Ana Sayfa > 4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ > 4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 48-50-51-52-53-54 ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1969
Cevaplar0

4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Dil Devrimi Yap─▒l─▒yor Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Dil Devrimi Yap─▒l─▒yor Metni Etkinlik Cevaplar─▒


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 48-50-51-52-53-54


1. T├╝rk Dil Kurumu hakk─▒ndaki ara┼čt─▒rman─▒zdan edindi─činiz bilgileri arkada┼člar─▒n─▒zla payla┼č─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “T├╝rk Dil Kurumu hakk─▒ndaki ara┼čt─▒rman─▒zdan edindi─činiz bilgileri arkada┼člar─▒n─▒zla payla┼č─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

T├╝rk Dil Kurumu T├╝rk├žeyi incelemek T├╝rk├ženin geli┼čmesi i├žin ├žal─▒┼čmak amac─▒yla 12 Temmuz 1932’de Mustafa Kemal Atat├╝rk taraf─▒ndan kurulan kurumdur. Ba┼čkent Ankara’da yer alan kurum T├╝rk Dili ├╝zerine ├žal─▒┼čmalar yap─▒p yay─▒nland─▒─č─▒ merkezdir.

T├╝rk dilinin ├Âz g├╝zelli─či ve zenginli─čini meydana ├ž─▒karmak onun yery├╝z├╝ dilleri aras─▒nda de─čerine yara┼č─▒r y├╝ksekli─če ele┼čtirmek ve T├╝rk dilini g├╝ncel sorunlar─▒ ile ilgilenecek ├ž├Âz├╝m yollar─▒n─▒ bulmak gibi ├Ânemli ama├žlar─▒ vard─▒r.


2. T├╝rk dilini geli┼čtirmek i├žin neler yap─▒labilir? Arkada┼člar─▒n─▒zla tart─▒┼č─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “T├╝rk dilini geli┼čtirmek i├žin neler yap─▒labilir? Arkada┼člar─▒n─▒zla tart─▒┼č─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap: 

T├╝rk dilini geli┼čtirmek i├žin en ├Ânemli yap─▒lmas─▒ gereken ┼čey bilim ├ža─č─▒na ayak uydurmakt─▒r. Bilim ├ža─č─▒na ayak uydurduk├ža, bilimsel geli┼čmeler yapt─▒k├ža┬á teknolojik aletler ├╝retip yurt d─▒┼č─▒na satt─▒k├ža insanlar bu teknolojik aletleri kullanmak i├žin T├╝rk├žeye yak─▒nl─▒k duyacaklard─▒r.

Ne kadar g├╝├žl├╝ bir medeniyet olursak o kadar ├žok dilimizin ├Â─črenilmesi olas─▒l─▒─č─▒ artar. T├╝rk dilinin zenginli─či hakk─▒nda konferanslar yapmak, toplumun bilin├žlendirmek, yabanc─▒ kelimelerin dilimizin zenginli─čini zedeledi─čini hakk─▒nda konu┼čmalar yap─▒lmas─▒ dilimizin geli┼čtirmek i├žin ├Ânemlidir.


Metni, noktalama i┼čaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.┬á


DİL DEVRİMİ YAPILIYOR 

Buzdolab─▒nda so─čutulmu┼č karpuza ├žatal─▒m─▒ bat─▒r─▒rken kula─č─▒m Bar─▒┼č a─čabeyimdeydi. ÔÇťAtat├╝rk tarihe ve dile ├žok ├Ânem veren bir ├Ânder. Anadolu tarihinin b├╝t├╝n ayr─▒nt─▒lar─▒n─▒ ortaya ├ž─▒karmak i├žin ├žal─▒┼čm─▒┼č. (…) Bu ama├žla T├╝rk Tarih Kurumunu kurmu┼č. Uzmanlar, tarihimizi ara┼čt─▒rmaya ba┼člam─▒┼č. Y─▒l 1931. Atat├╝rk, bir yandan da T├╝rk├ženin geli┼čmesi i├žin kafa yoruyormu┼č.ÔÇŁ (…)

ÔÇť┼×unu da eklemek gerekir.ÔÇŁ dedi amcam. ÔÇťHer ulus kendi ortak diliyle e─čitim yaparsa kalk─▒nabilir. Bilimsel geli┼čmelere ayak uydurabilmek, sanatsal ├╝r├╝nler i├žin ana dil gereklidir.ÔÇŁ

Bar─▒┼č a─čabeyim ba┼č─▒yla onaylad─▒. ÔÇťEvet, babam─▒n dedi─či gibi, T├╝rk├žeyi geli┼čtirmek gerekliymi┼č. Atat├╝rk bunun i├žin t─▒pk─▒ T├╝rk Tarih Kurumu gibi ona karde┼č bir kurumun yararl─▒ olaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nm├╝┼č. 1932ÔÇÖnin yaz aylar─▒nda ├çankaya K├Â┼čk├╝ÔÇÖnde arkada┼člar─▒na, ÔÇśDil i┼člerini d├╝┼č├╝necek zaman da gelmi┼čtir. Ne dersiniz?ÔÇÖ diye sormu┼č. Bu ├Âneri sevin├žle kar┼č─▒lan─▒nca da, ÔÇś├ľyle ise T├╝rk Tarih Kurumu gibi bir de ona karde┼č dil kurumu kural─▒m. Ad─▒ T├╝rk Dil Kurumu olsun.ÔÇÖ demi┼č.ÔÇŁ

ÔÇťNe yapm─▒┼č o kurum? Dil devrimi nas─▒l bir ┼čey?ÔÇŁ diye sordu Ekin. ÔÇťT├╝rk├žeyi yabanc─▒ dillerin boyunduru─čundan kurtarmak i├žin ├žal─▒┼čmaya ba┼člam─▒┼č. (…) Bunun i├žin ilkeler, ama├žlar saptanm─▒┼č.ÔÇŁ dedi amcam. (…)


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 49 Cevaplar─▒


ÔÇŁBen hi├ž anlamad─▒m.ÔÇŁ dedi Ekin.

Babam, ÔÇťK─▒saca ┼č├Âyle Ekin: T├╝rk├ženin bilim ve sanat dili olmas─▒ i├žin ├žal─▒┼čma karar─▒ alm─▒┼člar.ÔÇŁ dedi.

ÔÇťPeki, bu amac─▒ ger├žekle┼čtirmek i├žin ne gibi ├žal─▒┼čmalar yapm─▒┼člar?ÔÇŁ diye sordu Ekin.

ÔÇť├ľncelikle T├╝rk├ženin s├Âz varl─▒─č─▒n─▒ ortaya ├ž─▒karal─▒m, demi┼čler Ekinci─čim.ÔÇŁ dedi babam. (…)

Bar─▒┼č a─čabeyim (…), ÔÇťPeki, benim de bir sorum var; ikinize birden soruyorum: Bir dilin hazinesi nerede sakl─▒d─▒r?ÔÇŁ dedi. ÔÇťS├Âzl├╝klerde mi?ÔÇŁ dedim.

Bar─▒┼č a─čabeyim, ÔÇťhay─▒rÔÇŁ anlam─▒nda ba┼č─▒n─▒ sallad─▒. ÔÇťKitaplarda m─▒?ÔÇŁ

ÔÇťAferin Ekin. (…) Evet, en eski d├Ânemlerden beri yaz─▒lm─▒┼č kitaplarda. Bu konuyla ilgili uzmanlar g├Ârevlendirilmi┼č ve o g├╝ne dek yaz─▒lm─▒┼č b├╝t├╝n T├╝rk├že kitaplar taranm─▒┼č, onlardaki T├╝rk├že s├Âzc├╝kler bulunmu┼č. Bu s├Âzc├╝klerin yeniden kullan─▒lmas─▒na ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼č.ÔÇŁ (…)

ÔÇťNe kadar ilgin├ž!ÔÇŁ dedim. ÔÇťT─▒pk─▒ topra─č─▒ kaz─▒p hazine bulmak gibi.ÔÇŁ dedi babam ve ekledi: ÔÇťBir ba┼čka ├žal─▒┼čma daha yapm─▒┼člar. Halk─▒n kulland─▒─č─▒ b├╝t├╝n T├╝rk├že s├Âzc├╝kleri derlemi┼čler. ├ľ─čretmenler, memurlar en uzak k├Âylere dek gitmi┼čler. Gen├ž, ya┼čl─▒ demeden, halk─▒n dilindeki T├╝rk├že s├Âzc├╝kleri saptam─▒┼člar. T├╝rk Dil Kurumuna bildirmi┼čler. Kurumdaki uzmanlar da bunlarla s├Âzl├╝kler yapm─▒┼člar. (…) Uzmanlar bir de toplan─▒p yeni s├Âzc├╝kler t├╝retmi┼čler. Bu konuda en ├žok ├žal─▒┼čan ve en ├žok s├Âzc├╝k t├╝reten kim biliyor musunuz?ÔÇŁ

─░┼čte bunu biliyordum. G├╝l├╝msedim.

Bar─▒┼č a─čabeyim, g├╝ld├╝─č├╝n├╝ g├Âr├╝nce, ÔÇťS├Âyle bakal─▒m Ezgi, san─▒r─▒m biliyorsun.ÔÇŁ dedi. ÔÇťBiliyorum tabii.ÔÇŁ dedim. ÔÇťAtat├╝rkÔÇÖ├╝m├╝z!ÔÇŁ

ÔÇťAa, sahi mi?ÔÇŁ diye ┼ča┼čk─▒nl─▒─č─▒n─▒ saklayamad─▒ Ekin. ÔÇťBizim kulland─▒─č─▒m─▒z s├Âzc├╝kler var m─▒ i├žlerinde?ÔÇŁ ÔÇťOlmaz olur mu Ekinci─čim.ÔÇŁ dedi Bar─▒┼č a─čabeyim. (…) ÔÇť├ť├žgen, d├Ârtgen, e┼čkenar ├╝├žgen, ikizkenar ├╝├žgen, a├ž─▒, a├ž─▒ortay, te─čet (…) Bunlar Atat├╝rkÔÇÖ├╝n t├╝retti─či s├Âzc├╝kler.ÔÇŁ (…)

ÔÇťBiz matematikte Atat├╝rkÔÇÖ├╝n t├╝retti─či s├Âzc├╝kleri mi kullan─▒yormu┼čuz? Hi├ž haberim yoktu…ÔÇŁ dedi Ekin. ÔÇťNe kadar ├žal─▒┼čkanm─▒┼č, dilimize ne g├╝zel s├Âzc├╝kler kazand─▒rm─▒┼č. Can─▒m Atat├╝rkÔÇÖ├╝m.ÔÇŁ(…)

Sevgi ├ľZEL, ─░brahim D─░ZMAN
Bar─▒┼č Tak─▒m─▒ T├╝rk Devrimini ├ľ─čreniyor
(K─▒salt─▒lm─▒┼čt─▒r.)


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 50 Cevaplar─▒


1. ETKİNLİK 


Soru : a. Metinde ge├žen a┼ča─č─▒daki kelimelerin ve kelime grubunun anlam─▒n─▒ ├Ânce tahmin ediniz. Sonra s├Âzl├╝kten bularak yaz─▒n─▒z. Bu kelimeleri kendi s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze ekleyiniz.


Cevap :

Ulus tahmin : Ulus belli bir toprak par├žas─▒na ya┼čayan insanlar─▒n b├╝t├╝n├╝.

Ulus s├Âzl├╝k anlam─▒ : Siyasal olarak ├Ârg├╝tlenmi┼č bi├žimde ve belli toprak ├╝zerine bir arada ya┼čayan ekonomik ya┼čam dil tarih ruhsal yap─▒ ve k├╝lt├╝rel ├Âzellikler y├Ân├╝nden ortakl─▒k g├Âsteren en geni┼č insan toplulu─ču.


Kalk─▒nma tahmin : Bir ├╝lkenin olumlu y├Ânde kendini geli┼čtirme eylemi.

Kalk─▒nma s├Âzl├╝k anlam─▒ : Bir ├╝lkenin toplumsal ve ekonomik yap─▒s─▒n─▒n geli┼čtirmek geli┼čmi┼č ├ža─čda┼č ├╝lkelere yeti┼čtirme durumu.


Boyunduruk tahmin : At arabalar─▒ i├žin at─▒n ba┼č─▒na ge├žirilen nesne.

Boyunduruk s├Âzl├╝k anlam─▒ : Sabana ya da ka─čn─▒ya, arabaya ko┼čulan ├Âk├╝zlerin, mandalar─▒n birlikte y├╝r├╝melerini sa─člamak i├žin boyunlar─▒na ge├žirilen bir t├╝r a─ča├ž ├žember.


─░lke tahmin : ├ťst├╝n say─▒lan durum.

─░lke s├Âzl├╝k anlam─▒ : Her t├╝rl├╝ tart─▒┼čman─▒n d─▒┼č─▒nda ├╝st├╝ne say─▒lan ana d├╝┼č├╝n ve inan─▒┼č ba┼čvura kural.


S├Âz varl─▒─č─▒ tahmin : Kelimelerin olu┼čturdu─ču topluluk.

S├Âz varl─▒─č─▒ s├Âzl├╝k anlam─▒ : Bir ki┼či ya da bir grup insan taraf─▒ndan kullan─▒lan ya da anla┼č─▒lan t├╝m dildeki kelimelere verilen isimdir.


Derlemek tahmin : D├╝zg├╝n olmayan ┼čeyleri bir araya getirerek d├╝zg├╝n bir ┼čekilde dizmek.

Derlemek s├Âzl├╝k anlam─▒ : D├╝zg├╝n bir bi├žimde toplay─▒p bir araya getirmek da─č─▒n─▒kl─▒ktan kurtar─▒p toplamak.


Te─čet tahmin : Sadece bir noktada birbirine de─čen iki do─čru par├žas─▒.

Te─čet s├Âzl├╝k anlam─▒ : Bir elin yan─▒ndan ge├žen onu ancak bir noktadan de─čen do─čru.


Soru : b. Yukar─▒daki kelimeleri ve kelime grubunu anlam─▒na uygun olarak kullanaca─č─▒n─▒z birer c├╝mle yaz─▒n─▒z.


Cevap :

ulus : Ulusumuzu geli┼čtirmek i├žin elimizden gelen bir├žok ┼čeyi yap─▒yoruz.

boyunduruk : ├ľk├╝zlerin boyunlar─▒na boyunduruk ge├žirirken zorlan─▒yordu.

s├Âz varl─▒─č─▒┬á : T├╝rk├žedeki s├Âz varl─▒─č─▒n─▒ geli┼čtirmek i├žin gecesine g├╝nd├╝z├╝ne kat─▒p ├žal─▒┼č─▒yordu.

kalk─▒nma : ├ťlkedeki Kalk─▒nma projesi i├žin b├╝t├╝n herkes seferber olmu┼čtu.

ilke : Kendi ahlak ilkelerinin d─▒┼č─▒ndan ├ž─▒kmay─▒p kararl─▒ bir tutum sergiliyordu.

derlemek : Kitapl─▒─č─▒ndaki da─č─▒n─▒k kitaplar─▒ en sonunda derlemi┼čti.

te─čet : Ya┼čanan olaydan te─čet ge├žmi┼člerdi.


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 51 Cevaplar─▒


2. ETKİNLİK 


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. Ana dili neden gerekliymi┼č?


Cevap :

Ana dil ulusun geli┼čmesine di─čer ├ža─čda┼č ├╝lkelerin seviyesine ula┼čabilmesine geli┼čmi┼č medeniyetler seviyesine ula┼čmas─▒na teknolojik ve bilimsel geli┼čmelere imza atabilmesi sanat alan─▒nda ilerlemesi i├žin ana dil gereklidir.


2. T├╝rk Dil Kurumunun g├Ârevleri nelermi┼č?


Cevap :

T├╝rk Dil Kurumu T├╝rk├že’nin inceleme ve ara┼čt─▒rmalar yapmak bunun sonu├žlar─▒ ile ilgili derlemeler yapmak, T├╝rk dilinin zenginle┼čmesi ve ├Âz├╝ne ba─čl─▒ kalmas─▒n─▒ sa─člamak, T├╝rk├ženin do─čru kullan─▒lmas─▒n─▒ sa─člamak, T├╝rk├ženin d├╝nya dili olmas─▒ i├žin deste─či sa─člamak.


3. Dilimizin geli┼čmesi i├žin en ├žok kelime t├╝reten kimmi┼č? Metinde bu kelimelere hangi ├Ârnekler verilmi┼č?


Cevap :

T├╝rk├že’nin geli┼čmesi i├žin en ├žok kelime t├╝reten Mustafa Kemal Atat├╝rk’t├╝r. Atat├╝rk ├╝├žgen, d├Ârtgen, e┼čkenar, ├╝├žgen, ikizkenar, ├╝├žgen, a├ž─▒, a├ž─▒ortay ve teyit ├Ârneklerini vermi┼čtir.


3. ETKİNLİK 


Soru : A┼ča─č─▒daki g├Ârselleri metinle ili┼čkilendirerek dil devrimine y├Ânelik neler yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ anlatan birer c├╝mle yaz─▒n─▒z.


Cevap :

“4. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 48-50-51-52-53-54 ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒”


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 52 Cevaplar─▒


4. ETKİNLİK 


Soru : Dilimizi korumak ve y├╝celtmek i├žin sizce neler yapmal─▒y─▒z? A┼ča─č─▒ya d├╝┼č├╝ncelerinizi anlatan bir ┼čiir yaz─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “Dilimizi korumak ve y├╝celtmek i├žin sizce neler yapmal─▒y─▒z? A┼ča─č─▒ya d├╝┼č├╝ncelerinizi anlatan bir ┼čiir yaz─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Dilimizi korumak i├žin geli┼čmi┼č toplum olmal─▒y─▒z. Geli┼čmi┼č toplumlar hem di─čer ├╝lkelerce ├žok da tan─▒n─▒r. B├Âylelikle dillerinin ├Â─črenilme olas─▒l─▒─č─▒ artar. Dilimiz ya┼čanm─▒┼č bir dil olur.

Ayn─▒ zamanda geli┼čmi┼č bir toplumda teknolojik geli┼čmeler bilimsel ├žal─▒┼čmalar ├žok olaca─č─▒ndan bu bilimsel makaleleri ├žal─▒┼čmalar─▒ teknolojik geli┼čmeleri takip etmek isteyen bir├žok ki┼či orijinalli─činden yani T├╝rk├žeden okumak isteyecekler.

Bu da dilimizi di─čer insanlar─▒ ├Â─črenmeye sevk edecektir. Geli┼čmi┼č toplumlar─▒n dilleri daha ├žok ├Â─črenilme olas─▒l─▒─č─▒ artar. Bu y├╝zden dilimizin geli┼čmesini istiyorsak ilk ├Ânce toplumumuzu geli┼čtirmemiz gerekmektedir.

Dilim T├╝rk├že

Dillere destan bir dili var.

D├╝nyada ay y─▒ld─▒zl─▒ bir bayrak var.

Merhamet, asalet dostluk var.

Ne g├╝zel dilim var.


5. ETKİNLİK 


Soru : a. A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerde ge├žen alt─▒ ├žizili kelimelerin anlamlar─▒ hakk─▒nda arkada┼člar─▒n─▒zla konu┼čunuz.

Elbisesinin ├╝zerine takt─▒─č─▒ ku┼čak, belini iyice sard─▒.
Bug├╝nk├╝ gen├ž ku┼čak daha ├žok okumal─▒d─▒r.


Cevap :

Yukar─▒da verilen kelimeler seste┼č kelimelerdir. Yaz─▒l─▒┼člar─▒ ve okunu┼člar─▒ ayn─▒ olan ama anlamlar─▒ birbirinden farkl─▒ olan s├Âzc├╝klere e┼č sesli seste┼č s├Âzc├╝kler denir. 1. c├╝mlede belli dolan─▒p ba─članan uzun ennice kuma┼č par├žas─▒ anlam─▒nda ge├žerken 2. c├╝mlede nesil manas─▒nda ve ayn─▒ ya┼č grubunda olan ayn─▒ d├Ânem ya┼čayan insanlar─▒n b├╝t├╝n├╝ anlam─▒na gelmektedir. ─░ki kelime ayn─▒ ┼čekilde yaz─▒lm─▒┼č olsalar da anlam farkl─▒l─▒─č─▒ bulunmaktad─▒r.


Soru : b. Siz de yaz─▒l─▒┼člar─▒ ayn─▒, anlamlar─▒ farkl─▒ olan ├╝├ž kelime belirleyip pembe kutucuklara yaz─▒n─▒z. Yazd─▒─č─▒n─▒z kelimelerin farkl─▒ anlamlar─▒ ile c├╝mleler kurunuz.


Cevap :

Y├╝z : S─▒navdan 100 alarak 1. olmu┼čtu.

Y├╝z : Arkada┼člar─▒yla birlikte denizde y├╝z├╝yordu.

Y├╝z : Y├╝z├╝ndeki k─▒zar─▒kl─▒k hala ge├žmemi┼čti.


Al : D─▒┼čar─▒s─▒ ├žok so─čuk oldu─ču i├žin yanaklar─▒ al al olmu┼čtu.

Al : Masan─▒n ├╝st├╝ndeki kalemi bir ├ž─▒rp─▒da ald─▒.


├çay : Demli ├žay─▒na bakarak d├╝┼č├╝ncelere dalm─▒┼čt─▒.

├çay : K├Âydeki ├žay─▒n yan─▒nda piknik yap─▒yorlard─▒.


4. S─▒n─▒f T├╝rk├že ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 53 Cevaplar─▒


6. ETKİNLİK 


Soru : A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerde ÔÇťdeÔÇŁ ba─člac─▒n─▒n yaz─▒m─▒ ile ilgili yanl─▒┼člar yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Yaz─▒m yanl─▒┼člar─▒n─▒ gidererek c├╝mleleri yeniden yaz─▒n─▒z.


─░stersen sende benimle bah├žede oyun oynayabilirsin.

Cevap : ─░stersen sen de┬ábenimle bah├žede oyun oynayabilirsin.


├çantas─▒nda bulunan kitaplar─▒da g├Ârd├╝n m├╝?

Cevap : Ger├žekten de┬ág├Âr├╝n├╝rde bir tek a─ča├ž bile yokmu┼č.


Ger├žektende g├Âr├╝n├╝rde bir tek a─ča├ž bile yokmu┼č.

Cevap : ├çantas─▒nda bulunan kitaplar─▒ da┬ág├Ârd├╝n m├╝?


K─▒┼č mevsiminde yeti┼čen meyvelerde var.

Cevap : K─▒┼č mevsiminde yeti┼čen meyveler de┬ávar.


7. ETKİNLİK 


Soru : A┼ča─č─▒daki a├ž─▒klamalardan k─▒sa ├žizginin yayg─▒n kullan─▒m i┼člevleriyle ilgili olanlar─▒n ba┼č─▒ndaki kutucu─ču ÔÇťÔťôÔÇŁ ile i┼čaretleyiniz.


Cevap :

  • (Ôťô)┬áSat─▒ra s─▒─čmayan kelimeler b├Âl├╝n├╝rken sat─▒r sonuna konur.
  • (Ôťô)┬áHeceleri g├Âstermek i├žin kullan─▒l─▒r.
  • (Ôťô)┬áDizeler yan yana yaz─▒ld─▒─č─▒nda aralar─▒na konur.
  • (Ôťô)┬áYaz─▒da sat─▒r ba┼č─▒na al─▒nan konu┼čmalar─▒ g├Âstermek i├žin kullan─▒l─▒r.
  • (Ôťô)┬áMatematikte ├ž─▒karma i┼čareti olarak kullan─▒l─▒r.

4. S─▒n─▒f T├╝rk├že ├ľZG├ťN Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 54 Cevaplar─▒


8. ETKİNLİK 


Soru : Metnin ilginizi ├žeken b├Âl├╝m├╝ hangisidir? Bu b├Âl├╝mde anlat─▒lanlar─▒ kendi c├╝mlelerinizle a┼ča─č─▒ya k─▒saca yaz─▒n─▒z. Yazd─▒klar─▒n─▒z─▒ yaz─▒m kurallar─▒ ve noktalama i┼čaretleri y├Ân├╝nden kontrol ediniz.


Cevap :

Bu metinde ilgimi en ├žok ├žeken yer son b├Âl├╝m oldu. Son b├Âl├╝mde Mustafa Kemal Atat├╝rk’├╝n dilimizde en ├žok kelime t├╝reten insan oldu─čunu ├Â─črendim.

Mustafa Kemal Atat├╝rk’├╝n dilimiz ve milletimiz i├žin ne kadar ├žaba sarf etti─čini bir kez daha g├Ârm├╝┼č oldum. Bu da Mustafa Kemal Atat├╝rk’e olan sevgimi kat kat artt─▒rd─▒. Ben de ├╝lkem i├žin elimden gelen en iyisini yaparak Mustafa Kemal Atat├╝rk ├Ârnek alaca─č─▒m.


9. ETKİNLİK 


Soru : A┼ča─č─▒daki kelimelerden uygun olanlar─▒ noktal─▒ yerlere yazarak c├╝mleleri tamamlay─▒n─▒z.


Cevap :

Duygular─▒m─▒z─▒, d├╝┼č├╝ncelerimizi┬át├╝rk├╝lerle┬áanlat─▒r─▒z. T├╝rk├╝ler ├žok┬á├Ânemlidir. T├╝rk├╝lerden; insanlar─▒n neye┬á├╝z├╝ld├╝─č├╝n├╝┬áneye sevindi─čini┬á├Â─čreniriz. T├╝rk├╝ler k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝n en de─čerli┬á├Âgelerindendir┬á.

K├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝n de─čerli┬á├Âgelerinden┬ábiri de atas├Âzlerimizdir. Farkl─▒ durumlara uygun bir├žok┬áatas├Âz├╝m├╝z┬ávard─▒r. Bunlar─▒ konu┼čmalar─▒n─▒zda kullanarak da duygular─▒m─▒z─▒, d├╝┼č├╝ncelerimizi┬ádile getiririz.


SONRAK─░ METNE HAZIRLIK


Soru : ÔÇťDestanÔÇŁ nedir? Ara┼čt─▒r─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “ÔÇťDestanÔÇŁ nedir? Ara┼čt─▒r─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Destan g├╝n├╝m├╝zde iki farkl─▒ ┼čekilde kullan─▒lmaktad─▒r.

1- Sekli toplumun geni┼č ├Âl├ž├╝de ilgilendiren olaylar─▒ konu edilen 8-11 heceli dizlerde olu┼čan ve k─▒ta say─▒s─▒ 7’den 700’e kadar varan anonim veya bireysel halk ┼čiirlerine destan denir.

2-┬á milletlerin ya┼čad─▒klar─▒ tarihi olaylar─▒ efsanevi ve mitoloji g├Ârsellerle yo─črularak olu┼čturdu─ču milli karakter ta┼č─▒yan uzun manzum eserleridir.

Destan milletlerin ya┼čad─▒klar─▒ tarihi olaylar─▒ efsanevi ve mitolojik unsurlarla yollanarak olu┼čturdu─ču milli karakter ta┼č─▒yan uzun manzum eserlerdir. Destanlardan tarihi kaynak olarak faydalanabilir. Destanlar mitlerden sonra en eski 2. t├╝r olarak kabul edilir.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!