Ana Sayfa > 5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 171-172-173-174-175-176 KOZA Yay─▒nlar─▒

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1969
Cevaplar0

5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Olimpiyat Oyunlar─▒ Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 171, 172, 173, 174, 175, 176


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Olimpiyat Oyunlar─▒ Metni Etkinlik Cevaplar─▒


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 171-172-173-174-175-176


Haz─▒rl─▒k


Soru : A┼ča─č─▒da g├Ârselleri verilen spor dallar─▒n─▒n adlar─▒n─▒ s├Âyleyiniz. ─░lgi duydu─čunuz bir spor dal─▒ varsa bu dalla ilgili bildiklerinizi s├Âyleyiniz.


Kısa Cevap :

A┼ča─č─▒da g├Ârselleri verilen spor dallar─▒n─▒n adlar─▒ ;

  1. Resim: futbol
  2. Resim: s─▒r─▒kla atlama
  3. Resim: masa tenisi
  4. Resim: tekvando
  5. Resim: g├╝lle atma

Bu oyunlardan bizim Ve ├žo─ču ki┼činin oynad─▒─č─▒ futboldan bahsetmek istiyorum.

Futbol d├╝nyan─▒n en pop├╝ler sporudur

Futbol ma├žlar─▒ dikd├Ârtgen ┼čeklinde olan ├žimla kapl─▒ sahada oynanmaktad─▒r.

Futbolda hakem ve yard─▒mc─▒ hakemler bulunmaktad─▒r.

Hakem yard─▒mc─▒ hakemler ma├ž─▒ y├Âneterek yaralanma durumunda oyunu durdurma, oyunu tekrar ba┼člatma gerekti─činde oyunu ge├žici olarak erteleme veya tatil etme gibi bir├žok yetkiye sahiptirler.

Futbol 45 dakikal─▒k iki devre ┼čeklinde yani toplam─▒ 90 dakikada oynan─▒r. Devre aras─▒ yakla┼č─▒k 15 dakikad─▒r.

Futbol sahada 11 ki┼čilik iki tak─▒m aras─▒nda oynan─▒r.

Oyunun amac─▒ kar┼č─▒ tak─▒m─▒n kalesine gol atmakt─▒r.

Topa elle dokunmak yasak olur ayakla oynanan bir oyundur.

Uzun Cevap :

A┼ča─č─▒da g├Ârselleri verilen spor dallar─▒n─▒n isimleri futbol, s─▒r─▒kla atlama, masa tenisi, tekvando ve g├╝lle atmad─▒r.

S─▒r─▒kla atlama

S├╝rekli y├╝ksek atlama sporu en zor sporlardan biridir.

S─▒n─▒fta y├╝ksek atlamada bu atlama bir aletle yap─▒l─▒r Ve bu y├╝zden erzurumspor’lardan biri olarak say─▒l─▒r.

S─▒r─▒kla y├╝ksek atlama oyunu bir serok yard─▒m─▒yla daha ├Ânce belirlenmi┼č olan belirli y├╝kseklikteki engeli ve ├ž─▒tay─▒ d├╝┼č├╝rmeden ├╝zerinden atlamak ┼čeklinde oynan─▒r.

Y├╝ksek atlama yaparken ko┼čarak belirli bir h─▒za ula┼čmak ve bu ko┼ču i├žin bir pis bulunmaktad─▒r.

Bu ko┼čup hissinin uzunlu─ču 35 metre olup atlet ofis boyunca yava┼č yava┼č h─▒zlanarak ko┼čar ve s─▒r─▒kla atlar.

Atletler ate┼čten sonra bir minderin ├╝zerine d├╝┼čerler.

Masa Tenisi

Masa tenisi bir file ile iki e┼čit par├žaya ayr─▒lm─▒┼č olan d├╝z bir tenis masas─▒ ├╝zerinde oynar.

Raketler ah┼čap malzemeden yap─▒lm─▒┼č olup 17 santimetre uzunlu─čundad─▒r.

Masa tenisinin topunun ├Âzelli─či hafif olmas─▒ o kolayl─▒kla at─▒labilmesidir.

Masa tenisi oynarken Toprak bir tarafa ge├žti─činde rakip kar┼č─▒l─▒k vermezse puan kazan─▒l─▒r.

Ayr─▒ca top sizin taraf─▒n─▒za ge├žmedi─činde fileye tak─▒ld─▒─č─▒nda veya rakibiniz top sekmeden topa vurdu─čunda yine puan kazan─▒l─▒r.

Bu oyunu kazanmak i├žin taraflardan birinin 11 puana ula┼čmas─▒ gerekir.

Tekli oyunlarda genellikle 7 oyun ├žiftli oyunlarda ise 5 oyun oynan─▒r ve en ├žok kazanan ma├ž─▒n galibi olur.

Tekvando

Kore k├Âkenli Uzakdo─ču savunma sanat─▒ ve sporudur.

Tekvando iki sporcunun kar┼č─▒ kar┼č─▒ya gelerek yapt─▒─č─▒ bir d├Âv├╝┼č sporudur.

Sporcular bunun i├žin ├Âzel bir k─▒yafet giyer. Bu ma├žlar bir hakem taraf─▒ndan y├Ânetilir

Tekvandoda vuru┼člar ├Ânceden belirlenmi┼č alanlara yap─▒l─▒r ve do─čru vuru┼člardan puan kazan─▒l─▒r.

Bu vuru┼člar d├╝z, yan ve ├Ân tekme ayr─▒ca el vuru┼člar─▒d─▒r.

Tekvandoda 10 ku┼čak bulunmaktad─▒r. En y├╝ksek ku┼čak siyah renktir. Ba┼člamak isteyenler i├žin 5 lira 6 ya┼č─▒nda ba┼člamas─▒ ├Ânerilir

G├╝lle Atma

Oyunda kullan─▒lan g├╝lleler metalden yap─▒lm─▒┼č k├╝re bi├žimi ┼čeklindedir.

Omuz hizas─▒nda kald─▒r─▒larak en uzak mesafeye at─▒lmas─▒ i├žin ├žal─▒┼č─▒l─▒r.

Yar─▒┼čmac─▒ at─▒┼č yapmadan ├Ânce sabit bir duru┼čla durur ve g├╝nleri tek elle ├ženeye yak─▒n tutar.

Bu duru┼č esnas─▒nda g├╝lenin a┼ča─č─▒ya d├╝┼čmemesi ve onun ├žizgisini ge├žmemesi gerekmektedir.

G├╝ll├╝ atma oyununda yar─▒┼čmac─▒lar 3 at─▒┼č hakk─▒na sahiptir ve ilk 3 at─▒┼čtan sonra en iyi 8 yar─▒┼čmac─▒ daha sonra ├╝├žer at─▒┼č daha yapar.

Ate┼č esnas─▒nda yar─▒┼čmac─▒ ├žemberden d─▒┼čar─▒ ├ž─▒karsa dengesini kaybedip ayak veya eli ile ├žemberin d─▒┼č─▒na dokunursa veya g├╝lle takozun ├╝st├╝ne d├╝┼čerse at─▒┼č ge├žerli say─▒lmaz.


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 172 Cevaplar─▒


1. Etkinlik


a. A┼ča─č─▒da metinde ge├žen baz─▒ kelimelerin anlamlar─▒ verilmi┼čtir. Anlamlar─▒, ilgili olduklar─▒ kelimelerle e┼čle┼čtiriniz.


Cevap :

1. Disk atmada kullan─▒lan ve erkekler i├žin 2, kad─▒nlar i├žin 1 kilogram a─č─▒rl─▒─č─▒nda olan, genellikle metal bir ├žember ile ├ževrelenmi┼č tahta.

2. ├çe┼čitli engelli gruplar─▒ndan sporcular─▒n kat─▒ld─▒─č─▒ ├žok sporlu etkinlik.

3. ├çe┼čitli milletlerin aras─▒nda yap─▒lan, milletlerin aras─▒nda ├žok y├Ânl├╝ ili┼čkilerle ilgili olan.

4. D├Ânemi, yap─▒ld─▒─č─▒ ├ževre, kat─▒lanlar─▒n say─▒s─▒ veya niteli─či programla belirtilen ve ├Âzel ├Ânemi olan sanat g├Âsterisi.

5. Ucunda alev ├ž─▒karabilen yan─▒c─▒ bir madde bulunan, ayd─▒nlatmaya yarayan de─čnek.


b. Anlam─▒n─▒ ├Â─črendi─činiz kelimeleri birer c├╝mlede kullanarak yaz─▒n─▒z.


Cevap :

  • Herkes yap─▒lacak olan festivali d├Ârt g├Âzle bekliyordu.
  • Diski bilgisayara yerle┼čtirdikten sonra heyecanla a├ž─▒lmas─▒n─▒ bekledik.
  • Tamam bir ┼čey me┼čaleler bu kez bar─▒┼č i├žin yan─▒yordu.
  • Olimpiyatlarda ├╝lkemiz bir├žok derece alarak ad─▒ndan s├Âz ettirmi┼čti.
  • Uluslararas─▒ d├╝zenlenecek olan ┼čiir yar─▒┼čmas─▒nda ismi ge├žti─či i├žin ├žok heyecanland─▒.
  • Paralimpik oyunlar─▒n─▒n ba┼člamas─▒na ├žok az kald─▒.

c. Metinde ge├žen spor terimlerini belirleyiniz. Bunlar─▒ birer c├╝mlede kullanarak defterinize yaz─▒n─▒z.


Cevap :

olimpiyat oyunlar─▒

Olimpiyat oyunlar─▒ b├╝t├╝n heyecan─▒ ile devam ediyor.

cirit atma

Cirit atma yar─▒┼čmas─▒nda son anda diskalifiye oldu.

uzun atlama

Uzun atlama yar─▒┼č─▒nda b├╝y├╝k bir ba┼čar─▒ bekliyordu.

disk f─▒rlatma

Disk f─▒rlatma sporu ile ilgileniyordu.

g├╝re┼č

─░leride iyi bir g├╝re┼č├ži olmak istiyorum.

at arabas─▒ yar─▒┼člar─▒

At arabas─▒ yar─▒┼člar─▒ hem nostaljik hem de ├žok e─členceli.

Paralimpik oyunlar─▒

Paralimpik oyunlar─▒ ├že┼čitli ├Âzel gereksinimi olan gruplar─▒n kat─▒ld─▒─č─▒ Spor etkinli─čidir.

tenis

Mahallemize tenis sahas─▒ yap─▒laca─č─▒n─▒ ├Â─črendim.

y├╝zme

Yaz─▒n y├╝zme kursuna gidip y├╝zmemi geli┼čtirmeyi ├žok istiyorum.

atletizm

Atletizm herkesin yapamayaca─č─▒ yetenek gerektiren bir spordur.

bisiklet

En sevdi─čim ara├ž bisiklet.

Voleybol

Voleybolda ├žok iyi oldu─čumu d├╝┼č├╝n├╝yorum

ok├žuluk

Voleybol yerine ok├žuluk kursuna gitmek istiyorum.


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 173 Cevaplar─▒


2. Etkinlik


Soru : Okudu─čunuz metinde ge├žen kelimelerden baz─▒lar─▒ a┼ča─č─▒da verilmi┼čtir. Bu kelimeleri alt s─▒radaki e┼č anlaml─▒lar─▒yla e┼čle┼čtiriniz.


Cevap :

Y─▒l- sene

Hal -durum

Kent-sehir

Festival -senlik

Etkinlik – faaliyet


3. Etkinlik


Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Metnin konusu : olimpiyat oyunlar─▒ ve ge├žmi┼či

Metnin ana fikri :

Olimpiyat oyunlar─▒n─▒n tarihinin ├žok eski oldu─ču ve ├žok de─čerli oldu─ču.


4. Etkinlik


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


Olimpiyat oyunlar─▒n─▒n ge├žmi┼či nereye dayanmaktad─▒r?


Cevap :

Olimpiyat oyunlar─▒n─▒n ge├žmi┼či binlerce y─▒l ├Ânce olan eski yunan’daki festivallere dayanmaktad─▒r.


Modern olimpiyat oyunlar─▒ ilk kez nerede ve hangi tarihte d├╝zenlenmi┼čtir?


Cevap :

Modern olimpiyat oyunlar─▒n─▒n ilki 1896’da Yunanistan’─▒n ba┼čkenti Atina’da d├╝zenlenmi┼čtir.


Olimpiyat ate┼či nas─▒l ta┼č─▒n─▒r?


Cevap :

Olimpiyat ate┼či sporcular b├╝lb├╝l sanat├ž─▒lar ├Â─črenciler gibi pek ├žok ki┼či taraf─▒ndan elden ele ta┼č─▒n─▒r.


Olimpiyat oyunlar─▒n─▒n slogan─▒ nedir?


Cevap :

Olimpiyat oyunlar─▒n─▒n slogan─▒ “Citius, Aptius, Fortius” t├╝r.

T├╝rk├že anlam─▒ “daha h─▒zl─▒, daha y├╝ksek, daha g├╝├žl├╝”d├╝r.


Paralimpik Oyunlar─▒’nda yer alan spor dallar─▒ nelerdir?


Cevap :

Paralimpik oyunlar─▒nda yer alan spor dallar─▒ tenis, y├╝zme, atletizm, bisiklet, voleybol , ok├žuluktur.


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 174 Cevaplar─▒


5. Etkinlik


Soru : ÔÇťOlimpiyat Oyunlar─▒ÔÇŁ metnini t├╝r ve bi├žim y├Ân├╝nden ÔÇťSa─čl─▒k ve SporÔÇŁ temas─▒ i├žinde yer alan ÔÇťMavi E┼čofmanl─▒ AdamÔÇŁ metniyle kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒n─▒z.


Cevap :

OL─░MP─░YAT OYUNLARI

T├╝r : bilgilendirici metin
Bi├žim : d├╝zyaz─▒

MAV─░ E┼×OFMANLI ADAM

T├╝r : hikaye edici metin
Bi├žim :d├╝zyaz─▒


6. Etkinlik


Soru : Metne ait g├Ârselleri inceleyiniz. Bu g├Ârsellerin metni yeterince destekleyip desteklemedi─čini nedenleriyle yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Metin ait g├Ârselleri inceledi─čimiz zaman bu g├Ârsellerin metni yeterince destekledi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum.

├ç├╝nk├╝ metinde ge├žen spor dallar─▒ ile ilgili resimler verilmi┼č ayr─▒ca me┼čale ve Paralimpik oyunlar─▒n─▒ temsil eden bir resim de eklenmi┼čtir.


5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 175 Cevaplar─▒


7. Etkinlik


a. Kar┼č─▒la┼čt─▒rma ve duygu belirten ifadelerle ilgili a┼ča─č─▒da verilen bilgileri okuyunuz.


Herhangi bir d├╝┼č├╝nceyi a├ž─▒klamak i├žin iki varl─▒k, iki kavram aras─▒ndaki benzerlik ya da kar┼č─▒tl─▒klar─▒n belirtildi─či ifadelere kar┼č─▒la┼čt─▒rma denir. ÔÇťNaim S├╝leymano─člu ikinci denemesinde birincisinden daha b├╝y├╝k bir a─č─▒rl─▒k kald─▒rd─▒.ÔÇŁ c├╝mlesinde Naim S├╝leymano─čluÔÇÖnun halteri ikinci kez kald─▒r─▒┼č─▒ birincisiyle kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒larak anlam g├╝├žlendirilmi┼čtir. ┼×a┼č─▒rma, kayg─▒, korku, k├╝├ž├╝mseme, sevgi, ├ÂzlemÔÇŽ gibi duygular─▒ anlatan ifadelere duygu belirten ifadeler denir. ÔÇťBu kadar zamand─▒r hastanedeyim bir kere bile ziyaretime gelmedi.ÔÇŁ c├╝mlesi duygu bak─▒m─▒ndan incelendi─činde ÔÇťsitemÔÇŁ anlam─▒ ta┼č─▒maktad─▒r.


b. Kar┼č─▒la┼čt─▒rma ve duygu belirten ifadelerle ilgili ├Ârnek c├╝mleler yaz─▒n─▒z. C├╝mlelerdeki kar┼č─▒la┼čt─▒rma unsurlar─▒n─▒ ve duygular─▒ s├Âyleyiniz.


Cevap :

Kar┼č─▒la┼čt─▒rma c├╝mlelerim :

  • Selen Ahmet’ten daha ba┼čar─▒l─▒d─▒r.
  • Melike ├ľmer ‘ den daha uzun boylu g├Âr├╝n├╝yor.
  • Selen’ in ailesi bizim ailemizden daha kalabal─▒k.
  • Filistin ‘deki ├žocuklar di─čer ├žocuklardan daha zor durumda.

Duygu belirten ifadelerle ilgili c├╝mlelerim :

  • Beni sevmedi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum.
  • Beni bu kadar ├Ânemsedi─čini bilmiyordum.
  • Ailemin beni sevdi─čini ozaman daha iyi anlad─▒m.
  • Anne ve baban─▒z─▒n k─▒ymetini onlar─▒ kaybetmeden anlamal─▒y─▒z.

8. Etkinlik


Soru : Metinden al─▒nan a┼ča─č─▒daki paragraf─▒ okuyunuz. S─▒ra arkada┼č─▒n─▒zla i┼č birli─či yaparak Olimpiyat Oyunlar─▒ i├žin iki slogan ├╝retip yaz─▒n─▒z.


Olimpiyat Oyunlar─▒ÔÇÖn─▒n slogan─▒ olan ÔÇťCitius, Altius, FortiusÔÇŁ T├╝rk├žede ÔÇťdaha h─▒zl─▒, daha y├╝ksek, daha g├╝├žl├╝ÔÇŁ anlam─▒na geliyor. Bu slogan ilk kez 1924 Paris Olimpiyat Oyunlar─▒ÔÇÖnda kullan─▒lm─▒┼č.


Kısa Cevap :

  1. Her zaman daha iyisine ko┼č
  2. Her zaman en fazla , en g├╝├žl├╝

Uzun Cevap :

  1. En ba┼čar─▒l─▒, en h─▒zl─▒,en b├╝y├╝k
  2. Hep beraber , en iyiye
  3. En iyi , en g├╝zeli, en g├╝├žl├╝s├╝
  4. Hep beraber, ba┼čar─▒ya

5. S─▒n─▒f T├╝rk├že KOZA Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 176 Cevaplar─▒


9. Etkinlik


a. A┼ča─č─▒da verilen haberi okuyunuz, g├Ârseli inceleyiniz.


Olimpiyatlar sona erdi: ─░┼čte T├╝rkiye’nin karnesi

2020 Tokyo Olimpiyatlar─▒ÔÇÖnda T├╝rkiye 13 madalya kazand─▒. T├╝rkiye, Tokyo 2020’de ilk 14 g├╝nde ok├žulukta Mete Gazoz ile alt─▒n, karatede Eray ┼×amdan ile g├╝m├╝┼č madalya kazand─▒. Tekvandoda Hakan Re├žber ile Hatice K├╝bra ─░lg├╝n, g├╝re┼čte R─▒za Kayaalp, Yasemin Adar ve Taha Akg├╝l, jimnastikte ise Ferhat Ar─▒can, karatede Ali Sofuo─člu ve Merve ├çoban, bronz madalya kazand─▒. Oyunlar─▒n 15. g├╝n├╝nde ise iki kad─▒n mill├« boks├Ârden madalya geldi. Boksta ├Ânce 51 kiloda Buse Naz ├çak─▒ro─člu g├╝m├╝┼č madalya kazan─▒rken, sonras─▒nda 69 kiloda da Busenaz S├╝rmeneli alt─▒n madalyaya ula┼čt─▒.


Cevap :

Haberde ve g├Ârselde kazand─▒─č─▒m─▒z madalyalar ve ba┼čar─▒lar beni ├žok gururland─▒rd─▒.


b. Haber metninde ad─▒ ge├žen alt─▒ ├žizili spor dallar─▒n─▒ inceleyiniz. Bu spor dallar─▒n─▒ daha ├Ânce duydunuz mu? Bu sporlardan hangisini ya da hangilerini yapmak isterdiniz? Siz de olimpiyatlarda ├╝lkenizi temsil etmek ister miydiniz? ÔÇťSonraki Derse Haz─▒rl─▒kÔÇŁ a┼čamas─▒nda edindi─činiz bilgilerden faydalanarak arkada┼člar─▒n─▒zla konu┼čunuz. Konu┼čmalar─▒n─▒zda beden dilinizi etkili bir ┼čekilde kullan─▒n─▒z.


Kısa Cevap :

Ok├žuluk: yay ve ok ekipmanlar─▒n─▒n kullan─▒ld─▒─č─▒ ve her okul hedefi vurdu─ču yere g├Âre puan ald─▒─č─▒ bir oyundur.

Karate: bir d├Âv├╝┼č sporu oldu savunma ve kar┼č─▒ sald─▒r─▒ hareketlerinden belli olu┼čmaktad─▒r. Japon sanat─▒ olarak bilinmektedir.

G├╝re┼č:

G├╝re┼č sporu 2 ki┼činin g├╝├žlerini kullanarak m├╝cadele etti─či bir spordur. Boyunda ama├ž rakibini belirli kurallar ├žer├ževesinde yere ve veya s─▒rt ├╝st├╝ d├╝┼č├╝rerek omuzlar─▒n─▒ yere de─čdirmektir.

Jimnastik:

Jimnastik hem fiziksel geli┼čimi sa─člayan hareketlerin t├╝m├╝ hem de bir spor dal─▒d─▒r.

Jimnastik i├žerisinde bir├žok dal bulunup bunlardan birka├ž─▒ akrobatik, artistik, ritmik, parkur, estetik ve trambolin denen dallard─▒r.

Bu spor dallar─▒n─▒n hepsini daha ├Ânce duymu┼čtum. Ben bu spor dallar─▒ndan ok├žuluk ve jimnastik alan─▒nda kendimi geli┼čtirmek isterdim.

Ben de olimpiyat oyunlar─▒nda ├╝lkemi temsil etmek isterdim.

Uzun Cevap :

Ok├žuluk:

Ok├žulu─čun k├Âkeni avc─▒l─▒kla kar─▒nlar─▒n─▒ doyurduklar─▒ g├╝nlere dayanmaktad─▒r.

Bu spor dal─▒ bir yay arac─▒l─▒─č─▒ ile oku belirli bir hedefe g├Ândermeyi ama├žlamaktad─▒r.

Eski zamanlarda avlanmak, sava┼č i├žin kullan─▒lan bu ok veya olimpiyatlara 1904 tarihinde kat─▒lm─▒┼č vergi g├Ârerek g├╝n├╝m├╝ze kadar gelmeyi ba┼čarm─▒┼čt─▒r

Yaylar ve oklar fiber ah┼čap, karbon veya ├želikten yap─▒lmaktad─▒r. Yay─▒n esnek olan maddesi solar kau├žuktan Mersin ad─▒ verilen maddeden yap─▒l─▒r.

Bir├žok ├že┼čidi olan oklar ve yaylar olimpiyatlarda kullan─▒lmakta ve her okul hedefte vurmu┼č oldu─ču yere g├Âre puan al─▒nmaktad─▒r.

Okullar halkalar─▒ ay─▒ran ├žizginin tam ├╝zerine saplanm─▒┼čsa daha y├╝ksek puan elde edilir.

Uluslararas─▒ yar─▒┼čmalarda erkekler 144,50 ve 30 metreden hedefe ├╝├žer d├╝zine ok atmaktad─▒r.

Kad─▒nlar ise 50 ve 30 metreden daha k├╝├ž├╝k hedefe yapt─▒klar─▒ at─▒┼člarda 3 at─▒┼čta bir say─▒ okumaktad─▒r ve 280 at─▒┼č yapmaktad─▒rlar

Bu oyunda kol ve s├╝t kaslar─▒ ayr─▒ca zekat ve g├Âz koordinasyonu ge├žmektedir

Karate:

Japon Sava┼č sanat─▒ olan karate bir d├Âv├╝┼č sporudur.

Savunma ve Ka┼č sa─čl─▒─č─▒ hareketlerinden olu┼čmaktad─▒r.

D├╝n spor olmas─▒na ra─čmen ahlaki de─čerlere de ├Ânem veren bir spordur.

Karate sporu el ve ayak hareketlerini do─čru kullan─▒larak yap─▒l─▒r.

Karada─č─▒ma sava┼čmak ve kendine koruyabilmektir.

Bunun i├žin geli┼čtirilen teknik hareketler ├Âzel e─čitimler ile ├╝retilmekte ve bu ┼čekilde oynanmaktad─▒r.

Ki┼či ilerledik├že ku┼čaklarda ilerler ve bir ├╝st ku┼ča─ča ge├žmeye hak kazan─▒r.

Toplamda 7 ku┼čak bulunur.

─░lk ba┼člayanlar beyaz ku┼čak ile ba┼člar ve en son seviyeye vard─▒klar─▒nda siyah ku┼čak kazan─▒rlar.

Beyaz ku┼čaktan sonra siyah ku┼čak kadar ilerledik├že sar─▒, turuncu, ye┼čil mavi ve kahverengi ku┼čaklar yer al─▒r.

G├╝re┼č:

Bu spor iki ki┼činin veya tak─▒mlar─▒n birbirine kar┼č─▒ g├╝├žlerini kullanarak m├╝cadele ettikleri tarih boyunca bir├žok k├╝lt├╝rde yayg─▒n olan bir spordur.

Bu g├╝re┼č kad─▒nlar taraf─▒ndan da yap─▒lsa da genel olarak erkekler taraf─▒ndan yap─▒l─▒r.

Bu oyunda ama├ž rakibi belirli kurallar ├žer├ževesinde yere yat─▒rmak, s─▒rt ├╝st├╝ d├╝┼č├╝rmek veya omuzlar─▒n─▒ yere de─čdirmek suretiyle kazanmakt─▒r.

G├╝re┼čte sald─▒r─▒, savunma ve kontrole tak yapma becerisi ├Ânemlidir.

G├╝ne┼č sporunda sald─▒r─▒ teknikleri, savunma teknikleri tak teknikleri ve yerde g├╝re┼č teknikleri bulunmaktad─▒r.

G├╝re┼č ki┼čiye g├╝├ž, dayan─▒kl─▒l─▒k, esneklik h─▒z ve koordinasyon gibi bir├žok y├Ânden katk─▒da bulunur ve fayda sa─člar.

G├╝ne┼č ├žocukluktan itibaren ba┼članabilecek bir spor olup gen├žler ve yeti┼čkinler i├žin de uygundur.

Spor yapacak olan ki┼čiler G├╝ne┼č korumas─▒ denen mayo giyerler ayr─▒ca g├╝venliklerini sa─člamak i├žin ba┼čl─▒k, Dizlek, dirseklik gibi koruyucu ekipmanlar kullan─▒rlar.

G├Â─č├╝s raporu T├╝rkiye, Azerbaycan, Rusya, ─░ran ABD, Japonya ve Kore gibi ├╝lkelerde b├╝y├╝k ilgi g├Âr├╝lmektedir.

├ťlkemizde Hamza Yerlikaya, R─▒za Kayaalp, Taha Akg├╝l gibi g├╝re┼č├žiler ├╝n kazanm─▒┼čt─▒r.

Jimnastik:

Jimnastik v├╝cudu geli┼čtirmek bilgi g├╝├žlendirmek ve estetik kazand─▒rmak amac─▒yla aletli veya sessiz yap─▒lan t├╝m egzersizlere denmektedir.

Jimnastik esneklik ve dayan─▒kl─▒l─▒k gerektirdi─či i├žin K├╝├ž├╝k ya┼člarda ba┼članmas─▒ gereken bir spor dal─▒d─▒r.

├çocukluk ├ža─člar─▒nda v├╝cut daha rahat ┼čekil ald─▒─č─▒ ve esnek oldu─ču i├žin bu spor dal─▒n─▒ yapmak uygun olacakt─▒r

Jimnastik artistik , ritmik ve genel olmak ├╝zere ├╝├ž bran┼ča ayr─▒lmaktad─▒r.

Artistik jimnastik erkekler i├žin yer, kulplu beygir, halka, atlama beygiri paralel olup bayanlar i├žin k─▒z paraleli, denge bir g├╝l yer, asimetrik gibi dallara ayr─▒lmaktad─▒r.

Ritmik jimnastik sadece bayanlar─▒n yar─▒┼čta bir spor dal─▒ olup bale,, kurdele ├žember gibi e┼čyalar─▒n kullan─▒ld─▒─č─▒ oyunlard─▒r.

Genel jimnastik g├Âsteri amac─▒yla yapal─▒m serbest psikolog k─▒yafetleri ile m├╝zik e┼čli─činde yap─▒lmaktad─▒r.

Ok├žuluk, karate, g├╝re┼č ve jimnastik oyunlar─▒n─▒ daha ├Ânce de duymu┼č ve olimpiyatlar─▒ izlemi┼čtim.

├çevremde a├ž─▒lan kurslardan da bu oyunlar─▒n ismini s─▒k s─▒k duydum.

Bu spor dallar─▒n─▒n hepsi g├╝zel olmakla beraber ben en ├žok karate lan─▒nda kendimi geli┼čtirmek Ve kalite ile ilgilenmek istiyorum.

Ben de bu ba┼čar─▒l─▒ olan sporcular gibi ├╝lkemiz temsil etmek isterdim.

Bu benim i├žin ├žok gurur verici ve heyecanl─▒ olurdu.

Bence herkes ├╝lkesini temsil etmek ve madalya kazanarak ├╝lkesine kendini tan─▒tmak , ba┼čar─▒l─▒ olmak ister.


10. Etkinlik


Soru : Olimpiyatlarda ba┼čar─▒l─▒ olan sporcular─▒m─▒z─▒ d├╝┼č├╝n├╝n├╝z. “Madalya kazanmak i├žin neler yapm─▒┼č, nas─▒l ├žal─▒┼čm─▒┼č olabilirler? Sizce ba┼čar─▒lar─▒n─▒n s─▒rr─▒ sadece antrenman yapmak m─▒d─▒r? Bir sporcunun ki┼čilik ├Âzellikleri neler olmal─▒d─▒r?” sorular─▒ndan hareketle defterinize bir hik├óye yaz─▒n─▒z. Yazd─▒klar─▒n─▒zda anlam─▒n─▒ yeni ├Â─črendi─činiz kelimeleri kullan─▒n─▒z. Yazarken do─črulu─čundan emin olmad─▒─č─▒n─▒z s├Âzc├╝kler i├žin yaz─▒m k─▒lavuzundan faydalan─▒n─▒z.


Kısa Cevap :

Mert sonunda ├žok istemi┼č oldu─ču ok├žuluk kursuna yaz─▒lm─▒┼čt─▒.

├ľnceleri hevesle gitmek istemi┼č oldu─ču bu kursun zorluklar─▒n─▒ ve asl─▒na kadar b├╝y├╝k bir yetenek ve sab─▒r gerektirdi─čini fark edince kendi olan g├╝veni azalmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r.

Ok├žuluk kursuna ge├ž ba┼člad─▒─č─▒ i├žin arkada┼člar─▒ onun ├Ân├╝ne ge├žmi┼č ve bir├žok konuda kendinden daha ileri seviyeye gelmi┼člerdi.

Kendisi b├Âyle d├╝┼č├╝n├╝rken ├Â─čretmeni onun ok├žuluk konusundaki ba┼čar─▒lar─▒n─▒ fark etmi┼č ve ileride b├╝y├╝k bir yetenek olabilece─čini d├╝┼č├╝nm├╝┼čt├╝r.

Kurstan ayr─▒lmak istedi─čini dillendirmesi ├╝zerine ├Â─čretmen onda bir cevher g├Ârd├╝─č├╝n├╝ ve ileride ├žok b├╝y├╝k bir ok├žu olabilece─čini s├Âyledi─či zaman ├žok ┼ča┼č─▒rm─▒┼čt─▒r.

Bundan sonra Mert verilen e─čitimleri ├žok dikkatli dinledi, uyku d├╝zenine ve beslenmesine dikkat ederek gerekli antrenmanlar─▒ yap─▒p ├Â─čretmenin s├Âz├╝nden bir an olursa ├ž─▒kmad─▒.

├çok ├žal─▒┼čmas─▒ gerekse de zamanla madalyalar kazanmaya ve ├╝lkesine temsil edecek seviyeye gelmi┼č oldu.

Bur insan desteklendi─či ve kendine g├╝vendi─či zaman bu ┼čekilde bir├žok ba┼čar─▒ elde eder.

Uzun Cevap :

Ay┼če uykuya biraz d├╝┼čk├╝n oldu─ču i├žin bu servisine yeti┼čmekte zorlan─▒yorum ve zaman zaman okul servisini ka├ž─▒rd─▒─č─▒ i├žin arkas─▒ndan ko┼čmak veya h─▒zl─▒ca y├╝r├╝yerek okula gitmek zorunda kal─▒yordu.

Servis ┼čof├Âr├╝ Ay┼če’nin uzun s├╝re ne kadar h─▒zl─▒ ko┼čabilece─čini fark etti─činde onun bu konudaki yetene─čini fark etti.

Servis ┼čof├Âr├╝ kendisine bir ┼čey s├Âylemese de Ay┼če’nin bu yetene─čini fark etmi┼č ve kendisine bu konudan bahsetmek istemi┼čtir.

Serviste okulda yap─▒lacak olan bir ko┼ču yar─▒┼čmas─▒ndan bahsediliyor ve bir├žok ki┼či bu yar─▒┼čmaya kat─▒laca─č─▒ anlat─▒laca─č─▒na s├Âz ediyor.

Ay┼če’ye kat─▒l─▒p kat─▒lmayaca─č─▒n─▒ sordu─čumda Ay┼če bu konuda yetenekli olmad─▒─č─▒n─▒ ve ko┼čmay─▒ sevmedi─činden bahsetti.

Servis ┼čof├Âr├╝ kendisini bu konuda yetenekli olabilece─čini ve bir kere de olsa ┼čans─▒n─▒ denemesini istedi.

Ay┼če ger├žekten de okulda yap─▒lan ko┼ču yar─▒┼čmas─▒nda birinci olmu┼č ve ├Â─čretmenleri kendisinde b├╝y├╝k bir yetene─čin oldu─čunu ke┼čfederek kendisiyle konu┼čmu┼člard─▒r.

Bu Ay┼če i├žin b├╝y├╝k bir heyecan ve ba┼čar─▒ yolunu a├žm─▒┼č ailesiyle beraber konu┼čup gerekli e─čitimlere kat─▒larak bir├žok alanda madalya kazanmaya hak kazanm─▒┼čt─▒r.

Gen├žlerin yetenekleri ke┼čfedilmeli ve b├╝y├╝kler onlara bu yeteneklerini fark ettirip yollar─▒n─▒ a├žarak onlar─▒ ba┼čar─▒l─▒ bir hayata kazand─▒rmal─▒d─▒rlar.


Sonraki Derse Haz─▒rl─▒k


Soru : Uykunun insan ├╝zerindeki etkileri hakk─▒nda g├╝venilir kaynaklardan ara┼čt─▒rma yap─▒n─▒z.


Kısa Cevap :

Uyku insan ya┼čam─▒n─▒ devam ettirebilmesi ve bir├žok hastal─▒ktan kendini koruyabilmesi i├žin biyolojik bir zorunluluktur.

Uykusuzluk bir├žok hastal─▒─ča ula┼čt─▒─č─▒ gibi kalp hastal─▒─č─▒ndan diyabete ve depresyona kadar bir├žok sa─čl─▒k sorununa sebep olabilir . Bu y├╝zden uykunu sadece v├╝cudumuzu d├╝zle┼čtirmedi─či bilakis hastal─▒klardan da korudu─ču g├Âr├╝lmektedir.

Sa─čl─▒kl─▒ yeterince uyuyan insanlar hem zihinsel olarak rahat olup okul ve i┼č hayatlar─▒nda ba┼čar─▒l─▒ olurlar hem de fizyolojik olarak sa─čl─▒kl─▒ olduklar─▒ i├žin g├╝nl├╝k hayatta ve fiziksel g├╝├ž geli┼čtiren b├╝t├╝n konularda daha iyi ilerleyebilirler.

Uzun Cevap :

─░nsanlar yeterli ve kaliteli bir uyku uyurlarsa g├╝ne daha iyi ba┼člar ve kendilerini bulduklar─▒ din├žlik ve tazelik ile g├╝n i├žerisindeki b├╝t├╝n aktivitelerini sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekilde yerine getirebilirler.

Uykunu getirmi┼č oldu─ču bu faydalar sadece ruh sa─čl─▒─č─▒m─▒z─▒ de─čil fiziksel sa─čl─▒─č─▒m─▒z─▒ da etkilemekte kalbimizi korumakta, kilomuzu dengelenmesine yard─▒mc─▒ olmakta bireysel fonksiyonlar─▒m─▒z ve bir├žok sa─čl─▒k alan─▒nda bizlere yard─▒mc─▒ olmaktad─▒r.

Yeterli ve kaliteli uykunun haf─▒zay─▒ g├╝├žlendirdi─či problem ├ž├Âzme becerisini ve konsantrasyonu art─▒rd─▒─č─▒ bilimsel bir ger├žektir.

Sa─čl─▒kl─▒ ve kaliteli bir uykunu sa─čl─▒─č─▒m─▒z─▒ korudu─ču i├žin ya┼čam s├╝resini artt─▒rd─▒─č─▒ ve hastal─▒klardan korudu─ču i├žin sa─čl─▒kl─▒ bir ya┼čam getirdi─či bilinmektedir.

Kaliteli ve yeterli bir uyku kalp hastal─▒klar─▒ndan korunmakta, diyabet, fel├ž ve erken ya┼članma gibi bir├žok sa─čl─▒k sorununu engellemektedir.

V├╝cudu kuvvetlendirdi─či ve konsantrasyonu artt─▒rd─▒─č─▒ i├žin spor t├╝p ba┼čar─▒lar─▒ art─▒rmakta, okul ba┼čar─▒s─▒n─▒ etkilemekte ve dikkate art─▒rarak bir├žok ba┼čar─▒y─▒ elde edilir hale getirmektedir.

Ayr─▒ca uyku stres azaltmakta, pazartesi g├╝n├╝ azaltmakta ve insanlar─▒n depresyonla ba┼č etmesini yard─▒mc─▒ olmaktad─▒r.

Ayr─▒ca uzmanlar d├╝zenli ve kaliteli bir okulun di┼č sa─čl─▒─č─▒n─▒ da etkiledi─čini ve insan─▒ g├╝zelle┼čtirdi─čini s├Âylemektedir.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!