Ana Sayfa > 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 234-235-236-237 KOZA Yayınları

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1969
Cevaplar0

5. Sınıf Türkçe Kitabı Şiir Nedir? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 234, 235, 236, 237


5. Sınıf Türkçe Kitabı Şiir Nedir? Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 234-235-236-237


Hazırlık


1. Sevinçli veya üzüntülü olduğunuzda duygularınızı nasıl ifade edersiniz?


Kısa Cevap :

Sevinçli veya üzüntülü olduğumda duygularımı konuşarak, ağlayarak veya gülerek ifade ederim.

Uzun Cevap :

Sevinçli olduğum zaman güler, sevincimi paylaşmak için sevdiklerinle konuşur veya bazen onlara sarılırım.

Sevinçli veya suçlu olduğum yüzümden ve mimiklerimden belli olur.

Üzüntülü olduğunda moralim bozulur, suratım asılır ve eğer gerçekten çok üzüldüysem ağlarım.

Üzüntülü olduğumu ve duygularımı konuşarak ifade etmeye çalışırım.


2. En çok hangi şairleri seviyorsunuz? Neden?


Kısa Cevap :

Ben şairlerimizden en çok Mehmet Akif ersoy’u seviyorum. İstiklal marşı’nı çok sevdiğim ve çok güzel olduğunu düşündüğüm için onu seviyorum.

Uzun Cevap :

Baş ailelerimizden en çok Orhan Veli Kanık ve Özdemir asaf’ı seviyorum.

Onların kısa ve özlü olan anlamlı şiirlerini okumaktan çok hoşlanıyorum.

Çevremde onları seven kişilerin olması da sevgimi etkilemiştir.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 235 Cevapları


1. Etkinlik


a. Okuduğunuz metinde geçen kelimelerden bazıları aşağıda verilmiştir. Bu kelimelerin varsa eş anlamlılarını ve zıt anlamlılarını aşağıya yazınız.


(sözcük-iç -düş-koca)


Cevap :

Zıt anlamlılar : İç– dış , koca-küçük

Eş anlamlılar : Sözcük– kelime,  düş–rüya


b. “düş ve koca” kelimelerini şiirdeki anlamından farklı olacak şekilde birer cümlede kullanarak yazınız.


Cevap :

düş : Düştüğüm için ayağım çok acıyor.
koca : Kocasının hastalığı için elinden gelen tüm imkanları kullandı.


2. Etkinlik


a. Aşağıda verilen bölüme şiirin konusunu yazınız.


Cevap :

Şiirin konusu: Şiirin ne olduğu


b. Metne göre şair, şiiri tanımlamaktadır. Siz de kendi şiir tanımınızı aşağıya yazınız.


Cevap :

Bence şiir insanın duygularını yansıttığı ve okuyanı sıkmayan hoş benzetmelerle yapılan sanat eseridir.


3. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki ifadeleri okuyunuz. Metnin ana duygusunu yansıtan ifadeyi işaretleyiniz.


Cevap :

Şiire duyulan Sevgi ifadesini işaretleyiniz.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 236 Cevapları


4. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.


Sözcükler harflerin içinden nasıl dökülüyor?


Cevap :

Sözcükler harflerin içinden düş gibi dökülüyor.


Şairin gülüşünü taklit eden nedir?


Cevap :

Şairin gülüşünü taklit eden güneştir.


Şaire göre, yıldızlar nerede oturuyor?


Cevap :

Şaire göre, yıldızlar gökyüzünün koca evinde oturuyor.


Şairin dedem diye bahsettiği Yunus sizce kim olabilir?


Cevap :

Şairin dedem diye bahsettiği Yunus bence Yunus emre’dir. Çünkü o da eski şairlerimizdendir.


5. Etkinlik


Soru : Metinde, içinde teşbih (benzetme) ve teşhis (kişileştirme) sanatlarının geçtiği dizeleri belirleyip aşağıya yazınız.


Cevap :

Teşbih (Benzetme) :

  • Harfler düşe benzetilmiştir
  • Harfler uzayıp giden tren derken cümleler trene benzetilmiştir

Teşhis (Kişileştirme) :

  • Güneşin Şahin gülüşünü taklit etmesi
  • yıldızların çocukları sayması
  • Yıldızların gökyüzünün koca evinde oturması.

6. Etkinlik


Soru : Dilekçeyle ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.


Dilekçe

Bir dileği bildirmek için resmî makamlara sunulan, imzalı ve adresli, pullu veya pulsuz yazılara dilekçe denir. Dilekçede anlaşılır ve ciddi bir dil kullanılmalıdır. Dilek, istek veya şikâyet açık bir şekilde ifade edilmelidir. Ayrıca dilekçede belirtilen konunun yasalara uygun olması, bir şikâyet iletiliyorsa şikâyete konu olay ya da durumun kanıtlanabilir olması gerekir. Dilekçe, ilgili kuruma hitapla başlamalıdır. Tarih, adres bilgileri, ad soyad yazılmalı ve imza atılmalıdır.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 237 Cevapları


Soru : Aşağıdaki dilekçe örneğini inceleyiniz.


ATATÜRK ORTAOKULU MÜDÜRLÜĞÜNE KEÇİÖREN/ANKARA

5-A sınıfında okumakta olan 478 numaralı öğrenciyim. Öğretmenlerimizin rehberliğinde arkadaşlarımla birlikte mayıs ayı içerisinde “Karantina ve Okumak” konulu bir kompozisyon yarışması düzenlemek istiyoruz.

Gereğini bilgilerinize arz ederim.

21.01.2022 Cahit ARSLAN

ADRES:


Cevap :

Dilekçede başlık büyük yazılıp istek kısa ve özgün bir şekilde ifade edilmiştir.


Soru : Okulda bir şiir yarışması düzenleyeceğinizi tasarlayınız. Defterinize ilgili yerlerden izin almak için bir dilekçe yazınız. Düzenleyeceğiniz yarışma için çeşitli resmî kurumlardan da yardım alabilirsiniz.


Cevap :

EMEL DEMİR ORTAOKULU MÜDÜRLÜĞÜNE

ESENLER/İSTANBUL

6-B sınıfında okumakta olan 636 numaralı öğrenciyim. Öğretmenlerimizin başkanlığında arkadaşlarımız ile beraber “Barış ve Kardeşlik” konulu kompozisyon yarışması düzenlemek istiyoruz.

Gereğinin yapılmasını arz ederim.

12.05.2024

Mehmet Ünal


7. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında defterinize yazıp sınıfa getirdiğiniz şiirleri arkadaşlarınızla paylaşınız. Şiirlerin duyguları nasıl anlattıkları hakkında düşününüz. Edebî türlerin en eskilerinden biri olan şiirin duygu, düşünce ve hayalleri bu kadar etkili şekilde anlatmasının sebebi ne olabilir? İnsanları bilgilendirmek ya da haber vermek için de şiir yazılabilir mi? Arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap :

Bayrak Şiiri

Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü,
Kız kardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü,
Işık ışık, dalga dalga bayrağım!
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım.

Sana benim gözümle bakmayanın
Mezarını kazacağım.
Seni selamlamadan uçan kuşun
Yuvasını bozacağım.

Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder…
Gölgende bana da, bana da yer ver.
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar:
Yurda ay yıldızının ışığı yeter.

Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün
Kızıllığında ısındık;
Dağlardan çöllere düşürdüğü gün
Gölgene sığındık.

Ey şimdi süzgün, rüzgarlarda dalgalı;
Barışın güvercini, savaşın kartalı
Yüksek yerlerde açan çiçeğim.
Senin altında doğdum.
Senin dibinde öleceğim.

Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim:
Yer yüzünde yer beğen!
Nereye dikilmek istersen,
Söyle, seni oraya dikeyim!

Arif Nihat Asya

Şiirler duyguları bence çok yerinde ve insanları farklı dünyalara götürerek anlatıyor.

Şiirin duygu düşünce ve hayalleri bu kadar etkili şekilde anlatılmasının sebebi bence çok içten yazılması Gül insanı sıkmadan kolaylıkla duyguları aktarabilmesidir.

Bence insanları bilgilendirmek veya haber vermek için de şiir yazılabilir. Ancak bu çok güzel olur.

Uzun Cevap :

Sessiz Gemi

Artık demir almak günü gelmişse zamandan,

Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan.

Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol;

Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir kol.

Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli,

Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli.

Biçare gönüller! Ne giden son gemidir bu!

Hicranlı hayatın ne de son matemidir bu!

Dünyada sevilmiş ve seven nafile bekler;

Bilmez ki giden sevgililer dönmeyecekler.

Birçok gidenin her biri memnun ki yerinden,

Birçok seneler geçti; dönen yok seferinden.

Yahya Kemal Beyatlı

Şiirler sözcükleri farklı yorumlar yorumlar getirmek ve anlatılmak istenen duygusallığı ifade etmek için yazılan sanat eserleridir.

İnsanlar duygularını karşı tarafa sıkmadan ve kolaylıkla etkileyici bir biçimde şiirle ifade edebilir ve yazabilirler.

Bence şiirler çok içten ve ilhamla yazıldıkları için duyguları kolaylıkla anlatabilirler.

Ben insanları bilgilendirmek ya da haber vermek için şiir yazılacağını düşünmüyorum. Çünkü şiirler duygu ifade eder bilgilendirme ve haber vermede de bir duygu söz konusu değildir.



 

Our Score
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!
Exit mobile version