5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 74-75 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Dua Tanıyorum: Tahiyyat Duası ve Anlamı Cevapları Sayfa 74, 75


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Dua Tanıyorum: Tahiyyat Duası ve Anlamı Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 74-75


Soru : Tahiyyat Duası hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Tahiyyat Duası hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Tahiyyat duasının Peygamber Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e Miraç günü hediye edildiğini ve Allahu Teala ile Peygamber efendimizin arasında geçen bir konuşma neticesinde bizlere sünnet olarak hediye edildiğini biliyorum.

Bu güzel hediye bizlere iki rekatta namazların ikinci oturuşunda, 3 rekatta namazların 2 ve 3 oturuşunda, 4 rekat namazların ise 2. rekatındaki ve 4. rekatındaki oturuşlarında okunduğunu biliyorum.

Aynı zamanda tahiyyat duası büyüklerimiz tarafından bir şeye bereket gelmesini istedikleri zaman okunur ki bundan çok fayda gördüklerini de söylerler.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 75 Cevapları


YAZALIM


Soru : Tahiyyat duasının anlamını okuyup dikkatinizi çeken bölümleri yazınız.


Kısa Cevap : “Tahiyyat duasının anlamını okuyup dikkatinizi çeken bölümleri yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

ETTEHİYYATÜ DUASI TÜRKÇE ANLAMI (DİYANET MEALİ)

Her türlü hürmet, salavat (dua) ve bütün iyilikler

Allâh-ü Teala’ a mahsustur. Ey Nebî! Allah’ın selâm,r ahmet ve bereketi senin üzerine olsun. Selam, bizim ve Allah’ın salih (doğru hareket eden) kullarının üzerine olsun.

Şehadet ederim ki, Allah-ü Teala birdir ve yine şahadete derim ki, Muhammed (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) O’nun kulu ve Rasulüdür.

Tahiyyat duasında en çok dikkatimi çeken yer;

Hürmet salavat ve duanın Allah’a mahsus olduğunu söyleyerek Allah’a övgü ile başlaması, daha sonra karşılıklı bir konuşma şeklinde devam etmesi ve şehadet ile bitmesiydi.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 76-77-78 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 3. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 76, 77, 78


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 3. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 76-77-78


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. Üç nezaket kuralını ve bunların nerelerde uygulandıklarını yazınız.


Kısa Cevap : “Üç nezaket kuralını ve bunların nerelerde uygulandıklarını yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Biri bize teşekkür ettiği zaman rica ederim demek; birisine yardımda bulunduğumuz zaman veya biri bize teşekkür ederim dediği zaman dikkat etmemiz gereken ve söylememiz gereken sözdür

Başkasının eşyasını kullanırken izin istemek; yanımızda bir başkasının eşyası varsa ve onu kullanmak istiyorsak dikkat etmemiz gereken adaptır.

Çıkmış olduğumuz kapıları sertçe kapatmamak; özellikle bir başkasının olduğu alanlarda dışarı çıkmak veya içeri girmek istediğimiz zaman dikkat etmemiz gereken adaptır.

Emanete sahip çıkarak vakti geldiğinde onu teslim etmek; bir başkasından emanet almak istediğimiz zaman dikkat etmemiz gereken adaptır

Küfür gibi kaba sözlerden kaçınmak; ister yalnız ister bir başkasının yanında isterse toplumda bulunduğumuz zaman konuşurken dikkat etmemiz gereken adaptır.

Bir başkası konuşurken sözünü bölmemek; ister telefonda isterse de yüz yüze olsun bir başkasıyla konuşurken dikkat etmemiz gereken adaptır.


2. Selamlaşma adabını bir örnekle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Selamlaşma adabını bir örnekle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Selamlaşma adabına bir örnekle örnek verecek olursak öğretmenimi gördüğümüz zaman benim öğretmenime selamünaleyküm demem onun da bana selamime karşılık olarak aleykümselam demesi gerekir.

Kimlerin kimlere selam vermesi gerekir;

1. Yürüyen oturana (Müslim)
2. Binekli olan yayaya. (Ebu Davud)
3. Azınlık olan çoğunluğa. (Şemaili Küra)
4. Küçük büyüğe. (Buhari, Müslim)
5. Geriden gelen önden gidene (Şemail’iKübra – 3/401)
6. Kişi sadece mahremi olan kadınlara selam vermelidir. Bir de fitne endişesi olmayan fazla yaşlı kadınlara da selam verilebilir. (Ruhul Furkan)


3. Konuşma adabına uygun davranan biri nelere dikkat etmelidir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Konuşma adabına uygun davranan biri nelere dikkat etmelidir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Konuşma adabına dikkat eden bir kişinin dikkat etmesi gereken birçok şey vardır ki bunlardan bazıları şöyledir;

  • Ne çok yüksek ne de çok alçak sesle olmadan orta ses seviyesinde konuşmaya dikkat etmek
  • Çok hızlı ve çok yavaş değil de orta hızda bir konuşma üslubu tutulmak
  • İnsanların anlamayacağı kelimeler kullanmayarak konuyu karmaşık hale getirmemek
  • Dikkat çekmek ve konuya heyecan katmak için misallerle örneklendirmek
  • Konuşurken muhatabı olduğumuz kişilerin yüzüne ve gözlerine bakarak ara ara bunu tekrarlamak
  • Jesse mikikler ile konuşmaya heyecan katmak ve duygulandırma ile sonlandırma yapmak

4. Hz. Lokman (a.s.) öğütlerinde nelerden bahsetmektedir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. Lokman (a.s.) öğütlerinde nelerden bahsetmektedir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Lokman Aleyhisselam oğluna yapmış olduğu Vahit yerime de geçen öğütlerde şunlardan bahsedilmektedir;

  • Namazı dosdoğru kılmak
  • Böbürlenerek yürümek ve yavaş yavaş konuşmak
  • Takvayı esas almak
  • Helal olduğu müddetçe merasimlere ve davetlere icabet etmek
  • Erken kalkmak
  • Tövbeyi geciktirmemek
  • Cahillerle beraber oturup kalkmamak
  • Allah’tan korkmak
  • Gerektiğinde susmak
  • Musibetlere karşı sabırlı olmak
  • İlim meclislerine katılmak
  • Yalandan sakınmak
  • Kendi işini kendin gör
  • İşlerinde istişare ederek fikir danış

B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Aşağıdakilerden hangisi bir nezaket kuralı değildir?


A) Yapılan bir iyiliğe teşekkür etmek
B) Misafire karşı güler yüzlü davranmak
C) Kalabalık içinde gizlice konuşmak
D) Hasta ziyaretini kısa tutmak


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 77 Cevapları


2. I- Küçük olanın büyük olana selam vermesi
II- Bisiklet üzerinde gidenin yürüyene selam vermesi
III- Sayı bakımından çok olan topluluğun az olana selam vermesi
Yukarıdaki ifadelerden hangileri selamlaşma adabına uygundur? 


A) I-II B) I-III C) II-III D) I-II-III


3. Hz. Âişe (r.a.) şöyle demiştir: “Hz. Peygamber’in herhangi bir konuyu anlatırken (tane tane konuşması sebebiyle) sözcüklerini saymak isteyen kimse sayabilirdi.” (Buhârî, Menâkıb, 23.)
Hz. Aişe (r.a.) verdiği bu bilgide neyi vurgulamaktadır?


A) Hz. Muhammed (s.a.v.) güvenilirdi.
B) Hz. Muhammed (s.a.v.) açık ve net konuşurdu.
C) Hz. Muhammed (s.a.v.) merhametliydi.
D) Hz. Muhammed (s.a.v.) insanlara değer verirdi.


4. Aşağıdakilerden hangisi sofra adabına uygun değildir?


A) Yemeğe besmele çekerek başlamak
B) Yemeği ölçülü yemek
C) Yemekten önce elleri yıkamak
D) Gösterişli sofralar hazırlamak


5. I- Hz. Muhammed’e (s.a.v.) esenlik dilemek
II- Kelime-i Şehadet
III- Hz. İbrahim’e (a.s.) esenlik dilemek
Yukarıda verilen bilgilerden hangileri Tahiyyat Duasında yer almaktadır?


A) I-II B) II-III C) I-III D) I-II-III


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 78 Cevapları


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarla doldurunuz.


(şirk koşmak, Tahiyyat Duası, sofra adabı, besmeleyle, selamlaşmaya, adap kuralları)


Cevap :

  1. İnsan ilişkilerini düzenleyen, kolaylaştıran yazılı olmayan toplumsal kurallara adap kuralları denir.
  2. Hem dinî hem de insani bir görev olarak selamlaşmaya özen göstermeliyiz.
  3. Hz. Muhammed de (s.a.v.) yemeğe besmeleyle başlanmasını Müslümanlara tavsiye etmiştir.
  4. Şirk koşmak Allah’tan (c.c.) başka ilahlar olduğuna inanmaktır.
  5. Tahiyyat Duası her gün beş vakit namazda Müslümanlara selamlaşmanın önemini hatırlatmaktadır.

D. Aşağıdaki cümleler doğruysa başına (D), yanlışsa (Y) yazınız.


  1. ( Doğru ) Nezaket kurallarına uyan kişiler çevresindekilere karşı daha saygılı ve anlayışlı olur.
  2. ( Yanlış) Selamlaşmak insanlar arasındaki sevgi ve muhabbeti azaltır.
  3. ( Yanlış) Kırıcı ve incitici sözlerden kaçınmak konuşma adabının gereklerindendir.
  4. ( Doğru ) Yemek yerken konuşmamak gerekir.
  5. ( Doğru ) Tahiyyat Duası namazlarda otururken okunan bir duadır.


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 60-61-62 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Nezaket Kuralları Cevapları Sayfa 60, 61, 62


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Nezaket Kuralları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 60-61-62


Soru : Toplum içinde insanlar ne gibi kurallara dikkat ederler?


Kısa Cevap : “Toplum içinde insanlar ne gibi kurallara dikkat ederler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Toplum birçok insanı bir araya getirdiği için insanların diğer insanlara saygı duyması ve onları rahatsız edecek hal ve davranışlardan sakınması lazımdır.

İnsan her ne kadar belirli konularda Özgür olsa da eğer toplum içerisinde yaşıyorsan başkalarının rahatsız etmemelidir ki kendisi de aynı şekilde bu hareketlere maruz kalıp rahatsız olmasın.

Nezaket kuralları uymamız gereken kurallardır ki bunlara uyulduğu zaman hoş bir saygı ortamı oluşur.


YORUMLAYALIM


“Sizden biriniz üç kere izin istediği zaman kendisine izin verilmezse hemen geri dönsün.” (Buhârî, İsti’zân, 13.)


Soru : Yukarıdaki hadisi kişisel mahremiyetin önemi açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki hadis kişisel merhametin korunması açısından oldukça önemlidir.

İnsanlar evlerinde her zaman müsait halde olmayabilirler. Ya da açıklamakta zorlandıkları özel durumlar olabilir.

İslamiyet bu durumları gözeterek izin istenildiği halde yani kapı çalınması veya zilin çalınması gibi durumlar olmasına rağmen eğer kapı açılmazsa gidilmesini emretmiştir. Bence bu çok önemli ve yerinde bir davranıştır.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 62 Cevapları


YAZALIM


Soru : Aşağıdaki alanlarda uymamız gereken nezaket kuralları nelerdir? Yazınız.


Cevap :

EVDE

  • Evimize girdiğimiz zaman evde bulunanlara selam vermek
  • Kimsenin konuşurken sözünü kesmemek
  • İster anne ve babamızın isterse de kardeşimizin olsun eşyasını kullanırken izin istemek
  • Sofra adap kurallarına dikkat etmek
  • Girmiş olduğumuz tuvalet banyo gibi yerleri temizleyerek çıkmak
  • Evdekileri rahatsız edecek derecede yüksek sesle konuşmamak veya müzik dinlemek

OKULDA

  • Öğretmenlerimize ve arkadaşlarımıza selam vererek güler yüzle onları karşılamak
  • Dersi dikkatli bir şekilde dinlemek ve öğretmenimizin sözünü kesmemek
  • Özellikle ders esnasında arkadaşlarımızın dikkatini dağıtmamak
  • Kimsenin neşesini izinsiz kullanmamak

SOKAKTA

  • Özellikle çamurlu alanlardan geçerken kimsenin üzerine çamur su gibi sıçantıları yaparak insanları kirletmemek
  • Temiz ve kuru alanlar varsa kirli yerlerde oyun oynayarak üzerimize aşırı kirletmemek
  • İnsanları rahatsız edecek ve insanlara zarar verecek oyunları ayrılmış olan özel bölgelerde veya dikkatli bir şekilde oynamak

ZİYARETTE

  • Ziyarete gitmiş olduğumuz insanlara selam vererek güler yüzle karşılamak ve hal hatırlarını sormak
  • Bize izin verilmeyen odalara girip eşyaları karıştırmamak
  • İnsanları incitecek derecede eşyaları ve evleri hakkında yorum yapmamak
  • Verilen ikramı beğenmemezlik yapmamak

TOPLU TAŞIMADA

  • Toplu taşıma araçlarını kullanırken itişip kalkışmamak
  • Başkasının yerine binmeye çalışmamak veya başkasını kaldırarak yerine oturmamak
  • Kötü koku gibi insanları rahatsız edecek derecede ağır kokular sürünmemek
  • Yaşlı, engelli ve hamile gibi kişilere öncelik tanımak
  • Çok yüksek sesle konuşarak insanları rahatsız etmemek

SOSYAL MEDYADA

  • Günlük hayatta olduğu gibi nezaket kurallarına dikkat ederek yazışmak
  • Yabancı insanlara resim ve özel hayatımızla ilgili bilgiler paylaşmamak
  • Ailemizin izni olmadan ve haberi olmadan sosyal medyada tanımış olduğumuz kimselerle buluşmamak


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 65-66-67 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı İletişim ve Konuşma Adabı Cevapları Sayfa 65, 66, 67


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı İletişim ve Konuşma Adabı Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 65-66-67


Soru : “Ağzından çıkanı kulağı duymamak” deyiminden ne anlıyorsunuz?


Kısa Cevap : ““Ağzından çıkanı kulağı duymamak” deyiminden ne anlıyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Ağzından çıkanı kulağı duymamak” deyiminden anladığım kişinin bir tartışma ortamında veya herhangi bir konuşma yaparken fütursuzca konuşması ve söylediklerinin nereye gittiğini bilmeden yani nasıl anlaşılacağını ve insanları kıracağını düşünmeden yapılan konuşmadır.

Hepimiz zaman zaman hatalı konuşmalar yapabiliriz. Ancak önemli olan bu konuşmaları devam ettirmemek veya hatamızı anladığımız zaman özür dileyerek durumu telafi etmeye çalışmaktır

Aslında hoşlanmadığımız bir iş olduğu zaman bile kavga etmeden insani ve saygılı şekilde durumu çözmek mümkündür.

Düşüncelerimizi ifade ettikten sonra anlaşılmayı beklemeli karşıdaki bizi anlamıyorsa da konuşmaya devam ettirmeyip susmak veya ortamı kibarca terk etmek en iyisi olacaktır.

Sinirlensek bile hakaret etmek veya kötü sözler sarf etmek bizi haklıyken haksız duruma düşürebilir.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 66 Cevapları


YAZALIM


Soru : Sosyal medyada iletişim kurarken dikkat etmemiz gereken kuralları yazınız.


Kısa Cevap : “Sosyal medyada iletişim kurarken dikkat etmemiz gereken kuralları yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sosyal medya insanların sevdikleriyle buluşmasını birçok bilgiye erişmesini kolaylaştırmış olsa da maalesef ki insanları daha rahat hareket etmeyi de sevk etmiştir.

Burada dikkat edilmesi gereken tıpkı o insan karşımızdaki bir insanmış gibi konuşma adabına ve kurallarına dikkat etmek ağzımıza her gelen sözü ve her yapmak istediğimiz şeyi sosyal medyada da yapmamaktır.

Yabancılarla özel bilgilerimizi paylaşmamak resim gibi şahsi görüntülerimizi de tanımadığımız insanlara göndermemek bizim için daha güvenli olacaktır.


YORUMLAYALIM


“Doğruluk göster, yalanla uyuşma. Abartarak konuşma, doğruyu söylemekten geri durma. Kendine uygun görmediğini başkalarına da uygun görme.” (Hacı Bektaş Velî, Kitabü’l-Fevaid, s. 29.)


Soru : Hacı Bektaş Velî’nin bu sözünü konuşma adabı açısından yorumlayınız.


Cevap :

Hacı Bektaş Veli’nin bu sözünü konuşma adabı açısından yorumladığımız zaman benim anladığım adap kuralları şu şekildedir;

  • Dürüst olup yalandan uzak durmak
  • Abartmadan konuşmak
  • Doğru söylemekten geri durmamak
  • Kendimiz için yapılmasını istemediğimiz bir şeyi başkasına da yapmamak

5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 67 Cevapları


TAMAMLAYALIM


Soru : Aşağıdaki şemayı konuşma adabına uygun davranış örnekleri ile tamamlayınız.


Kısa Cevap : “Aşağıdaki şemayı konuşma adabına uygun davranış örnekleri ile tamamlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

  • Konuştuğumuz zaman tane tane konuşmaya dikkat etmek
  • İnsanları sıkacak derecede yavaş veya anlamayacakları kadar hızlı konuşup kelimeleri yutmamak
  • Başkasının sözünü kesmemek
  • Çok önemli bir şey yoksa toplumda fısıldaşarak konuşmamak
  • Toplumda bir kişi konuşuyorken dikkati dağıtacak şekilde konuşmayı bölmemek veya yüksek sesle başkasıyla konuşmamak


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 94-95-96-97 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) Cevapları Sayfa 94, 95, 96,97


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 94-95-96-97


TAMAMLAYALIM


Soru : Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen örneğe göre tamamlayınız.


Cevap :

  1. Bayatlayan ekmekleri çöpe atarsak …..yiyecek.… israfı olur.
  2. odaların ışıklarını açık bırakırsak …….elektrik.……. israfı olur.
  3. Saatlerce televizyon seyredersek …….zaman.…….. israfı olur.
  4. Vaktimizin çoğunu bilgisayarda oyun oynayarak geçirirsek …….zaman……….. israfı olur.
  5. Tabağa yiyeceğimizden fazla yemek alırsak ……yiyecek.……. israfı olur.
  6. İhtiyacımız olmayan giysileri satın alırsak …..para.………. israfı olur.
  7. Ders defterindeki sayfaları boşuna koparırsak …..kağıt………….. israfı olur.
  8. Diş fırçalarken suyu açık bırakırsak ….su…. israfı olur

Soru : “Cennet Gençlerinin Efendileri” diye isimlendirilen kişilerin sizce nasıl özelliklere sahip olması gerekir?


Kısa Cevap : ““Cennet Gençlerinin Efendileri” diye isimlendirilen kişilerin sizce nasıl özelliklere sahip olması gerekir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Cennet gençlerinin efendileri” diye isimlendirilen kişilerin bence içlerinde Allah korkusu olan, Allah’ın haram dedikleri şeylerden çokça sakınan, namaz oruç Hac gibi ibadetlerine sıkı sıkıya sarılan ve bunlara çok önem gösteren, dil hakkında ilim alıp bilgi sahibi olan, iyiliği emredip kötülükten sakındıran, haksızlığa karşı dimdik duran, Allah’ın dinini yaymaya çalışan, iyiliksever ve zorda kalmış kimselere yardım eden , güzel ahlaklı ve hoşgörülü olan kişiler olması ve bütün güzel ahlaki değerlere dikkat etmeleri gerekir.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 96 Cevapları


YORUMLAYALIM


Hz. Hasan ile Hz. Hüseyin yaşlı bir amcanın abdestini yanlış aldığını gördüler. Ona en güzel şekilde abdest almayı öğretmek istediler.
Adamın yanına gittiler. İçlerinden biri ona, “Bu bana abdesti yanlış alıyorsun diyor. İkimiz de senin yanında abdest alalım; bak bakalım hangimizin abdesti doğru?” dediler.

İkisi de yaşlı adamın yanında abdest aldılar. Adam da; “Çocuklar! Sizin aldığınız abdest doğrudur, benim abdestim yanlışmış.” diyerek kendi yanlışının farkına vardı ve yanlışını düzeltti.

(bk. Mevlana, Fîhi Mâ Fih, s. 135.)


Soru : Yukarıdaki örnek olaydan hareketle bir kimsenin hatasını düzeltirken nelere dikkat etmemiz gerektiğini yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki örnek olaydan hareketle bir kimsenin hatasını düzeltirken ona güzel bir üslup ve yöntem bularak onu kırmadan ve incitmeden anlatmanın ne kadar tesirli ve kibar bir hareket olduğunu görmekteyiz.

İslamiyet’i bu gibi olayları duyduğumda veya okuduğumda aslında İslamiyet’in ne kadar nezaket dini olduğunu anlayıp hayran kalıyorum.


Soru : Kevser isminde bir tanıdığınız var mı? İsmi neden Kevser konulmuştur?


Cevap :

Evet. Kevser isminde tanıdığım bir arkadaşım var. Ailesi ona Kevser ismini sevdikleri ve Kevser’in cennetteki değerli bir havuz olduğunu bildikleri için koyduklarını söyledi.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 43-44-45 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Ramazan ve Oruçla ilgili Kavramlar Cevapları Sayfa 43, 44, 45


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ramazan ve Oruçla ilgili Kavramlar Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 43-44-45


Soru : Ramazan denince aklınıza neler gelir?


Kısa Cevap : “Ramazan denince aklınıza neler gelir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayında diğer aylarda olmayan çok manevi bir atmosfer vardır ve bu atmosfer sayesinde Müslümanların beraberlik ruhu canlanır.

Ramazan ayında başka aylarda olmayan ve çok farklı bir atmosfer yaşatan bir hava vardır.

Ramazan denilince aklıma Ramazan davulcularının maniler söyleyerek sokakta gezmeleri ve insanları sahura kaldırmaları , Ramazan ve bayram alışverişlerini, ramazan için yapılacak olan iftar davetleri, hazırlıklar gibi büyük heyecanlar aklıma gelir.

Ramazan denildiği zaman ayrıca aklıma sahura kalkmak, iftar yapmak, topun atılmasını beklemek, iftar heyecanı yaşamak, camide kalabalıklar içerisinde teravih namazı kılmak, bayram namazı bir gün bayram hazırlıkları ve çıkacağımız Bayram tatili gelmektedir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Ramazan Orucu ve Önemi Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41, 42


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ramazan Orucu ve Önemi Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42


Soru : Sizce Ramazan ayının Müslümanlar açısından önemi nedir?


Kısa Cevap : “Sizce Ramazan ayının Müslümanlar açısından önemi nedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayı Kur’an ayı, affedilme ayı ve insanın yeni bir başlangıç yapması gibi tertemiz bir sayfa açacağı aydır.

Ramazan ayında Kur’an-ı Kerim’in indirilmesi ve bu ayda orucun farz kılınmış olması bu aya verilen değeri göstermektedir çünkü saymış olduğumuz bu özellikler başka aya da verilebilecekken sadece bu aya özel kılınmıştır.

Affedilmek ve Allah’a yakınlık isteyen Müslümanlar bu ayı kıymet bilerek hem gündüzleri oruç tutar hem de akşamları teravih namazı gibi nafile ibadet ve Kur’an okuma, mukabele yapma gibi ibadetlerle Allah’a yakınlık talep ederler

Aynı zamanda bu ay günahların affedilme ayı olduğu için Müslümanlar açısından çok değerlidir.

Günahların affedilip tertemiz bir sayfa açmak isteyen Müslümanlar Ramazan’ı iple çekerler.

Bizler de Ramazan ayına ulaşmış isek bol bol Kur’an-ı Kerim okumalı, mukabele yapmalı, teravih namazı gibi nafile namazları artırmalı ve oruçta dikkat edilmesi gereken her şeye dikkat ederek bu ayı güzelce tamamlamalıyız.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 41 Cevapları


YAZALIM


Soru : Oruçlu bir kimsenin yapması ve yapmaması gerekenler nelerdir? Aşağıdaki kutulara yazınız.


Kısa Cevap : “Oruçlu bir kimsenin yapması ve yapmaması gerekenler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Ramazan orucunu bozup, yalnız kaza gerektiren şeyler:

1- Boğaza kar ve yağmur kaçması,

2- Astım spreyi kullanmak,

3- Zorla bozdurulmak,

4- Buruna sıvı ilaç koymak,

5- Burnuna kolonya çekmek, [Koklamak bozmaz.]

6- Mukimken oruca başlayıp, sefere çıkınca yiyip içmek,

7- Ud ağacının, amberle tütsülenip dumanının çekilmesi,

8- Başkasının içtiği sigara dumanını isteyerek çekmek,

9- Kulağın içine ilaç damlatmak, kulağı ilaçlı suyla yıkamak,

10- Derideki açık yaraya konan sıvı veya katı ilacın sindirim yoluna girmesi,

11- Vücuda ilaç şırınga etmek,

12- İsteyerek, zorlayarak ağız dolusu kusmak,

13- Dişi kanayanın ağzındaki kanı yutması veya tükürükle eşit miktarda karışık kanı yutması,

14- İmsak vaktinin bittiğini bilmeden yiyip içmek,

15- Güneş battı zannederek orucunu bozmak,

16- Dişlerin arasında kalan nohut kadar şeyi yutmak,

17- Buruna çekilen suyun ağızdan çıkması,

18- Abdest alırken boğaza su kaçması, [Hanbelî’de bozmaz.]

19- Kâğıt, taş, pamuk, ot, pişmemiş pirinç gibi ilaç ve gıda olmayan şeyi yutmak,

20- Makattan veya kadınların önden fitil kullanması,

21- Oruçlu olduğunu unutup yediğinde, orucu bozuldu sanarak, bilerek yemeye devam etmek,

22- İmsak vaktinden sonra niyet edenin, gün içinde orucunu kasten bozması,

23- Denize girince veya guslederken makattan su girmesi, [Hanbelî’de bozmaz.]

24- Dil altına konan ilacı emmek,

25- Makata konan pamuğun veya başka şeyin hepsinin içeri girmesi,

26- Vücuda giren ultrason veya endoskopi cihazında ilaç, merhem olması,

27- Lavman yaptırmak, [Mâlikî’de bozmaz.]

28- Özel olarak su buharı teneffüs etmek,

29- Burundan genze giden kanı yutmak,

30- Bayılanı ayıltmak için veya uyuyanın ağzına su akıtmak,

31- Açlığa veya susuzluğa gerçekten dayanamayarak yiyip içmek. [Kefaret gerekip gerekmeyeceğini bilmeyen, ihtiyaten küçük bir kağıt parçasını veya çiğ pirinç tanesini susuz yutarak orucunu bozmalı. Sonra yiyip içebilir.]

32- Basur memesinin, taharetlendikten sonra, ıslak olarak içeriye girmesi,

33- Mastürbasyon yapmak,

34- Yaş parmağı, ön veya arka tarafa sokmak, [Hanbeli’de bozmaz.]

35- Seferde iken kasten orucunu bozana kefaret gerekmez, sadece kaza gerekir. Çünkü seferde oruç tutmak farz değildir.

36- Kasten orucunu bozan, sonradan oruç tutmamayı mubah kılacak bir hâl başına gelse, mesela kadının hayzı başlasa yahut oruç tutamayacak kadar hastalansa yalnız kaza gerekir. Fakat orucunu bozup sefere çıksa, kefaret gerekir; çünkü sefere çıkmak semavi bir özür değildir.

37- Oruçlunun ağzına giren gözyaşı veya ter, çok olur da, tuzluluğunu ağzının her yerinde duyar ve yutarsa orucu bozulur. Yutmayıp tükürürse bozulmaz.

Oruçluya Mekruh olanlar şunlardır:

1- Dişleri diş macunuyla fırçalamak, macunsuz mekruh olmaz.
2- İlaçla gargara yapmak. Eğer ağızdaki yara, namazda okumaya mani olursa, ilaçla gargara etmek mekruh olmaz, çünkü özür vardır.
3- Cünüp olma ihtimali varsa hanımını öpmek.
4- Ramazan günü, bir kimse herhangi bir sebeple orucunu bozarsa, çocuk büluğa ererse, kâfir Müslüman olursa, seferdeki yolcu şehrine gelirse, kadının hayzı kesilirse, akşama kadar oruçlu gibi sakınmaları vacib olur, hastalık gibi meşru bir mazeret olmadan yiyip içmeleri tahrimen mekruh olur. (Redd-ül muhtar)

Mekruh olmayanlar:

1- Gece ihtilam olup sahura kalkınca, imsak vaktine az kalmışsa, önce ağzını yıkayıp yemek yense, imsak çıktıktan sonra gusledilse, yani oruca cünüpken başlansa sahih olur. Daha sonra gusletmek caizdir.
2- Bozulursa kefaret olmasın diye, Ramazan orucuna imsak vaktinden sonra niyet etmek caizdir.
3- Ramazanda yatsıdan sonra cünüp olan, daha sonra guslederim diye uyuyup kalsa, uyanınca da Güneş doğmuş olsa oruca zarar gelmez, fakat namaz kılmak için ilk fırsatta gusletmelidir.
4- Orucun aksamaması için hayzı ilaçla geciktirmek caizdir.
5- Oruçluyken hayzı başlayan kadın, oruçlu gibi durmaz, gizli yiyip içer.

Oruçlunun yapması gereken güzel davranışlar;

1. Mutlaka Sahura Kalkılmalı
2.Sahur Geciktirerek Yapılmamalı
3. İftarı Su veya Hurma İle Açılmalı
4. Kişi Diline ve Kulağına Sahip Olmalı
5. İftarda ve Sahurda Dua Edilmeli
6. Kuran okumayı ve ibadetleri arttırmalı

7. Gıybet, yalan, söz taşıma ve kavgadan uzak durmak


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 42 Cevapları


YAZALIM


Soru : Aşağıdaki şemada hükümleri verilen oruçların isimlerini yazınız.


Cevap :

Farz; Ramazan orucu, kaza ve kefaret oruçlarıdır.

Vacip; Adak oruçlar ve nafile oruçlar

Sünnet; Pazartesi – Perşembe Orucu, Şevval Orucu, Aşure Orucu, Her ayın hicri 13. 14. ve 15. gününde , Zilhicce Orucu, Pazartesi – Perşembe Orucu, Şaban Orucu

Müstehap; Her haftanın pazartesi ve perşembe günleri oruç tutmak, Ramazan ayından sonra gelen Şevval ayında altı gün oruç tutmak, Kameri ayların 13, 14 ve 15. günlerinde oruç tutmak olarak ifade edilebilir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 98-99-100 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 98, 99, 100


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 98-99-100


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) çocuklarının isimlerini yazınız.


Cevap :

Peygamber Efendimiz’ in Hz. Hatice’den (r.a) altı çocuğu dünyaya gelmiştir. Bu çocukların isimleri doğum sırasına göre; Kasım, Zeynep, Rukiyye, Ümmü Gülsüm, Fatıma ve Abdullah’tır. Resul-ü Ekrem’in Hz. Mariye’den (r.a.) ise yalnızca bir çocuğu olmuştur ve ismi de İbrahim’dir.


2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Hz Hatice, her zaman iyi kalpli, sevecen ve nazik bir kişiliğe sahipti. Peygamber efendimiz (s.a.v.) ile yaptığı evlilikten sonra da aynı kişiliğini korudu ve Hz. Muhammed (s.a.v. )’e her işinde destek oldu

Hz. Aişe edebî yönü, fesahat ve belagatıyla ünlü bir hatipti. Bu yüzden konuşması insanlara çok tesir ederdi.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin diğer hanımları ve çocukları bakıldığı zaman ilmi önem veren, cömertliği ve iyi kalpliliği ile meşhur olmuş kimselerdi.

Onlar insanlar arasında edebi takvası ve ilmiyle parmakla gösterilen sahabeler arasındaydılar.


3. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem gerek peygamberlik verilmeden önce gerekse peygamberlikten sonra üstün bir ahlaka sahipti.

“Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim” hadisi şerifi de bunu göstermektedir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem daima ibadet ve zikir halinde olduğu halde kendi üzerine Hayati olarak vazife olan eşlik, dedelik ve balık vazifelerini de asla ihmal etmemiş akrabaları ile yakından ilgilenmiştir.

Bir devlet reisi ve İslam peygamberi olarak birçok görevi olmasına rağmen eşlerini ziyaret eder, onları rahatsız etmemeye çalışır, sıkıntıları ve dertlerini önemser, onlara iltifat eder ve kendi işlerini kendi yaparak onlara ev işlerinde yardımcı olurdu.

Bir baba olarak baktığımız zaman ise Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem soyu kızı tarafından devam etmiş ve kız çocuklarının sevilmeyip hor görüldüğü bir çağda kızıyla iftihar etmiştir.

Kızını çok seven ona ahlaki terbiyesi ile ilgili en güzel bilgileri üreten ve o geldiği zaman yerinden kalkıp onu oturtacak derecede saygı gösteren bir babaydı.

Bir de ne olarak torunlarına güzel sözler söyleyen, onlarla koşu yarışı yapan ve onlar rahatsız olmasın diye secde yaparken boyunlarına çıkan torunlarını oyunlarını bölmemek için secdeyi uzatan geniş sürekli bir dedeydi.


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bir sahabiye “…Allah’tan korkun, çocuklarınız hususunda adaletli olun” (Müslim, Hibe, 13.) buyurması, onun çocuklara nasıl davranılmasını istediğini gösterir?


A) Çocuklarla şakalaşılmasını
B) Çocuklara hediyeler alınmasını
C) Çocuklara eşit davranılmasını
D) Çocukların sevilmesini


2. Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Hz. Hatice’nin (r.a.) evliliklerinden kaç çocukları dünyaya gelmiştir?


A) 3 B) 4 C) 5 D) 6


3. Hz. Muhammed’in (s.a.v) soyu hangi çocuğu ile devam etmiştir?


A) Fatıma B) Ümmü Gülsüm C) Rukiye D) Zeynep


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 99 Cevapları


4. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamberin, ailesi içindeki güzel davranışlarına örnek olarak gösterilemez?


A) Hz. Peygamber aile bireylerine yardım ederdi.
B) Hz. Peygamber aile bireyleri arasında ayrım yapmazdı.
C) Hz. Peygamber ailesini ilgilendiren konularda kendi karar verirdi.
D) Hz. Peygamber ailesine sevgi ve merhametle yaklaşırdı.


5. – Hz. Peygamberin ilk kızıdır.
– İlk Müslümanlardandır.
– Ali ve Ümame adında iki tane çocuğu vardır.
– Hz. Muhammed’den (s.a.v.) önce vefat etmiştir.
Yukarıda bahsedilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?


A) Zeynep B)Fatıma C) Ümmü Gülsüm D) Rukiye


6. Hz. Muhammed’i (s.a.v.) dedesinin vefatından sonra koruyup gözeten, evini paylaşan ve aynı zamanda Hz. Peygamberin akrabası olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?


A) Sütannesi Halime
B) Amcası Hz. Hamza
C) Dedesi Vehb
D) Amcası Ebu Talip


7. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) kızı Hz. Fatıma’nın (r.a.) düğününün çok sade bir törenle gerçekleşmesi, çeyizinin de çok sade olması, Hz. Peygamberin ailesinin hangi örnek davranışının bir göstergesidir?


A) Yoksulların gözetilmesi
B) Misafirlere ikramda bulunulması
C) İsraftan kaçınılması
D) Mutlulukların paylaşılması


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 100 Cevapları


8. Hz. Hatice (r.a.) Mekke’nin soylu kadınlarındandı. Üstün ahlakından dolayı kendisine …………. lakabı verilmişti.

Yukarıdaki boşluğa yazılması gereken kelime aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


A) Kübra B) Tahire C) Hanife D) Hafsa


9. Hz. Muhammed (s.a.v.) bir gün torunlarından birini kucağına almış öpüyordu. Hz. Peygamberin bu davranışını gören sahabeden biri şöyle dedi; “Benim on tane çocuğum var ama şimdiye kadar onların hiçbirisini öpmedim.” Hz. Muhammed (s.a.v.) ona şöyle buyurdu; “Merhamet etmeyene merhamet edilmez.”   (Buhârî, Edeb, 18.)

Bu olay Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hangi özelliğini ön plana çıkarmaktadır?


A) Kalp kırıcı söz ve davranışlardan sakınma
B) Çocuklar arasında eşit davranma
C) Çocuklara sevgisini göstermekten çekinmeme
D) Çocukların düşüncelerine önem verme


10. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamberin aile bireylerine karşı davranışı hakkında doğru bir bilgidir?


A) Hz. Muhammed’in (s.a.v.) aile dayanışmasından ders almamız gerekmez.
B) Aileyi ilgilendiren durumlarda ailesinin görüşlerini almaya gerek duymazdı .
C) Hz. Muhammed (s.a.v.), eşi ve çocuklarına karşı saygılı davranmamıştır.
D) Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesi kararlarında birbirlerine danışırdı.


C. Aşağıdaki sorular doğruysa başına (D), yanlışsa başına (Y) yazınız.


  1. ( Yanlış ) Hz. Muhammed’e (s.a.v.) cömertliğinden dolayı el-Emin lakabı verilmiştir.
  2. ( Doğru ) Hz. Peygamber çocukları görünce onlara selam verirdi.
  3. ( Doğru ) Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.), cennet gençlerinin efendileridir.
  4. ( Yanlış ) Hz. Peygamber torunlarını çok severdi fakat namaz kılarken kendisini rahatsız etmelerinden hoşlanmazdı.
  5. ( Yanlış ) Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Hz. Hatice’nin (r.a.) dört çocuğu vardır.


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Ailesinin Örnek Davranışları Cevapları Sayfa 88, 89, 90, 91, 92, 93


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Ailesinin Örnek Davranışları Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93


Soru : Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar?


Kısa Cevap : “Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Bence mutlu bir ailede öne çıkması gereken birçok davranış vardır ki bunların genel itibariyle ele alacak olursak bunları vefa, sadakat ve dürüstlük, sevgi ve saygı, hoşgörü iyimserlik olarak özetleyebiliriz.

Bir ailede aslında insanların ilişkilerin olmuş olduğu her yerde sevgi ve saygı en önde olan önemli unsurdur.

Çünkü bir insanın içinden gelerek birbirine yaşaması için Sevgi olması lazımdır. Sevgi ile beraber aynı zamanda saygının olması yani herkesin birbirinin hakkını saygı duyarak onu incitmemesi ve ona hak ettiği değeri vermesi demektir.

İster bir çocuk olsun ister ise Bir yetişkin herkes sevgi ve saygı görmek ister.

Sadece sevginin olması saygı olmaksızın bir ilişkinin devamı için yeterli değildir. Çünkü bir insan karşıdaki insan ona saygı duymadıkça onu sevdiğini bilse bile o insanla kendine kötü davranacağı için beraber olmak istemez.

Bir ilişkide ve bir ailede sevgi ve saygı ile beraber dürüstlüğün de olması çok önemlidir. Dürüstlük doğruyu söylemek ve doğruluktan ayrılmamak demek olur ki bu bir ilişkide güven için, güvende bir ilişkinin devamı için olmazsa olmazdır.

Bir ailede affediciliğin olması da çok önemlidir. Her insan hata yapabilir önemli olan bu hatalarını telafi etmesi ve hata yapılan kişinin ise bunu hoşgörü ile karşılayarak affetmesidir.

Vefa emeğe ve sevgiye karşı olan unutmamak ve güzel günleri hatırında tutarak hareket etmek demek olur ki bu da çok önemlidir.

Bir ailede adil olmak ve adaletin sağlamak da çok mühimdir. Arada çıkan sıkıntılarda ve halledilmesi gereken sorunlardan adil olmak lazımdır ki güçlü olan zayıfı ezmesin ve bir haksızlık ortamı oluşmasın. Bu sayede herkes hakkının alındığında ve haksızlığa uğramayacağından emin olsun.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 89 Cevapları


TAMAMLAYALIM


Soru : Aşağıdaki cümleleri kendi düşüncelerinize göre tamamlayınız.


Cevap :

Bayramda anne ve babamı mutlu etmek için; ellerini öper, onlara sarılırım. Onlara bazen küçük sürprizler ve mektuplar hazırlayarak , onları mutlu ederim.

Ailemden bir hastalandığında; ona “geçmiş olsun” derim. Bir şey istiyorsa ona verir , bazı işlerinde ona yardımcı olmaya çalışırım.
Kardeşimi üzgün gördüğümde; onun yanına gider sarılmak isteyip istemediğini sorarım.

İzin veriyorsa elini tutar veya ona beraber içeceğimiz veya yiyeceğimiz bir şeyler hazırlarım. Daha sonra eğer isterse bana anlatmasını söyler ve elimden geleni onun için yaparım.

Ailemden birini sevinçli gördüğümde; sevincine ortak olurum. Ona neden sevindiğini sorar ve eğer anlatmak isterse ona bundan mutluluk duyduğumu söylerim. Eğer bir başarı ise tebrik ederim.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 92 Cevapları


TAMAMLAYALIM


Soru : Aşağıdaki boşluğu kendi hayatınızdan örnekle tamamlayınız.


Cevap :
Çok sevdiğim ……………………………… evimize misafirliğe geldi. Misafirimi şu şekilde ağırladım:

Çok sevdiğim arkadaşım Ali evimize misafirliğe geldi. Misafirimi şu şekilde ağırladım: Öncelikle ona”hoşgeldin” dedim. Geldiği için çok mutlu olduğumu söyledim ve odama girmesi için odamın yolunu gösterdim. Su isteyip istemediğini sordum . Daha sonra ona mutfaktan annemin bizler için hazırlamış olduğu şeylerden ikram ettim. Beraber yedikten sonra sohbet ettik ve oyun oynadık.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 121-122-123-124 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 121, 122, 123, 124


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 121-122-123-124


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümleri;

Harim; camilerde namaz kılmak için ayrılmış olan bölgeye verilen isimdir. Buralar genellikle halı ile kaplanmış olup aynı zamanda Kur’an dersi ve eğitimlerin de yapıldığı alandır.

Mihrap ;camilerde kıble tarafına yarım küre şeklinde oyulmuş ve imamın cemaatin önde durmuş olduğu alanın adıdır.

Mihrap sayesinde kıble bilinmektedir. Böylece namaz vakitleri dışında bile namaz kılmak isteyen birinin kıbleyi bulması kolay olur.

Minber ; imamların hutbe yapmak için çıkmış olduğu yere verilen isimdir. Minberler genellikle uzun merdivenlere sahip olan kimi camilerde tahtadan kimi camilerde ise betondan yapılan yerlerdir.

Vaaz kürsüsü vaizlerin cemaate vaaz vermek için çıkmış oldukları yüksekçe konsolun adı.

Genellikle hutbeler cemaate buradan yapılmaktadır.

Avlu; camide şadırvan ve tuvalet gibi alanların bulunduğu üstü açık yerdir.

Genellikle camilerin avlusu geniş olup sadece küçük camilerde avlar için küçük bir alan ayrılmıştır.

Şerefe; minarelerde ezan okumak için yapılmış olan balkonlara verilen isimdir.

Eskiden imamlar veya ezan okuyacak olan kişiler ezanın sesini duyurmak için buraya çıkar ve ellerinden geldiği kadar yüksek sesle ezan okurlardı.

Hünkar Mahfili; Osmanlı sultanlarının inşa ettikleri camilerde zeminden yüksek ve kafesle bölünmüş yere denir.

Burada Osmanlı padişahları cuma ve bayram namazları gibi namazları kılmak için onları ayrılmış olan özel bölümdür.

Müezzin Mahfili; Müezzinlerin  kamet getirmek veya namaz tesbihatını çekmek için kullanmış oldukları alana verilen isimdir.

Son Cemaat Yeri; büyük camilerde camiye bitişik olarak ayrılmış olan revaklı yerdir.

Minare; müezzinlerin ezanı bildirmek için çıktıkları uzun ince ve genellikle dolamaçlı merdivenlerin bulunduğu alandır.

Şadırvan; birçok çeşmenin bulunduğu caminin avlusunda yer alan ve insanların yüzünü yıkamak veya abdest almak için kullandıkları alanın ismidir.


2. Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz.


Kısa Cevap : “Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dinî musiki türlerine örnekler; Mevlevî âyini, mersiye, kaside, ism-i celâl, durak, şugul, savt ve nefes. Na’t ve ilâhi formları

Dini Musiki; dinin etkisiyle zamanla camilerde, tekkelerde, muhtelif tarikat toplantılarında yapılan ibadetler ve zikir esnasında çeşitli vesilelerle icra edilen ve dini musiki adını alan bir musiki biçimidir.


3. Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Madde Madde Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetler;

  • Kız isteme merasimlerinde é Allah’ ın emri , Peygamberin kavli ile” ifadesinin kullanılması
  • Düğünlerde aynı zamanda dini nikahın kıyılması
  • Kabir ziyaretlerinin sevap olması ve kabirlerde Yasin gibi surelerin okunması
  • Akraba ziyaretinin Allah rızası için yapılması
  • Hasta ziyaretinin Allah rızası için yapılması

B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Ömer babasıyla Cuma namazına gitmiştir. Caminin içinde yer olmadığı için caminin bahçesinde namazını kılmıştır. Hutbeyi dinlerken caminin kısımlarını inceleyen Ömer’in, caminin hangi bölümünü görmesi mümkün değildir?


A) Minare B) Kubbe C) Minber D) Şadırvan


2. Osmanlılar döneminde Mimar Sinan tarafından yapılan bazı camiler günümüzde hâlâ hizmet vermekte ve mimari yapısıyla insanları hayran bırakmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi Mimar Sinan’ın yaptığı camilerden biridir?


A) Alaaddin Cami B) Selimiye Cami
C) Sultanahmet Cami D) Ortaköy Cami


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 122 Cevapları


3. İslam dininde temizliğe ve sadakaya verilen önem dolayısıyla ortaya çıkan mimari yapılar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


A) Köprü, medrese B) Cami, imarethane
C) Çeşme, şadırvan D) Türbe, şifahane


4. Aşağıdakilerden hangisi İslam dininin mimarimizdeki etkilerinden biridir?


A) Bayram ziyaretleri yapmak
B) Yeni doğan bebeğin kulağına ezan okumak
C) Aşure pişirip herkese dağıtmak
D) Cemaatle namaz için büyük camiler yapmak


5. “Namaz, sevap, günah, ahiret, tesbih…” gibi kelimeler, İslam Dininin etkisiyle ………………..yerleşmiş dinî kelimelerdir.”

Yukarıdaki cümlede yer alan boşluğa aşağıdaki kelimelerden hangisi yazılmalıdır?


A) Mimarimize B) Dilimize
C) Edebiyatımıza D) Geleneklerimize


6. Hz. Süleyman (a.s.) ile ilgili olarak verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) Kendisine kuşlarla ve karıncalarla konuşma yeteneği verilmiştir.
B) Rüzgârın emrine verildiği peygamberdir.
C) Başına gelen hastalığa sabretmesiyle tanınan peygamberdir.
D) Atlar ona sevdirilmiş ve o da bizzat atlarla ilgilenmiştir.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 123 Cevapları


7. Edebiyatımızda dinin etkisiyle oluşan edebi eserlerin başında Allah’ın (c.c.) varlığı ve birliğinin konu edildiği ……….. ler gelir. Allah’a (c.c.) yalvarıp yakarma ve dua etmeyi içeren ………… lar da edebiyatımızda dinin izlerini göstermektedir. Hz. Muhammed’e (s.a.v.) duyulan sevgi ve saygının şiirsel olarak anlatıldığı eserler ise …………. olarak adlandırılmaktadır.

Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdaki kelimelerden hangisi gelmez?


A) Tevhid B) Münacaat C) Naat D) Ezan


8. Edebiyatımızda dinin izlerini taşıyan en önemli eserler ve yazarlarından örnekler verilmiştir. Eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?


A) Mevlana Celaleddin Rumi-Mesnevi
B) Yunus Emre-Divan
C) Süleyman Çelebi-Mevlid
D) Yunus Emre-Mesnevi


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarla doldurunuz.


(Kubbe, minare, minber, mihrap, vaaz kürsüsü, şadırvan, şerefe)


Cevap :

  1. Cami avlularında bulunan, çevresindeki musluklardan ve ortasındaki fıskiyeden su akan, üzeri kubbeli veya açık olan abdest alma yerine şadrıvan denir.
  2. Cuma ve bayram namazlarında hutbe okumak için çıkılan merdivenli, yüksekçe yere minber denir.
  3. Kâbe yönünü gösteren ve imamın cemaate namaz kıldırırken durduğu yere mihrap denir.
  4. Camide vaaz verip cemaati dini konularda aydınlatan kişinin oturduğu yüksekçe yere vaaz kürsüsü denir.
  5. Müezzinin ezan okuduğu, sala verdiği, şerefesi olan, yüksek ve ince yapıya minare denir.
  6. Yarım küre biçiminde olan ve caminin üzerini örten yapıya kubbe denir.
  7. Minarenin etrafını çepeçevre dolaşan, müezzinin çıkarak ezan okuduğu, kenarları korkuluklu bölüme şerefe denir.

5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 124 Cevapları


BULALIM


1-3) Toplumların mimarilerini, edebiyatlarını, musikilerini, örf-adetlerini etkileyen inanç ve ibadet sistemi. (DİN)
4-9) Mimarlıkla ilgili, mimarlığa ilişkin. (MİMARİ)
10-17) İnsanların duygu ve düşüncelerini dil aracılığıyla işlemesi ve eserler ortaya koyması. (EDEBİYAT)
18-23) Duygu ve düşüncelerin notalara dökülmüş şekli. (MUSİKİ)
24-26) Toplumların günlük yaşamlarını düzenlemek ve fiziksel ihtiyaçlarını karşılamak üzere oluşturdukları yazıya geçirilmemiş kurallar. (ÖRF)
27-30) Müslümanların ibadet ve toplanma yeri. (CAMİ)
31-34) Namaza çağrı için okunan cümleler bütünü. (EZAN)
35-41) Dinî ilimlerin yanında fen bilimlerinin de okutulduğu ve dinin izlerini taşıyan mimari yapılar. (MEDRESE)


Soru : Bir numaralı kutudan başlayarak içten dışa doğru soruları cevaplayarak bulmacayı çözünüz.


Cevap : Bulmaca cevapları yukarıda yer almaktadır.



 

Our Score
error: Content is protected !!