Ana Sayfa > 4. S─▒n─▒f ─░nsan Haklar─▒ Yurtta┼čl─▒k ve Demokrasi Kitab─▒ > 4. S─▒n─▒f ─░nsan Haklar─▒ Kitab─▒ Sayfa 28-29 HECCE Yay─▒nc─▒l─▒k

─░nsan Haklar─▒ ├ľ─čretmeni
Te─čmen
Konular363
Cevaplar0

4. S─▒n─▒f ─░nsan Haklar─▒ Kitab─▒ Hak ve ├ľzg├╝rl├╝kleri Kullanal─▒m Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 28, 29


4. S─▒n─▒f ─░nsan Haklar─▒ Kitab─▒ Hak ve ├ľzg├╝rl├╝kleri Kullanal─▒m Metni Etkinlik


4. S─▒n─▒f ─░nsan Haklar─▒ Kitab─▒ Sayfa 28-29


Haz─▒rlanal─▒m


Soru : 2021 T├ť─░K (T├╝rkiye ─░statistik Kurumu) verilerine g├Âre T├╝rkiyeÔÇÖde 5-17 ya┼č aras─▒ ├žal─▒┼čan ├žocuk say─▒s─▒ 720 bindir. Sizce bu ├žocuklar hangi haklardan yararlanamamaktad─▒r? D├╝┼č├╝ncelerinizi s├Âyleyiniz.


K─▒sa Cevap :

Bence bu ├žocuklar e─čitim, oyun, e─členme, fiziksel s├Âm├╝r├╝ye kar┼č─▒ koruma gibi haklar─▒ndan yararlanamamaktad─▒r.

├çocuklar ├žocuk olman─▒n ve ├žocuk olman─▒n getirdi─či e─členme, oyun, e─čitim haklar─▒ndan mahrum edilmemelidir.

Uzun Cevap :

Her ├žocu─čun do─ču┼čtan s─▒rf ├žocuk oldu─ču i├žin sahip oldu─ču bir├žok haklar vard─▒r.

├çocukluk hayat─▒n en masum ve gelece─či haz─▒rlanma a├ž─▒s─▒ndan en ├Ânemli zaman dilimidir.

├çocuklar ya┼čama ve geli┼čme hakk─▒, Bir ismi ve vatanda┼čl─▒─ča sahip olma hakk─▒, sa─čl─▒k hizmetlerinden faydalanabilme hakk─▒, e─čitim hakk─▒ insani ┼čartlarda ya┼čam Hakk─▒, istismar ve ihmalden korunma hakk─▒ ve ekonomik s├Âm├╝rden korunma┬á haklar─▒na sahiptirler.

├çocuklar─▒n bu haklar─▒ aileleri ve g├╝ll├╝ye yeti┼čkinler ve devlet taraf─▒ndan g├╝vence alt─▒na al─▒nmal─▒d─▒r.

├çal─▒┼čan ├žocuk i┼č├žiler ekonomik s├Âm├╝rden korunma hakk─▒n─▒ kullanamamakta ve bununla beraber zamanlar─▒nda ├žal─▒┼čmaya ay─▒rd─▒klar─▒ i├žin e─čitim, insani ┼čartlarda ya┼čam ve ihmallerden korunma haklar─▒n─▒ da kullanamazlar.

├çocuklar─▒ belirli sorumluluklar vermek onlar─▒ geli┼čtirmekle beraber onlar─▒ ├žocuk i┼č├ži olarak kullanmak ├žocukluklar─▒n─▒ elinden almak ve haklar─▒na riayet etmemek demektir.

Bu y├╝zden ├žocuk i┼č├žiler dikkate al─▒nmal─▒ ve ├žocuklar─▒n haklar─▒ korunmaya ├žal─▒┼č─▒lmal─▒d─▒r.

Gelecek nesillerin g├╝venle in┼čaat─▒ bu ┼čekilde olabilir.



Etkinlik Zaman─▒


Soru : ├çocuklar─▒n hangi haklar─▒n─▒ kullanabildiklerini g├Ârmek i├žin bu etkinli─či yapal─▒m. A┼ča─č─▒daki g├Ârsellerde yer alan ├žocuklar─▒n hangi haklar─▒ kullan─▒p hangilerini kullanamad─▒klar─▒n─▒ nedenleri ile birlikte defterinize yaz─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

A┼ča─č─▒daki g├Ârselde 1., 2., 4. resimdeki ├žocuklar haklar─▒ndan yararlanmamaktad─▒rlar.

├ç├╝nk├╝ bu ├žocuklar ekonomik s├Âm├╝r├╝nden korunma, sa─čl─▒k hizmetlerinden yararlanma, bar─▒nma ve bir ├╝lkenin vatanda┼č─▒ olma gibi haklar─▒ndan yararlanamamaktad─▒rlar.

├ç├╝nk├╝ k├Ât├╝ ve zor ortamlarda ├žal─▒┼čmak ve ma─čduriyetler gibi s─▒k─▒nt─▒lar i├žerisindedirler.

3., 5. ve 6. Resimdeki ├žocuklar ise e─čitim, sa─čl─▒k hizmetlerinden yararlanma ve oyun oynama haklar─▒ndan yararlanabilmektedirler.

Uzun Cevap :

├çocuk haklar─▒ kanunen veya ahlaki olarak b├╝t├╝n d├╝nya ├╝zerindeki t├╝m ├žocuklar─▒n do─ču┼čtan sahip oldu─ču haklard─▒r.

├çocuklar─▒n sahip olduklar─▒ bu haklar e─čitim, sa─čl─▒k, ya┼čama, bar─▒nma, fiziksel, psikolojik veya cinsel s├Âm├╝r├╝ye kar┼č─▒ koruma gibi haklar─▒d─▒r.

├çocuk haklar─▒ 18 ya┼č─▒ndan k├╝├ž├╝k olan her birey i├žin ge├žerlidir.

A┼ča─č─▒daki ├žocuklar e─čitim, sa─čl─▒k, oyun, ekonomik s├Âm├╝rden korunma haklar─▒ndan mahrum kalm─▒┼člard─▒r.

A┼ča─č─▒daki g├Ârseldeki di─čer ├žocuklara bak─▒nca ise ├žocuklar sa─čl─▒k hizmetlerinden yararlanma, oyun ve e─čitim haklar─▒ndan yararlanmaktad─▒rlar.

Halbuki b├╝t├╝n ├žocuklar─▒n e─čitim almaya e bu e─čitim i├žerisinde ilgi alanlar─▒n─▒ geli┼čtirmeye haklar─▒ vard─▒r.

K├╝├ž├╝k ya┼čta ├žal─▒┼čmamaya ve oyun oynayarak ├žocuklu─čunu ge├žirmeye de haklar─▒ vard─▒r.

Ayr─▒ca ├žocuklar─▒n oyun oynamak ve hastaland─▒klar─▒ zaman sa─čl─▒k hizmetlerinden yararlanmak da devletlerin onlara tan─▒m─▒┼č oldu─ču en do─čal haklar─▒ndand─▒r.

Bu ┼čekilde haklar─▒ korunarak yeti┼čtirilen ├žocuklar ileride devleti y├Âneten ve hayata ┼čekil veren kaliteli insanlar olacaklard─▒r.


4. S─▒n─▒f ─░nsan Haklar─▒ HECCE Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 29 Cevaplar─▒


Okuma Metni


AmalÔÇÖ─▒n ├ľyk├╝s├╝

9 ya┼č─▒ndaki Suriyeli m├╝lteci ├žocuk AmalÔÇÖ─▒ temsil eden ve ÔÇťY├╝r├╝y├╝┼č ProjesiÔÇŁ ad─▒n─▒ ta┼č─▒yan 3,5 metre y├╝ksekli─čindeki kukla Amal, GaziantepÔÇÖten ba┼člayarak ─░ngiltereÔÇÖye uzanan bir yolculu─ča ├ž─▒kt─▒. Sava┼č, kurakl─▒k ve ├ževresel fakt├Ârlerden dolay─▒ kendi yurtlar─▒n─▒ terk ederek yeni bir yurt aray─▒┼č─▒na giren ├žocuklar─▒n ve ailelerinin hak ettikleri bir ya┼čam─▒ s├╝rd├╝rebilmeleri i├žin bu yolculuklar gerekliydi. Bu yolculuklar s─▒ras─▒nda ├žocuklar─▒n ya┼čad─▒klar─▒ s─▒k─▒nt─▒lara ve ihlal edilen haklar─▒na dikkat ├žekmek i├žin K├╝├ž├╝k Amal, ├╝lke ├╝lke dola┼čarak sesini duyurmay─▒ hedeflemektedir.


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒n yan─▒tlar─▒n─▒ metinden hareketle defterinize yaz─▒n─▒z.


1. K├╝├ž├╝k AmalÔÇÖ─▒n yolculu─ču ├žocuk haklar─▒ i├žin neden gereklidir?


K─▒sa Cevap :

K├╝├ž├╝k Amal’ ─▒n yolculu─ču ├žocuk haklar─▒ fark─▒ndal─▒─č─▒ ve bilin├žlenmesi a├ž─▒s─▒ndan gereklidir.

Uzun Cevap :

K├╝├ž├╝k Amal’ ─▒n yolculu─ču b├╝t├╝n insanlar─▒n ├žocuk haklar─▒ konusunda bilin├žlenmesi ve yap─▒lan ihmali fark─▒na var─▒labilmesi a├ž─▒s─▒ndan ├žok ├Ânemlidir.

Yap─▒lan bu g├Âsteri ve etkinlikler insanlara ├žok fazla konu┼čmadan ak─▒llar─▒nda yer edecek ┼čekilde bir fark─▒ndal─▒k ve bilin├ž olu┼čturur.

K├╝├ž├╝k Amal’ da Bu dikkat ├žeken g├Âsterilerden bir tanesidir.

Ne yaz─▒k ki Amal gibi bir├žok ├žocuk sava┼č, kurakl─▒k veya ├ževresel fakt├Ârler sebebiyle ├╝lkesinden, ailesinden ayr─▒ d├╝┼čebilmekte ve hi├ž tan─▒d─▒k olmad─▒─č─▒ bir ├╝lkede zor ┼čartlarda ya┼čamak zorunda kalabilmektedir.

Sava┼č, kurakl─▒k gibi olaylar─▒n en ├žok ma─čdur olan─▒ zaten ├žocuklard─▒r.

Bu ├žocuklar─▒n bir├žo─ču ebeveynlerine veya sevdiklerini kaybetmek de veya ailelerin yan─▒nda olsa da eski rahat ve huzurlu hayat─▒n─▒ terk ederek zorlu bir yolculuk ve hayata devam etmek zorunda kalmaktad─▒r.

─░nsanlarla bazen uzun konu┼čmalar─▒n veremeyece─či netice bu gibi g├Âsteriler ve etkinliklerle verilebilir.

Yap─▒lan bu yolculu─ču k├╝├ž├╝k g├Ârmemeli ve yap─▒lacak bu bilin├žlendirme hareketlerinin insanlar─▒n fikirlerini ve duygular─▒n─▒ de─či┼čtirebilece─čini veya ortaya ├ž─▒karabilece─čini unutmamal─▒d─▒r.


2. M├╝lteci ├žocuklar─▒n ihlal edilen haklar─▒ nelerdir?


K─▒sa Cevap :

M├╝lteci ├žocuklar─▒n ihlal edilen haklar─▒ bir devlete vatanda┼č olabilme haklar─▒, oyun, e─čitim, ya┼čama gibi haklar─▒d─▒r.

Uzun Cevap :

M├╝lteci ├žocuklar di─čer ├žocuklar gibi e─čitim ,sa─čl─▒k hizmetlerinden yararlanma , bir devletin vatanda┼č─▒ olma ve huzurlu bir hayat ya┼čayabilme haklar─▒na sahipken bir veya bir├žok haklar─▒ndan mahrum olurlar.

G├Â├ž etmi┼č olduklar─▒ ├╝lkede ├žok az ├žocuk hayata tutunarak bu haklar─▒n─▒ geri kazan─▒r.

├ço─ču ├žocuk ne yaz─▒k ki erken ya┼čta i┼č├ži olma, sa─čl─▒k ve e─čitim hizmetlerinden yararlanamama gibi bir├žok haklar─▒n─▒ kaybeder ve b├╝y├╝k ma─čduriyetler ya┼čar.

Bu ├žocuklar di─čer ├žocuklar gibi g├╝venli s─▒cak bir yuvada b├╝y├╝me, korunma ve oyun oynama gibi haklar─▒ yerine ├žal─▒┼čma, s─▒k─▒nt─▒lar ve zor durumlarda kalma gibi istenilmeyen olaylar ya┼čayabilirler.

Baz─▒ kelime Bu ├žocuklar─▒n g├╝venlikleri bile tehlikeye d├╝┼čebilir.

G├Â├ž ederken veya gittikleri yerlerde ya┼čama haklar─▒n─▒ bile koruyamayan bir├žok ├žocuk olabilir.

G├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi olan s─▒k─▒nt─▒l─▒ olaylar─▒n en b├╝y├╝k ma─čduriyetini ya┼čayan ki┼čiler ├žocuklard─▒r.

Burada bize d├╝┼čen ├žocuklara kucak a├žmak ve onlar─▒ koruyarak haklar─▒n─▒ ya┼čayabilmelerini sa─člamakt─▒r.


3. ├çocuklar─▒n bedensel, zihinsel, ruhsal ve ahlaki geli┼čimlerinin sa─članabilece─či bir ortamda b├╝y├╝mesi neden ├Ânemlidir?


K─▒sa Cevap :

├çocuklar─▒n ileride nas─▒l bir yeti┼čkin olaca─č─▒ ve kendilerinde olan yeteneklerin ortaya ├ž─▒k─▒p iyi i┼čler ba┼čarabilmeleri i├žin bedensel, zihinsel, ruhsal ve ahlaki geli┼čimlerinin sa─članabilece─či bir ortamda b├╝y├╝melerine ba─čl─▒ oldu─ču i├žin ├žok ├Ânemlidir.

Uzun Cevap :

├çocuklar gelece─čin b├╝y├╝kleri ve gelece─čimi imar eden b├╝y├╝kler olacaklard─▒r.

Bug├╝nk├╝ tarihe ve vatanlara y├Ân veren insanlar ge├žmi┼č zamanda ├žocuk oldu─ču gibi bug├╝n├╝n ├žocuklar─▒ da yar─▒n─▒n olaylar─▒n─▒ ─▒┼č─▒k tutacaklard─▒r.

├çocuklar─▒n yeteneklerini ortaya ├ž─▒karabilmeleri vatana ve insanlara g├╝zel davranan ahlaki ilkelerine sayg─▒l─▒ insanlar olabilmeleri ├žocukluklarda desteklenmelerine ve g├╝zel yeti┼čtirmelerine ba─čl─▒d─▒r.

Su├ž i┼čleyen veya psikolojik travmalar ya┼čayan b├╝t├╝n insanlar─▒n veya g├╝nl├╝k hayatta ├Âfke kontrol├╝ , panik atak gibi insanlar─▒n s─▒kl─▒kla ya┼čam─▒┼č oldu─ču t├╝m ruhsal s─▒k─▒lmalar ve travmalar ├žocuklukta ya┼čanan travmalara ba─čl─▒d─▒r.

├çocukluk ├ža─č─▒na olgun ve kaliteli ┼čekilde ge├žiren bir ├žocuk ileride ya┼čayaca─č─▒m ├Âlenlere kar┼č─▒ daha dirayetli, kendine g├╝venen ve yeteneklerini ortaya koymak i├žin elinden geleni yapan g├╝zel bir insan olma yolunda ├žaba g├Âsterecektir.

Bu y├╝zden ├žocuklar─▒n bedensel bir g├╝n zihinsel, ruhsal ve ahlaki geli┼čimlerini sa─članabilece─či bir ortamda b├╝y├╝mesi ├Ânemlidir.

├çocuklar bu ortamlarda elde etmi┼č olduklar─▒ g├╝zel kazan─▒mlar─▒ gelece─če ta┼č─▒r ve gelece─či g├╝zel bir ┼čekilde in┼ča edebilirler.



215 bitti

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!