Ana Sayfa > 5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ > 5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ Sayfa 18-19-20-21-22-23-24-25 MEB Yay─▒nlar─▒

Fen Bilimleri Ogretmeni
Y├╝zba┼č─▒
Konular533
Cevaplar0

5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ G├╝ne┼čin Yap─▒s─▒ ve ├ľzellikleri Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ G├╝ne┼čin Yap─▒s─▒ ve ├ľzellikleri Metni Etkinlik Cevaplar─▒


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ Sayfa 18-19-20-21-22-23-24-25


Gerekli Malzemeler

K├ó─č─▒t
Kalem

Nas─▒l Yapal─▒m

Ôľá 3-4 ki┼čilik gruplar olu┼čtural─▒m.
Ôľá A┼ča─č─▒daki Ay foto─čraflar─▒n─▒ inceleyelim.
Ôľá Foto─čraflardan yola ├ž─▒karak AyÔÇÖ─▒n yap─▒s─▒ ile ilgili tahminlerimizi k├ó─č─▒d─▒m─▒za yazal─▒m.
Ôľá S─▒n─▒ftaki di─čer gruplar─▒ dola┼čarak onlar─▒n tahminleri ile kendi tahminlerimizi kar┼č─▒la┼čt─▒ral─▒m.

Soru : Siz TUAÔÇÖda (T├╝rkiye Uzay Ajans─▒) ├žal─▒┼čan bir m├╝hendis olsayd─▒n─▒z G├╝ne┼č ile ilgili neleri ara┼čt─▒rmak isterdiniz?


K─▒sa Cevap : “Siz TUAÔÇÖda (T├╝rkiye Uzay Ajans─▒) ├žal─▒┼čan bir m├╝hendis olsayd─▒n─▒z G├╝ne┼č ile ilgili neleri ara┼čt─▒rmak isterdiniz?” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Ben T├╝rkiye uzay ajans─▒nda ├žal─▒┼čan bir m├╝hendis olsayd─▒m g├╝ne┼čin ne zaman ├Âlece─či hakk─▒nda bir ara┼čt─▒rma yapard─▒m.

G├╝ne┼čin ├Âld├╝kten sonra d├╝nyam─▒z─▒n bu durumdan nas─▒l etkilenece─či neler olaca─č─▒ hakk─▒nda ara┼čt─▒rmalar yapard─▒m ├ž├╝nk├╝ g├╝ne┼čimiz bir y─▒ld─▒z bu dedi─čim olay gelecek bir zamanda meydana gelecek. Gelece─če y├Ân veren ara┼čt─▒rmalar olaca─č─▒na eminim.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 19 Cevaplar─▒


Gerekli Malzemeler

Yap─▒┼čt─▒r─▒c─▒
Makas
├çe┼čitli renklerde jelatin ya da eli┼či k├ó─č─▒d─▒
─░ki farkl─▒ renkte oyun hamuru B├╝y├╝k bir lastik top

Nas─▒l Yapal─▒m

Ôľá Farkl─▒ renklerde jelatin veya eli┼či k├ó─č─▒d─▒ par├žalar─▒n─▒ buru┼čturup lastik topun etraf─▒na yap─▒┼čt─▒ral─▒m. Bu ┼čekilde lastik topun her taraf─▒n─▒ kaplayal─▒m.
Ôľá Oyun hamurlar─▒ndan mercimek b├╝y├╝kl├╝─č├╝nde ufak par├žalar koparal─▒m.
Ôľá ─░ki farkl─▒ renkteki hamuru birlikte yuvarlayarak k├╝re ┼čekli olu┼čtural─▒m.
Ôľá A┼ča─č─▒daki bo┼člu─ča yapt─▒─č─▒n─▒z modelin resmini ├žizelim.

Soru : Haz─▒rlad─▒─č─▒m─▒z G├╝ne┼č modeline bakarak; G├╝ne┼čÔÇÖin geometrik ┼čekli hakk─▒nda ne s├Âyleyebiliriz? G├╝ne┼č ile D├╝nya modeli aras─▒ndaki b├╝y├╝kl├╝k ili┼čkisi nas─▒ld─▒r?


Cevap :

G├╝ne┼č modeline bakt─▒─č─▒m─▒z zaman g├╝ne┼č sistemindeki g├╝ne┼čimiz di─čer gezenlerden kat kat daha b├╝y├╝kt├╝r. D├╝nya ile aras─▒ndaki fark ondan ├žok fazla b├╝y├╝k olmas─▒ diyebilirim.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 20 Cevaplar─▒


D├╝nyaÔÇÖn─▒n katmanlardan olu┼čtu─čunu ve ┼čeklinin k├╝reye benzedi─čini ├Ânceki y─▒llarda ├Â─črenmi┼čtiniz. G├╝ne┼č de t─▒pk─▒ D├╝nya gibi katmanlardan olu┼čur ve ┼čekli k├╝reye benzer.

Yery├╝z├╝ndeki ya┼čam─▒n kayna─č─▒ olan G├╝ne┼č, s─▒cak gazlardan olu┼čan ve ├ževresine ─▒s─▒ ve ─▒┼č─▒k yayan bir y─▒ld─▒zd─▒r. G├╝ne┼čÔÇÖten yay─▒lan enerjinin ├žok az bir k─▒sm─▒ .yery├╝z├╝ne ula┼č─▒r. Bu enerji yery├╝z├╝ndeki ya┼čam─▒n devam etmesi i├žin gereklidir.
G├╝ne┼čÔÇÖten yay─▒lan ─▒s─▒ ve ─▒┼č─▒k onun bir ote┼č topu gibi g├Âr├╝nmesini sa─člar. G├╝ne┼čÔÇÖin s─▒cakl─▒─č─▒ y├╝zeyde 6000┬░CÔÇÖu< i├žinde ise 15 milyon.┬░CÔÇÖu bulur.
G├╝ne┼č ile D├╝nyaÔÇÖn─▒n b├╝y├╝kl├╝─č├╝n├╝ k─▒yaslayacak olursak G├╝ne┼č o kadar b├╝y├╝kt├╝r ki, i├žine yakla┼č─▒k bir milyon tane d├╝nya s─▒─čabilir. G├╝ne┼čÔÇÖi bir futbol topuna benzetirsek, D├╝nyaÔÇÖy─▒ da yar─▒m pirin├ž tanesine benzetebiliriz.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 21 Cevaplar─▒


G├╝ne┼čÔÇÖi oldu─čundan ├žok daha k├╝├ž├╝k g├Âr├╝r├╝z. Bunun sebebi uzaktaki nesnelerin ger├žek boyutlar─▒ndan daha k├╝├ž├╝km├╝┼č gibi alg─▒lanmas─▒d─▒r.

Evrendeki say─▒s─▒z y─▒ld─▒z aras─▒nda G├╝ne┼č orta b├╝y├╝kl├╝kte bir y─▒ld─▒zd─▒r. G├╝ne┼čÔÇÖin D├╝nyaÔÇÖya olan uzakl─▒─č─▒ yakla┼č─▒k 150 milyon kmÔÇÖdir. G├╝ne┼čÔÇÖten ├žok daha b├╝y├╝k ve parlak y─▒ld─▒zlar da vard─▒r. Bu y─▒ld─▒zlar D├╝nyaÔÇÖya o kadar uzakt─▒r ki onlar─▒ ancak g├Âky├╝z├╝nde birer nokta olarak g├Âr├╝r├╝z.

G├╝ne┼č ─▒┼č─▒nlar─▒na do─črudan bakmak g├Âzlerimiz i├žin ├žok zararl─▒d─▒r. Bu y├╝zden G├╝ne┼čÔÇÖe ├ž─▒plak g├Âzle ya da herhangi bir ara├ž (d├╝rb├╝n, teleskop, mercek, kamera vb.) kullanarak bak─▒lmamal─▒d─▒r.

G├╝ne┼čÔÇÖe do─črulttu─čumuz bir d├╝rb├╝n├╝n arkas─▒na bir par├ža k├ó─č─▒t veya karton koyup G├╝ne┼čÔÇÖe tuttu─čumuzda do─čru a├ž─▒y─▒ yakalarsak k├ó─č─▒t ├╝zerinde G├╝ne┼čÔÇÖin g├Âr├╝nt├╝s├╝n├╝n olu┼čtu─čunu g├Âr├╝r├╝z. G├Âr├╝nt├╝de g├Âr├╝len koyu renkli lekeler G├╝ne┼č lekeleridir. Bu lekeler G├╝ne┼čÔÇÖin y├╝zeyinde daha so─čuk olan b├Âlgelerdir.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 22 Cevaplar─▒


GALILEO GALILEI (Galile, 1564 -1642)

400 y─▒l ├Ânce kendi icad─▒ olan teleskopla k├ó─č─▒t ├╝zerine d├╝┼č├╝rd├╝─č├╝ G├╝ne┼č lekelerini g├Âzlemlemi┼čtir. Belirli zaman aral─▒klar─▒yla yapt─▒─č─▒ g├Âzlemlerde G├╝ne┼č lekelerinin ayn─▒ y├Âne do─čru kayd─▒─č─▒n─▒ fark etmi┼čtir.

B├Âylece G├╝ne┼čÔÇÖin ÔÇťkendi ekseni etraf─▒nda d├Ânme hareketiÔÇŁ yapt─▒─č─▒ sonucuna ula┼čm─▒┼čt─▒r. GalileoÔÇÖden sonra yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar G├╝ne┼čÔÇÖin kendi ekseni etraf─▒nda saat y├Ân├╝n├╝n tersine d├Ând├╝─č├╝n├╝ kan─▒tlam─▒┼čt─▒r.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 23 Cevaplar─▒


Gerekli Malzemeler

A4 k├ó─č─▒d─▒
Makas
Pipet
Bant
Cetvel
Ke├želi kalem
Farkl─▒ renklerde boyalar (G├╝ne┼čÔÇÖi renklendirmek i├žin)
Kur┼čun kalem
Pergel

Nas─▒l Yapal─▒m

Ôľá Cetvel yard─▒m─▒yla pergelin kollar─▒ aras─▒ndaki uzakl─▒─č─▒ 10 cmÔÇÖye ayarlayal─▒m.
Ôľá Ayarlad─▒─č─▒m─▒z pergeli kullanarak k├ó─č─▒t ├╝zerine bir daire ├žizelim.
Ôľá ├çizdi─čimiz daireyi G├╝ne┼čÔÇÖi temsil edecek ┼čekilde uygun renklerde boyayal─▒m.
Ôľá Daireyi k├ó─č─▒ttan kesip ├ž─▒karal─▒m ve pipete yap─▒┼čt─▒ral─▒m.
Ôľá K├╝├ž├╝k bir k├ó─č─▒t par├žas─▒na ke├želi kalemle bir nokta koyal─▒m. Bu nokta D├╝nyaÔÇÖy─▒ temsil edecektir.
Ôľá Simdi bah├žeye ├ž─▒karak bir arkada┼č─▒m─▒z─▒n elinde G├╝ne┼č ile birlikte yakla┼č─▒k 40 ad─▒m uza─ča gitmesini isteyelim. Bu s─▒rada D├╝nyaÔÇÖy─▒ temsil eden par├žay─▒ elimizde tutup G├╝ne┼čÔÇÖi temsil eden arkada┼č─▒m─▒za do─čru bakal─▒m.


Soru : Bu etkinlik sonucunda G├╝ne┼č ve D├╝nyaÔÇÖn─▒n b├╝y├╝kl├╝kleri hakk─▒nda ne s├Âyleyebiliriz?


Cevap :

Bu etkinlik sonucunda asl─▒nda g├╝ne┼če k─▒yasla D├╝nyam─▒z─▒n ne kadar k├╝├ž├╝k oldu─čunu g├Ârmekteyim. Kocaman evreni d├╝┼č├╝nd├╝k├že asl─▒nda g├╝ne┼č bile k├╝├ž├╝c├╝k kal─▒r.


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 24 Cevaplar─▒


Soru : A┼ča─č─▒da verilen ifadelerin do─čru ya da yanl─▒┼č oldu─čuna karar verip ilgili ok y├Ân├╝nde ilerledi─činizde ula┼čt─▒─č─▒n─▒z ├ž─▒k─▒┼č─▒ i┼čaretleyiniz.


Cevap :

“5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri Kitab─▒ Sayfa 18-19-20-21-22-23-24-25 MEB Yay─▒nlar─▒”


5. S─▒n─▒f Fen Bilimleri MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 25 Cevaplar─▒


Soru : G├╝ne┼čÔÇÖe gidecek olan uzay arac─▒n─▒ tasarlayan T├╝rkiye Uzay Ajans─▒ m├╝hendislerinden biri oldu─čunuzu hayal ediniz. Tasar─▒m─▒n─▒ yapt─▒─č─▒n─▒z uzay arac─▒yla ilgili a┼ča─č─▒daki sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.


1) Arac─▒n─▒z─▒n tasar─▒m─▒nda hangi malzemeleri kullan─▒rd─▒n─▒z?


Cevap :

G├╝ne┼če gidece─čim i├žin uzay arac─▒m─▒ ─▒s─▒ya ├žok fazla dayan─▒kl─▒ maddelerden yapmaya ├Âzen g├Âsteririm. G├╝ne┼čte olan tepkimelere ba─čl─▒ olarak orada tepkime vermeyecek malzemeleri kullan─▒rd─▒m. Uzay arac─▒n─▒n uzun bir yolculu─ča ├ž─▒kaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝rsek hafif ve dayan─▒kl─▒ malzemeler olmas─▒na ├Âzen g├Âsterirdim.


2) Neden bu malzemeleri se├žerdiniz?


Cevap :

Bu malzemeleri se├žiyorum ├ž├╝nk├╝ uzayda g├╝venli─čimi sa─člamam gerekmekte. Binlerce ─▒┼č─▒k y─▒l─▒ uzakl─▒kta kim bana yard─▒m edebilir ki bu y├╝zden i┼čimi sa─člama almal─▒y─▒m.


3) Yak─▒t olarak ne kullan─▒rd─▒n─▒z?


Cevap :

Yak─▒t olarak T├╝rkiye’de bolca bulan bor madenini kullanmak isterdim.


4) Arac─▒n─▒za hangi ismi verirdiniz?


Cevap :

T├╝rkiye’nin G├╝ne┼či ismini verirdim


5) Tasarlad─▒─č─▒n─▒z uzay arac─▒n─▒n resmini ├žiziniz.┬á


Cevap :



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!