5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 87-88-89 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Baba Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 87-88-89


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Baba Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 87-88-89


Soru : Sizce Hz. Muhammed (s.a.v.) nasıl bir babaydı?


Kısa Cevap : “Sizce Hz. Muhammed (s.a.v.) nasıl bir babaydı?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem mükemmel bir baba ve mükemmel bir aile vesiydi ki ben de onun çocuğu olmak isterdim.

Kız çocuklarının hor görüldüğü bir çağda cesaretle kızları savunmak e onlara değer vererek İslamiyet’in güzelliğini göstermek gerçekten çok büyük bir erdemdir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem insanın fikirlerine saygı duyan istişare eden ve o geldiği zaman onu kalkıp yerine oturtacak kadar kibar ve mütevazı bir insandı.


Cahiliye geleneklerine göre çocuklar açıktan sevilmediği gibi kız çocukları, utanç kaynağı olarak kabul edilirdi. Böyle bir ortamda Peygamberimiz bütün çocuklarına ve özellikle de kız çocuklarına karşı sevgisini göstererek cahiliye âdetlerini yıkmaya çalışmıştır. Peygamberimiz, çocuklarının eğitimiyle yakından ilgilenir, onların güzel ahlak sahibi olmaları için özen gösterir ve herkese de bu tavsiyede bulunurdu. Örneğin, “Çocuklarınıza ikram ediniz ve onları güzel terbiye ediniz.”1 ve “Bir baba, çocuğuna güzel ahlaktan daha değerli bir bağışta bulunamaz.”2 diye buyurarak anne ve babanın çocuğuna karşı ilk sorumluluğunun, ona güzel ahlak kazandırmak olduğuna işaret etmiştir. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) çocuklarına olan bu sevgisi, onları başkalarının çocuklarından üstün gördüğü anlamına gelmezdi. Çünkü o, her çocuğa aynı hassasiyeti gösterirdi. Örneğin, bir gün eline bir miktar para geçmişti. Bunu duyan kızı Hz. Fatıma (r.a.), Peygamberimizin yanına gelerek kocasının kuyudan su çekerken çok zorlandığını ve kendisinin de un yapmak için buğday öğütecek gücünün olmadığını ifade ederek, başkalarının ihtiyaçları için ayırdığı paradan kendilerine bir hizmetçi tutmasını talep etti. Bunun üzerine Peygamberimiz, bu parayı Suffe’deki insanların ihtiyaçlarını karşılamak için ayırdığını söyleyerek, kızının isteğini geri çevirdi.3 Böylece, canından çok sevdiği kızı için bile bir ayrıcalık göstermedi.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 86-87 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Eş Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 86, 87


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Eş Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 86-87


Soru : Sizce Hz. Muhammed (s.a.v.) nasıl bir eşti?


Kısa Cevap : “Sizce Hz. Muhammed (s.a.v.) nasıl bir eşti?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir peygamber olmakla beraber aynı zamanda kendi eş olma Baba olma gibi hayati rollerini de ihmal etmemiş harika bir örnektir.

Eşlerine karşı kibar onların gönüllerini alan ve onları kırmamak için gayret eden kibar şakalar yapan ev işlerinde onlara yardımcı olan ve kendi işlerini kendi görmeye çalışan çok kibar bir eşti.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 87 Cevabı


Soru : Peygamberimiz ve ailesi hakkında bir öykü yazalım.


Kısa Cevap : “Peygamberimiz ve ailesi hakkında bir öykü yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hz. Hatice annemiz, peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Hira Mağarası’na inzivaya çekildiğinde, emrinde çok sayıda hizmetçi olmasına ve onları gönderebilme ihtimali olmasına rağmen rağmen yemeğini bizzat kendisi götürürdü. Peygamber Efendimiz (sav) de Hz. Hatice nin geleceğini hisseder, dağın eteklerine kadar iner onu karşılardı. Zira Hira Mağarası’na çıkan yolun zorluğunu bilir ve değerli eşine kıyamazdı.

Yine bir gün, Hz. Hatice Validemiz, Efendimiz (sav)’i her zaman olduğu gibi damda beklerken yakınları: “Ey Hatice neden böyle yapıyorsun, hava çok sıcak, yaşlı vücudun yorgun düşecek.”dediler. O da “Benim efendim güneşin altında iken ben gölgede duramam.”diyerek eşler arası muhabbetin nasıl olması gerektiğini göstermiştir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 104-105-106 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları Sayfa 104, 105, 106


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 4. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 104-105-106


A) Aşağıdaki soruların cevaplarını boşluklara yazınız.


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile evliliği hakkında kısaca bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile evliliği hakkında kısaca bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Hz Hatice için şu sözleri söylemiştir;
Allah Teâlâ bana ondan daha hayırlısını vermedi. Halk bana inanmazken o inandı. Herkes bana yalancı derken o doğru söylediğimi kabul etti. Kimse bana bir şey vermezken o beni malıyla destekledi ve Cenâb-ı Hak bana ondan çocuklar ihsân etti.” (Ahmed b. Hanbel, Müsned, VI, 118).

Hz Hatice radıyallahu anh Peygamber efendimizden önce iki evlilik yapmış ve daha sonra dul kalmıştır.

Zengin ve soylu bir kadın olduğu için Mekke’nin ileri gelenlerinden kendisine sıkça evlilik teklifi yapılmış fakat kendisi bu teklifleri kabul etmemiştir.

Babası tüccar olduğu için kendisi de ticaretle uğraşmış mal varlığı yerinde olan güzel bir kadındı.

Zekası ve ticari aklıyla beraber aynı zamanda ahlaksızlığın normal olduğu bir toplumda bile “tahire” ismi ile anılan çok namuslu ve temiz bir kadındı.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem de ticaretle uğraşıp , Hatice’nin mallarını da Şam’a götürüp elde ettiği karı kendisine gönderdikten sonra Hz Hatice hem yapmış olduğu kar ile ticaret ahlakına hem de malı eksiksiz olarak teslim etmesine hayran kalmış ve peygamber efendimize evlilik teklifi göndermiştir.

Hz Hatice ile Peygamber Efendimiz 25 yıl evi kaldıktan sonra Hz Hatice annemiz vefat etmiş peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem ise onu vefatından sonra bile her zaman hayırla yad etmiş ve onu her zaman üstün tutmuştur.


2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) torunlarına nasıl davrandığını kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) torunlarına nasıl davrandığını kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir hadis-i şerifinde “çocuğu olan onun da çocuklaşsın” buyurarak insanların çocuklarıyla aynı seviyeyi yemesi gerektiğini, onlarla oynaması gerektiğini emretmiştir.

Tıpkı bu hadisi şerifte olduğu gibi Peygamber efendimizle torunları ile beraber oyunlar oynar, onlarla şakalaşır, onlara güzel isimlerle hitap eder Birgül onları devesine bindirir onları sırtına bindirir namaz kılma esnasında bile sırtına çıktıkları zaman oyunları bozulmasın diye secdesini uzatırdı.

Peygamber Efendimiz çocukların özgüvenlerini ve ahlaki gelişimlerinin küçüklükte olduğunu bildiği için onlara saygı ile yaklaşır ve onları birer İslam eri olarak yetiştirmek için gayret ederdi.


3. Hz. Muhammed (s.a.v.) ve ailesinin örnek davranışları hakkında bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed (s.a.v.) ve ailesinin örnek davranışları hakkında bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Peygamber Efendimiz ve ailesi bir insanda bulunması istenilen ve bir Müslümana yakışan bütün güzel ahlaka sahiptiler.

Onlar ellerinde az veya çok ne varsa infak eder, yardımlaşır, isteyene ve düşküne yardım eder Birgül kendilerinden af dileyeni affeder, bir hata yaptıklarında özür diler Birgül büyük de büyük küçükle küçük olarak herkesin gönlünü almasını bilirlerdi.

Ada kurallarına dikkat ederek insanları rahatsız edecek davranışlardan sakınır ve ibadete çok düşkün kimselerdiler.


4. Peygamber Efendimiz aile fertlerine karşı nasıl davranmıştır? Kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : “Peygamber Efendimiz aile fertlerine karşı nasıl davranmıştır? Kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin ailesi ondan razıydı.

Peygamber Efendimiz peygamberlik vazifesini ve bir devlet reisi olmasına rağmen ailesini ihmal etmez onlarla ilgilenir onlara saygı duyar, onlarla istişare eder ve onların bölümlerini alacak hareketlerde bulunurdu.

Peygamber efendimiz kendi elbisesini söküğünü kendisi dikmek gibi kendi işlerini kendisi görür aile fertlerinin üzerine çok iş hüküm bildirmek istemezdi.

Elinden geldiği kadar kendi işlerini kendi yapar kimseden bir şey istememeye çalışırdı.

Ailesi bir konuda üzüldüğü zaman bunu fark eder ve onların gönüllerini almaya çalışırdı.


B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri, verilen kelimelerle doğru bir şekilde tamamlayınız.


Kevser Medine israf eziyet


1. “Allah’a ve ahiret gününe inanan komşusuna eziyet etmesin.” (Buharî, Edeb, 85.)
2. “Yiyiniz, içiniz, ancak israf etmeyiniz. (A’raf Suresi, 31. ayet.)”
3. Hz. Hüseyin (r.a.) 626 yılında  Medine’de doğmuştur.
4. Kevser bolluk, bereket ve neslin çoğalması anlamlarına gelir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 105 Cevabı


C) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


( Yanlış ) Peygamberimiz Hz. Hatice’yle (r.a.) evlendiğinde kendisi 20, Hz. Hatice (r.a.) ise 50 yaşındaydı.
( Doğru ) Peygamberimizin soyu, kızı Hz. Fatıma (r.a.) ile devam etmiştir.
( Doğru ) “Merhamet etmeyene merhamet edilmez.” sözü Peygamberimize aittir.
( Yanlış )  Hz. Fatıma (r.a.) Peygamberimizden bir yıl sonra vefat etmiştir.
( Doğru ) Peygamberimiz, evinde güzel vakit geçirir ve ev halkıyla şakalaşırdı.


D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini bularak işaretleyiniz.


1. “Allah bana ondan daha hayırlısını vermemiştir. Çünkü herkes benim Peygamberliğimi inkâr ederken o bana inandı. Herkes beni yalanlarken o beni tasdik etti… ”


Yukarıda verilen bilgide, Peygamber Efendimizin bahsettiği kişi kimdir?


A) Hz. Rukiye (r.a.) B) Hz. Hatice (r.a.)
C) Hz. Zeynep (r.a.) D) Hz. Fatıma (r.a.)


2. Hangi surenin adı, “bolluk, bereket ve neslin devam etmesi ve cennette bulunan bir ırmak” gibi anlamlara gelmektedir?


A) Kevser B) İhlas C) Fatiha D) Felak


3. Aşağıdakilerden hangisi Peygamber Efendimizin kızlarından birisi değildir?


A) Rukiye (r.a.) B) Zeynep (r.a.)
C) Ümmü Gülsüm (r.a.) D) Ayşe (r.a.)


4. “İnnâ a’taynâke’l …..……………………… Fesalli………………………..…. venhar. İnne ………………………… hüvel ebter.”


Yukarıda verilen Kevser Suresi’ni tamamlamak için, boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki kelimelerden hangileri getirilmelidir?


A) kevser – lirabbike – şânieke B) lirabbike – kevser – şânieke
C) şânieke – lirabbike – kevser D) kevser – şânieke – lirabbike


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 106 Cevabı


Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.


Cevap : Bu kısmı kendi edindiğiniz bilgilere göre doldurmanız gerekmektedir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 37 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 2. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Ramazan ve Oruç Soruları ve Cevapları Sayfa 37


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 2. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 37 Cevapları


1. Ramazan ayının Müslümanlar için önemi nedir? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Ramazan ayının Müslümanlar için önemi nedir? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayında diğer aylarda olmayan oruç ibadeti farz kılınmıştır ki Allahu Teala oruç için sevabını ben vereceğim buyurmuştur.

Diğer ibadetlerde de sevap kat artabilmekte ancak Allahu Teala bildirdiği üzere orucun sevabını kendisi çok özel bir biçimde verecektir.

Bu ayda Allahu Teala neredeyse bütün Müslümanları bağışlayacağını ifade etmiş ve bu af kısmına giren kimseler günahlardan kurtulmuştur.

Bu af edilme müjdesi, sevapların kat kat olarak verilmesi mukabele, teravih namazı filtre ve yardımlaşma gibi diğer aylarda olmayıp sadece bu aya mahsus kolundan ibadetlerin olması Ramazan ayını Müslümanlar açısından çok değerli yapar.


2. İftar, sahur ve teravih sözcüklerinin anlamlarını öğrenerek defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “İftar, sahur ve teravih sözcüklerinin anlamlarını öğrenerek defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İftar; imsak vaktinden akşam namazına kadar oruç tutmuş Bir Müslümanın akşam vakti girdikten sonraki zaman dilimi veya bu vakitte iftarını açma durumu, oruç bozma veya oruç açma şeklinde ifade edilebilir.

İftar vaktinde oruçlu kimsenin red olunmayan dua hakkı olduğu için Müslümanlar iftar vaktinden önce dua etmeye çok önem göstermişlerdir.

Sahur; oruç tutmak isteyen bir kişinin imsak vakti girmeden önce bir şeyler yiyip içmesi durumu.

İslamiyet’te kişinin tıka basa ve çok fazla yemesi uygun görülmediği halde tek olan kişinin oruca güç kazanmak için çok fazla yemesi mübah görülmüştür.

Teravih; sadece Ramazan ayında yatsı namazından sonra vitir namazından önce 20 rekat kılınan bir nafile namazdır.

Teravih namazı cemaatle kılınabildiği gibi kişinin tek başına da kalabileceği bir nafile namazdır.


3. Oruç tutmanın insanlara ne gibi faydaları vardır? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Oruç tutmanın insanlara ne gibi faydaları vardır? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hadi şerifte de belirtildiği üzere Allahu Teala’nın insanlara farz olmuş olduğu şeylerde sağlık, hayır ve bereketler, günah kılmış olduğu şeylerde ise hastalıklar ve kötülükler bulunmaktadır.

Oruçta farz kılınan bir ibadet olup insanların sağlığı açısından büyük faydalar sağlamaktadır. Yapılan araştırmalar orucun hem psikolojik hem de fizyolojik olarak fayda sağladığını göstermektedir.


4. Kültürümüzde ramazan ayı için ne gibi hazırlıklar yapılır? Defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Kültürümüzde ramazan ayı için ne gibi hazırlıklar yapılır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayı Müslümanlar için farklı bir atmosferin yaşandığı çok farklı bir aydır.

Bu ayda insanlar iftar davetleri ve farklı olarak sahura kalktıkları için büyük market alışverişleri yapılarak hem tatlı hem de kahvaltılık çeşitleri gibi sahurda yiyebilecekleri şeyler alırlar.

Ayrıca fırınlarda halk arasında meşhur olmuş Ramazan pidesi de yapılmaya başlanır.

İnsanlar mukabele hazırlıkları yaparak nerede mukabele yapacaklarını da kararlaştırırlar.

Ramazan ayı böylece bir hazırlık ve coşkuyla karşılanmış olur.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 31-32 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Sure Tanıyorum: İhlas Suresi ve Anlamı Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 31, 32


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı  Bir Sure Tanıyorum: İhlas Suresi ve Anlamı Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 31-32


Soru : İhlas Suresi hakkında neler biliyoruz?


Kısa Cevap : “İhlas Suresi hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

İhlas Suresi Türkçe Anlamı

Rahmân ve Rahîm olan Allah’ın ismiyle.

1- De ki; O Allah bir tektir.

2- Allah eksiksiz, sameddir (Bütün varlıklar O’na muhtaç, fakat O, hiç bir şeye muhtaç değildir).

3- Doğurmadı ve doğurulmadı

4- O’na bir denk de olmadı.
İhlas Suresi 4 ayetten meydana gelen kısa bir sure olsa da içerdiği mana bakımından çok büyük bir suredir.

Tevhid inancına dair büyük manalar taşımakta ve İslamiyet’teki tevhid inancının nasıl olması gerektiğini bizlere bildirmektedir.

Namazlarda okunması sıklıkla tercih edilen bir sure olup aynı zamanda çokça nafile namazlarda ve cenaze gibi birçok yerde faziletleri bakımından tercih edilen bir suredir.

Mekkeli müşriklerin Peygamber efendimize gelip Allahu Teala’nın mezhebini ve soyunu sormaları sebebiyle inmiş ve onlara büyük bir cevap niteliğinde olmuştur.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 32 Cevabı


İhlas Suresi’nin bir başka özelliği ise diğer dinlerdeki ilah anlayışlarına karşı İslam dininin Allah (c.c.) anlayışını ortaya koymasıdır. Bu sureye adını veren “ihlas” kelimesi, her türlü batıl ve yanlış inanıştan uzak durarak Allah’ın (c.c.) emirlerine uymak ve yasakladığı şeylerden kaçınmak anlamına gelmektedir. Daha çok namazlarda okunan İhlas Suresi, ayrıca mevlit törenlerinde, kabir ziyaretlerinde, taziye ve benzeri yerlerde de okunur.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 30 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. İbrahim (a.s.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 30


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. İbrahim (a.s.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Soru : Kültürümüzdeki “Halil İbrahim Sofrası” deyiminin ne anlama geldiğini düşünelim.


Kısa Cevap : “Kültürümüzdeki “Halil İbrahim Sofrası” deyiminin ne anlama geldiğini düşünelim.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kültürümüzdeki “Halil İbrahim sofrası” deyimi peygamberlerden biri olan İbrahim aleyhisselam’dan gelmektedir.

İbrahim Aleyhisselam yumuşak huyluluğu, cömertliği ve misafiri çok sevmesi ile tanınır.

Sofrasında mutlaka bir misafirin olmasını isteyen İbrahim Aleyhisselam bu cömertliği ile ün salmıştır.

Kültürümüzde de misafir bereket olarak adlandırıldığı için sofralara işilerin cömertliğini ifade etmek için “Halil İbrahim sofrası” ifadesi kullanılır.

Yapılan yemek dualarında ise “Allah Halil İbrahim bereketi versin “ifadeleri de kullanılır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 61 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 3. Ünite Ünitemize Adap ve Nezaket Soruları ve Cevapları Sayfa 61


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 3. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 61 Cevapları


1. Nezaket kuralları ne demektir? Toplum içinde uyulması gereken nezaket kurallarını araştırarak defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Nezaket kuralları ne demektir? Toplum içinde uyulması gereken nezaket kurallarını araştırarak defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Nezaket kuralları; toplumda kabul gören ve kibar davranış olarak isimlendirilen ahlaki kurallar bütünüdür.

Nezaket kuralları toplumdaki anlayış ve göre değişmekle beraber genel olarak karşılaşılan kimseye selam vermek, halini ve hatırını sormak, vedalaşınca güle güle gibi vedalaşma ifadeleri kullanmak iyilikte bulunduğu zaman teşekkür etmek, teşekkür eden kişiye rica ederim demek, gülümsemek, kibar hareketlerde bulunmak, bir yere girileceği zaman eğer o yer resmi kuruluşlar gibi yerlerse kapıyı çalarak girmek, kapıyı kibarca açmak ve çarpmadan kapatmak, insanları rahatsız edecek hareketlerden uzak durmak yüksek sesle konuşma yüksek sesle müzik dinlemek gibi hareketlerden sakınmak.

Nezaket kurallarını artırmak mümkündür. Toplumda kibar olarak kabul edilen ve hoşnut olunan kibar davranışlar olarak özetlenebilir.


2. Çevremizdekilerle selamlaşırken hangi ifadeleri kullandığımızı araştıralım.


Kısa Cevap : “Çevremizdekilerle selamlaşırken hangi ifadeleri kullandığımızı araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremizdekiler de selamlaştığımız zaman “selam, selamünaleyküm, merhaba, ne haber, el sallama veya arabadan geçerken korna çalma” gibi ifadeler kullanırız.

Selamlaşma ister gözle işaret ister elle isterse de yakın bir yerden geçerken ufak bir konuşma şeklinde olsun insanların çok önem verdiği ve kendilerini değerli hissettiği kibar nezaketli bir harekettir.


3. İnternet ve sosyal medya araçlarıyla iletişim kurarken nelere dikkat etmemiz gerektiğini araştırıp defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “İnternet ve sosyal medya araçlarıyla iletişim kurarken nelere dikkat etmemiz gerektiğini araştırıp defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sosyal medya ve internet yerine de araçlarını kullandığımız zaman birçok yabancı insanla görüşme ve buluşma imkanı elde ettiğimiz için yapmış olduğumuz hareketlere ve konuşmalara çok dikkat etmeliyiz.

İyi niyetli insanların olabileceği gibi kötü niyetli ve bizlere zarar vermek isteyen insanların da olabileceği göz önünde bulundurularak ailemizin izin vermediği, tanımadığım nasıl kimselerle konuşmamalı bu kişilerle buluşmamalı özel hayatımız ve resimlerimiz gibi kişisel bilgilerimizi o kişilerle paylaşmamalıyız.

Sosyal medyada bir konu hakkında yorum yaparken günlük hayatta olduğu gibi dikkatli davranmalı sosyal medyada görünmüyoruz diye kaba ve kötü hakaretler gibi kötü konuşmalarda bulunmamalıyız.

Sosyal medya ve interneti bilgisayar amaçlı ve yararlı işlerde kullanmalı sevdiklerimizle görüşmek için kullanarak iyi yanlarından faydalanmalıyız.


4. Hz. Lokman’ın (a.s.) kim olduğunu araştırarak defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Hz. Lokman’ın (a.s.) kim olduğunu araştırarak defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kur’an-ı Kerim’de birçok büyük zatın ismi geçmektedir ki ismi her geçen kişi peygamber olmak zorunda değildir.

Lokman Aleyhisselam kur’an-ı Kerim’de peygamber olarak belirtilmemiş bunun için bazı alimler peygamber olduğunu bazı alimler ise büyük Allah dostu olduğunu ifade etseler de yaygın olan görüş büyük Bir Allah dostu yani evliya olduğudur.

Lokman Aleyhisselam Davut Aleyhisselam zamanında yaşamış kendisine Hikmet yani büyük ilimler verilmiş olan bir zattır.

Kur’an-ı Kerim’de Lokman aleyhisselam’a Hikmet verildiğinden ve oğluna olan nasihatlerden örnekler verilmiştir.

Lokman Suresi, 12. ayet: Andolsun, Lukman’a “Allah’a şükret” diye hikmet verdik. Kim şükrederse, artık o, kendi lehine şükreder. Kim inkar ederse, artık şüphesiz, (Allah,) Gani (hiç kimseye ve hiçbir şeye muhtaç olmayan)dır, Hamiddir (hamd yalnızca O’na aittir).

Lokman Suresi, 13. ayet: Hani Lukman oğluna -öğüt vererek- demişti ki; “Ey oğlum, Allah’a şirk koşma. Şüphesiz şirk, gerçekten büyük bir zulümdür.”
Lokman Suresi, 16. ayet: “Ey oğlum, (yaptığın iş) gerçekten bir hardal tanesi ağırlığında olsa da, (bu,) ister bir kaya parçasından ya da göklerde veya yer(in derinliklerinde) de bulunsa bile, Allah onu getirir (açığa çıkarır). Şüphesiz Allah, latif olandır, (herşeyden) haberdardır.”
Lokman Suresi, 17. ayet: “Ey oğlum, namazı dosdoğru kıl, ma’rufu emret, münkerden sakındır ve sana isabet eden (musibetler)e karşı sabret. Çünkü bunlar, azmedilmesi gereken işlerdendir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 50 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Tekne Orucu ve Diş Kirası Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 50


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Tekne Orucu ve Diş Kirası Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 50 Cevapları


Soru : Kültürümüze ait ramazan etkinliklerini sınıfta arkadaşlarımızla canlandıralım.


Kısa Cevap : “Kültürümüze ait ramazan etkinliklerini sınıfta arkadaşlarımızla canlandıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan gelmesi manevi bir atmosferle karşılanmakla beraber Osmanlı’da kandillerin yakılması ve birçok etkinliğin yapılması gibi hoş etkinliklerle karşılanırdı.

Kültürümüzde özellikle Ramazan etkinliği olarak bilinen Hacivat ve Karagöz gibi gölge oyunları, Ramazan davulcuları ve bu davulcuların katılmış olduğu yarışmalar, meddah ve orta oyunu gibi oyunlar kültürümüze ait Ramazan etkinlikleridir.

Bunlardan istediğinizi seçip sınıfta canlandırabilirsiniz.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 64 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Mahremiyet Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 64


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Mahremiyet Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 64 Cevapları


Keşke Sen de Uyusaydın!
Hiç unutmam. Çocukluğumda ibadete çok hevesliydim. Geceleri kalkar ibadet ederdim.
Yine bir gece vakti, babamın yanında oturmuş Kur’an-ı Kerim okuyordum. Bütün
gece gözümü hiç kırpmamıştım. Ev halkı da
uykuya dalmış, mışıl mışıl uyuyordu.
Babama dedim ki:
– Bunlar kalkıp da Allah (c.c.) için iki
rekât namaz kılsaydı iyi olmaz mıydı? Başlarını
bile kaldırmadan ölü gibi uyuyorlar.
Babam bana dönerek şu cevabı verdi:
– Sevgili oğlum! Başkalarının kusurunu
araştıracağına keşke sen de uyusaydın!
(Sadi Şirazî, Hikmetli Hikâyeler, s. 80.)


Soru :  Anlatılan olayda, babası oğluna niçin böyle bir cevap vermiş olabilir. Arkadaşlarımızla konuşalım.


Cevap :

Anlatılan olayda, babası oğluna bence ibadetlerde başkalarına kınamayarak ve kibirlenmeyerek yapmak gerektiği için bu cevabı vermiştir.

İslamiyet’i yaşarken veya nafile ibadetlerde bulunurken diğer insanları kınamamak, küçük görmemek ve kibre girmemekte bir başka inceliktir.

Samimi bir Müslüman kendisi ibadet ederken insanları teşvik eder ancak onları küçük görmek veya kibirlenmek gibi davranışlardan kesinlikle uzak durur.

Bu olayı da anlatıldığı gibi Baba oğluna bu şekilde söylemek yerine uymanın daha hayırlı olacağını yani kimseye karşı kirletmemesi gerektiğini ifade etmiş ve ona bu güzel öğüdü vermiştir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 54 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Davud (a.s.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 54


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Davud (a.s.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 54 Cevapları


Soru : Hz. Davud (a.s.) hakkında neler biliyoruz?


Kısa Cevap : “Hz. Davud (a.s.) hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Davut Aleyhisselam İsrail oğullarına gönderilmiş olan bir peygamberdir.

Kudüs’te dünyaya gelmiş 100 yaşına kadar yaşadığı rivayet edilmektedir.

Kur’an-ı Kerim’de ismi geçen peygamberler arasındadır. Kur’an-ı kerim de 16 yerde geçip kendisine Zebur adı verilen ilahi kitap gönderilmiştir.

Daha önce askerken daha sonra demircilikle uğraşmış ve 40 yıllık hükümdarlıktan sonra da 100 yaşında vefat etmiştir.

Süleyman Aleyhisselam’ın babası olup tahtını kendinden sonra bilgisi ve zekasından ötürü Süleyman aleyhisselama bırakmıştır.

Davut Aleyhisselam’ın bir gün oruç tutup bir gün tutmadığı ve gününü ibadet ve zikirle geçirdiği ifade edilmektedir.

Ayrıca sesi çok güzel olduğu için hadis-i şeriflerde sesinden bahsedilirken o Zebur okuduğu zaman her şeyin durup onu dinlediği ifade edilmiştir.

Davut Aleyhisselam aynı zamanda cesur bir asker olup Talut’ un ordusuna katılarak zalim olan Calut’ u öldürmüştür.


“Ey Davud! Biz seni yeryüzünde halife yaptık; onun için insanlar arasında adaletle hükmet; nefsinin isteklerine uyma, sonra (nefsin) seni Allah’ın yolundan saptırır.”

(Sâd Suresi, 26. ayet.)


Soru : Yukarıdaki ayeti de dikkate alarak adaletli olmanın bireysel ve toplumsal açıdan niçin gerekli olduğunu yorumlayalım.


Kısa Cevap : “Yukarıdaki ayeti de dikkate alarak adaletli olmanın bireysel ve toplumsal açıdan niçin gerekli olduğunu yorumlayalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yukarıdaki ayeti de dikkate aldığımızda aslında buradaki uyarı ve bildiri Davut aleyhisselam’a olmayıp bütün insanlığadır.

Peygamberler İsmet sıfatı yani günahtan uzak kalma sıfatına sahip oldukları için onlar zaten adaletli davranırlar.

Önemli olan bizlerin adalete dikkat etmesi ve adaletli bir toplumun temelini oluşturarak mutlu huzurlu ve güvenli bir ortam sağlamaktır.

İslamiyet adalete çok önem vermiş ve adaletin toplumu sağlam ve huzurlu tutan temel taşı olduğunu bildirerek insanları bu konuda uyarmıştır.

Gerçekten de adaletin olmadığı bir toplumda güçlüler zayıfları ezecek ve zayıflar da haklarını arayamayacaklardır.

Adaletin olduğu bir toplumda ise insanlar haklarına tecavüz edildiği zaman haklarını alabileceklerini bildikleri için mutlu huzurlu ve güvende olacaklardır.



 

Our Score
error: Content is protected !!