5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 127-128-129-130 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları Sayfa 127, 128, 129, 130


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 5. Ünite : Çevremizde Dinin İzleri Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 127-128-129-130


A) Aşağıdaki soruların cevaplarını boşluklara yazınız.


1. Çevremizde dinin izlerini gördüğümüz eserlerden üç tanesinin adını yazınız.


Kısa Cevap : “Çevremizde dinin izlerini gördüğümüz eserlerden üç tanesinin adını yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Yüzyıllar boyunca atalarımızın genel dini anlayışı İslamiyet olduğu için günümüze de gelen örf ve adetler çoğu kere dini kökenlidir yada din izleri taşımaktadır.

Bunun için çevremizde olan birçok mahalleye camiler, mezarlıklar, mescitler, tekke gibi medreseler ve Kur’an kursları kurulmuştur.

Bu eserler çevremizde görmüş olduğumuz dini eserleri birer örnektir.


2. Camilerde bulunan iç kısımlar nelerdir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Camilerde bulunan iç kısımlar nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mihrab: Camilerde ; cuma namazlarında, Bayram namazlarında yüksekçe merdiveni olan dini vaaz verilen alan.

Minber: Camilerde, cemaate sohbet vaaz vermek amacıyla imamın oturduğu sohbet verdiği yer.

Kürsü: Vaaz ve sohbet vermek için camilerde yer alan yüksekçe yer.

Mahfil: Camide safların arkasında müezzinler için ayrılmış bölümdür.


3. Dâruşşifâ ne demektir? Kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Dâruşşifâ ne demektir? Kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dâruşşifâ ; Hastanelerin genel adına verilen ad olarak kabul edilmektedir. İslam’da dünyasında klasik hastahanelerin, insanların şifa gördüğü yerdir.


4. Dinî musiki ne demektir? Kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : “Dinî musiki ne demektir? Kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dini Musiki, camide, tekkede ve dini toplantılarda  yapılan dini tören ve toplantılarda okunan eserlerin tamamına dini musiki adı verilir.

Dini Musiki, musikinin temelimi oluşturan ses ve ölçülere dini olarak özelliklere sahip bir takım hareketlerin eklenmesiyle, başka bir deyişle raksı meydana getirmesiyle doğmuştur.


5. Hz. Süleyman’ın (a.s.) hayatıyla ilgili kısaca bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Süleyman’ın (a.s.) hayatıyla ilgili kısaca bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Süleyman Aleyhisselam Davut Aleyhisselam’ın oğludur. İsrail oğullarına gönderilmiş olan bir peygamber aynı zamanda bir hükümdardır.

Aklı, zekası ve becerisi bile 12-13 yaşlarındayken babasının yerine tahta geçerek hükümdar olmuştur.

Hz. Süleyman (a.s.), “Rabb’im! Beni bağışla, bana benden sonra kimsenin ulaşamayacağı bir hükümranlık ver.”2 diye dua etmiş. Allah (c.c.) da onun bu isteğini kabul ederek ona rüzgara hükmetme, hayvanlarla ve cinlerle konuşma gibi özellikler vermiştir.

Süleyman Aleyhisselam bir rivayete göre 53 bir rivayete göre ise 500 yıl yaşamış yaşamanın her anında Allahu Teala hazretlerinin emirlerini yerine getirmiş ve insanları tevhid inancına davet etmiştir.


B) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


  • ( Yanlış ) Cami içinde imamın cuma ve bayram namazlarında hutbe okumak için çıktığı birkaç basamaktan oluşan yere mihrap adı verilir.
  • ( Doğru ) Cami içinde vaaz vermek için yapılan hafifçe yüksek yere vaaz kürsüsü denir.
  • ( Doğru ) Örf ve âdet, toplum içinde eskiden beri uyulan kurallara verilen isimdir.
  • ( Yanlış ) “Divan-ı Hikmet” adlı eser Mevlana tarafından yazılmıştır.
  • ( Doğru ) Geçmişte içinde eğitim ve öğretim yapılan mekânlara medrese denir.

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 128 Cevabı


C) Aşağıdaki “A” sütununda verilen kavramları “B” sütununda verilen tanımlarla örnekteki gibi eşleştiriniz.


Cevap :

  • 1- D
  • 2- E
  • 3- A
  • 4- C
  • 5- B

D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini bularak işaretleyiniz.


1. Peygamberimizin Medine’ye hicret ettikten sonra burada yaptırdığı “Peygamber Mescidi” anlamına gelen mescit aşağıdakilerden hangisidir?


A) Mescid-i Haram B) Mescid-i Nebî
C) Kubâ Mescidi D) Mescid-i Aksâ


2. Çevremize baktığımızda dinin izlerini ilk gördüğümüz eserler mimari yapılardır.

Aşağıdakilerden hangisi bu tür yapılara örnek gösterilemez?


A) Villa B) Medrese C) Kümbet D) Cami


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 129 Cevabı


3. Cuma ve bayram namazlarında cemaati bilgilendirmek için yapılan dinî içerikli konuşmaya ne ad verilir?


A) Mihrap B) Hatip C) Minber D) Hutbe


  • Yusuf Has Hacib tarafından şiir tarzında yazılmıştır.
  • Dinin izlerini gördüğümüz ilk eserlerden biridir.
  • Eserin adı “mutluluk veren bilgi” anlamına gelmektedir.
  • Kitapta verilen bilgilere göre, devleti yönetenlerin görevi halkı adaletle yöneterekonların mutlu olmalarını sağlamaktır.

Yukarıda özellikleri sıralanan kitap aşağıdakilerden hangisidir?


A) Kutadgu Bilig B) Divân-ı Hikmet
C) Divânu Lügâti’t-Türk D) Mesnevi


5. Hz. Süleyman (a.s.) tarafından yaptırılmıştır. Kâbe kıble olmadan önce Müslümanlar buraya yönelerek namaz kılıyorlardı. Yahudiler ve Hristiyanlar için de kutsal kabul edilir.


Yukarıda özellikleri verilen yapı aşağıdakilerden hangisidir?


A) Mescid-i Haram B) Mescid-i Aksâ
C) Mescid-i Nebî D) Kubâ Mescidi


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 130 Cevabı


Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.


Cevap :

  • Bu kısmı konu hakkında elde ettiğiniz bilgilere göre doldurmanız gerekmektedir.


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 33-34-35-36 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları Sayfa 33-34-35-36


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 1. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 33-34-35-36


A) Aşağıdaki soruların cevaplarını boşluklara yazınız.


1. Evrendeki mükemmel düzene dair iki örnek yazınız.


Kısa Cevap : “Evrendeki mükemmel düzene dair iki örnek yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Evrendeki mükemmel düzene dair örnekler;

  1. Dünyanın hem kendi etrafında hem de güneşin etrafında belirli bir hızda ve aynı yörüngede dönmesi
  2. Güneş sisteminde olan gezegenlerin belirli bir yörüngede hareket etmeleri
  3. Duada bazı canlılar ölürken diğer canlıların doğması ve bunun sürekli yaşanması
  4. Anne karnındaki bebek annesine bağlıyken dünyaya geldiği anda bir anda akciğerlerinden nefes almaya başlaması
  5. Hiçbir şey yapmamamıza rağmen kalbimizin sürekli atması ve kan pompalaması

2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ettiği dualardan birisini yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ettiği dualardan birisini yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin dualarından bazıları şöyledir;

  • Tembellikten, cimrilikten, korkaklıktan, yaşlılıktan, ömrün en kötü çağına ulaşmaktan, Deccal’ın fitnesinden, kabir azabından, hayat ve ölümün fitnesinden kuşkusuz sana sığınırım.
  • Allah’ım! Kuşkusuz biz senden yolunda inleyen, ürperen ve tövbe eden kalpler istiyoruz.
  • Allah’ım! Kuşkusuz biz senden kesin bağışlamanı, emrinin kurtarıcılarını, her günahtan selamet her iyiliği elde etme, cenneti kazanma ve cehennemden kurtuluş istiyoruz.”
  • “Allah’ım! Verdiğin nimetin zeval bulmasından, bahşettiğin sağlık ve afiyetin sırt çevirmesinden, aniden vereceğin cezadan ve her çeşit gazabından kuşkusuz sana sığınırım.”
  • “Allah’ım! Her çeşit kötü ahlaktan, kötü amelden, arzulardan ve hastalıklardan kuşkusuz sana sığınırım.”
  • Allah’ım! Kötü günden, kötü geceden, kötü andan, kötü arkadaştan ve oturduğum yerde kötü komşudan kuşkusuz sana sığınırım.”
  • “Allah’ım! Senin gazabından rızana, cezandan affına sığınırım, senden yine sana sığınırım. Seni gerektiği gibi asla övmem. Sen kendi nefsini övdüğün gibisin.”
  • “Allah’ım! Yaptığım şeyin ve yapmadığım şeyin şerrinden kuşkusuz sana sığınırım.”

3. Allah’ın (c.c.) her zaman bizi gördüğünü ve işittiğini bilmek davranışlarımızı nasıl etkiler? Kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Allah’ın (c.c.) her zaman bizi gördüğünü ve işittiğini bilmek davranışlarımızı nasıl etkiler? Kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Allah Celle celalühü nün bizi her zaman gördüğünü ve işittiğini bilmek davranışlarımıza düzen sağlamak kötülüklerden uzak durarak iyiliği tercih etmemiz açısından oldukça değerlidir.

Bir insan davranışlarından sorguya çekileceğini ve Allah’ın kendisini gördüğünün bilincinde her zaman olursa kötülük yapmaktan korkar ve çekinerek iyilik yapmayı öğrenir.

İster insanların gördüğü yerde isterse de kimsenin olmadığı yerde olsun davranışlarına her zaman dikkat eder ve suç işlemekten uzak durur.

İnsanların kamera gibi kayıt halinde olduklarını bildikleri yerlerde davranışları daha farklı olur ve suç işlemekten uzak dururlar.

Tıpkı buradaki örnekte olduğu gibi bizlerin de davranışlarımızı gören bir Zatın olduğunu bilmek davranışlarımıza yön vermek ve düzeltmek açısından oldukça büyük fayda sağlayacaktır.


B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri, verilen kelimelerle doğru bir şekilde tamamlayınız.


İhlas samed Rahîm Esmâ-i Hüsnâ


  1. Her şeyin Allah’a (c.c.) muhtaç olması ve Allah’ın (c.c.) hiçbir şeye muhtaç olmamasına samed denir.
  2. Allah’ın (c.c.) Rahîm. ismi, bu dünyada iken iman edip güzel davranışlarda bulunanlara ahirette nimet vermesi demektir.
  3. Kur’an-ı Kerim’in 112. suresi olan İhlas Suresi, kısa bir sure olup dört ayetten oluşur. Sure, Allah’ın (c.c.) varlığı, birliği ve diğer özelliklerinden bahsetmektedir.
  4. Yalnız Allah’a (c.c.) ait olan güzel isimlere Esmâ-i Hüsnâ denir.

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevabı


C) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


  • ( Doğru ) Allah’ın (c.c.) görmesi için göze, aydınlığa, uzaklık ve yakınlığa ihtiyacı yoktur.
  • ( Yanlış ) Kur’an-ı Kerim’de geçmiş toplumlarla ilgili anlatılan ibret verici olaylara “suhuf” denir.
  • ( Doğru ) Allah (c.c.), Rahman isminin bir gereği olarak insanlar arasında Müslüman olan veya olmayan şeklinde bir ayrım yapmadan herkese nimet verir. İstediğimiz şekilde dua edebiliriz.
  • ( Doğru ) Hz. İbrahim’in (a.s.) tebliğ ettiği tevhit inancını koruyan; Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamber olarak gönderilmesinden önce Allah’ın (c.c.) varlığına ve birliğine inanan kimseye “Hanif” denir.

D) Aşağıdaki “A” sütununda verilen kavramları “B” sütununda verilen tanımlarla örnekteki gibi eşleştiriniz.


Cevap :

“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 33-34-35-36 Lisans Yayıncılık”

E) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.


– Evrendeki gezegenlerin birbirlerine olan uzaklıklarının değişmemesi
– Atmosferi oluşturan gazların belirli bir oranda olması
– Güneş’in her zaman doğudan doğup batıdan batması
– Gece ve gündüzün birbirini izlemesi


1. Yukarıda verilen bilgilerden yola çıkarak ulaşabileceğimiz sonuç aşağıdakilerden hangisidir?


A) Evrenin mükemmel bir şekilde yaratıldığı
B) Güneş’in yaşamımız için önemli olduğu
C) Gezegenlerin birbirine çok uzak olduğu
D) Atmosferin kat kat yaratıldığı


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevabı


2. “Allah’ın (c.c.) bir ve tek olduğunu kabul edip ibadeti yalnızca O’nun için yapmak” şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?


A) İhlas B) Tevhid C) Basar D) Kudret


3. “Eğer yerde ve gökte Allah’tan başka ilahlar olsaydı, yer ve gök bozulur giderdi.” (Enbiya Suresi, 22. ayet.)

Yukarıda anlamı verilen ayetten, aşağıdaki sonuçlardan hangisi çıkarılamaz?


A) Evrende bir düzenin bulunduğu
B) Yeryüzünün göklerden önce yaratıldığı
C) Birden fazla ilah olması durumunda evrendeki düzenin bozulacağı
D) Evrenin bir tek yaratıcı tarafından yaratıldığı


4. “Yüce Allah (c.c.), insanı diğer varlıklardan daha üstün özelliklerde yaratmıştır.”

Yukarıdaki ifadelerden hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisini çıkarabiliriz?


A) İnsanın sıradan bir varlık olduğu B) İnsanın hareketli bir varlık olduğu
C) Bütün varlıkların birbirine benzediği D) İnsanın ayrıcalıklı bir varlık olduğu


5. Allah (c.c.) tarafından bazı peygamberlere gönderilen ve “sayfalar” anlamına gelen ilahi kitaplara hangi isim verilir?


A) Hadis B) Suhuf C) Ayet D) Sure


6. “O, karada ve denizde ne varsa bilir; O´nun ilmi dışında bir yaprak bile düşmez. O, yerin karanlıkları içindeki tek bir taneyi dahi bilir.” (En’am Suresi, 59. ayet.)

Yukarıdaki ayette Allah’ın (c.c.) hangi sıfatına vurgu yapılmaktadır?


A) Semi B) Kudret C) İlim D) Basar


7. “Sözlükte “çağırmak, seslenmek, istemek ve yakarmak” gibi anlamlara gelir. Yüce Allah’a (c.c.) yalvarmak ve O’ndan birtakım isteklerde bulunmaktır.”

Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


A) İbadet B) Tevhid C) Dua D) Zekât


8. Dua ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) Dua anı, kişinin Allah’a (c.c.) yakın olduğu anlardan biridir.
B) Dualarımızı sadece sesli olarak yapmalıyız.
C) Dua, Allah (c.c.) ile kul arasında iletişimi sağlar.
D) Dua, dilek ve isteklerimizi samimi bir şekilde Allah’a (c.c.) sunmaktır.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevabı


Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.


Cevap :

  • Bu kısmı kendinize göre öğrendiğiniz bilgilere göre doldurmanız gerekmektedir.


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 43-44-45-46-47 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Ramazan ve Oruçla İlgili Kavramlar Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 43-44-45-46-47


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı  Ramazan ve Oruçla İlgili Kavramlar Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 43-44-45-46-47


Soru : Ramazan ayı denilince aklımıza hangi kavramlar gelmektedir?


Kısa Cevap : “Ramazan ayı denilince aklımıza hangi kavramlar gelmektedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayı denildiği zaman aklımıza gelen kavramlar;

Oruç ; kişinin oruç tutma niyetiyle imsaktan ta ki güneş batıncaya kadar yeme yeme içmekten kendini koruması

Sahur; oruç tutma niyetiyle imsaktan evvel bir şeyler yiyip içmek

İftar ; oruç tutan bir kişinin akşam namazında yani gün battıktan sonra bir şeyler yiyip içmesi

Fitre; ve Ramazan’da Nisa ve Malik olan her Müslümana vermesi gereken ve yani telefondan hesaplanarak belirlenen sadaka

Teravih; sadece Ramazan ayına mahsus olmak üzere yatsı namazından sonra kılınan 20 rekatlık verilemez

İftar daveti; oruç tutan kişilerin diğer oruçtan kişileri akşam namazından sonra yiyecekleri yemeğe davet edip bunu beraber yapmaları


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevabı


Soru : Büyüklerimizden bir iftar duası öğrenip defterimize yazalım ve sınıfta arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap : “Büyüklerimizden bir iftar duası öğrenip defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Hamd Allaha mahsustur. Hamd Allaha mahsustur. Hamd Allaha mahsustur. Hamd bizi doyuran, içiren, ve bizi müslümanlardan eyleyen Allaha mahsustur. Yiyin, için ve israf etmeyin. Çünkü O, israf edenleri sevmez. Allahım Fatiha suresi hürmetine arttır eksiltme. AMİN…”

İftar Duası Arapça okunuşu

“Allahümme leke sumtü ve bike amentü ve aleyke tevekkeltü, sübhaneke ve ala rızkıke eftartü veli savmel ğadin min şehri ramazane nev eytü fağfir li ma kaddemtü vema ahhertü.”

Anlamı: Allah’ım, Senin için oruç tuttum, sana inandım, sana dayandım, senin verdiğin rızıkla orucumu açtım. Yarının orucuna da niyet ettim, benim geçmiş ve gelecek günahlarımı bağışla.

İftar Duası Arapça okunuşu


“Bismillаhi vel hаmdü lillâhi, аllâhümmе lеkе sumtü vе аlâ rızkıkе еftаrtü vе аlеykе tеvеkkеltü, Sübhânеkе vе ni hаmdikе tеkаbbеl minni, innеkе еntеs sеmiul аliym.”

İftar duasının anlamı ve Türkçe okunuşu

Anlаmı: Allаhım! Sеnin için oruç tuttum, Sеnin için rızkınlа orucumu аçtım. Ancаk Sаnа tеvеkkül еttim. Sеni hаmdinlе tеsbih еdеrim. Allаhım Bеndеn kаbul buyur. Çünkü Sеn işitеn vе bilеnsin.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevabı


Soru : Siz de yardıma muhtaç olan birisiyle karşılaştığınızda onun için ne düşünürsünüz ve ne yaparsınız?


Kısa Cevap : “Siz de yardıma muhtaç olan birisiyle karşılaştığınızda onun için ne düşünürsünüz ve ne yaparsınız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ben yardıma muhtaç olan insanları gördüğüm zaman eğer onun gerçekten yardıma ihtiyacı olduğunu inandıysam onun için çok üzülür ve bu halden kurtulması için hem Allah’a dua eder hem de kendi elimdeki nimetleri hatırlayarak Allah’a şükrederim.

Eğer bu benim ulaşabileceğim arkadaş veya komşu gibi biriyse bunu ailemle paylaşır eğer ailem de uygun görüyorsa ona elimizden geldiği kadar yardımcı oluruz.

Eğer yardıma ihtiyacı olan kişi benim sınıf arkadaşım gibi kendi eşlik olan bir arkadaşım ise ailemin izin verdiği şekilde onunla olan yemeğime ve eşyalarımı paylaşır onu mutlu etmeye çalışırım.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 38-39-40-41 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Ramazan Orucu ve Önemi Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 38-39-40-41


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ramazan Orucu ve Önemi Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 38-39-40-41


Soru : Ramazan ayı sizlere neleri hatırlatıyor?


Kısa Cevap : “Ramazan ayı sizlere neleri hatırlatıyor?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayının bizlere kattığı ve hatırlattığı birçok değer vardır.

Ramazan ayı denildiği zaman oruç tutmayı sahura kalkmayı, Ramazan davulcularını, kandil gecelerini, fakirlere ve derde kalmış kimselere fitre yardımı yapılmasını iftar yapmayı, iftar sofralarında toplanmayı ve büyük iftar ziyafetlerini bir gün sabretmeyi ve iftarda top atılmasını hatırlıyorum.

Ramazan ayının getirmiş olduğu bu manevi atmosferden sonra Ramazan Bayramı gelir ve bütün Müslümanlar aynı anda bayram ederler.

Orucumuzu tamamlayarak bayramın gelmesi hem de ardında verilen Bayram tatili sayesinde hem de sevdiklerimizi ziyaret eder ve yoğun iş temposundan biraz da olsan ayrılarak rahatlarız.

Ramazan ayında diğer aylarda olmayan çok manevi bir atmosfer vardır ve bu atmosfer sayesinde Müslümanların beraberlik ruhu bir anda canlanır.

Bu arada Kur’an-ı Kerim’in inmiş olması sebebiyle mukabeleler yapılır ve teravih namazları kılınır.

Böylece dini olan düşkünlüğümüz ve dini değerlerimiz tekrardan hatırlanmış olur.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 39 Cevabı


Soru : Aşağıdaki şemayı, ramazan ayı dışında tutulan oruç çeşitlerini yazarak dolduralım.


Cevap :

  • Nafile Orucu
  • Vacip Oruç
  • Mübah Oruç
  • Müstehap Oruç

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevabı


Soru : Oruç tutmanın insana sağladığı faydaları aşağıdaki bulutların üzerine yazarak dolduralım.


Kısa Cevap : “Oruç tutmanın insana sağladığı faydaları aşağıdaki bulutların üzerine yazarak dolduralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Oruç tutmanın insana hem psikolojik hem de fizyolojik açıdan birçok faydası vardır.

Oruç tutan insan bedeni aç olduğu için vesveselerden ve Kendi aklına gelen düşüncelerden biraz da olsa kurtulacak ve psikolojik bir rahatlama sağlayacaktır.

İnsan faydalanmış olduğu nimetlerden biraz uzak durunca aslına kadar çok limit içerisinde olduğunu hatırlayacak ve hayatından memnun olmaya başlayacaktır.

Ayrıca yemek var olduğu halde yemekten uzak durmak irademize sahip olmayı bizleri hatırlatacak ve birçok alanda irademize sahip olma yolu açılacaktır.

Yapılan araştırmalara göre özellikle oruç gibi uzun süren açlıklarda bedensel bir rahatlama ve hücrelerin yenilenmesi söz konusudur.

Gerek mide ağrısını düzenlenmesinde gerekse hücrelerin yenilenmesi ve bağırsak florasının yenilenmesi gibi birçok fizyolojik fayda sağlamaktadır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Ramazan Eğlenceleri Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 49


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ramazan Eğlenceleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49 Cevapları


Soru : Biz de bilgi teknolojilerini kullanarak bir ramazan manisi bulup sınıfta arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap : “Biz de bilgi teknolojilerini kullanarak bir ramazan manisi bulup sınıfta arkadaşlarımızla paylaşalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan’la ilgili manileri örnek olarak bunlarda okunabilir.

Sabah erken çık yola!

Dikkat et sağa sola!

Ramazan ayı geldi,

Oruç mübarek ola.

Gece pilav pişirdim,

Yedim, karnı şişirdim,

Sıcak başıma vurdu,

Dilim sürçtü, şaşırdım.

Amca sen Tatar mısın?

Kayısı satar mısın?

Bir mani desem sana,

Bir şeker atar mısın?

Ramazan sultan ayı,

Almalıyız duayı!

Hoca, bizi bekliyor,

Demlenmiş Rize çayı.

Aldanma sağa sola!

İhlâsla gir Hak yola!

Orucunu tutanın,

Sonu elbet hayrola.

Bilinmeli emekler,

Nefis olsun yemekler,

Komşu davet etmişti,

İftara bizi bekler?

İnanan oruç tutar,

Gafleti söküp atar,

Teravihi de kılıp,

Sevaba sevap katar.

Şükreder sahur yiyen,

İbadet zırhı giyen,

Oruç bereketiyle,

Çoğalır Allah diyen.

Hoca şükret Rahman’a!

Fırsat verme şeytana!

Hasretle bekliyorduk,

Kavuştuk ramazana.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 47-48 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Kültürümüzde Ramazan ve Oruç Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 47-48


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı  Kültürümüzde Ramazan ve Oruç Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 47-48


Soru : Ramazan ayı yaklaşırken evlerimizde ne gibi hazırlıklar yapılır?


Kısa Cevap : “Ramazan ayı yaklaşırken evlerimizde ne gibi hazırlıklar yapılır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan’a yaklaştığı zaman genel olarak bütün halk büyük Ramazan alışverişleri yapar.

Ramazan’da gerek Bir ay boyunca sahura kalkmak gerekse de iftarda büyük kalabalıkları misafir etmek olduğundan hem kahvaltılık hem de iftara yemek ve tatlı çeşitleri gibi malzemeleri düşünülerek alışveriş yapılır.

Ramazan’a hazırlık olarak yapılan bir başka hazırlık ise genellikle anneler tarafından yapılan büyük ev temizlikleridir.

Hem büyük misafirlerin geleceği için hem de oruçluyken yapılması zor olduğu için Ramazan girmeden evvel bütün ev baştan sonra temizlenir.

Ayrıca mukabeleye nerede katılacağımız ve teravih namazını nerede kılacağımız gibi birçok şey sohbet edilerek kararlaştırılır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 50-51 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Mukabele Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 50-51


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Mukabele Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 50-51


Soru : Aşağıdaki kavram haritasını tamamlayalım.


Cevap :

  1. Mahya
  2. İftar
  3. Sahur
  4. Fitre

Yabancı Seyyahların Gözüyle Ramazan

16. Asırda İstanbul’da bulunan Alman seyyahlar gördükleri ramazan geleneklerini şöyle anlatmaktadırlar: “30 Temmuz 1554’te Türkler İstanbul’da oruç tutmaya başladılar. 29 Temmuz’da Ay’ı görmüşler. Herkesin haberi olsun diye minarelere kandiller astılar. Yağmur ve rüzgâr zarar vermesin diye üstlerini kapadılar. Bu kandilleri akşam yakıyorlar. Tüm gece boyunca yanıyor. Akşama kadar hiçbir şey yemiyorlar. Akşam yıldızlar görününce yemeklerini yiyorlar. Yemek ayrımı yapmıyorlar. Ertesi gün açlığa dayanabilmek için uykularını alıp tekrar kalkarak gece yemek yiyorlar.” “Gökte hilalin görünmesi ile başlayan ramazan bir ay sürüyor. Bütün gün boyunca hiçbir şey yemez ve içmezler. Akşam vakti camilerin minareleri çevresinde bir taç gibi dolanan kandiller yanıncaya kadar tamamen aç gezerler. Kandiller yandıktan sonra da bütün gece boyunca yiyip içerler.” “Oruç zamanı yılın bolluk içinde geçen bir dönemidir. Bu yüzden de halk ramazanı büyük bir hevesle bekler. Bu ayda yaşlılara, çocuklara ve hastalara yiyip içme fırsatı verilir.” “Bunların yanında kedi ve köpeklere de sadaka verilir. Şehzade Mehmet Camisi’nin önünde her gün ikindi zamanı aç kediler toplanır. Türkler buraya gelerek onlara et ve küçük şişlere geçirilmiş kızarmış ciğer parçacıkları atarlar. Bu, çok önemli bir sadaka yerine geçer. Bazı kişiler kafesteki bir kuşu satın alıp onu serbest bırakarak sevap kazanmayı umut ederler.”

(Firdevs Çetin, XVI. Asır Alman Seyyahlarına Göre Osmanlı Toplumu, s. 27-28.)


Soru : Metinde yabancı seyyahların isimlerini vermeden bahsettikleri ramazan ve oruçla ilgili kavramlar nelerdir? Araştıralım.


Cevap :

Metinde yabancı seyyahların isimlerini vermeden bahsettikleri Ramazan ve oruçla ilgili kavramlar şunlardır;

  • Sahur
  • İftar
  • Teravih namazı


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 67 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı İletişim ve Konuşma Adabı Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 67


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı İletişim ve Konuşma Adabı Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Soru : İnsanlar birbirleriyle iletişim kurarken hangi kurallara uymalıdır?


Kısa Cevap : “İnsanlar birbirleriyle iletişim kurarken hangi kurallara uymalıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanın konuşmasının amacı anlaşılabilir olmak demek olduğu için konuşurken bazı kurallara dikkat etmek gerekir. Bunlardan bazıları ise şöyle sıralanabilir;

  • Konuşurken tane tane konuşmak ve kelimeleri yutmamak
  • Çok hızlı ve çok yavaş olacak derecede konuşmamak
  • Anlaşılır bir şekilde konuşmak ve anlaşılmadığını düşündüğümüz zaman gerektiğinde ifadeleri tekrar etmek
  • Konuşmaya Duygu katmak ve konuşurken mimiklerini kullanmak
  • Konuşma yaparken tonlamalara dikkat etmek
  • Bilgiçlik taslamak amacıyla insanların anlayamayacakları kelimeleri kullanmamak ve yalın bir ifade ile konuşmasını sürdürmek
  • Toplu bir ortamda ise gerekmedikçe fısıldaşmamak veya başkasının yanlış anlamasına sebebiyet verecek derecede köşeye çekme gibi konuşmalar yapmamak
  • Gelecekle ilgili konuşurken İnşallah gibi kelimeleri kullanmak


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 65-66-67 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Selamlaşma Adabı Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 65-66-67 


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Selamlaşma Adabı Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 65-66-67 


Soru : Selamlaşırken nelere dikkat etmeliyiz?


Kısa Cevap : “Selamlaşırken nelere dikkat etmeliyiz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Selamlaşmak kişinin arasındaki muhabbeti arttırır. Bir nevi konuşma mesafesinde olduğu için konuşma adabının selamlaşmada da geçerli olduğunu söyleyebiliriz.

Selamlaşırken güler yüzle beslenmenin bir ifade ile selam verilmeli, ne çok yüksek ne de çok alçak orta ve anlaşılır bir ses tonu ile kişiye selam vermek gerekir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Cevabı


Soru : Selamlaşma adabı ile ilgili bir afiş yapıp sınıfımıza asalım.


Cevap :

“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 65-66 Lisans Yayıncılık”

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 67 Cevabı


Soru : Aşağıdaki kutucukları örnekte olduğu gibi “selam” kelimesinin anlamlarını yazarak dolduralım.


Cevap :

  • Esenlik
  • Nasılsın
  • Selam Aleyküm
  • Merhaba
  • Slm


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 62-63 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Nezaket Kuralları Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 62-63


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Nezaket Kuralları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 62-63


Soru : Yaşadığımız toplumda uymamız gereken nezaket kuralları nelerdir?


Kısa Cevap : “Yaşadığımız toplumda uymamız gereken nezaket kuralları nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Nezaket kuralları her insanın beklediği ve toplumu belli bir düzen ve huzur içinde bırakan, insanların kırılmasını engelleyen kibar davranışlardır.

İnsanlar kendilerine kaba davranılmasını istemezler. Bu yüzden kendileri de istemiş oldukları kibar davranışları başkalarına karşı takılmalıdırlar.

Toplumda uyması gereken birçok Kural olup bu nezaket kurallarının bazılarını şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Başkasının eşyalarını kullanırken izin istemek ve eğer izin vermediyse kullanmamak
  • Biri konuşuyorsa sözünü kesmemek ve sırasını gelmesini beklemek
  • Bir hata yaptığımız zaman ister bu yanlışlıkla ister bilerek olsun özür dilemek
  • Konuşma adabı olan samimi, tonlama yüksek ve alçak sesle olmadan mutedil bir şekilde konuşma kurallarına dikkat etmek
  • Kapı ve pencere gibi şeyleri kapatırken hızla çarpmamak veya yanlışlıkla çarptıysa özür dilemek
  • Büyüklere karşı saygılı davranışlarda bulunmak
  • Başkalarının sohbetine kulak misafiri olmamak veya duymaya çalışmamak
  • Özellikle kalabalık ortamlarda olan tuvalet gibi alanları kullandıktan sonra temiz bırakmak
  • Kadın, çocuk, yaşlı ve hamile gibi öncelik tanınması gereken kişilere öncelik tanımak
  • Eğer hemen geri gelecekse kimsenin kalktığı yere oturmamak
  • Başkalarının özel yaşamına dikkat etmek
  • Eğer randevu ile buluşulacaksa buluşma saatine dikkat etmek
  • Doğru sözlü olmaya dikkat etmek

Soru : Aşağıdaki boşlukları örnekte olduğu gibi nezaket kurallarına uygun ifadelerle dolduralım.


Cevap :

  1. Teşekkür ederim.
  2. Rica ederim.
  3. Allah Razı olsun.
  4. Kolay gelsin.
  5. Sana minnettarım.

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 63 Cevabı


Sınıfınızda nezaket kurallarına uymayan bir arkadaşımız olduğunu düşünelim.


1. Bu durumda ona nasıl davranmalıyız?


Cevap :

Sınıfta nezaket kurallarına uymayan bir arkadaşımız olduğu zaman ona ya biz ya da kendisini dinleyebileceği arkadaşı veya öğretmeni varsa ona söyleyerek uygun bir ortamda bu konuyu onunla konuşmalıyız.


2. Arkadaşımızın davranışlarını düzeltmek için neler yapmalıyız?


Cevap :

Arkadaşımızın davranışlarını düzeltmek için ona minik bir hediye almak, konuşmak gibi onu rencide etmeden ve sözümüzü dinletmenin yollarından biri olan bu yolları kullanarak yaklaşmalıyız.


3. Bu problemi çözmek için hangi yöntemlere başvurmalıyız?


Cevap :

Bu problemi çözmek için eğer yaptığı gerçekten tahammül edilemez bir şey değilse biraz sabretmek veya onu kibarca kısa bir şekilde uyarıp daha sonra kendisiyle biz veya kendi sözünü dinleyebileceği yakın bir arkadaşı veya öğretmeni var ise onunla konuşarak, minik bir hediye gibi onun kalbini alacak şekilde davranarak ona bunun yanlış olduğunu söylemeliyiz.



 

Our Score
error: Content is protected !!