7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 109-110

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Yesevilik Cevapları Sayfa 109, 110


Yesevilik Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 109-110


Soru : Ahmet Yesevi kimdir? Onun hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Ahmet Yesevi kimdir? Onun hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Asıl adı Ahmet bin İbrahim bin İlyas Yesevidir.

27 yaşındayken Buhara’ya giderek şeyh Yusuf el Hemedani’ ye intisap etmiş burada tasavvufi yolda ilerledikten sonra halife olarak şehit makamına yükselmiş ancak daha sonra makamını şeyh Abdülhalık Gucduvani’ ye bırakmıştır.

Ahmet Yesevi hazretleri vakitlerini üçe ayırırdı ki günün büyük bir bölümünde ibadet ve zikirle meşgul olur 2 kısmında talebelerine zahiri ve batini ilimler üretir diğer kısmında ise alın teri ile geçimini sağlardı.

Rivayete göre Ahmet Yesevi 63 yaşına geldiğinde dergahını yerin altında küçük bir oda şeklinde çilehane yaptırmış ve ömrünün kalan kısmını çoğunlukla orada geçirmiştir.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 110 Cevapları


“Sünnet imiş, kâfir de olsa incitme sen,
Huda bizardır, katı yürekli gönül incitenden
Allah şahit, öyle kula hazırdır cehennem.”
Ahmet Yesevi, Divan-ı Hikmet, s. 72.
bîzar: Tedirgin, bezmiş, usanmış, bezginlik getirmiş.
Huda: Allah.

Soru : Ahmet Yesevi’nin yukarıdaki sözün anlamını sınıfınızda değerlendiriniz.


Cevap :

Ahmet Yesevi hazretleri karşıdaki insan kim olursa olsun onu incit demek gerektiğinden ve kalp kırmanın kötülüğünden bahsetmektedir.

İslam ahlakı odur ki bir yanlışı düzelteceği zaman bile kibarlıkla düzeltir ve karşıdaki insanı incitmemeye çalışır.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 108-109

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar Cevapları Sayfa 108, 109


İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 108-109


Soru : Sufi, tasavvuf ve mutasavvıf kavramları hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Sufi, tasavvuf ve mutasavvıf kavramları hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sufi; Arapçada  kökü ”yün” anlamına gelen ”sûf” kelimesidir. Sufiler ilk dönemlerde ibadet ve zühd ile uğraşan ve “zâhid, âbid, nâsik” olarak nitelendirilen kişilerdi. Sufi kelimesi sözlük anlamı ise mutasavvıf manasına gelmektedir.

Tasavvuf; Tasavvuf dünyevi meselelerden elinden geldiğince ayrılıp uhrevi hayata kendisini adamak ve hazırlanmaktır. Asıl gaye nefsi terbiye ederek Allah rızasını kazanmaktır.

Mutasavvıf; tasavvuf ehli olan, herhangi bir tasavvuf yolunda mertebe kat etmiş kişidir.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 109 Cevapları


Yol odur ki doğru vara
Göz odur ki Hakk’ı göre
Er odur ki alçakta dura
Yüceden bakan göz değil.
Yunus Emre Divanı – Seçmeler, s. 254

Soru : Yunus Emre’nin yukarıdaki sözü ne anlama gelmektedir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.


Cevap :

Yunus Emre’nin yukarıdaki sözü kibirlenmenin ve büyüklük taslamanın kötülüğü anlamına gelir ki ayrıca Yunus Emre bu sözüyle yolların en hayırlısının Allah yolu olduğunu, gözlerin en hayırlısının ve insanlarının en hayırlısının Allah yolunda olan kimse olduğunu ifade etmiştir.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 103-104-105-106-107

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık İslam Düşüncesinde Yorum Biçimleri Cevapları Sayfa 103, 104, 105, 106, 107


İslam Düşüncesinde Yorum Biçimleri Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 103-104-105-106-107


Soru : İtikat, fıkıh ve mezhep kavramları hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “İtikat, fıkıh ve mezhep kavramları hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İtikat; İnanmak ve inanç şekli demektir.

Fıkıh; Fıkıh, Arapça kökenli olup, Bir şeyin özünü ve inceliklerini kavramak” anlamındadır. İslam hukuku ve kurallarını inceleyen alandır.

Mezhep; bir dinin, anlayış ve görüş ayrılıkları dolayısıyla ortaya çıkan, belirli kuralları, kendi içinde tutarlı inanç ve davranış bütünlüğü bulunan büyük kollarından her biri. Sözlük manası “yol” demektir.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 105 Cevapları


Soru : Maturidilik ve Eş’ariliğin benzer ve farklı yönlerini karşılaştırınız.


Kısa Cevap : “Maturidilik ve Eş’ariliğin benzer ve farklı yönlerini karşılaştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler halinde maturidilik ve Eş’ariliğin benzer ve farklı yönleri;

  • İkiside hak mezhep olup, ehli sünnetlerdir. Sadece bazı konularda farklı görüşler vardır ki bunlar büyük farklılıklar değildir.
  • Maturidilere göre ise iman artmaz ve eksilmez; ancak güçlenir veya zayıflar. Eş’arilere göre müminin imanı artar ve eksilir.
  • Maturidîlikte kader, eşyanın ezeldeki takdiri, kaza bu kade­re göre eşyanın meydana gelmesidir. Eş’arîlikte kaza takdirdir, takdi­rin meydana çıkmasına kader adı verilir.
  • Maturidilikte Allah’ın Hikmet sıfatı ,Allah’ın ezelî bir sıfatıdır. Eş’arîlikte ise ezelî bir sıfat değildir.
  • Eşariler: Allah kullarını güçlerinin yetmeyeceği bir işle yükümlü tutabilir demişlerdir. Maturidiler ise, Allah’ın hikmet ve adaletiyle uyuşmayacağı düşüncesiyle bunu reddederler.

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 107 Cevapları


Soru : Çevrenizde Şafiilik, Malikilik vb. farklı mezheplere mensup Müslümanlar var mıdır? Varsa bunların, namaz, abdest vb. konularda ne gibi farklı uygulamaları söz konusudur? Gözlemlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizde Şafiilik, Malikilik vb. farklı mezheplere mensup Müslümanlar var mıdır? Varsa bunların, namaz, abdest vb. konularda ne gibi farklı uygulamaları söz konusudur?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremde Hanbeli ve maliki mezhebine mensup olan kişileri çok nadir görsem de yakından çok fazla şafi mezhebine mensup kişileri tanıyorum.

Şafi mezhebine tabi olmuş olan arkadaşların veya aileleri bizlerden farklı olarak bazı şeyleri farklı yapmaktadırlar.

Onlar 4 rekatlık nafileleri ikişer ikişer şekilde kılmakta, eşlerine veya yabancı karşı cinsten birine elleri değdiği Zaman abdestleri bozulmakta, bir yerleri kanadığı zaman abdestleri bozulmamakta ve namazlarda sık sık tekbir almaktadırlar.

Bunlar bana çok değişik gelmiş ve dikkatimi çekmişti.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 36-37-38

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık İslam’da Hac İbadeti ve Önemi Cevapları Sayfa 36, 37, 38


İslam’da Hac İbadeti ve Önemi Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 36-37-38


Soru : Çevrenizde hacca giden kimseleri uğurlarken neler yapılmaktadır? Gözlem ve izlenimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizde hacca giden kimseleri uğurlarken neler yapılmaktadır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremde hacca giden kişileri uğurlarken o kişiler tebrik edilir ve onlara kutsal mekanlarda dua etmesi için dua emaneti verilir.

Eskiden kalma bir gelenek olan ve hala bazı kişilerin yaptığı gibi temiz bir mendil Kabe duvarına veya kutsal mekanlara sürülmesi için o kişiye verilir ve o geldiği zaman bu bez özenle saklanır.

Hacıyı uğurlama törenlerinde tıpkı geldiği zamanki gibi tedbirler getirilerek salavatlar eşliğinde araca bindirilir ve kendisine dua edilir.

Yine bir hafta veya 10 gün kadar önce hacca gidecek olan kişiye hediye olarak hediyeler verilir.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 38 Cevapları


Soru : Hacca gitmiş bir tanıdığınızla röportaj yapınız. Ona aşağıdaki soruları yöneltiniz. Aldığınız cevapları defterinize not ediniz.


Kendinizi tanıtır mısınız?


Cevap : Adım Ali Demir. 58 yaşındayım. Mesleğim öğretmenlik.


Hacca ne zaman gittiniz?


Cevap :

Hacca bir sene önce gittim.


Hacca gitmeye nasıl karar verdiniz?


Cevap :

Hacca gitmeyi gençliğimden beri istiyor fakat imkan bulamadığım için sürekli erteliyordum.

Yaşımı ilerlemesi ve farz olan haccı yapma isteğimle paramı biriktirip hacca gitmeye karar verdim.


Hacca gitmeden önce neler yaptınız?


Cevap :

Hacca gitmeden önce diyanet’in dağıtmış olduğu Hac kitabını birkaç kere dikkatli bir şekilde okudum ve bu konu ile ilgili videolar izleyerek bilgilendim.

Daha sonra kura için başvurdum ve kuram çıkınca ihram gibi bana gerekli olan yol hazırlıklarına başladım.

Gideceğim kafile ile beraber gerekli olanlar işlemleri yaptırarak hacca hazırlanmış oldum.


Hacda nereleri ziyaret ettiniz?


Cevap :

Hacda Kabe’ yi, medine’yi ve peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin evi ve kabrini bir de Hira dağı’nı ziyaret ettim.


Kâbe’yi ilk gördüğünüzde neler hissettiniz ve orada neler yaptınız?


Cevap :

Kabe’yi ilk gördüğüm zaman aslında bu kadar heyecanlanacağımı ve bu şekilde yoğun bir duyguyu hissedeceğimi bilmiyordum.

Daha önce içimde hiçbir yerde olmayan muhteşem bir duygu belirdi ve kendimi tutamayarak ağlamaya başladım.

Kabe’yi görünce yapılan duaların makbul olduğunu bildiğim için içimden geçen bütün duaları ettim.


Hac esnasında ülkemizden ya da başka ülkelerden yeni arkadaşlar edindiniz mi?


Cevap :

Hac esnasında gerek ülkemizden gerekse başka ülkelerden birçok yeni arkadaş edindim. Daha önce hiç bu kadar farklı kültürlere sahip insanlar görmemiştim.


Hac arkadaşlarınızdan hâlâ görüşüp konuştuğunuz kişiler var mı?


Cevap :

Özellikle Hac kafilesine tanışmış oldum birçok arkadaşımla severek görüşüyor ve buluşuyoruz.


Hac esnasında en çok duygulandığınız ve etkilendiğiniz anlar hangileri oldu?


Cevap :

Hac esnasında en çok duygulandığım alan Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin kabrini ziyaret etme esnasındaki duygular oldu.


Hac ibadetini tamamlayıp memleketinize dönünce neler hissettiniz?


Cevap :

Hac ibadetini tamamlayıp memleketime döndüğüm zaman oradan ayrılmak bana çok zor geldi.

Bir daha burayı bana nasip etmesi için Allah’a en içten hislerimle dua ettim.


Hacca gideceklere ne gibi tavsiyelerde bulunabilir, neler söylemek istersiniz?


Cevap :

Hacca gidecek olanlara en büyük tavsiyem haccın yapılışı hakkında kitapları okumalı ve videolar izleyerek tam anlamıyla bilinçlenmelidir.

Çünkü birçok insan maalesef hazırsızlık gitmekte ve yasaklara uymayıp ibadetin ruhuna erişemmektedir.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 97-98

7. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 97, 98


4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 97-98


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplandırınız.


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani özellikleri nelerdir? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani özellikleri nelerdir? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bizim gibi beşeri olarak insan olup yeme, içme barınma ısınma ve evlenme, çalışma gibi insani özelliklere sahiptir.

Peygamberimizin insani özelliklerini manevi yönden ele alırsak;

1- Kanaatkar Olması
2- Sabırlı Olması
3- Hoşgörülü Olması
4- Çocukları Çok Sevmesi
5- Hayvanları Çok Sevmesi
6- Alçak Gönüllü Olması
7- Dürüst Olması
8- Yardımsever Olması şeklinde özelliklerini ifade edebiliriz.


2. Hz. Muhammed’i (s.a.v.) diğer insanlardan ayıran en önemli yönü nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’i (s.a.v.) diğer insanlardan ayıran en önemli yönü nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin diğer insanlardan ayıran en büyük önemli yönü kendisinin peygamber olarak seçilmesi ve kendisine vahiy inerek son peygamber ve son ilahi kitabın açıklayıcısı olmasıdır.

Peygamber efendimizin döneminde yaşayan sahabeler Peygamber efendimizin ahlakını kibarlığını övmekle bitirememiş dürüstlüğü ve adaleti konusunda onun gibi insan görmediklerini ifade etmişlerdir.

Bütün peygamberler günahtan sakınmış temiz olmaları ile beraber peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem manevi bakımından Allah katında çok farklı bir derecedeydi.

Birçok peygamber ve birçok Ümmet gelecek olan son peygamberin ümmetinin şerefine bildikleri için onların yerinde olmak istemiş ve elhamdülillah bu onur bizlere nasip olmuştur.


3. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberlik yönü ve son peygamber oluşu hakkında bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberlik yönü ve son peygamber oluşu hakkında bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimizin son peygamber oluşu hakkında ayet-i kerimeler;

Allah Teala şöyle buyuruyor:

“O, Allah’ın elçisi ve peygamberlerin sonuncusudur.” (Ahzab sûresi, 40.)

“Muhammed sizin erkeklerinizden hiç birisinin babası değildir. Fakat O, Allah’ın Resulu ve nebilerin sonuncusudur…” Ahzâb sûresi, 40. ayet

Peygamberlerin en büyüğü ve en sonuncusu, bizim peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.)’dir.


4. Hz. Muhammed (s.a.v.) Kur’an’ı niçin açıklamıştır? Örnek vererek anlatınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed (s.a.v.) Kur’an’ı niçin açıklamıştır? Örnek vererek anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamberlerin kitaplarını açıklayıcı olduğu konusundaki ayeti kerimeler;

“Andolsun ki Allah, müminlere büyük bir lütufta bulundu; zira daha önce açık bir sapıklık içinde bulunuyorlarken onlara, kendi içlerinden, kendilerine Allah’ın âyetlerini okuyan, kendilerini temizleyen ve kendilerine Kitap ve hikmeti Öğreten bir Peygamber gönderdi” (Âl-i İmrân, 3/164).
“Biz, her peygamberi mutlaka kendi kavminin diliyle gönderdik ki onlara (emredildikleri şeyleri) açıklasınlar…” (İbrâhîm,14/4).

“Sana bu zikri (Kur’ân’ı) indirdik ki, kendilerine indirileni insanlara açıklayâsın, tâ ki düşünüp öğüt alsınlar.” (Nahl,16/ 44).
“Biz sana Kitâb’ı indirdik ki, hakkında ayrılığa düştükleri şeyi onlara açıklayasın ve inanan bir kavim için, (o kitap) yol gösterici ve rahmet olsun” (Nahl, 16/64).24

Tıpkı okula gittiğimiz zaman öğrenmiş olduğumuz bilgileri kitaplardan edinmekle beraber bir öğretmenden dinlemeye ihtiyaç duyduğumuz gibi aynı şekilde kur’an-ı Kerim’de tek başına anlayamaz onunla şahlanması için bir öğretmene yani bir peygambere ihtiyaç duyardık.

Kur’an-ı Kerim genel tabirlerle indirilmiş ve açıklayıcı olarak Peygamber Efendimiz gönderilmiştir ki eğer bir peygamber gönderilmeseydi bu din anlaşılmaz ve çok farklı şekillerde anlaşarak yaşanabilir ve Allah’ın razı olmuş olduğu insan modeli bilinemezdi.


5. Peygamberimiz (s.a.v.) insanları hangi konularda uyarmıştır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Peygamberimiz (s.a.v.) insanları hangi konularda uyarmıştır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem insanları Allah’ın yasak kılmış olduğu şeylerden sakındırmış aynı zamanda yine Allah’ın hoşnut olmadığı ahlaksızlık ve insanlara zarar verici her türlü hal ve hareketten insanları uzak tutmak için uyarılarda bulunmuştur.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem kendisi mükemmel bir ahlaka sahibi sahip olup bütün müslümanlar için güzel bir örnek olmuş ve böylece bizlere nelerden sakınıp neleri yapabileceğimizi göstermiştir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem insanları Emir ve yasaklar konusunda uyarmakla beraber aynı zamanda insanları güzel ahlaka teşvik etmiş ve insanları birbirlerine zarar vermek incitici sözler gibi her türlü incitici şeyi yasaklamıştır.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir eş , bir baba , bir dede, devlet reisi ,bir peygamber ve arkadaş olarak bütün görevlerini eksiksiz yerine getirmiş ve böylece Bizim de her alanda nasıl davranacağımızı bizlere göstermiştir.

Bu konuların hangisinde sıkışırsak veya örnek alacak birini alırsak şüphesiz ki başvuracağımız merci peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem olmalıdır.


6. Peygamberimizi (s.a.v.) niçin örnek almalıyız? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Peygamberimizi (s.a.v.) niçin örnek almalıyız? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem kendisini gören ve tanıyan herkes tarafından ahlakı yönden takdir edilmiş ve ahlakında hiçbir bozukluk olmayan mükemmel bir insandı.

Dini yönünü yanı sıra insanları incitmeme, insanları sevme ve yaklaşım bakımından mükemmel bir ahlaka sahip olduğu söylenir.

İnsanlara güzel davranışı sebebiyle insanlara kendini değerli hissettirir ve insanlar nasıl bir tavır istiyorlarsa onların seviyesine inerek onlara güzel muamelelerde bulunurdu.

Hayatın her alanında bizlere örnek olan peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin hayatımızın düzeni ve mutluluğu için örnek almalı ve elimizden geldiği kadar onun gibi olmaya çalışmalıyız.

Yukarıdaki ayet-i kerimede de Peygamber efendimizin bu güzel ahlakına işaret ederek ona örnek almanızı vurgulanmış ve bize emrolunmuştur.


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.


1. I. Peygamberimiz (s.a.v.), Kur’an’daki kavramların ve kapalı içerikli ayetlerin ne anlama geldiğini Müslümanlara anlatmıştır.
II. Peygamberimiz (s.a.v.) namazın nasıl kılınacağını, haccın nasıl yapılacağını, abdestin nasıl
alınacağını uygulamalı olarak Müslümanlara öğretmiştir.

Yukarıdaki bilgiler Peygamberimizin (s.a.v.) hangi yönünü vurgulamaktadır?


A) İnsanlara değer verdiğini
B) Kur’an-ı Kerim’i açıkladığını
C) Güzel ahlak sahibi olduğunu
D) İnsanları uyardığını


2. “Hatemü’l-Enbiya” kavramı ne anlama gelmektedir?


A) Peygamberlerin ilki
B) Peygamberlik kurumu
C) Peygamberlerin sonuncusu
D) Peygamberlik mührü


3. “Ve sen elbette yüce bir ahlak üzeresin.” Kalem suresi, 4. ayet.
“(Resulüm!) Biz seni ancak âlemlere rahmet olarak gönderdik.” Enbiya suresi, 107. ayet.

Yukarıdaki ayetler Peygamberimizin (s.a.v.) hangi yönünü ifade etmektedir?


A) Allah’ın kulu olduğunu
B) Hayatında hem sevinçli ve hem de üzüntülü anlarının olduğunu
C) Tüm insanlar gibi ölümlü olduğunu
D) Güzel ahlak sahibi ve rahmet peygamberi olduğunu


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 98 Cevapları


4. Hz. Muhammed (s.a.v.) hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) Hz. Muhammed (s.a.v.) müsamahakâr ve iyi huylu bir insandı.
B) Hz. Muhammed (s.a.v.), Müslümanları ibadetlerin nasıl yapılacağı konusunda bilgilendirmiştir.
C) Hz. Muhammed (s.a.v.), kıyametin ne zaman kopacağını insanlara açıklamıştır.
D) Hz. Muhammed (s.a.v.), dünya hayatının anlamlı bir şekilde değerlendirilmesi konusunda insanları uyarmıştır.


C. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


Cevap :

  1. ( Yanlış ) Hz. Muhammed (s.a.v.) insanüstü özelliklere sahiptir.
  2. ( Doğru ) Hz. Muhammed’i (s.a.v.) diğer insanlardan ayıran en önemli özelliği, Allah’tan (c.c.) vahiy almasıdır.
  3. ( Yanlış ) Kur’an-ı Kerim’de ibadetler ayrıntılı olarak açıklanır.
  4. ( Yanlış ) Kâfirûn suresi, yedi ayetten oluşmaktadır.
  5. ( Doğru ) Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberliği evrenseldir.
  6. ( Yanlış ) Kâfirûn suresi, Medine’de indirilmiştir.
  7. ( Doğru ) Hz. Muhammed (s.a.v.) müjdeleyici ve uyarıcıdır.

Ç. Aşağıda verilen Kâfirûn suresinde boş bırakılan bölümleri doğru bir şekilde tamamlayınız.


Cevap :

Kul yâ eyyühel kâfirûn Lâ a’büdü mâ ta’büdûn Velâ entüm âbidûne mâ a’büd Velâ ene âbidün mâ abedtüm Velâ entüm âbidûne mâ a’büd Leküm dînüküm veliye dîn



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 113-114

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Mevlevilik Cevapları Sayfa 113, 114


Mevlevilik Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 113-114


Soru : Mevlâna Celaleddin Rumi hakkında neler biliyorsunuz? 


Kısa Cevap : “Mevlâna Celaleddin Rumi hakkında neler biliyorsunuz? ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mevlânâ Celaleddin Rumi, yazdığı Mesnevî adlı eserinde kendi adını Muhammed bin Muhammed bin Hüseyin el-Belhî şeklinde vermiştir. Burada yer alan Muhammed isimleri baba ve dedesinin ismi, Belhî ise doğduğu şehir olan Belh’e nispettir. Lakabı Celâleddin’dir. “Efendimiz” anlamındaki “Mevlânâ” unvanı onu yüceltmek maksadıyla söylenmiştir.
Yaşamış olduğu Anadolu’ya nispetle kendisine Rûmî , müderrisliği nedeniyle Molla Hünkâr ve Mollâ-yı Rûm da denilmekteydi.

Mevlana’ nın mwşhur olan insanlığa verdiği 7 öğüt;

– Cömertlik ve yardım etme konusunda akarsu gibi ol.

– Şefkat ve merhamette güneş gibi ol.

– Başkalarının kusuru örtme konusunda gece gibi ol.

– Asabiyet ve hiddet göstermede ölü gibi ol.

– Alçak gönüllülük ve tevazu göstermede toprak gibi ol.

– Hoşgörüde deniz gibi ol.

– Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol.

Mevlana Sevilen Sözleri

Mevlana’nın 7 öğüdü dışında da birçok güzel sözü vardır. Mevlana’nın en güzel sözlerini şöyle sıralayabiliriz.

‘Yarın yaparım deme, bugün de dünün yarınıydı, ne yapabildin?’

‘Her şey, neye layıksa ona dönüşür.’

‘İyiyi ara, güzeli ara, doğruyu ara ama kusur arama.’

‘Aşk nasip işidir, hesap işi değil. Aşk adayıştır, arayış değil.’


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 114 Cevapları


Soru :  İnsanlar arasında ayrım yapmanın zararları nelerdir? Sınıfınızda tartışınız. 


Kısa Cevap : “İnsanlar arasında ayrım yapmanın zararları nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanlar arasında ayrım yapılmaması ve herkesin aynı seviyede sayılması hem toplumsal nsanın değerler açısından hem de İslamiyetin bize emrettiği değerler açısından gereklidir.

İnsanlar ayrım yapılmayıp aynı seviyede gördükleri zaman kendilerine değersiz hissetmeyecek e bu içlerinde bir öfke uyandırarak sıkıntılara yol açmayacaktır.

Her insan hayatının her alanda değerli olmak ve diğer insanlarla aynı seviyede olmak ister ki bu herkesin en doğal hakkıdır.

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem bu konuya veda hutbesine değinmiş ve kimsenin kimseye üstünlüğü olmadığı ancak üstünlüğün takva ile olduğu görüşünü çok güzel ifade etmiştir.


Güneş gibi ol, şefkatte, merhamette,
Gece gibi ol, ayıpları örtmede,
Akarsu gibi ol, keremde, cömertlikte
Toprak gibi ol, tevazuda, mahviyette
Ya olduğun gibi görün ya da göründüğün gibi ol.
Mesnevi – Seçmeler, s. 47.
kerem : Büyüklük, asalet. Bağış olarak verme, iyilik, cömertlik, eli açıklık, lütuf.
mahviyet : Alçak gönüllülük.
tevazu : Alçak gönüllü olma, kibirlenmeme, yumuşak huylu, gösterişsiz olma.


Soru : Mevlana’nın yukarıdaki sözünün anlamını yorumlayınız ve düşüncelerinizi aşağıya yazınız.


Cevap : “Mevlana’nın yukarıdaki sözünün anlamını yorumlayınız ve düşüncelerinizi yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Mevlana Celaleddin Rumi çok anlamlı ve kısa olduğu halde çok büyük manalar içeren bir şiir yazmış.

Şefkatli ve merhamette güneş gibi olmak bence insanın şefkatini ve merhametini güneş gibi herkese ve çokça olması demektir

Ayıpları örtmedi gece gibi ol sözünden maksat ise ,gecenin siyahlığı sebebiyle her şeyi gizlediği gibi bizlerin de ayıpları örterken tamemen ortmemiz gerektiğidir.

Kerem’de ve cömertlikte akarsu gibi ol demek; akarsuyun bolca ve bereketli cahildiği gibi bizlerin de eli bol ve her yere yetişiyor olmamız demek olabilir.

Tevazuda ve mahviyette toprak gibi ol sözünden maksat ise toprağın içine gömülen her şeyi kabul ettiği ve gizlediği gibi bizlerin de tevazu sahibi olmamız ve boyun büyüklükleri ile yapılanları sinyalimize çekmemiz vurgulanmış olabilir.

Ya olduğun gibi görün ya da göründüğü gibi ol sözünde ise insanın içini ve dışının bir olması ve yapmacık hareketlerden kaçınılması gerektiği vurgulanmış olabilir.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 115-116-117-118-119-120-121-122-123-124-125-126

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Alevilik-Bektaşilik Cevapları Sayfa 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126


Alevilik-Bektaşilik Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 115-116-117-118-119-120-121-122-123-124-125-126 Cevapları


Soru : Hacı Bektaş Veli hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Hacı Bektaş Veli hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hacı Bektaş-ı Veli ve talebeleri, Osmanlı sultanları tarafından da sevildi ve hürmet gördü. O geldiği zaman Osmanlı’ nın yeni kurulma zamanlarıydı.

Sultan Orhan zamanında kurulmuş olan  “Yeniçeri Ordusu”na dua ederek detek vermiştir. Yeniçerilerin; “Allah, Allah! İllallah! Baş uryan, sine püryan, kılıç al kan. Bu meydanda nice başlar kesilir. Kahrımız, kılıcımız düşmana ziyan! Kulluğumuz padişaha ayan! Üçler, yediler, kırklar! Gülbang-i Muhammedi, Nûr-i Nebi, Kerem-i Ali… Pirimiz, sultanımız Hacı Bektaş-ı Veli…” diyerek savaşa başlamaları, bunun sebebiyledir. Onua intisap edenlere “Bektaşi” denildi.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 117 Cevapları


Soru : Alevilik-Bektaşilikte önem verilen ilkeler içerisinde en çok dikkatinizi çekenler hangileridir? Bunlardan üç tanesini yazınız.


Kısa Cevap : “Alevilik-Bektaşilikte önem verilen ilkeler içerisinde en çok dikkatinizi çekenler hangileridir? Bunlardan üç tanesini yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Alevilik-Bektaşilikte önem verilen ilkeler;

– Haya, cömertlik, sabır, şükür, ilim, marifet, haya, edep, kendini bilme, tevazu sahibi olmak, insanları ayıplamamak, sır saklamak, insanlara ve diğer varlıklara kötü gözle bakmamak.

– Ehl-i Beyt sevgisi çok önemsenmiş, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Hüseyin, Hz. Hasan’a çok sevilir ve saygı duyulur. – Alevilik ve Bektaşilikte oniki imam sevgisi de önemlidir. Sevmek gerekir.

– Alevilikte misafirperliğin ve dostluğun önemi büyüktür. Küçükler büyüklerine her zaman saygı duyar.

– Alevilikte, iyilik yapmak, sabırlı olmak ve öfkeden kaçınmak, emredilmiş. Bu eline, beline ve diline sahip olmak şeklinde söylenmiştir. Şartlar ne kadar zor olursa olsun bu ilkeye uyulması istenmiştir.

– Alevilik sevgi temelinin üzerine kurulmuştur. Sevgi, saygı, hoşgörü, barış gibi ilklerin yaygınlaşması istenir. İnsana saygı en önemli ilkedir.

– Alevilikte bu ahlaki kurallara uymayanlar düşkün denir. Düşkünler dedelerce uyarılır. iyilikle tenbihlenir.

– Edepli ve insanı kamil olması istenir. Bundan maksat kişinin, eline diline beline sahip olmasıdır.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Güzel Ahlaki Tutum ve Davranışlar Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71


Güzel Ahlaki Tutum ve Davranışlar Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71


Soru : Güzel ahlaklı bir insan hangi özelliklere sahip olmalıdır?


Kısa Cevap : “Güzel ahlaklı bir insan hangi özelliklere sahip olmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Güzel ahlaklı bir insanın en önemli özellikleri arasında adil olması, güler yüzlü olması, iyiliksever olması, yardımsever olması ,olayları hoşgörü ile karşılaması, kendinden özür dilendiği zaman affedilmesi, bir hata yaptığı zaman özür dilemesi, hatalarından ders çıkarabilme özelliğinin olması, sevdiklerini arayıp sorarak vefa göstermesi, sevgi ve saygı dolu olması, temizliğine dikkat etmesi ve çalışkan olup üretken olma özelliklerine sahip olmalıdır.

Güzel ahlaklı insanlar çevrelerinde sevilen insanlar olup üzel ahlaklı insanların oluşturmuş olduğu bir toplumda huzur ve saygı ortamı vardır.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 61 Cevapları


Soru : Aşağıya, güzel ahlaklı insana yakışan davranışlardan birini ifade eden bir resim çiziniz.


Kısa Cevap : “Güzel ahlaklı insana yakışan davranışlardan birini ifade eden bir resim çiziniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Güzel ahlaklı insana yakışan davranışlardan birini ifade eden bir resim çiziniz”

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 63 Cevapları


Soru : Verilen örnekleri de dikkate alarak yukarıdaki şemada boş bırakılan yerleri doldurunuz.


Cevap :

Doğruluğu ve dürüstlüğü ilke edinen insan

  1. kimseyi aldatmamalıdır.
  2. hiçbir zaman yalan söylememelidir.
  3. . yalan içeren şakalar yapmamalıdır.
  4. . Adaletten ayrılmamalıdır
  5. . Yalan söyleyenlerle arkadaşlık etmemelidir
  6. . yalancı şahitlik yapmamalıdır

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 65 Cevapları


Allah’ın elçisi Hz. Muhammed (s.a.v.) bir yolculuktan dönerken sahabilerden biri olan Hz. Cabir (r.a.) ile konuşmaktadır. Bu konuşma sırasında Cabir’in (r.a.) yeni evlendiğini ve borçlu olduğunu öğrenir. Cabir (r.a.), Hz. Peygamber’e (s.a.v.), sadece bir devesi olduğunu söyler.
Hz. Peygamber (s.a.v.), Cabir’e (r.a.) yardım etmek istemektedir. Konuşma sırasında ona, devesini çok beğendiğini söyler. Bu deveyi kendisine satıp satmayacağını sorar. Cabir (r.a.) de Hz. Peygamber’e (s.a.v.), Medine’ye kadar deveye binmek şartıyla satabileceğini ifade eder. Yolculuk bitip Medine’ye varınca Hz. Cabir (r.a.) yolda yaptıkları konuşma gereğince deveyi teslim etmek için Hz. Muhammed’in (s.a.v.) yanına gider. Fakat hiç beklemediği bir durumla karşılaşır. Hz. Peygamber (s.a.v.), yaptıkları anlaşma gereğince devenin parasını öder fakat deveyi almaz. Bu deveyi Cabir’e (r.a.) düğün hediyesi olarak verir. (Buhârî, Cihad, 49.)

Soru : Yukarıdaki olay, başkalarına maddi yardımda bulunmanın önemi konusunda nasıl bir mesaj içermektedir? Arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :

Yukarıdaki olay, başkalarına yardımına maddi yardımda bulunmanın önemi konusunda bizlere insanları incitmeyecek şekilde yardım etmeyi ve insanların durumunu sorarak onların zor durumda olup olmadığını anlayabilmeyi ve bunu onu kırmadan yapabilmenin yollarını göstermektedir.


Soru : Hz. Peygamber (s.a.v.) insanlara yardım ederken nelere dikkat etmiş, nasıl bir incelik göstermiştir? Yorumlayınız.


Kısa Cevap : “Hz. Peygamber (s.a.v.) insanlara yardım ederken nelere dikkat etmiş, nasıl bir incelik göstermiştir? Yorumlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem birine yardım edeceği zaman onun halini sorar ihtiyacını öğrenir ve kibar bir yolunu bularak ona onu incitmeyecek şekilde yardım ederdi.

Etmiş olduğu bu yardım onun ihtiyacını görebilecek kadar çok olmasına ve bazı zamanlar elinde olanın tamamını ve en güzelini vererek yapmış olduğu iyiliğin tam yerinde olmasına dikkat ederdi.

Bazı hadis-i şeriflerde ve Peygamber efendimizin hayatının anlatıldığı siyer kitaplarına bakıldığı zaman fakir biri geldiğinde bazen elindekinin tamamının veya elindekinin en güzelini verdiği geçmektedir.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 67 Cevapları


Soru : Yukarıdaki şemayı inceleyiniz. Bu şemayı adaletli olmanın önemi ve adaletsizliğin yol açacağı sorunlar açısından sınıfınızda değerlendiriniz.


Cevap :

Yukarıdaki şemayı incelediğim zaman, bu şemayı adaletli olmanın önemi hakkında adaletin Güven, eşitlik, mutluluk, Barış, huzur ve hukukun üstünlüğü olduğunu, adaletsizliğinse zulüm, kargaşa, haksızlık, huzursuzluk ve nefret olduğu sonucunu çıkarmaktayım.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 71 Cevapları


Bastığın yerleri “toprak!” diyerek geçme, tanı:
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme, dünyaları alsan da, bu cennet vatanı.
Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?
Şühedâ fışkıracak toprağı sıksan, şühedâ!
Cânı, cânânı, bütün varımı alsın da Huda,
Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüdâ.
Mehmet Âkif ERSOY
cüda: Uzak kalmış olan.
Huda: Allah.
şüheda: Şehitler.


Soru : İstiklal Marşımızın yukarıdaki dörtlüklerinde vatan sevgisiyle ilgili ne gibi vurgular yer almaktadır? Arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap : “İstiklal Marşımızın yukarıdaki dörtlüklerinde vatan sevgisiyle ilgili ne gibi vurgular yer almaktadır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İstiklal Marşı’mızın yukarıdaki dörtlüklerine baktığımız zaman vatan sevgisi ile ilgili bilinçlenmemizi ve yapılan fedakarlıklara bir vefa olarak vatanımızın kıymetini bilmeyi , vatanımıza sahip çıkarak geçmişte olduğu gibi bugün de düşmanlardan korumaya değinilmiştir.

Ülkelerin neredeyse tamamı tarihinde savaş yaşamış olsa da ülkemiz bulmuş olduğu coğrafya sebebiyle her zaman gözlerinin üzerinde olduğu ve beka sorunu olan bir ülke olmuştur.

Bu sebeple çok fedakarlıklar verilmiş ve bu ülke en büyük fedakarlığını Kurtuluş savaşında yapmış oldukları mücadelelerle göstermiştir

İstiklal Marşı’nda da yapılan fedakarlıklardan bahsederek bir defa örneği göstermemizi vurgulamıştır.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 78

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Bir Sure Tanıyorum: Felak Suresi ve Anlamı Cevapları Sayfa 78


Bir Sure Tanıyorum: Felak Suresi ve Anlamı Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 78 Cevapları


Soru : Felâk suresi bize hangi mesajları vermektedir? Sureye göre nelerden Allah’a (c.c.) sığınmamız gerekir? Arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap : “Felâk suresi bize hangi mesajları vermektedir? Sureye göre nelerden Allah’a (c.c.) sığınmamız gerekir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

FELAK SURESİ TÜRKÇE MEALİ

De ki: “Yarattığı şeylerin kötülüğünden, karanlığı çöktüğü zaman gecenin kötülüğünden, düğümlere üfleyenlerin kötülüğünden, haset ettiği zaman hasetçinin kötülüğünden, sabah aydınlığının Rabbine sığınırım.”



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 95

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Bir Sure Tanıyorum: Kafirun Suresi ve Anlamı Cevapları Sayfa 95


Bir Sure Tanıyorum: Kafirun Suresi ve Anlamı Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 95


Soru : Kâfirûn suresinden ne gibi mesaj ve ilkeler çıkarabiliriz? Arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Kısa Cevap : “Kâfirûn suresinden ne gibi mesaj ve ilkeler çıkarabiliriz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kafirun suresi indirilir sebebi

Mekke müşrikleri Peygamber efendimize gelerek bir yıl kendi ilahlarına tapması halinde kendilerinde bir yıl Allah’a tapacağını söylemişler böyle bir teklifte bulunmuşlardır. Bunun üzerine kafirun Suresi inmiştir.

Kafirun Suresi Türkçe Anlamı (Diyanet Meali)

1 De ki: “Ey inkârcılar!

2 Ben sizin tapmakta olduğunuz şeylere tapmam.

3 Siz de benim taptığıma tapıyor değilsiniz.

4 Ben sizin taptıklarınıza tapacak değilim.

5 Siz de benim taptığıma tapacak değilsiniz.

6 Sizin dininiz size, benim dinim banadır.”

Kafirun suresindeki bize verilmek istenen mesaj Allah’tan başka kafelerin seçmiş oldukları hiçbir ilahı tapmamak ve bu konuda hassas davranmaktır.

Kafirlerin kendi ilahlarından başkasına satmayacakları ve bu yüzden ibadetler konusunda dikkatli ve sabit olunması gerektiğidir.



 

Our Score
error: Content is protected !!