5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 85-86-87 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Dede Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları Sayfa 85, 86, 87


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Dede Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 85-86-87


TAMAMLAYALIM


Soru : Boşluklara Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir baba olduğunu yazarak tamamlayınız.


Cevap :

  • Çocuklarıyla oyun oynardı.
  • Çocuklar arasında ayrım yapmazdı.
  • Çocuklarına adaletli davranırdı.
  • Çocuklarını üzecek davranışlar yapmazdı.
  • Çocukların rızası olmadan onlar hakkında karar almazdı.
  • Çocuklarına sevgi gösterir ve onlarla vakit geçirirdi.

Soru : Dedelerinizle neler yapmaktan hoşlanırsınız?


Kısa Cevap : “Dedelerinizle neler yapmaktan hoşlanırsınız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dedemle beraber vakit geçirmeyi çok seviyorum.

Dedem beni parka götürür, bana oyuncaklar ve şekerler alır, bana Kur’an ve sureler öğretir, başıma okşar, beni öper ve Sarar Birgül yaramazlıklarıma sabreder, onunla güreşçilik oynayarak üzerine binerim ama bana hiç kızmaz.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 87 Cevapları


YAZALIM


Dedem ve Ben
Mescidin avlusunda oynayan
Küçük bir çocukken ben
Gölgede namaz kılardı dedem
Saçları saçlarıma karışırdı
Omuzlarına tırmanırken
Medine’nin çocukları ve ben
Ayrılmazdık çevresinden
Börtü böcek bile kulak kesilirdi
Bizle konuşurken
Pek düşünceli olurdu bazen
Çekiştirirdik sarığından, cübbesinden
“Gel, gel!” derdik “hadi”
Asılırdık ellerinden
“Bak ne göstereceğiz
Gel bizimlen!”
Gül kokulu ellerini
Ayırmadan ellerimizden
Taa oyun kuracağımız
Hurmalığa kadar
Gelirdi peşimizden
(Ahmethan Yılmaz, Ev Okulu, Siyer 3, s. 64.)


Soru : Yukarıdaki şiiri okuyunuz ve aşağıdaki soruların cevaplarını yazınız.


1. Sizce şiirde bahsedilen dede kimdir?


Cevap :

Bence şiirde bahsedilen dede peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemdir.


2. Şiirdeki “Ben” kim olabilir?


Cevap :

Şiirdeki “ben” Hz Hasan veya Hz Hüseyin olabilir.


3. Şiirdeki dede hakkında neler düşündünüz?


Cevap :

Şiirdeki dede hakkında onun çok merhametli ve çocukların peşinden gidecek kadar çocuklaşabilen, anlayışlı ve çok iyi bir insan olduğunu düşündüm.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 82 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Eş Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları Sayfa 82


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Eş Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 82 Cevapları


Soru : Ailede sorumlulukların paylaşılması sizce niçin önemlidir?


Kısa Cevap : “Ailede sorumlulukların paylaşılması sizce niçin önemlidir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Aile gerek duygusal anlamda gerekse de yaşamış olduğumuz günlük hayatımı paylaşılması açısından ortak yaşamaya karar verdiğimiz ve beraber olduğumuz insanların toplandığı yerdir.

Bu hayatı yaşarken gerek maddi gerekse manevi olarak birçok olay olur ve bu işlerde herkesin sorumluluk almasıyla diğer kişilerin de yük altında kalması engellenmiş olur.

Günlük hayatta çamaşırların yıkanması, ev işlerinin yapılması gibi evde yapılması gereken sorumluluklar gibi aynı zamanda evin maddi ihtiyaçlarını karşılanması için belirli bir para temin etmek de aile için gereklidir.

Aile içerisinde herkes bu işlerde üzerine düşen görevi yapar ve diğer kişiyi zor durumda bırakmazsa herkes görevini Gönül hoşluğu yerine getirecek ve ailede tatsızlık çıkması engellenecektir.

Bizler ve annemiz gerektiğinden fazla olarak harcamalar yapmayarak babamıza katkı sağlar Birgül babamız ve yine aynı şekilde bizler de ev sorumluluklarında ve ev işlerinde annemizle beraber bu işleri yaptığımızda herkes mutlu ve rahatlamış olacaktır.

Aksi halde işlerin sadece bir insan üzerine yığılması o kimseyi bunaltacak ve yıldıracaktır. Bunun olmaması için aile içerisinde herkes severek iş bölümü yapmalı ve buna uymalıdır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 83-84 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Baba Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları Sayfa 83, 84


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Baba Olarak Hz. Muhammed (s.a.v.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 83-84


Soru : Sizce iyi bir babada bulunması gereken özellikler nelerdir?


Kısa Cevap : “Sizce iyi bir babada bulunması gereken özellikler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Bir babanın çocuğu üzerinde onu eğitmesi bir gün iyi bir ahlak vermesi gibi birçok sorumluluğu vardır.

Bir babanın çocuğuna maddi olarak destek vermesi ve onun ihtiyaçlarına karşılanması üzerine bir borç olduğu gibi aynı zamanda duygusal olarak da onunla ilgilenmesi ve psikolojik olarak ona destek sağlanması da en önemli görevlerindendir.

Ve tavukların söylediğine göre bir babanın çocuk üzerindeki rolü çok büyüktür ve çocuğun ahlakında, yetişmesinde büyük önem arz etmektedir.

Bence iyi bir baba çocuğu ile elinden geldiği kadar ilgilenen, duygularını suiistimal etmeyen, ona kızmak ve varmak yerine onun duygularını paylaşan ve onun elinden tutan kişidir.

Çünkü maddiyat her ne kadar önemli olursa olsun manevi paylaşım olmadıkça hiçbir değer ifade etmez.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 117 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Örf ve Âdetlerimizde Dinin İzleri Cevapları Sayfa 117


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Örf ve Âdetlerimizde Dinin İzleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 117 Cevapları


Soru : Toplumumuzda büyüklerin elleri öpülür. Sizce bu davranışın sebepleri neler olabilir?


Kısa Cevap : “Toplumumuzda büyüklerin elleri öpülür. Sizce bu davranışın sebepleri neler olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Toplumumuzda büyüklerin elinin öpülmesi onlara bir saygı ifadesi ve tanzim ifadesi olarak anlaşılır.

Ülkemizin farklı şehirlerinde el öpme adeti bazı yerlerde her gün bazı yerlerde ise sadece uzak bir yerden gelindiğinde veya bazı yerlerde bayram ziyareti gibi ziyaretler yapılırken yapılır.

Ancak ne zaman yapılırsa yapılsın kültürümüzdeki büyüklerin el öpme anlamı saygı ifadesi ve sözünün dinlendiğini göstermektedir.


YORUMLAYALIM


Soru : Dinin, örf ve adetlerimiz üzerindeki etkisinin, doğumla başlayıp ölünceye kadar nasıl devam ettiğini düşünerek yorumlayınız.


Kısa Cevap : “Dinin, örf ve adetlerimiz üzerindeki etkisinin, doğumla başlayıp ölünceye kadar nasıl devam ettiğini düşünerek yorumlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dinimiz örf adetlerimizi çok etkilemekle beraber örf ve adet olup da din olarak sayılan ve halk arasında yerleştiği için dini bir gerek algılanan dinimizde olmayan birçok uygulamada mevcuttur.

İlk doğduğumuz anda kulağımıza ezan ve tevhid’in okunarak ismimizin verilmesi, erkek çocuklarının sünnet edilmesi Birgül çocuğa hayırlı olsun demek için insanların ziyaret etmesi ve hediyeleri alması, doğum yapmış olan kadının 40 gün bittikten sonra banyo yapması, hasta ziyareti, darda kalmış olan insanlara yardım, iftar sofraları gibi Ramazan ayı gelince insanların buluşması, bayramlarda çocuklara harçlık verilip onların sevindirilmesi, dini nikah bir gün cenaze namazı ve telkin gibi defin işlemlerinin yapılmasıdır.

Böylece doğumdan ölünceye kadar hayatımızın birçok alanında dini vecibeleri hem kültürel olarak hem de dinsel olarak yerine getirmiş oluruz.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 118-119-120 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Süleyman (a.s.). Cevapları Sayfa 118, 119, 120


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Süleyman (a.s.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 118-119-120


Soru : Hz. Süleyman (a.s.) hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Hz. Süleyman (a.s.) hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Süleyman Aleyhisselam Davut Aleyhisselam’ın oğludur. İsrailoğullarına gönderilmiş olan bir peygamber aynı zamanda babası Davut Aleyhisselam’ın hükümdarlığından sonra kendisi hükümdarlığa geçen zengin bir peygamberdir.

Davut Aleyhisselam vefat etmeden önce kimi yerine bırakacağını düşünmüş ve belirli sorulardan sonra aklı, zekası ve becerisi bile 12-13 yaşlarındayken babasının yerine tahta geçerek hükümdar olmuştur.

Hz. Süleyman (a.s.), “Rabb’im! Beni bağışla, bana benden sonra kimsenin ulaşamayacağı bir hükümranlık ver.”2 diye dua etmiş. Allah (c.c.) da onun bu isteğini kabul ederek ona rüzgara hükmetme, hayvanlarla ve cinlerle konuşma gibi özellikler vermiştir.

Süleyman Aleyhisselam bir rivayete göre 53 bir rivayete göre ise 500 yıl yaşamıştır.

Süleyman Aleyhisselam Kur’an-ı Kerim’de karınca ile konuşabildiği ve özel bir şekilde kendisi emrettiği zaman adlarının hazırlandığı gibi birçok görmeye alışık olmadığımız duruma ve yeteneklere sahip bir peygamber idi.

Yaşımı boyunca hükümdar olmasına rağmen insanları Allah’a davet etmiş ve kendisi de Allah’ın zikrinden ve ibadetinden hiç gafil olmamıştır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 80-81 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Evliliği ve Çocukları  Cevapları Sayfa 80, 81


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Evliliği ve Çocukları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 80-81


Soru : Hz. Muhammed’in (s.a.v.) gençlik dönemindeki ahlaki özellikleri hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) gençlik dönemindeki ahlaki özellikleri hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem ahlaksızlığın ve zulmün revaçta olduğu bir dönemde gençlik geçirmesine rağmen putlara tapmak, zayıfları eziyet etmek, insanlara kötülük yapmak, zina yapmak içki içmek gibi hiçbir çirkin fiilde bulunmamış ve kendini muhafaza etmiştir.

Günahlarım bu kadar rahat olduğu ve insanların diğer insanlara rahatça zulüm edildikleri bir dönemde asla zulmü tercih etmemiş haksızlığın karşısında bir kale gibi durmuştur.

Hiç yalan söyleme diye ve kendisine emanet verildiği zaman çok güzel muhafaza ettiği için İslam düşmanları bile ona gerek peygamberlikten önce gerek peygamberlikten sonra emanet vermiş ve güven içerisinde emanetlerini geri almışlardır.

Bu yüzden kendisine “Muhammed’ül Emin” denmiştir.


KONUŞALIM


Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
“Kendi döneminin en hayırlı kadını Meryem’dir. Hatice de kendi döneminin en hayırlı kadınıdır.”
(Buhârî, Menâkıbü’l-ensâr, 20.)


Soru : Yukarıdaki hadisi okuyarak Hz. Peygamber’in (s.a.v.) eşi Hz. Hatice (r.a.) ile ilgili düşüncelerini arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Hz Hatice’yi vefatından sonra da unutmamış onu hayırla yad etmiş ve bir kurban kestiği zaman mutlaka Hz Hatice’nin akrabalarına da göndermiş onları koruyup kollamıştır

Bu şekilde Zor zamanlarında yanında olan sevgili eşine büyük bir vefa göstermiş ölümünden sonra bile onu her andığında hayırla vesile ile sevgiyle yad etmiştir.

Hz Hatice gerçekten de evlenmeden önce çok zengin olmasına rağmen İslamiyetten sonra bütün malını İslam yolunda harcamış ve eşinin inzivaya çekildiği zamanlarda bile ona kendisi yemeğe götürerek sadakatini belli eden çok güzel bir insandı.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir hadis-i şerifinde Hz Hatice radıyallahu anh için şöyle buyuruyor.

“Hayır, Allah Teâlâ bana ondan daha hayırlısını vermedi. Halk bana inanmazken o inandı. Herkes bana yalancı derken o doğru söylediğimi kabul etti. Kimse bana bir şey vermezken o beni malıyla destekledi ve Cenâb-ı Hak bana ondan çocuklar ihsân etti.” (Ahmed b. Hanbel, Müsned, VI, 118).


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 81 Cevapları


BULALIM


Soru : Aşağıdaki kelimeleri tabloda bularak boyayınız. Boyanmamış kutulardaki harfleri birleştirerek şifreyi bulunuz.


(Tahire-Meysere-Abdullah-Fatıma-Rukiye-Ebu Talip-Zeynep-Kasım-Ümmü Gülsüm)


Cevap :

Şifre : HACİTETÜL KÜBRA



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 56-57-58 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 2. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 56, 57, 58


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 2. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 56-57-58


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. Müslümanlar için Ramazan ayı niçin önemlidir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Müslümanlar için Ramazan ayı niçin önemlidir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Allahü Teala bazı aylara ve günlere özel önem vermiş ve bu özel günleri insanların kurtuluşu için bir vesile kılmıştır.

Eski ümmetlerde yaşayan insanların ömürleri çok uzun olup ibadetle geçirme imkanları olduğu halde bizim ömrümüz kısa olduğu için Allahu Teala bu gibi özel günlere milyonlarca gün yapılmış ibadet sevabı vererek onlara yetişmemizi sağlamıştır.

Ramazan ayı da bu değerli aylardan biri oldu Allahu Teala bu aya değer vererek Kur’an-ı Kerim’i bu ayda indirmeye başlamış ve orucu bu ayda Müslümanlar üzerine farz kılarak oruç tutmalarını emretmiştir.

Bu ayda şeytanların bağlanması, fakirlerin gözetilmesi ve müminlerin affedilmesi gibi birçok imkan ve ibadet fırsatı olduğu için bu ay Müslümanlar açısından da oldukça değerlidir.


2. Oruç nedir, nasıl tutulur? Anlatınız.


Kısa Cevap : “Oruç nedir, nasıl tutulur? Anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Oruç; Müslüman olan kişinin oruç tutma niyetiyle imsaktan yani Sabah namazı vaktinden ta ki güneş batıncaya kadar yani akşam ezanına kadar yeme, içme ve orucu bozan diğer şeylerden uzak durmasıdır.

Oruç ibadeti bizi aynı zamanda irademize sahip olmayı öğreten mükemmel bir araçtır.


3. Sahur, imsak, iftar, teravih, fitre kavramlarını açıklayınız.


Cevap :

Sahur; oruç tutmak isteyen bir Müslümanın oruca üç bulmak için imsak vaktinden evvel bir şeyler yiyip içmesine verilen isimdir.

İmsak; sabah namazı vaktinin girdiği vakti verilen isimdir.

İftar; oruçlu bir kimsenin gün battıktan yani akşam ezanı okunduktan sonra orucunu açması veya o zamana verilen isimdir.

Teravih; sadece Ramazan ayında yatsı namazından sonra vitir namazından önce kılınan 20 rekatlık nafile bir namazdır.

Fitre; Ramazan ayında nisap miktarına Malik olan her Müslümanın fakirlere vermesi gereken, diyanet tarafından miktarı belirlenen sadakadır.


4. Kültürümüzde Ramazan ve oruçla ilgili geleneklere üç örnek veriniz.


Kısa Cevap : “Kültürümüzde Ramazan ve oruçla ilgili geleneklere üç örnek veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kültürümüzde Ramazan ve oruçla ilgili geleneklere birkaç örnek;

  1. Ramazan davulcuların insanları sahura kaldırması
  2. Ramazan davulcuların türlü türlü maniler söylemesi
  3. İftar sofralarına tanıdıkların davet olunması

5. Oruç tutarken davranışlarımızda nelere dikkat etmeliyiz? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Oruç tutarken davranışlarımızda nelere dikkat etmeliyiz? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Orucu tamamen gideren yeme ve içme gibi yasaklanan davranışlardan ayrı bir de orucun sevabını gideren laf taşıma, gıybet etme, kavga gibi ahlaka uymayan davranışların da terk edilmesi orucun manevi anlamda kabulü için şarttır.

En azından orucu fırsat bilerek bari oruçlu olduğumuz zamanlarda bu gibi davranışlara dikkat etmek ve bunu hayatımızın her alanına yaymak lazımdır.


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Aşağıdakilerden hangisi Ramazan ayında yapılmaz?


A) Minarelerin arasına mahya asmak B) Fitre vermek
C) Hacca gitmek D) Teravih namazı kılmak


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 57 Cevapları


2. Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) Farz, kesinlikle yapılması gereken şeylerdir.
B) Vacip, kesinlikle yapılmaması gereken şeylerdir.
C) Sünnet, farz ve vacip dışında Hz. Peygamber’in yaptığı ibadetlerdir.
D) Müstehab yapılması güzel olan davranışlardır.


3. Allah’ım! Senin rızan için ………………….., sana inandım, ……………………. Senin rızkın ile orucumu açtım.”

Yukarıda iftar duasının anlamı verilmiştir. Boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?


A) Namaz kıldım- oruç tuttum
B) Oruç tuttum- sana güvendim
C) Niyet ettim- namaz kıldım
D) Dua ettim- sana güvendim


4. Aşağıdakilerden hangisi Kadir gecesiyle ilgili olarak söylenemez?


A) Kur’an-ı Kerim Kadir gecesi indirilmiştir.
B) Hz. Muhammed (s.a.v.) Kadir gecesi doğmuştur.
C) Müslümanlar Kadir gecesine çok önem verirler.
D) Kadir gecesi bin aydan daha hayırlıdır.


5. Aşağıdaki bilgilerden hangisi doğru değildir?


A) Oruç tutulurken gün boyunca yenmez içilmez.
B) Oruç, nimetlerin kıymetini öğretir.
C) Oruç sadece Ramazan ayında tutulur.
D) Oruç imsaktan akşam namazı vaktine kadar tutulur.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 58 Cevapları


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarla doldurunuz.


(oruca, zırh, farz, Muharrem, diş kirası)


Cevap :
1. Ramazan orucunu tutmak akıllı ve ergenlik çağına girmiş Müslümanlara farz dır.
2. İftara gelen misafirler ayrılırken onlara takdim edilen hediyelere diş kirası denir.
3. Tekne orucu küçük çocukları oruca  alıştırmak için uygulanan bir gelenektir.
4. Hz. Davud (a.s.) kendi el emeği ile geçimini sağlardı. O zırh  yaparak geçinirdi.
5. Aşure günü kültürümüzde önemli bir yer tutar. Aşure günü Muharrem ayı içindedir.


D. Aşağıdaki cümleler doğruysa başına (D), yanlışsa (Y) yazınız.


  1. ( Doğru ) Kadir gecesi Ramazan ayının son on günü içindedir.
  2. ( Yanlış ) Kur’an-ı Kerim Muharrem ayında indirilmeye başlamıştır.
  3. ( Yanlış ) Sahur vaktinin bittiği ve orucun başladığı zamana “ihram” denir.
  4. ( Doğru ) Oruç tutmak insana sabırlı olmayı öğretir.
  5. ( Doğru ) Hz. Davud’a (a.s.) Tevrat verilmiştir.
  6. ( Yanlış ) Dua Ramazan ayına özgü bir ibadettir.
  7. ( Doğru ) Oruç tutarken iyilik yapmaya çalışmalı, kötülüklerden uzak durmalıyız.
  8. ( Doğru ) Yüce Allah Hz. Davud’a (a.s.) zırh yapmayı öğretmişti.
  9. ( Yanlış ) Esnaftan veresiye alışveriş yapanların borçlarının yazıldığı deftere kasa defteri denir.
  10. ( Doğru ) Diş kirası, iftara gelen misafirlere verilen hediyelere denir.


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 33-34-35-36 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 1. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 33, 34, 35, 36


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 1. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 33-34-35-36


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. Allah’ın (c.c.) eşi ve benzeri olmaması ne anlama gelir? Kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : “Allah’ın (c.c.) eşi ve benzeri olmaması ne anlama gelir? Kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Allahü Teala’nın başlangıcı ve sonu yoktur, her şeye gücü yeten ve her şeyi bilendir, bir şey yoktan var edendir.

Yaratmak öldürmek gibi kendisinden başka hiç kimsenin gücünün yetmeyeceği sıfatlar sadece Allah ‘ ta vardır.

Allah’ın eşi ve benzeri olmaması demek bu sıfatlara sahip bir başkasının olmaması demektir ki zaten bu sıfatlarla sıfatlanan biri yaratıcı olur ki bir evrende iki tane yaratıcı düşünülemez.

Kısacası Allah’ın eşi ve benzeri olmaması kendisi gibi mükemmel ve kusursuz başka hiç kimsenin olmaması demektir.


2. Allah’ın (c.c.) her şeyi bilip görmesi insanların davranışlarını ve insan ilişkilerini nasıl etkiler? Örneklerle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Allah’ın (c.c.) her şeyi bilip görmesi insanların davranışlarını ve insan ilişkilerini nasıl etkiler? Örneklerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Allah Celle celalühü aslında herkesin yaptığını her an aralıksız görüyor ve biliyor olduğu halde bizler bunu tam idrak edemediğimiz veya içimize tam işleyemediğimiz için gaflete düşüp hata ve günahlara girebiliyoruz.

İnsanlar bakıldığı zaman toplulukların veya çoğunlukların veya kayıt altında olduklarını bildikleri zaman hal ve hareketlerine dikkat ettikleri halde yalnız kaldıklarında veya o kişi orada olmadığı zaman daha rahat hatalarda bulunabilirler.

Bunun gibi kendisini her yerde ve her koşulda gören bir yaratıcının olduğunu bilmek insanın davranışlarını düzeltmesini ve ahlaka uymayan hal ve hareketlerden uzak durmasına yardımcı olacaktır.


3. Allah’ın (c.c.) her şeye gücünün yetmesi ile ilgili Kur’an-ı Kerim mealinden bir ayet yazınız.


Kısa Cevap : “Allah’ın (c.c.) her şeye gücünün yetmesi ile ilgili Kur’an-ı Kerim mealinden bir ayet yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

  •  Şimşek neredeyse gözlerini (hızlıca alıp) kapıverecek. (Şimşeğin ışığı) önlerini her aydınlattığında onun ışığında yürürler. Onları karanlıkta bırakınca (korku ve şaşkınlıkla) yerlerine çakılırlar. Allah dileseydi onların işitme ve görme duyularını alıverirdi. Şüphesiz ki Allah, her şeye kadîrdir. (2/Bakara 20)
  • Biz bir ayeti neshettiğimizde ya da unutturduğumuzda, ondan daha hayırlısını ya da bir benzerini (onun yerine) getiririz. Allah’ın her şeye kadîr olduğunu bilmez misin? (2/Bakara 106)
  • Hak kendilerine açığa çıktıktan sonra Ehl-i Kitap’tan birçoğu, benliklerinde yer etmiş kıskançlık nedeniyle sizi imanınızdan sonra küfre döndürmek istediler. Allah bu konuda hükmünü verinceye dek onları affedin, onları hoş görüp (yaptıklarını) görmezden gelin. Şüphesiz Allah her şeye kadîrdir. (2/Bakara 109)
  • Herkesin yöneldiği bir yönü/kıblesi mutlaka vardır. (Öyleyse) hayırlarda yarışın. Nerede olursanız olun Allah sizi bir araya toplar. Şüphesiz ki Allah, her şeye kadîrdir. (2/Bakara 148)
  • Ya da çatıları üzerine yıkılmış (altı üstüne gelmiş) o ıssız beldeye uğrayanı görmedin mi? Demişti ki: “Allah, ölümünden sonra burayı nasıl diriltecek?” (Bunun üzerine) Allah onu yüz yıl öldürmüş sonra diriltmişti. “(O hâlde) ne kadar bekledin?” demişti. “Bir gün veya bir günden daha az.” demişti. Allah: “(Hayır, öyle değil!) Bilakis sen, yüzyıl (öylece) bekledin. Bak (bakalım) yiyecek ve içeceğine, hiç bozulmamıştır. Eşeğine de bak! -Tüm bunlar seni insanlara ibret kılmak içindir- Bak (eşeğin) kemiklerine! Onu nasıl ayağa kaldırıp sonra da et giydiriyoruz.” O (mesele) açıklığa kavuşunca demişti ki: “Biliyorum ki Allah, her şeye kadîrdir.” (2/Bakara 259)
  • Göklerde ve yerde olan her şey Allah’ındır. Nefislerinizde olanı açığa vursanız da gizleseniz de Allah sizi ondan hesaba çekecektir. (Hesap neticesinde) dilediğini bağışlar, dilediğine azap eder. Allah, her şeye kadîrdir. (2/Bakara 284)
  • De ki: “Ey mülkün sahibi olan Allah’ım! Dilediğine mülk verir, dilediğinden mülkü alırsın. Dilediğini izzetli kılar, dilediğini zelil edersin. Hayır senin elindedir, şüphesiz ki sen, her şeye kadîrsin.” (3/Âl-i İmran 26)

4. Dua ederken nelere dikkat edilmelidir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Dua ederken nelere dikkat edilmelidir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Her şeyde olduğu gibi duanın da bazı edepleri ve dikkat edilmesi gereken bazı kuralları vardır.

Dua ederken özellikle abdest almalı, seccade başında olmalı, eğer varsa sessiz ve tenha yerleri dikkatimizin dağılmaması için tercih etmeli, gücümüz yetiyorsa öncesinde 2 rekat Allah rızası için namaz kılmalı, temiz elbiseler giyinmeli ve samimi bir kalp ile dikkatimizi toplayarak dileklerimizi istemeliyiz.

Duanın başında Allahü Teala hazretlerinin övmek ve hamd etmek duanın başında ve sonunda salavat getirmeye dikkat etmeliyiz.


5. Hz. İbrahim’i (a.s.) tanıtan iki cümle yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. İbrahim’i (a.s.) tanıtan iki cümle yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İbrahim aleyhisselam’ı tanıtan cümleler;

  1. İsmail ve İshak Aleyhisselam’ın babasıdır
  2. Fırat ve Dicle arasındaki bir bölgede doğmuştur
  3. Çok yumuşak huylu olduğu söylenmektedir.
  4. Öldürülmesi için ateşe atılmış fakat bir mucize olarak ateş onu yakmamıştır.
  5. Kurbanın farz olmasındaki Hikmet de İbrahim Aleyhisselam’ın başından geçmiştir.

5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 34 Cevapları


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Hümeyra: Allah’ın (c.c.) güzel isimleriyle dua etmeliyiz.
Erdem: Temiz ve güzel olan şeylerden istemeliyiz.
Dilek: Sadece kendimiz için dua etmeliyiz.
İbrahim: Gönülden ve gizlice dua etmeliyiz.

Öğretmen sınıfa “Nasıl dua etmeliyiz?” sorusunu yöneltmiştir. Öğrencilerden hangisi bu soruya yanlış cevap vermiştir?


A) Hümeyra B) Erdem C) Dilek D) İbrahim


2. – Güneş, ısı ve ışık kaynağıdır.
– Gece-gündüz sürekli ardı ardına gelir.
– Allah (c.c.) yarattığı her varlığa çeşitli görevler vermiştir.
– Bunlar görevlerini sürekli olarak ve aksatmadan yaparlar.

Aşağıdakilerden hangisi yukarıda verilen cümlelerden çıkarılabilecek en doğru sonuçtur?


A) Son yıllarda güneş daha çok ısıtıyor.
B) Evrende her şey düzen içerisindedir.
C) Yaz mevsiminde geceler daha kısadır.
D) Kışları güneş daha az ısıtıyor


3. “Eğer yerde ve gökte Allah’tan başka ilahlar olsaydı kesinlikle ikisinin de düzeni bozulurdu…” (Enbiyâ Suresi 22. ayet.) Bu ayette verilmek istenen ana mesaj nedir?


A) Evrenin kendiliğinden var olmadığı
B) Allah’tan (c.c.) başka ilah olmadığı
C) Allah’ın (c.c.) dualarımızı işittiği
D) Allah’ın (c.c.) her şeyi bildiği


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 35 Cevapları


4. Dua ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) Dua Allah’tan (c.c.) istekte bulunmaktır.
B) Sevinçleri ve üzüntüleri Allah (c.c.) ile paylaşmaktır.
C) Allah’ın (c.c.) verdiği nimetlere şükretmektir.
D) Dua sadece namazlardan sonra edilir.


5. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) Evrendeki varlıklar tesadüfen oluşmuştur.
B) Allah (c.c.) her şeyin yaratıcısıdır.
C) Allah (c.c.) yaptığımız her şeyi bilir.
D) Allah’ın (c.c.) her şeye gücü yeter.


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarla doldurunuz.


(ihlâs, semi, basar, düzen, tevhid, irtibat, kıssa)


  1. Semi Allah’ın (c.c.) her şeyi işitmesi anlamına gelir.
  2. Evrendeki her şey belirli bir  düzen içinde yaratılmıştır.
  3. Kıssa peygamberlerin hayatlarının Kur’an-ı Kerim’de anlatılmasıdır.
  4. İhlas  samimi olmak dine içtenlikle bağlanmaktır.
  5. Dua etmek Allah (c.c.) ile irtibat kurmaktır.

D. Aşağıdaki cümleler doğruysa başına (D), yanlışsa (Y) yazınız.


  1. ( Doğru ) Her şeyi yaratan Allah (c.c.), canlıları da yaşatandır.
  2. ( Doğru ) Allah (c.c.) her şeyi bir düzen içerisinde yaratmıştır.
  3. ( Yanlış  ) İhlâs suresinde Hz. İbrahim’den (a.s.) bahsedilir.
  4. ( Doğru ) Besmelenin anlamı; Rahman ve Rahîm olan Allah’ın (c.c.) adıyladır.
  5. ( Doğru ) Dua yalnızca Allah’a (c.c.) edilir.

5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 36 Cevapları


BULALIM


Soru : Her numara bir harfi temsil etmektedir. Buna göre boş kutulara gelecek harfleri yazınız ve bulmacadaki duayı bulunuz.


Cevap :

Allah’ım işimi kolaylaştır zorlaştırma ve hayırlı bir sonuca erdir Allah’ım Bana öğrettikleriyle beni faydalandır. Bana fayda verecek ilmi bana öğret ve ilmimi arttır.

“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 33-34-35-36 Meb Yayınları”


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 59 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 3. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları Sayfa 59


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 3. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 59 Cevapları


1. “Bir nezaket kuralı söyler misiniz?” sorusunu çevrenizden beş kişiye sorup aldığınız cevapları not ediniz.


Kısa Cevap : “Bir nezaket kuralı söyler misiniz?” sorusunu çevrenizden beş kişiye sorup aldığınız cevapları not ediniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Nezaket kuralları konusunda almış olduğum cevaplardan bazıları ise şunlardır;

  1. Güler yüzlü olmak
  2. Başkasının eşyasını kullanırken izin istemek
  3. Emanet aldığımız şeye sahip çıkmak ve ona zarar vermeden vaktinde sahibine ulaştırma
  4. Başkaları sohbetine kulak misafiri olmamak
  5. Çok önemli olmadıkça başkasının yanında fısıldaşmamak
  6. Yaşlılara, kadınlara bir iki çocuklara ve hasta olan kişilere öncelik tanımak

2. Arkadaşlarınızla selamlaşırken hangi ifadeleri kullanıyorsunuz? Sınıfta paylaşınız.


Kısa Cevap : “Arkadaşlarınızla selamlaşırken hangi ifadeleri kullanıyorsunuz? Sınıfta paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Arkadaşların da selamlaşırken “selamünaleyküm, merhaba, selam olsun , günaydın , tünaydın, iyi akşamlar ” ifadelerin kullanmayı tercih ediyorum.

Bir yerden bir yere geçerken vaktimiz olmasa bile tanıdıklarımızı gördüğümüze selam vermek onları hatırladığımızı ve kısa bir an bile olsa onları sevdiğimizi ifade etmektir.

İnsanların birbirine selam vermesi İslam dininde tavsiye edilen güzel bir sünnettir.


3. Evinizde ailenizle birlikte yemek yerken sofrada nelere dikkat edersiniz? Not ediniz.


Kısa Cevap : “Evinizde ailenizle birlikte yemek yerken sofrada nelere dikkat edersiniz? Not ediniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evimizde ailemle birlikte yemek yerken bu kişiler her ne kadar bizim yakınımız olsa da onların haklarına riayet ederek uymamız gereken bazı yemek ve adabı kuralları vardır.

  • Yemek yerken yemeğin kurulmasına yardımcı olmak
  • Büyükler gelmeden sofraya oturup yemeye başlamamak
  • Yemeğin miktarına göre yemek yemek ve başkasının hakkını yemeye çalışmamak
  • Yemek yerken kendi önünden yemek ve başkasının özel tabağına el uzatmamak
  • Yemekte sümkürmek gibi tiksindirici hareketlerde bulunmamak ve böyle bir ihtiyaç olduğu zaman sofradan ayrılarak yerine getirdikten sonra geri gelmek
  • Yemekte kıl görmek gibi insanları tiksinti verecek bir şeyle karşılaşıldığı zaman bunu gizli çıkarmak ve etrafa hissettirmemek
  • Yemek yerken ağız şapırdatmak gibi çirkin hareketlerden uzak durmak
  • Yemek duasını okumak
  • Yemek yapan kişiye teşekkür etmek
  • Yemek yerken hoşça sohbetler etmek
  • Duyduktan sonra elhamdülillah diyerek sofranın kaldırılmasına yardımcı olmak

4. Lokman (a.s.) suresinin 18. ayetin mealini https://kuran.diyanet.gov.tr’den bulup not ediniz.


Cevap :

“Kibirlenerek insanlardan yüzünü çevirme ve yeryüzünde böbürlenerek yürüme. Çünkü Allah, kibirle kasılan, kendini beğenmiş, çokça övünüp duran hiç kimseyi sevmez.”



 

Our Score

Lokman (a.s.) suresinin 18. ayetin mealini bulup not ediniz.

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Lokman (a.s.) suresinin 18. ayetin mealini bulup not ediniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Lokman (a.s.) suresinin 18. ayetin mealini bulup not ediniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

“Kibirlenerek insanlardan yüzünü çevirme ve yeryüzünde böbürlenerek yürüme. Çünkü Allah, kibirle kasılan, kendini beğenmiş, çokça övünüp duran hiç kimseyi sevmez.”



 

Our Score
error: Content is protected !!