Ana Sayfa > 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 52-54-55-56-57-58

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1970
Cevaplar0

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık 6 Mart 1915 Gecesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58


5. Sınıf Türkçe Kitabı 6 Mart 1915 Gecesi Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57-58


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Çanakkale ile ilgili sanal ziyaretiniz sırasındaki gözlemlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Çanakkale ile ilgili sanal ziyaretim sırasında Çanakkale hakkında, şehitler abidesi , orada olan bayrak ve şehitlerin hem bizim hem düşman askerleri olmasını gözlemleyince çok etkilendim.


2. Sanal gezi sayesinde neler öğrendiniz? Farklı kaynaklardan bilgi edinme konusundaki düşüncelerinizi açıklayınız.


Cevap :
Sanal gezi sayesinde Çanakkale, Çanakkale Savaşı,şehitler, savaşın şiddeti, şehitler abidesi ve olan olaylar hakkında bilgi edindim. Bu gerçekten heyecan verici ve şaşırtıcıydı. Farklı kaynaklardan bilgiler edinmek daha heyecanlı ve ilgi çekici oluyor.


3. Nusrat Mayın Gemisi hakkında neler öğrendiniz? Öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Nusret, 1. Dünya Savaşı Çanakkale Deniz Savaşlarında çok büyük bir başarı göstermiş olan mayın gemisinin ismidir.
7 Mart’ı 8 Mart’a bağlayan gece Nusret mayın dökücü gemisi Yüzbaşı Tophaneli İsmail Hakkı Bey ve Müstahkem Mevkii Mayın Grup Komutanı Yüzbaşı Hafız Nazmi (Akpınar) Bey komutasında düşman gemilerinin projektörlerine rağmen büyük bir cesaret göstererek Anadolu yakasındaki Erenköy’deki Karanlık Liman’a mayınlarını bıraktı.
Nusret Mayın Gemisi Bouvet, Irresistible ve Ocean’ı batırdı Mayınlar döşendikten 10 gün sonra, 18 Mart’ta düşman gemileri harekete geçti. İkmal için geri dönen gemilerde mayınlar sebebiyle peş peşe patlamalar oldu. Nusrat’ın mayınları; Bouvet, Irresistible ve Ocean’ı Çanakkale Boğazı’na gömmeyi başarmıştır.


4. “Çanakkale Geçilmez!” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap :
“Çanakkale Geçilmez!” sözünden düşmanlara milletimizin asla izin vermeyeceği ve boğazlarımız olsun, Anadolu olsun asla dokundurtmayacağını anlıyorum. Askerlerimizin bu kahramanca mücadeleleri sayesinde bugün bu kadar rahat bir şekilde hayatımıza devam ediyoruz.


5. Çanakkale ile ilgili ezberlediğiniz şiiri sınıfta okuyunuz.


Cevap :
Bayrak Altında
Bu gün genç, ihtiyar, kadın, kız, kızan,
Uzanıp yatsak da çardak altında,
Boruyu çalınca yarın borazan,
Hemen toplanırız b
……….
……….
Faruk Nafiz Çamlıbel


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 54 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda anlamları verilen kelimeleri bulup bulmacaya yerleştiriniz. Bulmacada gizlenen şifreyi bulunuz.


  1. Her türlü korku, tasa ve tehlikeden uzak, güvende olma durumu. SELAMET
  2.  Gemilerin barınmalarına, yük alıp boşaltmalarına, yolcu indirip bindirmelerine yarayan doğal veya yapay sığınak. LİMAN
  3.  Koruma, gözetme, esirgeme, koruyuculuk, gözetim. HİMAYE
  4.  Dinlenme, rahat etme. İSTİRAHAT
  5.  Çok koyu.  ZİFİRİ
  6.  Güneyden veya güneybatıdan esen ve bazen de yağış getiren yerel rüzgâr. LODOS
  7.  İnsan aklının alamayacağı olay. MUCİZE
  8.  Bilinmeyen, bilinmedik. MEÇHUL

2. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucuklardaki deyimlerden uygun olanları getirerek cümleleri tamamlayınız.


Cevap :

  • Kendinizi göstermemek için çaba harcayın.
  • Ne pahasına olursa olsun bu görevin hakkıyla ve eksiksiz yerine getirilmesi gerekiyordu.
  • Uzaktan devriye gezen düşman gemilerinin güçlü projektörleri arada denizi yalarken endişe veriyordu.
  • Türk kıyılarında bir projektör yandı ve düşman gemisinin projektörünü ablukaya aldı.

b) Anlamını öğrendiğiniz bu deyimleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

  • Yıllarca boşuna çaba harcamışım.
  • Boşuna çaba harcadığını söylemek istiyorum.
  • Ne pahasına olursa olsun bu yarışmaya katılacağım.
  • Ne pahasına olursa olsun hakkımı savunacağım.
  • Bana olan bakışları endişe veriyor.
  • Bana olan davranışları endişe verici.
  • Düşman askerleri ablukaya alınmış.
  • Gemiler dün ablukaya alınmış.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 55 Soruları ve Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1) Cevat Bey’in Nazım Bey’e verdiği görev nedir?


Cevap :
Cevat Bey’in Nazım Bey’e verdiği görev; Nusrat gemisi ile limanda kıyıya paralel olarak 26 mayın dökme görevidir.


2) Nazım Bey, görevi ile ilgili ne düşünüyor? Görevini yerine getirme kararlılığı içinde midir? Açıklayınız.


Cevap :
Nazım Bey, ne pahsına olursa olsun görevini yerine getirmeyi düşünüyor. Evet Nazım Bey, Görevini yerine getirme kararlılığı içindedir. Gerçekten bu vatan aşkı için canını tehlikeye atmaktır ki takdire değerdir.


3) Nazım Bey, geminin komutanlığı için kimi seçmiştir?


Cevap :
Nazım Bey, geminin komutanlığı için Tophaneli Yüzbaşı Hakkı Bey’i seçmiştir.


4) Yüzbaşı Hakkı Bey, sağlık sorunu yaşamasına rağmen bu görevi neden kabul etmiştir?


Cevap :
Yüzbaşı Hakkı Bey, sağlık sorunu yaşamasına rağmen bu görevi önemli bir iş olduğu ve Türk milletinin bağımsızlık mücadelesi için  kutsal görerek kabul etmiştir.


4. ETKİNLİK


a) Okuduğunuz metinde bazı kelimeler sizce neden koyu yazılmış olabilir?


Cevap :
Okuduğum metinde bazı kelimelerin koyu yazılması, okuyucunun dikkatini çekmek ve daha iyi bir anlatım elde etmek için yazılmış olabilir.


b) Koyu yazılı yerlerin metne nasıl bir katkısı vardır? Açıklayınız.


Cevap :
Metinde vurgulamalar ve farklılık katarak dikkat çeker.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki hikâye haritasında boş bırakılan yerleri okuduğunuz metinden hareketle doldurunuz.


Cevap :

  • Olay: Nusrat Mayın gemisinin kritik bir yere mayın dökme görevini yerine getirmesi olayı.
  • Olayın geçtiği yer: Çanakkale
  • Olayın geçtiği zaman: 6-8 Mart 1915 tarihi
  • Kahramanlar: Cevat Bey, Hafız Nazım Bey, Yüzbaşı Hakkı Bey, Yarbay Geehl
  • Anlatıcı: 3. kişi

6. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki cümlelerde geçen eş sesli kelimeleri bularak örnekteki gibi altlarını çiziniz.


Cevap :
• Mayın hatlarını geçti ve hedef olarak seçilen karanlık limana vardı.
• Vatanın selameti bu mayınların denize dökülmesine bağlıydı.
• Düşmanın yüzen kaleleri teker teker yan yatmaya başladı.


b) İşaretlediğiniz bu kelimeleri yukarıda verilen anlamından farklı anlama gelecek şekilde cümle içinde kullanınız.


Cevap :
Elimde birkaç poşet ve telefonum vardı.
Seninle birlikte Ayşe ‘ de vardı.
Aramızdaki sevgi bağı hiç zayıflamasın istiyorum.
Güvenli bağ sadece anne ile çocuk arasında değil herkes arasında olur.
Senin yüzünde sivilceler mi çıkmış
Yüzünü bana doğru döndü.
Arabanın tekeri patlamış.
Otobüsün tekerinin patlak olduğunu çok geç farketti.
Ateş ne yaptıysam yandı.
Tencere uyuya kalınca yanmış.
Başım ağrıyor biraz.
Başımda birçok düşünceler var.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 56 Soruları ve Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Metni okurken aldığınız notlardan yararlanarak metni defterinize özetleyiniz.


Cevap :
Çanakkale Savaşı için önemli bir gündü. Cevat Bey, Nazım Bey’e, önemli bir görev vermek için yanına çağırdı. Düşmana karşı Nusrat Mayın gemisi ile 26 mayını limana paralel şekilde düşmana fark ettirmeden dökme görevini verdi.  Yüzbaşı Hakkı Bey, çok hastaydı ancak vatanı için bu önemli görevi kabul etti. Göreve çıktıklarında gemi kömürle çalıştığı için ateşleri gizlemek için maskeleme yaptılar. 26 mayını kıyıya paralel bir şekilde bırakıp geri döndüler. Geri dönüş yolculuğunda tam bir düşman gemisine yakalanacaklardı ki bir Türk gemisinin yaktığı projektör ile kurtulurlar. Fakat Hakkı Bey bu heyecana dayanamadı ve kalp krizi geçirerek şehit oldu. Ama görev başarı ile tamamlandı.


8. ETKİNLİK


Soru : “6 Mart 1915 Gecesi” adlı metinle aşağıdaki Çanakkale şiirini biçim ve tür yönünden karşılaştırınız.


ÇANAKKALE


Övün ey Çanakkale, cihan durdukça övün!
Ömründe göstermedin bin düşmana bir gün.
Sen bir büyük milletin savaşa girdiği gün,
Başına yüz milletin birden üşüştüğü yersin!
Sen savaşa girince mızrakla, okla, yayla.
Karşına çıktı düşman çelikten bir alayla.
Sen topun donanmayla, tüfeğin bataryayla,
Neferin ordularla boy ölçtüğü yersin!
Nice tüysüz yiğitler yılmadı cenk devinden,
Koştu senin koynundan çıkar çıkmaz evinden.
Sen onların açtığı bayrağın alevinden,
Kaç bayrağın tutuşup yere düştüğü yersin!
Faruk Nafiz ÇAMLIBEL


Cevap :

  • 6 Mart 1915 Gecesi metni olay yazısıdır.
  • Çanakkale adlı metin şiirdir.
  • 6 Mart 1915 Gecesi metninde Nusrat Mayın gemisinin görevi anlatılmaktadır.
  • Çanakkale metninde Çanakkale Zaferi’nden duyulan gurur dile getirilmektedir.

9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Soruları cevaplayınız.


1) Son 26 mayını âdeta iri tespih taneleri gibi dizdiler.
2) Âdeta ter muslukları açılmışçasına vücutları ıslandı.
3) Eğer Nusrat Gemisi’ni odaklayarak tararsa her şey bitecekti.


a) Hangi cümlede bir varlık başka bir varlığa benzetilmiştir? Bu cümlede ne, neye benzetilmiştir?


Cevap : 1. cümlede benzetilmiştir. Mayınlar tespih tanelerine benzetilmiştir.


b) Hangi cümlede bir işin olması başka bir işin olmasına bağlıdır?


Cevap : 3. cümlede bağlıdır.


c) Hangi cümlede bir durum, olduğundan daha abartılı olarak verilmiştir?


Cevap : 2. cümlede verilmiştir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 57 Soruları ve Cevapları


10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleyi iki noktanın kullanımına dikkat ederek okuyunuz. İki noktanın cümlelerde niçin kullanıldığını boş bırakılan yerlere yazınız. Cevat Bey, mayın grup komutanı Hafız Nazım Bey’i çağırdı ve şunları söyledi:


  • Cevat Bey, mayın grup komutanı Hafız Nazım Bey’i çağırdı ve şunları söyledi: “Oğlum, sana çok önemli bir görev veriyorum.”

Cevap : Konuşma bölümünden önceki ifadenin sonuna konmuştur.

  • “Dünkü buluşmada gördüğüm arkadaşlarım: Metin, Buse, Ali, Ayşe.”

Cevap : Kendisiyle ilgili açıklama verilecek cümlenin sonuna konmuştur.

  • Barış: Yarın aynı yerde mi buluşuyoruz?

Cevap : Karşılıklı konuşmalarda, konuşan kişiyi belirten sözden sonra konmuştur.

  • Bu bilgileri https://www.kultur.gov.tr adresinden aldık.

Cevap : Genel ağ adresinde kullanılmıştır.

  • Çiftçi Mehmet yetiştirdiği ürünleri sayar: arpa, yulaf, mısır…

CevapKendisiyle ilgili örnek verilecek cümlenin sonuna konmuştur.


11. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Yay ayraçla gösterilen yerlere uygun noktalama işaretlerini getiriniz.


Cevap :

  • Acıları dindirecek tek bir ilaç var (;) zaman.
  •  Geziye katılanlar şunlardır(:) Kemal, Mert, Aynur, Tülin.
  •  Ayça (:)
    — Halk oyunu bir milletin zenginliğidir.
  • Onur (:)
    — Halka ait tüm gelenek, görenekler milletin zenginliğidir.

12. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin sizde uyandırdığı duyguları arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Bu resimleri incelediğim zaman içinde atalarımın yapmış oldukları fedakarlıklara karşı bir gurur ve savaşın gerçekleri sebebiyle bir burukluk oluştu. Eğer ecdadımız bu kadar yürekli savaşması çoluk çocuk demeden canlarına ortaya koymasalardı bugün buralarda olmayabilirdik.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıda verilen Çanakkale Savaşı ile ilgili filmlerin afişlerini inceleyiniz.


a) Çanakkale Savaşı ile ilgili bir film hazırlasaydınız adı ne olurdu?


Cevap : Çanakkale Savaşı ile ilgili bir film hazırlamış olsaydım ismi “BÜYÜK BEDEL” olurdu.


b) Filminizin içeriğini defterinize kısaca yazınız.


Cevap : Filmin içeriğinde askerlerin ne şartlarda çalıştığını, çocuk askerleri, yaşlı ve kadın demeden nasıl cephede mücadele edildiği hakkında sahneler canlandırırdım.


c) Filminiz için bir afiş tasarlayınız. Afişiniz için Çanakkale Savaşı ile ilgili görseller kullanınız.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 52-54-55-56-57-58”


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : 15 Temmuz gecesi ile ilgili gazete, dergi ve internet sitelerinden araştırma yapınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfa getiriniz.


Cevap :
15 Temmuz 2016 gecesinde hainler tarafından bir darbe girişimi planlanmış. Devletin askeri araçlarıyla halkın üzerine yürüyen hainler vatanlarına sadık milletimiz tarafından kahramanca durdurulmuş. O gün bir çok şehit ve gazi verilmiş, Bu üstün kahramanlıklar sonucunda da devletimiz eski güvenli günlerine geri dönmüştür.
15 Temmuz Kahramanları  – Ömer Dondurma
Henüz 13 yaşında olmasına rağmen, 15 Temmuz gecesi, babasıyla birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin önündeki darbecileri protesto etmek için oradaydı. Askerlerin başındaki komutanın “Nişan al! Ateş et!” komutuyla birlikte, sol ayağından vuruldu. Diğer bir kurşundan cebindeki telefon sayesinde kurtuldu. TRT.net



 

Our Score
Profile Photo
Nil
Binbaşı
5 sınıf Türkçe ders kitabı Anıttepe yayıncılık'ta yer alan bu ödevimizde 1 2 3 4 5 ve 6 etkinliklerin tüm cevaplarını en güzel bilgiler ve en güzel cevaplarla bu sayfada buldum siz öğrenciler de bütün ödevlerinizi rahat bir şekilde yapmak anlamak ödevlerinizi kavramak istiyorsanız bu sayfadaki bilgi ve cevapları göz atmanızı tavsiye ederim çünkü buradaki bilgilere cevaplar çok güzel ben her zaman ödevlerimi bu sayfaya bakarak yapıyorum.
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!