Ana Sayfa > 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 48-52-53-54-55 KOZA Yayınları

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1970
Cevaplar0

5. Sınıf Türkçe Kitabı Elâzığlı Hasan Onbaşı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55


5. Sınıf Türkçe Kitabı Elâzığlı Hasan Onbaşı Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 48-52-53-54-55


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 48-52-53-54-55 KOZA Yayınları”


Hazırlık


1. Çanakkale Zaferi yurdumuz için neden önemlidir?


Kısa Cevap :

Çanakkale zaferi yurdumuzun işgalden kurtulması için önemli savaşlardan bir tanesi olarak ifade edilebilir.

Çanakkale zaferi ile beraber düşman durdurulmuş başkentinin işgali engellenmiş bu sayede düşmanın gücü kırılarak milli mücadelenin ateşi yakılmıştır.

Uzun Cevap :

Çanakkale zaferi Türk milleti açısından ve Türk bağımsızlığı açısından önemli zaferlerden bir tanesidir.

Çanakkale zaferi ile beraber düşmanların başkentimizi işgali engellenmiş düşmanın gücü kırılmış ve düşmanın ilerleyişi bu sayede durmuştur.

Bunun sonucunda milli mücadele başlamış düşmanın kademeli olarak ülkemizden atılarak bağımsızlığımızın elde edilmesini ateşleyen en önemli zaferlerden bir tanesi olarak ifade edebiliriz.


2. Yandaki görseli inceleyiniz. Görselde gördüğünüz kişi Seyit Onbaşı’dır. Seyit Onbaşı, Çanakkale Savaşı’nın en önemli simgelerindendir. Son derece ağır top mermilerini tek başına sırtlamış ve topa yerleştirmiştir. Onun taşıdığı bu mermiler sayesinde düşman ilerleyememiş ve büyük kayıplar vermiştir.

Seyit Onbaşı’yla karşılaşma ihtimaliniz olsaydı, ona ne söylemek isterdiniz?


Kısa Cevap :

Seyit onbaşı ile karşılaşma ihtimalimiz olsaydı ona bu vatanın ona çok şey borçlu olduğunu söylerdik.

Seyit onbaşı sayesinde düşman ilerleyişi Durmuş milli mücadelenin kazanmasında önemli etkisi olduğu için ona minnet duyduğumuzu ve dua ettiğimizi söyleyebiliriz.

Uzun Cevap :

Seyit onbaşı ile karşılaşma ihtimalimiz olsaydı ilk olarak ona sarılır ve ne kadar minnettar olduğumuzu ağlayarak ifade ederdik.

Seyit onbaşı Çanakkale Savaşı’nda göstermiş olduğu üstün başarı ile beraber düşmanın ilerleyişini durdurmuş bu sayede Türk milletinin bağımsızlığını kazanmasında önemli etki etmiştir.

Bağımsızlığımızın kazanılmasında büyük rol oynayan Seyit onbaşı’ya ne kadar dua etsek ne kadar teşekkür etsek ve sevgi muhabbet duysak azdır.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları


1. Etkinlik


Soru : Metnin devamında neler olmuş, olaylar nasıl gelişmiştir? Tahmin ederek yazınız. Metni okuduktan sonra tahmininizin doğruluğunu kontrol ediniz.


Cevap :

Metin’in devamında Hasan onbaşı’nın şehit olmuş bedeni ordunun bulunduğu yere taşınmıştır.

Ona şehitlere layık uygun bir merasim düzenlenerek tören yapılmıştır. Hasan onbaşının ismi ise bugün bile o tepeye verilmiş ve saygı duruşunda bulunarak top atışıyla minnetle anılmaktadır.


2. Etkinlik


Soru : Aşağıda okuduğunuz metinde geçen bazı kelimelerin sözlük anlamları ile görseller verilmiştir. Kelimeleri metinden bularak altlarını çiziniz. Kelimeleri anlamlarının bulunduğu kutucuklardaki noktalı yerlere yazınız.


(savaş-yarımada-alev-fundalık-nöbet-onbaşı-siper)


Cevap :

Yalnız bir yanından ana karaya bağlı, öbür yanları suyla çevrili kara parçası. = (yarımada)

Yanan maddelerin veya gazların türlü biçimlerdeki ışıklı uzantısı. = (alev)

Devletlerin diplomatik ilişkilerini keserek giriştikleri silahlı mücadele. = (savaş)

Korunulacak, arkasına, altına veya içine girerek saklanılacak yer.  = (siper)

Funda ile kaplı yer. = (fundalık)

Sıra ile belirli bir yeri bekleme şekli. = (nöbet)


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları


3. Etkinlik


Soru : Metnin konusunu yazınız.


Cevap :

Metnin konusu :  Çanakkale zaferi’nin kahramanlarından Hasan onbaşı’nın vatan savunmasında şehit olması konu alınmaktadır.


4. Etkinlik


Soru : Aşağıdaki başlıkları okuyunuz. Metne uygun olduğunu düşündüğünüz başlıkları işaretleyiniz. Bu başlıklardan en çok hangisini beğendiğinizi nedenleriyle yazınız.


Cevap :

En çok beğendiğim başlık umudunu asla yitirme.

Bu başlığı beğenme nedenim Türk milletinin hiçbir şekilde umudunu yitirmeden milli mücadeleyi kazandığını ifade etmesinden dolayıdır.


5. Etkinlik


Soru : Okuduğunuz metinle ilgili üç soru yazınız. Sorularınızın anlaşılır ve kesin cevaplarının olmasına dikkat ediniz. Sorularınızı arkadaşlarınıza sorup cevaplarını tartışınız.


Cevap :

Hasan onbaşının adına bir anıt var mıdır?

Yazar metni daha coşkulu ve benzetmeler kullanarak anlatabilir miydi?

Metinde diğer askerlerin kahramanlıklarından da söz edilebilir miydi?


6. Etkinlik


a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimeleri inceleyiniz. Bu kelimelerin cümleye nasıl bir anlam kattığını düşününüz.


Bu sırada göğsünden göbeğine doğru bir şeylerin aktığını hissetti. Fakat aldırmadı.
Konuşmak istiyordu ama konuşamıyordu.
Yaklaşanlar anında yere düşüyordu. Elâzığlı Hasan Onbaşı hiç boşa mermi atmıyordu.  Ama düşman o kadar çoktu ki…

1. satırda “fakat” ifadesi bir düşünceden başka bir düşünceye geçmek için kullanılmıştır. 2. satırda “ama” kelimesi, biri olumlu diğeri olumsuz anlamda olan iki cümleyi birbirine bağlamıştır. 3. satırdaki “ama” ifadesi “fakat” ifadesinde olduğu gibi başka bir düşünceye geçmek için kullanılmıştır. “Ama” ve “fakat” ifadeleri gibi “ancak” ve “lakin” ifadeleri de bu amaçla kullanılabilmektedir.


Cevap :

Örneklerde verilen bağlaçlar cümlenin yönünü değiştiren ifadeler olarak yer almaktadır.

Bu nedenle bu bağlaçlar kendilerinden önceki yer alan ekleri yargıların aksi görüşüne göre anlatmaktadır.


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları


b. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Altı çizili ifadelerin cümlelerin anlamına nasıl bir katkıda bulunduğunu ya da cümlenin anlamında nasıl bir değişikliğe yol açtığını yazınız.


Çok sağlıklı beslenirdi fakat yine de hasta oldu.


Cevap :

Neden sonuç anlamı katmıştır.


Dün akşam size gelecektim lakin kendimi iyi hissetmiyordum.


Cevap :

Neden-sonuç anlamı katmıştır.


Onu çok seviyordu ancak hiçbir zaman söylemedi.


Cevap :

Sebep sonuç anlamı katmıştır.


7. Etkinlik


Soru : İki nokta ( : ) hakkında verilen aşağıdaki bilgileri okuyunuz. Bilgileri örneklerle eşleştiriniz.


1. Kendisiyle ilgili örnek verilecek cümlenin sonunda kullanılır.


Cevap :

Kek için gerekli malzemeler şunlardır: un, süt, yumurta, kabartma tozu.


2. Karşılıklı konuşmalarda, konuşan kişiyi belirten sözlerden sonra kullanılır.


Cevap :

Ümit: Geziye gelecek misin?
Erdem: Garip bir hâlsizlik var üzerimde. Belki gitmem.


3. Edebî eserlerde konuşma bölümünden önceki ifadenin sonunda kullanılır.


Cevap :

— Buğdayla arpadan başka ne biter bu topraklarda?
Ziraatçı sayar:
— Yulaf, pancar, zerzevat, tütün… (Falih Rıfkı Atay)


4. Genel ağ adreslerinde kullanılır.


Cevap :

https://www.turkiye.gov.tr


5. Matematikte bölme işareti olarak kullanılır.


Cevap :

24:3=8


6. Kataloglarda yazar adları ile eser adları arasında kullanılır.


Cevap :

Şair : Feride Gülmez


5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


8. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenilen fotoğrafları öğretmeninizin kontrolünde sınıf tahtasına yapıştırınız. Ardından fotoğraflar arasındaki benzer ve farklı yönleri söyleyiniz. Sizce bu insanların göstermiş olduğu cesaretin sebebi ne olabilir? Hangi duygularla hareket etmişlerdir?

Arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınızda “ama”, “fakat”, “ancak”, “lakin” gibi uygun geçiş ifadelerini kullanınız. Konuşmacı arkadaşlarınızın konuşma konusu olarak seçtikleri kahramanlara olan duygularını, sözlü olmayan mesajlarına yansıtıp yansıtmadıklarını değerlendiriniz.


Cevap :

Konuşmacı arkadaşların konuşma konusunu seçtikleri kahramanların çok başarılı bir şekilde konuşma ve metinlerle ifade edebildiklerini gördüm.


9. Etkinlik


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yazdığınız kahramanlık hikâyesini ve kahramana ait fotoğrafı arkadaşlarınızla paylaşınız.

Aşağıdaki yazma alanına Millî Mücadele döneminden günümüze kadar vatanı ve milleti için canını feda eden şehitlerimize olan duygularınızı anlatan bir şiir yazınız.

Şiirinizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ya da noktalama hatalarınızı düzeltiniz. Şiirinizi arkadaşlarınızla paylaştıktan sonra öğretmeninizin kontrolünde sınıf panosunda sergileyiniz.


Kısa Cevap :

Şehitlerimiz 

Bir nida var göklere

Şehit kanı var topraklarda

Şehadet ve dillerde

Vatan için Şehidin Ülkende

Uzun Cevap :

Kahraman Şehitlerimiz

Üstün bir mücadele var ülkemde

Ya ölüm ve ya istiklal var sözlerde

Bir iman var göğüslerde

Vatan için bir mücadele her nefeste

Türk nefes almaz esarette

Bir çift mavi göz var önlerde

Milli mücadelede tek söz var dillerde

Ulu önder Mustafa Kemal diye…


Sonraki Derse Hazırlık 


Soru : Atatürk’ün Millî Mücadele döneminde katıldığı kongreler hakkında internetteki güvenilir kaynaklardan bir araştırma yapınız.

Araştırmanız sonucunda ulaştığınız bilgilerle bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzu desteklemek için sınıfa çeşitli görseller getiriniz. Sınıfta sunumunuzu yapmadan önce prova yapınız.


Kısa Cevap :

Erzurum Kongresi : Erzurum kongresi milli mücadelenin temellerinin atıldığı ilk kongre olarak ifade edilebilir.

Sivas Kongresi : Sivas kongresi ise Türk milletinin milli mücadeleyi örgütleyip yönlendirdiği ve nasıl tasarladığını gösteren bir kongredir.

Ankara Kongresi : Ankara kongresi Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin yürüttüğü Kurtuluş Savaşı’nın siyasi ve hukuki temellerinin oluştuğu bir kongredir.

Uzun Cevap :

Erzurum Kongresi (23 Temmuz – 7 Ağustos 1919):

Milli mücadelenin temellerinin atıldığı dönüm noktası olarak ifade edilen Erzurum kongresi olarak söylenebilir.

Erzurum kongresi askeri ve siyasi temsilcilerinin bir araya gelerek işgal altında bulunan ülkemizin bağımsızlığını nasıl kazanacağını kararının alındığı yerdir.

Sivas Kongresi (4 Eylül – 11 Eylül 1919):

Türk milletinin milli mücadeleyi örgütlediği bir araya geldiği önemli kongrelerden bir tanesi de Sivas kongresi olarak ifade edilebilir.

Sivas kongresi’nde Mustafa Kemal Atatürk Türk milletinin iradesinin temsilcileri ile bir araya gelerek milli ordunun kurulmasını sağladı ve milli bir şekilde bir arada düzenli ordu olarak hareket etmesinin temelleri burada atılmıştır.

Ankara Kongresi (23 Nisan – 29 Nisan 1920) :

Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin yürütüldüğü Kurtuluş savaşı ve milli mücadelenin siyasi ve hukuki temellerinin atıldığı en önemli kongrelerden bir tanesi de Ankara kongresidir.

Ankara kongresi TBMM’nin yasama organı olarak kabul edilmesi TBMM’nin açılış tarihi olarak kabul eden 23 Nisan aynı zamanda ulusal egemenlik ve çocuk Bayramı olarak kutlanmaktadır.

Kongreler sonucunda Mustafa Kemal Atatürk milli mücadele döneminde katıldığı Erzurum kongresi Sivas kongresi ve Ankara kongreleri ile beraber Türk milletinin özgürlük ve bağımsızlık mücadelesinin şekillenmesi ile beraber Türk iradesinin hakim olmasını sağlamıştır.


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 48-52-53-54-55 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!