Ana Sayfa > 4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ > 4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Beyin Ne ─░┼č Yapar Metni Etkinlik Cevaplar─▒

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1965
Cevaplar0

4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Beyin Ne ─░┼č Yapar Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 240, 241, 242, 243, 244, 245


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Beyin Ne ─░┼č Yapar Metni Etkinlik Cevaplar─▒


“4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Beyin Ne ─░┼č Yapar Metni Etkinlik Cevaplar─▒”


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 240-241-242-243-244-245


Haz─▒rl─▒k


1. Sizce beyin, v├╝cudumuzdaki organlar─▒ nas─▒l kontrol ediyor olabilir?


K─▒sa Cevap : “Sizce beyin, v├╝cudumuzdaki organlar─▒ nas─▒l kontrol ediyor olabilir?” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Omurilik sayesinde merkez├« sinir sistemini kontrol eder, ├ževresel sinir sistemini y├Ânetir . Organlar─▒ bu ┼čekilde kontrol eder.


2. Sizce bilgisayarlar insan beyninden daha zeki midir? Neden?


K─▒sa Cevap : “Sizce bilgisayarlar insan beyninden daha zeki midir? Neden?” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Bence bilgisayarlar insan beyninden daha zeki de─čildir.

├ç├╝nk├╝, bilgisayarlar insanlar─▒n zekas─▒ sonucunda ortaya ├ž─▒kan bir sistemdir. ─░nsanlar─▒n, bilgisayarlar─▒n ne denli, ne durumda ├žal─▒┼čmas─▒ gerekti─či hakk─▒nda komutlar insanlar taraf─▒ndan verilmektedir.

─░┼čte bu nedenle bilgisayarlar insan beyninden daha zeki olmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yorum.


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 242 Cevaplar─▒


1.Etkinlik


Soru: Metni okuman─▒z─▒ a┼ča─č─▒daki ├Âl├ž├╝tlere g├Âre de─čerlendiriniz. ÔÇťHay─▒rÔÇŁlar─▒n─▒z─▒ ÔÇśÔÇÖEvetÔÇÖÔÇÖe ├ževirmek i├žin neler yapmay─▒ d├╝┼č├╝n├╝yorsunuz? Arkada┼člar─▒n─▒za a├ž─▒klay─▒n─▒z.


Dikkatimi metne yo─čunla┼čt─▒rd─▒m.┬á Evet
─░┼čitilebilir bir ses tonu kulland─▒m. Evet
Heceleme, tekrar ve geri d├Ân├╝┼čler yapmad─▒m. Evet
Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ettim. Evet
Noktalama i┼čaretlerine dikkat ettim. Evet
Kelimeleri anlam─▒na uygun okudum. Evet


2.Etkinlik


Soru: A┼ča─č─▒da, okudu─čunuz metinden al─▒nan baz─▒ kelime ve kelime gruplar─▒ verilmi┼čtir. Bunlar─▒n anlamlar─▒n─▒ tahmin ediniz. Ard─▒ndan a┼ča─č─▒daki oyunu oynay─▒n─▒z.


(sinir sistemi-internet a─č─▒-organ-mesaj-duyu-uyar─▒-haf─▒za-ses-g├Âz-burun-koku-kalp-tost-ceviz-y├Ânetmek-i┼člem-h├╝cre-kabuk-kafatas─▒- bilgisayar-klavye-kas-kol-parmak)


Cevap :

sinir sistemi: Y├╝ksek yap─▒l─▒ organizmalarda, organizman─▒n ya┼čad─▒─č─▒ ortama uymas─▒n─▒, ├že┼čitli organlar─▒n i┼č birli─či durumunda ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ sa─člayan, sinir h├╝creleri, sinirler ve sinir merkezinden olu┼čan sistem.

internet a─č─▒: genel a─č

organ: V├╝cudun, belirli bir g├Ârev yapan ve s─▒n─▒rlar─▒ kesin olarak belirlenmi┼č b├Âl├╝m├╝; aza, ├Ârgen, uzuv
mesaj: Bir devlet b├╝y├╝─č├╝n├╝n, bir sorumlunun belirli bir olay veya durum dolay─▒s─▒yla ilgililere g├Ânderdi─či bildiri

duyu: ─░nsanlar─▒n ve hayvanlar─▒n, d─▒┼č d├╝nyan─▒n uyaranlar─▒n─▒ g├Ârme, i┼čitme, koklama, dokunma ve tatma organlar─▒yla alg─▒lama yetene─či; his

uyar─▒: Herhangi bir konu, sorun ├╝zerine ilgi ├žekme; ikaz, ihtar
haf─▒za: bellek

ses: Kula─č─▒n duyabildi─či titre┼čim; ├╝n, ├žav (I), avaz, avaze, seda

g├Âz: G├Ârme organ─▒; basar, ayn

burun: koku alma organ─▒

koku: Nesnelerden yay─▒lan k├╝├ž├╝c├╝k zerrelerin burun zar─▒ ├╝zerindeki ├Âzel sinirlerde uyand─▒rd─▒─č─▒ duygu

kalp: v├╝cudun her yan─▒ndan gelen kirli kan─▒ akci─čerlere ve oradan gelen temiz kan─▒ da v├╝cuda da─č─▒tan organ; y├╝rek
tost: ─░├žine peynir, sucuk vb. konularak ├Âzel makinesiyle gevretilip k─▒zart─▒lm─▒┼č ekmek

ceviz: Cevizgillerin ├Ârnek bitkisi olan, uzun ├Âm├╝rl├╝ a─ča├ž ve bitkisi

y├Ânetmek: Bir kurum veya kurulu┼čun yasalara, kurallara ve belli ┼čartlara uygun bi├žimde i┼člemesini sa─člamak; idare etmek, tedvir etmek

i┼člem: muamele

h├╝cre: Organizman─▒n canl─▒l─▒─č─▒n─▒ kendi ba┼č─▒na s├╝rd├╝rebilen, b├Âl├╝n├╝p ├žo─čalabilen ve d─▒┼čar─▒dan ald─▒─č─▒ maddeleri ├Âz├╝mleyebilen en k├╝├ž├╝k birimi

kabuk: Bir ┼čeyin ├╝st├╝n├╝ kaplayan ve onu d─▒┼č etkilere kar┼č─▒ koruyan, kendili─činden olu┼čmu┼č sert├že b├Âl├╝m
kafatas─▒: ─░nsanda ve omurgal─▒larda i├žinde beyin bulunan, ba┼č─▒n kemik b├Âl├╝m├╝.

bilgisayar: girdi ve sonu├ž verilerini belle─činde tutabilen ayg─▒t

klavye: istenilen i┼če g├Âre d├╝zenlenmi┼č baz─▒ mekanizmalar─▒ ├žal─▒┼čt─▒ran kald─▒ra├ž kollar─▒n─▒n, tu┼č s─▒ralar─▒n─▒n b├╝t├╝n├╝

kas: Tellerden olu┼čan ve kas─▒larak v├╝cut hareketlerini sa─člayan organ ve bu organ─▒n telsi dokusu; adale

kol: ─░nsan v├╝cudunda omuz ba┼č─▒ndan parmak u├žlar─▒na kadar uzanan b├Âl├╝m; dal

parmak: ─░nsanda ve baz─▒ hayvanlarda ellerin ve ayaklar─▒n son b├Âl├╝m├╝n├╝ olu┼čturan


KEL─░ME OYUNU

D├Ârder ki┼čilik gruplara ayr─▒l─▒r. ─░┼č birli─či i├žerisinde grubunuza bir isim belirlenir. Gruptan birisi s├Âzc├╝ se├žilir. ├ľ─čretmenin y├Ânlendirmesiyle tahtaya ├ž─▒k─▒larak yan yana s─▒ralan─▒r. S├Âzc├╝ olarak se├žilen ki┼či d─▒┼č─▒ndaki ├╝├ž ki┼či, yukar─▒daki kelime ya da kelime gruplar─▒ndan birini se├žer ve bunlar─▒ s├Âylemeden kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒n ├ža─čr─▒┼čt─▒rd─▒─č─▒ birn kelimeyi grubun s├Âzc├╝s├╝ne s├Âyler. S├Âzc├╝, arkada┼člar─▒n─▒n s├Âylediklerinden hareketle se├žilen kelimeyi bulmaya ├žal─▒┼č─▒r. Gruplar bulduklar─▒ her kelime i├žin 1 puan al─▒rlar. En ├žok puan─▒ alan grup oyunu kazan─▒r. Oyuna b├╝t├╝n kelimeler bitinceye kadar devam edilir.


Soru: Metinde anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz di─čer kelimeleri de oyuna d├óhil edebilirsiniz. Oyun sonras─▒nda kelimelerle ilgili tahminlerinizi s├Âzl├╝k anlamlar─▒yla kar┼č─▒la┼čt─▒rmay─▒ unutmay─▒n─▒z. Anlam─▒n─▒ ├Â─črendi─činiz kelime ve kelime gruplar─▒n─▒ anlamlar─▒yla birlikte s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze yaz─▒n─▒z.


Cevap :

kontrol merkezi: bir i┼čin yap─▒ld─▒─č─▒ denetlendi─či merkez.

─░┼člem : bir amaca ula┼čmak i├žin yap─▒lan ve tutulan yok


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 243 Cevaplar─▒


3.Etkinlik


Soru: A┼ča─č─▒daki sorular─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


Soru: V├╝cudumuzdaki haberle┼čme a─č─▒n─▒n ad─▒ nedir?


Cevap :

V├╝cudumuzdaki haberle┼čme a─č─▒n─▒n ad─▒ sinir sistemidir.


Soru:┬áSinir sitemindeki mesajlar ka├ž kilometre h─▒zla hareket eder?


Cevap :

Sinir sistemindeki mesajlar 240 kilometre h─▒zla hareket eder.


Soru:┬áV├╝cudumuzun fonksiyonlar─▒n─▒ y├Âneten ve denetleyen organ hangisidir?


Cevap :

V├╝cudumuzun fonksiyonlar─▒n─▒ y├Âneten ve denetleyen organ beyindir.


Soru:┬áKafatas─▒ ka├ž par├žadan olu┼čmaktad─▒r?


Cevap :

Kafatas─▒ 8 par├žadan olu┼čmaktad─▒r.


Soru:┬áSinir sitemi beyinle nas─▒l ileti┼čim kurar?


Cevap :

Sinir sistemi beyinle iletti─či mesajlarla ileti┼čim kurar.


Soru: Metnin konusu nedir?


Cevap :

Metnin konusu beynimizin ├žal─▒┼čma ┼čeklidir.


Soru: Metnin ana fikri nedir?


Cevap :

Metin ana fikri beynimizin ├Ânemi v├╝cudumuzda ne kadar de─čerli bir yere sahip oldu─čudur.


4.Etkinlik


Soru: Okudu─čunuz metne farkl─▒ iki ba┼čl─▒k belirleyiniz. Bu ba┼čl─▒klar─▒ ve bunlar─▒ se├žme nedenlerinizi yaz─▒n─▒z.


Cevap :

  1. Beynimiz
  2. Beynimiz nas─▒l ├žal─▒┼č─▒r?

Metin bu iki ba┼čl─▒─č─▒ a├ž─▒klad─▒─č─▒ ve ele ald─▒─č─▒ i├žin bu ba┼čl─▒klar─▒ se├žtim.


5.Etkinlik


Soru: Metinden hareketle beynimizin ├žal─▒┼čma ┼čeklini d├╝┼č├╝n├╝n├╝z. ├çevrenizde g├Ârd├╝─č├╝n├╝z teknolojik ara├ž ve gere├žlerden hangisi ya da hangileri bu ┼čekilde ├žal─▒┼č─▒yor? Nedenleriyle birlikte a┼ča─č─▒daki yazma alan─▒na yaz─▒n─▒z.


Cevap :

├çevremde g├Ârd├╝─č├╝m bilgisayar, internet, televizyon kumandas─▒ gibi aletler bu ┼čekilde ├žal─▒┼č─▒yor.

├ç├╝nk├╝ onlar da belirli bir ┼čekilde programlanm─▒┼č ve kendilerine yap─▒lan komutu yapmaya ├žal─▒┼č─▒yor.


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 244 Cevaplar─▒


6.Etkinlik


Soru: T├ť─░KÔÇÖin (T├╝rkiye ─░statistik Kurumu) ÔÇť06-15 Ya┼č Grubu ├çocuklarda Bili┼čim Teknolojileri Kullan─▒m─▒ ve MedyaÔÇŁ konulu ara┼čt─▒rmas─▒ sonucunda verilen a┼ča─č─▒daki bilgileri okuyarak grafi─či inceleyiniz. Grafikle ilgili sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.


06-15 Ya┼č Grubu ├çocuklarda Bili┼čim Teknolojileri Kullan─▒m─▒ ve Medya 2013 y─▒l─▒ Nisan ay─▒nda ger├žekle┼čtirilen bu ara┼čt─▒rmada, farkl─▒l─▒klar─▒ daha iyi g├Âzlemleyebilmek i├žin ya┼č grubu 06-10 ve 11-15 olmak ├╝zere ikiye ayr─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu ara┼čt─▒rma sonucunda ├╝lkemizdeki ├žocuklar─▒n hemen hemen yar─▒s─▒n─▒n her g├╝n internet kulland─▒─č─▒ ve bilgisayar kullan─▒m ya┼č─▒n─▒n ortalama 6-10 ya┼č grubu i├žin 6, 6-15 ya┼č grubu i├žin 8 oldu─ču saptanm─▒┼čt─▒r. Bu gruplar─▒n bilgisayar, internet ve cep telefonu kullan─▒m─▒ a┼ča─č─▒daki grafikte g├Âsterilmi┼čtir.


1. En ├žok bilgisayar kullanan ya┼č grubu hangisidir?


Cevap :

En ├žok bilgisayar kullanan ya┼č grubu 11-15 ya┼č grubu ├žocuklar─▒d─▒r.


2. En az cep telefonu kullanan ya┼č grubu hangisidir?


Cevap :

En az cep telefonu kullanan ya┼č grubu 06 – 10 ya┼č grubu ├žocuklard─▒r.


3. ─░nterneti en ├žok kullanan ya┼č grubu hangisidir?


Cevap :

─░nternetten en ├žok kullan─▒lan ya┼č grubu 11-15 ya┼č grubu ├žocuklard─▒r.


4. Cep telefonunu en ├žok kullanan ya┼č grubu hangisidir?


Cevap :

Cep telefonunu en ├žok kullanan ya┼č grubu 11-15 ya┼č grubu ├žocuklard─▒r.


5. ├çocuklar─▒n bu ya┼člarda internet ve cep telefonunu kullanarak zaman ge├žirmelerini do─čru buluyor musunuz? Neden?


Cevap :

├çocuklar─▒n bu ya┼člarda internet ve cep telefonunu kullanarak zaman ge├žirmelerini s─▒n─▒rl─▒ miktarda do─čru buluyorum.

Ancak uzun s├╝reli ge├žiren zamanlar─▒ kesinlikle do─čru bulmuyorum.

├ç├╝nk├╝ bu ya┼čtaki ├žocuklar yeteneklerini ke┼čfetmek ve derslerini ├žal─▒┼čarak gelece─či haz─▒rlanmak i├žin internet ve telefondan uzak bir ┼čekilde hayat─▒ ke┼čfetmeli ve ├žal─▒┼čmal─▒d─▒r.


6. Siz zaman─▒n─▒z─▒n ne kadar─▒n internet kullanarak ge├žiriyorsunuz? Gere─činden fazla internet kullanman─▒n zararlar─▒ hakk─▒ndaki d├╝┼č├╝ncelerinizi a├ž─▒klay─▒n─▒z.


Cevap :

Ben zaman─▒m─▒n tatil ve ders durumuna g├Âre k├╝├ž├╝k bir k─▒sm─▒n─▒ internet kullanarak ge├žiriyorum.

Gere─činden fazla internet kullan─▒m─▒n─▒n zararlar─▒n─▒ ders ba┼čar─▒s─▒ ve arkada┼člar─▒m─▒n kitap okuyarak k├╝lt├╝rlerini geli┼čtirme gibi bir├žok alanda geri kalmalar─▒ndan g├Ârmekteyim.

Bu y├╝zden her ne kadar e─členceli olsa da kendimizi k─▒s─▒tlamal─▒ ve belirli s├╝reler i├žerisinde vakit ge├žirdikten sonra mutlaka internet kullan─▒m─▒n─▒ kesmeliyiz.


 7.Etkinlik


Soru: ÔÇťBilim ve teknolojideki geli┼čmeler sonucunda gelecekte insan beynine benzer bir makine yap─▒labilir mi? E─čer yap─▒l─▒rsa bu makine hangi alanlarda kullan─▒labilir? Sizce b├Âyle bir bulu┼č yap─▒lmal─▒ m─▒?ÔÇŁ sorular─▒ndan hareketle bir yazma konusu belirleyiniz. Yaz─▒n─▒z─▒ sonraki sayfada yer alan alana yaz─▒n─▒z. Yazmaya ba┼člamadan ├Ânce yazmak istedi─činiz konuda yer verece─činiz b├Âl├╝mleri zihninizde tasarlay─▒n─▒z. Yaz─▒n─▒za ba┼čl─▒k koymay─▒ unutmay─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “ÔÇťBilim ve teknolojideki geli┼čmeler sonucunda gelecekte insan beynine benzer bir makine yap─▒labilir mi? E─čer yap─▒l─▒rsa bu makine hangi alanlarda kullan─▒labilir? Sizce b├Âyle bir bulu┼č yap─▒lmal─▒ m─▒?ÔÇŁ sorular─▒ndan hareketle bir yazma konusu belirleyiniz.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Teknoloji

Teknoloji g├╝n├╝m├╝ze kadar bir├žok evrelerden ge├žmi┼č ve olmaz denen bir├žok icat icat edilmi┼čtir.

D├╝nyan─▒n ┼čekli, ─▒┼č─▒─č─▒n icad─▒, telefonun icad─▒ gibi eskiden insanlar─▒n s├Âylendi─či zaman inanamayacaklar─▒ bir├žok ├╝r├╝n icat edilmi┼č ve teknoloji neredeyse hayat─▒m─▒z─▒n bir par├žas─▒ haline gelmi┼čtir.

Teknolojinin faydalar─▒ ve zararlar─▒ olmakla beraber hayat─▒m─▒za h─▒zla girmi┼č ve neredeyse hayat─▒m─▒z─▒n her b├Âl├╝m├╝nde bizlere yard─▒mc─▒ olmu┼čtur.

Gerek ev gerek i┼č gerek sokakta teknolojiden yararlanmakta ve teknolojinin h─▒zla geli┼čmesi i├žin ├žal─▒┼čmalar olan g├╝c├╝ ile s├╝rd├╝r├╝lmektedir.

Bizim de inanamayaca─č─▒m─▒z ve bize farkl─▒ gelen bir├žok teknoloji gibi ileride insan beynine benzer bir makine yap─▒laca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yorum.

E─čer yap─▒l─▒rsa bu makine herhalde kullan─▒labilir ve yapay beyinde robotlar aram─▒za t─▒pk─▒ insanlar gibi ya┼čayabilirler.

Bunun i├žin bizlere teknolojiyi ayak uydurmal─▒ ve bizler de kendi icatlar─▒m─▒zla geli┼čime destek olmal─▒y─▒z.


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 245 Cevaplar─▒


Soru: Yaz─▒n─▒z─▒n i├žeri─čine uygun bir resim yap─▒n─▒z.


Cevap :

Bu etkinli─či kendinize g├Âre doldurman─▒z gerekmektedir.


Sonraki Derse Haz─▒rl─▒k


Soru: D├╝nyaca ├╝nl├╝ bilim insan─▒m─▒z olan Aziz Sancar hakk─▒nda g├╝venilir kaynaklardan ara┼čt─▒rma yap─▒n─▒z. Ara┼čt─▒rma sonucunda edindi─činiz bilgileri kullanarak Aziz Sancar hakk─▒nda bir konu┼čma haz─▒rlay─▒n─▒z. Konu┼čman─▒z─▒ haz─▒rlad─▒ktan sonra birka├ž kez prova yap─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “D├╝nyaca ├╝nl├╝ bilim insan─▒m─▒z olan Aziz Sancar hakk─▒nda g├╝venilir kaynaklardan ara┼čt─▒rma yap─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

De─čerli ├Â─čretmenlerim ve sevgili arkada┼člar─▒m

Sizlere T├╝rkiye’nin gururlar─▒ndan bir tanesi olan ve yokluklar i├žerisinde ba┼čar─▒ destan─▒ yazan Aziz Sancar’dan bahsetmek istiyorum.

Aziz Sancar 8 Eyl├╝l 1946 y─▒l─▒nda Mardin’in Savur il├žesinde do─čmu┼čtur.

├çift├ži bir ailenin 8 ├žocu─čundan yedincisidir.

─░lk orta ├Â─čretiminin Ben de tamamlam─▒┼č o zamanlar futbolla ilgilenip bir s├╝re futbol oynam─▒┼čt─▒r.

─░stanbul ├╝niversitesi t─▒p fak├╝ltesinden birincilikle mezun olmu┼čtur. 2 y─▒lsa burada sa─čl─▒k oca─č─▒nda doktorluk yapt─▒ktan sonra burs ile Jones hopkins ├╝niversitesine gitmi┼čtir.

Bir├žok alanda ├žal─▒┼čmalar yapt─▒ktan sonra DNA onar─▒m─▒ dal─▒nda do├žentlik tezini tamamlam─▒┼čt─▒r.

Aziz Sancar, h├╝crelerin hasar g├Âren DNA’lar─▒n─▒ nas─▒l onard─▒─č─▒n─▒ ve genetik bilgisini korudu─čunu ara┼čt─▒rmalar─▒ sebebiyle 2015 Nobel kimya ├Âd├╝l├╝ne lay─▒k g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r.

Hi├ž dilini ve k├╝lt├╝r├╝n├╝ bilmedi─či bir ├╝lkede yokluk ve zorluk m├╝cadeleleri ile ba┼čar─▒ya kavu┼čmu┼čtur.

Yapm─▒┼č oldu─ču ├žal─▒┼čmalar ve Azmi ├Ârnek olmas─▒ gereken ba┼čar─▒l─▒ bir bilim adam─▒d─▒r.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!