunluğu ve trafik kazalarının önlenmesi açısından çok değerlidir.
Ayrıca yüzlerce aracın çıkaracağı gazdan ise bu yüzlerce insanı taşıyabilen toplu taşıma araçları doğaya daha az zarar verecek ve çevre kirliliğinin en aza indirilmesi sağlanacaktır.
Bu sebepler küçümsenmemeli ve elimizden geldiği kadar toplu taşıma araçları tercih edilmelidir.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 40-41 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Maddeler Halinde Trafikle İlgili Kurum ve Kuruluşlar
KARAYOLU GÜVENLİĞİ YÜKSEK KURULU: Karayolu trafik güvenliğini sağlamak amacıyla; can ve mal kaybı ve trafik kazalar n önlemek amacıyla; yayaların, hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hal ve hareketlerinin tanzimi ile bu konuda verilerin toplanmasını ve değerlendirilmesi görevlerini üstlenir.
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Emniyet Genel Müdürlüğü: Trafik ile ilgili kuruluşların çalışma şartları, personel görev ve yetkileri Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı’nca kontrol edilir ve yürütülür.
JANDARMA GENEL KOMUTANLIĞI Jandarma Teşkilatı Trafik Birimleri: Trafik kazaları sonucu yolun trafiğe kapanmış olması halinde, kazaya ait iz ve delilleri kaybolmayacak şekilde işaretler, Kontrolünden sorumlu olduğu karayolları üzerindeki araçları, araçlarda bulundurulması gereken belge ve gereçleri, sürücüleri ve bunlara ait belgeleri kontrol eder, Sürücülerin ve karayolunu kullanan diğer kişilerin kural dışı hareketlerini denetlemek, sürücülerin ve karayolunu kullanan diğer kişilerin kural dışı hareketlerini denetleyerek, güvenliği sağlar, şikayetleri değerlendirir.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI: Özel sürücü kursları açılmasına izin vermek ve bunları denetlemek, trafikle ilgili gerekli bilgilendirmeyi yapmak görevidir.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI: Karayollarında meydana gelen trafik kazaları ile ilgili ilk ve acil yardım hizmetlerini planlamak, uygulamak ve hastaları tedavi etmek.
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI – T.C. TARIM ve HAYVANCILIK BAKANLIĞI: Trafik düzeni ve güvenliği açısından gerekli düzenleme ve işaretlemeleri yapmak, bakımından sorumlu olduğu karayollarında, tesisler için bağlantıyı sağlayacak geçiş yolları yönünden izin vermek ve denetlemek.
T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK ve HABERLEŞME BAKANLIĞI: karayolu ile uluslararası ve şehirlerarası yük ve yolcu taşımacılığına ilişkin idari düzenlemeleri yapmak ve gerekli koordinasyonu sağlamak, muayenelerini yapmak veya yaptırmak, Araç muayene istasyonlarını denetlemek, Karayolları Trafik Kanununda belirlenen idari tedbirleri almak, gerekli durumlarda cezaları vermek görevleridir.
KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ: yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında can ve mal güvenliği yönünden gerekli düzenleme ve işaretlemeleri yapmak, karayolu güvenliğini ilgilendiren konulardaki projeleri incelemek ve onaylamak, gerekli görülecek tedbirleri almak veya aldırmak, denetim yapmak görevleri arasındadır.
BELEDİYELER: Yolun yapısını, trafik düzeni ve güvenliğini sağlayacak durumda bulundurmak, trafikle ilgili ast geçit üst geçit gibi alanları inşaa etmek, gerekli düzenlemeleri, bakım ve kontrolleri yapamak görevleridir.
İL ve İLÇE TRAFİK KOMİSYONLARI: İl sınırları içinde mahalli ihtiyaç ve şartlara göre trafik düzeni ve güvenliğini sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri alır ve trafik kuralları doğrultusunda tedbirler ve düzenlemeler yapar.
Madde Madde Trafikle İlgili Meslekler
Ulaştırma Bakanlığı
Ulaştırma Uzmanı ve müdürü
Şoför
Deniz Kaptanı
Makinist
Vatman
Yolcu Uçağı veya Nakliye Uçağı Pilotu
Deniz Genel Müdürlüğü ve Çalışanları
Gümrük Çalışanları ve Müdürü
Ticari Taksicilik
İş makinası opöratörü
Trafik Polisi
Trafik Zabıtası
Denizdibi Tarama Başmühendislikleri
Jandarma
Kara Yolları Genel Müdürlüğü ve çalışanları
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
Karayolu Güvenli̇ği̇ Yüksek Kurulu: başbakanlığa bağlı olan bu kuruluş senede iki kere toplanarak trafik hizmetleri bakanlığınca hazırlanmış uygun görülen önerileri değerlendirir ve karara bağlar.
Karayolu Trafi̇k Güvenli̇ği̇ Kurulu: emniyet müdürlüğü trafik hizmetleri başkanının başkanlığında ayda bir kere olmak üzere toplanarak trafik kuruluşları arasındaki koordinasyonu sağlar, trafik kazalarını engellemek için öneriler ve planlar hazırlayarak sıkıntıları tespit eder.
Emni̇yet Genel Müdürlüğü: sürücülerin ve yayaların kurallara uyup uymadığını denetleyerek trafik suçu işleyenler hakkında yasal işlemleri başlatır, trafiği düzenleyerek yönetir, kaza tespit tutanağı tutar sonucunda zarar gören yaralıları güvene alır ve yakınlarına bildirir. Sürücülerin belgelerini düzenleyerek onlara verir, araçların tescil ve plaka işlemlerini yapar, sürücülerin sicillerini tutar, istatistikler hakkında bilgi toplar ve kazalar hakkında bilgileri sigorta şikayetlerine verir.
Karayolları Genel Müdürlüğü: karayollarındaki gerekli trafik işaretleri ve yol, kavşak, aydınlatma gibi trafikte bulunması gereken yapıların yapımını, bakımını, trafik kazalarını incelenmesini ve analiz sonuçlarını yayınlanmasını, karayolu ile ilgili kuruluşların denetlenmesini üstlenen müdürlüktür.
Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanlığı: Sürücü kurslarının açılmasını, denetlenmesini, sürücü sertifika verilmesini ve sınav yapılmasını, okullarda trafik eğitimi ile ilgili eğitimin içeriğinin hazırlanması görevlerini yürütür.
Sağlık Bakanlığı: Trafik kazaları anındaki ilk yardım, acil yardım hizmetleri ve sağlık kuruluşlarına gelen yaralıları tedavi etmeyi sağlamaktadır.
Tarim Ve Köy İşleri̇ Bakanlığı: trafiğin düzenine ve yol güvenliği ile ilgili düzenlemeleri sağlar ve tesisleri inceleyerek köy gibi mecraların trafiklerinin yapılanmasını sağlar.
Ulaştırma Bakanlığı: Araçların muayenelerini yapmak, muayene istasyonlarını denetlemek, araçların ağırlık ve bunu kontrollerini yapmak görevi üstlenen bakanlıktır.
Orman Ve Çevre Bakanlığı: Köy yolları için gerekli olan bütün görevleri yapan ve ormanlar hakkında gerekli işlemleri yapan bakanlıktır.
Beledi̇ye Trafi̇k Bi̇ri̇mleri: yolun Mevlüt yapısını korumak, yol ve kavşaklarda düzenlemeleri yapmak, trafik işaret ve levhalarını kurmak, alt ve üst geçit yapmak ve yaptırmak, trafiği engelleyen sorunları tespit etmek, karayolları çalışması sırasında önlem almak, yolun daha sağlıklı ve güvenli hale gelmesi için gerekli olan bütün yapıları yapmak ve yaptırmak görevleridir.
2. Trafik ile ilgili mesleklerden hangisini yapmak isterdiniz? Nedenini anlatınız.
Trafikle ilgili mesleklerden bir tanesini seçecek olsam pilot olmak isterdim. Bence pilot olmak, gökyüzünde hareket ederek uçmak bütün mesleklerden daha güzeldir. Uçmayı ve gökyüzünde olmayı çok sevdiğinden dolayı pilot olmak istiyorum.
Trafik mesleklerinden bir tanesini seçecek olsam trafik polisi olmak isterdim. Polis olmak çok güzel olsa da trafiğe karşı ayrı bir ilgim ve alakam olduğunda trafik polisinin tercih ederdim. Trafik polisi olarak trafiği denetlemek ve trafiğin düzenini sağlamak bana bütün mesleklerden daha ilgi çekici geliyor.
Trafikle ilgili mesleklerden bir tanesi seçecek olsam vatman olmak isterdim. Tramvaylar ve metrolar şehir içinde raylı sistem olduğu için bana çok ilgi çekici ve farklı bir meslek gibi geliyor. İleride olmayı düşündüm birçok meslek olsa da bu mesleklerin arasında en önde gelen mesleklerden bir tanesi vatmanlıktır.
Trafikle ilgili mesleklerden bir tanesini seçecek olsam kaptan olmak isterdim. Bütün meslekler ayrı ayrı güzel olsa da denizlerce yolculuk yapmak ve bir gemiyi yönetmek bence bütün mesleklerden ayrı güzel bir duygudur. Denizlere karşı ve gemilere karşı özel bir ilgim olduğu için bir gemiyi yönetmek ve denizlerde çalışmak bana her şeyden daha ilgi çekici geliyor.
Trafikle ilgili mesleklerden birini olabilecek olsam ulaştırma bakanı olmak isterdim. Böylelikle kendi kafamda kurmuş olduğum ulaştırma ile ilgili sistemleri kurabilecek ve ulaştırmayı daha sağlam ve düzenli hale getirmek için çalışmalar yapabilecektim.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 38-39 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Ders Kitabı 1.Ünite Yapalım Öğrenelim Cevapları Sayfa 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı 1.Ünite Yapalım Öğrenelim Soruları ve Cevapları
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36-37
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36-37 MEB Yayınları”
A – Aşağıdaki kavramlar ile görselleri eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35-36-37 MEB Yayınları”
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları
B – Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
( Doğru )Trafikte en önemli unsur insandır.
( Yanlış ) Trafik kazalarının oluş sebepleri incelendiğinde insanların kusurlu davranışlarının ön plana çıktığı görülmektedir.
( Doğru )Şehir içi ulaşımda toplu taşıma araçlarının tercih edilmesi trafik kazalarının azalmasına katkı sağlar.
( Doğru )Trafik işaret levhalarının şekilleri ve renkleri verdikleri mesajın niteliğine göre değişiklik gösterir.
( Yanlış ) Trafik işaret levhalarına zarar vermemek, zarar verenleri uyarmak itfaiyecilerin görevidir.
( Doğru )Yayalar, yaya kaldırımı olmayan yollarda gidiş yönlerine göre sol banketten yürümelidir.
( Doğru )Trafik kurallarına taşıt sürücüleri ve yayalar uymak zorundadır.
( Yanlış ) Yaya kaldırımlarında yayaların uyması gereken kural yoktur.
( Doğru )Kara yollarında duran taşıtların önünden, arkasından ve arasından karşıya geçmemeliyiz.
( Doğru )Bisiklet, kaykay, kızak ve paten gibi motorsuz araçları taşıt trafiğine kapalı oyun alanlarında kullanmalıyız.
( Doğru )Kara yollarında karşıya geçmek için güvenli geçiş yerlerini tercih etmeliyiz.
( Doğru )Bir yere giderken varsa güvenli geçiş yerleri olan yolları tercih etmeliyiz.
( Doğru )Taşıt yolunda bisiklet sürebilmek için 11 yaşını bitirmiş olma şartı vardır.
( Yanlış ) Toplu taşıma araçlarına binmeden önce kask, dizlik ve dirseklik takılmalıdır.
( Doğru )Ulaşım araçlarının tercihinde iklim koşulları da etkilidir.
( Yanlış ) Ulaşım araçlarının tercihinde ulaşım süresi etkili olmaz.
( Doğru )Ambulans ve itfaiye gibi araçların trafikte geçiş üstünlüğü vardır.
( Yanlış ) Geçiş üstünlüğü olan araçların duyulur ve görülür işaretini alan araç sürücüleri hızlarını arttırmak zorundadır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
C – Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerlere tabloda verilen sözcük ya da sözcük gruplarından uygun olanı yazınız.
Can ve mal güvenliğinin sağlanması içintrafik kurallarına uyulmalıdır.
Trafik işaretlerine ve işaret levhalarına zarar vermek suç ve yasaktır.
Kara yollarında yürüyen veya duran insanlara yaya denir.
Yaya kaldırımında, alt ve üst geçitlerde, okul ve yaya geçitlerinde gidiş yönümüze göre sağ taraftan yürümeliyiz.
Kara yollarının karşıya geçmek için güvenli olduğundan emin olmadıkça taşıt yoluna inilmemelidir.
Banketlerde yürüyen yayalar gidiş yönlerine göre sol taraftaki banketten yürümelidir.
Tehlike uyarı işaretleri genel olarak üçgen şeklindedir.
Trafik işaret ve levhalarına zarar zarar verenleri yetkililere bildirmek vatandaşlık görevidir.
Günlük yaşantımızda güvenli yolları tercih etmeliyiz.
Bisiklet, kaykay, kızak ve paten gibi motorsuz taşıtlar, taşıt trafiğine kapalı oyun alanlarında kullanılmalıdır.
Bisiklet, kaykay, kızak ve paten gibi motorsuz taşıtları kullanmadan önce kask, dizlik ve dirseklik takarak güvenlik önlemleri alınmalıdır.
Ulaşım araçlarını tercih ederken ulaşımücreti de etkili olur.
Ambulans, itfaiye ve polis araçlarının geçiş üstünlüğü vardır.
Geçiş üstünlüğüancak görev hâlinde kullanılır.
Diğer sürücüler, geçiş üstünlüğü olan araçların geçişini kolaylaştırmakzorundadır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
Ç – Aşağıdaki sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. Trafikte en önemli unsur nedir?
a) Taşıt b) İnsan
c) Trafik işaret levhası
2. Yaya kaldırımı olmayan yollarda yayaların yürümesi için ayrılmış yerlere verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
a) Okul geçidi
b) Alt geçit c) Banket
3. Aşağıdaki trafik işaret levhalarının verdiği mesaj hangi seçenekte doğru sırayla verilmiştir?
a) Uyarma – bilgilendirme – yasaklama
b) Bilgilendirme – yasaklama – uyarı c) Yasaklama – uyarı – bilgilendirme
4. Yayalar, yaya kaldırımını, yaya ve okul geçidini, alt ve üst geçitleri kullanırken aşağıdaki kurallardan hangisine uymalıdır?
a) Gidiş yönüne göre sol taraftan yürümelidir. b) Gidiş yönüne göre sağ taraftan yürümelidir.
c) Yayaların uyması gereken kural yoktur.
5. Kara yollarının güvenli olması için aşağıdakilerden hangisi gerekli değildir?
a) Alt ve üst geçitler
b) Yaya ve okul geçidi c) Reklam levhaları
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
6. Günlük yaşantımızda okula, markete veya parka gitmek için aşağıdakilerin hangisini tercih etmeliyiz?
a) En güvenli yolları
b) En kısa yolları
c) Yaya kaldırımı olmayan yolları
7. Bisiklet, kaykay, kızak ve paten gibi motorsuz taşıtlar nerelerde kullanılmalıdır?
a) Sokakta b) Parkta
c) Taşıt yolunda
8. Aşağıdakilerden hangisi bisiklet, scooter, kaykay, kızak ve paten gibi motorsuz taşıtları kullanmadan önce alınması gereken güvenlik önlemlerinden biri değildir?
a) Kask takmak
b) Dizlik ve dirseklik takmak c) Bere ve kaşkol takmak
9. l- Ulaşımın güvenli olması ll- Ulaşımın maliyeti lll- Ulaşım için geçen süre
Yukarıda verilen bilgilerden yararlanarak hangisine karar verebiliriz?
a) Hangi ulaşım araçlarını tercih edeceğimize
b) Nereye gideceğimize
c) Ulaşım zamanını belirlemeye
10. Ambulans ve itfaiye sürücülerinin hız ve yön değiştirme kurallarına uymama hakkına ne denir?
a) Geçiş üstünlüğü
b) Geçiş hakkı
c) Geçiş sırası
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
D – Aşağıdaki soruların cevaplarını altlarına yazınız.
1. Günlük yaşantınızda uyduğunuz trafik kuralları nelerdir? Açıklayınız.
Maddeler Halinde Güvenli geçiş yerleri olmayan kara yollarında karşıya geçmek için dikkat edilmesi ve yapılması gerekenler;
Güvenli geçiş yerleri olmayan karayollarında karşıdan karşıya geçmek için çok dikkatli olmak veya yavaş hareket etmek lazımdır.
Böyle yerlerde sürücülerde yayaların geçiş yerleri hakkında tam bir bilgi sahibi olmadıkları için fark edilmez kazalar.
Bu yüzden böyle yerlerde hem sürücülerin hem de yayaların dikkatli ve yavaş davranmaları lazımdır.
Özellikle görüş mesafesi dar olan dönüşlerde dikkatli olunmalı ve Bir aracın veya yayanın geldiğinden tam olarak emin olmadan yola çıkılmamalıdır.
Yaya olarak böyle yerlerden geçmek durumunda kalan kişi çok dikkatli ve yavaş davranmalıdır.
Durma halinde olsa bile çalışan bir aracın önünden ve arkasından geçmemeli Birgül iki aracın arasından geçmeye çalışmamalı ve araçların önünden koşmak gibi tehlikeli hareketlerde bulunmamalıdır.
Görüş mesafesi dar olan yerlerde bir aracın gelmediğinden Emin oluncaya kadar bakmaya devam etmeli ve bunu yola çıkmadan yapmalıdır
Yola çıkmadan ve adım atmadan önce sola sonra sağa tekrar sağa bakarak yolun güvenliğini kontrol etmelidir.
4. Trafik işaret levhaları verdiği mesaja göre nasıl sınıflandırılır?
Madde Madde Trafik işaret levhaları verdiği mesaja göre şu şekilde sınıflandırılır;
Tehlike uyarı işaret levhaları; Yol kullanıcılarını yani sürücü,yolcu ve yayaları, yol üzerindeki var ise bir tehlike konusunda uyaran ve tehlikenin niteliği konusunda bilgi veren işaretlere denir.
Trafik tanzim işaret levhaları; Trafik düzen ve güvenliğini sağlamak için, uymaları gerekli olan, yasaklama, kısıtlama ve mecburiyetleri bildiren levhalardır.
Trafik bilgi işaret levhaları; Karayolunu kullananlara getirilmiş olan yasaklama, kısıtlama ve mecburiyetleri bildiren levhalardır.
Duraklama ve park etme işaret levhaları; Duraklama ve park etme yasakları belirli araçlar için-günün belirli saatleri için veya levhanın bulunduğu yolun belirli mesafesi için geçerli olduğu durumlarda ise ilave panel levha ile durum bildirilir.
Erişme kontrollü kara yolu işaret levhaları; Belirli yerler ve şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği, ancak izin verilen motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontrole tabi tutulduğu karayolunu gösteren araçlardır.
5. Kara yollarının güvenli olması için sahip olması gereken özellikler nelerdir?
Karayollarının güvenli olması her ne kadar sürücü ve yayaların dikkatine bağlı olsa da bunun için karayollarının bazı özelliklere sahip olması gerekir.
Kazaların önlenmesinde sürücü ve yayaların dikkatiyle beraber karayollarının da bazı kurallara sahip olması kazaları en aza indirecektir.
Karayollarının belirtilen yürürlüğe göre düzenlenmesi yetkililer tarafından gerçekleşir ve belediyeler tarafından yapılarak denetlenir.
Maddeler Halinde Karayollarının güvenli olması için sahip olması gereken özellikler şu şekilde özetlenebilir;
Trafik yoğunluğunun azaltılması için alt ve üst geçitler araçlar için geniş yollar yapılmalıdır
Yayaların güvenli bir şekilde geçebilecekleri üst ve alt geçitler yapılmalıdır
Yaya geçitleri ve yayalar için kaldırımlar yapılmalıdır
Yeterli ışıklandırmayı sağlayacak trafik lambaları belirli aralıklarla konulmalıdır
Acil durumlarda kullanılması için emniyet şeridelerinin olması lazımdır
Gerekli trafik işaret ve levhalarının konulması ve düzenli olarak bakımlarının yaptırılması
Gidiş ve giriş yolları arasında bariyerler konulması
Karayolu şeritlerle birbirinden ayrılmalı
6. Bisiklet, kaykay ve paten sürücülerinin alması gereken güvenlik önlemleri nelerdir?
Bisiklet, kaykay ve paten sürücülerinin alması gereken güvenlik önlemleri;
Bisiklet, kaykay ve paten sürücülerinin dikkatli olması ve onlara tahsis edilen alanlarda bu araçların sürmeleri gerekmektedir.
Karayollarında araçların bulmuş olduğu alanları işgal etmemeli ve araçların önünden geçerek tehlikeli hareketler yapmamalıdır.
Geceleri yolculuğa çıkacaklarsa el feneri taşımalı veya fosforlu kıyafetler kullanarak diğer araçlar tarafından fark edilmelidir
Düşme ve çarpma durumlarında yaralamayı engellemek için kask, dizlik, dirseklik takmaları ve eğer mümkünse vücutlarını örtecek uzun kıyafetler giymeleri gerekir. Uzun kıyafetlerin giyilmesi şiddetli düşüşlerde sürtünmeyi ve yaralanmayı en aza indirecektir.
7. Ulaşım araçları nasıl sınıflandırılır? Örnek vererek açıklayınız.
Ulaşım araçları 4 sınıfta incelenir. Bu sınıflar ise karayolu, deniz yolu, havayolu ve demiryolu ulaşım araçlarıdır.
Ulaşım araçları gitmiş olduğu mekana göre sınıflandırılır.
Karayolu ulaşım aracına örnekler; tır, kamyon, kepçe, iş makineleri, taksi otobüs, minibüs ve arabadır. Bu araçların hepsi karayolunda bittiği için karayolu ulaşım aracına örnek olarak gösterilir.
Deniz yolu ulaşım aracına örnekler; gemi , yat, tekne denizaltı. Bu ulaşım araçları deniz yolunda kullanıldığı için bu sınıfta gösterilir.
Demiryolu ulaşım araçlarına örnekler; tren, metro, tramvay Bu araçlar demiryolunda gittikleri için bu sınıfta gösterilirler
Hava yolu ulaşım araçları; uçak, insansız ve insanlı uçaklar, jet, helikopter Bu ulaşım araçları hava yollarında kullanıldığı için Bu sınıfta gösterilirler.
8. Geçiş üstünlüğünü açıklayarak hangi araçların geçiş üstünlüğü olduğunu belirtiniz.
Geçiş üstünlüğü olan araçlar ancak acil durumlarda geçiş üstünlüğüne sahiptirler.
Bu araçlar insan can ve mal sağlığını korumakla görevli kişiler olduğu için diğer araçlar onlara öncelik vermelidir
Normal zamanlarda kırmızı ışıkta geçmek veya hareket halindeyken bir anda duraksamak yasak olsa da bu araçların geçmesi söz konusu olduğunda onlara yol vermek için bunlar yapılabilir.
Bu araçlar sirenlerini çaldıkları zaman acil bir durum olduğu anlaşılır ve araçlar sağa çekerek onların geçmesini beklerler.
Araçların olduğu gibi insanlar da bu araçlara yol vermeli ve bu araçların önünden geçmeye çalışmamalıdırlar.
Madde Madde Geçiş üstünlüğü araçlar şunlardır;
Ambulanslar hasta , yaralı taşıyan sağlık araçları
İtfaiye arabaları
Suçlu taşıyan arabalar
Sanık takip eden zabıta arabaları
Kaza veya olay yerine ulaşmaya çalışan polis arabaları
Acil ulaşması gereken kalp küreme araçları
Acil durumlarda ve afetlerde olay yerine gitmeye çalışan görevli araçlar
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları
E – Karayollarını güvenli yapan unsurlardan bir tanesini seçerek resmini yapınız.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Ders KitabıGeçiş Üstünlüğü Cevapları Sayfa 29, 30
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Geçiş Üstünlüğü Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 29-30
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 29-30 MEB Yayınları”
Soru : Aşağıdaki görsellerde görülen taşıtlar, gitmesi gereken yere gecikirse ne gibi sorunlar yaşanabilir? Tartışınız.
Cevap:
Ambulans gitmesi gereken yere gecikirse hastaların durumu ağırlaşabilir veya can kaybı gibi vakalar yaşanabilir.
Polis gitmesi gereken yere gecikirse insanların güvenliği zarar görebilir ve birçok olay büyüyerek can kayıplarına sebep olabilir. Hırsız gibi durumlar ihbar edilmişse önüne binerek birçok mal kaybı yaşanabilir.
İtfaiye aracının gitmesi gereken yere gecikmesi durumunda yangınlar büyüyebilir mali hasar artabilir ve yangında mahsur kalan insanlar varsa hayatları tehlikeye girebilir.
Soru : Aşağıdaki görselden yararlanarak ambulans yazısının ters yazılma sebebini araştırınız.
Cevap:
Aynalar yazıyı ters gösterme özelliğine sahiptir. Aşağıdaki görselde de görüldüğü gibi ters yazılan bir yazı sürücünün aynısından düz olarak görünür . Böylece kişi bu araçların acil gitmesi gerektiğini anlar ve onlara yol vererek insanlara ulaşmalarını sağlar.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
Trafikte geçiş üstünlüğü yalnızca belirli bir görev için trafikte olan belirli araçların sürücülerine tanınmış bir haktır. Bu araçlar diğer araçlardaki insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye atmamak şartıyla trafik kısıtlama ve yasaklarından muaf kabul edilir.
Madde Madde Geçiş üstünlüğü olan taşıtlar;
Cankurtaran araçları, yaralı veya acil hasta taşıyan araçlar (Ambulans ve hasta taşıyan özel araçlar bu kısma girer)
İtfaiye arabaları
Hükümlü veya sanığı takip eden veya emniyet ve asayişi korumak için acele olay yerine giden resmi görev araçları (Polis)
Bir trafik suçu işleyerek kaçan aracı takip eden veya trafik güvenliğini koruma ya da trafik kazasına el koyma amacıyla olay veya kaza yerine gitmekte olan görevlilere ait araçlar
Alarm sırasında sivil savunma hizmetlerinde görevli bulunan araçlar
Geçiş üstünlüğü olan araçlar acil durum araçları olduğu için onları engellemek veya geçişlerini zorlaştırmak büyük tehlikelere sebep olabilir.
Polislerin olay yerine gitmesi geciktirildiği zaman insanların can ve mal kayıpları yaşamasına neden olunabilir.
Ambulansları engellediği zaman bir hastanın veya yaralının daha geç müdahale edilmesine ve hastalığın artması yaranın derinleşmesi veya hastanın ölmesi gibi durumlar ne yazık ki görülebilir.
4. Aşağıdaki durumlarda müdahalenin gecikmesi hâlinde neler yaşanabilir? Açıklayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 29-30 MEB Yayınları”
Cevap:
Birinci resimde = trafik kazalarına müdahalenin gecikmesi halinde araçlar alev alabilir, yaralıların hastalık durumu ağırlaşabilir veya insanlar kan kaybı gibi durumlardan ölebilir.
İkinci resimde = Yangın hızla büyüyebilen bir yapıya sahiptir. Yangına geç müdahale edilmesi durumunda yangın civar yerlere sıçrayarak iyice büyüyebilir. Hem müdahaleleri zorlaşır hem de ciddi mal ve can kayıplarına sebep olabilir.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 29-30 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Karayolları daha işlek olduğu için otobüsle seyahat etmek daha uzun sürmektedir. Otobüste yolcuların inip binmesi ve birçok durağa uğranması sebebiyle yol seferleri uzamaktadır.
Uçakla seyahat edildiği zaman hem karayollarından daha güvenli hem de daha hızlı bir şekilde seyahat edilmiş olur.
Güneş Şen yolculukların uçak sayesinde birkaç saate indiğini biliyoruz.
Ayrıca hava yollarının karayollarından daha az kaza riski taşıdığı da bilinmektedir.
Ulaşım yolunun ve ulaşım aracının güvenliğini iklim ve yol koşulları belirler. Aşağıdaki görsellerden yararlanarak
Soru : Olumsuz iklim koşulları ve trafik yoğunluğunun ulaşım türünün güvenliğini nasıl etkilediğini tartışınız.
Olumsuz iklim koşulları ve trafik yoğunluğu birçok kazaya sebep olabilmektedir.
Özellikle kar yağışının, yağmurun, fırtınanın veya dolu gibi hava olaylarının yoğun yaşandığı günlerde trafiğe çıkılmamalı veya çıkıldıysa dikkatli araç kullanımına dikkat edilmelidir.
Ayrıca araç yoğunluğu olan yerlerde çok dikkatli olunmalı ve dikkat dağıtacak heer şeyden uzak durulmalıdır.
Çünkü bu sayıların iki unsur kazaların en büyük sebeplerindendir ve sakınılması lazımdır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Soru : Tabloda boş bırakılan yerleri tamamlayınız.
Cevap:
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 27-28 MEB Yayınları”
Ulaşım türünü ve ulaşım aracını tercih ederken kişisel beğeni ve beklentilerimiz de etkili olur.
Soru : Aynı yere farklı ulaşım türü ile gidebileceğiniz durumlarda hangi ulaşım türünü tercih edersiniz? Nedenini açıklayınız.
…Ben olsam karayolunu tercih ederdim. Uçaklar her ne kadar kaza riski az ve konforlu olsa da bir yerden bir yere giderken çok fazla eşya götürmek mümkün değil. Özellikle götüreceğim eşyaların çok olması durumunda karayolunu tercih ediyorum
… Ben olsam deniz yolunu tercih ederdim. Deniz yolları bence denizin güzelliği sayesinde çok ilgi çekici ve ferah oluyor. Deniz taşıtlarına karşı ayrı bir merakım olduğundan bunu tercih ediyorum.
… Ben olsam demir yolunu tercih ederdim. Demiryolu karayollarından daha güvenli ve daha hızlı bir şekilde seyahat edilmesini sağlıyor. Rağbet az olsa da demiryollarına karşı ayrı bir ilgi duyuyorum.
Madde Madde Ulaşım türleri 4 kategoride sınıflandırılır. Bunlar;
Demiryolu
Karayolu
Hava yolu
Deniz yoludur.
Deniz yolu deniz olan mekanlarda tercih edilen bir seçenektir. Hava yolunu tercih etmek için havaalanı bulunan yerlere ekmek lazımdır. Demiryolu birçok yerde olan ancak karayolu kadar tercih edilmeyen yollar. Günümüzde caddeye bakarken görmüş olduğumuz yollar karayolu olarak isimlendirilir. En çok tercih edilen yol karayoludur.
2. Ulaşım türünü ve ulaşım araçlarını seçerken etkili olan unsurlar nelerdir?
Maddeler Halinde Ulaşım türünü ve ulaşım araçlarını seçerken etkili olan unsurlar;
Ulaşımın süresi; eğer gidilecek mesafe çok uzunsa veya zaman kazanılmak isteniyorsa genellikle daha kısa süreli olan hava yolları gibi zamandan tasarruf edecek yollar tercih edilir
Ulaşım güvenliği; bölgede yolların güveni kaza riskinin en az olan araçların tercih edilmesi ulaşım güvenliği açısından önemlidir
Ulaşım maliyeti; ulaşım türünün ve ulaşım araçlarının maliyeti birbirinden farklıdır. İnsanlar kendi maddi güçlerine göre en ucuz olan veya kendileri için o an en uygun olan yolu tercih ederler
Coğrafi koşullar; kişinin bulunmuş olduğu yerde deniz yolu, demiryolu ve havaalanının olmaması ulaşım türünü seçimi üzerinde etkilidir
Kişisel tercihler; insanların belirli ulaşım türlerine ve ulaşım araçlarına karşı özel bir sempatileri yani sevgisi veya geliştirmiş oldukları bir korku olabilir. Bu da ulaşım türünü ve ulaşım aracını seçmekte büyük bir etkendir
3. Ulaşım türünün güvenliğini etkileyen unsurları örnekler vererek açıklayınız.
Madde Madde Ulaşım türünün güvenliğini etkileyen unsurlar şunlar olarak örneklendirilebilir;
İklim veya yol koşulları; iklim koşullarının zor olduğu şartlarda yolculuk yapmak yol güvenliğini tehlikeye sokacaktır. Örneğin aşırı yağışın olduğu zamanlarda sel, aşırı kar yağışının olduğu zamanlarda buzlanma veya yolda kalma gibi durumlar söz konusu olabilir. Böyle durumlarda eğer gerekmiyorsa yolculuğa çıkılmamalı eğer zorunlu ise tedbirler alınarak yolculuğa çıkılmalıdır.
Trafik yoğunluğu; Özellikle Bayram ve tatil günlerinde, okul ve iş çıkışı gibi zamanlarda yollar çok yoğun olduğu için tehlikeli olabilmektedir. Bugünlerde eğer mümkünse yolculuk ertelenmeli veya çok dikkatli olunmalıdır.
Sürücünün Becerisi; sürücünün dikkati ve Can taşıdığı için oluşabilecek tehlikeler konusunda öngörülü olması çok önemlidir. Tehlikeli durumlarda panik yapmamak ve sıkıntılı zamanlarda nasıl hareket edeceğini bilmek yolcuların can güvenliği açısından çok önemlidir.
Ulaşım aracının güvenli olması; Yol türlerinden bazıları bazılarından daha güvenlidir. Mesela havayolu karayoluna nispeten daha güvenli sayılmaktadır.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 27-28 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Karayollarında bisiklet ,scooter ,kaykay ve paten kullanmak sakıncalı olabilir.
Bu yollar aslında trafiğin akışı için ayrılmış olan yollardır. Eğlenmek için oyun alanları veya bu alanlara tahsil edilmiş yerleri kullanmak gerekmektedir.
Bu gibi araçlarla arabaların önünden geçmek veya arabaların yerini işgal etmek sürücülerin dikkatini dağılmasına, hatalı bir fren veya sollamayla kaza risklerine, bize çarpma riskini ve birçok kazaya sebebiyet verebiliriz.
Bu kazalar sebebiyle birçok can ve mal kaybı olabilir.
Soru : Aşağıdaki görselden yararlanarak, motorsuz taşıtların kullandığı yerlerin özelliklerini açıklayınız.
Karayollarında bisiklet ,scooter ,kaykay ve paten kullanmak sakıncalı olabilir ve kaza riski doğurabilir. Bir çok kişi bu sebeple yaralanmakta veya ciddi can ve mal kayıpları yaşamaktadır.
Bu yollar aslında trafiğin akışı için ayrılmış olan yollardır. Eğlenmek için oyun alanları veya bu alanlara tahsil edilmiş yerleri kullanmak gerekmektedir.
Bu gibi araçlarla arabaların önünden geçmek veya arabaların yerini işgal etmek sürücülerin dikkatini dağılmasına, hatalı bir fren veya sollamayla kaza risklerine, bize çarpma riskini ve birçok kazaya sebebiyet verebiliriz.
Bu kazalar sebebiyle birçok can ve mal kaybı olabilir.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görsellerdeki bisiklet, scooter, kaykay, kızak ve paten sürücülerinin aldığı güvenlik önlemlerini açıklayınız.
Cevap:
Yukarıdaki resimlerdeki çocuklar kasket Birgül kask, dizlik virgül kolluk bir gül dirseklik takarak ve uzun giysiler giyinerek güvenlik önlemleri almışlardır.
1. Bisiklet, scooter, kaykay, kızak ve paten gibi motorsuz taşıtları hangi alanlarda kullanmalıyız?
Bisiklet, scooter, kayak Birgül kaykay Birgül kızak ve batan gibi araçlar motorsuz araçlardır.
Bu yüzden motorlu araçlara tahsis edilen kara yollarında kullanılmaları tehlikelidir.
Bunun yerine bunlar için ayrılmış olan özel alanlarda, site ve ev bahçesi gibi geniş yerlerde kullanılmalıdır. Böylece hem sürücülerin hem de bu aletleri kullananların güvenlikleri tehlikeye girmeyecektir.
2. Motorsuz taşıtları kullanmadan önce alınması gereken güvenlik önlemleri nelerdir?
Motorsuz taşıtlar bisiklet, scooter paten ve kızak gibi araçlardır. Bu araçlar kullanılmadan önce güvenlik önlemlerinin alınması yaralanma riskini en aza indirecektir.
Alınan ufak güvenlik önlemleri sayesinde birçok kasadan korunabilir ve keyifli bir şekilde oyunumuza devam edebiliriz.
Bu araçları kullanmadan önce kask veya kasket denilen başlığı kullanmak, dizlik ve kolluk, dirsek kullanmak lazımdır.
Uzun tayt veya pantolon giymek düşük vücudumuzun sürtülmesi ve kanaması durumlarını en aza indirecektir.
Bu basit güvenlik önlemleri sayesinde insanların zarar gördüğü ve bazen ciddi yaralanmaların olduğu birçok minik kaza olmayacaktır.
3. Motorsuz taşıtları güvenli kullanmanın gerekliliği ile ilgili bir afiş hazırlayınız.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Ders KitabıGüvenli Yollar Cevapları Sayfa 23, 24
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Güvenli Yollar Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 23-24
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 23-24 MEB Yayınları”
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Karşıdan karşıya geçişlerde, yaya olarak hangi yolu tercih ederdiniz? Sebepleriyle açıklayınız.
Cevap:
Yayı olarak karşıdan karşıya geçişlerde ikinci resmi yani ışıklı trafik cihazlarının veya kaldırımlarının olduğu yolu seçerim. Böylece araçlar durma zamanını bilir bende geçeceğim zamanı bilerek güven içerisinde yolculuk yaparım.
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Karşıdan karşıya geçişlerde, yaya olarak hangi yolu tercih ederdiniz? Sebepleriyle açıklayınız.
Cevap:
Üst geçit, alt geçit, ışıklı trafik cihazları ve yaya yollarının olduğu yolları tercih ederim.
4. Sınıf Trafik Güvenliği MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Okul çevresindeki yolların yayalar için güvenli olmasını sağlayacak işaretleme ve düzenlemeleri yaparak resmi boyayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 23-24 MEB Yayınları”
Cevap:
Resmi boyarken yaya yollarını, trafik ışık cihazlarını isterseniz alt ve üst geçitlerde çizerek boyamanız gerekmektedir.
Soru : Görselin altına yolu yayalar için güvenli hâle getiren unsurları yazınız.
Cevap:
Yolu yayalar için güvenli hale getiren unsurlar; yaya yolları, okul yolu trafik ışık cihazları, alt ve üst geçitleri veya trafik polisleri.